ПЕРШИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
29 серпня 2024 року справа №200/2702/24
м. Дніпро
Перший апеляційний адміністративний суд у складі колегії суддів: головуючого судді: Гаврищук Т.Г., суддів: Казначеєва Е.Г., Компанієць І.Д.,
за участю секретаря судового засідання Кобець К.В.,
представника відповідача ОСОБА_1 ,
розглянувши у відкритому судовому засіданні апеляційну скаргу Головного управління ДПС у Донецькій області на рішення Донецького окружного адміністративного суду від 24 червня 2024 року у справі №200/2702/24 (суддя І інстанції Аканов О.О.) за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю «Виробничо-комерційна фірма «Спецпромкомплект» до Головного управління ДПС у Донецькій області про визнання протиправним та скасування рішення про відмову у застосуванні положень підпункту 69.28 пункту 69 підрозділу 10 розділу XX Податкового кодексу України від 16.02.2024 року № 1333/6/05-99-07-01, -
УСТАНОВИВ:
Позивач звернувся до суду з позовом до Головного управління ДПС у Донецькій області про визнання протиправним та скасування рішення Головного управління ДПС у Донецькій області оформлене листом від 16.02.2024 року №1333/6/05-99-07-01 про відмову у застосуванні положень підпункту 69.28 пункту 69 підрозділу 10 розділу XX Перехідні положення Податкового кодексу України, визнання протиправним та скасування рішення Головного управління ДПС у Донецькій області оформлене листом від 16.02.2024 року №1335/6/05-99-07-01 про відмову у застосуванні положень підпункту 69.28 пункту 69 підрозділу 10 розділу XX Перехідні положення Податкового кодексу України, зобов`язання застосувати до Товариства з обмеженою відповідальністю «Виробничо-комерційна фірма «Спецпромкомплект» встановлені пп. 69.28 п.69 підрозд. 10 розділу XX «Перехідні положення» Податкового Кодексу України спеціальні правила для підтвердження даних, визначених у податковій звітності за податкові (звітні) періоди за період з 01.11.2000 по 31.12.2023 роки, та винести відповідне рішення.
Рішенням Донецького окружного адміністративного суду від 24 червня 2024 року позов задоволено. Визнано протиправним та скасовано рішення Головного управління ДПС у Донецькій області оформлене листом від 16.02.2024 року №1333/6/05-99-07-01 про відмову у застосуванні положень підпункту 69.28 пункту 69 підрозділу 10 розділу XX Перехідні положення Податкового кодексу України. Визнано протиправним та скасовано рішення Головного управління ДПС у Донецькій області оформлене листом від 16.02.2024 року №1335/6/05-99-07-01 про відмову у застосуванні положень підпункту 69.28 пункту 69 підрозділу 10 розділу XX Перехідні положення Податкового кодексу України. Зобов`язано Головне управління ДПС у Донецькій області застосувати до Товариства з обмеженою відповідальністю «Виробничо-комерційна фірма «Спецпромкомплект» встановлені пп. 69.28 п.69 підрозд. 10 розділу XX «Перехідні положення» Податкового Кодексу України спеціальні правила для підтвердження даних, визначених у податковій звітності за податкові (звітні) періоди за період з 01.11.2000 по 31.12.2023 роки, та винести відповідне рішення.
Не погодившись з вказаним судовим рішенням, відповідач звернувся з апеляційною скаргою, в якій просить скасувати рішення суду першої інстанції та прийняти нове рішення про відмову у задоволенні позову в повному обсязі.
В обґрунтування доводів апеляційної скарги відповідач посилається на порушення судом першої інстанції норм матеріального права. Відповідач вважає, що ним правомірно було прийнято спірні рішення. Судом першої інстанції не було враховано, що за на наслідками розгляду повідомлення позивача від 03.01.2024р. №03/01-24-1 ним було прийнято рішення про застосування до позивача положення п.п.69.28 пункту 69 підрозділу 10 розділу ХХ Перехідні положення Податкового кодексу України. Листом від 16.02.2024 року №1333/6/05-99-07-01 було надано позивачеві відповідь на доповнення від 09.02.2024р. №09/02-24 до повідомлення від 03.01.2024р. №03/01-24-1. Рішення від 16.02.2024 року №1333/6/05-99-07-01 про відмову у застосуванні положень підпункту 69.28 пункту 69 підрозділу 10 розділу XX Перехідні положення Податкового кодексу України було прийнято правомірно, оскільки позивачем не було надано доказів на підтвердження факту пошкодження системи опалення та затоплення первинних документів, та його зв`язок з проведенням бойових дій.
Колегія суддів, заслухавши доповідь судді-доповідача, пояснення представника відповідача, перевіривши матеріали справи і обговоривши доводи апеляційної скарги, дійшла висновку про те, що апеляційна скарга підлягає задоволенню виходячи з наступного.
Судом першої інстанції та під час апеляційного провадження встановлено, що відповідно до витягу з Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань Товариство з обмеженою відповідальністю «Виробничо-комерційна фірма «Спецпромкомплект», код ЄДРПОУ 31191000, зареєстровано за адресою: 84301, Донецька обл., Краматорський р-н, місто Краматорськ, вул.Ярослава Мудрого, будинок 30А.
Відповідно до наказу директора Товариства з обмеженою відповідальністю «Виробничо-комерційна фірма «Спецпромкомплект» від 05.01.2020 №05/01/20-1 всі первинні документи товариства повинні бути зберігатись в архівній кімнаті, яка розташована за адресою: 87509, Донецька область, м.Маріуполь, вул.Зазерна, буд.62, 1й поверх.
Директором Товариства з обмеженою відповідальністю «Виробничо-комерційна фірма «Спецпромкомплект» винесено накази про неможливість проведення щорічної інвентаризації у 2022, 2023 роках №12/12-ІН від 12.12.2022, та від 15.12.2023 №15/12-ІН, якими у зв`язку з окупацією м.Маріуполя та неможливістю доступа до офісного приміщення та архіву підприємства, перенесено проведення щорічної інвентаризації на один календарний рік і на шість місяців відповідно.
24.01.2024р. директором Товариства з обмеженою відповідальністю «Виробничо-комерційна фірма «Спецпромкомплект» винесено наказ №24/01/24-1 «Про неможливість проведення інвентаризації та проведення заходів по відновленню первинних документів», яким у зв`язку з пошкодженням будівлі за адресою: м.Краматорськ, вул.Ярослава Мудрого, буд.30А, де розміщений офіс підприємства та обстеження приміщення зафіксовано неможливість проведення інвентаризації ТМЦ та фактичну втрату первинних документів та комп`ютера керівника. Наказано провести заходи для можливого відновлення первинних документів підприємства.
Позивачем на адресу відповідача за вих.№03/01-24-1 від 03.01.2024 на підставі підпункту 69.28 пункту 69 підрозділу 10 розділу ХХ «Перехідні положення» Податкового кодексу України направлено повідомлення про наступне.
ТОВ «ВКФ Спецпромкомплект» було розташовано за адресою: 87539, Донецька область, місто Маріуполь, вулиця Заозерна, будинок 62. З початку бойових дій (24.04.2022) м. Маріуполь неодноразово зазнавало обстрілів військами рф та було окуповано військами рф. Згідно з Розпорядженням КМУ від 02 серпня 2022 р. №679-р об`явлена обов`язкова евакуація населення Донецької області. Наказом від 22.12.2022 № 309 Міністерства з питань реінтеграції тимчасово окупованих територій України затверджено Перелік територій, на яких ведуться (велися) бойові дії або тимчасово окупованих російською федерацією. Згідно вказаного Переліку м. Маріуполь перебуває в окупації.
В зв`язку з вищенаведеним, всі співробітники підприємства які відповідають за ведення бухгалтерського та податкового обліку та керівний склад були евакуйовані до інших областей України або за кордон. Підприємства втратило контроль над активами та документами. В наступний час, відсутній доступ до комп`ютерів та первинних документів. Вивезення комп`ютерів на первинних документів на безпечну територію є неможливим у зв`язку з загрозою для життя співробітників.
Таким чином, співробітники бухгалтерії не мають доступ до окремих первинних документів за період з 01.01.2021 по 31.12.2022, а саме: бухгалтерські звіти та Декларації з податків (зборів); відомості бухгалтерського обліку по всім рахункам; первинні документи що підтверджують отримання та списання активів та послуг (приходні накладні, акти приймання передачі товарів та послуг, ТТН, відомості складського обліку, договори, акти списання матеріалів та інше); первинні документи що підтверджують факт надання послуг або реалізації товарів ( накладні, акти приймання передачі товарів та послуг, ТТН, відомості складського обліку, договори, акти списання матеріалів, акти виконаних робіт, тендерна документація та інше); відомості що підтверджують нарахування амортизації та оренді основних засобів (приходні накладні, акти приймання передачі ОЗ, ТТН, акти вводу в експлуатацію ОЗ, договори, відомості розрахунку амортизації, акти приймання передачі послуг та інше); відомості та реєстри щодо нарахування заробітної плати та розрахунків податків, що утримуються з неї; касові документи, документи, що підтверджують отримання та сплату коштів з розрахункових рахунків, документів щодо відкриття та закриття рахунків та інші; інші первині документи та відомості бухгалтерського обліку необхідність ведення та наявності яких встановлено Податковим кодексом України, Законом України «Про бухгалтерський облік та фінансову звітність в України».
У зв`язку з цим, ТОВ «ВКФ Спецпромкомплект» не має можливості виконати в повному обсягу зобов`язання, що передбачені ст. 16.1.5, 16.1.7, 16.1.12, 16.1.15 Податкового кодексу України.
Відповідачем розглянуто повідомлення позивача та надано відповідь №92/6/05-99-07-01 від 08.01.2024 про те, що повідомлення про неможливість вивезення первинних документів розглянуто та прийнято до уваги. Вказано, що відповідно до Порядку подання фінансової звітності, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 28.02.2000 №419 підприємства, зазначені в абзаці десятому п.п.69.28 п.69 підрозділу 10 розділу ХХ Перехідних положень Податкового кодексу України, зобов`язані провести інвентаризацію станом на перше число місяця, що настає за місяцем, в якому з`явилась можливість доступу до активів, первинних документів і регістрів бухгалтерського обліку, та відобразити результати інвентаризації у бухгалтерському обліку відповідного звітного періоду.
Додатково повідомили, що підприємством можливо вжиття заходів, передбачених постановами Кабінету Міністрів України від 20.03.2022 «Про затвердження порядку визначення шкоди та збитків, завданих Україні внаслідок збройної агресії російської федерації», від 19.04.2022 №473 «Про затвердження порядку виконання невідкладних робіт щодо ліквідації наслідків збройної агресії російської федерації, пов`язаних із пошкодженням будівель і споруд» та від 26.03.2022 №380 «Про збір обробку та обмін інформацією про пошкоджене та знищене нерухоме майно внаслідок бойових дій, терористичних актів, диверсій, спричинених агресією російської федерації».
За вих.№05/02-1 від 05.02.2024 позивачем на адресу відповідача направлено повідомлення про наступне.
ТОВ «ВКФ Спецпромкомплект» розташовано за адресою: Україна, 84301, Донецька обл., Краматорський р-н, місто Краматорськ, вул. Ярослава Мудрого, будинок 30А. З початку бойових дій (24.04.2022) м. Краматорськ неодноразово зазнавало обстрілів військами рф. Згідно з Розпорядженням КМУ від 02 серпня 2022 р. №679-р об`явлена обов`язкова евакуація населення Донецької області. Наказом від 22.12.2022 №309 Міністерства з питань реінтеграції тимчасово окупованих територій України затверджено Перелік територій, на яких ведуться (велися) бойові дії або тимчасово окупованих російською федерацією. Згідно вказаного Переліку м. Краматорськ перебуває в зоні бойових дій.
22 січня 2024 року м. Краматорськ зазнало обстрілу з боку російських загарбників, за результатами обстрілу було пошкоджено систему опалення та затоплено первинні документи підприємства. В зв`язку з обстрілами міста Краматорськ, провести інвентаризацію знищених документів в даній час не можливо.
Таким чином, пошкоджено первинні документі підприємства за період з 01.01.2023 по 31.12.2023, а саме: бухгалтерські звіти та Декларації з податків (зборів); відомості бухгалтерського обліку по всім рахункам; первинні документи що підтверджують отримання та списання активів та послуг (приходні накладні, акти приймання передачі товарів та послуг, ТТН, відомості складського обліку, договори, акти списання матеріалів та інше); первинні документи що підтверджують факт надання послуг або реалізації товарів ( накладні, акти приймання передачі товарів та послуг, ТТН, відомості складського обліку, договори, акти списання матеріалів, акти виконаних робіт, тендерна документація та інше); відомості що підтверджують нарахування амортизації та оренді основних засобів (приходні накладні, акти приймання передачі ОЗ, ТТН, акти вводу в експлуатацію ОЗ, договори, відомості розрахунку амортизації, акти приймання передачі послуг та інше); відомості та реєстри щодо нарахування заробітної плати та розрахунків податків, що утримуються з неї; касові документи, документи, що підтверджують отримання та сплату коштів з розрахункових рахунків, документів щодо відкриття та закриття рахунків та інші; інші первині документи та відомості бухгалтерського обліку необхідність ведення та наявності яких встановлено Податковим кодексом України, Законом України «Про бухгалтерський облік та фінансову звітність в України».
У зв`язку з цим, ТОВ «ВКФ Спецпромкомплект» не має можливості виконати в повному обсягу зобов`язання, що передбачені ст. 16.1.5, 16.1.7, 16.1.12, 16.1.15 Податкового кодексу України.
Відповідачем розглянуто повідомлення позивача та прийнято рішення, оформлене листом від 16.02.2024 року №1335/6/05-99-07-01, в якому зазначено, що повідомлення про пошкодження первинних документів за період з 01.01.2023 по 31.12.2023 не може бути прийнято до уваги для застосування спеціальних правил в порядку п.п.69.28 п.69 підрозділу 10 розділу ХХ Перехідних положень Податкового кодексу України.
За вих.№09/02-24 від 09.02.2024 позивачем, на підставі підпункту 69.28 пункту 69 підрозділу 10 розділу ХХ «Перехідні положення» Податкового кодексу України ТОВ «ВКФ Спецпромкомплект», повідомлено наступне.
В листі ТОВ «ВКФ Спецпромкомплект» № 03/01-24-1 від 03.01.2024 було допущено технічну помилку в абзаці 4, просили вважати правильним наступне: «Таким чином, співробітники бухгалтерії не мають доступу до первинних документі підприємства за період з 01.11.2000 по 31.12.2022, а саме: бухгалтерські звіти та Декларації з податків (зборів); відомості бухгалтерського обліку по всім рахункам; первинні документи що підтверджують отримання та списання активів та послуг (приходні накладні, акти приймання передачі товарів та послуг, ТТН, відомості складського обліку, договори, акти списання матеріалів та інше); первинні документи що підтверджують факт надання послуг або реалізації товарів (накладні, акти приймання передачі товарів та послуг, ТТН, відомості складського обліку, договори, акти списання матеріалів, акти виконаних робіт, тендерна документація та інше); відомості що підтверджують нарахування амортизації та оренді основних засобів (приходні накладні, акти приймання передачі ОЗ, ТТН, акти вводу в експлуатацію ОЗ, договори, відомості розрахунку амортизації, акти приймання передачі послуг та інше); відомості та реєстри щодо нарахування заробітної плати та розрахунків податків, що утримуються з неї; касові документи, документи, що підтверджують отримання та сплату коштів з розрахункових рахунків, документів щодо відкриття та закриття рахунків та інші; інші первині документи та відомості бухгалтерського обліку необхідність ведення та наявності яких встановлено Податковим кодексом України, Законом України «Про бухгалтерський облік та фінансову звітність в України».
Відповідачем розглянуто доповнення позивача та направлено рішення, оформлене листом від 16.02.2024 року №1333/6/05-99-07-01, яким повідомлено, що Податковим кодексом України не передбачено можливості перегляду раніше прийнятого рішення із урахуванням уточнень підприємства, у зв`язку з чим лист не врахований.
24.02.2024 позивачем за вих.№20/02-24-1 направлено скаргу, в якій просив відповідача скасувати рішення ГУ ДПС у Донецькій області №1335/6/05-99-07-01 та №1333/6/05-99-07-01 від 16.02.2024 року. Прийняти рішення про відповідність вимогам статті 69.28 пункту 69 підрозділу 10 розділу XX «Перехідні положення» Податкового кодексу України.
Відповідачем розглянуто подану скаргу та прийнято рішення №11499/6/99-00-06-03-03-06 від 19.04.2024, яким залишено без змін рішення ГУ ДПС у Донецькій області №1335/6/05-99-07-01 та №1333/6/05-99-07-01 від 16.02.2024 року про результати розгляду повідомлень про втрату первинних документів, а скаргу без задоволення.
Наведені обставини сторонами не оспорюються. Спірним у цій справі є рішення Головного управління ДПС у Донецькій області оформлене листом від 16.02.2024 року №1333/6/05-99-07-01 про відмову у застосуванні положень підпункту 69.28 пункту 69 підрозділу 10 розділу XX Перехідні положення Податкового кодексу України та рішення Головного управління ДПС у Донецькій області оформлене листом від 16.02.2024 року №1335/6/05-99-07-01 про відмову у застосуванні положень підпункту 69.28 пункту 69 підрозділу 10 розділу XX Перехідні положення Податкового кодексу України.
Відносини, що виникають у сфері справляння податків і зборів, зокрема, вичерпний перелік податків та зборів, що справляються в Україні, та порядок їх адміністрування, платників податків та зборів, їх права та обов`язки, компетенцію контролюючих органів, повноваження і обов`язки їх посадових осіб під час адміністрування податків та зборів, а також відповідальність за порушення податкового законодавства регулює Податковий кодекс України.
В силу обов`язків, закріплених у ст.16 Податкового кодексу України, платник податків зобов`язаний вести в установленому порядку облік доходів і витрат, складати звітність, що стосується обчислення і сплати податків та зборів; подавати до контролюючих органів у порядку, встановленому податковим та митним законодавством, декларації, звітність та інші документи, пов`язані з обчисленням і сплатою податків та зборів; сплачувати податки та збори в строки та у розмірах, встановлених цим Кодексом та законами з питань митної справи.
Відповідно до статті 36 Податкового кодексу України податковим обов`язком визнається обов`язок платника податку обчислити, задекларувати та/або сплатити суму податку та збору в порядку і строки, визначені цим Кодексом, законами з питань митної справи. Податковий обов`язок виникає у платника за кожним податком та збором. Податковий обов`язок є безумовним і першочерговим стосовно інших неподаткових обов`язків платника податків, крім випадків, передбачених законом. Виконання податкового обов`язку може здійснюватися платником податків самостійно або за допомогою свого представника чи податкового агента. Відповідальність за невиконання або неналежне виконання податкового обов`язку несе платник податків, крім випадків, визначених цим Кодексом або законами з питань митної справи.
На виконання пункту 44.1 статті 44 Податкового кодексу України, для цілей оподаткування платники податків зобов`язані вести облік доходів, витрат та інших показників, пов`язаних з визначенням об`єктів оподаткування та/або податкових зобов`язань, на підставі первинних документів, регістрів бухгалтерського обліку, фінансової звітності, інших документів, пов`язаних з обчисленням і сплатою податків і зборів, ведення яких передбачено законодавством.
Платникам податків забороняється формування показників податкової звітності, митних декларацій на підставі даних, не підтверджених документами, що визначені абзацом першим цього пункту.
Пунктом 44.3 статті 44 Податкового кодексу України передбачено, що платники податків зобов`язані забезпечити зберігання документів, визначених пунктом 44.1 цієї статті, а також документів, пов`язаних із виконанням вимог законодавства, контроль за дотриманням якого покладено на контролюючі органи, протягом визначених законодавством термінів, але не менш як 1095 днів (2555 днів - для документів та інформації, необхідної для здійснення податкового контролю за трансфертним ціноутворенням відповідно до статей 39 та 39-2 цього Кодексу) з дня подання податкової звітності, для складення якої використовуються зазначені документи, а в разі її неподання - з передбаченого цим Кодексом граничного терміну подання такої звітності, та документів, пов`язаних з виконанням вимог іншого законодавства, контроль за дотриманням якого покладено на контролюючі органи, - не менш як 1095 днів з дня здійснення відповідної господарської операції (для відповідних дозвільних документів - не менш як 1095 днів з дня завершення терміну їх дії).
Відповідно до пункту 44.5 статті 44 Податкового кодексу України, у разі втрати, пошкодження або дострокового знищення документів, зазначених в пунктах 44.1 і 44.3 цієї статті, платник податків зобов`язаний у п`ятиденний строк з дня такої події письмово повідомити (із наданням оформлених відповідно до законодавства документів, підтверджуючих настання події, що призвела до такої втрати, пошкодження або дострокового знищення документів) контролюючий орган за місцем обліку в порядку, встановленому цим Кодексом для подання податкової звітності, та контролюючий орган, яким було здійснено митне оформлення відповідної митної декларації, надано авторизацію відповідно до Митного кодексу України або дозвіл на застосування спеціальних (у тому числі транзитних) спрощень.
Платник податків зобов`язаний відновити втрачені документи протягом 90 календарних днів з дня, що настає за днем надходження повідомлення до контролюючого органу.
У разі не відновлення документів, зазначених у пунктах 44.1 і 44.3 цієї статті, або їх повторної втрати, пошкодження чи дострокового знищення, що відбулися після використання платником податків права на їх відновлення у порядку, передбаченому цим пунктом, вважається, що такі документи були відсутні у такого платника податків на час складення такої звітності або на час виконання ним вимог митного, валютного та іншого законодавства, контроль за дотриманням якого покладено на контролюючі органи.
Указом Президента України «Про введення воєнного стану в Україні» №64/2022 від 24 лютого 2022 року в Україні введений воєнний стан, який на підставі Указів Президента України «Про продовження строку дії воєнного стану в Україні» продовжувався та станом на час розгляду справи триває.
Відповідно до пункту 69 підрозділу 10 розділу ХХ Перехідні положення Податкового кодексу України установлено, що тимчасово, на період до припинення або скасування воєнного стану на території України, введеного Указом Президента України «Про введення воєнного стану в Україні» від 24 лютого 2022 року № 64/2022, затвердженим Законом України «Про затвердження Указу Президента України «Про введення воєнного стану в Україні» від 24 лютого 2022 року № 2102-IX, справляння податків і зборів здійснюється з урахуванням особливостей, визначених у цьому пункті.
Підпунктом 69.28 пункту 69 підрозділу 10 розділу ХХ Перехідні положення Податкового кодексу України (у редакції на час подання спірних повідомлень) було установлено, що до платників податків/податкових агентів, які провадили діяльність на територіях активних бойових дій або на тимчасово окупованих Російською Федерацією територіях України і не можуть пред`явити первинні документи, на підставі яких здійснюється облік доходів, витрат та інших показників, пов`язаних з визначенням об`єктів оподаткування та/або податкових зобов`язань, як виняток із положень статті 44 цього Кодексу застосовуються спеціальні правила для підтвердження даних, визначених у податковій звітності.
Підставами неможливості пред`явлення первинних документів є втрата (знищення чи зіпсуття) первинних документів або знаходження їх на територіях, на яких ведуться (велися) бойові дії, та на тимчасово окупованих Російською Федерацією територіях України, у разі якщо їх неможливо вивезти або їх вивезення пов`язане з ризиком для життя чи здоров`я платника податків, фізичних осіб чи неможливе у зв`язку з адміністративними перешкодами, встановленими органами влади.
У разі втрати та/або неможливості вивезення первинних документів платник податків/податковий агент подає до контролюючого органу в довільній формі повідомлення про неможливість вивезення первинних документів, підписане керівником підприємства та головним бухгалтером, в якому зазначаються: обставини, що призвели до втрати та/або неможливості вивезення первинних документів, податкові (звітні) періоди, а також загальний перелік первинних документів (за можливості - із зазначенням реквізитів).
Дані та показники податкової звітності платника податків/податкового агента за податкові (звітні) періоди, зазначені у повідомленні, не можуть бути піддані сумніву лише на підставі відсутності первинних документів. Подане повідомлення є також підставою для збереження витрат (включаючи витрати у зв`язку з придбанням цінних паперів/корпоративних прав) та/або від`ємного значення об`єкта оподаткування податком на прибуток (включаючи від`ємний фінансовий результат за операціями з цінними паперами/корпоративними правами), та/або податкового кредиту з податку на додану вартість, та/або суми від`ємного значення податку на додану вартість минулих податкових (звітних) періодів без наявності договірних, розрахункових, платіжних та інших первинних документів, обов`язковість ведення і зберігання яких передбачена правилами ведення бухгалтерського обліку та нарахування податку.
Після подання до контролюючого органу повідомлення про неможливість вивезення первинних документів у зв`язку з їх знаходженням на територіях, на яких ведуться (велися) бойові дії, та на тимчасово окупованих Російською Федерацією територіях України, запроваджується мораторій на проведення документальних перевірок щодо зазначених у повідомленні податкових (звітних) періодів.
Якщо після подання повідомлення про неможливість вивезення первинних документів платнику податків/податковому агенту стане відомо про втрату таких документів, такий платник податків/податковий агент зобов`язаний подати до контролюючого органу повідомлення про втрату первинних документів із зазначенням обставин такої втрати.
Платники податків/податкові агенти, які подали повідомлення про втрату первинних документів відповідно до цього підпункту, не підлягають перевірці контролюючим органом щодо зазначених у повідомленні податкових (звітних) періодів, у тому числі після завершення дії воєнного стану.
Втрата документів, що не пов`язана з проведенням на територіях, на яких ведуться (велися) бойові дії, та на тимчасово окупованих Російською Федерацією територіях України, бойових дій, не надає права платнику податків/податковому агенту застосовувати положення цього підпункту.
Обов`язок доведення відсутності підстав для застосування положень цього підпункту покладається на контролюючий орган. Платник податків/податковий агент, який безпідставно застосував положення цього підпункту, вважається таким, що ухиляється від сплати податків, та несе відповідальність, передбачену цим Кодексом та іншими законами України.
У разі відмови у застосуванні положень цього підпункту контролюючий орган не пізніше одного місяця з дати отримання відповідного повідомлення від платника податків/податкового агента видає вмотивоване рішення із зазначенням підстави та доказів такої відмови.
Рішення контролюючого органу може бути оскаржено в адміністративному чи судовому порядку. До винесення остаточного рішення по справі контролюючий орган не може піддавати сумніву показники податкової звітності, а також ініціювати проведення будь-якої перевірки платника податків/податкового агента щодо податкових (звітних) періодів, зазначених у відповідному повідомленні.
У податкових (звітних) періодах, зазначених у відповідному повідомленні, не може бути переглянуто у бік збільшення суми податкових зобов`язань з податків і зборів, задекларовані в податкових деклараціях за зазначені податкові (звітні) періоди, у бік збільшення суми від`ємного значення об`єкта оподаткування податком на прибуток, задекларовані в податкових деклараціях/розрахунках за зазначені податкові (звітні) періоди, у бік збільшення суми бюджетного відшкодування податку на додану вартість, заявлені в податкових деклараціях за зазначені звітні періоди.
Перелік територій, на яких ведуться (велися) бойові дії або тимчасово окупованих Російською Федерацією, визначається у встановленому Кабінетом Міністрів України порядку.
Відповідно до Переліку територій, на яких ведуться (велися) бойові дії або тимчасово окупованих Російською Федерацією, затв.наказом Міністерства з питань реінтеграції тимчасово окупованих територій України від 22.12.22 р. №309, місто Маріуполь віднесено до тимчасово окупованих Російською Федерацією території України.
Як встановлено судом та підтверджено матеріалами справи, за наслідками розгляду повідомлення позивача від 03.01.2024р. №03/01-24-1, відповідач листом від 08.01.2024р. №92/6/05-99-07-01 повідомив позивача про те, що повідомлення про неможливість вивезення первинних документів розглянуто та прийнято до уваги в порядку п.п.69.28 пункту 69 підрозділу 10 розділу ХХ Перехідні положення Податкового кодексу України. Також було звернуто увагу позивача на те, що відповідно до п.п.69.28 пункту 69 підрозділу 10 розділу ХХ Перехідні положення Податкового кодексу України якщо після подання повідомлення про неможливість вивезення первинних документів платнику податків/податковому агенту стане відомо про втрату таких документів, такий платник податків/податковий агент зобов`язаний подати до контролюючого органу повідомлення про втрату первинних документів із зазначенням обставин такої втрати.
Відповідно до Порядку подання фінансової звітності, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 28.02.2000 №419 підприємства, зазначені в абзаці десятому п.п.69.28 п.69 підрозділу 10 розділу ХХ Перехідних положень Податкового кодексу України, зобов`язані провести інвентаризацію станом на перше число місяця, що настає за місяцем, в якому з`явилась можливість доступу до активів, первинних документів і регістрів бухгалтерського обліку, та відобразити результати інвентаризації у бухгалтерському обліку відповідного звітного періоду.
Отже, за на наслідками розгляду повідомлення позивача від 03.01.2024р. №03/01-24-1 відповідачем було прийнято рішення про застосування до позивача положення п.п.69.28 пункту 69 підрозділу 10 розділу ХХ Перехідні положення Податкового кодексу України.
Листом від 16.02.2024 року №1333/6/05-99-07-01 відповідачем було лише надано позивачеві відповідь на доповнення від 09.02.2024р. №09/02-24 до повідомлення від 03.01.2024р. №03/01-24-1. Тобто, рішення про відмову у застосуванні положень підпункту 69.28 пункту 69 підрозділу 10 розділу XX Перехідні положення Податкового кодексу України не приймалось.
Щодо рішення Головного управління ДПС у Донецькій області оформлене листом від 16.02.2024 року №1333/6/05-99-07-01 про відмову у застосуванні положень підпункту 69.28 пункту 69 підрозділу 10 розділу XX Перехідні положення Податкового кодексу України, колегія суддів зазначає наступне.
Відповідно до Переліку територій, на яких ведуться (велися) бойові дії або тимчасово окупованих Російською Федерацією, затв.наказом Міністерства з питань реінтеграції тимчасово окупованих територій України від 22.12.22 р. №309, Краматорська міська територіальна громада віднесена до території можливих бойових дій. Дата виникнення можливості бойових дій 24.02.2022 року, дата припинення можливості бойових дій не зазначена.
Колегія суддів звертає увагу, що підпунктом 69.28 пункту 69 підрозділу 10 розділу ХХ Перехідні положення Податкового кодексу України спеціальні правила для підтвердження даних, визначених у податковій звітності, встановлені саме до платників податків/податкових агентів, які провадили діяльність на територіях, на яких ведуться (велися) бойові дії, а не можливих бойових дій.
Як вже встановлено вище, за приписами підпункту 69.28 пункту 69 підрозділу 10 розділу ХХ Перехідні положення Податкового кодексу України підставами неможливості пред`явлення первинних документів є втрата (знищення чи зіпсуття) первинних документів або знаходження їх на територіях, на яких ведуться (велися) бойові дії, та на тимчасово окупованих Російською Федерацією територіях України, у разі якщо їх неможливо вивезти або їх вивезення пов`язане з ризиком для життя чи здоров`я платника податків, фізичних осіб чи неможливе у зв`язку з адміністративними перешкодами, встановленими органами влади.
У повідомленні за вих.№05/02-1 від 05.02.2024р. позивачем було зазначено, що ТОВ «ВКФ Спецпромкомплект» розташовано за адресою: Україна, 84301, Донецька обл., Краматорський р-н, місто Краматорськ, вул. Ярослава Мудрого, будинок 30А. З початку бойових дій (24.04.2022) м.Краматорськ неодноразово зазнавало обстрілів військами рф. Згідно з Розпорядженням КМУ від 02 серпня 2022 р. №679-р об`явлена обов`язкова евакуація населення Донецької області. Наказом від 22.12.2022 №309 Міністерства з питань реінтеграції тимчасово окупованих територій України затверджено Перелік територій, на яких ведуться (велися) бойові дії або тимчасово окупованих російською федерацією. Згідно вказаного Переліку м.Краматорськ перебуває в зоні бойових дій.
22 січня 2024 року м. Краматорськ зазнало обстрілу з боку російських загарбників, за результатами обстрілу було пошкоджено систему опалення та затоплено первинні документи підприємства. В зв`язку з обстрілами міста Краматорськ, провести інвентаризацію знищених документів в даній час не можливо.
Таким чином, пошкоджено первинні документі підприємства за період з 01.01.2023р. по 31.12.2023р., а саме: бухгалтерські звіти та Декларації з податків (зборів); відомості бухгалтерського обліку по всім рахункам; первинні документи що підтверджують отримання та списання активів та послуг (приходні накладні, акти приймання передачі товарів та послуг, ТТН, відомості складського обліку, договори, акти списання матеріалів та інше); первинні документи що підтверджують факт надання послуг або реалізації товарів (накладні, акти приймання передачі товарів та послуг, ТТН, відомості складського обліку, договори, акти списання матеріалів, акти виконаних робіт, тендерна документація та інше); відомості що підтверджують нарахування амортизації та оренді основних засобів (приходні накладні, акти приймання передачі ОЗ, ТТН, акти вводу в експлуатацію ОЗ, договори, відомості розрахунку амортизації, акти приймання передачі послуг та інше); відомості та реєстри щодо нарахування заробітної плати та розрахунків податків, що утримуються з неї; касові документи, документи, що підтверджують отримання та сплату коштів з розрахункових рахунків, документів щодо відкриття та закриття рахунків та інші; інші первині документи та відомості бухгалтерського обліку необхідність ведення та наявності яких встановлено Податковим кодексом України, Законом України «Про бухгалтерський облік та фінансову звітність в України».
Проте, жодного належного доказу на підтвердження факту пошкодження системи опалення та затоплення первинних документів, та його зв`язок з проведенням бойових дій, позивачем надано не було.
Колегія суддів вважає, що обставини неможливості пред`явлення первинних документів повинні бути об`єктивними та підтверджуватись офіційно складеними документами.
В іншому випадку, без перевірки підтвердження об`єктивних причин неможливості пред`явлення первинних документів, призвело б до безпідставного застосування до платників податків підпункту 69.28 пункту 69 підрозділу 10 розділу ХХ «Перехідні положення» Податкового кодексу України та надання таким платникам податків переваг та можливості не у повному обсязі виконувати податкові обов`язки.
З урахуванням вищевикладеного, колегія суддів вважає, що наданими доказами не підтверджується право позивача на застосування спеціальних правил, передбачених підпунктом 69.28 пункту 69 підрозділу 10 розділу ХХ Перехідні положення Податкового кодексу України, а тому відповідачем правомірно прийнято рішення від 16.02.2024 року №1333/6/05-99-07-01 про відмову у застосуванні положень підпункту 69.28 пункту 69 підрозділу 10 розділу XX Перехідні положення Податкового кодексу України.
За таких обставин, судом першої інстанції безпідставно задоволено позов.
Відповідно до положень ч.1 ст. 317 КАС України підставами для скасування судового рішення суду першої інстанції повністю або частково та ухвалення нового судового рішення у відповідній частині або зміни рішення є неповне з`ясування судом обставин, що мають значення для справи; недоведеність обставин, що мають значення для справи, які суд першої інстанції визнав встановленими; невідповідність висновків, викладених у рішенні суду першої інстанції, обставинам справи; неправильне застосування норм матеріального та процесуального права.
Колегія суддів вважає, що суд першої інстанції при постановленні оскаржуваного рішення допустив порушення норм матеріального і процесуального права, у зв`язку з чим апеляційна скарга підлягає задоволенню, а рішення місцевого суду скасуванню.
Керуючись статтями 308, 310, 315, 317, 321, 322, 325, 328, 329 Кодексу адміністративного судочинства України, -
ПОСТАНОВИВ:
Апеляційну скаргу Головного управління ДПС у Донецькій області на рішення Донецького окружного адміністративного суду від 24 червня 2024 року у справі №200/2702/24 задовольнити .
Рішення Донецького окружного адміністративного суду від 24 червня 2024 року у справі №200/2702/24 скасувати.
Прийняти нову постанову.
У задоволенні позову Товариства з обмеженою відповідальністю «Виробничо-комерційна фірма «Спецпромкомплект» до Головного управління ДПС у Донецькій області про визнання протиправним та скасування рішення Головного управління ДПС у Донецькій області оформлене листом від 16.02.2024 року №1333/6/05-99-07-01 про відмову у застосуванні положень підпункту 69.28 пункту 69 підрозділу 10 розділу XX Перехідні положення Податкового кодексу України, визнання протиправним та скасування рішення Головного управління ДПС у Донецькій області оформлене листом від 16.02.2024 року №1335/6/05-99-07-01 про відмову у застосуванні положень підпункту 69.28 пункту 69 підрозділу 10 розділу XX Перехідні положення Податкового кодексу України, зобов`язання застосувати до Товариства з обмеженою відповідальністю «Виробничо-комерційна фірма «Спецпромкомплект» встановлені пп. 69.28 п.69 підрозд. 10 розділу XX «Перехідні положення» Податкового Кодексу України спеціальні правила для підтвердження даних, визначених у податковій звітності за податкові (звітні) періоди за період з 01.11.2000 по 31.12.2023 роки, та винести відповідне рішення, - відмовити.
Повне судове рішення 29 серпня 2024 року.
Постанова набирає законної сили з дати її прийняття та може бути оскаржена до Верховного Суду протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення в порядку, передбаченому ст. 328 Кодексу адміністративного судочинства України.
Головуючий суддя: Т.Г. Гаврищук
Судді: Е.Г. Казначеєв
І.Д. Компанієць
Суд | Перший апеляційний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 29.08.2024 |
Оприлюднено | 02.09.2024 |
Номер документу | 121277626 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи з приводу адміністрування податків, зборів, платежів, а також контролю за дотриманням вимог податкового законодавства, зокрема щодо реалізації податкового контролю |
Адміністративне
Перший апеляційний адміністративний суд
Гаврищук Тетяна Григорівна
Адміністративне
Перший апеляційний адміністративний суд
Гаврищук Тетяна Григорівна
Адміністративне
Перший апеляційний адміністративний суд
Гаврищук Тетяна Григорівна
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні