РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
м. Вінниця
13 червня 2024 р. Справа № 120/15317/23
Вінницький окружний адміністративний суд у складі судді Яремчука Костянтина Олександровича, розглянувши за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення сторін (у письмовому провадженні) адміністративну справу за позовом ОСОБА_1 до Міністерства внутрішніх справ України, ліквідаційної комісії Управління Міністерства внутрішніх справ України у Вінницькій області про визнання дій протиправними та зобов`язання вчинити дії,
ВСТАНОВИВ:
До Вінницького окружного адміністративного суду з позовною заявою звернувся ОСОБА_1 до Міністерства внутрішніх справ України, ліквідаційної комісії Управління Міністерства внутрішніх справ України у Вінницькій області.
Обґрунтовуючи позовні вимоги, позивач зазначив, що проходив службу в органах внутрішніх справ, а у 2007 році звільнився зі служби у зв`язку з неможливістю працювати за станом здоров`я.
Як зазначає позивач далі, постановою військово-лікарської комісії Управління Міністерства внутрішніх справ України у Вінницькій області від 21 грудня 2007 року встановлено, що захворювання ОСОБА_1 пов`язане з виконанням службових обов`язків.
Відповідно до довідки до акту огляду медико-соціальної експертної комісії серії 12ААГ № 336224 під час первинного огляду (09 лютого 2023 року) позивачу встановлено ІІІ групу інвалідності, а його травма пов`язана з виконанням службових обов`язків.
З метою отримання передбаченої законом одноразової грошової допомоги у зв`язку з встановленням позивачеві ІІІ групи інвалідності в березні 2023 року ОСОБА_1 звернувся з відповідною заявою до ліквідаційної комісії Управління Міністерства внутрішніх справ України у Вінницькій області.
В свою чергу, ліквідаційна комісія Управління Міністерства внутрішніх справ України у Вінницькій області направила до Департаменту пенсійних питань та соціального захисту Міністерства внутрішніх справ України матеріали про призначення позивачеві одноразової грошової допомоги відповідно до Порядку та умов призначення і виплати одноразової грошової допомоги у разі загибелі (смерті), інвалідності або часткової втрати працездатності без установлення інвалідності працівника міліції, затверджених постановою Кабінету Міністрів України від 21 жовтня 2015 року № 850.
Проте Департамент пенсійних питань та соціального захисту Міністерства внутрішніх справ України листом від 27 квітня 2023 року повернув матеріали ОСОБА_1 на доопрацювання. Зі змісту такого листа слідує, що у надісланих до Міністерства внутрішніх справ України матеріалах відсутній акт Н-5 за результатами розслідування нещасного випадку, який стався з позивачем 26 жовтня 1998 року, відсутні результати розслідування та інформація про причини і наслідки отримання ОСОБА_1 закритої черепно-мозкової травми у 2002 році, відсутня інформація про наявність чи відсутність у заявника попереднього установлення відсотка втрати професійної працездатності без установлення інвалідності, що унеможливлює здійснення перевірки надісланих матеріалів на відповідність пункту 4 згаданого вище Порядку.
Не погоджуючись із такими діями Міністерства внутрішніх справ України, позивач повторно звернувся до ліквідаційної комісії Управління Міністерства внутрішніх справ України у Вінницькій області щодо нарахування та виплати належної йому грошової допомоги.
Проте 14 серпня 2023 року ОСОБА_1 отримав лист від Департаменту фінансово-облікової політики Міністерства внутрішніх справ України, яким заявника повідомлено, що його матеріали про призначення одноразової грошової допомоги знову повернуто на доопрацювання.
Не погоджуючись з такими діями відповідачів, позивач звернувся з даним позовом до суду з вимогами визнати протиправними дії Міністерства внутрішніх Справ України щодо неприйняття рішення за результатами розгляду його заяви про призначення одноразової грошової допомоги у зв`язку з встановленням ІІІ групи інвалідності внаслідок травми, отриманої під час виконання службових обов`язків, а також зобов`язати Міністерство внутрішніх справ України розглянути матеріали та прийняти рішення про призначення та виплату ОСОБА_1 одноразової грошової допомоги відповідно до пункту 9 Порядку та умов призначення і виплати одноразової грошової допомоги у разі загибелі (смерті), інвалідності або часткової втрати працездатності без установлення інвалідності працівникам міліції, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 21 жовтня 2015 року № 850; зобов`язати ліквідаційну комісію Управління Міністерства внутрішніх справ України у Вінницькій у 15-денний строк після отримання заяви та повного пакету документів надіслати до Міністерства внутрішніх справ України подані документи та висновок щодо призначення ОСОБА_1 одноразової грошової допомоги у зв`язку із встановленням ІІІ групи інвалідності внаслідок травми, отриманої під час виконання службових обов`язків.
Ухвалою від 09 жовтня 2023 року відкрито провадження в адміністративній справі та вирішено розгляд її здійснювати за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення учасників справи (у письмовому провадженні).
10 листопада 2023 року представником Міністерства внутрішніх справ України подано відзив на позовну заяву, в якому зазначено, що Департаментом пенсійних питань та соціального захисту Міністерства внутрішніх справ України за дорученням керівництва Міністерства внутрішніх справ України спільно з відповідальними підрозділами апарату Міністерства розглянуто матеріали щодо призначення ОСОБА_1 одноразової грошової допомоги відповідно до Порядку № 850, надіслані ліквідаційною комісією УМВС України у Вінницькій області. За результатами такого розгляду подані документи повернуто без прийняття рішення як такі, що не відповідають вимогам законодавства. За результатами опрацювання надісланих матеріалів з`ясовано, що при огляді медико-соціальною експертною комісією 09 лютого 2023 року ОСОБА_1 з 16 січня 2023 року встановлено ІІІ групу інвалідності та 50% втрати професійної працездатності у зв`язку з травмою, пов`язаною з виконанням службових обов`язків. Згідно з пунктом 12 копії виписки з акту огляду медико-соціальної експертної комісії від 09 лютого 2023 року № 336224 причиною інвалідності вказані віддалені наслідки повторних черепно-мозкових травм 1998 та 2000 років. Водночас у свідоцтві про хворобу від 21 грудня 2007 року № В-762 у пункті 8 вказано, що ОСОБА_1 переніс у 1998 році закриту черепно-мозкову травму (струс головного мозку) при виконанні службових обов`язків, а у 2002 році повторно закриту черепно-мозкову травму (струс головного мозку) в побуті при тому, що в пункті 12 свідоцтва про хворобу вказано наслідки перенесених закритих черепно-мозкових травм у 1998, 2000 роках.
Як зазначає представник відповідача далі, пунктом 7 Порядку № 850 передбачено подання працівником міліції, якому призначається грошова допомога, за місцем служби, зокрема, копії акту розслідування нещасного випадку та акту, що свідчить про причини та обставини поранення (контузії, травми або каліцтва) працівника міліції, зокрема про те, що воно не пов`язане з учиненням ним кримінального чи адміністративного правопорушення або не є наслідком учинення ним дій у стані алкогольного, наркотичного, токсичного сп`яніння, або навмисного спричинення собі тілесного ушкодження, за формою, що затверджується МВС.
Порядком розслідування та обліку нещасних випадків, професійних захворювань та аварій, що сталися в органах і підрозділах системи МВС України, затвердженим наказом МВС від 27 грудня 2002 року № 1346, передбачено за результатами розслідувань нещасних випадків складання акту розслідування нещасного випадку (у тому числі поранення) за формою Н-5* та акту про нещасний випадок (у тому числі поранення) за формою Н-1* або акту про нещасний випадок невиробничого характеру за формою НТ*.
Так, разом із надісланими матеріалами долучено копії актів за формами Н-5* від 14 грудня 2007 року та Н-1* без номера від 17 грудня 2007 року, складених за результатами нещасного випадку, який стався 26 жовтня 1998 року. Акт розслідування нещасного випадку (у тому числі поранення) форми Н-5* після його заповнення та підписання головою і членами комісії з розслідування нещасного випадку передбачає скріплення його печаткою органу, яким призначена комісія, як-то передбачено додатком 4 до Порядку № 1346.
Відтак, на переконання представника відповідача, доводи позивача про те, що зразок акту розслідування нещасного випадку форми Н-5* (додаток 4 до Порядку № 1346) не передбачає скріплення його печаткою органу є безпідставними.
За результатами опрацювання матеріалів сектором державного нагляду за охороною праці Міністерства внутрішніх справ України вказано на те, що вищезазначені акти підлягають скасуванню у зв`язку з тим, що у копії акту за формою Н-5* від 14 грудня 2007 року, складеного за результатами розслідування нещасного випадку, який стався 26 жовтня 1998 року із ОСОБА_1 , відсутня печатка Староміського РВ Вінницького МУ УМВС України у Вінницькій області, що свідчить про відсутність печатки на оригіналі зазначеного акту. Крім цього, в надісланих матеріалах відсутні результати розслідування, а також інформація про причини і наслідки отримання ОСОБА_1 закритої черепно-мозкової травми у 2002 році.
Відтак, як стверджує представник відповідача, невідповідність надісланих матеріалів вимогам Порядку № 1346 та Порядку № 850 унеможливила прийняття Міністерством внутрішніх справ України рішення за результатами розгляду таких матеріалів, а тому листом Департаменту пенсійних питань та соціального захисту МВС України від 14 серпня 2023 року матеріали повернуто до ліквідаційної комісії УМВС України у Вінницькій області як такі, що не відповідають вимогам законодавства.
За наведених обставин представник цього відповідача просить у задоволенні адміністративного позову відмовити в повному обсязі.
16 листопада 2023 року представником ліквідаційної комісії Управління Міністерства внутрішніх справ України у Вінницькій області подано відзив на позовну заяву, який за своїм змістом є подібним до відзиву, що поданий представником Міністерства внутрішніх справ України. У такому відзиві представник цього відповідача також заперечує проти задоволення позовних вимог, вважає їх необґрунтованими та безпідставними.
17 листопада 2023 року позивачем подано відповідь на відзив, у якій додатково наведено аргументи щодо задоволення позовних вимог.
Дослідивши матеріали адміністративної справи, оцінивши надані сторонами докази, суд встановив наступне.
ОСОБА_1 проходив службу в органах внутрішніх справ та в 2007 році його звільнено зі служби за станом здоров`я.
Відповідно до свідоцтва про хворобу № В-762 від 21 грудня 2007 року військово-лікарською комісією Управління Міністерства внутрішніх справ України у Вінницькій області здійснено медичний огляд ОСОБА_1 та встановлено діагноз захворювання, що пов`язане з проходженням служби в органах внутрішніх справ.
Згідно з довідкою про результати визначення у застрахованої особи ступеня втрати професійної працездатності у відсотках серії 12ААА № 045410, що видана Вінницькою обласною МСЕК-2, ступінь втрати професійної працездатності у відсотках ОСОБА_1 становить 50%.
Відповідно до довідки до акта огляду медико-соціальної експертної комісії серії 12ААГ № 336224 обласною медико-соціальною експертною комісією Департаменту охорони здоров`я Вінницької обласної державної адміністрації позивачу 16 січня 2023 року встановлено ІІІ групу інвалідності; причиною інвалідності зазначено: травма, пов`язана з виконанням службових обов`язків.
В березні 2023 року позивач звернувся до ліквідаційної комісії Управління Міністерства внутрішніх справ України у Вінницькій області із заявою про виплату одноразової грошової допомоги у зв`язку із встановленням ІІІ групи інвалідності внаслідок травми, пов`язаної з виконанням службових обов`язків, яка ліквідаційною комісією була скерована до Міністерства внутрішніх справ України.
Листом Департаменту пенсійних питань та соціального захисту Міністерства внутрішніх справ України вих. № 30/22-2023 від 17 березня 2023 року матеріали ОСОБА_1 щодо призначення одноразової грошової допомоги повернуто ліквідаційній комісії Управління Міністерства внутрішніх справ України у Вінницькій області на доопрацювання. У листі йшлося про те, що Департаментом пенсійних питань та соціального захисту Міністерства внутрішніх справ України за дорученням керівництва Міністерства внутрішніх справ України спільно з відповідальними підрозділами апарату Міністерства розглянуто матеріали щодо призначення одноразової грошової допомоги ОСОБА_1 відповідно до Порядку № 850 а повернуто їх без прийняття рішення як такі, що не відповідають вимогам законодавства. При опрацюванні надісланих матеріалів з`ясовано, що при огляді медико-соціальною експертною комісією 09 лютого 2023 року ОСОБА_1 з 16 січня 2023 року встановлено ІІІ групу інвалідності та 50% втрати професійної працездатності у зв`язку з травмою, пов`язаною з виконанням службових обов`язків. Згідно з пунктом 12 копії виписки з акту огляду медико-соціальної експертної комісії від 09 лютого 2023 року № 336224 ОСОБА_1 встановлено ІІІ групу інвалідності, причиною інвалідності вказані віддалені наслідки повторних черепно-мозкових травм 1998 та 2000 років. Водночас у свідоцтві про хворобу від 21 грудня 2007 року № В-762 у пункті 8 вказано, що ОСОБА_1 переніс у 1998 році закриту черепно-мозкову травму (струс головного мозку) при виконанні службових обов`язків, а у 2002 році повторно закриту черепно-мозкову травму (струс головного мозку) в побуті при тому, що в пункті 12 свідоцтва про хворобу вказано наслідки перенесених закритих черепно-мозкових травм у 1998, 2000 роках. Пунктом 7 Порядку № 850 передбачено подання працівником міліції, якому призначається грошова допомога, за місцем служби, зокрема, копії акту розслідування нещасного випадку та акту, що свідчить про причини та обставини поранення (контузії, травми або каліцтва) працівника міліції, зокрема про те, що воно не пов`язане з учиненням ним кримінального чи адміністративного правопорушення або не є наслідком учинення ним дій у стані алкогольного, наркотичного, токсичного сп`яніння, або навмисного спричинення собі тілесного ушкодження, за формою, що затверджується МВС. Порядком розслідування та обліку нещасних випадків, професійних захворювань та аварій, що сталися в органах і підрозділах системи МВС України, затвердженим наказом МВС від 27 грудня 2002 року № 1346, передбачено за результатами розслідувань нещасних випадків складання акту розслідування нещасного випадку (у тому числі поранення) за формою Н-5* та акту про нещасний випадок (у тому числі поранення) за формою Н-1* або акту про нещасний випадок невиробничого характеру за формою НТ*. Так, до надісланих матеріалів долучено копії актів за формами Н-5* від 14 грудня 2007 року та Н-1* без номера від 17 грудня 2007 року, складених за результатами нещасного випадку, який стався 26 жовтня 1998 року. Акт розслідування нещасного випадку (у тому числі поранення) форми Н-5* після його заповнення та підписання головою і членами комісії з розслідування нещасного випадку передбачає скріплення його печаткою органу, яким призначена комісія, як то передбачено додатком 4 до Порядку № 1346. Відтак, на переконання представника відповідача, доводи позивача про те, що зразок акту розслідування нещасного випадку форми Н-5* (додаток 4 до Порядку № 1346) не передбачає скріплення його печаткою органу є безпідставними. За результатами опрацювання матеріалів сектором державного нагляду за охороною праці Міністерства внутрішніх справ України вказано на те, що вищезазначені акти підлягають скасуванню у зв`язку з тим, що у доданій до матеріалів копії акту за формою Н-5* від 14 грудня 2007 року, складеного за результатами розслідування нещасного випадку, який стався 26 жовтня 1998 року із ОСОБА_1 , відсутня печатка Староміського РВ Вінницького МУ УМВС України у Вінницькій області, що свідчить про відсутність печатки на оригіналі зазначеного акту. Крім цього в надісланих матеріалах відсутні результати розслідування, а також інформація про причини і наслідки отримання ОСОБА_1 закритої черепно-мозкової травми у 2002 році. Невідповідність надісланих матеріалів вимогам Порядку № 850 та Порядку № 1346 унеможливила прийняття Міністерством внутрішніх справ України рішення про виплату одноразової грошової допомоги.
Після отримання зазначеного листа позивач повторно звернувся до відповідачів із заявою щодо виплати одноразової грошової допомоги у зв`язку із встановленням ІІІ групи інвалідності внаслідок травми, пов`язаної з виконанням службових обов`язків.
Листом Департаменту пенсійних питань та соціального захисту Міністерства внутрішніх справ України від 28 червня 2023 року вих. № 89/22-2023 позивача повідомлено про повернення на доопрацювання ліквідаційній комісії Управління Міністерства внутрішніх справ України у Вінницькій області поданих позивачем матеріалів та висновку ліквідаційної комісії з огляду на те, що у свідоцтві про хворобу від 21 грудня 2007 року № В-762, зокрема в пункті 8, вказано, що ОСОБА_1 переніс у 1998 році закриту черепно-мозкову травму (струс головного мозку) при виконанні службових обов`язків, а у 2002 році повторну закриту черепно-мозкову травму (струс головного мозку) в побуті при тому, що в пункті 12 свідоцтва про хворобу у вказано наслідки перенесених закритих черепно-мозкових травм у 1998, 2000 роках. Пунктом 7 Порядку № 850 передбачено подання працівником міліції, якому призначається грошова допомога, за місцем служби, зокрема, копії акту розслідування нещасного випадку та акту, що свідчить про причини та обставини поранення (контузії, травми або каліцтва) працівника міліції, зокрема про те, що воно не пов`язане з учиненням ним кримінального чи адміністративного правопорушення або не є наслідком учинення ним дій у стані алкогольного, наркотичного, токсичного сп`яніння, або навмисного спричинення собі тілесного ушкодження, за формою, що затверджується МВС. Порядком розслідування та обліку нещасних випадків, професійних захворювань та аварій, що сталися в органах і підрозділах системи МВС України, затвердженим наказом МВС від 27 грудня 2002 року № 1346, передбачено, що за результатами розслідування складаються акти за формами Н-5* та Н-1* (НТ*). Так, до надісланих матеріалів долучено копії актів за формами Н-5* від 14 грудня 2007 року та Н-1* без номера від 17 грудня 2007 року, складених за результатами нещасного випадку, який стався 26 жовтня 1998 року із ОСОБА_1 . Акт розслідування нещасного випадку (у тому числі поранення) форми Н-5* після його заповнення та підписання головою і членами комісії з розслідування нещасного випадку передбачає скріплення його печаткою органу, яким призначена комісія. За результатами опрацювання матеріалів сектором державного нагляду за охороною праці МВС України вказано на те, що у долученій до матеріалів копії акту за формою Н-5* від 14 грудня 2007 року, складеного за результатами розслідування нещасного випадку, який стався 26 жовтня 1998 року із ОСОБА_1 , відсутня печатка Староміського РВ Вінницького МУ УМВС України у Вінницькій області, що свідчить про відсутність печатки на оригіналі вказаного акту. Також в надісланих матеріалах відсутні результати розслідування, а також інформація про причини і наслідки отримання ОСОБА_1 закритої черепно-мозкової травми у 2002 році. Ураховуючи викладене, матеріали щодо призначення одноразової грошової допомоги повернуто до ліквідаційної комісії Управління Міністерства внутрішніх справ України у Вінницькій області як такі, що не відповідають вимогам законодавства.
Листом ліквідаційної комісії Управління Міністерства внутрішніх справ України у Вінницькій області від 31 серпня 2023 року вих. № 111/22-2023 ОСОБА_1 повідомлено про те, що за результатами розгляду матеріалів Міністерством внутрішніх справ України повернуто їх як такі, що не відповідають вимогам законодавства.
Надаючи правову оцінку спірним правовідносинам, що виникли, суд зважає на таке.
Відповідно до частини 1 статті 22 Закону України від 20 грудня 1990 року №565-XII "Про міліцію" держава гарантує працівникам міліції соціальний захист.
Згідно з пунктом 5 розділу IX Закону України "Про Національну поліцію" від 02 липня 2015 року № 580-VIII (далі - Закон № 580-VIII) визнано таким, що втратив чинність Закон України "Про міліцію". Відповідно до пункту 1 Прикінцевих та перехідних положень Закон № 580-VIII набрав чинності 07 листопада 2015 року.
Відповідно до абзаців 2 і 3 пункту 15 розділу IX Закону № 580-VIII за колишніми працівниками міліції, у тому числі пенсіонерами, а також членами їхніх сімей, іншими особами зберігаються пільги, компенсації і гарантії, передбачені цим Законом для колишніх поліцейських, членів їхніх сімей, інших осіб. Право на отримання одноразової грошової допомоги, інших виплат, передбачених Законом України "Про міліцію", зберігається і здійснюється в порядку, що діяв до набрання чинності Законом України "Про Національну поліцію".
Статтею 23 Закону України "Про міліцію" передбачалося, що у разі поранення (контузії, травми або каліцтва), заподіяного працівнику міліції під час виконання ним службових обов`язків, яке призвело до встановлення йому інвалідності, а також інвалідності, що настала в період проходження служби в органах внутрішніх справ або не пізніше ніж через три місяці після звільнення зі служби чи після закінчення цього строку, але внаслідок захворювання або нещасного випадку, що мали місце в період проходження служби в органах внутрішніх справ, залежно від ступеня втрати працездатності, йому виплачується одноразова грошова допомога в розмірі 250-кратного прожиткового мінімуму, встановленого законом для працездатних осіб, - у разі встановлення інвалідності I групи, 200-кратного прожиткового мінімуму, встановленого законом для працездатних осіб, - у разі встановлення інвалідності II групи, 150-кратного прожиткового мінімуму, встановленого законом для працездатних осіб, - у разі встановлення інвалідності III групи в порядку та на умовах, визначених Кабінетом Міністрів України. Визначення ступеня втрати працездатності працівником міліції у період проходження служби в органах внутрішніх справ у кожному випадку ушкодження здоров`я здійснюється в індивідуальному порядку відповідно до законодавства.
До набрання чинності Законом України "Про Національну поліцію", тобто до 07 листопада 2015 року, механізм призначення і виплати одноразової грошової допомоги у разі загибелі (смерті), інвалідності або часткової втрати працездатності без установлення інвалідності працівника міліції, регулювався Порядком призначення і виплати одноразової грошової допомоги у разі загибелі (смерті), інвалідності або часткової втрати працездатності без установлення інвалідності працівника міліції, затвердженим постановою Кабінету Міністрів України від 21 жовтня 2015 року № 850 (далі - Порядок № 850).
Пунктом 2 Порядку № 850 визначено, що днем виникнення права на отримання грошової допомоги у разі встановлення працівнику міліції інвалідності або ступеня втрати працездатності без установлення інвалідності є дата встановлення втрати працездатності, що зазначена в довідці медико-соціальної експертної комісії.
У пункті 3 Порядку № 850 зазначено окремі підстави, які надають право на призначення і виплату одноразової грошової допомоги, однією із яких є установлення працівникові міліції інвалідності, що настала внаслідок поранення (контузії, травми або каліцтва), отриманого під час виконання ним службових обов`язків, а також інвалідності, що настала в період проходження служби в органах внутрішніх справ або не пізніше ніж через три місяці після звільнення із служби чи після закінчення цього строку, але внаслідок захворювання або нещасного випадку, що мали місце в період проходження служби в органах внутрішніх справ, у розмірі: 250-кратного прожиткового мінімуму, установленого законом для працездатних осіб на дату встановлення інвалідності, - у разі встановлення інвалідності I групи; 200-кратного прожиткового мінімуму, установленого законом для працездатних осіб на дату встановлення інвалідності, - у разі встановлення інвалідності II групи; 150-кратного прожиткового мінімуму, установленого законом для працездатних осіб на дату встановлення інвалідності, - у разі встановлення інвалідності III групи.
Пунктом 7 Порядку № 850 передбачено, що працівник міліції, якому призначається грошова допомога у разі встановлення інвалідності чи часткової втрати працездатності без установлення інвалідності, подає за місцем служби такі документи: заяву (рапорт) про виплату грошової допомоги у зв`язку з установленням інвалідності або ступеня втрати працездатності без установлення інвалідності за формою згідно з додатком до цих Порядку та умов; довідку медико-соціальної експертної комісії про результати визначення у застрахованої особи ступеня втрати професійної працездатності (у відсотках).
До заяви додаються копії: довідки до акта огляду медико-соціальною експертною комісією; постанови відповідної військово-лікарської комісії щодо встановлення причинного зв`язку поранення (контузії, травми або каліцтва), захворювання; акта розслідування нещасного випадку та акта, що свідчить про причини та обставини поранення (контузії, травми або каліцтва) працівника міліції, зокрема про те, що воно не пов`язане з учиненням ним кримінального чи адміністративного правопорушення або не є наслідком учинення ним дій у стані алкогольного, наркотичного, токсичного сп`яніння, або навмисного спричинення собі тілесного ушкодження, за формою, що затверджується Міністерством внутрішніх справ; сторінок паспорта з даними про прізвище, ім`я та по батькові і місце реєстрації; документа, що підтверджує реєстрацію у Державному реєстрі фізичних осіб - платників податків (сторінки паспорта громадянина України - для особи, яка через свої релігійні переконання відмовляється від прийняття реєстраційного номера облікової картки платника податків та повідомила про це відповідному контролюючому органу і має відповідну відмітку у паспорті громадянина України).
Згідно з пунктом 8 Порядку № 850 керівник органу внутрішніх справ, у якому проходив (проходить) службу працівник міліції, подає Міністерством внутрішніх справ в 15-денний строк з дня реєстрації документи, зазначені в пунктах 6 або 7 цих Порядку та умов, висновок щодо виплати грошової допомоги тощо.
Міністерство внутрішніх справ України в місячний строк після надходження зазначених у пункті 8 цих Порядку та умов документів приймає рішення про призначення або у випадках, передбачених пунктом 14 цих Порядку та умов, про відмову в призначенні грошової допомоги і надсилає його разом із зазначеними документами керівникові органу внутрішніх справ, у якому проходив (проходить) службу працівник міліції, для видання наказу про виплату такої допомоги, або у разі відмови - для письмового повідомлення осіб із зазначенням мотивів відмови (пункт 9 Порядку № 850).
Таким чином, відповідно до Порядку № 850 підставою для призначення одноразової грошової допомоги, чи відмови в її призначенні, є прийняття Міністерством внутрішніх справ України відповідного рішення.
Згідно з пунктом 9 Порядку № 850 Міністерство внутрішніх справ в місячний строк після надходження зазначених у пункті 8 цих Порядку та умов документів приймає рішення про призначення або у випадках, передбачених пунктом 14 цих Порядку та умов, про відмову в призначенні грошової допомоги і надсилає його разом із зазначеними документами керівникові органу внутрішніх справ, у якому проходив (проходить) службу працівник міліції, для видання наказу про виплату такої допомоги, або у разі відмови - для письмового повідомлення осіб із зазначенням мотивів відмови.
Отже, після надходження передбачених Порядком документів Міністерство внутрішніх справ України зобов`язане прийняти одне з двох рішень: або про призначення, або про відмову в призначенні вказаної грошової допомоги.
Водночас Порядком № 850 не передбачено можливість повернення документів як таких, що не відповідають вимогам законодавства, а тому повернення Міністерством внутрішніх справ України документів позивача без прийняття рішення про призначення чи відмову у призначенні одноразової грошової допомоги суперечить зазначеним вище приписам Порядку № 850.
Таким чином, Міністерство внутрішніх справ України всупереч пункту 9 Порядку №850 не прийнято рішення про призначення або про відмову в призначенні ОСОБА_1 грошової допомоги.
Вказані висновки щодо застосування норм права узгоджуються з висновками Верховного Суду, викладеними в постанові від 19 лютого 2019 року у справі № 802/498/18-а та ряду інших, та повинні застосовуватись до спірних правовідносин, в силу положень статті 13 Закону України "Про судоустрій і статус суддів", а також частини 5 статті 242 Кодексу адміністративного судочинства України.
З огляду на встановлені обставини суд дійшов висновку, що позовні вимоги про визнання протиправними дій Міністерства внутрішніх справ України, що полягають у поверненні документів про виплату одноразової грошової допомоги ОСОБА_1 , підлягають задоволенню.
З метою ефективного захисту прав та інтересів позивача слід зобов`язати Міністерство внутрішніх справ України розглянути заяву ОСОБА_1 щодо призначення йому одноразової грошової допомоги у зв`язку із встановленням ІІІ групи інвалідності внаслідок травми, пов`язаної з виконанням службових обов`язків, та прийняти рішення відповідно до пункту 9 Порядку №850.
При цьому відсутні підстави для зобов`язання Міністерство внутрішніх справ України прийняти рішення про призначення та виплату позивачеві одноразової грошової допомоги, оскільки така вимога є передчасною, адже такі повноваження є дискреційними.
Водночас відсутні підстави для задоволення вимоги щодо зобов`язання ліквідаційну комісію Управління Міністерства внутрішніх справ України у Вінницькій у 15-денний строк після отримання повторної заяви та повного пакету документів надіслати до Міністерства внутрішніх справ України подані документи та висновок щодо призначення ОСОБА_1 одноразової грошової допомоги, адже в межах цієї справи ліквідаційною комісією права позивача в цій частині не порушувалися, оскільки на підставі заяв позивача матеріали надсилалися до Міністерства внутрішніх справ України для прийняття рішення. Більше того, позовна вимога сформована у такий спосіб, що передбачає вчинення дій за певних умов (надіслання цим відповідачем документів до Міністерства внутрішніх справ України після надходження до нього заяви позивача та повного пакету документів).
Отже, встановивши в ході судового розгляду порушення прав позивача Міністерством внутрішніх справ України, суд дійшов висновку, що належним та ефективним способом відновлення порушених прав є зобов`язання саме Міністерство внутрішніх справ України розглянути заяву позивача про призначення йому одноразової грошової допомоги та прийняти одне з рішень відповідно до пункту 9 Порядку №850.
Таким чином, перевіривши юридичну та фактичну обґрунтованість доводів сторін, оцінивши докази суб`єктів владних повноважень на підтвердження правомірності своїх дій та докази, надані позивачем, суд дійшов висновку, що за наведених у позовній заяві мотивів і підстав позовні вимоги підлягають частковому задоволенню.
Оскільки позивач звільнений від сплати судового збору, а витрат, пов`язаних із розглядом справи, не встановлено, питання про розподіл судових витрат не вирішується.
Керуючись статтями 73, 74, 75, 76, 77, 90, 94, 139, 241, 243, 245, 246, 250, 255 Кодексу адміністративного судочинства України,
ВИРІШИВ:
Позовну заяву ОСОБА_1 задовольнити частково.
Визнати протиправними дії Міністерства внутрішніх справ України, що полягають у поверненні документів про виплату ОСОБА_1 одноразової грошової допомоги.
Зобов`язати Міністерство внутрішніх справ України розглянути заяву ОСОБА_1 про призначення йому одноразової грошової допомоги та за результатами розгляду прийняти рішення про призначення такої допомоги або про відмову в її призначенні.
В іншій частині позовних вимог відмовити.
Рішення суду першої інстанції набирає законної сили в порядку, визначеному статтею 255 КАС України.
Відповідно до частини 1 статті 295 КАС України апеляційна скарга на рішення суду подається протягом тридцяти днів з дня його проголошення. Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини рішення суду, або розгляду справи в порядку письмового провадження, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.
Позивач: ОСОБА_1 (місце проживання: АДРЕСА_1 ; реєстраційний номер облікової картки платника податків: НОМЕР_1 )
Відповідачі:
Ліквідаційна комісія Управління Міністерства внутрішніх справ України у Вінницькій області (місцезнаходження: 21050, м. Вінниця, вул. Театральна, буд. 10)
Міністерство внутрішніх справ України (місцезнаходження: 01601, м. Київ, вул. Богомольця, буд. 10; ідентифікаційний код юридичної особи в Єдиному державному реєстрі підприємств і організацій України: 00032684)
Повний текст рішення суду складено 13.06.2024
Суддя Яремчук Костянтин Олександрович
Суд | Вінницький окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 13.06.2024 |
Оприлюднено | 17.06.2024 |
Номер документу | 119746269 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи, що виникають з відносин публічної служби, зокрема справи щодо звільнення з публічної служби, з них |
Адміністративне
Вінницький окружний адміністративний суд
Яремчук Костянтин Олександрович
Адміністративне
Вінницький окружний адміністративний суд
Яремчук Костянтин Олександрович
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні