Справа № 712/7415/24
Провадження № 1-кс/712/3171/24
У Х В А Л А
І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И
17 червня 2024 року Соснівський районний суд м. Черкаси в складі:
слідчого судді ОСОБА_1
за участю секретаря ОСОБА_2
прокурора ОСОБА_3
слідчого ОСОБА_4
підозрюваного ОСОБА_5
захисника ОСОБА_6
розглянувши у відкритому судовому засіданні в залі суду м. Черкаси клопотання слідчого відділення розслідування злочинів у сфері господарської та службової діяльності слідчого відділу Черкаського РУП ГУНП в Черкаській області, лейтенанта поліції ОСОБА_4 , за погодженням з прокурором Черкаської окружної прокуратури ОСОБА_7 , у кримінальному провадженні № 42023252010000151, внесеного до Єдиного реєстру досудових розслідувань від 25.12.2023, про застосування запобіжного заходу у вигляді застави відносно ОСОБА_5 , ІНФОРМАЦІЯ_1 , уродженки м.Черкаси, громадянки України, зареєстрована та проживає за адресою: АДРЕСА_1 , раніше не судимої, заміжня
підозрюваного у скоєнні кримінального правопорушення, передбаченого ч. 5 ст. 191 КК України,
В С Т А Н О В И В:
До Соснівського районного суду м. Черкаси звернулася слідчий відділення розслідування злочинів у сфері господарської та службової діяльності слідчого відділу Черкаського РУП ГУНП в Черкаській області лейтенант поліції ОСОБА_4 із клопотанням про застосування запобіжного заходу у вигляді застави відносно ОСОБА_5 , підозрюваного у скоєнні кримінального правопорушення, передбаченого ч. 5 ст. 191 КК України.
Клопотання мотивує тим, що досудовим розслідуванням установлено, що ОСОБА_5 , будучи уповноваженою особою Комунального підприємства «Черкаське експлуатаційне лінійне управління автомобільних шляхів» Черкаської міської ради з публічних закупівель, тобто будучи службовою особою, яка наділена організаційно-розпорядчими функціями, у вересні 2023 року лютому 2024 року, достовірно знаючи, що на території України діє правовий режим воєнного стану, введений в зв`язку з військовою агресією рф проти України Указом Президента України № 64/2022 від 24 лютого 2022 року, затвердженого Законом України «Про введення воєнного стану в Україні» № 2102-ІХ від 24 лютого 2022 року, в подальшому неодноразово продовжений, умисно, з корисливих мотивів, перебуваючи на своєму робочому місці за адресою: АДРЕСА_2 , більш точного часу досудовим розслідуванням не встановлено, зловживаючи своїм службовим становищем, розтратила чуже майно, а саме кошти Комунального підприємства «Черкаське експлуатаційне лінійне управління автомобільних шляхів» Черкаської міської ради в особливо великих розмірах за наступних обставин.
Так, на ОСОБА_5 як головного бухгалтера Комунального підприємства «Черкаське експлуатаційне лінійне управління автомобільних шляхів» Черкаської міської ради, призначену на посаду наказом директора Комунального підприємства «Черкаське експлуатаційне лінійне управління автомобільних шляхів» Черкаської міської ради від 15.04.2016 № 10 відповідно до наказу директора Комунального підприємства «Черкаське експлуатаційне лінійне управління автомобільних шляхів» Черкаської міської ради від 24.01.2023 № 7, покладено функції уповноваженої особи (як додаткової роботи) для здійснення публічних закупівель, що передбачені Законом України «Про публічні закупівлі» та постановою Кабінету Міністрів України від 12.10.2022 № 1178 «Про затвердження особливостей здійснення публічних закупівель товарів, робіт і послуг для замовників, передбачених Законом України «Про публічні закупівлі» на період дії правового режиму воєнного стану в Україні та протягом 90 днів з дня його припинення або скасування».
Відповідно до п. 1.1. розділу 1 Статуту Комунального підприємства «Черкаське експлуатаційне лінійне управління автомобільних шляхів» Черкаської міської ради, затвердженого рішенням Черкаської міської ради № 39-13 від 28.03.2023 (далі-Статут), підприємство засновано на комунальній власності територіальної громади міста Черкаси. Згідно з п. 1.2. та 1.3. розділу 1 вище зазначеного Статуту власником та одноосібним засновником Підприємства є Черкаська міська територіальна громада в особі Черкаської міської ради та органом управління Підприємства є департамент дорожньо-транспортної інфраструктури та екології Черкаської міської ради.
Пунктом 3.6. розділу 3 Статуту визначено, що підприємство має право укладати від свого імені господарські правочини, зокрема договори (контракти) купівлі-продажу, лізингу, підряду, страхування майна, перевезення, зберігання, доручення, технічного обслуговування, комісії, оренди, найму тощо, набувати майнових та особистих немайнових прав, нести обов`язки, бути позивачем і відповідачем в суді, в судах загальної юрисдикції в Україні та третейському суді України, а також в судах інших держав відповідно до вимог чинного законодавства України ти вимог Статуту.
Пунктом 7.1. розділу 7 Статуту визначено, що Підприємство веде податковий, управлінський, оперативний, аналітичний та бухгалтерський облік результатів своєї діяльності і забезпечує подання звітності до відповідних державних органів згідно з чинним законодавством України. Директор та головний бухгалтер Підприємства несуть персональну відповідальність за додержання порядку ведення і достовірності обліку, а також за складання бухгалтерської, податкової, фінансової і статистичної звітності.
Відповідно до п. 1.2. Положення про уповноважену особу Комунального підприємства «Черкаське експлуатаційне лінійне управління автомобільних шляхів» Черкаської міської ради, затвердженого наказом директора від 24.01.2023 № 7 (далі - Положення), з яким була ознайомлена ОСОБА_5 24.01.2023, уповноважена особа (особи) службова (посадова) чи інша особа, яка є працівником замовника і визначена відповідальною за організацію та проведення процедур закупівель/спрощених закупівель згідно із Законом України «Про публічні закупівлі» (далі - Закон) на підставі власного розпорядчого рішення замовника або трудового договору (контракту).
Згідно із п. 1.3. та п. 1.6 Положення уповноважена особа під час організації та проведення процедури закупівлі/спрощеної закупівлі повинна забезпечити об`єктивність та неупередженість процесу організації та проведення процедур закупівель/спрощених закупівель в інтересах замовника.
Уповноважена особа (особи) у своїй діяльності керується Законом, іншими нормативно-правовими актами з питань публічних закупівель та цим Положенням.
Відповідно до п. 3.9. Положення до основних завдань (функцій) уповноваженої особи належать, зокрема, планування закупівель та формування річного плану закупівель в електронній системі закупівель, здійснення вибору процедури закупівлі, проведення процедур закупівель/спрощених закупівель, забезпечення укладання рамкових угод, забезпечення рівних умов для всіх учасників, об`єктивний та чесний вибір переможця процедури закупівлі/спрощеної закупівлі, забезпечення складання, затвердження та зберігання відповідних документів з питань публічних закупівель, визначених Законом, забезпечення оприлюднення в електронній системі закупівель інформації, необхідної для виконання вимог Закону.
Згідно із п. 4.1. Положення уповноважена особа має право, зокрема, брати участь у плануванні видатків і визначенні потреби в товарах, роботах і послугах, що закуповуватимуться, запитувати та отримувати рекомендації та інформацію від суб`єктів господарювання для планування закупівель та підготовки до проведення процедур закупівель/спрощених закупівель, вимагати та отримувати від службових осіб і підрозділів замовника інформацію та документи необхідні для виконання завдань (функцій), пов`язаних з організацією та проведеннями процедур закупівель/спрощених закупівель, приймати рішення, узгоджувати проекти документів, зокрема, проект договору про закупівлю з метою його відповідності умовам процедури закупівлі/спрощеної закупівлі, та підписувати в межах компетенції відповідні документи.
Відповідно до п. 4.2. Положення уповноважена особа зобов`язана дотримуватися законодавства у сфері публічних закупівель та цього Положення, організовувати та проводити процедури закупівель/спрощені закупівлі, забезпечувати рівні умови для всіх учасників процедур закупівель/спрощених закупівель, об`єктивний вибір переможця, у встановленому Законом порядку визначати переможців процедур закупівель/спрощених закупівель.
Згідно із п. 4.3. Положення уповноважена особа несе відповідальність: за прийняті нею рішення і вчинені дії (бездіяльність) відповідно до законів України, за повноту та достовірність інформації, що оприлюднюється на веб-порталі Уповноваженого органу з питань закупівель, за порушення вимог, установлених Законом та нормативно правовими актами, прийнятими на його виконання.
Таким чином, ОСОБА_5 в період часу із 24.01.2023 по теперішній час була наділена організаційно-розпорядчими функціями, тобто в розумінні ч. 3 ст. 18 КК України є службовою особою.
Так, 08.09.2023 відповідно до протокольного рішення № 120 уповноваженою особою комунального підприємства «Черкаське експлуатаційне лінійне управління автомобільних шляхів» Черкаської міської ради ОСОБА_5 було затверджено річний план закупівель (зі змінами) на 2023 рік та в подальшому згідно з протокольним рішенням № 121 від 08.09.2023 комунальним підприємством «Черкаське експлуатаційне лінійне управління автомобільних шляхів» Черкаської міської ради на веб-порталі публічних закупівель «Prozorro», розміщено оголошення про проведення відкритих торгів за лотом: «Кам`яна сіль за кодом CPV за ДК 021:2015-14410000-8-(Сіль технічна кам`яна для промислового перероблення)» (ідентифікатор закупівлі ІНФОРМАЦІЯ_2 ).
Відповідно до тендерної документації до вказаної вище закупівлі, затвердженої рішенням уповноваженої особи протоколом № 121 від 08.09.2023, зі змінами згідно з протоколом № 122 від 14.09.2023, Підприємством заплановано провести відкриті торги і закупівлі товару: «Кам`яна сіль за кодом CPV за ДК 021:2015-14410000-8-(Сіль технічна кам`яна для промислового перероблення)» у кількості 733 тони з очікуваною вартістю 7 000 000,00 грн., тобто 9549,80 грн. за 1 тону.
Відповідно до ч. 1 ст. 11 Закону України «Про публічні закупівлі» від 25.12.2015 № 922-VIII (далі Закон № 922) відповідальною за організацію та проведення процедури закупівлі/спрощеної закупівлі є уповноважена особа.
Згідно ч. 6 ст. 11 Закону № 922, уповноважена особа під час організації та проведення процедури закупівлі/спрощеної закупівлі повинна забезпечити об`єктивність та неупередженість процесу організації та проведення процедур закупівель/спрощених закупівель в інтересах замовника.
Так, на підставі службової записки головного інженера КП «ЧЕЛУАШ» до річного плану закупівлі на 2023 рік було включено закупівлю Кам`яної солі за кодом CPV за ДК 021:2015-14410000-8-(Сіль технічна кам`яна для промислового перероблення). При цьому, ОСОБА_5 , будучи уповноваженою особою, відповідальною за організацію та проведення процедури публічних закупівель Комунального підприємства «Черкаське експлуатаційне лінійне управління автомобільних шляхів» Черкаської міської ради, діючи з метою розтрати бюджетних коштів, для завищення очікуваної вартості предмета закупівлі, використала три комерційні пропозиції від наступних постачальників: ТОВ «Торговий дім «КиП і Ко» на суму 9 300,00 грн. з ПДВ за 1 т.; ТОВ «ЗІО-СПОРТ» на суму 9 800,00 грн. з ПДВ за 1 т.; ФОП ОСОБА_8 на суму 9 550,02 грн. за 1 т., достовірно знаючи, що комерційна пропозиція від ФОП ОСОБА_8 на адресу комунального підприємства «Черкаське експлуатаційне лінійне управління автомобільних шляхів» Черкаської міської ради не надавалась та останній будь якої підприємницької діяльності щодо реалізації солі технічної кам`яної не здійснює, та за результатами застосування методу порівняння ринкових цін (середнє арифметичне із отриманих комерційних пропозицій) і в межах виділеної фінансової підтримки на закупівлю солі технічної, визначила очікувану вартість закупівлі в сумі 7 000 000,00 грн. з ПДВ, тобто 9549,80 грн. за 1 тону.
Так, ОСОБА_5 , будучи уповноваженою особою, відповідальною за організацію та проведення процедури публічних закупівель Комунального підприємства «Черкаське експлуатаційне лінійне управління автомобільних шляхів» Черкаської міської ради, при затвердженні тендерної документації щодо закупівлі: «Кам`яної солі за кодом CPV за ДК 021:2015-14410000-8-(Сіль технічна кам`яна для промислового перероблення)» та визначенні очікуваної вартості закупівлі, не вжила всіх заходів для визначення реальної середньої ринкової ціни предмету закупівлі, діючи всупереч інтересам Комунального підприємства «Черкаське експлуатаційне лінійне управління автомобільних шляхів» Черкаської міської ради, з метою розтрати коштів комунального підприємства, при затвердженні тендерної документації, затвердженої рішенням уповноваженої особи протоколом № 121 від 08.09.2023, зі змінами згідно з протоколом № 122 від 14.09.2023 визначила очікувану вартість закупівлі Кам`яної солі за кодом CPV за ДК 021:2015-14410000-8-(Сіль технічна кам`яна для промислового перероблення) в кількості 733 тони в сумі 7 000 000,00 грн. з ПДВ., тобто 9549,80 грн. за 1 тону. Тоді як відповідно до висновку експерта від 08.05.2024 №288/24-23 ринкова вартість однієї тони солі технічної в період з 01.09.2023 по 08.09.2023 становила 6071,0 грн. з урахуванням ПДВ.
Так, 19.09.2023 відбулося розкриття пропозицій по процедурі закупівлі Кам`яної солі за кодом CPV за ДК 021:2015-14410000-8-(Сіль технічна кам`яна для промислового перероблення) (ідентифікатор закупівлі UA-2023-09-08-008903-a), в результаті чого відповідно до протоколів уповноваженої особи комунального підприємства «Черкаське експлуатаційне лінійне управління автомобільних шляхів» Черкаської міської ради № 125 від 26.09.2023 та № 126 від 03.10.2023 ОСОБА_5 прийнято рішення про відхилення тендерних пропозицій ТОВ «ЗІО-СПОРТ» (код ЄДРПОУ 39224698) та ТОВ «ВОРЛД ФУД ЕНД ФІД» (код ЄДРПОУ 40182138).
15.11.2023 між комунальним підприємством «Черкаське експлуатаційне лінійне управління автомобільних шляхів» Черкаської міської ради, в особі директора ОСОБА_9 , та ТОВ «Торговий дім «КиП і Ко», в особі директора ОСОБА_10 , укладено договір про закупівлю товару № 272 щодо закупівлі Кам`яної солі за кодом CPV за ДК 021:2015-14410000-8-(Сіль технічна кам`яна для промислового перероблення) у кількості 733 тони. Згідно з п. 3.1. ціна за одиницю Товару (тону) становить: 9 252,00 грн., у тому числі ПДВ 1 542,00 грн.; п. 3.2. ціна вказаного договору становить: 6 781 716,00 грн без ПДВ, у тому числі ПДВ 1 130 286, 00 грн.
Встановлено, що під час розгляду пропозиції товариства з обмеженою відповідальністю «Торговий дім «КиП і Ко», яка визнана найбільш економічно вигідною, уповноважена особа комунального підприємства «Черкаське експлуатаційне лінійне управління автомобільних шляхів» Черкаської міської ради ОСОБА_5 , достовірно знаючи, що цінова пропозиція учасника «Торговий дім «КиП і Ко» щодо вартості Кам`яна сіль за кодом CPV за ДК 021:2015-14410000-8-(Сіль технічна кам`яна для промислового перероблення) у кількості 733 тони була надана із завищенням ціни, діючи умисно, з метою розтрати чужого майна, у порушення п.1.3, 1.6, 4.2 Положення про уповноважену особу Комунального підприємства «Черкаське експлуатаційне лінійне управління автомобільних шляхів» Черкаської міської ради, затвердженого наказом директора від 24.01.2023 № 7, не відхилила тендерну пропозицію учасника, як таку, що не відповідає іншим вимогам щодо предмета закупівлі тендерної документації та його максимальної економії, та склала і підписала протокол щодо прийняття рішення уповноваженою особою від 10.10.2023 № 132, згідно з яким підстав для відхилення тендерної пропозиції вказаного учасника не виявлено та прийнято рішення про намір укласти договір по предмету закупівлі та оприлюднити рішення про намір укласти договір в електронній системі закупівель.
Згідно з п. 4.1. вказаного договору, оплата за договором здійснюється шляхом перерахування коштів на розрахунковий рахунок Постачальника, на підставі оформленої належним чином видаткової накладної, підписаної уповноваженими представниками обох сторін, після отримання Замовником бюджетних призначень на підставі ст. ст. 48, 49 Бюджетного кодексу України протягом 90 днів з дня отримання бюджетних призначень на предмет даного Договору на свій реєстраційний рахунок. У разі затримки бюджетного фінансування, розрахунок за поставлений Товар здійснюється протягом 90 банківських днів з дати отримання Замовником бюджетного призначення на фінансування предмету даного Договору на свій реєстраційний рахунок.
У подальшому, 15.12.2023 між комунальним підприємством «Черкаське експлуатаційне лінійне управління автомобільних шляхів» Черкаської міської ради, в особі директора ОСОБА_9 , та товариством з обмеженою відповідальністю «Торговий дім «КиП і Ко», в особі директора ОСОБА_10 , укладено додаткову угоду № 1 до договору № 272 про закупівлю товару від 15.11.2023, згідно якої пункт 3.1 та пункт 3.2. викладено в наступний редакції:
п. 3.1. Ціна за одиницю товару (тону) становить: 7 200,00 грн., в тому числі ПДВ 1 200,00 грн.
п. 3.2. Ціна вказаного Договору становить: 5 277 600,00 грн. з ПДВ.
Так, 29.12.2023 між комунальним підприємством «Черкаське експлуатаційне лінійне управління автомобільних шляхів» Черкаської міської ради, в особі директора ОСОБА_9 , та товариством з обмеженою відповідальністю «Торговий дім «КиП і Ко», в особі директора ОСОБА_10 , укладено додаткову угоду № 2 до договору № 272 про закупівлю товару від 15.11.2023, згідно якої пункти 1.3., 3.2., 5.3., 10.1. викладено в наступний редакції: п. 1.3. Кількість товару складає 879 тон., п. 3.2. Ціна вказаного Договору становить: 6 328 800,00 грн. з ПДВ; п. 5.3. Строк (термін) поставки (передачі) Товару: до 29.02.2024; п. 10.1. Вказаний Договір набирає чинності з моменту підписання і діє до 29.02.2023, але в будь-якому випадку до виконання сторонами усіх зобов`язань.
У подальшому, 30.01.2024 між комунальним підприємством «Черкаське експлуатаційне лінійне управління автомобільних шляхів» Черкаської міської ради, в особі директора ОСОБА_9 , та товариством з обмеженою відповідальністю «Торговий дім «КиП і Ко», в особі директора ОСОБА_10 , укладено додаткову угоду № 3 до договору № 272 про закупівлю товару від 15.11.2023, згідно якої пункти 1.3. та 3.2. викладено в наступний редакції: п. 1.3. Кількість товару складає 877,56 тон., п. 3.2. Ціна вказаного Договору становить: 6 318 432,00 грн. з ПДВ.
На підставі вищевикладеного, 27.12.2023 відповідно до платіжної інструкції № 26/12/2023 від 27.12.2023 (видаткова накладна № 168 від 11.12.2023) комунальним підприємством «Черкаське експлуатаційне лінійне управління автомобільних шляхів» Черкаської міської ради перераховано на розрахунковий рахунок товариства з обмеженою відповідальністю «Торговий дім «КиП і Ко» НОМЕР_1 кошти в сумі 341 280,00 грн (з ПДВ) за 47,4 тон Товару; 27.12.2023 відповідно до платіжної інструкції № 26/12/2023 від 27.12.2023 (видаткова накладна № 163 від 07.12.2023) комунальним підприємством «Черкаське експлуатаційне лінійне управління автомобільних шляхів» Черкаської міської ради перераховано на розрахунковий рахунок товариства з обмеженою відповідальністю «Торговий дім «КиП і Ко» НОМЕР_1 кошти в сумі 339 552,00 грн (з ПДВ) за 47,18 тон Товару; 27.12.2023 відповідно до платіжної інструкції № 27/12/2023 від 27.12.2023 (видаткова накладна № 158 від 05.12.2023) комунальним підприємством «Черкаське експлуатаційне лінійне управління автомобільних шляхів» Черкаської міської ради перераховано на розрахунковий рахунок товариства з обмеженою відповідальністю «Торговий дім «КиП і Ко» НОМЕР_1 кошти в сумі 515 952,00 грн (з ПДВ) за 71,66 тон Товару; 27.12.2023 відповідно до платіжної інструкції № 26/12/2023 від 27.12.2023 (видаткова накладна № 156 від 04.12.2023) комунальним підприємством «Черкаське експлуатаційне лінійне управління автомобільних шляхів» Черкаської міської ради перераховано на розрахунковий рахунок товариства з обмеженою відповідальністю «Торговий дім «КиП і Ко» НОМЕР_1 кошти в сумі 166 608,00 грн (з ПДВ) за 23,14 тон Товару; 27.12.2023 відповідно до платіжної інструкції № 27/12/2023 від 27.12.2023 (видаткова накладна № 150 від 01.12.2023) комунальним підприємством «Черкаське експлуатаційне лінійне управління автомобільних шляхів» Черкаської міської ради перераховано на розрахунковий рахунок товариства з обмеженою відповідальністю «Торговий дім «КиП і Ко» НОМЕР_1 кошти в сумі 378 576,00 грн (з ПДВ) за 52,58 тон Товару; 27.12.2023 відповідно до платіжної інструкції № 27/12/2023 від 27.12.2023 (видаткова накладна № 143 від 30.11.2023) комунальним підприємством «Черкаське експлуатаційне лінійне управління автомобільних шляхів» Черкаської міської ради перераховано на розрахунковий рахунок товариства з обмеженою відповідальністю «Торговий дім «КиП і Ко» НОМЕР_1 кошти в сумі 523 440,00 грн (з ПДВ) за 72,7 тон Товару; 27.12.2023 відповідно до платіжної інструкції № 27/12/2023 від 27.12.2023 (видаткова накладна № 138 від 29.11.2023) комунальним підприємством «Черкаське експлуатаційне лінійне управління автомобільних шляхів» Черкаської міської ради перераховано на розрахунковий рахунок товариства з обмеженою відповідальністю «Торговий дім «КиП і Ко» НОМЕР_1 кошти в сумі 344 304,00 грн (з ПДВ) за 47,82 тон Товару; 27.12.2023 відповідно до платіжної інструкції № 27/12/2023 від 27.12.2023 (видаткова накладна № 126 від 25.11.2023) комунальним підприємством «Черкаське експлуатаційне лінійне управління автомобільних шляхів» Черкаської міської ради перераховано на розрахунковий рахунок товариства з обмеженою відповідальністю «Торговий дім «КиП і Ко» НОМЕР_1 кошти в сумі 1 174 176,00 грн. (з ПДВ) за 163,08 тони Товару; 27.12.2023 відповідно до платіжної інструкції № 27/12/2023 від 27.12.2023 (видаткова накладна № 115 від 22.11.2023) комунальним підприємством «Черкаське експлуатаційне лінійне управління автомобільних шляхів» Черкаської міської ради перераховано на розрахунковий рахунок товариства з обмеженою відповідальністю «Торговий дім «КиП і Ко» НОМЕР_1 кошти в сумі 811 728,00 грн (з ПДВ) за 112,74 тон Товару; 27.12.2023 відповідно до платіжної інструкції № 27/12/2023 від 27.12.2023 (видаткова накладна № 114 від 21.11.2023) комунальним підприємством «Черкаське експлуатаційне лінійне управління автомобільних шляхів» Черкаської міської ради перераховано на розрахунковий рахунок товариства з обмеженою відповідальністю «Торговий дім «КиП і Ко» НОМЕР_1 кошти в сумі 334 656,00 грн (з ПДВ) за 46,48 тон Товару; 01.02.2024 відповідно до платіжної інструкції № 31/01/2024 від 01.02.2024 (видаткова накладна № 5 від 06.01.2024) комунальним підприємством «Черкаське експлуатаційне лінійне управління автомобільних шляхів» Черкаської міської ради перераховано на розрахунковий рахунок товариства з обмеженою відповідальністю «Торговий дім «КиП і Ко» НОМЕР_1 кошти в сумі 905 328,00 грн (без ПДВ) за 125,74 тон Товару; 01.02.2024 відповідно до платіжної інструкції № 31/01/2024 від 01.02.2024 (видаткова накладна № 9 від 12.01.2024) комунальним підприємством «Черкаське експлуатаційне лінійне управління автомобільних шляхів» Черкаської міської ради перераховано на розрахунковий рахунок товариства з обмеженою відповідальністю «Торговий дім «КиП і Ко» НОМЕР_1 кошти в сумі 135 504,00 грн (з ПДВ) за 18,82 тон Товару.
Таким чином, комунальним підприємством «Черкаське експлуатаційне лінійне управління автомобільних шляхів» Черкаської міської ради на виконання умов договору про закупівлю товару від 15.11.2023 № 272 отримано та оплачено від товариства з обмеженою відповідальністю «Торговий дім «КиП і Ко» товар в кількості 829,34 тони на загальну суму 5 971 104,00 грн. з урахуванням ПДВ., тобто за ціною 7200,00 грн. з ПДВ за 1 тону солі.
У той же час за результатами проведеної судово-товарознавчої експертизи № 166/24-23 від 20.03.2024 ринкова вартість солі технічної в період з 15.11.2023 по 15.12.2023 становила 6 043,50 грн. за 1 тону з урахуванням ПДВ.
За таких обставин сума завищення вартості закупівлі Кам`яної солі за кодом CPV за ДК 021:2015-14410000-8-(Сіль технічна кам`яна для промислового перероблення) комунальним підприємством «Черкаське експлуатаційне лінійне управління автомобільних шляхів» Черкаської міської ради за бюджетні кошти, відповідно до висновку судової економічної експертизи № СЕ-19/124-24-8063-ЕК від 05.06.2024, складає 1 014 898,14 грн. (один мільйон чотирнадцять тисяч вісімсот дев`яносто вісім гривень чотирнадцять копійок) з урахуванням ПДВ.
Таким чином, ОСОБА_5 , будучи службовою особою та зловживаючи своїм службовим становищем, умисно розтратила бюджетні кошти КП «Черкаське експлуатаційне лінійне управління автомобільних шляхів» Черкаської міської ради на загальну суму 1 014 898,14 грн., внаслідок чого КП «Черкаське експлуатаційне лінійне управління автомобільних шляхів» Черкаської міської ради завдано збитків на вказану суму, що у 3351 раз перевищує неоподатковуваний мінімум доходів громадян на час вчинення кримінального правопорушення та є особливо великим розміром.
13.06.2024 ОСОБА_5 повідомлено про підозру у вчиненні кримінального правопорушення передбаченого ч. 5 ст. 191 КК України розтрата чужого майна шляхом зловживання службовою особою своїм службовим становищем, вчинене у особливо великих розмірах в умовах воєнного стану.
Причетність ОСОБА_5 до вчинення інкримінованого їй кримінального правопорушення підтверджується зібраними у кримінальному провадженні доказами.
Підставою застосування запобіжного заходу є наявність обґрунтованої підозри у вчиненні ОСОБА_5 кримінального правопорушення, передбаченого ч. 5 ст. 191 КК України, а також наявність ризиків, які дають достатні підстави вважати, що підозрюваний може здійснити вищевказані дії, що зазначені в п.п.1-4 ст.177 КПК України.
У судовому засіданні прокурор клопотання підтримав повністю та просив суд його задовольнити.
Захисник підозрюваного просив відмовити у задоволенні клопотання, посилаючись на те, що підозра є необґрунтованою, ризики, наведені у клопотанні, є недоведеними. Також захисник зазначив, що визначений прокурором розмір застави є непомірним для підозрюваного, просив застосувати до підозрюваного запобіжний захід у вигляді особистого зобов`язання.
Підозрюваний підтримав думку свого захисника.
Дослідивши матеріали клопотання слідчого та додані до них матеріали, заслухавши пояснення учасників судового засідання, слідчий суддя робить наступні висновки.
У провадженні СВ Черкаського районного управління поліції Головного управління Національної поліції в Черкаській області перебуває кримінальне провадження зареєстроване в Єдиному реєстрі досудових розслідувань за № 42023252010000151 від 25.12.2023.
Встановлено, що 13.06.2024 ОСОБА_5 повідомлено про підозру у вчиненні кримінального правопорушення, передбаченого ч. 5 ст. 191 КК України.
Відповідно до ч. 1 ст. 177 КПК України метою застосування запобіжного заходу є забезпечення виконання підозрюваним, обвинуваченим покладених на нього процесуальних обов`язків, а також запобігання спробам: 1) переховуватися від органів досудового розслідування або суду; 2) знищити, сховати або спотворити будь-яку із речей чи документів, які мають істотне значення для встановлення обставин кримінального правопорушення; 3) незаконно впливати на потерпілого, свідка, іншого підозрюваного, обвинуваченого, експерта, спеціаліста у цьому ж кримінальному провадженні; 4) перешкоджати кримінальному провадженню іншим чином; 5) вчинити інше кримінальне правопорушення чи продовжити кримінальне правопорушення, у якому підозрюється, обвинувачується.
Підставою застосування запобіжного заходу є наявність обґрунтованої підозри у вчиненні особою кримінального правопорушення, а також наявність ризиків, які дають достатні підстави слідчому судді, суду вважати, що підозрюваний, обвинувачений, засуджений може здійснити дії, передбачені частиною першою цієї статті. Слідчий, прокурор не мають права ініціювати застосування запобіжного заходу без наявності для цього підстав, передбачених цим Кодексом.
Причетність ОСОБА_5 до вчинення інкримінованого їй кримінального правопорушення підтверджується зібраними у кримінальному провадженні доказами: наказом № 10 про призначення на посаду від 15.04.2016; наказом № 7 про призначення уповноваженої особи та внесення змін до Положення про уповноважену особу КП «ЧЕЛУАШ» ЧМР від 24.01.2023; положенням про уповноважену особу КП «ЧЕЛУАШ» ЧМР; висновком судово-товарознавчої експертизи № 166/24-23 від 20.03.2024; висновком судової економічної експертизи № СЕ-19/124-24-8063-ЕК від 05.06.2024; іншими матеріалами кримінального провадження.
Статтею 178КПК Українипередбаченіобставини,що враховуютьсяпри обраннізапобіжного заходу,а саме:1)вагомість наявнихдоказів провчинення підозрюваним,обвинуваченим кримінальногоправопорушення; 2) тяжкість покарання, що загрожує відповідній особі у разі визнання підозрюваного, обвинуваченого винуватим у кримінальному правопорушенні, у вчиненні якого він підозрюється, обвинувачується; 3) вік та стан здоров`я підозрюваного, обвинуваченого; 4) міцність соціальних зв`язків підозрюваного, обвинуваченого в місці його постійного проживання, у тому числі наявність в нього родини й утриманців; 5) наявність у підозрюваного, обвинуваченого постійного місця роботи або навчання; 6) репутацію підозрюваного, обвинуваченого; 7) майновий стан підозрюваного, обвинуваченого; 8) наявність судимостей у підозрюваного, обвинуваченого; 9) дотримання підозрюваним, обвинуваченим умов застосованих запобіжних заходів, якщо вони застосовувалися до нього раніше; 10) наявність повідомлення особі про підозру у вчиненні іншого кримінального правопорушення; 11) розмір майнової шкоди, у завданні якої підозрюється, обвинувачується особа, або розмір доходу, в отриманні якого внаслідок вчинення кримінального правопорушення підозрюється, обвинувачується особа, а також вагомість наявних доказів, якими обґрунтовуються відповідні обставини; 12) ризик продовження чи повторення протиправної поведінки, зокрема ризик летальності, що його створює підозрюваний, обвинувачений, у тому числі у зв`язку з його доступом до зброї.
Згідно з п.п.4,5 ч.1 ст.178 КПК України, при вирішенні питання про обрання запобіжного заходу, крім наявності ризиків, зазначених у статті 177 цього Кодексу, слідчий суддя, суд на підставі наданих сторонами кримінального провадження матеріалів, зобов`язаний оцінити в сукупності всі обставини, у тому числі: міцність соціальних зв`язків підозрюваного, обвинуваченого в місці його постійного проживання, у тому числі наявність в нього родини й утриманців; наявність у підозрюваного, обвинуваченого постійного місця роботи або навчання.
Оцінюючи ризики, зазначені у клопотанні, слідчий суддя виходить з такого.
Кримінальне правопорушення (злочин), у якому підозрюється ОСОБА_5 , зумовлене тяжкими наслідками для суспільства в цілому. ОСОБА_5 підозрюється у розтраті чужого майна шляхом зловживання службовою особою своїм службовим становищем, вчинене в особливо великих розмірах, а саме в наслідок умисних дій завдано збитків на суму 1014898,14 гривень, що у 3351 разів перевищує неоподатковуваний мінімум доходів громадян на час вчинення кримінального правопорушення.
ОСОБА_5 повідомлено про підозру у вчиненні особливо тяжкого злочину, за який передбачено покарання у вигляді позбавлення волі на строк від семи до дванадцяти років з позбавленням права обіймати певні посади чи займатися певною діяльністю на строк до трьох років та з конфіскацією майна.
Указане свідчить на наявність ризику переховування від органів досудового розслідування та/або суду.
Отже органом досудового розслідування доведено ризик переховування від органів досудового розслідування та/або суду.
Слідчий суддя вважає недоведеними ризики незаконного впливу на свідків у цьому кримінальному провадженні та перешкоджати кримінальному провадженні іншим чином.
Так, на обґрунтування ризику впливу на свідків у цьому ж кримінальному провадженні шляхом підкупу, вмовлянням та/або застосуванням погроз, що перешкоджатиме об`єктивному розслідуванню кримінального провадження, слідчий посилається на те, що підозрювана ОСОБА_5 має стійкі професійні та особисті зв`язки, які може використати для впливу на останніх.
Однак, слідчий до матеріалів клопотання не надав жодного протоколу допиту свідків, так само не надав ці докази у судовому засіданні.
Крім того, слідчий у клопотанні про застосування запобіжного заходу та покладення на підозрюваного обов`язків, передбачених ст. 194 КПК України, не зазначає про покладення на підозрюваного обов`язку утриматися від спілкування з будь-яким свідком у цьому кримінальному провадженні, що само по собі виключає наявність указаного ризику.
Отже указаний ризик слідчим не доведений.
Ризик перешкоджання кримінальному провадженню іншим способом органом досудового розслідування взагалі жодним чином необґрунтований.
Отже прокурором у дотримання вимог ст.ст. 177, 178 КПК України доведено обґрунтованість підозри та наявність лише одного ризику переховування від органів досудового розслідування та/або суду.
Відповідно достатті 182КПК України застава полягає у внесенні коштів у грошовій одиниці України на спеціальний рахунок, визначений в порядку, встановленому Кабінетом Міністрів України, з метою забезпечення виконання підозрюваним, обвинуваченим покладених на нього обов`язків, під умовою звернення внесених коштів у доход держави в разі невиконання цих обов`язків.Розмір застави визначається слідчим суддею, судом з урахуванням обставин кримінального правопорушення, майнового та сімейного стану підозрюваного, обвинуваченого, інших даних про його особу та ризиків, передбаченихстаттею 177 цього Кодексу. Розмір застави повинен достатньою мірою гарантувати виконання підозрюваним, обвинуваченим покладених на нього обов`язків та не може бути завідомо непомірним для нього.
Ураховуючи вищевикладене, слідчий суддя вважає, що є достатньо підстав для застосування відносно ОСОБА_5 запобіжного заходу у вигляді застави, оскільки менш суворий запобіжний захід не зможе запобігти ризикам, передбаченим ст. 177 КПК України.
Слідчим суддею також враховується, що ОСОБА_5 заміжня, має стійкі соціальні зв`язки, раніше не судима, працевлаштована, на обліку лікарів не перебуває, підозрюється у вчиненні злочину, який має надзвичайно високий ступінь суспільної небезпеки, розмір шкоди,завданої внаслідоквчинення кримінальногоправопорушення,у сумі1014898,14грн, яка підтверджується матеріалами кримінального провадження, наявність ризиків, передбачених ст.177 КПК України, а також тяжкість кримінального правопорушення, поведінку підозрюваного, його майновий стан, тому достатнім та необхідним для забезпечення належної процесуальної поведінки підозрюваного є застосування запобіжного заходу у вигляді застави.
При цьому, слідчий суддя вважає недоведеним органом досудового розслідування застосування до підозрюваного зазначеного у клопотанні розміру застави, і що застава у меншому розмірі не забезпечить виконання підозрюваних покладених на нього обов`язків.
Ураховуючи наявність одного доведеного ризику, передбаченого ч. 1 ст. 177 КПК України, обґрунтованість підозри, сімейний та майновий стан підозрюваного, який належним чином доведений стороною захисту, розмір збитків, завданих кримінальним правопорушенням, слідчий суддя вважає, що розмір застави, перебачений п. 3 ч. 5 ст. 182 КПК України, 150 розмірів прожиткового мінімуму для працездатних осіб, що становить 454200 чотириста п`ятдесят чотири тисячі двісті) грн., здатний у повній мірі забезпечити виконання підозрюваним покладених на неї обов`язків.
Саме такий розмір застави, на переконання слідчого судді, розумно і пропорційно співвідноситься з обставинами цього кримінального провадження, зможе забезпечити належну поведінку підозрюваного, запобігти ризикам кримінального провадження та не є завідомо непомірним для підозрюваного.
Окрім цього, не залишається поза увагою слідчого судді період, у який було вчинено кримінальне правопорушення, а саме у період повномасштабного вторгнення російської федерації до України, та яким чином такі протиправні дії впливали на економічну незалежність країни.
За описаних вище обставин запобіжний захід у виді застави у зазначеному розмірі буде достатнім стимулюючим фактором, який би підозрюваний або інша особа (заставодавець) боялася б втратити внаслідок невиконання процесуальних обов`язків. Такий розмір застави є розумним з огляду на необхідність виконання завдань кримінального провадження та не є завідомо непомірним для підозрюваного.
ЄСПЛ у рішенні від 13.01.2022 у справі «Істоміна проти України» (Istomina V. Ukraine, заява № 23312/15) зазначив, що застава має на меті не забезпечення відшкодування шкоди, завданої у справі, а передусім забезпечення явки особи на судове засідання. Тому розмір застави повинен оцінюватись залежно від особи, про яку йде мова, із урахуванням його/її матеріального стану та інших релевантних критеріїв, що свідчать на користь чи проти явки особи до суду. ЄСПЛ наголосив на тому, що суд повинен так само обережно і ретельно розглядати питання про застосування застави, як і вирішувати, чи є необхідним продовження тримання особи під вартою.
Позиція Європейського суду стосовно питання обрання національними судами запобіжного заходу у вигляді застави та призначення її розміру, цілковито прослідковується в рішенні Суду у справі «Мангурас проти Іспанії» (Mangouras v. Spain) від 28 вересня 2010 року. У цій справі, посилаючись на пункт 3 статті 5 Конвенції, заявник стверджував, що сума застави у його справі була необґрунтовано високою та не враховувала конкретні обставини й умови його особистого життя. Суд підтвердив, що відповідно до вказаної статті Конвенції внесення застави може вимагатися лише за наявності законних підстав для затримання особи, а також те, що уповноважені органи влади повинні приділити визначенню суми застави стільки ж уваги, скільки і вирішенню питання про необхідність подальшого тримання обвинуваченого під вартою. Більше того, якщо навіть сума застави визначається виходячи із характеристики особи обвинуваченого та його матеріального становища, за певних обставин є обґрунтованим врахування також і суми збитків, у заподіянні яких ця особа обвинувачується.
Щоб розмір застави можна було вважати таким, який здатен забезпечити належну процесуальну поведінку підозрюваного, слідчий суддя повинен, врахувавши положення ст.ст. 177, 178 КПК України, та раціонально співставити його з доведеними у кримінальному провадженні ризиками, даними про особу підозрюваного, тяжкістю вчиненого злочину. При цьому судді слід мати на увазі, що, виходячи з практики ЄСПЛ, розмір застави повинен визначатися тим ступенем довіри, при якому перспектива втрати застави, буде достатнім стримуючим засобом, щоб відбити у особи, щодо якої застосовано заставу, бажання будь-яким чином перешкоджати встановленню істини у кримінальному провадженні.
Щодо доводів сторони захисту про те, що підозра є необґрунтованою, а подані докази є недопустимими, слідчий суддя зазначає, що на цьому етапі провадження не вправі вирішувати ті питання, які повинен вирішувати суд під час розгляду кримінального провадження по суті. Слідчий суддя на підставі розумної оцінки сукупності отриманих доказів повинен визначити лише чи є причетність особи до вчинення кримінальних правопорушень вірогідною та достатньою для застосування щодо особи обмежувальних заходів.
Керуючись ст.ст.182,193,194,196,309 КПК України, слідчий суддя
п о с т а н о в и в :
Клопотання задовольнити частково.
Застосувати до ОСОБА_5 , ІНФОРМАЦІЯ_1 , запобіжний захід у вигляді застави у розмірі 150 розмірів прожиткового мінімуму для працездатних осіб, що становить 454200 чотириста п`ятдесят чотири тисячі двісті) грн.
Покласти на підозрюваного ОСОБА_5 , ІНФОРМАЦІЯ_1 , починаючи з дня застосування запобіжного заходу, терміном до 13 серпня 2024 року, такі обов`язки:
-прибувати до слідчого, в провадженні якого перебуватиме кримінальне провадження, прокурора та суду за першим викликом;
-не відлучатись із населеного пункту, де він проживає, без дозволу слідчого, прокурора або суду;
-повідомляти слідчого, прокурора та суд про зміну свого місця проживання та роботи;
- здати на зберігання до відповідних органів державної влади свій паспорт (паспорти) для виїзду за кордон, інші документи, що дають право на виїзд з України і в`їзд в Україну.
Підозрюваний не пізніше п`яти днів з дня обрання запобіжного заходу у вигляді застави зобов`язаний внести кошти на відповідний рахунок або забезпечити їх внесення заставодавцем та надати документ, що це підтверджує, слідчому, прокурору, суду. Зазначені дії можуть бути здійснені пізніше п`яти днів з дня обрання запобіжного заходу у вигляді застави, якщо на момент їх здійснення не буде прийнято рішення про зміну запобіжного заходу. З моменту обрання запобіжного заходу у вигляді застави щодо особи, яка не тримається під вартою, в тому числі до фактичного внесення коштів на відповідний рахунок підозрюваний, обвинувачений, заставодавець зобов`язані виконувати покладені на них обов`язки, пов`язані із застосуванням запобіжного заходу у вигляді застави.
У разі невиконання обов`язків заставодавцем, а також, якщо підозрюваний, обвинувачений, будучи належним чином повідомлений, не з`явився за викликом до слідчого, прокурора, слідчого судді, суду без поважних причин чи не повідомив про причини своєї неявки, або якщо порушив інші покладені на нього при застосуванні запобіжного заходу обов`язки, застава звертається в дохід держави та зараховується до спеціального фонду Державного бюджету України й використовується у порядку, встановленому законом для використання коштів судового збору.
У разі звернення застави в дохід держави слідчий суддя, суд вирішує питання про застосування до підозрюваного, обвинуваченого запобіжного заходу у вигляді застави у більшому розмірі або іншого запобіжного заходу з урахуванням положень частини сьомоїстатті 194 цього Кодексу.
Застава, що не була звернена в дохід держави, повертається підозрюваному, обвинуваченому, заставодавцю після припинення дії цього запобіжного заходу; при цьому застава, внесена підозрюваним, обвинуваченим, може бути повністю або частково звернена судом на виконання вироку в частині майнових стягнень; застава, внесена заставодавцем, може бути звернена судом на виконання вироку в частині майнових стягнень тільки за його згодою.
Контроль за виконанням ухвали покласти на слідчого відділення розслідування злочинів у сфері господарської та службової діяльності слідчого відділу Черкаського РУП ГУНП в Черкаській області капітана поліції ОСОБА_11 .
Ухвала може бути оскаржена до Черкаського апеляційного суду протягом п`яти днів з дня її проголошення.
Ухвала набирає законної сили після закінчення строків на її оскарження, а в разі оскарження, після розгляду справи апеляційним судом, якщо її не буде скасовано.
Повний текст ухвали проголошено 21 червня 2024 року о 14 год. 00 хв.
Слідчий суддя ОСОБА_1
Суд | Соснівський районний суд м.Черкас |
Дата ухвалення рішення | 17.06.2024 |
Оприлюднено | 24.06.2024 |
Номер документу | 119901314 |
Судочинство | Кримінальне |
Категорія | Провадження за поданням правоохоронних органів, за клопотанням слідчого, прокурора та інших осіб про застосування запобіжних заходів застава |
Кримінальне
Соснівський районний суд м.Черкас
Стеценко О. С.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні