Справа № 752/2163/24
Провадження № 1-кс/752/4604/24
У Х В А Л А
Іменем України
07 червня 2024 року м. Київ
Слідчий суддя Голосіївського районного суду міста Києва ОСОБА_1 , за участю секретаря судового засідання ОСОБА_2 , розглянувши у відкритому судовому засіданні у приміщенні суду в м. Києві клопотання старшого слідчого в ОВС відідлу розслідування особливо тяжких злочинів СУ ГУ НП у м. Києві ОСОБА_3 , погоджене першим заступником керівника Київської міської рокуратури ОСОБА_4 , про продовження строку досудового розслідування, внесеного до Єдиного реєстру досудових розслідувань за №42023100000000633 від 25.12.2023, за підозрою ОСОБА_5 , ІНФОРМАЦІЯ_1 , у вчиненні кримінального правопорушення, передбаченого ч. 3 ст. 362 КК України, -
ВСТАНОВИВ:
05 червня 2024 року старший слідчий в ОВС відділу розслідування особливо тяжких злочинів СУ ГУ НП у м. Києві ОСОБА_3 звернулася до Голосіївського районного суду міста Києва з клопотанням, погодженим першим заступником керівника Київської міської прокуратури ОСОБА_4 , про продовження строку досудового розслідування у кримінальному провадженні, внесеному до Єдиного реєстру досудових розслідувань за №42023100000000633 від 25.12.2023 року, за підозрою ОСОБА_5 , ІНФОРМАЦІЯ_1 , у вчиненні кримінального правопорушення, передбаченого ч. 3 ст. 362 КК України.
Клопотання обґрунтоване тим, що відділом розслідування особливо тяжких злочинів СУ ГУ НП у м. Києві здійснюється досудове розслідування у кримінальному провадженні №42023100000000633 від 25.12.2023 року за ознаками вчинення кримінального правопорушення, передбаченого ч. 3 ст. 362 КК України, відносно підозрюваного ОСОБА_5 , ІНФОРМАЦІЯ_1 .
Так, Конституція України визначає українську мову як єдину державну мову в Україні та покладає на державу обов`язок забезпечувати всебічний розвиток і функціонування української мови в усіх сферах суспільного життя на всій території України.
Українська мова є обов`язковим засобом спілкування на всій території України при здійсненні повноважень органами державної влади та органами місцевого самоврядування (мова актів, роботи, діловодства, документації тощо), а також в інших публічних сферах суспільного життя, які визначаються законом.
Верховною Радою України прийнято Закон України «Про забезпечення функціонування української мови як державної» (далі - Закон), який набрав чинності 16.07.2019, завданнями якого крім іншого є захист державного статусу української мови, забезпечення застосування української мови як державної на всій території України у сферах суспільного життя, визначених цим Законом.
Положеннями ст. 9 вказаного Закону визначено перелік осіб, які зобов`язані володіти державною мовою та застосовувати її під час виконання службових обов`язків, до яких зокрема віднесено суддів.
Статтею 10 Закону передбачено, що вимоги щодо відповідного рівня володіння державною мовою особами, визначеними згаданою вище статтею Закону, встановлює Національна комісія зі стандартів державної мови.
Рівень володіння державною мовою переліченою категорією осіб, засвідчується державним сертифікатом про рівень володіння державною мовою (далі - державний сертифікат), що видається Комісією відповідно до Закону.
Відповідно до ст. 44 Закону до повноважень Комісії, як центрального органу виконавчої влади зі спеціальним статусом, діяльність якого спрямовується та координується Кабінетом Міністрів України через міністра, який очолює центральний орган виконавчої влади у сфері освіти і науки, входить: затвердження вимог щодо рівнів володіння державною мовою особами, визначеними ч. 1 і ч. 2 ст. 9 Закону , а також порядку перевірки рівня володіння державною мовою та видачі державного сертифіката.
Крім того, до повноважень Комісії відноситься організація проведення іспитів для визначення рівня володіння державною мовою , забезпечення видачі державних сертифікатів , ведення Реєстру державних сертифікатів про рівень володіння державною мовою (далі - Реєстр) та його адміністрування.
Іспит на рівень володіння державною мовою організовує та проводить Комісія. Перевірка та оцінювання результатів іспиту здійснюються апаратом Комісії, що передбачено ст. 48 Закону.
Частиною 3 згаданої вище статті Закону передбачено, що порядок проведення іспиту на рівень володіння державною мовою розробляється Комісією та затверджується Кабінетом Міністрів України.
Об`єктивність іспиту на рівень володіння державною мовою забезпечується завчасною публікацією інформації про програми, строки та порядок проведення іспитів, дотриманням єдиних вимог до процедури його проведення, підбором завдань, незалежністю іспитових комісій, єдиними критеріями оцінювання.
Згідно ч. 10 ст. 48 Закону Комісія видає особі державний сертифікат за умови, якщо за результатами складення іспиту на рівень володіння державною мовою особа підтвердила володіння державною мовою на одному з рівнів, визначених ст. 11 Закону.
Запис про видачу державного сертифіката заноситься Комісією до Реєстру порядок ведення якого визначається Кабінетом Міністрів України не пізніше наступного дня після встановлення результатів іспиту.
Вимогами ст. 47 Закону установлено, що організаційне, інформаційно-довідкове та інше забезпечення діяльності Комісії здійснює її апарат .
На виконання вимог ст. 48 Закону постановою Кабінету Міністрів України затверджено Порядок проведення іспитів на рівень володіння державною мовою від 14.04.2021 за № 409 (далі - Порядок), яким встановлено правові та організаційні засади проведення іспитів на рівень володіння державною мовою (далі - іспит) для осіб, які зобов`язані володіти державною мовою та застосовувати її під час виконання службових обов`язків.
Пунктами 2, 47 Порядку визначено, що до проведення іспиту залучаються, у
тому числі, відповідальні особи - співробітники апарату Комісії, які відповідно до покладених на них повноважень здійснюю контроль за роботою та адміністрування електронного кабінету претендента, забезпечують моніторинг стану проведення іспиту, формування та ведення реєстру державних сертифікатів про рівень володіння державною мовою, беруть участь у підготовці підсумкових електронних протоколів перевірки з визначеними результатами іспиту до засідання Комісії, під час якого Комісія ухвалює рішення про рівень володіння державною мовою і надання або ненадання претендентові державного сертифіката про рівень володіння державною мовою.
Також вказаним Порядком, зокрема п. 35, передбачено, що реєстрація, складення іспиту, повідомлення результатів та отримання витягу з Реєстру державних сертифікатів про рівень володіння державною мовою здійснюються через електронний кабінет претендента.
Пунктом 36 Порядку установлено, що усна та письмова частини іспиту проходять з використанням засобів інформаційно-комунікаційної системи «Іспитова система для визначення рівня володіння державною мовою» у формі анонімного комп`ютерного онлайн-іспиту.
Письмова частина передбачає виконання тестових завдань та завдань відкритого типу (написання тексту на визначену тему), а усна - монологічне висловлювання (пункт 36 в редакції Постанови КМУ № 1126 від 27.10.2023).
Слід зазначити, що п.п. 7 та 36 Порядку у попередній редакції (до 27.10.2023) не містили посилання на інформаційно-комунікаційну систему «Іспитова система для визначення рівня володіння державною мовою» та передбачали те, що іспит (його частини) проходять з використанням комп`ютерної техніки, хоча у той час вона фактично проводилось за допомогою такої системи та у зв`язку із чим зміст таких пунктів, згодом, викладено в іншій редакції.
Після проходження претендентом іспиту та його перевірки на підставі підсумкового електронного протоколу перевірки Комісія ухвалює рішення про надання або ненадання претендентові державного сертифіката, що передбачено п. 40 Порядку.
Порядок ведення Реєстру державних сертифікатів про рівень володіння державною мовою, затверджено постановою Кабінетом Міністрів України 02.06.2021 за № 584 (далі - Порядок ведення реєстру).
Вказаним підзаконним актом передбачено механізм формування і ведення Реєстру державних сертифікатів про рівень володіння державною мовою (далі - Реєстр), процедуру внесення до нього інформації про видані та/або анульовані державні сертифікати, про рівень володіння державною мовою (далі - державні сертифікати), а також отримання інформації з нього.
Згідно п. 2. Порядку ведення реєстру відповідальною особою Комісії є - працівники апарату Комісії, до основних завдань яких належить забезпечення формування та ведення Реєстру.
Пунктом 4 Порядку ведення реєстру передбачено, що Комісія є адміністратором Реєстру, а також володільцем інформації, яка міститься в Реєстрі.
Відповідно до п. 6 Порядку ведення реєстру на адміністратора Реєстру покладено: вжиття організаційних заходів, пов`язаних із забезпеченням функціонування Реєстру; здійснення контролю за забезпеченням захисту інформації в Реєстрі згідно із законодавством; забезпечення верифікації в Реєстрі інформації, визначеної законодавством.
Також вказаний пунктом передбачено, що адміністратор Реєстру забезпечує: функціонування Реєстру; здійснення заходів із технічного і технологічного забезпечення Реєстру, формування, модернізації та супроводження його програмного забезпечення; оброблення, ведення обліку та зберігання в Реєстрі інформації; ведення в Реєстрі обліку даних про видані та/або анульовані державні сертифікати; здійснення комплексу заходів щодо захисту інформації.
Крім того, адміністратор Реєстру забезпечує ведення обліку операцій, пов`язаних з обробкою персональних даних та доступом до них із зберіганням інформації про дату, час та джерело збирання персональних даних, зміну персональних даних, перегляд персональних даних, передачу (копіювання) персональних даних, дату та час видалення або знищення персональних даних користувача Реєстру, який здійснив одну із зазначених операцій, мету та підстави зміни, перегляду передачі та видалення або знищення персональних даних.
Відповідальні особи здійснюють доступ до інформації, що міститься в Реєстрі, з використанням ідентифікаторів доступу, що передбачено п. 14 Порядку ведення реєстру.
Захист інформації, що міститься в Реєстрі, здійснюється відповідно до вимог Закону України «Про захист інформації в інформаційно-телекомунікаційних системах».
З огляду на положення згаданих вище Закону України та підзаконних нормативно-правових актів члени Комісії, а також працівники апарату Комісії, виконуючи покладені на них обов`язки, пов`язані із проведенням іспитів для визначення рівня володіння державною мовою, забезпеченням видачі державних сертифікатів, мають, у зв`язку із цим, доступ до електронної інформаційно-комунікаційної системи «Іспитова система для визначення рівня володіння державною мовою» та її підсистем, у тому числі Реєстру державних сертифікатів про рівень володіння державною мовою, де відповідно опрацьовують з інформацією, яка оброблюється в електронно-обчислювальних машинах (комп`ютерах), автоматизованих системах, комп`ютерних мережах.
Зокрема установлено, що ОСОБА_5 згідно наказу Голови Комісії ОСОБА_6 від 06.04.2023 № 73-К призначено на посаду головного спеціаліста відділу стандартів державної мови та забезпечення оцінювання рівня володіння державною мовою Комісії з 07.04.2023 (категорія посади державної служби - «В»).
Відповідно до посадової інструкції, затвердженої 01.03.2023 Головою Комісії ОСОБА_6 , з якою ОСОБА_5 ознайомився 07.04.2023 під особистий підпис, посада головного спеціаліста відділу стандартів державної мови та забезпечення оцінювання рівня володіння державною мовою введена у штат Комісії задля взаємодії з уповноваженими установами (організаціями) з питань проведення іспитів на визначення рівня володіння державною мовою та здійснення організаційного забезпечення безперервної роботи інформаційної автоматизованої системи тестування.
Також, згідно посадової інструкції на головного спеціаліста відділу стандартів державної мови та забезпечення оцінювання рівня володіння державною мовою покладались наступні обов`язки:
- брати участь у взаємодії Комісії з уповноваженими установами (організаціями), які проводять іспити на рівень володіння державною мовою, інструкторами;
- вносити пропозиції щодо забезпечення організації та проведення іспитів для визначення рівня володіння державною мовою та/або подавати начальнику відділу пропозиції щодо призначення спеціально уповноважених державою установ (організацій), які проводять іспити;
- систематично узагальнювати інформацію стосовно стану організації та проведення іспитів для визначення рівня володіння державною мовою;
- здійснювати контроль за роботою електронного кабінету претендента, забезпечувати моніторинг стану проведення іспитів на рівень володіння державною мовою, визначати рівень володіння державною мовою та видачі (відмови у видачі) державних сертифікатів про рівень володіння державною мовою;
- вести Реєстр державних сертифікатів про рівень володіння державною мовою;
- готувати самостійно або разом з іншими структурними підрозділами інформаційні та аналітичні матеріали;
- надавати інформацію та готувати проекти відповідей щодо запитів фізичних і юридичних осіб;
- в межах компетенції надавати методичні рекомендації працівникам інших структурних підрозділів апарату Комісії щодо процедури організації та проведення іспитів на рівень володіння державною мовою;
- вживати в установленому законодавством порядку заходи щодо обробки і захисту персональних даних, володільцем яких є Комісія;
- забезпечувати нерозголошення в будь-який спосіб персональних даних, які було довірено або які стали відомі у зв`язку з виконанням службових обов`язків;
- здійснювати інші функції, визначені законодавством та Положенням про Відділ.
Крім того, для працівників Апарату Комісії стосовно етичної поведінки розроблено пам`ятку, з якою ОСОБА_5 ознайомився під підпис.
Згідно вказаної пам`ятки працівникам Комісії додатково роз`яснювалось, що основним принципом діяльності працівників Апарату Комісії має бути доброчесність, тобто їх дії мають бути спрямовані на захист публічних інтересів та відмову від превалювання приватного інтересу під час здійснення наданих повноважень.
Також, в даній пам`ятці зазначено, що працівники Апарату Комісії зобов`язані: діяти виключно в інтересах держави, установи, яку вони представляють; виконувати службові повноваження та професійні обов`язки, рішення та доручення органів і осіб, яким вони підпорядковані, підзвітні або підконтрольні, сумлінно, компетентно, вчасно, результативно і відповідально; не допускати зловживань та неефективного використання власності держави, установи; утримуватись від виконання рішень чи доручень керівництва установи, якщо вони суперечать закону.
З огляду на викладене, ОСОБА_5 , будучи призначеним на вказану посаду, з урахуванням обсягу посадових обов`язків якими він був наділений у зв`язку із цим повинен був отримати доступ до інформаційно-комунікаційної системи «Іспитова система для визначення рівня володіння державною мовою» та її підсистем, у тому числі Реєстру державних сертифікатів про рівень володіння державною мовою, де відповідно повинен був працювати з інформацією, яка оброблюється в електронно-обчислювальних машинах (комп`ютерах), автоматизованих системах, комп`ютерних мережах.
Установлено, що ОСОБА_5 , перебуваючи на посаді головного спеціаліста відділу стандартів державної мови та забезпечення оцінювання рівня володіння державною мовою Комісії з 07.04.2023, після завершення випробувального терміну отримав доступ до інформаційно-комунікаційної системи «Іспитова система для визначення рівня володіння державною мовою» для виконання своїх посадових обов`язків.
Безпосередньо доступ до вказаної системи ОСОБА_5 надав заступник начальника відділу стандартів державної мови та забезпечення оцінювання рівня володіння державною мовою Комісії ОСОБА_7 , шляхом додавання даних щодо ОСОБА_5 до групи користувачів системи з рівнем доступу «адміністратор», за особистими ідентифікаторами (логіном та паролем) останнього - « ІНФОРМАЦІЯ_2 ».
Установлено, що перший вхід до вказаної системи ОСОБА_5 під особистим ідентифікатором « ІНФОРМАЦІЯ_2 » здійснено під час реєстрації останнім на іспит з рівня володіння державною мовою.
Надалі, 07.04.2023 доступ останнього у згаданій системі розширено до ролі «адміністратор» у зв`язку із призначенням на посаду у Комісії та успішним проходженням іспитового терміну.
У період з 07.04.2023 по 20.12.2023 ОСОБА_5 доступ до системи не блокувався, водночас 20.12.2023 останньому призупинено такий доступ у зв`язку з проведенням Комісією службового розслідування, 31.01.2024 доступ до системи ОСОБА_5 скасовано у зв`язку із його звільненням (Наказ
№ 15-к від 30.01.2024 Голови Національної комісії зі стандартів державної мови ОСОБА_8 ).
Таким чином, ОСОБА_5 отримано доступ до інформаційно-комунікаційної системи «Іспитова система для визначення рівня володіння державною мовою», з метою виконання покладених на нього посадових обов`язків, який останній використовував у період роботи в апаратів Комісії.
При цьому, отриманий ОСОБА_5 доступ, дозволяв йому здійснювати максимально широке коло дій у системі з огляду на присвоєну йому роль користувача (адміністратор), у тому числі здійснювати всі можливі дії щодо пошуку інформації та її видалення.
Крім того установлено, що громадянка ОСОБА_9 , обіймаючи посаду судді Червонозаводського районного суду міста Харкова, як претендентка зареєструвалася під логіном « ІНФОРМАЦІЯ_3 » на сторінці реєстрації офіційного веб-сайту Національної комісії зі стандартів національної мови за посиланням «https://exam.mova.gov.ua» шляхом створення електронного кабінету та подання заяви для складання іспиту на визначення рівня володіння державною мовою (для виконання службових обов`язків).
Надалі, 26.09.2023 ОСОБА_9 неуспішно склала іспит на рівень володіння державною мовою, оскільки загальний його результат становив 70%, що відповідає середньому рівню другого ступеня володіння державною мовою.
Рішенням Комісії «Про відмову у видачі державних сертифікатів на рівень володіння державною мовою» № 356 від 03.10.2023 ОСОБА_9 відмовлено у видачі державного сертифіката про рівень володіння державною мовою у зв`язку з недоброчесністю.
Відсутність у ОСОБА_9 сертифікату позбавляло останню можливості участі у конкурсах на зайняття посад у інших судах тощо, у зв`язку з чим їй необхідно було повторно складати іспит але не раніше ніж через 4 місяці.
За неустановлених досудовим розслідуванням обставин, в період часу з 26.09.2023 по 17.10.2023, у неустановленої особи, виник злочинний умисел на знищення (видалення) інформації з інформаційно-комунікаційної системи «Іспитова система для визначення рівня володіння державною мовою», а саме знищення прогресу (відомостей про результати іспиту претендентки) претендентки ОСОБА_9 , що в свою чергу надало б їй можливість повторно скласти іспит та з огляду на вимоги ст. 48 Закону, не очікуючи чотири місяці для повторної здачі іспиту.
З метою реалізації злочинного умислу, невстановлена особа, розуміючи, що для цього необхідно залучити особу, яка має доступ до інформаційно - комунікаційної системи «Іспитова система для визначення рівня володіння державною мовою», вирішила схилити до вчинення злочину ОСОБА_5 .
Так, за неустановлених обставин, невстановлена особа звернулася до ОСОБА_5 , працюючого головним спеціалістом відділу стандартів державної мови та забезпечення оцінювання рівня володіння державною мовою Комісії, знаючи про те що останній, у зв`язку з виконанням службових обов`язків, має доступ до інформаційно - комунікаційної системи «Іспитова система для визначення рівня володіння державною мовою», у якій зберігаються прогреси претендентів з інформацією про результати їх іспитів на рівень володіння державною мовою з проханням видалити з даної системи відомості про результати іспиту від 26.09.2023 ОСОБА_9 , яка зареєстрована як претендентка під логіном « ІНФОРМАЦІЯ_3 ».
У свою чергу, ОСОБА_5 діючи умисно, всупереч своїх службових інтересів, розуміючи свої можливості (маючи доступ до системи), а також ігноруючи покладені на нього службові обов`язки, 17.10.2023 на виконання прохання невстановленої особи, усвідомлюючи протиправність своїх дій, грубо порушуючи посадові інструкції, а також вимоги чинного законодавства, вирішивши виконати незаконне прохання та в робочий час, перебуваючи на робочому місці у приміщенні Національної комісії зі стандартів державної мови, розташованої за адресою: АДРЕСА_1 , цього ж дня об 11:25 год. здійснив вхід з ір-адреси « НОМЕР_1 », в іспитову систему для перегляду прогресу іспиту претендентів на визначення рівня володіння державною мовою, за допомогою особистого ідентифікатора (під іменем користувача) « ІНФОРМАЦІЯ_2 », а також авторизувавшись відповідним чином у ній.
Після чого, в даній системі ОСОБА_5 здійснив пошук прогресу іспиту претендентки ОСОБА_9 від 26.09.2023, використовуючи при цьому пошуковий ідентифікатор - « ІНФОРМАЦІЯ_3 ».
Надалі, цього ж дня, приблизно об 11.26 год., ОСОБА_5 в два етапи вчинив несанкціоновані дії з інформацією, а саме: знищив інформацію, яка обробляється в автоматизованій системі, а саме здійснив видалення (скидання/коригування прогресу) двох блоків відомостей про результати, претендентки ОСОБА_9 , зареєстрованої під акаунтом « ІНФОРМАЦІЯ_3 », наступним шляхом: спершу увійшовши до першого блоку іспиту « НОМЕР_2 », який видалив та відразу після цього увійшовши до другого блоку іспиту «440992», який також видалив.
При цьому ОСОБА_5 здійснив вказані несанкціоновані дії без наявності на те відповідних законних підстав, діючи умисно та поза межами наділених повноважень, користуючись можливостями наданого йому доступу та ролі користувача у інформаційно - комунікаційній системі «Іспитова система для визначення рівня володіння державною мовою».
Установлено, що до Комісії не надходили звернення скарги претендентки ОСОБА_9 щодо надання можливості перескласти іспит, або щодо оскарження рішення Комісії про відмову їй у видачі відповідного сертифікату. Також, Комісією не приймались будь-які рішення у цій ситуації відносно претендентки ОСОБА_9 .
Таким чином, вказані злочинні дії ОСОБА_5 , які він вчинив за попередньою змовою з іншою неустановленою особою, надали можливість ОСОБА_9 скласти повторно іспит в порушення строків щодо складання повторного іспиту, визначених ст. 48 Закону.
Вчиненням несанкціонованих дій у системі, діючи умисно, усвідомлюючи протиправність свої дій, ОСОБА_5 перешкодив роботі Комісії та знищуючи інформацію щодо прогресу претендентки ОСОБА_9 , яка оброблюється в електронно-обчислювальних машинах (комп`ютерах), автоматизованій системі, комп`ютерних мережах, завадив їх нормальній роботі та опрацюванні у них інформації.
При цьому, вчинення ОСОБА_5 знищення інформації щодо складання іспиту ОСОБА_9 фактично усунули у самій іспитовій системі перешкоду щодо вчинення у ній дій, пов`язаних з реєстрацією та проходженням повторного іспиту вказаною претенденткою.
У свою чергу, ОСОБА_9 за неустановлених обставин, ще раз зареєструвалася на іспит для визначення рівня володіння державною мовою (для виконання службових обов`язків 2.0) і 24.10.2023 склала його повторно, отримавши загальний результат - 91%.
Надалі рішенням Національної комісії зі стандартів державної мови
від 02.11.2023 за № 399 «Про встановлення результатів іспиту на рівень володіння державною мовою, визначення рівня володіння державною мовою та видачу державних сертифікатів про рівень володіння державною мовою» ОСОБА_9 встановлено результати іспиту на рівень володіння державною мовою і згідно з додатком 7 визначено, що вона володіє державною мовою на рівні вільного володіння другого ступеня.
Крім того, установлено що громадянка ОСОБА_10 , обіймаючи посаду заступника голови Заводського районного суду міста Миколаєва, зареєструвалася, під акаунтом « ІНФОРМАЦІЯ_4 », як претендентка, на сторінці реєстрації офіційного веб-сайту ІНФОРМАЦІЯ_5 » шляхом створення електронного кабінету та подання заяви для складання іспиту на визначення рівня володіння державною мовою (для виконання службових обов`язків).
Надалі, 05.12.2023 ОСОБА_10 склала іспит на рівень володіння державною мовою, та загальний результат іспиту останньої становив 66%, за результатами якого визначено, що остання володіє державною мовою на середньому рівні другого ступеня, що відповідно позбавляло останню можливості участі у конкурсах на зайняття посад у інших судах тощо, у зв`язку з чим їй необхідно було повторно складати іспит.
У подальшому, у невстановленої слідством особи, за неустановлених обставин, в період часу з 05.12.2023 по 13.12.2023, виник злочинний умисел на знищення (видалення) інформації з інформаційно-комунікаційної системи «Іспитова система для визначення рівня володіння державною мовою», а саме знищення прогресу претендентки ОСОБА_10 (відомостей про результати іспиту претендентки), що в свою чергу надало б їй можливість повторно скласти іспит та, з огляду на вимоги ст. 48 Закону, не очікуючи чотири місяці для повторної здачі іспиту.
З метою реалізації злочинного умислу, невстановлена особа, розуміючи, що для цього потрібна особа, яка має доступ до інформаційно - комунікаційної системи «Іспитова система для визначення рівня володіння державною мовою», вирішила схилити до вчинення злочину ОСОБА_5 .
Продовжуючи реалізовувати свій злочини умисел, у невстановлений слідством час та місці, невстановлена особа звернулася до ОСОБА_5 , який працює головним спеціалістом відділу стандартів державної мови та забезпечення оцінювання рівня володіння державною мовою Комісії, знаючи про те що останній, у зв`язку з виконанням службових обов`язків, має доступ до інформаційно - комунікаційної системи «Іспитова система для визначення рівня володіння державною мовою», у якій зберігаються прогреси претендентів з інформацією про результати їх іспитів на рівень володіння державною мовою, з проханням видалити з даної системи відомості про результати іспиту від 05.12.2023 ОСОБА_10 , яка зареєстрована в системі як претендентка під акаунтом « ІНФОРМАЦІЯ_4 ».
У свою чергу, ОСОБА_5 , діючи умисно, всупереч свої службових обов`язків, розуміючи свої можливості (маючи доступ до системи), 13.12.2023, на виконання прохання невстановленої особи, усвідомлюючи протиправність своїх дій, грубо порушуючи посадові інструкції, а також вимоги чинного законодавства, повторно вирішивши виконати незаконне прохання та перебуваючи поза робочим місцем, близько 21.00 год., здійснив вхід з ір-адреси « НОМЕР_1 » (яка не належить Національній комісії зі стандартів державної мови) в Іспитову систему для перегляду прогресу іспиту претендентів на визначення рівня володіння державною мовою, за допомогою особистого ідентифікатора (під іменем користувача) « ІНФОРМАЦІЯ_2 ».
Після цього, в даній системі здійснив пошук прогресу претендентки ОСОБА_10 щодо визначення рівня володіння державною мовою за 05.12.2023 та переглянув по черзі два блока в прогресі (тестування та монолог).
У подальшому, продовжуючи протиправні дії, використовуючи своє службове становище о 21.03 год., повторно, несанкціоновано знищив інформацію, яка оброблюється в автоматизованій системі, а саме здійснив видалення (скидання/коригування прогресу) відомостей про результати іспиту від 05.12.2023, які складалися з двох блоків (тестування та монолог) претендентки ОСОБА_10 , зареєстрованої під акаунтом « ІНФОРМАЦІЯ_4 ».
Також установлено, що 07.12.2023 ОСОБА_10 звернулась до Комісії зі скаргою щодо оскарження результатів іспиту.
Вказану скаргу доручено для розгляду головному спеціалісту відділу стандартів державної мови та забезпечення оцінювання рівня володіння державною мовою Комісії ОСОБА_11 , яка перевіряючи доводи викладені у ній, 12.12.2023 переглядала у системі результати складеного ОСОБА_10 іспиту щодо володіння державною мовою 05.12.203.
На той час у системі містились відомості, що ОСОБА_10 за результатами складеного іспиту володіє державною мовою на середньому рівні другого ступеня так як загальний результат її іспиту становив 66%, та те, що їй видано сертифікат 13.12.2023.
У той же час, 13.12.2023 ОСОБА_11 виявила відсутність таких даних у системі.
За результатами розгляду згаданої скарги ОСОБА_10 рішенням Комісії №1 від 05.01.2024 її допущено до складання іспиту на рівень володіння державною мовою.
Таким чином, ОСОБА_5 вчиненням несанкціонованих дій у системі, діючи умисно, усвідомлюючи протиправність свої дій перешкодив роботі Комісії та, знищуючи інформацію щодо прогресу претендентки ОСОБА_10 , яка оброблюється в електронно-обчислювальних машинах (комп`ютерах), автоматизованій системі, комп`ютерних мережах завадив їх нормальній роботі та опрацюванні у них інформації.
За вказаним фактом у Комісії розпочато службове розслідування за результатами (акт від 18.01.2024) якого констатовано, що відомості у системі «Іспитова система для визначення рівня володіння державною мовою» відносно претендентки ОСОБА_10 видалені з «ключа доступу», який оформлений та за допомогою якого у системі працює працівник Комісії ОСОБА_5 без наявності на те законних підстав.
Так, у ході досудового розслідування, встановлено достатньо відомостей для повідомлення ОСОБА_5 про підозру у вчиненні кримінальних правопорушень передбачених ч. 3 ст. 362 КК України.
На підставі викладеного, 13.03.2024 ОСОБА_5 , ІНФОРМАЦІЯ_1 , повідомлено про те, що він підозрюється у вчиненні кримінальних правопорушень, передбачених ч. 3 ст. 362 КК Країни, тобто у несанкціонованому знищенні інформації, яка оброблюється в електронно-обчислювальних машин (комп`ютерах), автоматизованих системах, комп`ютерних мережах, вчиненому повторно, за попередньою змовою групою осіб, особою, яка має право доступу до такої інформації.
08.05.2024 першим заступником керівника Київської міської прокуратури продовжено строк досудового розслідування до трьох місяців, тобто до 13.06.2024.
Таким чином, трьохмісячний строк досудового розслідування закінчується 13.06.2024, однак завершити досудове розслідування до вказаного строку не представляється можливим, оскільки необхідно провести ряд слідчих процесуальних дій, зокрема: отримати результати доручення щодо аналізу інформації (моніторинг) вилученої у операторів мобільного зв`язку ТОВ «Лайфселл», ПрАТ «Київстар», ПрАТ «ВФ Україна» на підставі ухвали суду; отримати та виконати ухвалу про тимчасовий доступ до речей та документів у операторів мобільного зв`язку ТОВ «Лайфселл», ПрАТ «Київстар», ПрАТ «ВФ Україна», щодо осіб, які можуть бути причетними до кримінального правопорушення, та відомості про яких здобуто вже під час досудового розслідування; здійснити аналіз отриманої інформації, в результаті чого прийняти процесуальні рішення в яких виникне необхідність; отримати висновок комп`ютерно-технічної експертизи по інформаційно-комунікаційній системі «Іспитова система для визначення рівня володіння державною мовою»; допитати в якості свідка ОСОБА_10 , ОСОБА_9 , членів Національної комісії зі стандартів державної мови, а також інших осіб у допиті яких виникне необхідність під час досудового розслідування; провести аналіз отриманої інформації з КБ «ПриватБанк»; провести огляд мобільних терміналів вилучених під час санкціонованих обшуків та інформації здобутої у наслідок проведення комп`ютерно-технічних експертиз таких мобільних терміналів; вирішити питання щодо зміни пред`явленого повідомлення про підозру ОСОБА_5 ; зняти грифи таємності з матеріалів проведених негласних слідчих (розшукових) дій у межах кримінального провадження; провести інші процесуальні, слідчі (розшукові) дії, необхідність в яких може виникнути в ході досудового розслідування у кримінальному провадженні; виконати вимоги ст.ст. 290, 291 КПК України.
Провести необхідні процесуальні дії у передбачений законом строк не представилося можливим внаслідок складності кримінального провадження, оскільки для здійснення повного, всебічного, об`єктивного досудового розслідування є необхідність у проведенні значної кількості слідчих (розшуковик) та процесуальних дій.
За таких обставин прокурор просить продовжити строк досудового розслідування в кримінальному провадженні №42023100000000633 від 25.12.2023 до шести місяців.
Розглянувши клопотання про продовження строку досудового розслідування, матеріали, що додані до нього, слідчий суддя зазначає наступне.
Згідно з ч. 1 ст. 219 КПК України строк досудового розслідування обчислюється з моменту повідомлення особі про підозру до дня звернення до суду з обвинувальним актом, клопотанням про застосування примусових заходів медичного або виховного характеру, клопотанням про звільнення особи від кримінальної відповідальності, клопотанням про закриття кримінального провадження або до дня ухвалення рішення про закриття кримінального провадження.
З дня повідомлення особі про підозру досудове розслідування повинно бути закінчене протягом двох місяців з дня повідомлення особі про підозру у вчиненні злочину (п. 4 ч. 3 ст. 219).
При цьому якщо з дня повідомлення особі про підозру у вчиненні злочину досудове розслідування (досудове слідство) неможливо закінчити у строк, зазначений у пункті 4 частини 3 ст. 219 цього КПК України, такий строк може бути продовжений у межах строків, встановлених пунктами 2 і 3 частини четвертої статті 219 цього Кодексу, а саме, на строк шість місяців у разі вчинення нетяжкого злочину чи дванадцять місяців у разі вчинення тяжкого або особливо тяжкого злочину.
Відповідно до вимог частини 1 статті 295-1 КПК України у випадках, передбачених статтею 294 цього Кодексу, продовження строку досудового розслідування здійснюється на підставі ухвали слідчого судді, постановленої за відповідним клопотанням прокурора або слідчого.
Згідно з ч. 2 ст. 295-1 КПК України у клопотанні про продовження строку досудового розслідування після повідомлення особі про підозру зазначаються: прізвище, ім`я, по батькові підозрюваного; найменування (номер) кримінального провадження; суть повідомленої підозри і правова кваліфікація кримінального правопорушення із зазначенням статті (частини статті) закону України про кримінальну відповідальність, у вчиненні якого підозрюється особа; посилання на докази, якими обґрунтовується підозра; процесуальні дії, проведення або завершення яких потребує додаткового часу; значення результатів цих процесуальних дій для судового розгляду; строк, необхідний для проведення або завершення процесуальних дій; обставини, що перешкоджали здійснити ці процесуальні дії раніше.
Як вбачається з витягу з Єдиного реєстру досудових розслідувань, СУ ГУ НП у м. Києві здійснюється досудове розслідування у кримінальному провадженні №42023100000000633 від 25.12.2023 за ознаками кримінального правопорушення, передбаченого ч. 3 ст. 362 КК України.
Слідчий суддя встановив, що під час досудового розслідування в даному кримінальному провадженні проведено ряд слідчих (розшукових) та інших процесуальних дій, спрямованих на отримання та перевірку доказів у даному провадженні, які перелічені у клопотанні слідчого та підтверджуються копіями матеріалів кримінального провадження, доданими до клопотання.
Підозра в даному кримінальному провадженні пред`явлена ОСОБА_5 , ІНФОРМАЦІЯ_1 .
Строк досудового розслідування у кримінальному провадженні №42023100000000633 від 25.12.2023 закінчується 13.06.2024 року.
Однак завершити в даний строк досудове розслідування неможливо, так як для забезпечення повного та об`єктивного проведення досудового розслідування необхідно: отримати результати доручення щодо аналізу інформації (моніторинг) вилученої у операторів мобільного зв`язку ТОВ «Лайфселл», ПрАТ «Київстар», ПрАТ «ВФ Україна» на підставі ухвали суду; отримати та виконати ухвалу про тимчасовий доступ до речей та документів у операторів мобільного зв`язку ТОВ «Лайфселл», ПрАТ «Київстар», ПрАТ «ВФ Україна», щодо осіб, які можуть бути причетними до кримінального правопорушення, та відомості про яких здобуто вже під час досудового розслідування; здійснити аналіз отриманої інформації, в результаті чого прийняти процесуальні рішення в яких виникне необхідність; отримати висновок комп`ютерно-технічної експертизи по інформаційно-комунікаційній системі «Іспитова система для визначення рівня володіння державною мовою»; допитати в якості свідка ОСОБА_10 , ОСОБА_9 , членів Національної комісії зі стандартів державної мови, а також інших осіб у допиті яких виникне необхідність під час досудового розслідування; провести аналіз отриманої інформації з КБ «ПриватБанк»; провести огляд мобільних терміналів вилучених під час санкціонованих обшуків та інформації здобутої у наслідок проведення комп`ютерно-технічних експертиз таких мобільних терміналів; вирішити питання щодо зміни пред`явленого повідомлення про підозру ОСОБА_5 ; зняти грифи таємності з матеріалів проведених негласних слідчих (розшукових) дій у межах кримінального провадження; провести інші процесуальні, слідчі (розшукові) дії, необхідність в яких може виникнути в ході досудового розслідування у кримінальному провадженні; виконати вимоги ст.ст. 290, 291 КПК України.
При цьому виконання зазначених слідчих (розшукових) та процесуальних дій необхідне для забезпечення прав, свобод та законних інтересів учасників кримінального провадження, а також забезпечення повного та неупередженого розслідування і судового розгляду з тим, щоб кожен, хто вчинив кримінальне правопорушення, був притягнутий до відповідальності, жоден невинуватий не був обвинувачений або засуджений, жодна особа не була піддана необґрунтованому процесуальному примусу і щоб до кожного учасника кримінального провадження була застосована належна правова процедура, а також для збирання додаткових доказів.
Таким чином необхідність проведення вказаних слідчих (розшукових) та процесуальних дій обґрунтовано перешкоджає завершенню досудового розслідування в даному кримінальному провадженні.
З урахуванням викладеного слідчий суддя приходить до висновку, що на даний час не завершено необхідні слідчі та процесуальні дії, результати яких мають суттєве значення для судового розгляду, а тому необхідно продовжити строк досудового розслідування у кримінальному провадженні №42023100000000633 від 25.12.2023 року до шести місяців.
Керуючись ст. ст. 219, 294, 295-1, 372, 376 КПК України, слідчий суддя, -
УХВАЛИВ:
1. Клопотання задовольнити.
2. Продовжити строк досудового розслідування у кримінальному провадженні №42023100000000633 від 25.12.2023 за підозрою ОСОБА_5 , ІНФОРМАЦІЯ_1 , у вчиненні кримінального правопорушення, передбаченого ч. 3 ст. 362 КК України, до шести місяців.
Слідчий суддя ОСОБА_1
Суд | Голосіївський районний суд міста Києва |
Дата ухвалення рішення | 07.06.2024 |
Оприлюднено | 02.07.2024 |
Номер документу | 120048540 |
Судочинство | Кримінальне |
Категорія | Провадження за поданням правоохоронних органів, за клопотанням слідчого, прокурора та інших осіб про продовження строку досудового розслідування |
Кримінальне
Голосіївський районний суд міста Києва
Ольшевська І. О.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні