Рішення
від 17.06.2024 по справі 440/5160/24
ПОЛТАВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ПОЛТАВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

Р І Ш Е Н Н Я

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

. 17 червня 2024 року м. ПолтаваСправа № 440/5160/24

Полтавський окружний адміністративний суд у складі головуючого судді Чеснокової А.О., розглянув за правилами спрощеного позовного провадження в порядку письмового провадження справу за адміністративним позовом Товариства з обмеженою відповідальністю "САЛІВСЬКЕ ЛТД" до Головного управління ДПС у Полтавській області, Державної податкової служби України про визнання протиправним та скасування рішення, зобов`язання вчинити певні дії.

В С Т А Н О В И В:

Позивач звернувся до Полтавського окружного адміністративного суду з позовною заявою до Державної податкової служби України, Головного управління ДПС в Полтавській області, в якій просить суд:

визнати протиправним та скасувати рішення комісії Головного управління ДПС в Полтавській області з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в ЄРПН від 17 січня 2024 року №10386412/43763805 та №10386411/43763805 про відмову в реєстрації податкових накладних № 5 від 16 жовтня 2023 року та № 7 від 24 жовтня 2023 року в ЄРПН;

зобов`язати Державну податкову службу України зареєструвати податкові накладні № 5 від 16 жовтня 2023 року та № 7 від 24 жовтня 2023 року в ЄРПН датою подання їх на реєстрацію.

В обґрунтування позовних вимог позивач посилався на невідповідність спірних рішень вимогам чинного законодавства. Зазначив, що на вимогу контролюючого органа, після зупинення реєстрації податкової накладної, позивачем надано письмові пояснення разом із усіма належним чином оформленими документами, що стали підставою для її формування. Проте, відповідні документи не враховані відповідачем під час прийняття рішення про відмову в реєстрації спірних податкових накладних в ЄРПН.

Ухвалою Полтавського окружного адміністративного суду від 03 травня 2024 року позовну заяву прийнято до розгляду, відкрито провадження у справі, яку призначено до розгляду за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення (виклику) учасників справи.

16 травня 2024 року судом одержано відзив відповідачів на позов, у яких контролюючі органи просили відмовити у задоволенні позовних вимог, посилаючись на те, що дії Комісії узгоджуються з приписами Податкового кодексу України та спрямовані на забезпечення виконання покладених на неї функцій, а тому відповідачем правомірно, на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачений Конституцією та законами України прийнято рішення про відмову в реєстрації спірної податкової накладної позивача в ЄРПН. Причиною прийняття комісією вказаних рішень стало ненадання платником контролюючому органу усіх необхідних документів, а відтак не є достатніми для прийняття Комісією рішення про реєстрацію вищевказаної податкової накладної в ЄРПН.

У відповіді на відзив позивач не визнав доводів відповідача, викладених у відзиві на позов, а також наполягав на наявності правових підстав для задоволення позовних вимог.

Справу за вказаним позовом розглянуто судом за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення учасників справи (у письмовому провадженні).

Фіксування судового засідання за допомогою звукозаписувального технічного засобу не здійснювалось на підставі частини четвертої статті 229 вказаного Кодексу.

Дослідивши письмові докази і письмові пояснення сторін, викладені у заявах по суті справи, суд встановив такі обставини.

Відповідно до даних ЄДР основним видом господарської діяльності ТОВ "САЛІВСЬКЕ ЛТД" є: 01.11 Вирощування зернових культур (крім рису), бобових культур і насіння олійних культур. Відповідно до витягу №2116024500016 від 13 квітня 2021 року ТОВ "САЛІВСЬКЕ ЛТД" внесено до Реєстру платників податку на додану вартість, присвоєно індивідуальний податковий номер 437638016164 .

16 жовтня 2023 року ТОВ "САЛІВСЬКЕ ЛТД" та ТОВ "БУДОПТ" уклали Договір поставки №161023, відповідно до умов якого ТОВ "САЛІВСЬКЕ ЛТД" (Продавець за Договором) зобов`язується поставити і передати у власність ТОВ "БУДОПТ" (Покупець за Договором), а ТОВ «БУДОПТ» зобов`язуються прийняти Товар (соняшник) і вчасно здійснити його оплату, товар у кількості 23 (±10%) ти» по ціні 10 800,00 грн/тн. (в т.ч. ПДВ 14%) на суму 248400,00 грн, в т.ч. ПДВ 14% - 30505,26 грн. Відповідно до умов Договору поставка товару здійснюється Продавцем на умовах ЕХW - склад Продавця за адресою: Полтавська обл., Кременчуцький р-н, с. Салівка, вул. Зелена, буд. 56, відповідно до Правил ІНКОТЕРМС.

На виконання Договору поставки №161023 від 16 жовтня 2023 року ТОВ "БУДОПТ" здійснило 16 жовтня 2023 року попередню оплату за товар (соняшник, врожаю 2023 року) в сумі 159536,77 грн, в т.ч. ПДВ 14% -19592,24 грн., що підтверджується банківською випискою за рахунками ТОВ "САЛІВСЬКЕ ЛТД" за 16 жовтня 2023 року. Оплата здійснена на підставі рахунку на оплату №5 від 16 жовтня 2023 року.

ТОВ "САЛІВСЬКЕ ЛТД" склало податкову накладну №5 від 16 жовтня 2023 року на суму отриманої від ТОВ "БУДОПТ" попередньої оплати.

24 жовтня 2023 року ТОВ "САЛІВСЬКЕ ЛТД" відповідно до умов Договору поставки №161023 здійснило поставку Товару - соняшнику, врожаю 2023 року, у кількості 22,640 тн. загальною вартістю 244511,90 грн., в т.ч. ПДВ 14% - 30027,78 грн. Відповідно до умов Договору поставки №161023 від 16 жовтня 2023 року відвантаження Товару здійснювалось зі складу Продавця - ТОВ "САЛІВСЬКЕ ЛТД" за адресою: Полтавська обл.. Кременчуцький р-н, с. Салівка, вул. Зелена, буд. 56, у транспорт Покупця - ТОВ "БУДОПТ".

За результатами здійсненої господарської операції поставки Товару ТОВ "САЛІВСЬКЕ ЛТД" була складена податкова накладна №7 від 24 жовтня 2023 року на суму 84975,13 грн., у т.ч. ПДВ 14% - 10435,54 грн.

15 листопада 2023 року ТОВ "САЛІВСЬКЕ ЛТД" подало на реєстрацію в ЄРПН податкові накладні №5 від 16 жовтня 2023 року та №7 від 24 жовтня 2023 року.

До Електронного кабінету ТОВ "САЛІВСЬКЕ ЛТД" надійшли квитанції від 15 листопада 2023 року №9309520024 та №9309520441 про зупинення реєстрації зазначених податкових накладних. Зазначено: «ПН складена та подана платником податку, який відповідає п.8 Критеріїв ризиковості платника податку додаток 1 Порядку зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування з Єдиному реєстрі податкових накладних, затвердженого прстановою Кабінету Міністрів України від 11.12.2019 р. №1165». Запропоновано надати пояснення та копії документів, достатніх для прийняття рішення про реєстрацію податково-^ накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних.

Позивачем складено та подано до ГУ ДПС у Полтавській області повідомлення №3 від 12 січня 2024 року про надання пояснень та копій документів щодо податкових накладних/розрахунків коригування, реєстрацію яких зупинено, а саме податкових накладних №5 від 16 жовтня 2023 року та №7 від 24 жовтня 2023 року, до якого додано письмові пояснення та документи.

Рішенням Комісії Головного управління ДПС у Полтавській області з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних №10386412/43763805 та №10386411/43763805 від 17 січня 2024 року відмовлено в реєстрації податкових накладних №5 та №7 в Єдиному реєстрі податкових накладних у зв`язку з ненаданням платником податку копій документів: розрахункових документів та/або банківських виписок з особових рахунків. В додатковій інформації зазначено, що сільськогосподарські роботи, а саме обмолот соняшнику та одночасне його відвантаження було здійснено ФОП ОСОБА_1 на підставі п.1.1. та п.6.1.6 договору найму (оренди) сільськогосподарської техніки з екіпажем та міститься в інформаційних ресурсах ДПС ФОП ОСОБА_1 не подає звітність за формою 4-ДФ та не сплачує податки та збори із заробітної плати, що унеможливлює зробити висновок про фактичне надання допоміжної діяльності у наданні послуг по обробітку сільськогосподарських угідь під керуванням екіпажу наймодавця.

Позивачем подано скарги щодо рішення про відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних.

За результатами розгляду скарг Комісією ДПС України прийнято рішення від 06 лютого 2024 року №7044/43763805/2 та №7104/43763805/2, якими залишено скарги без задоволення та рішення комісії регіонального рівня про відмову у реєстрації податкових накладних в Єдиному реєстрі податкових накладних без змін.

Позивач, не погодившись із рішеннями Комісії Головного управління ДПС у Полтавській області з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних про відмову у реєстрації податкових накладних в Єдиному реєстрі податкових накладних, звернувся до суду з цим позовом.

Надаючи правову оцінку спірному рішенню суб`єкта владних повноважень та відповідним доводам сторін, суд виходить з такого.

Податковий кодекс України регулює відносини, що виникають у сфері справляння податків і зборів, зокрема визначає вичерпний перелік податків та зборів, що справляються в Україні, та порядок їх адміністрування, платників податків та зборів, їх права та обов`язки, компетенцію контролюючих органів, повноваження і обов`язки їх посадових осіб під час адміністрування податків, а також відповідальність за порушення податкового законодавства. Цим Кодексом визначаються функції та правові основи діяльності контролюючих органів, визначених пунктом 41.1 статті 41 цього Кодексу, та центрального органу виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну фінансову політику /пункт 1.1 статті 1 Податкового кодексу України/.

За змістом підпункту "а" пункту 185.1 статті 185 Податкового кодексу України об`єктом оподаткування є операції платників податку з постачання товарів, місце постачання яких розташоване на митній території України, відповідно до статті 186 цього Кодексу.

Пунктом 187.1 статті 187 Податкового кодексу України визначено, що датою виникнення податкових зобов`язань з постачання товарів/послуг вважається дата, яка припадає на податковий період, протягом якого відбувається будь-яка з подій, що сталася раніше: а) дата зарахування коштів від покупця/замовника на банківський рахунок платника податку як оплата товарів/послуг, що підлягають постачанню, а в разі постачання товарів/послуг за готівку - дата оприбуткування коштів у касі платника податку, а в разі відсутності такої - дата інкасації готівки у банківській установі, що обслуговує платника податку; б) дата відвантаження товарів, а в разі експорту товарів - дата оформлення митної декларації, що засвідчує факт перетинання митного кордону України, оформлена відповідно до вимог митного законодавства, а для послуг - дата оформлення документа, що засвідчує факт постачання послуг платником податку.

Відповідно до абзацу першого пункту 201.1 статті 201 Податкового кодексу України, при здійсненні операцій з постачання товарів/послуг платник податку-продавець товарів/послуг зобов`язаний в установлені терміни скласти податкову накладну, зареєструвати її в ЄРПН та надати покупцю за його вимогою.

Абзацом першим пункту 201.10 статті 201 Податкового кодексу України визначено, що при здійсненні операцій з постачання товарів/послуг платник податку-продавець товарів/послуг зобов`язаний в установлені терміни скласти податкову накладну, зареєструвати її в ЄРПН та надати покупцю за його вимогою.

Отже, платник податку-постачальник з настанням першої з умов виникнення податкових зобов`язань, визначених у пункті 187.1 статті 187 Податкового кодексу України, зобов`язаний скласти податкову накладну в електронній формі та зареєструвати її в ЄРПН.

Абзацами другим та третім пункту 201.10 статті 201 Податкового кодексу України передбачено, що податкова накладна, складена та зареєстрована в ЄРПН платником податку, який здійснює операції з постачання товарів/послуг, є для покупця таких товарів/послуг підставою для нарахування сум податку, що відносяться до податкового кредиту. Податкова накладна та/або розрахунок коригування до неї, складені та зареєстровані після 01 липня 2017 року в ЄРПН платником податку, який здійснює операції з постачання товарів/послуг, є для покупця таких товарів/послуг достатньою підставою для нарахування сум податку, що відносяться до податкового кредиту, та не потребує будь-якого іншого додаткового підтвердження.

Тобто, достатньою підставою для нарахування сум податку, що відносяться до податкового кредиту, є зареєстрована у ЄРПН податкова накладна.

Згідно з пунктом 201.16 статті 201 Податкового кодексу України реєстрація податкової накладної/розрахунку коригування в ЄРПН може бути зупинена у порядку, визначеному Кабінетом Міністрів України.

Порядок зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних затверджено постановою Кабінету Міністрів України № 1165 від 11 грудня 2019 року /Порядок №1165/.

Відповідно до пунктів 4-5 Порядку № 1165, у разі коли за результатами перевірки податкової накладної/розрахунку коригування визначено, що податкова накладна/розрахунок коригування відповідають одній з ознак безумовної реєстрації, визначених у пункті 3 цього Порядку, реєстрація таких податкової накладної/розрахунку коригування не зупиняється в Реєстрі. Платник податку, яким складено та/або подано для реєстрації в Реєстрі податкову накладну/розрахунок коригування, що не відповідають жодній з ознак безумовної реєстрації, перевіряється щодо відповідності критеріям ризиковості платника податку (додаток 1), показникам, за якими визначається позитивна податкова історія платника податку (додаток 2). Податкова накладна/розрахунок коригування, що не відповідають жодній з ознак безумовної реєстрації, перевіряються щодо відповідності відображених у них операцій критеріям ризиковості здійснення операцій (додаток 3).

Пунктом 6 Порядку № 1165 обумовлено, що у разі коли за результатами автоматизованого моніторингу платник податку, яким складено та/або подано податкову накладну / розрахунок коригування для реєстрації в Реєстрі, відповідає хоча б одному критерію ризиковості платника податку, реєстрація такої податкової накладної / розрахунку коригування зупиняється.

За змістом пунктів 10-11 Порядку № 1165 у разі зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі контролюючий орган протягом операційного дня надсилає (в електронній формі у текстовому форматі) в автоматичному режимі платнику податку квитанцію про зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування, яка є підтвердженням зупинення такої реєстрації. У квитанції про зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування зазначаються: 1) номер та дата складення податкової накладної/розрахунку коригування; 2) критерій (критерії) ризиковості платника податку та/або ризиковості здійснення операцій, на підставі якого (яких) зупинено реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі, з розрахованим показником за кожним критерієм, якому відповідає платник податку; 3) пропозиція щодо надання платником податку пояснень та копій документів відповідно до Порядку прийняття рішень про реєстрацію / відмову в реєстрації податкових накладних / розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, затвердженого наказом Мінфіну від 12 грудня 2019 р. N 520.

Пунктом 8 Критеріїв ризиковості платника ПДВ визначених в додатку 1 до Порядку № 1165, передбачено: у контролюючих органах наявна податкова інформація, яка стала відома у процесі провадження поточної діяльності під час виконання покладених на контролюючі органи завдань і функцій, що визначає ризиковість здійснення господарської операції, зазначеної в поданих для реєстрації податковій накладній / розрахунку коригування.

Наказом № 520 передбачено, що Комісія регіонального рівня приймає рішення про відмову в реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі в разі:

ненадання / часткового надання додаткових письмових пояснень та копій документів стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній / розрахунку коригування, реєстрацію яких зупинено в Реєстрі, при отриманні Повідомлення;

та/або надання платником податку копій документів, складених / оформлених із порушенням законодавства.

Пунктом 5 Порядку № 520 визначено, що платник податку, який склав податкову накладну / розрахунок коригування, реєстрацію яких зупинено, для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію / відмову в реєстрації таких податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі може подати такі документи:

договори, у тому числі зовнішньоекономічні контракти, з додатками до них;

договори, довіреності, акти керівного органу платника податку, якими оформлено повноваження осіб, які одержують продукцію в інтересах платника податку для здійснення операції;

первинні документи щодо постачання / придбання товарів / послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складські документи, інвентаризаційні описи, у тому числі рахунки-фактури / інвойси, акти приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм і галузевої специфіки, накладні;

розрахункові документи та/або банківські виписки з особових рахунків;

документи щодо підтвердження відповідності продукції (декларації про відповідність, паспорти якості, сертифікати відповідності), наявність яких передбачено договором та/або законодавством;

інші документи, що підтверджують інформацію, зазначену у податковій накладній / розрахунку коригування, реєстрацію яких зупинено в Реєстрі.

Звертаючись до суду, позивач наполягав на тому, що для прийняття позитивного рішення про реєстрацію спірної податкової накладної ним подано контролюючому органу усі необхідні та належним чином оформлені документи.

Перевіряючи вказані доводи, суд встановив, що за результатами опрацювання контролюючим органом копій поданих позивачем первинних документів до податкових накладних №5 від 16 жовтня 2023 року та №7 від 24 жовтня 2023 року встановлено, що до повідомлення про подання пояснень та копій документів платником надано: копія договору поставки №161023 від 16.10.2023 з ТОВ «БУДОПТ», копія рахунку на оплату №5 від 16.10.2023 р., копія видаткової накладної №4 від 24.10.2023, копія товарно-транспортної накладної № 1 -24 від 24.10.2023, копія рахунку на оплату №9 від 24.10.2023, копія звіту (4-сг) про посівні площі посівних культур під урожай 2023 року, копія звіту (29-сг річна) про площі та валові збори сільськогосподарських культур, плодів, ягід і винограду у 2023 році, копія договору суборенди с/г техніки з екіпажом (водієм) та с/г обладнання №1503/2023 від 15.03.2023, копії актів приймання-передачі, Копії уточнюючих розрахунків податкових зобов`язань з податку на додану вартість у зв`язку з виправленням самостійно виявлених помилок за 2023 рік, копія договору поставки №ХЛ-0120023 від 01.07.2023, №231/23-П від 31.05.2023, копії товарно-транспортних накладних, копія Ліцензії на право зберігання пального (виключно для потреб власного споживання чи промислової переробки) від 06.04.2021 р., реєстраційний номер 16160414202100106, копія договору транспортного перевезення №02102023 від 02.10.2023, копія акту здачі-приймання робіт (надання послуг) №16/10 від 16.10.2023, копія договору оренди складського приміщення №03/2020 від 01.06.2021.

Проаналізувавши подані документи, 17 січня 2024 року Комісією прийнято рішення №10386412/43763805 та №10386411/43763805 про відмову в реєстрації податкових накладних в ЄРПН у зв`язку з тим, що до повідомлення платником податку надано копії документів, складених/оформлених із порушенням законодавства. У розділі "Додаткова інформація" зазначено, що сільськогосподарські роботи, а саме обмолот соняшнику та одночасне його відвантаження було здійснено ФОП ОСОБА_1 на підставі п.1.1. та п.6.1.6 договору найму (оренди) сільськогосподарської техніки з екіпажем та міститься в інформаційних ресурсах ДПС ФОП ОСОБА_1 не подає звітність за формою 4-ДФ та не сплачує податки та збори із заробітної плти, що унеможливлює зробити висновок про фактичне надання допоміжної діяльності у наданні послуг по обробітку сільськогосподарських угідь під керуванням екіпажу наймодавця.

У своєму відзиві на позовну заяву представник відповідача вказує на те, що на момент прийняття контролюючим органом рішення про відповідність ТОВ «САЛІВСЬКЕ ЛТД» п.8 Критеріїв ризиковості платника податків відповідно до поданої позивачем фінансової звітності задекларовано відсутність основних засобів. Натомість, до повідомлення про надання пояснень №3 від 12 січня 2024 року надано пакет документів, які підтверджують, що на момент здійснення господарських операцій з виробництва соняшника врожаю 2023 року, який у подальшому було реалізовано Позивачем ТОВ «БУДОПТ» відповідно до Договору поставки №161023 від 16 жовтня 2023 року, позивач орендував необхідну для виробництва та зберігання сільськогосподарської продукції колісну техніку, причіпне та навісне обладнання до неї та складське приміщення відповідно до Договору суборенди с/г техніки з екіпажом (водієм) та с/г обладнання №1503/2023 від 15 березня 2023 року, Договору оренди складського приміщення №03/2020 від 01 червня 2021 року. Таким чином, Позивач на момент здійснення спірної господарської операції мав на правах оренди основні засоби, необхідні та цілком достатні для ведення власної господарської діяльності.

Повноваження комісій контролюючого органу визначені в пунктах 25, 26 Порядку № 1165.

Так, комісії регіонального рівня приймають рішення про реєстрацію податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі або відмову в такій реєстрації, врахування або неврахування таблиці даних платника податку, відповідність/невідповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку. Комісія регіонального рівня діє в межах повноважень, визначених цим Порядком та Порядком прийняття рішень про реєстрацію / відмову в реєстрації податкових накладних / розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, затвердженим Мінфіном.

На переконання суду, під час прийняття рішення про реєстрацію податкових накладних, контролюючий орган не повинен здійснювати повний аналіз господарських операцій позивача на предмет їх реальності. Змістовна оцінка господарської операції може бути проведена лише за результатом здійснення відповідної перевірки, підстави та порядок проведення якої визначено нормами Податкового кодексу України. У свою чергу, під час реєстрації податкових накладних контролюючим органом фактично проводиться моніторинг операції чи платника податків лише за зовнішніми (формальними) критеріями.

Відтак, суд вважає, що зупинення реєстрації спірної податкової накладної здійснене контролюючим органом без достатніх на те правових підстав.

У свою чергу матеріалами справи підтверджено факт надання позивачем контролюючому органу разом із письмовими поясненнями копій усіх необхідних документів, достатніх для прийняття рішення про реєстрацію спірної податкової накладної в ЄРПН.

Посилання Відповідача на постанови Другого апеляційного адміністративного суду від 29 липня 2021 року у справі №440/8110/20 та Восьмого апеляційного адміністративного суду від 18 серпня 2021 року по справі №380/1278/21 є безпідставними та необґрунтованими, оскільки правовідносини та обставини, з приводу яких виникли спори в наведених справах, не є подібними правовідносинам та обставинам, що є підставою спору у даній справі.

Суд наголошує, що будь-які рішення чи дії суб`єкта владних повноважень мають бути законними та обґрунтованими, прийнятими чи вчиненими в межах наданих повноважень, містити конкретні об`єктивні факти, на підставі яких його ухвалено або вчинено, а суд, відповідно до частини другої статті 2 Кодексу адміністративного судочинства України, у справах щодо оскарження рішень, дій чи бездіяльності суб`єктів владних повноважень, перевіряє чи прийнято такі рішення на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України, з використанням повноважень з метою, з якою це повноваження надано, обґрунтовано, тобто з урахуванням всіх обставин, що мають значення для прийняття рішення, безсторонньо (неупереджено), добросовісно, розсудливо, з дотриманням принципу рівності перед законом, запобігаючи несправедливій дискримінації, пропорційно, зокрема з дотриманням необхідного балансу між будь-якими несприятливими наслідками для прав, свобод та інтересів особи і цілями, на досягнення яких спрямоване це рішення, з урахуванням права особи на участь у процесі прийняття рішення, своєчасно, тобто протягом розумного строку.

Однак, спірні рішення Комісії про відмову в реєстрації в ЄРПН спірних податкових накладних прийняті відповідачем без врахування усіх фактичних обставин досліджених господарських правовідносин та з допущенням формального підходу до розгляду поданих платником документів, що свідчить про його необґрунтованість.

У той же час, господарські операції, за результатами яких сформовано спірні податкові накладні на переконання суду, мають реальний характер та належне документальне оформлення.

Зважаючи на наявність документів, які свідчать про фактичне здійснення господарських операцій між позивачем та його контрагентом, а також на те, що такі документи були надані контролюючому органу, останній не мав достатніх правових підстав для відмови у реєстрації податкової накладної позивача.

Щодо позовної вимоги про зобов`язання зареєструвати в ЄРПН складені позивачем податкові накладні № 5 від 16 жовтня 2023 року та № 7 від 24 жовтня 2023 року, суд зазначає наступне.

Відповідно до пунктів 201.1, 201.10 статті 201 Податкового кодексу України, реєстрацію податкової накладної в ЄРПН віднесено до обов`язків платника податків.

У той же час, наведені норми розраховані на відсутність спірних правовідносин, тому у випадку зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування механізм її подальшої реєстрації в ЄРПН є іншим.

Згідно із пунктами 19-20 Порядку ведення ЄРПН, затвердженого Постановою Кабінету Міністрів України від 29 грудня 2010 року № 1246, податкова накладна та/або розрахунок коригування, реєстрацію яких зупинено, реєструється у день настання однієї з таких подій: прийняття в установленому порядку та набрання чинності рішенням про реєстрацію податкової накладної та/або розрахунку коригування; набрання рішенням суду законної сили про реєстрацію податкової накладної та/або розрахунку коригування (у разі надходження до ДПС відповідного рішення); неприйняття та/або відсутність реєстрації в установленому порядку рішення про реєстрацію або відмову в реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування. Внесення відомостей до Реєстру на підставі рішення суду, яке набрало законної сили, здійснюється з дотриманням вимог цього Порядку. При цьому вимоги абзацу десятого пункту 12 цього Порядку не застосовуються до податкової накладної та/або розрахунку коригування, реєстрацію яких зупинено в установленому порядку. Датою внесення відомостей до Реєстру вважається день, зазначений в рішенні суду, або день набрання законної сили таким рішенням.

Отже, реєстрація в ЄРПН податкової накладної/розрахунку коригування, реєстрацію яких попередньо було зупинено, є повноваженнями ДПС.

Як встановлено судом, підтверджено матеріалами справи і не спростовано відповідачами, наданими позивачем копіями документів належним чином підтверджено обґрунтованість складення спірних податкових накладних, а відтак, контролюючий орган мав достатні підстави для їх реєстрації в ЄРПН. Обставин, які б перешкоджали реєстрації спірних податкових накладних в ЄРПН судом не встановлено.

З метою відновлення прав та інтересів позивача, за захистом яких він звернувся до суду, та з метою дотримання судом гарантій на те, що спір між сторонами буде остаточно вирішений, суд дійшов висновку про необхідність зобов`язання ДПС України зареєструвати в ЄРПН податкові накладні № 5 від 16 жовтня 2023 року та № 7 від 24 жовтня 2023 року датою їх фактичного подання на реєстрацію.

За викладених обставин адміністративний позов підлягає задоволенню.

Відповідно до частини першої статті 139 Кодексу адміністративного судочинства України при задоволенні позову сторони, яка не є суб`єктом владних повноважень, всі судові витрати, які підлягають відшкодуванню або оплаті відповідно до положень цього Кодексу, стягуються за рахунок бюджетних асигнувань суб`єкта владних повноважень, що виступав відповідачем у справі, або якщо відповідачем у справі виступала його посадова чи службова особа.

Отже, суд вважає за необхідне стягнути на користь позивача судові витрати зі сплати судового збору в розмірі 6056,00 грн за рахунок бюджетних асигнувань ГУ ДПС у Полтавській області, оскільки рішення, яке безпосередньо порушує права та законні інтереси позивача, винесене саме зазначеним органом.

Керуючись статтями 2, 3, 6-10, 72-78, 90, 139, 241-246 Кодексу адміністративного судочинства України,-

В И Р І Ш И В:

Адміністративний позов Товариства з обмеженою відповідальністю "САЛІВСЬКЕ ЛТД" (вул. Зелена, 56, с. Салівка, Кременчуцький район, Полтавська область, ідентифікаційний код 43763805) до Головного управління ДПС у Полтавській області (вул. Європейська, 4, м. Полтава, Полтавська область, ідентифікаційний код ВП 44057192), Державної податкової служби України (Львівська площа, 8, м. Київ, ідентифікаційний код 43005393) про визнання протиправним та скасування рішення, зобов`язання вчинити певні дії задовольнити.

Визнати протиправним та скасувати рішення Комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в ЄРПН від 17 січня 2024 року №10386412/43763805.

Визнати протиправним та скасувати рішення Комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в ЄРПН від 17 січня 2024 року №10386411/43763805.

Зобов`язати Державну податкову службу України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних податкові накладні №5 від 16 жовтня 2023 року, №7 від 24 жовтня 2023 року, складені Товариством з обмеженою відповідальністю "САЛІВСЬКЕ ЛТД" датою їх подання - 15 листопада 2023 року.

Стягнути за рахунок бюджетних асигнувань Головного управління ДПС у Полтавській області (вул. Європейська, 4, м. Полтава, Полтавська область, ідентифікаційний код ВП 44057192) на користь Товариства з обмеженою відповідальністю "САЛІВСЬКЕ ЛТД" (вул. Зелена, 56, с. Салівка, Кременчуцький район, Полтавська область, ідентифікаційний код 43763805) витрати зі сплати судового збору у розмірі 6056,00 грн (шість тисяч п`ятдесят шість гривень 00 копійок).

Рішення набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо таку скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Рішення може бути оскаржене шляхом подання апеляційної скарги безпосередньо до Другого апеляційного адміністративного суду в порядку, визначеному частиною 8 статті 18, частинами 7-8 статті 44 та статтею 297 Кодексу адміністративного судочинства України, а також з урахуванням особливостей подання апеляційних скарг, встановлених підпунктом 15.5 підпункту 15 пункту 1 розділу VII "Перехідні положення" Кодексу адміністративного судочинства України.

Апеляційна скарга на це рішення може бути подана протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення.

Суддя А.О. Чеснокова

СудПолтавський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення17.06.2024
Оприлюднено19.06.2024
Номер документу119779630
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи з приводу адміністрування податків, зборів, платежів, а також контролю за дотриманням вимог податкового законодавства, зокрема щодо реалізації податкового контролю

Судовий реєстр по справі —440/5160/24

Ухвала від 20.11.2024

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Васильєва І.А.

Постанова від 14.10.2024

Адміністративне

Другий апеляційний адміністративний суд

П’янова Я.В.

Ухвала від 13.08.2024

Адміністративне

Другий апеляційний адміністративний суд

П’янова Я.В.

Ухвала від 02.08.2024

Адміністративне

Другий апеляційний адміністративний суд

П’янова Я.В.

Рішення від 17.06.2024

Адміністративне

Полтавський окружний адміністративний суд

А.О. Чеснокова

Ухвала від 09.05.2024

Адміністративне

Полтавський окружний адміністративний суд

А.О. Чеснокова

Ухвала від 03.05.2024

Адміністративне

Полтавський окружний адміністративний суд

А.О. Чеснокова

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні