ЗАПОРІЗЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
УХВАЛА
Про ЗАМІНУ СТОРОНИ ВИКОНАВЧОГО ПРОВАДЖЕННЯ
14 червня 2024 рокуСправа № 280/5376/22 м. Запоріжжя
Запорізький окружний адміністративний суд у складі головуючого судді Стрельнікової Н.В., розглянувши в порядку письмового провадження заяву Південно міжрегіонального управління юстиції (м. Одеса) про заміну сторони виконавчого провадження у справі за позовом
ОСОБА_1
до Управління соціального захисту населення Запорізької міської ради по Дніпровському району
про визнання дій протиправними та зобов`язання вчинити дії
ВСТАНОВИВ:
До Запорізького окружного адміністративного суду надійшла позовна ОСОБА_1 (далі позивач) до Управління соціального захисту населення Запорізької міської ради по Дніпровському району (далі відповідач), якій позивач просить суд:
- визнати протиправним та скасувати Рішення Управління соціального захисту населення Запорізької міської ради по Дніпровському району про припинення ОСОБА_1 виплати житлової субсидії з 01.04.2022.
-зобов`язати Управління соціального захисту населення Запорізької міської ради по Дніпровському району поновити ОСОБА_1 виплату житлової субсидії з 01.04.2022 .
Рішенням Запорізького окружного адміністративного суду від 28.11.2022 позовну заяву задоволено, зокрема: зобов`язано Управління соціального захисту населення Запорізької міської ради по Дніпровському району поновити ОСОБА_1 виплату житлової субсидії з 01.04.2022
03.08.2024 у справі видано виконавчі листи.
06.06.2024 від Південно міжрегіонального управління юстиції (м. Одеса) до суду надійшла заява про заміну боржника у виконавчому провадженні , а саме з Управління соціального захисту населення Запорізької міської ради по Дніпровському району на Департамент соціального захисту населення Запорізької міської ради (69035, м.Запоріжжя, пр. Маяковського, буд.3, код ЄДРПОУ 37573438). Вказана заява мотивована тим, що згідно Положення про Департамент , а саме п. 47, 48 Департамент соціального захисту населення Запорізької міської ради (код ЄДРПОУ 37573438) є правонаступником, серед іншого, Управління соціального захисту населення Запорізької міської ради по Дніпровському району. Всі рахунки Управління станом на дату подання цієї заяви закриті, можливість виконання рішення суду у Управління відсутня. Заявник просив розглянути заяву без участі представника.
Розгляд заяви про заміну сторони виконавчого провадження призначено на 14.06.2024, про що учасники справи повідомлені належним чином.
05.03.2024 від Департаменту соціального захисту населення Запорізької міської ради до суду надійшли заперечення, у яких зазначили , що наразі пенсійний орган компетенційно набув статусу правонаступника у правовідносинах, які раніше законодавчо були закріплені за Управлінням соціального захисту населення Запорізької міської ради по Дніпровському району/Департаментом соціального захисту населення Запорізької міської ради - в частині прав та обов`язків щодо призначення та виплати житлових субсидій та пільг на оплату житлово-комунальних послуг. Просили у ВП замінити боржника Управління соціального захисту населення Запорізької міської ради по Дніпровському району на Департамент соціального захисту населення Запорізької міської ради на Головне управління Пенсійного фонду України в Запорізькій області.
14.06.2024 Департаменту соціального захисту населення Запорізької міської ради до суду надійшла заява про розгляд заяви без участі представника. Проти заяви заперечували.
Інші представники сторін у судове засідання не прибули, відповідно до положень ст. 379 КАС України неприбуття у судове засідання осіб, які були належним чином повідомлені про дату, час і місце розгляду справи, не перешкоджає судовому розгляду.
Відповідно до ч.4 ст. 243 КАС України, судове рішення, постановлене у письмовому провадженні, повинно бути складено у повному обсязі не пізніше закінчення встановлених цим Кодексом строків розгляду відповідної справи, заяви або клопотання.
Суд, дослідивши матеріали справи, заяви, оцінивши надані докази, їх достатність і взаємний зв`язок у сукупності, вважає за необхідне зазначити наступне.
Відповідно до ч.1 ст.379 КАС України у разі вибуття однієї із сторін виконавчого провадження за поданням державного виконавця або за заявою заінтересованої особи суд, який розглядав справу як суд першої інстанції, замінює сторону виконавчого провадження її правонаступником.
Суд розглядає питання про заміну сторони виконавчого провадження в десятиденний строк у судовому засіданні з повідомленням державного виконавця або заінтересованої особи, які звернулися з поданням (заявою), та учасників справи. Неприбуття у судове засідання осіб, які були належним чином повідомлені про дату, час і місце розгляду справи, не перешкоджає судовому розгляду (ч.2 ст.379 КАС України).
Згідно з ч.4 ст.379 КАС України положення цієї статті застосовуються також у випадку необхідності заміни боржника або стягувача у виконавчому листі до відкриття виконавчого провадження.
Частиною п`ятою статті 15 Закону України «Про виконавче провадження» передбачено, що у разі вибуття однієї із сторін виконавець за заявою сторони, а також заінтересована особа мають право звернутися до суду із заявою про заміну сторони її правонаступником. Для правонаступника усі дії, вчинені до його вступу у виконавче провадження, є обов`язковими тією мірою, якою вони були б обов`язковими для сторони, яку правонаступник замінив.
За приписами статті 52 КАС України, у разі вибуття або заміни сторони чи третьої особи у відносинах, щодо яких виник спір, суд допускає на будь-якій стадії судового процесу заміну відповідної сторони чи третьої особи її правонаступником. Усі дії, вчинені в адміністративному процесі до вступу правонаступника, обов`язкові для нього в такій самій мірі, у якій вони були б обов`язкові для особи, яку він замінив.
Згідно з частиною першою статті 379 КАС України, у разі вибуття однієї із сторін виконавчого провадження за поданням державного виконавця або за заявою заінтересованої особи суд, який розглядав справу як суд першої інстанції, замінює сторону виконавчого провадження її правонаступником.
У відповідності до частини четвертої статті 379 КАС України положення цієї статті застосовуються також у випадку необхідності заміни боржника або стягувача у виконавчому листі до відкриття виконавчого провадження.
Суд звертає увагу, що правонаступництво у сфері управлінської діяльності органів державної влади (публічне правонаступництво) передбачає повне або часткове передання (набуття) адміністративної компетенції одного суб`єкта владних повноважень (суб`єкта публічної адміністрації) до іншого або внаслідок припинення первісного суб`єкта, або внаслідок повного чи часткового припинення його адміністративної компетенції. У такому випадку також відбувається вибуття суб`єкта владних повноважень із публічних правовідносин.
Особливістю адміністративного (тобто публічного) правонаступництва є те, що подія переходу прав та обов`язків, що відбувається із суб`єктами владних повноважень, сама по собі має бути публічною та врегульованою нормами адміністративного права.
Отже, коли відбувається публічне правонаступництво, вирішальним є встановлення факту переходу повністю чи частково функцій (адміністративної компетенції) від одного суб`єкта владних повноважень до іншого, а не факту державної реєстрації припинення вибувшого з публічних правовідносин суб`єкта владних повноважень як юридичної особи.
Аналогічна позиція висловлена Верховним Судом у постановах від 10.09.2020 у справі №420/5772/18, від 10.10.2020 у справі №804/958/17, від 03.12.2020 у справі №805/2173/16-а та від 30.12.2020 у справі №805/4361/17-а.
Відповідно до рішення Запорізької міської ради від 07.12.2022 за №71 «Про реорганізацію управлінь соціального захисту населення Запорізької міської ради та перейменування управління соціального захисту населення Запорізької міської ради в Департамент соціального захисту населення Запорізької міської ради», яким вирішили ліквідувати Управління соціального захисту населення Запорізької міської ради по Хортицькому району, Департамент соціального захисту населення Запорізької міської ради є правонаступником Управління соціального захисту населення Запорізької міської ради по Хортицькому району.
За інформацією з Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань Управління соціального захисту населення Запорізької міської ради по Дніпровському району перебуває у стані припинення.
Згідно з п.3 постанови Кабінету Міністрів України від 16.09.2022 за №1041 «Деякі питання надання житлових субсидій та пільг на оплату житлово-комунальних послуг, придбання твердого та рідкого пічного побутового палива і скрапленого газу Пенсійним фондом України» зобов`язано Пенсійний фонд України, зокрема: забезпечити з 1 жовтня 2022р. виплату та з 1 грудня 2022р. призначення житлових субсидій та пільг на оплату житлово-комунальних послуг, придбання твердого та рідкого пічного побутового палива і скрапленого газу (...).
Таким чином, пенсійний орган компетенційно набув статусу правонаступника у правовідносинах, які раніше законодавчо були закріплені за Управлінням соціального захисту населення Запорізької міської ради по Дніпровському району/Департаментом соціального захисту населення Запорізької міської ради - в частині прав та обов`язків щодо призначення та виплати житлових субсидій та пільг на оплату житлово-комунальних послуг.
Питання заміни сторони виконавчого провадження постало на стадії виконання рішення суду, а тому виходячи із компетенції Головного управління Пенсійного фонду України в Запорізькій області, саме пенсійний орган має повноваження виконати рішення суду в адміністративній справі про зобов`язання Управління соціального захисту населення Запорізької міської ради по Дніпровському району поновити ОСОБА_1 виплату житлової субсидії з 01.04.2022 .
Таке виконання судового рішення не призводить до будь-яких порушень прав та інтересів Головного управління Пенсійного фонду України в Запорізькій області, оскільки в цих правовідносинах він реалізує свою компетенцію.
Аналогічна правова позиція висловлена у судових рішеннях (у тому числі Верховного Суду) в адміністративних справах №380/4844/21 та №280/3654/22.
Так, судом встановлено, що на виконанні у Відділі примусового виконання рішень Управління забезпечення примусового виконання рішень у Запорізькій області Південного міжрегіонального управління Міністерства юстиції (м. Одеса) (далі Відділ) перебуває виконавче провадження № 72483833 з примусового виконання виконавчого листа № 280/5376/22, виданого 03.08.2023 Запорізьким окружним адміністративним судом, про: «Зобов`язати Управління соціального захисту населення Запорізької міської ради по Дніпровському району поновити ОСОБА_1 виплату житлової субсидії з 01.04.2022».
Постановою державного виконавця № 72483833 від 30.08.2023 в порядку ст.ст.3,4,24,25,26,27 Закону України «Про виконавче провадження» було відкрито виконавче провадження з примусового виконання вищезазначеного виконавчого документу.
З урахуванням вищевикладеного, суд вважає за можливе допустити заміну боржника у виконавчому провадженні № 72483833 з примусового виконавчого листа № 280/5376/22, виданого 03.08.2023 Запорізьким окружним адміністративним судом про зобов`язання Управління соціального захисту населення Запорізької міської ради по Дніпровському району поновити ОСОБА_1 виплату житлової субсидії з 01.04.2022, а саме: Управління соціального захисту населення Запорізької міської ради по Дніпровському району (69096, Запорізька область, м. Запоріжжя, бул. Вінтера, буд. 14, код ЄДРПОУ 37573796) на його правонаступника - Головне управління Пенсійного фонду України в Запорізькій області, а тому заява пілягає частковому задоволенню.
На підставі викладеного, керуючись ст.ст.241, 243, 248, 379 КАС України, суд
УХВАЛИВ:
Заяву Південно міжрегіонального управління юстиції (м. Одеса) про заміну сторони у виконавчому провадженні - задовольнити частково.
Допустити заміну у виконавчому провадженні № 72483833 з примусового виконавчого листа № 280/5376/22, виданого 03.08.2023 Запорізьким окружним адміністративним судом про зобов`язання Управління соціального захисту населення Запорізької міської ради по Дніпровському району поновити ОСОБА_1 виплату житлової субсидії з 01.04.2022, а саме: Управління соціального захисту населення Запорізької міської ради по Дніпровському району (69096, Запорізька область, м. Запоріжжя, бул. Вінтера, буд. 14, код ЄДРПОУ 37573796) на його правонаступника - Головне управління Пенсійного фонду України в Запорізькій області (69057, м. Запоріжжя, пр. Собрний, буд. 158-Б, код ЄДРПОУ 20490012).
В іншій частині заяви Південно міжрегіонального управління юстиції (м. Одеса) про заміну сторони у виконавчому провадженні - відмовити.
Ухвала суду набирає законної сили в порядку, визначеному статтею 256 КАС України, та може бути оскаржена до Третього апеляційного адміністративного суду, у строк та в порядку, встановленими статтями 293-297 КАС України.
Суддя Н.В. Стрельнікова
Суд | Запорізький окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 14.06.2024 |
Оприлюднено | 17.06.2024 |
Номер документу | 119752063 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи зі спорів з приводу реалізації публічної політики у сферах праці, зайнятості населення та соціального захисту громадян та публічної житлової політики, зокрема зі спорів щодо соціального захисту (крім соціального страхування), з них внутрішньо переміщених осіб |
Адміністративне
Запорізький окружний адміністративний суд
Стрельнікова Наталя Вікторівна
Адміністративне
Запорізький окружний адміністративний суд
Стрельнікова Наталя Вікторівна
Адміністративне
Запорізький окружний адміністративний суд
Стрельнікова Наталя Вікторівна
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні