Постанова
від 10.08.2006 по справі 2/168а
ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ЧЕРНІГІВСЬКОЇ ОБЛАСТІ

2/168а

ВИЩИЙ ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД УКРАЇНИ

Господарський суд Чернігівської області


14000 м. Чернігів, проспект Миру 20                                        Тел. 7-99-18, факс 7-44-62

Іменем України

ПОСТАНОВА

 "10" серпня 2006 р.                                                  Справа № 2/168а

10 серпня  2006 року                                                                                                                           

09 год. 40 хв.                                                                                           Справа № 2/168а

За позовом:          відділення Фонду соціального захисту інвалідів у Чернігівській області

                    14017, м. Чернігів, вул. Комінтерну, 14

до                     Закритого акціонерного товариства „Корюківська поліграфічна фабрика”                    

                           м. Корюківка, вул. Індустріальна,20

про                      стягнення 5411,11  грн.                                                                         

                                                                                          Суддя        Михайлюк С.І.

                                                                                          Секретар Фетисова Ю.А.

представники сторін:

від позивача: начальник відділу Зайковська М.В.

від відповідача:  юрисконсульт Глаголєв П.О.

Заявлено позов про стягнення з відповідача  5411,11 грн. штрафних санкцій за нестворені робочі місця для інвалідів в 2005 році.

Представник позивача у судовому засіданні позовні вимоги підтримала.  

Відповідач подав заперечення проти позову, мотивуючи тим, що уповноваженими органами інваліди для працевлаштування впродовж 2005 року не направлялися, відповідач намагався здійснити всі необхідні заходи щодо працевлаштування інваліда, але вини в тому, що ніхто з інвалідів не звернувся до підприємства і в не направленні центром зайнятості немає, відповідач в 2005 році був платником єдиного податку. В судовому засіданні представник відповідача також зазначив, що на підприємстві відбулося скорочення штату, у зв'язку з цим вакантні робочі місця відсутні та недоцільно подавати звіт з зазначенням вакантних місць для працевлаштування інвалідів, підбір робочого місця здійснюється  переважно на підприємстві, де сталася інвалідність.

Дослідивши матеріали справи, вислухавши пояснення представника позивача, суд,

в с т а н о в и в:  

          Позов підлягає задоволенню з наступних підстав.

          Відповідно до ч.ч.  1, 2 ст.  19  Закону України “Про основи соціальної захищеності інвалідів в Україні” (надалі Закон) з урахуванням змін, внесених Законом України від 31.05.2005р. № 2602-IV “Про внесення змін до Закону України “Про основи соціальної захищеності інвалідів в Україні” (набув чинності з 22.06.2005р.),  для   підприємств   (об'єднань),   установ   і організацій  незалежно  від  форми  власності   і   господарювання встановлюється    норматив    робочих   місць   для   забезпечення працевлаштування  інвалідів  у  розмірі  чотирьох  відсотків   від середньооблікової   чисельності   штатних  працівників  облікового складу  за  рік,  а  якщо працює від 8 до 25 чоловік - у кількості одного  робочого  місця.       Норматив  робочих  місць  для  забезпечення  працевлаштування інвалідів  визначається виключно цим Законом. Якщо іншими законами встановлюються    нормативи   робочих   місць   для   забезпечення працевлаштування інвалідів, які відрізняються від зазначених у цій статті,   застосовуються  положення  цього  Закону.

Відповідно п. 3 Положення про робоче місце інваліда і про порядок працевлаштування інвалідів, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 03.05.1995р. № 314 (надалі Положення), робоче місце інваліда вважається створеним, якщо воно відповідає встановленим вимогам робочого місця для інвалідів відповідної нозології, атестоване спеціальною комісією підприємства за участю представників МСЕК, органів Держнаглядохоронпраці, громадських організацій інвалідів, і введено в дію шляхом працевлаштування на ньому інваліда.

Відповідно до ч. 1 ст. 20 Закону із змінами внесеними Законом України № 2505-IV  від 25.03.2005р. підприємства (об'єднання), установи і організації, крім тих, що повністю утримуються за рахунок коштів державного або місцевих бюджетів, незалежно від форми власності і господарювання, де   кількість   працюючих   інвалідів   менша,   ніж  установлено нормативом,  передбаченим  частиною першою статті 19 цього Закону, щороку сплачують відповідним відділенням Фонду соціального захисту інвалідів  штрафні  санкції,  сума  яких  визначається  у  розмірі середньої  річної заробітної плати на відповідному підприємстві (в об'єднанні),  в  установі,  організації  за кожне робоче місце, не зайняте   інвалідом.   Для   підприємств  (об'єднань),  установ  і організацій  незалежно  від  форми власності та господарювання, на яких  працює  від  8 до 15 осіб, розмір штрафних санкцій за робоче місце,  не  зайняте  інвалідом,  визначається  в  розмірі половини середньої  річної  заробітної  плати  на відповідному підприємстві (об'єднанні), у відповідній установі, організації.

          Згідно із звітом про зайнятість та працевлаштуванні інвалідів  за 2005 рік, що підписаний керівником відповідача,  середньооблікова кількість штатних працівників облікового складу підприємства  складала 18 осіб, з них інвалідів не було.

На відповідача не покладався обов'язок займатися  пошуком  інвалідів для працевлаштування.

Частиною 1 ст. 18 Закону передбачалося, що працевлаштування    інвалідів   здійснюється центральним  органом виконавчої влади з питань праці та соціальної політики,    органами   місцевого   самоврядування,   громадськими організаціями інвалідів. Підбір робочого місця здійснюється переважно на підприємстві, де настала інвалідність, з урахуванням побажань інваліда,  наявних у  нього  професійних  навичок  і  знань,  а  також   рекомендацій медико-соціальної експертизи (ч. 2 ст. 18 Закону). Повноваженнями  державної служби зайнятості (п. 12 Положення) є, зокрема,  ведення обліку інвалідів, які звернулися за допомогою у працевлаштуванні, ведення обліку робочих місць підприємств, на які можуть бути працевлаштовані інваліди, сприяння працевлаштуванню інвалідів, які звернулися з таким проханням, з урахуванням рекомендацій МСЕК.  Згідно з п. 10 Положення працевлаштування інвалідів здійснюється  державною службою зайнятості, органами Мінсоцзахисту, місцевими радами, громадськими організаціями інвалідів.

Виявляти інвалідів, які бажають працювати, щомісячно надсилати державній службі зайнятості списки таких інваліді є компетенцією місцевих органів соціального захисту населення (п. 11 Положення).  

Відповідно до Положення «Про робоче місце інваліда і про порядок                   працевлаштування інвалідів, затвердженого   постановою Кабінету Міністрів України                                 від  3 травня  1995 р. N 314»підприємства розробляють  заходи  щодо  створення  робочих місць  для  інвалідів,  включають  їх  до  колективного  договору, інформують центри зайнятості,  місцеві органи соціального  захисту населення  та  відділення  Фонду соціального захисту інвалідів про створення (пристосування  )  робочих  місць  для  працевлаштування інвалідів,    визначають види виробництв,  цехи та  дільниці,  де  доцільно використовувати працю інвалідів,     інформують державну  службу  зайнятості  та  місцеві   органи соціального  захисту населення про вільні робочі місця та вакантні посади, на яких може використовуватися праця інвалідів,     створюють для    інвалідів    умови   праці   з   урахуванням індивідуальних      програм       реабілітації,       забезпечують соціально-економічні гарантії, передбачені чинним законодавством,     розробляють і  затверджують  інструкцію  про   робоче   місце інваліда.

У відповідності до ст. 20 Закону України “Про зайнятість населення”,  Інструкції   щодо заповнення державної статистичної звітності за    формою N 3-ПН  "Звіт про наявність вільних робочих місць (вакантних посад) та потребу в працівниках", що затверджена наказом Державного комітету статистики України від 06.07.1998р. № 244 (діюча в 2005 році)     підприємства,   установи   і   організації,  розташовані  на  території  відповідного  регіону, незалежно   від   форм  власності  і  господарювання  та  відомчої підпорядкованості,  щомісячно в повному обсязі  подають  державній службі  зайнятості  інформацію про наявність вільних робочих місць (вакантних посад) за формою № 3-ПН. Форма звітності передбачає зазначення  наявності вільних робочих місць (вакантних посад) і для працевлаштування інвалідів.

Проте відповідач не подав доказів інформування  державної  служби  зайнятості  та  місцевих   органів соціального  захисту населення про вільні робочі місця та вакантні посади, на яких може використовуватися праця інвалідів.

Згідно  листом Корюківського районного центру зайнятості  № 481 від 30.06.2006р.  відповідач  направляти інвалідів для працевлаштування не замовляв. Листом від 17.07.2006р. № 568 Корюківський районний центр зайнятості  повідомив суд, що  відповідач періодично надавав звіти Ф-3ПН про вільні робочі місця, але місць для інвалідів в жодній з цих форм не було указано.  Інваліди центром зайнятості не працевлаштовувалися.

Докази пропозиції центром зайнятості інвалідам працевлаштуватися на підприємстві відповідача та докази відмови інвалідів від працевлаштування на підприємстві відповідача до матеріалів справи не надані.

Докази про виконання відповідачем розпорядження від 23.06.2005р. щодо проведення заходів з пошуку та працевлаштування інвалідів до матеріалів справи не надано.

          Таким чином відповідач не вжив усіх залежних від нього заходів  для створення робочих місць для працевлаштування інвалідів згідно з установленим нормативом та не може бути звільненим від сплати штрафних санкцій (ст. 218 ГК України).

Згідно з ч. 4 ст. 20 Закону  адміністративно-господарські санкції    розраховуються     та сплачуються  підприємствами,  установами,  організаціями,  у  тому числі  підприємствами,   організаціями   громадських   організацій інвалідів,  фізичними  особами,  зазначеними в частині першій цієї статті, самостійно в строк до 15 квітня року, наступного за роком, в  якому  відбулося  порушення  нормативу,  встановленого частиною першою статті 19 цього  Закону.

Відповідно до п. 4 Порядку сплати підприємствами (об'єднаннями), установами і організаціями штрафних санкцій до відділень Фонду соціального захисту інвалідів, акумуляції, обліку та використання цих коштів, що затверджений Постановою  Кабінету Міністрів України від 28.12.2001р. № 1767 (надалі Порядок),  суми штрафних санкцій перераховуються підприємствами в дохід державного бюджету на рахунки органів Державного казначейства. Штрафні санкції сплачуються підприємствами самостійно не пізніше 15 квітня року, що настає за звітним. Пунктом 11 Порядку визначено, що  контроль за своєчасним і повним надходженням штрафних санкцій від підприємств, які не забезпечують нормативу робочих місць, здійснюють відділення Фонду відповідно до законодавства.  У разі несплати штрафних санкцій в установлений термін відділення Фонду вживають заходів щодо їх стягнення у судовому порядку.

Згідно з ч. 1 ст. 29 Бюджетного кодексу України доходи Державного бюджету України включають доходи   що отримуються відповідно Закону  України  "Про  основи  соціальної захищеності інвалідів".

Фактично невиконання відповідачем  нормативу становить 1 робоче місце, сума штрафних санкцій становить 5411,11  грн., виходячи із фонду оплати праці штатних працівників у розмірі  97400,00 грн.

Також суд відхиляє доводи відповідача проти позову, мотивовані знаходженням на єдиному податку.

Так,  дійсно згідно з п. 6 Указу Президента України “Про спрощену систему оподаткування, обліку та звітності суб'єктів малого підприємництва” суб'єкт   малого   підприємництва,   який  сплачує  єдиний податок,  не  є  платником   таких   видів   податків   і   зборів (обов'язкових платежів), як    внесків до Фонду України соціального захисту інвалідів.

Проте, у відповідності до ст. 20 Закону “Про основи соціальної захищеності інвалідів в Україні”, в редакції Закону України “Про внесення змін до Закону України “Про основи соціальної захищеності інвалідів в Україні” від 05.07.2001р. № 2606-ІІІ (набрав чинності з 01.08.2001р.) за недодержання нормативу кількості працюючих інвалідів на підприємстві передбачена штрафна санкція, а з набранням чинності Закону України “Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо професійної і трудової реабілітації інвалідів” від 06.10.2005р. №  2960-IV підприємства, установи, організації, у тому числі підприємства,  організації  громадських   організацій   інвалідів, фізичні    особи,    які    використовують   найману   працю,   де середньооблікова  чисельність  працюючих  інвалідів   менша,   ніж установлено  нормативом,  передбаченим  статтею  19  цього Закону, щороку сплачують відповідним відділенням Фонду соціального захисту інвалідів    адміністративно-господарські   санкції.

          Адміністративно-господарські санкції, якими є і штрафні,  не відносяться  до податків і зборів (обов'язкових платежів), що передбачені Законом України “Про систему оподаткування”, а є видом відповідальності за порушення встановлених законодавчими актами правил здійснення господарської діяльності.

          Скорочення штату  не може бути підставою для звільнення від відповідальності, оскільки згідно зі  звітом про зайнятість  та працевлаштування інвалідів за 2005 рік  середньооблікова  кількість штатних працівників обліково складу відповідача склала 18 осіб.

          Закон не містить імперативної норми про підбір робочого місця для інваліда виключно  на підприємстві, де настала інвалідність. Натомість ст. 18 Закону вказує, що підбір робочого місця  може бути і на інших підприємствах.

Враховуючи викладене, а також керуючись ст.ст. 71 ч.1,   160-163, 167, п. 6 Прикінцевих та перехідних положень  Кодексу адміністративного судочинства України, суд,

п о с т а н о в и в:

1.Позов задовольнити повністю.

2.Стягнути з закритого акціонерного товариства „Корюківська поліграфічна фабрика” (м. Корюківка, вул. Індустріальна, 20 р/р 26000002346 в Полікомбанк, МФО 353100, код 05388581) 5411,11 грн. штрафних санкцій на користь Державного бюджету України (отримувач : Державний бюджет Корюківського району, банк отримувача: УДК у Чернігівській області , рахунок 31218230600235, МФО 853592, код 22824026).

Постанова  набирає законної сили після  закінчення строку подання заяви про апеляційне оскарження, якщо таку заяву не було подано.

Якщо було подано  заяву  про  апеляційне  оскарження,  але апеляційна  скарга  не  була  подана  у встановлений  строк,  постанова  суду    набирає законної сили після закінчення цього строку.

У  разі  подання  апеляційної скарги судове рішення,  якщо його  не  скасовано,  набирає  законної  сили   після   закінчення апеляційного розгляду справи.

          Якщо  строк  апеляційного  оскарження  буде поновлено,  то вважається, що постанова чи ухвала суду не набрала законної сили.

Постанова  може бути оскаржена до Київського апеляційного господарського суду.

          Про апеляційне оскарження рішення  суду  першої  інстанції спочатку  подається  заява.  Обґрунтування  мотивів  оскарження  і вимоги до суду апеляційної інстанції  викладаються  в  апеляційній скарзі.

Заява  про  апеляційне  оскарження  та  апеляційна  скарга подаються до адміністративного суду  апеляційної  інстанції  через суд  першої  інстанції,  який  ухвалив оскаржуване судове рішення. Копія апеляційної скарги одночасно  надсилається  особою,  яка  її подає, до суду апеляційної інстанції.

Заява  про  апеляційне  оскарження  постанови  суду першої інстанції подається протягом десяти днів з дня її проголошення,  а в разі   складення   постанови  у  повному  обсязі  відповідно  до статті 160 цього Кодексу -  з  дня  складення  в  повному  обсязі. Апеляційна  скарга  на  постанову  суду першої інстанції подається протягом  двадцяти  днів  після  подання  заяви   про   апеляційне оскарження.

Апеляційна   скарга  може  бути  подана  без  попереднього подання заяви про апеляційне оскарження,  якщо скарга подається  у строк, встановлений для подання заяви про апеляційне оскарження.

Заява  про  апеляційне  оскарження  чи  апеляційна скарга, подані  після  закінчення  строків,  встановлених  цією   статтею, залишаються без розгляду, якщо суд апеляційної інстанції за заявою

особи, яка їх подала, не знайде підстав для поновлення строку, про що постановляється ухвала.

Суддя                                                                                      С.І. Михайлюк

          

Постанова складена у повному обсязі  14.08.06 р.

СудГосподарський суд Чернігівської області
Дата ухвалення рішення10.08.2006
Оприлюднено28.08.2007
Номер документу119958
СудочинствоГосподарське

Судовий реєстр по справі —2/168а

Постанова від 26.06.2007

Господарське

Господарський суд Чернігівської області

Михайлюк С.І.

Ухвала від 30.05.2007

Господарське

Господарський суд Чернігівської області

Михайлюк С.І.

Постанова від 10.08.2006

Господарське

Господарський суд Чернігівської області

Михайлюк С.І.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні