Рішення
від 21.06.2024 по справі 580/4043/24
ЧЕРКАСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

21 червня 2024 року справа № 580/4043/24

м. Черкаси

Черкаський окружний адміністративний суд у складі судді Трофімової Л.В. за участі секретаря судового засідання В.С.Проценко розглянув у письмовому провадженні за правилами спрощеного позовного провадження адміністративну справу №580/4043/24 за позовом приватного підприємства «Укркапіталінвест - С» (вул.Нечуя-Левицького 32/1, м.Черкаси, Черкаська область, 18028, код в ЄДРПОУ 36262552) до Головного управління ДПС України у Черкаській області (вул. Хрещатик 235, м. Черкаси, 18002, код ЄДРПОУ ВП 44131663) про визнання протиправним та скасування індивідуального акта, ухвалив рішення.

І. ПРОЦЕДУРА /ПРОЦЕСУАЛЬНІ ДІЇ

22.04.2024 вх.№20443/24 позивач (представник позивача - адвокат Атамась Ірина Миколаївна згідно з ордером серії СА №1083737) у позовній заяві просить:

- визнати протиправним та скасувати рішення від 04.04.2024 №48455 комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних Головного управління ДПС у Черкаській області про відповідність ПП «Укркапіталінвест - С» (36262552) критеріям ризиковості платника податку;

- зобов`язати Головне управління ДПС України у Черкаській області у встановленому чинним законодавством порядку та спосіб виключити ПП «Укркапіталінвест - С» (36262552) з переліку платників, які відповідають критеріям ризиковості платника податку.

23.04.2024 відкрите провадження у справі за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення (виклику) учасників справи (у письмовому провадженні). Суд розглядає справи за правилами спрощеного позовного провадження протягом розумного строку, але не більше шістдесяти днів із дня відкриття провадження у справі (ч.1 ст.258 КАС України). Відповідно до ч. 2. ст. 257 КАС України за правилами спрощеного позовного провадження може бути розглянута будь-яка справа, віднесена до юрисдикції адміністративного суду, за винятком справ, зазначених у частині четвертій цієї статті, зміст якої відповідає змісту ч. 4 ст. 12 КАС України. Згідно із частиною 4 статті 229 КАС України у разі неявки у судове засідання всіх учасників справи або якщо відповідно до положень цього Кодексу розгляд справи здійснюється за відсутності учасників справи (у тому числі під час розгляду справи в порядку письмового провадження), фіксування судового засідання за допомогою звукозаписувального технічного засобу не здійснюється.

ІІ. ДОВОДИ ПОЗИВАЧА

В обґрунтуванні позовних вимог зазначається (додаткові пояснення 26.04.2024 вх. 21266/24), якщо підставою для віднесення до переліку платників податків, які відповідають критеріям ризиковості, є п.8 Критеріїв, у рішенні Комісія має зазначити джерела отримання податкової інформації, зміст податкової інформації та висновки комісії про ризиковість конкретної господарської операції, що ґрунтуються на аналізі матеріалів конкретної господарської операції та загальної інформації про платника податку, наявної в ДПС, проте в оскаржуваному рішенні не вказано на підставі чого було прийняте рішення. Відповідачем в рядку «податкова інформація» не зазначено суть та характер наявної податкової інформації, що стала підставою для прийняття рішення, проте процитований пункт 8 Критеріїв ризиковості платника податків: перелік кодів платників податків, можливо задіяних в ризиковій операції; коди УКТ ЗЕД/ДКПП товарів/послуг операцій, визначених як ризикові без конкретизації змісту цих операцій та обгрунтування їх пов`язаності з фінансо-господарською діяльністю позивача. Покликаючись на накопичення залишків нереалізованих товарів, відповідачем не зазначено, за результатом розгляду яких саме документів, відповідач дійшов такого висновку. Порядком №1165 не передбачено внесення платника податків до Критеріїв ризиковості платника податку на додану вартість за наявності відомостей щодо взаємовідносин з суб`єктами господарювання, які внесені до переліку ризикових, позаяк первинні документи складені відповідно до норм чинного законодавства. Вказує, що оскаржуване рішення порушує (множинність не окреслює змістом і характером якого саме) права та інтереси позивача з огляду на той факт, що внесення до переліку ризикових надає контролюючому органу беззаперечну підставу для автоматичного зупинення реєстрації податкових накладних.

ІІІ. ДОВОДИ ВІДПОВІДАЧА

Відповідач позов не визнав. 04.12.2023 вх. № 53839/23 надає до суду відзив на позовну заяву (звітність, документи на підтвердження, зокрема протокол №67), де зазначає, що позивачу надане повідомлення для подання інформації та копій документів щодо відповідності платника податку критеріям ризиковості платника податку. Платником відповідними первинними документами не спростовано невідповідність критеріям ризиковості платника податку згідно п.8 Критеріїв ризиковості платника податку, а саме: за кодами податкової інформації: 11 - накопичення залишків нереалізованих товарів за відсутності (недостатності) місць для їх зберігання (власних, орендованих складських приміщень) відповідно до поданої до контролюючих органів звітності (у тому числі, згідно товарного балансу обсяг залишків товарів з номенклатурою (у зв`язку з придбанням) : 1701 (цукор) - 1 222 008,05 грн, 1806 (шоколад та інші готові харчові продукти з вмістом какао) - 2 585 746,19 грн, 1704 (кондитерські вироби з цукру) - 1 487 258,5 грн) (ЄДРПОУ 36262552) ; 12 - постачання товарів (послуг) платникам податку щодо яких прийняте рішення про відповідність критеріям ризиковості платника податку (ТОВ "БК "ЄВРОБУД" (код 30284722), ТОВ "БУДІВЕЛЬНО-МОНТАЖНЕ ТОВАРИСТВО "ПАРУС" (код 40045272). Встановлено здійснення ймовірно ризикових господарських операцій, а саме: постачання товарів ТОВ "КОЛТЕХ-ТРАНС" (код 38843459) щодо якого 05.03.202 прийняте рішення про відповідність критеріям ризиковості платника податку. Комісією прийняте рішення від 04.04.2024 №48455 про відповідність ПП «УКРКАПІТАЛІНВЕСТ-С» критеріям ризиковості платника податку в зв`язку з не наданням необхідних для підтвердження можливості проведення господарських операцій (складські документи (інвентаризаційні описи), первинні документи щодо зберігання, первинні документи щодо постачання/придбання товарів/послуг, розрахункові документи). Відповідач стверджує, що рішення прийняте відповідно до вимог законодавства.

ІV. ОБСТАВИНИ СПРАВИ

Суд встановив, що рішення про відповідність/невідповідність платника ПДВ критеріям ризиковості платника податку від 02.02.2024 №17625 у зв`язку з виявленням обставин та/або отримання інформації контролюючим органом у процесі поточної діяльності надане до позовної заяви, проте відомості про оскарження (в адміністративно чи судовому порядку) не надані.

У поясненнях щодо рішення від 02.02.2024 №17625 позивач зазначив: основним видом діяльності є оптова торгівля деревиною (КВЕД 46.73) та йдеться про товар 6806 - утеплювач, 7306 - труби, 3925 - металоплатикові конструкції; у травні 2023 року у зв`язку з придбанням корпоративних прав ПП «Укркапіталінвест-С» змінило профільний вид діяльності - залишків з кодами УКТЗЕД 1701, 1704, 1806 у підприємства немає.

У повідомленні від 26.03.2024 №1 платник податку ПП «Укркапіталінвест-С» надав на підтвердження копії документів щодо відповідності платника податку критеріям ризиковості платника податку, де в блоці інформація зазначено: ПП «Укркапіталінвест-С» надає документи на підтвердження реальності здійснення господарських операцій та добросовісності як платника податку (надав 73 документи), щодо накопичення залишків, то за даними бухгалтерського обліку жодних залишків з кодами УКТЗЕД 1701, 1704, 1806 у підприємства немає. Платник власне підтвердив: наведена інформація є повною та достовірною.

Підставою для розгляду питання про відповідність платника податку критеріям ризиковості визначений пункт 8 критеріїв ризиковості платника податку - у контролюючих органах наявна податкова інформація, що стала відома у процесі провадження поточної діяльності під час виконання покладених на контролюючі органи завдань і функцій, що визначає ризиковість здійснення господарської операції, зазначеної в поданих для реєстрації податковій накладній/розрахунку коригування: 12- постачання товарів (послуг) платнику(ам) податку, щодо якого(их) прийняте рішення про відповідність критеріям ризиковості платника податку; 11- накопичення залишків нереалізованих товарів за відсутності (недостатності) місць для їх зберігання (власних, орендованих складських приміщень) відповідно до поданої до контролюючих органів звітності.

Комісією Головного управління ДПС у Черкаській області з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних прийняте рішення від 04.04.2024 №48455 про відповідність платника податку на додану вартість критеріям ризиковості платника податку з урахуванням отриманих від позивача інформації та копій документів від 26.03.2024 №1 на підставі п.8 Критеріїв ризиковості платника податку (наявне ненадання платником податку копій документів, що можуть свідчити про невідповідність критеріям ризиковості платника податку: не надано інформацію та копії документів, що спростовують здійснення фінансово-господарських операцій з ризиковим контрагентом шляхом визначення податкового зобов`язання з ПДВ за основною ставкою згідно п.198.5 ст.198 Податкового кодексу України (Кодекс №2755), платником не зменшений податковий кредит по податку на додану вартість в операціях, здійснених з ризиковими контрагентами; складські документи (інвентаризаційні описи). Інформація, за якою встановлена відповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку: тип операції постачання; період з 04.09.2023 до 01.12.2023; код згідно з УКТЗЕД операції, визначеної як ризикова 6806; податковий номер платника податку, задіяного в ризиковій операції (ЄДРПОУ 30284722); дата включення платника податку, задіяного в ризиковій операції, до переліку платників, які відповідають критеріям ризиковості платника податку 02.10.2023; тип операції постачання; період з 04.09.2023 до 01.12.2023; код згідно з УКТЗЕД операції, визначеної як ризикова 7306; податковий номер платника податку, задіяного в ризиковій операції (30284722); дата включення платника податку, задіяного в ризиковій операції, до переліку платників, які відповідають критеріям ризиковості платника податку 02.10.2023; тип операції постачання; період з 04.09.2023 до 01.12.2023; код згідно з УКТЗЕД операції, визначеної як ризикова 3925; податковий номер платника податку, задіяного в ризиковій операції (30284722); дата включення платника податку, задіяного в ризиковій операції, до переліку платників, які відповідають критеріям ризиковості платника податку 02.10.2023; тип операції постачання; період з 29.09.2023 до 29.12.2023; код згідно з УКТЗЕД операції, визначеної як ризикова 3925; податковий номер платника податку, задіяного в ризиковій операції (40045275); дата включення платника податку, задіяного в ризиковій операції, до переліку платників, які відповідають критеріям ризиковості платника податку 22.01.2024; тип операції придбання; період з 01.09.2023 до 02.02.2024; код згідно з УКТЗЕД операції, визначеної як ризикова 1704; податковий номер платника податку, задіяного в ризиковій операції (36262552); дата включення платника податку, задіяного в ризиковій операції, до переліку платників, які відповідають критеріям ризиковості платника податку 02.02.2024; тип операції придбання; період з 01.09.2023 до 02.02.2024; код згідно з УКТЗЕД операції, визначеної як ризикова 1806; податковий номер платника податку, задіяного в ризиковій операції 36262552; дата включення платника податку, задіяного в ризиковій операції, до переліку платників, які відповідають критеріям ризиковості платника податку 02.02.2024; тип операції придбання; період з 01.09.2023 до 02.02.2024; код згідно з УКТЗЕД операції, визначеної як ризикова 1701; податковий номер платника податку, задіяного в ризиковій операції 36262552; дата включення платника податку, задіяного в ризиковій операції, до переліку платників, які відповідають критеріям ризиковості платника податку 02.02.2024; тип операції постачання; період з 08.11.2023 до 06.02.2024; код згідно з УКТЗЕД операції, визначеної як ризикова 7210708000; податковий номер платника податку, задіяного в ризиковій операції 38843459; дата включення платника податку, задіяного в ризиковій операції, до переліку платників, які відповідають критеріям ризиковості платника податку 05.03.2024; тип операції постачання; період з 08.11.2023 до 06.02.2024; код згідно з УКТЗЕД операції, визначеної як ризикова 7210490000; податковий номер платника податку, задіяного в ризиковій операції (38843459); дата включення платника податку, задіяного в ризиковій операції, до переліку платників, які відповідають критеріям ризиковості платника податку 05.03.2024.

У рішенні Комісії від 04.04.2024 №48455 наведений перелік ненаданих документів платником податку: зовнішньоекономічний контракт з додатками, договір з додатками, довіреність, акт керівного органу платника податку, яким оформлене повноваження осіб, які одержують продукцію в інтересах платника податків для здійснення операції, первинні документи щодо постачання/придбання товарів, первинні документи щодо зберігання, первинні документи щодо транспортування, первинні документи щодо навантаження і розвантаження, складські документи, рахунки-фактури/інвойси, акт приймання-передачі товарів, накладна, розрахунковий документ, банківські виписки, документ підтвердження відповідності продукції, паспорт якості, сертифікат відповідності.

У протоколі комісії від 04.04.2024 №67 щодо п.4 зазначено: слухали інформацію членів комісії щодо повідомлень про подання інформації та копії документів про невідповідність платника податків критеріям ризиковості та ухвалили: залишити без змін рішення про невідповідність критеріям ризиковості платника податку ПП «Укркапіталінвест - С» (ЄДРПОУ 36262552) у зв`язку з наданням недостатньої кількості документів необхідних для підтвердження можливості проведення господарських операцій.

Не погодившись із немотивованим (на думку позивача) рішенням позивач звернувся до суду з позовом.

Предметом спірних правовідносин є індивідуальний акт - рішення Комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних про відповідність/невідповідність платника податку на додану вартість критеріям ризиковості платника податку від 04.04.2024 №48455.

Розглянувши подані документи і матеріали, оцінивши повідомлені позивачем, представником позивача та відповідачами аргументи/доводи щодо обставин справи, належність, допустимість, достовірність кожного доказу окремо, а також достатність і взаємний зв`язок доказів сукупно, суд дійшов висновку, що позов належить задовольнити.

V. НОРМАТИВНО-ПРАВОВЕ РЕГУЛЮВАННЯ СПІРНИХ ПРАВОВІДНОСИН

Відповідно до ч.2 ст.19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Відносини, що виникають у сфері справляння податків і зборів, зокрема визначає вичерпний перелік податків та зборів, що справляються в Україні, та порядок їх адміністрування, платників податків та зборів, їх права та обов`язки, компетенцію контролюючих органів, повноваження і обов`язки їх посадових осіб під час адміністрування податків та зборів, а також відповідальність за порушення податкового законодавства регулюються Податковим кодексом України від 02 грудня 2010 року №2755-VI із змінами та доповненнями (далі - Кодекс №2755).

Постановою Кабінету Міністрів України від 11 грудня 2019 року №1165 затверджений Порядок зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних із змінами та доповненнями (далі - Порядок №1165) та Порядок розгляду скарги щодо рішення про відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, про неврахування таблиці даних платника податку на додану вартість, про відповідність платника податку на додану вартість критеріям ризиковості платника податку (абзац третій пункту 1 в редакції постанови КМУ № 574 від 02.06.2023). Відповідно до 4 Порядку розгляду скарги щодо рішення про відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, про неврахування таблиці даних платника податку на додану вартість, про відповідність платника податку на додану вартість критеріям ризиковості платника податку (абзац третій пункту 1 в редакції постанови КМУ № 574 від 02.06.2023) не підлягають оскарженню відповідно до цього Порядку рішення комісії регіонального рівня, оскаржені платником податку в судовому порядку: про відповідність платника податку на додану вартість критеріям ризиковості платника податку.Відповідно до п.8 Порядку №1165 критерієм ризиковості платника податку на додану вартість визначено: у контролюючих органах наявна податкова інформація, що стала відома у процесі провадження поточної діяльності під час виконання покладених на контролюючі органи завдань і функцій, що визначає ризиковість здійснення господарської операції, зазначеної в поданих для реєстрації податковій накладній/розрахунку коригування. Довідник кодів податкової інформації, що стала підставою для розгляду питання про відповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку, визначається ДПС та затверджується відповідним наказом, що оприлюднюється на офіційному веб-сайті ДПС. Згідно з п.6 Порядку зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в ЄРПН у разі встановлення відповідності платника податку хоча б одному з критеріїв ризиковості платника податку комісією регіонального рівня приймається рішення про відповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку. Включення платника податку до переліку платників, які відповідають критеріям ризиковості платника податку, здійснюється в день проведення засідання комісії регіонального рівня та прийняття відповідного рішення. У рішенні про відповідність платника податку вимогам пункту 8 додатка 1 комісія регіонального рівня зазначає наявну інформацію, що свідчить про відповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку, виявлену під час моніторингу господарських операцій, відображених у податкових накладних/розрахунках коригування, поданих для реєстрації в Реєстрі, у тому числі податкових накладних/розрахунках коригування, реєстрацію яких зупинено. У разі отримання рішення про відповідність критеріям ризиковості платника податку платник податку має право подати на розгляд комісії регіонального рівня інформацію та копії відповідних документів, що свідчать про невідповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку. Документами, необхідними для розгляду питання виключення платника податку з переліку платників, які відповідають критеріям ризиковості платника податку, можуть бути: договори, зокрема зовнішньоекономічні контракти, з додатками до них; договори, довіреності, акти керівного органу платника податку, якими оформлено повноваження осіб, які одержують продукцію в інтересах платника податку для здійснення операції; первинні документи щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складські документи (інвентаризаційні описи), у тому числі рахунки-фактури/інвойси, акти приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявних типових форм та галузевої специфіки, накладні; розрахункові документи та/або банківські виписки з особових рахунків; документи щодо підтвердження відповідності продукції (декларації про відповідність, паспорти якості, сертифікати відповідності), наявність яких передбачено договором та/або законодавством; інші документи, що підтверджують невідповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку. У рішенні про відповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку (додаток 4) за результатами розгляду інформації та копій документів, надісланих відповідно до абзацу восьмого пункту 6, комісія регіонального рівня у відповідних полях рішення зазначає детальну інформацію, за якою встановлено відповідність критеріям ризиковості платника податку, зазначає/обирає з переліку документ/документи, не наданий/не надані платником податку, який може/які можуть свідчити про невідповідність критеріям ризиковості платника податку. Виключення платника податку з переліку платників, які відповідають критеріям ризиковості платника податку, здійснюється в день проведення засідання комісії регіонального рівня та прийняття відповідного рішення.

Наказом ДПС України від 11.01.2023 №17 «Про затвердження довідника кодів податкової інформації» затверджений довідник кодів податкової інформації, що є підставою для прийняття рішення про відповідність платника податку на додану вартість критеріям ризиковості платника податку, зокрема 12 - постачання товарів (послуг) платнику(ам) податку, щодо якого(их) прийняте рішення про відповідність критеріям ризиковості платника податку.

Відповідно до п.п.20.1.45 п. 20.1 ст. 20 Кодексу №2755 контролюючі органи мають право здійснювати щоденну обробку даних та інформації електронного кабінету, необхідних для виконання покладених на них функцій з адміністрування податкового законодавства та законодавства з інших питань, контроль за дотриманням якого покладено на контролюючий орган, що включає, зокрема, прийняття, обробку та аналіз документів та даних платників податків, здійснення повноважень, передбачених законом, які можуть бути реалізовані в електронній формі за допомогою засобів електронного зв`язку.

Згідно з пунктом 61.1 статті 61 Кодексу №2755 податковий контроль система заходів, що вживаються контролюючими органами з метою контролю правильності нарахування, повноти і своєчасності сплати податків і зборів, а також дотримання законодавства з питань регулювання обігу готівки, проведення розрахункових та касових операцій, патентування, ліцензування та іншого законодавства, контроль за дотриманням якого покладено на контролюючі органи. Податковий контроль здійснюється шляхом, серед іншого, інформаційно-аналітичного забезпечення діяльності контролюючих органів (п.п.62.1.2 п. 62.1 ст. 62 Кодексу №2755).

Відповідно до ст. 71 Кодексу №2755 інформаційно-аналітичне забезпечення діяльності контролюючих органів комплекс заходів щодо збору, опрацювання та використання інформації, необхідної для виконання покладених на контролюючі органи функцій. Згідно з п. 74.1, п.74.3 ст. 74 Кодексу №2755 податкова інформація, зібрана відповідно до цього Кодексу, зберігається в базах даних Інформаційних, телекомунікаційних та інформаційно-телекомунікаційних систем (далі Інформаційні системи) центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну податкову та митну політику.

Згідно з пунктом 201.10 статті 201 Кодексу №2755 під час здійснення операцій з постачання товарів/послуг платник податку - продавець товарів/послуг зобов`язаний в установлені терміни скласти податкову накладну, зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних та надати покупцю за його вимогою.

Відповідно до ч. 1 ст. 167 ГК України, пп. 14.1.90 ст.14 Кодексу №2755 корпоративні права це права особи, частка якої визначається у статутному капіталі (майні) господарської організації, що включають правомочності на участь цієї особи в управлінні господарською організацією, отримання певної частки прибутку (дивідендів) цієї організації та активів у разі ліквідації останньої згідно із законом, а також інші правомочності, передбачені законом та статутними документами. Згідно з п. 4 НП(С)БО 13 фінансові інвестиції це активи, що їх підприємство утримує з метою збільшення прибутку (відсотків, дивідендів тощо), зростання вартості капіталу або інших вигід для інвестора. Відповідно до п.14.1.81 ст.14 Кодексу №2755 інвестиції - господарські операції, що передбачають придбання основних засобів, нематеріальних активів, корпоративних прав та/або цінних паперів в обмін на кошти або майно.

Відповідно до Закону України «Про бухгалтерський облік та фінансову звітність в Україні» 16 липня 1999 року № 996-XIV превалювання сутності над формою - операції обліковуються відповідно до їх сутності, а не лише виходячи з юридичної форми (ст.4). Підприємства ведуть бухгалтерський облік і складають фінансову звітність у грошовій одиниці України (ст.5).

VІ. ОЦІНКА СУДУ

Мотиви здійснення органами публічної влади власних повноважень мають відповідати мотивам, з якими ці повноваження були надані законом. Органам публічної влади заборонено використовувати свої повноваження з неналежних мотивів або з неналежною ціллю, навіть якщо результат буде подібний до досягнутого в рамках законних дій. Принцип «належного врядування» не має перешкоджати органам влади виправляти ненавмисні помилки, навіть ті, яких вони припустились внаслідок недбалості (АДМІНІСТРУВАННЯ І ВИ: Посібник - принципи адміністративного права у відносинах між особами та органами публічної влади / https://rm.coe.int/handbook-administration-and-you/1680a06311).

Верховний Суд у постанові від 30.11.2021 у справі №340/1098/20 виснував: що комісія контролюючого органу, приймаючи рішення з посиланням на те, що у контролюючих органах наявна податкова інформація, що стала відома у процесі провадження поточної діяльності під час виконання покладених на контролюючі органи завдань і функцій, що визначає ризиковість здійснення господарської операції, має обґрунтувати суду, на підставі якої інформації комісія дійшла такого висновку та надати належні, допустимі докази в підтвердження цієї інформації.

Надаючи оцінку критерію щодо постачання товарів (послуг) платнику(ам) податку, щодо якого(их) прийняте рішення про відповідність критеріям ризиковості платника податку (ЄДРПОУ 30284722, 400452272, 388434459) не наданий акт керівного органу платника податку, яким оформлене повноваження осіб, які одержують товар/продукцію в інтересах платника податків для здійснення операції позивачем.

Надаючи оцінку критерію щодо накопичинення нереалізованих товарів, суд враховує, що у рішенні від 04.04.2024 №48455 зазначено про придбання у контрагента ЄДРПОУ 36262552 за кодом операції 1701, 1704, 1806 з 01.09.2023 до 02.02.2024 товару, проте у додатках до пояснення від 26.03.2024 у зв`язку з придбанням корпоративних прав ПП «Укркапіталінвест-С» та зміну виду діяльності не надані на підтвердження докази відсутності залишків, тому відповідачем за результатами проведеного моніторингу даних ЄРПН та аналізу інформаційних баз даних у процесі поточної діяльності правомірно констатовано у рішенні та рішенні здійснення позивачем ризикових фінансово-господарських операцій, що відповідає п.8 критеріїв ризиковості платника податку, зважаючи на таке.

Відповідач надав копію додатку 1 до НП (С)БО 25 «спрощена фінансова звітність» (середньооблікова кількість працівників 10), вид економічної діяльності - роздрібна торгівля в неспеціалізованих магазинах переважно продукттами харчування, напоями та тютюновими виробами; є основні засоби на початок та кінець 2021 року, проте акт керівного органу платника податку, яким оформлене повноваження осіб, які одержують продукцію в інтересах платника податків для здійснення операції позивачем не наданий, а також не надані: первинні документи щодо навантаження і розвантаження придбаного у контрагента ЄДРПОУ 36262552 товару за кодом операції 1701, 1704, 1806 з 01.09.2023 до 02.02.2024, складські документи за наявних на кінець 2021 основних засобів, акт приймання-передачі товарів харчування щодо публічної звітності та твердження про зміну виду діяльності, розрахункові документи та банківські виписки, документ підтвердження відповідності продукції, паспорт якості, сертифікат відповідності.,

Відповідач наділений повноваженням виключити платника з переліку платників, що відповідають критеріям ризиковості, проте платник податку має виконати обов`язок з надання документів для здійснення моніторингу, обробки податкової інформації і підтвердження власної добросовісності щодо конкретних операцій та повідомленими УКТЗЕД.

Загальними вимогами, яким повинен відповідати акт індивідуальної дії, як акт правозастосування, є його обґрунтованість та вмотивованість.

Суд оцінив надані сторонами докази і пояснення, перевірив доводи і встановив, що рішення від 04.04.2024 №48455 комісії за формою та змістом і процедурою ухвалення є законним, протиправності індивідуального акта щодо юридичної особи - платника податків, яка відповідає критеріям ризиковості не виявлено.

Комісія контролюючого органу згідно з п.44 Порядку №1165 перевіряє подані платником податку копії документів щодо їх достовірності шляхом звірки даних, що містяться в таких копіях документів, з даними, що надходять або можуть бути отримані з інших джерел інформації (реєстри, що ведуться державними органами, документи, зокрема електронні).

Комісії для перевірки не надані докази на підтвердження пояснення платника щодо харчової групи товару, документів складського обліку, бухгалтерських регістрів та податкової, фінансової звітності про відсутність нереалізованих залишків.

Відповідач переконливо довів обґрунтованість підстав оскаржуваного рішення для застосування до позивача пункту 8 критеріїв ризиковості платників податку з відповідними наслідками у вигляді внесення до переліку ризикових суб`єктів господарювання.

Виключення платника податку з переліку платників, які відповідають критеріям ризиковості платника податку відповідно до положень п.6 розділу "Автоматизований моніторинг відповідності податкових накладних/розрахунків коригування критеріям оцінки ступеня ризиків" Порядку №1165 здійснюється в день проведення засідання комісії регіонального рівня та прийняття відповідного рішення. Комісія регіонального рівня постійно проводить моніторинг щодо відповідності/невідповідності платників податку критеріям ризиковості платника податку, тому позовна вимога зобов`язати відповідача виключити позивача з переліку платників податку, які відповідають критеріям ризиковості необґрунтована, за відсутності надання визначеного контролюючим органом переліку документів є передчасною та не належить задоволенню.

VІІ. ВИСНОВКИ СУДУ

Верховний Суд 11 вересня 2023 року у справі №420/14943/21 (адміністративне провадження №К/990/8225/23) сформулював правовий висновок про те, що критеріями обґрунтованості рішення суб`єкта владних повноважень є: 1) логічність та структурованість викладення мотивів, що стали підставою для прийняття відповідного рішення; 2) пов`язаність наведених мотивів з конкретно наведеними нормами права, що становлять легітимну основу такого рішення; 3) наявність правової оцінки фактичних обставин справи (поданих заявником документів, інших доказів), врахування яких є обов`язковим у силу вимог закону під час прийняття відповідного рішення суб`єкта владних повноважень; 4) відповідність висновків, викладених у такому рішенні, фактичним обставинам справи; 5) відсутність немотивованих висновків та висновків, що не ґрунтуються на нормах права.

Корпоративні права обліковуються на рахунку 14 «довгострокові фінансові інвестиції», проте у наданій фінансовій звітності (баланс на 31.12.2021) за кодом рядка 1030 - прочерк. Чисті активи визначаються як різниця між активами підприємства і його зобов`язаннями, проте у розділі пасиву - власний капітал підприємства міститься заповнений рядок 1420 щодо нерозподіленого прибутку.

Перевірка контролюючим органом на відповідність критеріям ризиковості платника податків здійснюється під час реєстрації кожної податкової накладної/розрахунку коригування, незалежно від факту віднесення платника податків до переліку ризикових, та є передбаченим законом заходом контролю.

Негативних наслідків для господарської діяльності позивача, який не виконує обов`язок з надання документів, суд не встановив. Віднесення певних платників податків до ризикових є по суті формою здійснення контролюючим органом податкового контролю, що спрямований і на забезпечення прав та інтересів інших суб`єктів господарювання у частині правильності відображення ними результатів господарської діяльності з метою оподаткування під час дії особливостей режиму воєнного стану щодо подання/ неможливості подання публічної звітності, позаяк за позивачем залишається право належними документами довести реальність здійснення фінансово-господарських операцій у межах своєї господарської діяльності, та у разі повноти документів за окресленими відповідачем операціями щодо конкретного товару та підтвердження відображення в обліку придбання корпоративних прав для подальшого реагування комісією щодо заходів обліку ризикованості платника.

У постановах від 05.01.2021 у справі №640/11321/20 та у справі №640/10988/20 Верховний Суд вказував, що у затвердженій формі рішення про відповідність/невідповідність платника податку на додану вартість критеріям ризиковості платника податку передбачено необхідність зазначення контролюючим органом однієї із двох підстав для прийняття такого рішення, а саме: у зв`язку з виявленням обставин та/або отриманням інформації контролюючим органом у процесі поточної діяльності або з урахуванням отриманих від платника податку інформації та копій відповідних документів.

У висновках Верховного Суду, що наведених в постановах від 16 грудня 2020 року у справі № 340/474/20, від 5 січня 2021 року у справі № 640/10988/20, від 5 січня 2021 року у справі № 640/11321/20 зазначено, що під час вирішення спорів такої категорії суди попередніх інстанцій з огляду на правове регулювання, характер цих відносин, мають досліджувати і надавати оцінку змісту оскаржуваного рішення, змісту протоколу засідання комісій та наданих податковим органом документів, порядку прийняття рішення та повноваженням комісії контролюючого органу.

Надаючи доводам та доказам сторін, а також враховуючи висновки Верховного Суду, суд дійшов висновку, що оскаржуване рішення про відповідність позивача критеріям ризиковості платника податку є мотивованим, логічним, відповідає критеріям, передбачених ч.2 ст.2 КАС України, а тому індивідуальний акт з урахуванням отриманих від платника податку інформації та копій відповідних документів від 04.04.2024 №48455 комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних Головного управління ДПС у Черкаській області про відповідність ПП «Укркапіталінвест - С» (36262552) критеріям ризиковості платника податку не належить скасуванню - у задоволенні адміністративного позову належить відмовити повністю.

VІІІ. РОЗПОДІЛ СУДОВИХ ВИТРАТ

Згідно із приписами статті 139 Кодексу адміністративного судочинства України витрати зі сплати судового збору не розподіляються.

Керуючись ст. 2, 5-16, 90, 139, 242-246, 255, 293, 295-297 Кодексу адміністративного судочинства України, суд

ВИРІШИВ:

У задоволенні адміністративного позову відмовити повністю.

Судові витрати не розподіляються.

Рішення набирає законної сили відповідно до вимог статті 255 Кодексу адміністративного судочинства України після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, що може бути подана протягом тридцяти днів з дня проголошення рішення. Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини рішення суду, або розгляду справи в порядку письмового провадження, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.

Рішення може бути оскаржене в апеляційному порядку повністю або частково за правилами, встановленими статтями 293, 295-297 Кодексу адміністративного судочинства України до Шостого апеляційного адміністративного суду у зв`язку із початком функціонування модулів ЄСІТС з урахуванням підпунктів 15.1, 15.5 пункту 15 частини 1 Розділу VII Перехідних положень Кодексу адміністративного судочинства України відповідно до рішення ВРП від 17.08.2021 №1845/О/15-21 «Про затвердження Положення про порядок функціонування окремих підсистем Єдиної судової інформаційно-телекомунікаційної системи».

Копію рішення направити сторонам справи:

позивач: приватне підприємство «Укркапіталінвест - С» (вул.Нечуя-Левицького 32/1, м.Черкаси, Черкаська область, 18028, код в ЄДРПОУ 36262552);

відповідач: Головне управління ДПС у Черкаській області (код ЄДРПОУ ВП 44131663, вул. Хрещатик 235, м. Черкаси, 18002).

Рішення суду складене 21.06.2024.

Суддя Лариса ТРОФІМОВА

СудЧеркаський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення21.06.2024
Оприлюднено24.06.2024
Номер документу119905463
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи з приводу адміністрування податків, зборів, платежів, а також контролю за дотриманням вимог податкового законодавства, зокрема щодо адміністрування окремих податків, зборів, платежів, з них податку на додану вартість (крім бюджетного відшкодування з податку на додану вартість, податку на додану вартість із ввезених на митну територію України товарів (продукції), зупинення реєстрації податкових накладних)

Судовий реєстр по справі —580/4043/24

Ухвала від 20.08.2024

Адміністративне

Шостий апеляційний адміністративний суд

Оксененко Олег Миколайович

Ухвала від 20.08.2024

Адміністративне

Шостий апеляційний адміністративний суд

Оксененко Олег Миколайович

Ухвала від 09.07.2024

Адміністративне

Шостий апеляційний адміністративний суд

Оксененко Олег Миколайович

Рішення від 21.06.2024

Адміністративне

Черкаський окружний адміністративний суд

Лариса ТРОФІМОВА

Ухвала від 23.04.2024

Адміністративне

Черкаський окружний адміністративний суд

Лариса ТРОФІМОВА

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні