РІВНЕНСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
Р І Ш Е Н Н Я
і м е н е м У к р а ї н и
12 червня 2024 року м. Рівне№460/1741/24
Рівненський окружний адміністративний суд у складі судді Гудими Н.С., розглянувши за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення учасників справи, адміністративну справу за позовом
ОСОБА_1 доУправління Служби безпеки України в Рівненській області про визнання бездіяльності протиправною, зобов`язання вчинення певних дій, -В С Т А Н О В И В:
ОСОБА_1 (далі, - позивачка) звернулася до суду з позовом до Управління Служби безпеки України в Рівненській області (далі, - відповідач), яким з урахування уточненої редакції позову просила про визнання протиправною бездіяльності відповідача щодо ненарахування та невиплати їй з 19.11.2023 матеріального та грошового забезпечення всіх видів за посадою головного спеціаліста (з оперативних питань) 3 сектору ВОТЗ УСБУ в Рівненській області та зобов`язати відповідача нарахувати і виплатити вказане забезпечення всіх видів до закриття кримінального провадження чи постановлення вироку судом.
В обґрунтування позовних вимог зазначено, що позивачка перебуває на службі в УСБУ в Рівненській області та з жовтня 2022 року по даний час знаходиться у розпорядженні начальника УСБУ в Рівненській області за рахунок посади головного спеціаліста (з оперативних питань) 3 сектору ВОТЗ УСБУ в Рівненській області. Повідомлено, що відповідачем всупереч вимог п. 48 Положення про проходження військової служби військовослужбовцями Служби безпеки України, затвердженого Указом Президента України від 27.12.2007 №1262/2007 припинено нарахування і виплату позивачці матеріального та грошового забезпечення всіх видів за посадою, яку вона займала до зарахування у розпорядження начальника УСБУ. Вважає таку бездіяльність відповідача безпідставною та протиправною, а тому просила позов задовольнити повністю.
Ухвалою суду від 21.02.2024 позовна заява залишалася без руху.
Ухвалою суду від 01.03.2023 позовну заяву прийнято до розгляду та відкрито провадження у справі за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення (виклику) сторін.
Відповідач подав до суду відзив на позов, в якому позовні вимоги не визнав. На обґрунтування заперечень повідомлено, що з березня 2023 року позивачка зарахована у розпорядження начальника УСБУ в Рівненській області за пп.в п.48 Положення про проходження військової служби військовослужбовцями Служби безпеки України, затвердженим Указом Президента України від 27.12.2007 №1262/2007. Зазначено, що строк перебування позивачки у розпорядженні згідно з наказом від 01.03.2023 та строк, який визначений пп.в п.48 вказаного Положення, не завершився, однак з 01.09.2023 завершився визначений Інструкцією №515/ДСК шестимісячний термін виплати позивачу грошового забезпечення. Вважає, що у спірних правовідносинах діяв на підставі, в межах повноважень та у спосіб, визначені чинним законодавством, а тому просив у задоволенні позову відмовити.
Ухвалою суду від 19.03.2024 у відповідача витребувано та зобов`язано надати суду належним чином засвідчену копію Інструкції про грошове забезпечення та виплати компенсаційного характеру військовослужбовцям Служби безпеки України, затвердженої наказом Центрального управління Служби безпеки України від 10.04.2018 №515/ДСК з відповідними змінами.
Ухвалою суду від 22.03.2024 продовжено строк для подання доказів, що витребувані ухвалою суду від 19.03.2024.
02.04.2024 на адресу від відповідача надійшли витребувані судом докази.
Розглянувши заяви по суті, з`ясувавши обставини, на які сторони посилаються як на підставу своїх вимог та заперечень, дослідивши докази, якими вони обґрунтовуються, суд встановив такі фактичні обставини та відповідні їм правовідносини.
ОСОБА_1 відповідно до витягу з послужного списку, з 17 липня 1996 року проходить службу в УСБУ в Рівненській області.
01.03.2023 за вх.№ 426 на адресу Управління СБ України в Рівненській області від ТУ ДБР, розташованого в м. Хмельницькому, надійшло повідомлення (вих.№5931/14-01-03/23 від 01.03.2023) про те, що 01.03.2023 у кримінальному провадженні №22022180000000196 від 04.10.2022 повідомлено про підозру у вчиненні злочину, передбаченого ч.3 ст.436-2 КК України, співробітниці УСБУ в Рівненській області підполковниці ОСОБА_1 , до якого долучено витяг з Єдиного реєстру досудових розслідувань щодо кримінального провадження №22022180000000196 (а.с.67-68).
Наказом Управління Служби безпеки України в Рівненській області №48-ОС/дск від 01.03.2023 відповідно до Положення про проходження військової служби військовослужбовцями Служби безпеки України підполковника ОСОБА_1 за посадою головного спеціаліста (майор), яка була зарахована у розпорядження начальника управління наказом голови СБ України від 21.10.2022 №1438-ОС/дск за пп. б п.48 (у разі скорочення штатів або проведення організаційних заходів), зі збереженням раніше встановлених розмірів надбавок та преміювання згідно з Інструкцією про грошове забезпечення та виплати компенсаційного характеру військовослужбовців Служби безпеки України, затвердженого наказом ЦУ СБ України, №515/ДСК-2018 та наказом ЦУ СБ України №5/ДСК-2023, з 01.03.2023 зараховано у розпорядження начальника Управління за пп.в п.48 (у разі здійснення стосовно військовослужбовця кримінального провадження). Підстава видачі наказу: лист із витягом з ЄРДР Територіального управління ДБР, розташованого в м. Хмельницькому, Державного бюро розслідувань від 01.03.2023 №5931/14-01-03/23 (а.с.84).
Із зазначеним наказом від 01.03.2023 позивачка ознайомлена 04.03.2023 під особистий підпис, що підтверджується відповідною відміткою на його звороті і не заперечується позивачкою.
На час звернення до суду з цим позовом та розгляду справи по суті матеріали кримінального провадження №22022180000000196 про обвинувачення ОСОБА_1 у вчиненні кримінального правопорушення, передбаченого ч.3 ст.436-2 КК України, перебувають на розгляді у Рівненському міському суді Рівненської області, судове рішення у справі не ухвалено.
Згідно з довідкою УСБУ в Рівненській області від 11.03.2024 №17/117 про види грошового забезпечення нарахованого і виплаченого у період з 01.03.2023 по 04.03.2024 ОСОБА_1 , з 01.09.2023 позивачці припинено нарахування та виплату грошового забезпечення (а.с.65).
За результатами розгляду рапорту ОСОБА_1 від 20.01.2024 (вх.№ 1205п від 24.01.2024) Управління СБУ в Рівненській області листом від 26.01.2024 №14/893 повідомило позивачці про відсутність з 01.09.2023 підстав для нарахування та виплати їй грошового забезпечення. Зазначено, що з 01.03.2018 єдиним нормативно-правовим актом, який врегульовує порядок та умови виплати грошового забезпечення та виплати компенсаційного характеру військовослужбовцям СБ України є Інструкція №515/ДСК, п.3 гл.1 розділу IV якої визначено, що за військовослужбовцями, зарахованими в розпорядження відповідного начальника або керівника за підставою, передбаченою пп.в п.48 Положення, зберігається виплата грошового забезпечення всіх видів за посадами, які вона займала, протягом шести місяців з дня зарахування у розпорядження.
Вважаючи протиправною бездіяльність відповідача щодо ненарахування та невиплати грошового забезпечення, позивач звернулася до суду з цим позовом.
Надаючи правову оцінку спірним правовідносинам, суд керується і виходить з такого.
Відповідно до частин першої та четвертої статті 2 Закону України «Про військовий обов`язок і військову службу» від 25.03.1992 №2232-ХЇІ військова служба є державною службою особливого характеру, яка полягає у професійній діяльності придатних до неї за станом здоров`я і віком громадян України (за винятком випадків, визначених законом), іноземців та осіб без громадянства, пов`язаній із обороною України, її незалежності та територіальної цілісності; порядок проходження військової служби, права та обов`язки військовослужбовців визначаються цим та іншими законами, відповідними положеннями про проходження військової служби, що затверджуються Президентом України, та іншими нормативно-правовими актами.
Згідно частини першою статті 1 Закону України «Про Службу безпеки України» від 25.03.1992 №2229-ХІІ Служба безпеки України - це державний орган спеціального призначення з правоохоронними функціями, який забезпечує державну безпеку України.
Згідно з частиною першою статті 19 Закону України «Про Службу безпеки України» №2229-ХІІ кадри Служби безпеки України складають: співробітники-військовослужбовці, працівники, які уклали трудовий договір із Службою безпеки України, а також військовослужбовці строкової служби.
У відповідності до частини першої статті 20 Закону №2229-ХІІ умови і порядок виконання своїх обов`язків співробітниками-військовослужбовцями Служби безпеки України визначаються укладеним договором (контрактом). На них, а також на військовослужбовців строкової служби поширюється порядок проходження військової служби у Збройних Силах України, визначений законодавством. Військовослужбовці Служби безпеки України приймають Військову присягу на вірність народу України.
Статтею 18 Закону №2229-ХІІ встановлено, що фінансування, матеріально-технічне та соціально-побутове забезпечення Служби безпеки України здійснюється Кабінетом Міністрів України у порядку, визначеному Верховною Радою України, за рахунок коштів державного бюджету України.
За приписами статті 27 Закону №2229-ХІІ держава забезпечує соціальний і правовий захист військовослужбовців і працівників Служби безпеки України. Військовослужбовці Служби безпеки України користуються політичними, соціально-економічними та особистими правами і свободами, а також пільгами відповідно до Закону України «Про соціальний і правовий захист військовослужбовців та членів їх сімей», цього Закону, інших актів законодавства.
Статтею 30 Закону №2229-ХІІ передбачено, що форми та розміри грошового забезпечення військовослужбовців Служби безпеки України встановлюються законодавством і повинні забезпечувати достатні матеріальні умови для комплектування Служби безпеки України якісним складом військовослужбовців, враховувати характер, умови роботи, стимулювати досягнення високих результатів у службовій діяльності
Відповідно до п.2 постанови Кабінету Міністрів України від 30.08.2017 №704 «Про грошове забезпечення військовослужбовців, осіб рядового і начальницького складу та деяких інших осіб» грошове забезпечення військовослужбовців, осіб рядового і начальницького складу складається з посадового окладу, окладу за військовим (спеціальним) званням, щомісячних (підвищення посадового окладу, надбавки, доплати, винагороди, які мають постійний характер, премії) та одноразових додаткових видів грошового забезпечення.
Пунктом 3 цієї постанови встановлено виплату грошового забезпечення військовослужбовцям, особам рядового і начальницького складу здійснювати в порядку, що затверджується Міністерством оборони, Міністерством внутрішніх справ, Міністерством фінансів, Міністерством інфраструктури, Міністерством юстиції, Службою безпеки, Управлінням державної охорони, розвідувальними органами, Адміністрацією Державної служби спеціального зв`язку та захисту інформації (далі - державні органи).
Проходження військової служби військовослужбовцями Служби безпеки України регламентується Положенням про проходження військової служби військовослужбовцями Служби безпеки України, затвердженим Указом Президента України від 27 грудня 2007 року № 1262/2007 (далі - Положення №1262/2007) та Інструкцією про організацію виконання Положення про проходження військової служби військовослужбовцями Служби безпеки України, затвердженої Наказом СБУ №772 від 14.10.2008 року (далі - Інструкція №772), яка визначає механізм реалізації вимог вказаного Положення.
Підпунктом «в» пункту 48 цього Положення №1262/2007 встановлено, що зарахування військовослужбовців Служби безпеки України у розпорядження прямих начальників (командирів), а за рішенням Голови Служби безпеки України - у розпорядження його першого заступника чи заступника, начальника (командира) іншого функціонального підрозділу Центрального управління, органу, закладу, установи Служби безпеки України або штабу Антитерористичного центру при Службі безпеки України допускається у разі здійснення стосовно військовослужбовця кримінального провадження - до закриття кримінального провадження чи постановлення вироку судом.
Також приписами пункту 48 Положення №1262/2007 визначено, що військовослужбовці, зараховані в розпорядження, продовжують проходити військову службу та виконують обов`язки військової служби (завдання) у межах, визначених тією посадовою особою, в чиєму розпорядженні вони перебувають. За ними зберігається матеріальне та грошове забезпечення всіх видів за посадами, які вони займали, якщо інше не передбачено законодавством.
Після закінчення строку перебування військовослужбовця у розпорядженні, а також у разі відсутності підстав для подальшого перебування в розпорядженні він призначається на посаду або звільняється з військової служби в установленому порядку.
Відповідно до п.4.9 Інструкції №772 зарахування військовослужбовців у розпорядження відповідних начальників (пункт 48 Положення) - це визначення їх тимчасового службово-посадового становища, коли вони проходять військову службу у підпорядкуванні відповідних начальників, але без призначення на конкретні посади.
Зарахування у розпорядження відповідних начальників проводиться наказами по особовому складу з обов`язковим визначенням дати початку та закінчення терміну розпорядження та доводиться до відома військовослужбовців, які зараховані в зазначене розпорядження, під особистий підпис їх начальниками в установленому порядку.
Військовослужбовці, стосовно яких здійснюється кримінальне провадження та які зараховані у розпорядження за підпунктом «в» пункту 48 Положення, продовжують проходити військову службу з урахуванням особливостей, що випливають з їх статусу підозрюваного або обвинуваченого, та виконувати обов`язки військової служби в межах, визначених начальником, у розпорядженні якого вони перебувають.
Порядок та умови виплати грошового забезпечення та виплат компенсаційного характеру військовослужбовцям СБУ врегульовано Інструкцією про грошове забезпечення та виплати компенсаційного характеру військовослужбовцям Служби безпеки України, затвердженої наказом Центрального управління СБУ від 10 квітня 2018 №515/дск, зареєстрованим в Міністерстві юстиції України 25.04.2018 за №513/319 з (далі - Інструкція №515).
Главою 1 розділу IV "Правила виплати грошового забезпечення" Інструкції №515 визначено порядок та строки виплати грошового забезпечення за час перебування у розпорядженні.
Згідно з п.1 гл.1 розділу IV Інструкції №515 виплата грошового забезпечення військовослужбовцям, зарахованим у розпорядження відповідних начальників або керівників, здійснюється на підставі наказів по особовому складу органів, підрозділів, закладів та установ СБ У країни, що готуються підрозділами кадрового забезпечення та погоджуються з відповідними фінансовими і юридичними підрозділами.
Відповідно до п.2 гл.1 розділу IV Інструкції №515 за військовослужбовцями, зарахованими в розпорядження відповідних начальників або керівників (крім тих, що зараховані в розпорядження за підставами, передбаченими підпунктом «в», «д», «з» пункту 48 Положення №1262/2007) зберігається виплата грошового забезпечення всіх видів за посадами, які вони займали, потягом строків, передбачених пунктом 48 Положення, з урахуванням їх продовження у встановленому порядку.
Пунктом 3 гл.1 розділу IV Інструкції №515 визначено, що за військовослужбовцями, зарахованими в розпорядження відповідних начальників або керівників за підставою, передбаченою підпунктом «в» пункту 48 Положення (крім випадків, передбачених пунктом 1 глави 4 цього розділу), зберігається виплата грошового забезпечення всіх видів за посадами, які вони займали, протягом шести місяців з дня зарахування у розпорядження.
При цьому, за правилами абз.2 пункту 11 гл.1 цього розділу Інструкції №515, в наказі по особовому складу про зарахування у розпорядження також зазначається дата закінчення строку перебування у розпорядженні, крім випадків, зокрема, передбачених підпунктом "в" пункту 48 Положення.
Водночас, порядок продовження виплати грошового забезпечення військовослужбовцям, які перебувають у розпорядженні відповідного начальника визначений абз.3-4 п.6 гл.1 розділу IV Інструкції №515.
Так, відповідно до абз.3 пункту 6 розділу ІV цієї Інструкції, після закінчення строків перебування у розпорядженні, передбачених підпунктами «а», «б», «г», «ґ», «е», «є», «и» пункту 48 Положення (якщо військовослужбовці не призначені на посаду або не звільнені з військової служби), а у випадках передбачених підпунктом «в» пункту 48 Порядку - після спливання шести місяців з дня зарахування в розпорядження відповідних начальників або керівників, виплата їм грошового забезпечення здійснюється за рішеннями Голови СБ України на підставі мотивованих рапортів начальників або керівників, у розпорядженні яких перебувають такі військовослужбовці. Стосовно військовослужбовців, які перебувають у розпорядженні Голови СБ України, такі рапорти готуються одним із його заступників або начальником Управління роботи з особовим складом.
У разі прийняття Головою СБ України рішення про виплату грошового забезпечення, воно виплачується, виходячи з посадового окладу, окладу за військовим званням, надбавки за вислугу років, надбавки за службу в умовах режимних обмежень та премії в розмірах, що визначаються наказами по особовому складу.
Системний аналіз вказаних норм дає підстави для висновку, що після спливу шестимісячного строку перебування у розпорядженні на підставі пп.«в» п.48 Положення виплата грошового забезпечення такому військовослужбовцю припиняється. При цьому, подальша виплата грошового забезпечення може здійснюватися виключно за рішенням Голови СБ України на підставі мотивованих рапортів начальників або керівників, у розпорядженні яких перебувають такі військовослужбовці.
Як свідчать матеріали справи, з 01.03.2023 ОСОБА_1 зарахована у розпорядження начальника УСБУ в Рівненській області за пп.в п.48 Положення №1262/2007 відповідно до наказу №48-ОС/дск від 01.03.2024.
Підставою для видачі цього наказу стало повідомлення територіального управління Державного бюро розслідувань, розташованого у м.Хмельницькому, про те, що 01.03.2023 у кримінальному провадженні №22022180000000196 від 04.12.2022 ОСОБА_1 повідомлено про підозру у вчиненні злочину, передбаченого ч.3 ст.436-2 КК України.
Згідно з довідкою фінансового відділу УСБУ в Рівненській області від 11.03.2024 №17/117 за період з 01.03.2023 по 31.08.2023, тобто протягом шести місяців з дня зарахування у розпорядження, ОСОБА_1 нараховувалось та виплачувалось грошове забезпечення зі збереженням раніше встановлених розмірів, за посадою, яку вона обіймала до зарахування у розпорядження, що також не заперечується позивачем за змістом позову.
З 01.09.2023 нарахування і виплату грошового забезпечення ОСОБА_1 припинено.
В свою чергу, відповідно до положень Інструкції №515, відповідач не наділений правом самостійно приймати рішення про виплату позивачці грошового забезпечення після закінчення шестимісячного строку перебування останньої у розпорядженні начальника Управління.
При цьому, суд зауважує, що за правилами ч.2 ст. 9 КАС України суд розглядає адміністративні справи не інакше як за позовною заявою, поданою відповідно до цього Кодексу, в межах позовних вимог. З огляду на зазначене, бездіяльність начальника УСБУ в Рівненській області щодо неподання Голові СБУ мотивованого рапорту стосовно подальшої виплати грошового забезпечення, не може бути оцінена судом в рамках даної справи, позаяк такі правовідносини виходять за межі предмету доказування в цій справі.
З урахуванням встановлених обставин справи в їх сукупності, суд дійшов висновку, що відповідач, не виплачуючи позивачці грошове забезпечення після закінчення шестимісячного строку її перебування у розпорядженні начальника Управління Служби безпеки України в Рівненській області, діяв на підставі, в межах повноважень та у спосіб, які визначені чинним законодавством, а тому правові підстави для виплати грошового забезпечення з 19.11.2023, як про це просить позивач у позовній заяві, відсутні.
Відповідно до ст.77 КАС України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу. В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.
За наслідками розгляду і вирішення даного спору, з огляду на встановлені обставини, суд дійшов висновку, що дії відповідача вчиненні в порядку та у спосіб, що визначені чинним законодавством, в межах наданих йому повноважень, обґрунтовано і правомірно. В той час як порушення прав позивачки, про захист яких вона просила в судовому порядку, не знайшло свого підтвердження в ході судового розгляду.
За наведеного, у задоволенні позовних вимог слід відмовити повністю.
Правові підстави для застосування ст.139 КАС України відсутні.
Керуючись статтями 241-246, 255, 257-262, 295 КАС України, суд
В И Р І Ш И В :
Відмовити в задоволенні позову ОСОБА_1 до Управління Служби безпеки України в Рівненській області про визнання бездіяльності протиправною та зобов`язання вчинення певних дій.
Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Апеляційна скарга на рішення суду подається протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення. Апеляційна скарга подається безпосередньо до Восьмого апеляційного адміністративного суду.
Повний текст рішення складений 12 червня 2024 року.
Учасники справи:
Позивач - ОСОБА_1 ( АДРЕСА_1 , ЄДРПОУ/РНОКПП НОМЕР_1 )
Відповідач - Управління Служби безпеки України в Рівненській області (вул. Відінська, буд. 4,м. Рівне,Рівненська обл.,33023, ЄДРПОУ/РНОКПП 20001668)
Суддя Н.С. Гудима
Суд | Рівненський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 12.06.2024 |
Оприлюднено | 14.06.2024 |
Номер документу | 119689759 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи, що виникають з відносин публічної служби, зокрема справи щодо проходження служби, з них |
Адміністративне
Восьмий апеляційний адміністративний суд
Затолочний Віталій Семенович
Адміністративне
Восьмий апеляційний адміністративний суд
Затолочний Віталій Семенович
Адміністративне
Восьмий апеляційний адміністративний суд
Затолочний Віталій Семенович
Адміністративне
Восьмий апеляційний адміністративний суд
Затолочний Віталій Семенович
Адміністративне
Восьмий апеляційний адміністративний суд
Затолочний Віталій Семенович
Адміністративне
Рівненський окружний адміністративний суд
Н.С. Гудима
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні