ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ЧЕРКАСЬКОЇ ОБЛАСТІ
18005, м. Черкаси, бульвар Шевченка, 307, тел. канцелярії (0472) 31-21-49, inbox@ck.arbitr.gov.ua
РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
05 червня 2024 року Черкаси cправа №925/16/24
Господарський суд Черкаської області у складі судді Кучеренко О.І., із секретарем судового засідання Лисенко О.С., розглянув у відкритому судовому засіданні у приміщенні суду справу
за позовом заступника керівника Уманської окружної прокуратури (вул.Гайдамацька, 16, м.Умань, Черкаська область, 20301, ідентифікаційний код 02911119)
в інтересах держави в особі Жашківської міської ради Черкаської області (вул.Захисників України, 17, м.Жашків, Уманський район, Черкаська область, 19200, ідентифікаційний код 36000377)
до Іноземного підприємства «Агро-Вільд Україна» (вул.Шевченка, 48, м.Жашків, Уманський район, Черкаська область, 19200, ідентифікаційний код 33353730)
про стягнення 1 307 563,22 грн,
за участю прокурора Олійник І.А.,
02.01.2024 заступник керівника Уманської окружної прокуратури звернувся у Господарський суд Черкаської області із позовом в інтересах держави в особі Жашківської міської ради Черкаської області до Іноземного підприємства «Агро-Вільд Україна», у якому просить суд стягнути з відповідача заборгованість з орендної плати за семи договорами оренди землі від 19.10.2017 та від 10.05.2018, які укладені між Іноземним підприємством «Агро-Вільд Україна» та Головним управлінням Держгеокадастру у Черкаській області у розмірі 1 339 729,22 грн. У позовній заяві прокурор також просить суд стягнути з відповідача на користь Черкаської обласної прокуратури судові витрати у вигляді сплаченого судового збору у сумі 20095,93 грн. Позовні вимоги обґрунтовані тим, що рішенням Господарського суду Черкаської області віл 05.04.2023 у справі №925/1020/22 договори оренди землі були розірвані. Рішення суду набрало законної сили 02.05.2023, тому саме з цієї дати припинились зобов`язання сторін, у тому числі і щодо сплати орендарем орендної плати. Проте, відповідач взяті на себе зобов`язання щодо сплати орендних платежів за час користування земельними ділянками не виконував, у зв`язку із чим станом на 02.05.2023 у відповідача утворилась заборгованість з орендної плати за користування земельними ділянками у розмірі 1 339 729,22 грн. Власником та розпорядником спірних земельних ділянок є Жашківська міська рада, а тому прокурор просить суд стягнути заборгованості з орендної плати на користь позивача.
У своїй відповіді на відзив, яка надійшла до суду 15.03.2024, прокурор заперечив щодо доводів відповідача стосовно звільнення відповідача від відповідальності за порушення зобов`язань у зв`язку форс-мажорними обставинами. У позовній заяві прокурор ставить питання про стягнення основного боргу за договорами оренди землі, а не про застосування до боржника заходів відповідальності за порушення зобов`язання, у зв`язку з чим доводи відповідача щодо звільнення його від відповідальності є безпідставними та не спростовують доводів прокурора про наявність у відповідача боргу перед позивачем. Також прокурор зазначив, що при розрахунку заборгованості, позивачем було помилково врахована заборгованість з орендної плати щодо земельної ділянки із кадастровим номером 7120980400:02:001:0782, площею 3,500 га, яка не є предметом позову прокурора.
19.02.2024 від відповідача до суду надійшов відзив на позовну заяву, у якому відповідач просив суд відмовити у задоволенні позову. Відзив мотивований тим, що пунктом 40 спірних договорів оренди землі визначено, що сторона, яка порушила зобов`язання, звільняється від відповідальності, якщо доведе, що це порушення сталося не з її вини, тому за доводами відповідача, сторони за договорами оренди землі заздалегідь передбачили відповідальність за обставини, що можуть спричинити порушення зобов`язання однією із сторін. Відповідач зазначив, що несистематична сплата за орендовані земельні ділянки спричинена обставинами непереборної сили (форс-мажорними обставинами), які виникли внаслідок збройної агресії російської федерації проти України. За власним розрахунком відповідача, заборгованість з орендної плати становить 1120036,86 грн, проте відповідно до умов укладених договорів оренди землі, відповідач звільняється від відповідальності за порушення взятих на себе зобов`язань.
12.03.2024 відповідач надіслав суду клопотання про долучення доказів, до якого долучив копії відповідних сертифікатів Київської обласної (регіональної) торгово-промислової палати про форс-мажорні обставини (обставини непереборної сили) щодо засвідчення форс-мажорних обставин (обставин непереборної сили) Іноземному підприємству «Агро-Вільд України» щодо обов`язку (зобов`язання), а саме користування земельними ділянками з кадастровими номерами 7120980400:02:001:0035, 7120980400:02:001:0036, 7120980400:02:001:0038, 7120980400:02:001:0042, 7120980400:02:001:0785, 7120980400:02:001:0816, 7120980400:02:001:0863.
Також відповідач надіслав суду письмові пояснення, у яких вказав, що будь-якої заборгованості у відповідача з орендної плати за користування спірними земельними ділянками не існує, що підтверджено рішенням Господарського суду Черкаської області від 05.04.2023 у справі №925/1020/22, оскільки 09.02.2023 провадження у справі про стягнення заборгованості закрито. Під час розгляду справи №925/1020/22 Жашківська міська рада не ставила питання про розірвання договорів оренди землі, що свідчить про намагання збільшити отримання коштів в рахунок орендної плати.
Ухвалою Господарського суду Черкаської області від 08.01.2024 позовну заяву залишено без руху та надано прокурору строк для усунення недоліків протягом десяти днів з дня вручення ухвали про залишення позовної заяви без руху надати суду обґрунтований розрахунок за кожним договором із зазначенням періоду та оригінали чи належним чином завірені копії договорів оренди.
19.01.2024 заступник керівника Уманської окружної прокуратури направив до суду заяву про усунення недоліків, до якого долучив докази, які зазначені в ухвалі від 08.01.2024.
Ухвалою Господарського суду Черкаської області від 22.01.2024 суд прийняв заяву прокурора до розгляду та відкрив провадження у справі, вирішив здійснювати розгляд справи за правилами загального позовного провадження. Цією ж ухвалою призначено підготовче засідання у справі о 10 год 15 хв 14.02.2024, встановлено відповідачу строк 15 днів з дня вручення ухвали про прийняття справи до свого провадження для подання суду відзиву на позовну заяву та усіх письмових та електронних доказів, що підтверджують заперечення проти позову.
Протокольною ухвалою від 14.02.2024 суд оголосив перерву у підготовчому судовому засіданні до 14 год 30 хв 27.02.2024.
Протокольною ухвалою від 27.02.2024 суд відклав підготовче засідання у справі до 14 год 30 хв 12.03.2024.
Протокольною ухвалою від 12.03.2024 суд відклав підготовче засідання у справі до 15 год 00 хв 26.03.2024.
Протокольною ухвалою від 26.03.2024 суд закрив підготовче провадження у справі та призначив справу до судового розгляду по суті о 10 год 15 хв 17.04.2024.
Ухвалою Господарського суду Черкаської області від 17.04.2024 суд задовольнив клопотання прокурора про повернення на стадію підготовчого провадження та повернувся до розгляду справи у підготовчому провадженні. Підготовче засідання у справі призначено о 10 год 30 хв 08.05.2024.
15.03.2024 Уманська окружна прокуратура надіслала суду заяву про зменшення розміру позовних вимог №53/1-240вих-24 від 13.03.2024, у якій просила суд стягнути з відповідача на користь Жашківської міської ради 1290848,78 грн, а також повернути Черкаській обласній прокуратурі судовий збір у розмірі 733,20 грн.
08.05.2024 від прокурора Черкаської обласної прокуратури до суду надійшла заява про залишення заяви Уманської окружної прокуратури про зменшення розміру позовних вимог №53/1-240вих-24 від 13.03.2024 без розгляду у зв`язку із поданням прокуратурою повторної заяви про зменшення розміру позовних вимог.
В цей же день, 08.05.2024 Уманська окружна прокуратура надіслала суду заяву про зменшення розміру позовних вимог від 07.05.2024, у якій просила суд стягнути з відповідача на користь Жашківської міської ради 1 307 563,22 грн, а також повернути Черкаській обласній прокуратурі судовий збір у розмірі 482,48 грн.
Протокольною ухвалою від 08.05.2024 суд залишив без розгляду заяву Уманської окружної прокуратури про зменшення розміру позовних вимог №53/1-240вих-24 від 13.03.2024, закрив підготовче провадження у справі та призначив справу до судового розгляду по суті о 10 год 15 хв 05.06.2024.
Розглянувши заяву Уманської окружної прокуратури про зменшення розміру позовних вимог від 07.05.2024, суд зазначає, що сторони користуються рівними процесуальними правами. Крім прав та обов`язків, визначених у статті 42 Господарського процесуального Кодексу України , сторони мають права, які визначені у статті 46 цього Кодексу.
Відповідно до пункту 2 частини 2 статті 46 Господарського процесуального кодексу України до закінчення підготовчого засідання або до початку першого судового засідання, якщо справа розглядається в порядку спрощеного позовного провадження, позивач вправі збільшити або зменшити розмір позовних вимог.
Зменшення розміру позовних вимог є правом позивача (у цій справі прокурора), яке передбачене положеннями Господарського процесуального кодексу України, не суперечить законодавству та не порушує чиї-небудь права та охоронювані законом інтереси, заява Уманської окружної прокуратури про зменшення позовних вимог відповідає загальним вимогам, встановленим статтями 46, 170 Господарського процесуального кодексу України, тому суд приймає зазначену заяву до розгляду.
Прокурор у судовому засіданні 05.06.2024 просила суд позовні вимоги задовольнити у повному обсязі.
Позивач та відповідач (їх представники) у судове засідання 05.06.2024 не з`явилися, хоча про дату, час та місце розгляду справи були повідомлені належним чином.
Представник позивача надіслав суду заяву про розгляд справи без його участі за наявними у матеріалах справи доказами, у якій позовні вимоги прокурора підтримав.
Представник відповідача надіслав суду заяву про розгляд справи без його участі, у якій позовні вимоги не визнав у повному обсязі та вважає, що вони не підлягають до задоволення, оскільки наявні форс-мажорні обставини.
Відповідно до вимог частини 1 статті 202 Господарського процесуального кодексу України неявка у судове засідання будь-якого учасника справи за умови, що його належним чином повідомлено про дату, час і місце засідання, не перешкоджає розгляду справи по суті.
Розглянувши матеріали справи, з`ясувавши всі фактичні обставини, об`єктивно оцінивши докази, які мають значення для розгляду справи, суд встановив наступне.
19.10.2017 на підставі протоколів земельних торгів від 19 жовтня 2017 року між Головним управлінням Держгеокадастру у Черкаській області (орендодавець) та Іноземним підприємством «Агро-Вільд Україна» (орендар) було укладено шість договорів оренди, згідно з якими орендар приймає в строкове платне користування земельні ділянки сільськогосподарського призначення державної власності для ведення товарного сільськогосподарського виробництва
За умовами договору 1 (Т.1, а.с.134-138) орендар прийняв у користування земельну ділянку з кадастровим номером 7120980400:02:001:0036, площею 13,1568 га (пункти 1 та 2 договору оренди 1). Орендна плата вноситься орендарем у грошовій формі, у розмірі 311 413,97 грн в рік (12 місяців), що становить 50,92% від нормативної грошової оцінки земельної ділянки та вноситься на розрахунковий рахунок Олександрівської сільської ради Жашківського району Черкаської області (пункти 9, 10 договору оренди 1).
За умовами договору 2 (Т.1, а.с.124-128) орендар приймає у користування земельну ділянку з кадастровим номером 7120980400:02:001:0038, площею 21,8887 га (пункт 1 та 2 договору оренди 2). Орендна плата вноситься орендарем у грошовій формі, у розмірі 437 528,31 грн в рік (12 місяців), що становить 49,56% від нормативної грошової оцінки земельної ділянки та підлягає сплаті на розрахунковий рахунок Олександрівської сільської ради Жашківського району Черкаської області (пункти 9, 10 договору оренди 2).
За умовами договору 3 (Т.1, а.с.119-123) орендар приймає у користування земельну ділянку з кадастровим номером 7120980400:02:001:0042, площею 2,2292 га (пункти 1 та 2 договору оренди 3). Орендна плата вноситься орендарем у розмірі 40021,13 грн в рік (12 місяців), що становить 50,20% від нормативної грошової оцінки земельної ділянки (пункт 9 договору оренди 3).
За умовами договору 4 (Т.1, а.с.144-148) орендодавець приймає в користування земельну ділянку сільськогосподарського призначення державної власності для ведення товарного сільськогосподарського виробництва, з кадастровим номером 7120980400:02:001:0785, площею 28,7202 га (пункти 1 та 2 договору оренди 4). Орендна плата вноситься орендарем у розмірі 576 116,37 грн в рік (12 місяців), що становить 38,72% від нормативної грошової оцінки земельної ділянки (пункт 9 договору оренди 4). 10 договору оренди 4).
За умовами договору 5, (Т.1, а.с.129-133) орендодавець приймає в користування земельну ділянку з кадастровим номером 7120980400:02:001:0816, площею 16,9938 га (пункти 1 та 2 договору оренди 5). Орендна плата вноситься орендарем у грошовій формі, у розмірі 340 397,98 грн в рік (12 місяців), що становить 51,64% від нормативної грошової оцінки земельної ділянки (пункт 9 договору оренди 5).
За умовами договору 6 (Т.1, а.с.139-143) орендодавець орендар приймає в користування земельну ділянку з кадастровим номером 7120980400:02:001:0863, площею 18,2872 га (пункти 1 та 2 договору оренди 6). Орендна плата, яка визначена за результатами земельних торгів, вноситься орендарем у грошовій формі, у розмірі 403 578,58 грн в рік (12 місяців), що становить 49,84% від нормативної грошової оцінки земельної ділянки (пункт 9 договору оренди 6).
10.05.2018 між Головним управлінням Держгеокадастру у Черкаській області (орендодавець) та Іноземним підприємством «Агро-Вільд Україна» (орендар) було укладено договір оренди землі (далі договір оренди 7, Т.1, а.с.149-153). За умовами цього договору орендодавець приймає у користування земельну ділянку з кадастровим номером 7120980400:02:001:0035, площею 9,2538 га (пункти 1 та 2 договору оренди 7). Орендна плата вноситься орендарем у грошовій формі, у розмірі 145 077,20 грн в рік (12 місяців), що становить 36,08% від нормативної грошової оцінки земельної ділянки (пункт 9 договору оренди 7).
Орендна плата, що підлягає сплаті орендарем перераховується на розрахунковий рахунок Олександрівської сільської ради Жашківського району Черкаської області (пункт 10 договорів оренди 1-7).
Право оренди відповідача на орендовані земельні ділянки зареєстроване у Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно 30.10.2017, що підтверджене інформацією з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно та Реєстру прав власності на нерухоме майно, Державного реєстру Іпотек, Єдиного реєстру заборон відчуження об`єктів нерухомого майна щодо об`єкта нерухомого майна.
Договори укладено на строк 7 років (пункт 8 договорів оренди 1-7).
Орендна плата вноситься щомісяця протягом 30 календарних днів наступного за останнім днем податкового (звітного) місяця у розмірі 1/12 частини річної орендної плати на розрахунковий рахунок в місцевий бюджет Олександрівської сільської ради Жашківського району Черкаської області (пункт 12 договорів оренди 1-7).
За невиконання або неналежне виконання договору сторони несуть відповідальність відповідно до закону та цього договору. Сторона, яка порушила, зобов`язання, звільняється від відповідальності, якщо доведе, що це порушення сталося не з її вини (пункти 39 та 40 договорів оренди 1-7).
Згідно з наказом генерального директора Іноземного підприємства «Агро-Вільд Україна» №7 від 28.02.2022 у зв`язку із військовою агресією російської федерації проти України на підприємстві запроваджено надзвичайний стан роботи працівників з 01.03.2022 на період дії режиму воєнного стану до 26.03.2022. Для деяких працівників визначено можливість виконання посадових обов`язків та встановлено режим роботи на робочих місцях у разі можливості. Вирішено надати право працівникам на отримання відпусток без збереження заробітної плати (без обмежень у строках такої відпустки), право на призупинення дії трудового контракту (Т.1, а.с.223).
Наказами генерального директора Іноземного підприємства «Агро-Вільд Україна» №8 від 28.03.2022, №9 від 22.04.2022, №10 від 20.05.2022, №11 від 23.08.2022, №13/1 від 23.11.2022, №3 від 14.02.2023, №4 від 20.05.2023, №5 від 18.03.2023, №26/1 від 16.11.2023 надзвичайний стан роботи працівників на підприємстві відповідача продовжувався та зазначалось про можливість зміни умов оплати праці працівникам у разі призупинення господарської діяльності підприємства, в результаті дії обставин непереборної сили, що може призвести до погіршення фінансового становища підприємства (Т.1, а.с.224-232).
Матеріали справи також містять листи відповідача №84, №85, №87, №89 та №91 від 02.09.2022, згідно з якими відповідач звертався до начальника Головного управління Держгеокадастру у Черкаській області та повідомив про неможливість сплачувати орендну плату за спірні земельні ділянки, та пропонував укласти додаткові угоди про дострокове розірвання договорів оренди землі.
Відповідачем у матеріали справи надано копії сертифікатів Київської обласної (регіональної) торгово-промислової палати про форс-мажорні обставини (обставини непереборної сили) щодо засвідчення форс-мажорних обставин (обставин непереборної сили) Іноземному підприємству «Агро-Вільд України» щодо обов`язку (зобов`язання), а саме користування земельними ділянками з кадастровими номерами 7120980400:02:001:0035, 7120980400:02:001:0036, 7120980400:02:001:0038, 7120980400:02:001:0042, 7120980400:02:001:0785, 7120980400:02:001:0816, 7120980400:02:001:0863. Згідно з цими сертифікатами, Київська обласна (регіональна) торгово-промислова палата засвідчила форс-мажорні обставини (обставини непереборної сили) - військова агресія російської федерації проти України, введення воєнного стану в Україні, ведення воєнних (бойових) дій, постійні масові ворожі атаки (обстріли) та часті сигнали повітряної тривоги, що стало перешкодою для здійснення господарської діяльності підприємства за договорами оренди землі від 19.10.2017 та від 10.05.2018, які унеможливили їх виконання у зазначений термін (Т.2, а.с.8-18).
Судом також встановлено, що Господарським судом Черкаської області було відкрито провадження у справі №925/1020/22 за позовом заступника керівника Уманської окружної прокуратури в інтересах держави в особі Жашківської міської ради до Іноземного підприємства «Агро-Вільд Україна» про стягнення боргу з орендної плати у сумі 957 092,32 грн за договорами оренди землі від 19.10.2017 та від 10.05.2018, які укладені між Іноземним підприємством «Агро-Вільд Україна» та Головним управлінням Держгеокадастру у Черкаській області.
Іноземне підприємство «Агро-Вільд Україна» подало у справу зустрічну позовну заяву з вимогами розірвати укладені між відповідачем та Головним управлінням Держгеокадастром у Черкаській області договори оренди землі від 10.05.2018 та 19.10.2017.
Ухвалою Господарського суду Черкаської області від 09.02.2023 провадження у справі №925/1020/22 за первісним позовом заступника керівника Уманської окружної прокуратури в інтересах держави в особі Жашківської міської ради до Іноземного підприємства «Агро-Вільд Україна» про стягнення орендної плати у розмірі 957 092,32 грн закрито на підставі пункту 2 частини 1 статті 231 Господарського процесуального кодексу України, оскільки відповідач повністю сплатив заборгованість на користь позивача з орендної плати за період з березня 2022 року до липня 2022 року. Згідно з платіжними інструкціями №16672, №2750 та №2726 від 29.12.2022 Іноземне підприємство «Агро-Вільд Україна» сплатило на користь Жашківської міської ради 1 340 129,24 грн орендної плати.
Рішенням Господарського суду Черкаської області від 05.04.2023 у справі №925/1020/22, яке набрало законної сили 02.05.2023, зустрічні позовні вимоги Іноземного підприємства «Агро-Вільд Україна» задоволено повністю та розірвано договори оренди землі, які укладені між Головним управлінням Держгеокадастру у Черкаській області та Іноземним підприємством «Агро-Вільд Україна».
Під час розгляду справи №925/1020/22 судом було встановлено, що власником та розпорядником всіх земельних ділянок, які були надані в строкове платне користування відповідачу за договорами оренди землі, є Жашківська міська рада Черкаської області.
Відповідно до Закону України «Про добровільне об`єднання територіальних громад» за результатами місцевих виборів 2020 року до складу Жашківської міської об`єднаної територіальної громади увійшли територіальні громади міста Жашкова та сіл Адамівка, Безпечна, Бузівка, Вільшанка, Вороне, Житники, Зелений Ріг, Конела, Конельська Полівка, Ковельські Хутори, Кривчунка, Леміщиха, Литвинівка, Марійка, Медувата, Одай, Олександрівка, Острожачи, Пугачівка, Сабадаш, Скибин, Соколівка, Сорокотяга, Тетерівка, Тихий Хутір, Хижня, Шуляки Жашківського району району Черкаської області. Правонаступником усіх прав та обов`язків відповідних сільських рад, у тому числі й Олександрівської, стала Жашківська міська рада.
У зв`язку із створенням Жашківської об`єднаної територіальної громади виникла необхідність у передачі земель сільськогосподарського призначення державної власності до комунальної власності Жашківської міської ради. З огляду на зазначене, Головним управлінням Держгеокадастру у Черкаській області проведено інвентаризацію земельних ділянок державної власності із перенесенням відомостей про землі до Державного земельного кадастру.
Відповідно до наказу Головного управління Держгеокадастру у Черкаській області від 18.11.2020 № 5-ОТГ, акта приймання-передачі земельних ділянок сільськогосподарського призначення із державної у комунальну власність від 19.11.2020 до земель комунальної власності Жашківської міської ради Черкаської області передані землі сільськогосподарського призначення державної власності, які розташовані за межами населених пунктів Олександрівської сільської ради, у тому числі і земельні ділянки, що перебувають у оренді відповідно до договорів оренди землі з Іноземним підприємством «Агро-Вільд Україна» кадастрові номери 7120980400:02:001:0863, 7120980400:02:001:0785, 7120980400:02:001:0038, 7120980400:02:001:0036, 7120980400:02:001:0816, 7120980400:02:001:0042, 7120980400:02:001:0035.
Згідно з даними Державного земельного кадастру 15.02.2021 виконавчим комітетом Жашківської міської ради зареєстровано право комунальної власності на вказані земельні ділянки за Жашківською міською радою.
Жашківська міська рада Черкаської області звернулась до заступника керівника Уманської окружної прокуратури із листом №454/01-20 від 10.08.2023, у якому зазначила, що зобов`язання відповідача зі сплати орендної плати припинились лише після набрання рішенням Господарського суду Черкаської області від 05.04.2023 у справі №925/1020/22 законної сили, проте відповідач своїх зобов`язань належним чином не виконав та станом на 01.05.2023 має заборгованість з орендної плати у сумі 1 339 729,22 грн. У цьому листі міська рада у зв`язку із відсутністю коштів на сплату судового збору просила прокурора звернутись із позовом до суду за примусовим стягненням з відповідача заборгованості.
Листом №53/1-1095вих-23 від 26.12.2023 Уманська окружна прокуратура повідомила Жашківську міську раду про звернення прокуратури до суду в інтересах Жашківської міської ради із позовом до Іноземного підприємства «Агро-Вільд Україна» про стягнення заборгованості з орендної плати за користуванням земельними ділянками.
За розрахунком Уманської окружної прокуратури, заборгованість відповідача з орендної плати за користування спірними земельними ділянками за період з серпня 2022 року до квітня 2023 року (з урахуванням зменшення позовних вимог) становить 1 307 563,22 грн.
Мотиви та джерела права, з яких виходить суд при прийнятті рішення та оцінка аргументів учасників справи.
Предметом спору у цій справі є вимога прокурора про стягнення з відповідача заборгованості з орендної плати за користування земельними ділянками.
Між сторонами виникли договірні правовідносини з оренди земельних ділянок комунальної власності на підставі укладених договорів оренди землі, на які поширюється дія загальних норм Цивільного кодексу України, Земельного кодексу України і Закону України «Про оренду землі».
Частиною першою статті 3 Земельного кодексу України визначено, що земельні відносини регулюються Конституцією України, цим Кодексом, а також прийнятими відповідно до них нормативно-правовими актами.
Згідно з частиною 1 статті 93 Земельного кодексу України право оренди земельної ділянки це засноване на договорі строкове платне володіння і користування земельною ділянкою, необхідною орендареві для провадження підприємницької та іншої діяльності.
Згідно зі статтею 2 Закону України «Про оренду землі» відносини, пов`язані з орендою землі, регулюються Земельним кодексом України, Цивільним кодексом України, цим Законом, законами України, іншими нормативно-правовими актами, прийнятими відповідно до них, а також договором оренди землі.
У статті 13 Закону «Про оренду землі» вказано, що договір оренди землі це договір, за яким орендодавець зобов`язаний за плату передати орендареві земельну ділянку у володіння і користування на певний строк, а орендар зобов`язаний використовувати земельну ділянку відповідно до умов договору та вимог земельного законодавства.
Істотними умовами договору оренди землі є: об`єкт оренди (кадастровий номер, місце розташування та розмір земельної ділянки); строк дії договору оренди; орендна плата із зазначенням її розміру, індексації, форм платежу, строків, порядку її внесення і перегляду та відповідальності за її несплату; умови використання та цільове призначення земельної ділянки, яка передається в оренду; умови збереження стану об`єкта оренди; умови і строки передачі земельної ділянки орендарю; умови повернення земельної ділянки орендодавцеві; існуючі обмеження (обтяження) щодо використання земельної ділянки; визначення сторони, яка несе ризик випадкового пошкодження або знищення об`єкта оренди чи його частини; відповідальність сторін; умови передачі у заставу та внесення до статутного фонду права оренди земельної ділянки (статті14,15 Закону України «Про оренду землі»).
Статтею 206 Земельного кодексу України передбачено, що використання землі в Україні є платним. Об`єктом плати за землю є земельна ділянка. Плата за землю справляється відповідно до закону.
Відповідно до статті 21 Закону України «Про оренду землі» орендна плата за землю це платіж, який орендар вносить орендодавцеві за користування земельною ділянкою згідно з договором оренди землі. Розмір, умови і строки внесення орендної плати за землю встановлюються за згодою сторін у договорі оренди (крім строків внесення орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності, які встановлюються відповідно до Податкового кодексу України). Обчислення розміру орендної плати за землю здійснюється з урахуванням індексів інфляції, якщо інше не передбачено договором оренди.
Плата за землю - обов`язковий платіж у складі податку на майно, що справляється у формі земельного податку та орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності (підпункт 14.1.147 пункту 14.1 статті 14 Податкового кодексу України). Орендною платою за земельні ділянки державної і комунальної власності є обов`язковий платіж за користування земельною ділянкою державної або комунальної власності на умовах оренди (підпункт 14.1.136 пункту 14.1 статті 14 Податкового кодексу України).
У разі надання земельної ділянки в оренду укладається договір оренди земельної ділянки, згідно з яким за положенням частини 1 статті 21 Закону України «Про оренду землі», визначається орендна плата за землю як платіж, який орендар вносить орендодавцеві за користування земельною ділянкою згідно з договором оренди землі. Розмір, умови і строки внесення орендної плати за землю встановлюються за згодою сторін у договорі оренди (крім строків внесення орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності, які встановлюються відповідно до Податкового кодексу України). Орендна плата із зазначенням її розміру, індексації, форм платежу, строків, порядку її внесення і перегляду та відповідальності за її несплату є однією з істотних умов договору оренди землі (частина 1 статті 15 Закону України «Про оренду землі»).
Відповідно до статті 288 Податкового кодексу України підставою для нарахування орендної плати за земельну ділянку є договір оренди такої земельної ділянки, платник орендної плати - орендар земельної ділянки, об`єктом оподаткування є земельна ділянка, надана в оренду.
Судом встановлено, що відповідач отримав у строкове платне користування земельні ділянки сільськогосподарського призначення. Правовідносини з користування цими земельними ділянками орендар та орендодавець урегулювали шляхом укладення договорів оренди землі, у яких між ними досягнуто згоди з усіх істотних умов для такого виду договору, зокрема, визначено права та обов`язки сторін, строки, розмір та порядок внесення орендної плати.
Як встановлено судом у зв`язку з несплатою землекористувачем плати за користування орендованими земельними ділянками, судом було розглянуто справу №925/1020/22 за позовом прокурора про стягнення з Іноземного підприємства «Агро-Вільд Україна» заборгованості з орендної плати за договорами оренди землі від 19.10.2017 та від 10.05.2018 у сумі 957 092,32 грн за період з березня 2022 року до липня 2022 року. Під час розгляду справи судом, Іноземне підприємство «Агро-Вільд Україна» сплатило на користь Жашківської міської ради 1 340 129,24 грн орендної плати згідно з платіжними інструкціями №16672, №2750 та №2726, у зв`язку з чим ухвалою Господарського суду Черкаської області від 09.02.2023 провадження у справі за первісним позовом прокурора про стягнення орендної плати у розмірі 957092,32 грн закрито.
А рішенням Господарського суду Черкаської області від 05.04.2023 у справі №925/1020/22 (набрало законної сили 02.05.2023) договори оренди, які укладені між Головним управлінням Держгеокадастру у Черкаській області та Іноземним підприємством «Агро-Вільд Україна» від 19.10.2017 та від 10.05.2018 були розірвані.
Частиною 5 статті 188 Господарського кодексу України визначено, що якщо судовим рішенням договір змінено або розірвано, договір вважається зміненим або розірваним з дня набрання чинності даним рішенням, якщо іншого строку набрання чинності не встановлено за рішенням суду.
Отже, договори оренди землі є розірваними з 02.05.2023.
Розірванням договору є припинення договірного зобов`язання на підставах, встановлених у законі або договорі, та припинення прав та обов`язків сторін договірних зобов`язань.
Оскільки спірні договори оренди землі є розірваними з 02.05.2023, тому суд констатує, що зобов`язання відповідача зі сплати орендної плати за умовами договорів оренди землі припинились саме з цієї дати, а тому обґрунтованими є заявлені вимоги прокурора про стягнення з відповідача заборгованості з орендної плати до квітня 2023 року.
За умовами пункту 12 договорів оренди 1-7, орендна плата вноситься щомісяця протягом 30 календарних днів наступного за останнім днем податкового (звітного) місяця у розмірі 1/12 частини річної орендної плати на розрахунковий рахунок в місцевий бюджет Олександрівської сільської ради Жашківського району Черкаської області.
На переконання суду, періодом часу, за який відповідач має обов`язок сплатити орендну плату за відповідними договорами оренди землі, є період з першого місяця, стягнення заборгованості за який не охоплено позовними вимогами прокурора у справі №925/1020/22 і до припинення дії договорів оренди, тобто з серпня 2022 року і до квітня 2023 року, що складає дев`ять місяців.
За розрахунком прокурора, заборгованість відповідача з орендної плати за період з серпня 2022 року до квітня 2023 року становить 1 307 563,22 грн.
Судом перевірений розрахунок заборгованості з орендної плати, який здійснений прокурором, та встановлено, що він зроблений арифметично правильно, виходячи з наступного.
Визначаючи розмір заборгованості за договором оренди 1 земельної ділянки з кадастровим номером 7120980400:02:001:0036, площею 13,1568 га, суд зазначає, що відповідно до пункту 9 договору оренди землі, за яким в оренду передавалась земельна ділянка з кадастровим номером 7120980400:02:001:0036, площею 13,1568 га, річний розмір орендної плати складає 311 413,97 грн, місячний розмір орендної плати - становить 25951,16 грн (311 413,97 грн / 12 місяців). Відповідно розмір заборгованості за цим договором оренди землі за період з серпня 2022 року до квітня 2023 року становить 233 560,44 грн (25951,16 грн * 9 місяців).
Визначаючи розмір заборгованості за договором оренди 2 земельної ділянки з кадастровим номером 7120980400:02:001:0038, площею 21,8887 га, суд зазначає, що відповідно до пункту 9 договору оренди землі, за яким в оренду передавалась земельна ділянка з кадастровим номером 7120980400:02:001:0038, площею 21,8887 га, річний розмір орендної плати складає 437 528,31 грн, місячний розмір орендної плати - становить 36460,69 грн (437 528,31 грн/12 місяців). Відповідно розмір заборгованості за цим договором оренди землі за період з серпня 2022 року до квітня 2023 року становить 328 146,21 грн (36460,69 грн * 9 місяців).
Розмір заборгованості за договором оренди 3 земельної ділянки з кадастровим номером 7120980400:02:001:0042, площею 2,2292 га, визначений судом з урахуванням пункту 9 договору оренди землі, за яким в оренду передавалась земельна ділянка з кадастровим номером 7120980400:02:001:0042, площею 2,2292 га, річний розмір орендної плати складає 40021,13 грн, місячний розмір орендної плати - становить 3335,09 грн (40021,13 грн / 12 місяців). Відповідно розмір заборгованості за цим договором оренди землі за період з серпня 2022 року до квітня 2023 року становить 30015,81 грн (3335,09 грн * 9 місяців).
Розмір заборгованості за договором оренди 4 земельної ділянки з кадастровим номером 7120980400:02:001:0785, площею 28,7202 га, суд визначає з урахуванням пункту 9 договору оренди землі, за яким в оренду передавалась земельна ділянка з кадастровим номером 7120980400:02:001:0785, площею 28,7202 га, річний розмір орендної плати складає 576 116,37 грн, місячний розмір орендної плати - становить 48009,70 грн (576 116,37 грн / 12 місяців). Відповідно розмір заборгованості за цим договором оренди землі за період з серпня 2022 року до квітня 2023 року становить 432 087,30 грн (48009,70 грн * 9 місяців).
Розмір заборгованості за договором 5 оренди земельної ділянки з кадастровим номером 7120980400:02:001:0816, площею 16,9938 га, суд визначив з врахуванням пункту 9 договору оренди землі, за яким в оренду передавалась земельна ділянка з кадастровим номером 7120980400:02:001:0816, площею 16,9938 га, річний розмір орендної плати складає 340 397,98 грн, місячний розмір орендної плати становить 28366,50 грн (340 397,98 грн / 12 місяців). Відповідно розмір заборгованості за цим договором оренди землі за період з серпня 2022 року до квітня 2023 року становить 255 298,50 грн (28366,50 грн * 9 місяців).
Розмір заборгованості за договором оренди 6 земельної ділянки з кадастровим номером 7120980400:02:001:0863, площею 18,2872 га, суд визначив відповідно пункту 9 договору оренди землі, за яким в оренду передавалась земельна ділянка з кадастровим номером 7120980400:02:001:0863, площею 18,2872 га, річний розмір орендної плати складає 403 578,58 грн, місячний розмір орендної плати - становить 33631,55 грн (403 578,58 грн / 12 місяців). Відповідно розмір заборгованості за цим договором оренди землі за період з серпня 2022 року до квітня 2023 року становить 302 683,95 грн (33631,55 грн * 9 місяців).
Розмір заборгованості за договором оренди 7 земельної ділянки з кадастровим номером 7120980400:02:001:0035, площею 9,2538 га, суд визначив з урахуванням пункту 9 договору оренди землі, за яким в оренду передавалась земельна ділянка з кадастровим номером 7120980400:02:001:0035, площею 9,2538 га, річний розмір орендної плати складає 145 077,20 грн, місячний розмір орендної плати становить 12089,77 грн (145 077,20 грн / 12 місяців). Відповідно розмір заборгованості за цим договором оренди землі за період з серпня 2022 року до квітня 2023 року становить 108 807,93 грн (12089,77 грн * 9 місяців).
Отже, загальний розмір орендної плати відповідача за 7 договорами оренди землі, яку він повинен був сплатити на користь Жашківської міської ради за період з серпня 2022 року до квітня 2023 року (9 місяців) становить 1690600,14 грн (233 560,44 грн + 328 146,21 грн + 30015,81 грн + 432 087,30 грн + 255 298,50 грн + 302 683,95 грн + 108 807,93 грн).
Разом з тим, під час розгляду справи №925/1020/22 відповідач 29.12.2022 перерахував на користь Жашківської міської ради 1 340 129,24 грн (платіжні інструкції №16672, №2750, №2750 від 29.12.2022), що на 383 036,92 грн більше, ніж було визначено прокурором у його позовних вимогах (1 340 129,24 957092,32 грн).
Отже, враховуючи викладене, загальний розмір заборгованості, який підлягає стягненню з відповідача на користь позивача у цій справі за період з серпня 2022 року до квітня 2023 року становить 1 307 563,22 грн (1 690 600,14 грн 383 036,92 грн).
З огляду на зобов`язання відповідача вносити плату за користування орендованими земельними ділянками та встановлення судом порушення відповідачем цього зобов`язання, суд дійшов висновку, що вимога прокурора про стягнення з відповідача боргу за користування орендованими земельними ділянками є обґрунтованою, є обґрунтованою та підлягає до задоволення у сумі 1 307 563,22 грн.
Щодо посилання відповідача на наявність форс-мажорних обставин та звільнення його від відповідальності, то суд зазначає наступне.
24.02.2022 у зв`язку з військовою агресією російської федерації проти України Указом Президента України №64/2022 введено воєнний стан з 05 години 30 хвилин 24.02.2022 строком на 30 діб, строк дії воєнного стану неодноразово Указами Президента України продовжено та станом на теперішній час продовжено строк дії воєнного стану в Україні до 12.08.2024.
Воєнний стан це особливий правовий режим, що вводиться в Україні або в окремих її місцевостях у разі збройної агресії чи загрози нападу, небезпеки державній незалежності України, її територіальній цілісності та передбачає надання відповідним органам державної влади, військовому командуванню, військовим адміністраціям та органам місцевого самоврядування повноважень, необхідних для відвернення загрози, відсічі збройної агресії та забезпечення національної безпеки, усунення загрози небезпеки державній незалежності України, її територіальній цілісності, а також тимчасове, зумовлене загрозою, обмеження конституційних прав і свобод людини і громадянина та прав і законних інтересів юридичних осіб із зазначенням строку дії цих обмежень. У зв`язку із введенням в Україні воєнного стану тимчасово, на період дії правового режиму воєнного стану, можуть обмежуватися конституційні права і свободи людини і громадянина, передбачені ст. 30 34, 38, 39, 41 44, 53 Конституції України, а також вводитися тимчасові обмеження прав і законних інтересів юридичних осіб у межах та обсязі, що необхідні для забезпечення можливості запровадження та здійснення заходів правового режиму воєнного стану, які передбачені частиною першою статті 8 Закону України «Про правовий режим воєнного стану».
28.02.2022 Торгово-промислова палата України на підставі статей 14, 14-1 Закону України «Про торгово-промислові палати в Україні» від 02.12.1997 №671/97-ВР, Статуту ТПП України засвідчила форс - мажорні обставини (обставин непереборної сили): військову агресію російської федерації проти України, що стало підставою введення воєнного стану з 24.02.2022 відповідно до Указу Президента України від 24.02.2022 №64/2022 «Про введення воєнного стану в Україні». Враховуючи викладене, Торгово-промислова палата України підтверджує, що зазначені обставини з 24.02.2022 до їх офіційного закінчення, є надзвичайними, невідворотними та об`єктивними обставинами для об`єктів господарської діяльності та/або фізичних осіб по договору, окремим податковим та/чи іншим зобов`язанням/обов`язком, виконання яких настало згідно з умовами договору (контракту, угоди тощо) обов`язків згідно із законодавчими чи іншими нормативними актами виконання відповідно яких стало неможливим у встановлений термін внаслідок таких форс-мажорних обставин (обставин непереборної сили).
Тобто, Торгово-промислова палата України підтвердила, що обставини з 24.02.2022 до їх офіційного закінчення, є надзвичайними, невідворотними та об`єктивними обставинами, як для суб`єктів господарювання так і для населення.
Форс-мажорними обставинами (обставинами непереборної сили) є надзвичайні та невідворотні обставини, що об`єктивно унеможливлюють виконання зобов`язань, передбачених умовами договору (контракту, угоди тощо), обов`язків, згідно із законодавчими та іншими нормативними актами, а саме: загроза війни, збройний конфлікт та ситуації, що з ним пов`язані (включаючи, але не обмежуючись ворожими атаками, блокадами, ембарго, діями іноземного ворога): загальна військова мобілізація, військові дії, оголошена та неоголошена війна, збурення, акти тероризму, диверсії, піратства, безлади, вторгнення, блокада, революція, заколот, повстання, масові заворушення, введення комендантської години, карантину, встановленого Кабінетом Міністрів, експропріація, примусове вилучення, захоплення підприємств, реквізиція, громадська демонстрація, страйк, аварія, протиправні дії третіх осіб, пожежа, вибухи, тривалі перерви в роботі транспорту, регламентовані положеннями відповідних рішень або актами державних органів влади, закриття морських проток, заборона (обмеження) експорту/імпорту тощо, а також обставини, викликані винятковими погодними умовами чи стихійним лихом - епідемія, сильний шторм, циклон, ураган, торнадо, буревій, повінь, нагромадження снігу, ожеледь, град, заморозки, замерзання моря, проток, портів, перевалів, землетрус, блискавка, пожежа, посуха, просідання і зсув ґрунту, інші стихійні лиха, тощо (частина 2 статті 14-1 Закону України «Про торгово-промислові палати України»).
Згідно зі статтею 617 Цивільного кодексу України особа, яка порушила зобов`язання, звільняється від відповідальності за порушення зобов`язання, якщо вона доведе, що це порушення сталося внаслідок випадку або непереборної сили. Не вважається випадком, зокрема, недодержання своїх обов`язків контрагентом боржника, відсутність на ринку товарів, потрібних для виконання зобов`язання, відсутність у боржника необхідних коштів.
Також, згідно з положеннями статті 218 Господарського процесуального кодексу України у разі, якщо інше не передбачено законом або договором, суб`єкт господарювання за порушення господарського зобов`язання несе господарсько-правову відповідальність, якщо не доведе, що належне виконання зобов`язання виявилося неможливим внаслідок дії непереборної сили, тобто надзвичайних і невідворотних обставин за даних умов здійснення господарської діяльності.
Пунктом 40 договорів оренди землі визначено, що сторона, яка порушила, зобов`язання, звільняється від відповідальності, якщо доведе, що це порушення сталося не з її вини.
З наведеного слідує, що як у статті 617 Цивільного кодексу України так і в пункті 40 договорів оренди землі передбачено, що особа звільняється саме від відповідальності за порушення зобов`язання, а не від обов`язку його виконання.
Суд також вважає за необхідне зазначити, що орендар має право вимагати зменшення розміру орендної плати, якщо через обставини, за які він не відповідає, змінилися передбачені договором умови господарювання або істотно погіршився стан об`єкта оренди (частина 2 статті 286 Господарського кодексу України).
Наймач має право вимагати зменшення плати, якщо через обставини, за які він не відповідає, можливість користування майном істотно зменшилася (частина 4 статті 762 Цивільного кодексу України).
Відповідно до частини 6 статті 762 Цивільного кодексу України наймач звільняється від плати за весь час, протягом якого майно не могло бути використане ним через обставини, за які він не відповідає.
Дані положення законодавства закріплюють можливість перегляду зобов`язання з оплати оренди (зменшення або звільнення від сплати коштів) за наявності певних умов.
Норма законодавства, закріплена в частині 6 статті 762 Цивільного кодексу України, визначає в якості підстави звільнення від зобов`язання сплатити орендну плату об`єктивну безпосередню неможливість використовувати передане у найм майно (бути допущеним до приміщення, знаходитись у ньому, зберігати у приміщенні речі тощо) через обставини, за які орендар не відповідає. Обставини, зазначені у цій статті можуть бути спричинені, зокрема, й безпосередньо вольовою дією як орендодавця, так і орендаря (правовий висновок міститься в постанові Великої Палати Верховного Суду від 08.05.2018 у справі №910/7495/16).
При оцінці таких обставин презюмується незмінність умов господарювання (користування майном) чи стану об`єкта оренди, а орендар повинен подати докази наявності тих обставин, на які він посилається в обґрунтування своїх вимог, а також довести, що ці обставини виникли з незалежних від нього причин, зокрема, внаслідок зміни кон`юнктури на ринку товарів, робіт, послуг, з вини орендодавця, через дію непереборної сили тощо. Якщо орендар з незалежних від нього обставин протягом певного часу був повністю позбавлений можливості користуватися орендованим майном (у цій справі земельними ділянками), то на підставі цієї норми він вправі порушувати питання про повне звільнення його від внесення орендної плати.
При цьому звільнення від сплати орендної плати є істотним втручанням у правовідносини сторін договору, а тому може застосовуватись за виключних обставин, наприклад, відсутності доступу до орендованих земельних ділянок, неможливості здійснювати господарську діяльність на цих земельних ділянках.
З урахуванням наведеного у сукупності, суд зазначає, що відсутність у частині шостій статті 762 Цивільного кодексу України вичерпного переліку обставин, які унеможливлюють використання орендарем майна, підстав виникнення таких обставин, засобів їх підтвердження свідчить про те, що підставою для застосування цієї норми є встановлення факту неможливості використання орендарем земельних ділянок з незалежних від нього причин на загальних підставах, визначених процесуальним законодавством.
Якщо орендар з незалежних від нього обставин протягом певного часу був повністю позбавлений можливості користуватися орендованим майном (земельними ділянками), то на підставі наведеної правової норми він вправі порушувати питання про повне звільнення його від внесення орендної плати.
При цьому форс-мажорні обставини унеможливлюють виконання договірного зобов`язання в цілому, істотна зміна обставин змінює рівновагу стосунків за договором, суттєво обтяжуючи виконання зобов`язання лише для однієї із сторін.
Відповідачем не надано суду належних та допустимих доказів об`єктивної та виключної неможливості використання ним орендованих земельних ділянок у спірний період. Також відповідачем не надано суду належних та допустимих доказів на підтвердження того, що він повідомив позивача про настання форс-мажорних обставин, які унеможливлюють виконання ним свого обов`язку зі сплати орендної плати за користування земельними ділянками.
Щодо наданих суду сертифікатів Київської обласної (регіональної) торгово-промислової палати про форс-мажорні обставини (обставини непереборної сили) щодо засвідчення форс-мажорних обставин (обставин
непереборної сили), суд зазначає, що частиною першою статті 14-1 Закону України «Про торгово-промислові палати в Україні» встановлено, що Торгово-промислова палата України та уповноважені нею регіональні торгово-промислові палати засвідчують форс-мажорні обставини (обставини непереборної сили) та видають сертифікат про такі обставини протягом семи днів з дня звернення суб`єкта господарської діяльності за собівартістю. Сертифікат про форс- мажорні обставини (обставини непереборної сили) для суб`єктів малого підприємництва видається безкоштовно.
Верховний Суд у складі суддів об`єднаної палати Касаційного господарського суду у постанові від 19.08.2022 у справі №908/2287/17, зазначив, що сертифікат видається торгово-промисловою палатою за зверненням однієї зі сторін спірних правовідносин (сторін договору), яка (сторона) оплачує (за винятком суб`єктів малого підприємництва) послуги торгово-промислової палати. Водночас інша сторона спірних правовідносин (договору) позбавлена можливості надати свої доводи і вплинути на висновки торгово-промислової палати (пункт 75).
Таке засвідчення форс-мажорних обставин (обставин непереборної сили) може вважатися достатнім доказом про існування форс-мажорних обставин для сторін договору, якщо вони про це домовилися, але не пов`язує суд у випадку виникнення спору між сторонами щодо правової кваліфікації певних обставин як форс-мажорних.
Сертифікат торгово-промислової палати, який підтверджує наявність форс-мажорних обставин, не може вважатися беззаперечним доказом про їх існування, а повинен критично оцінюватися судом з урахуванням встановлених обставин справи та у сукупності з іншими доказами (подібні правові висновки викладено у постановах Верховного Суду від 14.02.2018 у справі №926/2343/16, від 16.07.2019 у справі № 17/1053/18 та від 25.11.2021 у справі №905/55/21). Адже визнання сертифіката торгово-промислової палати беззаперечним та достатнім доказом про існування форс-мажорних обставин (обставин непереборної сили) без надання судом оцінки іншим доказам суперечить принципу змагальності сторін судового процесу.
Зміст наданих відповідачем сертифікатів містить лише перелік загальних актів, які стосувались введення воєнного стану, певних листів, довідок та наказів самого відповідача. Форс-мажорними обставинами у сертифікатах зазначаються військова агресія російської федерації проти України, введення воєнного стану в Україні, ведення воєнних (бойових) дій, постійні масові ворожі атаки (обстріли) та часті сигнали повітряної тривоги без зазначення конкретних індивідуальних фактичних обставин, які завадили орендарю виконати зобов`язання за договорами оренди землі.
Отже, на переконання суду, надані відповідачем сертифікати Київської обласної (регіональної) торгово-промислової палати, які ґрунтуються лише на загальних обставинах та фактично засвідчують лише факт існування воєнного стану в державі, не свідчать про неможливість використання відповідачем спірних земельних ділянок у визначений період.
Крім того, надані суду накази генерального директора Іноземного підприємства «Агро-Вільд Україна» свідчить про здійснення відповідачем господарської діяльності, оскільки містили умову про можливість зміни умов оплати праці працівникам у разі призупинення господарської діяльності підприємства.
Отже, враховуючи викладене, суд дійшов висновку про обґрунтованість доводів прокурора про порушення відповідачем своїх зобов`язань за договорами оренди землі у частині сплати орендної плати за користування земельними ділянками, що фактично не заперечено самим відповідачем у заявах по суті. Відповідач належними та допустимими доказами не спростував доводів прокурора та не довів обставини, які свідчать про те, що земельні ділянки ним не використовувалися або не могли бути ним використані як орендарем і він не відповідає за ці обставини.
За результатами з`ясування обставин, на які сторони посилалися як на підставу своїх вимог і заперечень, підтверджених тими доказами, які були дослідженні в судовому засіданні, і з наданням оцінки всім аргументам учасників справи у їх сукупності та взаємозв`язку, як це передбачено вимогами статей 75-79, 86 Господарського процесуального кодексу України, суд дійшов висновку про порушення відповідачем умов договору в частині сплати орендної плати у визначений прокурором період.
Відповідно до пункту 2 частини 1 статті 129 Господарського процесуального кодексу України, у спорах, що виникають при виконанні договорів та з інших підстав, судовий збір покладається - на сторони пропорційно розміру задоволених позовних вимог. Оскільки позовні вимоги прокурора задоволені повністю, сплачена сума судового збору підлягає відшкодуванню Черкаській обласній прокуратурі за рахунок відповідача у сумі 19613,45 грн.
А відповідно до пункту 1 частини 1 статті 7 Закону України «Про судовий збір» сплачена сума судового збору повертається за клопотанням особи, яка його сплатила за ухвалою суду у разі, зокрема, зменшення розміру позовних вимог або внесення судового збору у більшому розмірі, ніж встановлено законом.
Враховуючи те, що після відкриття провадження у справі прокурор зменшив позовні вимоги та заявив клопотання про повернення судового збору, судовий збір підлягає поверненню Черкаській обласній прокуратурі з Державного бюджету України згідно з платіжною інструкцією №2892 від 15.12.2023 у сумі 482,48 грн.
Керуючись статтями 129, 236-241 Господарського процесуального кодексу України, суд
ВИРІШИВ:
1.Позов задовольнити повністю.
2.Стягнути з Іноземного підприємства «Агро-Вільд Україна» (вул.Шевченка, 48, м.Жашків, Уманський район, Черкаська область, 19200, ідентифікаційний код 33353730) на користь Жашківської міської ради (вул.Захисників України, 17, м.Жашків, Уманський район, Черкаська область, 19200, ідентифікаційний код 36000377) (код ЄДРПОУ 36000377, р/р UA938999980314080611000023627, код платежу 37935119, банк - Казначейство України (ЕАП), одержувач - УК у Жашківському районі/ОТГ м.Жашків, призначення платежу - 24062200, МФО 899998) 1 307 563,22 грн.
3.Стягнути з Іноземного підприємства «Агро-Вільд Україна» (вул.Шевченка, 48, м.Жашків, Уманський район, Черкаська область, 19200, ідентифікаційний код 33353730) на користь Черкаської обласної прокуратури (бульвар Шевченка, 286, місто Черкаси, 18001, ідентифікаційний код 02911119) 19613,45 грн судового збору.
4.Повернути Черкаській обласній прокуратурі (бульвар Шевченка, 286, місто Черкаси, 18001, ідентифікаційний код 02911119) з Державного бюджету України судовий збір, який сплачений згідно з платіжною інструкцією №2892 від 15.12.2023 у сумі 482,48 грн.
Рішення набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення набирає законної сили після прийняття судом апеляційної інстанції судового рішення. Рішення може бути оскаржене протягом двадцяти днів з дня складення повного судового рішення до Північного апеляційного господарського суду.
Повний рішення складено 20.06.2024.
Суддя О.І.Кучеренко
Суд | Господарський суд Черкаської області |
Дата ухвалення рішення | 05.06.2024 |
Оприлюднено | 24.06.2024 |
Номер документу | 119896020 |
Судочинство | Господарське |
Категорія | Справи позовного провадження Справи у спорах, що виникають із земельних відносин про невиконання або неналежне виконання зобов’язань що виникають з договорів оренди |
Господарське
Господарський суд Черкаської області
Кучеренко О.І.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні