ВОЛИНСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
10 червня 2024 року ЛуцькСправа № 140/2456/24
Волинський окружний адміністративний суд у складі:
головуючого-судді Волдінера Ф.А.,
при секретарі судового засідання Журомській І.М.,
за участі представника позивача Хохлова В.О.,
представника відповідачів Коваль І.В.,
розглянувши у відкритому судовому засіданні адміністративну справу за позовом ОСОБА_1 до Регіонального сервісного центру МВС у Волинській області, Територіального сервісного центру 0742 Регіонального сервісного центру МВС України у Волинській області про визнання протиправним та скасування рішення, зобов`язання вчинити дії,
ВСТАНОВИВ:
До суду надійшов адміністративний позов ОСОБА_1 до Регіонального сервісного центру Головного сервісного центру МВС у Волинській області, Територіального сервісного центру 0742 Регіонального сервісного центру МВС України у Волинській області, відповідно до якого просить суд:
1) визнати протиправним та скасувати рішення Регіонального сервісного центру Головного сервісного центру МВС у Волинській області від 25.01.2018 в частині скасування державної реєстрації транспортного засобу пасажирського автобуса-D, марки Mersedes-Benz, модель Sprinter 518 CDI, 2008 року випуску, синього кольору, номер кузова (рами) НОМЕР_1 ;
2) зобов`язати Територіальний сервісний центр 0742 Регіонального сервісного центру МВС України у Волинській області (далі також ТСЦ 0742) провести в Єдиному державному реєстрі транспортних засобів реєстрацію (перереєстрацію) за ОСОБА_1 (далі також позивач, ОСОБА_1 ) транспортного засобу пасажирського автобуса-D, марки Mersedes-Benz, модель Sprinter 518 CDI, 2008 року випуску, синього кольору, номер кузова (рами) НОМЕР_1 (далі також ТЗ Mersedes-Benz).
Позовні вимоги обґрунтовано наступним.
17.05.2017 позивач по договору купівлі-продажу придбала в ОСОБА_2 пасажирський ТЗ Mersedes-Benz, який в той же день зареєструвала в територіальному сервісному центрі № 0742 в м. Ковель з присвоєнням реєстраційного номеру НОМЕР_2 , що підтверджується свідоцтвом про реєстрацію транспортного засобу НОМЕР_3 від 25.03.2017.
19.01.2024 вказаний автомобіль пройшов чергову перевірку технічного стану в Ковельському відділенні ТзОВ «УКРВЕСТАВТО», що підтверджується протоколом перевірки технічного стану транспортного засобу № 00924-0040424 від 19.01.2024.
Однак, 22.01.2024 працівник Ковельського відділення ТзОВ «УКРВЕСТАВТО» по телефону повідомив про анулювання протоколу № 00924-0040424 від 19.01.2024 без жодних пояснень та причин вказаного анулювання/що спонукало звернутися до керівника ТзОВ «УКРВЕСТАВТО» з адвокатським запитом про повідомлення підстав для анулювання вказаного протоколу з наданням копій відповідних документів.
З відповіді ТзОВ «УКРВЕСТАВТО» № 5 від 02.02.2024 вбачається, що анулювання вказаного протоколу було здійснене відповідно до загальнодержавної бази даних.
В додатковій відповіді № 6 від 07.02.2024 ТзОВ «УКРВЕСТАВТО» уточнило, що анулювання вказаного протоколу було здійснене згідно даних Регіонального сервісного центру Головного сервісного центру МВС у Волинській області в зв`язку із скасуванням реєстрації вказаного автомобіля 01.02.2018 з додатком копії відповіді Регіонального сервісного центру МВС у Волинській області.
З відповіді Регіонального сервісного центру МВС у Волинській області № 31/3/18аз-746-08-2024 від 14.02.2024 вбачається, що реєстрація вказаного автомобіля була скасована на підставі висновку Регіонального сервісного центру МВС у Волинській області від 25.01.2018 згідно листа прокуратури Волинської області № 17/7-834вих17 від 24.11.2017 з наданням копії вищезазначеного висновку.
В листі № 17/7-834вих17 від 24.11.2017 прокуратура Волинської області проінформувала Регіональний сервісний центр МВС у Волинській області про розслідування кримінального провадження про одержання неправомірної вигоди службовими особами територіальних сервісних центрів під час реєстрації транспортних засобів з порушення вимог чинного законодавства, зокрема, реєстрацію автомобілів з екологічними нормами Євро-3 та Євро-4 в той час, коли з 01.01.2016 була встановлена реєстрація транспортних засобів не нижче рівня ЄВРО-5, в зв`язку з чим просила провести службове розслідування та скасувати реєстрації транспортних засобів.
Серед переліку сумнівно зареєстрованих, на думку прокуратури, транспортних засобів, був вказаний ТЗ Mersedes-Benz з тих підстав, що згідно даних ТОВ «Дженерал Авто Груп» та ПАТ «Волинь-АВТО» перераховані в листі автомобілі відповідають рівню екологічних норм Євро-1, Євро-3 та Євро-4, і не можуть бути переобладнані на стандарт ЄВРО-5.
За результатами розгляду вказаного листа прокуратури комісія Регіонального сервісного центру МВС у Волинській області 25.01.2018 вважала б Територіальному сервісному центру 0742 РСЦ МВС України у Волинській області скасувати державну реєстрацію ТЗ Mersedes-Benz, як здійснену незаконно, про що повідомити останніх власників транспортних засобів.
Із законністю вказаного висновку та скасуванням реєстрації вказаного автомобіля не можна погодитись з огляду на те, що скасування державної реєстрації транспортного засобу можливе лише у разі виявлення факту фіктивності чи підробки документів, за якими проводилася реєстрація, при підтверджені таких обставин належними та допустимими доказами, зокрема, наявність судового рішення за результатом розгляду кримінального провадження, в якому встановлений факт підробки документів, на підставі яких був зареєстрований автомобіль, яке відсутнє в даному випадку.
Крім того, вказує, що первинна державна реєстрацію вказаного транспортного засобу була здійснена за ОСОБА_3 на виконання судових рішень згідно вимог 129-1 Конституції України, ч. 2 ст. 13 Закону України «Про судоустрій і статус суддів», ч. 2 ст. 14 КАС України з врахуванням та дотриманням вимог ст. 34 Закону України «Про дорожній рух».
Таким чином держава визнала, що ОСОБА_3 набув право власності на вказаний автомобіль.
На час відчуження вказаного автомобіля як ОСОБА_3 , так і ОСОБА_2 , вказані особи на мали жодних обмежень чи заборон на його продаж, що підтвердив відповідач, посвідчуючи вказані договори-купівлі-продажу та перереєстровуючи автомобіль з видачею відповідних свідоцтв про реєстрацію транспортного засобу.
ОСОБА_1 , придбавши ТЗ Mersedes-Benz 17.05.2017 у ОСОБА_2 , набула право власності на автомобіль як добросовісний набувач майна.
В той же час, якщо навіть допустити, що при реєстрації автомобіля 25.03.2017 за ОСОБА_3 останній подав сертифікат, який не відповідав екологічним нормам ЄВРО-5, то встановивши вказану невідповідність 25.01.2018 Регіональний сервісний центр МВС у Волинській області не мав обґрунтованого та законного права порушувати права ОСОБА_1 на вільне володіння, користування та розпорядження вказаним автомобілем, як добросовісного набувача майна з 17.05.2017, яка не мала жодного відношення до поданих ОСОБА_3 сертифікатів та їх відповідності чи не відповідності вимогам екологічних норм, що підтверджується міжнародною судовою практикою.
Ризик будь-якої помилки державного органу повинен покладатися на саму державу, а помилки не можуть виправлятися за рахунок осіб, яких вони стосуються. Отже, помилка державного органу при первинній реєстрації транспортного засобу не може порушувати право нового власника транспортного засобу, на якого останній перереєстрований, на користування та розпорядження належним йому майном.
Враховуючи вище викладене є очевидним, що відповідачі свідомо проігнорували елементарні вимоги чинного законодавства та з власних надуманих і нічим не підтверджених доказів безпідставно та незаконно скасували реєстрацію власного автомобіля відповідача.
Ухвалою судді від 11.03.2024 прийнято позовну заяву до розгляду, відкрито спрощене позовне провадження у справі, постановлено розгляд справи проводити за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення сторін за наявними у справі матеріалами.
Ухвалою від 03.04.2024 вирішено розгляд справи здійснювати за правилами загального позовного провадження та призначено підготовче засідання.
Ухвалою від 15.04.2024 замінено первісного відповідача Регіональний сервісний центр Головного сервісного центру МВС у Волинській області на належного Регіональний сервісний центр МВС у Волинській області (далі також РСЦ МВС у Волинській області).
РСЦ МВС у Волинській області було подано відзив на позовну заяву, який обґрунтовано наступним.
27.11.2017 до РСЦ МВС у Волинській області надійшов лист прокурора у кримінальному провадженні - прокурора відділу прокуратури області Квятковського М. за № 17/7-834вих.17 від 24.11.2017 про те, що прокуратурою області проводиться досудове розслідування у кримінальному провадженні за №4201703000000338 від 31.07.2017 за ознаками кримінального правопорушення, передбаченого ч.3 ст. 368 КК України,
Згідно інформації, викладеної в листі, в ході досудового розслідування встановлено, що службові особи територіальних сервісних центрів МВС у Волинській області, провели реєстрацію транспортних засобів з порушенням вимог чинного законодавства.
Згідно вищезазначеного листа прокуратури та проведеною перевіркою встановлено, що в ТСЦ 0742 проведено реєстрацію ряду транспортних засобів, серед них значився ТЗ Mersedes-Benz, до матеріалів реєстрації долучено сертифікат відповідності від 11.05.2016 № UA.178.0026743-16, виданий ОС ТОВ ДП «Житомирстандарт» (державна система сертифікації «УкрСЕПРО») згідно якого рівень екологічної норми - СВРО 5.
В додатку до листа прокуратури області, на запити прокурора у кримінальному провадженні офіційні дилери виробників надали інформацію заводів-виробників стосовно технічних характеристик ряду транспортних засобів, серед яких був ТЗ Mersedes-Benz.
Згідно листа від 18.05.2017 № 166 офіційного представника Mersedes-Benz у Волинській області ПАТ «ВОЛИНЬ-АВТО» зазначено, що ТЗ Mersedes-Benz, згідно коду MS 9 з карт даних авто відповідає Євро-4. Інформація щодо переобладнання транспортних засобів зазначених в запиті не надається та даних робіт не виконують.
Вищевказані документи, надані прокуратурою Волинської області, підтверджують, що вищевказані автомобілі були ввезені всупереч пункту 2 Закону України «Про деякі питання ввезення на митну територію України та реєстрації транспортних засобів» від 06.07.2005 N 2739-ІV, пропуск на митну територію України з метою вільного обігу та першу державну реєстрацію в Україні транспортних засобів за кодами товарних позицій 8701 20, 8702, 8703, 8704, 8705 згідно з УКТ ЗЕД (2371г-14) як вироблених в Україні, так і ввезених на митну територію України, нових і таких, що були в користуванні, здійснюють за умови їх відповідності екологічним нормам:
не нижче рівня «ЄВРО-3» - з 1 січня 2013 року, за винятком транспортних засобів, вироблених в Україні або ввезених на митну територію України до дати введення екологічних норм не нижче рівня "ЄВРО-3" як обов`язкових;
не нижче рівня «ЄВРО-4» - з 1 січня 2014 року, за винятком транспортних засобів, вироблених в Україні або ввезених на митну територію України до дати введення екологічних норм не нижче рівня «ЄВРО-4» як обов`язкових;
не нижче рівня «ЄВРО-5» - з 1 січня 2016 року, за винятком транспортних засобів, вироблених в Україні або ввезених на митну територію України до 31 грудня 2015 року включно;
не нижче рівня «ЄВРО-6» - з 1 січня 2020 року, за винятком транспортних засобів, вироблених в Україні або ввезених на митну територію України до 31 грудня 2019 року включно.
Перевіркою встановлено також, що реєстрація ТЗ Mersedes-Benz проведена була на виконання ухвали колегії суддів Львівського апеляційного суду від 22.02.2017 у справі №876/10249/16. Згідно вищезазначеної ухвали постанова Волинського окружного адміністративного суду від 17.11.2016 справа №803/1552/16, якою зобов`язано ТСЦ 0742 зареєструвати за громадянином ОСОБА_3 ТЗ Mersedes-Benz. В мотивувальній частині рішення суд звертає увагу на те, що з 01.01.2016 скасовано саме обов`язкову реєстрацію сертифікатів, виданих у системі «УкрСЕПРО», а також чинним законодавством не передбачено норми, якими б було визнано недійсними або скасовано чинність сертифікатів виданих в зазначеній системі з 01 січня 2016 року.
Згідно матеріалів, що стали підставою для проведення первинної реєстрації встановлено, що ТЗ Mersedes-Benz ввезено на територію України згідно ВМД №204030000/2016/004726 від 11.05.2016. Згідно сертифікату відповідності UА1.178.0026743-16 від 11.05.2016 рівень екологічної норми «ЄВРО-5». Однак дилером встановлено, що згідно карт даних авто вищезазначений транспортний засіб відповідає стандарту «ЄВРО-4».
Зважаючи на вищевикладене, сертифікат виданий не уповноваженим органом на території України на момент ввезення/заявлення до реєстрації та не відповідає рівню «ЄВРО-5» - з 1 січня 2016 року, за винятком транспортних засобів, вироблених в Україні або ввезених на митну територію України до 31 грудня 2015 року включно, однак в даному випадку автомобіль перетнув кордон в 2016 році, що підтверджується вантажно - митною декларацією.
Керуючись пунктом 12 розділу 6 «Положення про регіональний сервісний центр МВС у Волинській області», затвердженого наказом МВС України від 07.11.2015 № 1402 (у редакції наказу МВС України № 404 від 19.05.2017), та за результатом розгляду листа прокурора у кримінальному провадженні - прокурора відділу прокуратури області ОСОБА_4 було прийнято рішення про скасування державної реєстрації з огляду на порушення в встановлені під час перевірки.
Частиною 3 висновку РСЦ МВС у Волинській області доручено ТСЦ 0742 провести скасування державної реєстрації та повідомити останніх власників.
Згодом 04.06.2020 на адресу РСЦ МВС у Волинській області надійшла постанова Верховного Суду у складі суддів Касаційного адміністративного суду, де зазначено, що касаційну скаргу РСЦ МВС у Волинській області задоволено, рішення скасовано, та прийнято нову постанову якою відмовив у задоволені вимог щодо реєстрації ТЗ Mersedes-Benz.
З огляду, що скасування державної реєстрації здійснювалось з урахуванням виявлених додаткових порушень в ході проведення перевірки (висновок РСЦ МВС у Волинській області від 25 січня 2018 року № 31/3-204), двічі зняти з обліку транспортний засіб за рішенням суду не є можливим.
Представником позивача було подано відповідь на відзив, в якому вказує, що посилання відповідача на інформацію отриману від ПАТ «ВОЛИНЬ-АВТО» не можна брати до уваги, оскільки цей суб`єкт господарювання є дилером, тобто торгівельною організацією, а тому не наділений повноваженнями для визначення відповідності чи невідповідності сертифікату відповідності UА1.178.0026743-16 від 11.05.2016 вимогам екологічної норми «ЄВРО-5» чи «ЄВРО-4».
Також вказує на добросовісність позивача, як набувача ТЗ Mersedes-Benz, який не повинен нести відповідальність в зв`язку із порушеннями інших осіб.
В судовому засіданні представники учасників справи надали пояснення, що базуються на доводах викладених в письмових заявах по суті справи.
З матеріалів справи судом встановлено наступне.
Постановою Волинського окружного адміністративного суду від 17.11.2016 в адміністративній справі № 803/1552/16 задоволено повністю адміністративний позов ОСОБА_3 до Територіального сервісного центру 0742 Регіонального сервісного центру МВС України та зобов`язано Територіальний сервісний центр 0742 Регіонального сервісного центру МВС України у Волинській області зареєструвати за ОСОБА_3 транспортний засіб пасажирський автобус, категорії М2, марки Merсedes-Benz, модель Sprinter 518, 2008 року випуску, номер кузова НОМЕР_4 .
Ухвалою Львівського апеляційного адміністративного суду від 22.02.2017 (номер справи в апеляційному провадженні 876/10249/16) вказане судове рішення залишено без змін.
Згідно відомостей з Єдиного Державного реєстру транспортних засобів (далі ЄДР ТЗ) на виконання ухвали Львівського апеляційного адміністративного суду від 22.02.2017 ТСЦ 0742 25.03.2017 було здійснено первинну реєстрацію ТЗ Mersedes-Benz за ОСОБА_3 .
В подальшому ТЗ Mersedes-Benz було декілька раз перереєстровано за договором купівлі-продажу, а саме: 12.04.2017 на ОСОБА_2 та 17.05.2017 на ОСОБА_1 (позивач у даній справі).
25.01.2018 за № 31/3-204 в.о. начальника РСЦ МВС у Волинській області затверджено Висновок за результатами перевірки фактів реєстрації транспортних засобів, зазначених у листі прокуратури Волинської області від 24.11.2017 № 17/7-834вих.17 (далі також - Висновок).
Зокрема Висновком встановлено, що 27.11.2017 до РСЦ МВС у Волинській області надійшов лист прокурора у кримінальному провадженні - прокурора відділу прокуратури області Квятковського М. за вих. № 17/7-834вих.17 від 24.11.2017 про те, що прокуратурою області проводиться досудове розслідування у кримінальному провадженні за №4201703000000338 від 31.07.2016 за ознаками кримінального правопорушення, передбаченого ч.3 ст. 368 КК України.
Згідно інформації, викладеної в листі, в ході досудового розслідування встановлено, що службові особи територіальних сервісних центрів МВС у Волинській області, провели реєстрацію транспортних засобів з порушенням вимог чинного законодавства.
Згідно вищезазначеного листа прокуратури області та проведеною перевіркою встановлено, що службовими особами ТСЦ 0741,0742 та 0744 РСЦ МВС у Волинській області проведено реєстрацію ТЗ Mersedes-Benz на виконання ухвали колегії суддів Львівського апеляційного суду від 22.02.2017 року у справі № 876/10249/16.
Згідно матеріалів, що стали підставою для проведення первинної реєстрації встановлено, що ТЗ Mersedes-Benz ввезено на територію України згідно ВМД № 204030000/2016/004726 від 11.05.2016. Згідно сертифікату відповідності АU.178.0026743-16 від 11.05.2016 згідно якого рівень екологічної норми - «ЄВРО-5». Однак дилером встановлено, що згідно карт даних авто вищезазначений транспортний засіб відповідає стандарту «ЄВРО-4».
На підставі наведеного комісією доручено ТСЦ 0742 скасувати державну реєстрацію автомобілів, серед яких і ТЗ Mersedes-Benz, яка здійснена незаконно, про що повідомити останніх власників транспортного засобу.
На виконання доручення ТСЦ 0742 01.02.2018 вчинено реєстраційну дію щодо зняття з обліку ТЗ Mersedes-Benz в зв`язку із скасування реєстрації.
Постановою Верховного Суду від 27.05.2020 скасовано постанову Волинського окружного адміністративного суду від 17.11.2016, ухвалу Львівського апеляційного адміністративного суду від 22.02.2017 та ухвалено нову постанову, якою відмовлено в задоволенні позову ОСОБА_3 в адміністративній справі № 803/1552/16.
На початку 2024 року позивач, проходячи чергову перевірку технічного стану ТЗ Mersedes-Benz, дізналась про скасування державної реєстрації автомобіля та звернулась з даним позовом до суду.
Надаючи правову оцінку спірним правовідносинам, суд виходить з наступного.
Згідно із частинами першою, четвертою, дев`ятою статті 34 Закону України «Про дорожній рух» від 30 червня 1993 року № 3353-ХІІ (далі Закон № 3353-ХІІ) державна реєстрація транспортного засобу полягає у здійсненні комплексу заходів, пов`язаних із перевіркою документів, які є підставою для здійснення реєстрації, звіркою і, за необхідності, дослідженням ідентифікаційних номерів складових частин та оглядом транспортного засобу, оформленням і видачею реєстраційних документів та номерних знаків. Державна реєстрація та облік автомобілів, автобусів, мотоциклів та мопедів усіх типів, марок і моделей, самохідних машин, причепів та напівпричепів до них, мотоколясок, інших прирівняних до них транспортних засобів здійснюються територіальними органами Міністерства внутрішніх справ України. Власники транспортних засобів та особи, які використовують їх на законних підставах, зобов`язані зареєструвати (перереєструвати) належні їм транспортні засоби протягом десяти діб після придбання, митного оформлення, одержання транспортних засобів або виникнення обставин, що потребують внесення змін до реєстраційних документів.
Відповідно до пункту 1 Порядку державної реєстрації (перереєстрації), зняття з обліку автомобілів, автобусів, а також самохідних машин, сконструйованих на шасі автомобілів, мотоциклів усіх типів, марок і моделей, причепів, напівпричепів, мотоколясок, інших прирівняних до них транспортних засобів та мопедів, затвердженого Постановою Кабінету Міністрів України від 07.09.1998 № 1388 (далі Порядок № 1388), цим Порядком встановлюється єдина на території України процедура державної реєстрації (перереєстрації), зняття з обліку автомобілів, автобусів, а також самохідних машин, сконструйованих на шасі автомобілів, мотоциклів усіх типів, марок і моделей, причепів, напівпричепів, мотоколясок, інших прирівняних до них транспортних засобів та мопедів (далі - транспортні засоби), оформлення та видачі реєстраційних документів і номерних знаків.
Пунктом 3 Порядку визначено, що державна реєстрація транспортних засобів проводиться територіальними органами з надання сервісних послуг МВС (далі - сервісні центри МВС) з метою здійснення контролю за відповідністю конструкції та технічного стану транспортних засобів установленим вимогам стандартів, правил і нормативів, дотриманням законодавства, що визначає порядок сплати податків і зборів (обов`язкових платежів), використанням транспортних засобів в умовах воєнного і надзвичайного стану, а також для ведення їх обліку та запобіганню вчиненню щодо них протиправних дій.
Згідно із пунктом 7 Порядку, власники транспортних засобів та особи, що експлуатують такі засоби на законних підставах, або їх представники (далі - власники) зобов`язані зареєструвати (перереєструвати) транспортні засоби протягом десяти діб після придбання (одержання) або митного оформлення, або тимчасового ввезення на територію України, або виникнення обставин, що є підставою для внесення змін до реєстраційних документів.
Як передбачено пунктом 8 Порядку, державна реєстрація (перереєстрація) транспортних засобів проводиться на підставі заяв власників, поданих особисто або уповноваженим представником, і документів, що посвідчують їх особу, підтверджують повноваження представника (для фізичних осіб - нотаріально посвідчена довіреність), а також правомірність придбання, отримання, ввезення, митного оформлення (далі - правомірність придбання) транспортних засобів, відповідність конструкції транспортних засобів установленим вимогам безпеки дорожнього руху, а також вимогам, які є підставою для внесення змін до реєстраційних документів. Документами, що підтверджують правомірність придбання транспортних засобів, їх складових частин, що мають ідентифікаційні номери, є, зокрема, акт про проведені електронні торги або постанова та акт про передачу майна стягувачу в рахунок погашення боргу, видані органом державної виконавчої служби або приватним виконавцем.
Після проведення перевірок на заяві власника транспортного засобу робиться запис щодо наявності або відсутності відомостей про розшук, арешт, заборону на зняття з обліку та/або перереєстрацію, відомостей про обмеження відчуження в Державному реєстрі обтяжень рухомого майна, що засвідчується підписом уповноваженої особи сервісного центру МВС із зазначенням прізвища, імені, по батькові і дати. У разі наявності відомостей про арешт або розшук транспортного засобу його реєстрація не проводиться. Реєстрація транспортного засобу, щодо якого в Державному реєстрі обтяжень рухомого майна є відомості про обмеження відчуження, проводиться за наявності письмової згоди обтяжувача (заставодержателя), крім випадків переходу права власності на транспортний засіб у порядку спадкування, правонаступництва або виділення частки в спільному майні.
Державна реєстрація (перереєстрація), зняття з обліку транспортних засобів, крім випадків вибракування їх у цілому, без ідентифікаційного номера або із знищеними, пошкодженими (один чи кілька символів номера візуально не визначаються) чи підробленими (змінено один або кілька символів номера, замінено панель (табличку) або частину панелі (таблички) з номером) ідентифікаційними номерами складових частин (кузова, шасі, рами) не допускається. Перша державна реєстрація таких засобів, а також ввезених на митну територію України транспортних засобів, що розшукуються правоохоронними органами інших держав, не проводиться.
Таким чином, з аналізу наведених вище норм чинного законодавства слідує, що державна реєстрація транспортного засобу полягає у здійсненні комплексу заходів, пов`язаних із перевіркою документів, які є підставою для здійснення реєстрації, звіркою і, за необхідності, дослідженням ідентифікаційних номерів складових частин та оглядом транспортного засобу, оформленням і видачею реєстраційних документів та номерних знаків та проводиться з метою здійснення контролю за відповідністю конструкції та технічного стану транспортних засобів установленим вимогам стандартів, правил і нормативів, дотриманням законодавства, що визначає порядок сплати податків і зборів (обов`язкових платежів).
Пунктом 40 Порядку № 1388 передбачені підстави зняття з обліку транспортних засобів.
Так, у разі встановлення факту знищення, фальсифікації або підроблення ідентифікаційних номерів складових частин транспортних засобів, виявлення транспортних засобів, зареєстрованих (перереєстрованих), знятих з обліку в уповноважених органах МВС, у тому числі тимчасово, за фіктивними чи підробленими документами або таких, що розшукуються правоохоронними органами України у зв`язку з незаконним заволодінням, уповноважені особи сервісних центрів МВС оформляють в установленому порядку необхідні документи, скасовують державну реєстрацію (перереєстрацію), зняття з обліку транспортних засобів і передають усі відповідні документи та за наявності транспортні засоби до відповідного органу досудового розслідування. Якщо виявлено факт підроблення митних документів, їх ксерокопії з необхідним поясненням надсилаються до органів доходів і зборів, у зоні діяльності яких проживають особи, за якими зареєстровані відповідні транспортні засоби.
Таким чином, Положеннями Порядку № 1388 органам МВС надано повноваження скасування державної реєстрації (перереєстрації) транспортного засобу у разі виявлення факту фіктивності чи підробки документів за якими проводилась реєстрація. При цьому, такі обставини мають бути підтверджені належними та допустимими доказами.
З дослідженого в судовому засіданні Висновку, що є предметом оскарження у даній справі вбачається, що єдиною підставою для висновків про реєстрацію ТЗ Mersedes-Benz на підставі фіктивних документів є лист ПАТ «ВОЛИНЬ-АВТО» від 18.05.2017 № 166, де зазначено, що ТЗ Mersedes-Benz, згідно коду MS 9 з карт даних авто відповідає Євро-4; інформація щодо переобладнання транспортних засобів зазначених в запиті не надається та даних робіт не виконують.
Статтею 41 Конституції України право власності віднесено до конституційних прав людини і громадянина, які гарантуються і не можуть бути скасовані.
Зокрема, наведеною конституційною нормою визначено, кожен має право володіти, користуватися і розпоряджатися своєю власністю, результатами своєї інтелектуальної, творчої діяльності; право приватної власності набувається в порядку, визначеному законом; ніхто не може бути протиправно позбавлений права власності; право приватної власності є непорушним.
Законність набуття позивачем права власності на ТЗ Mersedes-Benz та законність подальшої реєстрації цього права в даній справі під сумнів не ставиться.
Зміст права власності та його правий режим розкрито положеннями Цивільного кодексу України (далі ЦК України).
Правом власності є право особи на річ (майно), яке вона здійснює відповідно до закону за своєю волею, незалежно від волі інших осіб. (частина перша статті 316 ЦК України)
Власникові належать права володіння, користування та розпоряджання своїм майном. (частина перша статті 317 ЦК України)
Право власності є непорушним. Ніхто не може бути протиправно позбавлений цього права чи обмежений у його здійсненні. Особа може бути позбавлена права власності або обмежена у його здійсненні лише у випадках і в порядку, встановлених законом. (частини перша, друга статті 321 ЦК України)
За відсутності державної реєстрації транспортного засобу, його власник позбавлений правомочності щодо права користування, та суттєво обмежений в праві розпорядження майном, що хоча й формально перебуває в його власності, але не може бути використано за прямим призначенням.
Водночас, за загальним правилом право власності це система правових норм, які регулюють відносини щодо володіння, користування та розпорядження майном його власником.
Стаття 316 ЦК України визначає, що правом власності є право особи на річ (майно), яке вона здійснює відповідно до закону з власної волі, незалежно від волі інших осіб.
В об`єктивному значенні право власності це право суб`єкта володіти, користуватися та розпоряджатися належними йому матеріальними благами на власний розсуд у межах закону.
У суб`єктивному значенні право власності це система правових норм, які закріплюють належність матеріальних благ за визначеним суб`єктом, й регулюють володіння, користування та розпорядження ними, а також захист компетентності власника.
Зміст права власності складається з компетентності власника щодо володіння, користування та розпорядження певною річчю (стаття 317 ЦК України).
Відсутність будь якої елементу, що утворюють зміст права власності нівелюють саму суть цього основоположного права особи.
Зважаючи на наведене, слід дійти висновку, що при реалізації повноважень щодо скасування державної реєстрації транспортного засобу, який на законних підставах перебуває у власності особи, компетентний орган зобов`язаний діяти з особливою обачністю та дотриманням всіх передбачених законодавством запобіжників від необґрунтованого та/або невиправданого втручання в захищене та гарантоване Конституцією та законами права власності особи.
Повертаючись до спірних правовідносин, суд звертає увагу, що оскаржуваний у справі Висновок був затверджений 25.01.2018 та базується на матеріалах кримінального провадження №4201703000000338, які внесені Єдиного державного реєстру досудових розслідувань 31.07.2017.
При цьому строки вчинення досудового розслідування мають визначені відповідним законодавством часові обмеження, однак РСЦ МВС у Волинській області не вчинив жодних дій для перевірки актуальності обставин викладених у Висновку шляхом надіслання запитів у відповідні правоохоронні органи чи контролюючі органи. Відповідно, в судовому засіданні не було надано жодних відомостей щодо існування на момент вчинення оскаржуваних дій обставин викладених у Висновку.
Крім того, при скасуванні державної реєстрації ТЗ Mersedes-Benz РСЦ МВС у Волинській області не було дотримано застереження, яке міститься в резолютивній частині Висновку, про повідомлення останнього власника транспортного засобу, при тому що дакі дані перебувають в розпорядженні відповідача, що позбавило позивача права на вчинення дій по захисту свого конституційного права на володіння, користування та розпорядження транспортним засобом.
Зважаючи на наведене, суд дійшов висновку, що при вчиненні оскаржуваних у справі дій РСЦ МВС у Волинській області діяв нерозважливо, що виявилось у невчинені дій направлених на з`ясування обставин, що мають значення для вчинення відповідних дій і тим самим не дотримано збереження балансу та пропорційності між дотриманням права позивача та захистом інтересів держави, також РСЦ МВС у Волинській області у спірних правовідносинах не дотримано права позивача на участь у процесі прийняття рішення.
Наведене є підставою для визнання протиправним та скасування Висновку РСЦ МВС у Волинській області від 25.01.2018 за № 31/3-204 в частині скасування державної реєстрації транспортного засобу пасажирського автобуса-D, марки Mersedes-Benz, модель Sprinter 518 CDI, 2008 року випуску, синього кольору, номер кузова (рами) НОМЕР_1 .
Щодо позовної вимоги про зобов`язання ТСЦ 0742 зареєструвати вказаний транспортний засіб, то така вимога не підлягає до задоволення з огляду на таке.
Як було встановлено судом постановою Волинського окружного адміністративного суду від 17.11.2016 в адміністративній справі № 803/1552/16 задоволено повністю адміністративний позов ОСОБА_3 до Територіального сервісного центру 0742 Регіонального сервісного центру МВС України та зобов`язано Територіальний сервісний центр 0742 Регіонального сервісного центру МВС України у Волинській області зареєструвати за ОСОБА_3 транспортний засіб пасажирський автобус, категорії М2, марки Merсedes-Benz, модель Sprinter 518, 2008 року випуску, номер кузова НОМЕР_4 (автомобіль, реєстрація якого є предметом спору у даній справі).
Предметом оскарження у вказаній справі була відмова Територіального сервісного центру 0742 Регіонального сервісного центру МВС України у Волинській області в державній реєстрації ТЗ Mersedes-Benz, оскільки позивач надав сертифікат відповідності транспортного засобу з терміном дії до 10.05.2017 року, який не скасований та є чинним.
Ухвалою Львівського апеляційного адміністративного суду від 22.02.2017 (номер справи в апеляційному провадженні 876/10249/16) постанову Волинського окружного адміністративного суду від 17.11.2016 в адміністративній справі № 803/1552/16 залишено без змін.
Саме рішення суду апеляційної інстанції в адміністративній справі № 803/1552/16 стало підставою для первинної державної реєстрації ТЗ Mersedes-Benz 25.04.2017 за ОСОБА_3 .
В подальшому ТЗ Mersedes-Benz було декілька раз перереєстровано за договором купівлі-продажу, а саме: 12.04.2017 на ОСОБА_2 та 17.05.2017 на ОСОБА_1 (позивач у даній справі).
Постановою Верховного Суду від 27.05.2020 скасовано постанову Волинського окружного адміністративного суду від 17.11.2016, ухвалу Львівського апеляційного адміністративного суду від 22.02.2017 та ухвалено нову постанову, якою відмовлено в задоволенні позову ОСОБА_3 в адміністративній справі № 803/1552/16.
Таким чином, вищою судовою інстанцією підтверджено відсутність законних підстав для державної реєстрації ТЗ Mersedes-Benz, а відтак вказаний транспортний засіб взагалі не підлягає державній реєстрації органами МВС, що унеможливлює задоволення заявленої у даній справі позовної вимоги про його реєстрацію.
Крім того, суд зауважує, що постанова Верховного Суду в адміністративній справі № 803/1552/16 прийнята більше ніж через два роки після скасування державної реєстрації на підставі Висновку, який є предметом оскарження у даній справі. Однак правові наслідки виконання вказаного судового рішення є аналогічними з наслідками викладеними у Висновку скасування державної реєстрації ТЗ Mersedes-Benz.
Зважаючи на те, що про скасування державної реєстрації ТЗ Mersedes-Benz, яке відбулось у 2018 році, позивач дізналась лише у 2024 році і весь цей період вона фактично не була обмежена в користуванні транспортним засобом, суд дійшов висновку про необхідність збереження існуючого правового статусу ТЗ Mersedes-Benz, як транспортного засобу, державна реєстрація якого скасована.
Таким чином, адміністративний позов ОСОБА_1 до Регіонального сервісного центру МВС у Волинській області, Територіального сервісного центру 0742 Регіонального сервісного центру МВС України у Волинській області підлягає до часткового задоволення.
Суд дійшов висновку про задоволення позовної вимоги про визнання протиправним та скасування рішення Регіонального сервісного центру Головного сервісного центру МВС у Волинській області від 25.01.2018 в частині скасування державної реєстрації транспортного засобу пасажирського автобуса-D, марки Mersedes-Benz, модель Sprinter 518 CDI, 2008 року випуску, синього кольору, номер кузова (рами) НОМЕР_1 .
Позовна вимога про зобов`язання Територіального сервісного центру 0742 Регіонального сервісного центру МВС України у Волинській області провести в Єдиному державному реєстрі транспортних засобів реєстрацію (перереєстрацію) за ОСОБА_1 транспортного засобу пасажирського автобуса-D, марки Mersedes-Benz, модель Sprinter 518 CDI, 2008 року випуску, синього кольору, номер кузова (рами) НОМЕР_1 до задоволення не підлягає.
Відповідно до статті 244 КАС України суд під час ухвалення рішення вирішує, як розподілити між сторонами судові витрати.
Згідно із частиною першою статті 139 КАС України при задоволенні позову сторони, яка не є суб`єктом владних повноважень, всі судові витрати, які підлягають відшкодуванню або оплаті відповідно до положень цього Кодексу, стягуються за рахунок бюджетних асигнувань суб`єкта владних повноважень, що виступав відповідачем у справі, або якщо відповідачем у справі виступала його посадова чи службова особа.
При частковому задоволенні позову судові витрати покладаються на обидві сторони пропорційно до розміру задоволених позовних вимог (частина третя статті 139 КАС України).
Отже, на користь позивача необхідно стягнути за рахунок бюджетних асигнувань відповідача судовий збір пропорційно до розміру задоволених позовних вимог в розмірі 605,60 грн, сплачений згідно з квитанцією від 04.03.2024 №1.
Керуючись статтями 241-246, 250 Кодексу адміністративного судочинства України, суд
ВИРІШИВ:
Адміністративний позов задовольнити частково.
Визнати протиправним та скасувати рішення Регіонального сервісного центру Головного сервісного центру МВС у Волинській області від 25.01.2018 в частині скасування державної реєстрації транспортного засобу пасажирського автобуса-D, марки Mersedes-Benz, модель Sprinter 518 CDI, 2008 року випуску, синього кольору, номер кузова (рами) НОМЕР_1 .
В задоволенні решти позовних вимог відмовити.
Стягнути за рахунок бюджетних асигнувань Регіонального сервісного центру МВС у Волинській області (43026, Волинська область, місто Луцьк, вулиця Гордіюк, 14Б, ідентифікаційний код юридичної особи 40112254) на користь ОСОБА_1 ( АДРЕСА_1 , реєстраційний номер облікової картки платника податків НОМЕР_5 ) судові витрати у розмірі 605 (шістсот п`ять) гривень 60 копійок.
Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Рішення суду може бути оскаржене шляхом подання апеляційної скарги до Восьмого апеляційного адміністративного суду протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення.
Суддя Ф.А. Волдінер
Повний текст судового рішення складено 20 червня 2024 року.
Суд | Волинський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 10.06.2024 |
Оприлюднено | 24.06.2024 |
Номер документу | 119874149 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи щодо забезпечення громадського порядку та безпеки, національної безпеки та оборони України, зокрема щодо дорожнього руху, транспорту та перевезення пасажирів, з них транспорту та перевезення пасажирів |
Адміністративне
Восьмий апеляційний адміністративний суд
Кухтей Руслан Віталійович
Адміністративне
Восьмий апеляційний адміністративний суд
Кухтей Руслан Віталійович
Адміністративне
Восьмий апеляційний адміністративний суд
Кухтей Руслан Віталійович
Адміністративне
Восьмий апеляційний адміністративний суд
Кухтей Руслан Віталійович
Адміністративне
Волинський окружний адміністративний суд
Волдінер Фелікс Арнольдович
Адміністративне
Волинський окружний адміністративний суд
Волдінер Фелікс Арнольдович
Адміністративне
Волинський окружний адміністративний суд
Волдінер Фелікс Арнольдович
Адміністративне
Волинський окружний адміністративний суд
Волдінер Фелікс Арнольдович
Адміністративне
Волинський окружний адміністративний суд
Волдінер Фелікс Арнольдович
Адміністративне
Волинський окружний адміністративний суд
Волдінер Фелікс Арнольдович
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні