Рішення
від 21.06.2024 по справі 440/1081/24
ПОЛТАВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ПОЛТАВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

21 червня 2024 року м. ПолтаваСправа № 440/1081/24

Полтавський окружний адміністративний суд у складі судді Супруна Є.Б., розглянувши у письмовому провадженні за правилами спрощеного позовного провадження справу №440/1081/24 за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю "Таєрс Імпекс" до Головного управління ДПС у Полтавській області про визнання дій та бездіяльності протиправними та зобов`язання вчинити певні дії,

В С Т А Н О В И В:

29.01.2024 адвокат Скрипчук Микита Євгенович, здійснюючи представництво інтересів Товариства з обмеженою відповідальністю "Таєрс Імпекс" (надалі - Товариство, ТОВ "Таєрс Імпекс"), через систему "Електронний суд" звернувся до Полтавського окружного адміністративного суду з позовом до Головного управління ДПС у Полтавській області (надалі - ГУДПС), в якому просить суд визнати протиправним та скасувати рішення відповідача про відповідність/невідповідність платника податку на додану вартість критеріям ризикованості платника податку №1735 від 12.01.2024, а також зобов`язати ГУДПС виключити ТОВ "Таєрс Імпекс" з переліку платників податків, які відповідають критеріям ризиковості.

В якості підстави для звернення до суду заявник вказує, що з повідомлення електронного кабінету платника податків Товариству стало відомо про те, що 17.07.2023 воно було включене до переліку платників, які відповідають критеріям ризиковості платника податку, на підставі відповідного рішення від 17.07.2023 №93535. 02.01.2024 були подані пояснення №1 разом з усіма первинними документами на спростування висновків відповідача, однак контролюючим органом було прийнято рішення про відповідність/невідповідність платника податку на додану вартість критеріям ризиковості платника податку №1735 від 12.01.2024. Вважає, що всі надані документи, оформлені Товариством в рамках укладених договорів з постачальниками та покупцями, не мають дефекту форми, змісту або пошкодження, наявність яких в силу статей 198, 201 ПК України, ч.2 ст. 9 Закону України "Про бухгалтерський облік та фінансову звітність", п.2.2, 2.4 Положення про документальне забезпечення записів у бухгалтерському обліку, затвердженого наказом Міністерства фінансів України від 24.05.1995 №88 спричиняє втрату первинними документами юридичної сили і доказовості. Таким чином, очевидним є той факт, що здійснені ТОВ "Таєрс Імпекс" господарські операції носять реальний, а не формальний характер, направлені на реальний рух активів учасників, а первинні документи, що їх підтверджують підписані уповноваженими особами, щодо яких немає обвинувальних вироків та кримінальних проваджень. Як ТОВ "Таєрс Імпекс", так і його контрагенти є добровільними платниками податків, зокрема й ПДВ, не займаються незаконними схемами, цілями яких є штучне створення вигодонабувачами права на податковий кредит з ПДВ, не є так званими "транзитерами", та/або "податковими ямами". А тому відсутні будь-які об`єктивні підстави вважати ТОВ "Таєрс Імпекс" ризиковим підприємством та відповідно включати його до переліку ризикованих платників податків.

Ухвалою судді Полтавського окружного адміністративного суду від 31.01.2024 позовну заяву прийнято до розгляду, відкрито провадження та призначено справу до розгляду по суті за правилами спрощеного позовного провадження без виклику учасників справи (в письмовому провадженні).

Відповідач позову не визнав. У відзиві на позов представник обстоює позицію правомірності застосування відносно Товариства п. 8 Критеріїв ризиковості платника податку. Вказує, що в ході обговорення доведеної інформації члени Комісії прийшли до висновку про те, що ТОВ "Таєрс Імпекс" відповідає п. 8 Критеріїв ризиковості платника податку за кодами "03" та "07" відповідно до наказу ДПС України від 11.01.2023 №17 "Про затвердження довідника кодів податкової інформації". Стверджує, що віднесення платника податків до ризикових є дискреційними повноваженнями податкового органу. Скасування спірного рішення не буде мати наслідком поновлення порушених права позивача. Воно не є рішенням про відмову у реєстрації податкової накладної, яке може потягти за собою порушення прав позивача та його контрагентів (а.с. 166-171).

Ухвалою від 26.02.2024 суд залишив без задоволення клопотання представника ГУДПС щодо розгляду справи за правилами загального позовного провадження.

Правом на подачу відповіді на відзив позивач не скористався.

Розгляд справи здійснюється в порядку спрощеного позовного провадження без виклику учасників.

Суд, вивчивши матеріали справи, встановив наступні обставини та відповідні до них правовідносини.

З актуальних даних Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань суд з`ясував, що ТОВ "Таєрс Імпекс" 19.04.2013 зареєстровано у статусі юридичної особи. Видами діяльності підприємства за КВЕД є: 45.31 Оптова торгівля деталями та приладдям для автотранспортних засобів (основний); 45.20 Технічне обслуговування та ремонт автотранспортних засобів; 45.32 Роздрібна торгівля деталями та приладдям для автотранспортних засобів тощо.

Позивач має статус платника ПДВ.

30.05.2023 Комісією ГУДПС з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних (надалі - Комісія ГУДПС) відповідно до пункту 6 Порядку зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 11.12.2019 №1165, з урахуванням отриманих від платника податку інформації та копій відповідних документів від 07.07.2023 №2 було прийнято рішення №93535 про відповідність ТОВ "Таєрс Імпекс" критеріям ризиковості платника податку на підставі пункту 8 Критеріїв ризиковості платника податку (а.с. 174).

У графі "У разі відповідності вимогам пункту 8 критеріїв ризиковості платника податку зазначається код (коди) податкової інформації, яка є підставою для прийняття рішення про відповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку" зазначено:

03 - відсутність необхідних умов та/або обсягів матеріальних ресурсів для виробництва товарів, виконання робіт або надання послуг в обсягах, відображених у податків накладнів/розрахунку коригування (відсутні відомості про об`єкти оподаткування, відсутнє придбання послуг оренди об`єктів оподаткування, послуг транспортування, послуг оренди місць зберігання товарно-матеріальних цінностей, послуг оренди місць зберігання паливно-мастильних матерілаів тощо), відповідно до поданої до контролюючих органів звітності.

07 - недостатня кількість трудових ресурсів, необхідних для здійснення господарських операцій в обсягах, зазначених у податковій накладній/розрахунку коригування (за відсутності інформації щодо придбання послуг з виконання робіт, які необхідні для здійснення господарської операції).

10 - у податковій звітності платника податку не відображені доходи, нараховані та виплачені самозайнятим та/або фізичним особам за виконані роботи чи надані послуги.

Крім того, у графі "Інформація, за якою встановлена відповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку" зазначено: тип інформації - придбання; період здійснення господарської операції - з 01.01.2022 по 17.03.2023, код згідно з УКТЗЕД операції, визначеної як ризикова - 1401100000, податковий номер платника податку, задіяного в ризиковій операції - 38716224, дата включення платника податку, задіяного в ризиковій операції, до переліку платників, які відповідають критеріям ризиковості платника податку - 17.03.2023; тип інформації - постачання; період здійснення господарської операції - з 01.01.2022 по 01.02.2023, код згідно з УКТЗЕД операції, визначеної як ризикова - 4011209000, податковий номер платника податку, задіяного в ризиковій операції - 35735705.

Не погодившись із оскаржуваним рішенням, з метою виключення з переліку ризикових Товариство скерувало до контролюючого органу повідомлення про подання інформації та копій документів щодо невідповідності платника податку критеріям ризиковості платника податку від 02.01.2024 №1 (зворот а.с. 175).

У поясненнях щодо коду "03" платник зазначив, що станом на день прийняття рішення ТОВ "Таєрс Імпекс» використовувало у господарській діяльності нерухоме майно, яке відображене у ф.20ОПП, зокрема: офісне приміщення, яке орендується у ТОВ «Артеміда Трейд» на підставі договору суборенди №1/12 від 04.01.2022; складське приміщення площею 100 м2, орендоване у ТОВ «Артеміда Трейд» на підставі договору суборенди приміщення №1/03 від 01.03.2022; складське приміщення площею 336,20 м2, орендоване у ФОП ОСОБА_1 на підставі договору суборенди приміщення №1/23С від 01.01.2023. Весь товар, який було придбано ТОВ "Таєрс Імпекс», зокрема, це стосується товару з кодом УКТЗЕД 4011 (шини), зберігався у зазначених вище складських приміщеннях.

По коду « 07» позивач у поясненнях від 02.01.2024 №1 зазначав, що з березня 2023 року на роботу до ТОВ "Таєрс Імпекс" були прийняті: ОСОБА_2 на посаду менеджера зі збуту (код професії - 1475.4) за сумісництвом на умовах неповного робочого дня з 09:00 до 11:00 з посадовим окладом згідно штатного розпису та оплатою пропорційною відпрацьованого часу; ОСОБА_3 на посаду комірника за сумісництвом на умовах неповного робочого дня з 09:00 до 11:00 з посадовим окладом згідно штатного розпису та оплатою пропорційною відпрацьованого часу. Зазначене підтверджується податковими розрахунками сум доходу, нарахованого (сплаченого) на користь фізичних осіб, і сум утриманого з них податку за 2023 рік, штатним розписом Товариства, платіжним дорученнями про сплату ПДФО, військового збору та Єдиного соціального внеску, а також відповідними наказами. Також функції директора виконував ОСОБА_4 . Наразі функції директора виконує ОСОБА_5 . При цьому позивач зазначив, що на даний момент платник податків не веде господарську діяльність у зв`язку з віднесенням контролюючим органом його до переліку ризикових.

По коду "10" позивач вказав, що за період з березня 2023 року ТОВ "Таєрс Імпекс" не має господарських відносин із самозайнятими та/або фізичними особами. У відповідь на адвокатський запит ОСОБА_6 від 19.12.2023 за вих. №1912/23 ГУДПС у м. Києві листом від 25.12.2023 за №113866/6/26-15-18-06-08 повідомило, що відповідно до поданої звітності ТОВ "Таєрс Імпекс", а саме - звіту з податкового розрахунку сум доходу, нарахованого (сплаченого) на користь платників податків отриманого з них податку, а також сум нарахованого єдиного внеску за звітний період квартал 2023 року, не відображено суми, виплачені орендодавцю ФОП ОСОБА_1 . Між ФОП ОСОБА_1 та ТОВ "Таєрс Імпекс" укладено договір суборенди приміщення №1/23С від 01.01.2023, за яким були підписані наступні акти надання послуг: №1 від 31.01.2023, №2 від 28.02.2023, №3 від 31.03.2023, №4 від 30.04.2023, №5 від 31.05.2023. На користь ФОП ОСОБА_1 були перераховані кошти в наступних розмірах: 33 620,00 грн згідно з платіжною інструкцією №423 від 20.07.2023; 33 620,00 грн згідно з платіжною інструкцією №424 від 20.07.2023; 11 300,00 грн згідно з платіжною інструкцією №425 від 20.07.2023; 73 600,00 грн згідно з платіжною інструкцією №409 від 26.06.2023. Звертав увагу контролюючого органу на відсутність необхідності вносити виплати ФОП до зібраної звітності, яка включає в себе розрахунки з ПДФО, ЄСВ та ВС для фізичних осіб (4 ДФ) з огляду на те, що станом на день виникнення господарських відносин між ТОВ "Таєрс Імпекс" та ФОП ОСОБА_1 , останній був платником єдиного податку 3-ї групи зі ставкою 5%. Зазначив також, що ТОВ "Таєрс Імпекс" не нараховувало єдиний соціальний внесок по операціям з ФОП ОСОБА_1 , оскільки надані послуги відповідали зареєстрованим ФОП видам діяльності. Зокрема одним з видів господарської діяльності ФОП ОСОБА_1 є надання в оренду й експлуатацію власного чи орендованого нерухомого майна (КВЕД 68.20). Отже в даному випадку ТОВ "Таєрс Імпекс" були дотримані вимоги ПК в частині розрахунків та обліку податків з ФОП ОСОБА_1 (а.с. 131-132).

За наслідками розгляду вказаних пояснень Комісією ГУДПС прийнято рішення №1735 від 12.01.2024 (з урахуванням отриманих від платника податку інформації та копій відповідних документів від 02.01.2024 №1) про відповідність платника податку п. 8 Критеріїв ризиковості платника податку (а.с. 9).

У графі "У разі відповідності вимогам пункту 8 критеріїв ризиковості платника податку зазначається код (коди) податкової інформації, яка є підставою для прийняття рішення про відповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку" зазначено:

03 - відсутність необхідних умов та/або обсягів матеріальних ресурсів для виробництва товарів, виконання робіт або надання послуг в обсягах, відображених у податків накладнів/розрахунку коригування (відсутні відомості про об`єкти оподаткування, відсутнє придбання послуг оренди об`єктів оподаткування, послуг транспортування, послуг оренди місць зберігання товарно-матеріальних цінностей, послуг оренди місць зберігання паливно-мастильних матерілаів тощо), відповідно до поданої до контролюючих органів звітності.

07 - недостатня кількість трудових ресурсів, необхідних для здійснення господарських операцій в обсягах, зазначених у податковій накладній/розрахунку коригування (за відсутності інформації щодо придбання послуг з виконання робіт, які необхідні для здійснення господарської операції).

У графі "Інформація, за якою встановлена відповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку" зазначено:

Тип інформації - постачання; період здійснення господарської операції - з 16.07.2023 по 12.01.2024, код згідно з УКТЗЕД операції, визначеної як ризикова - 4011100090 податковий номер платника податку, задіяного в ризиковій операції - 38716224, дата включення платника податку, задіяного в ризиковій операції, до переліку платників, які відповідають критеріям ризиковості платника податку - 17.03.2023.

У графі "Ненадання платником податку копій документів, які можуть свідчити про невідповідність критеріям ризиковості платника податку***"" зазначено документи: договір з додатками до нього, первинні документи щодо постачання/придбання товарів/послуг, первинні документи щодо зберігання, первинні документи щодо транспортування, первинні документи щодо навантаження продукції, первинні документи щодо розвантаження продукції, складські документи (інвентаризаційні описи), накладна, банківська виписка з особових рахунків, розрахункових документ.

Не погодившись із правомірністю рішення відповідача в частині висновку про відповідність ТОВ "Таєрс Імпекс" пункту 8 Критеріїв ризиковості платника податків, позивач через представника звернувся до суду з цим позовом.

Надаючи правову оцінку спірним правовідносинам, суд виходить з наступного.

Правовідносини, що виникають у сфері справляння податків і зборів, зокрема щодо визначення вичерпного переліку податків та зборів, що справляються в Україні, та порядку їх адміністрування, платників податків та зборів, їх права та обов`язки, компетенцію контролюючих органів, повноваження і обов`язки їх посадових осіб під час адміністрування податків та зборів, а також відповідальність за порушення податкового законодавства урегульовані Податковим кодексом України (надалі - ПК України).

Підпунктом 20.1.45 статті 20 ПК України встановлено, що контролюючі органи мають право здійснювати щоденну обробку даних та інформації електронного кабінету, необхідних для виконання покладених на них функцій з адміністрування податкового законодавства та законодавства з інших питань, контроль за дотриманням якого покладено на контролюючий орган, що включає, зокрема, прийняття, обробку та аналіз документів та даних платників податків, здійснення повноважень, передбачених законом, які можуть бути реалізовані в електронній формі за допомогою засобів електронного зв`язку.

Відповідно до п. 61.1 ст. 61 ПК України, податковий контроль - система заходів, що вживаються контролюючими органами та координуються центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну фінансову політику, з метою контролю правильності нарахування, повноти і своєчасності сплати податків і зборів, а також дотримання законодавства з питань регулювання обігу готівки, проведення розрахункових та касових операцій, патентування, ліцензування та іншого законодавства, контроль за дотриманням якого покладено на контролюючі органи.

Згідно з пп. 62.1.2 ст. 62 ПК України, податковий контроль здійснюється шляхом інформаційно-аналітичного забезпечення діяльності контролюючих органів.

Відповідно до п. 71.1 ст. 71 ПК України, інформаційно-аналітичне забезпечення діяльності контролюючих органів - комплекс заходів, що координується центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну фінансову політику щодо збору, опрацювання та використання інформації, необхідної для виконання покладених на контролюючі органи функцій.

Статтею 74 ПК України визначено, що податкова інформація, зібрана відповідно до цього Кодексу, зберігається в базах даних Інформаційних, телекомунікаційних та інформаційно-телекомунікаційних систем (далі - Інформаційні системи) центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну податкову політику.

Інформаційні системи і засоби їх забезпечення, розроблені, виготовлені або придбані центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну податкову політику, є державною власністю.

Система захисту податкової інформації, що зберігається в базах даних Інформаційних систем, встановлюється центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну податкову політику.

Внесення інформації до баз даних Інформаційних систем та її опрацювання здійснюються контролюючим органом, визначеним підпунктом 41.1.1 пункту 41.1 статті 41 цього Кодексу, а також контролюючим органом, визначеним підпунктом 41.1.2 пункту 41.1 статті 41 цього Кодексу, в порядку інформаційної взаємодії відповідно до пункту 41.2 статті 41 цього Кодексу.

Перелік Інформаційних систем визначається центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну податкову політику.

Зібрана податкова інформація та результати її опрацювання використовуються для виконання покладених на контролюючі органи функцій та завдань, а також центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну фінансову політику, для формування та реалізації єдиної державної податкової політики.

Згідно з абз. 1 п. 201.1 ст. 201 ПК України, на дату виникнення податкових зобов`язань платник податку зобов`язаний скласти податкову накладну в електронній формі з дотриманням умови щодо реєстрації у порядку, визначеному законодавством, кваліфікованого електронного підпису уповноваженої платником особи та зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних у встановлений цим Кодексом термін.

Відповідно до п. 201.16 ст. 201 ПК України, реєстрація податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних може бути зупинена в порядку та на підставах, визначених Кабінетом Міністрів України.

Кабінетом Міністрів України прийнято постанову "Про затвердження порядків з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних" від 11.12.2019 №1165 (набрала чинності 01.02.2020), якою, зокрема, затверджено Порядок зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних (надалі - Порядок №1165).

Пунктом 1 Порядку №1165 встановлено, що цей Порядок визначає механізм зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі - Реєстр), організаційні та процедурні засади діяльності комісій з питань зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі (далі - комісії контролюючих органів), права та обов`язки їх членів.

Так, за змістом пункту 2 Порядку №1165, автоматизований моніторинг відповідності податкової накладної/розрахунку коригування критеріям оцінки ступеня ризиків - сукупність заходів та методів, що застосовуються контролюючим органом для виявлення ознак наявності ризиків порушення норм податкового законодавства за результатами проведення автоматизованого аналізу наявної в інформаційних системах контролюючих органів податкової інформації.

Згідно з пунктом 5 Порядку №1165, платник податку, яким складено та/або подано для реєстрації в Реєстрі податкову накладну / розрахунок коригування, що не відповідають жодній з ознак безумовної реєстрації, перевіряється щодо відповідності критеріям ризиковості платника податку.

Податкова накладна / розрахунок коригування, що не відповідають жодній з ознак безумовної реєстрації, перевіряються щодо відповідності відображених у них операцій критеріям ризиковості здійснення операцій.

Відповідно до пункту 6 Порядку №1165, у разі коли за результатами автоматизованого моніторингу платник податку, яким складено податкову накладну / розрахунок коригування, відповідає хоча б одному критерію ризиковості платника податку, реєстрація таких податкової накладної / розрахунку коригування зупиняється.

Питання відповідності/невідповідності платника податку критеріям ризиковості платника податку розглядається комісією регіонального рівня.

У разі встановлення відповідності платника податку хоча б одному з критеріїв ризиковості платника податку комісією регіонального рівня приймається рішення про відповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку.

Включення платника податку до переліку платників, які відповідають критеріям ризиковості платника податку, здійснюється в день проведення засідання комісії регіонального рівня та прийняття відповідного рішення.

Платник податку отримує рішення про відповідність критеріям ризиковості платника податку через електронний кабінет у день прийняття такого рішення.

У рішенні зазначається підстава, відповідно до якої встановлено відповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку.

У разі відповідності платника податку критеріям ризиковості платника податку згідно з пунктом 8 додатка 1 у відповідних полях рішення зазначаються детальна інформація, за якою встановлено відповідність критеріям ризиковості платника податку, тип операції (придбання/постачання), період здійснення господарської операції, код згідно з УКТЗЕД/Державним класифікатором/умовним кодом товару, податковий номер платника податку, задіяного в ризиковій операції, дата включення платника податку, задіяного в ризиковій операції, до переліку платників, які відповідають критеріям ризиковості платника податку.

У рішенні про відповідність платника податку вимогам пункту 8 додатка 1 комісія регіонального рівня зазначає наявну інформацію, що свідчить про відповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку, виявлену під час моніторингу господарських операцій, відображених у податкових накладних/розрахунках коригування, поданих для реєстрації в Реєстрі, у тому числі податкових накладних/розрахунках коригування, реєстрацію яких зупинено.

При цьому не може бути підставою для розгляду питання відповідності/невідповідності платника податку критеріям ризиковості платника податку згідно з пунктом 8 додатка 1 операція, відображена у податковій накладній/розрахунку коригування, дата реєстрації якої/якого у Реєстрі припадає на період, що перевищує 180 днів до дати прийняття рішення про відповідність критеріям ризиковості платника податку.

У разі отримання рішення про відповідність критеріям ризиковості платника податку платник податку має право подати на розгляд комісії регіонального рівня інформацію та копії відповідних документів, що свідчать про невідповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку.

Комісією регіонального рівня розглядається питання виключення платника податку з переліку платників, які відповідають критеріям ризиковості платника податку, у разі виявлення обставин та/або отримання інформації, що свідчать про невідповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку, та/або отримання інформації та копій відповідних документів від платника податку, що свідчать про невідповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку.

Інформація та копії документів подаються платником податку до ДПС в електронній формі засобами електронного зв`язку з урахуванням вимог Законів України Про електронні документи та електронний документообіг, Про електронні довірчі послуги та Порядку обміну електронними документами з контролюючими органами, затвердженого Мінфіном.

Документами, необхідними для розгляду питання виключення платника податку з переліку платників, які відповідають критеріям ризиковості платника податку, можуть бути: договори, зокрема зовнішньоекономічні контракти, з додатками до них; договори, довіреності, акти керівного органу платника податку, якими оформлено повноваження осіб, які одержують продукцію в інтересах платника податку для здійснення операції; первинні документи щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складські документи (інвентаризаційні описи), у тому числі рахунки-фактури/інвойси, акти приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявних типових форм та галузевої специфіки, накладні; розрахункові документи та/або банківські виписки з особових рахунків; документи щодо підтвердження відповідності продукції (декларації про відповідність, паспорти якості, сертифікати відповідності), наявність яких передбачено договором та/або законодавством; інші документи, що підтверджують невідповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку.

Інформацію та копії документів, подані платником податку, комісія регіонального рівня розглядає протягом семи робочих днів, що настають за датою їх надходження, та приймає відповідне рішення.

За результатами розгляду інформації та копій документів комісією регіонального рівня приймається рішення про відповідність/невідповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку, яке платник податку отримує в електронному кабінеті у день його прийняття (додаток 4).

Якщо за результатами розгляду інформації та копій документів, що свідчать про невідповідність платника податку вимогам пункту 8 додатка 1, комісією регіонального рівня прийнято рішення про відповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку, в такому рішенні зазначається:

актуальна інформація щодо податкової інформації, що стала підставою для розгляду питання про відповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку, та ризикових операцій, відображених у попередньому рішенні про відповідність критеріям ризиковості платника податку. До такої інформації не застосовуються вимоги абзацу дев`ятого цього пункту;

інформація щодо операцій, відображених у податковій накладній/розрахунку коригування, дата подання для реєстрації в Реєстрі яких не раніше 180 днів до дати прийняття попереднього рішення про відповідність критеріям ризиковості платника податку. До такої інформації не застосовуються вимоги абзацу дев`ятого цього пункту.

У разі прийняття комісією регіонального рівня рішення про відповідність критеріям ризиковості платника податку за результатами розгляду інформації та копій документів, що свідчать про невідповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку, попереднє рішення про відповідність критеріям ризиковості платника податку втрачає чинність.

У разі виявлення обставин та/або отримання інформації, визначених абзацом дев`ятим цього пункту, та прийняття комісією регіонального рівня рішення про невідповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку платник податку отримує таке рішення в електронному кабінеті в день його прийняття (додаток 4).

У рішенні про відповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку (додаток 4) за результатами розгляду інформації та копій документів, надісланих відповідно до абзацу восьмого цього пункту, комісія регіонального рівня у відповідних полях рішення зазначає детальну інформацію, за якою встановлено відповідність критеріям ризиковості платника податку, зазначає/обирає з переліку документ/документи, не наданий/не надані платником податку, який може/які можуть свідчити про невідповідність критеріям ризиковості платника податку.

У разі виключення платника податку з переліку платників, які відповідають критеріям ризиковості платника податку, на підставі рішення комісії регіонального рівня або рішення суду автоматично виключаються з переліку ризикових його контрагенти за умови, що:

виключною підставою для включення такого контрагента до переліку платників, які відповідають критеріям ризиковості на підставі пункту 8 додатка 1, було здійснення операції з таким платником податку;

відсутні інші підстави та інформація, за якою встановлено відповідність контрагента критеріям ризиковості платника податку.

Рішення про відповідність/невідповідність критеріям ризиковості платника податку набирає чинності у день засідання комісії регіонального рівня та прийняття відповідного рішення.

Комісія регіонального рівня постійно проводить моніторинг щодо відповідності/невідповідності платників податку критеріям ризиковості платника податку.

Додатком 1 до Порядку №1165 визначено Критерії ризиковості платника податку на додану вартість, відповідно до пункту 8 яких одним з таких критеріїв є обставини наявності у контролюючих органів податкової інформації, яка стала відома у процесі провадження поточної діяльності під час виконання покладених на контролюючі органи завдань і функцій, що визначає ризиковість здійснення господарської операції, зазначеної в поданих для реєстрації податковій накладній / розрахунку коригування.

Так, рішенням Комісії про відповідність/невідповідність платника податку на додану вартість критеріям ризиковості платника податку №1735 від 12.01.2024 віднесено ТОВ "Таєрс Імпекс" до переліку платників податків, які відповідають критеріям ризиковості.

Як встановлено судом, спірне рішення прийнято відповідачем з урахуванням отриманої від платника податку інформації та копій наданих ним документів від 02.01.2024 №1.

У своїх поясненнях від 02.01.2024 №1 до ГУДПС щодо коду "03" позивач зазначав, що станом на день прийняття рішення, ТОВ "Таєрс Імпекс" використовувало у господарській діяльності нерухоме майно, яке відображене у ф. 20ОПП, зокрема: офісне приміщення, яке орендується у ТОВ «Артеміда Трейд» на підставі договору суборенди №1/12 від 04.01.2022; складське приміщення площею 100 м2, орендоване у ТОВ «Артеміда Трейд» на підставі договору суборенди приміщення №1/03 від 01.03.2022; складське приміщення площею 336,20 м2, орендоване у ФОП ОСОБА_1 на підставі договору суборенди приміщення №1/23С від 01.01.2023. Весь товар, який було придбано ТОВ "Таєрс Імпекс», зокрема, це стосується товару з кодом УКТЗЕД 4011 (шини) зберігався в зазначених вище складських приміщеннях. З приводу коду "07" зазначив, що з березня 2023 року на роботу до ТОВ "Таєрс Імпекс" були прийняті: ОСОБА_2 на посаду менеджера зі збуту (код професії - 1475.4) за сумісництвом на умовах неповного робочого дня; ОСОБА_3 на посаду комірника за сумісництвом на умовах неповного робочого дня. Зазначене підтверджується податковими розрахунками сум доходу, нарахованого (сплаченого) на користь фізичних осіб, і сум утриманого з них податку за 2023 рік, штатним розписом Товариства, платіжним дорученнями про сплату ПДФО, військового збору та Єдиного соціального внеску, а також відповідними наказами. Також функції директора виконував ОСОБА_4 . Станом на день подання дійсних пояснення функції директора виконує ОСОБА_5 . При цьому позивач зазначив, що на даний момент платник податків не веде господарську діяльність у зв`язку з віднесенням контролюючим органом його до переліку ризикових.

Як вже з`ясовано вище, у графі "Ненадання платником податку копій документів, які можуть свідчити про невідповідність критеріям ризиковості платника податку***" податковим органом зазначено документи: договір з додатками до нього, первинні документи щодо постачання/придбання товарів/послуг, первинні документи щодо зберігання, первинні документи щодо транспортування, первинні документи щодо навантаження продукції, первинні документи щодо розвантаження продукції, складські документи (інвентаризаційні описи), накладна, банківська виписка з особових рахунків, розрахункових документ.

У зв`язку з цим суд зазначає, що у формі спірного рішення вказано про необхідність зазначення пункту критерію ризиковості платника податку, а у разі відповідності суб`єкта пункту 8 Критеріїв ризиковості платника податку необхідно також зазначити, яка саме інформація була підставою для висновків про відповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку.

Всупереч наведеному в оскаржуваному рішенні не конкретизовано які саме документи були надані платником та в чому саме полягають їх недоліки. Оскаржуване рішення не містить будь-якої мотивації підстав та причин віднесення підприємства до ризикових платників податків відповідно до п. 8 Критеріїв ризиковості, як і не містить доказів наявності податкової інформації, що свідчить про наявність ознак здійснення ризикових операцій платником з посиланнями на відповідні документи.

Відповідач не надав суду доказів провадження заявником господарської діяльності в умовах та за обставин, які свідчать про порушення вимог чинного законодавства.

Тобто, оскаржуване у даній справі рішення фактично ґрунтується на припущеннях, що свідчить про його необґрунтованість.

Посилання відповідача на наявність податкової інформації є недостатнім для формулювання висновку про те, що ТОВ "Таєрс Імпекс" відповідає п. 8 Критеріїв ризиковості, позаяк зміст спірного рішення не містить вказівки на підставі чого саме було сформульовано відповідний висновок, не містить будь-яких відомостей щодо суті та характеру податкової інформації, яка стала підставою для прийняття такого рішення, не ідентифіковано конкретні ризикові операції та/або податкові накладні платника, в яких були зафіксовані такі операції. Натомість контролюючим органом лише зазначений пункт 8 Критеріїв ризиковості.

Верховний Суд у постановах від 16.12.2020 у справі №340/474/20, від 05.01.2021 у справі №640/10988/20, від 05.01.2021 у справі № 640/11321/20 зазначав, що при вирішенні спорів такої категорії суди попередніх інстанцій, з огляду на правове регулювання і характер цих відносин, мають досліджувати і надавати оцінку змісту оскаржуваного рішення, змісту протоколу засідання комісій та наданих податковим органом документів, порядку прийняття рішення та повноваженням комісії контролюючого органу.

Також суд касаційної інстанції зазначав, що комісія контролюючого органу, приймаючи рішення з посиланням на те, що у контролюючих органах наявна податкова інформація, яка стала відома у процесі провадження поточної діяльності під час виконання покладених на контролюючі органи завдань і функцій, що визначає ризиковість здійснення господарської операції, має обґрунтувати суду на підставі якої інформації комісія дійшла такого висновку та надати належні, допустимі докази в підтвердження цієї інформації. Рішення про відповідність платника податку на додану вартість критеріям ризиковості платника податку може бути прийнято лише після перевірки одержаної від платника податків податкової накладної на предмет наявності підстав для зупинення реєстрації.

Разом з цим, у спірних відносинах прийняттю оскаржуваного рішення не передувало подання позивачем на реєстрацію податкових накладних.

Крім того, відповідачем не надано до матеріалів справи протокол засідання Комісії ГУДПС з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в ЄРПН, під час якого позивач був внесений до переліку ризикових.

З огляду на викладене суд вважає, що відповідач, як суб`єкт владних повноважень, не надав належних доказів в обґрунтування правомірності свого рішення та не довів наявності обґрунтованих підстав для віднесення позивача до переліку платників, які відповідають критеріям ризиковості відповідно до пункту 8 Критеріїв ризиковості, тоді як судом такі не встановлені.

Наведений вище висновок узгоджується з правовою позицією Верховного Суду, яка була викладена у постановах від 22.07.2021 у справі №520/111/20, від 05.01.2021 у справі №640/11321/20, від 05.01.2021 у справі №640/10988/20, від 23.06.2022 у справі №640/6130/20.

Суд завертає увагу на те, що загальними вимогами, які висуваються до акту індивідуальної дії, як акта правозастосування, є його обґрунтованість та вмотивованість, тобто наведення податковим органом конкретних підстав його прийняття (фактичних і юридичних), а також переконливих і зрозумілих мотивів його прийняття. Крім того, акти, що затверджують критерії ризиковості здійснення операцій мають на меті встановити норми права, які зачіпають права, свободи й законні інтереси громадян та інших осіб, а відтак підлягають обов`язковій реєстрації у порядку, визначеному діючим законодавством.

Проте, відповідачем не надано будь-яких належних доказів, які б підтверджували правомірність включення позивача до переліку ризикових платників податків.

Водночас суд зауважує, що здійснення моніторингу відповідності податкових накладних/розрахунків коригування критеріям оцінки ступеня ризиків є превентивним заходом, спрямованим на убезпечення від безпідставного формування податкового кредиту за операціями, що не підтверджені первинними документами або підтверджені платником податку копіями документів, які складені з порушенням законодавства. При цьому здійснення моніторингу не повинне підміняти за своїм змістом проведення податкових перевірок як способу реалізації владних управлінських функцій податкового органу.

Отже, у разі наявності у контролюючого органу інформації, що може свідчити про вчинення позивачем порушень вимог податкового законодавства, такий орган не позбавлений можливості призначити та провести документальну перевірку платника податку, за результатами якої дослідити питання ведення ним господарської діяльності та правомірності відображення її результатів у податковому обліку.

Посилання відповідача на постанову Верховного Суду від 20.11.2019 у справі №480/4006/18 щодо того, що включення платника податків до переліку ризикових не порушує його прав, не є релевантним до спірних правовідносин, ухвалене за інших фактичних обставин під час дії норм Порядку зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 21.02.2018 №117, який на час прийняття спірного рішення втратив чинність.

Суд зазначає, що оскаржуване рішення є підставою для автоматичного зупинення реєстрації податкових накладних в ЄРПН і це створює відповідні перешкоди у господарській діяльності позивача. Наявність запису в базах даних ДПС про ТОВ "Таєрс Імпекс" як ризикове підприємство порушує права та охоронювані законом інтереси платника, оскільки не дозволяє виконувати покладений на останнього обов`язок щодо реєстрації податкових накладних, що, у свою чергу, фактично позбавляє можливості позивача належним чином провадити свою господарську діяльність.

Враховуючи вищенаведене, суд вважає, що належним способом захисту порушеного права позивача у спірних відносинах буде саме зобов`язання ГУДПС виключити Товариство з переліку платників податків, які відповідають критеріям ризиковості.

Під час судового розгляду справи відповідач, як суб`єкт владних повноважень, не довів належними засобами доказування правомірність та обґрунтованість оскаржуваного рішення, а тому позовні вимоги ТОВ "Таєрс Імпекс", з урахуванням встановлених судом обставин справи, підлягають задоволенню у повному обсязі.

За правилом ч. 1 ст. 139 КАС України понесені позивачем судові витрати на оплату судового збору у розмірі 4844,80 грн слід стягнути на його користь за рахунок бюджетних асигнувань ГУДПС.

Керуючись статтями 241-245 Кодексу адміністративного судочинства України, суд

В И Р І Ш И В:

Позов Товариства з обмеженою відповідальністю "Таєрс Імпекс" до Головного управління ДПС у Полтавській області про визнання дій та бездіяльності протиправними та зобов`язання вчинити певні дії - задовольнити.

Визнати протиправним та скасувати рішення Комісії Головного управління ДПС у Полтавській області з питань зупинення реєстрації податкової накладеної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних про відповідність/невідповідність платника податку на додану вартість критеріям ризиковості платника податку від 12.01.2024 №1735.

Зобов`язати Головне управління ДПС у Полтавській області виключити Товариство з обмеженою відповідальністю "Таєрс Імпекс" (код ЄДРПОУ 38716224) з переліку ризикових платників податків.

Стягнути за рахунок бюджетних асигнувань Головного управління ДПС в Полтавській області на користь Товариства з обмеженою відповідальністю "Таєрс Імпекс" судові витрати, що пов`язані зі сплатою судового збору, у розмірі 4844 (чотири тисячі вісімсот сорок чотири) грн 80 коп.

Позивач: Товариство з обмеженою відповідальністю "Таєрс Імпекс" (код ЄДРПОУ 38716224; вул. Старий Поділ, буд. 4, м. Полтава, 36022).

Відповідач: Головне управління ДПС у Полтавській області (код ЄДРПОУ ВП 44057192; вул. Європейська, буд. 4, м. Полтава, 36000).

Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо таку скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Рішення суду може бути оскаржене в апеляційному порядку до Другого апеляційного адміністративного суду впродовж тридцяти днів з моменту його підписання.

СуддяЄ.Б. Супрун

СудПолтавський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення21.06.2024
Оприлюднено24.06.2024
Номер документу119904778
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи з приводу адміністрування податків, зборів, платежів, а також контролю за дотриманням вимог податкового законодавства, зокрема щодо реалізації податкового контролю

Судовий реєстр по справі —440/1081/24

Ухвала від 14.11.2024

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Васильєва І.А.

Постанова від 30.09.2024

Адміністративне

Другий апеляційний адміністративний суд

Присяжнюк О.В.

Ухвала від 25.07.2024

Адміністративне

Полтавський окружний адміністративний суд

Є.Б. Супрун

Рішення від 21.06.2024

Адміністративне

Полтавський окружний адміністративний суд

Є.Б. Супрун

Ухвала від 26.02.2024

Адміністративне

Полтавський окружний адміністративний суд

Є.Б. Супрун

Ухвала від 31.01.2024

Адміністративне

Полтавський окружний адміністративний суд

Є.Б. Супрун

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні