Рішення
від 20.06.2024 по справі 440/4829/24
ПОЛТАВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ПОЛТАВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

20 червня 2024 рокум. ПолтаваСправа № 440/4829/24

Полтавський окружний адміністративний суд у складі судді Слободянюк Н.І., розглянувши за правилами спрощеного позовного провадження у порядку письмового провадження справу за адміністративним позовом ОСОБА_1 до Військової частини НОМЕР_1 , третя особа, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору, на стороні позивача: ОСОБА_2 про визнання протиправним наказу та зобов`язання вчинити певні дії,

В С Т А Н О В И В:

Адвокат Буряк Дмитро Миколайович подав до Полтавського окружного адміністративного суду позовну заяву ОСОБА_3 /надалі позивач, ОСОБА_3 / до Військової частини НОМЕР_2 /надалі відповідач/ про визнання протиправним та скасування повністю наказу військової частини НОМЕР_2 від 20 березня 2024 року №55 "Про результати службового розслідування", яким старшого лейтенанта ОСОБА_3 притягнуто до дисциплінарної відповідальності у вигляді "сувора догана" /а.с. 1-7/.

Позов обґрунтований тим, що наказом військової частини НОМЕР_2 від 20 березня 2024 року №55 "Про результати службового розслідування" позивача притягнуто до дисциплінарної відповідальності та на нього накладено стягнення у вигляді суворої догани. З вказаним наказом позивач не погоджується, оскільки він 18 січня 2023 року, виконуючи службові обов`язки по захисту Батьківщини під час бойових дій в районі «Соледару», отримав травму (контузію), у зв`язку із чим тривалий час лікується. Позивач неодноразово звертався до командира з рапортами про проведення службового розслідування за фактом отриманої травми, однак такі рапорти були проігноровані. Про наявність медичної довідки форми 100 командиру військової частини НОМЕР_3 було відомо ще з січня 2023 року. Крім того, службове розслідування, за результатами якого прийнято оскаржуваний наказ, проведено не об`єктивно та упереджено внаслідок наявності конфлікту між позивачем та командиром військової частини НОМЕР_3 , з урахуванням пояснень осіб, які не перебували разом із позивачем на момент отримання ним травми, та без врахування пояснень осіб, які безпосередньо перебували з позивачем у такий момент. Жодного дисциплінарного порушення позивач не вчинив, форму 100 отримав правомірно та до правильності її заповнення не має відношення, так як вказане покладається на лікарів, які йому надавали медичну допомогу. Оскаржуваний наказ не містить посилання на пункт чи статтю, які він порушив, та обґрунтування необхідності застосування суворої догани.

Ухвалою Полтавського окружного адміністративного суду від 23 квітня 2024 року позовну заяву прийнято до розгляду та відкрито провадження у справі за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення (виклику) учасників справи, витребувано докази.

Відповідач позов не визнав та у відзиві на позовну заяву /а.с. 44-49/ зазначив, що командиром військової частини НОМЕР_3 (безпосереднього підпорядкування військовій частині НОМЕР_2 ) підполковником ОСОБА_4 було подано рапорт (вих № 215 від 02 лютого 2024 року) на ім`я командира військової частини НОМЕР_2 щодо можливої підробки (фальсифікації) первинної медичної карти форми 100 (згідно Додатку № 2 до Настанови з медичного забезпечення Збройних Сил України на особливий період, затвердженого наказом начальника генерального штабу Збройних Сил України від 11 лютого 2019 року №60) позивачем. За зверненням командира військової частини НОМЕР_3 та у зв`язку з неодноразовими зверненнями позивача командиром військової частини НОМЕР_2 було прийнято рішення про призначення службового розслідування: наказ командира військової частини НОМЕР_2 від 03 лютого 2024 року №66. Під час проведення зазначеного службового розслідування було встановлено, що позивач шляхом підроблення чи в інший спосіб отримав в невідомому медичному підрозділі та не зрозуміло відякого лікаря (медичного працівника) первинну медичну картку форми 100 (згідно Додатку №2 до Настанови з медичного забезпечення Збройних Сил України на особливий період, затвердженого наказом начальника генерального штабу Збройних Сил України від 11 лютого 2019 року №60) з неправдивими даними стосовно поранення, на підставі якої останньому було видано Довідку ВЛК №352 від 18 січня 2024 року про обмежену придатність до військової служби, та на підставі чого позивач звернувся до військової частини НОМЕР_3 за направленням на медико-соціальну експертну комісію для визначення відсотку втрати працездатності, що у випадку визначення відсотку втрати працездатності може призвести до незаконної виплати останньому одноразової грошової допомоги, а отже завдати державі матеріальної шкоди. Тобто в діях позивача вбачаються ознаки правопорушення, передбаченого частинами першою та четвертою статті 358 Кримінального кодексу України, тобто можливе підроблення офіційного документа первинної медичної картки форми 100 (згідно Додатку №2 до Настанови з медичного забезпечення Збройних Сил України на особливий період, затвердженого наказом начальника генерального штабу Збройних Сил України від 11 лютого 2019 року №60). За результатами службового розслідування командиром військової частини НОМЕР_2 було видано наказ (з основної діяльності) від 20 березня 2024 року № 55 «Про результати службового розслідування», яким за порушення вимог статей 11, 12, 16, 49 Статуту внутрішньої служби Збройних Сил України, статей 1, 3, 4, 5 Дисциплінарного статуту Збройних Сил України, вчинення негідного військовослужбовця вчинку, який має ознаки кримінального правопорушення, передбаченого частинами першою, четвертою статті 358 Кримінального кодексу України, а саме: підробка або отримання якимось іншим неправомірним чином первинної медичної картки форми 100 (згідно Додатку №2 до Настанови з медичного забезпечення Збройних Сил України на особливий період, затвердженого наказом начальника генерального штабу Збройних Сил України від 11 лютого 2019 року №60), позивача було притягнуто до дисциплінарної відповідальності та накладено дисциплінарне стягнення «сувора догана».

Справу розглянуто судом за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення сторін відповідно до пункту 1 частини шостої статті 12 та частини п`ятої статті 262 Кодексу адміністративного судочинства України.

Фіксування судового засідання за допомогою звукозаписувального технічного засобу не здійснювалося на підставі частини четвертої статті 229 КАС України.

Дослідивши письмові докази, суд встановив такі обставини та відповідні до них правовідносини.

Згідно з Витягом із наказу командира військової частини НОМЕР_3 (по стройовій частині) від 24 лютого 2022 року №39 (пункт 2.495) /а.с. 51/ в зв`язку з військовою агресією Російської Федерації проти України та введення із 24 лютого 2022 року в нашій державі воєнного стану Указом Президента України від 24 лютого 2022 року та відповідно до Указу Президента України від 24 лютого 2022 року №69/2022 Про загальну мобілізацію призначено молодшого лейтенанта ОСОБА_3 на посаду лікаря медичного пункту військової частини НОМЕР_3 , з 24 лютого 2022 року зарахувати до списків особового складу військової частини, поставити на всі види забезпечення і вважати таким, що з 24 лютого 2022 року справу та посаду прийняв та приступив до виконання службових обов`язків за посадою з посадовим окладом 3440 гривень на місяць, тарифний розряд - 12, шпк старший лейтенант медичної служби.

Відповідно до матеріалів службового розслідування /а.с.52-87, 100-133/ у період з 03 лютого 2024 року по 20 березня 2024 року командиром медичної роти військової частини НОМЕР_2 майором медичної служби ОСОБА_5 було проведено службове розслідування стосовно обставин та уточнення причин і умов щодо можливого факту підробки первинної медичної документації (Форма 100 згідно Додатку №2 до Настанови з медичного забезпечення Збройних Сил України на особливий період), що ймовірно мало місце в період 18 січня 2022 року лікарем медичного пункту військової частини НОМЕР_3 старшим лейтенантом медичної служби ОСОБА_3 , а також встановлення ступеню його вини.

Наказом командира Військової частини НОМЕР_2 (з основної діяльності) №55 від 20 березня 2024 року Про результати службового розслідування /а.с. 9-12/, наказано:

1. Службове розслідування, стосовно з`ясування обставин та уточнення причин і умов, щодо можливого факту підробки первинної медичної картки форма 100 (згідно Додатку №2 до Настанови з медичного забезпечення Збройних Сил України на особливий період, затвердженого наказом начальника генерального штабу Збройних Сил України від 11 лютого 2019 року №60), що ймовірно мали місце в період з 18 січня 2022 року лікарем медичного пункту військової частини НОМЕР_3 , старшим лейтенантом медичної служби ОСОБА_6 , а також встановлення ступеню його вини вважати завершеним;

2. За порушення вимог статей 11, 12, 16, 49 Статуту внутрішньої служби Збройних Сил України, статей 1, 3, 4, 5 Дисциплінарного статуту Збройних Сил України, вчинення негідного військовослужбовця вчинку, який має ознаки кримінального правопорушення, передбаченого частинами першою, четвертою статті 358 Кримінального кодексу України, а саме: підробка або отримання якимось іншим неправомірним чином первинної медичної картки форми 100 (згідно Додатку №2 до Настанови з медичного забезпечення Збройних Сил України на особливий період, затвердженого наказом начальника генерального штабу Збройних Сил України від 11 лютого 2019 року №60), лікаря медичного пункту військової частини НОМЕР_3 , старшого лейтенанта медичної служби ОСОБА_3 , притягнути до дисциплінарної відповідальності - накласти дисциплінарне стягнення сувора догана;

3. Для верифікації правильності здійснених правових висновків та встановлення наявності/відсутності у діяннях старшого лейтенанта медичної служби ОСОБА_3 складу кримінального правопорушення, передбаченого частинами першою, четвертою статті 358 Кримінального кодексу України (Підроблення документів, печаток, штампів та бланків, збут чи використання підроблених документів, печаток, штампів). Заступнику командира - начальнику відділення морально-психологічного забезпечення військової частини НОМЕР_2 , підготувати та направити матеріали службового розслідування до ІНФОРМАЦІЯ_1 та керівнику спеціалізованої прокуратуру у сфері оборони Східного регіону м. Краматорськ.

В обґрунтування вказаного наказу зазначено, що: відповідно до вимог статті 85 Дисциплінарного статуту Збройних Сил України, Порядку проведення службового розслідування у Збройних Силах України, затвердженого наказом Міністерства Оборони України від 21 листопада 2017 року №608 (зі змінами), зареєстрованим в Міністерстві юстиції України 13 грудня 2017 року за №1503/31317, наказу командира військової частини НОМЕР_2 від 03 лютого 2024 року №66 «Про призначення службового розслідування» командиром медичної роти військової частини НОМЕР_2 майором медичної служби ОСОБА_5 було проведено службове розслідування з метою з`ясування обставин та уточнення причин і умов щодо можливого факту підробки первинної медичної документації (Форма 100 згідно Додатку №2 до Настанови з медичного забезпечення Збройних Сил України на особливий період), що ймовірно мало місце в період 18 січня 2023 року лікарем медичного пункту військової частини НОМЕР_3 старшим лейтенантом медичної служби ОСОБА_3 , а також встановлення ступеню його вини.

Під час проведення службового розслідування на підставі рапорту командира військової частини НОМЕР_3 підполковника ОСОБА_7 стало відомо щодо можливого факту підробки (фальсифікації) первинної медичної картки форми 100 (згідно Додатку №2 до Настанови з медичного забезпечення Збройних Сил України на особливий період, затвердженого наказом начальника генерального штабу Збройних Сил України від 11 лютого 2019 року №60) на старшого лейтенанта медичної служби ОСОБА_3 , на підставі якої він отримав висновок ВЛК №352 від 18 січня 2024 року та прагне пройти медично - соціальну експертну комісію для визначення відсотка непрацездатності, було встановлено:

Відповідно до первинної медичної картки форми 100 (Додатку №2 Настанови з медичного забезпечення Збройних Сил України на особливий період, затвердженого наказом начальника генерального штабу Збройних Сил України від 11 лютого 2019 року №60), виданої медичним пунктом (не вказано найменування медичного пункту (закладу), відсутній штамп медичного пункту (закладу)) 18 січня 2023 року в 18:10, ОСОБА_3 було встановлено діагноз: Акубаротравма. Закрита черепно-мозкова травма, струс головного мозку. Проте на лицьовому та зворотному боці первинної медичної картки форми 100 (згідно Додатку №2 до Настанови з медичного забезпечення Збройних Сил України на особливий період, затвердженого наказом начальника генерального штабу Збройних Сил України від 11 лютого 2019 року №60) відсутні розшифровки підписів лікарів (медичного персоналу) та печатки військової частини (закладу), що являється порушенням вимог заповнення до первинної медичної картки форми 100 (Додатку №2 Настанови з медичного забезпечення Збройних Сил України на особливий період, затвердженого наказом начальника генерального штабу Збройних Сил України від 11 лютого 2019 року №60) (також не вказана дата та час отримання травмування(поранення)). Вказані недоліки (невідповідності) у первинній медичній картці форми 100 (Додатку №2 Настанови з медичного забезпечення Збройних Сил України на особливий період, затвердженого наказом начальника генерального штабу Збройних Сил України від 11 лютого 2019 року №60) унеможливлюють ідентифікацію медичного підрозділу та медичного працівника, який виписав її та проводив огляд лейтенанта медичної служби ОСОБА_3 . Крім того, було надіслано запит до військової частини НОМЕР_4 (військовий мобільний госпіталь), який розміщувався на території 2-гої міської лікарні міста Краматорськ та в який згідно визначеним етапам евакуації доставлялися поранені військовослужбовці з військової частини НОМЕР_3 . В «Книзі обліку травм військової частини НОМЕР_3 » відсутні записи щодо звернення з приводу поранення лейтенанта медичної служби ОСОБА_3 в період 18 січня 2023 року.

У відповідності з журналом ведення бойових дій військової частини НОМЕР_3 та військової частини НОМЕР_2 записів за 18 січня 2023 року відносно отримання поранення, виконання бойових завдань, чи будь-якого іншого запису відносно лейтенанта медичної служби ОСОБА_3 відсутні.

Згідно відповіді на запит щодо можливого надання медичної допомоги лейтенанту медичної служби ОСОБА_3 у військовій частині НОМЕР_4 була отримана відповідь, що даний військовослужбовець у зазначений проміжок часу (18 січня 2023 року) не звертався.

Таким чином, згідно пояснень старшого лейтенанта медичної служби ОСОБА_3 йому надавалася медична допомога в Краматорській міській лікарні №2 (де на той час розміщувалась військова частина НОМЕР_4 (військовий мобільний госпіталь), проте з пояснень капітана медичної служби ОСОБА_8 та солдата ОСОБА_9 відомо про те, що старший лейтенант медичної служби ОСОБА_3 був доставлений на територію 2-гої міської лікарні м. Краматорськ (при чому свідки зазначають різний час), але підтвердження надання медичної допомоги чи хоча б огляду лікарями військової частини НОМЕР_4 старшого лейтенанта медичної служби ОСОБА_3 відомо лише зі слів останнього, що спростовано відповіддю з військової частини НОМЕР_4 від 09 лютого 2024 року №590/490.

Відсутність старшого лейтенанта медичної служби ОСОБА_3 на точці евакуації підтверджують його пояснення так як останній зазначає, що перебував в районі населеного пункту Дружківка околиці населеного пункту Соледар на трасі Бахмут-Слав`янськ, зазначені пояснення свідчать проте, що старший лейтенант медичної служби ОСОБА_3 не орієнтується, де була розміщена точка медичної евакуації. Населений пункт Дружківка знаходиться близько 60 кілометрів (автомобільним шляхом) від околиць міста Соледар, а точка евакуації знаходилась на перехресті шляху Бахмут - Слав`янськ з населеним пунктом Залізнянське.

19 січня 2024 року старшим лейтенантом медичної служби ОСОБА_3 був написаний рапорт на ім`я командира військової частини НОМЕР_3 , в якому, старший лейтенант медичної служби ОСОБА_3 посилаючись на Положення про порядок, умови та критерії встановлення інвалідності, затверджене Постановою Кабінету Міністрів України від 03 грудня 2009 року №1317, та з метою встановлення групи інвалідності ( визначення відсотку втрати працездатності) визначення потреби в протезуванні, просить направити його на медико-соціальну експертну комісію.

Також 22 січня 2024 року Полтавським окружним адміністративним судом було відкрито провадження за позовом старшого лейтенанта медичної служби ОСОБА_3 до військової частини НОМЕР_3 з позовними вимогами: визнати незаконною відмову Військової частини НОМЕР_3 у непроведенні службового розслідування за рапортом ОСОБА_3 щодо отримання ним в січні 2023 року акубартравми (контузії) під час виконання обов`язку військової служби по захисту Батьківщини; зобов`язати Військову частину НОМЕР_3 провести службове розслідування за рапортом ОСОБА_3 щодо отримання ним в січні 2023 року акубаротравми (контузії) під час виконання обов`язку військової служби по захисту Батьківщини.

Свої позовні вимоги старший лейтенант медичної служби ОСОБА_3 обґрунтовує тим, що 18 січня 2023 року він отримав травму (контузію), що підтверджено первинною медичною карткою форми 100 (Додатку №2 Настанови з медичного забезпечення Збройних Сил України на особливий період, затвердженого наказом начальника генерального штабу Збройних Сил України від 11 лютого 2019 року №60) та додає первинну медичну картку форми 100 (Додатку №2 Настанови з медичного забезпечення Збройних Сил України на особливий період, затвердженого наказом начальника генерального штабу Збройних Сил України від 11 лютого 2019 року №60) (завірену адвокатом).

Порівнюючи свідчення капітана ОСОБА_10 , який спілкувався з лейтенантом медичної служби ОСОБА_3 в місці постійної дислокації військової частини НОМЕР_3 ( АДРЕСА_1 ) близько 19:00 18 січня 2023 року, та записом в первинній медичної картки форми 100 (Додатку №2 Настанови з медичного забезпечення Збройних Сил України на особливий період, затвердженого наказом начальника генерального штабу Збройних Сил України від 11 лютого 2019 року №60), який датується 18:10 год. 18 січня 2023 року (по свідченню старшого лейтенанта медичної служби Чуприни поранення отримав в темну пору доби, а медичну допомогу отримав в місті Краматорськ Донецької області); дані факти виключають можливість в короткий часовий проміжок переміщення, старшого лейтенанта медичної служби ОСОБА_3 , на значну відстань з міста Краматорськ Донецької області до села Розсошенці Полтавського району Полтавської області, тим самим із свідчень - старшого солдата ОСОБА_11 , старшого солдата ОСОБА_12 лейтенанта медичної служби ОСОБА_3 після 10:00 ранку 18 січня 2023 року більше не бачили на визначеній точці медичної евакуації на повороті траси Бахмут - Слав`янськ біля села Залізнянське; капітан медичної служби ОСОБА_8 останній раз лейтенанта медичної служби ОСОБА_3 бачив близько 12:00 18 січня 2023 року в місті Слов`янськ Донецької області підсумовуючи дані свідчення стає зрозуміло, що факт спілкування капітана ОСОБА_10 і лейтенанта медичної служби ОСОБА_3 о 19:00 18 січня 2023 року в пункті постійної дислокації військової частини НОМЕР_3 ( АДРЕСА_1 ) стає можливим (даний проміжок часу з 12:00 до 19:00 18 січня 2023 року дозволяє на автомобільному транспортні подолати відстань від міста Слов`янськ Донецької області до села Розсошенці Полтавського району Полтавської області). Підсумовуючи вище наведені факти унеможливлюється варіант отримання поранення (травмування) старшим лейтенантом медичної служби ОСОБА_3 під час перебування на визначеній точці медичної евакуації на повороті траси Бахмут - Слав`янськ біля села Залізнянське і виникає сумнів щодо достовірності заповнення первинної медичної картки форми 100 (згідно Додатку №2 до Настанови з медичного забезпечення Збройних Сил України на особливий період, затвердженого наказом начальника генерального штабу Збройних Сил України від 11 лютого 2019 року №60).

Враховуючи вимоги щодо оформлення первинної медичної картки форми 100 (згідно Додатку №2 до Настанови з медичного забезпечення Збройних Сил України на особливий період, затвердженого наказом начальника генерального штабу Збройних Сил України від 11 лютого 2019 року №60) слід зазначити наступне:

- на етапі медичної евакуації, де пораненому вперше надано першу лікарську допомогу, заповнюється лицьовий бік первинної медичної картки форми 100 та її корінець. Після цього первинної медичної картки форми 100 відривається від корінця, який використовується для складання чергового донесення з медичної служби. Заповнена первинна медична картка форми 100 підписується лікарем, завіряється печаткою військової частини(закладу) та разом із пораненим, що евакуюється, відправляється на наступний етап медичної евакуації.

На представленій первинній медичній картці форми 100 (згідно Додатку №2 до Настанови з медичного забезпечення Збройних Сил України на особливий період, затвердженого наказом начальника генерального штабу Збройних Сил України від 11 лютого 2019 року №60) відсутні печатки військової частини (закладу) та розшифровка підписів медичних працівників, що не дає можливості ідентифікації достовірності встановленого діагнозу та місця надання медичної допомоги.

Згідно пункту 21.25 глави 21 розділу II Положення про військово-лікарську експертизу в Збройних Силах України, затвердженого наказом Міністра оборони України 14 серпня 2008 року №402 :

- 21.25. Для прийняття постанови про причинний зв`язок захворювання, травми (поранення, контузії, каліцтва), у тому числі які призвели до загибелі (смерті) військовослужбовця, до штатної ВЛК разом із заявою військовослужбовця (члена сім`ї, батьків, утриманців загиблого (померлого) військовослужбовця) або разом із листом командира (начальника) військової частини (закладу, установи), ІНФОРМАЦІЯ_2 надаються такі документи (копії документів):

Медичні документи, які підтверджують початок розвитку, розвиток захворювання або одержання травми (поранення, контузії, каліцтва): медична книжка військовослужбовця, медичні карти стаціонарного (амбулаторного) хворого або витяги з них, довідки із закладів охорони здоров`я, свідоцтва про хворобу (довідки ВЛК), витяг із книги обліку хворих в амбулаторії під час первинного звернення по медичну допомогу;

Довідка про обставини травми (поранення, контузії, каліцтва) за формою, наведеною у додатку 5 до цього Положення - для військовослужбовців, які одержали травму (поранення, контузію, каліцтво);

Копія Акту проведення розслідування (спеціального розслідування) нещасного випадку (зникнення, смерті, аварії) за формою, наведеною у додатку 4 до Інструкції 332, копія Акту про нещасний випадок (зникнення, смерть) за формою, наведеною у додатку 5 до Інструкції 332;

Штатною ВЛК враховуються: первинна медична картка, службова та медична характеристики, матеріали розслідування, дізнання або досудового слідства, атестації, архівні довідки, довідки про причину смерті, висновок судово-медичного експерта.

Штатна ВЛК вивчає документи, за потреби уточнює інформацію про осіб, стосовно яких вони подані (надсилає необхідні запити тощо), та в місячний строк із дня надходження документів приймає рішення щодо встановлення причинного зв`язку захворювання, травми (поранення, контузії, каліцтва), у тому числі які призвели до загибелі (смерті)), з військовою службою, про що інформує військові частини (органи, підрозділи), ТЦК та СП, осіб, які звернулися до штатної ВЛК.

Враховуючи вище викладене можна зробити висновок, що штатною ВЛК військової частини НОМЕР_5 не було враховано правильність заповнення первинної медичної картки форми 100 (згідно Додатку №2 до Настанови з медичного забезпечення Збройних Сил України на особливий період, затвердженого наказом начальника генерального штабу Збройних Сил України від 11 лютого 2019 року №60) та під час встановлення причинного зв`язку отримання поранення (контузії, травми, каліцтва) з проходженням військової служби не витребувано та не враховано відсутність довідки про обставини травми (Додаток 5 до Положення про військово-лікарську експертизу в ЗС України, затверджений наказом МОУ від 14 серпня 2008 року №402 (зі змінами)).

Згідно статті 358 Кримінального кодексу України «Підроблення документів, печаток, штампів та бланків, збут чи використання підроблених документів, печаток, штампів»

частина 1 Підроблення посвідчення або іншого офіційного документа, який видається чи посвідчується підприємством, установою, організацією, громадянином-підприємцем, нотаріусом, державним реєстратором, суб`єктом державної реєстрації прав, особою, яка уповноважена на виконання функцій держави щодо реєстрації юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань, державним виконавцем, приватним виконавцем, аудитором чи іншою особою, яка має право видавати чи посвідчувати такі документи, і який надає права або звільняє від обов`язків, з метою використання його підроблювачем чи іншою особою або збут такого документа, а також виготовлення підроблених печаток, штампів чи бланків підприємств, установ чи організацій незалежно від форми власності, інших офіційних печаток, штампів чи бланків з тією самою метою або їх збут

частина 4. Використання завідомо підробленого документа

Примітка. Під офіційним документом у цій статті та статтях 357 і 366 цього Кодексу слід розуміти документи, що містять зафіксовану на будь-яких матеріальних носіях інформацію, яка підтверджує чи посвідчує певні події, явища або факти, які спричинили чи здатні спричинити наслідки правового характеру, чи може бути використана як документи - докази у правозастосовчій діяльності, що складаються, видаються чи посвідчуються повноважними (компетентними) особами органів державної влади, місцевого самоврядування, об`єднань громадян, юридичних осіб незалежно від форми власності та організаційно-правової форми, а також окремими громадянами, у тому числі самозайнятими особами, яким законом надано право у зв`язку з їх професійною чи службовою діяльністю складати, видавати чи посвідчувати певні види документів, що складені з дотриманням визначених законом форм та містять передбачені законом реквізити.

Згідно роз`яснень щодо отримання довідки про обставини травми (Додаток 5 до Положення про військово-лікарську експертизу в ЗС України, затверджений наказом МОУ від 14 серпня 2008 року №402 (зі змінами)):

- Довідка про обставини травми формується начальником медичної служби та затверджується підписом командира в/ч на підставі наказу командира військової частини про отримання поранення (травми, контузії, каліцтва) військовослужбовцем (Стаття 260 Статуту внутрішньої служби Збройних Сил України).

- Наказ командира військової частини про загибель, поранення (контузію, травму, каліцтво) військовослужбовця здійснюється на підставі рапорту командира підрозділу, журналу бойових дій. бойового донесення, картки передового району, первинної медичної картки (Форма 100. Додаток 2 до Настанови з медичного забезпечення ЗС України на особливий період) тощо.

Провівши аналіз наданих матеріалів службового розслідування можна зробити висновок, що при відсутності рапорту командира підрозділу щодо отримання поранення (контузії, травми, каліцтва) військовослужбовцем військової частини НОМЕР_3 старшим лейтенантом медичної служби ОСОБА_3 , відсутність записів в журналі бойових дій військової частини НОМЕР_3 (яка в підпорядкуванні військової частини НОМЕР_2 ) та журналі бойових дій військової частини НОМЕР_2 щодо ворожих обстрілів точки медичної евакуації та отримання поранення (контузії, травми, каліцтва) старшим лейтенантом медичної служби ОСОБА_3 , видача довідки про обставини травми (Додаток 5 до Положення про військово-лікарську експертизу в ЗС України, затверджений наказом МОУ від 14 серпня 2008 року №402 (зі змінами)) являється безпідставною.

Таким чином, враховуючи матеріали, зібрані під час проведення службового розслідування, пояснення свідків та пояснення старшого лейтенанта медичної служби ОСОБА_3 можливо зробити висновки, що лікар медичного пункту військової частини НОМЕР_3 (підпорядкування військової частини НОМЕР_2 ) шляхом підроблення чи в інший спосіб отримав в невідомому медичному підрозділі та не зрозуміло від якого лікаря (медичного працівника) первинну медичну картку форми 100 (згідно Додатку №2 до Настанови з медичного забезпечення Збройних Сил України на особливий період, затвердженого наказом начальника генерального штабу Збройних Сил України від 11 лютого 2019 року №60) з неправдивими даними стосовно поранення, на підставі якої останньому було видано Довідку ВЛК №352 від 18 січня 2024 року про обмежену придатність до військової служби, та на підставі чого старший лейтенант медичної служби ОСОБА_3 звернувся до командира військової частини НОМЕР_3 за направленням на медико-соціальну експертну комісію для визначення відсотку втрати працездатності, що у випадку визначення відсотку втрати працездатності може призвести до незаконної виплати останньому одноразової грошової допомоги, а отже завдати державі матеріальної шкоди. Тобто в діях лікаря медичного пункту, старшого лейтенанта медичної служби ОСОБА_3 , вбачаються ознаки правопорушення, передбаченого частиною 1 та частиною 4 статті 358 Кримінального кодексу України, тобто можливе підроблення офіційного документа первинної медичної картки форми 100 (згідно Додатку №2 до Настанови з медичного забезпечення Збройних Сил України на особливий період, затвердженого наказом начальника генерального штабу Збройних Сил України від 11 лютого 2019 року №60), яка надає право останньому на отримання довідки військово- лікарської комісії про обмежену придатність до військової служби, та якою останній станом на сьогодні продовжує використовувати, так як намагається отримати довідку про обставини травми (Додаток 5 до Положення про військово-лікарську експертизу в ЗС України, затвердженої наказом МОУ від 14 серпня 2008 року №402 (зі змінами)), направлення на медико-соціальну експертну комісію з метою визначення втрати відсотку працездатності та отримання одноразової грошової допомоги, та на підставі якої старшим лейтенантом медичної служби ОСОБА_3 було подано до Полтавського окружного адміністративного суду позов з позовними вимогами: визнати незаконною відмову Військової частини НОМЕР_3 у непроведенні службового розслідування за рапортом старшого лейтенанта медичної служби ОСОБА_3 щодо отримання ним в січні 2023 року акубартравми (контузії) під час виконання обов`язку військової служби по захисту Батьківщини; зобов`язати Військову частину НОМЕР_3 провести службове розслідування за рапортом старшого лейтенанта медичної служби ОСОБА_13 щодо отримання ним в січні 2023 року акубаротравми (контузії") під час виконання обов`язку військової служби по захисту Батьківщини;

та отримання довідку про обставини травми (поранення, контузії, каліцтва - Додаток 5 до Положення про військово-лікарську експертизу в ЗС України, затвердженої наказом МОУ від 14 серпня 2008 року №402 (зі змінами)), без якої медико- соціальна експертна комісія не буде проводити визначення відсотку втрати працездатності та без якої в останнього не буде можливості звернутися до медико- соціальної експертної комісії з метою встановлення інвалідності або визначення відсотка втрати працездатності.

Не погодившись з наказом військової частини НОМЕР_2 від 20 березня 2024 року №55 "Про результати службового розслідування", позивач звернувся до суду з цим позовом.

Відповідно до статті 17 Конституції України захист суверенітету і територіальної цілісності України, забезпечення її економічної та інформаційної безпеки є найважливішими функціями держави, справою всього Українського народу.

Оборона України, захист її суверенітету, територіальної цілісності і недоторканності покладаються на Збройні Сили України.

Забезпечення державної безпеки і захист державного кордону України покладаються на відповідні військові формування та правоохоронні органи держави, організація і порядок діяльності яких визначаються законом.

Збройні Сили України та інші військові формування ніким не можуть бути використані для обмеження прав і свобод громадян або з метою повалення конституційного ладу, усунення органів влади чи перешкоджання їх діяльності.

Держава забезпечує соціальний захист громадян України, які перебувають на службі у Збройних Силах України та в інших військових формуваннях, а також членів їхніх сімей.

Указом Президента України від 24 лютого 2022 року №64/2022 "Про введення воєнного стану в Україні", затвердженим Законом України від 24 лютого 2022 року №2102-IX, введено в Україні воєнний стан із 05 години 30 хвилин 24 лютого 2022 року строком на 30 діб, який у подальшому неодноразово продовжувався та діє донині.

Указом Президента України від 24 лютого 2022 року №69/2022 "Про загальну мобілізацію" постановлено оголосити та провести загальну мобілізацію.

Загальні засади проходження в Україні військової служби визначені Законом України Про військовий обов`язок і військову службу від 25 березня 1992 року № 2232-ХІІ /надалі - Закон №2232/.

Згідно з частиною першою статті 2 Закону № 2232-ХІІ військова служба є державною службою особливого характеру, яка полягає у професійній діяльності придатних до неї за станом здоров`я і віком громадян України (за винятком випадків, визначених законом), іноземців та осіб без громадянства, пов`язаній із обороною України, її незалежності та територіальної цілісності.

Частинами третьою-четвертою статті 2 Закону України № 2232-ХІІ передбачено, що громадяни України, іноземці та особи без громадянства, які проходять військову службу, є військовослужбовцями.

Порядок проходження військової служби, права та обов`язки військовослужбовців визначаються цим та іншими законами, відповідними положеннями про проходження військової служби, що затверджуються Президентом України, та іншими нормативно-правовими актами.

Відповідно до статті 11 Статуту Внутрішньої служби Збройних сил України, затвердженого Законом України від 24 березня 1999 року № 548-XIV /надалі - Статут/, необхідність виконання завдань оборони України, захисту її суверенітету, територіальної цілісності та недоторканності, а також завдань, визначених міжнародними зобов`язаннями України, покладає на військовослужбовців такі обов`язки: свято і непорушно додержуватися Конституції України та законів України, Військової присяги, віддано служити Українському народові, сумлінно і чесно виконувати військовий обов`язок; бути хоробрим, ініціативним і дисциплінованим; беззастережно виконувати накази командирів (начальників) і захищати їх у бою, як святиню оберігати Бойовий Прапор своєї частини; постійно підвищувати рівень військових професійних знань, вдосконалювати свою виучку і майстерність, знати та виконувати свої обов`язки та додержуватися вимог статутів Збройних Сил України; знати й утримувати в готовності до застосування закріплене озброєння, бойову та іншу техніку, берегти державне майно; дорожити бойовою славою Збройних Сил України та своєї військової частини, честю і гідністю військовослужбовця Збройних Сил України; поважати бойові та військові традиції, допомагати іншим військовослужбовцям, які перебувають у небезпеці, стримувати їх від вчинення протиправних дій, поважати честь і гідність кожної людини, не допускати порушень, пов`язаних із дискримінацією за ознакою статі, сексуальним домаганням, насильством за ознакою статі, правопорушень проти статевої свободи та статевої недоторканості; бути пильним, суворо зберігати державну таємницю; вести бойові дії ініціативно, наполегливо, до повного виконання поставленого завдання; виявляти повагу до командирів (начальників) і старших за військовим званням, сприяти їм у підтриманні порядку і дисципліни; додержуватися правил військового вітання, ввічливості й поведінки військовослужбовців, завжди бути одягненим за формою, чисто й охайно.

Згідно із статтею 12 Статуту про все, що сталося з військовослужбовцем і стосується виконання ним службових обов`язків, та про зроблені йому зауваження військовослужбовець зобов`язаний доповідати своєму безпосередньому начальникові, крім тих обставин, щодо надання яких є пряма заборона у законі (таємниця сповіді, лікарська таємниця, професійна таємниця захисника, таємниця нарадчої кімнати тощо).

Статтею 16 Статуту передбачено, що кожний військовослужбовець зобов`язаний виконувати службові обов`язки, що визначають обсяг виконання завдань, доручених йому за посадою. Ці обов`язки визначаються статутами Збройних Сил України, а також відповідними посібниками, порадниками, положеннями, інструкціями.

Відповідно до статті 49 Статуту військовослужбовці повинні постійно бути зразком високої культури, скромності й витримки, берегти військову честь, захищати свою й поважати гідність інших людей, зобов`язані завжди пам`ятати, що за їх поведінкою судять не лише про них, а й про Збройні Сили України в цілому.

Сутність військової дисципліни, обов`язки військовослужбовців щодо її додержання, види заохочень та дисциплінарних стягнень, права командирів щодо їх застосування, а також порядок подання і розгляду заяв, пропозицій та скарг визначено Законом України "Про Дисциплінарний статут Збройних Сил України" №551-XIV від 24 березня 1999 року /надалі - Дисциплінарний статут/.

Відповідно до вимог статей 1, 2 та 3 Дисциплінарного статуту військова дисципліна - це бездоганне і неухильне додержання всіма військовослужбовцями порядку і правил, встановлених статутами Збройних Сил України та іншим законодавством України.

Військова дисципліна грунтується на усвідомленні військовослужбовцями свого військового обов`язку, відповідальності за захист Вітчизни, незалежності та територіальної цілісності України, на їх вірності Військовій присязі.

Військова дисципліна досягається шляхом: виховання високих бойових і морально-психологічних якостей військовослужбовців на національно-історичних традиціях українського народу та традиціях Збройних Сил України, патріотизму, свідомого ставлення до виконання військового обов`язку, вірності Військовій присязі; особистої відповідальності кожного військовослужбовця за дотримання Конституції та законів України, Військової присяги, виконання своїх обов`язків, вимог статутів Збройних Сил України; формування правової культури військовослужбовців; умілого поєднання повсякденної вимогливості командирів і начальників (далі - командири) до підлеглих без приниження їх особистої гідності, з дотриманням прав і свобод, постійної турботи про них та правильного застосування засобів переконання, примусу й громадського впливу колективу; зразкового виконання командирами військового обов`язку, їх справедливого ставлення до підлеглих; підтримання у військових з`єднаннях, частинах (підрозділах), закладах та установах необхідних матеріально-побутових умов, статутного порядку; своєчасного і повного постачання військовослужбовців встановленими видами забезпечення; чіткої організації і повного залучення особового складу до бойового навчання.

Згідно зі статтею 4 Дисциплінарного статуту військова дисципліна зобов`язує кожного військовослужбовця: додержуватися Конституції та законів України, Військової присяги, неухильно виконувати вимоги статутів Збройних Сил України, накази командирів; бути пильним, зберігати державну таємницю; додержуватися визначених статутами Збройних Сил України правил взаємовідносин між військовослужбовцями, зміцнювати військове товариство; виявляти повагу до командирів і один до одного, бути ввічливими і додержуватися військового етикету; поводитися з гідністю й честю, не допускати самому і стримувати інших від негідних вчинків; не вживати під час проходження військової служби (крім медичного призначення) наркотичні засоби, психотропні речовини чи їх аналоги, а також не вживати спиртні напої під час виконання обов`язків військової служби.

За приписами статті 5 Дисциплінарного статуту за стан військової дисципліни у з`єднанні, військовій частині (підрозділі), закладі та установі відповідає командир. Інтереси захисту Вітчизни зобов`язують командира постійно підтримувати військову дисципліну, вимагати її додержання від підлеглих, не залишати поза увагою жодного дисциплінарного правопорушення.

Стосовно кожного випадку правопорушення командир зобов`язаний прийняти рішення щодо необхідності притягнення винного до відповідальності залежно від обставин скоєння правопорушення, ступеня вини, попередньої поведінки порушника та розміру завданих державі та іншим особам збитків, а також з урахуванням бойового імунітету, визначеного Законом України "Про оборону України".

Відповідно до частин першої та другої статті 45 Дисциплінарного статуту у разі невиконання (неналежного виконання) військовослужбовцем своїх службових обов`язків, порушення військовослужбовцем військової дисципліни або громадського порядку командир повинен нагадати йому про обов`язки служби, а за необхідності - накласти дисциплінарне стягнення.

За вчинення адміністративних правопорушень військовослужбовці несуть дисциплінарну відповідальність за цим Статутом, за винятком випадків, передбачених Кодексом України про адміністративні правопорушення. За вчинення правопорушень, пов`язаних із корупцією, військовослужбовці несуть відповідальність згідно з Кодексом України про адміністративні правопорушення. У разі вчинення кримінального правопорушення військовослужбовець притягається до кримінальної відповідальності.

Статтею 48 Дисциплінарного статуту встановлено, що на військовослужбовців можуть бути накладені такі дисциплінарні стягнення: а) зауваження; б) догана; в) сувора догана; г) позбавлення чергового звільнення з розташування військової частини чи з корабля на берег (стосовно військовослужбовців строкової військової служби та курсантів вищих військових навчальних закладів, військових навчальних підрозділів закладів вищої освіти); ґ) попередження про неповну службову відповідність (крім осіб рядового складу строкової військової служби); д) пониження в посаді; е) пониження у військовому званні на один ступінь (стосовно осіб сержантського (старшинського) та офіцерського складу); є) пониження у військовому званні з переведенням на нижчу посаду (стосовно військовослужбовців сержантського (старшинського) складу); ж) звільнення з військової служби через службову невідповідність (крім осіб, які проходять строкову військову службу, військову службу за призовом під час мобілізації на особливий період, військову службу за призовом осіб офіцерського складу, а також військовозобов`язаних під час проходження навчальних (перевірочних) і спеціальних зборів та резервістів під час проходження підготовки та зборів).

Як визначено статтею 54 Дисциплінарного статуту, командир окремого батальйону (корабля 2 рангу), а також командир окремої військової частини, який користується дисциплінарною владою командира батальйону (корабля 3 рангу), має право застосовувати стягнення, визначені в пунктах "а"-"ґ" статті 48 цього Статуту (крім попередження про неповну службову відповідність осіб офіцерського складу).

Відповідно до статті 83 Дисциплінарного статуту на військовослужбовця, який порушує військову дисципліну або громадський порядок, можуть бути накладені лише ті дисциплінарні стягнення, які визначені цим Статутом і відповідають військовому званню військовослужбовця та дисциплінарній владі командира, що вирішив накласти на винну особу дисциплінарне стягнення.

Згідно із статтею 84 Дисциплінарного статуту прийняттю рішення командиром про накладення на підлеглого дисциплінарного стягнення може передувати службове розслідування. Воно проводиться з метою уточнення причин і умов, що сприяли вчиненню правопорушення, та ступеня вини.

Відповідно до положень статті 85 Дисциплінарного статуту службове розслідування призначається письмовим наказом командира (начальника), який прийняв рішення притягти військовослужбовця до дисциплінарної відповідальності. Воно може бути проведено особисто командиром (начальником), доручено військовослужбовцю офіцерського складу, а в разі вчинення правопорушення військовослужбовцем рядового, сержантського (старшинського) складу - також військовослужбовцю сержантського (старшинського) складу.

Заборонено проводити службове розслідування особам, які є підлеглими військовослужбовця, чиє правопорушення підлягає розслідуванню, а також особам - співучасникам правопорушення або зацікавленим у наслідках розслідування. Розслідування проводиться за участю безпосереднього начальника військовослужбовця, який вчинив дисциплінарне правопорушення.

Службове розслідування має бути завершене протягом одного місяця з дня його призначення командиром (начальником). У необхідних випадках цей термін може бути продовжено командиром (начальником), який призначив службове розслідування, або старшим командиром (начальником), але не більш як на один місяць.

Якщо під час службового розслідування буде з`ясовано, що правопорушення військовослужбовця містить ознаки кримінального правопорушення, командир військової частини письмово повідомляє про це орган досудового розслідування.

Порядок проведення службового розслідування у Збройних Силах України визначається наказом Міністерства оборони України, в інших військових формуваннях, правоохоронних органах спеціального призначення - наказами державних органів, які мають у своєму підпорядкуванні військові формування, утворені відповідно до законів України, правоохоронних органів спеціального призначення, Державної спеціальної служби транспорту, Адміністрації Державної служби спеціального зв`язку та захисту інформації України.

Статтею 86 Дисциплінарного статуту передбачено, що якщо вину військовослужбовця повністю доведено, командир, який призначив службове розслідування, приймає рішення про притягнення військовослужбовця до дисциплінарної відповідальності та визначає вид дисциплінарного стягнення.

Під час накладення дисциплінарного стягнення та обрання його виду враховується: характер та обставини вчинення правопорушення, його наслідки, попередня поведінка військовослужбовця, а також тривалість військової служби та рівень знань про порядок служби.

При цьому статтею 87 Дисциплінарного статуту визначено, що дисциплінарне стягнення має бути накладене не пізніше ніж за 10 діб від дня, коли командирові (начальникові) стало відомо про правопорушення, а у разі провадження службового розслідування - протягом місяця від дня його закінчення, не враховуючи часу перебування військовослужбовця на лікуванні або у відпустці. Під час накладення дисциплінарного стягнення командир не має права принижувати гідність підлеглого.

Дисциплінарне стягнення не може бути накладено після шести місяців з дня виявлення правопорушення. До зазначеного строку не зараховується час проведення службового розслідування, перебування військовослужбовця на лікуванні, у відпустці, під вартою, а також час відсутності на службі без поважних причин.

З такого правового регулювання слідує, що військовослужбовець зобов`язаний дотримуватись військової дисципліни, яка зобов`язує кожного військовослужбовця бездоганно і неухильно додержуватися Конституції та законів України, порядку і правил, встановлених статутами Збройних Сил України та іншим законодавством України. У разі порушення військовослужбовцем військової дисципліни командир за необхідності вправі накласти на порушника дисциплінарне стягнення, яке визначено Статутом та відповідає військовому званню військовослужбовця та дисциплінарній владі командира, що вирішив накласти на винну особу дисциплінарне стягнення. Дисциплінарне стягнення не може бути накладено після шести місяців з дня виявлення правопорушення. До зазначеного строку не зараховується час проведення службового розслідування, перебування військовослужбовця на лікуванні, у відпустці, під вартою, а також час відсутності на службі без поважних причин. Прийняттю рішення командиром про накладення на підлеглого дисциплінарного стягнення може передувати службове розслідування. Воно проводиться з метою уточнення причин і умов, що сприяли вчиненню правопорушення, та ступеня вини.

Порядок проведення службового розслідування у Збройних Силах України, який затверджений наказом Міністерства оборони України від 21 листопада 2017 року № 608, зареєстрованим в Міністерстві юстиції України 13 грудня 2017 року за № 1503/31371, /надалі Порядок №608/, визначає підстави та механізм проведення службового розслідування стосовно військовослужбовців Збройних Сил України (далі - Збройні Сили), а також військовозобов`язаних та резервістів (далі - військовослужбовці), які не виконали (неналежно виконали) свої службові обов`язки або вчинили правопорушення під час проходження служби (зборів), а також дії (бездіяльність) яких призвели до завдання шкоди державі.

Відповідно до пункту 1 розділу II Порядку №608 службове розслідування може призначатися у разі: невиконання або неналежного виконання військовослужбовцем службових обов`язків, перевищення своїх повноважень, що призвело до людських жертв або загрожувало життю і здоров`ю особового складу, цивільного населення чи заподіяло матеріальну або моральну шкоду; невиконання або неналежного виконання вимог наказів та інших керівних документів, що могло негативно вплинути чи вплинуло на стан боєздатності, бойової готовності підрозділу чи військової частини або на стан виконання покладених на Збройні Сили завдань; неправомірного застосування військовослужбовцем фізичного впливу, зброї, спеціальних засобів або інших засобів ураження до інших військовослужбовців чи цивільних осіб, особливо, якщо це призвело до їх поранення, травмування або смерті; дій військовослужбовця, які призвели до спроби самогубства іншого військовослужбовця; втрати або викрадення зброї чи боєприпасів; порушення порядку та правил несення чергування (бойового чергування), вартової (вахтової) або внутрішньої служби, що могло спричинити або спричинило негативні наслідки; недозволеного розголошення змісту або втрати службових документів; внесення до Єдиного реєстру досудових розслідувань відомостей про скоєне військовослужбовцем кримінальне правопорушення; повідомлення військовослужбовцю про підозру у вчиненні ним кримінального правопорушення; скоєння військовослужбовцем під час виконання обов`язків військової служби дорожньо-транспортної пригоди, внаслідок якої загинули або отримали тілесні ушкодження інші особи.

Службове розслідування може проводитися і в інших випадках з метою уточнення причин та умов, що сприяли правопорушенню, та встановлення ступеня вини посадових (службових) осіб.

За рішенням відповідного командира (начальника) службове розслідування може призначатися за письмовим рапортом (доповідною або пояснювальною запискою) військовослужбовця з метою зняття безпідставних, на його думку, звинувачень або підозри.

Згідно із пунктом 3 розділу II Порядку №608 службове розслідування проводиться для встановлення: неправомірних дій військовослужбовця, яким вчинено правопорушення; причинного зв`язку між правопорушенням, з приводу якого було призначено службове розслідування, та виконанням військовослужбовцем обов`язків військової служби; ступеня вини військовослужбовця; порушень нормативно-правових актів, інших актів законодавства; причин та умов, що сприяли вчиненню правопорушення; причин виникнення матеріальної шкоди, її розміру та винних осіб (у разі виявлення факту її заподіяння).

У цій справі позивач оспорює наказ командира військової частини НОМЕР_2 про притягнення його до дисциплінарної відповідальності у вигляді оголошення суворої догани за порушення військової дисципліни.

Судовим розглядом встановлено, що вказаний наказ прийнятий за результатами службового розслідування, проведеного у період з 03 лютого 2024 року по 20 березня 2024 року командиром медичної роти військової частини НОМЕР_2 , майором медичної служби ОСОБА_5 , стосовно обставин та уточнення причин і умов щодо можливого факту підробки первинної медичної документації (Форма 100 згідно Додатку №2 до Настанови з медичного забезпечення Збройних Сил України на особливий період), що ймовірно мало місце в період 18 січня 2023 року лікарем медичного пункту військової частини НОМЕР_3 , старшим лейтенантом медичної служби ОСОБА_3 , а також встановлення ступеню його вини.

Тож суд відхиляє довід позивача щодо непроведення відповідачами службового розслідування за фактом отриманої ним травми 18 січня 2023 року, оскільки вказані обставини не належать до предмету доказування у цій справі та є предметом спору у іншій справі №440/555/24.

Так, ухвалою Полтавського окружного адміністративного суду від 22 січня 2024 року /а.с. 127/ відкрито провадження в адміністративній справі №440/555/24 за позовом ОСОБА_3 до військової частини НОМЕР_3 про визнання незаконною відмову відповідача у непроведенні службового розслідування за рапортом ОСОБА_3 щодо отримання ним в січні 2023 року акубаротравми (контузії) під час виконання обов`язку військової служби по захисту Батьківщини; зобов`язання військової частини НОМЕР_3 провести службове розслідування за рапортом ОСОБА_3 щодо отримання ним в січні 2023 року акубаротравми (контузії) під час виконання обов`язку військової служби по захисту Батьківщини.

Натомість, предметом спору у справі, що наразі розглядається, є правомірність накладення на позивача дисциплінарного стягнення.

Дослідивши долучені позивачем до позовної заяви документи, суд констатує факт, що обставини, які наведені у матеріалах службового розслідування щодо вчиненого позивачем порушення військової дисципліни, позивачем в ході судового розгляду справи не спростовані.

Заявлений позивачем у позовній заяві довід щодо упередженого проведення службового розслідування у зв`язку із наявністю у позивача конфлікту із командиром військової частини НОМЕР_3 не підтверджений жодними доказами.

До посилання позивача на факт неврахування відповідачем під час проведення службового розслідування пояснень осіб, які безпосередньо були поруч із позивачем під час отримання ним травми 18 січня 2023 року та які здійснювали надання йому медичної допомоги та відповідно оформлення довідки форми 100 (згідно Додатку №2 до Настанови з медичного забезпечення Збройних Сил України на особливий період, затвердженого наказом начальника генерального штабу Збройних Сил України від 11 лютого 2019 року №60), суд ставиться критично, оскільки позивачем у позовній заяві не наведено конкретних осіб (прізвища, імена та по батькові, посади тощо) та обставини, які б такі особи могли підтвердити на спростування встановлених службовим розслідуванням порушень, а також не надано письмових пояснень таких осіб до суду, не заявлено клопотання про виклик їх як свідків, тощо.

На противагу аргументу позивача стосовно того, що оскаржуваний наказ військової частини НОМЕР_2 від 20 березня 2024 року №55 "Про результати службового розслідування" не містить жодного пункту та статті, які порушив позивач та за що до нього застосована сувора догана, суд зазначає, що у вказаному наказі зазначено про порушення позивачем вимог статей 11, 12, 16, 49 Статуту внутрішньої служби Збройних Сил України, статей 1, 3, 4, 5 Дисциплінарного статуту Збройних Сил України, вчинення негідного військовослужбовця вчинку, який має ознаки кримінального правопорушення, передбаченого частинами 1, 4 статті 358 Кримінального кодексу України, а саме: підробка або отримання якимось іншим неправомірним чином первинної медичної картки форми 100 (згідно Додатку №2 до Настанови з медичного забезпечення Збройних Сил України на особливий період, затвердженого наказом начальника генерального штабу Збройних Сил України від 11 лютого 2019 року №60).

Довід позивача про відсутність підстав для застосування до нього дисциплінарного стягнення, оскільки з моменту події минуло більше року, суд вважає безпідставним з огляду на наступне.

З аналізу статті 87 Дисциплінарного статуту слідує, що дисциплінарне стягнення у разі провадження службового розслідування має бути накладено протягом місяця від дня його закінчення (не враховуючи часу перебування військовослужбовця на лікуванні або у відпустці), та не може бути накладено після шести місяців з дня виявлення правопорушення (не враховуючи часу проведення службового розслідування, перебування військовослужбовця на лікуванні, у відпустці, під вартою, а також час відсутності на службі без поважних причин).

Суд враховує, що у спірних правовідносинах з рапорту командира військової частини НОМЕР_3 , підполковника ОСОБА_7 , від 02 лютого 2024 року стало відомо про наявність ознак у діях позивача дисциплінарного проступку та оскаржуваний наказ винесений 20 березня 2024 року, яким також завершено проведене стосовно позивача службове розслідування.

Згідно з частиною четвертою статті 78 Кодексу адміністративного судочинства України обставини, встановлені рішенням суду у господарській, цивільній або адміністративній справі, що набрало законної сили, не доказуються при розгляді іншої справи, у якій беруть участь ті самі особи або особа, стосовно якої встановлено ці обставини, якщо інше не встановлено законом.

Суд зауважує, що дисциплінарна відповідальність - самостійний вид юридичної відповідальності, який не обумовлений наявністю чи відсутністю складу іншого правопорушення чи фактом притягнення особи до іншого виду відповідальності, в тому числі кримінальної, а відтак дисциплінарне стягнення може накладатися у зв`язку зі вчиненням дисциплінарного правопорушення, яким у спірному випадку є факт порушення позивачем військової дисципліни внаслідок порушення вимог статей 11, 12, 16, 49 Статуту внутрішньої служби Збройних Сил України, статей 1, 3, 4, 5 Дисциплінарного статуту Збройних Сил України, вчинення негідного військовослужбовця вчинку, який має ознаки кримінального правопорушення, передбаченого частинами 1, 4 статті 358 Кримінального кодексу України, а саме: підробка або отримання якимось іншим неправомірним чином первинної медичної картки форми 100 (згідно Додатку №2 до Настанови з медичного забезпечення Збройних Сил України на особливий період, затвердженого наказом начальника генерального штабу Збройних Сил України від 11 лютого 2019 року №60).

Оскільки встановлений службовим розслідуванням факт підробки або отримання якимось іншим неправомірним чином первинної медичної картки форми 100 (згідно Додатку №2 до Настанови з медичного забезпечення Збройних Сил України на особливий період, затвердженого наказом начальника генерального штабу Збройних Сил України від 11 лютого 2019 року №60), тим паче в умовах воєнного стану та покладення на військовослужбовця обов`язків із забезпечення заходів з національної безпеки та оборони, відсічі і стримування збройної агресії Російської Федерації в районі ведення бойових дій, є грубим порушенням військової дисципліни та не відповідає військовому званню військовослужбовця безвідносно до настання/ненастання негативних наслідків, суд доходить висновку про правомірність винесення відповідачем наказу командира Військової частини НОМЕР_2 (з основної діяльності) №55 від 20 березня 2024 року Про результати службового розслідування.

Доводи позивача не впливають на вищевикладені висновки суду та їх не спростовують.

Таким чином, у задоволенні позову слід відмовити повністю.

Підстави для розподілу судових витрат відсутні.

Керуючись статтями 6-9, 72-77, 211, 241-246, 255, 295 Кодексу адміністративного судочинства України,

В И Р І Ш И В:

Відмовити у задоволенні адміністративного позову ОСОБА_3 ( АДРЕСА_2 , ідентифікаційний номер НОМЕР_6 ) до Військової частини НОМЕР_2

Інформація заборонена для загального доступу згідно з пунктом чотири частини першої статті 7 Закону України "Про доступ до судових рішень"

про визнання протиправним та скасування наказу.

Рішення набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо таку скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Рішення може бути оскаржене до Другого апеляційного адміністративного суду в порядку, визначеному частиною восьмою статті 18, частинами сьомою-восьмою статті 44 та статтею 297 Кодексу адміністративного судочинства України шляхом подання апеляційної скарги безпосередньо до суду апеляційної інстанції.

Апеляційна скарга на рішення суду подається протягом тридцяти днів з дня його проголошення. Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини рішення суду, або розгляду справи в порядку письмового провадження, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.

Суддя Н.І. Слободянюк

СудПолтавський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення20.06.2024
Оприлюднено24.06.2024
Номер документу119904779
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи, що виникають з відносин публічної служби, зокрема справи щодо проходження служби, з них

Судовий реєстр по справі —440/4829/24

Постанова від 04.11.2024

Адміністративне

Другий апеляційний адміністративний суд

П’янова Я.В.

Ухвала від 13.08.2024

Адміністративне

Другий апеляційний адміністративний суд

П’янова Я.В.

Ухвала від 22.07.2024

Адміністративне

Другий апеляційний адміністративний суд

П’янова Я.В.

Ухвала від 21.06.2024

Адміністративне

Полтавський окружний адміністративний суд

Н.І. Слободянюк

Рішення від 20.06.2024

Адміністративне

Полтавський окружний адміністративний суд

Н.І. Слободянюк

Ухвала від 23.04.2024

Адміністративне

Полтавський окружний адміністративний суд

Н.І. Слободянюк

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні