Справа № 309/2019/24
Провадження № 4-с/309/6/24
У Х В А Л А
І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И
22 травня 2024 року м. Хуст
Хустський районний суд Закарпатської області в особі головуючого судді Кемінь В.Д. за участю секретаря судових засідань Плиска А.В. розглянувши у відкритому судовому засіданні в залі суду в м.Хуст скаргу ОСОБА_1 , стягувач: ТОВ «АНСУ» на дії виконавця про визнання неправомірною та скасування постанови, -
В С Т А Н О В И В:
До Хустського районного суду звернувся ОСОБА_1 з скаргою на дії приватного виконавця у Закарпатській області, у якій просить визнати протиправною та скасувати постанову приватного виконавця Ярошевського Д.А. про відкриття виконавчого провадження ВП № 74041691 від 02.02.2024 р. з примусового виконання виконавчого листа Хустського районного суду №713/467/12 від 27.03.2013р. про звернення стягнення з боржника на користь стягувача заборгованості в сумі 326053 грн. Посилається на те, що 21.02.2024р. від приватного виконавця на його адресу надійшов лист з постановою від 02.02.2024 р. ВП № 74041691 про відкриття виконавчого провадження. Зі змісту Постанови вбачається, що 02.02.2024 р. приватний виконавець розглянувши заяву третьої сторони про примусове виконання, виніс дану Постанову на виконання виконавчого листа Хустського районного суду №713/467/12 від 27.03.2013р. про звернення стягнення з боржника на користь стягувача заборгованості в сумі 326053 грн. Відповідно до ч. 1, 2 ст. 25 ЗУ "Про органи та осіб, які здійснюють примусове виконання судових рішень і рішень інших органів", частиною 2 ст. 24 Закону України "Про виконавче провадження" встановлено, що приватний виконавець приймає до виконання виконавчі документи за місцем проживання. Відповідно до ст. 12 ЗУ «Про виконавче провадження» Виконавчі документи можуть бути пред`явлені до примусового виконання протягом 3 років, крім посвідчень комісій по трудових спорах та виконавчих документів, за якими стягувачем є держава або державний орган, які можуть бути пред`явлені до примусового виконання протягом трьох місяців. Відповідні строки встановлюються для виконання рішення з наступного дня після набрання ним законної сили чи закінчення строку, встановленого в разі відстрочки чи розстрочки виконання рішення, а якщо рішення підлягає негайному виконанню - з наступного дня після його прийняття. Виконавчий документ про стягнення періодичних платежів у справах про стягнення аліментів, відшкодування шкоди, заподіяної внаслідок каліцтва чи іншого ушкодження здоров`я, втрати годувальника тощо може бути пред`явлено до виконання протягом усього періоду, на який присуджені платежі. Строки пред`явлення виконавчого документа до виконання перериваються у разі: - пред`явлення виконавчого документа до виконання; - надання судом, який розглядав справу як суд першої інстанції, відстрочки або розстрочки виконання рішення. У разі повернення виконавчого документа стягувачу у зв`язку з неможливістю в повному обсязі або частково виконати рішення строк пред`явлення такого документа до виконання після переривання встановлюється з дня його повернення, а в разі повернення виконавчого документа у зв`язку із встановленою законом забороною щодо звернення стягнення на майно чи кошти боржника, а також проведення інших виконавчих дій стосовно боржника - з дня закінчення строку дії відповідної заборони. Проте, якщо стягувач пропустив строки, він має право звернутися із заявою про поновлення такого строку до суду, який розглядав справу як суд першої інстанції.
У відповідності до даної норми ЗУ «Про виконавче провадження» стягувач ТОВ «АСУ» звернулось до Хустського районного суду із заявою про поновлення строку пред`явлення виконавчого документа до виконання. Ухвалою Хустського районного суду у справі № 713/4674/12 від 07.06.2023року в задоволенні заяви стягувача відмовлено. Отже враховуючи, що постанова про повернення виконавчого документу стягувачу Хустським РВ ДВС винесена 26.08.2016року строк пред`явлення виконавчого документу до виконання сплив 27.08.2019 року, однак оскаржувана постанова винесена приватним виконавцем 02.02.2024 року. Скаржник вважає, що приватний виконавець повинен був винести постанову про повернення стягувачу виконавчого документа, строк пред`явлення до виконання якого був пропущений, а тому відкривши виконавче провадження приватний виконавець діяв не у спосіб, визначений законодавством.
Ухвалою суду від 16.04.2024 року відкрите провадження у справі та призначено справу до судового розгляду.
Скаржник ОСОБА_1 подав до суду письмову заяву про розгляд скарги у його відсутності, скаргу підтримує в повному обсязі та просить задовольнити.
Приватний виконавець виконавчого округу Закарпатської області Ярошевський Д.А. в судове засідання не з`явився. На адресу суду надіслав письмові пояснення, в яких зазначив, що з доводами викладеними у скарзі не погоджується повністю, скаргу боржника ОСОБА_1 вважає безпідставною та необґрунтованою. Приватний виконавець під час відкриття виконавчого провадження діяв в межах визначених Законом України «Про виконавче провадження». Строк пред`явлення до виконання виконавчого листа №713/4674/12 від 27 березня 2013 року, що видав Хустський районний суд Закарпатської області, який мав сплинути 27.12.2022 року станом на 02.02.2024 року не був пропущеним. Просив відмовити в повному обсязі в задоволенні скарги ОСОБА_1 .
Вивчивши матеріали скарги, суд приходить до наступного висновку.
Відповідно до ст.447 ЦПК України сторони виконавчого провадження мають право звернутися до суду із скаргою, якщо вважають, що рішенням, дією або бездіяльністю державного виконавця чи іншої посадової особи органу державної виконавчої служби або приватного виконавця під час виконання судового рішення, ухваленого відповідно до цього Кодексу, порушено їхні права чи свободи.
Відповідно до ст. 4 ЦПК України кожна особа має право в порядку, встановленому цим Кодексом, звернутися до суду за захистом своїх порушених, невизнаних або оспорюваних прав, свобод чи законних інтересів.
Згідно ч.1 ст.13 ЦПК України суд розглядає справи не інакше як за зверненням особи, поданим відповідно до цього Кодексу, в межах заявлених нею вимог і на підставі доказів, поданих учасниками справи або витребуваних судом у передбачених цим Кодексом випадках.
Відповідно до положень ст.ст.12,81 ЦПК України кожна сторона повинна довести обставини, які мають значення для справи і на які вона посилається як на підставу своїх вимог або заперечень, крім випадків, встановлених цим Кодексом.
ТОВ`АСУ» зареєстровано в якості юридичної особи.
Приватним виконавцем було прийнято виконавчий лист Хустського райсуду №713/4674/12 про звернення стягнення на майно де боржником зазначено ОСОБА_1 .
Постанова про відкриття виконавчого провадження винесена від 02.02.2024 року.
Не погоджуючись з правомірністю прийняття виконавцем спірної постанови, скаржник звернувся до суду.
Відповідно до частини другої статті 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Відповідно до статті 1 Закону України Про виконавче провадження від 02.06.2016 №1404-VIII (далі Закон №1404, в редакції, яка була чинна на момент виникнення спірних правовідносин) виконавче провадження як завершальна стадія судового провадження і примусове виконання судових рішень та рішень інших органів (посадових осіб) (далі - рішення) - сукупність дій визначених у цьому Законі органів і осіб, що спрямовані на примусове виконання рішень і проводяться на підставах, у межах повноважень та у спосіб, що визначені Конституцією України, цим Законом, іншими законами та нормативно-правовими актами, прийнятими відповідно до цього Закону, а також рішеннями, які відповідно до цього Закону підлягають примусовому виконанню.
Частиною першою статті 3 Закону №1404 визначено, що відповідно до цього Закону підлягають примусовому виконанню рішення на підставі таких виконавчих документів, зокрема, рішень інших державних органів та рішень Національного банку України, які законом визнані виконавчими документами.
Згідно з частиною першою статті 4 Закону №1404 у виконавчому документі зазначаються: 1) назва і дата видачі документа, найменування органу, прізвище, ім`я, по батькові та посада посадової особи, яка його видала; 2) дата прийняття і номер рішення, згідно з яким видано документ; 3) повне найменування (для юридичних осіб) або прізвище, ім`я та, за наявності, по батькові (для фізичних осіб) стягувача та боржника, їх місцезнаходження (для юридичних осіб) або адреса місця проживання чи перебування (для фізичних осіб), дата народження боржника - фізичної особи; 4) ідентифікаційний код юридичної особи в Єдиному державному реєстрі юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань стягувача та боржника (для юридичних осіб - за наявності); реєстраційний номер облікової картки платника податків або серія та номер паспорта (для фізичних осіб, які через свої релігійні переконання в установленому порядку відмовилися від прийняття реєстраційного номера облікової картки платника податків та повідомили про це відповідний контролюючий орган і мають відмітку в паспорті) боржника (для фізичних осіб - платників податків); 5) резолютивна частина рішення, що передбачає заходи примусового виконання рішень; 6) дата набрання рішенням законної сили (крім рішень, що підлягають негайному виконанню); 7) строк пред`явлення рішення до виконання.
Згідно з частиною першою статті 5 Закону №1404 примусове виконання рішень покладається на органи державної виконавчої служби (державних виконавців) та у передбачених цим Законом випадках на приватних виконавців, правовий статус та організація діяльності яких встановлюються Законом України "Про органи та осіб, які здійснюють примусове виконання судових рішень і рішень інших органів".
Частинами першою-другою статті 12 Закону №1404 встановлено, що виконавчі документи можуть бути пред`явлені до примусового виконання протягом трьох років, крім посвідчень комісій по трудових спорах та виконавчих документів, за якими стягувачем є держава або державний орган, які можуть бути пред`явлені до примусового виконання протягом трьох місяців.
Строки, зазначені в частині першій цієї статті, встановлюються для виконання рішення з наступного дня після набрання ним законної сили чи закінчення строку, встановленого в разі відстрочки чи розстрочки виконання рішення, а якщо рішення підлягає негайному виконанню - з наступного дня після його прийняття.
Частиною першою статті 26 Закону №1404 передбачено, що виконавець розпочинає примусове виконання рішення на підставі виконавчого документа, зазначеного у статті 3 цього Закону, зокрема, за заявою стягувача про примусове виконання рішення.
Згідно з частиною п`ятою статті 26 Закону №1404 виконавець не пізніше наступного робочого дня з дня надходження до нього виконавчого документа виносить постанову про відкриття виконавчого провадження, в якій зазначає про обов`язок боржника подати декларацію про доходи та майно боржника, попереджає боржника про відповідальність за неподання такої декларації або внесення до неї завідомо неправдивих відомостей.
У постанові про відкриття виконавчого провадження за рішенням, примусове виконання якого передбачає справляння виконавчого збору, державний виконавець зазначає про стягнення з боржника виконавчого збору в розмірі, встановленому статтею 27 цього Закону.
Частиною першою статті 28 Закону №1404 визначено, що копії постанов виконавця та інші документи виконавчого провадження (далі - документи виконавчого провадження) доводяться виконавцем до відома сторін та інших учасників виконавчого провадження, надсилаються адресатам простим поштовим відправленням або доставляються кур`єром, крім постанов про відкриття виконавчого провадження, про повернення виконавчого документа стягувачу, повідомлення стягувачу про повернення виконавчого документа без прийняття до виконання, постанов, передбачених пунктами 1 - 4 частини дев`ятої статті 71 цього Закону, які надсилаються рекомендованим поштовим відправленням. Боржник вважається повідомленим про початок примусового виконання рішень, якщо йому надіслано постанову про відкриття виконавчого провадження за адресою, зазначеною у виконавчому документі.
Документи виконавчого провадження надсилаються стягувачу та боржнику за їхніми адресами, зазначеними у виконавчому документі. У разі зміни стороною місця проживання чи перебування або місцезнаходження документи виконавчого провадження надсилаються за адресою, зазначеною у відповідній заяві сторони виконавчого провадження.
Документи виконавчого провадження доводяться до відома або надсилаються адресатам не пізніше наступного робочого дня з дня їх винесення.
Виконавчий лист Хустського районного суду є виконавчим документом.
Відтак, виконавчий лист №713/4674/12 має відповідати вимогам до виконавчого документа, встановленим Законом України "Про виконавче провадження".
Частиною 4 ст. 4 Закону України "При виконавче провадження" визначено, що виконавчий документ повертається стягувачу органом державної виконавчої служби, приватним виконавцем без прийняття до виконання протягом трьох робочих днів з дня його пред`явлення, якщо, зокрема, пропущено встановлений законом строк пред`явлення виконавчого документа до виконання.
Отже, аналізуючи наведені положення Закону України «Про виконавче провадження» можна дійти висновку, що виконавчий документ, стягувачем за яким ТОВ «АНСУ», може бути пред`явлений до примусового виконання протягом трьох років з дня набрання ним законної сили.
При цьому, пред`явлення виконавчого документа до виконання з пропуском відповідного строку є підставою для повернення приватним (державним) виконавцем такого виконавчого документу без прийняття до виконання.
Судом встановлено, що ТОВ «АНСУ» вже зверталось до Хустського районного суду із заявою про поновлення пропущеного строку пред`явлення виконавчого листа до виконання. Ухвалою Хустського районного суду від 07.06.2023 року у справі №713/4674/12 провадження №6/309/18/23 в задоволенні такої заяви відмовлено. Дана Ухвала не оскаржена в апеляційному порядку. Тобто на момент звернення до Приватного виконавця із заявою про відкриття виконавчого провадження стягувачу було відомо про наявність такої ухвали та відомо той факт, що строк пред`явлення до виконання вже пропущений.
Разом з тим, спірна постанова була прийнята виконавцем 02.02.2024 року, тобто після спливу більш ніж трьох років з дня закінчення строку пред`явлення виконавчого листа для примусового виконання, що свідчить про наявність підстав для повернення відповідачем вказаного виконавчого документу стягувачу.
Отже, під час розгляду цієї справи судом встановлено, що при прийнятті спірної постанови відповідач діяв не у спосіб, визначений чинним законодавством.
Оскільки матеріали справи свідчать про те, що ТОВ`АНСУ» пропустило строк для звернення до виконання виконавчого листа №713/4674/12, суд дійшов висновку, що приватний виконавець безпідставно відкрив виконавче провадження з виконання вказаного документу.
Виходячи з меж заявлених вимог, положень проаналізованого законодавства, наявних у матеріалах справи доказів та аргументів, наведених учасниками справи, суд дійшов висновку про наявність підстав для задоволення скарги.
На підставі викладеного, керуючись ст.ст.4,12,13,79,81,447-453 ЦПК України, суд, -
П О С Т А Н О В И В :
Скаргу ОСОБА_1 , стягувач: ТОВ «АНСУ» на дії виконавця про визнання неправомірною та скасування постанови задоволити.
Визнати протиправною та скасувати постанову приватного виконавця Ярошевського Д.А. про відкриття виконавчого провадження ВП №74041691 від 02.02.2024 року.
На ухвалу може бути подано апеляційну скаргу до Закарпатського апеляційного суду протягом п`ятнадцяти днів з дня її проголошення.
Суддя Хустського
районного суду: Кемінь В.Д.
Суд | Хустський районний суд Закарпатської області |
Дата ухвалення рішення | 22.05.2024 |
Оприлюднено | 14.06.2024 |
Номер документу | 119680094 |
Судочинство | Цивільне |
Категорія | Інші скарги та заяви в процесі виконання судових рішень та рішень інших органів (посадових осіб) |
Цивільне
Хустський районний суд Закарпатської області
Кемінь В. Д.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні