Рішення
від 05.06.2024 по справі 440/2142/24
ПОЛТАВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ПОЛТАВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

05 червня 2024 року м. ПолтаваСправа № 440/2142/24

Полтавський окружний адміністративний суд у складі:

головуючого судді Головка А.Б.,

за участю:

секретаря судового засідання Гаврильєва С.С.,

представника позивача Сайтарли А.П.,

представника відповідача Панасенко А.С.,

розглянув у відкритому судовому засіданні справу за адміністративним позовом Товариства з обмеженою відповідальністю "АГРОФІРМА "ТРУД.ЗЕМЛЯ.КАПІТАЛ." до Головного управління ДПС у Полтавській області , Державної податкової служби України про визнання протиправними та скачування рішень, зобов`язання вчинити певні дії.

В С Т А Н О В И В:

Позивач Товариство з обмеженою відповідальністю "АГРОФІРМА "ТРУД.ЗЕМЛЯ.КАПІТАЛ." звернулося до Полтавського окружного адміністративного суду з адміністративним позовом до Головного управління ДПС у Полтавській області , Державної податкової служби України про визнання протиправними та скасування рішень Комісії Головного управління ДПС у Полтавській області з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних №10017877/34630924 від 27.11.2023 року, №10017873/34630924 від 27.11.2023 року, №10017885/34630924 від 27.11.2023 року, №10017887/34630924 від 27.11.2023 року, №10017950/34630924 від 27.11.2023 року, №10017882/34630924 від 27.11.2023 року, №10017954/34630924 від 27.11.2023 року, №10017962/34630924 від 27.11.2023 року, №10017974/34630924 від 27.11.2023 року, №10018096/34630924 від 27.11.2023 року, №10018146/34630924 від 27.11.2023 року, №10017958/34630924 від 27.11.2023 року, №10018086/34630924 від 27.11.2023 року; зобов`язання Державної податкової служби України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних податкові накладні, складені та подані на реєстрацію Товариством з обмеженою відповідальністю "АГРОФІРМА "ТРУД.ЗЕМЛЯ.КАПІТАЛ." №18 від 21.10.2023 року, №19 від 22.10.2023 року, №20 від 24.10.2023 року, №21 від 25.10.2023 року, №22 від 27.10.2023 року, №23 від 28.10.2023 року, №24 від 29.10.2023 року, №1 від 01.11.2023 року, №2 від 01.11.2023 року, №4 від 04.11.2023 року, №5 від 05.11.2023 року, №6 від 06.11.2023 року, №7 від 08.11.2023 року, датою їх подання.

В обґрунтування позовних вимог зазначено про відсутність правових підстав для відмови в реєстрації податкових накладних Комісією з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування з огляду на подання товариством документів на підтвердження підстав складення податкових накладних та реальності господарських операцій.

Ухвалою Полтавського окружного адміністративного суду від 27.02.2024 року прийнято позовну заяву до розгляду та відкрито провадження в адміністративній справі 440/2142/24, розгляд справи вирішено проводити за правилами загального позовного провадження.

У відзиві на позовну заяву представник відповідача Головного управління ДПС у Полтавській області проти позову заперечував, зазначивши, що у ході опрацювання копій первинних документів, поданих ТОВ "АГРОФІРМА "ТРУД.ЗЕМЛЯ.КАПІТАЛ." до податкових накладних №18 від 21.10.2023 року, №19 від 22.10.2023 року, №20 від 24.10.2023 року, №21 від 25.10.2023 року, №22 від 27.10.2023 року, №23 від 28.10.2023 року, №24 від 29.10.2023 року, №1 від 01.11.2023 року, №2 від 01.11.2023 року, №4 від 04.11.2023 року, №5 від 05.11.2023 року, №6 від 06.11.2023 року, №7 від 08.11.2023 року, встановлено, що до повідомлення платником надано документи, складені з порушенням законодавства, а саме, товарно - транспортні накладні складені з порушенням Правил перевезень вантажів автомобільним транспортом в Україні, затверджених наказом Міністерства транспорту України від 14.10.1997 № 363 (не зазначені навантажувально - розвантажувальні роботи та супровідні документи на вантаж).

Ухвалою Полтавського окружного адміністративного суду від 04.04.2024 року закрито підготовче провадження та призначено справу до судового розгляду по суті.

В судовому засіданні представник позивача підтримав позовні вимоги, а представник відповідача заперечував задоволення позовних вимог з підстав, зазначених у заявах по суті справи.

Заслухавши вступне слово учасників справи, дослідивши докази та письмові пояснення, викладені у заявах по суті справи, суд встановив такі обставини справи та відповідні правовідносини.

Товариство з обмеженою відповідальністю "АГРОФІРМА "ТРУД.ЗЕМЛЯ.КАПІТАЛ." (ідентифікаційний код 34630924) зареєстроване як юридична особа та є платником податку на додану вартість.

Між ТОВ "АГРОФІРМА "ТРУД.ЗЕМЛЯ.КАПІТАЛ." (Постачальник) та ТОВ "ЕНЕРГЕТИК ДНІПРО" (Покупець) укладено договір поставки № С/БВ/04/10-5 від 04.10.2023 року (далі - Договір), за умовами якого Постачальник зобов`язується в порядку та на умовах, визначених цим Договором, передавати у власність Покупцю товар - насіння соняшнику 2023 року, українського походження, а Покупець зобовязується прийняти товар та розрахуватися за нього в порядку та на умовах, передбачених Договором.

Кількість, ціна та вартість Товару, строк та умови (базис) поставки товару, умови оплати товару, що поставляється згідно цього Договору, а також інші умови, які Сторони бажають узгодити, визначаються в Специфікаціях до цього Договору (пункт 3.1. Договору).

20.10.2023 року сторони Договору підписали специфікацію № 2 до Договору, якою узгодили поставку товару - насіння соняшника 2023р. в кількості 300т (+/-10%) за ціною 12000 грн./т на загальну суму з ПДВ 3 600 000,00 грн.

На виконання умов Договору сторонами підписано видаткові накладні № 102 від 21.10.2023 року, № 103 від 22.10.2023 року, № 107 від 24.10.2023 року, № 108 від 25.10.2023 року, № 109 від 27.10.2023 року, № 110 від 28.10.2023 року, № 111 від 29.10.2023 року, № 112 від 01.11.2023 року, №113 від 01.11.2023 року, № 118 від 04.11.2023 року, № 119 від 05.11.2023 року, № 120 від 06.11.2023 року, № 121 від 08.11.2023 року на поставку насіння соняшнику 2023 року.

Відповідно до приписів п. 201.10 статті 201 Податкового кодексу України ТОВ "АГРОФІРМА "ТРУД.ЗЕМЛЯ.КАПІТАЛ." складено податкові накладні №18 від 21.10.2023 року, №19 від 22.10.2023 року, №20 від 24.10.2023 року, №21 від 25.10.2023 року, №22 від 27.10.2023 року, №23 від 28.10.2023 року, №24 від 29.10.2023 року, №1 від 01.11.2023 року, №2 від 01.11.2023 року, №4 від 04.11.2023 року, №5 від 05.11.2023 року, №6 від 06.11.2023 року, №7 від 08.11.2023 року, які направлено на реєстрацію в Єдиному реєстрі податкових накладних.

Згідно інформації, зазначеної у квитанціях, направлених ДПС України на адресу ТОВ "АГРОФІРМА "ТРУД.ЗЕМЛЯ.КАПІТАЛ.", відповідно до пункту 201.16 статті 201 Податкового кодексу України реєстрація податкових накладних зупинена. Обсяг постачання товару/послуги 1206 дорівнює або перевищує величину залишку, визначеного як різниця обсягу придбання такого товару/послуги та обсягу його постачання, що відповідає п. 1 "Критеріїв ризиковості здійснення операцій. Запропоновано надати пояснення та копії документів, достатніх для прийняття рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних.

23.11.2023 року ТОВ "АГРОФІРМА "ТРУД.ЗЕМЛЯ.КАПІТАЛ." направлено Повідомлення про подання пояснень та копій документів щодо податкових накладних/розрахунків коригування, реєстрацію яких зупинено, разом з поясненнями та копіями документів.

Комісією з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних прийнято рішення про відмову в реєстрації ПН/РК в Єдиному реєстрі податкових накладних №10017877/34630924 від 27.11.2023 року, №10017873/34630924 від 27.11.2023 року, №10017885/34630924 від 27.11.2023 року, №10017887/34630924 від 27.11.2023 року, №10017950/34630924 від 27.11.2023 року, №10017882/34630924 від 27.11.2023 року, №10017954/34630924 від 27.11.2023 року, №10017962/34630924 від 27.11.2023 року, №10017974/34630924 від 27.11.2023 року, №10018096/34630924 від 27.11.2023 року, №10018146/34630924 від 27.11.2023 року, №10017958/34630924 від 27.11.2023 року, №10018086/34630924 від 27.11.2023 року у зв`язку з наданням платником податку копій документів, складених з порушенням законодавства, а саме, платником надані товарно - транспортні накладні, заповнені з порушенням Правил перевезень вантажів автомобільним транспортом в Україні, затверджених наказом Міністерства транспорту України від 14.10.1997 № 363 (не зазначені навантажувально - розвантажувальні роботи та супровідні документи на вантаж).

Позивач, не погодившись із рішеннями Комісії Головного управління ДПС у Полтавській області з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних про відмову у реєстрації податкових накладних в Єдиному реєстрі податкових накладних, звернувся до суду з цим позовом.

Надаючи правову оцінку спірним правовідносинам, суд виходить з такого.

Відповідно до частини другої статті 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

За змістом підпункту "а" пункту 185.1 статті 185 Податкового кодексу України від 02.12.2010 №2755-VI (у редакції, чинній на час спірних правовідносин) об`єктом оподаткування є постачання товарів, місце постачання яких розташоване на митній території України, відповідно до статті 186 цього Кодексу, у тому числі операції з безоплатної передачі та з передачі права власності на об`єкти застави позичальнику (кредитору), на товари, що передаються на умовах товарного кредиту, а також з передачі об`єкта фінансового лізингу у володіння та користування лізингоодержувачу/орендарю.

Пунктом 187.1 статті 187 Податкового кодексу України визначено, що датою виникнення податкових зобов`язань з постачання товарів/послуг вважається дата, яка припадає на податковий період, протягом якого відбувається будь-яка з подій, що сталася раніше:

а) дата зарахування коштів від покупця/замовника на банківський рахунок платника податку як оплата товарів/послуг, що підлягають постачанню, а в разі постачання товарів/послуг за готівку - дата оприбуткування коштів у касі платника податку, а в разі відсутності такої - дата інкасації готівки у банківській установі, що обслуговує платника податку;

б) дата відвантаження товарів, а в разі експорту товарів - дата оформлення митної декларації, що засвідчує факт перетинання митного кордону України, оформлена відповідно до вимог митного законодавства, а для послуг - дата оформлення документа, що засвідчує факт постачання послуг платником податку. Для документів, складених в електронній формі, датою оформлення документа, що засвідчує факт постачання послуг платником податку, вважається дата, зазначена у самому документі як дата його складення відповідно до Закону України "Про бухгалтерський облік та фінансову звітність в Україні", незалежно від дати накладення електронного підпису.

Відповідно до абзацу першого пункту 201.1 статті 201 Податкового кодексу України на дату виникнення податкових зобов`язань платник податку зобов`язаний скласти податкову накладну в електронній формі з дотриманням умови щодо реєстрації у порядку, визначеному законодавством, електронного підпису уповноваженої платником особи та зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних у встановлений цим Кодексом термін.

Абзацами першим, другим пункту 201.10 статті 201 Податкового кодексу України визначено, що при здійсненні операцій з постачання товарів/послуг платник податку - продавець товарів/послуг зобов`язаний в установлені терміни скласти податкову накладну, зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних та надати покупцю за його вимогою. Податкова накладна, складена та зареєстрована в Єдиному реєстрі податкових накладних платником податку, який здійснює операції з постачання товарів/послуг, є для покупця таких товарів/послуг підставою для нарахування сум податку, що відносяться до податкового кредиту.

Згідно з пунктом 201.16 статті 201 Податкового кодексу України реєстрація податкової накладної / розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних може бути зупинена в порядку та на підставах, визначених Кабінетом Міністрів України.

Механізм зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі - Реєстр), організаційні та процедурні засади діяльності комісій з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі (далі - комісії контролюючих органів), права та обов`язки їх членів визначений Порядком зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, що затверджений постановою Кабінетом Міністрів України від 11.12.2019 №1165 (далі-Порядок №1165, в редакції, чинній на час спірних правовідносин).

Пунктом 2 Порядку №1165 передбачено, що автоматизований моніторинг відповідності податкової накладної/розрахунку коригування критеріям оцінки ступеня ризиків - сукупність заходів та методів, що застосовуються контролюючим органом для виявлення ознак наявності ризиків порушення норм податкового законодавства за результатами проведення автоматизованого аналізу наявної в інформаційних системах контролюючих органів податкової інформації.

Пунктом 7 Порядку №1165 визначено, що у разі коли за результатами автоматизованого моніторингу податкової накладної/розрахунку коригування встановлено, що відображена в них операція відповідає хоча б одному критерію ризиковості здійснення операції, крім податкової накладної/розрахунку коригування, складених платником податку, який відповідає хоча б одному показнику, за яким визначається позитивна податкова історія, реєстрація таких податкової накладної/розрахунку коригування зупиняється.

Пунктами 10 та 11 Порядку №1165 передбачено, що у разі зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі контролюючий орган протягом операційного дня надсилає (в електронній формі у текстовому форматі) в автоматичному режимі платнику податку квитанцію про зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування, яка є підтвердженням зупинення такої реєстрації. У квитанції про зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування зазначаються: 1) номер та дата складення податкової накладної/розрахунку коригування; 2) критерій (критерії) ризиковості платника податку та/або ризиковості здійснення операцій, на підставі якого (яких) зупинено реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі, з розрахованим показником за кожним критерієм, якому відповідає платник податку; 3) пропозиція щодо надання платником податку пояснень та копій документів, необхідних для розгляду питання прийняття контролюючим органом рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі або відмову в такій реєстрації.

Додатком 3 до Порядку №1165 визначено Критерії ризиковості здійснення операцій.

До критеріїв ризиковості здійснення операцій пунктом 1 віднесено: Обсяг постачання товару/послуги, зазначений у податковій накладній/розрахунку коригування до податкової накладної на збільшення суми податкових зобов`язань, яку/який подано для реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі - Реєстр), дорівнює або перевищує величину залишку, що визначається як різниця між обсягом придбання на митній території України такого/такої товару/послуги (крім обсягу придбання товарів/послуг за операціями, які звільнені від оподаткування та підлягають оподаткуванню за нульовою ставкою) та/або ввезення на митну територію України такого товару, зазначеного з 1 січня 2017 р. в отриманих податкових накладних/розрахунках коригування, зареєстрованих у Реєстрі, і митних деклараціях, збільшеного у 1,5 раза, та обсягом постачання відповідного товару/послуги, зазначеного/зазначеної в податкових накладних/розрахунках коригування, зареєстрованих з 1 січня 2017 р. у Реєстрі.

Механізм прийняття рішень про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних / розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі - Реєстр), реєстрацію яких відповідно до пункту 201.16 статті 201 Податкового кодексу України (далі - Кодекс) зупинено в порядку та на підставах, визначених Кабінетом Міністрів України, регламентований Порядком прийняття рішень про реєстрацію/ відмову в реєстрації податкових накладних/ розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, що затверджений наказом Міністерства фінансів України від 12.12.2019 №520 (далі - Порядок №520, у редакції, чинній на час спірних правовідносин).

Пунктами 2-4 Порядку №520 передбачено, що прийняття рішень про реєстрацію / відмову в реєстрації податкових накладних / розрахунків коригування в Реєстрі, реєстрацію яких зупинено, здійснюють комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі головних управлінь Державної податкової служби України в областях, м. Києві та Офісу великих платників податків ДПС (далі - комісія регіонального рівня).

Комісія регіонального рівня приймає рішення про реєстрацію або відмову в реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі у терміни, визначені пунктом 9 цього Порядку, та надсилає його платнику податку в порядку, встановленому статтею 42 глави 1 розділу II Кодексу.

У разі зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі платник податку має право подати копії документів та письмові пояснення стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній / розрахунку коригування, для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію / відмову в реєстрації податкової накладної/ розрахунку коригування в Реєстрі.

За змістом пункту 5 Порядку №520 перелік документів, необхідних для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію / відмову в реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі, реєстрацію яких зупинено в Реєстрі, може включати: договори, зокрема зовнішньоекономічні контракти, з додатками до них; договори, довіреності, акти керівного органу платника податку, якими оформлено повноваження осіб, які одержують продукцію в інтересах платника податку для здійснення операції; первинні документи щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складські документи, інвентаризаційні описи, у тому числі рахунки-фактури/інвойси, акти приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм і галузевої специфіки, накладні; розрахункові документи та/або банківські виписки з особових рахунків; документи щодо підтвердження відповідності продукції (декларації про відповідність, паспорти якості, сертифікати відповідності), наявність яких передбачено договором та/або законодавством.

Письмові пояснення та копії документів, зазначених у пункті 5 цього Порядку, платник податку має право подати до контролюючого органу протягом 365 календарних днів, що настають за датою виникнення податкового зобов`язання, відображеного в податковій накладній / розрахунку коригування /пункт 6 Порядку № 520/.

Відповідно до пункту 9 Порядку № 520 (в редакції Наказу Міністерства фінансів № 19 від 12.01.2023, яка набрала чинності 08.03.2023) письмові пояснення та копії документів, подані платником податку до контролюючого органу відповідно до пункту 4 цього Порядку, розглядає комісія регіонального рівня.

За результатами розгляду поданих письмових пояснень та копій документів комісія регіонального рівня протягом 5 робочих днів, що настають за днем отримання пояснень та копій документів, поданих відповідно до пункту 4 цього Порядку:

або приймає рішення про реєстрацію податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі та надсилає його платнику податку в порядку, встановленому статтею 42 глави 1 розділу II Кодексу, за формою згідно з додатком 1 до цього Порядку;

або направляє повідомлення про необхідність надання додаткових пояснень та / або документів, необхідних для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі (далі - Повідомлення), за формою згідно з додатком 2 до цього Порядку з пропозицією щодо надання платником податку додаткових пояснень та копій документів на підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній/ розрахунку коригування;

або приймає рішення про відмову в реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі у разі надання платником податку копій документів, складених/оформлених із порушенням законодавства, та надсилає його платнику податку в порядку, встановленому статтею 42 глави 1 розділу II Кодексу, за формою згідно з додатком 1 до цього Порядку.

Платник податку має право подати до контролюючого органу додаткові пояснення та копії документів на підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній / розрахунку коригування, протягом 5 робочих днів з дня, наступного за днем отримання Повідомлення.

Додаткові письмові пояснення та копії документів, зазначені в абзаці шостому цього пункту, платник податку подає до ДПС в електронній формі за допомогою засобів електронного зв`язку з урахуванням вимог Законів України «Про електронні документи та електронний документообіг», «Про електронні довірчі послуги» та Порядку обміну електронними документами з контролюючими органами, затвердженого наказом Міністерства фінансів України від 06 червня 2017 року № 557, зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 03 серпня 2017 року за № 959/30827 (у редакції наказу Міністерства фінансів України від 01 червня 2020 року № 261).

За результатами розгляду поданих додаткових пояснень та копій документів комісія регіонального рівня протягом 5 робочих днів, що настають за днем їх отримання, приймає рішення про реєстрацію / відмову в реєстрації податкових накладних / розрахунків коригування в Реєстрі за формою згідно з додатком 1 до цього Порядку.

Якщо платник податку не надав додаткових пояснень та копій документів на підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній / розрахунку коригування, комісія регіонального рівня приймає рішення про відмову в реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі протягом 5 робочих днів, що настають за днем граничного строку їх подання, визначеного абзацом шостим цього пункту.

Згідно з пунктом 10 Порядку № 520 Комісія регіонального рівня приймає рішення про відмову в реєстрації податкової накладної/ розрахунку коригування в Реєстрі в разі:

ненадання / часткового надання додаткових письмових пояснень та копій документів стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній / розрахунку коригування, реєстрацію яких зупинено в Реєстрі, при отриманні Повідомлення;

та/або надання платником податку копій документів, складених/оформлених із порушенням законодавства.

Рішення комісії регіонального рівня про відмову в реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі може бути оскаржено в адміністративному або судовому порядку /п. 12 Порядку № 520/.

Згідно з нормами пунктів 19, 20 Порядку ведення Єдиного реєстру податкових накладних, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 29.12.2010 №1246, податкова накладна та/або розрахунок коригування, реєстрацію яких зупинено, реєструється у день настання однієї з таких подій:

прийняття в установленому порядку та набрання чинності рішенням про реєстрацію податкової накладної та/або розрахунку коригування;

набрання рішенням суду законної сили про реєстрацію податкової накладної та/або розрахунку коригування (у разі надходження до ДПС відповідного рішення);

неприйняття та/або відсутність реєстрації в установленому порядку рішення про реєстрацію або відмову в реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування.

Внесення відомостей до Реєстру на підставі рішення суду, яке набрало законної сили, здійснюється з дотриманням вимог цього Порядку. При цьому вимоги абзацу десятого пункту 12 цього Порядку не застосовуються до податкової накладної та/або розрахунку коригування, реєстрацію яких зупинено в установленому порядку.

Датою внесення відомостей до Реєстру вважається день, зазначений в рішенні суду, або день набрання законної сили таким рішенням.

Системний аналіз норм податкового законодавства дає підстави для висновку, що платник податку з настанням першої із умов виникнення податкових зобов`язань, визначених у пункті 187.1 статті 187 Податкового кодексу України, зобов`язаний скласти податкову накладну в електронній формі та зареєструвати її в ЄРПН. Реєстрація податкової накладної може бути зупинена лише у порядку та на підставах, визначених Порядком №1165.

При цьому у разі зупинення реєстрації податкової накладної контролюючий орган має зазначити конкретний критерій ризиковості із розрахованим показником за відповідним критерієм, якому відповідає платник податку або операція, та визначити чіткий перелік документів, необхідних для розгляду питання про реєстрацію податкової накладної у ЄРПН.

Предметом спору у цій справі є рішення про відмову в реєстрації податкових накладних в Єдиному реєстрі податкових накладних №10017877/34630924 від 27.11.2023 року, №10017873/34630924 від 27.11.2023 року, №10017885/34630924 від 27.11.2023 року, №10017887/34630924 від 27.11.2023 року, №10017950/34630924 від 27.11.2023 року, №10017882/34630924 від 27.11.2023 року, №10017954/34630924 від 27.11.2023 року, №10017962/34630924 від 27.11.2023 року, №10017974/34630924 від 27.11.2023 року, №10018096/34630924 від 27.11.2023 року, №10018146/34630924 від 27.11.2023 року, №10017958/34630924 від 27.11.2023 року, №10018086/34630924 від 27.11.2023 року.

Підставою для прийняття спірних рішень стали висновки податкового органу про надання платником податку копій документів, складених з порушенням законодавства, а саме, платником надані товарно - транспортні накладні, заповнені з порушенням Правил перевезень вантажів автомобільним транспортом в Україні, затверджених наказом Міністерства транспорту України від 14.10.1997 № 363 (не зазначені навантажувально - розвантажувальні роботи та супровідні документи на вантаж).

Надаючи оцінку мотивам відмови у реєстрації податкових накладних, суд враховує, що позивачем після отримання квитанції надіслано контролюючому органу письмові пояснення разом з копіями документів, які підтверджують обґрунтованість складення відповідної податкової накладної.

Подією, за якою позивачем складено податкові накладні №18 від 21.10.2023 року, №19 від 22.10.2023 року, №20 від 24.10.2023 року, №21 від 25.10.2023 року, №22 від 27.10.2023 року, №23 від 28.10.2023 року, №24 від 29.10.2023 року, №1 від 01.11.2023 року, №2 від 01.11.2023 року, №4 від 04.11.2023 року, №5 від 05.11.2023 року, №6 від 06.11.2023 року, №7 від 08.11.2023 року є дата відвантаження товару, що підтверджена видатковими накладними № 102 від 21.10.2023 року, № 103 від 22.10.2023 року, № 107 від 24.10.2023 року, № 108 від 25.10.2023 року, № 109 від 27.10.2023 року, № 110 від 28.10.2023 року, № 111 від 29.10.2023 року, № 112 від 01.11.2023 року, №113 від 01.11.2023 року, № 118 від 04.11.2023 року, № 119 від 05.11.2023 року, № 120 від 06.11.2023 року, № 121 від 08.11.2023 року на поставку насіння соняшнику 2023 року.

Вказані видаткові накладні, надані контролюючому органу, містять усі необхідні реквізити, передбачені частиною 2 статті 9 "Про бухгалтерський облік та фінансову звітність в Україні". Зауважень до оформлення цих первинних документів контролюючим органом у спірних рішеннях не наведено.

Платник податку після настання першої із умов виникнення податкових зобов`язань, визначених у пункті 187.1 статті 187 ПК України, був зобов`язаний скласти податкову накладну в електронній формі та зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних.

Податкові накладні відповідають вимогам пункту 201.1 статті 201 Податкового кодексу України, що контролюючий орган не заперечує.

Суд відхиляє доводи представника відповідача про надання платником товарно-транспортних накладних, які складені з порушенням вимог Правил перевезень вантажів автомобільним транспортом в Україні, затверджених Наказом Міністерства транспорту України 14.10.1997 № 363, в обґрунтування спірних рішень, оскільки податкові накладні складені на підставі видаткових накладних.

Суд вважає, що у комісії були всі необхідні документи, складені з дотриманням законодавства, які достатні для прийняття рішення про реєстрацію податкових накладних №18 від 21.10.2023 року, №19 від 22.10.2023 року, №20 від 24.10.2023 року, №21 від 25.10.2023 року, №22 від 27.10.2023 року, №23 від 28.10.2023 року, №24 від 29.10.2023 року, №1 від 01.11.2023 року, №2 від 01.11.2023 року, №4 від 04.11.2023 року, №5 від 05.11.2023 року, №6 від 06.11.2023 року, №7 від 08.11.2023 року.

При цьому, суд звертає увагу на той факт, що дослідження факту здійснення господарської операції, на виконання яких складено податкові накладні, є предметом документальних перевірок, а обов`язком контролюючого органу при реєстрації податкових накладних є перевірка відповідності вказаних документів формі, встановленій чинним законодавством.

Отже, обставини, якими обґрунтовані спірні рішення, не є належними та достатніми для відмови у реєстрації податкових накладних.

Відповідно до частини другої статті 77 Кодексу адміністративного судочинства України в адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.

Загальними вимогами, які висуваються до актів індивідуальної дії, як актів правозастосування, є їх обґрунтованість та вмотивованість, тобто наведення податковим органом конкретних підстав їх прийняття (фактичних і юридичних), а також переконливих і зрозумілих мотивів їх прийняття.

Невиконання податковим органом законодавчо встановлених вимог щодо змісту, форми, обґрунтованості та вмотивованості акта індивідуальної дії призводить до його протиправності.

Рішення №10017877/34630924 від 27.11.2023 року, №10017873/34630924 від 27.11.2023 року, №10017885/34630924 від 27.11.2023 року, №10017887/34630924 від 27.11.2023 року, №10017950/34630924 від 27.11.2023 року, №10017882/34630924 від 27.11.2023 року, №10017954/34630924 від 27.11.2023 року, №10017962/34630924 від 27.11.2023 року, №10017974/34630924 від 27.11.2023 року, №10018096/34630924 від 27.11.2023 року, №10018146/34630924 від 27.11.2023 року, №10017958/34630924 від 27.11.2023 року, №10018086/34630924 від 27.11.2023 року не відповідають вимогам вмотивованості та обґрунтованості та не підтверджують наявність об`єктивних обставин, які перешкоджали реєстрації податкових накладних, складених позивачем, з урахуванням сукупності поданих документів.

За таких обставин, зважаючи на викладене, суд дійшов висновку, що вказані рішення комісії Головного управління ДПС у Полтавській області з питань зупинення реєстрації податкової накладної /розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних не ґрунтується на вимогах законодавства, винесені без урахування усіх обставин, які мали значення для їх прийняття, а відтак підлягають визнанню протиправними та скасуванню.

Зважаючи на те, що суд дійшов висновку про відсутність підстав для відмови у реєстрації податкових накладних в Єдиному реєстрі податкових накладних, належним способом захисту порушеного права позивача є зобов`язання Державної податкової сллужби України зареєструвати податкові накладні №18 від 21.10.2023 року, №19 від 22.10.2023 року, №20 від 24.10.2023 року, №21 від 25.10.2023 року, №22 від 27.10.2023 року, №23 від 28.10.2023 року, №24 від 29.10.2023 року, №1 від 01.11.2023 року, №2 від 01.11.2023 року, №4 від 04.11.2023 року, №5 від 05.11.2023 року, №6 від 06.11.2023 року, №7 від 08.11.2023 року в Єдиному реєстрі податкових накладних датою їх подання.

Беручи до уваги встановлені в ході судового розгляду фактичні обставини справи та враховуючи вищенаведені норми законодавства, якими урегульовано спірні відносини, суд дійшов висновку про задоволення позову Товариства з обмеженою відповідальністю "АГРОФІРМА "ТРУД.ЗЕМЛЯ.КАПІТАЛ." повністю.

Відповідно до статті 132 Кодексу адміністративного судочинства України судові витрати складаються із судового збору та витрат, пов`язаних з розглядом справи.

Згідно з частиною 1 статті 139 Кодексу адміністративного судочинства України при задоволенні позову сторони, яка не є суб`єктом владних повноважень, всі судові витрати, які підлягають відшкодуванню або оплаті відповідно до положень цього Кодексу, стягуються за рахунок бюджетних асигнувань суб`єкта владних повноважень, що виступав відповідачем у справі, або якщо відповідачем у справі виступала його посадова чи службова особа.

Враховуючи те, що передумовою для виникнення цього спору є прийняття Головним управлінням ДПС у Полтавській області протиправних рішень про відмову у реєстрації податкової накладної у ЄРПН, суд дійшов висновку, що судовий збір належить стягнути у повному обсязі за рахунок бюджетних асигнувань Головного управління ДПС України у Полтавській області.

Керуючись статтями 241-245 Кодексу адміністративного судочинства України,

В И Р І Ш И В:

Адміністративний позов Товариства з обмеженою відповідальністю "АГРОФІРМА "ТРУД.ЗЕМЛЯ.КАПІТАЛ." (вул. Сонячна, 4, с. Веселе, Харківський район, Харківська область, 62420; код ЄДРПОУ 34630924) до Головного управління ДПС у Полтавській області (вул. Європейська, 4, м. Полтава, 36000; код ЄДРПОУ 44057192), Державної податкової служби України (Львівська площа, 8, м. Київ, 04053; код ЄДРПОУ 43005393) про визнання протиправними та скачування рішень, зобов`язання вчинити певні дії - задовольнити.

Визнати протиправними та скасувати рішення Комісії Головного управління ДПС у Полтавській області з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних №10017877/34630924 від 27.11.2023 року, №10017873/34630924 від 27.11.2023 року, №10017885/34630924 від 27.11.2023 року, №10017887/34630924 від 27.11.2023 року, №10017950/34630924 від 27.11.2023 року, №10017882/34630924 від 27.11.2023 року, №10017954/34630924 від 27.11.2023 року, №10017962/34630924 від 27.11.2023 року, №10017974/34630924 від 27.11.2023 року, №10018096/34630924 від 27.11.2023 року, №10018146/34630924 від 27.11.2023 року, №10017958/34630924 від 27.11.2023 року, №10018086/34630924 від 27.11.2023 року.

Зобов`язати Державну податкову службу України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних податкові накладні, складені та подані на реєстрацію Товариством з обмеженою відповідальністю "АГРОФІРМА "ТРУД.ЗЕМЛЯ.КАПІТАЛ." №18 від 21.10.2023 року, №19 від 22.10.2023 року, №20 від 24.10.2023 року, №21 від 25.10.2023 року, №22 від 27.10.2023 року, №23 від 28.10.2023 року, №24 від 29.10.2023 року, №1 від 01.11.2023 року, №2 від 01.11.2023 року, №4 від 04.11.2023 року, №5 від 05.11.2023 року, №6 від 06.11.2023 року, №7 від 08.11.2023 року, датою їх подання.

Стягнути за рахунок бюджетних асигнувань Головного управління ДПС у Полтавській області на користь Товариства з обмеженою відповідальністю "АГРОФІРМА "ТРУД.ЗЕМЛЯ.КАПІТАЛ." судові витрати зі сплати судового збору в сумі 39364,00 грн. (тридцять дев`ять тисяч триста шістдесят чотири гривні).

Рішення набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо таку скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Рішення може бути оскаржене до Другого апеляційного адміністративного суду в порядку, визначеному статтею 297 Кодексу адміністративного судочинства України.

Апеляційна скарга на дане рішення може бути подана протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення.

Повне рішення складено 17 червня 2024 року.

Головуючий суддя А.Б. Головко

СудПолтавський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення05.06.2024
Оприлюднено19.06.2024
Номер документу119779679
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи з приводу адміністрування податків, зборів, платежів, а також контролю за дотриманням вимог податкового законодавства, зокрема щодо реалізації податкового контролю

Судовий реєстр по справі —440/2142/24

Ухвала від 17.12.2024

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Шишов О.О.

Ухвала від 28.10.2024

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Шишов О.О.

Постанова від 17.09.2024

Адміністративне

Другий апеляційний адміністративний суд

Мельнікова Л.В.

Постанова від 17.09.2024

Адміністративне

Другий апеляційний адміністративний суд

Мельнікова Л.В.

Ухвала від 16.09.2024

Адміністративне

Другий апеляційний адміністративний суд

Мельнікова Л.В.

Ухвала від 27.08.2024

Адміністративне

Другий апеляційний адміністративний суд

Мельнікова Л.В.

Рішення від 05.06.2024

Адміністративне

Полтавський окружний адміністративний суд

А.Б. Головко

Рішення від 05.06.2024

Адміністративне

Полтавський окружний адміністративний суд

А.Б. Головко

Ухвала від 07.03.2024

Адміністративне

Полтавський окружний адміністративний суд

А.Б. Головко

Ухвала від 27.02.2024

Адміністративне

Полтавський окружний адміністративний суд

А.Б. Головко

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні