Україна
Донецький окружний адміністративний суд
Р І Ш Е Н Н Я
І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И
24 червня 2024 року Справа№200/2702/24
Донецький окружний адміністративний суд в складі головуючого судді Аканова О.О., розглянувши в порядку спрощеного позовного провадження в письмовому провадженні позовну заяву Товариства з обмеженою відповідальністю «Виробничо-комерційна фірма «Спецпромкомплект» (місцезнаходження: 84301, Донецька область, Краматорський р-н, м.Краматорськ, вул.Ярослава Мудрого, буд.30А, код ЄДРПОУ 31191000) до Головного управління ДПС у Донецькій області (місцезнаходження: 87515, Донецька область, м.Маріуполь, Центральний район, вул. Італійська, буд.59, код ЄДРПОУ 44070187) про
визнання протиправним та скасування рішення про відмову у застосуванні положень підпункту 69.28 пункту 69 підрозділу 10 розділу XX Податкового кодексу України від 16.02.2024 року № 1333/6/05-99-07-01;
визнання протиправним та скасування рішення про відмову у застосуванні положень підпункту 69.28 пункту 69 підрозділу 10 розділу XX Податкового кодексу України від 16.02.2024 року № 1335/6/05-99-07-01;
зобов`язання застосувати встановлені пп. 69.28 п.69 підрозд. 10 розділу XX «Перехідні положення» Податкового Кодексу України спеціальні правила для підтвердження даних, визначених у податковій звітності за податкові (звітні) періоди за період з 01.11.2000 по 31.12.2023 роки, та винести відповідне рішення, -
ВСТАНОВИВ:
Позивач звернувся до Донецького окружного адміністративного суду з вищевказаним позовом.
В обґрунтування позовних вимог зазначено, що позивач є юридичною особою, зареєстрованою за адресою: АДРЕСА_1 . Основний вид економічної діяльності за КВЕД: 46.90. Неспеціалізована оптова торгівля.
Позивачем подано до відповідача повідомлення у формі заяви про відсутність доступу та неможливість вивезення первинних документів у зв`язку з військовою агресією російської федерації за податкові (звітні) періоди: з 01.01.2021 по 31.12.2022, відповідно до п.п. 69.28 пункту 69 підрозділу 10 розділу ХХ «Перехідні положення» Податкового кодексу України.
Позивач вказав, що у повідомленні №1 від 03.01.2024 на підставі підпункту 69.28 пункту 69 підрозділу 10 розділу ХХ «Перехідні положення» Податкового кодексу України, ТОВ «ВКФ «СПЕЦПРОМКОМПЛЕКТ» було розташовано за адресою: 87539, Донецька область, місто Маріуполь, вулиця Заозерна, будинок 62.
З початку бойових дій м. Маріуполь неодноразово зазнавало обстрілів та окуповано військами російської федерації.
У зв`язку з чим, всі співробітники підприємства, які відповідають за ведення бухгалтерського та податкового обліку та керівний склад були евакуйовані до інших областей України, або за кордон. Підприємство втратило контроль над активами та документами. В наступний час, відсутній доступ до комп`ютерів та первинних документів. Вивезення комп`ютерів та первинних документів на безпечну територію є неможливим у зв`язку зі загрозою для життя співробітників.
Після наданих позивачем повідомлень та доповнень до повідомлень відповідачем прийняті рішення від 16.02.2024 № 1333/6/05-99-07-01 про те, що Податковим Кодексом України не передбачено можливості перегляду раніше прийнятого рішення із зазначеного питання з урахуванням уточнень підприємства, у зв`язку з чим лист від 09.02.2024 №09/02-24 не може бути враховано та рішення від 16.02.2024 № 1335 16/05-99-07-01 про те, що повідомлення про пошкодження первинних документів за період з 01.01.2023 по 31.12.2023 від 05.02.2024 № 05/02-1 не може бути прийнято до уваги для застосування спеціальних правил в порядку пп. 69.28 п. 69 підрозділу 10 розділу ХХ Перехідних положень Податкового кодексу України.
Позивач не погоджується з вказаними рішеннями про результати розгляду повідомлення про втрату первинних документів, вважає їх необґрунтованими протиправними та такими, що суперечать чинному законодавству, тому звернувся до суду з вказаним позовом.
Відповідач надав до суду відзив на позовну заяву, в якому позов не визнав, просив в його задоволенні відмовити. Свою позицію аргументував тим, що позивачем до контролюючого органу подано повідомлення від 03.01.2024 №03/01-24-1 про неможливість вивезення первинних документів з тимчасово окупованої території за податкові (звітні) періоди з 01.01.2021 по 31.12.2022. У вказаному повідомленні відповідачем зазначено, що починаючи з 24.02.2022 внаслідок перебування м. Маріуполь в районі проведення воєнних (бойових) дій та знаходження в тимчасовій окупації підприємство втратило контроль над активами та документами; відсутній доступ до комп`ютерів та первинних документів. В повідомленні зазначено перелік первинних документів, які неможливо вивезти.
За результатом розгляду поданих позивачем документів прийняті спірні рішення.
Відмовлено позивачу у застосуванні положень, передбачених п.п. 69.28 п. 69 підрозд. 10 розд. XX «Перехідні положення» Кодексу, у зв`язку із недоведеністю обставин, викладених у повідомленні.
Вказали, що як свідчать матеріали справи, згідно з даними ПСС ДПС з 28.12.2023 податкова адреса ТОВ ВКФ «Спецпромкомплект» - місто Краматорськ, територія якого не включена до переліку територій, на яких ведуться (велися) бойові дії або тимчасово окупованих.
Крім того, вказали, що позивачем не надано документи, які підтверджують факт затоплення за податковою адресою підприємства, не надано будь-яких документальних доказів неможливості проведення інвентаризації пошкоджених документів, або, неможливості доступу до вказаного приміщення.
Вважають, що діяли виключно на підставі, в межах повноважень та у спосіб, визначені Конституцією та законами України.
Законом України від 24 лютого 2022 року № 2102-IX, затверджено Указ Президента України від 24 лютого 2022 року N 64/2022 "Про введення воєнного стану в Україні", згідно якого, у зв`язку з військовою агресією російської федерації проти України, введено воєнний стан із 05 години 30 хвилин 24 лютого 2022 року строком на 30 діб.
Указом Президента України №133/2022 Про продовження строку дії воєнного стану в Україні, у зв`язку з триваючою широкомасштабною збройною агресією російської федерації проти України, продовжено строк дії воєнного стану в Україні з 05 години 30 хвилин 26 березня 2022 року строком на 30 діб.
Законом України Про затвердження Указу Президента України "Про продовження строку дії воєнного стану в Україні" від 21 квітня 2022 року N 2212-IX, продовжено строк дії воєнного стану в Україні з 05 години 30 хвилин 25 квітня 2022 року строком на 30 діб.
Законом України Про затвердження Указу Президента України "Про продовження строку дії воєнного стану в Україні" від 22 травня 2022 року №2263-ІХ, продовжено строк дії воєнного стану в Україні з 05 години 30 хвилин 25 травня 2022 року строком на 90 діб.
Законом України Про затвердження Указу Президента України "Про продовження строку дії воєнного стану в Україні" від 15 серпня 2022 року №2500-ІХ, продовжено строк дії воєнного стану в Україні з 05 години 30 хвилин 23 серпня 2022 року строком на 90 діб.
ЗакономУкраїни «Про затвердження Указу Президента України "Про продовження строку дії воєнного стану в Україні" від 16.11.2022р.№2738-IXстрок дії воєнного стану в Україніпродовжено з 05 години 30 хвилин 21 листопада 2022 року строком на 90 діб.
Законом України «Про затвердження Указу Президента України "Про продовження строку дії воєнного стану в Україні" від 06.02.2023 №2915-ІХ строк дії воєнного стану в Україніпродовжено з 05 години 30 хвилин 19 лютого 2023 року строком на 90 діб.
Законом України «Про затвердження Указу Президента України "Про продовження строку дії воєнного стану в Україні" від 02.05.2023 №3057-ІХ строк дії воєнного стану в Україніпродовжено з 05 години 30 хвилин 20 травня 2023 року строком на 90 діб.
Законом України «Про затвердження Указу Президента України "Про продовження строку дії воєнного стану в Україні" від 27.07.2023 №3275-ІХ строк дії воєнного стану в Україніпродовжено з 05 години 30 хвилин 18 серпня 2023 року строком на 90 діб.
Законом України «Про затвердження Указу Президента України "Про продовження строку дії воєнного стану в Україні" від 08.11.2023 № 3429-IX строк дії воєнного стану в Україніпродовжено з 05 години 30 хвилин 16 листопада 2023 року строком на 90 діб.
Законом України «Про затвердження Указу Президента України "Про продовження строку дії воєнного стану в Україні" від 06 лютого 2024 № 3564-IX строк дії воєнного стану в Україніпродовжено з 05 години 30 хвилин 14 лютого 2024 року строком на 90 діб.
Законом України «Про затвердження Указу Президента України "Про продовження строку дії воєнного стану в Україні" від 08 травня 2024 № 3684-IX строк дії воєнного стану в Україні продовжено з 05 години 30 хвилин 14 травня 2024 року строком на 90 діб.
Враховуючи викладене в Україні продовжує діяти воєнний стан.
Відповідно до ст. 12-2 Закону України Про правовий режим воєнного стану від 12 травня 2015 року № 389-VIII, в умовах правового режиму воєнного стану суди, органи та установи системи правосуддя діють виключно на підставі, в межах повноважень та в спосіб, визначені Конституцією України та законами України.
Рішенням Ради суддів України від 24 лютого 2022 року N 9, з урахуванням положень статті 3 Конституції України про те, що людина, її життя і здоров`я, честь і гідність, недоторканність і безпека визнаються в Україні найвищою соціальною цінністю рекомендовано зборам суддів, головам судів, суддям судів України у випадку загрози життю, здоров`ю та безпеці відвідувачів суду, працівників апарату суду, суддів оперативно приймати рішення про тимчасове зупинення здійснення судочинства певним судом до усунення обставин, які зумовили припинення розгляду справ.
Згідно п. 4 опублікованих 02.03.2022 року Радою суддів України Рекомендацій щодо роботи судів в умовах воєнного стану, судам України рекомендовано усіх доступних працівників, по можливості, перевести на дистанційну роботу.
Місцезнаходження Донецького окружного адміністративного суду визначено м.Слов`янськ Донецької області.
У зв`язку з активізацією проведення бойових дій на території Донецької області та прилеглих областей, виникнення загрози безпеці, здоров`ю та життю людей, головою Донецького окружного адміністративного суду 26 лютого 2022 року прийнято наказ №14/І-г. Про запровадження особливого режиму роботи Донецького окружного адміністративного суду у вигляді дистанційної роботи. Наказом запроваджено особливий режим роботи з 26 лютого 2022 року до закінчення воєнного стану, і до дня відновлення роботи суду у звичайному режимі.
Суд дослідив матеріали справи, всебічно і повно з`ясував усі фактичні обставини, об`єктивно оцінив докази, які мають юридичне значення для вирішення спору по суті та встановив наступне.
Відповідно до витягу з Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань Товариство з обмеженою відповідальністю «Виробничо-комерційна фірма «Спецпромкомплект», код ЄДРПОУ 31191000, зареєстровано за адресою: 84301, Донецька обл., Краматорський р-н, місто Краматорськ, вул.Ярослава Мудрого, будинок 30А.
Відповідно до наказу директора Товариство з обмеженою відповідальністю «Виробничо-комерційна фірма «Спецпромкомплект» від 05.01.2020 №05/01/20-1 всі первинні документи товариства повинні бути зберігатись в архівній кімнаті, яка розташована за адресою: 87509, Донецька область, м.Маріуполь, вул.Зазерна, буд.62, 1й поверх.
Директором Товариство з обмеженою відповідальністю «Виробничо-комерційна фірма «Спецпромкомплект» винесено накази про неможливість проведення щорічної інвентаризації у 2022, 2023 роках №12/12-ІН від 12.12.2022, та від 15.12.2023 №15/12-ІН, якими у зв`язку з окупацією м.Маріуполя та неможливістю доступа до офісного приміщення та архіву підприємства, перенесено проведення щорічної інвентаризації на один календарний рік і на шість місяців відповідно.
24.01.2024 директором Товариство з обмеженою відповідальністю «Виробничо-комерційна фірма «Спецпромкомплект» винесено наказ №24/01/24-1 «Про неможливість проведення інвентаризації та проведення заходів по відновленню первинних документів», яким у зв`язку з пошкодженням будівлі за адресою: м.Краматорськ, вул.Ярослава Мудрого, буд.30А, де розміщений офіс підприємства та обстеження приміщення зафіксовано неможливість проведення інвентаризації ТМЦ та фактичну втрату первинних документів та комп`ютера керівника. Наказано провести заходи для можливого відновлення первинних документів підприємства.
Позивачем на адресу відповідача за вих.№03/01-24-1 від 03.01.2024 на підставі підпункту 69.28 пункту 69 підрозділу 10 розділу ХХ «Перехідні положення» Податкового кодексу України направлено повідомлення про наступне.
ТОВ «ВКФ Спецпромкомплект» було розташовано за адресою: 87539, Донецька область, місто Маріуполь, вулиця Заозерна, будинок 62. З початку бойових дій (24.04.2022) м. Маріуполь неодноразово зазнавало обстрілів військами рф та було окуповано військами рф. Згідно з Розпорядженням КМУ від 02 серпня 2022 р. №679-р об`явлена обов`язкова евакуація населення Донецької області. Наказом від 22.12.2022 № 309 Міністерства з питань реінтеграції тимчасово окупованих територій України затверджено Перелік територій, на яких ведуться (велися) бойові дії або тимчасово окупованих російською федерацією. Згідно вказаного Переліку м.Маріуполь перебуває в окупації.
В зв`язку з вищенаведеним, всі співробітники підприємства які відповідають за ведення бухгалтерського та податкового обліку та керівний склад були евакуйовані до інших областей України або за кордон. Підприємства втратило контроль над активами та документами. В наступний час, відсутній доступ до комп`ютерів та первинних документів. Вивезення комп`ютерів на первинних документів на безпечну територію є неможливим у зв`язку з загрозою для життя співробітників.
Таким чином, співробітники бухгалтерії не мають доступ до окремих первинних документів за період з 01.01.2021 по 31.12.2022, а саме: бухгалтерські звіти та Декларації з податків (зборів); відомості бухгалтерського обліку по всім рахункам; первинні документи що підтверджують отримання та списання активів та послуг (приходні накладні, акти приймання передачі товарів та послуг, ТТН, відомості складського обліку, договори, акти списання матеріалів та інше); первинні документи що підтверджують факт надання послуг або реалізації товарів ( накладні, акти приймання передачі товарів та послуг, ТТН, відомості складського обліку, договори, акти списання матеріалів, акти виконаних робіт, тендерна документація та інше); відомості що підтверджують нарахування амортизації та оренді основних засобів (приходні накладні, акти приймання передачі ОЗ, ТТН, акти вводу в експлуатацію ОЗ, договори, відомості розрахунку амортизації, акти приймання передачі послуг та інше); відомості та реєстри щодо нарахування заробітної плати та розрахунків податків, що утримуються з неї; касові документи, документи, що підтверджують отримання та сплату коштів з розрахункових рахунків, документів щодо відкриття та закриття рахунків та інші; інші первині документи та відомості бухгалтерського обліку необхідність ведення та наявності яких встановлено Податковим кодексом України, Законом України «Про бухгалтерський облік та фінансову звітність в України».
У зв`язку з цим, ТОВ «ВКФ Спецпромкомплект» не має можливості виконати в повному обсягу зобов`язання, що передбачені ст. 16.1.5, 16.1.7, 16.1.12, 16.1.15 Податкового кодексу України.
Відповідачем розглянуто повідомлення позивача та надано відповідь №92/6/05-99-07-01 від 08.01.2024 про те, що повідомлення про неможливість вивезення первинних документів розглянуто та прийнято до уваги. Вказано, що відповідно до Порядку подання фінансової звітності, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 28.02.2000 №419 підприємства, зазначені в абзаці десятому п.п.69.28 п.69 підрозділу 10 розділу ХХ Перехідних положень Податкового кодексу України, зобов`язані провести інвентаризацію станом на перше число місяця, що настає за місяцем, в якому з`явилась можливість доступу до активів, первинних документів і регістрів бухгалтерського обліку, та відобразити результати інвентаризації у бухгалтерському обліку відповідного звітного періоду.
Додатково повідомили, що підприємством можливо вжиття заходів, передбачених постановами Кабінету Міністрів України від 20.03.2022 «Про затвердження порядку визначення шкоди та збитків, завданих Україні внаслідок збройної агресії російської федерації», від 19.04.2022 №473 «Про затвердження порядку виконання невідкладних робіт щодо ліквідації наслідків збройної агресії російської федерації, пов`язаних із пошкодженням будівель і споруд» та від 26.03.2022 №380 «Про збір обробку та обмін інформацією про пошкоджене та знищене нерухоме майно внаслідок бойових дій, терористичних актів, диверсій, спричинених агресією російської федерації».
За вих.№05/02-1 від 05.02.2024 позивачем на адресу відповідача направлено повідомлення про наступне.
ТОВ «ВКФ Спецпромкомплект» розташовано за адресою: Україна, 84301, Донецька обл., Краматорський р-н, місто Краматорськ, вул. Ярослава Мудрого, будинок 30А. З початку бойових дій (24.04.2022) м. Краматорськ неодноразово зазнавало обстрілів військами рф. Згідно з Розпорядженням КМУ від 02 серпня 2022 р. №679-р об`явлена обов`язкова евакуація населення Донецької області. Наказом від 22.12.2022 №309 Міністерства з питань реінтеграції тимчасово окупованих територій України затверджено Перелік територій, на яких ведуться (велися) бойові дії або тимчасово окупованих російською федерацією. Згідно вказаного Переліку м.Краматорськ перебуває в зоні бойових дій.
22 січня 2024 року м. Краматорськ зазнало обстрілу з боку російських загарбників, за результатами обстрілу було пошкоджено систему опалення та затоплено первинні документи підприємства. В зв`язку з обстрілами міста Краматорськ, провести інвентаризацію знищених документів в даній час не можливо.
Таким чином, пошкоджено первинні документі підприємства за період з 01.01.2023 по 31.12.2023, а саме: бухгалтерські звіти та Декларації з податків (зборів); відомості бухгалтерського обліку по всім рахункам; первинні документи що підтверджують отримання та списання активів та послуг (приходні накладні, акти приймання передачі товарів та послуг, ТТН, відомості складського обліку, договори, акти списання матеріалів та інше); первинні документи що підтверджують факт надання послуг або реалізації товарів ( накладні, акти приймання передачі товарів та послуг, ТТН, відомості складського обліку, договори, акти списання матеріалів, акти виконаних робіт, тендерна документація та інше); відомості що підтверджують нарахування амортизації та оренді основних засобів (приходні накладні, акти приймання передачі ОЗ, ТТН, акти вводу в експлуатацію ОЗ, договори, відомості розрахунку амортизації, акти приймання передачі послуг та інше); відомості та реєстри щодо нарахування заробітної плати та розрахунків податків, що утримуються з неї; касові документи, документи, що підтверджують отримання та сплату коштів з розрахункових рахунків, документів щодо відкриття та закриття рахунків та інші; інші первині документи та відомості бухгалтерського обліку необхідність ведення та наявності яких встановлено Податковим кодексом України, Законом України «Про бухгалтерський облік та фінансову звітність в України».
У зв`язку з цим, ТОВ «ВКФ Спецпромкомплект» не має можливості виконати в повному обсягу зобов`язання, що передбачені ст. 16.1.5, 16.1.7, 16.1.12, 16.1.15 Податкового кодексу України.
Відповідачем розглянуто повідомлення позивача та прийнято рішення, оформлене листом від 16.02.2024 року №1335/6/05-99-07-01, в якому зазначено, що повідомлення про пошкодження первинних документів за період з 01.01.2023 по 31.12.2023 не може бути прийнято до уваги для застосування спеціальних правил в порядку п.п.69.28 п.69 підрозділу 10 розділу ХХ Перехідних положень Податкового кодексу України.
За вих.№09/02-24 від 09.02.2024 позивачем, на підставі підпункту 69.28 пункту 69 підрозділу 10 розділу ХХ «Перехідні положення» Податкового кодексу України ТОВ «ВКФ Спецпромкомплект», повідомлено наступне.
В листі ТОВ «ВКФ Спецпромкомплект» № 03/01-24-1 від 03.01.2024 було допущено технічну помилку в абзаці 4, просили вважати правильним наступне: «Таким чином, співробітники бухгалтерії не мають доступу до первинних документі підприємства за період з 01.11.2000 по 31.12.2022, а саме: бухгалтерські звіти та Декларації з податків (зборів); відомості бухгалтерського обліку по всім рахункам; первинні документи що підтверджують отримання та списання активів та послуг (приходні накладні, акти приймання передачі товарів та послуг, ТТН, відомості складського обліку, договори, акти списання матеріалів та інше); первинні документи що підтверджують факт надання послуг або реалізації товарів (накладні, акти приймання передачі товарів та послуг, ТТН, відомості складського обліку, договори, акти списання матеріалів, акти виконаних робіт, тендерна документація та інше); відомості що підтверджують нарахування амортизації та оренді основних засобів (приходні накладні, акти приймання передачі ОЗ, ТТН, акти вводу в експлуатацію ОЗ, договори, відомості розрахунку амортизації, акти приймання передачі послуг та інше); відомості та реєстри щодо нарахування заробітної плати та розрахунків податків, що утримуються з неї; касові документи, документи, що підтверджують отримання та сплату коштів з розрахункових рахунків, документів щодо відкриття та закриття рахунків та інші; інші первині документи та відомості бухгалтерського обліку необхідність ведення та наявності яких встановлено Податковим кодексом України, Законом України «Про бухгалтерський облік та фінансову звітність в України».
Відповідачем розглянуто доповнення позивача та направлено рішення, оформлене листом від 16.02.2024 року №1333/6/05-99-07-01, яким повідомлено, що Податковим кодексом України не передбачено можливості перегляду раніше прийнятого рішення із урахуванням уточнень підприємства, у зв`язку з чим лист не врахований.
24.02.2024 позивачем за вих.№20/02-24-1 направлено скаргу, в якій просив відповідача скасувати рішення ГУ ДПС у Донецькій області №1335/6/05-99-07-01 та №1333/6/05-99-07-01 від 16.02.2024 року. Прийняти рішення про відповідність вимогам статті 69.28 пункту 69 підрозділу 10 розділу XX «Перехідні положення» Податкового кодексу України.
Відповідачем розглянуто подану скаргу та прийнято рішення №11499/6/99-00-06-03-03-06 від 19.04.2024, яким залишено без змін рішення ГУ ДПС у Донецькій області №1335/6/05-99-07-01 та №1333/6/05-99-07-01 від 16.02.2024 року про результати розгляду повідомлень про втрату первинних документів, а скаргу без задоволення.
До позовної заяви позивачем додано договір оренди частини нежитлового приміщення від 27 грудня 2023, відповідно до якого ТОВ «ВКФ Спецпромкомплект» прийняло в строкове платне користування майно, частину нежитлового приміщення, яке розташоване за адресою: Донецька область, м.Краматорськ, вул.Я.Мудрого, 30А (2 поверх).
Вважаючи протиправними рішення про відмову у застосуванні положень підпункту 69.28 пункту 69 підрозділу 10 розділу ХХ «Перехідні положення» Податкового кодексу України від 02.10.2010 №2755-VІ, із внесеними змінами, позивач звернувся із цим позовом до суду.
При вирішенні спору по суті суд керується таким.
Відповідно ч.2 ст. 19 Конституції України, органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Відносини, що виникають у сфері справляння податків і зборів, зокрема вичерпний перелік податків та зборів, що справляються в Україні, та порядок їх адміністрування, платників податків та зборів, їх права та обов`язки, компетенцію контролюючих органів, повноваження і обов`язки їх посадових осіб під час адміністрування податків, а також відповідальність за порушення податкового законодавства регулюєПК Українив редакції, чинній на час виникнення спірних правовідносин.
Відповідно до п. 69.28. п.69 підрозділу 10 розділу ХХ Податкового кодексу України, встановлено, що до платників податків/податкових агентів, які провадили діяльність на територіях, на яких ведуться (велися) бойові дії, та на територіях, тимчасово окупованих збройними формуваннями російської федерації, і не можуть пред`явити первинні документи, на підставі яких здійснюється облік доходів, витрат та інших показників, пов`язаних з визначенням об`єктів оподаткування та/або податкових зобов`язань, як виняток із положеньстатті 44цього Кодексу застосовуються спеціальні правила для підтвердження даних, визначених у податковій звітності.
Підставами неможливості пред`явлення первинних документів є втрата (знищення чи зіпсуття) первинних документів або знаходження їх на територіях, на яких ведуться (велися) бойові дії, та на територіях, тимчасово окупованих збройними формуваннями російської федерації, у разі якщо їх неможливо вивезти або їх вивезення пов`язане з ризиком для життя чи здоров`я платника податків, фізичних осіб чи неможливе у зв`язку з адміністративними перешкодами, встановленими органами влади.
У разі втрати та/або неможливості вивезення первинних документів платник податків/податковий агент подає до контролюючого органу в довільній формі повідомлення про неможливість вивезення первинних документів, підписане керівником підприємства та головним бухгалтером, в якому зазначаються: обставини, що призвели до втрати та/або неможливості вивезення первинних документів, податкові (звітні) періоди, а також загальний перелік первинних документів (за можливості - із зазначенням реквізитів).
Дані та показники податкової звітності платника податків/податкового агента за податкові (звітні) періоди, зазначені у повідомленні, не можуть бути піддані сумніву лише на підставі відсутності первинних документів. Подане повідомлення є також підставою для збереження витрат (включаючи витрати у зв`язку з придбанням цінних паперів/корпоративних прав) та/або від`ємного значення об`єкта оподаткування податком на прибуток (включаючи від`ємний фінансовий результат за операціями з цінними паперами/корпоративними правами), та/або податкового кредиту з податку на додану вартість, та/або суми від`ємного значення податку на додану вартість минулих податкових (звітних) періодів без наявності договірних, розрахункових, платіжних та інших первинних документів, обов`язковість ведення і зберігання яких передбачена правилами ведення бухгалтерського обліку та нарахування податку.
Після подання до контролюючого органу повідомлення про неможливість вивезення первинних документів у зв`язку з їх знаходженням на територіях, на яких ведуться (велися) бойові дії, та на територіях, тимчасово окупованих збройними формуваннями російської федерації, запроваджується мораторій на проведення документальних перевірок щодо зазначених у повідомленні податкових (звітних) періодів.
Якщо після подання повідомлення про неможливість вивезення первинних документів платнику податків/податковому агенту стане відомо про втрату таких документів, такий платник податків/податковий агент зобов`язаний подати до контролюючого органу повідомлення про втрату первинних документів із зазначенням обставин такої втрати.
Платники податків/податкові агенти, які подали повідомлення про втрату первинних документів відповідно до цього підпункту, не підлягають перевірці контролюючим органом щодо зазначених у повідомленні податкових (звітних) періодів, у тому числі після завершення дії воєнного стану.
Втрата документів, що не пов`язана з проведенням на територіях, на яких ведуться (велися) бойові дії, та на територіях, тимчасово окупованих збройними формуваннями російської федерації, бойових дій, не надає права платнику податків/податковому агенту застосовувати положення цього підпункту.
Обов`язок доведення відсутності підстав для застосування положень цього підпункту покладається на контролюючий орган. Платник податків/податковий агент, який безпідставно застосував положення цього підпункту, вважається таким, що ухиляється від сплати податків, та несе відповідальність, передбачену цим Кодексом та іншими законами України.
У разі відмови у застосуванні положень цього підпункту контролюючий орган не пізніше одного місяця з дати отримання відповідного повідомлення від платника податків/податкового агента видає вмотивоване рішення із зазначенням підстави та доказів такої відмови.
Рішення контролюючого органу може бути оскаржено в адміністративному чи судовому порядку. До винесення остаточного рішення по справі контролюючий орган не може піддавати сумніву показники податкової звітності, а також ініціювати проведення будь-якої перевірки платника податків/податкового агента щодо податкових (звітних) періодів, зазначених у відповідному повідомленні.
У податкових (звітних) періодах, зазначених у відповідному повідомленні, не може бути переглянуто у бік збільшення суми податкових зобов`язань з податків і зборів, задекларовані в податкових деклараціях за зазначені податкові (звітні) періоди, у бік збільшення суми від`ємного значення об`єкта оподаткування податком на прибуток, задекларовані в податкових деклараціях/розрахунках за зазначені податкові (звітні) періоди, у бік збільшення суми бюджетного відшкодування податку на додану вартість, заявлені в податкових деклараціях за зазначені звітні періоди.
Перелік територій, на яких ведуться (велися) бойові дії, та територій, тимчасово окупованих збройними формуваннями російської федерації, визначається Кабінетом Міністрів України.
Таким чином, зазначеною нормою ПК України передбачений певний пільговий режим для платників податків у зв`язку зі збройною агресію та веденням бойових дій, якій звільняє їх від відповідальності за втрату первинних документів та наслідків передбачених п.п.44.5, 44.6 ПК України, щодо повноважень контролюючого органу на ухвалення рішень, з врахування того, що у платника податків були відсутні первинні документи на час складення відповідної податкової звітності.
Умовами застосування цього режиму є: 1) провадження платником податків діяльності на території активних бойових дій або на тимчасово окупованих російською федерацією територіях України; 2) неможливість пред`явити первинні документи, на підставі яких здійснюється облік доходів, витрат та інших показників, пов`язаних з визначенням об`єктів оподаткування та/або податкових зобов`язань, у зв`язку з втратою (знищенням чи зіпсуттям) первинних документів або знаходженні їх на територіях, на яких ведуться (велися) бойові дії; 3) повідомлення платником податків про зазначені обставини у довільній формі; 4) не доведення контролюючим органом того, що втрата документів, відбулася не внаслідок проведенням на територіях, на яких ведуться (велися) бойові дії, та на тимчасово окупованих російською федерацією територіях України, бойових дій.
Суд зазначає, що Переліком територій, на яких ведуться (велися) бойові дії або тимчасово окупованих російською федерацією, затверджений наказом Міністерства з питань реінтеграції тимчасово окупованих територій України №309 від 22.12.2022, передбачено, що Краматорська міська територіальна громада розташована на території можливих бойових дій з 24.02.2022, а територія міста Маріуполя, починаючи із 05.03.2022 і досі, тимчасово окупована російською федерацією та на ній ведуться бойові дії, таким чином є умова для застосування вимог п.п. 69.28 п. 69 підрозділу ХХ Перехідні положення ПКУ у позивача є в наявності.
Крім того, конструкція норми п.п.69.28 дає підстави стверджувати, що заява платника податків про втрату документів, не потребує будь-яких доказів, зокрема документів, актів, фото, відео, свідчень очевидців та ін. Діє презумпція правдивості заяви платника податків, доти поки не буде спростовано протилежне. За такою конструкцією, платник податків не повинен нічого доводити та підтверджувати будь-якими доказами. Для платника податків достатньо лише заявити про наявність обставин передбачених п.п. 69.28. У разі незгоди з можливістю застосування до платника податків положень п.69.28, саме контролюючий орган повинен надавати докази на підтвердження своєї позиції. У цьому випадку, контролюючий орган жодним чином не спростував повідомлення платника податків про те, що первинні документи були знищені на території м.Краматорська де здійснює господарську діяльність та здійснення господарської діяльності на території м.Маріуполя, а лише поставив під сумнів та переклав обов`язок доказування на платника податків.
Отже, позивачем не надано жодних підтверджуючих документів (акти прийому передачі документів до архіву, довідок, акти знищення документів, тощо), оскільки первинні документи зберігались в місті Маріуполь (відповідно до наказу від 05.01.2020 №05/01/20-1), територія якого є окупованою з 05.03.2022 року, а в місті Краматорську розташоване на території можливих бойових дій, і дана обставина загальновідомою та не потребує доказування.
Відповідно до ч. 3 ст. 78 КАС України, обставини, визнані судом загальновідомими, не потребують доказування.
Таким чином, суд висновує, що позивач не повинен надавати будь-які докази щодо знаходження документів на тимчасово окупованій території, а саме в м.Маріуполі та знищення первинних документів що спричинило затоплення первинних документів в місті Краматорську розташованого на території можливих бойових дій.
Суд зазначає, що повідомлення позивача про неможливість вивезення первинних документів подані саме у зв`язку з окупацією російською федерацією території міста Маріуполь та у зв`язку із обстрілом м.Краматорська 22.01.2024 року про, що свідчить роздруківка з офіційного веб-сайту Краматорської міської ради.
Відповідач у прийнятих ним рішеннях вказав, що розглядав повідомлення саме про неможливість вивезення первинних документів з м.Маріуполя та непідтвердження знищення первинних документів у м.Краматорськ відповідно до п.69.28. Крім того, зі змісту вказаних повідомлень слідує, що таке стосувалось усіх первинних документів за період 01.11.2000 по 31.12.2023 року.
Також, суд зазначає, що оскільки у цьому випадку діє презумпція правдивості повідомлення платника податків про втрату документів, вона може бути спростована лише наданням контролюючим органом переконливих доказів на спростування цього повідомлення, доведенням того, що платник податків зловживає своїм правом, та втратив документи за обставин, що не пов`язані з проведенням на територіях, на яких ведуться (велися) бойові дії, та на тимчасово окупованих російською федерацією територіях України, бойових дій. Натомість, відповідач жодного аргументу на спростування тези позивача не навів у спірних рішеннях. Таким чином, повідомлення позивача залишилося неспростованим.
Відповідно дост. 17 Закону України «Про виконання рішень та застосування практики Європейського суду з прав людини»суди застосовують при розгляді справ Конвенцію та практику Суду як джерело права.
Оцінюючи наявні докази, суд дотримується позиції, вказаної у рішенні Європейського суду з прав людини, яку він висловив у пункті 53 рішення у справі «Федорченко та Лозенко проти України», відповідно до якої суд при оцінці доказів керується критерієм доведення «поза розумним сумнівом».
Так, по справі «Компанія «Вестберґа таксі Актіеболаг» та «Вуліч проти Швеції» Суд визначив, що «...адміністративні суди, які розглядають скарги заявників стосовно рішень податкового управління, мають повну юрисдикцію у цих справах та повноваження скасувати оскаржені рішення. Справи мають бути розглянуті на підставі поданих доказів, а довести наявність підстав, передбачених відповідними законами, для призначення податкових штрафів має саме податкове управління.».
Таким чином, оскаржувані рішення оформлені листами є протиправними та підлягають скасуванню, а тому суд дійшов висновку з урахуванням поданих заяв позивача до відповідача які розглянуті суті, що належним способом захисту прав позивача буде зобов`язання відповідача застосувати до позивача встановлені пп. 69.28 п.69 підрозд. 10 розділу XX «Перехідні положення» Податкового Кодексу України спеціальні правила для підтвердження даних, визначених у податковій звітності за податкові (звітні) періоди за період з 01.11.2000 по 31.12.2023 роки, та винести відповідне рішення.
Відповідно до частини 1 статті 77 Кодексу адміністративного судочинства України кожна сторона повинна, довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу.
Частиною 2 статті 77 Кодексу адміністративного судочинства України визначено, що в адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача, якщо він заперечує проти адміністративного позову.
Враховуючи встановлені, на підставі системного аналізу положень чинного законодавства України та матеріалів справи, обставини справи, суд дійшов висновку, що викладені в адміністративному позові вимоги позивача є такими, що підлягають задоволенню.
Позивачем сплачено судовий збір в розмірі 4844,80 грн. згідно платіжного доручення №313 від 01 травня 2024 року.
Керуючись ст. 2, 9, 77, 78, 90, 139, 241-246, 262, Кодексу адміністративного судочинства України, суд,
ВИРІШИВ:
Позов Товариства з обмеженою відповідальністю «Виробничо-комерційна фірма «Спецпромкомплект» (місцезнаходження: 84301, Донецька область, Краматорський р-н, м.Краматорськ, вул.Ярослава Мудрого, буд.30А, код ЄДРПОУ 31191000) до Головного управління ДПС у Донецькій області (місцезнаходження: 87515, Донецька область, м.Маріуполь, Центральний район, вул. Італійська, буд.59, код ЄДРПОУ 44070187) про визнання протиправним та скасування рішення про відмову у застосуванні положень підпункту 69.28 пункту 69 підрозділу 10 розділу XX Податкового кодексу України від 16.02.2024 року № 1333/6/05-99-07-01; визнання протиправним та скасування рішення про відмову у застосуванні положень підпункту 69.28 пункту 69 підрозділу 10 розділу XX Податкового кодексу України від 16.02.2024 року № 1335/6/05-99-07-01 та зобов`язання застосувати встановлені пп. 69.28 п.69 підрозд. 10 розділу XX «Перехідні положення» Податкового Кодексу України спеціальні правила для підтвердження даних, визначених у податковій звітності за податкові (звітні) періоди за період з 01.11.2000 по 31.12.2023 роки, та винести відповідне рішення - задовольнити.
Визнати протиправним та скасувати рішення Головного управління ДПС у Донецькій області (місцезнаходження: 87515, Донецька область, м.Маріуполь, Центральний район, вул. Італійська, буд.59, код ЄДРПОУ 44070187) оформлене листом від 16.02.2024 року №1333/6/05-99-07-01 про відмову у застосуванні положень підпункту 69.28 пункту 69 підрозділу 10 розділу XX Перехідні положення Податкового кодексу України.
Визнати протиправним та скасувати рішення Головного управління ДПС у Донецькій області (місцезнаходження: 87515, Донецька область, м.Маріуполь, Центральний район, вул. Італійська, буд.59, код ЄДРПОУ 44070187) оформлене листом від 16.02.2024 року №1335/6/05-99-07-01 про відмову у застосуванні положень підпункту 69.28 пункту 69 підрозділу 10 розділу XX Перехідні положення Податкового кодексу України.
Зобов`язати Головне управління ДПС у Донецькій області (місцезнаходження: 87515, Донецька область, м.Маріуполь, Центральний район, вул. Італійська, буд.59, код ЄДРПОУ 44070187) застосувати до Товариства з обмеженою відповідальністю «Виробничо-комерційна фірма «Спецпромкомплект» (місцезнаходження: 84301, Донецька область, Краматорський р-н, м.Краматорськ, вул.Ярослава Мудрого, буд.30А, код ЄДРПОУ 31191000) встановлені пп. 69.28 п.69 підрозд. 10 розділу XX «Перехідні положення» Податкового Кодексу України спеціальні правила для підтвердження даних, визначених у податковій звітності за податкові (звітні) періоди за період з 01.11.2000 по 31.12.2023 роки, та винести відповідне рішення.
Стягнути на користь Товариства з обмеженою відповідальністю «Виробничо-комерційна фірма «Спецпромкомплект» (місцезнаходження: 84301, Донецька область, Краматорський р-н, м.Краматорськ, вул.Ярослава Мудрого, буд.30А, код ЄДРПОУ 31191000) за рахунок бюджетних асигнувань Головне управління ДПС у Донецькій області (місцезнаходження: 87515, Донецька область, м.Маріуполь, Центральний район, вул. Італійська, буд.59, код ЄДРПОУ 44070187) судовий збір в розмірі 4844,80 грн.
Апеляційна скарга на рішення суду подається протягом тридцяти днів з дня його проголошення. Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини рішення суду, або розгляду справи в порядку письмового провадження, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення. Апеляційна скарга подається до Першого апеляційного адміністративного суду.
Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Суддя О.О. Аканов
Суд | Донецький окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 24.06.2024 |
Оприлюднено | 26.06.2024 |
Номер документу | 119931584 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи з приводу адміністрування податків, зборів, платежів, а також контролю за дотриманням вимог податкового законодавства, зокрема щодо реалізації податкового контролю |
Адміністративне
Перший апеляційний адміністративний суд
Гаврищук Тетяна Григорівна
Адміністративне
Перший апеляційний адміністративний суд
Гаврищук Тетяна Григорівна
Адміністративне
Перший апеляційний адміністративний суд
Гаврищук Тетяна Григорівна
Адміністративне
Донецький окружний адміністративний суд
Аканов О.О.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні