Рішення
від 20.06.2024 по справі 910/727/24
ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ДОНЕЦЬКОЇ ОБЛАСТІ

ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ДОНЕЦЬКОЇ ОБЛАСТІ

61022, м. Харків, пр. Науки, 5, тел.:(057) 702-07-99, факс: (057) 702-08-52,

гаряча лінія: (096) 068-16-02, E-mail: inbox@dn.arbitr.gov.ua,

код ЄДРПОУ: 03499901,UA368999980313151206083020649


Р І Ш Е Н Н Я

іменем України

20.06.2024 Справа №910/727/24

Господарський суд Донецької області у складі судді Кротінової О.В.

при секретарі судового засідання Курасові А.В.,

за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю «Надія-2007», м.Дніпро, ЄДРПОУ 34497202,

до відповідача, Товариства з обмеженою відповідальністю «ДАНКО», м.Київ, ЄДРПОУ 32727466,

про стягнення 71086,24 грн,

за участю представників сторін:

від позивача: не з`явився;

від відповідача: не з`явився,-

І. Короткий зміст позовної заяви, заперечень та інших заяв, клопотань учасників справи:

Товариство з обмеженою відповідальністю «Надія-2007», м.Дніпро, звернулось до Господарського суду міста Києва з позовом до Товариства з обмеженою відповідальністю «ДАНКО», м.Київ, про стягнення 71 086,24 грн.

В обґрунтування заявлених вимог позивач посилається на неналежне виконання відповідачем зобов`язань з оплати експлуатаційних послуг за період з січня по березень 2022 року за договором суборенди нежитлового приміщення №Н-05/01-ДНК від 05.01.2021, за яким відповідач орендував приміщення загальною площею 175 кв. м. за адресою: Донецька обл., м. Краматорськ, вул. Уральська, 12, внаслідок чого утворилась заборгованість.

На підтвердження викладених обставин позивач надав електронні копії: договору суборенди нежитлового приміщення №Н-05/01-ДНК від 05.01.2021 з додатком №1 до нього (акт прийому передачі б/н від 01.02.2021); додаткова угода №1 від 16.11.2021 до договору суборенди нежитлового приміщення №Н-05/01-ДНК від 05.01.2021; лист директора Товариства з обмеженою відповідальністю «Данко» №49 від 15.06.2022; лист директора Товариства з обмеженою відповідальністю «Надія-2007» №02/1 від 02.11.2023; рахунки-фактури: №Н-00000000095 від 31.01.2022 на суму 43791,32 грн з ПДВ, №Н-00000000191 від 28.02.2022 на суму 25510,35 грн з ПДВ, №Н-00000000238 від 31.03.2022 на суму 1784,64 грн з ПДВ; акт звірки взаємних розрахунків станом на 31.03.2022 між Товариством з обмеженою відповідальністю «Надія-2007» та Товариством з обмеженою відповідальністю «ДАНКО».

Нормативно свої вимоги позивач обґрунтовує посиланням на ст.ст. 525, 526, 901 Цивільного кодексу України, ст.202 Господарського кодексу України.

26.04.2024 від позивача через підсистему «Електронний суд» отримано додаткові пояснення б/н від 25.04.2024 по справі (сформовано в системі 25.04.2024). Просить задовольнити позовні вимоги у повному обсязі, розглянути справу без участі представника позивача.

Зазначено про укладення 01.06.2020 між Товариством з обмеженою відповідальністю «Талісман-2007» (орендодавець) та Товариством з обмеженою відповідальністю «Надія-2007» (орендар) договору оренди нежитлового приміщення №Т-01/06-НАД від 01.06.2020 та у подальшому договір суборенди нежитлового приміщення №Н-05/01-ДНК від 05.01.2021 між Товариством з обмеженою відповідальністю «Надія-2007» (орендар) та Товариством з обмеженою відповідальністю «ДАНКО» (суборендар). Останній, користуючись орендованим приміщенням протягом січня-березня 2022 року, споживав експлуатаційні послуги з водопостачання, теплопостачання, споживав електроенергію, у тому числі для освітлення місць загального користування. Стверджує що усі витрати оплачені орендарем постачальникам у строк, наявність заборгованості не заперечується відповідачем, про свідчить акт звіряння взаєморозрахунків станом на 31.03.2022 та лист №49 від 15.06.2022.

До додаткових пояснень додано електронні копії: договору оренди нежитлового приміщення №Т-01/06-НАД від 01.06.2020 з додатком №1 до нього (акт прийому-передачі б/н від 01.06.2020); додаткової угоди №1 від 01.04.2021 до договору оренди нежитлового приміщення №Т-01/06-НАД від 01.06.2020 з додатком №1/1 до договору оренди нежитлового приміщення №Т-01/06-НАД від 01.06.2020 (акт прийому-передачі б/н від 01.04.2021); додаткової угода №2 від 01.01.2022 до договору оренди нежитлового приміщення №Т-01/06-НАД від 01.06.2020 з додатком №1/2 до договору оренди нежитлового приміщення №Т-01/06-НАД від 01.06.2020 (акт прийому-передачі б/н від 01.01.2022); дебетові повідомлення АТ «Креді Агріколь Банк».

Відзив відповідачем не надано.

ІІ. Процесуальні дії суду:

Ухвалою Господарського суду міста Києва від 02.02.2024 позовну заяву Товариства з обмеженою відповідальністю «Надія-2007» до Товариства з обмеженою відповідальністю «ДАНКО» про стягнення 71086,24 грн та додані до неї документи передано за підсудністю до Господарського суду Донецької області (61000, Харківська обл., м. Харків, проспект Науки, 5).

21.02.2024 за вхідним номером 1490/24 Господарським судом Донецької області отримано означений позов із присвоєним єдиним унікальним номером судової справи 910/727/24.

З дотриманням приписів ст.32 Господарського процесуального кодексу України, відповідно до Положення про автоматизовану систему документообігу суду, за результатом розподілу автоматизованої системи документообігу Господарського суду Донецької області для розгляду справи №910/727/24 визначено суддю Кротінову О.В.

Ухвалою суду від 11.03.2024 прийнято позовну заяву б/н від 19.01.2024 до розгляду та відкрито провадження у справі №910/727/24; визначено справу розглядати за правилами спрощеного позовного провадження без виклику сторін; роз`яснено сторонам, що розгляд справи по суті в порядку спрощеного провадження починається через тридцять днів з дня відкриття провадження у справі та, що за клопотанням однієї із сторін розгляд справи проводиться в судовому засіданні з повідомленням сторін.

Ухвалою суду від 15.04.2024 визначено розгляд справи №910/727/24 за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю «Надія-2007», м.Дніпро, до відповідача, Товариства з обмеженою відповідальністю «ДАНКО», м.Київ, про стягнення 71086,24 грн, за правилами загального позовного провадження, стадія: відкриття провадження у справі; призначено підготовче засідання на 01.05.2024 о 14:30 год, яке відбудеться у приміщенні Господарського суду Донецької області, за адресою: 61022, м.Харків, пр.Науки, 5, зал судового засідання №406; встановлено позивачу надати: належним чином засвідчені докази у підтвердження наявності права позивача, як орендаря, здачі приміщення за договором суборенди нежитлового приміщення №Н-05/01-ДНК від 05.01.2021 в суборенду; належним чином засвідчені докази понесення позивачем витрат зі сплати послуг: у січні 2022 року експлуатаційних послуг у сумі 9416,75 грн, водопостачання у сумі 173,78 грн, теплопостачання у сумі 19391,93 грн, використання електроенергії у сумі 7363,04 грн, освітлення місць загального користування у сумі 147,26 грн; у лютому 2022 року - експлуатаційних послуг у сумі 9315,25 грн, водопостачання у сумі 174,65 грн, теплопостачання у сумі 7579,78 грн, використання електроенергії у сумі 3808,13 грн, освітлення місць загального користування у сумі 380,81 грн; у березні 2022 року - водопостачання у сумі 109,73 грн, теплопостачання у сумі 619,33 грн, використання електроенергії у сумі 689,22 грн, освітлення місць загального користування у сумі 68,92 грн; уточнити підстави (з посиланням на відповідний пункт договору суборенди нежитлового приміщення №Н-05/01-ДНК від 05.01.2021) права вимоги відшкодування за освітлення місць загального користування; відповідно до ст.ст.166, 251 Господарського процесуального кодексу України відповідь на відзив у строк до 01.05.2024 разом із доказами її направлення на адресу відповідача; встановлено відповідачу надати: відповідно до ст.165 Господарського процесуального кодексу України відзив на позовну заяву і всі письмові та електронні докази (які можливо доставити до суду), висновки експертів і заяви свідків, що підтверджують заперечення проти позову у строк до 30.04.2024, але не пізніше 15 днів з дня вручення ухвали про відкриття провадження у справі; одночасно надіслати позивачу копію відзиву та доданих до нього документів, докази такого направлення надати суду до початку підготовчого засідання; повідомлено, що участь у підготовчому засіданні можлива для сторін в режимі відеоконференції та відбудеться лише за умови наявності об`єктивних обставин, які забезпечать безпеку проведення підготовчого засідання у приміщенні Господарського суду Донецької області; роз`яснено необхідність дотримання приписів ст.197 Господарського процесуального кодексу України при поданні клопотання про участь у підготовчому засіданні в режимі відеоконференції.

Ухвалою суду від 01.05.2024 закрито підготовче провадження у справі №910/727/24; призначено справу №910/727/24 за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю «Надія-2007», м.Дніпро, до відповідача, Товариства з обмеженою відповідальністю «ДАНКО», м.Київ, про стягнення 71086,24 грн, до судового розгляду по суті; визначено датою проведення судового засідання 23.05.2024 о 15:30 год. з розгляду справи по суті, яке відбудеться за адресою: 61022, м.Харків, проспект Науки, 5, зал судового засідання №406; повідомлено, що участь у судовому засіданні можлива для учасників справи в режимі відеоконференції та відбудеться лише за умови наявності об`єктивних обставин, які забезпечать безпеку проведення судового засідання у приміщенні Господарського суду Донецької області; роз`яснено необхідність дотримання приписів ст.197 Господарського процесуального кодексу України при поданні клопотання про участь у судовому засіданні в режимі відеоконференції.

У судовому засіданні 23.05.2024 оголошено перерву.

Ухвалою суду від 23.05.2024 повідомлено Товариство з обмеженою відповідальністю «Надія-2007», м.Дніпро, та Товариство з обмеженою відповідальністю «ДАНКО», м.Київ, про продовження судового засідання, що відбудеться 20.06.2024 о 15:30 год. зал судового засідання №406 (приміщення Господарського суду Донецької області, за адресою: 61022, м.Харків, пр.Науки, 5).

Щодо дотримання прав відповідача під час розгляду даної справи судом, суд зазначає таке.

Товариство з обмеженою відповідальністю «ДАНКО», м.Київ, має зареєстрований кабінет ЄСІТС.

Ухвали суду від 11.03.2024, 15.04.2024, 01.05.2024 та 23.05.2024 доставлені до електронного кабінету Товариства з обмеженою відповідальністю «ДАНКО» 11.03.2024, 15.04.2024, 03.05.2024 та 24.05.2024 відповідно. Довідки містяться в матеріалах справи.

Відкладення розгляду справи є правом та прерогативою суду, основною умовою для чого є неможливість переходу до розгляду позовних вимог та вирішення спору.

Враховуючи положення ст.2 Господарського процесуального кодексу України, суть спору, беручи до уваги забезпечення з боку суду можливості учасників справи для реалізації своїх процесуальних прав, в тому числі шляхом направлення поштою (іншим засобом зв`язку) відповідних доказів до суду, суд дійшов висновку про існуючу можливість розглянути спір у судовому засіданні 20.06.2024, за наявними у ній документами відповідно до вимог ч.9 ст.165, ч.2 ст.178 Господарського процесуального кодексу України.

ІІІ. Фактичні обставини справи, встановлені судом:

01.06.2020 між Товариством з обмеженою відповідальністю «Талісман-2007» (орендодавець) та Товариством з обмеженою відповідальністю «Надія-2007» (орендар) укладено договір оренди нежитлового приміщення №Т-01/06-НАД, відповідно до п.1.1 якого, відповідно до умов цього договору орендодавець надає орендарю за плату у тимчасове володіння і користування нежитлове приміщення в будівлі офісного центру «Слава», яке розташоване за адресою: м. Краматорськ, Донецької області, вул. Уральська, 12, загальною площею 216,4 (двісті шістнадцять цілих чотири десятих) кв. м. Приміщення надається під офіс.

Приміщення знаходиться в справному стані, що відповідає вимогам, які пред`являються до експлуатованих приміщень, що використовуються для адміністративних цілей.

Надання в оренду (суборенду) приміщення не тягне за собою переходу права власності (п.1.2 договору).

Орендодавець зобов`язується передати орендарю приміщення у тимчасове володіння і користування не пізніше 5 (п`яти) робочих днів з моменту підписання даного договору і виконання орендарем п.3.1 договору. Передача приміщення здійснюється уповноваженими представниками сторін за актом прийому-передачі із зазначенням технічного стану приміщення (акт прийому передачі є додатком №1 до цього договору). В день підписання акту прийому-передачі орендодавець передає орендарю ключі від приміщення (п.2.1.1 договору).

Орендар зобов`язується використовувати приміщення відповідно до його призначення, зазначених у п.1.1 цього договору, підтримуючи приміщення в належному стані; своєчасно і повністю виплачувати орендодавцю орендну плату та інші платежі, встановлені цим договором (пп.2.3.1, 2.3.2 договору).

Орендна плата не включає в себе відшкодування витрат по забезпеченню приміщення комунальними та експлуатаційними послугами (електропостачання, теплопостачання, водопостачання і водовідведення, оплату вивезення твердих побутових відходів, відшкодування експлуатаційних витрат, послуги з оплати міжміського та міжнародного телефонного зв`язку, інтернет-послуг, охорону і прибирання приміщення, послуг з ремонту електро- і сантехарматури, прибирання прилеглої до приміщення території) (п.3.3 договору).

На оплату комунальних і експлуатаційних послуг орендар самостійно отримує рахунки до 10-го числа місяця, наступного за розрахунковим. Отриманий рахунок орендар сплачує протягом 3 (трьох) банківських днів. Не отримання рахунку не звільняє орендаря від обов`язку відшкодувати витрати по забезпеченню приміщення комунальними та експлуатаційними послугами (п.3.4 договору).

Обов`язок орендаря щодо внесення платежів, передбачених цим договором, вважається виконаним з моменту зарахування суми орендних платежів та/або інших платежів, передбачених цим договором, на розрахунковий рахунок орендодавця, зазначений у розділі 9 цього договору (п.3.5 договору).

Орендар сплачує орендну плату, а також інші платежі в розмірі, встановленому цим договором, за весь час фактичного користування орендованим приміщенням за межами терміну, встановлено в п.7.1 договору (п.3.6 договору).

Будь-яка із сторін цього договору, яка не виконана зобов`язання за цим договором або виконала їх неналежним чином, несе відповідальність відповідно до чинного законодавства України (п.5.1 договору).

Договір вважається укладеними і набирає чинності з « 01» червня 2020 року і діє до « 30» квітня 2023 року (п.7.1 договору).

Всі зміни і доповнення, що вносяться до цього договору, оформлюються додатковими угодами (п.7.2 договору).

Договір підписаний та скріплений печатками підприємств.

Додатком №1 до договору є акт прийому-передачі б/н від 01.06.2020, відповідно до якого Товариство з обмеженою відповідальністю «Талісман-2007» передало, а Товариство з обмеженою відповідальністю «Надія-2007» прийняло приміщення за адресою: м. Краматорськ, Донецької області, вул. Уральська, 12. Загальна площа приміщення становить 216,4 кв. м. Технічний стан: придатне для його використання відповідно до мети оренди. Сторони претензій одна до одної не мають.

Акт прийому-передачі б/н від 01.06.2020 підписаний та скріплений печатками підприємств.

01.04.2021 Товариство з обмеженою відповідальністю «Талісман-2007» та Товариство з обмеженою відповідальністю «Надія-2007» уклали додаткову угоду №1 до договору оренди нежитлового приміщення №Т-01/06-НАД від 01.06.2020, відповідно до якої виклали пункт 1.1 у наступній редакції:

« 1.1. Орендодавець надає орендарю за плату у тимчасове володіння і користування нежитлове приміщення в будівлі офісного центру «Слава», яке розташоване за адресою: м. Краматорськ, Донецької області, вул. Уральська, 12, загальною площею 230,4 (двісті тридцять цілих чотири десятих) кв. м. Приміщення надається під офіс.

Додаткова угода набирає чинності з 01.04.2021 і є невід`ємною частиною договору (п.5 додаткової угоди).

Додаткова угода підписана та скріплена печатками підприємств.

Додатком №1/1 до додаткової угоди №1 від 01.04.2021 до договору оренди нежитлового приміщення №Т-01/06-НАД від 01.06.2020 є акт прийому-передачі б/н від 01.04.2021 відповідно до якого Товариство з обмеженою відповідальністю «Талісман-2007» передало, а Товариство з обмеженою відповідальністю «Надія-2007» прийняло нежитлове приміщення 14 кв. м за адресою: м. Краматорськ, Донецької області, вул. Уральська, 12. Загальна площа приміщення становить 230,4 кв. м. Технічний стан: придатне для його використання відповідно до мети оренди. Сторони претензій одна до одної не мають.

Акт прийому-передачі б/н від 01.04.2021 підписаний та скріплений печатками підприємств.

01.01.2022 Товариство з обмеженою відповідальністю «Талісман-2007» та Товариство з обмеженою відповідальністю «Надія-2007» уклали додаткову угоду №2 до договору оренди нежитлового приміщення №Т-01/06-НАД від 01.06.2020, відповідно до якої виклали пункти 1.1 у наступній редакції:

« 1.1. Орендодавець надає орендарю за плату у тимчасове володіння і користування нежитлове приміщення в будівлі офісного центру «Слава», яке розташоване за адресою: м. Краматорськ, Донецької області, вул. Уральська, 12, загальною площею 244,4 (двісті сорок чотири цілих чотири десятих) кв. м. Приміщення надається під офіс».

Додаткова угода набирає чинності з 01.01.2022 і є невід`ємною частиною договору (п.5 додаткової угоди).

Додаткова угода підписана та скріплена печатками підприємств.

Додатком №1/2 до додаткової угоди №2 від 01.01.2022 до договору оренди нежитлового приміщення №Т-01/06-НАД від 01.06.2020 є акт прийому-передачі б/н від 01.01.2022 відповідно до якого Товариство з обмеженою відповідальністю «Талісман-2007» передало, а Товариство з обмеженою відповідальністю «Надія-2007» прийняло нежитлове приміщення 14 кв. м за адресою: м. Краматорськ, Донецької області, вул. Уральська, 12. Загальна площа приміщення становить 244,4 кв. м. Технічний стан: придатне для його використання відповідно до мети оренди. Сторони претензій одна до одної не мають.

Акт прийому-передачі б/н від 01.01.2022 підписаний та скріплений печатками підприємств.

05.01.2021 між Товариством з обмеженою відповідальністю «Надія-2008» (орендар, позивач) та Товариством з обмеженою відповідальністю «ДАНКО» (суборендар, відповідач) укладено договір суборенди нежитлового приміщення №Н-05/01-ДНК, відповідно до п.1.1 якого, орендар надає суборендарю за плату у тимчасове володіння і користування приміщення №529-536 в будівлі офісного центру, розташованого за адресою: м. Краматорськ, Донецької області, вул. Уральська, 12, загальною площею 175,00 (сто сімдесят п`ять) кв. м. Приміщення надається під офіс.

Приміщення знаходиться в справному стані, що відповідає вимогам, які пред`являються до експлуатованих приміщень, що використовуються для адміністративних цілей.

Надання в оренду (суборенду) приміщення не тягне за собою переходу права власності (п.1.3 договору).

Орендар зобов`язується передати суборендарю приміщення у тимчасове володіння і користування не пізніше 5 (п`яти) робочих днів з моменту укладення і набрання чинності цим договором, за умови виконання суборендарем п.3.1 договору. Передача приміщення здійснюється уповноваженими представниками сторін за актом прийому-передачі із зазначенням технічного стану приміщення (акт прийому передачі є додатком №1 до цього договору). В день підписання акту прийому-передачі орендар передає суборендарю ключі від приміщення (п.2.1.1 договору).

Суборендар зобов`язується використовувати приміщення відповідно до його призначення, зазначених у п.1.1 цього договору, підтримуючи приміщення в належному стані; своєчасно і повністю виплачувати орендарю орендну плату та інші платежі, встановлені цим договором (пп.2.3.1, 2.3.2 договору).

При укладанні договору суборендар здійснює передоплату орендної плати за перший і останній місяці оренди приміщення (п.3.1 договору).

Щомісячна орендна плата за 1 (один) квадратний метр встановлюється в розмірі 49 (сорок дев`ять) грн 00 коп, в т.ч. ПДВ, що щомісячно становить за все приміщення 8575грн 60 коп (вісім тисяч п`ятсот сімдесят п`ять) грн 00 коп, в т.ч. ПДВ (п.3.2 договору).

Внесення орендної плати повинно проводитися суборендарем шляхом перерахування безготівкових грошових коштів на рахунок орендаря, зазначений у розділі 9 цього договору. Суборендар самостійно перераховує орендну плату не пізніше 20-го числа місяця, що передує розрахунковому місяцю (тобто за місяць вперед) (п.3.3 договору).

Орендна плата не включає в себе відшкодування витрат по забезпеченню приміщення комунальними та експлуатаційними послугами (електропостачання, теплопостачання, водопостачання і водовідведення, оплату вивезення твердих побутових відходів, відшкодування експлуатаційних витрат, послуги з оплати міжміського та міжнародного телефонного зв`язку, інтернет-послуг, охорону і прибирання приміщення, послуг з ремонту електро- і сантехарматури, прибирання прилеглої до приміщення території) (п.3.4 договору).

На оплату комунальних і експлуатаційних послуг суборендар самостійно отримує рахунки до 10-го числа місяця, наступного за розрахунковим. Отриманий рахунок суборендар сплачує протягом 3 (трьох) банківських днів. Не отримання рахунку не звільняє суборендаря від обов`язку відшкодувати витрати по забезпеченню приміщення комунальними та експлуатаційними послугами (п.3.5 договору).

Обов`язок суборендаря щодо внесення платежів, передбачених цим договором, вважається виконаним з моменту зарахування суми орендних платежів та/або інших платежів, передбачених цим договором, на розрахунковий рахунок орендаря, зазначений у розділі 9 цього договору (п.3.6 договору).

Суборендар сплачує орендну плату, а також інші платежі в розмірі, встановленому цим договором, за весь час фактичного користування орендованим приміщенням за межами терміну, встановлено в п.7.1 договору (п.3.7 договору).

Будь-яка із сторін цього договору, яка не виконала зобов`язання за цим договором або виконала їх неналежним чином, несе відповідальність відповідно до чинного законодавства України (п.5.1 договору).

Орендар, чиї майнові інтереси або ділова репутація порушені в результаті невиконання або неналежного виконання зобов`язань за договором суборендарем, має право вимагати повного відшкодування заподіяних йому збитків, під якими розуміються витрати, які орендар, чиє право порушено, поніс чи понесе для відновлення своїх прав і інтересів; втрата, псування або пошкодження майна (реальні збитки), а також неодержані доходи, які орендар отримав би за звичайних умов ділового обороту, якби його права і інтереси не були порушені (упущена вигода) (п.5.2 договору).

Договір вважається укладеними і набирає чинності з « 01» лютого 2021 року і діє до « 31» грудня 2021 року (п.7.1 договору).

Всі зміни і доповнення, що вносяться до цього договору, оформлюються додатковими угодами (п.7.2 договору).

Договір підписаний та скріплений печатками підприємств.

Додатком №1 до договору суборенди нежитлового приміщення №Н-05/01-ДНК від 05.01.2021 є акт прийому-передачі б/н від 01.02.2021, відповідно до якого Товариство з обмеженою відповідальністю «Надія-2007» передало, а Товариство з обмеженою відповідальністю «ДАНКО» прийняло приміщення №529-536 за адресою: м. Краматорськ, Донецької області, вул. Уральська, 12. Загальна площа приміщення становить 175,00 кв. м. Технічний стан: придатне для його використання відповідно до мети оренди. Сторони претензій одна до одної не мають.

Акт прийому-передачі б/н від 01.02.2021 підписаний та скріплений печатками підприємств.

16.11.2021 Товариство з обмеженою відповідальністю «Надія-2007» та Товариство з обмеженою відповідальністю «ДАНКО» уклали додаткову угоду №1 до договору суборенди нежитлового приміщення №Н-05/01-ДНК від 05.01.2021, якою пункт 7.1 викладено у такій редакції:

«Договір вважається укладеним і набирає чинності з 01.02.2021 і діє до 31.12.2022 року».

Усі інші умови договору залишаються незмінними (п.2 додаткової угоди).

Ця додаткова угода набирає чинності з 16.11.2021 і є невід`ємною частиною договору (п.4 додаткової угоди).

Додаткова угода підписана та скріплена печатками підприємств.

Товариством з обмеженою відповідальністю «Надія-2007» на підставі договору №Н-05/01-ДНК від 05.01.2021 виставлено Товариству з обмеженою відповідальністю «ДАНКО» рахунки-фактури за січень-березень 2022:

- №Н-00000000095 від 31.01.2022 на загальну суму 43791,32 грн з ПДВ, відповідно до якого відображено наступні послуги до спати за січень 2022: відшкодування експлуатаційних послуг 175,0 кв. м. у сумі 9416,75 грн (сума без ПДВ), відшкодування за водопостачання 175,0 кв. м. у сумі 173,78 грн (сума без ПДВ), відшкодування за теплопостачання 175,0 кв. м. у сумі 19391,93 грн (сума без ПДВ), відшкодування за використання електроенергії 1527,0 кВт/год у сумі 7363,04 грн (сума без ПДВ), відшкодування за освітлення місць загального користування 30,540 кВт/год у сумі 147,26 грн (сума без ПДВ), рахунок дійсний до сплати до 15.02.2022;

- №Н-00000000191 від 28.02.2022 на загальну суму 25510,35 грн з ПДВ, відповідно до якого відображено наступні послуги до спати за лютий 2022: відшкодування експлуатаційних послуг 175,0 кв. м. у сумі 9315,25 грн (сума без ПДВ), відшкодування за водопостачання 175,0 кв. м. у сумі 174,65 грн (сума без ПДВ), відшкодування за теплопостачання 175,0 кв. м. у сумі 7579,78 грн (сума без ПДВ), відшкодування за використання електроенергії 907,0 кВт/год у сумі 3808,13 грн (сума без ПДВ), відшкодування за освітлення місць загального користування 90,70 кВт/год у сумі 380,81 грн (сума без ПДВ), рахунок дійсний до сплати до 15.03.2022;

- №Н-00000000238 від 31.03.2022 на загальну суму 1784,64 грн з ПДВ, відповідно до якого відображено наступні послуги до спати за березень 2022: відшкодування за водопостачання 175,0 кв. м. у сумі 109,73 грн (сума без ПДВ), відшкодування за теплопостачання 175,0 кв. м. у сумі 619,33 грн (сума без ПДВ), відшкодування за використання електроенергії 165,0 кВт/год у сумі 689,22 грн (сума без ПДВ), відшкодування за освітлення місць загального користування 16,50 кВт/год у сумі 68,92 грн (сума без ПДВ), рахунок дійсний до сплати до 15.04.2022.

На підтвердження фактичного понесення Товариством з обмеженою відповідальністю «Надія-2007» витрат зі сплаті комунальних та експлуатаційних послуг у січні-березні 2022 року позивачем до матеріалів справи надано дебетові повідомлення АТ «Креді Агріколь Банк» з відображенням платежів:

- на суму 40000,00 грн, номер платежу 1725, час виконання від 18.01.2022, платник - Товариство з обмеженою відповідальністю «Надія-2007», призначення платежу «оплата за газ природній за грудень 2021…»;

- на суму 14941,63 грн, номер платежу 1726, час виконання 20.01.2022, платник - Товариство з обмеженою відповідальністю «Надія-2007», призначення платежу: «передплата за ел/ен за лютий 2022…»;

- на суму 2331,26 грн, номер платежу 1262, час виконання 31.01.2022, платник - Товариство з обмеженою відповідальністю «Талісман-2007», призначення платежу: «оплата за воду за січень 2022…»;

- на суму 1385,30 грн, номер платежу 1263, час виконання 31.01.2022, платник - Товариство з обмеженою відповідальністю «Талісман-2007», призначення платежу: «оплата за стоки за січень 2022…»;

- на суму 31546,09 грн, номер платежу 1752, час виконання 15.02.2022, платник - Товариство з обмеженою відповідальністю «Надія-2007», призначення платежу: «оплата за газ природній за січень 2022…»;

- на суму 10000,00 грн, номер платежу 1755, час виконання 18.02.2022, платник - Товариство з обмеженою відповідальністю «Надія-2007», призначення платежу: «оплата за газ природній за січень 2022…»;

- на суму 21373,18 грн, номер платежу 1758, час виконання 23.02.2022, платник - Товариство з обмеженою відповідальністю «Надія-2007», призначення платежу: «передплата за ел/ен за березень 2022…»

- на суму 2599,88 грн, номер платежу 1296, час виконання 21.03.2022, платник - Товариство з обмеженою відповідальністю «Талісман-2007», призначення платежу: «оплата за воду за лютий 2022…»;

- на суму 1849,76 грн, номер платежу 1297, час виконання 21.03.2022, платник - Товариство з обмеженою відповідальністю «Талісман-2007», призначення платежу: «оплата за стоки за лютий 2022…»;

- на суму 16927,27 грн, номер платежу 1765, час виконання 21.03.2022, платник - Товариство з обмеженою відповідальністю «Надія-2007», призначення платежу: «передплата за ел/ен за квітень 2022…»;

- на суму 20660,20 грн, номер платежу 1770, час виконання 21.03.2022, платник - Товариство з обмеженою відповідальністю «Надія-2007», призначення платежу: «оплата за газ природний за лютий 2022…»;

- на суму 23000,00 грн, номер платежу 1771, час виконання 23.03.2022, платник - Товариство з обмеженою відповідальністю «Надія-2007», призначення платежу: «оплата за газ природний за лютий 2022…».

Листом №49 від 15.06.2022 директор Товариства з обмеженою відповідальністю «ДАНКО» звернувся до директора Товариства з обмеженою відповідальністю «Надія-2007», у якому зазначено про утворення заборгованості підприємства за договором суборенди нежитлового приміщення №Н-05/01-ДНК від 05.01.2021 в розмірі 71086,24 грн. Зазначено, що Товариство з обмеженою відповідальністю «ДАНКО» зобов`язується сплачувати частково заборгованість кожного місяця з 20 по 25 число у розмірі 10,000 грн до повного погашення заборгованості.

Листом №02/1 від 02.11.2023 директор Товариства з обмеженою відповідальністю «Надія-2007» звернувся до директора Товариства з обмеженою відповідальністю «ДАНКО» з проханням термінового погашення існуючої заборгованості за договором суборенди нежитлового приміщення №Н-05/01-ДНК від 05.01.2021 в розмірі 71086,24 грн. Вказано, що на виконання листа №49 від 15.06.2022 платежів не отримано. Одночасно повідомлено про неможливість перерахунку заборгованості за комунальні послуги та оренду до 01.03.2022, про який просив відповідач у листі №50 від 15.06.2022.

У додатках до листа зазначено про направлення копії акту звірки та вх. листа №49 від 15.06.2022.

Доказів направлення зазначеного листа з додатками матеріали справи не містять.

Відповідно до акту звірки взаємних розрахунків станом на 31.03.2022 між Товариством з обмеженою відповідальністю «Надія-2007» та Товариством з обмеженою відповідальністю «ДАНКО» відображено заборгованість відповідача у розмірі 71086,24 грн.

Вказаний акт підписано та скріплено печатками підприємств.

Стверджуючи про наявність права на отримання відшкодування від відповідача витрат з оплати комунальних та експлуатаційних послуг за період з січня по березень 2022 року за договором суборенди нежитлового приміщення №Н-05/01-ДНК від 05.01.2021, за яким відповідач орендував приміщення загальною площею 175 кв. м. за адресою: Донецька обл., м. Краматорськ, вул. Уральська, 12, позивач звернувся до суду для примусового стягнення заборгованості.

IV. Мотиви з яких виходить суд та застосовані ним положення законодавства:

Згідно із ст. 129 Конституції України однією з засад судочинства є змагальність.

За змістом ст. 13 Господарського процесуального кодексу України встановлений такий принцип господарського судочинства як змагальність сторін, згідно з яким судочинство у господарських судах здійснюється на засадах змагальності сторін. Учасники справи мають рівні права щодо здійснення всіх процесуальних прав та обов`язків, передбачених цим Кодексом. Кожна сторона повинна довести обставини, які мають значення для справи і на які вона посилається як на підставу своїх вимог або заперечень, крім випадків, встановлених законом. Кожна сторона несе ризик настання наслідків, пов`язаних з вчиненням чи не вчиненням нею процесуальних дій.

Відповідно до ч. 1 ст. 73 Господарського процесуального кодексу України, доказами є будь-які дані, на підставі яких суд встановлює наявність або відсутність обставин (фактів), що обґрунтовують вимоги і заперечення учасників справи, та інших обставин, які мають значення для вирішення справи.

Відповідно до ст. 74 Господарського процесуального кодексу України кожна сторона повинна довести ті обставини, на які вона посилається як на підставу своїх вимог або заперечень. Докази подаються сторонами та іншими учасниками справи. Суд не може збирати докази, що стосуються предмета спору, з власної ініціативи, крім витребування доказів судом у випадку, коли він має сумніви у добросовісному здійсненні учасниками справи їхніх процесуальних прав або виконанні обов`язків щодо доказів.

За приписом ст. 76 Господарського процесуального кодексу України предметом доказування є обставини, які підтверджують заявлені вимоги чи заперечення або мають інше значення для розгляду справи і підлягають встановленню при ухваленні судового рішення.

Тобто, змагальність полягає в тому, що сторони у процесуальній формі доводять перед судом свою правоту, за допомогою доказів переконують суд у правильності своєї правової позиції.

Відповідно до ст. 11 Цивільного кодексу України, цивільні права і обов`язки виникають із дій осіб, що передбачені актами цивільного законодавства, а також з дій осіб, що не передбачені актами цивільного законодавства, але за аналогією породжують цивільні права і обов`язки.

Згідно із ч. 2 ст. 11 Цивільного кодексу України, підставами виникнення цивільних прав та обов`язків, зокрема, є договори та інші правочини.

Відповідно до ст. 509 Цивільного кодексу України, ст. 173 Господарського кодексу України зобов`язанням є правовідношення, в якому одна сторона (боржник) зобов`язана вчинити на користь другої сторони (кредитора) певну дію (передати майно, виконати роботу, надати послугу, сплатити гроші тощо) або утриматися від певної дії, а кредитор має право вимагати від боржника виконання його обов`язку.

Основними видами господарських зобов`язань є майново-господарські зобов`язання та організаційно-господарські зобов`язання. Господарські зобов`язання можуть виникати: зокрема, з господарського договору та інших угод, передбачених законом, а також з угод, не передбачених законом, але таких, які йому не суперечать (ч. 1 ст. 174 Господарського кодексу України).

Згідно з ч. 1 ст. 759 Цивільного кодексу України за договором найму (оренди) наймодавець передає або зобов`язується передати наймачеві майно у користування за плату на певний строк. Аналогічні за змістом приписи місить ч. 1 ст. 283 Господарського кодексу України.

Як встановлено ч. 1 ст. 283, ч. 3 ст. 285 Господарського кодексу України та ст. ст. 759, 762 Цивільного кодексу України за користування майном на умовах оренди орендар (наймач) має сплачувати орендну плату.

Відповідно до ч. 3 ст. 283 Господарського кодексу України об`єктом оренди може бути нерухоме майно (будівлі, споруди, приміщення).

Частиною 1 ст. 763 Цивільного кодексу України визначено, що договір найму укладається на строк, встановлений договором.

Статтею 774 Цивільного кодексу України передбачено, що передання наймачем речі у володіння та користування іншій особі (піднайм) можливе лише за згодою наймодавця, якщо інше не встановлено договором або законом. Строк договору піднайму не може перевищувати строку договору найму. До договору піднайму застосовуються положення про договір найму.

За правилами ч. 1 ст. 795 Цивільного кодексу України передання наймачеві будівлі або іншої капітальної споруди (їх окремої частини) оформляється відповідним документом (актом), який підписується сторонами договору. З цього моменту починається обчислення строку договору найму, якщо інше не встановлено договором.

Як свідчать фактичні обставини справи, Товариство з обмеженою відповідальністю «Надія» уклало з Товариством з обмеженою відповідальність «Талісман-2007» договір оренди нежитлового приміщення №Т-01/06-НАД від 01.06.2020, який підписано з обох сторін, недійсним не визнано, а отже є таким, що породжує права та обов`язки для його сторін.

У подальшому між сторонами укладено додаткову угоду №1 від 01.04.2021, додаткову угоду №2 від 01.01.2022.

Строк дії договору оренди нежитлового приміщення №Т-01/06-НАД від 01.06.2020 по 30.04.2023 (п.7.1 договору).

Передача приміщення в оренду позивачу підтверджується актами прийому-передачі б/н від 01.06.2020 (216,4 кв. м), б/н від 01.04.2021 (230,4 кв. м), б/н від 01.01.2022 (244,4 кв. м).

З означеного правочину вбачається можливість передачі орендарем, Товариством з обмеженою відповідальністю «Надія-2007», орендованого приміщення в суборенду (піднайм).

Як слідує з п. п. 2.3.2, 3.3, 3.4 договору оренди, Товариство з обмеженою відповідальністю «Надія-2007» прийнято на себе зобов`язання з відшкодування Товариству з обмеженою відповідальність «Талісман-2007» витрат по забезпеченню приміщення комунальними та експлуатаційними послугами (електропостачання, теплопостачання, водопостачання і водовідведення, оплату вивезення твердих побутових відходів, відшкодування експлуатаційних витрат, послуги з оплати міжміського та міжнародного телефонного зв`язку, інтернет-послуг, охорону і прибирання приміщення, послуг з ремонту електро- і сантехарматури, прибирання прилеглої до приміщення території) окремо від орендної плати. Фіксованої сума витрат не встановлено, порядок розрахунку таких не визначено.

Договір суборенди нежитлового приміщення №Н-05/01-ДНК від 05.01.2021 укладено Товариством з обмеженою відповідальністю «Надія-2007» з Товариством з обмеженою відповідальністю «ДАНКО» у межах строку договору оренди нежитлового приміщення №Т-01/06-НАД від 01.06.2020 та на його умовах.

Передача приміщення в суборенду (піднайм) відповідачу підтверджується актом прийому-передачі б/н від 01.02.2021 (175,00 кв.м.).

За приписами ч. 1, 2 ст. 193 Господарського кодексу України суб`єкти господарювання та інші учасники господарських відносин повинні виконувати господарські зобов`язання належним чином відповідно до закону, інших правових актів, договору, а за відсутності конкретних вимог щодо виконання зобов`язання - відповідно до вимог, що у певних умовах звичайно ставляться. Кожна сторона повинна вжити усіх заходів, необхідних для належного виконання нею зобов`язання, враховуючи інтереси другої сторони та забезпечення загальногосподарського інтересу. Порушення зобов`язань є підставою для застосування господарських санкцій, передбачених цим Кодексом, іншими законами або договором.

Відповідно до ст. 526 Цивільного кодексу України зобов`язання має виконуватися належним чином відповідно до умов договору та вимог цього Кодексу, інших актів цивільного законодавства, а за відсутності таких умов та вимог - відповідно до звичаїв ділового обороту або інших вимог, що звичайно ставляться.

Відповідно до п. п. 2.3.2, 3.4, 3.5 договору №Н-05/01-ДНК від 05.01.2021 на відповідача покладено обов`язок відшкодування позивачу витрат по забезпеченню приміщення комунальними та експлуатаційними послугами (електропостачання, теплопостачання, водопостачання і водовідведення, оплату вивезення твердих побутових відходів, відшкодування експлуатаційних витрат, послуги з оплати міжміського та міжнародного телефонного зв`язку, інтернет-послуг, охорону і прибирання приміщення, послуг з ремонту електро- і сантехарматури, прибирання прилеглої до приміщення території) окремо від орендної плати. Фіксованої суми витрат не встановлено, порядок розрахунку таких не визначено.

Дослідив умови договору в цій частині вбачається, що зобов`язання з відшкодування (компенсації) витрат орендаря (позивача) із забезпечення приміщення комунальними та експлуатаційними послугами не є оплатою таких послуг, носять компенсаторний характер та потребують документального підтвердження їх понесення.

У виставлених Товариством з обмеженою відповідальністю «Надія-2007» рахунках-фактурах до відшкодування заявлено:

- січень 2022: експлуатаційні послуги у кількості 175,0 кв. м. ціна за одиницю 53,81 грн без податку на додану вартість,

водопостачання у кількості 175,0 кв. м. ціна за одиницю 0,9930 грн без податку на додану вартість,

теплопостачання у кількості 175,0 кв. м. ціна за одиницю 110,8110 грн без податку на додану вартість,

використання електроенергії у кількості 1527,0 кВт/год ціна за одиницю 4,8219 грн без податку на додану вартість,

освітлення місць загального користування у кількості 30,540 кВт/год ціна за одиницю 4,8219 грн без податку на додану вартість;

- лютий 2022: експлуатаційні послуги у кількості 175,0 кв. м. ціна за одиницю 53,23 грн без податку на додану вартість,

водопостачання у кількості 175,0 кв. м. ціна за одиницю 0,9980 грн без податку на додану вартість,

теплопостачання у кількості 175,0 кв. м. ціна за одиницю 43,3130 грн без податку на додану вартість,

використання електроенергії у кількості 907,0 кВт/год ціна за одиницю 4,1986 грн без податку на додану вартість,

освітлення місць загального користування у кількості 90,700 кВт/год ціна за одиницю 4,1986 грн без податку на додану вартість;

- березень 2022: водопостачання у кількості 175,0 кв. м. ціна за одиницю 0,6270 грн без податку на додану вартість,

теплопостачання у кількості 175,0 кв. м. ціна за одиницю 3,5390 грн без податку на додану вартість,

використання електроенергії у кількості 165,0 кВт/год ціна за одиницю 4,1771 грн без податку на додану вартість,

освітлення місць загального користування у кількості 16,500 кВт/год ціна за одиницю 4,1771 грн без податку на додану вартість.

Поряд з цим, пункт 3.4 договору суборенди нежитлового приміщення №Н-05/01-ДНК від 05.01.2021 не встановлює зобов`язання Товариства з обмеженою відповідальністю «ДАНКО», як суборендаря, з відшкодовувати вартості послуг освітлення місць загального користування.

Протилежного позивачем не доведено, пояснень з цього приводу на виконання вимог ухвали суду від 15.04.2024 не надано.

Відтак, право вимоги позивача відшкодування у цій частині не є доведеним.

В частині експлуатаційних послуг.

Складові таких послуг не вказано, визначення застосованої ціни за одиницю, що формує загальну суму витрат, відшкодування яких заявлено, не пояснено, доказів на підтвердження визначення її у такому розмірі суду не надано. Факт понесення не підтверджено.

В частині використання електричної енергії не обґрунтовано та не підтверджено обсяг споживання.

Одночасно, як у частині вказання вартості електричної енергії, так і в частині водопостачання та теплопостачання, не обґрунтовано та не підтверджено належними і допустимими доказами застосовану ціну.

Виходячи з предмета спору, яким є стягнення заборгованості з відшкодування витрат, суд не може прийняти долучені до матеріалів справи дебітові повідомлення АТ «Креді Агріколь Банк», як належний доказ, у розумінні ст.76 Господарського процесуального кодексу України, у підтвердження розміру фактичного понесення витрат, з огляду на таке.

Платежі №1262 від 31.01.2022, №1263 від 31.01.2022, №1296 від 21.03.2022 та №1297 від 21.03.2022, у якості оплати послуг водопостачання та водовідведення, здійснено Товариством з обмеженою відповідальністю «Талісман-2007», а не позивачем, що не свідчить про понесення останнім таких витрат.

З платежів проведених Товариством з обмеженою відповідальністю «Надія-2007» №1725 від 18.01.2022, №1752 від 15.02.2022, №1755 від 18.02.2022, №1770 від 21.03.2022, №1771 від 23.03.2022, у якості оплати за природний газ, та №1726 від 20.01.2022, №1758 від 23.02.2022, №1765 від 21.03.2022, у якості оплати за електричну енергію, не можливо встановити чи є вони проведеними у якості оплати позивачем комунальних послуг для забезпечення приміщення відповідача за договором суборенди нежитлового приміщення №Н-05/01-ДНК від 05.01.2021, за якою фактичною ціною та чи є такими, що сплачені позивачем на виконання умов договору оренди нежитлового приміщення №Т-01/06-НАД від 01.06.2020.

Також, слід зазначити, що позивачем додані документи з відображенням платежів за періоди, які не відносяться до тих, за якими заявлено позовні вимоги (платіж №1725 від 18.01.2022 та №1765 від 21.03.2022).

Наданий акт звірки взаємних розрахунків станом на 31.03.2022 та лист №49 від 15.06.2022, у розумінні Закону України «Про бухгалтерський облік і фінансову звітність в Україні» та Положення про документальне забезпечення записів у бухгалтерському обліку, затвердженому наказом Міністерства фінансів України від 24.05.1995 №88, не є первинними документами та за відсутності доказів у підтвердження обсягу, ціни комунальних та експлуатаційних витрат, фактичного (реального) їх понесення, не може формувати доказову базу у розглядуваному випадку.

Зазначені обставини у сукупності вказують на неможливість встановити дійсність витрат, відшкодування яких повинно бути покладено на відповідача, а звідси дійти висновку про правомірність заявлених вимог.

V. Висновки суду:

З огляду на встановлені обставини справи та мотиви з яких виходить суд, вимоги про стягнення з відповідача на користь позивача відшкодування з оплати експлуатаційних послуг за період з січня по березень 2022 року є необґрунтованими, недоведеними та такими, що не підлягають задоволенню.

Судові витрати підлягають розподілу з урахуванням норм ст. 129 Господарського процесуального кодексу України та покладаються на позивача.

Керуючись ст.ст.2, 4, 7, 13, 42, 73-80, 86, 129, ч.9 ст.165, ч. 2 ст. 178, ст.ст.233, 236-238, 240-241 Господарського процесуального кодексу України, господарський суд, -

ВИРІШИВ:

1.У задоволенні позовних вимог Товариства з обмеженою відповідальністю «Надія-2007», м.Дніпро, до відповідача, Товариства з обмеженою відповідальністю «ДАНКО», м.Київ, про стягнення 71086,24 грн, відмовити.

2.У судовому засіданні 20.06.2024 постановлено рішення (вступна та резолютивна частини).

3.Згідно з ст.241 Господарського процесуального кодексу України рішення господарського суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови суду апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Апеляційна скарга відповідно до ст.256 Господарського процесуального кодексу України на рішення суду подається протягом двадцяти днів з дня складення повного судового рішення.

4.Повний текст рішення складено 28.06.2024.

Суддя О.В. Кротінова

СудГосподарський суд Донецької області
Дата ухвалення рішення20.06.2024
Оприлюднено01.07.2024
Номер документу120058333
СудочинствоГосподарське
КатегоріяСправи позовного провадження Справи у спорах, що виникають із правочинів, зокрема, договорів Невиконання або неналежне виконання зобов’язань оренди

Судовий реєстр по справі —910/727/24

Рішення від 20.06.2024

Господарське

Господарський суд Донецької області

Кротінова Олена Вікторівна

Рішення від 20.06.2024

Господарське

Господарський суд Донецької області

Кротінова Олена Вікторівна

Ухвала від 23.05.2024

Господарське

Господарський суд Донецької області

Кротінова Олена Вікторівна

Ухвала від 01.05.2024

Господарське

Господарський суд Донецької області

Кротінова Олена Вікторівна

Ухвала від 15.04.2024

Господарське

Господарський суд Донецької області

Кротінова Олена Вікторівна

Ухвала від 11.03.2024

Господарське

Господарський суд Донецької області

Кротінова Олена Вікторівна

Ухвала від 26.02.2024

Господарське

Господарський суд Донецької області

Кротінова Олена Вікторівна

Ухвала від 02.02.2024

Господарське

Господарський суд міста Києва

Удалова О.Г.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні