Рішення
від 10.06.2024 по справі 420/6982/24
ОДЕСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

Справа № 420/6982/24

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

29 травня 2024 року м. Одеса

Одеський окружний адміністративний суд під головуванням судді Андрухіва В.В., за участю секретаря судового засідання Рижук В.І., представника позивача адвоката Ковачова О.М., представника ГУ ДПС в Одеській області Ковтун Ю.Є., представника ДПС України Бондарчука Д.В., розглянувши у відкритому судовому засіданні в залі суду в порядку загального позовного провадження адміністративну справу за позовною заявою Товариства з обмеженою відповідальністю ПІВДЕННА БУДІВЕЛЬНА КОМПАНІЯ ЕКЛІПС до Головного управління ДПС в Одеській області, ДПС України про визнання протиправними та скасування рішень, зобов`язання вчинити певні дії,

ВСТАНОВИВ:

Товариство з обмеженою відповідальністю ПІВДЕННА БУДІВЕЛЬНА КОМПАНІЯ ЕКЛІПС звернулося до суду з позовом до Головного управління ДПС в Одеській області, Державної податкової служби України, в якому просить:

- визнати протиправними та скасувати рішення комісії Головного управління ДПС в Одеській області з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних №10037648/39082206 від 28.11.2023, №10037642/39082206 від 28.11.2023, №10037647/39082206 від 28.11.2023, №10037643/39082206 від 28.11.2023, №10037646/39082206 від 28.11.2023, №10037645/39082206, №10037644/39082206 від 28.11.2023, про відмову у реєстрації податкових накладних в Єдиному реєстрі податкових накладних;

- зобов`язати Державну податкову службу України зареєструвати податкові накладні Товариства з обмеженою відповідальністю ПІВДЕННА БУДІВЕЛЬНА КОМПАНІЯ ЕКЛІПС №1 від 02.10.2023, №2 від 04.10.2023, №3 від 06.10.2023, №4 від 08.10.2023, №5 від 10.10.2023, №6 від 12.10.2023, №7 від 14.10.2023 в Єдиному реєстрі податкових накладних датою їх фактичного подання.

В обґрунтування позовних вимог позивач зазначив, що у 2023 році ТОВ ПБК ЕКЛІПС придбало у постачальника ПП "ПРОМЦИВІЛБУД" (43771439) згідно Договору від 03.03.2023 р. №03/03-23 будівельні матеріали, які в подальшому, в жовтні 2023 року, було продано та відвантажено покупцю ТОВ "УКРАІНСЬКІ ІНЖЕНЕРНІ МЕРЕЖІ" (45158382) згідно Договору від 25.09.2023 №25/09БМ на загальну суму 115 373 737,48грн., в т.ч. ПДВ у сумі 19 228 956,25 грн.

За результатами відвантаження товару покупцю згідно Договору від 25.09.2023 №25/09БМ ТОВ ПІВДЕННА БУДІВЕЛЬНА КОМПАНІЯ ЕКЛІПС склало та направило на реєстрацію до ЄРПН податкові накладні №1 від 02.10.2023, №2 від 04.10.2023, №3 від 06.10.2023, №4 від 08.10.2023, №5 від 10.10.2023, №6 від 12.10.2023, №7 від 14.10.2023.

За отриманими квитанціями з єдиного вікна приймання звітності ДПС України підприємству було повідомлено, що відповідно до п.201.16 ст.201 Податкового кодексу України реєстрація вищевказаних ПН/РК в Єдиному реєстрі податкових накладних зупинена. Податкові накладні складені та подані платником податку, який відповідає п.8 Критеріїв ризиковості платника податку. Запропоновано надати пояснення та копії документів щодо підтвердження інформації, зазначеної в ПН/РК для розгляду питання прийняття рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі додаткових накладних.

23 та 24 листопада 2023 року позивач направив Повідомлення щодо подання пояснень та копій документів щодо податкових накладних, реєстрація яких зупинена, з копіями відповідних первинних документів.

Контролюючий орган після отримання від позивача письмових пояснень та копій документів, жодних запитів на адресу позивача щодо недостатності документів або їх невідповідності чинному законодавству для прийняття рішення в рамках розглядуваних пояснень не надсилав.

У подальшому Комісією, яка приймає рішення щодо реєстрації або відмову в такій реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування було винесено оскаржувані рішення про відмову в реєстрації вищезазначених податкових накладних. Підставою прийняття цих рішень є надання платником податку копій документів, складених із порушенням законодавства. Однак, фіскальним органом в оскаржуваних рішеннях не зазначено, які саме порушення та в яких саме документах були виявлені.

Позивач вважає, що оскаржувані рішення Комісії ГУ ДПС в Одеській області не містять чітку підставу для відмови в реєстрації податкових накладних, яка б узгоджувалася із фактичними обставинами.

На думку позивача, ним надано усі необхідні пояснення та документи, які підтверджують господарські операції з контрагентом та підставу для оформлення податкових накладних.

Також позивач зазначив, що на час прийняття оскаржуваних рішень про відмову в реєстрації податкових накладних рішенням Одеського окружного адміністративного суду від 08.09.2023 року по справі № 420/4326/23, залишеним без змін постановою П`ятого апеляційного адміністративного суду від 14.11.2023 року, позов ТОВ ПІВДЕННА БУДІВЕЛЬНА КОМПАНІЯ ЕКЛІПС задоволено, визнано протиправним та скасовано рішення про відповідність платника податку на додану вартість (ТОВ ПІВДЕННА БУДІВЕЛЬНА КОМПАНІЯ ЕКЛІПС) критеріям ризиковості платника № 27508 від 08.06.2022 року, прийняте Комісією з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних Головного управління ДПС у Львівській області; та зобов`язано комісію Головного управління ДПС в Одеській області з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних виключити товариство з обмеженою відповідальністю «ПІВДЕННА БУДІВЕЛЬНА КОМПАНІЯ «ЕКЛІПС» з переліку платників податків, які відповідають критеріям ризиковості платника податку.

26.03.2024 року представник відповідача - ГУ ДПС в Одеській області подав відзив на позовну заяву, в якому позов не визнав, заперечував проти його задоволення та зазначив, зокрема, таке.

Позивач засобами електронного зв`язку направив на реєстрацію в ЄРПН податкові накладні №1 від 02.10.2023, №2 від 04.10.2023, №3 від 06.10.2023, №4 від 08.10.2023, №5 від 10.10.2023, №6 від 12.10.2023, №7 від 14.10.2023, виписані на адресу ТОВ УКРАІНСЬКІ ІНЖЕНЕРНІ МЕРЕЖІ, на загальну суму 115 373 737 грн.

Згідно відомостей квитанцій №1 до податкових накладних №1 від 02.10.2023, №2 від 04.10.2023, №3 від 06.10.2023, №4 від 08.10.2023, №5 від 10.10.2023, №6 від 12.10.2023, №7 від 14.10.2023: ДОКУМЕНТ ЗБЕРЕЖЕНО. РЕЄСТРАЦІЯ ЗУПИНЕНА. Відповідно до п.201.16 ст. 201 Податкового кодексу України, реєстрація ПН/РК №1 від 02.10.2023, №2 від 04.10.2023, №3 від 06.10.2023, №4 від 08.10.2023, №5 від 10.10.2023, №6 від 12.10.2023, №7 від 14.10.2023 в Єдиному реєстрі податкових накладних зупинена. ПН складені та подані платником податку, який відповідає п.8 Критеріїв ризиковості платника податку. Пропонуємо надати пояснення та копії документів щодо підтвердження інформації, зазначеної в ПН/РК для розгляду питання прийняття рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних.

Також було запропоновано надати пояснення та копії документів щодо підтвердження інформації, зазначеної в ПН/РК для розгляду питання прийняття рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних в Єдиному реєстрі податкових накладних.

За отриманими квитанціями з єдиного вікна приймання звітності ДПС України позивачу було повідомлено, що реєстрація податкових накладних зупинена.

Також, даними квитанціями запропоновано платнику надати пояснення та/або копії документів, достатніх для прийняття рішення про реєстрацію податкових накладних.

Надалі платник податку направив засобами електронного зв`язку повідомлення №1, №2 від 23.11.2023, №3, №4, №5, №6, №7 від 24.11.2023 щодо подачі документів про підтвердження реальності здійснення операцій по відмовленим ПН/РК.

Однак, за рішеннями Комісії №10037648/39082206, №10037642/39082206, №10037643/39082206, №10037647/39082206, №10037643/39082206, №10037646/39082206, №10037645/39082206, №10037644/39082206 від 28.11.2023 позивачу відмовлено в реєстрації податкових накладних №1 від 02.10.2023, №2 від 04.10.2023, №3 від 06.10.2023, №4 від 08.10.2023, №5 від 10.10.2023, №6 від 12.10.2023, №7 від 14.10.2023 в Єдиному реєстрі податкових накладних.

Також відповідач зазначив, що між ТОВ ПБК ЕКЛІПС та ТОВ УКРАІНСЬКІ ІНЖЕНЕРНІ МЕРЕЖІ укладено Договір поставки № 25/09БМ від 25.09.2023. Згідно умов Договору постачальник зобов`язується передати у встановлений строк товар у власність Покупця, а Покупець зобов`язується прийняти Товар і сплатити за нього повну грошову суму.

Найменування, кількість, візуалізація Товару, ціна за одиницю товару, що підлягає поставці відповідно до цього Договору, визначаються Сторонами.

На розгляд Комісії регіонального рівня в пакеті документів відсутні фінансові документи, що підтверджували б перерахування коштів на рахунок позивача за Товар, зокрема, платіжних доручень.

У той же час, згідно пункту 6.2 розділу 6 Ціна і умови розрахунків Договору, в умовах дії військового стану в країні, та важким фінансовим станом підприємства, сторони дійшли згоди відтермінувати сплату орендної плати до закінчення військового стану.

Отже, у позивача апріорі немає можливості підтвердити бажання отримати реальний економічний ефект від вчиненої господарської операції.

Також відповідач вказав, що товарно-транспортні накладні, надані позивачем на розгляд комісії регіонального рівня, не відповідають вимогам наказу Міністерства транспорту України Про затвердження Правил перевезень вантажів автомобільним транспортом в Україні від 14.10.1997 № 363 (в редакції від 12.07.2019), а саме підпункту 11.1 пункту 11 Правил оформлення документів на перевезення Правил перевезень вантажів автомобільним транспортом в Україні, зокрема у наданих товарно-транспортних накладних не заповнено обов`язкових граф щодо вантажувально-розвантажувальних операцій, що, зокрема, може вказувати на фіктивність господарської операції з поставки товару.

Згідно інформації повідомлення про об`єкти оподаткування або об`єкти, пов`язані з оподаткуванням або через які провадиться діяльність (форма № 20-ОПП) у ТОВ ПБК ЕКЛІПС є зареєстрованим одне складське приміщення за адресою: Одеська область, смт. Великодолинське, провулок Ентузіастів 2, в той же час згідно відомостей ТТН пунктами навантаження виступають різні адреси, що знаходяться у провулку Ентузіастів, зокрема, але не виключно 6, 7, 8, 9, 15, 29 тощо, що може в сукупності з іншими обставинами справи свідчити про фіктивність господарської операції.

Також Головним управлінням ДПС в Одеській області підготовлено та направлено запит до Головного управління Національної поліції в Одеській області щодо підтвердження руху автомобільного транспорту за вказаними в ТТН маршрутами.

Поряд з цим, хоча такі документи й не зазначені у переліку, що наведений у пункті 5 Порядку №520, однак позивачем в підтвердження реальності відображених у податкових накладних господарських операцій також не було надано бухгалтерського документа (наприклад, оборотно-сальдових відомостей, аналізів або карток по субрахункам рахунків 10, 15, 30, 31, 36, 66, 90, 93 тощо, плану рахунків бухгалтерського обліку (або їх аналогів відповідно до Спрощеного плану рахунків), які б свідчили про зміну активів та пасивів підприємства внаслідок проведення зазначених господарських операцій, що б сприяло підтвердженню настання реального економічного ефекту для позивача від господарських операцій, відображуваних у ПН позивача (наявність ділової мети).

Таким чином, відповідач вважає, що на момент винесення оскаржуваних рішень про відмову у реєстрації податкових накладних в ЄРПН, позивач не виконав вимоги ПК України та Порядку №520 щодо підтвердження правомірності формування та подання податкової накладної, і саме з цих підстав контролюючий орган відмовив у реєстрації податкових накладних.

Другий відповідач ДПС України відзив на позовну заяву не подав.

Ухвалою від 06.03.2024 року прийнято до розгляду вказану позовну заяву та відкрито провадження у справі. Ухвалено розглядати справу в порядку спрощеного позовного провадження без повідомлення сторін (у письмовому провадженні) за наявними у справі матеріалами.

Ухвалою від 28.03.2024 року за клопотанням представника Головного управління ДПС в Одеській області ухвалено розглядати справу за правилами загального позовного провадження з призначенням підготовчого засідання.

Ухвалою від 22.05.2023 року закрито підготовче провадження та призначено справу до судового розгляду по суті.

У судове засідання, призначене на 29.05.2023 року об 11.00 год., з`явилися представник позивача та представники відповідачів.

Представник позивача у судовому засіданні позовні вимоги підтримав у повному обсязі з підстав, викладених у позовній заяві.

Представники відповідачів у судовому засіданні заперечували проти задоволення позову, вважали позов необґрунтованим, просили в його задоволенні відмовити з підстав, викладених у відзиві ГУ ДПС в Одеській області.

Заслухавши вступне слово представника позивача та представників відповідачів, дослідивши наявні в матеріалах справи докази, суд встановив такі обставини.

Судом встановлено, що Товариство з обмеженою відповідальністю ПІВДЕННА БУДІВЕЛЬНА КОМПАНІЯ ЕКЛІПС (код ЄДРПОУ 39082206) зареєстроване в Єдиному державному реєстрі юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань 05.02.2014 року за №15561020000051328, що підтверджується Випискою з Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань, ідентифікаційний код юридичної особи.

Відповідно до відомостей з Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань видами діяльності ТОВ ПІВДЕННА БУДІВЕЛЬНА КОМПАНІЯ ЕКЛІПС є: будівництво житлових і нежитлових будівель (КВЕД 41.20) основний вид діяльності, та інші види діяльності.

У 2023 року ТОВ ПБК ЕКЛІПС придбало у постачальника ПП "ПРОМЦИВІЛБУД" (код 43771439) згідно Договору від 03.03.2023 р. №03/03-23 товар, а саме: будівельні матеріали, які в подальшому, в жовтні 2023 року, було продано та відвантажено покупцю - ТОВ "УКРАІНСЬКІ ІНЖЕНЕРНІ МЕРЕЖІ" (код 45158382) згідно Договору від 25.09.2023 №25/09БМ на загальну суму 115 373 737,48 грн, у т.ч. ПДВ у сумі 19 228 956,25 грн.

02.10.2023 року позивач склав податкову накладну №1 за господарською операцією з постачання товару на адресу ТОВ "УКРАІНСЬКІ ІНЖЕНЕРНІ МЕРЕЖІ" на загальну суму 16382668,12 грн, з яких ПДВ 2730444,52 грн, та направив податкову накладну для реєстрації в ЄРПН (а.с. 23-24, т. 1).

18.10.2023 року на адресу позивача з Автоматизованої системи Єдине вікно подання електронних документів ДПС України надійшла Квитанція про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування кількісних і вартісних показників до податкової накладної в ЄРПН, згідно з якою податкова накладна №1 від 02.10.2023 року доставлена до ДПС України. Документ прийнято. Реєстрація зупинена (а.с. 21-22, т. 1).

Як підставу зупинення реєстрації ПН зазначено: Відповідно до п.201.16 ст.201 Податкового кодексу України, Порядку зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, затвердженого постановою КМУ від 11.12.2019 р. №1165, реєстрація ПН/РК від 02.10.2023 року №1 в Єдиному реєстрі податкових накладних зупинена. ПН складена та подана платником податку, який відповідає п.8 Критеріїв ризиковості платника податку. Пропонуємо надати пояснення та копії документів, достатніх для прийняття рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних.

23.11.2023 року ТОВ ПІВДЕННА БУДІВЕЛЬНА КОМПАНІЯ ЕКЛІПС засобами телекомунікаційного зв`язку подало Повідомлення №1 про подання пояснень та копій документів щодо податкових накладних/розрахунків коригування, реєстрацію яких зупинено, що підтверджують господарську операцію по податковій накладній від 02.10.2023 року №1 (а.с. 49-66, т. 1).

28.11.2023 року Комісією Головного управління ДПС в Одеській області, яка приймає рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних або відмову в такій реєстрації, прийнято рішення №10037648/39082206 про відмову у реєстрації податкової накладної №1 від 02.10.2023 року в Єдиному реєстрі податкових накладних у зв`язку із наданням платником податку копій документів, складених/оформлених із порушенням законодавства. Додаткова інформація (зазначити конкретні документи): первинні документи щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складські документи (інвентаризаційні описи), у тому числі рахунки фактури/інвойси, акти приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявних типових форм та галузевої специфіки, накладні (а.с. 98, т. 4).

04.10.2023 року позивач склав податкову накладну №2 за господарською операцією з постачання товару на адресу ТОВ "УКРАІНСЬКІ ІНЖЕНЕРНІ МЕРЕЖІ" на загальну суму 20091989,76 грн, з яких ПДВ 3348664,96 грн, та направив податкову накладну для реєстрації (а.с. 27-28, т. 1).

18.10.2023 року на адресу позивача з Автоматизованої системи Єдине вікно подання електронних документів ДПС України надійшла Квитанція про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування кількісних і вартісних показників до податкової накладної в ЄРПН, згідно з якою податкова накладна №2 від 04.10.2023 року доставлена до ДПС України. Документ прийнято. Реєстрація зупинена (а.с. 25-26, т. 1).

Як підставу зупинення реєстрації ПН зазначено: Відповідно до п.201.16 ст.201 Податкового кодексу України, Порядку зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, затвердженого постановою КМУ від 11.12.2019 р. №1165, реєстрація ПН/РК від 04.10.2023 року №2 в Єдиному реєстрі податкових накладних зупинена. ПН складена та подана платником податку, який відповідає п.8 Критеріїв ризиковості платника податку. Пропонуємо надати пояснення та копії документів, достатніх для прийняття рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних.

23.11.2023 року ТОВ ПІВДЕННА БУДІВЕЛЬНА КОМПАНІЯ ЕКЛІПС засобами телекомунікаційного зв`язку подало Повідомлення №2 про подання пояснень та копій документів щодо податкових накладних/розрахунків коригування, реєстрацію яких зупинено, що підтверджують господарську операцію по податковій накладній від 04.10.2023 року №2 (а.с. 68-82, т. 1).

28.11.2023 року Комісією Головного управління ДПС в Одеській області, яка приймає рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних або відмову в такій реєстрації, прийнято рішення №10037642/39082206 про відмову у реєстрації податкової накладної №2 від 04.10.2023 року в Єдиному реєстрі податкових накладних у зв`язку із наданням платником податку копій документів, складених/оформлених із порушенням законодавства. Додаткова інформація (зазначити конкретні документи): первинні документи щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складські документи (інвентаризаційні описи), у тому числі рахунки фактури/інвойси, акти приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявних типових форм та галузевої специфіки, накладні (а.с. 101, т. 4).

06.10.2023 року позивач склав податкову накладну №3 за господарською операцією з постачання товару на адресу ТОВ "УКРАІНСЬКІ ІНЖЕНЕРНІ МЕРЕЖІ" на загальну суму 13244819,76 грн, з яких ПДВ 2207469,96 грн, та направив податкову накладну для реєстрації (а.с. 31-32, т. 1).

18.10.2023 року на адресу позивача з Автоматизованої системи Єдине вікно подання електронних документів ДПС України надійшла Квитанція про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування кількісних і вартісних показників до податкової накладної в ЄРПН, згідно з якою податкова накладна №3 від 06.10.2023 року доставлена до ДПС України. Документ прийнято. Реєстрація зупинена (а.с. 29-30, т. 1).

Як підставу зупинення реєстрації ПН зазначено: Відповідно до п.201.16 ст.201 Податкового кодексу України, Порядку зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, затвердженого постановою КМУ від 11.12.2019 р. №1165, реєстрація ПН/РК від 06.10.2023 року №3 в Єдиному реєстрі податкових накладних зупинена. ПН складена та подана платником податку, який відповідає п.8 Критеріїв ризиковості платника податку. Пропонуємо надати пояснення та копії документів, достатніх для прийняття рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних.

24.11.2023 року ТОВ ПІВДЕННА БУДІВЕЛЬНА КОМПАНІЯ ЕКЛІПС засобами телекомунікаційного зв`язку подало Повідомлення №3 про подання пояснень та копій документів щодо податкових накладних/розрахунків коригування, реєстрацію яких зупинено, що підтверджують господарську операцію по податковій накладній від 06.10.2023 року №3 (а.с. 84-115, т. 1).

28.11.2023 року Комісією Головного управління ДПС в Одеській області, яка приймає рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних або відмову в такій реєстрації, прийнято рішення №10037647/39082206 про відмову у реєстрації податкової накладної №3 від 06.10.2023 року в Єдиному реєстрі податкових накладних у зв`язку із наданням платником податку копій документів, складених/оформлених із порушенням законодавства. Додаткова інформація (зазначити конкретні документи): первинні документи щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складські документи (інвентаризаційні описи), у тому числі рахунки фактури/інвойси, акти приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявних типових форм та галузевої специфіки, накладні (а.с. 100, т. 4).

08.10.2023 року позивач склав податкову накладну №4 за господарською операцією з постачання товару на адресу ТОВ "УКРАІНСЬКІ ІНЖЕНЕРНІ МЕРЕЖІ" на загальну суму 12780166,46 грн, з яких ПДВ 2130027,74 грн, та направив податкову накладну для реєстрації (а.с. 35-36, т. 1).

18.10.2023 року на адресу позивача з Автоматизованої системи Єдине вікно подання електронних документів ДПС України надійшла Квитанція про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування кількісних і вартісних показників до податкової накладної в ЄРПН, згідно з якою податкова накладна №4 від 08.10.2023 року доставлена до ДПС України. Документ прийнято. Реєстрація зупинена (а.с. 33-34, т. 1).

Як підставу зупинення реєстрації ПН зазначено: Відповідно до п.201.16 ст.201 Податкового кодексу України, Порядку зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, затвердженого постановою КМУ від 11.12.2019 р. №1165, реєстрація ПН/РК від 08.10.2023 року №4 в Єдиному реєстрі податкових накладних зупинена. ПН складена та подана платником податку, який відповідає п.8 Критеріїв ризиковості платника податку. Пропонуємо надати пояснення та копії документів, достатніх для прийняття рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних.

24.11.2023 року ТОВ ПІВДЕННА БУДІВЕЛЬНА КОМПАНІЯ ЕКЛІПС засобами телекомунікаційного зв`язку подало Повідомлення №4 про подання пояснень та копій документів щодо податкових накладних/розрахунків коригування, реєстрацію яких зупинено, що підтверджують господарську операцію по податковій накладній від 08.10.2023 року №4 (а.с. 116-131, т. 1).

28.11.2023 року Комісією Головного управління ДПС в Одеській області, яка приймає рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних або відмову в такій реєстрації, прийнято рішення №10037643/39082206 про відмову у реєстрації податкової накладної №4 від 08.10.2023 року в Єдиному реєстрі податкових накладних у зв`язку із наданням платником податку копій документів, складених/оформлених із порушенням законодавства. Додаткова інформація (зазначити конкретні документи): первинні документи щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складські документи (інвентаризаційні описи), у тому числі рахунки фактури/інвойси, акти приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявних типових форм та галузевої специфіки, накладні (а.с. 108, т. 4).

10.10.2023 року позивач склав податкову накладну №5 за господарською операцією з постачання товару на адресу ТОВ "УКРАІНСЬКІ ІНЖЕНЕРНІ МЕРЕЖІ" на загальну суму 17242327,58 грн, з яких ПДВ 2873721,26 грн, та направив податкову накладну для реєстрації (а.с. 39-40, т. 1).

18.10.2023 року на адресу позивача з Автоматизованої системи Єдине вікно подання електронних документів ДПС України надійшла Квитанція про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування кількісних і вартісних показників до податкової накладної в ЄРПН, згідно з якою податкова накладна №5 від 10.10.2023 року доставлена до ДПС України. Документ прийнято. Реєстрація зупинена (а.с. 37-38, т. 1).

Як підставу зупинення реєстрації ПН зазначено: Відповідно до п.201.16 ст.201 Податкового кодексу України, Порядку зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, затвердженого постановою КМУ від 11.12.2019 р. №1165, реєстрація ПН/РК від 10.10.2023 року №5 в Єдиному реєстрі податкових накладних зупинена. ПН складена та подана платником податку, який відповідає п.8 Критеріїв ризиковості платника податку. Пропонуємо надати пояснення та копії документів, достатніх для прийняття рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних.

24.11.2023 року ТОВ ПІВДЕННА БУДІВЕЛЬНА КОМПАНІЯ ЕКЛІПС засобами телекомунікаційного зв`язку подало Повідомлення №5 про подання пояснень та копій документів щодо податкових накладних/розрахунків коригування, реєстрацію яких зупинено, що підтверджують господарську операцію по податковій накладній від 10.10.2023 року №5 (а.с. 132-147, т. 1).

28.11.2023 року Комісією Головного управління ДПС в Одеській області, яка приймає рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних або відмову в такій реєстрації, прийнято рішення №10037646/39082206 про відмову у реєстрації податкової накладної №5 від 10.10.2023 року в Єдиному реєстрі податкових накладних у зв`язку із наданням платником податку копій документів, складених/оформлених із порушенням законодавства. Додаткова інформація (зазначити конкретні документи): первинні документи щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складські документи (інвентаризаційні описи), у тому числі рахунки фактури/інвойси, акти приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявних типових форм та галузевої специфіки, накладні (а.с. 99, т. 4).

12.10.2023 року позивач склав податкову накладну №6 за господарською операцією з постачання товару на адресу ТОВ "УКРАІНСЬКІ ІНЖЕНЕРНІ МЕРЕЖІ" на загальну суму 19355348,40 грн, з яких ПДВ 3225891,40 грн, та направив податкову накладну для реєстрації (а.с. 43-44, т. 1).

18.10.2023 року на адресу позивача з Автоматизованої системи Єдине вікно подання електронних документів ДПС України надійшла Квитанція про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування кількісних і вартісних показників до податкової накладної в ЄРПН, згідно з якою податкова накладна №6 від 12.10.2023 року доставлена до ДПС України. Документ прийнято. Реєстрація зупинена (а.с. 41-42, т. 1).

Як підставу зупинення реєстрації ПН зазначено: Відповідно до п.201.16 ст.201 Податкового кодексу України, Порядку зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, затвердженого постановою КМУ від 11.12.2019 р. №1165, реєстрація ПН/РК від 12.10.2023 року №6 в Єдиному реєстрі податкових накладних зупинена. ПН складена та подана платником податку, який відповідає п.8 Критеріїв ризиковості платника податку. Пропонуємо надати пояснення та копії документів, достатніх для прийняття рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних.

24.11.2023 року ТОВ ПІВДЕННА БУДІВЕЛЬНА КОМПАНІЯ ЕКЛІПС засобами телекомунікаційного зв`язку подало Повідомлення №6 про подання пояснень та копій документів щодо податкових накладних/розрахунків коригування, реєстрацію яких зупинено, що підтверджують господарську операцію по податковій накладній від 12.10.2023 року №6 (а.с. 148-163, т. 1).

28.11.2023 року Комісією Головного управління ДПС в Одеській області, яка приймає рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних або відмову в такій реєстрації, прийнято рішення №10037645/39082206 про відмову у реєстрації податкової накладної №6 від 12.10.2023 року в Єдиному реєстрі податкових накладних у зв`язку із наданням платником податку копій документів, складених/оформлених із порушенням законодавства. Додаткова інформація (зазначити конкретні документи): первинні документи щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складські документи (інвентаризаційні описи), у тому числі рахунки фактури/інвойси, акти приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявних типових форм та галузевої специфіки, накладні (а.с. 102, т. 4).

14.10.2023 року позивач склав податкову накладну №7 за господарською операцією з постачання товару на адресу ТОВ "УКРАІНСЬКІ ІНЖЕНЕРНІ МЕРЕЖІ" на загальну суму 16276418,40 грн, з яких ПДВ 2712736,40 грн, та направив податкову накладну для реєстрації (а.с. 47-48, т. 1).

18.10.2023 року на адресу позивача з Автоматизованої системи Єдине вікно подання електронних документів ДПС України надійшла Квитанція про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування кількісних і вартісних показників до податкової накладної в ЄРПН, згідно з якою податкова накладна №7 від 14.10.2023 року доставлена до ДПС України. Документ прийнято. Реєстрація зупинена (а.с. 45-46, т. 1).

Як підставу зупинення реєстрації ПН зазначено: Відповідно до п.201.16 ст.201 Податкового кодексу України, Порядку зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, затвердженого постановою КМУ від 11.12.2019 р. №1165, реєстрація ПН/РК від 14.10.2023 року №7 в Єдиному реєстрі податкових накладних зупинена. ПН складена та подана платником податку, який відповідає п.8 Критеріїв ризиковості платника податку. Пропонуємо надати пояснення та копії документів, достатніх для прийняття рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних.

24.11.2023 року ТОВ ПІВДЕННА БУДІВЕЛЬНА КОМПАНІЯ ЕКЛІПС засобами телекомунікаційного зв`язку подало Повідомлення №7 про подання пояснень та копій документів щодо податкових накладних/розрахунків коригування, реєстрацію яких зупинено, що підтверджують господарську операцію по податковій накладній від 14.10.2023 року №7 (а.с. 164-179, т. 1).

28.11.2023 року Комісією Головного управління ДПС в Одеській області, яка приймає рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних або відмову в такій реєстрації, прийнято рішення №10037644/39082206 про відмову у реєстрації податкової накладної №7 від 14.10.2023 року в Єдиному реєстрі податкових накладних у зв`язку із наданням платником податку копій документів, складених/оформлених із порушенням законодавства. Додаткова інформація (зазначити конкретні документи): первинні документи щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складські документи (інвентаризаційні описи), у тому числі рахунки фактури/інвойси, акти приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявних типових форм та галузевої специфіки, накладні (а.с. 103, т. 4).

Згідно ч.2 ст.19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Відносини, що виникають у сфері справляння податків і зборів, зокрема, визначає вичерпний перелік податків та зборів, що справляються в Україні, та порядок їх адміністрування, платників податків та зборів, їх права та обов`язки, компетенцію контролюючих органів, повноваження і обов`язки їх посадових осіб під час здійснення податкового контролю, а також відповідальність за порушення податкового законодавства регулюються Податковим кодексом України № 2755-VI від 02.12.2010 (у редакції, чинній на час виникнення спірних правовідносин, далі - Податковий кодекс України).

Відповідно до п.187.1 ст.187 Податкового кодексу України, датою виникнення податкових зобов`язань з постачання товарів/послуг вважається дата, яка припадає на податковий період, протягом якого відбувається будь-яка з подій, що сталася раніше:

а) дата зарахування коштів від покупця/замовника на рахунок платника податку в банку/небанківському надавачу платіжних послуг як оплата товарів/послуг, що підлягають постачанню, а в разі постачання товарів/послуг, оплата яких здійснюється електронними грошима, - дата зарахування електронних грошей платнику податку як оплата товарів/послуг, що підлягають постачанню, на електронний гаманець, а в разі постачання товарів/послуг за готівку - дата оприбуткування коштів у касі платника податку, а в разі відсутності такої - дата інкасації готівки у банківській установі, що обслуговує платника податку;

б) дата відвантаження товарів, а в разі експорту товарів - дата оформлення митної декларації, що засвідчує факт перетинання митного кордону України, оформлена відповідно до вимог митного законодавства, а для послуг - дата оформлення документа, що засвідчує факт постачання послуг платником податку. Для документів, складених в електронній формі, датою оформлення документа, що засвідчує факт постачання послуг платником податку, вважається дата, зазначена у самому документі як дата його складення відповідно до Закону України "Про бухгалтерський облік та фінансову звітність в Україні", незалежно від дати накладення електронного підпису.

Відповідно до п.201.1 ст.201 Податкового кодексу України, на дату виникнення податкових зобов`язань платник податку зобов`язаний скласти податкову накладну в електронній формі з дотриманням умови щодо реєстрації у порядку, визначеному законодавством, кваліфікованого електронного підпису уповноваженої платником особи та зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних у встановлений цим Кодексом термін.

Згідно з п.201.10 ст.201 Податкового кодексу України, при здійсненні операцій з постачання товарів/послуг платник податку - продавець товарів/послуг зобов`язаний в установлені терміни скласти податкову накладну, зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних та надати покупцю за його вимогою.

Податкова накладна, складена та зареєстрована в Єдиному реєстрі податкових накладних платником податку, який здійснює операції з постачання товарів/послуг, є для покупця таких товарів/послуг підставою для нарахування сум податку, що відносяться до податкового кредиту.

Згідно з п.201.16 ст.201 Податкового кодексу України, реєстрація податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних може бути зупинена в порядку та на підставах, визначених Кабінетом Міністрів України.

Відповідно до п.201.16 ст.201 Податкового кодексу України, постановою Кабінету Міністрів України від 11 грудня 2019 р. №1165 затверджений Порядок зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних (надалі - Порядок №1165 у редакції від 08.07.2023, чинній на момент зупинення реєстрації спірних податкових накладних).

Згідно п.3 Порядку №1165, податкові накладні/розрахунки коригування (крім розрахунків коригування, складених постачальником товарів/послуг до податкової накладної, складеної на отримувача - платника податку, в яких передбачається зменшення суми компенсації вартості хоча б одного з товарів/послуг їх постачальнику, та розрахунків коригування, складених на неплатника податку, за винятком розрахунку коригування, визначеного підпунктом 7 цього пункту), що подаються для реєстрації в Реєстрі, перевіряються щодо відповідності ознакам безумовної реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування

Пункт 4 Порядку №1165 визначає, що у разі коли за результатами перевірки податкової накладної/розрахунку коригування визначено, що податкова накладна/розрахунок коригування відповідають одній з ознак безумовної реєстрації, визначених у пункті 3 цього Порядку, реєстрація таких податкової накладної/розрахунку коригування не зупиняється в Реєстрі.

Пунктом 5 Порядку №1165 передбачено, що платник податку, яким складено та/або подано для реєстрації в Реєстрі податкову накладну/розрахунок коригування, що не відповідають жодній з ознак безумовної реєстрації, перевіряється щодо відповідності критеріям ризиковості платника податку (додаток 1), показникам, за якими визначається позитивна податкова історія платника податку (додаток 2).

Податкова накладна/розрахунок коригування, що не відповідають жодній з ознак безумовної реєстрації, перевіряються щодо відповідності відображених у них операцій критеріям ризиковості здійснення операцій (додаток 3).

Згідно п.6 Порядку №1165, у разі коли за результатами автоматизованого моніторингу платник податку, яким складено та/або подано податкову накладну/розрахунок коригування для реєстрації в Реєстрі, відповідає хоча б одному критерію ризиковості платника податку, реєстрація такої податкової накладної/розрахунку коригування зупиняється.

Відповідно до п.п. 7-8 Порядку №1165 у разі, коли за результатами автоматизованого моніторингу податкової накладної/розрахунку коригування встановлено, що відображена в них операція відповідає хоча б одному критерію ризиковості здійснення операції, крім податкової накладної/розрахунку коригування, складених платником податку, який відповідає хоча б одному показнику, за яким визначається позитивна податкова історія, реєстрація таких податкової накладної/розрахунку коригування зупиняється.

Платник податку отримує інформацію щодо податкових накладних/розрахунків коригування, реєстрація яких зупинена, через електронний кабінет.

Згідно з п.10 Порядку №1165, у разі зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі контролюючий орган протягом операційного дня надсилає (в електронній формі у текстовому форматі) в автоматичному режимі платнику податку квитанцію про зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування, яка є підтвердженням зупинення такої реєстрації.

Пунктом 11 Порядку №1165 визначено, що у квитанції про зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування зазначаються:

1) номер та дата складення податкової накладної/розрахунку коригування;

2) критерій (критерії) ризиковості платника податку та/або ризиковості здійснення операцій, на підставі якого (яких) зупинено реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі, з розрахованим показником за кожним критерієм, якому відповідає платник податку;

3) пропозиція щодо надання платником податку пояснень та копій документів відповідно до Порядку прийняття рішень про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, затвердженого наказом Мінфіну від 12 грудня 2019 р. №520.

Згідно з п.26 Порядку №1165, комісія регіонального рівня діє в межах повноважень, визначених цим Порядком та Порядком прийняття рішень про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, затвердженим Мінфіном.

Механізм прийняття рішень про реєстрацію / відмову в реєстрації податкових накладних / розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі - Реєстр), реєстрацію яких відповідно до пункту 201.16 статті 201 Податкового кодексу України (далі - Кодекс) зупинено в порядку та на підставах, визначених Кабінетом Міністрів України, визначає Порядок прийняття рішень про реєстрацію/ відмову в реєстрації податкових накладних/ розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, затверджений наказом Міністерства фінансів України від 12.12.2019 року №520, зареєстрований в Міністерстві юстиції України від 13.12.2019 за №1245/34216 (далі - Порядок №520, в редакції від 08.03.2023 року, чинній на момент прийняття спірних рішень про відмову в реєстрації ПН).

Згідно з п.2 Порядку №520, прийняття рішень про реєстрацію / відмову в реєстрації податкових накладних / розрахунків коригування в Реєстрі, реєстрацію яких зупинено, здійснюють комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі головних управлінь Державної податкової служби України в областях, м. Києві та Офісу великих платників податків ДПС (далі - комісія регіонального рівня).

Пунктом 4 Порядку №520 визначено, що у разі зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі платник податку має право подати копії документів та письмові пояснення стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній / розрахунку коригування, для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію / відмову в реєстрації податкової накладної/ розрахунку коригування в Реєстрі.

Відповідно до п.5 Порядку №520, перелік документів, необхідних для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію / відмову в реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі, реєстрацію яких зупинено в Реєстрі, може включати:

договори, зокрема зовнішньоекономічні контракти, з додатками до них;

договори, довіреності, акти керівного органу платника податку, якими оформлено повноваження осіб, які одержують продукцію в інтересах платника податку для здійснення операції;

первинні документи щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складські документи, інвентаризаційні описи, у тому числі рахунки-фактури/інвойси, акти приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм і галузевої специфіки, накладні;

розрахункові документи та/або банківські виписки з особових рахунків;

документи щодо підтвердження відповідності продукції (декларації про відповідність, паспорти якості, сертифікати відповідності), наявність яких передбачено договором та/або законодавством.

Відповідно до пункту 6 Порядку №520, письмові пояснення та копії документів, зазначених у пункті 5 цього Порядку, платник податку має право подати до контролюючого органу протягом 365 календарних днів, що настають за датою виникнення податкового зобов`язання, відображеного в податковій накладній / розрахунку коригування.

Платник податку має право подати письмові пояснення та копії документів до декількох податкових накладних / розрахунків коригування, якщо такі податкові накладні / розрахунки коригування складено на одного отримувача - платника податку за одним і тим самим договором або якщо в таких податкових накладних / розрахунках коригування відображено однотипні операції (з однаковими кодами товарів згідно з Українською класифікацією товарів зовнішньоекономічної діяльності (УКТ ЗЕД) або кодами послуг згідно з Державним класифікатором продукції та послуг (ДКПП)).

Пункт 9 Порядку №520, викладений в редакції Наказу Міністерства фінансів № 19 від 12.01.2023, що набрав чинності 08.03.2023, передбачає наступний порядок розгляду контролюючим органом поданих платником податків письмових пояснень та копій документів до зупинених ПН/РК, а саме:

Письмові пояснення та копії документів, подані платником податку до контролюючого органу відповідно до пункту 4 цього Порядку, розглядає комісія регіонального рівня.

За результатами розгляду поданих письмових пояснень та копій документів комісія регіонального рівня протягом 5 робочих днів, що настають за днем отримання пояснень та копій документів, поданих відповідно до пункту 4 цього Порядку:

або приймає рішення про реєстрацію податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі та надсилає його платнику податку в порядку, встановленому статтею 42 глави 1 розділу II Кодексу, за формою згідно з додатком 1 до цього Порядку;

або направляє повідомлення про необхідність надання додаткових пояснень та / або документів, необхідних для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі (далі - Повідомлення), за формою згідно з додатком 2 до цього Порядку з пропозицією щодо надання платником податку додаткових пояснень та копій документів на підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній/ розрахунку коригування;

або приймає рішення про відмову в реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі у разі надання платником податку копій документів, складених/оформлених із порушенням законодавства, та надсилає його платнику податку в порядку, встановленому статтею 42 глави 1 розділу II Кодексу, за формою згідно з додатком 1 до цього Порядку.

Платник податку має право подати до контролюючого органу додаткові пояснення та копії документів на підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній / розрахунку коригування, протягом 5 робочих днів з дня, наступного за днем отримання Повідомлення.

За результатами розгляду поданих додаткових пояснень та копій документів комісія регіонального рівня протягом 5 робочих днів, що настають за днем їх отримання, приймає рішення про реєстрацію / відмову в реєстрації податкових накладних / розрахунків коригування в Реєстрі за формою згідно з додатком 1 до цього Порядку.

Якщо платник податку не надав додаткових пояснень та копій документів на підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній / розрахунку коригування, комісія регіонального рівня приймає рішення про відмову в реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі протягом 5 робочих днів, що настають за днем граничного строку їх подання, визначеного абзацом шостим цього пункту.

Відповідно до п.10 Порядку №520, у редакції Наказу Міністерства фінансів №19 від 12.01.2023, що набрав чинності 08.03.2023, Комісія регіонального рівня приймає рішення про відмову в реєстрації податкової накладної/ розрахунку коригування в Реєстрі в разі:

ненадання / часткового надання додаткових письмових пояснень та копій документів стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній / розрахунку коригування, реєстрацію яких зупинено в Реєстрі, при отриманні Повідомлення;

та/або надання платником податку копій документів, складених/оформлених із порушенням законодавства.

Як встановлено судом, Комісією регіонального рівня прийнято оскаржувані рішення про відмову в реєстрації податкових накладних саме з підстави надання платником податку копій документів, складених із порушенням законодавства.

У графі Додаткова інформація (зазначити конкретні документи) відповідач зазначив загальний перелік, наведений у п.5 Порядку №520, а саме: первинні документи щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складські документи (інвентаризаційні описи), у тому числі рахунки-фактури/інвойси, акти приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм та галузевої специфіки, накладні.

Водночас, відповідач жодним чином не конкретизував, які з поданих ТОВ ПІВДЕННА БУДІВЕЛЬНА КОМПАНІЯ ЕКЛІПС документів складені/оформлені із порушенням законодавства, та у чому саме полягають ці порушення.

З огляду на вищевикладене, суд вважає, що доводи відповідача щодо надання платником податку копій первинних документів, складених/оформлених із порушенням законодавства, не підтверджуються жодними доказами.

Критерії ризиковості платника податку на додану вартість зазначені у Додатку №1 до Порядку №1165.

Пунктом 8 Критеріїв ризиковості платника податку на додану передбачено такий критерій: У контролюючих органах наявна податкова інформація, яка стала відома у процесі провадження поточної діяльності під час виконання покладених на контролюючі органи завдань і функцій, що визначає ризиковість здійснення господарської операції, зазначеної в поданих для реєстрації податковій накладній/розрахунку коригування.

Довідник кодів податкової інформації, що стала підставою для розгляду питання про відповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку, визначається ДПС та затверджується відповідним наказом, який оприлюднюється на офіційному веб-сайті ДПС.

Водночас, суд зауважує, що відповідач жодним чином не конкретизував, яка саме податкова інформація наявна у контролюючих органах, що визначає ризиковість здійснення господарської операції, зазначеної в поданих для реєстрації податкових накладних.

Також суд бере до уваги доводи позивача, що на час прийняття оскаржуваних рішень про відмову в реєстрації податкових накладних (на 28.11.2023 року) рішенням Одеського окружного адміністративного суду від 08.09.2023 року по справі № 420/4326/23, залишеним без змін постановою П`ятого апеляційного адміністративного суду від 14.11.2023 року, визнано протиправним та скасовано рішення про відповідність платника податку на додану вартість (ТОВ ПІВДЕННА БУДІВЕЛЬНА КОМПАНІЯ ЕКЛІПС) критеріям ризиковості платника № 27508 від 08.06.2022 року, прийняте Комісією з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних Головного управління ДПС у Львівській області. Цим же рішенням зобов`язано комісію Головного управління ДПС в Одеській області з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних виключити товариство з обмеженою відповідальністю «ПІВДЕННА БУДІВЕЛЬНА КОМПАНІЯ «ЕКЛІПС» з переліку платників податків, які відповідають критеріям ризиковості платника податку (в ЄДРСР рішення № № 113332948, 114910000).

Окрім того, суд звертає увагу, що ухвалюючи рішення про реєстрацію податкової накладної, контролюючий орган не повинен здійснювати повний аналіз господарських операцій позивача на предмет їх реальності. Змістовна оцінка господарських операцій може бути проведена лише за результатом здійснення податкової перевірки платника податків, підстави та порядок проведення якої визначено нормами Податкового кодексу України. Предметом розгляду в цій справі є виключно стадія правильності та правомірності зупинення та відмови в реєстрації податкової накладної, а не реальність та товарність здійснення господарських операцій між позивачем та його контрагентом.

Дана правова позиція викладена у постановах Верховного Суду від 07.12.2022 у справі № 500/2237/20, від 16.09.2022 у справі № 380/7736/21, від 16 лютого 2023 року по справі №380/7648/22.

Отже, всі сумніви та протиріччя контролюючого органу щодо дотримання позивачем вимог податкового законодавства України під час здійснення господарської діяльності повинні досліджуватися шляхом проведення перевірок такого платника податків, за умови наявності підстав для її проведення, визначених ПК України, а не шляхом відмови у реєстрації податкових накладних.

Надаючи оцінку наведеному, суд зауважує, що платник податку на стадії реєстрації ПН повинен довести наявність підстав для складання та подання на реєстрацію податкової накладної. Такою підставою у даному випадку є перша подія відвантаження позивачем товару на адресу контрагента-покупця, і документи, що підтверджують цю подію позивачем були надані до Комісії разом з поясненнями щодо суті господарських операцій і підстав оформлення податкових накладних.

Відповідач зауважив, що згідно умов Договору № 25/09БМ від 25.09.2023 року між позивачем та ТОВ «УКРАЇНСЬКІ ІНЖЕНЕРНІ МЕРЕЖІ» в умовах дії військового стану в країні та важким фінансовим становищем підприємства, сторони дійшли згоди відтермінувати оплату за товар до закінчення військового стану.

Висловлені відповідачем зауваження щодо умов оплати товару покупцем стосуються договірних відносин сторін, не є порушенням податкового законодавства, а тому не беруться судом до уваги.

Також відповідачі зауважили на окремих недоліках при складенні позивачем товарно-транспортних накладних, зокрема, щодо зазначення адреси відвантаження товару, відсутність відомостей про вантажно-розвантажувальні операції.

Суд звертає увагу, що у ТТН, оформлених позивачем, зазначено адреси навантаження: Одеська обл., смт. Великодолинське, пр.Ентузіастів 2; та Одеська обл., смт. Великодолинське, пр.Ентузіастів 44. Інших адрес навантаження у наданих позивачем до суду ТТН, які оформлялися позивачем на постачання товару до ТОВ «УКРАЇНСЬКІ ІНЖЕНЕРНІ МЕРЕЖІ», не вказувалося. При чому, адреса «Одеська обл., смт. Великодолинське, пр.Ентузіастів 2» згідно даних форми № 20-ОПП є адресою складу, що перебуває в довгостроковому користуванні (оренді) позивача. Щодо іншої адреси позивач пояснив, що це є помилкою у номері будинку.

Суд бере до уваги доводи позивача про те, що окремі недоліки у складанні ТТН не можуть бути підставою для висновку про нереальність господарської операції, якщо вона підтверджена іншими первинними документами.

Крім того, суд зауважує, що у разі невідповідності адрес навантаження товару наявним у контролюючого органу відомостям щодо об`єктів, зазначених у формі № 20-ОПП, Комісія повинна була зазначити конкретні недоліки у складанні ТТН у прийнятих рішеннях про відмову в реєстрації податкових накладних або ж попередньо надати позивачу можливість пояснити певні розбіжності шляхом направлення повідомлення про необхідність надання додаткових пояснень та / або документів, необхідних для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі (далі - Повідомлення), за формою згідно з додатком 2 до цього Порядку з пропозицією щодо надання платником податку додаткових пояснень та копій документів на підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній/ розрахунку коригування.

Однак, Комісія регіонального рівня надання додаткових пояснень та копій документів від позивача не вимагала, і у прийнятих рішеннях від 28.11.2023 року не зазначила конкретні порушення законодавства, допущені при складанні документів, та конкретних документів, в яких такі порушення допущені.

Щодо окремих помилок у складанні ТТН на постачання товару позивачу від ПП "ПРОМЦИВІЛБУД" (43771439) згідно Договору від 03.03.2023 р. (у деяких ТТН помилково вказана адреса розвантаження: «Одеська обл., смт. Великодолинське, пр.Ентузіастів 4), суд зауважує, що ці ТТН складалися постачальником позивача, який і здійснював перевезення товару.

Так, платник податків не може бути обмежений у використанні первинного документа для цілей податкового обліку в тому разі, якщо безпосередньо він не вносив до такого документа неправдиві (недостовірні) відомості. Всі негативні наслідки, пов`язані з недостовірністю даних, зазначених у первинному документі, мають покладатися виключно на ту особу, яка їх внесла. Якщо іншою особою були внесені до документа відомості щодо учасника господарської операції, який має дефекти правового статусу, то добросовісний платник податків, який скористався відповідним документом для підтвердження даних свого податкового обліку, не може зазнавати жодних негативних наслідків у тому разі, якщо інші обставини, зазначені в первинному документі, зокрема рух відповідних активів, мали місце. При цьому має враховуватися реальна можливість платника податків пересвідчитися у тому, чи були достовірними відомості, що внесені до первинного документа його контрагентом.

Вказана правова позиція викладена у постанові Великої Палати Верховного Суду від 07 липня 2022 року у справі № 160/3364/19.

Отже, зазначені доводи контролюючого органу щодо помилок у ТТН, складених контрагентом позивача за господарською операцією, що передувала постачанню товару позивачем до ТОВ «УКРАЇНСЬКІ ІНЖЕНЕРНІ МЕРЕЖІ», суд не бере до уваги.

Враховуючи встановлені судом обставини, суд дійшов висновку, що оскаржувані рішення Комісії ГУ ДПС в Одеській області про відмову в реєстрації податкових накладних в ЄРПН є протиправними та підлягають скасуванню, що, в свою чергу, є передумовою зобов`язання Державну податкову службу України зареєструвати податкові накладні ТОВ ПІВДЕННА БУДІВЕЛЬНА КОМПАНІЯ ЕКЛІПС №1 від 02.10.2023, №2 від 04.10.2023, №3 від 06.10.2023, №4 від 08.10.2023, №5 від 10.10.2023, №6 від 12.10.2023, №7 від 14.10.2023 в Єдиному реєстрі податкових накладних датою їх фактичного подання на реєстрацію.

Згідно з ч.ч. 1, 2 ст.77 КАС України, кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу. В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.

Відповідно до ч.1 ст.90 КАС України, суд оцінює докази, які є у справі, за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на їх безпосередньому, всебічному, повному та об`єктивному дослідженні.

Вирішуючи питання щодо розподілу судових витрат, згідно ч.1 ст.139 КАС України, суд присуджує позивачу всі здійснені ним документально підтверджені судові витрати (сплачений судовий збір у розмірі 16956,80 грн), з урахуванням коефіцієнту 0,8 до ставки судового збору за подання позову через Електронний суд, рахунок бюджетних асигнувань ГУ ДПС в Одеській області, у складі якого утворено Комісію з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, що прийняла оскаржувані рішення.

На підставі викладеного, керуючись ст.ст. 2, 5-6, 9, 72, 77, 90, 139, 241-246, 293 КАС України, суд,

ВИРІШИВ:

Позов Товариства з обмеженою відповідальністю ПІВДЕННА БУДІВЕЛЬНА КОМПАНІЯ ЕКЛІПС (адреса: вул. Водопровідна, буд. 10, корп. Б, м. Одеса, 65007, код ЄДРПОУ 39082206) до Головного управління ДПС в Одеській області (адреса: вул. Семінарська, буд. 5, м. Одеса, 65044, код ЄДРПОУ ВП 44069166), Державної податкової служби України (адреса: Львівська площа, буд. 8, м. Київ, 04053, код ЄДРПОУ 43005393) задовольнити повністю.

Визнати протиправними та скасувати рішення комісії Головного управління ДПС в Одеській області з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних №10037648/39082206 від 28.11.2023, №10037642/39082206 від 28.11.2023, №10037647/39082206 від 28.11.2023, №10037643/39082206 від 28.11.2023, №10037646/39082206 від 28.11.2023, №10037645/39082206 від 28.11.2023, №10037644/39082206 від 28.11.2023 про відмову у реєстрації податкових накладних в Єдиному реєстрі податкових накладних.

Зобов`язати Державну податкову службу України зареєструвати податкові накладні Товариства з обмеженою відповідальністю ПІВДЕННА БУДІВЕЛЬНА КОМПАНІЯ ЕКЛІПС №1 від 02.10.2023, №2 від 04.10.2023, №3 від 06.10.2023, №4 від 08.10.2023, №5 від 10.10.2023, №6 від 12.10.2023, №7 від 14.10.2023 в Єдиному реєстрі податкових накладних датою їх фактичного подання на реєстрацію.

Стягнути за рахунок бюджетних асигнувань Головного управління ДПС в Одеській області на користь Товариства з обмеженою відповідальністю ПІВДЕННА БУДІВЕЛЬНА КОМПАНІЯ ЕКЛІПС сплачений судовий збір у розмірі 16956,80 грн. (шістнадцять тисяч дев`ятсот п`ятдесят шість гривень вісімдесят копійок).

Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано.

У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Апеляційна скарга на рішення суду подається протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення до П`ятого апеляційного адміністративного суду.

Повний текст рішення складено 10 червня 2024 року.

Суддя В.В. Андрухів

СудОдеський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення10.06.2024
Оприлюднено13.06.2024
Номер документу119656782
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи з приводу адміністрування податків, зборів, платежів, а також контролю за дотриманням вимог податкового законодавства, зокрема щодо реалізації податкового контролю

Судовий реєстр по справі —420/6982/24

Ухвала від 12.12.2024

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Гімон М.М.

Ухвала від 21.11.2024

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Гімон М.М.

Постанова від 15.10.2024

Адміністративне

П'ятий апеляційний адміністративний суд

Шляхтицький О.І.

Постанова від 15.10.2024

Адміністративне

П'ятий апеляційний адміністративний суд

Шляхтицький О.І.

Ухвала від 12.09.2024

Адміністративне

П'ятий апеляційний адміністративний суд

Шляхтицький О.І.

Ухвала від 04.09.2024

Адміністративне

П'ятий апеляційний адміністративний суд

Шляхтицький О.І.

Ухвала від 24.07.2024

Адміністративне

П'ятий апеляційний адміністративний суд

Шляхтицький О.І.

Ухвала від 15.07.2024

Адміністративне

П'ятий апеляційний адміністративний суд

Шляхтицький О.І.

Ухвала від 03.07.2024

Адміністративне

П'ятий апеляційний адміністративний суд

Шляхтицький О.І.

Рішення від 10.06.2024

Адміністративне

Одеський окружний адміністративний суд

Андрухів В.В.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні