справа № 2-4748/2010
ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
12 жовтня 2010 року Амур-Нижнь одніпровський районний суд м .Дніпропетровська в
складі:
головуючого судді Подорец ь О.Б.,
при секретарі Завгородній Л.В.,
за участю позивача ОСОБА _1, представника відповідач а Кондратенко Н.В.,
розглянувши у відкритому с удовому засіданні в залі суд у в місті
Дніпропетровську справу з а позовом ОСОБА_1 до Управ ління
праці та соціального захис ту населення Амур-Нижньодніп ровської районної у місті
Дніпропетровську ради про визнання неправомірними дій щодо виплат допомоги при
народженні та допомоги по д огляду за дитиною до досягне ння нею трирічного віку,
про перерахунок розміру до помоги по догляду за дитиною до досягнення нею
трирічного віку, сплати сум и боргу, -
ВСТАНОВИВ:
У червні 2010 року ОСОБА_1 зв ернулася до суду із зазначен им позовом,
посилаючись на те, що відпов ідачем при призначенні їй до помоги по догляду за
дитиною до досягнення нею т рирічного віку, порушені вим оги Закону України «Про
державну допомогу сім' ям з дітьми», а саме: зазначений вид допомоги з березня
2008 року по травень 2010 року вип лачений не в повному обсязі. В ідповідно до
статті 15 зазначеного Закону , допомога по догляду за дити ною до досягнення нею
трирічного віку надається у розмірі встановленого зак оном прожиткового мінімуму
для дітей віком до 6 років. Ро змір прожиткового мінімуму д ля дітей віком до 6
років, встановлюється зако ном «Про Державний бюджет Ук раїни» на відповідний
рік, а тому просила суд стяг нути з управління праці та со ціального захисту
населення Амур-Нижньодніп ровської районної у місті Дн іпропетровську ради
заборгованість по виплаті допомоги по догляду за дитин ою до досягнення нею
трирічного віку в розмірі, я кий на момент подання позову , складає 11970 грн. та
судові витрати.
Ухвалою судді Амур-Нижньод ніпровського районного суду м. Дніпропетровська від
22 червня 2010 року відкрито про вадження по зазначеній справ і в порядку
цивільно-процесуального К одексу України.
Рішенням Конституційного Суду України від 09 вересня 2010 р оку № 19-рп/2010
положення Закону України « Про внесення змін до деяких з аконодавчих актів
України щодо підвідомчост і справ, пов' язаних з соціал ьними виплатами» від 18
лютого 2010 року №1691-VІ, а саме вне сення змін до ст.18 КАС України та ст.15
ЦПК України, визнано неконс титуційними.
Відповідно до вимог ч.2 ст.152 К онституції України закони, і нші правові акти
або їх окремі положення, що визнані неконституційними, в трачають чинність з дня
ухвалення Конституційним Судом України рішення про їх неконституційність.
Таким чином, з 09 вересня 2010 рок у відновлено дію ст.18 КАС Укра їни, за
змістом якої справи, пов' язані з соціальними виплатам и підсудні місцевим
загальним судам як адмініс тративним судам.
Тому зазначена справа, з ура хуванням думки сторін, розгл ядається в порядку
Кодексу адміністративного судочинства України.
В судовому засіданні п озивач підтримала позовні ви моги, не
заперечувала проти розгля ду справи в порядку КАС Украї ни.
Представник відповідача у судовому засіданні проти ро згляду справи в порядку
КАС України не заперечував , надав письмові заперечення , посилаючись на те, що
Управління праці та соціал ьного захисту населення Амур -Нижньодніпровської
районної у місті Дніпропет ровську ради в зазначений по зивачкою період допомога
по догляду за дитиною до дос ягнення нею трирічного віку нараховувалася та
виплачувалася позивачці в ідповідно до вимог чинного з аконодавства в розмірах і
порядку, визначених Кабіне том Міністрів України. Оскіл ьки відповідача не
наділено повноваженнями щ одо самостійно змінювати чи впливати на розмір
державної допомоги, вважаю ть, що дії управління були пра вомірними, у зв' язку з
чим просили у задоволенні п озову відмовити. Крім того, за значив, що позивачем
пропущений строк для зверн ення до суду.
Судом встановлено, що позив ачка ОСОБА_1 має дитину - доньку ОСОБА_2, ІНФОРМАЦ ІЯ_1, що підтверджується коп ією свідоцтва про
народження дитини, у зв' яз ку з чим знаходиться на облік у у відповідача та
отримує виплати допомоги п о догляду за дитиною до досяг нення нею трирічного
віку.
При цьому позивачці провод яться виплати з березня 2008 рок у (часу постановки
позивачки на облік), зазначе ні спірні правовідносини рег улюються Законом
України «Про державну допо могу сім' ям з дітьми».
Частина 2 статті 19 Конституц ії України визначає, що орган и державної влади та
органи місцевого самовряд ування, їх посадові особи зоб ов' язані діяти лише на
підставі, в межах повноваже нь та у спосіб, що передбачені Конституцією та
законами України.
Відповідно до ст.5 Закону Ук раїни «Про державну допомогу сім' ям з дітьми», всі
види державної допомоги сі м' ям з дітьми, крім допомоги у зв' язку з вагітністю
та пологами жінкам, зазначе ним у частині 2 статті 4 цього З акону, призначають і
виплачують органи соціаль ного захисту населення за мі сцем проживання батьків
(усиновителів, опікуна, пікл увальника).
Постановою Кабінету Мініс трів України від 16 січня 2007 рок у №32 «Питання
виплати застрахованим осо бам допомоги при народженні дитини та по догляду за
дитиною до досягнення нею т рирічного віку» визначено, щ о Управління праці та
соціального захисту насел ення з 01 січня 2007 року повинні п ризначати, а з 2
кварталу 2007 року зобов' яза ні виплачувати допомогу заст рахованим особам за
рахунок коштів субвенції з державного бюджету місцевим бюджетам на виплату
допомоги сім' ям з дітьми, м алозабезпеченим сім' ям, інв алідам з дитинства, дітям-
інвалідам та тимчасової де ржавної допомоги дітям.
Відтак, станом на січень 2008 р оку саме Управління праці та соціального захисту
населення як призначає, так і виплачує допомогу при наро дженні дітей та по
догляду за дітьми до досягн ення ними трирічного віку.
Статтею 13 Закону України «П ро державну допомогу сім' ям з дітьми», яка діяла у
2008 році на час виникнення спі рних правовідносин, передбач ено право на
отримання допомоги по догл яду за дитиною до досягнення нею трирічного віку за
цим Законом особі, яка факти чно здійснює догляд за дитин ою.
Аналіз вказаної статті сві дчить про те, що з січня 2008 року допомога по
догляду за дітьми до досягн ення трирічного віку признач ається та виплачується
усім особам - як не застрах ованим в системі загальнообо в' язкового державного
соціального страхування, т ак і застрахованим особам, ві дповідно до спеціального
Закону - Закону України «П ро державну допомогу сім' ям з дітьми», оскільки зміни
внесені у вищевказану стат тю відповідно до Закону №107-VІ в ід 28.12.2007,
неконституційними не визн авались та діяли у часі стано м на 2008 рік.
Оскільки законодавець ста вить можливість отримання та кої допомоги в залежність
від фактичного здійснення догляду за дитиною, незалежн о від того, ким такий
догляд буде здійснюватись - одним із батьків, усиновит елем, опікуном, бабою,
дідом або іншим родичем, суд приходить до висновку, що за т аких умов, коли
допомога фактично признач ається на дитину, за якою здій снюється догляд, осіб,
що здійснюють такий догляд за дитиною до досягнення три річного віку слід
відносити до категорії осн овних соціальних і демографі чних груп населення, а
при вирішенні питання щодо застосування розміру прожит кового мінімуму на
відповідних рік - слід зас тосовувати розмір прожитков ого мінімуму для дітей
віком до 6 років за відповід ний період.
Таким чином, розмір виплати допомоги по догляду за дитин ою до досягнення
трирічного віку протягом у сього 2008 року як застраховани м так і не
застрахованим особам регу люється статтею 15 Закону Укра їни «Про державну
допомогу сім' ям з дітьми» і вказані положення неконст итуційними не визнавались.
Відповідно до пункту 23 Розд ілу ІІ Закону України «Про Де ржавний бюджет України
на 2008 рік та про внесення змі н до деяких законодавчих акт ів України» було
внесено зміни до статті 15 За кону України «Про державну д опомогу сім' ям з
дітьми», відповідно до яких допомога по догляду за дитин ою до досягнення нею
трирічного віку надається у розмірі, що дорівнює різниц і між прожитковим
мінімумом, встановленим дл я працездатних осіб, та серед ньомісячним сукупним
доходом сім' ї в розрахунк у на одну особу за попередні ш ість місяців, але не
менше 130 грн.
Рішенням Конституційного Суду України від 22 травня 2008 ро ку №10-рп/2008
безпосередньо пункт 23 Розді лу ІІ Закону України «Про Дер жавний бюджет України
на 2008 рік та про внесення змі н до деяких законодавчих акт ів України» та
аналогічні норми Закону Ук раїни «Про Державний бюджет України на 2009 рік»
неконституційними не визн авалися.
Відповідач здійснював нар ахування та виплати допомоги по догляду за дитиною до
досягнення нею трирічного віку за 2008 рік відповідно до ді ючого на час
виникнення спірних правов ідносин законодавства.
Крім цього, відповідно до ст атті 46 Закону України «Про Дер жавний бюджет
України на 2009 рік» №835-VІ допом ога при народженні дитини та по догляду за
дитиною до досягнення нею т рирічного віку відповідно до Закону України «Про
державну допомогу сім' ям з дітьми» та Закону України « Про загальнообов' язкове
державне соціальне страху вання у зв' язку з тимчасово ю втратою працездатності та
витратами, зумовленими нар одженням та похованням» приз начається і здійснюється
в розмірах і порядку, визнач ених Кабінетом Міністрів Укр аїни.
Пунктом 22 Порядку призначен ня та виплати державної допо моги сім' ям з дітьми,
затвердженого постановою Кабінету Міністрів України в ід 27 грудня 2001 року
№1751 встановлено, що відповід но до статті 15 Закону України «Про державну
допомогу сім' ям з дітьми» допомога по догляду за дитин ою до досягнення нею
трирічного віку виплачуєт ься у розмірі, що дорівнює різ ниці між: з 1 січня 2008
року - 50 відсотками, з 01 січн я 2009 року - 75 відсотками, з 01 січ ня 2010
року - 100 відсотками прожит кового мінімуму, встановлено го для працездатних
осіб, та середньомісячним с укупним доходом сім' ї в роз рахунку на одну особу за
попередні шість місяців, ал е не менше як 130 гривень.
Норми статті 46 Закону Украї ни «Про Державний бюджет Укр аїни на 2009 рік»
визнані неконституційними не були, у зв' язку з чим позо вні вимоги про стягнення
допомоги по догляду за дити ною до досягнення нею триріч ного віку за 2009 рік є
необґрунтованими.
З березня 2008 року позивачці д опомога по догляду за дитино ю до досягнення нею
трирічного віку була призн ачена і виплачується у розмі рі 130,00 грн. на дитину,
що підтверджується довідк ою відповідача і відповідає діючому законодавству.
При цьому, на звернення ОС ОБА_1 щодо перерахунку та ви плати щомісячної
грошової допомоги по догля ду за дитиною до досягнення н ею трирічного віку
відповідачем було пропоно вано звернутися до управлінн я для встановлення
законних підстав виплати д опомоги у підвищеному розмір і. Після звернення
позивачки із заявою щодо от римання підвищеного розміру допомоги, вона почала
отримувати допомогу у підв ищеному розмірі з серпня 2010 ро ку. Крім того,
відповідачем було зроблен о перерахунок допомоги по до гляду за дитиною до
досягнення нею трирічного віку з березня 2010 року, про що п ояснили сторони у
судовому засіданні.
Відтак, Управління праці та соціального захисту населен ня при призначенні
позивачці допомоги по догл яду за дитиною до досягнення нею трирічного віку за
період з березня 2008 року по т еперішній час керувалося і к ерується Законом,
положення якого не були ска совані та не визнані неконст итуційними, а тому у
задоволенні позову позива чці слід відмовити у повному обсязі.
На підставі викладеного та керуючись ст.ст.6-11, 69-71, 94, 160-163,167 КАС
України, суд,-
ПОСТАНОВИВ:
У задоволенні позову ОСО БА_1 до Управління праці та
соціального захисту насел ення Амур-Нижньодніпровсько ї районної у місті
Дніпропетровську ради про визнання неправомірними дій щодо виплат допомоги при
народженні та допомоги по д огляду за дитиною до досягне ння нею трирічного віку,
про перерахунок розміру до помоги по догляду за дитиною до досягнення нею
трирічного віку, сплати сум и боргу - відмовити.
Вступну та резолютивну час тини постанови проголошено 1 2 жовтня 2010 року, у
повному обсязі буде складе но 15 жовтня 2010 року.
Апеляційна скарга на поста нову суду подається протягом десяти днів з дня її
проголошення до Дніпропет ровського апеляційного адмі ністративного суду через
Амур-Нижньодніпровський р айонний суд міста Дніпропетр овська. У разі
застосування судом частин и 3 ст.160 цього Кодексу, а також п рийняття постанови
у письмовому провадженні а пеляційна скарга подається п ротягом десяти днів з дня
отримання копії постанови .
Суддя:
Суд | Амур-Нижньодніпровський районний суд м.Дніпропетровська |
Дата ухвалення рішення | 12.10.2010 |
Оприлюднено | 04.11.2010 |
Номер документу | 11996304 |
Судочинство | Цивільне |
Цивільне
Амур-Нижньодніпровський районний суд м.Дніпропетровська
Подорець Оксана Борисівна
Цивільне
Слов'янський міськрайонний суд Донецької області
Музикант Сергій Лазаревич
Цивільне
Артемівський міськрайонний суд Донецької області
Грачов Володимир Леонідович
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні