Рішення
від 24.06.2024 по справі 140/2932/24
ВОЛИНСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ВОЛИНСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

24 червня 2024 року ЛуцькСправа № 140/2932/24

Волинський окружний адміністративний суд у складі:

головуючого - судді Димарчук Т.М.,

розглянувши за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення сторін адміністративну справу за позовом ОСОБА_1 до Головного управління Пенсійного фонду України у Волинській області про визнання протиправними дій та зобов`язання вчинити дії,

ВСТАНОВИВ:

ОСОБА_1 (далі ОСОБА_1 , позивач) звернулася з позовом до Головного управління Пенсійного фонду України у Волинській області (далі - ГУ ПФУ у Волинській області, відповідач) про:

- визнання протиправною відмови у зарахуванні до страхового стажу періоду проходження служби в органах Державної кримінальної виконавчої служби України (Управління державної пенітенціарної служби України у Волинській області) з 10.06.2013 по 31.05.2016 включно;

- зобов`язання ГУ ПФУ у Волинській області зарахувати до страхового стажу період проходження служби в органах Державної кримінальної виконавчої служби України (Управління державної пенітенціарної служби України у Волинській області) з 10.06.2013 по 31.05.2016 включно.

Позовні вимоги обґрунтовані тим, що ОСОБА_1 в період з 10.06.2013 по 30.11.2023 проходила службу в органах Державної кримінальної виконавчої служби України (Управління державної пенітенціарної служби України у Волинській області).

Проте, до страхового стажу позивача не зараховано період служби з червня 2013 року но травень (включно) 2016 року.

16.01.2024 позивач звернулась до ГУ ПФУ у Волинській області через свій особистий електронний кабінет із запитом про зарахування їй до страхового стажу та внесення до Реєстру застрахованих осіб Державного реєстру загальнообов`язкового державного соціального страхування даних про наявність у неї страхового стажу за період проходження військової служби з 10.06.2013 по 31.12.2016, надавши необхідні документи.

Листом від 31.01.2024 позивачу було повідомлено, що джерелом формування реєстру застрахованих осіб є відомості, що надходять в складі звітності від страхувальників (роботодавців). Після надходження від страхувальника даних, відомості будуть відображені в Реєстрі застрахованих осіб. У разі якщо за період з 1 липня 2000 року по 31 грудня 2016 року в реєстрі застрахованих осіб Державного реєстру загальнообов`язкового державного соціального страхування відсутні відомості, необхідні для обчислення страхового стажу військовослужбовцям (крім військовослужбовців строкової військової служби), поліцейським, особам рядового і начальницького складу відповідно до цьогоЗакону, страховий стаж обчислюється на підставі довідки про проходження військової служби та про сплачені суми страхових внесків. Згаданий період військової служби буде зараховано до страхового стажу при призначені пенсії на підставі відповідних документів.

З вказаної відповіді вбачається, що позивачу до страхового стажу не зараховано спірний період проходження служби згідно записів трудової книжки, оскільки за даний період відсутня інформація в індивідуальних відомостях про застраховану особу в базі даних реєстру застрахованих осіб Державного реєстру загальнообов`язкового державного соціального страхування, оскільки відповідно доПостанови КМУ №770 від 21.08.2019 уповноважені органи повинні подати звіти до територіальних органів Пенсійного фонду України.

Позивач вважає відмову ГУ ПФУ у Волинській області протиправною, оскільки, спірний період роботи підтверджений відповідними записами у трудовій книжці НОМЕР_1 від 06.06.2007 та довідкою про нараховані суми грошового забезпечення та про сплачені страхові внески від 16.10.2023. Відсутність в інформаційній базі системи персоніфікованого обліку даних про сплату страхових внесків для нарахування пенсії не є підставою для позбавлення позивача права на зарахування до страхового стажу періоду її роботи, відтак відмова відповідача зарахувати до страхового стажу період роботи з червня 2013 року по травень 2016 року порушує її право на соціальний захист.

З наведених підстав позивач просить позов задовольнити.

Ухвалою Волинського окружного адміністративного суду від 21.03.2024 прийнято дану позовну заяву до розгляду, відкрито провадження у справі за цим позовом та розгляд справи призначено за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення (виклику) сторін відповідно до статті 262 Кодексу адміністративного судочинства України (КАС України).

У відзиві на позов від 12.04.2024 №0300-0902-7/22427 відповідач позовні вимоги не визнав та просив відмовити в їх задоволенні. В обґрунтування своєї позиції вказав, що ОСОБА_1 звернулася із заявою про зарахування до страхового стажу періоду роботи в органах Державної кримінальної виконавчої служби України з 10.06.2013 по 31.05.2016, відповідно до трудової книжки, розрахункових листів та особових рахунків по заробітній платі.

За результатами розгляду заяви, відповідач повідомив позивача про те, що джерелом формування реєстру застрахованих осіб є відомості, що надходять в складі звітності страхувальників (роботодавців). Органи Пенсійного фонду України уповноважені вносити зміни до Реєстру застрахованих осіб лише на підставі звіту, наданого страхувальником.

Так, у період з 01.05.2007 по 20.08.2012 страхувальником позивача було Управління Державного департаменту України з питань виконання покарань у Волинській області, з 20.08.2012 по 31.12.2016 - Управління Державної пенітенціарної служби у Волинській області (код юридичної особи 08562654). Останнім з 01.06.2016 розпочато подання до податкового органу відомостей про суми нарахованої заробітної плати (доходу, грошового забезпечення) застрахованим особам, у тому числі і стосовно позивача.

23.12.2020 до Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань внесено запис про припинення юридичної особи - Управління Державної пенітенціарної служби у Волинській області в результаті ліквідації.

На день звернення позивача до ГУ ПФУ у Волинській області із проханням внести відомості про її страховий стаж до реєстру застрахованих осіб Західне міжрегіональне управління з питань виконання кримінальних покарань Міністерства юстиції (правонаступник Управління Державної пенітенціарної служби у Волинській області) не ліквідоване, відомості щодо його ліквідації в Єдиному державному реєстрі юридичних осіб, фізичних осіб- підприємців та громадських формувань- відсутні. Тому Західне міжрегіональне управління з питань виконання кримінальних покарань Міністерства юстиції має подати до органу Пенсійного фонду необхідні дані для уточнення відомостей стосовно ОСОБА_1 .

Відтак, ГУ ПФУ у Волинській області у спірних правовідносинах діяло правомірно, на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Враховуючи вищевикладене, просить у задоволенні позовних вимог відмовити.

У поданій до суду 16.04.2024 відповіді на відзив відповідача, позивач підтримала вимоги заявлені у позовній заяві, просила позов задовольнити (а.с.23-25).

Дослідивши письмові докази, а також пояснення, викладені сторонами у заявах по суті справи, суд встановив такі обставини.

ОСОБА_1 з 10.06.2013 по 30.11.2023 проходила службу в органах Державної кримінальної виконавчої служби України (Управління державної пенітенціарної служби України у Волинській області), що підтверджується наказом начальника Управління державної пенітенціарної служби України у Волинській області від 29.05.2013 №92 о/с (про прийняття з 10.06.2013 на службу) та наказом директора Державної установи «Центр пробації» Міністерства юстиції України від 21.11.2023 №897/К (про звільнення 30.11.2023 зі служби).

16.01.2024 позивач звернулась до ГУ ПФУ у Волинській області через особистий електронний кабінет із запитом про зарахування їй до страхового стажу та внесення до Реєстру застрахованих осіб Державного реєстру загальнообов`язкового державного соціального страхування даних про наявність у неї страхового стажу за період проходження військової служби протягом з 10.06.2013 по 31.05.2016, надавши пакет належним чином завірених необхідних документів.

Листом ГУ ПФУ у Волинській області від 31.01.2024 №1659-916/Ш-02/8-0300/24 позивачу відмовлено у зарахуванні їй до страхового стажу та внесення до Реєстру застрахованих осіб Державного реєстру загальнообов`язкового державного соціального страхування, даних про наявність у неї страхового стажу за період проходження військової служби протягом 2013-2016 років, оскільки за дані періоди відсутня інформація в індивідуальних відомостях про застраховану особу в базі даних реєстру застрахованих осіб Державного реєстру загальнообов`язкового державного соціального страхування. Повідомлено, що джерелом формування реєстру застрахованих осіб є відомості, що надходять в складі звітності від страхувальників (роботодавців). Постановою Кабінету Міністрів України від 21.08.2019 року №770 «Про затвердження порядків з питань зарахування періодів служби до страхового стажу та подання відсутніх у Державному реєстрі загальнообов`язкового державного соціального страхування відомостей про грошове забезпечення та сплату страхових внесків військовослужбовцям (крім військовослужбовців строкової військової служби), осіб рядового і начальницького складу, поліцейських» (далі Постанова №770) затверджено порядок подання відсутніх у Державному реєстрі загальнообов`язкового державного соціального страхування персоніфікованих відомостей про грошове забезпечення та сплату страхових внесків за період з 01 липня 2000 року по 31 грудня 2016 року, необхідних для призначення пенсій військовослужбовцям (крім військовослужбовців строкової військової служби), особам начальницького і рядового складу, поліцейським. Після надходження від страхувальника даних, відомості будуть відображені в Реєстрі застрахованих осіб. У разі якщо за період з 1 липня 2000 року по 31 грудня 2016 року в реєстрі застрахованих осіб Державного реєстру загальнообов`язкового державного соціального страхування відсутні відомості, необхідні для обчислення страхового стажу військовослужбовцям (крім військовослужбовців строкової військової служби), поліцейським, особам рядового і начальницького складу відповідно до Закону України «Про загальнообов`язкове державне пенсійне забезпечення», страховий стаж обчислюється на підставі довідки про проходження військової служби та про сплачені суми страхових внесків. Згаданий період військової служби буде зараховано до страхового стажу при призначені пенсії на підставі відповідних документів (а.с.14-15).

Позивач, вважаючи дії відповідача, щодо невнесення до реєстру застрахованих осіб відомостей про страховий стаж позивача за період з 10.06.2013 по 31.05.2016 протиправними, звернулася до суду з даним позовом.

Надаючи правову оцінку спірним правовідносинам, суд зазначає наступне.

Відповідно дост. 46 Конституції Українигромадяни мають право на соціальний захист, що включає право на забезпечення їх у разі повної, часткової або тимчасової втрати працездатності, втрати годувальника, безробіття з незалежних від них обставин, а також у старості та в інших випадках, передбачених законом.

Згідно із преамбулоюЗакону України «Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування» від 09.07.2003 р. №1058-IV(далі - Закон №1058-IV) цейЗакон, розроблений відповідно доКонституції Українита Основ законодавства України про загальнообов`язкове державне соціальне страхування, визначає принципи, засади і механізми функціонування системи загальнообов`язкового державного пенсійного страхування, призначення, перерахунку і виплати пенсій, надання соціальних послуг з коштів Пенсійного фонду, що формуються за рахунок страхових внесків роботодавців, бюджетних та інших джерел, передбачених цимЗаконом, а також регулює порядок формування Накопичувального пенсійного фонду та фінансування за рахунок його коштів видатків на оплату договорів страхування довічних пенсій або одноразових виплат застрахованим особам, членам їхніх сімей та іншим особам, передбаченим цим Законом.

Відповідно достатті 1 Закону № 1058-IV: застрахована особа - фізична особа, яка відповідно до цьогоЗаконупідлягає загальнообов`язковому державному пенсійному страхуванню і сплачує (сплачувала) та/або за яку сплачуються чи сплачувалися у встановленомузакономпорядку страхові внески на загальнообов`язкове державне пенсійне страхування та до накопичувальної системи загальнообов`язкового державного пенсійного страхування (абзац п`ятий); персоніфікований облік у системі загальнообов`язкового державного соціального страхування (далі - персоніфікований облік) - організація та ведення обліку відомостей про застраховану особу, що здійснюється відповідно до законодавства і використовується в системі загальнообов`язкового державного соціального страхування в установленому законодавством порядку (абзац двадцять п`ятий).

Відповідно до частини 1статті 8 Закону №1058-IVправо на отримання пенсій та соціальних послуг із солідарної системи мають громадяни України, які застраховані згідно із цимЗакономта досягли встановленого цимЗакономпенсійного віку чи визнані особами з інвалідністю в установленому законодавством порядку і мають необхідний для призначення відповідного виду пенсії страховий стаж, а в разі смерті цих осіб - члени їхніх сімей, зазначені устатті 36 цього Закону, та інші особи, передбачені цим Законом.

Відповідно до частини 1статті 15 Закону №1058-IVплатниками страхових внесків до солідарної системи є страхувальники, зазначені встатті 14 цього Закону, і застраховані особи, зазначені в частині 1статті 12 цього Закону.

Відповідно до частини 1статті 21 Закону №1058-IVперсоніфікований облік у системі загальнообов`язкового державного пенсійного страхування здійснюється з метою обліку застрахованих осіб, учасників накопичувальної системи пенсійного страхування та їх ідентифікації, а також накопичення, зберігання та автоматизованої обробки інформації про облік застрахованих осіб і реалізацію ними права на страхові виплати у солідарній системі загальнообов`язкового державного пенсійного страхування та накопичувальній системі пенсійного страхування. Для формування інформаційної бази системи персоніфікованого обліку використовуються відомості, що надходять від: державних реєстраторів юридичних осіб та фізичних осіб - підприємців; роботодавців; застрахованих осіб; фондів загальнообов`язкового державного соціального страхування; центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері державної реєстрації актів цивільного стану, виконавчих органів сільських, селищних, міських (крім міст обласного значення) рад та уповноважених суб`єктів для обліку даних Єдиного державного демографічного реєстру; органів доходів і зборів, територіальних органів Пенсійного фонду за результатами перевірок платників єдиного внеску на загальнообов`язкове державне соціальне страхування та/або в порядку міжвідомчого обміну інформацією; державної служби зайнятості; інших підприємств, установ, організацій та військових частин; компаній з управління активами; зберігачів; інших джерел, передбачених законодавством.

На кожну застраховану особу відкривається персональна електронна облікова картка, якій присвоюється унікальний номер електронної облікової картки. Унікальний номер електронної облікової картки формується автоматично шляхом додавання одиниці до останнього наявного унікального номера електронної облікової картки. Порядок та строки впровадження унікальних номерів електронних облікових карток застрахованих осіб, порядок ведення персональних електронних облікових карток визначаються Пенсійним фондом (частина другастатті 21 Закону № 1058-IV).

Частиною третьоюстатті 21 Закону № 1058-IVвизначено перелік відомостей, які має містити персональна електронна облікова картка застрахованої особи.

Згідно з пунктом 1 частини другоїстатті 22 Закону № 1058-IVвідомості, що містяться в системі персоніфікованого обліку, використовуються виконавчими органами Пенсійного фонду серед іншого для: підтвердження участі застрахованої особи в системі загальнообов`язкового державного пенсійного страхування; обчислення страхових внесків; визначення права застрахованої особи або членів її сім`ї на отримання пенсійних виплат згідно з цим Законом; визначення розміру, перерахунку та індексації пенсійних виплат, передбачених цим Законом; надання застрахованій особі на її вимогу або у випадках, передбачених цим Законом таЗаконом України «Про збір та облік єдиного внеску на загальнообов`язкове державне соціальне страхування».

Згідно з абзацом 1 частини 1статті 24 Закону №1058-IV страховий стаж - період (строк), протягом якого особа підлягає загальнообов`язковому державному пенсійному страхуванню та за який щомісяця сплачені страхові внески в сумі не меншій, ніж мінімальний страховий внесок.

Як передбачено частиною 2статті 24 Закону №1058-IVстраховий стаж обчислюється територіальними органами Пенсійного фонду відповідно до вимог цьогоЗаконуза даними, що містяться в системі персоніфікованого обліку, а за періоди до впровадження системи персоніфікованого обліку - на підставі документів та в порядку, визначеному законодавством, що діяло до набрання чинності цим Законом.

У разі якщо за період з 1 липня 2000 року по 31 грудня 2016 року в реєстрі застрахованих осіб Державного реєстру загальнообов`язкового державного соціального страхування відсутні відомості, необхідні для обчислення страхового стажу військовослужбовцям (крім військовослужбовців строкової військової служби), поліцейським, особам рядового і начальницького складу відповідно до цьогоЗакону, страховий стаж обчислюється на підставі довідки про проходження військової служби та про сплачені суми страхових внесків.

Згідно з ст.102 Закону України «Про Національну поліцію» пенсійне забезпечення поліцейських та виплата одноразової грошової допомоги після звільнення їх зі служби в поліції здійснюються в порядку та на умовах, визначених Законом України "Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб".

Законом України «Про внесення змін до деяких законів України щодо пенсійного забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб» від 03.04.2007 №857, були внесені зміни до Закону №1058, зокрема статтю 11 доповнено пунктом 17 включивши до кола осіб, які підлягають загальнообов`язковому державному пенсійному страхуванню, військовослужбовців (крім військовослужбовців строкової служби), осіб рядового та начальницького складу.

Разом з цим відповідно до Порядку формування та подання страхувальниками звіту щодо сум нарахованого єдиного внеску на загальнообов`язкове державне соціальне страхування, зі змінами, внесеними наказом Міністерства фінансів України від 11.04.2016 №441, подання до реєстру застрахованих осіб Державного реєстру загальнообов`язкового державного соціального страхування відомостей про нарахування заробітку (доходу, грошового забезпечення) застрахованим особам страхувальниками, які нараховують та сплачують єдиний соціальний внесок за осіб із числа військовослужбовців (крім військовослужбовців сорокової та альтернативної служби), осіб рядового і начальницького складу, в розрізі кожної застрахованої особи у звітному місяці, передбачено за період з 01 червня 2016 року. Внаслідок чого, інформація про страховий стаж до цього періоду відсутня в реєстрі застрахованих осіб Державного реєстру загальнообов`язкового державного соціального страхування.

Законом України «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо підвищення пенсій» пункт 3 розділу Прикінцеві положення від 03.10.2018 №2148 Закону №1058 викладено в наступній редакції:

Зарахування періодів служби до страхового стажу військовослужбовцям (крім військовослужбовців строкової військової служби), особам начальницького і рядового складу за період з 1 січня 2004 року по 31 грудня 2006 року проводиться у порядку, встановленому Кабінетом Міністрів України, за рахунок коштів Державного бюджету України.

Протягом п`яти років з дня набрання чинності вказаним законом військовими частинами та органами, які виплачують грошове забезпечення відповідно до законодавства, до Пенсійного фонду подаються, у разі їх відсутності, персоніфіковані відомості про грошове забезпечення зі сплату страхових внесків за період з 1 липня 2000 року по 31 грудня 2016 року, необхідні для призначення пенсії військовослужбовцям (крім військовослужбовців строкової військової служби) особам начальницького і рядового складу, поліцейським, у порядку, встановленому Кабінетом Міністрів України.

Кабінетом Міністрів України прийнято постанову «Про затвердження порядків зарахування періодів служби до страхового стажу військовослужбовцям (крім військовослужбовців строкової військової служби) особам начальницького і рядового складу та подання відсутніх у Державному реєстрі загальнообов`язкового державного соціального страхування відомостей про грошове забезпечення та сплату страхових внесків стосовно військовослужбовців (крім військовослужбовців строкової військової служби) осіб начальницького і рядового складу, поліцейських» від 21.08.2019 №770 (далі Постанова №770).

Відповідно до пункту 3 Порядку №770 подання відсутніх у Державному реєстрі загальнообов`язкового державного соціального страхування персоніфікованих відомостей про грошове забезпечення та сплату страхових внесків за період з 01.07.2000 по 31.12.2016, необхідних для призначення пенсій військовослужбовцям (крім військовослужбовців строкової військової служби) осіб начальницького і рядового складу, поліцейських, відомості про періоди служби, суми грошового забезпечення та сплату страхових внесків вносяться Пенсійним фондом України до реєстру застрахованих осіб на підставі інформації з податкового розрахунку сум доходу, нарахованого (сплаченого) на користь фізичних осіб, і сум утриманого з них податку за формами № 8ДР і № 1ДФ, які ДФС передає Пенсійному фонду України в електронному вигляді на центральному рівні в порядку, встановленому Пенсійним фондом України та ДФС. При цьому Пенсійний фонд України обчислює щомісячні суми грошового забезпечення виходячи із середнього розміру сум доходу квартальної звітності за формами № 8ДР і № 1ДФ за період, за який подано інформацію.

Пунктами 3 та 4 Порядку №770 визначено механізм передачі до Державного реєстру загальнообов`язкового державного соціального страхування відомостей необхідних для призначення пенсії військовослужбовцям (крім військовослужбовців строкової військової служби), особам начальницького і рядового складу, поліцейським, які звертатимуться за призначенням пенсії відповідно до Закону України №1058. Зокрема, у разі відсутності інформації з податкового розрахунку сум доходу відомості про періоди служби, суми грошового забезпечення та сплату страхових внесків вносяться територіальними органами Пенсійного фонду України до Реєстру на підставі поданого військовими частинами чи органами, які виплачують (виплачували) грошове забезпечення, або подаються органами, які уповноважені рішеннями керівників державних органів, до територіальних органів Пенсійного фонду України у вигляді звіту за формою згідно з додатком.

Отже, порядком передбачено подання до органів Пенсійного фонду України відомостей у вигляді інформації ДФС за формами № 8ДР і № 1ДФ або звіту, встановленої форми, органами, які виплачують (виплачували) грошове забезпечення (страхувальники) або органами, які уповноважені рішеннями керівників державних органів (уповноважені органи).

Частиною першоюстатті 1 Закону України від 08.07.2010 № 2464-VI «Про збір та облік єдиного внеску на загальнообов`язкове державне соціальне страхування» (далі - Закон № 2464-VI) визначено, що державний реєстр загальнообов`язкового державного соціального страхування - організаційно-технічна система, призначена для накопичення, зберігання та використання інформації про збір та ведення обліку єдиного внеску на загальнообов`язкове державне соціальне страхування, його платників та застрахованих осіб, що складається з реєстру страхувальників та реєстру застрахованих осіб (пункт 1); Пенсійний фонд України - орган, уповноважений відповідно до цьогоЗаконувести реєстр застрахованих осіб Державного реєстру та виконувати інші функції, передбачені законом (пункт 7).

Згідно з частиною першоюстатті 16 Закону № 2464-VIдержавний реєстр створюється для забезпечення: ведення обліку платників і застрахованих осіб у системі загальнообов`язкового державного соціального страхування та їх ідентифікації; накопичення, зберігання та автоматизованої обробки інформації про сплату платниками єдиного внеску та про набуття застрахованими особами права на отримання страхових виплат за окремими видами загальнообов`язкового державного соціального страхування; нарахування та обліку виплат за окремими видами загальнообов`язкового державного соціального страхування.

Відповідно до частини другоїстатті 16 Закону № 2464-VIдержавний реєстр складається з реєстру страхувальників і реєстру застрахованих осіб.

Ведення реєстру застрахованих осіб Державного реєстру здійснюється на підставі положення, що затверджується Пенсійним фондом за погодженням з центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну податкову і митну політику, та фондами загальнообов`язкового державного соціального страхування (абзац другий частини третьої статті 16 Закону № 2464-VI).

Частиною першоюстатті 20 Закону № 2464-VIвизначено, що реєстр застрахованих осіб - автоматизований банк відомостей, створений для ведення єдиного обліку фізичних осіб, які підлягають загальнообов`язковому державному соціальному страхуванню відповідно до закону. Реєстр застрахованих осіб складається з електронних облікових карток застрахованих осіб, до яких включаються відомості про застрахованих осіб, інформація про набуття прав на одержання страхових виплат за всіма видами загальнообов`язкового державного соціального страхування та інформація про виплати за всіма видами загальнообов`язкового державного соціального страхування. Реєстр застрахованих осіб формує та веде Пенсійний фонд, користувачами цього реєстру є органи доходів і зборів та фонди загальнообов`язкового державного соціального страхування.

Зміни та уточнення вносяться до відомостей реєстру застрахованих осіб у порядку, встановленому Пенсійним фондом за погодженням з центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування державної політики у сферах трудових відносин, соціального захисту населення (частина п`ятастатті 20 Закону № 2464-VI).

Згідно з частиною шостоюстатті 20 Закону № 2464-VIвідомості про страховий стаж та заробітну плату (дохід, грошове забезпечення), розмір сплаченого єдиного внеску та інші дані, що містяться в реєстрі застрахованих осіб, використовуються для обчислення та призначення страхових виплат за загальнообов`язковим державним соціальним страхуванням.

Порядок організації ведення реєстру застрахованих осіб Державного реєстру загальнообов`язкового державного соціального страхування (далі - Реєстр застрахованих осіб) та порядок надання інформації з Реєстру застрахованих осіб визначаються Положенням про реєстр застрахованих осіб Державного реєстру загальнообов`язкового державного соціального страхування, затвердженепостановою правління Пенсійного фонду України від 18.06.2014 № 10-1 та зареєстроване в Міністерстві юстиції України 08.07.2014 за № 785/25562 (далі - Положення №10-1).

Пунктом 4 розділу І «Загальні положення» Положення № 10-1 визначено, що Реєстр застрахованих осіб формує та веде Пенсійний фонд України, який є володільцем даних Реєстру застрахованих осіб.

Реєстр застрахованих осіб забезпечує облік застрахованих осіб у системі загальнообов`язкового державного соціального страхування та їх ідентифікацію; накопичення, зберігання та автоматизовану обробку інформації про страховий стаж та заробітну плату (дохід, грошове забезпечення, допомогу, компенсацію), про набуття застрахованими особами права на отримання страхових виплат за окремими видами загальнообов`язкового державного соціального страхування; нарахування та облік виплат за окремими видами загальнообов`язкового державного соціального страхування (пункт 5 розділу І «Загальні положення» Положення № 10-1).

Згідно з пунктом 1 розділу IV «Дані облікової картки реєстру застрахованих осіб, зміни та уточнення до них» Положення № 10-1 реєстр застрахованих осіб складається з облікових карток, які включають дані, визначені частиною третьоюстатті 20 Законута частиною третьоюстатті 21 Закону України «Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування».

Пунктом 3 розділу IV «Дані облікової картки реєстру застрахованих осіб, зміни та уточнення до них» Положення № 10-1 визначено, що відомості до реєстру застрахованих осіб, зміни, уточнення до них вносяться в електронній формі в автоматичному режимі на підставі: звітності, що подається страхувальниками до Пенсійного фонду України, відомостей центрального органу виконавчої влади, що забезпечує формування державної політики у сферах трудових відносин, соціального захисту населення, фондів загальнообов`язкового державного соціального страхування, центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері державної реєстрації актів цивільного стану, центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику з адміністрування єдиного внеску на загальнообов`язкове державне соціальне страхування.

Як вбачається з частини п`ятої статті 23 Закону України «Про державну кримінально-виконавчу службу України» від 23.06.2005 № 2713-IV на осіб рядового і начальницького складу кримінально-виконавчої служби поширюється соціальний захист поліцейських, визначений Законом України «Про Національну поліцію», а також порядок і умови проходження служби, передбачені для поліцейських. Умови і розміри грошового забезпечення осіб рядового і начальницького складу та оплати праці працівників кримінально-виконавчої служби визначаються Кабінетом Міністрів України.

Закон України «Про національну поліцію» визначає правові засади організації та діяльності Національної поліції України, статус поліцейських, а також порядок проходження служби в Національній поліції України.

Згідно з частинами 1 - 2 статті 59 Закону України «Про національну поліцію» служба в поліції є державною службою особливого характеру, яка є професійною діяльністю поліцейських з виконання покладених на поліцію повноважень. Час проходження служби в поліції зараховується до страхового стажу, стажу роботи за спеціальністю, а також до стажу державної служби.

Як встановлено судом, ОСОБА_1 з 10.06.2013 по 30.11.2023 проходила службу в органах Державної кримінальної виконавчої служби України (Управління державної пенітенціарної служби України у Волинській області), що підтверджується наказом начальника Управління державної пенітенціарної служби України у Волинській області від 29.05.2013 №92 о/с (про прийняття з 10.06.2013 на службу) та наказом директора Державної установи «Центр пробації» Міністерства юстиції України від 21.11.2023 №897/К (про звільнення 30.11.2023 зі служби).

Факт проходження позивачем служби в органах Державної кримінальної виконавчої служби України (Управління державної пенітенціарної служби України у Волинській області) в період з 10.06.2013 по 30.11.2023 підтверджується також записами трудової книжки ОСОБА_1 НОМЕР_1 від 06.06.2007 (а.с.9-10).

Відмовляючи позивачу у зарахуванні їй до страхового стажу та внесення до Реєстру застрахованих осіб Державного реєстру загальнообов`язкового державного соціального страхування, даних про наявність у неї страхового стажу за період проходження військової служби протягом 2013-2016 років, відповідач посилається на відсутність за вказаний період інформації в індивідуальних відомостях про застраховану особу в базі даних реєстру застрахованих осіб Державного реєстру загальнообов`язкового державного соціального страхування.

З приводу цього суд зазначає, що як вбачається зі змісту частини 2статті 24 Закону №1058-IV, за відсутності даних в реєстрі застрахованих осіб Державного реєстру загальнообов`язкового державного соціального страхування,наявність страхового стажу у період з 1 липня 2000 року по 31 грудня 2016 року позивач мав право підтвердити на підставі довідки про проходження військової служби та про сплачені суми страхових внесків.

При цьому, у матеріалах справи наявна довідка Західного міжрегіонального управління з питань виконання кримінальних покарань Міністерства юстиції (правонаступник Управління Державної пенітенціарної служби у Волинській області) від 16.10.2023 про нараховані суми грошового забезпечення та про сплачені страхові внески за період проходження служби з січня 2013 року по грудень 2016 року, відповідно до якої ОСОБА_1 проходила службу в підрозділі КВІ Державного управління пенітенціарної служби у Волинській області з 10.06.2013 по 31.12.2016. За період служби їй нараховано грошове забезпечення в сумі 106543,36 грн, а з усіх виплат сплачено страхові внески (єдиний внесок) (а.с.17).

Відтак, судом встановлено і це підтверджується відповідними письмовими доказами, що у спірний період проходження служби позивача з 10.06.2013 по 31.05.2016 в органах Державної кримінальної виконавчої служби України (Управління державної пенітенціарної служби України у Волинській області) їй було нараховано грошове забезпечення з якого сплачено страхові внески (єдиний внесок).

Таким чином, у відповідача були відсутні підстави для відмови позивачу у зарахуванні до страхового стажу періоду проходження служби з 10.06.2013 по 31.05.2016 у зв`язку з відсутністю у відповідача даних про сплату страхувальником страхових внесків по ЄСВ.

Згідно з постановою Верховного Суду від 26.09.2019 у справі № 295/6361/17, обов`язок щодо своєчасного та в повному обсязі нарахування, обчислення і сплати єдиного внеску; ведення обліку виплат (доходу) застрахованої особи та нарахування єдиного внеску за кожним календарним місяцем і календарним роком, зберігання таких відомості в порядку, передбаченому законодавством, покладено на органи Пенсійного фонду України.

Контроль за достовірністю поданих страхувальниками і застрахованими особами відомостей, що використовуються в системі персоніфікованого обліку, здійснюють органи Пенсійного фонду (пункт 9 частини другоїстатті 64 Закону № 1058-ІV).

Стаття 12-1 Закону № 2464-VІвизначає, що Пенсійний фонд відповідно до покладених на нього завдань, зокрема: формує та веде реєстр застрахованих осіб Державного реєстру, здійснює заходи щодо надання інформації з Державного реєстру відповідно до цьогоЗакону; здійснює контроль, у тому числі спільно з органами доходів і зборів, за достовірністю відомостей про осіб, які підлягають загальнообов`язковому державному соціальному страхуванню.

Відповідно достатті 14-1 Закону № 2464-VІПенсійний фонд та його територіальні органи зобов`язані: забезпечувати своєчасне внесення відомостей до реєстру застрахованих осіб Державного реєстру; здійснювати контроль за достовірністю відомостей, поданих до реєстру застрахованих осіб.

Враховуючи викладене, суд дійшов висновку, що позовні вимоги є обґрунтованими та підлягають задоволенню.

Повноваження суду при вирішенні справи визначені статтею 245 КАС України. Як встановлено частиною другою вказаної статті, у разі задоволення позову суд може прийняти рішення про визнання дій суб`єкта владних повноважень протиправними та зобов`язання утриматися від вчинення певних дій; інший спосіб захисту прав, свобод, інтересів людини і громадянина, інших суб`єктів у сфері публічно-правових відносин від порушень з боку суб`єктів владних повноважень, який не суперечить закону і забезпечує ефективний захист таких прав, свобод та інтересів.

Враховуючи вищевикладене, з метою належного способу захисту порушеного права ОСОБА_1 суд дійшов висновку про задоволення позовних вимог шляхом визнання протиправною відмови ГУ ПФУ у Волинській області у зарахуванні до страхового стажу позивача періоду проходження служби в органах Державної кримінальної виконавчої служби України (Управління державної пенітенціарної служби України у Волинській області) з 10.06.2013 по 31.05.2016 та зобов`язання зарахувати до страхового стажу позивача період проходження служби в органах Державної кримінальної виконавчої служби України (Управління державної пенітенціарної служби України у Волинській області) з 10.06.2013 по 31.05.2016.

Відповідно до статті 244 КАС України суд під час ухвалення рішення вирішує, як розподілити між сторонами судові витрати.

Згідно з частиною першою статті 139 КАС України при задоволенні позову сторони, яка не є суб`єктом владних повноважень, всі судові витрати, які підлягають відшкодуванню або оплаті відповідно до положень цього Кодексу, стягуються за рахунок бюджетних асигнувань суб`єкта владних повноважень, що виступав відповідачем у справі, або якщо відповідачем у справі виступала його посадова чи службова особа.

Таким чином, на користь позивача за рахунок бюджетних асигнувань ГУ ПФ України у Волинській області необхідно стягнути судовий збір у розмірі 1211,20 грн, сплачений квитанцією від 18.03.2024 №14 (а.с.6).

Керуючись статтями 139, 243-246, 255, 262, 295 Кодексу адміністративного судочинства України, суд

ВИРІШИВ:

Позовні вимоги ОСОБА_1 до Головного управління Пенсійного фонду України у Волинській області про визнання протиправними дій та зобов`язання вчинити дії,задовольнити.

Визнати протиправною відмову Головного управління Пенсійного фонду України у Волинській області у зарахуванні до страхового стажу ОСОБА_1 періоду проходження служби в органах Державної кримінальної виконавчої служби України (Управління державної пенітенціарної служби України у Волинській області) з 10.06.2013 по 31.05.2016.

Зобов`язати Головне управління Пенсійного фонду України у Волинській області зарахувати до страхового стажу ОСОБА_1 період проходження служби в органах Державної кримінальної виконавчої служби України (Управління державної пенітенціарної служби України у Волинській області) з 10.06.2013 по 31.05.2016.

Стягнути на користь ОСОБА_1 за рахунок бюджетних асигнувань Головного управління Пенсійного фонду України у Волинській області судові витрати у сумі 1211,20 грн (одну тисячу двісті одинадцять гривень 20 копійок).

Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Рішення може бути оскаржене в апеляційному порядку повністю або частково шляхом подання апеляційної скарги до Восьмого апеляційного адміністративного суду. Апеляційна скарга на рішення суду подається протягом тридцяти днів з дня складення судового рішення.

Позивач: ОСОБА_1 ( АДРЕСА_1 , РНОКПП НОМЕР_2 ).

Відповідач: Головне управління Пенсійного фонду України у Волинській області (43026, Волинська область, місто Луцьк, вулиця Кравчука, 22-В, код ЄДРПОУ 13358826).

Суддя Т.М. Димарчук

СудВолинський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення24.06.2024
Оприлюднено28.06.2024
Номер документу119997026
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи зі спорів з приводу реалізації публічної політики у сферах праці, зайнятості населення та соціального захисту громадян та публічної житлової політики, зокрема зі спорів щодо управління, нагляду, контролю та інших владних управлінських функцій (призначення, перерахунку та здійснення страхових виплат) у сфері відповідних видів загальнообов’язкового державного соціального страхування, з них загальнообов’язкового державного пенсійного страхування, з них

Судовий реєстр по справі —140/2932/24

Постанова від 18.11.2024

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Ільчишин Надія Василівна

Ухвала від 04.11.2024

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Ільчишин Надія Василівна

Ухвала від 03.10.2024

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Ільчишин Надія Василівна

Ухвала від 02.08.2024

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Ільчишин Надія Василівна

Ухвала від 02.08.2024

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Ільчишин Надія Василівна

Ухвала від 23.07.2024

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Ільчишин Надія Василівна

Рішення від 24.06.2024

Адміністративне

Волинський окружний адміністративний суд

Димарчук Тетяна Миколаївна

Ухвала від 21.03.2024

Адміністративне

Волинський окружний адміністративний суд

Димарчук Тетяна Миколаївна

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні