Харківський окружний адміністративний суд 61022, м. Харків, майдан Свободи, 6, inbox@adm.hr.court.gov.ua, ЄДРПОУ: 34390710
РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
25 червня 2024 р. № 520/236/24
Харківський окружний адміністративний суд у складі головуючого судді Тітова О.М. розглянувши за правилами спрощеного позовного провадження справу за позовом ОСОБА_1 ( АДРЕСА_1 , код НОМЕР_1 ) до Департаменту реєстрації Харківської міської ради (майдан Павлівський, 4,м. Харків, Харківська обл., Харківський р-н,61003, код ЄДРПОУ 40214227), Державного реєстратора прав на нерухоме майно Департаменту реєстрації Харківської міської ради Ісаєнко Ірина Анатоліївна ( АДРЕСА_2 ), Державний реєстратор прав на нерухоме майно Департаменту реєстрації Харківської міської ради Березняк Оксана Миколаївна ( АДРЕСА_2 ), Державний реєстратор прав на нерухоме майно Департаменту реєстрації Харківської міської ради Вєлєва Анастасія Олексіївна ( АДРЕСА_2 ), Державний реєстратор прав на нерухоме майно Департаменту реєстрації Харківської міської ради Глотова Катерина Олексіївна (майдан Павлівський, буд. 4,м. Харків,Харківська обл., Харківський р-н,61003), Державний реєстратор прав на нерухоме майно Департаменту реєстрації Харківської міської ради Сендик-Полянська Ірина Михайлівна (майдан Павлівський, буд. 4,м. Харків,Харківська обл., Харківський р-н,61003), Державний реєстратор прав на нерухоме майно Департаменту реєстрації Харківської міської ради Харківської області Хаткевич Інга Іванівна (майдан Павлівський, буд. 4,м. Харків,Харківська обл., Харківський р-н,61003), Державний реєстратор прав на нерухоме майно Департаменту реєстрації Харківської міської ради Щербак Юлія Володимирівна ( АДРЕСА_2 ), треті особи: Дворічанська селищна рада Куп`янського району Харківської області (вул. Слобожанська, буд. 8,смт Дворічна, Харківська обл., Куп`янський р-н,62702, код ЄДРПОУ04397037), Головне управління Держгеокадастру у Харківській області (вул. Космічна, 21, 8-9 поверх, м. Харків, Харківська обл., Харківський р-н,61165, код ЄДРПОУ39792822) про визнання протиправним та скасування рішення, зобов`язання вчинити певні дії, -
В С Т А Н О В И В:
ОСОБА_1 ( АДРЕСА_1 , код НОМЕР_2 ) звернулась до Харківського окружного адміністративного суду з адміністративним позовом до Департаменту реєстрації Харківської міської ради (майдан Павлівський, 4,м. Харків, Харківська обл., Харківський р-н,61003, код ЄДРПОУ 40214227), Державного реєстратора прав на нерухоме майно Департаменту реєстрації Харківської міської ради Ісаєнко Ірина Анатоліївна ( АДРЕСА_2 ), Державного реєстратора прав на нерухоме майно Департаменту реєстрації Харківської міської ради Березняк Оксана Миколаївна (майдан Павлівський, буд. 4,м. Харків,Харківська обл., Харківський р-н,61003), Державного реєстратора прав на нерухоме майно Департаменту реєстрації Харківської міської ради Вєлєва Анастасія Олексіївна (майдан Павлівський, буд. 4,м. Харків,Харківська обл., Харківський р-н,61003), Державного реєстратора прав на нерухоме майно Департаменту реєстрації Харківської міської ради Глотова Катерина Олексіївна (майдан Павлівський, буд. 4,м. Харків, Харківська обл., Харківський р-н,61003), Державного реєстратора прав на нерухоме майно Департаменту реєстрації Харківської міської ради Сендик-Полянська Ірина Михайлівна (майдан Павлівський, буд. 4,м. Харків, Харківська обл., Харківський р-н,61003), Державного реєстратора прав на нерухоме майно Департаменту реєстрації Харківської міської ради Харківської області Хаткевич Інга Іванівна (майдан Павлівський, буд. 4,м. Харків, Харківська обл., Харківський р-н,61003), Державного реєстратора прав на нерухоме майно Департаменту реєстрації Харківської міської ради Щербак Юлія Володимирівна ( АДРЕСА_2 ), треті особи: Дворічанська селищна рада Куп`янського району Харківської області (вул. Слобожанська, буд. 8,смт Дворічна, Харківська обл., Куп`янський р-н,62702, код ЄДРПОУ04397037), Головне управління Держгеокадастру у Харківській області (вул. Космічна, 21, 8-9 поверх, м. Харків, Харківська обл., Харківський р-н,61165, код ЄДРПОУ39792822), в якому, з урахуванням уточнених позовних вимог, просить суд:
Визнати протиправним та скасувати рішення Державних реєстраторів Департаменту реєстрації Харківської міської ради:
- Ісаєнко Ірини Анатоліївни про анулювання інших речових прав, а саме права оренди на земельні ділянки, з кадастровим номером: 6321882500:04:000:0208, площею 12.5712 га (індексний номер рішення 70779474 від 19.12.2023 року) та 6321882500:06:000:0095 площею 9.0093 га (індексний номер рішення 70778098 від 19.12.2023 року) та зобов`язати Департамент реєстрації Харківської міської ради вилучити з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно та Реєстру прав власності записи Державного реєстратора Департаменту реєстрації Харківської міської ради Ісаєнко Ірини Анатоліївни про анулювання інших речових прав, а саме права оренди на земельну ділянку, з кадастровими номерами: 6321882500:04:000:0208, площею 12.5712 га (індексний номер рішення 70779474 від 19,12.2023 року) та 6321882500:06:000:0095 площею 9.0093 га (індексний номер рішення 70778098 від 19.12.2023 року);
- ОСОБА_2 про анулювання інших речових прав, а саме права оренди на земельні ділянки, з кадастровим номером: 6321882500:06:000:0096 (індексний номер рішення 70776315 від 19.12.2023 року) та зобов`язати Департамент реєстрації Харківської міської ради вилучити з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно та Реєстру прав власності запис Державного реєстратора Департаменту реєстрації Харківської міської ради Березняк Оксани Миколаївни про анулювання інших речових прав, а саме права оренди на земельну ділянку, з кадастровим номером. 6321882500:06:000:0096 (індексний номер рішення 70776315 від 19.12.2023 року);
- ОСОБА_3 про анулювання інших речових прав, а саме права оренди на земельні ділянки, з кадастровим номером: 6321855100:08:000:0165, площею 26.115 га (індексний номер рішення 70777927 від 19.12.2023 року) та зобов`язати Департамент реєстрації Харківської міської ради вилучити з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно та Реєстру прав власності запис Державного реєстратора Департаменту реєстрації Харківської міської ради Вєлєвої Анастасії Олексіївни про анулювання інших речових прав, а саме права оренди на земельну ділянку, з кадастровим номером: 6321855100:08:000:0165, площею 26.115 га (індексний номер рішення 70777927 від 19.12.2023 року).
- ОСОБА_4 про анулювання інших речових прав, а саме права оренди на земельні ділянки, з кадастровим номером: 6321882500:06:000:0097 (індексний номер рішення 70777930 від 19.12.2023 року) та зобов`язати Департамент реєстрації Харківської міської ради вилучити з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно та Реєстру прав власності запис Державного реєстратора Департаменту реєстрації Харківської міської ради Глотової Катерини Олексіївни про анулювання інших речових прав, а саме права оренди на земельну ділянку, з кадастровим номером: 6321882500:06:000:0097 (індексний номер рішення 70777930 від 19.12.2023 року);
- ОСОБА_5 про анулювання інших речових прав, а саме права оренди на земельні ділянки, з кадастровим номером: 6321882500:03:000:0035, площею 7 га (індексний номер рішення 70774586 від 19.12.2023 року) та 6321882500:05:000:0078 площею 47.5876 га (індексний номер рішення 70773821 від 19.12.2023 року) та зобов`язати Департамент реєстрації Харківської міської ради вилучити з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно та Реєстру прав власності записи Державного реєстратора Департаменту реєстрації Харківської міської ради Сендик-Полянської Ірини Михайлівни про анулювання інших речових прав, а саме права оренди на земельну ділянку, з кадастровими номерами: 6321882500:03:000:0035, площею 7 га (індексний номер рішення 70774586 від 19.12.2023 року) та 6321882500:05:000:0078 площею 47.5876 га (індексний номер рішення 70773821 від 19.12.2023 року);
- ОСОБА_6 про анулювання інших речових прав, а саме права оренди на земельні ділянки, з кадастровим номером: 6321882500:03:000:0036 площею 19.5209 га (індексний номер рішення 70773743 від 19.12.2023 року) та зобов`язати Департамент реєстрації Харківської міської ради вилучити з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно та Реєстру прав власності запис Державного реєстратора Департаменту реєстрації Харківської міської ради Хаткевич Інги Іванівни про анулювання інших речових прав, а саме права оренди на земельну ділянку, з кадастровим номером: 6321882500:03:000:0036 площею 19.5209 га (індексний номер рішення 70773743 від 19.12.2023 року);
- ОСОБА_7 про анулювання інших речових прав, а саме права оренди на земельні ділянки, з кадастровим номером: 6321885000:04:000:0329 (індексний номер рішення 70780312 від 19.12.2023 року) та 6321882500:01:000:0264 (індексний номер рішення 70780986 від 19.12.2023 року) та зобов`язати Департамент реєстрації Харківської міської ради вилучити з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно та Реєстру прав власності запис Державного реєстратора Департаменту реєстрації Харківської міської ради Щербак Юлії Володимирівни про анулювання інших речових прав, а саме права оренди на земельну ділянку, з кадастровими номерами: 6321885000:04:000:0329 (індексний номер рішення 70780312 від 19.12.2023 року) та 6321882500:01:000:0264 (індексний номер рішення 70780986 від 19.12.2023 року).
В обґрунтування позовних вимог позивач зазначив про те, що оскаржувані рішення державних реєстраторів Департаменту реєстрації Харківської міської ради, є протиправними та підлягають скасуванню, оскільки ними безпідставно обмежено права ОСОБА_1 , як добросовісного орендатора, що підтверджено рішенням Східного апеляційного господарського суду від 25.09.2023, з урахуванням змін від 06.10.2023.
Ухвалою Харківського окружного адміністративного суду прийнято позовну заяву до розгляду та відкрито спрощене провадження.
Представником відповідачів до суду надано відзив, в якому представник проти задоволення позовних вимог заперечував.
Указом Президента України від 24.02.2022 №64/2022, затвердженого Законом України №2102-IX, у зв`язку з військовою агресією Російської Федерації проти України, на підставі пропозиції Ради національної безпеки і оборони України, відповідно до пункту 20 частини першої статті 106 Конституції України, Закону України "Про правовий режим воєнного стану", введено в Україні воєнний стан із 05 години 30 хвилин 24 лютого 2022 року. Враховуючи викладене, суд розглядає справу за наявності безпечних умов для життя та здоров`я учасників процесу, суддів та працівників суду
Дослідивши матеріали справи, суд встановив наступне.
Відповідно до наказів виданих Головним Управлінням Держземагенства у Харківській області:
- № 398-СГ від 23.02.2015 Про затвердження документації із землеустрою та надання земельної ділянки в оренду;
- № 396-СГ від 23.02.2015 Про затвердження документації із землеустрою та надання земельної ділянки в оренду;
- № 397-СГ від 23.02.2015 Про затвердження документації із землеустрою та надання земельної ділянки в оренду;
- № 399-СГ від 23.02.2015 Про затвердження документації із землеустрою та надання земельної ділянки в оренду;
- № 510-СГ від 11.03.2015 Про затвердження документації із землеустрою та надання земельної ділянки в оренду;
- № 4674-СГ від 22.12.2015 Про затвердження документації із землеустрою та надання земельної ділянки в оренду;
- № 4673-СГ від 22.12.2015 Про затвердження документації із землеустрою та надання земельної ділянки в оренду;
- № 4671-СГ від 22.12.2015 Про затвердження документації із землеустрою та надання земельної ділянки в оренду;
- № 4731-СГ від 23.12.2015 Про затвердження документації із землеустрою та надання земельної ділянки в оренду;
- № 270-СГ від 16.01.2016 Про надання в оренду земельної ділянки) між ОСОБА_1 та Головним Управлінням Держземагенства у Харківській області було укладено договори оренди земельної ділянки, зокрема:
- договір оренди земельних ділянок, укладені між Головним управлінням Держземагенства у Харківській області та ОСОБА_1 , з кадастровими номерами 6321882500:04:000:0208, площею 12.5712 га;
- договір оренди земельних ділянок, укладений між Головним Управлінням Держземагенства у Харківській області та ОСОБА_1 , з кадастровим номером 6321882500:06:000:0095 площею 9.0093 га, площею від 25.03.2015;
- договір оренди земельної ділянки, укладений між Головним управлінням Держземагенства у Харківській області та ОСОБА_1 , з кадастровим номером 6321882500:06:000:0096 площею 47.1218 від 26.03.2015;
- договір оренди земельної ділянки, укладений між Головним управлінням Держгеокадастру у Харківській області та ОСОБА_1 , з кадастровим номером 6321855100:08:000:0165, площею 26.1150 га від 08.06.2016;
- договір оренди земельної ділянки, укладений між Головним управлінням Держземагенства у Харківській області та ОСОБА_1 , з кадастровим номером 6321882500:06:000:0097 площею 18.0149 га від 25.03.2015;
- договір оренди земельної ділянки, укладені між Головним управлінням Держгеокадастру у Харківській області та ОСОБА_1 , з кадастровими номерами 6321882500:03:000:0035, площею 7 га від 28.12.2015;
- договір оренди земельної ділянки, укладений між Головним управлінням Держземагенства та ОСОБА_1 кадастровий номер 6321882500:05:000:0078 площею 47.5876 га від 25.03.2015;
- договір оренди земельної ділянки, укладений між Головним управлінням Держгеокадастру у Харківській області та ОСОБА_1 , з кадастровим номером 6321882500:03:000:0036 площею 19.5209 га від 28.12.2015;
- договір оренди земельних ділянок, укладений між Головним управлінням Держгеокадастру у Харківській області та ОСОБА_1 , з кадастровими номерами 6321885000:04:000:0329 від 08.06.2016 площею 7,1441 га;
- договір оренди земельних ділянок, укладений між Головним управлінням Держгеокадастру у Харківській області та ОСОБА_1 , з кадастровими номерами 6321882500:01:000:0264 від 28.12.2015 площею 13,7969 га;
У відповідності до вищевказаних договорів, ОСОБА_1 (Позивач) набула речові права, а саме право оренди строком на 49 років. Останньою вчасно сплачувалась орендна плата та земельні ділянки використовувались за своїм цільовим призначенням.
25 серпня 2022 року, Керівником Куп?янської окружної прокуратури Харківської області було подано до Господарського суду Харківської області позовну заяву в якій він просив визнати недійсним вищезазначені накази та договори оренди землі. Також, просив суд витребувати у ОСОБА_1 та Фермерського господарства «Фруктове+» (код ЄДРПОУ 44268763) вказані земельні ділянки у ведення держави в особі Дворічанської селищної ради Куп?янського району Харківської області (справа N?922/1378/22). В Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно, особою, яка має інше речове право (право оренди) була зазначена саме ОСОБА_1 .
Рішенням Господарського суду по справі № 922/1378/22 в позові було відмовлено в повному обсязі. В подальшому, Заступником прокурора Харківської області була подана апеляційна скарга по справі N?922/1378/22, яку розглядав Східний апеляційний господарський суд. 25 вересня 2023 року, за результатами розгляду справи, суд частково задовольнив вимоги прокурора, а саме: у задоволені вимог про визнання наказів та договорів оренди землі було відмовлено, проте судом змінено мотивувальну частину судового рішення від 25.09.2023 по справі № 922/1378/22.
Далі, 06.10.2023, колегія суддів Східного апеляційного господарського суду винесла ухвалу про виправлення помилок, якою, ухвалила:
« 1. Виправити описки у пунктах 4,5 та 13 резолютивної частини вступної та резолютивної частини постанови Східного апеляційного господарського суду від 25.09.2023 у справі N? 922/1378/22 не змінюючи суті даної постанови.
Вважати вірним такий текст:
в п.4 резолютивної частини - «Прийняти в цій частині нове рішення, яким витребувати у Фермерського господарства «Фруктове+» у віддання Держави в особі Дворічанської селищної ради Куп?янського району Харківської області земельні ділянки:», замість помилково вказаного - «Прийняти в цій частині нове рішення, яким зобов?язати ОСОБА_1 та Фермерське господарство «Фруктове+» повернути у віддання Держави в особі Дворічанської селищної ради Куп?янського району Харківської області земельні ділянки:».
19 грудня 2023 року Державними реєстратором прав на нерухоме майно Департаменту реєстрації Харківської міської ради: ОСОБА_8 , ОСОБА_2 , ОСОБА_9 , ОСОБА_4 , ОСОБА_5 , ОСОБА_6 , ОСОБА_7 , були прийняті рішення про анулювання інших речових прав, права оренди на земельні ділянки кадастрові номери: 6321882500:04:000:0208, площею 12.5712 га (індексний номер рішення 70779474 від 19.12.2023 року); 6321882500:06:000:0095 площею 9.0093 га (індексний номер рішення 70778098 від 19 12 2023 року); 6321882500:06:000:0096 (індексний номер рішення 70776315 від 19.12.2023 року); 6321855100:08:000:0165, площею 26.115 га (індексний номер рішення 70777927 від 19.12.2023 року); 6321882500 06 000 0097 (індексний номер рішення 70777930 від 19.12.2023 року); 6321882500:03.000.0035, площею 7 га (індексний номер рішення 70774586 від 19.12.2023 року); 6321882500:05:000:0078 площею 47.5876 га (індексний номер 70773821 від 19.12.2023 року); 6321882500:03:000:0036 площею 19.5209 га, індексним номер рішення 70773743 від 19.12.2023 року; 6321885000:04:000:0329 (індексний номер рішення 70780312 від 19.12.2023 року) та 6321882500:01:000:0264 (індексний номер рішення 70780986).
Позивач зазначив, що в результаті вищевказаних дій, порушено права ОСОБА_1 , на законне, вільне користування земельною ділянкою, а також безперешкодне її використання за цільовим призначенням.
Не погоджуючись із вказаними рішеннями, позивач звернувся до суду за захистом своїх прав.
Надаючи оцінку заявленим позовним вимогам, суд зазначає наступне.
На відносини, що виникають у сфері державної реєстрації речових прав на нерухоме майно, розміщене на території України, та обтяжень таких прав, поширюється Закон України «Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень» від 01.07.2004 №1952-IV (далі - Закон №1952-IV).
За змістом статті 2 Закону №1952-ІV державна реєстрація речових прав на нерухоме майно (далі - державна реєстрація прав) - офіційне визнання і підтвердження державою фактів виникнення, переходу або припинення прав на нерухоме майно, обтяження таких прав шляхом внесення відповідного запису до Державного реєстру речових прав на нерухоме майно.
Відповідно до частини першої статті 3 Закону №1952-ІV державна реєстрація прав є обов`язковою. Інформація про права на нерухоме майно та їх обтяження підлягає внесенню до Державного реєстру прав.
Згідно з частиною першою статті 4 цього Закону обов`язковій державній реєстрації підлягають речові права та обтяження на нерухоме майно, розміщене на території України, що належить фізичним та юридичним особам, державі в особі органів, уповноважених управляти державним майном, іноземцям та особам без громадянства, іноземним юридичним особам, міжнародним організаціям, іноземним державам, а також територіальним громадам в особі органів місцевого самоврядування, а саме: 1) право власності на нерухоме майно; 2) право володіння; право користування (сервітут); право користування земельною ділянкою для сільськогосподарських потреб (емфітевзис); право забудови земельної ділянки (суперфіцій); право господарського відання; право оперативного управління; право постійного користування та право оренди земельної ділянки; право користування (найму, оренди) будівлею або іншими капітальними спорудами, їх окремими частинами; іпотека; довірче управління майном; 3) інші речові права відповідно до закону; 4) податкова застава, предметом якої є нерухоме майно, та інші обтяження.
Загальний перелік повноважень державного реєстратора прав на нерухоме майно закріплено у статті 9 Закону №1952-ІV.
Так, згідно з частиною другою цієї статті державний реєстратор, поміж іншого:
1) встановлює відповідність заявлених прав і поданих документів вимогам законодавства, а також відсутність суперечностей між заявленими та вже зареєстрованими правами на нерухоме майно та їх обтяженнями, зокрема:
- відповідність обов`язкового дотримання письмової форми правочину та його нотаріального посвідчення (у випадках, встановлених законом);
- відповідність повноважень особи, яка подає документи на державну реєстрацію прав та їх обтяжень;
- відповідність відомостей про нерухоме майно, наявних у Державному реєстрі прав та поданих документах;
- наявність обтяжень прав на нерухоме майно, зареєстрованих відповідно до вимог цього Закону;
- наявність факту виконання умов правочину, з якими закон та/або договір (угода) пов`язує можливість проведення державної реєстрації виникнення, переходу, припинення прав на нерухоме майно або обтяження таких прав;
2) приймає рішення про державну реєстрацію прав та їх обтяжень, про відмову в державній реєстрації, про її зупинення, внесення змін до Державного реєстру прав;
9) здійснює інші повноваження, передбачені цим Законом та іншими законами України.
При цьому, згідно з частиною четвертою вищевказаної статті Закону №1952-ІV державний реєстратор самостійно приймає рішення про державну реєстрацію прав та їх обтяжень або відмову в такій реєстрації.
Відповідно до частини першої статті 15 Закону №1952-ІV державна реєстрація прав та їх обтяжень проводиться в такому порядку: 1) прийняття і перевірка документів, що подаються для державної реєстрації прав та їх обтяжень, реєстрація заяви; 2) встановлення факту відсутності підстав для відмови в державній реєстрації прав та їх обтяжень, зупинення розгляду заяви про державну реєстрацію прав та/або їх обтяжень; 3) прийняття рішення про державну реєстрацію прав та їх обтяжень, відмову в ній або зупинення державної реєстрації; 4) внесення записів до Державного реєстру прав; 5) видача свідоцтва про право власності на нерухоме майно у випадках, встановлених статтею 18 цього Закону; 6) надання витягів з Державного реєстру прав про зареєстровані права та/або їх обтяження.
Частинами другою, четвертою статті 15 Закону №1952-ІV визначено, що орган державної реєстрації прав, державні реєстратори зобов`язані надати до відома заявників інформацію про необхідний перелік документів для здійснення державної реєстрації прав. Перелік документів для здійснення державної реєстрації прав визначається Кабінетом Міністрів України у Порядку державної реєстрації прав на нерухоме майно та їх обтяжень.
Державній реєстрації підлягають виключно заявлені права та їх обтяження за умови їх відповідності законодавству і поданим документам.
Нормами частин першої, третьої і дев`ятої статті 16 Закону №1952-ІV передбачено, що заява про державну реєстрацію прав та їх обтяжень подається до органу державної реєстрації прав у паперовій або електронній формі у випадках, передбачених цим Законом.
Разом із заявою про державну реєстрацію прав та їх обтяжень у паперовій формі подаються оригінали документів, необхідних для державної реєстрації прав та їх обтяжень, їх копії, засвідчені в установленому порядку. У разі подання заяви про державну реєстрацію прав та їх обтяжень в електронній формі подаються оригінали електронних документів, необхідних для державної реєстрації прав та їх обтяжень, або електронні копії оригіналів документів, необхідних для державної реєстрації прав та їх обтяжень, виготовлені шляхом сканування таких документів у паперовій формі.
Відповідно до пункту 9 частини першої статті 27 Закону №1952-ІV державна реєстрація права власності та інших речових прав, крім державної реєстрації права власності на об`єкт незавершеного будівництва, проводиться на підставі рішення суду, що набрало законної сили, щодо права власності та інших речових прав на нерухоме майно.
За змістом пунктів 36-37 Порядку державної реєстрації прав на нерухоме майно та їх обтяжень (далі - Порядок №868), затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 17.10.2013 №868, для проведення державної реєстрації права власності та інших речових прав на нерухоме майно необхідними документами є документи, що підтверджують виникнення, перехід та припинення речових прав на нерухоме майно, поміж яких є рішення суду, що набрало законної сили, щодо права власності та інших речових прав на нерухоме майно.
Судом встановлено, що рішенням Господарського суду по справі № 922/1378/22 в позові було відмовлено в повному обсязі.
В подальшому, Заступником прокурора Харківської області була подана апеляційна скарга по справі N?922/1378/22, яку розглядав Східний апеляційний господарський суд. 25 вересня 2023 року, за результатами розгляду справи, суд частково задовольнив вимоги прокурора, а саме: у задоволені вимог про визнання наказів та договорів оренди землі було відмовлено, проте судом змінено мотивувальну частину судового рішення від 25.09.2023 по справі № 922/1378/22.
06.10.2023, колегія суддів Східного апеляційного господарського суду винесла ухвалу про виправлення помилок, якою, ухвалила:
« 1. Виправити описки у пунктах 4,5 та 13 резолютивної частини вступної та резолютивної частини постанови Східного апеляційного господарського суду від 25.09.2023 у справі N? 922/1378/22 не змінюючи суті даної постанови.
Вважати вірним такий текст:
в п.4 резолютивної частини - «Прийняти в цій частині нове рішення, яким витребувати у Фермерського господарства «Фруктове+» у віддання Держави в особі Дворічанської селищної ради Куп?янського району Харківської області земельні ділянки:», замість помилково вказаного - «Прийняти в цій частині нове рішення, яким зобов?язати ОСОБА_1 та Фермерське господарство «Фруктове+» повернути у віддання Держави в особі Дворічанської селищної ради Куп?янського району Харківської області земельні ділянки:».
19.12.2023 року Відповідачами були прийняті оскаржувані рішення про скасування на підставі поданих представником прокуратури заяв.
Разом з тим, частиною 3 статті 26 вищезазначеного Закону передбачено, що відомості про речові права, обтяження речових прав, внесені до Державного реєстру прав, не підлягають скасуванню та/або вилученню, крім випадків, передбачених пунктом 1 частини сьомої статті 37 цього Закону.
Абзацом другим цієї статті визначено, що у разі скасування рішення державного реєстратора про державну реєстрацію прав на підставі судового рішення чи визнання його прийнятим з порушенням цього Закону та анулювання у випадку, передбаченому пунктом 1 частини сьомої статті 37 цього Закону, на підставі рішення Міністерства юстиції України, а також у разі визнання на підставі судового рішення недійсними чи скасування на підставі судового рішення документів, на підставі яких проведено державну реєстрацію прав, скасування на підставі судового рішення державної реєстрації прав, що мало наслідком державну реєстрацію набуття речових прав, обтяжень речових прав, відповідні права чи обтяження припиняються. У разі якщо в Державному реєстрі прав, у тому числі в його невід`ємній архівній складовій частині, наявні відомості про речові права, обтяження речових прав, припинені у зв`язку з проведенням відповідної державної реєстрації, або якщо відповідним судовим рішенням також визнаються речові права, обтяження речових прав, одночасно з державною реєстрацією припинення речових прав чи обтяжень речових прав проводиться державна реєстрація набуття відповідних прав чи обтяжень. При цьому дата і час державної реєстрації набуття речових прав, обтяжень речових прав, що були припинені у зв`язку з проведенням відповідної державної реєстрації та наявні в Державному реєстрі прав, у тому числі в його невід`ємній архівній складовій частині, залишаються незмінними.
Тобто, у відповідності до вищезазначених норм до державного реєстру речових прав вноситься інформація щодо припинення відповідного права без прийняття рішення державним реєстратором про скасування такого права.
Крім того, стаття 31-1 Закону №1952-ІV закріплює особливості проведення реєстраційних дій на підставі судових рішень.
Так, цією статтею визначено, що реєстраційні дії на підставі судових рішень проводяться виключно на підставі рішень, отриманих у результаті інформаційної взаємодії Державного реєстру прав та Єдиного державного реєстру судових рішень, без подання відповідної заяви заявником.
Державна судова адміністрація України у день набрання законної сили судовим рішенням, яке передбачає набуття, зміну або припинення речових прав на нерухоме майно, обтяжень таких прав, внесення змін до записів Державного реєстру прав, зупинення реєстраційних дій, внесення запису про скасування державної реєстрації прав або скасування рішення державного реєстратора, забезпечує передачу до Державного реєстру прав примірника такого судового рішення.
Державний реєстратор, що перебуває у трудових відносинах з суб`єктом державної реєстрації прав, що забезпечує зберігання реєстраційних справ у паперовій формі, за місцезнаходженням відповідного майна у день надходження відповідного судового рішення формує та реєструє необхідну заяву або реєструє судове рішення про заборону вчинення дій, пов`язаних з державною реєстрацією прав, чи судове рішення про скасування відповідного судового рішення.
Проведення реєстраційних дій на підставі судових рішень здійснюється у порядку та строки, передбачені цим Законом, без справляння адміністративного збору.
Інформаційна взаємодія між Державним реєстром прав та Єдиним державним реєстром судових рішень здійснюється інформаційно-комунікаційними засобами в електронній формі у порядку, визначеному Міністерством юстиції України спільно з Державною судовою адміністрацією України.
Таким чином, у випадку проведення державної реєстрації на підставі судового рішення, державний реєстратор самостійно формує відповідну заяву та приймає рішення про проведення відповідних реєстраційних дій щодо припинення речового права.
З матеріалів справи та пояснень відповідачів, викладених у відзиві на позовну заяву, встановлено, що відповідачами були прийняті оскаржувані рішення на підставі поданих представником прокуратури заяв про скасування. До вищезазначених заяв додано, крім іншого, оригінал судового рішення у паперовому вигляді.
При цьому, ч.1 ст.31-1 Закону №1952-ІV визначає, що такі реєстраційні дії на підставі судових рішень проводяться виключно на підставі рішень, отриманих у результаті інформаційної взаємодії Державного реєстру прав та Єдиного державного реєстру судових рішень, без подання відповідної заяви заявником.
Враховуючи викладене, суд дійшов висновку, що Державними реєстраторами прав на нерухоме майно Департаменту реєстрації Харківської міської ради, протиправно вчинено реєстраційні дій щодо об`єктів нерухомого майна, а саме земельних ділянок з кадастровим номером: 6321882500:04:000:0208, площею 12.5712 га (індексний номер рішення 70779474 від 19.12.2023) та 6321882500:06:000:0095 площею 9.0093 га (індексний номер рішення 70778098 від 19.12.2023), з кадастровим номером: 6321882500:06:000:0096 (індексний номер рішення 70776315 від 19.12.2023), з кадастровим номером: 6321855100:08:000:0165, площею 26.115 га (індексний номер рішення 70777927 від 19.12.2023), з кадастровим номером: 6321882500:06:000:0097 (індексний номер рішення 70777930 від 19.12.2023), з кадастровим номером: 6321882500:03:000:0035, площею 7 га (індексний номер рішення 70774586 від 19.12.2023 року) та 6321882500:05:000:0078 площею 47.5876 га (індексний номер рішення 70773821 від 19.12.2023 року), з кадастровим номером: 6321882500:03:000:0036 площею 19.5209 га (індексний номер рішення 70773743 від 19.12.2023 року), з кадастровим номером: 6321885000:04:000:0329 (індексний номер рішення 70780312 від 19.12.2023 року) та 6321882500:01:000:0264 (індексний номер рішення 70780986 від 19.12.2023 року), про анулювання речового права.
Отже, оскаржувані рішення державних реєстраторів Департаменту реєстрації Харківської міської ради, є протиправними та такими, що підлягають скасуванню.
Щодо позовних вимог зобов`язального характеру, суд зазначає наступне.
Стаття 13 Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод (право на ефективний засіб юридичного захисту) гарантує, що кожен, чиї права та свободи, визнані в цій Конвенції, було порушено, має право на ефективний засіб юридичного захисту в національному органі, навіть якщо таке порушення було вчинене особами, які здійснювали свої офіційні повноваження.
Під ефективним засобом (способом) необхідно розуміти такий, що призводить до потрібних результатів, наслідків, дає найбільший ефект. Тобто ефективний спосіб захисту повинен забезпечити поновлення порушеного права, бути адекватним наявним обставинам.
Отже, обираючи спосіб захисту порушеного права, слід зважати й на його ефективність з точки зору статті 13 Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод.
Як вже зазначалось судом віще, нормативними актами у сфері державної реєстрації речових прав на нерухоме майно, розміщене на території України, та обтяжень таких прав передбачено, що відомості про речові права, обтяження речових прав, внесені до Державного реєстру прав, не підлягають вилученню, крім випадків, передбачених пунктом 1 частини сьомої статті 37 цього Закону.
Враховуючи викладене, позовні вимоги про зобов`язання Департамент реєстрації Харківської міської ради вилучити записи Державних реєстраторів прав на нерухоме майно з Державного реєстру прав на нерухоме майно та Реєстру прав власності на нерухоме майно задоволенню не підлягають.
В даному випадку, з урахуванням норм чинного законодавства, належним способом захисту порушеного права Позивача буде саме скасування рішень Відповідачів про анулювання речового права.
Відповідно до ст. 17 Закону України "Про виконання рішень та застосування практики Європейського суду з прав людини" при здійсненні судочинства суди застосовують Конвенцію про захист прав людини і основоположних свобод та практику Європейського суду з прав людини як джерело права.
Згідно із приписами ст. 6 Конвенції, кожен має право на справедливий і публічний розгляд його справи упродовж розумного строку незалежним і безстороннім судом, встановленим законом, який вирішить спір щодо його прав та обов`язків цивільного характеру.
Згідно зі ст. 13 Конвенції, кожен, чиї права та свободи, визнані в цій Конвенції, було порушено, має право на ефективний засіб юридичного захисту в національному органі, навіть якщо таке порушення було вчинене особами, які здійснювали свої офіційні повноваження.
При цьому Європейський суд з прав людини у рішенні від 29.06.2006 у справі "Пантелеєнко проти України" зазначив, що засіб юридичного захисту має бути ефективним, як на практиці, так і за законом.
У рішенні від 31.07.2003 року у справі "Дорани проти Ірландії" Європейським судом з прав людини зазначено, що поняття "ефективний засіб" передбачає запобігання порушенню або припиненню порушення, а так само встановлення механізму відновлення, поновлення порушеного права.
Водночас, у рішенні Європейського суду з прав людини у справі "Салах Шейх проти Нідерландів" зазначено, що ефективний засіб - це запобігання тому, щоб відбулося виконання заходів, які суперечать Конвенції, або настала подія, наслідки якої будуть незворотними. При вирішенні справи "Каіч та інші проти Хорватії" (рішення від 17 липня 2008 року) Європейський Суд з прав людини вказав, що для Конвенції було б неприйнятно, якби стаття 13 декларувала право на ефективний засіб захисту але без його практичного застосування. Таким чином, обов`язковим є практичне застосування ефективного механізму захисту. Протилежний підхід суперечитиме принципу верховенства права.
З врахуванням вищевикладеного слід дійти висновку, що обраний судом спосіб захисту порушеного права має бути ефективним та забезпечити реальне відновлення порушеного права.
Слід вказати, що Європейський суд з прав людини у рішенні від 13.01.2011 по справі "ЧУЙКІНА ПРОТИ УКРАЇНИ" (CASE OF CHUYKINA v. UKRAINE) (Заява N 28924/04) констатував: "50. Суд нагадує, що процесуальні гарантії, викладені у статті 6 Конвенції, забезпечують кожному право звертатися до суду з позовом щодо своїх цивільних прав та обов`язків. Таким чином стаття 6 Конвенції втілює "право на суд", в якому право на доступ до суду, тобто право ініціювати в судах провадження з цивільних питань становить один з його аспектів (див. рішення від 21 лютого 1975 року у справі "Голдер проти Сполученого Королівства" (Golder v. the United Kingdom), пп. 28 - 36, Series A N 18). Крім того, порушення судового провадження саме по собі не задовольняє усіх вимог пункту 1 статті 6 Конвенції. Ціль Конвенції гарантувати права, які є практичними та ефективними, а не теоретичними або ілюзорними. Право на доступ до суду включає в себе не лише право ініціювати провадження, а й право отримати "вирішення" спору судом. Воно було б ілюзорним, якби національна правова система Договірної держави дозволяла особі подати до суду цивільний позов без гарантії того, що справу буде вирішено остаточним рішенням в судовому провадженні. Для пункту 1 статті 6 Конвенції було б неможливо детально описувати процесуальні гарантії, які надаються сторонам у судовому процесі провадженні, яке є справедливим, публічним та швидким, не гарантувавши сторонам того, що їхні цивільні спори будуть остаточно вирішені (див. рішення у справах "Мултіплекс проти Хорватії" (Multiplex v. Croatia), заява N 58112/00, п. 45, від 10 липня 2003 року, та "Кутіч проти Хорватії" (Kutic v. Croatia), заява N 48778/99, п. 25, ECHR 2002-II)".
Згідно ч. 2 ст. 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Відповідно до положень ст. 2 Кодексу адміністративного судочинства України завданням адміністративного судочинства є справедливе, неупереджене та своєчасне вирішення судом спорів у сфері публічно-правових відносин з метою ефективного захисту прав, свобод та інтересів фізичних осіб, прав та інтересів юридичних осіб від порушень з боку суб`єктів владних повноважень. У справах щодо оскарження рішень, дій чи бездіяльності суб`єктів владних повноважень адміністративні суди перевіряють, чи прийняті (вчинені) вони: 1) на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що визначені Конституцією та законами України; 2) з використанням повноваження з метою, з якою це повноваження надано; 3) обґрунтовано, тобто з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення (вчинення дії); 4) безсторонньо (неупереджено); 5) добросовісно; 6) розсудливо; 7) з дотриманням принципу рівності перед законом, запобігаючи всім формам дискримінації; 8) пропорційно, зокрема з дотриманням необхідного балансу між будь-якими несприятливими наслідками для прав, свобод та інтересів особи і цілями, на досягнення яких спрямоване це рішення (дія); 9) з урахуванням права особи на участь у процесі прийняття рішення; 10) своєчасно, тобто протягом розумного строку.
Згідно частин 1, 2 статті 71 Кодексу адміністративного судочинства України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу. В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача. У таких справах суб`єкт владних повноважень не може посилатися на докази, які не були покладені в основу оскаржуваного рішення, за винятком випадків, коли він доведе, що ним було вжито всіх можливих заходів для їх отримання до прийняття оскаржуваного рішення, але вони не були отримані з незалежних від нього причин.
Враховуючи вищевикладене, суд дійшов висновку про часткове задоволення позовних вимог ОСОБА_1 .
Розподіл судових витрат здійснюється відповідно до статті 139 Кодексу адміністративного судочинства України.
На підставі вищевикладеного та керуючись ст. 243, ст. 246, ст.255, ст. 293, ст. 295, ст.297 Кодексу адміністративного судочинства України, суд, -
В И Р І Ш И В:
Адміністративний позов ОСОБА_1 ( АДРЕСА_1 , код НОМЕР_1 ) до Департаменту реєстрації Харківської міської ради (майдан Павлівський, 4,м. Харків, Харківська обл., Харківський р-н,61003, код ЄДРПОУ 40214227), Державного реєстратора прав на нерухоме майно Департаменту реєстрації Харківської міської ради Ісаєнко Ірина Анатоліївна ( АДРЕСА_2 ), Державний реєстратор прав на нерухоме майно Департаменту реєстрації Харківської міської ради Березняк Оксана Миколаївна ( АДРЕСА_2 ), Державний реєстратор прав на нерухоме майно Департаменту реєстрації Харківської міської ради Вєлєва Анастасія Олексіївна ( АДРЕСА_2 ), Державний реєстратор прав на нерухоме майно Департаменту реєстрації Харківської міської ради Глотова Катерина Олексіївна (майдан Павлівський, буд. 4,м. Харків,Харківська обл., Харківський р-н,61003), Державний реєстратор прав на нерухоме майно Департаменту реєстрації Харківської міської ради Сендик-Полянська Ірина Михайлівна (майдан Павлівський, буд. 4,м. Харків,Харківська обл., Харківський р-н,61003), Державний реєстратор прав на нерухоме майно Департаменту реєстрації Харківської міської ради Харківської області Хаткевич Інга Іванівна (майдан Павлівський, буд. 4,м. Харків,Харківська обл., Харківський р-н,61003), Державний реєстратор прав на нерухоме майно Департаменту реєстрації Харківської міської ради Щербак Юлія Володимирівна ( АДРЕСА_2 ), треті особи: Дворічанська селищна рада Куп`янського району Харківської області (вул. Слобожанська, буд. 8,смт Дворічна, Харківська обл., Куп`янський р-н,62702, код ЄДРПОУ04397037), Головне управління Держгеокадастру у Харківській області (вул. Космічна, 21, 8-9 поверх, м. Харків, Харківська обл., Харківський р-н,61165, код ЄДРПОУ39792822) про визнання протиправним та скасування рішення, зобов`язання вчинити певні дії - задовольнити частково.
Визнати протиправним та скасувати рішення Державних реєстраторів Департаменту реєстрації Харківської міської ради:
- ОСОБА_8 про анулювання інших речових прав, а саме права оренди на земельні ділянки, з кадастровим номером: 6321882500:04:000:0208, площею 12.5712 га (індексний номер рішення 70779474 від 19.12.2023 року) та 6321882500:06:000:0095 площею 9.0093 га (індексний номер рішення 70778098 від 19.12.2023 року);
- ОСОБА_2 про анулювання інших речових прав, а саме права оренди на земельні ділянки, з кадастровим номером: 6321882500:06:000:0096 (індексний номер рішення 70776315 від 19.12.2023 року);
- ОСОБА_3 про анулювання інших речових прав, а саме права оренди на земельні ділянки, з кадастровим номером: 6321855100:08:000:0165, площею 26.115 га (індексний номер рішення 70777927 від 19.12.2023 року).
- ОСОБА_4 про анулювання інших речових прав, а саме права оренди на земельні ділянки, з кадастровим номером: 6321882500:06:000:0097 (індексний номер рішення 70777930 від 19.12.2023 року);
- ОСОБА_5 про анулювання інших речових прав, а саме права оренди на земельні ділянки, з кадастровим номером: 6321882500:03:000:0035, площею 7 га (індексний номер рішення 70774586 від 19.12.2023 року) та 6321882500:05:000:0078 площею 47.5876 га (індексний номер рішення 70773821 від 19.12.2023 року);
- ОСОБА_6 про анулювання інших речових прав, а саме права оренди на земельні ділянки, з кадастровим номером: 6321882500:03:000:0036 площею 19.5209 га (індексний номер рішення 70773743 від 19.12.2023 року);
- ОСОБА_7 про анулювання інших речових прав, а саме права оренди на земельні ділянки, з кадастровим номером: 6321885000:04:000:0329 (індексний номер рішення 70780312 від 19.12.2023 року) та 6321882500:01:000:0264 (індексний номер рішення 70780986 від 19.12.2023 року).
Стягнути за рахунок бюджетних асигнувань Департаменту реєстрації Харківської міської ради на користь ОСОБА_1 судовий збір у сумі 16681 (шістнадцять тисяч шістсот вісімдесят одна) грн. 60 коп.
Апеляційна скарга на рішення суду подається протягом тридцяти днів з дня його проголошення. Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини рішення суду, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.
Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано.
У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Суддя О.М. Тітов
Суд | Харківський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 25.06.2024 |
Оприлюднено | 28.06.2024 |
Номер документу | 120000130 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи з приводу регулюванню містобудівної діяльності та землекористування, зокрема у сфері державної реєстрації речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень (у тому числі прав на земельні ділянки) |
Адміністративне
Харківський окружний адміністративний суд
Тітов О.М.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні