Постанова
від 04.06.2024 по справі 140/30527/23
ВОСЬМИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ВОСЬМИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

04 червня 2024 рокуЛьвівСправа № 140/30527/23 пров. № А/857/7338/24Восьмий апеляційний адміністративний суд у складі колегії:

судді-доповідача:Гінди О.М.,

суддів:Качмара В.Я., Матковської З.М.,

за участю секретаря судових засідань Нора А.Т.,

розглянувши у судовому засіданні апеляційну скаргу Володимирської окружної прокуратури на рішення Волинського окружного адміністративного суду від 27 лютого 2024 року (головуючий суддя: Волдінер Ф.А., місце ухвалення - м. Луцьк) у справі за адміністративним позовом Володимирської окружної прокуратури до Іваничівської селищної ради Володимирського району Волинської області про визнання бездіяльності протиправною та зобов`язати вчинити певні дії,-

встановив:

Володимирська окружна прокуратура, 25.09.2023 звернулася до суду з позовом, в якому просила:

- визнати протиправною бездіяльність Іваничівської селищної ради Володимирського району Волинської області щодо незабезпечення безкоштовним харчуванням дітей, які мають статус дитини, яка постраждала внаслідок воєнних дій і збройних конфліктів та дітей з числа осіб визначених у ст. ст.10, 10-1 Закону України «Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту» у закладах загальної середньої освіти Іваничівської селищної ради Володимирського району Волинської області;

- зобов`язати Іваничівську селищну раду Володимирського району Волинської області вчинити дії, спрямовані на забезпечення безкоштовним харчуванням дітей, які мають статус дитини, яка постраждала внаслідок воєнних дій і збройних конфліктів та дітей з числа осіб, визначених у ст. ст. 10, 10-1 Закону України «Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту» у закладах загальної середньої освіти Іваничівської селищної ради Володимирського району Волинської області.

Обґрунтовуючи позовні вимоги покликається на те, що виявлено факт протиправної бездіяльності Іваничівської селищної ради, яка полягає у незабезпеченні дітей пільгових категорій на отримання безоплатного харчування та встановлено порушення гарантованих Конституцією України прав дітей, які мають статус дитини, яка постраждала внаслідок воєнних дій і збройних конфліктів та дітей з числа осіб, визначених у ст. ст. 10, 10-1 Закону України «Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту» у закладах загальної середньої освіти Іваничівської селищної ради Володимирського району Волинської області.

Рішенням Волинського окружного адміністративного суду від 27 лютого 2024 року у задоволенні позову відмовлено.

Із цим рішенням суду першої інстанції не погодився позивач та оскаржив в апеляційному порядку. Вважає його необґрунтованим, таким, що прийняте з порушенням норм матеріального права, а тому просить скасувати рішення та прийняти нову постанову, якою позовні вимоги задовольнити.

Обґрунтовуючи апеляційні вимоги апелянт покликається на аналогічні підстави викладені в позовній заяві.

Крім цього, зауважує, що судом першої інстанції лише взято до уваги те, що Іваничівською селищною радою 29.09.2023 прийнято рішення за № 32/5 «Про внесення змін до рішення сесії Іваничівської селищної ради від 30.08.2023 № 30/1 «Про організацію харчування дітей у закладах загальної середньої освіти Іваничівської селищної ради у 2023-2024 навчальному році». Водночас, судом проігноровано ще одну вимогу прокуратури, а саме визнання протиправною бездіяльність Іваничівської селищної ради Володимирського району Волинської області щодо незабезпечення безкоштовним харчуванням дітей, з числа осіб визначених у ст. ст. 10, 10-1 Закону України «Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту» у закладах загальної середньої освіти Іваничівської селищної ради Володимирського району Волинської області.

Відповідач, 07.05.2024 подав відзив на апеляційну скаргу, в якому просив залишити апеляційну скаргу без задоволення, а рішення суду першої інстанції без змін.

Представниця позивача ОСОБА_1 у судовому засіданні просила апеляційну скаргу задовольнити.

Представники відповідача Наумук А.В. та Іванчук Л.В. у судовому засіданні просили апеляційну скаргу відхилити.

Заслухавши суддю-доповідача, пояснення представників сторін, перевіривши законність і обґрунтованість рішення суду першої інстанції в межах доводів та вимог апеляційної скарги, суд апеляційної інстанції вважає, що апеляційна скарга підлягає частковому задоволенню з таких мотивів.

Судом першої інстанції встановлено, що відповідно до відомостей Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань заклади загальної середньої освіти: ліцей № 1 смт. Іваничі Іваничівської селищної ради Володимирського району Волинської області (код ЄДРПОУ 23016535); комунальний заклад загальної середньої освіти «Іваничівський ліцей № 2 ім. Юрія Лелюкова Іваничівської селищної ради Волинської області» (код ЄДРПОУ 23016541); ліцей с. Мишів Іваничівської селищної ради Володимирського району Волинської області (код ЄДРПОУ 23016618); ліцей ім. Сергія Байдовського Іваничівської селищної ради (код ЄДРПОУ 23016663); комунальний заклад загальної середньої освіти «Древинівська початкова школа Іваничівської селищної ради» (код ЄДРПОУ 23016417); комунальний заклад загальної середньої освіти «Іванівська початкова школа Іваничівської селищної ради Волинської області» (код ЄДРПОУ 23016423); комунальний заклад загальної середньої освіти «Менчичівська початкова школа Іваничівської селищної ради Волинської області» (код ЄДРПОУ 23016452) є юридичними особами заснованими на комунальній власності Іваничівської селищної ради та є неприбутковими закладами.

Рішенням сесії Іваничівської селищної ради Володимирського району Волинської області прийнято рішення № 30/1 від 30.08.2023 «Про організацію харчування дітей у закладах загальної середньої освіти Іваничівської селищної ради у 2023-2024 навчальному році» встановлено пільги щодо оплати за харчування дітей наступних категорій, а саме:

- дітей військовослужбовців Збройних сил України та інших військових формувань, створених відповідно до чинного законодавства України, співробітників правоохоронних органів, які беруть безпосередню участь у бойових діях, перебуваючи безпосередньо в районах у період здійснення заходів з національної безпеки і оборони, відсічі та стримування збройної агресії (на підставі довідок, наказів тощо, виданих відповідними уповноваженими органами);

- дітей загиблих учасників бойових дій;

- дітей, чиї батьки зникли безвісти під час перебування в районах виконання бойових завдань на території України (на підставі довідок, виданих відповідними уповноваженими органами);

- дітей, чиї батьки мають статус бійця-добровольця антитерористичної операції (на підставі копії відповідного посвідчення) в закладах загальної середньої освіти Іваничівської селищної ради.

- харчування усіх здобувачів освіти 1 класів закладів загальної середньої освіти Іваничівської селищної ради за рахунок коштів бюджету селищної територіальної громади;

- харчування дітей, батьки яких були учасниками антитерористичної операції, в закладах загальної середньої освіти Іваничівської селищної ради за рахунок коштів бюджету селищної територіальної громади;

- харчування дітей - сиріт та дітей, позбавлених батьківського піклування, дітей з особливими освітніми потребами, які навчаються в інклюзивних класах, дітей із сімей, які отримують допомогу відповідно до Закону України «Про державну соціальну допомогу малозабезпеченим сім`ям», дітей, що опинилися в складних життєвих обставинах здійснювати за рахунок коштів бюджету селищної територіальної громади;

- забезпечити організацію харчування дітей внутрішньо переміщених осіб;

Однак, вказаним рішенням Іваничівської селищної ради, всупереч вимогам частини десятої статті 7 Закону України «Про забезпечення прав і свобод внутрішньо переміщених осіб», частини третьої статті 56 Закону України «Про освіту» взагалі не передбачено звільнення від сплати за харчування у закладах загальної середньої освіти дітей, які мають статус дитини, яка постраждала внаслідок воєнних дій і збройних конфліктів та дітей з числа осіб, визначених у статтях 10 та 10-1 Закону України «Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту».

Також, моніторингом офіційного інтернет-сайту Іваничівської селищної ради Волинської області встановлено, що останньою будь-які інші рішення щодо встановлення плати за харчування дітей у закладах загальної середньої освіти не приймалися.

Вважаючи бездіяльність Іваничівської селищної ради, яка полягає у незабезпеченні безкоштовним харчуванням дітей, які мають статус дитини, яка постраждала внаслідок воєнних дій і збройних конфліктів та дітей з числа осіб, визначених у статтях 10 та 10-1 Закону України «Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту» протиправною, прокурор звернувся до суду з цим позовом.

Відмовляючи у задоволенні позову, суд першої інстанції виходив з того, що оскільки 29.09.2023 Іваничівською селищною радою прийнято рішення за № 32/5 «Про внесення змін до рішення сесії Іваничівської селищної ради від 30.08.2023 № 30/1 «Про організацію харчування дітей у закладах загальної середньої освіти Іваничівської селищної ради у 2023-2024 навчальному році», яким пункт 5 рішення селищної ради викладено в наступній редакції: « 5. Забезпечити з 01.09.2023 у 2023-2024 навчальному році організацію харчування дітей з числа внутрішньо переміщених осіб та дітей, які мають статус дитини, яка постраждала внаслідок воєнних дій та збройних конфліктів», а тому права дітей пільгових категорій, їх законних представників та держави ніяким чином не були порушені, так як всі діти забезпечені безоплатним харчуванням за кошти бюджету територіальної громади.

З огляду на викладене, суд апеляційної інстанції вважає за необхідне зазначити наступне.

Закон України «Про освіту» від 05.09.2017 № 2145-VIII регулює суспільні відносини, що виникають у процесі реалізації конституційного права людини на освіту, прав та обов`язків фізичних і юридичних осіб, які беруть участь у реалізації цього права, а також визначає компетенцію державних органів та органів місцевого самоврядування у сфері освіти.

Відповідно до ч. 3 ст. 56 цього Закону, органи державної влади та органи місцевого самоврядування, у підпорядкуванні яких перебувають державні і комунальні заклади освіти, забезпечують безоплатним гарячим харчуванням, у тому числі дітей з особливими освітніми потребами, які навчаються у спеціальних та інклюзивних класах (групах), дітей з числа осіб, визначених у статтях 10 та 10-1 Закону України «Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту», які навчаються в закладах дошкільної освіти, осіб інших категорій, визначених законодавством та/або рішенням органу місцевого самоврядування.

Відповідно до ч. 10 ст. 7 Закону України «Про забезпечення прав і свобод внутрішньо переміщених осіб» від 20.10.2014 № 1706-VII, діти з числа внутрішньо переміщених осіб чи діти, які мають статус дитини, яка постраждала внаслідок воєнних дій і збройних конфліктів, які навчаються у дошкільних навчальних закладах незалежно від підпорядкування, типів і форми власності, забезпечуються безкоштовним харчуванням у порядку, встановленому Кабінетом Міністрів України.

Відповідно до ч. 2 ст. 35 Закону України «Про дошкільну освіту» від 11.07.2001 № 2628-III, організація та відповідальність за харчування дітей у державних і комунальних закладах дошкільної освіти покладаються на, у тому числі, органи місцевого самоврядування, а також на керівників закладів дошкільної освіти.

Положеннями ч. 7 ст. 20 Закону України «Про загальну середню освіту» 16.01.2020 № 463-IX, визначено, що відповідальність за організацію харчування учнів у закладах освіти незалежно від підпорядкування, типу і форми власності, додержання вимог санітарного законодавства, законодавства про безпечність та якість харчових продуктів покладається на засновників та керівників відповідних закладів освіти.

Крім цього, питання організації харчування дітей в навчальних закладах, у тому числі обов`язок забезпечити таке харчування за кошти місцевих бюджетів врегульоване Порядком організації харчування у закладах освіти та дитячих закладах оздоровлення та відпочинку, затвердженим постановою Кабінету Міністрів України від 24.03.2021 № 305.

Пунктом 4 вказаного Порядку передбачено, що засновник (засновники) закладів освіти забезпечують безоплатне гаряче харчування в державних і комунальних закладах освіти за рахунок коштів відповідних бюджетів відповідно до встановленого в закладі освіти режиму (кратності) харчування для дітей з числа внутрішньо переміщених осіб, дітей, які мають статус дитини, яка постраждала внаслідок воєнних дій і збройних конфліктів; дітей з числа осіб, визначених у статті 10 Закону України «Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту».

Відповідно до статті 32 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні» від 21.05.1997 № 280/97-ВР, до власних (самоврядних повноважень) виконавчих органів сільських, селищних, міських рад належить організація матеріально-технічного та фінансового забезпечення закладів освіти, які належать територіальним громадам або передані їм.

Системний аналіз наведених вище правових норм надає суду апеляційної інстанції підстави для висновку, що на органи місцевого самоврядування покладено обов`язок, відповідно до їх компетенції, забезпечувати безкоштовним харчуванням певні категорії дітей.

Судом апеляційної інстанції встановлено, що на запит Володимирської окружної прокуратури від 04.09.2023 за № 50/1-2214ВИХ-23 щодо організації харчування дітей у закладах дошкільної та загальної середньої освіти на 2023-2024 навчальні роки, Іваничівська селищна рада 01.09.2023 за № 6065-23 надала копію рішення VIII скликання Іваничівської селищної ради від 30.08.2023 № 30/1 «Про організацію харчування дітей у закладах загальної середньої освіти Іваничівської селищної ради у 2023-2024 навчальному році», яким встановлено пільги щодо оплати за харчування дітей наступних категорій, а саме:

- дітей військовослужбовців Збройних сил України та інших військових формувань, створених відповідно до чинного законодавства України, співробітників правоохоронних органів, які беруть безпосередню участь у бойових діях, перебуваючи безпосередньо в районах у період здійснення заходів з національної безпеки і оборони, відсічі та стримування збройної агресії (на підставі довідок, наказів тощо, виданих відповідними уповноваженими органами);

- дітей загиблих учасників бойових дій;

- дітей, чиї батьки зникли безвісти під час перебування в районах виконання бойових завдань на території України (на підставі довідок, виданих відповідними уповноваженими органами);

- дітей, чиї батьки мають статус бійця-добровольця антитерористичної операції (на підставі копії відповідного посвідчення) в закладах загальної середньої освіти Іваничівської селищної ради.

- харчування усіх здобувачів освіти 1 класів закладів загальної середньої освіти Іваничівської селищної ради за рахунок коштів бюджету селищної територіальної громади;

- харчування дітей, батьки яких були учасниками антитерористичної операції, в закладах загальної середньої освіти Іваничівської селищної ради за рахунок коштів бюджету селищної територіальної громади;

- харчування дітей - сиріт та дітей, позбавлених батьківського піклування, дітей з особливими освітніми потребами, які навчаються в інклюзивних класах, дітей із сімей, які отримують допомогу відповідно до Закону України «Про державну соціальну допомогу малозабезпеченим сім`ям», дітей, що опинилися в складних життєвих обставинах здійснювати за рахунок коштів бюджету селищної територіальної громади.

У подальшому, Володимирська окружна прокуратура, 25.09.2023 звернулася до суду з розглядуваним позовом.

Суд апеляційної інстанції звертає увагу, що лише 29.09.2023 Іваничівською селищною радою прийнято рішення за № 32/5 «Про внесення змін до рішення сесії Іваничівської селищної ради від 30.08.2023 № 30/1 «Про організацію харчування дітей у закладах загальної середньої освіти Іваничівської селищної ради у 2023-2024 навчальному році», яким пункт 5 рішення селищної ради викладено в наступній редакції: « 5. Забезпечити з 01.09.2023 у 2023-2024 навчальному році організацію харчування дітей з числа внутрішньо переміщених осіб та дітей, які мають статус дитини, яка постраждала внаслідок воєнних дій та збройних конфліктів».

Враховуючи наведене, оскільки з 29.09.2023 відповідачем уже забезпечено у 2023-2024 навчальному році організацію харчування дітей з числа внутрішньо переміщених осіб та дітей, які мають статус дитини, яка постраждала внаслідок воєнних дій та збройних конфліктів, а тому правових підстав для задоволення позову в частині зобов`язання Іваничівську селищну раду Володимирського району Волинської області вчинити дії, спрямовані на забезпечення безкоштовним харчуванням дітей, які мають статус дитини, яка постраждала внаслідок воєнних дій і збройних конфліктів та дітей з числа осіб, відсутні.

Разом з тим, за встановлених обставин, у контексті наведених вимог законодавства, яким врегульовані спірні правовідносини, суд апеляційної інстанції дійшов висновку, оскільки лише після отримання позовної заяви прокуратури, Іваничівською селищною радою, зокрема - 29.09.2023, прийнято рішення за № 32/5 «Про внесення змін до рішення сесії Іваничівської селищної ради від 30.08.2023 № 30/1 «Про організацію харчування дітей у закладах загальної середньої освіти Іваничівської селищної ради у 2023-2024 навчальному році». А тому, відповідачем фактично в період з 01.09.2023 по 29.09.2023 допущено протиправну бездіяльність щодо незабезпечення безкоштовним харчуванням дітей, які мають статус дитини, яка постраждала внаслідок воєнних дій і збройних конфліктів та дітей з числа осіб визначених у ст. ст. 10, 10-1 Закону України «Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту» у закладах загальної середньої освіти Іваничівської селищної ради Володимирського району Волинської області.

Суд апеляційної інстанції зауважує, що відповідно до правової позиції Великої Палати Верховного Суду, що міститься у рішенні від 19 березня 2018 року у справі № 800/434/17, як протиправну бездіяльність суб`єкта владних повноважень слід розуміти зовнішню форму поведінки (діяння) цього органу, яка полягає (проявляється) у неприйнятті рішення чи у нездійсненні юридично значимих й обов`язкових дій на користь заінтересованих осіб, які на підставі закону та/або іншого нормативно-правового акта віднесені до компетенції суб`єкта владних повноважень, були об`єктивно необхідними і реально можливими для реалізації, але фактично не були здійснені. Важливими є також конкретні причини, умови та обставини, через які дії, що підлягали обов`язковому виконанню відповідно до закону, фактично не були виконані чи були виконані з порушенням строків.

Значення мають юридичний зміст, значимість, тривалість та межі бездіяльності, фактичні підстави її припинення, а також шкідливість бездіяльності для прав та інтересів заінтересованої особи.

Суд апеляційної інстанції зауважує, що судом першої інстанції лише взято до уваги те, що Іваничівською селищною радою 29.09.2023 прийнято рішення за № 32/5 «Про внесення змін до рішення сесії Іваничівської селищної ради від 30.08.2023 № 30/1 «Про організацію харчування дітей у закладах загальної середньої освіти Іваничівської селищної ради у 2023-2024 навчальному році».

Однак, суд апеляційної інстанції вважає, що судом першої інстанції проігноровано вимогу прокуратури про визнання протиправною бездіяльність Іваничівської селищної ради Володимирського району Волинської області щодо незабезпечення безкоштовним харчуванням дітей, з числа осіб визначених у ст. ст. 10, 10-1 Закону України «Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту» у закладах загальної середньої освіти Іваничівської селищної ради Володимирського району Волинської області, оскільки за встановлених обставин цієї справи, з 01.09.2023 по 29.09.2023 наявний факт протиправної бездіяльності Іваничівської селищної ради Володимирського району Волинської області, що полягає у незабезпеченні дітей пільгових категорій на отримання безоплатного харчування.

З огляду на викладене, суд апеляційної інстанції дійшов висновку, що суд першої інстанції, відмовляючи у задоволенні позову, допустив невідповідність своїх висновків обставинам справи та неправильно застосував норми матеріального та процесуального права, що відповідно до приписів ст. 317 КАС України є підставою для скасування судового рішення в частині та прийняття нової постанови.

Згідно приписів ст. 139 КАС України, підстав для стягнення судових витрат не має.

Керуючись ст. ст. 310, 317, 321, 322, 325, 328 КАС України, суд

постановив:

апеляційну скаргу Володимирської окружної прокуратури задовольнити частково.

Рішення Волинського окружного адміністративного суду від 27 лютого 2024 року у справі № 140/30527/23 скасувати в частині відмови у задоволенні позову щодо визнання протиправної бездіяльності та прийняти у цій частині нову постанову, якою позов задовольнити частково.

Визнати протиправною бездіяльність Іваничівської селищної ради Володимирського району Волинської області щодо незабезпечення безкоштовним харчуванням дітей, які мають статус дитини, яка постраждала внаслідок воєнних дій і збройних конфліктів та дітей з числа осіб визначених у ст. ст. 10, 10-1 Закону України «Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту» у закладах загальної середньої освіти Іваничівської селищної ради Володимирського району Волинської області.

У решті рішення Волинського окружного адміністративного суду від 27 лютого 2024 року у справі № 140/30527/23 залишити без змін.

Постанова суду апеляційної інстанції набирає законної сили з дати її прийняття та касаційному оскарженню не підлягає, крім випадків, передбачених пунктом другим частини п`ятої статті 328 КАС України.

Головуючий суддя О. М. Гінда судді В. Я. Качмар З. М. Матковська Повне судове рішення складено 12.06.24

СудВосьмий апеляційний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення04.06.2024
Оприлюднено14.06.2024
Номер документу119693326
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи зі спорів з приводу реалізації публічної політики у сферах праці, зайнятості населення та соціального захисту громадян та публічної житлової політики, зокрема зі спорів щодо соціального захисту (крім соціального страхування), з них сімей із дітьми

Судовий реєстр по справі —140/30527/23

Постанова від 04.06.2024

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Гінда Оксана Миколаївна

Ухвала від 01.05.2024

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Гінда Оксана Миколаївна

Ухвала від 01.05.2024

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Гінда Оксана Миколаївна

Ухвала від 01.04.2024

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Гінда Оксана Миколаївна

Рішення від 27.02.2024

Адміністративне

Волинський окружний адміністративний суд

Волдінер Фелікс Арнольдович

Ухвала від 02.10.2023

Адміністративне

Волинський окружний адміністративний суд

Волдінер Фелікс Арнольдович

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні