П О С Т А Н О В А
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
Справа № 600/5778/23-а
Головуючий суддя 1-ої інстанції - Левицький В.К.
Суддя-доповідач - Матохнюк Д.Б.
19 червня 2024 року
м. Вінниця
Сьомий апеляційний адміністративний суд у складі колегії:
головуючого судді: Матохнюка Д.Б.
суддів: Білої Л.М. Гонтарука В. М. ,
за участю:
секретаря судового засідання: Кушнір В. В.,
представника відповідача: Рожок Л.П.,
представника третьої особи: Лелюк Х.М.,
розглянувши у відкритому судовому засіданні апеляційну скаргу ОСОБА_1 на рішення Чернівецького окружного адміністративного суду від 22 лютого 2024 року у справі за адміністративним позовом Головного управління ДПС у Чернівецькій області до ОСОБА_1 про стягнення податкового боргу та зустрічним позовом ОСОБА_1 до Головного управління ДПС у Чернівецькій області, третя особа Чернівецька міська рада, про визнання дій протиправними, визнання протиправним та скасування рішення,
В С Т А Н О В И В :
у серпні 2023 року Головне управління ДПС у Чернівецькій області (ГУ ДПС у Чернівецькій області) звернулось в суд з адміністративним позовом до ОСОБА_1 про стягнення податкового боргу в розмірі 1113304,24 грн. до місцевого бюджету.
У вересні 2023 року на адресу суду надійшов зустрічний позов ОСОБА_1 про визнання протиправними та скасування податкових повідомлень-рішень Головного управління ДПС в Чернівецькій області від 30.03.2023 № 35043-2412-2412; від 30.03.2023 № 35043-2412-2412/2022; від 30.03.2023 № 35043-2412-2412/2021; від 30.03.2023 № 35043-2412-2412/2020; від 30.03.2023 № 35043-2412- 2412/2019; від 30.03.2023№ 35043-2412-2412/2018.
Рішенням Чернівецького окружного адміністративного суду від 22 лютого 2023 року задоволено позов ГУ ДПС у Чернівецькій області та відмовлено у задоволенні зустрічного позову ОСОБА_1 .
Не погоджуючись з судовим рішенням ОСОБА_1 подав апеляційну скаргу, в якій просить скасувати вказане рішення та прийняти нову постанову, якою відмовити у задоволенні позовних вимог ГУ ДПС у Чернівецькій області та задовольнити зустрічний позов ОСОБА_1 .
У судовому засіданні представник ОСОБА_1 апеляційну скаргу підтримала та просила її задовольнити.
Представник Чернівецької міської ради про задоволення апеляційної скарги заперечила, посилаючись на її необґрунтованість та безпідставність.
Представник ГУ ДПС у Чернівецькій області не зміг під`єднатись до відеоконференції судового засідання через технічну несправність.
Заслухавши, суддю-доповідача, пояснення учасників справи, перевіривши доводи апеляційної скарги наявними в матеріалах справи письмовими доказами, колегія суддів вважає, що апеляційну скаргу необхідно залишити без задоволення з наступних підстав.
Відповідно до ч. 1 ст. 308 КАС України суд апеляційної інстанції переглядає справу за наявними у ній і додатково поданими доказами та перевіряє законність і обґрунтованість рішення суду першої інстанції в межах доводів та вимог апеляційної скарги.
Як встановлено судом першої інстанції та підтверджується матеріалами справи, рішенням Чернівецької міської ради від 26.12.2017 № 1062 (п. 7.1) ОСОБА_1 надано в оренду на 5 (п`ять) років земельну ділянку за адресою: АДРЕСА_1 , площею 0,1063 га (кадастровий номер 7310136300:05:001:0009) для будівництва і обслуговування будівель торгівлі код 03.07 (для обслуговування будівель).
На підставі вказаного рішення між Чернівецькою міською радою та ОСОБА_1 укладено договір оренди землі від 19.02.2018 № 10721 терміном до 19.02.2023.
Пунктом 5.2 вказаного договору визначено цільове призначення земельної ділянки відповідно до категорії земель: землі для будівництва і обслуговування будівель торгівлі (код 03.071).
Відповідно до п. 4.1, 4.3 цього договору річна орендна плата розрахована згідно з додатком № 1 до договору та за перший рік оренди становить 216636,57 грн. Орендна плата щорічно індексується у відповідності з чинним законодавством України. Орендар самостійно щорічно станом на 1 січня поточного року проводить перерахунок річної орендної плати.
Згідно п. 4.4 згаданого договору орендна плата сплачується орендарем впродовж 60 днів з дня вручення податкового повідомлення-рішення на розрахунковий рахунок міської ради.
Пунктом 9 рішенням Чернівецької міської ради від 26.04.2018 № 1255 надано ОСОБА_1 дозвіл виготовлення технічної документації із землеустрою щодо встановлення (відновлення) меж земельної ділянки в натурі (на місцевості) за адресою: АДРЕСА_1 , площею 0,1063 га (кадастровий номер 7310136300:05:001:0009).
Пунктом 9.1 рішенням Чернівецької міської ради від 26.04.2018 № 1255 надано ОСОБА_1 дозвіл на зміну цільового призначення орендованої земельної ділянки за адресою: АДРЕСА_1 , площею 0,1063 га (кадастровий номер 7310136300:05:001:0009) для будівництва та обслуговування багатоквартирного житлового будинку (код 02.10).
При цьому, рішенням Чернівецької міської ради від 06.11.2018№1487 внесено зміни до пункту 9.1 рішення Чернівецької міської ради від 26.04.2018 №1255, а саме слова:дозвіл на зміну цільового призначеннязамінено на словадозвіл на розробку проекту землеустрою щодо зміни цільового призначення для будівництва і обслуговування багатоквартирного житлового будинку з об`єктами торгово-розважальної та ринкової інфраструктури (код 02.10).
Пунктом 5 рішенням Чернівецької міської ради від 31.08.2023 №1411 затверджено проект землеустрою щодо відведення зі зміни цільового призначеннята надано ОСОБА_1 в оренду на 1 рік земельну ділянку за адресою: АДРЕСА_1 , площею 0,1063 га (кадастровий номер 7310136300:05:001:0009) для будівництва і обслуговування багатоквартирного житлового будинку з об`єктами торгово-розважальної та ринкової інфраструктури (код 02.10) за рахунок орендованої земельної ділянки для будівництва і обслуговування будівель торгівлі (код 03.07).
При цьому, п. 5.1 рішення Чернівецької міської ради від 31.08.2023 № 1411визначено вважати припиненим договір оренди землі від 19.02.2018 № 10721 у зв`язку із закінченням строку, на який його було укладено.
Крім того, орендна плата за вищевказану земельну ділянку ОСОБА_1 за період з 19.02.2018 до 19.02.2023 не сплачувалась взагалі, що не заперечується учасниками справ.
Так, 30.03.2023 Головним управлінням ДПС у Чернівецькій області прийнято податкові повідомлення-рішення формиФ, якими ОСОБА_1 було визначено суми податкових зобов`язань за платежем «Орендна плата з фізичних осіб», а саме:
-№35043-2412-2412/2018 за податковий період 2018 року на суму 187553,85 грн;
-№35043-2412-2412/2019 за податковий період 2019 року на суму 216636,57 грн;
- №35043-2412-2412/2020 за податковий період 2020 року на суму 216636,57 грн;
- №35043-2412-2412/2021 за податковий період 2021 року на суму 216636,57 грн;
- №35043-2412-2412/2022 за податковий період 2022 року на суму 238300,23 грн;
- №35043-2412-2412 за податковий період 2023 року на суму 37540,45 грн.
Вказані податкові повідомлення-рішення направлено контролюючим органом на адресу ОСОБА_1 , що підтверджується рекомендованим повідомленням про вручення поштового відправлення від 04.04.2023.
Враховуючи те, що платником податків не виконано обов`язок по сплаті грошових зобов`язань, визначених вказаними податковими повідомленнямирішеннями у встановлений Податковим кодексом України строк обумовило звернення до суду з позовом про його стягнення в судовому порядку.
При цьому, ОСОБА_1 вважаючи протиправними податковими повідомлення-рішення, звернувся до суду із зустрічним позовом.
За результатами встановлених обставин судом першої інстанції зроблено висновок щодо обґрунтованості позовних вимог ГУ ДПС у Чернівецькій області та відсутності підстав для задоволення зустрічного позову ОСОБА_1 .
Колегія суддів погоджується з висновками суду першої інстанції з огляду на наступне.
Відповідно до пп.16.1.4 п.16.1 ст.16 Податкового кодексу України (ПК України) платник податків зобов`язаний сплачувати податки та збори в строки та у розмірах, встановлених цим Кодексом та законами з питань митної справи.
Згідно з п.п.14.1.39 п.14.1 ст.14 ПК України встановлено, що грошове зобов`язання платника податків - сума коштів, яку платник податків повинен сплатити до відповідного бюджету як податкове зобов`язання та/або штрафну (фінансову) санкцію, що справляється з платника податків у зв`язку з порушенням ним вимог податкового законодавства та іншого законодавства, контроль за дотриманням якого покладено на контролюючі органи, а також санкції за порушення законодавства у сфері зовнішньоекономічної діяльності.
Відповідно до пп. 14.1.156 п. 14.1 ст. 14 ПК України, податкове зобов`язаннясума коштів, яку платник податків, у тому числі податковий агент, повинен сплатити до відповідного бюджету як податок або збір на підставі, в порядку та строки, визначені податковим законодавством (у тому числі сума коштів, визначена платником податків у податковому векселі та не сплачена в установлений законом строк).
Згідно п.п.14.1.175 п.14.1 ст.14 ПК України податковий борг - сума грошового зобов`язання (з урахуванням штрафних санкцій за їх наявності), самостійно узгодженого платником податків або узгодженого в порядку оскарження, але не сплаченого у встановлений цим Кодексом строк, а також пеня, нарахована на суму такого грошового зобов`язання.
При цьому, згідно із п.14.1.175 ст. 14 ПК України грошове зобов`язання платника податку набуває статусу податкового боргу з моменту його узгодження та несплати у порядку, визначеному Податковим кодексом України.
Отже, факт узгодження податкового зобов`язання має наслідком обов`язок платника податку сплатити таке зобов`язання у встановлений законом строк. Невиконання обов`язку зі сплати узгодженого податкового зобов`язання призводить до набуття таким зобов`язанням статусу податкового боргу, процедура стягнення якого визначається законом.
Згідно пп. 14.1.147 п. 14.1 ст. 14 ПК України плата за землю - це обов`яковий платіж, який справляється у формі земельного податку та орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності.
Орендна плата для цілейрозділу XII цього Кодексу- обов`язковий платіж за користування земельною ділянкою державної або комунальної власності на умовах оренди (п.п.14.1.136п. 14.1 ст. 14 ПК України).
Отже, виходячи із змісту нормПК Україниорендна плата за землю належить до загальнообов`язкових податків, а порядок її обчислення, строк сплати та порядок її зарахування до бюджетів застосовується відповідно до вимог ст.ст. 285 - 287 цього Кодексу.
Земельним податком є обов`язковий платіж, що справляється з власників земельних ділянок та земельних часток (паїв), а також постійних землекористувачів, а орендною платою за земельні ділянки державної і комунальної власності - обов`язковий платіж, який орендар вносить орендодавцеві за користування земельною ділянкою (пп.14.1.72,14.1.136 п. 14.1 ст. 14 ПК України).
Так, згідно ст. 21 Закону України«Про оренду землі»орендна плата за землю - це платіж, який орендар вносить орендодавцеві за користування земельною ділянкою згідно з договором оренди землі. Розмір, умови і строки внесення орендної плати за землю встановлюються за згодою сторін у договорі оренди (крім строків внесення орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності, які встановлюються відповідно доПодаткового кодексу України).
Істотними умовами договору оренди землі, як передбачено статтею 15 цього ж Закону,є: об`єкт оренди (кадастровий номер, місце розташування та розмір земельної ділянки); строк дії договору оренди; орендна плата із зазначенням її розміру, індексації, способу та умов розрахунків, строків, порядку її внесення і перегляду та відповідальності за її несплату. За згодою сторін у договорі оренди землі можуть зазначатися інші умови.
Відповідно до ст. 1 Закону України«Про оцінку земель»нормативна грошова оцінка земельних ділянок - це капіталізований рентний дохід із земельної ділянки, визначений за встановленими і затвердженими нормативами.
Згідно п.п.14.1.125 ст. 14 ПК Українинормативна грошова оцінка земельних ділянок для цілей розділуXII, глави1розділуXIVцьогоКодексу- капіталізований рентний дохід із земельної ділянки, визначений відповідно до законодавства центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері земельних відносин.
Частиною 5 ст. 5 Закону України«Про оцінку земель» визначено, щонормативна грошова оцінка земельних ділянок використовується, зокрема, для визначення розміру земельного податку та орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності.
Відповідно до ч. 3 ст. 18 Закону України«Про оцінку земель»нормативна грошова оцінка земельних ділянок проводиться юридичними особами, які є розробниками документації із землеустрою відповідно до Закону України«Про землеустрій».
Частинами п. 1, 2 ст. 20 вказаного Закону визначено, що за результатами нормативної грошової оцінки земельних ділянок складається технічна документація; дані про нормативну грошову оцінку окремої земельної ділянки оформляються як витяг з технічної документації з нормативної грошової оцінки земель.
Згідно п.п.288.5.1 п. 288.5 ст. 288 ПК Українирозмір орендної плати встановлюється у договорі оренди, але річна сума платежу не може бути меншою за розмір земельного податку: для земельних ділянок, нормативну грошову оцінку яких проведено, - у розмірі не більше 3 відсотків їх нормативної грошової оцінки, для земель загального користування - не більше 1 відсотка їх нормативної грошової оцінки, для сільськогосподарських угідь - не менше 0,3 відсотка та не більше 1 відсотка їх нормативної грошової оцінки. Для земельних ділянок, нормативну грошову оцінку яких не проведено, - у розмірі не більше 5 відсотків нормативної грошової оцінки одиниці площі ріллі по Автономній Республіці Крим або по області, для сільськогосподарських угідь - не менше 0,3 відсотка та не більше 5 відсотків нормативної грошової оцінки одиниці площі ріллі по Автономній Республіці Крим або по області.
Підпунктом 288.5.2 п. 288.5 ст. 288 ПК Українивизначено, що річна сума орендної плати не може перевищувати 12 відсотків нормативної грошової оцінки.
Згідно п.288.1. ст. 288 ПК Українипідставою для нарахування орендної плати за земельну ділянку є договір оренди такої земельної ділянки. Органи виконавчої влади та органи місцевого самоврядування, які укладають договори оренди землі, повинні до 1 лютого подавати контролюючому органу за місцезнаходженням земельної ділянки переліки орендарів, з якими укладено договори оренди землі на поточний рік, та інформувати відповідний контролюючий орган про укладення нових, внесення змін до існуючих договорів оренди землі та їх розірвання до 1 числа місяця, що настає за місяцем, у якому відбулися зазначені зміни. Форма надання інформації затверджується центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування державної фінансової політики.
Платником орендної плати є орендар земельної ділянки (п.288.2. ст. 288 ПК України).
Об`єктом оподаткування є земельна ділянка, надана в оренду (п.288.3. ст. 288 ПК України).
Нарахування фізичним особам сум плати за землю проводиться контролюючими органами (за місцем знаходження земельної ділянки, у тому числі право на яку фізична особа має як власник земельної частки (паю), які надсилають платнику податку у порядку, визначеному статтею 42 нього Кодексу, до 1 липня поточного року податкове повідомлення-рішення про внесення податку за формою, встановленою у порядку, визначеномустаттею 58 цього Кодексу, разом із детальним розрахунком суми податку, який, зокрема, але не виключно, має містити кадастровий помер та площу земельної ділянки, розмір ставки податку та розмір пільги зі сплати податку (п.286.5 ст. 286 ПК України).
Орендна плата за землю фізичними особами сплачується протягом 60 днів з дня вручення податкового повідомлення-рішення (п.287.5ст.286 ПК України).
Як встановлено судом першої інстанції та підтверджується матеріалами справи, на підставі рішення Чернівецької міської ради від 26.12.2017 №1062, між Чернівецькою міською радою та ОСОБА_1 укладено договір оренди землі від 19.02.2018 № 10721 терміном до 19.02.2023.
Згідно умов вказаного договору ОСОБА_1 надано в оренду на 5 (п`ять) років земельну ділянку за адресою: АДРЕСА_1 , площею 0,1063 га (кадастровий номер 7310136300:05:001:0009) для будівництва і обслуговування будівель торгівлі код 03.07 (для обслуговування будівель).
Відповідно до п. 4.1, 4.3 вказаного договору річна орендна плата розрахована згідно з додатком № 1 до договору та за перший рік оренди становить 216636,57 грн. Орендна плата щорічно індексується у відповідності з чинним законодавством України. Орендар самостійно щорічно станом на 1 січня поточного року проводить перерахунок річної орендної плати.
Орендна плата сплачується орендарем впродовж 60 днів з дня вручення податкового повідомлення-рішення на розрахунковий рахунок міської ради (п. 4.4 договору оренди).
Згідно п. 7.4.7 договору орендар зобов`язаний своєчасно вносити орендну плату за землю.
Отже, умовами договору оренди землі від 19.02.2018 № 10721 визначено право ОСОБА_1 користування земельною ділянкою та обов`язок внесення орендної плати.
Згідно акту прийомупередачі земельної ділянки в оренду для обслуговування будівель від 19.02.2018,Чернівецька міська рада передала, а ОСОБА_1 прийняв в оренду земельну ділянкуза адресою: АДРЕСА_1 , площею 0,1063 га.
Із змісту додатку №1 до договору оренди землі від 19.02.2018 № 10721 «Розрахунок розміру річної орендної плати за земельну ділянку за адресою: АДРЕСА_1 , яка надається в орендудля обслуговування будівель ОСОБА_1 » встановлено, щонормативна грошова оцінки земельної ділянки станом на 01.01.2018 становить 4814146,00 грн; ставка орендної плати - 3, розмір земельного податку - 72212,19 грн; розмір річної орендної плати становить 216636,57 грн.
При визначенні розміру земельного податку застосовано коефіцієнт 1,5. Розмір земельного податку визначено за формулою: 4814146,00 грн x 1 x 0,01 x 1,5 = 72212,19 грн. Річна орендна плата визначена за формулою: 72212,19 грн x 3 = 216636,57 грн. Орендна плата сплачується орендарем впродовж 60 днів з дня вручення податкового повідомлення рішення на розрахунковий рахунок: Чернівецьке УК /м.Чернівці, код ЄДРПОУ 37978173, p/p№ 33217815700002 в ГУДКСУ у Чернівецькій області, МФО 856135, код платежу 18010900 - орендна плата з фізичних осіб.
Так, ОСОБА_1 заперечується те, що ним укладавсядоговір від 19.02.2018 №10721 та те, що в користуванні в нього перебуває земельна ділянка, зазначена в договорі від19.02.2018 №10721.
Також, учасниками справи не заперечувалося, що орендна плата за вищевказану земельну ділянку ОСОБА_1 за період 20182023 роки не сплачувалась взагалі.
Враховуючи викладене вище, колегія суддів погоджується з висновками суду першої інстанції про те, що ОСОБА_1 за період з 2018по 2023 зобов`язаний був сплачувати орендну плату згідно договору 19.02.2018 №10721 та нормПК України.
Згідно п. 289.1 ст. 289 ПК України для визначення розміру податку та орендної плати використовується нормативна грошова оцінка земельних ділянок, у тому числі право на які фізичні особи мають як власники земельних часток (паїв), з урахуванням коефіцієнта індексації, визначеного відповідно до законодавства. Центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері земельних відносин, здійснює управління у сфері оцінки земель та земельних ділянок.
Центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері земельних відносин, за індексом споживчих цін за попередній рік щороку розраховує величину коефіцієнта індексації нормативної грошової оцінки земель (Кі), на який індексується нормативна грошова оцінка земель і земельних ділянок, у тому числі право на які фізичні особи мають як власники земельних часток (паїв), на 1 січня поточного року, що визначається за формулою: Кі = 1:100, де І - індекс споживчих цін за попередній рік.
У разі якщо індекс споживчих цін перевищує 115 відсотків, такий індекс застосовується із значенням 115. Коефіцієнт індексації нормативної грошової оцінки земель застосовується акумулятивно залежно від дати проведення нормативної грошової оцінки земель, зазначеної в технічній документації з нормативної грошової оцінки земель та земельних ділянок (п.289.2 ст. 289 ПК України).
Центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері земельних відносин, Рада міністрів Автономної Республіки Крим, обласні, Київська та Севастопольська міські державні адміністрації не пізніше 15 січня поточного року забезпечують інформування центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну податкову політику, і власників землі та землекористувачів про щорічну індексацію нормативної грошової оцінки земель(п.289.3 ст. 289 ПК України).
Як встановлено судом першої інстанції та підтверджується матеріалами справи, на сайті Державної служби України з питань геодезії картографії та кадастру розміщено інформаціюПро індексацію нормативної грошової оцінки земель(https://land.gov.ua/derzhgeokadastr-povidomlyaye-pro-indeksacziyu-normatyvnoyi-groshovoyi-oczinky-zemel-za-2023-rik/), в якій поінформовано про значення коефіцієнта індексації нормативної грошової оцінки земель за 20182021 роки становить - 1,0, за 2022 рік - 1,1, за 2023 рік - 1,15.
Так, 30.03.2023 Головним управлінням ДПС у Чернівецькій області прийнято податкові повідомлення-рішення формиФ, якими ОСОБА_1 визначено суми податкових зобов`язань за платежем «Орендна плата з фізичних осіб», а саме:
-№35043-2412-2412/2018 за податковий період 2018 року на суму 187553,85 грн;
- №35043-2412-2412/2019 за податковий період 2019 року на суму 216636,57 грн;
- №35043-2412-2412/2020 за податковий період 2020 року на суму 216636,57 грн;
- №35043-2412-2412/2021 за податковий період 2021 року на суму 216636,57 грн;
- №35043-2412-2412/2022 за податковий період 2022 року на суму 238300,23 грн;
- №35043-2412-2412 за податковий період 2023 року на суму 37540,45 грн.
Із змісту вказаних податкових повідомлень-рішень встановлено, що:
-сума орендної плати на 2018 рік нарахована виходячи зрічної суми орендної плати у розмірі 216636,57 грн з урахуванням коефіцієнту індексації за 2018 рік 1,0, що складає 187553,85 грн (216636,57/365*316);
- сума орендної плати на 2019 рік нарахована виходячи зрічної суми орендної плати у розмірі 216636,57 грн з урахуванням коефіцієнту індексації за 2019 рік 1,0, що складає 216636,57 грн;
- сума орендної плати на 2020 рік нарахована виходячи зрічної суми орендної плати у розмірі 216636,57 грн з урахуванням коефіцієнту індексації за 2020 рік 1,0, що складає 216636,57 грн;
- сума орендної плати на 2021 рік нарахована виходячи зрічної суми орендної плати у розмірі 216636,57 грн з урахуванням коефіцієнту індексації за 2021 рік 1,0, що складає 216636,57 грн;
- сума орендної плати на 2022 рік нарахована виходячи зрічної суми орендної плати у розмірі 216636,57 грн з урахуванням коефіцієнту індексації за 2022 рік 1,1, що складає 238300,23 грн (216636,57 грн х 1,1);
- сума орендної плати на 2023 рік(за період з 01.01.2023 по 19.02.2023) нарахована виходячи зрічної суми орендної плати у розмірі 216636,57 грн з урахуванням коефіцієнту індексації за 2022 рік 1,15, що складає 37540,45 грн (238300,23/365*50*1,15).
Враховуючи викладене вище, колегія суддів погоджується з висновками суду першої інстанції про те, що контролюючий орган правомірно визначив ОСОБА_1 податкове зобов`язання за платежеморендна плата з фізичних осіб, а відтак відсутні підстави для задоволення зустрічного позову про визнання протиправними та скасування податкових повідомлень-рішень.
Стосовно тверджень апелянта про нарахування податкового зобов`язання з орендної плати пізніше закінчення строку 1095 днів, то колегія суддів вважає за необхідне зазначити наступне.
Відповідно до п.102.1 ст. 102 ПК Україниконтролюючий орган, крім випадків, визначених пунктом 102.2 цієї статті, має право провести перевірку та самостійно визначити суму грошових зобов`язань платника податків у випадках, визначених цим Кодексом, не пізніше закінчення 1095 дня (2555 дня - у разі проведення перевірки операції відповідно до статей39і39-2цьогоКодексу), що настає за останнім днем граничного строку подання податкової декларації, звіту про використання доходів (прибутків) неприбуткової організації, визначеної пунктом133.4 статті 133цьогоКодексу, та/або граничного строку сплати грошових зобов`язань, нарахованих контролюючим органом, а якщо така податкова декларація була надана пізніше. - за днем її фактичного подання. Якщо протягом зазначеного строку контролюючий орган не визначає суму грошових зобов`язань, платник податків вважається вільним від такого грошового зобов`язання (в тому числі від нарахованої пені), а спір стосовно такої декларації та/або податкового повідомлення не підлягає розгляду в адміністративному або судовому порядку.
Проте, згідно п. 52-2підрозділу 10 розділу XX кодексу (із змінами, внесенимиЗаконом 13.05.2020 № 591-IX) на період з 18.03.2020 по останній календарний день місяця (включно), в якому завершується дія карантину, встановленого Кабінетом Міністрів України на всій території України з метою запобігання поширенню на території України коронавірусної хвороби (COVID-19), зупинено перебіг строків давності, передбачених статтею 102 Кодексу.
Відповідно допостанови Кабінету Міністрів України від 27.06.2023 № 651«Про відміну на всій території України карантину, встановленого з метою запобігання поширенню на території України гострої респіраторної хвороби COVID-19, спричиненої коронавірусом SARS-CoV-2»відмінено з 24 години 00 хвилин 30.06.2023 на всій території України карантин, встановлений з метою запобігання поширенню на території України гострої респіраторної хвороби COVID-19, спричиненої коронавірусом SARS-CoV-2.
Відтак, перебіг строків давності, передбачених ст. 102 Кодексу, зупинено з 18.03.2020 по 30.06.2023, що спростовує твердження апелянта про неправомірність нарахування податкового зобов`язання з орендної плати.
Щодо посилання апелянта про зміну Чернівецькою міською радою у 2018 році цільового призначення земельної ділянки за адресою: АДРЕСА_1 , то колегія суддів вважає за необхідне зазначити наступне.
Так, на підставі рішенням Чернівецької міської ради від 26.12.2017 № 1062 та договору договір оренди землі від 19.02.2018 № 10721, ОСОБА_1 отримав в оренду на строком на 5 років земельну ділянку за адресою: АДРЕСА_1 , площею 0,1063 га (кадастровий номер 7310136300:05:001:0009) для будівництва і обслуговування будівель торгівлі код 03.07 (для обслуговування будівель); категорія земель: землі для будівництва і обслуговування будівель торгівлі (код 03.071).
Пунктом 9.1 рішенням Чернівецької міської ради від 26.04.2018 № 1255 надано ОСОБА_1 дозвіл на зміну цільового призначення орендованої земельної ділянки за адресою: АДРЕСА_1 , площею 0,1063 га (кадастровий номер 7310136300:05:001:0009) для будівництва та обслуговування багатоквартирного житлового будинку (код 02.10).
Однак, рішенням Чернівецької міської ради від 06.11.2018№1487 внесено зміни до пункту 9.1 рішення Чернівецької міської ради від 26.04.2018 №1255, а саме слова:дозвіл на зміну цільового призначеннязамінено на словадозвіл на розробку проекту землеустрою щодо зміни цільового призначення для будівництва і обслуговування багатоквартирного житлового будинку з об`єктами торгово-розважальної та ринкової інфраструктури (код 02.10).
Крім того, п. 5 рішенням Чернівецької міської ради від 31.08.2023 №1411 затверджено проект землеустрою щодо відведення зі зміни цільового призначення та надано ОСОБА_1 в оренду на 1 рік земельну ділянку за адресою: АДРЕСА_1 , площею 0,1063 га (кадастровий номер 7310136300:05:001:0009) для будівництва і обслуговування багатоквартирного житлового будинку з об`єктами торгово-розважальної та ринкової інфраструктури (код 02.10) за рахунок орендованої земельної ділянки для будівництва і обслуговування будівель торгівлі (код 03.07).
Пунктом 5.1 рішення Чернівецької міської ради від 31.08.2023 № 1411 визначено вважати припиненим договір оренди землі від 19.02.2018 № 10721 у зв`язку із закінченням строку, на який його було укладено.
Згідно ч. 1 ст. 50 Закону України «Про землеустрій»передбачено, що проекти землеустрою щодо відведення земельних ділянок розробляються у разі формування нових земельних ділянок із земель державної, комунальної власності (крім випадків формування земельних ділянок за іншою документацією із землеустрою) та у разі зміни цільового призначення земельних ділянок у випадках, визначених законом. Проекти землеустрою щодо відведення земельної ділянки також можуть передбачати поділ, об`єднання земельних ділянок, які перебувають у власності однієї особи.
Тобто, дозвіл на розробку проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки означає дозвіл власника земельної ділянки здійснити певні дії на землі власника, аби мати змогу в подальшому точно визначити предмет оренди. Тому, цей дозвіл наділяє заінтересовану особу повноваженням ідентифікувати на землі власника земельної ділянки, яку ця особа бажає отримати в оренду в майбутньому.
Відповідно до інформації Державного земельного кадастру про право власності та речові права на земельну ділянку станом на 12.10.2023, у відомостях про земельну ділянку з кадастровим номером 7310136300:05:001:0009 зазначено цільове призначення - для будівництва і обслуговування будівель торгівлі (03.07).
Таким чином, проект землеустрою щодо відведення зі зміни цільового призначення, затверджений рішенням Чернівецької міської ради від 31.08.2023 №1411, відтак, договір оренди землі від 19.02.2018 № 10721 протягом строку, на який його було укладено, повністю узгоджується з наявною нормативно грошовою оцінкою.
Згідно п. 59.1 ст. 59 ПК України у разі коли у платника податків виник податковий борг, контролюючий орган надсилає (вручає) йому податкову вимогу в порядку, визначеному для надсилання (вручення) податкового повідомлення-рішення.
Податкова вимога може надсилатися (вручатися) контролюючим органом за місцем обліку платника податків, в якому обліковується податковий борг платника податків.
Згідно п. 59.1 ст. 59 ПК України у разі коли у платника податків виник податковий борг, контролюючий орган надсилає (вручає) йому податкову вимогу в порядку, визначеному для надсилання (вручення) податкового повідомлення-рішення. У разі якщо після направлення (вручення) податкової вимоги сума податкового боргу змінилася, але податковий борг не був погашений в повному обсязі, податкова вимога додатково не надсилається (не вручається).
Так, контролюючим органом сформовано податкову вимогу форми "Ф" № 0001891-1303-2413 від 08.06.2023 на суму 1113304,24 грн, яку надіслано на адресу ОСОБА_1 , що підтверджується рекомендованим повідомленням про вручення поштового відправлення від 19.06.2023.
Проте, вжиті податковим органом заходи по погашенню податкового боргу не призвели до погашення податкового боргу.
Згідно п.п.20.1.34 п. 20.1 ст. 20 ПК Україниконтролюючі органи мають право звертатися до суду щодо стягнення коштів платника податків, який має податковий борг, з рахунків у банках, що обслуговують такого платника податків, на суму податкового боргу або його частини.
Відповідно до п.95.1 ст. 95 ПК Україниконтролюючий орган здійснює за платника податків і на користь держави заходи щодо погашення податкового боргу такого платника податків шляхом стягнення коштів, які перебувають у його власності, а в разі їх недостатності - шляхом продажу майна такого платника податків, яке перебуває у податковій заставі.
Стягнення коштів та продаж майна платника податків провадяться не раніше ніж через 30 календарних днів з дня надіслання (вручення) такому платнику податкової вимоги (п.95.2ст. 95 ПК України).
Пунктом п.87.11 ст. 87 ПК Українивстановлено, що орган стягнення звертається до суду з позовом про стягнення суми податкового боргу платника податку - фізичної особи. Стягнення податкового боргу за рішенням суду здійснюється державною виконавчою службою відповідно до закону про виконавче провадження.
Враховуючи викладене вище, колегія суддів погоджується з висновками суду першої інстанції про те, що податковим органом доведено наявність правових підстав для стягнення заявленого у даній справі податкового боргу,.
Підсумовуючи викладене, колегія суддів приходить до висновку, що суд першої інстанції при вирішенні даного публічно-правового спору правильно встановив фактичні обставини справи та надав їм належну правову оцінку, а доводи апеляційної скарги висновків суду першої інстанції не спростовують та не дають правових підстав для скасування оскаржуваного судового рішення.
Колегія суддів звертає увагу, що згідно п. 41 висновку № 11 (2008) Консультативної ради європейських суддів до уваги Комітету Міністрів Ради Європи щодо якості судових рішень обов`язок суддів наводити підстави для своїх рішень не означає необхідності відповідати на кожен аргумент захисту на підтримку кожної підстави захисту. Обсяг цього обов`язку може змінюватися залежно від характеру рішення. Згідно з практикою Європейського суду з прав людини очікуваний обсяг обґрунтування залежить від різних доводів, що їх може наводити кожна зі сторін, а також від різних правових положень, звичаїв та доктринальних принципів, а крім того, ще й від різних практик підготовки та представлення рішень у різних країнах. З тим, щоб дотриматися принципу справедливого суду, обґрунтування рішення повинно засвідчити, що суддя справді дослідив усі основні питання, винесені на його розгляд.
Відповідно до ст. 316 КАС України, суд апеляційної інстанції залишає апеляційну скаргу без задоволення, а рішення або ухвалу суду без змін, якщо визнає, що суд першої інстанції правильно встановив обставини справи та ухвалив судове рішення з додержанням норм матеріального та процесуального права.
З огляду на викладене, колегія суддів вважає, що судом першої інстанції при ухваленні оскаржуваного рішення дотримано норми матеріального і процесуального права, а тому відсутні підстави для задоволення вимог апеляційної скарги.
Керуючись ст.ст. 243, 250, 308, 310, 315, 316, 321, 322, 325, 329 КАС України, суд
П О С Т А Н О В И В :
апеляційну скаргу ОСОБА_1 залишити без задоволення, а рішення Чернівецького окружного адміністративного суду від 22 лютого 2024 року - без змін.
Постанова суду набирає законної сили з дати її прийняття та може бути оскаржена в касаційному порядку згідно зі ст.ст.328, 329 КАС України.
Постанова суду складена в повному обсязі 20 червня 2024 року.
Головуючий Матохнюк Д.Б. Судді Біла Л.М. Гонтарук В. М.
Суд | Сьомий апеляційний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 19.06.2024 |
Оприлюднено | 24.06.2024 |
Номер документу | 119878946 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи з приводу адміністрування податків, зборів, платежів, а також контролю за дотриманням вимог податкового законодавства, зокрема щодо адміністрування окремих податків, зборів, платежів, з них плати за землю |
Адміністративне
Сьомий апеляційний адміністративний суд
Матохнюк Д.Б.
Адміністративне
Чернівецький окружний адміністративний суд
Левицький Василь Костянтинович
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні