ТРЕТІЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
П О С Т А Н О В А
і м е н е м У к р а ї н и
05 червня 2024 року м.Дніпросправа № 280/8746/23
Третій апеляційний адміністративний суд у складі колегії суддів:
головуючого - судді Баранник Н.П.,
суддів: Малиш Н.І., Щербака А.А.,
розглянувши в порядку письмового провадження апеляційну скаргу Головного управління ДПС у Запорізькій області на рішення Запорізького окружного адміністративного суду від 18 грудня 2023 року у справі №280/8746/23 (суддя Сіпака А.В.) за адміністративним позовом Товариства з обмеженою відповідальністю «Трансфарм-Дніпро» до Головного управління ДПС у Запорізькій області про визнання протиправними та скасування податкового повідомлення-рішення,
ВСТАНОВИВ:
Товариство з обмеженою відповідальністю «Трансфарм-Дніпро» (далі - позивач) звернулось до суду з адміністративним позовом про визнання протиправними та скасування податкового повідомлення-рішення Головного управління ДПС у Запорізькій області (далі - відповідач) від 07.08.2023 №294408010701 за формою «Р» про застосування штрафу у сумі 104 674,25грн..
Рішенням Запорізького окружного адміністративного суду від 18 грудня 2023 року позовні вимоги були задоволені, суд визнав протиправними та скасував оскаржене позивачем рішення відповідача.
Не погоджуючись з рішенням суду першої інстанції, відповідач подав апеляційну скаргу. В скарзі, посилаючись на неповне з`ясування судом обставин, що мають істотне значення для правильного вирішення спору, порушення судом норм матеріального права, відповідач просить скасувати рішення Запорізького окружного адміністративного суду від 18 грудня 2023 року та ухвалити нове рішення, яким в задоволенні позову відмовити у повному обсязі.
Доводи апеляційної скарги зводяться до того, що висновки суду про наявність підстав для скасування оскарженого податкового повідомлення-рішення є помилковими. Так, сума нарахованого зобов`язання та штрафних санкцій є результатом виявлених під час проведення перевірки порушень вимог податкового законодавства. Окрім того, правомірність нарахування відповідач обґрунтовує листом ДПС України від 28.07.2023 № 18387/7/99-00-07-06-01-07, згідно якого вимоги законодавства щодо мораторію (зупинення) на застосування штрафних санкцій на період дії воєнного, надзвичайного стану та/або на період дії карантину, встановленого КМУ на всій території України, не застосовуються.
Позивач своїм правом подати письмовий відзив на апеляційну скаргу відповідача не скористався.
Розгляд справи здійснено в порядку письмового провадження, у відповідності до приписів ст.311 КАС України.
Відповідач заявив клопотання про розгляд справи за його участі.
Колегія суддів ухвалила відмовити у задоволенні клопотання відповідача, оскільки розгляд справи здійснено судом першої інстанції за правилами спрощеного позовного провадження, в порядку письмового провадження, а норми п.3 ч.1 ст.311 КАС України дозволяють суду апеляційної інстанції розглянути справу за наявними у ній доказами, без повідомлення учасників справи.
Вивчивши матеріали справи, колегія суддів приходить до висновку, що апеляційна скарга задоволенню не підлягає, враховуючи наступне.
З матеріалів справи встановлено, що Головним управлінням ДПС у Запорізькій області відповідно до п.п. 20.1.4 п. 20.1 ст. 20, п. 75.1 ст. 75, п. 77.1, п. 77.4 ст. 77 Податкового кодексу України, п.2ч.1 ст.13 Закону України Про збір та облік єдиного внеску на загальнообов`язкове державне соціальне страхування та відповідно до затвердженого плану-графіка проведення документальних планових перевірок суб`єктів господарювання на 2021 рік, з урахуванням Постанови КМУ від 03.02.2021 №89 Про скорочення строку дії обмеження в частині дії мораторію на проведення деяких видів перевірок та наказами ГУ ДПС у Запорізькій області про проведення планової виїзної документальної перевірки від 17.12.2021 № 3747-п Про проведення документальної планової виїзної перевірки, від 26.01.2022 № 190-п Про продовження терміну проведення документальної планової виїзної перевірки, проведена планова виїзна документальна перевірка ТОВ Трансфарм-Дніпро з питань дотримання вимог податкового законодавства, валютного та іншого законодавства, та з питань своєчасності, достовірності, повноти нарахування та сплати єдиного внеску на загальнообов`язкове державне соціальне страхування за період з 01.07.2019 по 30.09.2021.
За результатами перевірки було складено акт про результати документальної планової виїзної перевірки ТОВ Трансфарм-Дніпро від 09.02.2022 № 1682/08-01-07-01/32814527.
Так, перевіркою встановлені наступні порушення: 1) п. 44.1, п. 44.2 ст. 44, п.п. 134.1.1 п. 134.1 ст. 134, п. 135.1 ст. 135 ПК України, в результаті чого занижено податок на прибуток в періоді, що перевірявся, на загальну суму 418697 грн., у тому числі за періоди: 2019 рік у сумі 36838 грн., 1 квартал 2020 року у сумі 1937 грн., півріччя 2020 року у сумі 1934 грн., 3 квартали 2020 року у сумі 3799 грн., 2020 рік у сумі 4541 грн., півріччя 2021 року у сумі 377318 грн., 2021 рік у сумі 377318 грн.; 2) п. 44.1 ст. 44, п. 198.1, п. 198.2, п. 198.3, п. 198.6 ст. 198, п. 201.10 ст. 201 ПК України, в результаті чого занижено податок на додану вартість в періоді, що перевірявся, на загальну суму 15078 грн., у тому числі за періоди: грудень 2019 року у сумі 14326 грн., січень 2020 року у сумі 486 грн., лютий 2020 року у сумі 97 грн., березень 2020 року у сумі 169 грн.; 3) п. 16-1 підрозділу 10 розділу ХХ, п.п. 168.1.2 п. 168.1 ст. 168 ПК України встановлено несвоєчасне перерахування до бюджету військового збору під час виплати доходу (заробітної плати) у періоді з 01.07.2019 по 30.09.2021 у розмірі 6793,14 грн.
ГУ ДПС у Запорізькій області на підставі акту перевірки прийнято, в тому числі, податкове повідомлення-рішення від 07.08.2023 № 294408010701, яким згідно із п.п. 54.3.2 п. 54.3 ст. 54, п. 58.1 ст. 58 ПК України та на підставі вимог п. 123.2 ст. 123 розділу ІІ, пункту 11 підрозділу 10 розділу ХХ Перехідні положення ПК України, позивачу збільшено суму грошового зобов`язання за платежем податок на прибуток приватних підприємств у розмірі 523 371 грн. 25 коп., із яких за податковими зобов`язаннями 418 697 грн. та 104 674,25 грн. за штрафними санкціями.
Позивач, не погоджуючись із податковим повідомленням-рішенням від 07.08.2023 № 294408010701 в частині нарахування штрафних (фінансових) санкцій у розмірі 104 674,25грн., звернувся до суду з позовом про його скасування в оскарженій частині.
Суд першої інстанції, задовольняючи позовні вимоги, прийшов до висновку, що контролюючим органом при нарахуванні позивачу штрафних санкцій спірним податковим повідомленням-рішенням, не дотримано вимог п. 52-1 підрозділу 10 розділу XX Податкового кодексу України (із змінами, внесеними згідно із Законом України Про внесення змін до Податкового кодексу України та інших законів України щодо додаткової підтримки платників податків на період здійснення заходів, спрямованих на запобігання виникненню і поширенню коронавірусної хвороби (COVID-19) № 591-IX від 13.05.2020 року, який набрав чинності 29.05.2020 р.), відповідно до якого за порушення податкового законодавства, вчинені протягом періоду з 1 березня 2020 року по останній календарний день місяця (включно), в якому завершується дія карантину, встановленого Кабінетом Міністрів України на всій території України з метою запобігання поширенню на території України коронавірусної хвороби (COVID-19), штрафні санкції не застосовуються.
Колегія суддів погоджується з висновками суду першої інстанції, з огляду на наступне.
Постановою Кабінету Міністрів України від 11 березня 2020 р. № 211 Про запобігання поширенню на території України коронавірусу COVID-19, з метою запобігання поширенню на території України коронавірусу COVID-19 та з урахуванням рішення Державної комісії з питань техногенно-екологічної безпеки та надзвичайних ситуацій від 10 березня 2020 р. було установлено на усій території України карантин з 12 березня 2020 р. Дія карантину на території України неодноразово продовжувалась.
Постановою КМУ від 23.12.2022 р. № 1423 були внесені зміни до п.1 постанови Кабінету Міністрів України від 9 грудня 2020р. № 1236 Про встановлення карантину та запровадження обмежувальних протиепідемічних заходів з метою запобігання поширенню на території України гострої респіраторної хвороби COVID-19, спричиненої коронавірусом SARS-CoV-2 та продовжено строк дії карантину до 30.04.2023 року.
Постановою КМУ від 25 квітня 2023 р. № 383 Про внесення змін до розпорядження Кабінету Міністрів України від 25 березня 2020р. № 338 і постанови Кабінету Міністрів України від 9 грудня 2020 р. № 1236 були внесені зміни до розпорядження Кабінету Міністрів України від 25 березня 2020 р. № 338 і постанови Кабінету Міністрів України від 9 грудня 2020 р. № 1236 та у пункті 1 розпорядження Кабінету Міністрів України від 25 березня 2020 р. № 338 та у пункті 1 постанови Кабінету Міністрів України від 9 грудня 2020 р. № 1236 змінено слово квітня на слово червня.
Згідно постанови Кабінету Міністрів України від 27 червня 2023 р. № 651 Про відміну на всій території України карантину, встановленого з метою запобігання поширенню на території України гострої респіраторної хвороби COVID-19, спричиненої коронавірусом SARS-CoV-2, з 24 години 00 хвилин 30 червня 2023 р. відмінено на всій території України карантин, встановлений з метою запобігання поширенню на території України гострої респіраторної хвороби COVID-19, спричиненої коронавірусом SARS-CoV-2.
Таким чином карантин на усій території України, запроваджений з метою запобігання поширенню на території України коронавірусу COVID-19, діяв з 12.03.2020 року по 30.06.2023 року.
Згідно п. 52-1 підрозділу 10 розділу XX Податкового кодексу України (із змінами, внесеними згідно із Законом України Про внесення змін до Податкового кодексу України та інших законів України щодо додаткової підтримки платників податків на період здійснення заходів, спрямованих на запобігання виникненню і поширенню коронавірусної хвороби (COVID-19) № 591-IX від 13.05.2020 року, який набрав чинності 29.05.2020 р.), за порушення податкового законодавства, вчинені протягом періоду з 1 березня 2020 року по останній календарний день місяця (включно), в якому завершується дія карантину, встановленого Кабінетом Міністрів України на всій території України з метою запобігання поширенню на території України коронавірусної хвороби (COVID-19), штрафні санкції не застосовуються, крім санкцій за: порушення вимог до договорів довгострокового страхування життя чи договорів страхування в межах недержавного пенсійного забезпечення, зокрема страхування додаткової пенсії; відчуження майна, що перебуває у податковій заставі, без згоди контролюючого органу; порушення вимог законодавства в частині: обліку, виробництва, зберігання та транспортування пального, спирту етилового, алкогольних напоїв та тютюнових виробів; цільового використання пального, спирту етилового платниками податків; обладнання акцизних складів витратомірами-лічильниками та/або рівномірами-лічильниками; здійснення функцій, визначених законодавством у сфері виробництва і обігу спирту, алкогольних напоїв та тютюнових виробів, пального; здійснення суб`єктами господарювання операцій з реалізації пального або спирту етилового без реєстрації таких суб`єктів платниками акцизного податку; порушення нарахування, декларування та сплати податку на додану вартість, акцизного податку, рентної плати.
Суд встановив, що до позивача застосовано штрафні санкції у розмірі 25% від суми визначеного податкового зобов`язання, за порушення, виявлені у тому числі за періоди, що припадають на період дії карантину, що суперечить приписам п. 52-1 підрозділу 10 розділу ХХ Перехідні положення Податкового кодексу України. Так, перевірка охоплювала періоди діяльності з 01.07.2019 по 30.09.2021р., а мораторій на застосування санкцій запроваджено за порушення податкового законодавства, вчинені протягом періоду з 1 березня 2020 року по 30.06.2023.
З урахуванням наведених вище норм, відповідач не міг застосовувати до позивача штрафні санкції у період дії карантину, встановленого з метою запобігання поширенню на території України коронавірусної хвороби.
З огляду на викладене, є вірними висновки суду першої інстанції, що відповідач неправильно застосував норми законодавства при обчисленні розміру штрафу, що, в свою чергу, свідчить про невідповідність оскарженого рішення в цій частині критеріям, визначеним в частині 2 статті 2 КАС України.
Оскільки розрахунок штрафних санкцій здійснено неправомірно, без урахування внесених у податкове законодавство змін, відповідно, судом обґрунтовано задоволено позовні вимоги та визнано протиправним і скасоване податкове повідомлення-рішення саме в частині нарахованих штрафних санкцій у розмірі 104674,25 грн.
Колегія суддів не надає оцінку доводам, викладеним у апеляційній скарзі відповідача щодо виявлених під час перевірки порушень вимог ПК України, оскільки позивачем в межах даної справи не оскаржувалось податкове повідомлення-рішення в частині нарахування основного зобов`язання з податку на прибуток приватних підприємств.
Доводи апеляційної скарги відповідача висновків суду першої інстанції не спростовують, тому апеляційну скаргу відповідача слід залишити без задоволення, а рішення суду першої інстанції - без змін.
Керуючись п.1ч.1 ст.315, ст.316, ст.ст.322, 328, 329 КАС України, суд
ПОСТАНОВИВ:
Апеляційну скаргу Головного управління ДПС у Запорізькій області - залишити без задоволення.
Рішення Запорізького окружного адміністративного суду від 18 грудня 2023 року у справі № 280/8746/23 - залишити без змін.
Постанова набирає законної сили з дати її прийняття та може бути оскаржена до Верховного Суду у випадках та в строки, визначені статтями 328,329 КАС України.
Головуючий - суддяН.П. Баранник
суддяН.І. Малиш
суддяА.А. Щербак
Суд | Третій апеляційний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 05.06.2024 |
Оприлюднено | 24.06.2024 |
Номер документу | 119906313 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи з приводу адміністрування податків, зборів, платежів, а також контролю за дотриманням вимог податкового законодавства, зокрема щодо адміністрування окремих податків, зборів, платежів, з них податку на прибуток підприємств |
Адміністративне
Третій апеляційний адміністративний суд
Баранник Н.П.
Адміністративне
Запорізький окружний адміністративний суд
Сіпака Андрій Васильович
Адміністративне
Запорізький окружний адміністративний суд
Сіпака Андрій Васильович
Адміністративне
Запорізький окружний адміністративний суд
Сіпака Андрій Васильович
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні