Постанова
від 04.06.2024 по справі 500/4743/22
ВОСЬМИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ВОСЬМИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

Головуючий суддя у першій інстанції: Баб`юк П.М.

04 червня 2024 рокуЛьвівСправа № 500/4743/22 пров. № А/857/7347/24Восьмий апеляційний адміністративний суд в складі колегії:

головуючого судді:Бруновської Н.В.

суддів:Запотічного І.І., Шавеля Р.М.

за участю секретаря судового засідання:Юник А.А.

апелянта: ОСОБА_1

представника апелянта:Уставицького І.І.

представника відповідача:Друзюк Р.М.

представника третьої особи:Печеного О.П.

третіх осіб: Біскупського С.Б., Калошина Т.І.

розглянувши у відкритому судовому засіданні апеляційну скаргу ОСОБА_1 на рішення Тернопільського окружного адміністративного суду від 04 березня 2024 року у справі № 500/4743/22 за адміністративним позовом ОСОБА_1 до Тернопільської міської ради, треті особи, які не заявляють самостійних вимог щодо предмета спору: ОСОБА_2 , ОСОБА_3 , ОСОБА_4 , ОСОБА_5 , Головне управління Держгеокадастру у Тернопільській області, третя особа без самостійних вимог на стороні відповідача - Товариство з обмеженою відповідальністю "ВВС-БУД" про визнання протиправним та скасування рішення від 19.12.2022р. №8/п21/44, -

ВСТАНОВИВ:

29.12.2022р. ОСОБА_1 звернувся з позовом до Тернопільської міської радив якому просив суд:

- визнати протиправним та скасувати рішення Тернопільської міської ради від 19.12.2022 №8/п21/44.

Рішенням Тернопільського окружного адміністративного суду від 04.03.2024р відмовлено в позові.

Не погоджуючись із рішенням суду першої інстанції, апелянт ОСОБА_1 подав апеляційну скаргу, в якій зазначає, що судом першої інстанції порушено норми матеріального та процесуального права.

Просить суд, Рішення Тернопільського окружного адміністративного суду від 04.03.2024р. скасувати та прийняти нове рішення, яким позов задовольнити повністю.

Апелянт, ОСОБА_1 та його представник ОСОБА_6 в судовому засіданні апеляційну скаргу підтримали з підстав у ній зазначених.

Треті особи які не заявляють самостійні вимоги щодо предмету спору на стороні позивача ОСОБА_3 , ОСОБА_4 , не заперечили проти задоволення апеляційної скарги.

Представник відповідача, ОСОБА_7 в судовому засіданні просив суд, апеляційну скаргу залишити без задоволення, а рішення суду першої інстанції без змін.

Представник третьої особи, ТзОВ "ВВС-БУД" - Печений О.П. проти задоволення апеляційної скарги заперечив, та просив рішення суду першої інстанції залишити без змін.

Інші особи, які беруть участь у справі, в судове засідання не з`явились, хоча належним чином повідомленні про дату, час і місце розгляду справи в порядку ст.126 КАС України, що не перешкоджає розгляду справи у їх відсутності відповідно до ст.313 КАС України.

Заслухавши суддю-доповідача, учасників процесу, дослідивши матеріали справи, перевіривши доводи скарги, законність і обґрунтованість рішення суду, колегія суддів дійшла висновку, що апеляційна скарга підлягає до задоволення виходячи з наступних підстав.

18.08.2015р. Тернопільська міська рада прийняла рішення №6/61/59 "Про затвердження проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки площею 0,1400 га за адресою вул. М. Паращука, 2, ТОВ "ВВС-Буд" (т.1 а.с. 94).

Із змісту вказаного рішення видно, що ТОВ "ВВС-Буд" надано земельну ділянку за адресою М.Паращука, 2, м.Тернопіль, площею 0,1400 га, кадастровий номер: 6110100000:12:003:0015, в оренду терміном на десять років для обслуговування викупленого приміщення та будівництва багатоквартирного житлового будинку з приміщеннями громадського призначення, гаражами, стоянками для автотранспорту. Вирішено віднести дану земельну ділянку, до земель житлової та громадської забудови

Крім того, орган місцевого самоврядування надав ТОВ "ВВС-Буд" дозвіл на укладання договору земельного сервітуту, терміном на п`ять років, на земельну ділянку площею 0,0373 га для проходу та проїзду за адресою вул.Паращука, 2.

Однак, вказаний договір земельного сервітуту так і не був укладений.

15.10.2015р. Тернопільська міська рада (орендодавець) та ТОВ "ВВС-Буд" (орендар) уклали договір оренди земельної ділянки №5644, кадастровий номер: 6110100000:12:003:0015. Загальна площа 0,1400 га. Строк дії договору до 18.08.2025р. (т.1 а.с. 92-93).

16.12.2015р. складено та підписано акт встановлення (відновлення) в натурі на місцевості зовнішніх меж земельної ділянки та акт прийому прийому-передачі межових знаків на зберігання (т.1 а.с.96).

Також, 16.12.2015р. складено та підписано акт прийому-передачі земельної ділянки в оренду для обслуговування викупленого приміщення та будівництва багатоквартирного житлового будинку з приміщеннями громадського призначення, гаражами і стоянками для автотранспорту за адресою АДРЕСА_1 (т.1а.с.97).

18.12.2015р. зареєстровано за ТОВ "ВВС-Буд" право оренди земельної ділянки за адресою АДРЕСА_1 , площею 0,1400 га, кадастровий номер: 6110100000:12:003:0015.

Одночасно, судом першої інстанції встановлено, що позивачу ОСОБА_1 на праві власності належить гараж за адресою: АДРЕСА_1 та земельна ділянка кадастровий номер: 6110100000:12:003:0025 площею 0,0015 га.

15.02.2022р. ОСОБА_1 звернувся до Тернопільської міської ради із заявою в якій просив надати дозвіл на складання проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки площею до 0,0431 га для укладення договору земельного сервітуту для проходу та проїзду до власного гаража за адресою АДРЕСА_1 . (т.1 а.с. 90).

Зокрема, позивач бажає отримати спірну земельну ділянку в сервітутне користування для проходу, проїзду, яка перебуває у користуванні ТОВ "ВВС-Буд".

30.03.2022р. Тернопільська міська рада листом №8429 повідомила позивача, що бажана для встановлення земельного сервітут земельна ділянка, є сформованою та перебуває в користуванні ТзОВ "ВВС-БУД" на підставі договору оренди. Тому, відсутні підстави для задоволення заяви. (т.1 а.с. 98).

Не погоджуючись із такими діями відповідача, ОСОБА_1 звернувся з позовом до суду.

16.05.2022р. Рішенням у справі №500/1659/22 в позові ОСОБА_1 до Тернопільської міської ради про визнання протиправними дій що виразились у навмисному невнесенню в порядку, передбаченому ст.124-1 ЗК України на розгляд сесії Тернопільської міської ради заяви та доданих до неї документів, які вказані в описі від 15.02.2022 року про надання дозволу на розроблення проекту землеустрою земельної ділянки площею 0,0431 га по АДРЕСА_1 , для укладення договору земельного сервітуту або відмови у наданні з підстав, які вказані для цього у ЗК України відмовлено.

20.10.2022р. Постановою Восьмого апеляційного адміністративного суду у справі №500/1659/22 Рішення Тернопільського окружного адміністративного суду від 16.05.2022р. у справі №500/1659/22 скасовано та прийнято нову постанову, якою адміністративний позов задоволено повністю.

Суд визнав протиправними дії Тернопільської міської ради стосовно невнесення на розгляд сесії клопотання ОСОБА_1 про надання дозволу на розроблення проекту землеустрою стосовно земельної ділянки, площею 0,0431 га, яка знаходиться за адресою: АДРЕСА_1 , з метою вирішення питання земельного сервітуту.

Одночасно, суд апеляційної інстанції зобов`язав Тернопільську міську раду повторно розглянути клопотання ОСОБА_1 про надання дозволу на розроблення проекту землеустрою стосовно земельної ділянки, площею 0,0431 га, яка знаходиться за адресою : АДРЕСА_1 , з метою вирішення питання земельного сервітуту, з урахуванням висновків суду апеляційної інстанції, викладених у цій постанові.

На виконання вказаного рішення 28.11.2022р. Тернопільський окружний адміністративний суд видав виконавчий лист зобов`язального характеру (т.1 а.с. 16 ).

29.11.2022р. ОСОБА_1 звернувся до суб`єкта владних повноважень із заявою, в якій просив виконати Постанову Восьмого апеляційного адміністративного суду від 20.10.2022р. у справі №500/1659/22 до якої додав виконавчий лист від 28.11.2022р.

З метою виконання рішення суду, що набрало законної сили 19.12.2022р. Тернопільська міська рада прийняла оскаржене рішення №8/п21/44 про відмову ОСОБА_1 в наданні дозволу на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки площею до 0,0431 га для укладання договору земельного сервітуту для проходу та проїзду за адресою АДРЕСА_1 , оскільки бажане місце розташування земельної ділянки, яку передбачається сформувати з метою встановлення земельного сервітуту знаходиться в межах земельної ділянки за кадастровий номер 6110100000:12:003:0015, яка перебуває в користуванні ТОВ "ВВС-Буд".

Не погоджуючись із вказаним рішенням, вважаючи його протиправним, ОСОБА_1 звернувся до суду із даним позовом.

Як видно з матеріалів справи, ОСОБА_8 , який залучений до справи як спеціаліст (інженер геодезист, інженер-землевпорядник) на замовлення ТОВ "BBC-БУД" за допомогою програмного забезпечення на плані земельної ділянки з кадастровим номером №6110100000:12:003:0015 площею 0,14 га, що перебуває в оренді ТОВ "BBC-БУД", відобразив (наніс) запропонований позивачем план земельної ділянки (межі) сервітутного користування площею 0,0431 га.

З вказаного плану видно, що бажане місце розташування земельної ділянки, яку передбачається сформувати з метою встановлення земельного сервітуту частково знаходиться в межах земельної ділянки за кадастровий номер 6110100000:12:003:0015, яка перебуває в користуванні ТОВ "ВВС-Буд".

Разом з тим, суд першої інстанції у даній справі призначив судову земельно-технічну експертизу.

На вирішення експертизи поставив наступні питання:

1. Які фактичні конфігурація, проміри та площа земельної ділянки з кадастровим номером 6110100000:12:003:0015, яка перебуває у користуванні (оренді) ТОВ "BBC-Буд", в натурі (на місцевості)?

2. Чи знаходиться бажане місце території площею 0,0431 га, яка передбачається для встановлення земельного сервітуту, визначене планом земельної ділянки площею 0,0431 га по вул. Паращука, що надається в сервітутне користування для проходу та проїзду до існуючих гаражів, та кадастровим планом земельної ділянки площею 0,0431 га по вул. Паращука, що надається в сервітутне користування для проходу та проїзду до існуючих гаражів, складеними сертифікованим інженером-землевпорядником ОСОБА_9 , в межах земельної ділянки з кадастровим номером 6110100000:12:003:0015, що перебуває в оренді ТОВ "BBC-Буд" на підставі договору оренди земельної ділянки від 15.10.2015р., зареєстрованого у книзі записів посвідчення факту реєстрації 16.12.2015р. № 5644.".

З висновку експертів за результатами проведення судової земельно-технічної експертизи від 31.10.2023р. №19325/23-41 видно:

1. Фактична конфігурація земельної ділянки з кадастровим номером 6110100000:12:003:0015, що перебуває в оренді ТОВ "BBC-Буд" на підставі договору оренди земельної ділянки від 15.10.2015р., який зареєстрований у книзі записів посвідчення факту реєстрації 16.12.2015р. № 5644, в натурі (на місцевості) - багатокутник із 20-ма кутами.

Фактична площа земельної ділянки з кадастровим номером 6110100000:12:003:0015 в натурі (на місцевості) становить 0,1434 га.

Фактичні проміри земельної ділянки з кадастровим номером 6110100000:12:003:0015 в натурі (на місцевості) відображені на рисунку 7 десятковими дробами із розрядом "соті" та у стовпчику "Довжини ліній, м" таблиці 1 у дослідницькій частині висновку.

2. На плані земельної ділянки площею 0,0431 га по вул. Паращука, що надається в сервітутне користування для проходу та проїзду до існуючих гаражів (том 1 а.с. 24, 50, 84 (зворотна сторона), 230) та на кадастровому плані земельної ділянки площею 0,0431 га по вул. Паращука, що надається в сервітутне користування для проходу та проїзду до існуючих гаражів (том 1 а.с. 25, 51, 85), які складені сертифікованим інженером-землевпорядником ОСОБА_10 та які наявні в матеріалах судової справи у паперовому вигляді, не відображена будь-яка геодезична інформація, з використанням якої можливо визначити розташування вказаної території на земній поверхні, у зв`язку із чим, за вказаними матеріалами визначити чи знаходиться бажане місце території площею 0,0431 га, яка передбачається для встановлення земельного сервітуту, в межах земельної ділянки з кадастровим номером 6110100000:12:003:0015, що перебуває в оренді ТОВ "ВВС-Буд" на підставі договору оренди земельної ділянки від 15.10.2015, зареєстрованого у книзі записів посвідчення факту реєстрації 16.12.2015р. за № 5644, не вбачається можливим.

Бажане місце території площею 0,0431 га., яка передбачається для встановлення земельного сервітуту, визначене планом земельної ділянки площею 0,0431 га по АДРЕСА_1 , що надається в сервітутне користування для проходу та проїзду до існуючих гаражів (т.2 а.с. 126 (файл формату .dmf, ім`я файлу "500 проїзд З"), та кадастровим планом земельної ділянки площею 0,0431 га по АДРЕСА_1 , що надається в сервітутне користування для проходу та проїзду до існуючих гаражів (т.2 а.с.126 (файл формату .dmf, ім`я файлу "кад план з міською радою"), які складені сертифікованим інженером-землевпорядником ОСОБА_10 , частково, площею 0,0370 га, знаходиться в межах земельної ділянки з кадастровим номером 6110100000:12:003:0015, що перебуває в оренді ТОВ "BBC-Буд" на підставі договору оренди земельної ділянки від 15.10.2015, зареєстрованого у книзі записів посвідчення факту реєстрації 16.12.2015 за № 5644, згідно із координатами поворотних точок (кутів) фактичних меж цієї земельної ділянки, які внесені до бази даних Державного земельного кадастру (див. рисунок 15 у дослідницькій частині висновку).

Відмовляючи у задоволенні позову суд першої інстанції виходив з того, що спірна земельна ділянка площею 0,1400 га з кадастровим номером 6110100000:12:003:0015 є сформованою, оскільки зареєстрована у Державному земельному кадастрі, внесено відповідні відомості про її формування та присвоєно кадастровий номер.

Однак, із такими висновками суду першої інстанції колегія суддів не погоджується з огляду на таке.

ч.2 ст.19 Конституції України встановлено, що органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Згідно ч.1 ст. 93 ЗК України, право оренди земельної ділянки - це засноване на договорі строкове платне володіння і користування земельною ділянкою, необхідною орендареві для провадження підприємницької та іншої діяльності.

ч.1 ст.98 ЗК України право земельного сервітуту - це право власника або землекористувача земельної ділянки чи іншої заінтересованої особи на обмежене платне або безоплатне користування чужою земельною ділянкою (ділянками).

Із змісту ст.99 ЗК України видно, що власники або землекористувачі земельних ділянок чи інші заінтересовані особи можуть вимагати встановлення таких земельних сервітутів, зокрема, право проходу та проїзду на велосипеді, право проїзду на транспортному засобі по наявному шляху.

ст.100 ЗК України передбачено, що сервітут може бути встановлений договором, законом, заповітом або рішенням суду. Сервітут може належати власникові (володільцеві) сусідньої земельної ділянки, а також іншій конкретно визначеній особі (особистий сервітут).

Земельний сервітут може бути встановлений договором між особою, яка вимагає його встановлення, та власником (землекористувачем) земельної ділянки.

За домовленістю сторін договір про встановлення земельного сервітуту може бути посвідчений нотаріально.

Власник земельної ділянки також може встановити вимогу нотаріального посвідчення договору про встановлення земельного сервітуту та скасувати таку вимогу. Встановлення (скасування) вимоги є одностороннім правочином, що підлягає нотаріальному посвідченню. Така вимога є обтяженням речових прав на земельну ділянку та підлягає державній реєстрації в порядку, визначеному законом.

Земельний сервітут підлягає державній реєстрації в порядку, встановленому для державної реєстрації прав на нерухоме майно.

У разі необхідності встановлення земельного сервітуту на землях державної, комунальної власності, не сформованих у земельну ділянку, допускається формування земельної ділянки в межах території, на яку буде поширюватися право земельного сервітуту.

Порядок встановлення земельних сервітутів на землях державної, комунальної власності визначено ст.124-1 ЗК України.

Відповідно до ч.1 ст.124-1 ЗК України, особа, заінтересована у встановленні земельного сервітуту на землях державної, комунальної власності, звертається з клопотанням у разі, якщо:

а) земельна ділянка не передана у користування або у разі необхідності встановлення земельного сервітуту на землях, не сформованих у земельні ділянки, - до органу виконавчої влади, органу місцевого самоврядування, що здійснює розпорядження земельною ділянкою державної, комунальної власності;

б) земельна ділянка перебуває у користуванні - до органу виконавчої влади, органу місцевого самоврядування, що здійснює розпорядження земельною ділянкою державної, комунальної власності, або до землекористувача.

У клопотанні має бути зазначена мета встановлення земельного сервітуту.

До клопотання додаються:

а) копії документів, що підтверджують право власності заявника на будівлі, споруди, що розташовані на земельній ділянці (за наявності);

б) письмове погодження землекористувача (у разі встановлення земельного сервітуту щодо сформованої земельної ділянки, яка перебуває у користуванні, за договором з органом виконавчої влади, органом місцевого самоврядування, що здійснює розпорядження земельною ділянкою державної, комунальної власності), справжність підпису на якому засвідчується нотаріально;

в) проект договору про встановлення земельного сервітуту (у разі встановлення земельного сервітуту щодо сформованої земельної ділянки);

г) графічні матеріали із зазначенням орієнтовного місця розташування та площі земельної ділянки, яку передбачається сформувати з метою встановлення земельного сервітуту (у разі необхідності формування земельної ділянки державної, комунальної власності з метою встановлення земельного сервітуту);

ґ) технічна документація із землеустрою щодо встановлення меж частини земельної ділянки, на яку поширюється право суборенди, сервітуту, що розробляється без одержання дозволу на її розроблення (у разі встановлення земельного сервітуту щодо сформованої земельної ділянки).

ч.2 ст.124-1 ЗК України встановлено, що у разі необхідності встановлення земельного сервітуту на сформованій земельній ділянці:

-особа відповідно до пункту "а" частини першої цієї статті приймає рішення про надання згоди на встановлення земельного сервітуту та забезпечує укладення договору про встановлення земельного сервітуту або надає мотивовану відмову у його встановленні;

-особа відповідно до пункту "б" частини першої цієї статті забезпечує укладення договору про встановлення земельного сервітуту або надає мотивовану відмову у його встановленні.

Укладення договору про встановлення земельного сервітуту з органом виконавчої влади, органом місцевого самоврядування здійснюється на підставі рішення цього органу. У разі відмови в укладенні договору про встановлення земельного сервітуту щодо сформованої земельної ділянки державної, комунальної власності такий договір визнається укладеним за рішенням суду.

Згідно ч.3 ст.124-1 ЗК України у разі необхідності формування земельної ділянки державної, комунальної власності з метою встановлення земельного сервітуту орган виконавчої влади, орган місцевого самоврядування протягом одного місяця з дня отримання клопотання приймає рішення про надання дозволу на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки.

У рішенні органу виконавчої влади, органу місцевого самоврядування про відмову у наданні дозволу на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки має зазначатися вичерпний перелік підстав для такої відмови з обов`язковим посиланням на закони та прийняті відповідно до них нормативно-правові акти, що регулюють відносини у відповідній сфері.

З аналізу вищенаведеного слідує, що у випадку встановлення земельного сервітуту на сформованій земельній ділянці (або переданій в користування) особа звертається із клопотанням про встановлення земельного сервітуту до органу місцевого самоврядування (в спірному випадку) або землекористувача, в якому зазначає мету встановлення земельного сервітуту.

До поданого клопотання особа додає наступні документи: копії документів, що підтверджують право власності заявника на будівлі, споруди, що розташовані на земельній ділянці (за наявності); письмове погодження землекористувача (у разі встановлення земельного сервітуту щодо сформованої земельної ділянки, яка перебуває у користуванні, за договором з органом виконавчої влади, органом місцевого самоврядування, що здійснює розпорядження земельною ділянкою державної, комунальної власності), справжність підпису на якому засвідчується нотаріально; проект договору про встановлення земельного сервітуту (у разі встановлення земельного сервітуту щодо сформованої земельної ділянки); технічна документація із землеустрою щодо встановлення меж частини земельної ділянки, на яку поширюється право суборенди, сервітуту, що розробляється без одержання дозволу на її розроблення (у разі встановлення земельного сервітуту щодо сформованої земельної ділянки);

У випадку встановлення земельного сервітуту на несформованій земельній ділянці особа звертається із клопотанням про надання дозволу на розробку проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки з метою встановлення земельного сервітуту до органу місцевого самоврядування, в якому зазначає мету встановлення земельного сервітуту.

До поданого клопотання особа додає наступні документи: копії документів, що підтверджують право власності заявника на будівлі, споруди, що розташовані на земельній ділянці (за наявності); графічні матеріали із зазначенням орієнтовного місця розташування та площі земельної ділянки, яку передбачається сформувати з метою встановлення земельного сервітуту (у разі необхідності формування земельної ділянки комунальної власності з метою встановлення земельного сервітуту).

Отже, діюче земельне законодавство не передбачає звернення із клопотанням про надання дозволу на розробку проекту землеустрою стосовно сформованої земельної ділянки, оскільки проекти землеустрою складаються з метою формування нових земельних ділянок.

Якщо особа бажає скористатись правом на встановлення земельного сервітуту на раніше сформованій земельній ділянці, вона зобов`язана у встановленому порядку замовити розроблення технічної документації із землеустрою щодо встановлення меж частини земельної ділянки, на яку поширюється право сервітуту. Після розроблення технічної документації, остання додається особою до клопотання про встановлення земельного сервітуту.

При цьому, у разі встановлення земельного сервітуту щодо сформованої земельної ділянки, яка перебуває у користуванні, за договором з органом виконавчої влади, органом місцевого самоврядування, що здійснює розпорядження земельною ділянкою державної, комунальної власності, заявник має до заяви додати письмове погодження землекористувача, справжність підпису на якому засвідчується нотаріально.

Щодо знаходження спірної земельної ділянки площею 0,0431 га, яку позивач бажає отримати в сервітутне користування в межах земельної ділянки кадастровий номер 6110100000:12:003:0015 колегія суддів звертає увагу на Постанову Восьмого апеляційного адміністративного суду від 20.10.2022р у справі №500/1659/22.

Суд апеляційної інстанції визнав протиправними дії Тернопільської міської ради стосовно невнесення на розгляд сесії клопотання ОСОБА_1 про надання дозволу на розроблення проекту землеустрою стосовно земельної ділянки, площею 0,0431 га, яка знаходиться за адресою : АДРЕСА_1 , з метою вирішення питання земельного сервітуту.

Одночасно, колегія суддів апеляційної інстанції зобов`язала Тернопільську міську раду повторно розглянути клопотання ОСОБА_1 про надання дозволу на розроблення проекту землеустрою стосовно земельної ділянки, площею 0,0431 га, яка знаходиться за адресою : АДРЕСА_1 , з метою вирішення питання земельного сервітуту, з урахуванням висновків суду апеляційної інстанції, викладених у цій постанові.

При цьому, суд апеляційної інстанції встановив, що спірна земельна ділянка з кадастровим номером 6110100000:12:003:0015 не є сформованою, що спростовує висновки суду першої інстанції в цій частині.

ч.4 ст.78 КАС України передбачено, що обставини, встановлені рішенням суду у господарській, цивільній або адміністративній справі, що набрало законної сили, не доказуються при розгляді іншої справи, у якій беруть участь ті самі особи або особа, стосовно якої встановлено ці обставини, якщо інше не встановлено законом.

Крім того, за результатами судової земельно-технічної експертизи від 31.10.2023р. № 19325/23-41 видно, що спірна земельна ділянка площею до 0,0431 га яку позивач бажає отримати в сервітутне користування часткового знаходиться в межах земельної ділянки кадастровий номер 6110100000:12:003:0015. Бажане місце території площею 0,0431 га., яка передбачається для встановлення земельного сервітуту, визначене планом земельної ділянки площею 0,0431 га по АДРЕСА_1 , що надається в сервітутне користування для проходу та проїзду до існуючих гаражів (т.2 а.с. 126 (файл формату .dmf, ім`я файлу "500 проїзд З"), та кадастровим планом земельної ділянки площею 0,0431 га по АДРЕСА_1 , що надається в сервітутне користування для проходу та проїзду до існуючих гаражів (т.2 а.с.126 (файл формату .dmf, ім`я файлу "кад план з міською радою"), які складені сертифікованим інженером-землевпорядником ОСОБА_10 , частково, площею 0,0370 га, знаходиться в межах земельної ділянки з кадастровим номером 6110100000:12:003:0015, що перебуває в оренді ТОВ "BBC-Буд" на підставі договору оренди земельної ділянки від 15.10.2015, зареєстрованого у книзі записів посвідчення факту реєстрації 16.12.2015 за № 5644, згідно із координатами поворотних точок (кутів) фактичних меж цієї земельної ділянки, які внесені до бази даних Державного земельного кадастру (див. рисунок 15 у дослідницькій частині висновку).

Отже, бажане місце території площею 0,0431 га яка передбачається для встановлення земельного сервітуту частково, площею 0,0370 га знаходиться в межах земельної ділянки з кадастровим номером 6110100000:12:003:0015, що перебуває в оренді ТзОВ «ВВС-Буд» на підставі договору оренди.

Відповідно до ч.1,ч.2 ст.79-1 ЗК України формування земельної ділянки полягає у визначенні земельної ділянки як об`єкта цивільних прав. Формування земельної ділянки передбачає визначення її площі, меж та внесення інформації про неї до Державного земельного кадастру.

Формування земельних ділянок здійснюється, серед іншого, у порядку відведення земельних ділянок із земель державної та комунальної власності за проектами землеустрою щодо їх відведення.

Сформовані земельні ділянки підлягають державній реєстрації у Державному земельному кадастрі. Земельна ділянка вважається сформованою з моменту присвоєння їй кадастрового номера.

Враховуючи вищевикладене, колегія суддів погоджується з доводами апелянта про те, що спірна земельна ділянка площею 0,373 га не є сформованою, оскільки Восьмий апеляційний адміністративний суд у постанові від 20.10.2022р. у справі №500/1659/22, вказуючи про несформованість земельної ділянки з кадастровим номером 6110100000:12:003:0015, виходив з відсутності реєстрації належним чином у Державному земельному кадастрі сервітуту площею 0,0373 га, який зазначений на кадастровому плані вказаної земельної ділянки, що надана в оренду ТОВ "BBC-Буд", що підтверджується земельно-технічною експертизою від 31.10.2023р. № 19325/23-41, та що не спростував відповідач.

Колегія суддів вважає висновки відповідача Тернопільської міської ради з яким погодився суд першої інстанції, що спірна земельна ділянка є сформована як об`єкт цивільних прав, та не передбачає встановлення земельного сервітуту, необхідності її поділу на окремі земельні ділянки ї формування нової земельної ділянки шляхом її відведення за проектом землеустрою є передчасними.

За таких обставин, колегія суддів вважає висновки суду першої інстанції про відсутність підстав для задоволення позову помилковими, оскільки суб`єкт владних повноважень в особі Тернопільської міської ради приймаючи оскаржене рішення діяв не у спосіб визначений законами та Конституцією України.

У силу п.2 ч.1 ст.315 КАС України за наслідками розгляду апеляційної скарги на судове рішення суду першої інстанції суд апеляційної інстанції має право скасувати судове рішення повністю або частково і ухвалити нове судове рішення у відповідній частині або змінити судове рішення.

Згідно зі ст.317 КАС України підставами для скасування судового рішення суду першої інстанції повністю або частково та ухвалення нового рішення у відповідній частині або зміни рішення є:

1) неповне з`ясування судом обставин, що мають значення для справи;

2) недоведеність обставин, що мають значення для справи, які суд першої інстанції визнав встановленими;

3) невідповідність висновків, викладених у рішенні суду першої інстанції, обставинам справи;

4) неправильне застосування норм матеріального права або порушення норм процесуального права.

З огляду на викладені обставини справи, суд апеляційної інстанції дійшов висновку про те, що судом першої інстанції ухвалено рішення з порушенням норм матеріального та процесуального права, що призвело до неправильного вирішення справи і є підставою для скасування рішення суду першої інстанції та прийняття нового, яким слід задовольнити позов.

ч.1,ч.6 ст.139 КАС України передбачено, що при задоволенні позову сторони, яка не є суб`єктом владних повноважень, всі судові витрати, які підлягають відшкодуванню або оплаті відповідно до положень цього Кодексу, стягуються за рахунок бюджетних асигнувань суб`єкта владних повноважень, що виступав відповідачем у справі, або якщо відповідачем у справі виступала його посадова чи службова особа.

Якщо суд апеляційної чи касаційної інстанції, не повертаючи адміністративної справи на новий розгляд, змінить судове рішення або ухвалить нове, відповідно змінює розподіл судових витрат.

Керуючись ст.ст. 308,310,315,317,321,322,325,329 КАС України суд,-

ПОСТАНОВИВ:

Апеляційну скаргу ОСОБА_1 задовольнити.

Рішення Тернопільського окружного адміністративного суду від 04 березня 2024 року у справі № 500/4743/22 скасувати та прийняти нову постанову.

Позов задовольнити.

Визнати протиправним та скасувати рішення Тернопільської міської ради від 19.12.2022р. №8/п21/44.

Стягнути за рахунок бюджетних асигнувань Тернопільської міської ради (вул. Листопадова, 5,м. Тернопіль, Тернопільська обл., Тернопільський р-н,46001 код ЄДРПОУ/РНОКПП НОМЕР_1 ) на користь ОСОБА_1 ( АДРЕСА_2 код ЄДРПОУ/РНОКПП НОМЕР_2 ) понесені судові витрати у вигляді сплати судового збору за подання позовної заяви в сумі 992,40 (дев`ятсот дев`яносто дві гривні сорок копійок), що сплачений згідно платіжної інструкції №ПН1545 від 26.12.2022р. та за подання апеляційної скарги в сумі 1488,60 грн. (одна тисяча чотириста вісімдесят вісім гривень шістдесят копійок), що сплачений згідно №ПН614 від 13.03.2024р.

Постанова суду апеляційної інстанції набирає законної сили з дати її прийняття та може бути оскаржена у касаційному порядку, виключно у випадках передбачених ч.4 ст.328 КАС України, шляхом подання касаційної скарги безпосередньо до Верховного Суду протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення.

Головуючий суддя Н. В. Бруновська судді І. І. Запотічний Р. М. Шавель Повне судове рішення складено 14.06.2024р

СудВосьмий апеляційний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення04.06.2024
Оприлюднено19.06.2024
Номер документу119784015
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи з приводу регулюванню містобудівної діяльності та землекористування, зокрема у сфері землеустрою; державної експертизи землевпорядної документації; регулювання земельних відносин, з них

Судовий реєстр по справі —500/4743/22

Ухвала від 01.10.2024

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Бруновська Надія Володимирівна

Ухвала від 01.10.2024

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Бруновська Надія Володимирівна

Ухвала від 24.09.2024

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Бруновська Надія Володимирівна

Ухвала від 05.07.2024

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Бруновська Надія Володимирівна

Постанова від 04.06.2024

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Бруновська Надія Володимирівна

Ухвала від 29.05.2024

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Бруновська Надія Володимирівна

Ухвала від 29.05.2024

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Бруновська Надія Володимирівна

Ухвала від 20.05.2024

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Бруновська Надія Володимирівна

Ухвала від 20.05.2024

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Бруновська Надія Володимирівна

Ухвала від 15.05.2024

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Бруновська Надія Володимирівна

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні