ВОСЬМИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
05 червня 2024 рокуЛьвівСправа № 380/25708/23 пров. № А/857/3582/24
Восьмий апеляційний адміністративний суд в складі колегії суддів:
головуючого судді:Запотічного І.І.,
суддів:Глушка І.В., Довгої О.І.,
при секретарі судового засідання:Пославському Д.Б.,
розглянувши у відкритому судовому засіданні в м. Львові апеляційну скаргу Південного міжрегіонального управління ДПС по роботі з великими платниками податків на рішення Львівського окружного адміністративного суду від 09 січня 2024 року (суддя Брильовський Р.М., ухвалене в м. Львові о 09:26, повний текст складено 10.01.2024) у справі № 380/25708/23 за адміністративним позовом Товариства з обмеженою відповідальністю "Галичина-Захід" до Південного міжрегіонального управління ДПС по роботі з великими платниками податків про скасування податкового повідомлення-рішення,-
ВСТАНОВИВ:
Товариство з обмеженою відповідальністю «ГАЛИЧИНА-ЗАХІД» звернулось в суд з позовом до Південного міжрегіонального управління ДПС по роботі з великими платниками податків, у якій просить суд: визнати протиправним та скасувати податкове повідомлення-рішення Південного міжрегіонального управління ДПС по роботі з великими платниками податків від 29.06.2023 №234/34-00-04-01-02 в частині застосування штрафу у сумі 692594,95 грн.
Рішенням Львівського окружного адміністративного суду від 09 січня 2024 року позов задоволено повністю.
Зазначене рішенням суду оскаржив відповідач- Південне міжрегіональне управління ДПС по роботі з великими платниками податків подавши апеляційну скаргу до Восьмого апеляційного адміністративного суду, та з наведених в ній підстав, покликаючись на неповне з`ясування обставин справи судом першої інстанції, порушення норм процесуального права та неправильне застосування норм матеріального права, просить оскаржуване судове рішення скасувати та прийняти нове, яким відмовити в задоволенні позову.
В обгрунтування вимог апеляційної скарги, зокрема, зазанчає, що на порушення п. 201.10 ст. 201 розділу V, п.п.69.1 п.69 підрозділу 10 розділу XX Податкового кодексу України, ТОВ «ГАЛИЧИНА- ЗАХІД» (код ЄДРПОУ 30124457) зареєстровано в ЄРПН податкові накладні (розрахунки коригування до податкових накладних) на загальну суму ПДВ 6927020,50 у т.ч. з порушенням терміну реєстрації до 15 календарних днів. Зазначає, що підприємством ТОВ «ГАЛИЧИНА-3АХІД» до заперечень надано копію Сертифікату про форс-мажорні обставини (обставини непереборної сили) від 07.02.2023?№4600-23- 0531, згідно якого з`ясовано наступне. ЛІВІВСЬКА ТОРГОВО-ПРОМИСЛОВА ПАЛАТА на підставі ст.ст. 14, 141 Закону України «Про торгово-промислові палати в Україні», Регламенту засвідчення ТПП України та регіональними ТПП форс-мажорних обставин (обставин непереборної сили), затвердженого рішенням Президії ТПП України від 18.12.2014р. №44(5), із змінами та доповненнями, засвідчила форс-мажорні обставини (обставини непереборної сили): позапланове аварійне відключення електроенергії, включно із резервною лінією, ТОВАРИСТВУ З ОБМЕЖЕНОЮ ВІДПОВІДАЛЬНІСТЮ «ГАЛИЧИНА- ЗАХІД», місцезнаходження: вул. Стрийська, 6.1, с. Кавсько, Стрийського р-ну, Львівської області, 82420,код СДРПОУ/ІПН: 30124457, щодо обов`язку (зобов`язання), а саме: реєстрація податкової накладної №139 від 30.11.2022р. на загальну суму, вкл. ПДВ, 41 555 697,00 грн. (отримувач (покупець) ТОВ «Радехівцукор», код ЄДРПОУ 36153189 до 15 грудня 2022р., у термін: до 15 грудня 2022 року. Період дії форс-мажорних обставин (обставин непереборної сили): ?дата настання: 15 грудня 2022 року; ?дата закінчення: 16 грудня 2022 року. Зазначає, що до заперечень підприємством ТОВ «ГАЛИЧИНА-ЗАХІД» надано копію листа-відповіді ПАТ «ЛЬВІВОБЛЕНЕРГО» від 27.12.2022 року №244-07- 1148, згідно якого було надано графіки відключень електроенергії та наведені законні підстави таких відключень: «Перерва в електропостачанні ТОВ «ГАЛИЧИНА-3АХІД» була викликана застосуванням за розпорядженням НЕК «УКРЕНЕРГО» стабілізаційних заходів для запобігання розвитку системної аварії внаслідок виникнення аварійного дефіциту потужності в енергосистемі». Апелянт зазначає, що відключення електроенергії мали загальнодержавний характер, і головне були спричинені вторгненням та веденням війни російської федерації проти України. Як видно з Сертифікату від 07.02.2023 № 4600-23-0531 період дії форс-мажорних обставин (обставин непереборної сили): дата настання: 15 грудня 2022 року; дата закінчення: 16 грудня 2022 року. Тобто акпелнт зазанчає, що форс-мажорні обставини (обставини непереборної сили) по сертифікату визначені лише з 15.12.2022р. по 16.12.2022р. Зазначає, що річ йде про податкову накладну виписану 30.11.2022 року, і термін її своєчасної реєстрації відповідно до Кодексу почався з 01.12.2022 та тривав по 15.12.2022 включно. Проте, зазначає, що підприємством ТОВ «ГАЛИЧИНА - ЗАХІД» податкова накладна від 30.11.2022 №139 на суму ПДВ 6 925 949,50 грн. надіслана на реєстрацію в останній день реєстрації, а саме 15.12.2022 року. Згідно наданої до заперечень Інформації про звіт від 17.01.2023 р. з`ясовано, що дата відправки на реєстрацію податкової накладної №139 від 30.11.2022 на суму ПДВ 6 925 949,50 грн. зазначено 15:12:2022 18:16:42 (останній день для своєчасної реєстрації та в години після граничного терміну встановленого законодавством), дата реєстрації 16:12:2022 00:00:00. Також зазначає, що в запереченнях підприємство ТОВ «ГАЛИЧИНА-ЗАХІД» звернуло увагу, що єдиний спосіб Інтернет зв`язку у підприємства є GSM мережа ПАТ «Київстар», який у період грудень 2022 року був відсутній значно більше годин на день у порівнянні з електропостачанням. При цьому будь-якої інформації з даного питання від оператору мобільного зв`язку ПАТ «Київстар» підприємством «ГАЛИЧИНА-ЗАХІД» не надано.
Позивач у відзиві на апеляційну скаргу не погоджується з доводами апелянта, рішення суду першої інстанції вважає законним та просить залишити його без змін.
З врахуванням положень ч. 4 ст. 229 КАС України фіксація судового засідання не здійснюється.
Заслухавши суддю-доповідача, обговоривши доводи апеляційної скарги, відзив, дослідивши матеріали справи, суд приходить до висновку, що апеляційну скаргу слід залишити без задоволення, виходячи з наступного.
Як вірно встановлено судом першої інтсанції та вбачається з матеріалів справи, ТОВ «ГАЛИЧИНА-ЗАХІД» зареєстроване за адресою вул. Стрийська, 1, с. Кавсько, Стрийський район, Львівська область. ТОВ «ГАЛИЧИНА-ЗАХІД» належить до переліку об`єктів критичної інфраструктури в секторі харчопереробної промисловості та агропромислового комплексу Львівської області (відповідь Департаменту агропромислового розвитку ЛОДА від 11.03.2022).
З матеріалів справи вбачається, що ТОВ «ГАЛИЧИНА-ЗАХІД» 15.12.2022 о 18:16:42 надіслало на реєстрацію податкову накладну № 139 від 30.11.2022 на суму ПДВ 6 925 949,50 грн., та згідно з квитанцією про реєстрацію податкової накладної від 16.12.2022 року податкова накладна № 139 від 30.11.2022 зареєстрована у ЄРПН за № 9272230014 від 16.12.2022.
В подальшому, Південне міжрегіональне управління ДПС по роботі з великими платниками податків провело камеральну перевірку даних системи електронного адміністрування податку на додану вартість з питань дотримання ТОВ «ГАЛИЧИНА-ЗАХІД» (код ЄДРПОУ 30124457) граничних термінів реєстрації податкових накладних, розрахунків коригування до податкових накладних в Єдиному реєстрі податкових накладних, у період з 01.12.2022 року по 31.03.2023 року. За результатами перевірки Південним міжрегіональним управління ДПС по роботі з великими платниками податків було складено Акт №206/34-00-04-01-02/30124457 від 10.05.2023 року.
Матеріали справи підтверджують, що позивач подав заперечення від 30.05.2023 року до акта перевірки, та 22.06.2023 року Південне міжрегіональне управління ДПС по роботі з великими платниками податків надало відповідь на заперечення, яким висновки акту перевірки від 10.05.2023 року за №206/34-00-04-01-02/30124457 залишено без змін.
Як наслідок, Південне міжрегіональне управління ДПС по роботі з великими платниками податків прийняло податкове повідомлення-рішення №234/34-00-04-01-02 від 29.06.2023 року, яким застосовано до ТОВ «ГАЛИЧИНА-ЗАХІД» штрафні санкції у розмірі 692 616,37 грн, в тому числі в частині штраф у розмірі 692 594,95 грн щодо порушення термінів реєстрації податкової накладної № 139 від 30.11.2022.
ТОВ «ГАЛИЧИНА-ЗАХІД» подало скаргу до ДПС України про перегляд податкового повідомлення-рішення від 29.06.2023 № 234/34-00-04-01-02 в частині штрафу щодо податкової накладної № 139 від 30.11.2022.,та 20.09.2023 Державна податкова служба України прийняла рішення про результати розгляду скарги Позивача, яким залишила скаргу позивача без задоволення.
Не погоджуючись із зазначеним податковим повідомленням-рішенням в частині штрафу та вважаючи його протиправним, позивач звернувся в суд з даним позовом.
Перевіряючи законність та обґрунтованість оскаржуваного рішення суду першої інстанції, суд апеляційної інстанції виходить з наступного.
Як передбачено пунктом201.1 статті 201 ПК України(в редакції чинній на момент виникнення спірних правовідносин) на дату виникнення податкових зобов`язань платник податку зобов`язаний скласти податкову накладну в електронній формі з дотриманням умови щодо реєстрації у порядку, визначеному законодавством, кваліфікованого електронного підпису уповноваженої платником особи та зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних у встановлений цим Кодексом термін.
Пунктом201.10 статті 201 ПК України передбачено, що реєстрація податкових накладних та/або розрахунків коригування до податкових накладних у Єдиному реєстрі податкових накладних повинна здійснюватися з урахуванням граничних строків: для податкових накладних/розрахунків коригування до податкових накладних, складених з 1 по 15 календарний день (включно) календарного місяця, до останнього дня (включно) календарного місяця, в якому вони складені; для податкових накладних/розрахунків коригування до податкових накладних, складених з 16 по останній календарний день (включно) календарного місяця, до 15 календарного дня (включно) календарного місяця, наступного за місяцем, в якому вони складені; для зведених податкових накладних та/або розрахунків коригування до таких зведених податкових накладних, складених за операціями, визначеними пунктом198.5 статті 198та пунктом199.1 статті 199цьогоКодексу, - протягом 20 календарних днів, що настають за останнім календарним днем місяця, в якому вони складені; для розрахунків коригування, складених постачальником товарів/послуг до податкової накладної, що складена на отримувача - платника податку, в яких передбачається зменшення суми компенсації вартості товарів/послуг їх постачальнику, - протягом 15 календарних днів з дня отримання такого розрахунку коригування до податкової накладної отримувачем (покупцем). У разі порушення таких строків застосовуються штрафні санкції згідно з цим Кодексом.
Пунктом 120-1.1 статті 120 ПК України (в редакції чинній на момент виникнення спірних правовідносин), передбачено порушення платниками податку на додану вартість граничного строку, передбаченогостаттею 201 цього Кодексу, для реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування до такої податкової накладної в Єдиному реєстрі податкових накладних (крім податкової накладної/розрахунку коригування, складеної на операції з постачання товарів/послуг, що звільняються від оподаткування податком на додану вартість; податкової накладної/розрахунку коригування, складеної на операції, що оподатковуються за нульовою ставкою; податкової накладної, складеної відповідно до пункту198.5 статті 198цьогоКодексуу разі здійснення операцій, визначених підпунктами "а" - "г" цього пункту, та розрахунку коригування, складеного до такої податкової накладної; податкової накладної, складеної відповідно достатті 199 цього Кодексу, та розрахунку коригування, складеного до такої податкової накладної; податкової накладної, складеної відповідно до абзацу одинадцятого пункту201.4 статті 201цьогоКодексу, та розрахунку коригування, складеного до такої податкової накладної) тягне за собою накладення на платника податку на додану вартість, на якого відповідно до вимог статей192і201цьогоКодексупокладено обов`язок щодо такої реєстрації, штрафу в розмірі: 10 відсотків суми податку на додану вартість, зазначеної в таких податкових накладних/розрахунках коригування, - у разі порушення строку реєстрації до 15 календарних днів; 20 відсотків суми податку на додану вартість, зазначеної в таких податкових накладних/розрахунках коригування, - у разі порушення строку реєстрації від 16 до 30 календарних днів; 30 відсотків суми податку на додану вартість, зазначеної в таких податкових накладних/розрахунках коригування, - у разі порушення строку реєстрації від 31 до 60 календарних днів; 40 відсотків суми податку на додану вартість, зазначеної в таких податкових накладних/розрахунках коригування, - у разі порушення строку реєстрації від 61 до 365 календарних днів; 50 відсотків суми податку на додану вартість, зазначеної в таких податкових накладних/розрахунках коригування, - у разі порушення строку реєстрації на 366 і більше календарних днів.
Слід зазначити, що указ Президента України "Про введення воєнного стану в Україні" від 24 лютого 2022 року № 64/2022, затверджено Законом України "Про затвердження Указу Президента України "Про введення воєнного стану в Україні" від 24 лютого 2022 року № 2102-IX
Суд першої інстанції вірно зазначив, що пункт 69 підрозділу 10 розділу ХХПК Українидоповнено підпунктом 69.18 згідно ізЗаконом України «Про внесення змін до Податкового кодексу України та інших законодавчих актів України щодо дії норм на період дії воєнного стану» № 2120-IX від 15.03.2022відповідно до якого установлено, що тимчасово, на період до припинення або скасування воєнного, надзвичайного стану на території України, з метою захисту прав платників, збереження та захисту даних надання електронних сервісів та приймання електронних документів від платників податків здійснюються у робочі дні з 8 години до 18 години.
Поряд з тим, згідно з п. 2, п. 3 Порядку ведення Єдиного реєстру податкових накладних, затвердженогоПостановою КМУ №1246 від 29.12.2010податкова накладна - електронний документ, який складається платником податку на додану вартість відповідно до вимогПодаткового кодексу Українив електронній формі у затвердженому в установленому порядку форматі (стандарті) та надсилається для реєстрації; операційний день - частина дня, протягом якої здійснюються прийняття від платників податку податкових накладних та/або розрахунків коригування та реєстрація або зупинення реєстрації. Операційний день триває в робочі дні з 8 години 00 хвилин до 20 години 00 хвилин.
Пунктом 11 Порядку передбачено, що ведення ЄРПН після накладення електронного цифрового підпису платник податку здійснює шифрування податкової накладної та/або розрахунку коригування в електронній формі та надсилає їх ДПС за допомогою засобів інформаційних, телекомунікаційних, інформаційно-телекомунікаційних систем з урахуванням вимогЗаконів України "Про електронний цифровий підпис", "Про електронні документи та електронний документообіг"та Порядку обміну електронними документами з контролюючими органами, затвердженого в установленому порядку.
Згідно п.201.10. ст.201 ПК Українипідтвердженням продавцю про прийняття його податкової накладної та/або розрахунку коригування до Єдиного реєстру податкових накладних є квитанція в електронному вигляді у текстовому форматі, яка надсилається протягом операційного дня .
Абзацом 13 п.201.10. ст.201 ПК України передбачено, що якщо протягом операційного дня не надіслано квитанції про прийняття або неприйняття, або зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування, така податкова накладна вважається зареєстрованою в Єдиному реєстрі податкових накладних.
Згідно з п. 14 Порядку ведення ЄРПН квитанція в електронній формі надсилається платнику податку протягом операційного дня та є підтвердженням прийняття або неприйняття, або зупинення реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування. Примірник квитанції в електронній формі зберігається в ДПС.
Відтак суд першої інстанції вірно зазначив, на момент подання (надсилання) Позивачем податкової накладної №139 від 30.11.2022 існувала неузгодженість між нормамиПК Українита Порядком ведення ЄРПН щодо строків надсилання/приймання податкових накладних для реєстрації. Згідно з підпунктом 69.18 пункт 69 підрозділу 10 розділу ХХПК Україниприймання електронних документів від платників податків здійснюються у робочі дні з 8 години до 18 години. Однак з п. 2, п. 3 Порядку ведення ЄРПН слідує, що податкова накладна надсилається для реєстрації протягом операційного дняробочого дня з 8 години 00 хвилин до 20 години 00 хвилин. Отже, згідно з Порядком ведення ЄРПН прийняття від платників податку податкових накладних повинно було здійснюватись органом ДФС протягом робочого дня не до 18 години, а до 20години.
Стосовно покликань апелянта на пп. 69.18 п.69 підрозділу 10 розділу ХХПерехідних положень ПК України, в редакціїЗакону України № 2120-IX від 15.03.2022 «Про внесення змін до Податкового кодексу України та інших законодавчих актів України щодо дії норм на період дії воєнного стану», який набрав чинності 17.03.2022 та яким встановлено, що тимчасово, на період до припинення або скасування воєнного, надзвичайного стану на території України, з метою захисту прав платників, збереження та захисту даних надання електронних сервісів та приймання електронних документів від платників податків здійснюються у робочі дні з 08 години до 18 години, слід зазначити таке.
Механізм внесення відомостей, що містяться у податковій накладній та/або розрахунку коригування кількісних і вартісних показників до неї, до Єдиного реєстру податкових накладних (Реєстр) визначає Порядок ведення Єдиного реєстру податкових накладних, затвердженийпостановою Кабінету Міністрів України від 29 грудня 2010 року №1246(даліПорядок №1246), згідно з п.2 якого операційний день - частина дня, протягом якої здійснюються прийняття від платників податку податкових накладних та/або розрахунків коригування та реєстрація або зупинення реєстрації. Операційний день триває в робочі дні з 8 години 00 хвилин до 20 години 00 хвилин. Технічне обслуговування та регламентні роботи, що потребують зупинки Реєстру, не проводяться протягом операційного дня, крім аварійних випадків. Якщо граничні строки реєстрації податкових накладних та/або розрахунків коригування припадають на вихідний, святковий або неробочий день, такий день вважається операційним днем (п. 3 Порядку №1246).
Пунктами 10-12 Порядку №1246 передбачено, що після складення податкової накладної та/або розрахунку коригування в електронній формі на них накладається електронний цифровий підпис посадових осіб постачальника (продавця). Після накладення електронного цифрового підпису платник податку здійснює шифрування податкової накладної та/або розрахунку коригування в електронній формі та надсилає їх до ДПС за допомогою засобів інформаційних, телекомунікаційних, інформаційно-телекомунікаційних систем з урахуванням вимогЗаконів України «Про електронний цифровий підпис», «;Про електронні документи та електронний документообіг»та Порядку обміну електронними документами з контролюючими органами, затвердженого в установленому порядку. Примірник податкової накладної та/або розрахунку коригування в електронній формі зберігається у платника податку. Після надходження податкової накладної та/або розрахунку коригування до ДПС в автоматизованому режимі здійснюється їх розшифрування та проводяться перевірки питань, перелік яких наведено у даному пункті.
Здійснивши аналіз наведеного, суд першої інстанції вірно зазначив, що прийняття та перевірка ПН здійснюється в автоматизованому режимі, після чого формується квитанція про прийняття або неприйняття, або зупинення реєстрації ПН. Тобто, ПН реєструється автоматично без участі у цьому працівників ДПС.
Як передбачено пунктами 13, 14 Порядку №1246 за результатами перевірок, визначених пунктом 12 цього Порядку, формується квитанція про прийняття або неприйняття, або зупинення реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування (далі - квитанція). Квитанція в електронній формі надсилається платнику податку протягом операційного дня та є підтвердженням прийняття або неприйняття, або зупинення реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування. Примірник квитанції в електронній формі зберігається в ДПС.
Згідно з п. 2 Порядку обміну електронними документами з контролюючими органами, затвердженогонаказом Міністерства фінансів України від 06.06.2017 № 557, зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 03.08.2017 за № 959/30827 (далі - Порядок №557), операційний день визначений як частина дня, протягом якої за наявності технічної можливості здійснюється електронний документообіг. При цьому конкретні часові межі операційного дня Порядком №557 не визначені, тоді як пунктом 3 Порядку №1246 встановлено, що операційний день в робочі дні триває з 8 до 20 години. Така тривалість операційного дня застосовується в ціляхстатті 201 ПК Українияк встановлена спеціальною нормою, що регулює порядок направлення електронного документа - податкової накладної (розрахунку коригування до податкової накладної) до ДПС для реєстрації в ЄРПН.
Як вірно зазначено судом першої інстанції, пп.69.18 п.69 підрозділу 10 розділу ХХПерехідних положень ПК України, в редакції, чинній на граничну дату реєстрації спірної податкової накладної не стосувався визначення операційного дня, протягом якого здійснюється реєстрація ПН.
На користь наведеного висновку суду свідчать також внесені законодавцем в подальшому зміни до вказаного пункту, зокрема Законом України від 12 січня 2023 року №2876-IX «Про внесення змін до розділу ХХ «Перехідні положення» Податкового кодексу України щодо відновлення обмеження перебування грального бізнесу на спрощеній системі оподаткування» підпункт 69.18 пункту 69 підрозділу 10 розділу ХХПК Українивикладено у новій редакції і визначено, що операційний день для реєстрації податкових накладних та/або розрахунків коригування, на який припадає граничний строк реєстрації податкових накладних та/або розрахунків коригування, триває з 0 годин 00 хвилин до 24 години 00 хвилин. Також змінено години надання електронних сервісів та приймання електронних документів від платників податків - у робочі дні з 8 години до 20 години.
Відтак суд першої інстанції вірно зазначив, що законодавець розмежовує поняття операційного дня, протягом якого здійснюється надання електронних сервісів та приймання електронних документів та операційного дня для реєстрації податкових накладних та/або розрахунків коригування. Водночас, до внесення вказаних змін підпункт 69.18 пункту 69 підрозділу 10 розділу ХХПК Українине регулював спірних правовідносин щодо часу, протягом якого контролюючий орган здійснює реєстрацію податкових накладних.
Тобто, єдиною чинною нормою, яка підлягала застосуванню на момент виникнення спірних правовідносин, був пункт 3 Порядку №1246, який у свою чергу передбачав, що операційний день, протягом якого здійснюються прийняття від платників податку податкових накладних та/або розрахунків коригування та реєстрація або зупинення реєстрації триває в робочі дні з 8 години 00 хвилин до 20 години 00 хвилин. Якщо ж граничні строки реєстрації податкових накладних та/або розрахунків коригування припадають на вихідний, святковий або неробочий день, як у даному випадку 15.01.2023 (неділя), такий день вважається операційним днем.
Відтак колегія суддів погоджується з судом прешої інтсанції, що податкова накладна №139 від 30.11.2022 подана на реєстрацію у межах граничних строків реєстрації, визначенихстаттею 201 ПК України, що підтверджується матеріалами справи.
Зважаючи на викладене, а також те, що позивачем вжито всіх можливих та залежних від нього заходів для проведення своєчасної реєстрації спірної податкової накладної, що підтверджено належними та допустимими доказами, колегія суддів погоджується з судом прешої інстанції, що вказане виключає висновок про наявність у діях позивача, як платника податку, порушень діючого законодавства України щодо реєстрації цієї податкової накладної в Єдиному реєстрі, а відтак податковий орган неправомірно застосував до позивача штрафні санкції за порушення, склад якого визначенийстаттею 120-1 ПК України, в частині застосування штрафу у сумі 692594,95 грн.
Суд першої інстанції вірно звернув увагу на те, що згідноп. 69.18 ПК України(в редакції чинній на момент виникнення спірних правовідносин) установлено, що тимчасово, на період до припинення або скасування воєнного, надзвичайного стану на території України, з метою захисту прав платників, збереження та захисту даних надання електронних сервісів та приймання електронних документів від платників податків здійснюються у робочі дні з 8 години до 18 години. Відтак, у даній нормі не зазначалося про прийняття саме податкових накладних. В даній нормі зазначалось про електронні документи.
Разом з тим, Порядок ведення ЄРПН є спеціальним нормативно-правовим актом, яким визначено механізм внесення відомостей, що містяться у податковій накладній та/або розрахунку коригування кількісних і вартісних показників до неї, до Єдиного реєстру податкових накладних. Відтак, Порядок ведення ЄРПН є спеціальним нормативно-правовим актом, норми якого в тому числі чітко регулюють тривалість операційного дня (часу коли здійснюється надсилання/прийняття податкових накладних від платників податків).
Колегія суддів погоджується з судом прешої інстанції, що у разі якщо платник податків діяв відповідно до Порядку ведення ЄРПН, то його дії не можуть вважатись неправомірними і призводити до негативних наслідків для платника податку.
Як вбачається з матерілів зматеріалів справи, ТОВ «ГАЛИЧИНА-ЗАХІД» 15.12.2022 0 18:16:42 надіслало на реєстрацію податкову накладну № 139 від 30.11.2022 на суму ПДВ 6 925 949,50 грн. Відповідні обставини визнаються Відповідачем. Це додатково підтверджується скріншотом з інформаційно-телекомунікаційної системи «Арт-Звіт Pro» від 11 січня 2023 року, листом ТОВ «ДІСІЕНСІ» від 26 жовтня 2023 року, заявою головного бухгалтера Позивача, підпис на якої засвідчено Швед І.В. приватним нотаріусом Стрийського районного нотаріального округу Львівської області від 25 жовтня 2023 року.
Відтак, колегія суддів погоджується з судом першої інстанції, що час відправлення на реєстрацію податкової накладної №139 від 30.11.2022 відповідав вимогам тривалості операційного дня, визначеного Порядком ведення ЄРПН. Позивач, діючи з врахуванням Порядку ведення ЄРПН, має почуватися захищеним від можливих негативних наслідків з боку контролюючого органу. Крім того, застосуванню підлягає презумпція правомірності рішення платника податків.
Суд першої інстанції також встановив, що позивач діяв добросовісно. Це підтверджується, в тому числі заявою від 25.10.2023 ОСОБА_1 головного бухгалтера ТОВ «ГАЛИЧИНА ЗАХІД», призначеної згідно наказу №369 «к» від 15.05.2018 про прийняття на роботу.
У заяві від 25.10.2023 року ОСОБА_1 вказала, що 15.12.2022 року у ТзOВ «ГАЛИЧИНА ЗАХІД» (місцезнаходження: Львівська обл., Стрийський район, с. Кавсько, вул. Стрийська, буд. 1) мало місце позапланове аварійне відключення електроенергії, включно із резервною лінією. 15.12.2022 року наприкінці робочого дня (орієнтовно 17:00 год.), так як і дальше тривало позапланове аварійне відключення електроенергії, ОСОБА_1 почала шукала місце, з якого змогла б надіслати податкову накладу № 139 від 30.11.2022 Державній податковій службі для її реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних. 15.12.2022 року, зателефонувавши до своєї сестри ОСОБА_2 , яка проживає у АДРЕСА_1 , ОСОБА_1 довідалась, що за цією адресою є подача електроенергії та працює Інтернет. Зважаючи на це, після закінчення робочого дня 15.12.2022 ОСОБА_1 покинула робоче місце та поїхала у м. Стрий, взявши із собою, в тому числі робочий ноутбук ТзOВ «ГАЛИЧИНА ЗАХІД». Приїхавши 15.12.2022 року у АДРЕСА_1 , ОСОБА_1 вдалось підключити робочий ноутбук ТзOВ «ГАЛИЧИНАЗАХІД» до Інтернету. 15.12.2022 року головним бухгалтером ТОВ «ГАЛИЧИНА ЗАХІД» ОСОБА_3 о 18:16 було надіслало (відправлено) від імені Товариства з обмеженою відповідальністю «ГАЛИЧИНА ЗАХІД» для реєстрації податкову накладу № 139 від 30.11.2022 (електронний документ) Державній податковій службі за допомогою засобів інформаційно-телекомунікаційних систем із використанням програми «Арт-Звіт Pro».
Відтак, ТОВ «ГАЛИЧИНА ЗАХІД» надіслало 15.12.2022 до 20 години 00 хвилин на реєстрацію податкову накладну № 139 від 30.11.2022, тобто з дотриманням Порядку ведення ЄРПН. Відтак, такі дії не можуть вважатись неправомірними і призводити до негативних наслідків для ТОВ «ГАЛИЧИНА ЗАХІД».
Посилання апелянта про можливість Позивача раніше надіслати на реєстрацію податкову накладну №139 від 30.11.2022, а не в останній день реєстрації, колегія суддів відхиляє, оскільки ПК Українине містить обмежень щодо надсилання на реєстрацію податкової накладної в останній день. Таких обмежень не містить і Порядок ведення ЄРПН.
Щодо доводів контролюючого органу на те, що платник повинен розрахувати всі ризики, пов`язані з роботою електронної системи та врахувати те, що відповідач повинен мати достатньо часу на проведення перевірки податкових накладних на відповідність не заслуговують на увагу, оскільки Порядком ведення ЄРПН не встановлено будь-яких обмежень платнику у надсиланні податкових накладних для реєстрації в останній день 15-денного строку (Аналогічна позиція міститься у постанові Верховного Суду від 14.02.2019 у справі № 809/1040/17).
Щодо обставин непереборної сили, суд першої інстанції вірно зазначив наступне.
Відповідно доп. 109.1 ПК Україниподатковим правопорушенням є протиправне, винне (у випадках, прямо передбаченихПКУ) діяння (дія чи бездіяльність) платника податку (в т. ч. осіб, прирівняних до нього), контролюючих органів та/або їх посадових (службових) осіб, інших суб`єктів у випадках, прямо передбаченихПК України.
Згідно зп. 112.1 ст. 112 ПК Україниособа може бути притягнута до фінансової відповідальності за вчинення податкового правопорушення за умови наявності в її діянні (дії або бездіяльності) вини, крім випадків, передбаченихПК України.
Положеннями п.п.112.8.9. п.112.8 ст. 112 ПК України передбачено, що обставинами, що звільняють від фінансової відповідальності за вчинення податкових правопорушень та порушення іншого законодавства, контроль за дотриманням якого покладено на контролюючі органи, є вчинення діяння (дії або бездіяльності) внаслідок обставин непереборної сили (форс-мажору).
Львівська торгово-промислова палата Сертифікатом №4600-23-0531 від 07.02.2023 засвідчила форс-мажорні обставини (обставини непереборної сили): позапланове аварійне відключення електроенергії, включно із резервною лінією, Товариству з обмеженою відповідальністю «Галичина-Захід» (місцезнаходження: вул. Стрийська, буд. 1, с. Кавсько, Стрийського р-ну, Львівської області, 82420, код ЄДРПОУ: 30124457), щодо обов`язку (зобов`язання), а саме: реєстрація податкової накладної №139 від 30.11.2022р. у термін: до 15 грудня 2022 року. Період дії форс-мажорних обставин (обставин непереборної сили): дата настання: 15 грудня 2022 року; дата закінчення: 16 грудня 2022 року (Відповідачем ці обставини не заперечуються та визнаються).
Відтак, колегія суддів погоджується з судом першої інстанції, що Товариство з обмеженою відповідальністю «Галичина-Захід» (вул. Стрийська, буд. 1, с. Кавсько, Стрийського р-ну, Львівської області) внаслідок обставин непереборної сили (форс-мажору) не мало можливості 15.12.2022 до 18-00 год. подати на реєстрацію податкову накладну №139 від 30.11.2022.
Зважаючи на викладене колегія суддів погоджується з судом першої інстанції, що Товариство з обмеженою відповідальністю «Галичина-Захід» вчинило всі залежні від нього дії з метою належного виконання податкового обов`язку щодо своєчасної реєстрації податкової накладної №139 від 30.11.2022 та належним доказом підтвердило факт форс-мажору.
Однак Відповідач не взяв це до уваги та всупереч п.п.112.8.9. п.112.8 ст. 112 ПК Українипритягнув Позивача до фінансової відповідальності. Відтак, Позивача протиправно притягнуто до фінансової відповідальності шляхом накладення штрафу у розмірі 692 594,95 грн.
Відтак колегія суддів погоджується з судом першої інстанції, що оскаржуване податкове повідомлення-рішення Південного міжрегіонального управління ДПС по роботі з великими платниками податків від 29.06.2023 №234/34-00-04-01-02 в частині застосування штрафу у сумі 692 594,95 грн є необґрунтованим, підставно скасоване судом першої інстанції.
Зважаючи на все наведене вище, здійснивши аналіз приписів законодавства України, що були чинними на момент виникнення спірних правовідносин між сторонами, зважаючи на взаємний та достатній зв`язок доказів у їх сукупності, колегія суддів погоджується з висновком суду першої інстанції, про підставність позовних вимог до задоволення.
Згідно ст.316 КАС України суд апеляційної інстанції залишає апеляційну скаргу без задоволення, а рішення або ухвалу суду - без змін, якщо визнає, що суд першої інстанції правильно встановив обставини справи та ухвалив судове рішення з додержанням норм матеріального і процесуального права.
Доводи апеляційної скарги не спростовують висновків суду з наведених вище мотивів, а тому колегія суддів не вбачає підстав для скасування рішення суду першої інстанції.
Керуючись ст.ст. 308, 310, 315, 316, 321, 328 КАС України, суд,-
ПОСТАНОВИВ:
Апеляційну скаргу Південного міжрегіонального управління ДПС по роботі з великими платниками податків залишити без задоволення, а рішення Львівського окружного адміністративного суду від 09 січня 2024 року у справі №380/25708/23 без змін.
Постанова набирає законної сили з дати її прийняття.
На постанову протягом тридцяти днів з моменту набрання нею законної сили може бути подана касаційна скарга безпосередньо до суду касаційної інстанції.
У разі якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини судового рішення або розгляду справи (вирішення питання) без повідомлення (виклику) учасників справи, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.
Головуючий суддя І. І. Запотічний судді І. В. Глушко О. І. Довга Повне судове рішення складено 17.06.24
Суд | Восьмий апеляційний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 05.06.2024 |
Оприлюднено | 19.06.2024 |
Номер документу | 119784294 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи з приводу адміністрування податків, зборів, платежів, а також контролю за дотриманням вимог податкового законодавства, зокрема щодо реалізації податкового контролю |
Адміністративне
Восьмий апеляційний адміністративний суд
Запотічний Ігор Ігорович
Адміністративне
Восьмий апеляційний адміністративний суд
Запотічний Ігор Ігорович
Адміністративне
Восьмий апеляційний адміністративний суд
Запотічний Ігор Ігорович
Адміністративне
Восьмий апеляційний адміністративний суд
Запотічний Ігор Ігорович
Адміністративне
Восьмий апеляційний адміністративний суд
Запотічний Ігор Ігорович
Адміністративне
Восьмий апеляційний адміністративний суд
Запотічний Ігор Ігорович
Адміністративне
Восьмий апеляційний адміністративний суд
Запотічний Ігор Ігорович
Адміністративне
Восьмий апеляційний адміністративний суд
Запотічний Ігор Ігорович
Адміністративне
Восьмий апеляційний адміністративний суд
Запотічний Ігор Ігорович
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні