Малиновський районний суд м.одеси
Новинка
Отримуйте стислий та зрозумілий зміст судового рішення. Це заощадить ваш час та зусилля.
РеєстраціяМАЛИНОВСЬКИЙ РАЙОННИЙ СУД МІСТА ОДЕСИ
Справа №521/21834/23
Пр. №2/521/977/24
РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
11 червня 2024 року м. Одеса
Малиновський районний суд м. Одеси в складі:
головуючого судді Сегеди О.М.,
при секретарі Замниборщ А.С., за участю:
представника відповідача ОСОБА_1 ,
представника відповідача ОСОБА_2 ,
представника відповідача ОСОБА_3 ,
розглянувши увідкритому судовомузасіданні взалі судув м.Одесі цивільнусправу за позовом ОСОБА_4 до Виконавчого комітету Одеської міської ради, Виконавчого комітету Малиновської районної адміністрації Одеської міської ради, Комунального підприємства «Міськзелентрест», Департаменту міського господарства Одеської міської ради, Департаменту з благоустрою міста Одеської міської ради про відшкодування шкоди за пошкодження автомобіля внаслідок падіння дерева,
встановив:
У вересні 2023 року ОСОБА_4 звернувся до суду з зазначеним позовом до виконавчого комітету Одеської міської ради, виконавчого комітету Малиновської районної адміністрації Одеської міської ради, Комунального підприємства «Міськзелентрест», (далі КП «Міськзелентрест»), Департаменту міського господарства Одеської міської ради, Департаменту з благоустрою міста Одеської міської ради, посилаючись на те, що 21 лютого 2023 року в м. Одесі по вул. Героїв Крут, 20в/1 (зі сторони двору) він припарковав автомобіль марки «Lexus RX300» реєстраційний номер НОМЕР_1 , який належить йому на праві власності на підставі свідоцтва про реєстрацію транспортного засобу НОМЕР_2 від 22 жовтня 2021 року, а через деякий час на автомобіль впало дерево, внаслідок чого транспортному засобу було завдано значних механічних пошкоджень.
За фактом цієї події, що сталася за адресою: м. Одеса, вул. Героїв Крут, 20в/1 (зі сторони двору), було зареєстровано його звернення до відділення поліції №1 Одеського районного управління поліції №1 ГУПП в Одеській області, матеріали внесені до ЄО №3083 від 21 лютого 2023 року, що підтверджується повідомленням від 21 лютого 2023 року №60.1/1269, підписаним начальником ВП №1 Одеського районного управління поліції №1 ГУПП в Одеській області.
На його звернення, ним була отримана відповідьз відділенняполіції №1Одеського районногоуправління поліції№1ГУНП вОдеській області №60.1/1269, щодо вищевказаної пригоди, якою йому було рекомендовано звернутися до суду.
Відповідно до висновку експерта №40-23 експертного транспортно-товарознавчого дослідження колісного транспортного засобу марки «Lexus RX300» реєстраційний номер НОМЕР_1 , від 13 березня 2023 року, вартість матеріального збитку, завданого власнику автомобіля марки «Lexus RX300» реєстраційний номер НОМЕР_1 , пошкодженого внаслідок події, яка відбулася 21 лютого 2023 року, визначається рівною 46849,87 грн.
Вказував, що з метою з`ясування балансоутримувача відповідних зелених насаджень, його адвокатом були подані адвокатські запити до виконавчого комітету Одеської міської ради, Малиновської районної адміністрації Одеської міської ради, КП «Міськзелентрест», Управління розвитку споживчого ринку та захисту прав споживачів.
Зазначив, що за результатами розгляду його звернення, Малиновська районна адміністрація Одеської міської ради повідомила про те, що за даною адресою дозвіл на розміщення споруд (торгівельних павільйонів) надавався Управлінням розвитку споживчого ринку та захисту прав споживачів, тому інформація про балансоутримувача зелених насаджень (дерев) за зазначеною адресою в районної адміністрації відсутня.
Згідно відповіді Управління розвитку споживчого ринку та захисту прав споживачів № 823/116 від 07 серпня 2023 року Управління розвитку споживчого ринку та захисту прав споживачів Одеської міської ради не є розпорядником запитуваної інформації.
Зі змістулиста КП«Міськзелентрест» №1740від 18серпня 2023року вбачається,що зеленінасадження,які розташованіза адресою: м. Одеса, вул. Героїв Крут, 20в/1 не знаходяться на балансі та не утримуються КП «Міськзелентрест» .
Згідно відповідівиконавчого комітетуОдеської міськоїради №1787від 25серпня 2023року зеленінасадження,які розташованіза адресою: АДРЕСА_1 не знаходяться на балансі та не утримуються КП «Міськзелентрест», отже в Одеській міській раді відсутня інформація щодо належного балансоутримувача зелених насаджень за вказаною адресою.
Позивач вважає, що оскільки дерево, яке впало на належний йому автомобіль, розташоване на землі комунальної власності, то його власником є територіальна громада міста.
Крім того, у зв`язку з відсутністю даних, що дерево яке впало на автомобіль перебуває на балансі будь-якої комунальної організації, то обов`язок відшкодування заподіяної йому шкоди покладається на виконавчий комітет Одеської міської ради, виконавчий комітет Малиновської районної адміністрації Одеської міської ради, КП «Міськзелентрест», Департамент міського господарства Одеської міської ради, Департамент з благоустрою міста Одеської міської ради, які зобов`язані були здійснювати контроль за станом зелених насаджень, проте внаслідок бездіяльності і не забезпечення належного догляду за зеленими насадженнями сухе дерево впало та пошкодило його автомобіль, чим було завдано йому матеріальної шкоди.
Стверджував, що відповідно до вимог діючого законодавства, організація благоустрою на території м. Одеса, визначення балансоутримувача та контроль за станом зелених насаджень належить до відання виконавчого органу міської ради, а обов`язок з відшкодування заподіяної позивачу майнової шкоди внаслідок падіння дерева покладається на балансоутримувача визначеного органом місцевого самоврядування, як відповідальну особу за стан зелених насаджень за адресою: АДРЕСА_1 , а у разі не визначення виконавчим органом балансоутримувачів, які мають належним чином доглядати за зеленими насадженнями у тому числі і деревами та вживати усі необхідні заходи для безпечного знаходження громадян, а також їх майна на території яка підвідомча таким балансоутримувачам , відповідальність несе виконавчий орган місцевої ради.
Посилаючись напорушення своїхправ,позивач просивсуд стягнутисолідарно звиконавчого комітетуОдеської міськоїради,виконавчого комітету Малиновської районної адміністрації Одеської міської ради, КП «Міськзелентрест», Департаменту міського господарства Одеської міської ради, на його користь матеріальну шкоду, завдану пошкодженням автомобіля у розмірі 46849,87 грн. та судові витрати.
Ухвалою суду від 20 вересня 2023 року у справі було відкрито провадження та призначено підготовче судове засідання (т. 1 а.с. 48).
Ухвалою суду від 11 грудня 2023 року задоволено клопотання представника відповідача про витребування доказів (т. 1 а.с. 136).
Ухвалою суду від 04 березня 2024 року до участі у справі в якості співвідповідача залучено Департамент міського господарстваОдеської міськоїради(т. 1 а.с. 179).
Ухвалою судувід01 квітня 2024 року підготовче провадження по справі було закрите, справа призначена до судового розгляду (т. 1 а.с. 200).
Позивач та його представник, діючий на підставі ордеру від 13 вересня 2023 року, в судове засідання не з`явились, про час і місце слухання справи повідомлялись відповідно до вимог ст.128 ЦПК України, надали заяву про підтримання позовних вимог та просили суд слухати справу за їх відсутністю (т. 1 а.с. 43, 155, 170).
Представник виконавчого комітету Одеської міської ради, діюча на підставі довіреності від 01 грудня 2023 року, в судовому засіданні позовні вимоги не визнала та просила суд відмовити в їх задоволенні у повному обсязі. Раніше надала відзив на позов, в обґрунтування якого зазначила, що виконавчий комітет Одеської міської ради не є належним відповідачем по даній справі, оскільки відповідно до положень ст. 28 Закону України «Про благоустрій населених пунктів» відповідальними за збереження зелених насаджень і належний догляд за ними на об`єктах благоустрою державної чи комунальної власності є балансоутримувачі цих об`єктів: на безхазяйних територіях, пустирях місцеві органи самоврядування.
Вказувала, що Одеською міською радою створено відповідні виконавчі органи, до повноважень яких віднесено питання контролю за дотриманням законодавства у сфері благоустрою, участь в його організації та здійсненні, в озеленені, охорони зелених насаджень на території міста Одеси, визначення належних балансоутримувачів цих об`єктів.
Стверджувала, що саме Департамент благоустрою міста Одеської міської ради є тим виконавчим органом, до кола повноважень якого віднесено питання контролю за дотриманням законодавства у сфері благоустрою, участь в його організації та здійсненні, в озеленені, охорони зелених насаджень на території міста Одеси, визначення належних балансоутримувачів цих об`єктів тощо.
Крім того, зазначила, що позивачем не надано достатню фотофіксацію місця події ( в тому числі місця знаходження дерева, яке впало на автомобіль позивача відносно будинків та будь-яких інших орієнтирів), що унеможливлює ідентифікацію місця розташування дерева та визначення належного відповідача (т. 1 а.с. 54-60, т. 2 а.с. 21).
Представник виконавчого комітету Малиновської районної адміністрації Одеської міської ради, в судове засідання не з`явився, про час і місце слухання справи повідомлявся відповідно до вимог ст.128 ЦПК України (т. 2 а.с. 36).
Представник КП«Міськзелентрест», діючий на підставі трудового договору від 02 січня 2020 року, від 20 травня 2022року, від 22 лютого 2024 року в судовомузасіданні заперечувавщодо задоволенняпозову,письмових поясненьна позовне надав (т. 1 а.с.71-72, 122-125, 194-197).
Представник Департаменту міськогогосподарства Одеськоїміської ради,діюча напідставі довіреностівід 04січня 2024рокув судовому засіданні заперечувала щодо задоволення позову, раніше надала відзив на позов, в якому просила суд відмовити в задоволенні позовних вимог (т. 1 а.с. 76-82, 83-90, 91, 175, 176-177, т. 2 а.с. 38).
Представник Департаменту з благоустрою міста Одеської міської ради, діючий на підставі довіреності від 12 вересня 2023 року, в судове засідання не з`явився, про час і місце слухання справи повідомлявся відповідно до вимог ст.128 ЦПК України (т. 1 а.с. 187, 203, 207, 215, 216, 250в, т. 2 а.с. 7, 9, 34).
Відповідно до ст. 17 Закону України «Про виконання рішень та застосування практики Європейського суду з прав людини», ч. 1 ст. 6 Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод, право особи на справедливий і публічний розгляд його справи упродовж розумного строку кореспондується з обов`язком добросовісно користуватися наданими законом процесуальними правами, утримуватись від дій, що зумовлюють затягування судового процесу, та вживати надані процесуальним законом заходи для скорочення періоду судового провадження (п. 35 рішення від 07 липня 1989 року Європейського суду з прав людини у справі «Юніон Еліментарія Сандерс проти Іспанії» (Alimentaria Sanders S.A. v. Spain).
Європейський суд з прав людини неодноразово вказував, що на зацікавлену сторону покладається обов`язок проявляти належну увагу в захисті своїх інтересів та вживати необхідних заходів, щоб ознайомитись із подіями процесу (див. серед іншого «Гуржій проти України», заява № 326/3, 01 квітня 2008 року, «Олександр Шевченко проти України», № 8771/02, § 27, 26 квітня 2007 року). Поряд з цим, Європейський суд з прав людини (далі - ЄСПЛ) неодноразово наголошував, що національні суди мають організовувати судові провадження таким чином, щоб забезпечити їх ефективність та відсутність затримок (див. рішення ЄСПЛ від 02 грудня 2010 року у справі «Шульга проти України» № 16652/04).
Обов`язок швидкого здійснення правосуддя покладається, в першу чергу, на відповідні державні судові органи. Розумність тривалості судового провадження оцінюється в залежності від обставин справи та з огляду на складність справи, поведінки сторін, предмету спору. Нездатність суду ефективно протидіяти недобросовісно створюваним учасниками справи перепонам для руху справи є порушенням ч. 1 ст. 6 даної Конвенції (§ 66 - 69 рішення Європейського суду з прав людини від 08 листопада 2005 року у справі «Смірнова проти України»).
У справах «Рябих проти Росії» (заява № 52854/99, рішення від 24 липня 2003 року, пункт 52) та «Пономарьов проти України» (заява № 3236/03 від 03 квітня 2008 року, пункт 40) Європейський суд з прав людини зазначив, що сторона, яка приймає участь у судовому процесі, зобов`язана з розумним інтервалом часу сама цікавитись провадженням у її справі, добросовісно користуватися належними їй процесуальними правами та неухильно виконувати процесуальні обов`язки.
Відомості про розгляд справ (залишення позову без руху, повернення позовної заяви, дані про відкриття провадження та дати призначення справи до розгляду) публікуються на офіційному веб-сайті Малиновського районного суду м. Одеси у відповідності до Рішення ради суддів загальних судів № 12 від 28 лютого 2013 року «Про організацію роботи з інформаційного наповнення і функціонування офіційних веб-сайтів загальних судів на офіційному веб-порталі судової влади України» та відправлено до ЄДРСР.
Дослідивши матеріали справи, проаналізувавши і оцінивши надані докази у їх сукупності, заслухавши пояснення учасників судового процесу, суд дійшов до висновку, що позовні вимоги підлягають задоволенню частково, виходячи з наступного.
Відповідно до ч. 1 ст. 81 ЦПК України, кожна сторона повинна довести ті обставини, на які вона посилається як на підставу своїх вимог або заперечень, крім випадків, встановлених цим Кодексом.
Судом встановлено, що КП «Міськзелентрест» є юридичною особою та дії на підставі Статуту (т. 1 а.с. 8).
Департамент міського господарства Одеської міської ради є виконавчим органом Одеської міської ради та дії на підставі Положення про Департамент (т. 1 а.с. 61-63, 83-90).
Судом встановлено, що позивачу на праві власності на підставі свідоцтва про реєстрацію транспортного засобу НОМЕР_2 від 22 жовтня 2021 року, належить автомобіль марки «Lexus RX300» реєстраційний номер НОМЕР_1 (т. 1 а.с. 41-42)
Встановлено, що 21 лютого 2023 року автомобіль марки «Lexus RX300» реєстраційний номер НОМЕР_1 , який був припаркований по вул. Героїв Крут, 20в/1 (зі сторони двору) в м. Одесі, був пошкоджений в результаті падіння дерева, про що за даним фактом було зареєстровано звернення ОСОБА_4 до відділення поліції №1 Одеського районного управління поліції №1 ГУПП в Одеській області, матеріали внесені до ЄО №3083 від 21 лютого 2023 року, що підтверджується повідомленням від 21 лютого 2023 року, підписаним начальником ВП №1 Одеського районного управління поліції №1 ГУПП в Одеській області (т. 1 а.с. 15, 16).
Внаслідок падіння дерева, транспортному засобу марки «Lexus RX300» реєстраційний номер НОМЕР_1 було завдано значних механічних пошкоджень.
21 лютого 2023 року начальника ВП №1 Одеського районного управління поліції №1 ГУПП в Одеській області, щодо факту пошкодження автомобіля марки «Lexus RX300» реєстраційний номер НОМЕР_1 , позивачу була видана довідка та рекомендовано звернутися до суду (т. 1 а.с. 115).
Факт пошкодження автомобіля марки «Lexus RX300» реєстраційний номер НОМЕР_1 , підтверджується фотофіксацією (т. 1 а.с. 16).
Встановлено, що рішенням Виконавчого комітету Одеської міської ради від 29 липня 2008 року №924 «Про визначення площ прибудинкових територій багатоквартирних житлових будинків, прибирання яких здійснюється двірниками комунальних підприємств житлово-комунальних сервісів м. Одеси» були затверджені натуральні показники площ прибудинкових територій багатоквартирних житлових будинків комунальної власності м. Одеси, прибирання яких здійснюють двірники комунальних підприємств житлово-комунальних сервісів м. Одеси (т. 1 а.с. 101-102, 103-104).
Рішенням Виконавчого комітету Одеської міської ради від 28 жовтня 2008 року №1212 «Про внесення змін до рішень виконавчого комітету Одеської міської ради від 29 липня 2008 року №924 «Про визначення площ прибудинкових територій багатоквартирних житлових будинків, прибирання яких здійснюється двірниками комунальних підприємств житлово-комунальних сервісів м. Одеси» та від 21 серпня 2008 року №970 «Про заходи щодо введення адресної муніципальної допомоги мешканцям місця на оплату житлово-комунальних послуг та установлення тарифів на послуги з утримання будинків та прибудинкових територій» були внесені зміни до рішення виконавчого комітету Одеської міської ради від 29 липня 2008 року №924 «Про визначення площ прибудинкових територій багатоквартирних житлових будинків, прибирання яких здійснюється двірниками комунальних підприємств житлово-комунальних сервісів м. Одеси» та до рішення виконавчого комітету Одеської міської ради від 21 серпня 2008 року №970 «Про заходи щодо введення адресної муніципальної допомоги мешканцям місця на оплату житлово-комунальних послуг та установлення тарифів на послуги з утримання будинків та прибудинкових територій» (т.1 а.с.109-111,114-121).
Відповідно до листа Департаменту архівної справи та діловодства від 16 жовтня 2023 року №1738-11.1-29 адреса: АДРЕСА_2 , в додатках до вищевказаних рішень не значиться (т. 1 а.с. 100).
Згідно інформації Гідрометеорологічного центру Чорного та Азовського морів від 20 жовтня 2023 року щодо погодних умов 21 лютого 2023 року у м. Одеса за даними спостережень метеостанції Одеса 21 лютого 2023 року дощ з 15:00 до 16.05; з 16:25 до 17:55 год.; кількість опадів: 0,3 мм; вітер: західний з переходом на північний захід, 4-6 м/с, пориви 12-16м/с. Попередження про небезпечні метеорологічні явища І рівня (жовтого) небезпечності по м. Одеса №7/0/0 на 20-21 лютого 2023 року. «К 13-15 годинам 20 лютого очікується пориви західного вітру 15-20 м/с, збережуться до кінця дня та протягом доби 21 лютого». Вітер 15-24 м/с відноситься до небезпечних метеорологічних явищ, які могли нанести чи нанесли збиток населенню та національній економіці (т. 1 а.с. 113).
Зі змістулиста Малиновськоїрайонної адміністраціїОдеської міськоїради від10липня 2023року №1785/01-20вбачається,що адресою: АДРЕСА_1 дозвіл на розміщення споруд (торгівельних павільйонів) надавався Управлінням розвитку споживчого ринку та захисту прав споживачів, тому інформація про балансоутримувача зелених насаджень (дерев) за зазначеною адресою в районної адміністрації відсутня (т. 1 а.с. 11).
КП «Міськзелентрест»Одеської міськоїради своїмлистом №1740від 18серпня 2023року зазначило,що зеленінасадження,які розташованіза адресою: АДРЕСА_1 (зі сторони двору) не знаходяться на балансі та не утримуються КП «Міськзелентрест». Порядок утримання зелених насаджень на території міста визначається Правилами благоустрою території міста Одеси (далі-Правила), затверджених рішенням Одеської міської ради №1631-У1 від 23 грудня 2011року. Відповідно до п. 4.14 Правил відповідальність за утримання зелених насаджень, догляд за ними, видалення сухостійних, пошкоджених хворобами та шкідниками зелених насаджень, знищення бур`янів покладається на вулицях, перед будівлями до проїжджої частини, в середині міжквартальних насаджень та насаджень районів міста на балансоутримувачів, власників, користувачів житлових, громадських промислових будівель і споруд, а також на балансоутримувачів, власників, користувачів будівель, підприємств побуту, торгівлі, закладів освіти, охорони здоров`я, розташованих на території житлової забудови (т. 1 а.с. 8, 13).
Згідно відповіді Управління розвитку споживчого ринку та захисту прав споживачів № 823/116 від 07 серпня 2023 року Управління розвитку споживчого ринку та захисту прав споживачів Одеської міської ради не є розпорядником запитуваної інформації (т. 1 а.с. 14).
Зі змістулиста КП«ЖКС «Черьомушки»№4від 02січня 2024року будинок АДРЕСА_1 є одноповерховою будівлею в якій розташований продуктовий магазин, пекарня та транспортно-туристична компанія. КП «ЖКС«Черьомушки» невідомо,хто євласником нежитловихприміщень чихто єбалансоутримувачем одноповерховоїбудівлі АДРЕСА_1 та не відомо хто здійснює прибирання та санітарну обрізку дерев на прибудинковій території одноповерхової будівлі АДРЕСА_1 , яка в управління ОСББ чи іншій юридичній особі не передавались (т. 1 а.с. 144).
Судом встановлено, що 03 квітня 2024 року спеціалістами Департаменту з благоустрою м. Одеса, за участю представників Хаджибейської районної адміністрації, КП «Міськзелентрест» та КП «ЖКС «Черьомушки» було проведено комісійне обстеження з метою встановлення балансоутримувача території із зеленими насадженнями за адресою : АДРЕСА_1 , за результатами перевірки було складено акт комісійного обстеження, яким встановлено, що на території загального користування розташовано вісім дерев, які територіально знаходиться поза межами території обслуговування КП «ЖКС «Черьомушки», тому встановити балансоутримувача на момент проведення комісії не надається можливим, що підтверджується листом Хаджибейськоїрайонної адміністраціївід 05квітня 2024року(т. 1 а.с. 231, 231 звор. -232).
Відповідно до листа КП «Право» від 10 травня 2024 року в адресному реєстрі міста Одеси адреса: АДРЕСА_1 відсутня (т. 2 а.с. 23).
Згідно висновку експерта №40-23 експертного транспортно-товарознавчого дослідження колісного транспортного засобу марки «Lexus RX300» реєстраційний номер НОМЕР_1 від 13 березня 2023 року вартість матеріального збитку, завданого власнику автомобіля марки «Lexus RX300» реєстраційний номер НОМЕР_1 , пошкодженого внаслідок події, яка відбулася 21 лютого 2023 року, визначається рівною 46849,87 грн. (т. 1 а.с. 18-39).
Статтями 15, 16 ЦК України визначено, що кожна особа має право на захист свого цивільного права у разі його порушення, невизнання або оспорювання. Кожна особа має право звернутися до суду за захистом свого особистого немайнового або майнового права та інтересу.
Відповідно до ст. 11ЦК України підставами виникнення цивільних прав та обов`язків є завдання майнової (матеріальної) та моральної шкоди іншій особі.
Зобов`язання про відшкодування шкоди це правовідношення, в силу якого одна сторона (потерпілий) має право вимагати відшкодування завданої шкоди, а інша сторона (боржник) зобов`язана відшкодувати завдану шкоду в повному розмірі.
Загальні підстави відповідальності за завдану майнову шкоду передбачені ст.1166 ЦК України, згідно якої майнова шкода, завдана неправомірними діями чи бездіяльністю особистим немайновим правам фізичної або юридичної особи, а також шкода завдана майну особи, відшкодовується в повному обсязі особою, яка її завдала. Особа, яка завдала шкоди, звільняється від її відшкодування, якщо вона доведе, що шкоди завдано не з її вини.
Аналіз змісту наведених норм свідчить про те, що за загальним правилом шкода відшкодовується за наявності складу цивільного правопорушення, елементами якого є: неправомірність поведінки особи; наявність шкоди; причинний зв`язок між протиправною поведінкою та шкодою, що є обов`язковою умовою відповідальності та виражається в тому, що шкода має виступати об`єктивним наслідком поведінки завдавача шкоди; вину завдавача шкоди. Відсутність хоча б одного із цих елементів виключає відповідальність за заподіяну шкоду (п.2 постанови Пленуму Верховного Суду України № 6 від 27 березня 1992 року «Про практику розгляду судами цивільних справ за позовами про відшкодування шкоди»).
Боржник має право доводити відсутність своєї вини (ст. 1166 ЦК України).
Зі змісту постанови Верховного Суду у складі Об`єднаної палати Касаційного цивільного суду від 05 грудня 2022 року у справі № 214/7462/20 вбачається, що у разі встановлення конкретної особи, яка завдала шкоду, відбувається розподіл тягаря доказування: позивач повинен довести наявність шкоди та причинний зв`язок, відповідач доводить відсутність протиправності та вину.
Частиною першою ст. 10 Закону України«Про місцевесамоврядування» від 21 травня 1997 року №280/97-ВР (далі-Закон України №280/97-ВР) встановлено, що сільські, селищні, міські ради є органами місцевого самоврядування, що представляють відповідні територіальні громади та здійснюють від їх імені та в їх інтересах функції і повноваження місцевого самоврядування, визначені Конституцією України, цим та іншими законами.
Частинами 1, 2 ст. 11 Закону України №280/97-ВР визначено, що виконавчими органами сільських, селищних, міських, районних у містах (у разі їх створення) рад є їх виконавчі комітети, відділи, управління та інші створювані радами виконавчі органи. Виконавчі органи сільських, селищних, міських, районних у містах рад є підконтрольними і підзвітними відповідним радам, а з питань здійснення делегованих їм повноважень органів виконавчої влади - також підконтрольними відповідним органам виконавчої влади.
Згідно п.5ч.2ст.10Закону України«Про благоустрійнаселених пунктів» від 6 вересня 2005 року № 2807-IV (далі-Закон України № 2807-IV) до повноважень сільських, селищних і міських рад у сфері благоустрою населених пунктів належить здійснення самоврядного контролю за станом благоустрою та утриманням територій населених пунктів, інженерних споруд та об`єктів, підприємств, установ та організацій, майданчиків для паркування транспортних засобів (у тому числі щодо оплати послуг з користування майданчиками для платного паркування транспортних засобів), озелененням таких територій, охороною зелених насаджень, водних об`єктів тощо.
Відповідно до ч. 7 ст. 28 Закону України№280/97-ВР правила утримання зелених насаджень міст та інших населених пунктів затверджуються центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування державної політики у сфері житлово-комунального господарства, за погодженням із заінтересованими центральними органами виконавчої влади.
У пункті 3.2 Правил утримання зелених насаджень у населених пунктах України, затверджених наказом Міністерствабудівництва,архітектури тажитлово-комунальногогосподарства Українивід 10квітня 2006року №105 (далі Правила), передбачено, що елементами благоустрою є: покриття доріжок відповідно до норм стандартів; зелені насадження (у тому числі снігозахисні, протиерозійні) уздовж вулиць і доріг, у парках, скверах і алеях, бульварах, садах, інших об`єктах благоустрою загального користування, санітарно-захисних зонах, на прибудинкових територіях; будівлі та споруди системи збирання і вивезення відходів; засоби та обладнання зовнішнього освітлення та зовнішньої реклами; комплекси та об`єкти монументального мистецтва; обладнання дитячих, спортивних та інших майданчиків; малі архітектурні форми; інші елементи благоустрою.
Відповідно доп.5.5.Правилвідповідальними за збереження зелених насаджень, належний догляд за ними є: на об`єктах благоустрою державної чи комунальної власності балансоутримувачі цих об`єктів; на територіях установ, підприємств, організацій та прилеглих територіях установи, організації, підприємства; на територіях земельних ділянок, які відведені під будівництво, забудовники чи власники цих територій; на безхазяйних територіях, пустирях місцеві органи самоврядування; на приватних садибах і прилеглих ділянках їх власники або користувачі.
Підпунктом 7 пункту «а» ч.1 ст.30Закону України№280/97-ВР визначено, що до відання виконавчих органів сільських, селищних, міських рад належать організація благоустрою населених пунктів, залучення на договірних засадах з цією метою коштів, трудових і матеріально-технічних ресурсів підприємств, установ та організацій незалежно від форм власності, а також населення; здійснення контролю за станом благоустрою населених пунктів, організації озеленення, охорони зелених насаджень і водойм, створення місць відпочинку громадян.
Згідно ч. 4 ст. 236 ЦПК України при виборі і застосуванні норми права до спірних правовідносин суд враховує висновки щодо застосування відповідних норм права, викладені в постановах Верховного Суду.
Верховний Судув постановівід 04вересня 2019року усправі №200/22129/16-цзазначив що,«…до віданнявиконавчого органуміської радиналежить організаціяблагоустрою населенихпунктів,визначення балансоутримувачата контрольза станомзелених насаджень,а обов`язокз відшкодуваннязаподіяної позивачумайнової шкодивнаслідок падіннягілки здерева покладаєтьсясаме набалансоутримувача,визначеного органоммісцевого самоврядування,як відповідальнуособу застан зеленихнасаджень удворі білябудинку.Місцевий судустановив,що відповідачКП «Міськзеленбуд»Дніпровської міськоїради булостворено напідставі рішенняДніпровської міськоїради №45/22від 08грудня 2004року,при створенніякого найого балансжодних зеленихнасаджень непередавалось.Рішенням Дніпропетровськоїміської радивід 30листопада 2011року №53/17«Про внесеннязмін дорішення міськоїради від02березня 2011року №16/9«Про проведенняреорганізації комунальнихжитлово-експлуатаційнихпідприємств,підпорядкованих департаментужитлово-комунальногогосподарства такапітального будівництваДніпропетровської міськоїради» КП«Жилсервіс-2»Дніпровської міськоїради єбалансоутримувачем житловогобудинку АДРЕСА_1,проте немає об`єктівблагоустрою зеленогогосподарства,що розташованіна прибудинковійтериторії вказаногобудинку.Покладаючи наДніпровську міськураду обов`язокпо відшкодуваннюзаподіяної позивачумайнової шкоди,місцевий судврахував,що дерево,з якоговпала гілкана належнийпозивачу автомобіль,було розташованона землікомунальної власності,його власникомє територіальнагромада містата виходивіз відсутностіданих,що данедерево відповіднодо вимогч.5ст.28Закону України«Про благоустрійнаселених пунктів» перебувало на балансовому обліку виконавчого комітету чи будь-якої організації, в той час як організація роботи з цього питання проводиться виключно органами місцевого самоврядування».
Отже, у разі встановлення конкретної особи, яка завдала шкоду, відбувається розподіл тягаря доказування: позивач повинен довести наявність шкоди та причинний зв`язок, відповідач доводить відсутність протиправності та вину.
Аналогічна правова позиція у спірних правовідносинах висловлена у постанові Верховного Суду від 25 січня 2023 року у справі №522/2891/20.
Відповідно до ч. ч. 1, 2 ст.1166ЦК України майнова шкода, завдана неправомірними рішеннями, діями чи бездіяльністю особистим немайновим правам фізичної або юридичної особи, а також шкода, завдана майну фізичної або юридичної особи, відшкодовується в повному обсязі особою, яка її завдала.
Поняття благоустрою населених пунктів визначене ч. 1 ст. 1 Закону України № 2807-IV , відповідно до положень якого це комплекс робіт з інженерного захисту, розчищення, осушення та озеленення території, а також соціально-економічних, організаційно-правових та екологічних заходів з покращання мікроклімату, санітарного очищення, зниження рівня шуму та інше, що здійснюються на території населеного пункту з метою її раціонального використання, належного утримання та охорони, створення умов щодо захисту і відновлення сприятливого для життєдіяльності людини довкілля.
За приписами ч.ч. 1, 2 ст.20 Закону України № 2807-IV організацію благоустрою населених пунктів забезпечують місцеві органи виконавчої влади та органи місцевого самоврядування відповідно до повноважень, установлених законом. Благоустрій здійснюється в обов`язковому порядку на всій території населеного пункту (села, селища, міста).
Статтею 21Закону України№ 2807-IV визначено, що зокрема елементами (частинами) об`єктів благоустрою є зелені насадження (у тому числі снігозахисні та протиерозійні) уздовж вулиць і доріг, в парках, скверах, на алеях, бульварах, в садах, інших об`єктах благоустрою загального користування, санітарно-захисних зонах, на прибудинкових територіях.
Відповідно до п. 7 ч. 1 ст.17Закону України№ 2807-IV громадяни у сфері благоустрою населених пунктів мають право звертатись до суду з позовом про відшкодування шкоди, заподіяної майну чи здоров`ю громадян унаслідок дій чи бездіяльності балансоутримувачів об`єктів благоустрою.
Правила утримання зелених насаджень у населених пунктах України, затверджених наказом Міністерства будівництва, архітектури та житлово-комунального господарства України від 10 квітня 2006 року № 105, визначають правові та організаційні засади озеленення населених пунктів, спрямовані на забезпечення сприятливих умов життєдіяльності людини.
Правилами визначено, що балансоутримувач - спеціально вповноважені на конкурсних засадах державними чи місцевими органами влади підприємства, організації, які відповідають за утримання та збереження зелених насаджень на підпорядкованих територіях зеленого господарства.
Відповідно до п. 3.1. Правил до об`єктів благоустрою у сфері зеленого господарства населених пунктів, зокрема, належать зелені насадження прибудинкової території.
Згідно з п. 5.2. Правил балансоутримувач забезпечує належне утримання та своєчасний ремонт об`єкта благоустрою власними силами або може на конкурсних засадах залучати інші підприємства, установи, організації, використовуючи для цього кошти, передбачені власником об`єкта.
Підпунктом 7 пункту «а» частини першої статті 30Закону України№280/97-ВР передбачено, що до відання виконавчих органів сільських, селищних, міських рад належать організація благоустрою населених пунктів, залучення на договірних засадах з цією метою коштів, трудових і матеріально-технічних ресурсів підприємств, установ та організацій незалежно від форм власності, а також населення; здійснення контролю за станом благоустрою населених пунктів, організації озеленення, охорони зелених насаджень і водойм, створення місць відпочинку громадян.
Тобто, до відання виконавчого органу міської ради належить організація благоустрою населених пунктів, визначення балансоутримувача та контроль за станом зелених насаджень, а обов`язок з відшкодування заподіяної позивачу майнової шкоди внаслідок падіння дерева покладається саме на балансоутримувача, визначеного органом місцевого самоврядування, як відповідальну особу за стан зелених насаджень за адресою: АДРЕСА_1 .
Разом з тим, виконавчим комітетом Одеської міської ради не доведено що ним визначено такого балансоутримувача за наведеною адресою.
Тобто, виконавчий комітет Одеської міської ради не надав доказів того, що на конкурсних засадах визначено балансоутримувача зелених насаджень, які розміщені за адресою: АДРЕСА_1 , або що за їх утримання відповідає підприємство, з яким укладено договір про утримання та догляд за зеленими насадженнями.
При цьому, багаторічні насадження не можуть розглядатись як окремий об`єкт права власності без земельної ділянки, на якій вони знаходяться, оскільки є складовою частиною земельної ділянки.
За таких умов, оскільки дерево, яке впало на належний позивачу автомобіль, було розташовано на землі комунальної власності, його власником є територіальна громада міста та відсутні дані про те, що дерево яке впало на автомобіль позивача відповідно до ст.28Закону України№ 2807-IV перебувало на балансовому обліку будь-якої організації, в той час як організація роботи з цього питання проводиться виключно органами місцевого самоврядування, тому суд вважає, що обов`язок по відшкодуванню заподіяної позивачу майнової шкоди має бути покладений на виконавчий комітет Одеської міської ради.
Причинно-наслідковий зв`язок між пошкодженням належного позивачу автомобіля та бездіяльністю виконавчого комітету Одеської міської ради, до обов`язків якої входить організації та забезпечення догляду та санітарного стану зелених насаджень встановлено матеріалами справи на підставі належної оцінки зібраних у справі доказів та не спростовано відповідачем під час розгляду справи.
У випадку заподіяння майну особи шкоди внаслідок бездіяльності балансоутримувача, яка проявляється у незабезпеченні належного стану та догляду за утриманням об`єктів благоустрою, до яких відносяться зелені насадження, балансоутримувач зобов`язується відшкодувати таку шкоду.
Аналогічного висновку дійшов Верховний Суд у постанові від 17 липня 2019 року у справі №372/1891/17.
Єдиною та достатньою обставиною у цій справі, яка б свідчила про відсутність вини відповідачів у заподіянні шкоди позивачу, а як наслідок і відсутність правових підстав для покладення на відповідачів обов`язку її відшкодувати, було б заподіяння такої шкоди у зв`язку із дією об`єктивних обставин, зокрема те, що падіння дерева на автомобіль відбулося внаслідок злив, ураганів, сильних вітрів тощо.
Однак, будь-яких відомостей щодо таких обставин відповідачами не надано, свої заперечення проти вимог позивача виконавчий комітет Одеської міської ради не підтверджує будь-якими належними та допустимими доказами, що є їх процесуальним обов`язком як учасника справи.
Як вбачається з довідки Гідрометеорологічного центру Чорного та Азовського морів від 20 жовтня 2023 року щодо погодних умов 21 лютого 2023 року у м. Одеса за даними спостережень метеостанції Одеса 21 лютого 2023 року дощ з 15:00 до 16.05; з 16:25 до 17:55 год.; кількість опадів: 0,3 мм; вітер: західний з переходом на північний захід, 4-6 м/с, пориви 12-16м/с. Попередження про небезпечні метеорологічні явища І рівня (жовтого) небезпечності по м. Одеса №7/0/0 на 20-21 лютого 2023 року. «К 13-15 годинам 20 лютого очікується пориви західного вітру 15-20 м/с, збережуться до кінця дня та протягом доби 21 лютого». Вітер 15-24 м/с відноситься до небезпечних метеорологічних явищ, які могли нанести чи нанесли збиток населенню та національній економіці (т. 1 а.с. 113).
Покладаючи на виконавчий комітет Одеської міської ради обов`язок по відшкодуванню заподіяної позивачу майнової шкоди, суд враховує, що дерево, яке впало на належний позивачу автомобіль, було розташовано на землі комунальної власності, його власником є територіальна громада міста та виходить із відсутності даних, що дане дерево відповідно до вимог ч. 5 ст. 28 Закону України№ 2807-IV перебуває на балансовому обліку виконавчого комітету чи будь-якої організації, в той час як організація роботи з цього питання проводиться виключно органами місцевого самоврядування.
Суд вважає, що матеріалами справи доведено факт завдання шкоди позивачу в результаті падіння дерева на автомобіль, протиправність бездіяльності відповідача - виконавчого комітету Одеської міської ради, яка виразилась у не визначенні балансоутримувача зелених насаджень біля будинку, причинний зв`язок між ними, а виконавчий комітет Одеської міської ради, відповідно до вимог ст. ст. 12,13, 49, 81, 89 ЦПК України, це не спростував і не довів відсутності своєї вини та відсутність підстав для відшкодування шкоди.
Твердження представника виконавчого комітету Одеської міської ради стосовно того, що належним відповідачем у справі повинен бути Департамент благоустрою міста Одеської міської ради, оскільки є тим виконавчим органом, до кола повноважень якого віднесено питання контролю за дотриманням законодавства у сфері благоустрою, участь в його організації та здійсненні, в озеленені, охорони зелених насаджень на території міста Одеси, визначення належних балансоутримувачів цих об`єктів тощо, не знайшли свого підтвердження при розгляді справи, оскільки відповідно до п. 2.2.6. Положення, на Департамент покладена функція сприяння розвитку та поліпшенню стану благоустрою території міста.
Відповідно до п.п. 2.2.8., 2.2.11 Положення, на Департамент покладена функція з участі у проведенні інвентаризації та паспортизації об`єктів благоустрою, розташованих на території міста, відповідно до бюджетних призначень, а також покладено обов`язок з розроблення та участі у підготовці проектів рішень Одеської міської ради, Виконавчого комітету Одеської міської ради та розпоряджень міського голови з питань, віднесених до компетенції Департаменту.
Згідно з п. 2.2.16 Положення, на Департамент покладено завдання з участі в організації та здійсненні благоустрою міста, озеленення, охорони зелених насаджень і водойм; створення місць відпочинку громадян, забезпечення зовнішнього освітлення міста.
Отже, на Департамент покладені функції з проведення інвентаризації та паспортизації об`єктів благоустрою, розташованих на території міста, відповідно до плану, затвердженого виконавчим комітетом Одеської міської ради.
Крім того, з урахуванням відсутності плану, затвердженого виконавчим комітетом Одеської міської ради, Департамент не має правових підстав для початку процедури інвентаризації та паспортизації об`єктів благоустрою.
Таким чином, аналіз наведених вище норм права та обставини справи надають підстави дійти висновку, що виконавчий комітет Одеської міської ради, як балансоутримувач об`єктів комунальної власності, є відповідальною особою за стан зелених насаджень на території м. Одеси, у зв`язку із чим на нього покладений обов`язок приймати рішення про видалення зелених насаджень.
У випадку заподіяння майну чи здоров`ю особи шкоди внаслідок бездіяльності балансоутримувача, яка проявляється у незабезпеченні належного стану та догляду за утриманням об`єктів благоустрою, до яких відносяться зелені насадження, останній зобов`язується відшкодувати таку шкоду.
За таких обставин, суд вважає, що позовні вимоги підлягають задоволенню частково і з виконавчого комітету Одеської міської ради на користь позивача слід стягнути матеріальну шкоду в розмірі 46849,87 грн. а також судові витрати у розмірі 5273,60 грн., які складаються з витрат на оплату судового збору в розмірі 1073,60 грн. та витрат на складення висновку експерта експертного транспортно-товарознавчого дослідження в розмірі 4200,00 грн.
В задоволенніпозовних вимогдо виконавчого комітету Малиновської районної адміністрації Одеської міської ради, КП «Міськзелентрест», (далі КП «Міськзелентрест»), Департаменту міського господарства Одеської міської ради та Департаменту з благоустрою міста Одеської міської ради слід відмовити, оскільки вони не є належними відповідачами у справі.
Відповідно до ст. 89 ЦПК України, суд оцінює докази за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на всебічному, повному, об`єктивному та безпосередньому дослідженні наявних у справі доказів. Жоден доказ не має для суду наперед встановленого значення. Суд оцінює належність, допустимість, достовірність кожного доказу окремо, а також достатність і взаємний зв`язок доказів у їх сукупності.
Європейським судом з прав людини зазначено, що пункт перший статті 6 Конвенції зобов`язує суди давати обґрунтування своїх рішень, але це не може сприйматись як вимога надавати детальну відповідь на кожен аргумент. Межі цього обов`язку можуть бути різними, залежно від характеру рішення. Крім того, необхідно брати до уваги, між іншим, різноманітність аргументів, які сторона може представити в суд, та відмінності, які існують у державах-учасницях, з огляду на положення законодавства, традиції, юридичні висновки, викладення та формулювання рішень. Таким чином, питання, чи виконав суд свій обов`язок щодо подання обґрунтування, що випливає зі статті 6 Конвенції, може бути визначено тільки у світлі конкретних обставин справи (рішення у справі «Проніна проти України», від 18 липня 2006 року № 63566/00, § 23).
Згідно ст. 263 ЦПК України, рішення суду повинно бути законним і обґрунтованим. Законним є рішення, яким суд, виконавши всі вимоги цивільного судочинства, вирішив справу згідно із законом. Обґрунтованим є рішення, ухвалене на основі повно і всебічно з`ясованих обставин, на які сторони посилаються як на підставу своїх вимог і заперечень, підтверджених тими доказами, які були досліджені в судовому засіданні.
Відповідно до ст. 264 ЦПК України під час ухвалення рішення суд також вирішує питання щодо розподілу між сторонами судових витрат.
На підставі ст. 141 ЦПК України судовий збір покладається на сторони пропорційно розміру задоволених позовних вимог. Інші судові витрати, пов`язані з розглядом справи, покладаються у разі задоволення позову - на відповідача. Розмір витрат, які сторона сплатила або має сплатити у зв`язку з розглядом справи, встановлюється судом на підставі поданих сторонами доказів (договорів, рахунків тощо).
Судовий збір по справі складає 1073,60 грн., який повністю сплачений позивачем при зверненні до суду (т. 1 а.с. 1).
За таких обставин, на підставі положень ч. 1 ст. 141 ЦПК України суд вважає, що з відповідача на користь позивачки слід стягнути судові витрати по оплаті судового збору в розмірі 1073,60 грн. та витратина складеннявисновку експертаекспертного транспортно-товарознавчогодослідження врозмірі 4200,00грн.(т. 1 а.с. 42).
Керуючись ст. ст. 15,16,22,386,1166,1173Цивільногокодексу України, ст. 83 Земельного Кодексу України, керуючись ст. ст. 4, 12, 13, 258, 259, 263, 264, 265, 268, 273, 354 ЦПК України, суд
вирішив:
Позов ОСОБА_4 до Виконавчого комітету Одеської міської ради, Виконавчого комітету Малиновської районної адміністрації Одеської міської ради, Комунального підприємства «Міськзелентрест», Департаменту міського господарства Одеської міської ради, Департаменту з благоустрою міста Одеської міської ради про відшкодування шкоди за пошкодження автомобіля внаслідок падіння дерева задовольнити частково.
Стягнути з Виконавчого комітету Одеської міської ради,місцезнаходження:Думська площа,буд.1,м.Одеса,65026,код ЄДРПОУ04056919,на користь ОСОБА_4 , ІНФОРМАЦІЯ_1 , РНОКПП НОМЕР_3 , який зареєстрований за адресою: АДРЕСА_3 , в рахунок відшкодування майнової шкоди 46849 (сорок шість тисяч вісімсот сорок дев`ять) гривень 87 копійок.
Стягнути з Стягнути з Виконавчого комітету Одеської міської ради,місцезнаходження:Думська площа,буд.1,м.Одеса,65026,код ЄДРПОУ04056919,на користь ОСОБА_4 , ІНФОРМАЦІЯ_1 , РНОКПП НОМЕР_3 , який зареєстрований за адресою: АДРЕСА_3 , витрати на проведення експертного транспортно-товарознавчого дослідження транспортного засобу в розмірі 4200 (чотири тисячі двісті) гривень 00 копійок.
Стягнути з Стягнути з Виконавчого комітету Одеської міської ради,місцезнаходження:Думська площа,буд.1,м.Одеса,65026,код ЄДРПОУ04056919,на користь ОСОБА_4 , ІНФОРМАЦІЯ_1 , РНОКПП НОМЕР_3 , який зареєстрований за адресою: АДРЕСА_3 , судовий збір в розмірі 1073 (одна тисяча сімдесят) гривень 60 копійок.
В іншій частині позову- відмовити.
Рішення може бути оскаржене учасниками справи в апеляційному порядку до Одеського апеляційного суду шляхом подачі протягом 30 днів апеляційної скарги з дня проголошення судового рішення.
Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини судового рішення, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.
Повний текст рішення суду складено 17 червня 2024 року.
Суддя: О.М. Сегеда
Суд | Малиновський районний суд м.Одеси |
Дата ухвалення рішення | 11.06.2024 |
Оприлюднено | 19.06.2024 |
Номер документу | 119791356 |
Судочинство | Цивільне |
Категорія | Справи у спорах про недоговірні зобов’язання, з них про відшкодування шкоди, з них |
Цивільне
Малиновський районний суд м.Одеси
Сегеда О. М.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні