ТРЕТІЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
П О С Т А Н О В А
і м е н е м У к р а ї н и
23 травня 2024 року м. Дніпросправа № 160/15374/23
Третій апеляційний адміністративний суд
у складі колегії суддів: головуючого - судді Божко Л.А. (доповідач),
суддів: Суховарова А.В., Олефіренко Н.А.,
розглянувши у порядку письмового провадження апеляційну скаргу Криворізької міжрайонної державної лабораторії Державної сулжби України з питань безпеченості харчових продуктів та захисту споживачів на рішення Дніпропетровського окружного адміністративного суду від 07.09.2023 в адміністративній справі №160/15374/23 (суддя Коренева А.О.) за позовом Криворізької міжрайонної державної лабораторії Державної слжби України з питань безпеченості харчових продуктів та захисту споживачів до Управління Південного офісу Держаудитслужби в Херсонській області про визнання протиправною та скасування вимоги,-
в с т а н о в и В:
У липні 2023 року до Дніпропетровського окружного адміністративного суду звернулась Криворізька міжрайонна державна лабораторія Державної служби України з питань безпеченості харчових продуктів та захисту споживачів з позовом до Управління Південного офісу Держаудитслужби в Херсонській області, в якому позивач просив суд: визнати протиправною та скасувати вимогу Управління Південного офісу Держаудитслужби в Херсонській області оформлену листом Про усунення порушень № 152107-14/466-2023 від 26.06.2023.
Рішенням Дніпропетровського окружного адміністративного суду від 07.09.2023 у задоволенні адміністративного позову відмовлено.
Не погодившись з рішенням суду, Криворізька міжрайонна державна лабораторія Державної сулжби України з питань безпеченості харчових продуктів та захисту споживачів подала апеляційну скаргу, де просили скасувати рішення суду першої інстанції та винести постанову про задоволення позовних вимог.
Апеляційна скарга обгрунтована тим, що під час прийняття рішення по даній справі , судом першої інстанції не було враховано і надано оцінку доказів на які посилався позивач, а саме :
-Листа Головного контрольно-ревізійного управління України від 04.12.2009 р. № 07-14/1494 Щодо виплати спеціалістам ветеринарної медицини доплати за роботу зі шкідливими умовами праці яким надано роз`яснення : «Що доплати спеціалістам ветеринарної медицини за роботу зі шкідливими умовами праці відповідно до постанови Кабінету Міністрів України «Про умови оплати праці працівників підприємств, установ і організацій державної ветеринарної медицини» від 11.12.98 р. № 1960 провадяться правомірно».
-Листа Міністерства економіки України «Про надання роз`яснень» від 13.06.2023 р. № 4708-05/28155-06 яким зазначено : « Що рішення про встановлення доплат працівникам, посади яких належать до переліків визначених додатками 1 і 2 Постанови № 1960, приймається з урахуванням вимог пункту 1 Постанови № 1960 та не потребують додаткової атестації робочих місць за умовами праці відповідно до Порядку проведення атестації робочих місць за умовами праці, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 01.08.1992 №442 (зі змінами)».
Окрім того, приймаючи оскаржуване рішення суд першої інстанції не врахував того, що Постанова Кабінету Міністрів України "Про умови оплати праці працівників підприємств, установ і організацій державної ветеринарної медицини" від 11.12.1998 № 1960, не ставить обов`язок проведення доплат до заробітної плати в залежність від проведення атестації робочих місць (порядок проведення якої і визначається Постановою КМУ № 442 від 01.08.1992), а тому нарахування та виплата доплат за шкідливі умови праці без проведення атестації робочих місць працівникам здійснена відповідно до норм чинного законодавства України.
Перевіривши рішення суду першої інстанції, в межах доводів апеляційної скарги, правильність застосування судом першої інстанції норм законодавства, дослідивши матеріали справи, колегія суддів дійшла таких висновків.
Судом першої інстанції встановлено, що на виконання п. 3.1.5.1 Плану проведення заходів державного фінансового контролю Південного офісу Держаудитслужби на II квартал 2023 року в період з 01.05.2023 по 26.05.2023 було проведено ревізію окремих питань фінансово-господарської діяльності Криворізької міжрайонної державної лабораторії Державної служби України з питань безпечності харчових продуктів та захисту споживачів за період з 01.10.2018 по 31.02.2023 року.
За результатами ревізії Управлінням Південного офісу Держаудитслужби в Херсонській області було складено Акт ревізії окремих питань фінансово-господарської діяльності Криворізької міжрайонної державної лабораторії Державної служби України з питань безпечності харчових продуктів та захисту споживачів за період з 01.10.2018 по 31.03.2023 року № 152107-24/01 від 30.05.2023 р. Акт ревізії від 30.05.2023 р. № 152107-24/01 було підписано Лабораторією із запереченнями на які супровідним листом від 21.06.2023 № 152107-14/448-2023 надано висновки.
У акті ревізії від 30 травня 2023 року зазначено, що у період з 01.10.2018 по 31.12.2020 працівникам ветеринарної медицини Лабораторії в порушення ст.13 Закону України «Про охорону праці» від 14.10.1992 № 2694 , абзацу 2 п.2 постанови Кабінету Міністрів України від 01.08.1992 № 442 « Про Порядок проведення атестації робочих місць за умовами праці», п.1.4 Методичних рекомендацій для проведення атестації робочих місць за умовами праці, затверджених постановою Міністерства праці України від 01.09.1992 № 41, п.1, п.2 Державних санітарних норм та правил «Гігієнічна класифікація праці за показниками шкідливості та небезпечності факторів виробничого середовища, важкості та напруженості трудового процесу», затвердженого наказом Міністерства охорони здоров`я України від 08.04.2014 р. № 248, здійснено нарахування та виплата доплати за роботу із шкідливими та особливо шкідливими умовами праці в загальній сумі 790 964,63 грн. без проведення атестації робочих місць та встановлення відповідних виробничих факторів, які визначають шкідливі та небезпечні умови праці та, як наслідок зайво нараховано і сплачено єдиний загальнодержавний соціальний внесок в загальній сумі 167 184,98 грн.
На підставі акту ревізії від 30 травня 2023 року № 152107-24/01 на адресу позивача була направлена вимога від 26.06.2023 року № 152107-14/466-2023 у якій, Управління Південного офісу Держаудитслужби в Херсонській області вимагає: 1) Розглянути результати проведеної ревізії та питання щодо притягнення в порядку, встановленому законодавством, до відповідальності працівників Лабораторії , винних у допущених порушеннях. 2) Забезпечити відшкодування відповідно до норм статей 130-136 Кодексу законів про працю України проведені виплати доплат за роботу із шкідливими та особливо шкідливими умовами праці із порушенням вимог законодавства в сумі 790964,63 грн та як наслідок зайво сплаченого єдиного загальнодержавного соціального внеску в сумі 167184,98 грн.
Суд апеляційної інстанції переглядаючи судове рішення доходить наступних висновків.
Пунктом 1 постанови Кабінету Міністрів України «Про умови оплати праці працівників підприємств, установ і організацій державної ветеринарної медицини» від 11.12.1998 року № 1960 передбачено, що працівникам підприємств, установ і організацій державної ветеринарної медицини, безпосередньо зайнятим на роботах із шкідливими умовами праці і на роботах з особливо шкідливими умовами праці провадяться доплати в розмірі відповідно до 12 і до 24 відсотків посадового окладу за переліком посад згідно з додатками 1 і 2. Працівники підприємств, установ і організацій державної ветеринарної медицини, які займають посади, визначені зазначеними додатками, вважаються постійно зайнятими на роботах із шкідливими (особливо шкідливими) умовами праці незалежно від фактичного часу роботи в таких умовах.
Разом з тим, відповідно до абзацу 2 пункту 2 преамбули постанови Кабінету Міністрів України від 01.08.1992 року № 442 «Про Порядок проведення атестації» (далі - Постанова № 442), визначено, що для здійснення пільг і компенсацій, передбачених чинним законодавством використовуються результати атестації робочих місць за умовами праці. А, відповідно до п. З преамбули Постанови № 442, керівників підприємств та організацій незалежно від форм власності й господарювання зобов`язано провести атестацію робочих місць.
Тобто, положеннями Постанови № 442, ( із змінами, внесеними згідно з Постановами КМУ №741 (741-2016-п) від 05.10.2016 та № 660 ( 660-2023- п) від 30.06.2023) не передбачено виключення в частині дозволу на не проведення атестації робочих місць для працівників підприємств, установ і організацій державної ветеринарної медицини, безпосередньо зайнятим на роботах із шкідливими умовами праці і на роботах з особливо шкідливими умовами.
Щодо роз`яснення Міністерства економіки України від 13.06.2023 року №4708-05/28155-06, надане на запит на Лабораторії стосовно доплати працівникам безпосередньо зайнятих на роботах із шкідливими умовами праці і на роботах з особливо шкідливими умовами праці пояснюємо наступне: Відповідно до пункту 4 Постанови № 442 право давати роз`яснення щодо порядку проведення атестації робочих місць, належить Міністерству соціальної політики України, а Міністерство охорони здоров`я України здійснює методичне керівництво проведенням гігієнічної оцінки умов праці (Абзац другий пункту 4 із змінами, внесеними згідно з Постановою КМУ № 741 від 05.10.2016 ). Крім того, в роз`ясненнях Міністерства економіки України від 13.06.2023 року №4708-05/28155-06 зазначено, що листи міністерств не є нормативно-правовими актами, а мають інформаційний та рекомендаційний характер . Щодо інформації викладеної в листі Головного контрольно- ревізійного управління України від 04.12.2009 № 07-14/1494, слід зазначити, що в даному листі крім іншого, зазначено, що виплати спеціалістам ветеринарної медицини за роботу зі шкідливими умовами праці відповідно до Постанови № 1960 проводяться правомірно.
При цьому роз`яснення стосовно атестації робочих місць відповідно до Постанови № 442, надає Міністерство праці та соціальної політики України ( діюче у 2009 році). Наразі відповідно до пункту 4 Постанови № 442 право давати роз`яснення щодо порядку проведення атестації робочих місць, належить Міністерству соціальної політики України.
Як встановлено судом першої інстанції та підтверджено матеріалами справи, ревізією нарахування та виплати працівникам Лабораторії доплат за роботу із шкідливими умовами праці встановлено, що у періоді з 01.10.2018 по 31.12.2020 працівникам ветеринарної медицини Лабораторії в порушення статті 13 Закону України «Про охорону праці`від 14.10.1992 № 2694-ХІІ, абзацу 2 пункту 2 постанови Кабінету Міністрів України від 01.08.1992 №442 «Про Порядок проведення атестації робочих місць за умовами праці», пункту 1.4 Методичних рекомендацій для проведення атестації робочих місць за умовами праці, затвердженими постановою Міністерства праці України від 01.09.1992 № 41, пункту 1,2 Державних санітарних норм та правил «Гігієнічна класифікація праці за показниками шкідливості та небезпечності факторів виробничого середовища, важкості та напруженості трудового процесу», затверджених наказом Міністерства охорони здоров`я України від 08.04.2014 року №248, здійснено нарахування та виплата доплат за роботу із шкідливими та особливо шкідливими умовами праці в загальній сумі 790964,63 грн. без проведення атестації робочих місць та встановлення відповідних виробничих факторів, які визначають шкідливі та небезпечні умови праці та, як наслідок, зайво нараховано і сплачено єдиний загальнодержавний соціальний внесок в сумі 167184,98 грн.
Зі змісту спірної вимоги вбачається, що під час проведення ревізії органом державного фінансового контролю виявлено порушення вимог законодавства , а також зобов`язано позивача усунути виявлені порушення в установленому законодавством порядку.
Тобто, позивачем у період з 01.01.2021 по 31.08.2021 доплати за роботу із шкідливими та особливо шкідливими умовами праці не здійснювалась, через відсутність атестації робочих місць працівників ветеринарної медицини Лабораторії.
Так, відповідно до статті 7 Закону України «Про охорону праці» від 14.10.1992 року № 2694-ХІІ (далі - Закон № 2694), працівники, зайняті на роботах з важкими та шкідливими умовами праці, мають право на оплачувані перерви санітарно-оздоровчого призначення, скорочення тривалості робочого часу, додаткову оплачувану відпустку, пільгову пенсію, оплату праці у підвищеному розмірі та інші пільги і компенсації, що надаються в порядку, визначеному законодавством.
Постановою Кабінету Міністрів України «Про умови оплати праці працівників підприємств, установ і організацій державної ветеринарної медицини» від 11.12.1998 року № 1960 врегульовано порядок призначення доплат за роботу із шкідливими та особливо шкідливими умовами праці та їх розмір.
Зокрема, пунктом 1 Постанови №1960 передбачено, що працівникам підприємств, установ і організацій державної ветеринарної медицини, безпосередньо зайнятим на роботах із шкідливими умовами праці і на роботах з особливо шкідливими умовами праці провадяться доплати в розмірі відповідно до 12 і до 24 відсотків посадового окладу за переліком посад згідно з додатками 1 і 2. Працівники підприємств, установ і організацій державної ветеринарної медицини, які займають посади, визначені зазначеними додатками, вважаються постійно зайнятими на роботах із шкідливими (особливо шкідливими) умовами праці незалежно від фактичного часу роботи в таких умовах.
Разом з тим, відповідно до абзацу 2 пункту 2 преамбули постанови Кабінету Міністрів України від 01.08.1992 року № 442 «Про Порядок проведення атестації», визначено, що для здійснення пільг і компенсацій, передбачених чинним законодавством використовуються результати атестації робочих місць за умовами праці.
Відповідно до п. 3 преамбули Постанови № 442, керівників підприємств та організацій незалежно від форм власності й господарювання зобов`язано провести атестацію робочих місць.
Також, обов`язок роботодавця з проведення атестацій робочих місць визначено і абзацом 8 частини другої ст. 13 Закону № 2694.
Таким чином, працівники Криворізької міжрайонної державної лабораторії Державної служби України з питань безпечності харчових продуктів та захисту споживачів мають право на доплату за роботу із шкідливими (важкими) умовами праці згідно з затвердженим законодавством переліком посад спеціалістів та інших працівників, які заняті на роботах із шкідливими умовами праці і на роботах з особливо шкідливими умовами праці та зазначені в Постанові № 1960, однак при обов`язковому проведені атестації робочих місць відповідно до положень Постанови № 442.
Отже, нарахування та виплата доплат за роботу із шкідливими (важкими) умовами праці при відсутності атестації робочих місць є порушенням норм ст. 13 Закону № 2694-ХІІ, абзацу 2 пункту 2 Постанови № 442, пунктів 3, 6 та 7 Порядку, п. 1.4 Методичних рекомендацій № 41 та п. 1, 2 Державних санітарних норм та правил № 248, а відтак висновки акту ревізії та вимога є правомірними.
Щодо листа Міністерства економіки України «Про надання роз`яснень» від 13.06.2023 р., суд зазначає наступне:
Відповідно до пункту 4 Постанови № 442 право давати роз`яснення щодо порядку проведення атестації робочих місць, належить Міністерству соціальної політики України, а Міністерство охорони здоров`я України здійснює методичне керівництво проведенням гігієнічної оцінки умов праці (Абзац другий пункту 4 із змінами, внесеними згідно з Постановою КМУ № 741 від 05.10.2016).
Крім того, в роз`ясненнях Міністерства економіки України від 13.06.2023 року №4708-05/28155-06 зазначено, що листи міністерств не є нормативно-правовими актами, а мають інформаційний та рекомендаційний характер .
Щодо інформації викладеної в листі Головного контрольно-ревізійного управління України від 04.12.2009 № 07-14/1494, слід зазначити, що в даному листі крім іншого, зазначено, що виплати спеціалістам ветеринарної медицини за роботу зі шкідливими умовами праці відповідно до Постанови № 1960 проводяться правомірно. При цьому повідомляється, що роз`яснення стосовно атестації робочих місць відповідно до Постанови № 442, надає Міністерство праці та соціальної політики України ( діюче у 2009 році).
Наразі відповідно до пункту 4 Постанови № 442 право давати роз`яснення щодо порядку проведення атестації робочих місць, належить Міністерству соціальної політики України.
Виходячи з наведеного, судом першої інстанції правильно встановлені обставини справи, судове рішення ухвалено з дотриманням норм матеріального та процесуального права, доводи апеляційної скарги не спростовують висновків суду першої інстанції.
Передбачені ст.317 КАС України підстави для зміни або скасування рішення суду першої інстанції відсутні.
Керуючись ст.ст. 311, 315, 316, 321, 322 Кодексу адміністративного судочинства України, суд,
ПОСТАНОВИВ:
Апеляційну скаргу Криворізької міжрайонної державної лабораторії Державної служби України з питань безпеченості харчових продуктів та захисту споживачів -залишити без задоволення.
Рішення Дніпропетровського окружного адміністративного суду від 07.09.2023 - залишити без змін.
Постанова суду набирає законної сили з дати її прийняття та касаційному оскарженню не підлягає, за винятком наявності підстав передбачених п. 2 ч. 5 ст. 328 Кодексу адміністративного судочинства України.
Головуючий - суддяЛ.А. Божко
суддяА.В. Суховаров
суддяН.А. Олефіренко
Суд | Третій апеляційний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 23.05.2024 |
Оприлюднено | 13.06.2024 |
Номер документу | 119659217 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи з приводу реалізації державної політики у сфері економіки та публічної фінансової політики, зокрема щодо здійснення публічних закупівель, з них |
Адміністративне
Третій апеляційний адміністративний суд
Божко Л.А.
Адміністративне
Дніпропетровський окружний адміністративний суд
Коренев Андрій Олексійович
Адміністративне
Дніпропетровський окружний адміністративний суд
Коренев Андрій Олексійович
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні