ПЕРШИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
05 вересня 2024 року справа №200/2316/24
м. Дніпро
Перший апеляційний адміністративний суд у складі колегії суддів: головуючого судді: Сіваченка І.В., суддів: Блохіна А.А., Гаврищук Т.Г., розглянувши в порядку письмового провадження апеляційну скаргу Головного управління ДПС у Донецькій області на рішення Донецького окружного адміністративного суду від 26 червня 2024 року (повне судове рішення складено 26 червня 2024 року) у справі № 200/2316/24 (суддя в І інстанції Дмитрієв В.С.) за позовом Фермерського господарства «Аграрада» до Головного управління ДПС у Донецькій області та Державної податкової служби України про визнання протиправними рішення, зобов`язання вчинити певні дії,
УСТАНОВИВ:
Фермерське господарство «Аграрада» звернулось до суду з позовом до Головного управління ДПС у Донецькій області (далі також відповідач-1), Державної податкової служби України (далі - відповідач-2) з вимогами:
- визнати протиправним та скасувати рішення комісії Головного управління Державної податкової служби України у Донецькій області з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних № 10152679/41629509 від 13.12.2023 про відмову в реєстрації податкової накладної Фермерського господарства «Аграрада» № 11 від 06.11.2023;
- зобов`язати Державну податкову службу України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних податкову накладну Фермерського господарства «Аграрада» № 11 від 06.11.2023 датою її подання на реєстрацію;
- визнати протиправним та скасувати рішення комісії Головного управління Державної податкової служби України у Донецькій області з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних № 10152678/41629509 від 13.12.2023 про відмову в реєстрації податкової накладної Фермерського господарства «Аграрада» № 12 від 06.11.2023;
- зобов`язати Державну податкову службу України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних податкову накладну Фермерського господарства «Аграрада» № 12 від 06.11.2023 датою її подання на реєстрацію;
- визнати протиправним та скасувати рішення комісії Головного управління Державної податкової служби України у Донецькій області з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних № 10152676/41629509 від 13.12.2023 про відмову в реєстрації податкової накладної Фермерського господарства «Аграрада» № 13 від 06.11.2023;
- зобов`язати Державну податкову службу України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних податкову накладну Фермерського господарства «Аграрада» № 13 від 06.11.2023 датою її подання на реєстрацію;
- визнати протиправним та скасувати рішення комісії Головного управління Державної податкової служби України у Донецькій області з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних № 10152675/41629509 від 13.12.2023 про відмову в реєстрації податкової накладної Фермерського господарства «Аграрада» № 14 від 06.11.2023;
- зобов`язати Державну податкову службу України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних податкову накладну Фермерського господарства «Аграрада» №14 від 06.11.2023 датою її подання на реєстрацію;
- визнати протиправним та скасувати рішення комісії Головного управління Державної податкової служби України у Донецькій області з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних № 10152674/41629509 від 13.12.2023 про відмову в реєстрації податкової накладної Фермерського господарства «Аграрада» № 15 від 09.11.2023;
- зобов`язати Державну податкову службу України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних податкову накладну Фермерського господарства «Аграрада» №15 від 09.11.2023 датою її подання на реєстрацію;
- визнати протиправним та скасувати рішення комісії Головного управління Державної податкової служби України у Донецькій області з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних № 10152672/41629509 від 13.12.2023 про відмову в реєстрації податкової накладної Фермерського господарства «Аграрада» № 16 від 15.11.2023;
- зобов`язати Державну податкову службу України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних податкову накладну Фермерського господарства «Аграрада» №16 від 15.11.2023 датою її подання на реєстрацію.
В обґрунтування позову зазначено, що позивач у встановленому законом порядку надавав контролюючому органу первинні документи, які підтверджують господарську операцію з ТОВ «Оптімусагро-Трейд», на виконання якої складено податкові накладні №11 від 06.11.2023, №12 від 06.11.2023, №13 від 06.11.2023, №14 від 06.11.2023, №15 від 09.11.2023, №16 від 15.11.2023. При цьому, на вимогу податкового органу, після зупинення реєстрації податкових накладних, позивачем було надано письмові пояснення та додаткові докази. Позивач вказав, що податковим органом у квитанціях при зупинення реєстрації податкових накладних не конкретизовано, які саме документи ФГ «Аграрада» мало б надати, а після отримання наданих позивачем документів, податковим органом не зазначено, яких саме документів не вистачає для прийняття рішення про реєстрацію податкових накладних. Вважав неправомірними рішення податкового органу, просив скасувати рішення та зобов`язати зареєструвати податкові накладні.
Рішенням Донецького окружного адміністративного суду від 26 вересня 2024 року позов задоволено.
Також оскарженим рішенням стягнуто за рахунок бюджетних асигнувань Головного управління ДПС України у Донецькій області на користь Фермерського господарства «Аграрада» судові витрати на правничу допомогу в сумі 3000 грн.
Не погодившись з таким рішенням, Головне управління ДПС у Донецькій області подало апеляційну скаргу, посилаючись на порушення норм матеріального та процесуального права, просило рішення місцевого суду скасувати та прийняти нове, яким відмовити у задоволенні позовних вимог.
Аргументами на підтвердження правомірності свого рішення зазначає, що апелянтом було дотримано усіх вимог, зазначених у пунктах 10, 11 Порядку зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, затвердженим постановою Кабінету Міністрів України від 11.12.2019 № 1165, який набрав чинності з 01.02.2020 (далі - Порядок № 1165, в редакції чинній на момент виникнення спірних правовідносин).
Пропозиція надати пояснення та копії документів щодо підтвердження інформації, зазначеної в податковій накладній, була викладена у відповідності до вимог пунктів 4,5 Порядку прийняття рішень про реєстрацію / відмову в реєстрації податкових накладних / розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, затвердженого наказом Міністерства фінансів України від 12.12.2019 № 520 та зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 13.12.2019 за № 1245/34216 (далі Порядок № 520).
Апелянт зазначає, що зупинення реєстрації податкової накладної відбувається в автоматичному режимі за наявності підстав для зупинення реєстрації податкових накладних та/або розрахунків коригування.
Контролюючий орган при дослідженні поданих податкових накладних не може знати, які саме первинні бухгалтерські документи використовувались платником податку при проведенні своїх господарських операцій, а тому зазначає про необхідність надання платником податків первинних документів щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складських документів (інвентаризаційні описи), у тому числі рахунків-фактури/інвойсів, актів приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм та галузевої специфіки, накладних.
Зазначає, що відповідно до пункту 9 Порядку № 520, згідно з відомостями Журналу розгляду Повідомлень щодо подачі документів про підтвердження реальності здійснення операцій по відмовленій ПН/РК (АІС «Робота комісії ДПС» розділу «Аналітична система» ІС «Податковий блок»), ФГ «АГРАРАДА» на розгляд комісії контролюючих органів не надано повідомлення про подання додаткових пояснень та/або документів, необхідних для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, зазначених у пунктах 10, 11 Порядку 1165.
Апелянт вважає, що позивачем не подано контролюючому органу належні та достатні копії первинних документів, для розгляду питання про прийняття рішення про реєстрацію податкових накладних.
Крім того, податковий орган наводить перелік постанов Верховного Суду, правові висновки яких, на його думку, необхідно врахувати під час розгляду цих спірних правовідносин.
Щодо позовної вимоги про зобов`язання Державної податкової служби України зареєструвати податкову накладну, відповідач наголошує, що вказані повноваження контролюючого органу є дискреційними.
Справа розглянута у порядку письмового провадження за наявними у справі матеріалами відповідно до ст. 311 Кодексу адміністративного судочинства України (далі - КАС України).
Відповідно до ч. 1 ст. 308 КАС України суд апеляційної інстанції переглядає справу за наявними у ній і додатково поданими доказами та перевіряє законність та обґрунтованість рішення суду першої інстанції в межах доводів апеляційної скарги.
Суд апеляційної інстанції, заслухавши доповідь судді-доповідача, перевіривши матеріали справи і обговоривши доводи апеляційної скарги, перевіривши юридичну оцінку обставин справи та повноту їх встановлення, дослідивши правильність застосування судом першої інстанції норм матеріального та процесуального права, вважає за необхідне вимоги, викладені в апеляційній скарзі, залишити без задоволення, з таких підстав.
Судами першої та апеляційної інстанції встановлено таке.
Фермерське господарство «Аграрада» (місцезнаходження: вул. Чайковського, буд. 36а, м. Покровськ, Донецька обл.) зареєстровано юридичною особою 03.10.2017 за № 1271 102 0000 002198, включено до ЄДРПОУ за № 41629509, перебуває на податковому обліку у Головному управлінні ДПС у Донецькій області, є платником податку на додану вартість.
06.11.2023 між ФГ «Аграрада» (постачальник) та ТОВ «Оптімусагро-Трейд» (покупець) укладено договір поставки товару № 72962, згідно з умовами якого позивач зобов`язаний в строк до 10.11.2023 поставити покупцю на умовах ЕХW - «франко-склад» Межевський виробничо-структурний підрозділ ТОВ «Оптімусагро-Трейд» (адреса: Дніпропетровська область, Синельниківський район, смт. Межова, вул. Центральна, буд. 9) соняшник в загальній кількості 50,000 тон (+ / - 5%); ціна - 9854,56 грн за 1 тону, ПДВ - 1375,44 грн за 1 тону; всього з ПДВ - 11200 грн за одну метричну тону; загальна сума договору на момент його укладення складає 559 999,92 грн + / - 5%, в т.ч. ПДВ - 68771,92 грн (+ / - 5 %).
На виконання умов зазначеного договору поставки № 72962 від 06.11.2023:виписана видаткова накладна № 16 від 06.11.2023 із зазначенням найменування товару - соняшник, кількість - 12 тон, ціни за 1 тону 9824,56 грн, на загальну суму 117 894,72 грн; підписано Акт приймання-передавання зерна № 654 від 06.11.2023; виписана видаткова накладна № 655 від 06.11.2023 із зазначенням найменування товару - соняшник, кількість - 13 тон, ціна за 1 тону 9824,56 грн., на загальну суму 127 719,28 грн; підписано Акт приймання-передавання зерна № 655 від 06.11.2023; виписана видаткова накладна № 18 від 06.11.2023 із зазначенням найменування товару - соняшник, кількість 12,4 тон, ціна за 1 тону 9824,56 грн, на загальну суму 121 824,54 грн; підписано Акт приймання-передавання зерна № 656 від 06.11.2023; виписана видаткова накладна 19 від 06.11.2023 із зазначенням найменування товару - соняшник, кількість 12,6 тон, ціна за 1 тону 9824,56 грн, на загальну суму 123 789,46 грн; підписано Акт приймання-передавання зерна № 657 від 06.11.2023.
За результатами господарської діяльності ФГ «Аграрада» по договору поставки № 72962 від 06.11.2023, відповідно до вимог п. 201.1 ст. 201 ПК України, сформовано та направлено на реєстрацію податкові накладні:
-№ 11 від 06.11.2023 на суму ПДВ 16 505,26 гривень, обсяг постачання 117 894,72 грн, реалізація товару (соняшник) код УКТЗЕД 120600, обсяг 12,00 тон за ціною 9824,56 грн без ПДВ;
-№ 12 від 06.11.2023 на суму ПДВ 17 880,70 грн, обсяг постачання 127 719,28 грн, реалізація товару (соняшник) код УКТЗЕД 120600, обсяг 13,00 тон за ціною 9824,56 грн без ПДВ;
-№ 13 від 06.11.2023 на суму ПДВ 17 055,44 грн, обсяг постачання 121 824,54 грн, реалізація товару (соняшник) код УКТЗЕД 120600, обсяг 12,4 тон за ціною 9824,56 грн без ПДВ;
-№ 14 від 06.11.2023 на суму ПДВ 17 330,52 грн, обсяг постачання 123 789,46 грн, реалізація товару (соняшник) код УКТЗЕД 120600, обсяг 12,6 тон за ціною 9824,56 грн без ПДВ.
Також, 09.11.2023 між ФЕ «Аграрада» (постачальник) та ТОВ «Оптімусагро-Трейд» (покупець) укладено договір поставки товару № 73060, згідно з умовами якого позивач зобов`язаний в строк до 14.11.2023 поставити покупцю на умовах ЕХW - «франко-склад» Межевський виробничо-структурний підрозділ ТОВ «Оптімусагро-Трейд» (адреса: Дніпропетровська область, Синельниківський район, с. Слов`янка, вул. Залізнична, 3) 10263,16 грн за 1 тону, ПДВ - 1436,84 грн за 1 тону; всього з ПДВ - 11700 грн за одну метричну тону; загальна сума договору на момент його укладення складає 993 131,30 грн + / - 5%, в т.ч. ПДВ 121 963,49 грн (+ / - 5 %).
На виконання умов зазначеного договору поставки № 73060 від 09.11.2023: виписана видаткова накладна № 20 від 09.11.2023 із зазначенням найменування товару - соняшник, кількість - 84,883, ціни за 1 тону 10 263,16 грн, на загальну суму 871 167,81 грн, підписано Акт приймання-передавання зерна № 681 від 09.11.2023.
За результатами господарської діяльності ФГ «Аграрада» по договору поставки № 72962 від 06.11.2023, відповідно до вимог п. 201.1 ст. 201 ПК України, сформовано та направлено на реєстрацію податкову накладну № 15 від 09.11.2023 на суму ПДВ 121 963,49 грн, реалізація товару (соняшник) код УКТЗЕД 120600, обсяг 84,883 тон за ціною 10 263,16 грн без ПДВ.
Також, 15.11.2023 між ФГ «Аграрада» (постачальник) та ТОВ «Оптімусагро-Трейд» (покупець) укладено договір поставки товару № 73215, згідно з умовами якого позивач зобов`язаний в строк до 30.11.2023 поставити покупцю на умовах ЕХW - «франко-склад» Межевський виробничо-структурний підрозділ ТОВ «Оптімусагро-Трейд» (адреса: Дніпропетровська область, Синельниківський район, смт. Межова, вул. Центральна, 9) соняшник в загальній кількості 200,000 тон (+ / - 5%); ціна - 10307,02 грн за 1 тону, ПДВ - 1442,98 грн за 1 тону; всього з ПДВ -11750,00 грн за одну метричну тону; загальна сума договору на момент його укладення складає 2350 000,56 грн + / - 5%, в т.ч. ПДВ 288 596,56 грн (+ / - 5 %).
На виконання умов зазначеного вище договору поставки № 73215 від 15.11.2023: виписана видаткова накладна № 21 від 15.11.2023 із зазначенням найменування товару - соняшник, кількість - 60 тон, ціни за 1 тону 10 307,02 грн, на загальну суму 618 421,20 грн; підписано Акт приймання-передавання зерна № 711 від 15.11.2023.
За результатами господарської діяльності ФГ «Аграрада» по договору поставки № 73215 від 15.11.2023, відповідно до вимог п. 201.1 ст. 201 ПК України, сформовано та направлено на реєстрацію податкову накладну № 16 від 15.11.2023 на суму ПДВ 86 578,97 грн, реалізація товару (соняшник) код УКТЗЕД 120600, обсяг 60 тон за ціною 103 07,02 грн без ПДВ.
Податкові накладні № 11 від 06.11.2023, № 12 від 06.11.2023, № 13 від 06.11.2023 року, № 14 від 06.11.2023, № 15 від 09.11.2023, № 16 від 15.11.2023 ФГ «Аграрада» спрямовано до ДПС України для реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних.
Згідно з квитанцією від 20.11.2023 податкова накладна № 11 від 06.11.2023 документ збережено, реєстрація зупинена. Відповідно до п.201.16 ст.201 Податкового кодексу України, Порядку зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі Порядок), затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 11.12.2019 № 1165 (зі змінами), реєстрація податкової накладної від 06.11.2023 №11 в Єдиному реєстрі податкових накладних зупинена. Обсяг постачання товару/послуги 1206, перевищує величину залишку, визначеного як різниця обсягу придбання такого товару/послуги та обсягу його постачання, що відповідає п.1 Критеріїв ризиковості здійснення операцій (додаток 3 Порядку). Додатково повідомляємо: показник "D"=8.8447%, "P"=0 Пропонуємо надати пояснення та копії документів, достатніх для прийняття рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних;
Згідно з квитанцією від 20.11.2023 податкова накладна № 12 від 06.11.2023 документ збережено, реєстрація зупинена. Відповідно до п.201.16 ст.201 Податкового кодексу України, Порядку зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі Порядок), затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 11.12.2019 № 1165 (зі змінами), реєстрація податкової накладної від 06.11.2023 №12 в Єдиному реєстрі податкових накладних зупинена. Обсяг постачання товару/послуги 1206, перевищує величину залишку, визначеного як різниця обсягу придбання такого товару/послуги та обсягу його постачання, що відповідає п.1 Критеріїв ризиковості здійснення операцій (додаток 3 Порядку). Додатково повідомляємо: показник "D"=8.8447%, "P"=0 Пропонуємо надати пояснення та копії документів, достатніх для прийняття рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних;
Згідно з квитанцією від 20.11.2023 податкова накладна № 13 від 06.11.2023 документ збережено, реєстрація зупинена. Відповідно до п.201.16 ст.201 Податкового кодексу України, Порядку зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі Порядок), затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 11.12.2019 № 1165 (зі змінами), реєстрація податкової накладної від 06.11.2023 №13 в Єдиному реєстрі податкових накладних зупинена. Обсяг постачання товару/послуги 1206, перевищує величину залишку, визначеного як різниця обсягу придбання такого товару/послуги та обсягу його постачання, що відповідає п.1 Критеріїв ризиковості здійснення операцій (додаток 3 Порядку). Додатково повідомляємо: показник "D"=8.8447%, "P"=0 Пропонуємо надати пояснення та копії документів, достатніх для прийняття рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних;
Згідно з квитанцією від 20.11.2023 податкова накладна № 14 від 06.11.2023 документ збережено, реєстрація зупинена. Відповідно до п.201.16 ст.201 Податкового кодексу України, Порядку зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі Порядок), затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 11.12.2019 № 1165 (зі змінами), реєстрація податкової накладної від 06.11.2023 №14 в Єдиному реєстрі податкових накладних зупинена. Обсяг постачання товару/послуги 1206, перевищує величину залишку, визначеного як різниця обсягу придбання такого товару/послуги та обсягу його постачання, що відповідає п.1 Критеріїв ризиковості здійснення операцій (додаток 3 Порядку). Додатково повідомляємо: показник "D"=8.8447%, "P"=0 Пропонуємо надати пояснення та копії документів, достатніх для прийняття рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних;
Згідно з квитанцієювід 22.11.2023 податкова накладна № 15 від 09.11.2023 документ збережено, реєстрація зупинена. Відповідно до п.201.16 ст.201 Податкового кодексу України, Порядку зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі Порядок), затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 11.12.2019 № 1165 (зі змінами), реєстрація податкової накладної від 09.11.2023 №15 в Єдиному реєстрі податкових накладних зупинена. Обсяг постачання товару/послуги 1206 , перевищує величину залишку, визначеного як різниця обсягу придбання такого товару/послуги та обсягу його постачання, що відповідає п.1 Критеріїв ризиковості здійснення операцій (додаток 3 Порядку). Додатково повідомляємо: показник "D"=8.8447%, "P"=0 Пропонуємо надати пояснення та копії документів, достатніх для прийняття рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних;
Згідно з квитанцією від 22.11.2023 податкова накладна № 16 від 15.11.2023 документ збережено, реєстрація зупинена. Відповідно до п.201.16 ст.201 Податкового кодексу України, Порядку зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі Порядок), затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 11.12.2019 № 1165 (зі змінами), реєстрація податкової накладної від 15.11.2023 №16 в Єдиному реєстрі податкових накладних зупинена. Обсяг постачання товару/послуги 1206, перевищує величину залишку, визначеного як різниця обсягу придбання такого товару/послуги та обсягу його постачання, що відповідає п.1 Критеріїв ризиковості здійснення операцій (додаток 3 Порядку). Додатково повідомляємо: показник "D"=8.8447%, "P"=0 Пропонуємо надати пояснення та копії документів, достатніх для прийняття рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних.
21.11.2023 ФГ «АГРАДА» надіслало до податкового органу пояснення та копії документів, зокрема: договори поставок № 72962 від 06.11.2023, № 73060 від 09.11.2023, № 73215 від 15.11.2023, видаткові накладні № 16 від 06.11.2023, № 17 від 06.11.2023, № 19 від 06.11.2023, № 20 від 09.11.2023, № 21 від 15.11.2023, що підтверджують факт постачання товару; Акти приймання-передавання зерна № 656 від 06.11.2023, № 655 від 06.11.2023, № 654 від 06.11.2023, № 657 від 06.11.2023, № 681 від 09.11.2023, № 711 від 15.11.2023; платіжні доручення № 101009 від 20.10.2022 про оплату товару згідно договору № 64771 від 13.10.2022, № 110315 від 07.11.2023 про оплату товару згідно договору № 72962 від 06.11.2023,№ 110316 від 07.11.2023 про оплату товару згідно договору № 72962 від 06.11.2023, № 110317 від 07.11.2023 про оплату товару згідно договору № 72962 від 06.11.2023, № 110318 від 07.11.2023 про оплату товару згідно договору № 72962 від 06.11.2023, № 110570 від 10.11.2023 про оплату товару згідно договору № 73060 від 09.11.2023, № 111149 від 15.11.2023 про оплату товару згідно договору № 73215 від 15.11.2023; виписки з банківського рахунку про зарахування коштів контрагентом ТОВ «Оптімусагро-Трейд».
Крім того, ФГ «Аграрада» на адресу податкового органу направлені додаткові документи: таблиця даних платника податку на додану вартість, в якій наведено код товарів / послуг, як таких, що постачаються на постійній основі, а саме код УКТЗЕД 120600 (найменування товару - насіння соняшнику, подрібнене або неподрібнене); договір оренди землі від 20.12.2012; договір суборенди земельної ділянки від 18.06.2019; повідомлення про об`єкти оподаткування або об`єкти, пов`язані з оподаткуванням або через які провадиться діяльність від 02.09.2020; повідомлення про об`єкти оподаткування або об`єкти, пов`язані з оподаткуванням або через які провадиться діяльність від 26.08.2020; повідомлення про об`єкти оподаткування або об`єкти, пов`язані з оподаткуванням або через які провадиться діяльність від 14.12.2020; повідомлення про об`єкти оподаткування або об`єкти, пов`язані з оподаткуванням або через які провадиться діяльність від 07.02.2022; повідомлення про об`єкти оподаткування або об`єкти, пов`язані з оподаткуванням або через які провадиться діяльність від 08.02.2022; договори складського зберігання № 19МЖ від 07.07.2023, № 95МЖ від 27.09.2023; договори поставки № 72962 від 06.11.2023, № 73060 від 09.11.2023, № 73215 від 15.11.2023, що не заперечується відповідачем (копії вказаних вище документів додані відповідачем до відзиву на адміністративний позов).
За результатом розгляду документів, Комісією з питань зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних 29.11.2023 направлені повідомлення №10043516/41629509 до ПН № 11 від 06.11.2023, № 10043514/41629509 до ПН №12 від 06.11.2023, від 29.11.2023 № 10043512/41629509 до ПН №13 від 06.11.2023, № 10043505/41629509 до ПН №14 від 06.11.2023, № 10043518/41629509 до ПН №15 від 09.11.2023, № 10045941/41629509 ПН №16 від 09.11.2023 з пропозицією щодо надання платником податку додаткових копій документів на підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній / розрахунку коригування, а саме первинних документів щодо постачання/придбання товарів / послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складських документів, інших документів, що підтверджують інформацію у податковій накладній.
За результатом розгляду наданих позивачем пояснень та копій документів Комісією з питань зупинення, реєстрації податкової накладної/розрахунку корегування в Єдиному реєстрі податкових накладних, по ПН від 06.11.2023 № 11 прийнято Рішення від 13.12.2023 №10152679/41629509, по ПН від 06.11.2023 № 12 прийнято Рішення від 13.12.2023 №10152678/41629509, по ПН від 06.11.2023 № 13 прийнято Рішення від 13.12.2023 №10152676/41629509, по ПН від 06.11.2023 № 14 прийнято Рішення від 13.12.2023 №10152675/41629509, по ПН від 09.11.2023 № 15 прийнято Рішення від 13.12.2023 №10152674/41629509, по ПН від 15.11.2023 № 16 прийнято Рішення від 13.12.2023 №10152672/41629509 про відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних.
Підставою для прийняття такого рішення стало: ненадання/ часткове ненадання додаткових пояснень та копій документів стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній / розрахунку коригування, реєстрацію яких зупинено в Єдиному реєстри податкових накладних, при отриманні повідомлення про необхідність надання додаткових пояснень та/або документів, необхідних для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію податкової накладної / розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних платником податку.
Позивач, не погоджуючись з рішеннями про відмову в реєстрації податкових накладних, вважаючи їх незаконними та такими, що підлягає скасуванню, звернувся з даним позовом до суду.
Надаючи оцінку спірним правовідносинам, суд виходив з наступного.
Відповідно до пункту 201.1 статті 201 ПК України на дату виникнення податкових зобов`язань платник податку зобов`язаний скласти податкову накладну в електронній формі з дотриманням умови щодо реєстрації у порядку, визначеному законодавством, електронного підпису уповноваженої платником особи та зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних у встановлений цим Кодексом термін.
Згідно з пунктом 201.10 статті 201 ПК України при здійсненні операцій з постачання товарів/послуг платник податку - продавець товарів/послуг зобов`язаний в установлені терміни скласти податкову накладну, зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних та надати покупцю за його вимогою.
Підтвердженням продавцю про прийняття його податкової накладної та/або розрахунку коригування до Єдиного реєстру податкових накладних є квитанція в електронному вигляді у текстовому форматі, яка надсилається протягом операційного дня.
Датою та часом надання податкової накладної та/або розрахунку коригування в електронному вигляді до центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну податкову і митну політику, є дата та час, зафіксовані у квитанції.
Якщо надіслані податкові накладні/розрахунки коригування сформовано з порушенням вимог, передбачених пунктом 201.1 цієї статті та/або пунктом 192.1 статті 192 цього Кодексу, а також у разі зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування відповідно до пункту 201.16 цієї статті, протягом операційного дня продавцю/покупцю надсилається квитанція в електронному вигляді у текстовому форматі про неприйняття їх в електронному вигляді або зупинення їх реєстрації із зазначенням причин.
Порядок ведення Єдиного реєстру податкових накладних встановлюється Кабінетом Міністрів України. Покупець має право звіряти дані отриманої податкової накладної на відповідність із даними Єдиного реєстру податкових накладних.
Відповідно до пункту 12 Порядку ведення Єдиного реєстру податкових накладних, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України № 1246 від 29.12.2010 (далі - Порядок № 1246, в редакції чинній на момент виникнення спірних правовідносин) після надходженняподаткової накладноїта/або розрахунку коригування до ДПС в автоматизованому режимі здійснюється їх розшифрування та проводяться перевірки: відповідностіподаткової накладноїта/або розрахунку коригування затвердженому формату (стандарту); чинності кваліфікованого електронного підпису або удосконаленого електронного підпису, що базується на кваліфікованому сертифікаті електронного підпису, порядку його накладення та наявності права підписання посадовою особою платника податку такихподаткової накладноїта/або розрахунку коригування; реєстрації особи, що надіслала на реєстраціюподаткову накладнута/або розрахунок коригування, платником податку на момент складення та реєстрації таких податкової накладної та/або розрахунку коригування; дотримання вимог, установленихпунктом 192.1 статті 192тапунктом 201.10 статті 201 Кодексу; наявності помилок під час заповнення обов`язкових реквізитів відповідно допункту 201.1статті 201 Кодексу; наявності суми податку на додану вартість відповідно допунктів 200-1.3і200-1.9статті 200-1Кодексу (для податкових накладних та/або розрахунків коригування, що реєструються після 1 липня 2015 р.); наявності в Реєстрі відомостей, що містяться уподатковій накладній, яка коригується; факту реєстрації/зупинення реєстрації/відмови в реєстраціїподаткової накладноїта/або розрахунку коригування з такими ж реквізитами; наявності підстав для зупинення реєстрації податкових накладних та/або розрахунків коригування; дотримання вимог Законів України«Про електронну ідентифікацію та електронні довірчі послуги»,«Про електронні документи та електронний документообіг» та Порядку обміну електронними документами з контролюючими органами, затвердженого в установленому порядку.
Відповідно до пункту 13 Порядку № 1246, за результатами перевірок, визначених пунктом 12 цього Порядку, формується квитанція про прийняття або неприйняття, або зупинення реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування (далі - квитанція).
Аналогічні приписи наведені у пункті 201.16 статті 201 ПК України, згідно з якими реєстрація податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних може бути зупинена у порядку, визначеному Кабінету Міністрів України.
Механізм зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі - Реєстр), організаційні та процедурні засади діяльності комісій з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі (далі - комісії контролюючих органів), права та обов`язки їх членів визначено Порядком № 1165, який набрав чинності з 01.02.2020.
Відповідно до пунктів 4, 5 Порядку № 1165 у разі коли за результатами перевірки податкової накладної / розрахунку коригування визначено, що податкова накладна / розрахунок коригування відповідають одній з ознак безумовної реєстрації, визначених у пункті 3 цього Порядку, реєстрація таких податкової накладної / розрахунку коригування не зупиняється в Реєстрі.
Платник податку, яким складено та/або подано для реєстрації в Реєстрі податкову накладну / розрахунок коригування, що не відповідають жодній з ознак безумовної реєстрації, перевіряється щодо відповідності критеріям ризиковості платника податку (додаток 1), показникам, за якими визначається позитивна податкова історія платника податку (додаток 2).
Податкова накладна / розрахунок коригування, що не відповідають жодній з ознак безумовної реєстрації, перевіряються щодо відповідності відображених у них операцій критеріям ризиковості здійснення операцій (додаток 3).
Згідно з пунктами 6, 7, 10, 11 Порядку № 1165 у разі коли за результатами автоматизованого моніторингу платник податку, яким складено податкову накладну / розрахунок коригування, відповідає хоча б одному критерію ризиковості платника податку, реєстрація таких податкової накладної / розрахунку коригування зупиняється.
У разі коли за результатами автоматизованого моніторингу податкової накладної / розрахунку коригування встановлено, що відображена в них операція відповідає хоча б одному критерію ризиковості здійснення операції, крім податкової накладної / розрахунку коригування, складених платником податку, який відповідає хоча б одному показнику, за яким визначається позитивна податкова історія, реєстрація таких податкової накладної / розрахунку коригування зупиняється.
У квитанції про зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування зазначаються: 1) номер та дата складення податкової накладної/розрахунку коригування; 2) критерій (критерії) ризиковості платника податку та/або ризиковості здійснення операцій, на підставі якого (яких) зупинено реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі, з розрахованим показником за кожним критерієм, якому відповідає платник податку; 3) пропозиція щодо надання платником податку пояснень та копій документів, необхідних для розгляду питання прийняття контролюючим органом рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі або відмову в такій реєстрації (пункт 11 Порядку № 1165).
Наказом Міністерства фінансів України № 520 від 12.12.2019 затверджено Порядок № 520, яким визначено механізм прийняття рішень про реєстрацію / відмову в реєстрації податкових накладних / розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі - Реєстр), реєстрацію яких відповідно до пункту 201.16 статті 201 Податкового кодексу України (далі - Кодекс) зупинено в порядку та на підставах, визначених Кабінетом Міністрів України.
Відповідно до п.2. Порядку № 520 прийняття рішень про реєстрацію / відмову в реєстрації податкових накладних / розрахунків коригування в Реєстрі, реєстрацію яких зупинено, здійснюють комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі головних управлінь Державної податкової служби України в областях, м. Києві та Офісу великих платників податків ДПС (далі - комісія регіонального рівня).
Відповідно до п.2. Порядку № 520 рішення про реєстрацію / відмову в реєстрації податкових накладних / розрахунків коригування в Реєстрі, реєстрацію яких зупинено, приймають комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі територіальних органів ДПС (далі - комісія регіонального рівня).
Пунктом 3 Порядку № 520 визначено, що комісія регіонального рівня приймає рішення про реєстрацію або відмову в реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі у терміни, визначеніпунктом 9цього Порядку, та надсилає його платнику податку на додану вартість (далі - платник податку) засобами електронного зв`язку в електронній формі з дотриманням вимогКодексута Законів України«Про електронні документи та електронний документообіг»і«Про електронні довірчі послуги».
Згідно з п.4 Порядку № 520 у разі зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі платник податку має право подати копії документів та письмові пояснення стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній / розрахунку коригування, для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію / відмову в реєстрації податкової накладної/ розрахунку коригування в Реєстрі.
Відповідно до п.5 Порядку № 520 платник податку, який склав податкову накладну / розрахунок коригування, реєстрацію яких зупинено, для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію / відмову в реєстрації таких податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі може подати такі документи:
договори, у тому числі зовнішньоекономічні контракти, з додатками до них;
договори, довіреності, акти керівного органу платника податку, якими оформлено повноваження осіб, які одержують продукцію в інтересах платника податку для здійснення операції;
первинні документи щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складські документи, інвентаризаційні описи, у тому числі рахунки-фактури / інвойси, акти приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм і галузевої специфіки, накладні;
розрахункові документи та/або банківські виписки з особових рахунків;
документи щодо підтвердження відповідності продукції (декларації про відповідність, паспорти якості, сертифікати відповідності), наявність яких передбачено договором та/або законодавством;
інші документи, що підтверджують інформацію, зазначену у податковій накладній / розрахунку коригування, реєстрацію яких зупинено в Реєстрі.
У разі, коли у квитанції до податкової накладної / розрахунку коригування зазначено код товару/ послуги згідно зУкраїнською класифікацією товарів зовнішньоекономічної діяльності/ умовним кодом товару / Державним класифікатором продукції та послуг, операція за яким стала підставою для зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування, платник податку має право подати письмові пояснення та копії документів виключно до такої операції.
Подання письмових пояснень та копій документів до розрахунків коригування, у яких передбачено зменшення суми компенсації вартості товарів/послуг їх постачальнику, має право ініціювати отримувач (покупець), для чого:
отримувач (покупець) надсилає такі пояснення та копії документів постачальнику (продавцю) через електронний кабінет в електронній формі з накладенням кваліфікованого електронного підпису;
постачальник (продавець) подає такі пояснення та копії документів з накладенням кваліфікованого електронного підпису до контролюючого органу;
отримувачу (покупцю) надходить в електронний кабінет інформація щодо дати подання пояснень та копій документів постачальником (продавцем) і результату розгляду комісією регіонального рівня таких пояснень та копій документів.
Згідно з п.6 Порядку № 520 письмові пояснення та копії документів, зазначених у пункті 5 цього Порядку, платник податку має право подати до контролюючого органу протягом 365 календарних днів, що настають за датою виникнення податкового зобов`язання, відображеного в податковій накладній / розрахунку коригування. Платник податку має право подати письмові пояснення та копії документів до декількох податкових накладних / розрахунків коригування, якщо такі податкові накладні / розрахунки коригування складено на одного отримувача - платника податку за одним і тим самим договором або якщо в таких податкових накладних / розрахунках коригування відображено однотипні операції (з однаковими кодами товарів згідно з Українською класифікацією товарів зовнішньоекономічної діяльності (УКТ ЗЕД) або кодами послуг згідно з Державним класифікатором продукції та послуг (ДКПП)).
Пунктом 7 Порядку № 520 письмові пояснення та копії документів, зазначені у пункті 5 цього Порядку, платник податку подає до ДПС засобами електронного зв`язку в електронній формі з дотриманням вимогКодексута Законів України«Про електронні документи та електронний документообіг»та«Про електронні довірчі послуги».
Відповідно до п.п.9-12 Порядку № 520 письмові пояснення та копії документів, подані платником податку до контролюючого органу відповідно до пункту 4 цього Порядку, розглядає комісія регіонального рівня.
За результатами розгляду поданих письмових пояснень та копій документів комісія регіонального рівня протягом 5 робочих днів, що настають за днем отримання пояснень та копій документів, поданих відповідно до пункту 4 цього Порядку:
або приймає рішення про реєстрацію податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі та надсилає його платнику податку засобами електронного зв`язку в електронній формі з дотриманням вимог Кодексу та Законів України «Про електронні документи та електронний документообіг» та «Про електронні довірчі послуги» за формою згідно з додатком 1 до цього Порядку;
або надсилає повідомлення про необхідність надання додаткових пояснень та/або документів, необхідних для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі (далі - Повідомлення), засобами електронного зв`язку в електронній формі з дотриманням вимог Кодексу та Законів України«Про електронні документи та електронний документообіг»та «Про електронні довірчі послуги»за формою згідно з додатком 2 до цього Порядку з пропозицією щодо надання платником податку додаткових пояснень та копій документів на підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній / розрахунку коригування;
або приймає рішення про відмову в реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі у разі надання платником податку копій документів, складених/оформлених із порушенням законодавства, та надсилає його платнику податку засобами електронного зв`язку в електронній формі з дотриманням вимог Кодексу та Законів України «Про електронні документи та електронний документообіг» та «Про електронні довірчі послуги» за формою згідно з додатком 1 до цього Порядку.
Платник податку має право подати до контролюючого органу додаткові пояснення та копії документів на підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній / розрахунку коригування, протягом 5 робочих днів з дня, наступного за днем отримання Повідомлення.
Додаткові письмові пояснення та копії документів, зазначені в абзаці шостому цього пункту, платник податку подає до ДПС засобами електронного зв`язку в електронній формі з дотриманням вимогКодексута Законів України«Про електронні документи та електронний документообіг»та«Про електронні довірчі послуги».
За результатами розгляду поданих додаткових пояснень та копій документів комісія регіонального рівня протягом 5 робочих днів, що настають за днем їх отримання, приймає рішення про реєстрацію / відмову в реєстрації податкових накладних / розрахунків коригування в Реєстрі та надсилає його платнику податку засобами електронного зв`язку в електронній формі з дотриманням вимог Кодексу та Законів України «Про електронні документи та електронний документообіг» та «Про електронні довірчі послуги» за формою згідно з додатком 1 до цього Порядку.
Якщо платник податку не надав додаткових пояснень та копій документів на підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній / розрахунку коригування, комісія регіонального рівня приймає рішення про відмову в реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі протягом 5 робочих днів, що настають за днем граничного строку їх подання, визначеного абзацом шостим цього пункту, та надсилає його платнику податку засобами електронного зв`язку в електронній формі з дотриманням вимогКодексута Законів України«Про електронні документи та електронний документообіг»та«Про електронні довірчі послуги»за формою згідно з додатком 1 до цього Порядку.
Комісія регіонального рівня приймає рішення про відмову в реєстрації податкової накладної/ розрахунку коригування в Реєстрі в разі:
ненадання / часткового надання додаткових письмових пояснень та копій документів стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній / розрахунку коригування, реєстрацію яких зупинено в Реєстрі, при отриманні Повідомлення;
та/або надання платником податку копій документів, складених/оформлених із порушенням законодавства.
Рішення про реєстрацію або відмову в реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі набирає чинності в день прийняття відповідного рішення.
Рішення комісії регіонального рівня про відмову в реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі може бути оскаржено в адміністративному або судовому порядку.
Судами встановлено, що реєстрацію податкових накладних позивача зупинено з тих підстав, що обсяг постачання товару/послуги 1206, перевищує величину залишку, визначеного як різниця обсягу придбання такого товару/послуги та обсягу його постачання, що відповідає П.1 Критеріїв ризиковості здійснення операцій (додаток З Порядку). Додатково повідомляємо: показник "D"=8.8447%, "P"=0. Запропоновано надати пояснення та копії документів, достатніх для прийняття рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних.
При цьому підприємством надано пояснення та копії документів на підтвердження господарських операцій.
При цьому, як вбачається зі змісту спірних рішень про реєстрацію або відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, в ньому зазначено про ненадання платником податку додаткових пояснень та копій документів стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній / розрахунку коригування, реєстрацію яких зупинено в Єдиному реєстри податкових накладних, при отриманні повідомлення про необхідність надання додаткових пояснень та/або документів, необхідних для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію податкової накладної / розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних платником податку.
Однак, розділ Додаткова інформація (зазначити конкретні документи) не містить жодних даних, що свідчить про не надання комісією належної оцінки, які ж саме документи платником податку не було подано, і яким чином це унеможливило реєстрацію податкової накладної в ЄРПН.
Стосовно зазначення про необхідність надання додаткових документів визначених у повідомленнях від 29.11.2023, слід зазначити, що у вказаному повідомлені стоїть відмітка про неподання документів, а саме: Первинні документи щодо постачання /придбання товарів/послуг, зберігання, навантаження/розвантаження продукції, складські документи (інвентаризаційні описи), у тому числі рахунки-фактури /інвойси, накладні, в приписці до даного пункту, у дужках, зазначено, що документи, які не надано платником необхідно підкреслити.
Однак, вказане повідомлення не містить жодних підкреслень, що свідчить про не надання комісією належної оцінки, які ж саме документи платником податку не було подано, і яким чином це унеможливило реєстрацію податкової накладної в ЄРПН.
У відзиві на адміністративний позов відповідач посилався на ненадання платником податку копій складських документів.
Варто зазначити, що відповідно до ст. 961 Цивільного кодексу України, складські документи за своєю правовою природою є документами, які видаються на виконання договору складського зберігання.
Також, документи щодо навантаження, розвантаження продукції за своєю правовою природою є документами на підтверджують факт тільки вчинення таких дій.
Поряд з вказаним, в межах спірних правовідносин, відповідачем не було обґрунтовано, яким чином відсутність первинних документів щодо придбання товарів, транспортування від постачальника, навантаження, розвантаження продукції, складські документи (інвентаризаційні описи), впливає на реальність здійснення господарської операції та, як наслідок, правомірність формування позивачем податкової накладної.
Слід зазначити, що саме лише зазначення про відсутність документів не є достатньою підставою для відмови в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування, оскільки контролюючим органом повинно бути зазначено об`єктивні обставини, які перешкоджають реєстрації податкової накладної з урахуванням відсутності таких документів, при цьому, обов`язково повинна бути надана оцінка тим документам, що фактично подано платником податку.
В оскаржуваному рішенні контролюючим органом не обґрунтовано чому документи платника не є достатніми для прийняття комісією ДПС рішення про реєстрацію податкових накладних/розрахунку коригування, які документи платник податків має надати для обґрунтованого рішення щодо реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування.
Оскільки рішення суб`єкта владних повноважень не містять чіткої підстави його прийняття, це свідчить про їх необґрунтованість.
Платником податків надані до повідомлення контролюючому органу документи на підтвердження зазначеної у податкових накладних операцій, а саме: договори поставок № 72962 від 06.11.2023, № 73060 від 09.11.2023, № 73215 від 15.11.2023, видаткові накладні № 16 від 06.11.2023, № 17 від 06.11.2023, № 19 від 06.11.2023, № 20 від 09.11.2023, № 21 від 15.11.2023, що підтверджують факт постачання товару; Акти приймання - передавання зерна № 656 від 06.11.2023, № 655 від 06.11.2023, № 654 від 06.11.2023, № 657 від 06.11.2023, № 681 від 09.11.2023, № 711 від 15.11.2023; платіжні доручення № 101009 від 20.10.2022 про оплату товару згідно договору № 64771 від 13.10.2022, № 110315 від 07.11.2023 про оплату товару згідно договору № 72962 від 06.11.2023,№ 110316 від 07.11.2023 про оплату товару згідно договору № 72962 від 06.11.2023, № 110317 від 07.11.2023 про оплату товару згідно договору № 72962 від 06.11.2023, № 110318 від 07.11.2023 про оплату товару згідно договору № 72962 від 06.11.2023, № 110570 від 10.11.2023 про оплату товару згідно договору № 73060 від 09.11.2023, № 111149 від 15.11.2023 про оплату товару згідно договору № 73215 від 15.11.2023; виписки з банківського рахунку про зарахування коштів контрагентом ТОВ «Оптімусагро-Трейд», таблиця даних платника податку на додану вартість, в якій наведено код товарів / послуг, як таких, що постачаються на постійній основі, а саме код УКТЗЕД 120600 (найменування товару - насіння соняшнику, подрібнене або неподрібнене); договір оренди землі від 20.12.2012; договір суборенди земельної ділянки від 18.06.2019; повідомлення про об`єкти оподаткування або об`єкти, пов`язані з оподаткуванням або через які провадиться діяльність від 02.09.2020; повідомлення про об`єкти оподаткування або об`єкти, пов`язані з оподаткуванням або через які провадиться діяльність від 26.08.2020; повідомлення про об`єкти оподаткування або об`єкти, пов`язані з оподаткуванням або через які провадиться діяльність від 14.12.2020; повідомлення про об`єкти оподаткування або об`єкти, пов`язані з оподаткуванням або через які провадиться діяльність від 07.02.2022; повідомлення про об`єкти оподаткування або об`єкти, пов`язані з оподаткуванням або через які провадиться діяльність від 08.02.2022; договори складського зберігання № 19МЖ від 07.07.2023, № 95МЖ від 27.09.2023; договори поставки № 72962 від 06.11.2023, № 73060 від 09.11.2023, № 73215 від 15.11.2023.
Також, слід зазначити, що в надісланій позивачу квитанції про зупинення реєстрації податкової накладної не було зазначено вичерпного переліку документів, необхідних для прийняття рішення про реєстрацію податкових накладних в ЄРПН.
В цьому випадку використання податковим органом загального пункту щодо різновидів оцінки за критеріями ризику є неконкретизованим та призводить до необґрунтованого обмеження права платника податків бути обізнаним у моделюванні поведінки та таким, що не повідомлений про необхідність надання документів за вичерпним і зрозумілим переліком.
Верховний Суд у постанові від 01.02.2023 у справі № 2240/2900/18 зазначив, що при вирішенні питання про реєстрацію податкових накладних адміністративний суд не досліджує зміст господарських правовідносин. Завдання суду полягає у дослідженні документів первинного бухгалтерського обліку в аспекті їх належності для цілей підтвердження реальності господарських операцій. Необхідність підтвердження реальності господарських операцій переслідує публічно-правові цілі - встановлення належності виконання платниками податків визначених законодавством податкових обов`язків.
У постанові від 04.08.2021 у справі № 0840/4088/18 Верховний Суд зауважив, що можливість надання платником податків вичерпного переліку документів на підтвердження правомірності формування та подання податкової накладної прямо залежить від чіткого визначення контролюючим органом конкретного виду критерію оцінки ступеня ризиків, тоді як вживання контролюючим органом загального посилання на відповідний пункт Критеріїв ризиковості платника податку, без наведення відповідного положення, є неконкретизованим та призводить до необґрунтованого обмеження прав платника податків. Таким чином, якщо таке рішення контролюючого органу не містить та/або відповідним контролюючим органом чітко не зазначено, якому саме критерію ризикованості платника податку відповідав такий платник, і не вказано документів, яких платником податків не було подано контролюючому органу на підтвердження реальності господарських операцій, таке рішення контролюючого органу є прийнятим не у відповідності до вимог чинного податкового законодавства.
При вирішенні справи суд також виходить із того, що спірне рішення Комісії є актом індивідуальної дії.
Правовий акт індивідуальної дії - це виданий суб`єктом владних повноважень документ, прийнятий із метою реалізації положень нормативно-правового акту (актів) щодо конкретної життєвої ситуації, який не містить загальнообов`язкових правил поведінки та стосується прав і обов`язків лише чітко визначеного суб`єкта (суб`єктів), якому (яким) він адресований.
Загальними вимогами, які висуваються до актів індивідуальної дії, як акта правозастосування, є його обґрунтованість та вмотивованість, тобто наведення податковим органом конкретних підстав його прийняття (фактичних і юридичних), а також переконливих і зрозумілих мотивів його прийняття. Крім того, акти, що затверджують критерії ризиковості здійснення операцій мають на меті встановити норми права, які зачіпають права, свободи й законні інтереси громадян, а відтак підлягають обов`язковій реєстрації у порядку, визначеному діючим законодавством.
Аналогічна правова позиція викладена у постанові Верховного Суду від 02.04.2019 у справі № 822/1878/18.
Разом з тим, оскаржуване рішення контролюючого органу не відповідає критеріям чіткості та зрозумілості актів індивідуальної дії, та породжує їх неоднозначне трактування, що в свою чергу впливає на можливість реалізації права або виконання обов`язку платником податків виконати юридичне волевиявлення суб`єкта владних повноважень.
Тобто, первинним об`єктом судового дослідження в даній справі є обставини, за яких відповідач вчинив дії про зупинення реєстрації податкових накладних/ розрахунків коригування. Підставою для таких дій мають бути: чіткі критерії оцінки ступеня ризиків відповідних господарських операцій; конкретний перелік документів, перелік яких встановлений податковим законодавством.
Головною рисою індивідуальних актів є їхня конкретність (гранична чіткість), а саме: чітке формулювання конкретних юридичних волевиявлень суб`єктами адміністративного права, які видають такі акти; розв`язання за їх допомогою конкретних, а саме індивідуальних, справ або питань, що виникають у сфері державного управління; чітка визначеність адресата, конкретної особи або осіб; виникнення конкретних адміністративно-правових відносин, обумовлених цими актами; чітка відповідність такого акту нормам чинного законодавства.
Вказана правова позиція висловлена у постанові Верховного Суду від 06.03.2018 у справі № 826/4475/16.
Слід зазначити, що позиція відповідача щодо ненадання платником податку копій документів, згідно з № 1165, Порядку № 520, є необґрунтованою, а в спірних рішеннях не наведено обґрунтувань причин відмови в реєстрації податкових накладних, складених Фермерським господарством «Аграрада».
Слід наголосити, що здійснення моніторингу відповідності податкових накладних/розрахунків коригування критеріям оцінки ступеня ризиків є превентивним заходом, спрямованим на убезпечення від безпідставного формування податкового кредиту за операціями, що не підтверджені первинними документами або підтверджені платником податку копіями документів, які складені з порушенням законодавства. Здійснення моніторингу не повинно підміняти за своїм змістом проведення податкових перевірок як способу реалізації владних управлінських функцій податкового органу.
Тобто, в межах даної спірної ситуації, приймаючи рішення про реєстрацію податкової накладні в ЄРПН контролюючий орган не повинен здійснювати повний аналіз господарських операцій позивача на предмет їх реальності. Змістовна оцінка господарської операції може бути проведена лише за результатом здійснення податкової перевірки, підстави та порядок проведення якої визначені ПК України.
Така правова позиція вже неодноразово викладалась Верховним Судом, зокрема у постановах від 23.10.2018 у справі № 822/1817/18, від 21.05.2019 справі № 0940/1240/18, від 12.11.2019 у справі № 816/2183/18.
Відповідно до статті 77 КАС України, кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу. В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.
Зважаючи на викладене вище, окружний суд дійшов правильного висновку, що рішення комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних Головного управління ДПС у Донецькій області: № 10152679/41629509 від 13.12.2023 про відмову в реєстрації податкової накладної № 11 від 06.11.2023, № 10152678/41629509 від 13.12.2023 про відмову в реєстрації податкової накладної № 12 від 06.11.2023; № 10152676/41629509 від 13.12.2023 про відмову в реєстрації податкової накладної № 13 від 06.11.2023; № 10152675/41629509 від 13.12.2023 про відмову в реєстрації податкової накладної Фермерського господарства «Аграрада» № 14 від 06.11.2023; №10152674/41629509 від 13.12.2023 про відмову в реєстрації податкової накладної Фермерського господарства «Аграрада» № 15 від 09.11.2023; № 10152672/41629509 від 13.12.2023 про відмову в реєстрації податкової накладної № 16 від 15.11.2023, є протиправними та такими, що підлягають скасуванню.
Слід також урахувати, що чинним законодавством покладено на Державну податкову службу України обов`язок щодо прийняття рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних або відмову у реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних. Тобто, фіскальному органу надано права вільно обирати одне з двох рішень, яке на його думку є законодавчо обґрунтованим та правильним. А отже, свобода розсуду фіскального органу, у разі встановлення судом протиправності відмови у реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, звужується до єдиного юридично допустимого рішення, в даному випадку рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних.
Ураховуючи викладене вище, колегія суддів погоджується з судом першої інстанції про наявність правових підстав для зобов`язання Державної податкової служби України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних податкові накладні, подані Фермерським господарством «Аграрада» датою їх подання на реєстрацію.
Аналогічну правову позицію щодо способу відновлення порушеного права платника податків висловлено Верховним Судом у постановах від 12.04.2023 по справі №500/1836/22, від 27.04.2023 по справі №460/8040/20, від 20.04.2023 у справі №380/4746/22, від 06.03.2024 по справі №440/3706/23, від 11.04.2024 по справі №500/4244/22.
Колегія суддів щодо доводів апелянта в цій частині вважає за необхідне зазначити, що на законодавчому рівні поняття «дискреційні повноваження» суб`єкта владних повноважень відсутнє. У судовій практиці сформовано позицію щодо поняття дискреційних повноважень, під якими слід розуміти такі повноваження, коли у межах, які визначені законом, адміністративний орган має можливість самостійно (на власний розсуд) вибирати один з кількох варіантів конкретного правомірного рішення. Водночас, повноваження державних органів не є дискреційними, коли є лише один правомірний та законно обґрунтований варіант поведінки суб`єкта владних повноважень. Тобто, у разі настання визначених законодавством умов відповідач зобов`язаний вчинити конкретні дії і, якщо він їх не вчиняє, його можна зобов`язати до цього в судовому порядку.
Верховним Судом у постанові від 25 листопада 2022 року у справі № 320/3484/21 вказано, що зобов`язання ДПС України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних подані податкові накладні датою її фактичного направлення/надходження, є дотримання судом гарантій на те, що спір між сторонами буде остаточно вирішений, та є належним способом захисту порушеного права.
У цьому випадку суд не вважає повноваження ДПС України, як дискреційними, оскільки даний суб`єкта владних повноважень не наділений повноваженнями за конкретних фактичних обставин діяти не за законом, а на власний розсуд.
Відповідно до судової практики Європейського суду з прав людини (рішення по справі «Олссон проти Швеції» від 24 березня 1988 року) запорукою вірного застосування дискреційних повноважень є високий рівень правової культури державних службовців, водночас, суди повинні відновлювати порушене право шляхом зобов`язання суб`єкта владних повноважень, у тому числі колегіальний орган, прийняти конкретне рішення про надання можливості, якщо відмова визнана неправомірною, а інших підстав для відмови не вбачається.
Слід заначити, що відповідно до статті 17 Закону України «Про виконання рішень та застосування практики Європейського суду з прав людини» практика ЄСПЛ підлягає застосуванню судами як джерело права.
Відповідно до частин першої, другої статті 77 КАС України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу. В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.
Надаючи оцінку всім доводам учасників справи, судова колегія також враховує рішення ЄСПЛ по справі «Ґарсія Руіз проти Іспанії» (Garcia Ruiz v. Spain), заява № 30544/96, п. 26, ECHR 1999-1, в якому суд зазначив, що «…хоча пункт 1 статті 6 Конвенції зобов`язує суди обґрунтовувати свої рішення, це не може розумітись як вимога детально відповідати на кожний довід…».
Отже, розглянувши подані документи, всебічно і повно з`ясувавши всі фактичні обставини, на яких ґрунтуються позовні вимоги, об`єктивно оцінивши докази, які мають юридичне значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, колегія суддів приходить до висновку, що місцевий суд прийняв рішення з дотриманням як матеріального так і процесуального права, а позовні вимоги підлягають задоволенню.
Як було зазначено вище, суд апеляційної інстанції здійснює перегляд судового рішення в межах доводів апеляційної скарги, які в свою чергу, не спростовують висновків місцевого суду.
При цьому, посилання в апеляційній скарзі на правові висновки Верховного Суду не можуть вважатися релевантними, з огляду на відмінні фактичні обставини справи.
Зазначені апелянтом судові рішення прийнято Верховним Судом за інших обставин справи та правовідносин, а тому, викладені в них висновки не підлягають застосуванню при вирішенні спору у нинішній справі.
Відповідно до положень ч. 1 ст. 316 КАС України суд апеляційної інстанції залишає апеляційну скаргу без задоволення, а рішення або ухвалу суду без змін, якщо визнає, що суд правильно встановив обставини справи та ухвалив судове рішення з додержанням норм матеріального і процесуального права.
Як було зазначено вище, оскарженим рішенням за рахунок бюджетних асигнувань відповідача 1 стягнуто витрати на правничу допомогу в сумі 3000,00 грн.
Апеляційна скарга відповідача 1 не містить доводів незгоди з рішенням суду в цій частині, тому апеляційним судом не надається оцінка висновкам окружного суду в частині розподілу витрат на правничу допомогу.
Керуючись статями 291, 308, 311, 315, 316, 321, 322, 325, 328, 329, 331 Кодексу адміністративного судочинства України, суд,
ПОСТАНОВИВ:
Апеляційну скаргу Головного управління ДПС у Донецькій області залишити без задоволення.
Рішення Донецького окружного адміністративного суду від 26 червня 2024 року в справі № 200/2316/24 залишити без змін.
Повне судове рішення 05 вересня 2024 року.
Постанова набирає законної сили з дати її прийняття та може бути оскаржена безпосередньо до Верховного Суду протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення в порядку, передбаченому статтею 328 Кодексу адміністративного судочинства України.
Колегія суддівІ. В. Сіваченко
А. А. Блохін
Т. Г. Гаврищук
Суд | Перший апеляційний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 05.09.2024 |
Оприлюднено | 09.09.2024 |
Номер документу | 121416324 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи з приводу адміністрування податків, зборів, платежів, а також контролю за дотриманням вимог податкового законодавства, зокрема щодо реалізації податкового контролю |
Адміністративне
Перший апеляційний адміністративний суд
Сіваченко Ігор Вікторович
Адміністративне
Перший апеляційний адміністративний суд
Сіваченко Ігор Вікторович
Адміністративне
Перший апеляційний адміністративний суд
Сіваченко Ігор Вікторович
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні