Постанова
від 19.06.2024 по справі 243/2883/22
ДНІПРОВСЬКИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ СУД

ДНІПРОВСЬКИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ СУД

Провадження № 22-ц/803/2275/24 Справа № 243/2883/22 Суддя у 1-й інстанції - Сидоренко І.О. Суддя у 2-й інстанції - Корчиста О. І.

ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

19 червня 2024 року м.Кривий Ріг

Дніпровський апеляційний суд у складі:

головуючого суддіКорчистої О.І.

суддів Агєєва О.В., Бондар Я.М.,

за участю секретаря Бортник В.А.,

розглянувши у відкритому судовому засіданні в приміщенні Дніпровського апеляційного суду в місті Кривий Ріг Дніпропетровської області цивільну справу №243/2883/22 запозовом ОСОБА_1 до Комунального некомерційного підприємства «Центр первинної медико-санітарної допомоги» Миколаївської міської ради Краматорського району Донецької області, третя особа Національне агентство з питань запобігання корупції, про стягнення заробітної плати,

за апеляційною скаргою Комунального некомерційного підприємства «Центр первинної медико-санітарної допомоги»Миколаївської міської ради Краматорського району Донецької області,

на рішення Слов`янського міськрайонного суду Донецької області від 15 листопада 2023 року,

встановив:

У жовтні 2022 року ОСОБА_1 звернувся до суду з позовом до Комунального некомерційного підприємства «Центр первинної медико-санітарної допомоги» Миколаївської міської ради Краматорського району Донецької області, третя особа Національне агентство з питань запобігання корупції, про стягнення заробітної плати.

Позовні вимоги мотивовано тим, що позивач працює заступником головного лікаря з медичного обслуговування населення у Комунальному некомерційному підприємстві «Центр первинної медико-санітарної допомоги» Миколаївської міської ради Краматорського району Донецької області.

Рішенням Слов`янського міськрайонного суду Донецької області від 27 вересня 2021 року по справі 243/4952/20, яке набуло законної сили 11 січня 2022 року, позивача визнано викривачем з 12 грудня 2018 року та встановлено, що заходи негативного впливу, як до викривача, здійснювались головним лікарем КНП «Центр первинної медико-санітарної допомоги» ОСОБА_2 при наявності приватного інтересу та реального конфлікту інтересів. Рішенням суду зобов`язано відповідача скасувати застосовані до позивача заходи негативного впливу.

Позивач вказував на те, що вказане рішення прямо не забезпечило профілактику щодо застосування до нього нових негативних заходів.

Так, в порядку виконання рішення Слов`янського міськрайонного суду Донецької області від 27 вересня 2021 року по справі 243/4952/20, позивача 08 жовтня 2021 року було поновлено на посаді заступника головного лікаря.

Разом з тим, не приховуючи негативного відношення до нього, адміністрацією КНП «Центр первинної медико-санітарної допомоги» (керівником, секретарем, старшим інспектором з кадрів, юрисконсультом) штучно створювались чисельні перешкоди в його діяльності.

Так, з моменту оголошення воєнного стану в Україні, у зв`язку з виникненням небезпеки одночасного ураження великої кількості людей, як пояснює Донецька обласна адміністрація, було зупинено рух транспорту загального користування між м. Слов`янськ, в якому проживає позивач, та м. Миколаївка, де позивач працює в КНП «Центр первинної медико-санітарної допомоги» Миколаївської міської ради Краматорського району Донецької області. В кінці робочого дня, 30 березня 2022 року, позивач попередив головного лікаря КНП «Центр первинної медико-санітарної допомоги» ОСОБА_2 про те, що він не має можливості з`являтись на роботу, оскільки його особистий автомобіль, який він використовував щоденно, потребує невідкладного ремонту.

Вранці 31 квітня 2022 року, остаточно переконавшись, що використовувати свій автомобіль позивач не має можливості, з метою отримати рекомендації, як поводитись в подальшому, о 08 годині 06 хвилин він зателефонував до приймальної КНП «Центр первинної медико-санітарної допомоги» і просив секретаря ОСОБА_3 повідомити про це головного лікаря та старшого інспектора з кадрів.

Не отримавши рекомендацій, маючи бажання працювати, але не маючи можливості це здійснити з причин воєнного стану, введення на той час в нашому регіоні активних бойових дій, постійні сигнали повітряної тривоги, які потребували йти у сховище, щоденні вибухи в різних частинах міста Слов`янськ з ураженням людей, оголошення 04 квітня 2022 року керівником міської військово-цивільної адміністрації Вадимом Ляхом про необхідність покинути місто та загибель 08 квітня 2022 року великої кількості людей на залізничному вокзалі міста Краматорськ, який розташований у 12 км від центру міста Слов`янськ, та відсутністю транспортного сполучення між м. Слов`янськ та м. Миколаївка позивач вимушено призупинив працювати на своєму робочому місці, про що двічі, 30 березня 2022 року та 31 березня 2022 року, попередив адміністрацію КНП «Центр первинної медико-санітарної допомоги»Миколаївської міської ради Краматорського району Донецької області.

Позивач вказує, що йому стало відомо, що ті працівники КНП «Центр первинної медико-санітарної допомоги»Миколаївської міської ради Краматорського району Донецької області, які з різноманітних причин (потреба евакуювати неповнолітніх дітей, страх загинути, тощо) покинули робочі місця, в тому числі працюючи у м. Миколаївка, отримують частину свого окладу, так як в табелі відпрацювання робочого часу їх табелюють, як вимушений простій.

04 липня 2022 року позивач надіслав заяву на ім`я головного лікаря КНП «Центр первинної медико-санітарної допомоги»Миколаївської міської ради Краматорського району Донецької області на електронну адресу КНП «Центр первинної медико-санітарної допомоги»Миколаївської міської ради Краматорського району Донецької області та у месенджер Viber старшого інспектора з кадрів. Окрім прохань, викладених в самій заяви, позивач додатково просив повідомити дату та вхідний реєстраційний номер його заяви на його електронну пошту або у Viber.

Не дочекавшись відповіді, вранці 07 липня 2022 року, позивачем повторно за вказаними адресами було направлено звернення з тими ж проханнями. Знову не дочекавшись відповіді, розуміючи, що відсутність реагування на його неодноразові звернення є навмисною бездіяльністю адміністрації КНП ««Центр первинної медико-санітарної допомоги»Миколаївської міської ради Краматорського району Донецької області, з метою формування доказів про свідоме навмисне ігнорування моїх звернень, ним в кінці робочого дня 07 липня 2022 року у чат групи «ЛІКАРІ ЦПМСД» у месенджер Viber було викладено лист з інформацією про відсутність реагування адміністрації КНП «Центр первинної медико-санітарної допомоги» на його численні звернення, чим позивачу завдається шкода.

Повідомлення позивача надійшло до всіх лікарів КНП «Центр первинної медико-санітарної допомоги»Миколаївської міської ради Краматорського району Донецької області, в тому числі, до адміністрації, про що йому повідомили лікарі. Між тим, замість прийняття мір відносно його звернень адміністратором групи у чаті «ЛІКАРІ ЦПМСД» ОСОБА_4 позивача з даної групи було видалено.

Тільки 18 липня 2022 року, отримавши відповідь від адміністрації на свою заяву від 04 липня 2022 року, позивач дізнався, що, незважаючи на його повідомлення про неможливість через об`єктивні непереборні обставини працювати на робочому місці, позивачу не надано статусу «працівник, який знаходиться в стані вимушеного простою», і йому, відповідно до ст.113 КЗпП України, не виплачується 2/3 частини окладу, табелюючи його, як «невизначена особа».

Позивач наполягає на тому, що він не мав реальної можливості надати відповідачу інформацію про неможливість виконання ним трудових обов`язків та неможливість з`являтись на роботу на паперовому носії через зазначені вище причини, крім того, йому не було запропоновано зробити це обов`язково.

Відповідачем до теперішнього часу не визнана відсутність позивача на роботі з причин вимушеного простою, у зв`язку з цим йому одному не виплачується частина заробітної плати відповідно до ст. 113 КЗпП України.

Зауважує на тому, що адміністрацією КНП «Центр первинної медико-санітарної допомоги»Миколаївської міської ради Краматорського району Донецької області не враховані численні попередження позивача про неможливість працювати, через існування непереборних об`єктивних умов. До цього часу, навіть отримавши офіційне пояснення, яке викладене у заяві від 04 липня 2022 року про причини відсутності на роботі, статус працівника відсутнього на роботі з нез`ясованих причин триває.

Крім того позивач посилається на те, що йому не надано в строк, затверджений графіком на 17 липня 2022 року, основну щорічну відпустку, основну додаткову та соціальну відпустку, як батьку, який виховує неповнолітню дитину один, при цьому позивач переконаний, що вказані відпустки відповідач мав йому надати.

На підставі наведеного вище, уточнивши позовні вимоги, позивач просив суд визнати вимушеним простоєм неможливість виконувати позивачем свою роботу на робочому місці з 31 березня 2022 року по теперішній час, через існування непереборних об`єктивних причин, які обумовлені воєнним станом в Україні та віднесенням Краматорського району Донецької області до зони ведення активних бойових дій; виплатити позивачу заробітну плату в розмірі 2/3 посадового окладу заступника головного лікаря з медичного обслуговування населення з моменту виходу у вимушений простій, тобто з 31 березня 2022 року по теперішній час, з урахуванням показників індексації впроваджених в Україні у вказаному розрахунковому періоді та компенсацію за несвоєчасно виплачену заробітну плату; провести перерахунок розрахування середнього заробітку позивача для нарахування відпускних коштів відповідно до затвердженого на 2022 рік графіку та виплатити кошти основної щорічної відпустки, щорічної додаткової та додаткової соціальної відпусток на 2022 рік з урахуванням показників індексації впроваджених в Україні за час затримки надання відпускних коштів.

Рішенням Слов`янського міськрайонного суду Донецької області від 15 листопада 2023 року позов задоволено частково.

Зобов`язано КНП «Центр первинної медико-санітарної допомоги» Миколаївської міської ради Краматорського району Донецької області визнати вимушеним простоєм неможливість виконання ОСОБА_1 своєї роботи на робочому місці з 31 березня 2022 року до 15 листопада 2023 року, через існування непереборних об`єктивних причин, які обумовлені воєнним станом в Україні та віднесенням Краматорського району Донецької області до зони ведення активних бойових дій.

Зобов`язано КНП «Центр первинної медико-санітарної допомоги» Миколаївської міської ради Краматорського району Донецької області виплатити ОСОБА_1 , заробітну плату в розмірі 2/3 посадового окладу заступника головного лікаря з медичного обслуговування населення з моменту виходу у вимушений простій, тобто з 31 березня 2022 року до 15 листопада 2023 року, з урахуванням показників індексації впроваджених в Україні у вказаному розрахунковому періоді та компенсацію за несвоєчасно виплачену заробітну плату.

Зобов`язано КНП «Центр первинної медико-санітарної допомоги» Миколаївської міської ради Краматорського району Донецької області провести ОСОБА_1 перерахунок розрахування середнього заробітку для нарахування відпускних коштів відповідно до затвердженого на 2022 рік графіку та виплатити кошти основної щорічної відпустки, щорічної додаткової та додаткової соціальної відпусток на 2022 рік з урахуванням показників індексації впроваджених в Україні за час затримки надання відпускних коштів.

В задоволенні іншої частини позовних вимог ОСОБА_1 відмовлено.

В апеляційній скарзі КНП «Центр первинної медико-санітарної допомоги»Миколаївської міської ради Краматорського району Донецької області, посилаючись на порушення судом першої інстанції норм процесуального права та неправильне застосування норм матеріального права, просить рішення Слов`янського міськрайонного суду Донецької області від 15 листопада 2023 року скасувати та ухвалити нове рішення, яким в задоволенні позовних вимоги ОСОБА_1 відмовити, стягнути з позивача на користь відповідача витрати, пов`язані зі сплатою судового збору та витрати на професійну правничу допомогу, орієнтовний розмір яких становить 14400 гривень.

Апеляційна скарга обґрунтована тим, що позивачем не доведено того, що 30 березня 2022 року та 31 березня 2022 року він повідомляв головного лікаря КНП «Центр первинної медико-санітарної допомоги» Холостову Т.О. про поважні причини неможливості з`являтись на роботу та матеріали справи не містять відповідних доказів.

Саме по собі введення воєнного стану в Україні не є невідворотною силою або іншою обставиною, що викликає зупинення роботи, адміністративно-управлінський підрозділ КНП «Центр первинної медико-санітарної допомоги» не зупиняв свою роботу з 24 лютого 2022 року по теперішній час а територія Миколаївської міської територіальної громади Краматорського району Донецької області, де фактично знаходиться КНП «Центр первинної медико-санітарної допомоги» та відповідно робоче місце позивача, з 24 лютого 2022 року віднесена до території можливих бойових дій.

Зауважує на тому, що в період з 05 травня 2022 року по 30 вересня 2022 року у зв`язку з відсутністю організаційних і технічних умов для господарської діяльності у повному обсязі простой було оголошено у конкретних структурних підрозділах (лікарські амбулаторії сел. Райгородок та с. Хрестище, ФАП сел. Донецьке, ФАП с. Долина, ФП с. Адамівка, ФП с. Микільське, ФАП с. Тетянівка), на території яких ведуться активні бойові дії.

Вважає, що суд першої інстанції необґрунтовано та протиправно визнав відсутність позивача на роботі у період з 31 березня 2022 року до 15 листопада 2023 року, як вимушений простій, та не застосував до спірних правовідносин Закон України «Про організацію трудових відносин в умовах воєнного стану», яким перебачено надання роботодавцем працівнику відпустки без збереження заробітної плати.

У відзиві на апеляційну скаргу ОСОБА_1 , посилаючись на безпідставність доводів апеляційної скарги, просить апеляційну скаргу залишити без задоволення, рішення Слов`янського міськрайонного суду Донецької області від 15 листопада 2023 року залишити без змін.

У відзиві на апеляційну скаргу Національне агентство з питань запобігання корупції, посилаючись на безпідставність доводів апеляційної скарги, просить апеляційну скаргу залишити без задоволення, рішення Слов`янського міськрайонного суду Донецької області від 15 листопада 2023 року залишити без змін.

Заслухавши суддю-доповідача, сторони, дослідивши матеріали справи та обговоривши доводи апеляційної скарги, апеляційний суд приходить до висновку, що апеляційна скарга підлягає залишенню без задоволення за наступних підстав.

Відповідно ч. 1ст. 2 ЦПК Українизавданням цивільного судочинства є справедливий, неупереджений та своєчасний розгляд і вирішення цивільних справ з метою ефективного захисту порушених, невизнаних або оспорюваних прав, свобод чи інтересів фізичних осіб та інтересів юридичних осіб, інтересів держави.

Згідно ч. 3 ст.3 ЦПК Українивизначено, що провадження в цивільних справах здійснюється відповідно до законів, чинних на час вчинення окремих процесуальних дій, розгляду і вирішення справи.

Відповідно ч. 1ст. 15 ЦК Українивизначено право кожної особи на захист свого цивільного права у разі його порушення, невизнання або оспорювання.

Відповідно ст.12,81 ЦПК Україникожна сторона повинна довести обставини, які мають значення для справи і на які вона посилається як на підставу своїх вимог або заперечень, крім випадків, встановлених цим Кодексом.

Згідно ч. 1, 2ст. 367 ЦПК Українисуд апеляційної інстанції переглядає справу за наявними в ній і додатково поданими доказами та перевіряє законність і обґрунтованість рішення суду першої інстанції в межах доводів та вимог апеляційної скарги.

Суд апеляційної інстанції досліджує докази, що стосуються фактів, на які учасники справи посилаються в апеляційній скарзі та (або) відзиві на неї.

Згідно ч. 1, 2, 5ст. 263 ЦПК Українисудове рішення повинно ґрунтуватись на засадах верховенства права, бути законним і обґрунтованим.

Законним є рішення, ухвалене судом відповідно до норм матеріального права із дотриманням норм процесуального права.

Обґрунтованим є рішення, ухвалене на підставі повно і всебічно з`ясованих обставин, на які сторони посилаються як на підставу своїх вимог і заперечень, підтверджених тими доказами, які були досліджені в судовому засіданні.

Оскаржуване рішення суду першої інстанції в повній мірі відповідає вказаним вимогам закону.

Судом встановлено та підтверджується наявними в матеріалах справи письмовими доказами, що,згідно з Доповідною сестри-господині лікарської амбулаторії м. Миколаївка (табельника) Сіренко С. від 31 березня 2022 року, відповідно до покладених обов`язків з ведення графіку та табелю обліку робочого часу (табельника), у кінці кожного місця остання особисто надає для ознайомлення всім працівникам, які знаходяться та працюють у приміщенні, яке розташовано за адресою: АДРЕСА_1 на ознайомлення графік обліку робочого часу, де кожен працівник ознайомлюється з графіком роботи на наступний місяць і проставляє відповідний підпис про ознайомлення.

Так, 31 березня 2022 року ОСОБА_5 не мала можливості надати на ознайомлення графік обліку робочого часу на травень 2022 року заступнику головного лікаря з медичного обслуговування населення ОСОБА_1 у зв`язку з відсутністю його на робочому місці, неодноразово відвідувала його кабінет 31 березня 2022 року, який і досі зачинений. Останнє відвідування здійснила о 08 годині 35 хвилин.

31 березня 2022 року комісією з дотримання правил внутрішнього трудового розпорядку працівниками КНП «Центр первинної медико-санітарної допомоги»Миколаївської міської ради Краматорського району Донецької області складено Акт щодо неможливості телефонного з`єднання, в якому зафіксовано, що 31 березня 2022 року з 09 години 15 хвилин до 09 години 32 хвилин члени комісії намагались додзвонитися до заступника головного лікаря з медичного обслуговування населення ОСОБА_1 на наступні номери телефонів: НОМЕР_1 , НОМЕР_2 , НОМЕР_3 , які є в особовій справі ОСОБА_1 , однак ніхто не відповів.

Разом з тим, з наданої оператором мобільного зв`язку ПрАТ «Водафон Україна» видно, що на вказані у вищезгаданому Акті номери стільникового зв`язку, які належать ОСОБА_1 , дзвінки у вказаний в акті час та дату, які б залишились без відповіді, - відсутні.

Наведені обставини свідчать про суперечливість даних та відомостей зафіксованих в акті комісії від 31 березня 2022 року.

Відповідно Протоколу № 15 оперативної наради у головного лікаря КНП «Центр первинної медико-санітарної допомоги»Миколаївської міської ради Краматорського району Донецької області від 04 квітня 2022 року, однією з тем, які прослуховувались під час наради була інформація щодо стану фактичного перебування працівників на робочих місцях у структурних підрозділах підприємства станом на 04 квітня 2022 року. Так, за доповіддю старшого інспектора з кадрів О. Потапової, на той момент ситуація щодо фактичного перебування працівників підприємства станом на 04 квітня 2022 року складається наступним чином: працюють на робочому місці у звичайному режимі 140 осіб; перебувають у щорічній (соціальні, додатковій) відпустці 11 осіб; перебувають у відпустці без збереження заробітної плати (на час встановленого карантину, воєнного стану) 15 осіб; відсутні з нез`ясованих причин 10 осіб; декретна відпустка 5 осіб; інші причини відсутності 3 особи; перебувають на лікарняному 4 особи.

Згодом, 09 травня 2022 року, старшим інспектором з кадрів О. Потаповою на оперативній нараді повідомлено, що станом на 09 травня 2022 року ситуація з фактичним місцем перебування працівників виглядає так: працюють на робочому місці у звичайному режимі 59 осіб; перебувають у щорічній (соціальні, додатковій) відпустці 17 осіб; перебувають у відпустці без збереження заробітної плати (на час встановленого карантину, воєнного стану) 32 особи; відсутні з нез`ясованих причин 42 особи; декретна відпустка 7 осіб; інші причини відсутності 2 особи; перебувають на лікарняному 1 особа.

Таким чином, в.о. старшого інспектора з кадрів кожного дня в телефонному режимі сумісно з лікарями ЗПСЛ, які виконують обов`язки з організації лікувально-профілактичної та адміністративно-господарської діяльності у структурних підрозділах підприємства вела моніторинг фактичного перебування підлеглих працівників на робочих місцях та місць їх знаходження. Працівники, які не вийшли на своє робоче місце з невідомих причин, встановити поважність причин відсутності на даний час не вдається, оскільки такі працівники не відповідають на телефонні дзвінки і заздалегідь не повідомили безпосередньо своїх керівників про причини своєї відсутності. У зв`язку з чим, в табелі обліку робочого, згідно чинного законодавства України, проставляється позначка «НЗ» і такі працівники вважаються відсутні з нез`ясованих причин до встановлення причини відсутності на підставі отриманих пояснень.

На підставі Наказу головного лікаря № 27 від 27 червня 2022 року, створено комісію щодо з`ясування причин відсутності працівників КНП «Центр первинної медико-санітарної допомоги»Миколаївської міської ради Краматорського району Донецької області та місце їх знаходження у визначеному складі. Затверджено Положення про комісію щодо з`ясування причин відсутності працівників КНП «Центр первинної медико-санітарної допомоги»Миколаївської міської ради Краматорського району Донецької області та місце їх знаходження. Також даним наказом визначено, що: засідання комісії проводити на підставі отриманих заяв або письмових пояснень стосовно причин відсутності на робочому місці та місці знаходження працівника протягом 5 днів від дати отримання відповідних документів; надавати головному лікарю КНП «Центр первинної медико-санітарної допомоги»Миколаївської міської ради Краматорського району Донецької області протягом доби після засідання комісії, копію протоколу засідання комісії із зазначенням відповідних рішень, пропозиції щодо встановлених причин відсутності та місцезнаходження працівника.

Згідно п.п. 3.1-3.4 та 4.4 Положення про комісію щодо з`ясування причин відсутності працівників КНП «Центр первинної медико-санітарної допомоги» Миколаївської міської ради Краматорського району Донецької області та місце їх знаходження, комісія здійснює такі функції: аналізує та оцінює причини відсутності працівників на підставі отриманих заяв або пояснень; встановлює поважні чи не поважні причини відсутності працівників; приймає рішення щодо місцезнаходження працівника на підставі офіційного документу, який надається працівником; надає висновки, пропозиції або рішення комісії головному лікарю підприємства для подальшого прийняття рішення по кожному із питань; надає відповідь на будь-яке питання працівника підприємства щодо роз`яснень прийняти рішень, в порядку встановленому законодавством України. Крім того, комісія аналізує та оцінює причини відсутності на підставі отриманих пояснень або заяв, встановлює поважні чи неповажні причини відсутності працівників, встановлює місцезнаходження працівника та надає свої рішення, висновки та пропозиції головному лікарю КНП «ЦПМСД» Миколаївської міської ради.

За Протоколом відеоконференції засідання комісії щодо з`ясування причин відсутності працівників та місце їх знаходження КНП «Центр первинної медико-санітарної допомоги»Миколаївської міської ради Краматорського району Донецької області від 05 липня 2022 року, станом на 05 липня 2022 року: на дистанційній роботі працюють 6 осіб; знаходяться у простої 92 особи; перебувають у щорічній відпустці 16 осіб; знаходяться у відпустці без збереження заробітної плати 1 особа; відсутні з нез`ясованих причин та невідоме місцезнаходження 5 осіб, серед них зокрема, заступних головного лікаря з медичного обслуговування населення ОСОБА_1 , встановлено причини відсутності на підставі заяви від 04 липня 2022 року, місце знаходження з`ясувати не вдається, працівник будь-яких пояснень або підтверджень місцезнаходження не надає.

На засіданні комісії слухали провідного юрисконсульта, який надав на розгляд отриману заяву працівника ОСОБА_1 від 04 липня 2022 року, в якій вбачається причина його відсутності, а саме відсутність транспортного сполучення м. Слов`янська з м. Миколаївка через проведення бойових дій на території Краматорського району, що, в свою чергу, вважається поважною причиною відсутності в умовах воєнного стану. Таким чином, запропоновано згідно чинного законодавства, враховуючи роз`яснення на офіційному сайті Міністерства економіки України від 23 березня 2022 року замінити з 04 липня 2022 року у табелі робочого часу позначку «НЗ» на позначку «Ін.» у працівника ОСОБА_1 . За результатами засідання комісія прийнято рішення про підтримання інформації юрисконсульта до уваги та направлення протоколу для табельнику для врахування при заповненні Табелю обліку робочого часу.

Звертаючись до суду з позовом про стягнення заробітної плати, позивач посилався на те, що, маючи бажання працювати, але не маючи можливості це здійснити з причин воєнного стану, введення на той час в регіоні де проживає та працює позивач активних бойових дій, постійних сигналів повітряної тривоги, які потребували йти у сховище, щоденних вибухів в різних частинах міста Слов`янська з ураженням людей, оголошення 04 квітня 2022 року керівником міської військово-цивільної адміністрації Вадимом Ляхом про необхідність покинути місто та загибель 08 квітня 2022 року великої кількості людей на залізничному вокзалі міста Краматорськ, який розташований в 12 км від центру міста Слов`янська, відсутністю транспортного сполучення між м. Слов`янськ та м. Миколаївка він вимушено призупинив працювати на своєму робочому місці, про що повідомив керівництво КНП «Центр первинної медико-санітарної допомоги» Миколаївської міської ради Краматорського району Донецької області.

Ухвалюючи рішення про часткове задоволення позовних вимог, суд першої інстанції, виходив з наявності правових підстав для їх задоволення.

Колегія суддів апеляційного суду вважає, що такі висновки суду першої інстанції в повній мірі відповідають обставинам справи тавимогам чинного законодавства.

У статті 1 Загальної декларації прав людини проголошено, що всі люди народжуються вільними й є рівними за своєю гідністю та правами. Вони наділені розумом і совістю та повинні діяти один щодо одного в дусі братерства. Кожна людина має всі права і всі свободи, проголошені цією Декларацією, незалежно від раси, кольору шкіри, статі, мови, релігії, політичних або інших переконань, національного чи соціального походження, майнового, станового або іншого становища (ст. 2).

Згідно зі статтею 14 Міжнародного пакту про громадянські та політичні права, всі особи є рівними перед судами і трибуналами. Це основоположні міжнародні правові норми з питань рівності прав людини, на які орієнтується всі правові держави світу.

Конституція Українизакріплює основні засади правового статусу людини і громадянина в Україні, тобто ті провідні ідеї, що покладені в основу змісту й умов реалізації прав та обов`язків людини і громадянина в нашій державі. Передусім це стосується частин 1, 2ст. 24 Конституції України, відповідно до яких: «Громадяни мають рівні конституційні права і свободи та є рівними перед законом.

Також, у відповідності до положень статей 55,124 Конституції Українита статтіст.4 ЦПК України, кожна особа має право в порядку, встановленому цим Кодексом, звернутися до суду за захистом своїх порушених, невизнаних або оспорюваних прав, свобод чи інтересів.

Статтею 113 Кодексу законів про працю України визначено, що час простою не з вини працівника, в тому числі на період оголошення карантину, встановленого Кабінетом Міністрів України, оплачується з розрахунку не нижче від двох третин тарифної ставки встановленого працівникові розряду (окладу). Про початок простою, крім простою структурного підрозділу чи всього підприємства, працівник повинен попередити роботодавця чи бригадира, майстра або посадових осіб. За час простою, коли виникла виробнича ситуація, небезпечна для життя чи здоров`я працівника або для людей, які його оточують, і навколишнього природного середовища не з його вини, за ним зберігається середній заробіток.

Так, у зв`язку з військовою агресією російської федерації проти України Законом України від 24 лютого 2022 року № 2102-IX «Про затвердження Указу Президента України «Про введення воєнного стану в Україні» від 24 лютого 2022 року № 64/2022 на всій території України введено воєнний стан строком на 30 діб, який в подальшому неодноразово продовжувався і досі діє на території України.

Зважаючи на оголошення воєнного стану на території України, головним лікарем КНП «Центр первинної медико-санітарної допомоги» Миколаївської міської ради Краматорського району Донецької області видано наказ № 38/к/тр від 05 травня 2022 року «Про оголошення простою», який було видано, зокрема, у зв`язку з відсутністю організаційних і технічних умов для господарської діяльності у повному обсязі у конкретних структурних підрозділах (лікарські амбулаторії сел. Райгородок та с. Хрестище, ФАП сел. Донецьке, ФАП с. Долина, ФП с. Адамівка, ФП с. Микільське, ФАП с. Тетянівка), на території яких ведуться активні бойові дії.

Відповідно до Наказу головного лікаря КНП «Центр первинної медико-санітарної допомоги»Миколаївської міської ради Краматорського району Донецької області № 38/к/тр від 05 травня 2022 року «Про оголошення простою», оголошено простій не з вини працівників із 05 травня 2022 року працівниками структурних підрозділів підприємства, а саме: Лікарської амбулаторії сел. Райгородок; фельдшерсько-акушерського пункту сел. Донецьке лікарської амбулаторії сел. Райгородок; лікарської амбулаторії с. Хрестище; фельдшерського пункту с. Микільське лікарської амбулаторії с. Хрестище; фельдшерського пункту с. Адамівка лікарської амбулаторії с. Хрестище; фельдшерсько-акушерського пункту с. Долина лікарської амбулаторії с. Хрестище; фельдшерсько-акушерського пункту с. Тетянівка лікарської амбулаторії с. Хрестище. Під час простою працівникам виплачується 2/3 частки від посадового окладу, а також працівники звільняються від обов`язку бути присутніми на закріплених робочих місцях у відповідних структурних підрозділах підприємства.

В подальшому, на підставі наказів головного лікаря № 39/к/тр від 09 травня 2022 року, № 43/к/тр від 19 травня 2022 року, № 44/к/тр від 20 травня 2022 року, № 48/к/тр від 25 травня 2022 року, № 49/к/тр від 25 травня 2022 року, № 53/к/тр від 31 травня 2022 року, № 54/к/тр від 31 травня 2022 року, № 55 від 01 червня 2022 року, до вищевказаного наказу головного лікаря КНП «Центр первинної медико-санітарної допомоги»Миколаївської міської ради Краматорського району Донецької області від 05 травня 2022 року № 38/к/тр вносились зміни в частині визначення працівників, які перебувають в режимі простою.

Наказом головного лікаря КНП «Центр первинної медико-санітарної допомоги»Миколаївської міської ради Краматорського району Донецької області №47/к/тр від 25 травня 2022 року «Про запровадження дистанційної роботи», запроваджено дистанційну роботу для працівників комунального некомерційного підприємства «Центр первинної медико-санітарної допомоги» Миколаївської міської ради на період введеного Указом Президента України від 24 лютого 2022 року № 64/2022 воєнного стану та виконання заходів із забезпечення національної безпеки і оборони України, необхідних для відведення загрози та забезпечення національної безпеки починаючи з 25 травня із дотриманням встановленого на підприємстві режиму праці та відповідно до Положення про дистанційну роботу організації комунального некомерційного підприємства «Центр первинної медико-санітарної допомоги» Миколаївської міської ради.

На час дистанційної роботи працівники самостійно обирають місце роботи, про які повинні повідомити безпосередньо керівника через старшого інспектора з кадрів або особою, що її заміщує засобами електронного зв`язку. Установити для працівників, які працюють дистанційно, робочий час згідно затвердженого Положення про дистанційну роботу організації комунального некомерційного підприємства «Центр первинної медико-санітарної допомоги» Миколаївської міської ради. Протягом робочого часу працівники, зазначені в Додатку до даного наказу, зобов`язані: виконувати обов`язки, передбачені трудовим договором, посадовою інструкцією та іншими локальними актами підприємства; відповідати на дзвінки, які надходять на доступні засоби комунікації; перевіряти електронну пошту й оперативно відповідати на листи. Наведеним наказом також затверджено відповідне Положення про дистанційну роботу організації комунального некомерційного підприємства «Центр первинної медико-санітарної допомоги» Миколаївської міської ради Краматорського району Донецької області.

Відповідно Додатку до наказу № 47/к/тр від 25 травня 2022 року, затверджено Список працівників комунального некомерційного підприємства «Центр первинної медико-санітарної допомоги» Миколаївської міської ради, для яких запроваджуються умови дистанційної роботи.

Як видно зі списку, щодо позивача не застосовано умов дистанційної роботи.

Крім того, наказами керівника відповідача № 50/к/тр від 31 травня 2022 року, № 57 від 06 червня 2022 року, № 58 від 10 червня 2022 року, № 59 від 10 червня 2022 року, № 63 від 14 червня 2022 року, № 65 від 14 червня 2022 року, № 67/к/тр від 15 червня 2022 року, № 69 від 16 червня 2022 року, № 70 від 20 червня 2022 року, № 73 від 30 червня 2022 року, № 74/к/тр від 01 липня 2022 року, № 78/к/тр від 29 липня 2022 року, щодо працівників окремих підрозділів відповідача та щодо окремих працівників відповідача оголошено простій.

Простій оголошено у зв`язку з погіршенням обстановки на території розташування підприємства та структурних підрозділів, та зважаючи на рекомендації очільника Донецької обласної військової адміністрації ОСОБА_6 про евакуацію мешканців Донецької області.

Слід зауважити, що вищенаведеними наказами режим простою не вводився та не оголошувався відносно позивача ОСОБА_1 .

Також слід зауважити, що твердженнями позовної заяви, 30 березня 2022 року позивач ОСОБА_1 попереджав особисто та безпосередньо керівника відповідача головного лікаря КНП «Центр первинної медико-санітарної допомоги» Миколаївської міської ради ОСОБА_2 , про те, що не має можливості з`являтись на роботу через поломку власного транспортного засобу та відсутності транспортного сполучення між містами Слов`янськ та Миколаївка (відсутність громадського транспорту). Вдруге, на думку позивача, він повідомив про поважні причини неможливості з`являтись на роботу, він повідомив наступного дня 31 березня 2022 року, коли зателефонував до приймальної КНП «Центр первинної медико-санітарної допомоги» Миколаївської міської ради і просив секретаря ОСОБА_3 повідомити про це головного лікаря ОСОБА_2 та старшого інспектора з кадрів.

Як вбачається з листа Департаменту розвитку базових галузей промисловості Донецької обласної військової адміністрації за вих. № Х-1784-50-1.1/116-22-1600 від 05 жовтня 2022 року, у зв`язку з військовою агресією Російської Федерації проти України та запровадженням військового стану, згідно з Указом Президента України від 24 лютого 2022 року № 64/22 «Про введення військового стану в Україні» на території всієї країни введено воєнний стан із 05 години 30 хвилин 24 лютого 2022 року строком на 30 діб, який подовжено до 20 листопада 2022 року, та у зв`язку з виникненням небезпеки одночасного ураження великої кількості людей, автомобільними перевізниками рух приміського і міжміського транспорту в області з 24 лютого 2022 року було скасовано.

Крім того, за Протоколом відеоконференції засідання комісії щодо з`ясування причин відсутності працівників та місце їх знаходження КНП «Центр первинної медико-санітарної допомоги» Миколаївської міської ради від 05 липня 2022 року, станом на 05 липня 2022 року: на дистанційній роботі працюють 6 осіб; знаходяться у простої 92 особи; перебувають у щорічній відпустці 16 осіб; знаходяться у відпустці без збереження заробітної плати 1 особа; відсутні з нез`ясованих причин та невідоме місцезнаходження 5 осіб, серед них зокрема, заступних головного лікаря з медичного обслуговування населення ОСОБА_1 , встановлено причини відсутності на підставі заяви від 04 липня 2022 року, місце знаходження з`ясувати не вдається, працівник будь-яких пояснень або підтверджень місцезнаходження не надає. На засіданні комісії слухали провідного юрисконсульта, який надав на розгляд отриману заяву працівника ОСОБА_1 від 04 липня 2022 року, в які вбачається причина його відсутності, а саме відсутність транспортного сполучення м. Слов`янська з м. Миколаївка через проведення бойових дій на території Краматорського району, що в свою чергу вважається поважною причиною відсутності в умовах воєнного стану. Таким чином, запропоновано згідно чинного законодавства, враховуючи роз`яснення на офіційному сайті Міністерства економіки України від 23 березня 2022 року замінити з 04 липня 2022 року у табелі робочого часу позначку «НЗ» на позначку «Ін.» у працівника ОСОБА_1 . За результатами засідання комісія прийнято рішення про підтримання інформації юрисконсульта до уваги та направлення протоколу для табельнику для врахування при заповненні Табелю обліку робочого часу.

При цьому, розпорядчі рішення керівництвом відповідача щодо призупинення дії трудових договорів з працівниками, не приймалось.

На підставі наведеного вище колегія суддів апеляційного суду погоджується з висновком суду першої інстанції про те, що позивачем виконані дії, необхідні для переведення його у простій, зокрема повідомлено про поважні причини подальшого невиконання ним своїх трудових обов`язків, які виникли в нього зважаючи на введення на території України воєнного стану, тобто не з його вини, та які згодом визнані комісією, утвореною в КНП «Центр первинної медико-санітарної допомоги» Миколаївської міської ради, поважними.

Колегія суддів апеляційного суду вважає такими, що не заслуговують на увагу доводи апеляційної скарги про те, що позивачем не доведено того, що 30 березня 2022 року та 31 березня 2022 року він повідомляв головного лікаря КНП «Центр первинної медико-санітарної допомоги» Холостову Т.О. про поважні причини неможливості з`являтись на роботу та матеріали справи не містять відповідних доказів, оскільки вказані позивачем у позовній заяві обставини щодо повідомлення відповідача про поважні причини неможливості з`являтись на роботу відповідачем не спростовані.

Колегія суддів не приймає до уваги доводи апеляційної скарги відповідача про те, що саме по собі введення воєнного стану в Україні не є невідворотною силою або іншою обставиною, що викликає зупинення роботи, адміністративно-управлінський підрозділ КНП «Центр первинної медико-санітарної допомоги» не зупиняв свою роботу з 24 лютого 2022 року по теперішній час, а територія Миколаївської міської територіальної громади Краматорського району Донецької області, де фактично знаходиться КНП «Центр первинної медико-санітарної допомоги», та, відповідно, робоче місце позивача, з 24 лютого 2022 року віднесена до території можливих бойових дій, оскільки в матеріалах справи наявні докази того, що наказами керівника відповідача № 50/к/тр від 31 травня 2022 року, № 57 від 06 червня 2022 року, № 58 від 10 червня 2022 року, № 59 від 10 червня 2022 року, № 63 від 14 червня 2022 року, № 65 від 14 червня 2022 року, № 67/к/тр від 15 червня 2022 року, № 69 від 16 червня 2022 року, № 70 від 20 червня 2022 року, № 73 від 30 червня 2022 року, № 74/к/тр від 01 липня 2022 року, № 78/к/тр від 29 липня 2022 року, щодо працівників окремих підрозділів відповідача та щодо окремих працівників відповідача оголошено простій. Простій оголошено у зв`язку з погіршенням обстановки на території розташування підприємства та структурних підрозділів, та зважаючи на рекомендації очільника Донецької обласної військової адміністрації ОСОБА_6 про евакуацію мешканців Донецької області.

При цьому вибірковість оголошення окремим працівникам простою відповідачем необґрунтована стороною відповідача.

Отже, через існування непереборних об`єктивних причин, які обумовлені воєнним станом в Україні та віднесенням Краматорського району Донецької області до зони ведення активних бойових дій, з урахуванням того, що позивачем виконані дії, необхідні для переведення його у простій, зокрема, повідомлено про поважні причини подальшого невиконання ним своїх трудових обов`язків, відповідач, з урахуванням оголошення окремим працівникам простою, порушив право позивача на оголошення останньому простою у роботі.

Крім того, 19 серпня 2022 року до Національного агентства звернувся позивач з повідомленням про можливе порушення вимог ст. 534 Закону відповідачем. У ході розгляду зазначеного повідомлення Національне агентство на підставі ст.ст. 12, 13 Закону листом від 02 вересня 2022 року № 23-07/18883-22 направило відповідачу запит для перевірки інформації, викладеної у повідомленні позивача.

За результатами розгляду інформації та документів, наданих Національному агентству Відповідачем листом від 16 вересня 2022 року № 01-11/334 та позивачем, відповідачем не було надано Національному агентству всіх запитаних документів у зв`язку з переходом з 01 червня 2022 року на дистанційну роботу і відсутністю технічної можливості надати копії документів за період з 01 квітня 2022 року по 01 червня 2022 року.

З документів та інформації, які надані відповідачем Національному агентству, вбачається, що більшість працівників відповідача було відправлено у простій відповідно до вимог ст. 113 Кодексу законів про працю України, а деякі працівники працювали дистанційно. Крім того, працівникам відповідача надавалися і щорічні відпустки. Рішення, що приймалися керівником відповідача стосовно позивача реалізовані без зовнішнього контролю, передбаченого Розпорядженням Миколаївської міської ради Краматорського району Донецької області від 07 грудня 2021 № 374, що є порушенням п. З ч. 1 ст. 28 Закону.

Таким чином, Національне агентство вбачає застосування до позивача заходів негативного впливу з боку відповідача у вигляді не відправлення останнього у простій та ненадання йому щорічної оплачуваної відпустки відповідно до затвердженого графіку відпусток. Викривачу, права яких порушені всупереч положенням ч. 1 - 3 ст. 534 Закону, гарантується поновлення їх порушених прав.

Посилання апелянта в апеляційній скарзі на те, що суд першої інстанції необґрунтовано та протиправно визнав відсутність позивача на роботі у період з 31 березня 2022 року до 15 листопада 2023 року, як вимушений простій, та не застосував до спірних правовідносин Закон України «Про організацію трудових відносин в умовах воєнного стану», яким перебачено надання роботодавцем працівнику відпустки без збереження заробітної плати колегією суддів не приймаються до уваги, оскільки питання щодо надання роботодавцем працівнику відпустки без збереження заробітної плати не є предметом даного спору.

Таким чином, доводи апеляційної скарги відповідача не спростовують висновків суду першої інстанції, обґрунтовано викладених у мотивувальній частині судового рішення, та зводяться до переоцінки доказів та незгоди заявника з висновками суду щодо їх оцінки.

Європейський суд з прав людини вказав, що пункт 1 статті 6 Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод зобов`язує суди давати обґрунтування своїх рішень, але це не може сприйматись як вимога надавати детальну відповідь на кожен аргумент. Межі цього обов`язку можуть бути різними залежно від характеру рішення. Крім того, необхідно брати до уваги, між іншим, різноманітність аргументів, які сторона може представити в суд, та відмінності, які існують у державах-учасницях, з огляду на положення законодавства, традиції, юридичні висновки, викладення та формулювання рішень. Таким чином, питання, чи виконав суд свій обов`язок щодо надання обґрунтування, що випливає зі статті 6 Конвенції, може бути визначено тільки з огляду на конкретні обставини справи (Проніна проти України, № 63566/00, § 23, ЄСПЛ, від 18 липня 2006 року). Оскаржене судове рішення відповідає критерію обґрунтованості судового рішення.

Суд апеляційної інстанції враховує положення практики Європейського Суду з прав людини про те, що право на обґрунтоване рішення не вимагає детальної відповіді судового рішення на всі доводи висловлені сторонами. Крім того, воно дозволяє вищим судам просто підтверджувати мотиви, надані нижчими судами, не повторюючи їх (справ «Гірвісаарі проти Фінляндії», п.32.)

Пункт 1 статті 6 Конвенції не вимагає більш детальної аргументації від апеляційного суду, якщо він лише застосовує положення для відхилення апеляції відповідно до норм закону, як такої, що не має шансів на успіх, без подальших пояснень (Burgandothers v. France (Бюрг та інші проти Франції), (dec.); Gorou v. Greece (no.2) (Гору проти Греції №2) [ВП], § 41.

Отже, вирішуючи спір, суд першої інстанції в достатньо повному обсязі встановив права і обов`язки сторін, що брали участь у справі, обставини справи, перевірив доводи і заперечення сторін, дав їм належну правову оцінку, ухвалив рішення, яке відповідає вимогам закону. Висновки суду обґрунтовані і підтверджуються письмовими доказами.

За таких обставин, колегія суддів апеляційного суду приходить до висновку, що рішення суду першої інстанції ухвалено з дотриманням норм матеріального і процесуального законодавства, у зв`язку із чим апеляційна скарга підлягає залишенню без задоволення, а рішення суду залишенню без змін.

Керуючись ст. 367, 374, 375, 382 ЦПК України, апеляційний суд,

постановив:

Апеляційну скаргу Комунального некомерційного підприємства «Центр первинної медико-санітарної допомоги»Миколаївської міської ради Краматорського району Донецької області залишити без задоволення.

Рішення Слов`янського міськрайонного суду Донецької області від 15 листопада 2023 року залишити без змін.

Постанова набирає законної сили з моменту її прийняття, може бути оскаржена в касаційному порядку протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення шляхом подання касаційної скарги безпосередньо до Верховного Суду.

Судді:

Повний текст постанови складено 19 червня 2024 року.

Головуючий О.І. Корчиста

СудДніпровський апеляційний суд
Дата ухвалення рішення19.06.2024
Оприлюднено24.06.2024
Номер документу119881203
СудочинствоЦивільне
КатегоріяСправи позовного провадження Справи у спорах, що виникають із трудових правовідносин, з них

Судовий реєстр по справі —243/2883/22

Ухвала від 26.09.2024

Цивільне

Касаційний цивільний суд Верховного Суду

Коротенко Євген Васильович

Ухвала від 30.08.2024

Цивільне

Касаційний цивільний суд Верховного Суду

Коротенко Євген Васильович

Ухвала від 07.08.2024

Цивільне

Касаційний цивільний суд Верховного Суду

Коротенко Євген Васильович

Постанова від 19.06.2024

Цивільне

Дніпровський апеляційний суд

Корчиста О. І.

Постанова від 19.06.2024

Цивільне

Дніпровський апеляційний суд

Корчиста О. І.

Ухвала від 17.06.2024

Цивільне

Дніпровський апеляційний суд

Корчиста О. І.

Ухвала від 15.05.2024

Цивільне

Дніпровський апеляційний суд

Корчиста О. І.

Ухвала від 06.05.2024

Цивільне

Дніпровський апеляційний суд

Корчиста О. І.

Ухвала від 18.01.2024

Цивільне

Дніпровський апеляційний суд

Корчиста О. І.

Ухвала від 28.12.2023

Цивільне

Дніпровський апеляційний суд

Корчиста О. І.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні