ТРЕТІЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
П О С Т А Н О В А
і м е н е м У к р а ї н и
24 червня 2024 року м. Дніпросправа № 160/32822/23
Третій апеляційний адміністративний суд
у складі колегії суддів: головуючого - судді Бишевської Н.А. (доповідач),
суддів: Добродняк І.Ю., Семененка Я.В.,
розглянувши у письмовому провадженні в м. Дніпро
апеляційні скарги Міністерства юстиції України та Дніпровської міської ради
на рішення Дніпропетровського окружного адміністративного суду від 29 лютого 2024 року
у справі №160/32822/23
за позовом Дніпровської міської ради
до Міністерства юстиції України
третя особа Криворізька районна державна адміністрація Дніпропетровської області
про визнання протиправною бездіяльності, скасування наказу та зобов`язання вчинити певні дії,-
ВСТАНОВИВ:
14 грудня 2023 р. Дніпровська міська рада звернулась до суду з адміністративним позовом до Міністерства юстиції України в якому просила:
визнати протиправною бездіяльність Міністерства юстиції України, яка полягає у не розгляді у встановлений чинним законодавством термін скарги Дніпровської міської ради від 01.08.2023 №1/22-248, що зареєстрована у Міністерстві юстиції України 08.08.2023 за № СК-3156-23;
визнати протиправним та скасувати наказ Міністерства юстиції України №2323/7 від 29.09.2023 року про відмову у задоволенні скарги, прийнятий на підставі частини шостої статті 37 Закону України «Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень»;
зобов`язати Міністерство юстиції України повторно розглянути скаргу Дніпровської міської ради від 01.08.2023 №1/22-248, що зареєстрована у Міністерстві юстиції України 08.08.2023 за №СК-3156-23 з урахуванням висновків суду.
Рішенням Дніпропетровського окружного адміністративного суду від 29 лютого 2024 р. у справі № 160/32822/23 адміністративний позов Дніпровської міської ради до Міністерства юстиції України Криворізька районна державна адміністрація Дніпропетровської області про визнання протиправною бездіяльності, скасування наказу та зобов`язання вчинити певні дії - задоволено частково.
Визнано протиправними дії Міністерства юстиції України щодо розгляду скарги Дніпровської міської ради від 01.08.2023 №1/22-248, яка зареєстрована у Міністерстві юстиції України 08.08.2023 за № СК-3156-23, поза межами встановленого законодавством строку.
У задоволенні решти позовних вимог - відмовлено.
Не погодившись з рішенням суду, Міністерством юстиції України подано апеляційну скаргу, згідно якої особа, яка подає апеляційну скаргу просить скасувати рішення Дніпропетровського окружного адміністративного суду від 29 лютого 2024 року у справі №160/32822/23, як таке що винесено з порушенням норм матеріального та процесуального права. Вважає, що суд не належним чином дослідив обставини по справі та не приділив уваги численній практиці Верховного Суду, яка зазначає, що деякі формальні недоліки документу суб`єкта владних повноважень не свідчать про наявність підстав для його скасування.
Не погодившись з рішенням суду, Дніпровською міською радою подано апеляційну скаргу, згідно якої особа, яка подає апеляційну скаргу просить скасувати рішення Дніпропетровського окружного адміністративного суду від 29 лютого 2024 року у справі №160/32822/23, як таке що винесено з порушенням норм матеріального та процесуального права. Вважає, що суд не надав належної оцінки протиправності проведеної державної реєстрації права власності на земельну ділянку, що належала міській раді та наполягає на повному задоволенні позовних вимог.
Перевіривши законність та обґрунтованість рішення суду в межах доводів апеляційних скарг, дослідивши матеріали справи та доводи апеляційних скарг, колегія суддів не вбачає підстав/ для їх задоволення, внаслідок наступного:
Як встановлено судом першої інстанції та підтверджено під час апеляційного перегляду справи, в Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно зареєстровано право комунальної власності на земельну ділянку, площею 0,3675 га з кадастровим номером 1210100000:02:128:0051 за Дніпровською міською радою, номер запису про право власності 38500374, реєстраційний номер об`єкта нерухомого майна 2184955312101, що належить міській раді на підставі Закону України «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо розмежування земель державної та комунальної власності» від 06.09.2012 року №5245-VI.
Постановою Центрального апеляційного господарського суду від 09.03.2023 по справі №904/267/22, постановлено:
Визнати незаконним та скасувати рішення Дніпровської міської ради від 21.04.2021 №396/6.
Припинити право постійного користування земельною ділянкою площею 0,3675 га (кадастровий номер 1210100000:02:128:0051) за Департаментом капітального будівництва Дніпровської міської ради.
Припинити право комунальної власності на земельну ділянку площею 0,3675 га (кадастровий номер 1210100000:02:128:0051) за Дніпровською міською радою.
Відмовити в задоволенні зустрічних позовних вимог Акціонерного товариства "ЦВЕК - Д" пов`язаних зі скасуванням запису про державну реєстрацію права постійного користування на земельну ділянку 41916785 (реєстраційний номер об`єкта нерухомого майна 2184955312101).
Закрити провадження у справі щодо зустрічних позовних вимог Акціонерного товариства "ЦВЕК - Д" пов`язаних зі скасуванням запису про державну реєстрацію права комунальної власності 38500374 (реєстраційний номер об`єкта нерухомого майна 2184955312101 ) із закриттям розділу у Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно та скасуванням реєстрації земельної ділянки з кадастровим номером 1210100000:02:128:0051 у Державному земельному кадастрі України із закриттям Поземельної книги на неї.
Не погоджуючись з зазначеним рішенням, Дніпровська міська рада 04.04.2023 року звернулася до Касаційного господарського суду з касаційною скаргою.
Ухвалою Верховного Суду від 24.04.2023 в справі №904/267/22 відкрито касаційне провадження.
18 травня 2023 року уповноважена особа Центрального апеляційного господарського суду ОСОБА_1 звернувся до державного реєстратора Криворізької районної державної адміністрації Дніпропетровської області ОСОБА_2 з заявою про держану реєстрацію прав №55391105 відповідно до Закону України «Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень».
24 травня 2023 року державний реєстратор Криворізької районної державної адміністрації Дніпропетровської області Копійко І. А. рішенням №67735408, розглянувши заяву від 18.05.2023 за реєстраційним номером №55391105, відповідно до Закону України «Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень» провела державну реєстрацію прав земельної ділянки за вказаною заявою з кадастровим номером 1210100000:02:128:0051.
Постановою Верховного Суду від 27 червня 2023 року в справі №904/267/22, Колегією постановлено:
1. Касаційне провадження за касаційною скаргою Дніпровської міської ради на постанову Центрального апеляційного господарського суду від 09.03.2023 у справі №904/267/22, відкрите з підстави, передбаченої у пункті 1 частини 2 статті 287 Господарського процесуального кодексу України, закрити.
2. Касаційні скарги Дніпровської міської ради та Департаменту капітального будівництва Дніпровської міської ради залишити без задоволення.
3. Постанову Центрального апеляційного господарського суду від 09.03.2023 у справі №904/267/22 залишити без змін.
01 серпня 2023 року Дніпровська міська рада звернулася до Міністерства юстиції України зі скаргою, в якій представник ради просив:
- скасувати рішення про державну реєстрацію речових прав та їх обтяжень від 24.05.2023 за №67735408 прийняте державним реєстратором Криворізької районної державної адміністрації Дніпропетровської області ОСОБА_2 ;
- анулювати доступ державного реєстратора Криворізької районної державної адміністрації Дніпропетровської області Копійки Інни Анатоліївни до Державного реєстру прав.
08 серпня 2023 року в Міністерстві юстиції України за №СК-3156-23 зареєстровано скаргу Дніпровської міської ради від 01.08.2023 №1/22-248, де скаржник просив скасувати рішення про державну реєстрацію №67735408 від 24.05.2023, прийняте державним реєстратором Криворізької районної державної адміністрації Дніпропетровської області ОСОБА_2 щодо земельної ділянки з кадастровим номером: 1210100000:02:128:0051 та з вимогою анулювати державному реєстратору ОСОБА_2 доступ до Державного реєстру речових прав на нерухоме майно.
07 вересня 2023 року Центральна колегія Міністерства юстиції України з розгляду скарг на рішення, дії або бездіяльність державного реєстратора, суб`єктів державної реєстрації, територіальних органів Міністерства юстиції за результатами розгляду скарги Дніпровської міської ради від 01.08.2023 №1/22-248 (зареєстрована вх.№СК-3156-23 08.08.2023 року) прийняла висновок, в якому в стислому вигляді зазначено наступне.
1. Скаржник зазначає, що земельна ділянка є комунальною власністю Дніпровської міської ради.
2. Оскаржуваним рішенням державний реєстратор ОСОБА_2 на підставі постанови Центрального апеляційного господарського суду від 09.03.2023 в справі 904/267/22 припинила право комунальної власності за скаржником та закрила розділ в Державному реєстрі прав, відкритий щодо земельної ділянки.
3. Скаржник вважає, що оскаржуване рішення прийняте з порушенням вимог законодавства та підлягає анулюванню, оскільки було порушено порядок державної реєстрації прав при подачі заяви про державну реєстрацію прав та закритті розділу Державного реєстру прав, а також скаржник оскаржив постанову суду до касаційної інстанції.
4. Законодавство у сфері державної реєстрації прав зобов`язує державного реєстратора перевіряти документи та відомості Державного реєстру прав на наявність підстав для зупинення розгляду заяви, зупинення державної реєстрації прав, відмови у проведенні державної реєстрації прав та прийняття відповідних рішень.
5. З відомостей Державного реєстру прав Колегією встановлено, що державним реєстратором Копійкою І.А. під час проведення реєстраційних дій щодо державної реєстрації припинення права власності за скаржником та закриття розділу Державного реєстру прав на земельну ділянку було дотримано вимоги законодавства у сфері державної реєстрації, належним чином перевірено документи та відомості Державного реєстру прав на наявність підстав для зупинення розгляду заяви, зупинення державної реєстрації прав, відмови у проведенні державної реєстрації прав та прийняття відповідного рішення.
6. Таким чином, оскаржуване рішення відповідає законодавству у сфері державної реєстрації прав.
7. Отже, скарга не підлягає задоволенню.
За результатами розгляду скарги 07 вересня 2023 року Центральною колегією Міністерства юстиції України з розгляду скарг на рішення, дії або бездіяльність державного реєстратора, суб`єктів державної реєстрації, територіальних органів Міністерства юстиції рекомендовано:
Відмовити у задоволенні скарги Дніпровської міської ради від 01.08.2023 №1/22-248, оскільки рішення від 24.05.2023 №67735408 державного реєстратора Криворізької районної державної адміністрації Дніпропетровської області Копійки Інни Анатоліївни відповідає законодавству у сфері державної реєстрації прав.
Наказом Міністра юстиції України №2323/7 від 29 вересня 2023 року відповідно до частини 6 статті 37 Закону України «Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень» відмовлено у задоволенні скарги Дніпровської міської ради від 01.08.2023 №1/22-248, оскільки рішення від 24.05.2023 №67735408 державного реєстратора Криворізької районної державної адміністрації Дніпропетровської області Копійки Інни Анатоліївни відповідає законодавству у сфері державної реєстрації прав.
З матеріалів справи судом вбачається, що наказ Міністерства юстиції України №2323/7 від 29.09.2023 та висновок Центральної колегії Міністерства юстиції України з розгляду скарг на рішення, дії та бездіяльність державного реєстратора, суб`єктів державної реєстрації, територіальних органів Міністерства юстиції від 07.09.2023 направлено 23.10.2023 за №138416/2323/7/33.22 та отримано Дніпровською міською радою 31.10.2023 вх.№2/431.
Не погодившись з висновками Мінюсту, позивач звернувся до суду.
Дослідивши обставини по справі колегія суддів вважає за необхідне зазначити наступне.
Відносини, що виникають у сфері державної реєстрації речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень, і спрямовані на забезпечення визнання та захисту державою таких прав врегульовані Законом України "Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень» від 01.07.2004 № 1952-ІV.
Згідно пункту 1 частини 1 статті 2 Закону №1952, державна реєстрація речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень - офіційне визнання і підтвердження державою фактів набуття, зміни або припинення речових прав на нерухоме майно, обтяжень таких прав шляхом внесення відповідних відомостей до Державного реєстру речових прав на нерухоме майно.
Згідно пункту 5 частини 1 статті 2 Закону №1952, обтяження - заборона розпоряджатися та/або користуватися нерухомим майном, встановлена законом, актами уповноважених на це органів державної влади, їх посадових осіб або така, що виникла на підставі договору.
Згідно пункту 7 частини 1 статті 2 Закону №1952, територіальні органи Мін`юсту, що забезпечують реалізацію державної політики у сфері державної реєстрації речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень в Автономній Республіці Крим, в областях, містах Києві та Севастополі.
Згідно пункту 9 частини 1 статті 2 Закону №1952 реєстраційна дія - державна реєстрація прав, внесення змін до записів Державного реєстру прав, скасування державної реєстрації прав, а також інші дії, що здійснюються в Державному реєстрі прав, крім надання інформації з Державного реєстру прав.
Пунктом 2 частини 1 статті 8 Закону №1952 визначено, що територіальні органи Міністерства юстиції України в межах території, на якій вони здійснюють свою діяльність розглядають скарги на рішення, дії або бездіяльність державних реєстраторів, суб`єктів державної реєстрації прав та приймають обов`язкові до виконання рішення, передбачені цим Законом.
Відповідно до пункту 7 частини 1 статті 7 Закону № 1952 Міністерство юстиції України розглядає скарги на рішення, дії або бездіяльність державних реєстраторів, суб`єктів державної реєстрації прав, територіальних органів Міністерства юстиції України та приймає обов`язкові до виконання рішення, передбачені цим Законом.
Відповідно до Положення про Міністерство юстиції України, затверджене Постановою Кабінету Міністрів України від 02 липня 2014 року №228, Мін`юст є головним органом у системі центральних органів виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну правову політику, державну політику з питань банкрутства, у сфері нотаріату, організації примусового виконання рішень судів та інших органів (посадових осіб), державної реєстрації актів цивільного стану, державної реєстрації речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень, державної реєстрації обтяжень рухомого майна, державної реєстрації юридичних осіб, громадських формувань, що не мають статусу юридичної особи, та фізичних осіб-підприємців, реєстрації статуту територіальної громади м. Києва, реєстрації статутів Національної академії наук та національних галузевих академій наук, державної реєстрації друкованих засобів масової інформації та інформаційних агентств як суб`єктів інформаційної діяльності, у сфері виконання кримінальних покарань та пробації, з питань утримання військовополонених, у сфері правової освіти населення; забезпечує формування державної політики у сфері архівної справи і діловодства та створення і функціонування державної системи страхового фонду документації.
Згідно підпункту 22 Положення про Мін`юст №228 основними завданнями Мін`юсту є забезпечення формування та реалізація державної політики у сфері державної реєстрації актів цивільного стану, державної реєстрації речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень, державної реєстрації обтяжень рухомого майна, державної реєстрації юридичних осіб, громадських формувань, що не мають статусу юридичної особи, та фізичних осіб - підприємців, реєстрації статуту територіальної громади м. Києва, реєстрації статутів Національної академії наук та національних галузевих академій наук, державної реєстрації друкованих засобів масової інформації та інформаційних агентств як суб`єктів інформаційної діяльності, тощо.
Процедуру здійснення Мін`юстом та його територіальними органами розгляду скарг на рішення, дії або бездіяльність державного реєстратора, суб`єктів державної реєстрації, територіальних органів Мін`юсту визначає Порядок розгляду скарг на рішення, дії або бездіяльність державного реєстратора, суб`єктів державної реєстрації, територіальних органів Міністерства юстиції, який затверджений постановою Кабінету Міністрів України від 25 грудня 2015 року №1128 (в редакції постанови Кабінету Міністрів України від 24 грудня 2019 р. № 1150), у редакції на час ухвалення оскаржуваного наказу МУЮ.
Пунктом 2 Порядку розгляду скарг на рішення, дії або бездіяльність державного реєстратора, суб`єктів державної реєстрації, територіальних органів Міністерства юстиції визначено, що розгляд скарг у сфері державної реєстрації здійснюється Мін`юстом та його територіальними органами у межах компетенції, визначеної законом.
Згідно абзацу 3 пункту 2 Порядку розгляду скарг на рішення, дії або бездіяльність державного реєстратора, суб`єктів державної реєстрації, територіальних органів Міністерства юстиції затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 25 грудня 2015 року №1128 для забезпечення колегіального розгляду скарг у сфері державної реєстрації Мін`юстом чи його територіальними органами утворюються постійно діючі колегії з розгляду скарг у сфері державної реєстрації, положення про які затверджуються Мін`юстом. Склад колегій затверджується Мін`юстом чи відповідним територіальним органом.
Відповідно до пункту 2 Положення про Колегію з розгляду скарг на рішення, дії або бездіяльність державного реєстратора, суб`єктів державної реєстрації, територіальних органів Міністерства юстиції, затвердженого наказом Міністерства юстиції України 09 січня 2020 року №71/5, колегія є постійно діючим консультативно-дорадчим органом при Мін`юсті та його територіальних органах, що в межах повноважень, визначених Порядком № 1128, здійснює колегіальний розгляд скарг у сферах державної реєстрації речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень і державної реєстрації юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань.
Колегія створюється Мін`юстом чи відповідним територіальним органом шляхом затвердження її складу відповідно до цього Положення.
Розгляд скарги у сфері державної реєстрації здійснюється у строки, встановлені Законом України «Про звернення громадян».
Статтею 16 Закону України «Про звернення громадян» зазначено, що під зверненнями громадян слід розуміти викладені в письмовій або усній формі пропозиції (зауваження), заяви (клопотання) і скарги.
Скарга - звернення з вимогою про поновлення прав і захист законних інтересів громадян, порушених діями (бездіяльністю), рішеннями державних органів, органів місцевого самоврядування, підприємств, установ, організацій, об`єднань громадян, посадових осіб.
Статтею 16 Закону України «Про звернення громадян» визначено, що скарга на дії чи рішення органу державної влади, органу місцевого самоврядування, підприємства, установи, організації, об`єднання громадян, засобів масової інформації, посадової особи подається у порядку підлеглості вищому органу або посадовій особі, що не позбавляє громадянина права звернутися до суду відповідно до чинного законодавства, а в разі відсутності такого органу або незгоди громадянина з прийнятим за скаргою рішенням - безпосередньо до суду.
Особливості розгляду скарг громадян на рішення, дії або бездіяльність державних реєстраторів речових прав на нерухоме майно визначаються Законом України "Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень".
Також, статтею 20 Закону України «Про звернення громадян» зазначається, що звернення розглядаються і вирішуються у термін не більше одного місяця від дня їх надходження, а ті, які не потребують додаткового вивчення, - невідкладно, але не пізніше п`ятнадцяти днів від дня їх отримання. Якщо в місячний термін вирішити порушені у зверненні питання неможливо, керівник відповідного органу, підприємства, установи, організації або його заступник встановлюють необхідний термін для його розгляду, про що повідомляється особі, яка подала звернення. При цьому загальний термін вирішення питань, порушених у зверненні, не може перевищувати сорока п`яти днів.
Пунктом 5 Порядку передбачено, що Мін`юст чи відповідний територіальний орган розглядає скаргу у сфері державної реєстрації не пізніше наступного робочого дня з дня її реєстрації на предмет встановлення підстав для відмови в її задоволенні.
За результатами розгляду скарги у сфері державної реєстрації у строки, встановлені Законом України "Про звернення громадян", засвідчені в установленому законодавством порядку відповідні копії рішень Мін`юсту чи його територіального органу, копії висновків колегії (у разі розгляду скарг у сфері державної реєстрації колегіально) разом із супровідним листом надсилаються скаржнику.
З огляду на те, що звернення Дніпровської міської ради до Міністерства юстиції України зі скаргою від 01.08.2023 №1/22-248, зареєстровано у МУЮ 08.08.2023, а фактично розглянуто та прийнято наказ Міністерства юстиції України №2323/7 лише 29.09.2023 та висновок Центральної колегії Міністерства юстиції України з розгляду скарг на рішення, дії та бездіяльність державного реєстратора, суб`єктів державної реєстрації, територіальних органів Міністерства юстиції - 07.09.2023, направлено 23.10.2023, колегія суддів погоджує висновок суду першої інстанції, щодо розгляду скарги Дніпровської міської ради від 01.08.2023 №1/22-248, яка зареєстрована у Міністерстві юстиції України 08.08.2023 за № СК-3156-23, поза межами встановленого законодавством строку.
З огляду на зазначене, підстав вважати обґрунтованими доводи апеляційної скарги Міністерстві юстиції України, не вбачається.
Пунктом 5 Порядку передбачено, що Мін`юст чи відповідний територіальний орган розглядає скаргу у сфері державної реєстрації на предмет встановлення підстав для відмови в її задоволенні, а саме:
- оформлення скарги без дотримання вимог, визначених законом;
- наявність інформації про судове рішення про відмову позивача від позову з такого самого предмета спору, про визнання відповідачем позову або затвердження мирової угоди сторін;
- наявність інформації про судове провадження у зв`язку із спором між тими самими сторонами, з такого самого предмета і тієї самої підстави;
- наявність рішення Мін`юсту чи його територіального органу з такого самого питання;
- здійснення Мін`юстом чи його територіальним органом розгляду скарги з такого самого питання від того самого скаржника;
- подання скарги особою, яка не має на це повноважень;
- закінчення встановленого законом строку подачі скарги;
- розгляд питань, порушених у скарзі, не належить до компетенції Мін`юсту чи його територіального органу.
Мін`юст чи відповідний територіальний орган розглядає скаргу у сфері державної реєстрації у строк, визначений абзацом 1 цього пункту, також на предмет пересилання її за належністю Мін`юсту чи іншому територіальному органу.
Пунктом 9 Порядку зазначено, що під час розгляду скарги у сфері державної реєстрації Мін`юст чи відповідний територіальний орган встановлює наявність обставин, якими обґрунтовано скаргу, та інших обставин, які мають значення для її об`єктивного розгляду, зокрема шляхом перевірки відомостей, що містяться в Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно чи Єдиному державному реєстрі юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань, у разі необхідності витребовує документи (інформацію) і вирішує:
1) чи мало місце рішення, дія або бездіяльність державного реєстратора, суб`єкта державної реєстрації, територіального органу Мін`юсту;
2) чи було оскаржуване рішення, дія або бездіяльність державного реєстратора, суб`єкта державної реєстрації, територіального органу Мін`юсту прийнято, вчинено на законних підставах;
3) чи належить задовольнити скаргу у сфері державної реєстрації або відмовити в її задоволенні;
4) чи можливо поновити порушені права або законні інтереси скаржника іншим способом, ніж визначено ним у скарзі у сфері державної реєстрації;
5) які рішення підлягають скасуванню або які дії, що випливають з факту скасування рішення або з факту визнання оскаржуваних дій або бездіяльності протиправними, підлягають вчиненню.
За результатом розгляду скарги у сфері державної реєстрації колегіально колегія формує висновок про те, чи:
1) встановлено наявність порушень закону у рішеннях, діях або бездіяльності державного реєстратора, суб`єктів державної реєстрації, територіальних органів Мін`юсту;
2) підлягає скарга у сфері державної реєстрації задоволенню (в повному обсязі чи частково (з обов`язковим зазначенням в якій частині) шляхом прийняття Мін`юстом чи відповідним територіальним органом рішень, передбачених законом.
За результатами розгляду скарги у сфері державної реєстрації, у тому числі колегіально, Мін`юст чи відповідний територіальний орган приймає рішення про задоволення скарги у сфері державної реєстрації або про відмову в її задоволенні з підстав, передбачених законом.
Згідно пункту 8 Положення №1128 у разі коли під час розгляду скарги у сфері державної реєстрації відповідно до пункту 5 цього Порядку не виявлено підстав для відмови в її задоволенні чи підстав для пересилання її за належністю, Мін`юст чи відповідний територіальний орган здійснює колегіальний розгляд такої скарги на предмет наявності (відсутності) порушень закону в рішеннях, діях або бездіяльності державного реєстратора, суб`єктів державної реєстрації, територіальних органів Мін`юсту, що оскаржуються.
Відповідно до підпункту 2 пункту 13 Порядку №1128 за результатом розгляду скарги у сфері державної реєстрації колегіально колегія формує висновок про те, чи: підлягає скарга у сфері державної реєстрації задоволенню ( в повному обсязі чи частково ( з обов`язковим зазначенням в якій частині)) шляхом прийняття Мін`юстом чи відповідним територіальним органом рішень, передбачених законом.
Згідно частини 6 статті 37 Закону № 1952 за результатами розгляду скарги у сфері державної реєстрації, у тому числі колегіально, Мін`юст чи відповідний територіальний орган приймає рішення про:
1) відмову у задоволенні скарги;
2) задоволення (повне чи часткове) скарги шляхом прийняття рішення про:
а) скасування рішення про державну реєстрацію прав, скасування рішення територіального органу Міністерства юстиції України, прийнятого за результатами розгляду скарги;
б) скасування рішення про зупинення державної реєстрації прав, про зупинення розгляду заяви або про відмову в державній реєстрації прав та проведення державної реєстрації прав;
в) виправлення помилки, допущеної державним реєстратором;
в-1) усунення порушень, допущених державним реєстратором, з визначенням строків для виконання наказу;
г) тимчасове блокування доступу державного реєстратора до Державного реєстру прав;
ґ) анулювання доступу державного реєстратора до Державного реєстру прав;
е) притягнення до дисциплінарної відповідальності посадової особи територіального органу Міністерства юстиції України;
є) направлення до Вищої кваліфікаційної комісії нотаріату при Міністерстві юстиції України подання щодо анулювання свідоцтва про право на зайняття нотаріальною діяльністю.
Постановою Центрального апеляційного господарського суду від 09.03.2023 року по справі №904/267/22, постановлено:
Визнати незаконним та скасувати рішення Дніпровської міської ради від 21.04.2021 року №396/6.
Припинити право постійного користування земельною ділянкою площею 0,3675 га (кадастровий номер 1210100000:02:128:0051) за Департаментом капітального будівництва Дніпровської міської ради.
Припинити право комунальної власності на земельну ділянку площею 0,3675 га (кадастровий номер 1210100000:02:128:0051) за Дніпровською міською радою.
Відмовити в задоволені зустрічних позовних вимог Акціонерного товариства "ЦВЕК - Д" пов`язаних зі скасуванням запису про державну реєстрацію права постійного користування на земельну ділянку 41916785 (реєстраційний номер об`єкта нерухомого майна 2184955312101).
Закрити провадження у справі щодо зустрічних позовних вимог Акціонерного товариства "ЦВЕК - Д" пов`язаних зі скасуванням запису про державну реєстрацію права комунальної власності 38500374 (реєстраційний номер об`єкта нерухомого майна 2184955312101 ) із закриттям розділу у Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно та скасуванням реєстрації земельної ділянки з кадастровим номером 1210100000:02:128:0051 у Державному земельному кадастрі України із закриттям Поземельної книги на неї.
Судом згідно відомостей Державного реєстру прав встановлено, що оскаржуване рішення прийнято державним реєстратором Копійкою І.А. за результатом розгляду заяви про державну реєстрацію прав від 18.05.2023 №55391105, поданої уповноваженою особою Центрального апеляційного господарського суду ОСОБА_1 , до якої додано відомості з Державного земельного кадастру від 24.05.2023 № 64009992, сформовані державним реєстратором Копійкою І.А. та постанову суду, що набрала законної сили, отриману державним реєстратором шляхом взаємодії між Державним реєстром прав та Єдиного державного реєстру судових рішень, якою зокрема, припинено право комунальної власності на земельну ділянку за Дніпровською міською радою.
07 вересня 2023 року Центральна колегія Міністерства юстиції України з розгляду скарг на рішення, дії або бездіяльність державного реєстратора, суб`єктів державної реєстрації, територіальних органів Міністерства юстиції за результатами розгляду скарги Дніпровської міської ради від 01.08.2023 №1/22-248 прийняла висновок, що державним реєстратором Копійкою І.А. під час проведення реєстраційних дій щодо державної реєстрації припинення права власності за скаржником та закриття розділу Державного реєстру прав на земельну ділянку дотримано вимоги законодавства у сфері державної реєстрації, належним чином перевірено документи та відомості Державного реєстру прав на наявність підстав для зупинення розгляду заяви, зупинення державної реєстрації прав, відмови у проведенні державної реєстрації прав та прийняття відповідного рішення.
Отже, наказом Міністра юстиції України №2323/7 від 29 вересня 2023 року відповідно до частини 6 статті 37 Закону України «Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень» відмовлено у задоволенні скарги Дніпровської міської ради від 01.08.2023 року №1/22-248, оскільки рішення від 24.05.2023 року №67735408 державного реєстратора Криворізької районної державної адміністрації Дніпропетровської області Копійки Інни Анатоліївни відповідає законодавству у сфері державної реєстрації прав.
Позивачем не надано доказів необґрунтованості прийняття спірного наказу за результатами розгляду скарги, наказ прийнято в порядку та у спосіб визначені законом. Порушення строків розгляду скарги не нівелюють суті прийнятого наказу.
Доводи апеляційних скарг повно повторюють доводи позовної заяви та заперечень до неї, розглянуті та спростовані судом першої інстанції, свого підтвердження під час апеляційного перегляду справи не знайшли. В межах доводів апеляційних скарг підстав для скасування оскаржуваного судового рішення не вбачається.
Керуючись статтями 241-245, 250, 315, 316, 321, 322, 327, 329 КАС України, суд
ПОСТАНОВИВ:
Апеляційні скарги Міністерства юстиції України та Дніпровської міської ради - залишити без задоволення.
Рішення Дніпропетровського окружного адміністративного суду від 29 лютого 2024 року у справі №160/32822/23 - залишити без змін.
Постанова набирає законної сили з дати прийняття та може бути оскаржена в касаційному порядку у випадках та строки передбачені ст.ст.328,329 КАС України.
Головуючий - суддяН.А. Бишевська
суддяІ.Ю. Добродняк
суддяЯ.В. Семененко
Суд | Третій апеляційний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 24.06.2024 |
Оприлюднено | 28.06.2024 |
Номер документу | 120002028 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи з приводу регулюванню містобудівної діяльності та землекористування, зокрема у сфері державної реєстрації речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень (у тому числі прав на земельні ділянки) |
Адміністративне
Третій апеляційний адміністративний суд
Бишевська Н.А.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні