Україна
Донецький окружний адміністративний суд
Р І Ш Е Н Н Я
І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И
26 червня 2024 року Справа№200/2316/24
Донецький окружний адміністративний суд: у складі головуючого судді Дмитрієва В.С., розглянувши за правилами спрощеного позовного провадження в порядку письмового провадження справу за позовом адвоката Назаренко Алли Сергіївни в інтересах Фермерського господарства Аграрада до Головного управління ДПС у Донецькій області, Державної податкової служби України про визнання протиправними рішення, зобов`язання вчинити певні дії, -
В С Т А Н О В И В:
18.04.2024 до Донецького окружного адміністративного суду, засобами поштового зв`язку, надійшла позовна заява адвоката Назаренко Алли Сергіївни в інтересах Фермерського господарства Аграрада до Головного управління ДПС у Донецькій області, Державної податкової служби України з вимогами:
- визнати протиправним та скасувати рішення комісії Головного управління Державної податкової служби України у Донецькій області з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних № 10152679/41629509 від 13.12.2023 про відмову в реєстрації податкової накладної Фермерського господарства Аграрада № 11 від 06.11.2023;
- зобов`язати Державну податкову службу України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних податкову накладну Фермерського господарства Аграрада № 11 від 06.11.2023 датою її подання на реєстрацію;
- визнати протиправним та скасувати рішення комісії Головного управління Державної податкової служби України у Донецькій області з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних № 10152678/41629509 від 13.12.2023 про відмову в реєстрації податкової накладної Фермерського господарства Аграрада № 12 від 06.11.2023;
- зобов`язати Державну податкову службу України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних податкову накладну Фермерського господарства Аграрада № 12 від 06.11.2023 датою її подання на реєстрацію;
- визнати протиправним та скасувати рішення комісії Головного управління Державної податкової служби України у Донецькій області з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних № 10152676/41629509 від 13.12.2023 про відмову в реєстрації податкової накладної Фермерського господарства Аграрада № 13 від 06.11.2023;
- зобов`язати Державну податкову службу України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних податкову накладну Фермерського господарства Аграрада № 13 від 06.11.2023 датою її подання на реєстрацію;
- визнати протиправним та скасувати рішення комісії Головного управління Державної податкової служби України у Донецькій області з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних № 10152675/41629509 від 13.12.2023 про відмову в реєстрації податкової накладної Фермерського господарства Аграрада № 14 від 06.11.2023;
- зобов`язати Державну податкову службу України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних податкову накладну Фермерського господарства Аграрада №14 від 06.11.2023 датою її подання на реєстрацію;
- визнати протиправним та скасувати рішення комісії Головного управління Державної податкової служби України у Донецькій області з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних № 10152674/41629509 від 13.12.2023 про відмову в реєстрації податкової накладної Фермерського господарства Аграрада № 15 від 09.11.2023;
- зобов`язати Державну податкову службу України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних податкову накладну Фермерського господарства Аграрада №15 від 09.11.2023 датою її подання на реєстрацію;
- визнати протиправним та скасувати рішення комісії Головного управління Державної податкової служби України у Донецькій області з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних № 10152672/41629509 від 13.12.2023 про відмову в реєстрації податкової накладної Фермерського господарства Аграрада № 16 від 15.11.2023;
- зобов`язати Державну податкову службу України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних податкову накладну Фермерського господарства Аграрада №16 від 15.11.2023 датою її подання на реєстрацію.
В обґрунтування позову зазначено, що позивач у встановленому законом порядку надавав контролюючому органу первинні документи, які підтверджують господарську операцію з ТОВ «Оптімусагро-Трейд», на виконання якої складено податкові накладні №11 від 06.11.2023, №12 від 06.11.2023, №13 від 06.11.2023, №14 від 06.11.2023, №15 від 09.11.2023, №16 від 15.11.2023. При цьому, на вимогу податкового органу, після зупинення реєстрації податкових накладних, позивачем було надано письмові пояснення та додаткові докази. Позивач вказав, що податковим органом у квитанціях при зупинення реєстрації податкових накладних не конкретизовано, які саме документи ФГ «Аграрада» мало б надати, а після отримання наданих позивачем документів, податковим органом не зазначено, яких саме документів не вистачає для прийняття рішення про реєстрацію податкових накладних. Вважає неправомірними рішення податкового органу, просить скасувати рішення та зобов`язати зареєструвати податкові накладні.
Відповідач 1 позов не визнав, надав відзив на адміністративний позов, відповідно до якого просив суд відмовити у задоволенні позовних вимог. В обґрунтування відзиву зазначив, що зупинення реєстрації податкової накладної відбувається в автоматичному режимі за наявності підстав для зупинення реєстрації податкових накладних та/або розрахунків коригування. Контролюючий орган при дослідженні поданих податкових накладних не може знати які саме первинні бухгалтерські документи використовувались платником податку при проведення своїх господарських операцій, а тому зазначає про необхідність надання платником податків - первинних документів щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складських документів (інвентаризаційні описи), у тому числі рахунків-фактури/ інвойсів, актів приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм та галузевої специфіки, накладних.
Відповідач вказав, що на момент прийняття рішення про відмову в реєстрації податкових накладних, позивач не виконав всіх умов визначених законом, не надав необхідних документів на підтвердження реальності господарської операції. Відповідач зазначив, що платником податку не надано додаткових пояснень, копії документів на підтвердження інформації, зазначеної у податкових накладних / розрахунках коригування. При цьому недоведеність фактичного здійснення господарської операції позбавляє первинні документи юридичної значимості для цілей формування податкової вигоди, а покупця права на формування цієї податкової вигоди навіть за наявності правильно оформлених за зовнішніми ознаками та формою, але недостовірних та у зв`язку з цим юридично дефектних первинних документів.
Відповідач 2 позов не визнав, надав відзив на адміністративний позов за змістом аналогічний відзиву відповідача-1. У задоволенні позову просив відмовити.
Ухвалою судді Донецького окружного адміністративного суду від 23.04.2024 вирішено прийняти позовну заяву до розгляду та відкрити провадження в адміністративній справі, розгляд справи провести суддею одноособово за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення учасників справи (у письмовому провадженні).
Ухвалою суду від 03.05.2024 вирішено відмовити у задоволенні клопотання представника відповідача про розгляд справи за правилами загального позовного провадження.
Дослідивши докази та письмові пояснення, викладені в заявах по суті справи, з`ясувавши фактичні обставини, на яких ґрунтується позов та відзив на нього, суд встановив наступне.
Позивач - Фермерське господарство Аграрада (місцезнаходження: вул. Чайковського, буд. 36а, м. Покровськ, Донецька обл.) зареєстровано юридичною особою 03.10.2017 за № 1271 102 0000 002198, включено до ЄДРПОУ за № 41629509, перебуває на податковому обліку у Головному управлінні ДПС у Донецькій області, є платником податку на додану вартість.
06.11.2023 року між ФГ «Аграрада» (постачальник) та ТОВ «Оптімусагро-Трейд» (покупець) укладено договір поставки товару № 72962, згідно з умовами якого позивач зобов`язаний в строк до 10.11.2023 поставити покупцю на умовах ЕХW - «франко-склад» Межевський виробничо-структурний підрозділ ТОВ «Оптімусагро-Трейд» (адреса: Дніпропетровська область, Синельниківський район, смт. Межова, вул. Центральна, буд. 9) соняшник в загальній кількості 50,000 тон (+ / - 5%); ціна - 9854,56 грн за 1 тону, ПДВ - 1375,44 грн за 1 тону; всього з ПДВ - 11200 грн за одну метричну тону; загальна сума договору на момент його укладення складає 559 999,92 грн + / - 5%, в т.ч. ПДВ - 68771,92 грн (+ / - 5 %).
На виконання умов зазначеного договору поставки № 72962 від 06.11.2023:виписана видаткова накладна № 16 від 06.11.2023 із зазначенням найменування товару - соняшник, кількість - 12 тон, ціни за 1 тону 9824,56 грн, на загальну суму 117894,72 грн; підписано Акт приймання-передавання зерна № 654 від 06.11.2023 року; виписана видаткова накладна № 655 від 06.11.2023 із зазначенням найменування товару - соняшник, кількість - 13 тон, ціна за 1 тону 9824,56 грн., на загальну суму 127719,28 грн;підписано Акт приймання-передавання зерна № 655 від 06.11.2023;виписана видаткова накладна № 18 від 06.11.2023 із зазначенням найменування товару - соняшник, кількість 12,4 тон, ціна за 1 тону 9824,56 грн, на загальну суму 121824,54 грн; підписано Акт приймання-передавання зерна № 656 від 06.11.2023; виписана видаткова накладна 19 від 06.11.2023 із зазначенням найменування товару соняшник, кількість 12,6 тон, ціна за 1 тону 9824,56 грн, на загальну суму 123789,46 грн; підписано Акт приймання-передавання зерна № 657 від 06.11.2023.
За результатами господарської діяльності ФГ «Аграрада» по договору поставки № 72962 від 06.11.2023, відповідно до вимог п. 201.1 ст. 201 ПК України, сформовано та направлено на реєстрацію податкові накладні:
-№ 11 від 06.11.2023 на суму ПДВ 16505,26 гривень, обсяг постачання 117894,72 грн, реалізація товару (соняшник) код УКТЗЕД 120600, обсяг 12,00 тон за ціною 9824,56 грн без ПДВ;
-№ 12 від 06.11.2023 на суму ПДВ 17880,70 грн, обсяг постачання 127719,28 грн, реалізація товару (соняшник) код УКТЗЕД 120600, обсяг 13,00 тон за ціною 9824,56 грн без ПДВ;
-№ 13 від 06.11.2023 на суму ПДВ 17055,44 грн, обсяг постачання 121824,54 грн, реалізація товару (соняшник) код УКТЗЕД 120600, обсяг 12,4 тон за ціною 9824,56 грн без ПДВ;
-№ 14 від 06.11.2023 на суму ПДВ 17330,52 грн, обсяг постачання 123789,46 грн, реалізація товару (соняшник) код УКТЗЕД 120600, обсяг 12,6 тон за ціною 9824,56 грн без ПДВ.
Також, 09.11.2023 між ФЕ «Аграрада» (постачальник) та ТОВ «Оптімусагро- Трейд» (покупець) укладено договір поставки товару № 73060, згідно з умовами якого позивач зобов`язаний в строк до 14.11.2023 поставити покупцю на умовах ЕХW - «франко-склад» Межевський виробничо-структурний підрозділ ТОВ «Оптімусагро-Трейд» (адреса: Дніпропетровська область, Синельниківський район, с. Слов`янка, вул. Залізнична, 3) 10263,16 грн за 1 тону, ПДВ - 1436,84 грн за 1 тону; всього з ПДВ - 11700 грн за одну метричну тону; загальна сума договору на момент його укладення складає 993131,30 грн + / - 5%, в т.ч. ПДВ - 121963,49 грн (+ / - 5 %).
На виконання умов зазначеного договору поставки № 73060 від 09.11.2023:виписана видаткова накладна № 20 від 09.11.2023 із зазначенням найменування товару - соняшник, кількість - 84,883, ціни за 1 тону 10263,16 грн, на загальну суму 871167,81 грн, підписано Акт приймання-передавання зерна № 681 від 09.11.2023.
За результатами господарської діяльності ФГ «Аграрада» по договору поставки № 72962 від 06.11.2023, відповідно до вимог п. 201.1 ст. 201 ПК України, сформовано та направлено на реєстрацію податкову накладну № 15 від 09.11.2023 на суму ПДВ 121963,49 грн, реалізація товару (соняшник) код УКТЗЕД 120600, обсяг 84,883 тон за ціною 10263,16 грн без ПДВ.
Також, 15.11.2023 між ФГ «Аграрада» (постачальник) та ТОВ «Оптімусагро- Трейд» (покупець) укладено договір поставки товару № 73215, згідно з умовами якого позивач зобов`язаний в строк до 30.11.2023 року поставити покупцю на умовах ЕХW - «франко-склад» Межевський виробничо-структурний підрозділ ТОВ «Оптімусагро-Трейд» (адреса: Дніпропетровська область, Синельниківський район, смт. Межова, вул. Центральна, 9) соняшник в загальній кількості 200,000 тон (+ / - 5%); ціна - 10307,02 грн за 1 тону, ПДВ - 1442,98 грн за 1 тону; всього з ПДВ -11750,00 грн за одну метричну тону; загальна сума договору на момент його укладення складає 2350000,56 грн + / - 5%, в т.ч. ПДВ 288596,56 грн (+ / - 5 %).
На виконання умов зазначеного вище договору поставки № 73215 від 15.11.2023: виписана видаткова накладна № 21 від 15.11.2023 із зазначенням найменування товару - соняшник, кількість - 60 тон, ціни за 1 тону 10307,02 грн, на загальну суму 618421,20 грн;підписано Акт приймання-передавання зерна № 711 від 15.11.2023 року.
За результатами господарської діяльності ФГ «Аграрада» по договору поставки № 73215 від 15.11.2023, відповідно до вимог п. 201.1 ст. 201 ПК України, сформовано та направлено на реєстрацію податкову накладну № 16 від 15.11.2023 на суму ПДВ 86578,97 грн, реалізація товару (соняшник) код УКТЗЕД 120600, обсяг 60 тон за ціною 10307,02 грн без ПДВ.
Податкові накладні № 11 від 06.11.2023, № 12 від 06.11.2023 року, № 13 від 06.11.2023 року, № 14 від 06.11.2023, № 15 від 09.11.2023 року, № 16 від 15.11.2023 року ФГ «Аграрада» спрямовано до ДПС України для реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних.
Згідно з квитанцією від 20.11.2023 податкова накладна № 11 від 06.11.2023 документ збережено, реєстрація зупинена. Відповідно до п.201.16 ст.201 Податкового кодексу України, Порядку зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі Порядок), затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 11.12.2019 № 1165 (зі змінами), реєстрація податкової накладної від 06.11.2023 №11 в Єдиному реєстрі податкових накладних зупинена. Обсяг постачання товару/послуги 1206, перевищує величину залишку, визначеного як різниця обсягу придбання такого товару/послуги та обсягу його постачання, що відповідає п.1 Критеріїв ризиковості здійснення операцій (додаток 3 Порядку). Додатково повідомляємо: показник "D"=8.8447%, "P"=0 Пропонуємо надати пояснення та копії документів, достатніх для прийняття рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних;
Згідно з квитанцією від 20.11.2023 податкова накладна № 12 від 06.11.2023 документ збережено, реєстрація зупинена. Відповідно до п.201.16 ст.201 Податкового кодексу України, Порядку зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі Порядок), затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 11.12.2019 № 1165 (зі змінами), реєстрація податкової накладної від 06.11.2023 №12 в Єдиному реєстрі податкових накладних зупинена. Обсяг постачання товару/послуги 1206, перевищує величину залишку, визначеного як різниця обсягу придбання такого товару/послуги та обсягу його постачання, що відповідає п.1 Критеріїв ризиковості здійснення операцій (додаток 3 Порядку). Додатково повідомляємо: показник "D"=8.8447%, "P"=0 Пропонуємо надати пояснення та копії документів, достатніх для прийняття рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних;
Згідно з квитанцією від 20.11.2023 податкова накладна № 13 від 06.11.2023 документ збережено, реєстрація зупинена. Відповідно до п.201.16 ст.201 Податкового кодексу України, Порядку зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі Порядок), затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 11.12.2019 № 1165 (зі змінами), реєстрація податкової накладної від 06.11.2023 №13 в Єдиному реєстрі податкових накладних зупинена. Обсяг постачання товару/послуги 1206, перевищує величину залишку, визначеного як різниця обсягу придбання такого товару/послуги та обсягу його постачання, що відповідає п.1 Критеріїв ризиковості здійснення операцій (додаток 3 Порядку). Додатково повідомляємо: показник "D"=8.8447%, "P"=0 Пропонуємо надати пояснення та копії документів, достатніх для прийняття рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних;
Згідно з квитанцією від 20.11.2023 податкова накладна № 14 від 06.11.2023 документ збережено, реєстрація зупинена. Відповідно до п.201.16 ст.201 Податкового кодексу України, Порядку зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі Порядок), затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 11.12.2019 № 1165 (зі змінами), реєстрація податкової накладної від 06.11.2023 №14 в Єдиному реєстрі податкових накладних зупинена. Обсяг постачання товару/послуги 1206, перевищує величину залишку, визначеного як різниця обсягу придбання такого товару/послуги та обсягу його постачання, що відповідає п.1 Критеріїв ризиковості здійснення операцій (додаток 3 Порядку). Додатково повідомляємо: показник "D"=8.8447%, "P"=0 Пропонуємо надати пояснення та копії документів, достатніх для прийняття рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних;
Згідно з квитанцією від 22.11.2023 податкова накладна № 15 від 09.11.2023 документ збережено, реєстрація зупинена. Відповідно до п.201.16 ст.201 Податкового кодексу України, Порядку зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі Порядок), затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 11.12.2019 № 1165 (зі змінами), реєстрація податкової накладної від 09.11.2023 №15 в Єдиному реєстрі податкових накладних зупинена. Обсяг постачання товару/послуги 1206 , перевищує величину залишку, визначеного як різниця обсягу придбання такого товару/послуги та обсягу його постачання, що відповідає п.1 Критеріїв ризиковості здійснення операцій (додаток 3 Порядку). Додатково повідомляємо: показник "D"=8.8447%, "P"=0 Пропонуємо надати пояснення та копії документів, достатніх для прийняття рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних;
Згідно з квитанцією від 22.11.2023 податкова накладна № 16 від 15.11.2023 документ збережено, реєстрація зупинена. Відповідно до п.201.16 ст.201 Податкового кодексу України, Порядку зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі Порядок), затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 11.12.2019 № 1165 (зі змінами), реєстрація податкової накладної від 15.11.2023 №16 в Єдиному реєстрі податкових накладних зупинена. Обсяг постачання товару/послуги 1206, перевищує величину залишку, визначеного як різниця обсягу придбання такого товару/послуги та обсягу його постачання, що відповідає п.1 Критеріїв ризиковості здійснення операцій (додаток 3 Порядку). Додатково повідомляємо: показник "D"=8.8447%, "P"=0 Пропонуємо надати пояснення та копії документів, достатніх для прийняття рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних.
21.11.2023 ФГ "АГРАДА" надіслало до податкового органу пояснення та копії документів, зокрема: договори поставок № 72962 від 06.11.2023, № 73060 від 09.11.2023, № 73215 від 15.11.2023, видаткові накладні № 16 від 06.11.2023, № 17 від 06.11.2023, № 19 від 06.11.2023, № 20 від 09.11.2023, № 21 від 15.11.2023, що підтверджують факт постачання товару; Акти приймання передавання зерна № 656 від 06.11.2023, № 655 від 06.11.2023, № 654 від 06.11.2023, № 657 від 06.11.2023, № 681 від 09.11.2023, № 711 від 15.11.2023; платіжні доручення № 101009 від 20.10.2022 про оплату товару згідно договору № 64771 від 13.10.2022, № 110315 від 07.11.2023 про оплату товару згідно договору № 72962 від 06.11.2023,№ 110316 від 07.11.2023 про оплату товару згідно договору № 72962 від 06.11.2023, № 110317 від 07.11.2023 про оплату товару згідно договору № 72962 від 06.11.2023, № 110318 від 07.11.2023 про оплату товару згідно договору № 72962 від 06.11.2023, № 110570 від 10.11.2023 про оплату товару згідно договору № 73060 від 09.11.2023, № 111149 від 15.11.2023 про оплату товару згідно договору № 73215 від 15.11.2023; виписки з банківського рахунку про зарахування коштів контрагентом ТОВ «Оптімусагро- Трейд».
Крім того, ФГ «Аграрада» на адресу податкового органу направлені додаткові документи: таблиця даних платника податку на додану вартість, в якій наведено код товарів / послуг, як таких, що постачаються на постійній основі, а саме код УКТЗЕД 120600 (найменування товару - насіння соняшнику, подрібнене або неподрібнене); договір оренди землі від 20.12.2012; договір суборенди земельної ділянки від 18.06.2019; повідомлення про об`єкти оподаткування або об`єкти, пов`язані з оподаткуванням або через які провадиться діяльність від 02.09.2020; повідомлення про об`єкти оподаткування або об`єкти, пов`язані з оподаткуванням або через які провадиться діяльність від 26.08.2020; повідомлення про об`єкти оподаткування або об`єкти, пов`язані з оподаткуванням або через які провадиться діяльність від 14.12.2020;повідомлення про об`єкти оподаткування або об`єкти, пов`язані з оподаткуванням або через які провадиться діяльність від 07.02.2022; повідомлення про об`єкти оподаткування або об`єкти, пов`язані з оподаткуванням або через які провадиться діяльність від 08.02.2022;договори складського зберігання № 19МЖ від 07.07.2023, № 95МЖ від 27.09.2023;договори поставки № 72962 від 06.11.2023, № 73060 від 09.11.2023, № 73215 від 15.11.2023, що не заперечується відповідачем (копії вказаних вище документів додані відповідачем до відзиву на адміністративний позов).
За результатом розгляду документів, Комісією з питань зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних 29.11.2023 направлені повідомлення №10043516/41629509 до ПН № 11 від 06.11.2023, № 10043514/41629509 до ПН №12 від 06.11.2023, від 29.11.2023 № 10043512/41629509 до ПН №13 від 06.11.2023, № 10043505/41629509 до ПН №14 від 06.11.2023, № 10043518/41629509 до ПН №15 від 09.11.2023, № 10045941/41629509 ПН №16 від 09.11.2023 з пропозицією щодо надання платником податку додаткових копій документів на підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній / розрахунку коригування, а саме первинних документів щодо постачання/придбання товарів / послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складських документів, інших документів, що підтверджують інформацію у податковій накладній.
За результатом розгляду наданих позивачем пояснень та копій документів Комісією з питань зупинення, реєстрації податкової накладної/розрахунку корегування в Єдиному реєстрі податкових накладних, по ПН від 06.11.2023 № 11 прийнято Рішення від 13.12.2023 № 10152679/41629509, по ПН від 06.11.2023 № 12 прийнято Рішення від 13.12.2023 № 10152678/41629509, по ПН від 06.11.2023 № 13 прийнято Рішення від 13.12.2023 № 10152676/41629509,по ПН від 06.11.2023 № 14 прийнято Рішення від 13.12.2023 № 10152675/41629509, по ПН від 09.11.2023 № 15 прийнято Рішення від 13.12.2023 № 10152674/41629509, по ПН від 15.11.2023 № 16 прийнято Рішення від 13.12.2023 № 10152672/41629509 про відмову в реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних.
Підставою для прийняття такого рішення стало: ненадання/ часткове ненадання додаткових пояснень та копій документів стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній / розрахунку коригування, реєстрацію яких зупинено в Єдиному реєстри податкових накладних, при отриманні повідомлення про необхідність надання додаткових пояснень та/або документів, необхідних для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію податкової накладної / розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних платником податку.
Позивач, не погоджуючись з рішеннями про відмову в реєстрації податкових накладних, вважаючи їх незаконними та такими, що підлягає скасуванню, звернувся з даним позовом до суду.
Надаючи правову оцінку обставинам справи суд вважає за необхідне зазначити наступне.
Відповідно до пункту 201.1 статті 201 ПК України на дату виникнення податкових зобов`язань платник податку зобов`язаний скласти податкову накладну в електронній формі з дотриманням умови щодо реєстрації у порядку, визначеному законодавством, електронного підпису уповноваженої платником особи та зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних у встановлений цим Кодексом термін.
Згідно з пунктом 201.10 статті 201 ПК України при здійсненні операцій з постачання товарів/послуг платник податку - продавець товарів/послуг зобов`язаний в установлені терміни скласти податкову накладну, зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних та надати покупцю за його вимогою.
Підтвердженням продавцю про прийняття його податкової накладної та/або розрахунку коригування до Єдиного реєстру податкових накладних є квитанція в електронному вигляді у текстовому форматі, яка надсилається протягом операційного дня.
Датою та часом надання податкової накладної та/або розрахунку коригування в електронному вигляді до центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну податкову і митну політику, є дата та час, зафіксовані у квитанції.
Якщо надіслані податкові накладні/розрахунки коригування сформовано з порушенням вимог, передбачених пунктом 201.1 цієї статті та/або пунктом 192.1 статті 192 цього Кодексу, а також у разі зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування відповідно до пункту 201.16 цієї статті, протягом операційного дня продавцю/покупцю надсилається квитанція в електронному вигляді у текстовому форматі про неприйняття їх в електронному вигляді або зупинення їх реєстрації із зазначенням причин.
Порядок ведення Єдиного реєстру податкових накладних встановлюється Кабінетом Міністрів України. Покупець має право звіряти дані отриманої податкової накладної на відповідність із даними Єдиного реєстру податкових накладних.
Відповідно до пункту 12 Порядку ведення Єдиного реєстру податкових накладних, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України № 1246 від 29.12.2010 (далі - Порядок №1246, в редакції чинній на момент виникнення спірних правовідносин) після надходженняподаткової накладноїта/або розрахунку коригування до ДПС в автоматизованому режимі здійснюється їх розшифрування та проводяться перевірки: відповідностіподаткової накладноїта/або розрахунку коригування затвердженому формату (стандарту); чинності кваліфікованого електронного підпису або удосконаленого електронного підпису, що базується на кваліфікованому сертифікаті електронного підпису, порядку його накладення та наявності права підписання посадовою особою платника податку такихподаткової накладноїта/або розрахунку коригування; реєстрації особи, що надіслала на реєстраціюподаткову накладнута/або розрахунок коригування, платником податку на момент складення та реєстрації таких податкової накладної та/або розрахунку коригування; дотримання вимог, установленихпунктом 192.1 статті 192тапунктом 201.10 статті 201Кодексу; наявності помилок під час заповнення обов`язкових реквізитів відповідно допункту 201.1статті 201 Кодексу; наявності суми податку на додану вартість відповідно допунктів 200-1.3і200-1.9статті 200-1Кодексу (для податкових накладних та/або розрахунків коригування, що реєструються після 1 липня 2015 р.); наявності в Реєстрі відомостей, що містяться уподатковій накладній, яка коригується; факту реєстрації/зупинення реєстрації/відмови в реєстраціїподаткової накладноїта/або розрахунку коригування з такими ж реквізитами; наявності підстав для зупинення реєстрації податкових накладних та/або розрахунків коригування; дотримання вимог Законів УкраїниПро електронну ідентифікацію та електронні довірчі послуги,Про електронні документи та електронний документообігта Порядку обміну електронними документами з контролюючими органами, затвердженого в установленому порядку.
Відповідно до пункту 13 Порядку №1246, за результатами перевірок, визначених пунктом 12 цього Порядку, формується квитанція про прийняття або неприйняття, або зупинення реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування (далі - квитанція).
Аналогічні приписи наведені у пункті 201.16 статті 201 ПК України, згідно з якими реєстрація податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних може бути зупинена у порядку, визначеному Кабінету Міністрів України.
Механізм зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі - Реєстр), організаційні та процедурні засади діяльності комісій з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі (далі - комісії контролюючих органів), права та обов`язки їх членів визначено Порядком зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, затвердженим постановою Кабінету Міністрів України від 11.12.2019 № 1165, який набрав чинності з 01.02.2020 (далі - Порядок № 1165, в редакції чинній на момент виникнення спірних правовідносин).
Відповідно до пунктів 4, 5 Порядку №1165 у разі коли за результатами перевірки податкової накладної / розрахунку коригування визначено, що податкова накладна / розрахунок коригування відповідають одній з ознак безумовної реєстрації, визначених у пункті 3 цього Порядку, реєстрація таких податкової накладної / розрахунку коригування не зупиняється в Реєстрі.
Платник податку, яким складено та/або подано для реєстрації в Реєстрі податкову накладну / розрахунок коригування, що не відповідають жодній з ознак безумовної реєстрації, перевіряється щодо відповідності критеріям ризиковості платника податку (додаток 1), показникам, за якими визначається позитивна податкова історія платника податку (додаток 2).
Податкова накладна / розрахунок коригування, що не відповідають жодній з ознак безумовної реєстрації, перевіряються щодо відповідності відображених у них операцій критеріям ризиковості здійснення операцій (додаток 3).
Згідно з пунктами 6, 7, 10, 11 Порядку №1165 у разі коли за результатами автоматизованого моніторингу платник податку, яким складено податкову накладну / розрахунок коригування, відповідає хоча б одному критерію ризиковості платника податку, реєстрація таких податкової накладної / розрахунку коригування зупиняється.
У разі коли за результатами автоматизованого моніторингу податкової накладної / розрахунку коригування встановлено, що відображена в них операція відповідає хоча б одному критерію ризиковості здійснення операції, крім податкової накладної / розрахунку коригування, складених платником податку, який відповідає хоча б одному показнику, за яким визначається позитивна податкова історія, реєстрація таких податкової накладної / розрахунку коригування зупиняється.
У квитанції про зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування зазначаються: 1) номер та дата складення податкової накладної/розрахунку коригування; 2) критерій (критерії) ризиковості платника податку та/або ризиковості здійснення операцій, на підставі якого (яких) зупинено реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі, з розрахованим показником за кожним критерієм, якому відповідає платник податку; 3) пропозиція щодо надання платником податку пояснень та копій документів, необхідних для розгляду питання прийняття контролюючим органом рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі або відмову в такій реєстрації (пункт 11 Порядку №1165).
Наказом Міністерства фінансів України № 520 від 12.12.2019 затверджено Порядок прийняття рішень про реєстрацію/ відмову в реєстрації податкових накладних/ розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі - Порядок №520), яким визначено механізм прийняття рішень про реєстрацію / відмову в реєстрації податкових накладних / розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі - Реєстр), реєстрацію яких відповідно до пункту 201.16 статті 201 Податкового кодексу України (далі - Кодекс) зупинено в порядку та на підставах, визначених Кабінетом Міністрів України.
Відповідно до п.2. Порядку №520 прийняття рішень про реєстрацію / відмову в реєстрації податкових накладних / розрахунків коригування в Реєстрі, реєстрацію яких зупинено, здійснюють комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі головних управлінь Державної податкової служби України в областях, м. Києві та Офісу великих платників податків ДПС (далі - комісія регіонального рівня).
Відповідно до п.2. Порядку №520 рішення про реєстрацію / відмову в реєстрації податкових накладних / розрахунків коригування в Реєстрі, реєстрацію яких зупинено, приймають комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі територіальних органів ДПС (далі - комісія регіонального рівня).
Пунктом 3 Порядку №520 визначено, що комісія регіонального рівня приймає рішення про реєстрацію або відмову в реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі у терміни, визначеніпунктом 9цього Порядку, та надсилає його платнику податку на додану вартість (далі - платник податку) засобами електронного зв`язку в електронній формі з дотриманням вимогКодексута Законів України«Про електронні документи та електронний документообіг»і«Про електронні довірчі послуги».
Згідно з п.4 Порядку №520 у разі зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі платник податку має право подати копії документів та письмові пояснення стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній / розрахунку коригування, для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію / відмову в реєстрації податкової накладної/ розрахунку коригування в Реєстрі.
Відповідно до п.5 Порядку №520 платник податку, який склав податкову накладну / розрахунок коригування, реєстрацію яких зупинено, для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію / відмову в реєстрації таких податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі може подати такі документи:
договори, у тому числі зовнішньоекономічні контракти, з додатками до них;
договори, довіреності, акти керівного органу платника податку, якими оформлено повноваження осіб, які одержують продукцію в інтересах платника податку для здійснення операції;
первинні документи щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складські документи, інвентаризаційні описи, у тому числі рахунки-фактури / інвойси, акти приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм і галузевої специфіки, накладні;
розрахункові документи та/або банківські виписки з особових рахунків;
документи щодо підтвердження відповідності продукції (декларації про відповідність, паспорти якості, сертифікати відповідності), наявність яких передбачено договором та/або законодавством;
інші документи, що підтверджують інформацію, зазначену у податковій накладній / розрахунку коригування, реєстрацію яких зупинено в Реєстрі.
У разі, коли у квитанції до податкової накладної / розрахунку коригування зазначено код товару/ послуги згідно зУкраїнською класифікацією товарів зовнішньоекономічної діяльності/ умовним кодом товару / Державним класифікатором продукції та послуг, операція за яким стала підставою для зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування, платник податку має право подати письмові пояснення та копії документів виключно до такої операції.
Подання письмових пояснень та копій документів до розрахунків коригування, у яких передбачено зменшення суми компенсації вартості товарів/послуг їх постачальнику, має право ініціювати отримувач (покупець), для чого:
отримувач (покупець) надсилає такі пояснення та копії документів постачальнику (продавцю) через електронний кабінет в електронній формі з накладенням кваліфікованого електронного підпису;
постачальник (продавець) подає такі пояснення та копії документів з накладенням кваліфікованого електронного підпису до контролюючого органу;
отримувачу (покупцю) надходить в електронний кабінет інформація щодо дати подання пояснень та копій документів постачальником (продавцем) і результату розгляду комісією регіонального рівня таких пояснень та копій документів.
Згідно з п.6 Порядку №520 письмові пояснення та копії документів, зазначених у пункті 5 цього Порядку, платник податку має право подати до контролюючого органу протягом 365 календарних днів, що настають за датою виникнення податкового зобов`язання, відображеного в податковій накладній / розрахунку коригування. Платник податку має право подати письмові пояснення та копії документів до декількох податкових накладних / розрахунків коригування, якщо такі податкові накладні / розрахунки коригування складено на одного отримувача - платника податку за одним і тим самим договором або якщо в таких податкових накладних / розрахунках коригування відображено однотипні операції (з однаковими кодами товарів згідно з Українською класифікацією товарів зовнішньоекономічної діяльності (УКТ ЗЕД) або кодами послуг згідно з Державним класифікатором продукції та послуг (ДКПП)).
Пунктом 7 Порядку №520 письмові пояснення та копії документів, зазначені у пункті 5 цього Порядку, платник податку подає до ДПС засобами електронного зв`язку в електронній формі з дотриманням вимогКодексута Законів України«Про електронні документи та електронний документообіг»та«Про електронні довірчі послуги».
Відповідно до п.п. 9-12 Порядку №520 письмові пояснення та копії документів, подані платником податку до контролюючого органу відповідно до пункту 4 цього Порядку, розглядає комісія регіонального рівня.
За результатами розгляду поданих письмових пояснень та копій документів комісія регіонального рівня протягом 5 робочих днів, що настають за днем отримання пояснень та копій документів, поданих відповідно до пункту 4 цього Порядку:
або приймає рішення про реєстрацію податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі та надсилає його платнику податку засобами електронного зв`язку в електронній формі з дотриманням вимог Кодексу та Законів України «Про електронні документи та електронний документообіг» та «Про електронні довірчі послуги» за формою згідно з додатком 1 до цього Порядку;
або надсилає повідомлення про необхідність надання додаткових пояснень та/або документів, необхідних для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі (далі - Повідомлення), засобами електронного зв`язку в електронній формі з дотриманням вимогКодексута Законів України«Про електронні документи та електронний документообіг»та«Про електронні довірчі послуги»за формою згідно з додатком 2 до цього Порядку з пропозицією щодо надання платником податку додаткових пояснень та копій документів на підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній / розрахунку коригування;
або приймає рішення про відмову в реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі у разі надання платником податку копій документів, складених/оформлених із порушенням законодавства, та надсилає його платнику податку засобами електронного зв`язку в електронній формі з дотриманням вимог Кодексу та Законів України «Про електронні документи та електронний документообіг» та «Про електронні довірчі послуги» за формою згідно з додатком 1 до цього Порядку.
Платник податку має право подати до контролюючого органу додаткові пояснення та копії документів на підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній / розрахунку коригування, протягом 5 робочих днів з дня, наступного за днем отримання Повідомлення.
Додаткові письмові пояснення та копії документів, зазначені в абзаці шостому цього пункту, платник податку подає до ДПС засобами електронного зв`язку в електронній формі з дотриманням вимогКодексута Законів України«Про електронні документи та електронний документообіг»та«Про електронні довірчі послуги».
За результатами розгляду поданих додаткових пояснень та копій документів комісія регіонального рівня протягом 5 робочих днів, що настають за днем їх отримання, приймає рішення про реєстрацію / відмову в реєстрації податкових накладних / розрахунків коригування в Реєстрі та надсилає його платнику податку засобами електронного зв`язку в електронній формі з дотриманням вимог Кодексу та Законів України «Про електронні документи та електронний документообіг» та «Про електронні довірчі послуги» за формою згідно з додатком 1 до цього Порядку.
Якщо платник податку не надав додаткових пояснень та копій документів на підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній / розрахунку коригування, комісія регіонального рівня приймає рішення про відмову в реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі протягом 5 робочих днів, що настають за днем граничного строку їх подання, визначеного абзацом шостим цього пункту, та надсилає його платнику податку засобами електронного зв`язку в електронній формі з дотриманням вимогКодексута Законів України«Про електронні документи та електронний документообіг»та«Про електронні довірчі послуги»за формою згідно з додатком 1 до цього Порядку.
Комісія регіонального рівня приймає рішення про відмову в реєстрації податкової накладної/ розрахунку коригування в Реєстрі в разі:
ненадання / часткового надання додаткових письмових пояснень та копій документів стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній / розрахунку коригування, реєстрацію яких зупинено в Реєстрі, при отриманні Повідомлення;
та/або надання платником податку копій документів, складених/оформлених із порушенням законодавства.
Рішення про реєстрацію або відмову в реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі набирає чинності в день прийняття відповідного рішення.
Рішення комісії регіонального рівня про відмову в реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі може бути оскаржено в адміністративному або судовому порядку.
Судом встановлено, що реєстрацію податкових накладних позивача зупинено з тих підстав, що обсяг постачання товару/послуги 1206, перевищує величину залишку, визначеного як різниця обсягу придбання такого товару/послуги та обсягу його постачання, що відповідає П.1 Критеріїв ризиковості здійснення операцій (додаток З Порядку). Додатково повідомляємо: показник "D"=8.8447%, "P"=0. Запропоновано надати пояснення та копії документів, достатніх для прийняття рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних.
При цьому підприємством надано пояснення та копії документів на підтвердження господарських операцій.
При цьому, як вбачається зі змісту спірних рішень про реєстрацію або відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, в ньому зазначено про ненадання платником податку додаткових пояснень та копій документів стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній / розрахунку коригування, реєстрацію яких зупинено в Єдиному реєстри податкових накладних, при отриманні повідомлення про необхідність надання додаткових пояснень та/або документів, необхідних для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію податкової накладної / розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних платником податку.
Однак, розділ Додаткова інформація (зазначити конкретні документи) не містить жодних даних, що свідчить про не надання комісією належної оцінки, які ж саме документи платником податку не було подано, і яким чином це унеможливило реєстрацію податкової накладної в ЄРПН.
Стосовно зазначення про необхідність надання додаткових документів визначених у повідомленнях від 29.11.2023, суд зазначає, що у вказаному повідомлені стоїть відмітка про неподання документів, а саме: Первинні документи щодо постачання /придбання товарів/послуг, зберігання, навантаження/розвантаження продукції, складські документи (інвентаризаційні описи), у тому числі рахунки-фактури /інвойси, накладні, в приписці до даного пункту, у дужках, зазначено, що документи, які не надано платником необхідно підкреслити.
Однак, вказане повідомлення не містить жодних підкреслень, що свідчить про не надання комісією належної оцінки, які ж саме документи платником податку не було подано, і яким чином це унеможливило реєстрацію податкової накладної в ЄРПН.
У відзиві на адміністративний позов відповідач посилається на ненадання платником податку копій складських документів.
Суд зазначає, що відповідно до ст. 961 Цивільного кодексу України, складські документи за своєю правовою природою є документами, які видаються на виконання договору складського зберігання.
Також, документи щодо навантаження, розвантаження продукції за своєю правовою природою є документами на підтверджують факт тільки вчинення таких дій.
Поряд з вказаним, в межах спірних правовідносин, відповідачем не було обґрунтовано, яким чином відсутність первинних документів щодо придбання товарів, транспортування від постачальника, навантаження, розвантаження продукції, складські документи (інвентаризаційні описи), впливає на реальність здійснення господарської операції та, як наслідок, правомірність формування позивачем податкової накладної.
Суд зазначає, що саме лише зазначення про відсутність документів не є достатньою підставою для відмови в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування, оскільки контролюючим органом повинно бути зазначено об`єктивні обставини, які перешкоджають реєстрації податкової накладної з урахуванням відсутності таких документів, при цьому, обов`язково повинна бути надана оцінка тим документам, що фактично подано платником податку.
В оскаржуваному рішенні контролюючим органом не обґрунтовано чому документи платника не є достатніми для прийняття комісією ДПС рішення про реєстрацію податкових накладних/розрахунку коригування, які документи платник податків має надати для обґрунтованого рішення щодо реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування.
Оскільки рішення суб`єкта владних повноважень не містять чіткої підстави його прийняття, це свідчить про їх необґрунтованість.
Платником податків надані до повідомлення контролюючому органу документи на підтвердження зазначеної у податкових накладних операцій, а саме: договори поставок № 72962 від 06.11.2023, № 73060 від 09.11.2023, № 73215 від 15.11.2023, видаткові накладні № 16 від 06.11.2023, № 17 від 06.11.2023, № 19 від 06.11.2023, № 20 від 09.11.2023, № 21 від 15.11.2023, що підтверджують факт постачання товару; Акти приймання передавання зерна № 656 від 06.11.2023, № 655 від 06.11.2023, № 654 від 06.11.2023, № 657 від 06.11.2023, № 681 від 09.11.2023, № 711 від 15.11.2023; платіжні доручення № 101009 від 20.10.2022 про оплату товару згідно договору № 64771 від 13.10.2022, № 110315 від 07.11.2023 про оплату товару згідно договору № 72962 від 06.11.2023,№ 110316 від 07.11.2023 про оплату товару згідно договору № 72962 від 06.11.2023, № 110317 від 07.11.2023 про оплату товару згідно договору № 72962 від 06.11.2023, № 110318 від 07.11.2023 про оплату товару згідно договору № 72962 від 06.11.2023, № 110570 від 10.11.2023 про оплату товару згідно договору № 73060 від 09.11.2023, № 111149 від 15.11.2023 про оплату товару згідно договору № 73215 від 15.11.2023; виписки з банківського рахунку про зарахування коштів контрагентом ТОВ «Оптімусагро- Трейд», таблиця даних платника податку на додану вартість, в якій наведено код товарів / послуг, як таких, що постачаються на постійній основі, а саме код УКТЗЕД 120600 (найменування товару - насіння соняшнику, подрібнене або неподрібнене); договір оренди землі від 20.12.2012; договір суборенди земельної ділянки від 18.06.2019; повідомлення про об`єкти оподаткування або об`єкти, пов`язані з оподаткуванням або через які провадиться діяльність від 02.09.2020; повідомлення про об`єкти оподаткування або об`єкти, пов`язані з оподаткуванням або через які провадиться діяльність від 26.08.2020; повідомлення про об`єкти оподаткування або об`єкти, пов`язані з оподаткуванням або через які провадиться діяльність від 14.12.2020;повідомлення про об`єкти оподаткування або об`єкти, пов`язані з оподаткуванням або через які провадиться діяльність від 07.02.2022; повідомлення про об`єкти оподаткування або об`єкти, пов`язані з оподаткуванням або через які провадиться діяльність від 08.02.2022;договори складського зберігання № 19МЖ від 07.07.2023, № 95МЖ від 27.09.2023; договори поставки № 72962 від 06.11.2023, № 73060 від 09.11.2023, № 73215 від 15.11.2023.
Також, суд зазначає, що в надісланій позивачу квитанції про зупинення реєстрації податкової накладної не було зазначено вичерпного переліку документів, необхідних для прийняття рішення про реєстрацію податкових накладних в ЄРПН.
В даному випадку суд зазначає, що використання податковим органом загального пункту щодо різновидів оцінки за критеріями ризику є неконкретизованим та призводить до необґрунтованого обмеження права платника податків бути обізнаним у моделюванні поведінки та таким, що не повідомлений про необхідність надання документів за вичерпним і зрозумілим переліком.
При вирішенні справи суд також виходить із того, що спірне рішення Комісії є актом індивідуальної дії.
Правовий акт індивідуальної дії - це виданий суб`єктом владних повноважень документ, прийнятий із метою реалізації положень нормативно-правового акту (актів) щодо конкретної життєвої ситуації, який не містить загальнообов`язкових правил поведінки та стосується прав і обов`язків лише чітко визначеного суб`єкта (суб`єктів), якому (яким) він адресований.
Загальними вимогами, які висуваються до актів індивідуальної дії, як акта правозастосування, є його обґрунтованість та вмотивованість, тобто наведення податковим органом конкретних підстав його прийняття (фактичних і юридичних), а також переконливих і зрозумілих мотивів його прийняття. Крім того, акти, що затверджують критерії ризиковості здійснення операцій мають на меті встановити норми права, які зачіпають права, свободи й законні інтереси громадян, а відтак підлягають обов`язковій реєстрації у порядку, визначеному діючим законодавством.
Аналогічна правова позиція викладена у постанові Верховного Суду від 02.04.2019 у справі № 822/1878/18.
Разом з тим, оскаржуване рішення контролюючого органу не відповідає критеріям чіткості та зрозумілості актів індивідуальної дії, та породжує їх неоднозначне трактування, що в свою чергу впливає на можливість реалізації права або виконання обов`язку платником податків виконати юридичне волевиявлення суб`єкта владних повноважень.
Тобто, первинним об`єктом судового дослідження в даній справі є обставини, за яких відповідач вчинив дії про зупинення реєстрації податкових накладних/ розрахунків коригування. Підставою для таких дій мають бути: чіткі критерії оцінки ступеня ризиків відповідних господарських операцій; конкретний перелік документів, перелік яких встановлений податковим законодавством.
Головною рисою індивідуальних актів є їхня конкретність (гранична чіткість), а саме: чітке формулювання конкретних юридичних волевиявлень суб`єктами адміністративного права, які видають такі акти; розв`язання за їх допомогою конкретних, а саме індивідуальних, справ або питань, що виникають у сфері державного управління; чітка визначеність адресата, конкретної особи або осіб; виникнення конкретних адміністративно-правових відносин, обумовлених цими актами; чітка відповідність такого акту нормам чинного законодавства.
Вказана правова позиція висловлена у постанові Верховного суду від 06.03.2018 у справі № 826/4475/16.
Суд зазначає, що позиція відповідача щодо ненадання платником податку копій документів, згідно з Порядком зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 11.12.2019 № 1165, Порядку прийняття рішень про реєстрацію / відмову в реєстрації податкових накладних / розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, затвердженого наказом Міністерства фінансів України від 12.12.2019 року № 520, є необґрунтованою, а в спірних рішеннях не наведено обґрунтувань причин відмови в реєстрації податкових накладних, складених Фермерським господарством Аграрада.
Суд наголошує, що здійснення моніторингу відповідності податкових накладних/розрахунків коригування критеріям оцінки ступеня ризиків є превентивним заходом, спрямованим на убезпечення від безпідставного формування податкового кредиту за операціями, що не підтверджені первинними документами або підтверджені платником податку копіями документів, які складені з порушенням законодавства. Здійснення моніторингу не повинно підміняти за своїм змістом проведення податкових перевірок як способу реалізації владних управлінських функцій податкового органу.
Тобто, в межах даної спірної ситуації, приймаючи рішення про реєстрацію податкової накладні в ЄРПН контролюючий орган не повинен здійснювати повний аналіз господарських операцій позивача на предмет їх реальності. Змістовна оцінка господарської операції може бути проведена лише за результатом здійснення податкової перевірки, підстави та порядок проведення якої визначені ПК України.
Така правова позиція вже неодноразово викладалась Верховним Судом, зокрема у постановах від 23.10.2018 у справі № 822/1817/18, від 21.05.2019 справі № 0940/1240/18, від 12.11.2019 у справі № 816/2183/18.
Відповідно до статті 77 КАС України, кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу. В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.
Зважаючи на викладене вище, суд дійшов висновку, що рішення комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних Головного управління ДПС у Донецькій області: № 10152679/41629509 від 13.12.2023 про відмову в реєстрації податкової накладної № 11 від 06.11.2023, № 10152678/41629509 від 13.12.2023 про відмову в реєстрації податкової накладної № 12 від 06.11.2023; № 10152676/41629509 від 13.12.2023 про відмову в реєстрації податкової накладної № 13 від 06.11.2023; № 10152675/41629509 від 13.12.2023 про відмову в реєстрації податкової накладної Фермерського господарства Аграрада № 14 від 06.11.2023; №10152674/41629509 від 13.12.2023 про відмову в реєстрації податкової накладної Фермерського господарства Аграрада № 15 від 09.11.2023; № 10152672/41629509 від 13.12.2023 про відмову в реєстрації податкової накладної № 16 від 15.11.2023, є протиправними та такими, що підлягають скасуванню.
Суд також ураховує, що чинним законодавством покладено на Державну податкову службу України обов`язок щодо прийняття рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних або відмову у реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних. Тобто, фіскальному органу надано права вільно обирати одне з двох рішень, яке на його думку є законодавчо обґрунтованим та правильним. А отже, свобода розсуду фіскального органу, у разі встановлення судом протиправності відмови у реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, звужується до єдиного юридично допустимого рішення, в даному випадку рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних.
Ураховуючи викладене вище, суд дійшов висновку про наявність правових підстав для зобов`язання Державної податкової служби України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних податкові накладні, подані Фермерським господарством Аграрада датою їх подання на реєстрацію.
Вирішуючи питання щодо розподілу судових витрат, суд зазначає наступне.
Положеннями ст. 139 Кодексу адміністративного судочинства України встановлено, що при задоволенні позову сторони, яка не є суб`єктом владних повноважень, всі судові витрати, які підлягають відшкодуванню або оплаті відповідно до положень цього Кодексу, стягуються за рахунок бюджетних асигнувань суб`єкта владних повноважень, що виступав відповідачем у справі, або якщо відповідачем у справі виступала його посадова чи службова особа.
Відповідно до ст. 132 Кодексу адміністративного судочинства України, судові витрати складаються із судового збору та витрат, пов`язаних з розглядом справи. До витрат, пов`язаних з розглядом справи, належать витрати на професійну правничу допомогу.
Так, згідно матеріалів справи, позивачем за подання даного позову сплачено судовий збір у розмірі 18168 грн (6*3028).
Також позивачем заявлено клопотання про розподіл судових витрат на правничу допомогу у розмірі 8000 грн.
Положеннями частини 2 ст.134 Кодексу адміністративного судочинства України передбачено, що за результатами розгляду справи витрати на правничу допомогу адвоката підлягають розподілу між сторонами разом з іншими судовими витратами, за винятком витрат суб`єкта владних повноважень на правничу допомогу адвоката.
Для цілей розподілу судових витрат: 1) розмір витрат на правничу допомогу адвоката, в тому числі гонорару адвоката за представництво в суді та іншу правничу допомогу, пов`язану зі справою, включаючи підготовку до її розгляду, збір доказів тощо, а також вартість послуг помічника адвоката визначаються згідно з умовами договору про надання правничої допомоги та на підставі доказів щодо обсягу наданих послуг і виконаних робіт та їх вартості, що сплачена або підлягає сплаті відповідною стороною або третьою особою; 2) розмір суми, що підлягає сплаті в порядку компенсації витрат адвоката, необхідних для надання правничої допомоги, встановлюється згідно з умовами договору про надання правничої допомоги на підставі доказів, які підтверджують здійснення відповідних витрат (ч. 3 ст.134 КАС України).
Частинами 4, 5, 6 статті 134 КАС України передбачено, що для визначення розміру витрат на правничу допомогу та з метою розподілу судових витрат учасник справи подає детальний опис робіт (наданих послуг), виконаних адвокатом, та здійснених ним витрат, необхідних для надання правничої допомоги.
Розмір витрат на оплату послуг адвоката має бути співмірним із:
1) складністю справи та виконаних адвокатом робіт (наданих послуг);
2) часом, витраченим адвокатом на виконання відповідних робіт (надання послуг);
3) обсягом наданих адвокатом послуг та виконаних робіт;
4) ціною позову та (або) значенням справи для сторони, в тому числі впливом вирішення справи на репутацію сторони або публічним інтересом до справи.
У разі недотримання вимог частини п`ятої цієї статті суд може, за клопотанням іншої сторони, зменшити розмір витрат на правничу допомогу, які підлягають розподілу між сторонами.
Судовими витратами є лише оплата тих послуг, які надаються адвокатами, що відповідають вимогам ст. 6 Закону України "Про адвокатуру та адвокатську діяльність" та здійснюють свою діяльність у організаційних формах, зазначених у ст.ст. 4, 13, 14, 15 Закону України "Про адвокатуру та адвокатську діяльність".
Відповідно до ч. 1 ст. 26 Закону України "Про адвокатуру та адвокатську діяльність", адвокатська діяльність здійснюється на підставі договору про надання правової допомоги. Документами, що посвідчують повноваження адвоката на надання правової допомоги, можуть бути: 1) договір про надання правової допомоги; 2) довіреність; 3) ордер; 4) доручення органу (установи), уповноваженого законом на надання безоплатної правової допомоги.
Згідно ст. 30 Закону України "Про адвокатуру та адвокатську діяльність", гонорар є формою винагороди адвоката за здійснення захисту, представництва та надання інших видів правової допомоги клієнту. Порядок обчислення гонорару (фіксований розмір, погодинна оплата), підстави для зміни розміру гонорару, порядок його сплати, умови повернення тощо визначаються в договорі про надання правової допомоги.
Верховний Суд в постанові від 21.01.2021 у справі №280/2635/20 звернув увагу на те, що при визначенні суми відшкодування суд повинен виходити з критерію реальності адвокатських витрат (встановлення їхньої дійсності та необхідності), а також критерію розумності їхнього розміру, виходячи з конкретних обставин справи та фінансового стану обох сторін.
Позивачем до суду надано: договір від 23.03.2024 № 180 про надання правничої допомоги; акт приймання-передачі наданих послуг від 30.03.2024; довідку від 30.03.2024 підтвердження витрат ФГ «Аграда» на професійну правову допомогу в розмірі 8000 грн.
Так, згідно з актом приймання-передачі наданих послуг сума гонорару (винагороди) за надання адвокатом правничої допомоги складається з: ознайомлення із документами 500 грн, надання юридичної консультації 500 грн, складання та пред`явлення позову 5000 грн (фіксований розмір), юридичний супровід, представництво прав та інтересі Клієнта під час судового провадження 2000 грн (фіксований розмір).
При цьому, враховуючи складність справи та обсяг наданих послуг адвокатом, суд вважає співмірним розмір витрат на правничу допомогу в сумі 3000 грн, що підлягають стягненню за рахунок бюджетних асигнувань відповідача на користь позивача.
Таким чином, за рахунок бюджетних асигнувань відповідача на користь позивача підлягає стягненню судові витрати зі сплати судового збору та оплати правничої допомоги в сумі 21168 грн.
Керуючись ст.ст. 2,5-10, 72-80, 159, 160, 171, 199-204, 205, 246, 250, 295 Кодексу адміністративного судочинства України, суд, -
ВИРІШИВ:
Адміністративний позов задовольнити.
Визнати протиправним та скасувати рішення комісії Головного управління ДПС у Донецькій області з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних № 10152679/41629509 від 13.12.2023 про відмову в реєстрації податкової накладної Фермерського господарства Аграрада № 11 від 06.11.2023.
Зобов`язати Державну податкову службу України (місцезнаходження: м. Київ, Львівська пл., 8, код ЄДРПОУ: 43005393) зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних податкову накладну Фермерського господарства Аграрада (місцезнаходження: вул. Чайковського, буд. 36а, м. Покровськ, Донецька обл.; ЄДРПОУ 41629509) № 11 від 06.11.2023 датою її подання на реєстрацію.
Визнати протиправним та скасувати рішення комісії Головного управління ДПС у Донецькій області з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних № 10152678/41629509 від 13.12.2023 про відмову в реєстрації податкової накладної Фермерського господарства Аграрада № 12 від 06.11.2023.
Зобов`язати Державну податкову службу України (місцезнаходження: м. Київ, Львівська пл., 8, код ЄДРПОУ: 43005393) зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних податкову накладну Фермерського господарства Аграрада (місцезнаходження: вул. Чайковського, буд. 36а, м. Покровськ, Донецька обл.; ЄДРПОУ 41629509) № 12 від 06.11.2023 датою її подання на реєстрацію;
Визнати протиправним та скасувати рішення комісії Головного управління ДПС у Донецькій області з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних № 10152676/41629509 від 13.12.2023 про відмову в реєстрації податкової накладної Фермерського господарства Аграрада № 13 від 06.11.2023;
Зобов`язати Державну податкову службу України (місцезнаходження: м. Київ, Львівська пл., 8, код ЄДРПОУ: 43005393) зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних податкову накладну Фермерського господарства Аграрада (місцезнаходження: вул. Чайковського, буд. 36а, м. Покровськ, Донецька обл.; ЄДРПОУ 41629509) № 13 від 06.11.2023 датою її подання на реєстрацію;
Визнати протиправним та скасувати рішення комісії Головного управління ДПС у Донецькій області з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних № 10152675/41629509 від 13.12.2023 про відмову в реєстрації податкової накладної Фермерського господарства Аграрада № 14 від 06.11.2023;
Зобов`язати Державну податкову службу України (місцезнаходження: м. Київ, Львівська пл., 8, код ЄДРПОУ: 43005393) зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних податкову накладну Фермерського господарства Аграрада (місцезнаходження: вул. Чайковського, буд. 36а, м. Покровськ, Донецька обл.; ЄДРПОУ 41629509) №14 від 06.11.2023 датою її подання на реєстрацію;
Визнати протиправним та скасувати рішення комісії Головного управління ДПС у Донецькій області з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних № 10152674/41629509 від 13.12.2023 про відмову в реєстрації податкової накладної Фермерського господарства Аграрада № 15 від 09.11.2023;
Зобов`язати Державну податкову службу України (місцезнаходження: м. Київ, Львівська пл., 8, код ЄДРПОУ: 43005393) зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних податкову накладну Фермерського господарства Аграрада (місцезнаходження: вул. Чайковського, буд. 36а, м. Покровськ, Донецька обл.; ЄДРПОУ 41629509) №15 від 09.11.2023 датою її подання на реєстрацію.
Визнати протиправним та скасувати рішення комісії Головного управління ДПС у Донецькій області з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних № 10152672/41629509 від 13.12.2023 про відмову в реєстрації податкової накладної Фермерського господарства Аграрада № 16 від 15.11.2023;
Зобов`язати Державну податкову службу України (місцезнаходження: м. Київ, Львівська пл., 8, код ЄДРПОУ: 43005393) зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних податкову накладну Фермерського господарства Аграрада (місцезнаходження: вул. Чайковського, буд. 36а, м. Покровськ, Донецька обл.; ЄДРПОУ 41629509) №16 від 15.11.2023 датою її подання на реєстрацію.
Стягнути за рахунок бюджетних асигнувань Головного управління ДПС України у Донецькій області (місцезнаходження: 87515, Донецька область, м. Маріуполь, вул. Італійська, б. 59, ЄДРПОУ 44070187) на користь Фермерського господарства Аграрада (місцезнаходження: вул. Чайковського, буд. 36а, м. Покровськ, Донецька обл.; ЄДРПОУ 41629509) судові витрати зі сплати судового збору та витрат на правничу допомогу в сумі 21168 грн.
Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Апеляційна скарга на рішення суду подається до Першого апеляційного адміністративного суду протягом тридцяти днів з дня його проголошення. Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини рішення суду зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.
Текст рішення розміщений в Єдиному державному реєстрі судових рішень (веб-адреса сторінки: http://www.reyestr.court.gov.ua/).
Суддя В.С. Дмитрієв
Суд | Донецький окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 26.06.2024 |
Оприлюднено | 28.06.2024 |
Номер документу | 119997437 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи з приводу адміністрування податків, зборів, платежів, а також контролю за дотриманням вимог податкового законодавства, зокрема щодо реалізації податкового контролю |
Адміністративне
Перший апеляційний адміністративний суд
Сіваченко Ігор Вікторович
Адміністративне
Перший апеляційний адміністративний суд
Сіваченко Ігор Вікторович
Адміністративне
Перший апеляційний адміністративний суд
Сіваченко Ігор Вікторович
Адміністративне
Донецький окружний адміністративний суд
Дмитрієв В.С.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні