ДАРНИЦЬКИЙ РАЙОННИЙ СУД М.КИЄВА
справа № 753/8884/23
провадження № 2/753/1011/24
Р І Ш Е Н Н Я
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
15 травня 2024 року м. Київ
Дарницький районний суд м. Києва у складі головуючого судді Маркєлової В.М.,
за участю:
секретаря судового засідання Сірокваши К.О.,
позивача -ОСОБА_1 ,
представника відповідача - адвоката Антонової Г.І.,
розглянувши у відкритому судовому засіданні за правилами загального позовного провадження цивільну справу
за позовною заявою ОСОБА_1
до Комунального підприємства по утриманню зелених насаджень Дарницького району м. Києва
про зобов?язання усунути небезпеку, що загрожує погіршенню здоров?я, вжити заходи до припинення використання (експлуатації) скейт-парку, який розташований на ділянці Регіонального ландшафтного парку «Партизанська слава» напроти будинків № 22, 24, 26 по провулку Тростянецькому (Славгородському) в місті Києві , шляхом:
- встановлення навколо вказаного скейт-парку огороджувальних смужок з відповідними написами про заборону його експлуатації,
- встановлення перешкод (бордюрів, натягнутих тросів тощо) на поверхні скейт-парку, які унеможливлять його використання (експлуатацію),
- зобов?язання демонтувати та перенести скейт-парк в інше місце, на відстань від житлової забудови, що дозволить при його експлуатації не порушувати допустимих рівнів шуму, згідно з вимогами Закону України «Про забезпечення санітарного та епідемічного благополуччя населення» та «Державних санітарних норм допустимих рівнів шуму в приміщеннях житлових та громадських будинків і на території житлової забудови», затверджених наказом МОЗ України № 463 від 22.02.2019,
У С Т А Н О В И В:
30.05.2023 позивач звернувся до суду позовом до Комунального підприємства по утриманню зелених насаджень Дарницького району м. Києва, у якому просив зобов`язати відповідача: усунути небезпеку, що загрожує погіршенням здоров`я, зобов`язати демонтувати скейт-парк, який розташований на ділянці Регіонального ландшафтного парку «Партизанська слава» напроти будинків № 22, 24, 26 по провулку Тростянецькому (Славгородському) в місті Києві .
Відповідно до протокола автоматизованого розподілу судової справи між суддями від 31.05.2023 для розгляду справи визначено суд у складі головуючого судді Маркєлової В.М.
Ухвалою від 01.06.2023 суд прийняв позовну заяву до розгляду та відкрив провадження у справі; призначив підготовче засідання на 12.30 год. 25.07.2023; установив відповідачу строк для подання відзиву на позовну заяву.
11.07.2023 від представника відповідача - адвоката Антонової Г.І. засобом поштового зв`язку надійшов відзив на позовну заяву, у якому вона просила відмовити у задоволенні позову повністю.
11.07.2023 позивач подав клопотання, в якому просив викликати до суду для надання пояснень в якості свідка фахівця ДУ «Київський міський центр контролю та профілактики хвороб Міністерства охорони здоров`я України», яким складався протокол № 63 від 12.05.2023 та одночасно витребувати завірену копію вказаного протоколу, оскільки у позивача виникає сумнів щодо обставин проведення вимірювання рівнів шуму фахівцем цієї установи, та обгрунтованісь складання протоколу, зокрема час складання, джерело шуму тощо.
У підготовчому засіданні 25.07.2023 представник відповідача заперечувала проти виклику в судове засідання як свідка фахівця, який складав протокол № 63, щодо задоволення клопотання про витребування доказів не заперечувала.
Ухвалою, занесеною до протоколу судового засідання від 25.07.2023, суд задовольнив клопотання позивача в частині витребування від Державної установи «Київський міський центр контролю та профілактики хвороб Міністерства охорони здоров`я України» належним чином завіреної копію протоколу № 63 від 12.05.2023 про проведення досліджень шумового навантаження, та відмовив у задоволенні клопотання позивача в частині виклика як свідка фахівця ДУ «Київський міський центр контролю та профілактики хвороб Міністерства охорони здоров`я України» через його передчасність, оскільки для з`ясування обставин, на які посилається позивач в обґрунтування клопотання, необхідно спочатку дослідити завірену копію протоколу № 63 від 12.05.2023.
Суд оголосив перерву у підготовчому засіданні до 12.09.2023 о 14 год. 30 хв.
12.09.2023 позивач подав заяву про зміну предмета позову, у якій змінив позовні вимоги і просив суд зобов?язати відповідача усунути небезпеку, що загрожує погіршенню здоров?я, вжити заходи до припинення використання (експлуатації) скейт-парку, який розташований на ділянці Регіонального ландшафтного парку «Партизанська слава» напроти будинків № 22, 24, 26 по провулку Тростянецькому (Славгородському) в місті Києві , шляхом:
- встановлення навколо вказаного скейт-парку огороджувальних смужок з відповідними написами про заборону його експлуатації,
- встановлення перешкод (бордюрів, натягнутих тросів тощо) на поверхні скейт-парку, які унеможливлять його використання (експлуатацію),
- зобов?язання демонтувати та перенести скейт-парк в інше місце, на відстань від житлової забудови, що дозволить при його експлуатації не порушувати допустимих рівнів шуму, згідно з вимогами Закону України «Про забезпечення санітарного та епідемічного благополуччя населення» та «Державних санітарних норм допустимих рівнів шуму в приміщеннях житлових та громадських будинків і на території житлової забудови», затверджених наказом МОЗ України № 463 від 22.02.2019.
Ухвалою, занесеною до протокола підготовчого судового засідання 12.09.2023, суд прийняв цю заяву і продовжив розгляд справи за зміненими позовними вимогами. Також суд за клопотанням позивача долучив до матеріалів справи копію звернення позивача до Дарницької РДА та відповіді на неї, фотокопії скейт-парку, відмовив у приєднанні до матеріалів справи витягу з енциклопедії та з браузера Гугл-карти як неналежних до предмета справи доказів.
У зв`язку з прийняттям заяви про зміну предмета позову суд оголосив перерву у підготовчому засіданні до 18.10.2023.
Після проведення засідання, 12.09.2023 до суду на виконання ухвали суду надійшла від Державної установи «Київський міський центр контролю та профілактики хвороб Міністерства охорони здоров`я України» належним чином завірена копія протоколу № 63 від 12.05.2023 про проведення досліджень шумового навантаження (а.с. 84).
01.02.2024 суд закрив підготовче провадження усправі, призначив її до розгляду по суті в судовому засіданні 15.03.2024; задовольнив клопотання позивача про виклик для надання пояснень суду як спеціаліста інженера Державної установи «Київський міський центр контролю та профілактики хвороб Міністерства охорони здоров`я України» ОСОБА_2 , яка складала протокол № 63 від 12.05.2023 про проведення досліджень шумового навантаження.
Допитана як спеціаліст в судовому засіданні 15.03.2024 інженер Державної установи «Київський міський центр контролю та профілактики хвороб Міністерства охорони здоров`я України» ОСОБА_2 , пояснила, що під час складання протоколу № 63 від 12.05.2023 про проведення досліджень шумового навантаження вона відповідно до наказу Державної установи «Київський міський центр контролю та профілактики хвороб Міністерства охорони здоров`я України» від 02.05.2022 № 36 керувалася Стандартом операційної процедури - 02.01 «Вимірювання шуму на селитебній території та впримщеннях житлових і громадських будівель» (далі - СОП 02.01). При цьому використовувала прилад - типу ОКТАВА-110А, заводський/серійний № А070591 з мікрофоном М 201 № 473. Пояснила, що вона вимірювала шум, джерело шуму: функціонування скейт-маданчика, розміщеного на території Регіонального ландшафтного парку «Партизанська слава», при цьому загальноміський шумовий фон вона не вимірювала, оскільки відповідно до чинних нормативно-правових актів його вимірювання зараз не здійснюється. Тому показники «Еквівалентного рівня звуку» і «Максимального рівня звуку» у протоколі № 63 від 12.05.2023 зазначено разом із фоновим звуковим навантаженням. Вимірювання проводила в денний час доби, під час функціонування скейт-маданчика. Вимірювання у житлових кімнатах позивача проводила у трьох точках, при вікнах, які відкрито на провітрювання. Також пояснила, що прилад - типу ОКТАВА-110А повірений згідно з сертифікатом від 24.12.201.
За клопотанням представника відповідача суд долучив до матеріалів справи копію СОП 02.01 та оголосив перерву для ознайомленням сторонами з цим документом та підготовки відповідних пояснень, оскільки у відкритому доступі цього н.п.а. немає, до 25.04.2024 о 14.30.
В судовому засіданні 25.04.2024 позивач пояснив, що 18.03.2024 з метою доведення підставності позову, він звернувся до Державної установи «Київський міський центр контролю та профілактики хвороб Міністерства охорони здоров`я України». За його зерненням, проведено перевірку дотримання вимог «Державних санітарних норм допустимих рівнів шуму в приміщеннях житлових та громадських будинків і на території житлової забудови», затверджених наказом МОЗ України № 463 від 22.02.2019 у спальних кімнатах та території, яка оезпосередньо прилягає до житлового будинку № 24 по провулку Тростянецькому (Славгородському) в місті Києві , під час використання скейт-парку, який розташовано напроти казаного будинку у парку «Партизанська Слава», протокол № 63 від 12.05.2023. На даний час, Дарницьким районним судом, розглядається цивільна справа, за моїм позовом, щодо перенесення скейт-парку в інше місце. Під час розгляду справи з?ясовано, що надати належну оцінку, щодо об?єкту, який здійснює шумове навантаження з перевищенням допустимих норм, не уявилось можливим, у зв?язку з тим, що протоколом № 63 від 12.05.2023 року не встановлено (не здійснено заміри, не зафіксовано) фонове звукове навантаження у досліджуваних точках, а саме - в той час, коли скейт-парк не експтуатується. За результатами досліджень йому надано завірену копію протоколу № 29 від 11.04.2024 досліджень шумового навантаження, а також завірені копії документів на підставі яких Державна установа «Київській міський ЦІКТХ МОЗ» здійснює зазначений вид досліджень, а також копію документа про калібровку засобу, яким проводилось вимірювання.
Суд, ухвалою, занесеною до протокола судового засідання від 25.04.2024, за клопотанням позивача долучив до матеріалів справи новий доказ, який у позивача об`єктивно не було можливості подати раніше, оскільки дата його створення - 11.04.2024, а саме - - протоколу № 29 від 11.04.2024 Державної установи «Київський міський центр контролю та профілактики хвороб Міністерства охорони здоров`я України» про проведення досліджень шумового навантаження, джерело шуму: загальноміський фон на скейт-маданчику, розміщеному на території Регіонального ландшафтного парку «Партизанська слава» (а.с. 119), копію свідоцтва про відповідність системи вимірювань вимогам ДСТУ та копію сертифіката (а.с. 120, 121, заяву позивача до Державної установи «Київський міський центр контролю та профілактики хвороб Міністерства охорони здоров`я України» та відповідь на неї(а.с. 117, 118), надану для врахування судом позивачем судову практику (а.с. 122-128).
В судовому засіданні 25.04.2024 представник відповідача зауважила, що ні суд, ні сторони не володіють спеціальними знаннями щодо можливості самостійного порівняння двох окремих протоколів, наданих позивачем - протоколу № 63 від 12.05.2023 (у якому окремо заміряно шум від функціонування скейт-майданчика) і протоколу № 29 від 11.04.2024 (у якому окремо заміряно загальноміський фоновий шум), тому просила відмовити у позові за недоведеністю. Позивач просив суд самостійно порівняти ці протоколи або, у разі неможливості це здійснити - оголосити перерву для проведення на його замовлення одночасного вимірювання фахівцем відповідно до чинних нормативно-правових актів шуму від функціонування скейт-майданчика і загальноміського фонового шуму.
Суд роз`яснив сторонам право заявити відповідну судову експертизу, враховуючи, що суд не володіє спеціальними знаннями щодо можливості самостійного порівняння двох окремих протоколів, наданих позивачем. Однак жодна зі сторін, з огляду на дороговартісність цієї процедури, не виявила бажання заявити таке клопотання. У зв`язку з цим суд задовольнив клопотання позивача і оголосив у справі перерву до 15.05.2024 - для проведення на його замовлення одночасного вимірювання фахівцем відповідно до чинних нормативно-правових актів шуму від функціонування скейт-майданчика і загальноміського фонового шуму.
В судовому засіданні 15.05.2024 позивач позов підтримав повністю, за клопотанням позивача суд долучив до матеріалів справи новий доказ, який у позивача об`єктивно не було можливості подати раніше, оскільки дата його створення - 03.05.2024, а саме - протокол № 41 від 03.05.2024 Державної установи «Київський міський центр контролю та профілактики хвороб Міністерства охорони здоров`я України» про проведення досліджень шумового навантаження (а.с. 133).
Представник відповідача адвокат Антонова Г.І. в судовому засіданні заперечувала проти задоволення позову, просила відмовити у задоволенні вимог повністю через його необґрунтованість.
Заслухавши позивача та представника відповідача, спеціаліста, вивчивши доводи сторін, викладені у заявах по суті справи, дослідивши матеріали справи, оцінивши зібрані у справі докази, суд дійшов висновку про часткове задоволення позову з таких мотивів.
Позов обґрунтовано тим, що позивач - ОСОБА_1 майже 30 років мешкає у АДРЕСА_2 . На даний час за вказаною адресою проживає разом з дружиною та двома неповнолітніми дітьми. Наприкінці лютого 2023 року на ділянці Регіонального ландшафтного парку «Партизанська слава», на відстані близько 50 метрів, напроти будинків № 22, 24, 26 по провулку Тростянецькому (Славгородському) в місті Києві встановлено рампу для екстремального катання на скейтбордах та самокатах (скейт-парк). З дня відкриття, на протязі останніх трьох місяців, особливо у вихідні дні, катання та стрибання на вказаній рампі створює дуже гучні звуки у вигляді ударів, хлопків, грюкіту, криків, що порушує права мешканців провулку на безпечні умови проживання, а шумове навантаження житлового сектору значно перевищує встановлені норми. Гуркіт триває зранку, цілий день без зупинки, в тому числі під час повітряної тривоги, у темну пору до початку комендантської години. Так, конструкція скейт-парку збудовано не на капітальній, а на рамній збірнорозбірній основі з листовим настилом без шумо-ізоляційного покриття, внаслідок чого від контакту зі скейтбордами, самокатами (катання, стрибки тощо) створюються стукіт, гупання та відлуння, що тривають щоденно від світлої пори доби до пізнього вечора та за шумовим навантаженням значно перевищує гранично допустимі норми. Використання скейт-парку створюване шумове навантаження, негативно впливає на нормальні умови життя родини, стан здоров`я позивача (який є особою з інвалідністю 2 групи, неврологічне захворювання), стан здоров`я його неповнолітніх дітей, які постійно лякаються наче від вибухів, заважає їх навчанню, відпочинку та сну ( вікна їх спальних кімнат виходять на скейт-парк). На неодноразові колективні та його особисті звернення до балансоутримувача - Комунального підприємства по утриманню зелених насаджень Дарницького району м. Києва з проханням перенести збірно-розбірну, дерев`яну конструкцію скейт-парку отримали категоричну відмову. У відмові балансоутримувач посилався на те, що під час установки скейт-парку дотримано відстань та норми шуму. Враховуючи категоричну відмову перенести скейт-парк, позивачем було скеровано лист до Головного Управління Держпродспоживслужби в м. Києві з проханням провести перевірку дотримання вимог Листом Головного Управління Держпродспоживслужби в м. Києві від 25.04.2023 № 05.213515 відповідне лабораторне дослідження запропоновано провести Державній Установі «Київський міський центр контролю та профілактики хвороб Міністерства охорони здоров`я України». Відповідно до листа Генерального директора Державної Установи «Київський міський центр контролю та профілактики хвороб Міністерства охорони здоров`я України», Головного державного санітарного лікаря м. Києва від 17.05.2023 № 2085 зазначеною установою проведено дослідження шумового навантаження, пов`язаного з шумом від функціонування скейт-парку, у 2-х приміщеннях квартири і на території житлової забудови по пров. Тростянепькому, 24 в м. Києві . Згідно протоколу № 63 від 12.05.2023 встановлено у приміщенні спальні №1 перевищення еквівалентних рівнів шумового навантаження на 13-14 дБА та максимальних рівнів звуку на 3-4 дБА, у приміщенні спальні №2 перевищення еквівалентних рівнів шумового навантаження на 13-14 дБА та максимальних рівнів звуку на 3 дБА, на території житлової забудови по пров. Тростянецькому,24 перевищення еквівалентних рівнів шумового навантаження на 12-13 дБА та максимальних рівнів звуку на 5-6 дБА згідно вимог ДСН «Державних санітарних норма допустимих рівнів шуму в приміщеннях житлових та громадських будинків і на території житлової забудови», затверджених наказом МОЗ України № 463 від 22.02.2019.
На підставі п. 9 ч. 1 ст. 5 Закону України «Про судовий збір» позивач звільнений від сплати судового збору як особа з інвалідністю 2 групи.
Відзив обґрунтовано наступним.
У 2023 році на ділянці ландшафного парку «Партизанська слава» облаштовано скейтпарк. Користування скейт-парком у ландшафного парку «Партизанська слава» мешканцями міста створює шум, що на думку позивача, порушує його права на безпечні умови проживання. Рівень шуму від скейт-парку та факт небезпечних умов проживання саме від користування ним позивач обгрунтовує листом вих. № 2085 від 17.05.2023 ДУ «Київській міський ЦКПХ МОЗ». Позивач обрав спосіб захисту його прав у вигляді зобов`язання балансоутримувача ландшафного парку «Партизанська слава» вчинити дії з демонтування скейт-парку.
Відповідач заперечує проти позову, вважає його необгрунтованим, поданим до неналежного відповідача, таким, що не підлягає задоволенню з огляду на наступне. Рішенням Київської міської Ради від 22.12.2016 № 787/1791 затверджено Положення про громадський бюджет міста Києва, яке визначає основні вимоги до організації і запровадження громадського бюджету міста Києва як інструменту розвитку місцевої демократії за допомогою інформаційно-комунікаційних технологій (електронна демократія), що сприяє розвитку місцевого самоврядування, громадської активності, сегменту соціально-відповідального бізнесу шляхом залучення учасників громадського бюджету міста Києва до публічних консультацій щодо бюджету міста, опрацювання громадських проектів, контролю за їх реалізацією. Документом, який визначає необхідність, доцільність та корисність здійснення у межах громадського бюджету заходів, спрямованих на розвиток міста Києва є громадський проект. Громадський проєкт може бути ініційований тільки щодо рухомого чи нерухомого майна, нематеріальних активів, послуг та подій (заходів), які на всіх етапах ГБ будуть загальнодоступними та безкоштовними. Відповідно до протоколу № 12 від 30.09.2021 засідання Міської робочої групи з питань громадського бюджету міста Києва було затверджено серед переможців проект № 1011 «Взаємодія: «Зробимо проект ППС улюбленим місцем відпочинку вашої родини». Зазначеним проектом передбачено будівництво спортивного майданчику для катання на самокатах та скейтбордах з розташовуванням його на території парку «Партизанської слави». Балансоутримувачем парку є відповідач. Право власності на земельну ділянку, на якій розташований ландшафтний парк, належить територіальній громаді міста Києва. На виконання вищезазначеного протоколу засідання Міської робочої групи з питань громадського бюджету відповідачем було вжито заходів із будівництва скейт-парку. Так, у визначеному законом порядку було проведено тендерні процедури із закупівлі робіт по монтажу майданчика. За результатами проведених тендерних процедур було оголошено про переможця та укладено договір з підрядником. Роботи замовлені та виконані в межах бюджету, у відповідності до вимог державних будівельних норм та в межах території парку.
Позивач звертався до Відповідача з листами про надання інформації та вимогою про демонтаж. Проте, у зв`язку із відсутністю правових підстав для задоволення вимоги позивача про демонтаж скейт-парку, побудованого без порушень державних будівельних норма та стандартів, за кошти громадського бюджету та на виконання рішення територіальної громади, позивачу було роз`яснено про неможливість задоволення його вимог. Так, відповідно до вимог та норм Державних санітарних правил планування та забудови населених пунктів, затверджених наказом Міністерства охорони здоров`я України від 19.06.96 № 173, ДБН 360, пп. 6.8, 6.8.1 ДБН Б.2.2-5:2011, Державних санітарних норм допустимих рівнів шуму в приміщеннях житлових та громадських будинків і на території житлової забудови (Наказ від 22.02.2019 № 463) скейт-парк був споруджений в районі провул. Тростянецького на відстані, яка значно перевищує відстань 40 метрів.
На замовлення КП УЗН Дарницького району було проведено дослідження шумового навантаження та інфразвуку на зазначеній земельній ділянці ТОВ «Укртехнолаб», про що свідчать протокол досліджень від 02.03.2023 № 309/03/23. Згідно проведених досліджень, еквівалентний рівень звуку не перевищує гранично допустимий рівень Державних санітарних норм допустимих рівнів шуму в приміщеннях житлових та громадських будинків і на території житлової забудови (наказ від 22.02.2019 № 463).
В свою чергу, наданий позивачем лист вих. № 2085 від 17.05.2023 ДУ «Київській міський ЦКПХ МОЗ» з результатами проведених досліджень не надає інформації про дату, час та умови проведення досліджень, а головне не встановлює джерела шуму. У зв`язку із чим, твердження позивача про порушення його прав на безпечні умови проживання шляхом перевищення гранично допустимих норм шуму саме від використання мешканцями міста скейт-парку є недоведеними.
Крім того, з наданих Позивачем доводів та доказів, неможливо дійти висновку про порушення прав позивача саме з боку КП по утриманню зелених насаджень Дарницького району міста Києва. Адже скейт-парк побудований за рішенням громади, за кошти громади міста і не є власністю відповідача. Разом з тим, варто зазначити, що відповідач, як балансоутримувач, здійснює всі необхідні заходи для безпечного користування громадянами об`єктів паркового простору. В тому числі, здійснює їх утримання, ремонт та обслуговування. Правила користування скейт-парком розміщенні для загального огляду безпосередньо перед входом в об`єкт. Варто звернути увагу, що відповідач не несе відповідальності за поведінку громадян - відвідувачів ландшафтного парку. Забезпечення громадського порядку в місті покладено на органи Національної поліції, а на період воєнного стану - Раду оборони міста Києва. Викладені вище обставини підтверджуються письмовими доказами, які додані до відзиву. Документи, які регулюють функціонування та правовий статус парку «Партизанської слави» розміщені на офіційному порталі відповідача.
Фактичні обставини справи, встановлені судом. Мотиви та норми права, з яких виходить суд.
Рішенням Київської міської Ради від 22.12.2016 № 787/1791 затверджено Положення про громадський бюджет міста Києва, яке визначає основні вимоги до організації і запровадження громадського бюджету міста Києва як інструменту розвитку місцевої демократії за допомогою інформаційно-комунікаційних технологій (електронна демократія), що сприяє розвитку місцевого самоврядування, громадської активності, сегменту соціально-відповідального бізнесу шляхом залучення учасників громадського бюджету міста Києва до публічних консультацій щодо бюджету міста, опрацювання громадських проектів, контролю за їх реалізацією. Документом, який визначає необхідність, доцільність та корисність здійснення у межах громадського бюджету заходів, спрямованих на розвиток міста Києва є громадський проект (а.с. 45-50).
Замовником робіт із встановлення скейт-парку в «Парку партизанської слави» згідно громадського проекту № 1011 «Взаємодія: «Зробимо поект ППС улюбленим місцем відпочинку вашої родини» було Комунальне підприємство по утриманню зелених насаджень Дарницького району м. Києва, що підтверджується Звітом про укладений договір (а.с. 35) та копією договору підряду від 08.12.2022 № 50/12-П (а.с. 36-39).
Протягом грудня 2022 року на підставі проектно-кошторисної документації та відповідно до укладеного договору підряду від 08.12.2022 № 50/12-П підрядником проведено ТОВ «ІБК плюс» проведено роботи з монтажа спортивного майданчику для катання на самокатах та скейтбордах з розташовуванням його на території парку «Партизанської слави». Балансоутримувачем парку є відповідач, який здійснює їх утримання, ремонт та обслуговування.
Відповідно до вимог та норм Державних санітарних правил планування та забудови населених пунктів, затверджених наказом Міністерства охорони здоров`я України від 19.06.96 № 173, а також відповідно до ДБН Б.2.2-5:2011 «Благоустрій територій», затверджених наказами Мінрегіону України від 28.10.2011 № 259, від 30.03.2012 № 139, розташування спортивних майданчиків дозволено на відстані, не ближче 40 м. до житлових будинків.
Відповідно до акта виміру відстані від паркану будинку № 24 провулку Тростянецький м. Києва до скейт-парку, який розташований на території парку «Партизанської слави», проведеного представниками відповідача 13.06.2023, вимірюванням встановлена відстань - 54,4 метри від цегляного паркану будинку № 24 провулку Тростянецький м. Києва до скейт-парку (а.с. 51), що відповідає встановленим національним законодавством нормам.
Водночас Наказом МОЗ України № 463 від 22.02.2019 затверджено Державні санітарні норми допустимих рівнів шуму в приміщеннях житлових та громадських будинків і на території житлової забудови. Вимоги цих Державних санітарних норм (далі - Санітарні норми) встановлюють допустимі рівні шуму, який проникає в приміщення житлових i громадських будинків від зовнішніх та внутрішніх джерел, i допустимі piвнi шуму на території житлової забудови (п. 1.)
Згідно з п. 3 Санітарних норм, нормуються параметри i допустимі рiвнi звуку та звукових тисків. Критеріями оцінки постійних шумів є piвнi звукового тиску в октавних смугах з середньогеометричними значеннями частот 31,5, 63, 125, 250, 500, 1000, 2000, 4000, 8000 Гц. Для орієнтовної оцінки допускається використовувати рівень звуку LA, дБА. Критеріями оцінки непостійних шумів є еквівалентні (за енергією) piвнi звуку LА екв., дБА та максимальні piвнi звуку LА макс., дБА. Bиміри та оцінка непостійного шуму на відповідність допустимим рівням має проводитися одночасно з еквівалентним та максимальним рівнями звуку. Допустимі piвні звуку в приміщеннях житлових і громадських будинків та на території житлової забудови слід приймати згідно з додатком 1 до цих Санітарних норм.
Так, згідно з з додатком 1 (пункти 9, 42) до цих Санітарних норм, допустимі piвні звуку у спальних кімнатах житла II категорії вдень становить 40 дБА, на територіях, які безпосередньо прилягають до житлових будинків, вдень становить 55 дБА.
Єдиним належним, допустимим і достовірним доказом у справі щодо дослідження шумового навантаження суд важає саме протокол № 41 від 03.05.2024 Державної установи «Київський міський центр контролю та профілактики хвороб Міністерства охорони здоров`я України» про проведення досліджень шумового навантаження (а.с. 133), оскільки лише у ньому фахівцем відповідно до чинних нормативно-правових одночасно проведено вимірювання шуму і від функціонування скейт-майданчика, і загальноміського фонового шуму.
Враховуючи, що ні суд, ні сторони не володіють спеціальними знаннями щодо можливості самостійного порівняння двох окремих протоколів, наданих позивачем - протоколу № 63 від 12.05.2023 (у якому окремо заміряно шум від функціонування скейт-майданчика) і протоколу № 29 від 11.04.2024 (у якому окремо заміряно загальноміський фоновий шум), ці протоколи не є допустимими доказами, тому що дослідження проведено без урахування важливих обставин, що входять до предмета доказування у справі.
Проведене на замовлення КП УЗН Дарницького району дослідження шумового навантаження та інфразвуку на зазначеній земельній ділянці ТОВ «Укртехнолаб», оформлене протоколом досліджень від 02.03.2023 № 309/03/23 (а.с. 52), згідно з яким еквівалентний рівень звуку біля паркану будинку АДРЕСА_2 становить 59 дБА, а максимальний рівень звуку становить 66 дБА не перевищує гранично допустимий рівень (70 дБА) Державних санітарних норм допустимих рівнів шуму в приміщеннях житлових та громадських будинків і на території житлової забудови (наказ від 22.02.2019 № 463) суд відхиляє з таких мотивів:
1)у дослідженні не зазначено умови його проведення
2)дослідження проводилося лише біля паркану будинку АДРЕСА_2 , однак не проводилося у житлових кімнатах, в той час як позивач стверджує про підвищене шумове навантаження в тому числі і всередині кімнат.
Отже, згідно з протоколом № 41 від 03.05.2024 Державної установи «Київський міський центр контролю та профілактики хвороб Міністерства охорони здоров`я України» про проведення досліджень шумового навантаження у спальній кімнаті в будинку АДРЕСА_2 (а.с. 133):
Під час функціонування скейт-майданчика
- еквівалентний рівень звуку у спальній кімнаті 1 точка становить 53 дБА
2 точка становить 54 дБА
3 точка становить 55 дБА
при гранично допустимому 40 дБА;
- максимальний рівень звуку у спальній кімнаті 1 точка становить 58 дБА
2 точка становить 59 дБА
3 точка становить 61 дБА
при гранично допустимому 55 дБА
При відсутності відвідувачів на скейт-майданчику
- еквівалентний рівень звуку у спальній кімнаті 1 точка становить 28 дБА
при гранично допустимому 40 дБА;
- максимальний рівень звуку у спальній кімнаті 1 точка становить 35 дБА
при гранично допустимому 55 дБА
Таким чином, позивач довів, що внаслідок функціонування скейт-майданчику шумове навантаження у спальних кімнатах перевищує встановлене Державними санітарними нормами допустимі рівні шуму в приміщеннях житлових та громадських будинків і на території житлової забудови, (наказ від 22.02.2019 № 463) - а саме - еквівалентні рівні шуму - на 13, 14 і 15 дБА відповідно у кожній з трьох точок зміру, та максимальний рівень шуму перевищує гранично допустимий рівень (55 дБА) на 3, 4 і 6 дБА відповідно у кожній з трьох точок зміру.
Статтею 3 Конституції України визначено, що людина, її життя і здоров`я, честь і гідність, недоторканність і безпека визнаються в Україні найвищою соціальною цінністю. Права і свободи людини та їх гарантії визначають зміст і спрямованість діяльності держави.
Відповідно до Закону України «Про забезпечення санітарного та епідемічного благополуччя населення» шум відноситься до фізичних факторів середовища життєдіяльності, що впливають або можуть впливати на здоров`я людини чи на здоров`я майбутніх поколінь.
Статтею 24 цього Закону встановлено, що органи виконавчої влади, органи місцевого самоврядування, підприємства, установи, організації та громадяни при здійсненні будь-яких видів діяльності з метою відвернення і зменшення шкідливого впливу на здоров`я населення шуму, неіонізуючих випромінювань та інших фізичних факторів зобов`язані здійснювати відповідні організаційні, господарські, технічні, технологічні, архітектурно-будівельні та інші заходи щодо попередження утворення та зниження шуму до рівнів, установлених санітарними нормами, вживати заходів щодо недопущення впродовж лоби перевищень рівнів шуму, встановлених санітарними нормами, в таких приміщеннях і на таких територіях (захищені об`єкти): вживати заходів щодо недопущення впродовж доби перевищень рівнів шуму, встановлених санітарними нормами, зокрема в таких приміщеннях і на таких територіях (захищені об`єкти): 1) жилих будинків і прибудинкових територіях. Шум на захищених об`єктах при здійсненні будь-яких видів діяльності не повинен перевищувати рівнів, установлених санітарними нормами для відповідного часу доби.
Відповідно до ст. 201 ЦК України особистими немайновими благами, які охороняються цивільним законодавством, є, зокрема здоровя.
Згідно з вимогами ст 270 ЦК України та відповідно до Конституції України фізична особа має право на життя, право на охорону здоров`я, право на безпечне для життя і здоров`я довкілля.
Відповідно до ст. 282, 283, 293 ЦК України фізична особа має право вимагати усунення небезпеки, створеної внаслідок підприємницької або іншої діяльності, яка загрожує життю та здоровю.
Завданням цивільного судочинства є справедливий, неупереджений та своєчасний розгляд і вирішення цивільних справ з метою ефективного захисту порушених, невизнаних або оспорюваних прав, свобод чи інтересів фізичних осіб, прав та інтересів юридичних осіб, інтересів держави (частина перша статті 2 ЦПК України).
Відповідно до частини першої статті 4 ЦПК України кожна особа має право в порядку, встановленому цим Кодексом, звернутися до суду за захистом своїх порушених, невизнаних або оспорюваних прав, свобод чи законних інтересів.
Кожна особа має право на захист свого цивільного права у разі його порушення, невизнання або оспорювання (частини перша статті 15 ЦК України).
Статтею 16 ЦК України передбачено, що кожна особа має право звернутися до суду за захистом свого особистого немайнового або майнового права та інтересу.
Позивач визначив способами захисту свого права наступні вимоги:
зобов?язання відповідача усунути небезпеку, що загрожує погіршенню здоров?я, вжити заходи до припинення використання (експлуатації) скейт-парку, який розташований на ділянці Регіонального ландшафтного парку «Партизанська слава» напроти будинків № 22, 24, 26 по провулку Тростянецькому (Славгородському) в місті Києві , шляхом: - встановлення навколо вказаного скейт-парку огороджувальних смужок з відповідними написами про заборону його експлуатації,
- встановлення перешкод (бордюрів, натягнутих тросів тощо) на поверхні скейт-парку, які унеможливлять його використання (експлуатацію),
- зобов?язання демонтувати скейт-парк
- та перенести скейт-парк в інше місце, на відстань від житлової забудови,
що дозволить при його експлуатації не порушувати допустимих рівнів шуму, згідно з вимогами Закону України «Про забезпечення санітарного та епідемічного благополуччя населення» та «Державних санітарних норм допустимих рівнів шуму в приміщеннях житлових та громадських будинків і на території житлової забудови», затверджених наказом МОЗ України № 463 від 22.02.2019, задовольнити частково.
Відповідно до ч. 1 ст. 81 ЦПК України, кожна сторона повинна довести ті обставини, на які вона посилається як на підставу своїх вимог або заперечень, крім випадків, встановлених цим Кодексом.
Враховуючи, що:
1) максимальний рівень шуму перевищує гранично допустимий рівень (55 дБА) на незначну кількість дБА, а саме - на 3, 4 і 6 дБА відповідно у кожній з трьох точок зміру,
2) конструкція скейт-парку збудована не на капітальній, а на рамній збірно-розбірній основі з листовим настилом без шумо-ізоляційного покриття, що дозволяє відповідачу провести шумоізоляційні роботи,
3) а також те, що під час зведення скейт-парку відповідач дотримав норми національного законодавства щодо відстані від паркану будинку № 24 провулку Тростянецький м. Києва до скейт-парку, який розташований на території парку «Партизанської слави», і вона відповідає цим нормам,
Суд вважає, що позивач не довів, що лише заявлена ним вимога про знесення скейт-парку або перенесення в інше місце (що дорівнює знесенню) буде пропорційна із витратами, які суд має покласти на відповідача, з метою захисту порушеного права позивача на усунунення небезпеки, що загрожує погіршенню здоров?я позивача, тому в частині вимог зобов?язати демонтувати та перенести скейт-парк в інше місце слід відмовити.
Оцінивши надані учасниками справи докази, суд дійшов висновку про часткове задоволення позовних вимог і відновлення порушеного права позивача шляхом зобов?язання Комунального підприємства по утриманню зелених насаджень Дарницького району м. Києва усунути небезпеку, що загрожує погіршенню здоров?я позивача шляхом вжиття заходів щодо ремонту скейт-парку з проведенням шумоізоляційних робіт, що дозволить при його експлуатації не порушувати допустимих рівнів шуму, згідно з вимогами Закону України «Про забезпечення санітарного та епідемічного благополуччя населення» та «Державних санітарних норм допустимих рівнів шуму в приміщеннях житлових та громадських будинків і на території житлової забудови», затверджених наказом МОЗ України № 463 від 22.02.2019.
Відповідно до ч. 1 ст. 141 ЦПК України судовий збір покладається на сторони пропорційно розміру задоволених позовних вимог.
Оскільки позивач звільнений від сплати судового збору на підставі п. 9 ч. 1 ст. 5 ЗУ «Про судовий збір» як особа з інвалідністю II групи, судовий збір компенсується за рахунок держави у порядку, встановленому Кабінетом Міністрів України.
Керуючись нормами ст. 2, 5, 12, 141, ст. 209, 259, 263-265, 268, 273, 354 ЦПК України, суд
У Х В А Л И В:
Позов ОСОБА_1 до Комунального підприємства по утриманню зелених насаджень Дарницького району м. Києва про зобов?язання усунути небезпеку, що загрожує погіршенню здоров?я, вжити заходи до припинення використання (експлуатації) скейт-парку, який розташований на ділянці Регіонального ландшафтного парку «Партизанська слава» напроти будинків № 22, 24, 26 по провулку Тростянецькому (Славгородському) в місті Києві , шляхом: - встановлення навколо вказаного скейт-парку огороджувальних смужок з відповідними написами про заборону його експлуатації, - встановлення перешкод (бордюрів, натягнутих тросів тощо) на поверхні скейт-парку, які унеможливлять його використання (експлуатацію), - зобов?язання демонтувати та перенести скейт-парк в інше місце, на відстань від житлової забудови, що дозволить при його експлуатації не порушувати допустимих рівнів шуму, згідно з вимогами Закону України «Про забезпечення санітарного та епідемічного благополуччя населення» та «Державних санітарних норм допустимих рівнів шуму в приміщеннях житлових та громадських будинків і на території житлової забудови», затверджених наказом МОЗ України № 463 від 22.02.2019, задовольнити частково.
Зобов?язати Комунальне підприємство по утриманню зелених насаджень Дарницького району м. Києва усунути небезпеку, що загрожує погіршенню здоров?я позивача шляхом вжиття заходів щодо ремонту скейт-парку з проведенням шумоізоляційних робіт, що дозволить при його експлуатації не порушувати допустимих рівнів шуму, згідно з вимогами Закону України «Про забезпечення санітарного та епідемічного благополуччя населення» та «Державних санітарних норм допустимих рівнів шуму в приміщеннях житлових та громадських будинків і на території житлової забудови», затверджених наказом МОЗ України № 463 від 22.02.2019.
В іншій частині вимог відмовити.
Рішення суду може бути оскаржене до Київського апеляційного суду шляхом подачі апеляційної скарги протягом тридцяти днів з дня його проголошення (складення).
Учасник справи, якому повне рішення не було вручені у день його проголошення або складення, має право на поновлення пропущеного строку на апеляційне оскарження на рішення суду - якщо апеляційна скарга подана протягом тридцяти днів з дня вручення йому повного рішення суду.
Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано.
У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови суду апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Позивач ОСОБА_1 , ІНФОРМАЦІЯ_1 , РНОКПП НОМЕР_2 , зареєстрований за адресою: АДРЕСА_3 , проживає за адресою: АДРЕСА_4 .
Відповідач Комунальне підприємство по утриманню зелених насаджень Дарницького району міста Києва, код ЄДРПОУ 31722949, юридична адреса: 01121, м. Київ, вул.Горлівська, 220.
Повне судове рішення виготовлено 13.06.2024.
Суддя В.М. Маркєлова
Суд | Дарницький районний суд міста Києва |
Дата ухвалення рішення | 15.05.2024 |
Оприлюднено | 18.06.2024 |
Номер документу | 119745211 |
Судочинство | Цивільне |
Категорія | Справи у спорах про недоговірні зобов’язання, з них про спонукання виконати або припинити певні дії |
Цивільне
Дарницький районний суд міста Києва
Маркєлова В. М.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні