Ухвала
від 27.06.2024 по справі 140/17621/20
ВОЛИНСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ВОЛИНСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

УХВАЛА

27 червня 2024 року ЛуцькСправа № 140/17621/20 Волинський окружний адміністративний суд у складі:

головуючого-судді Плахтій Н.Б.,

розглянувши у порядку письмового провадження заяву Волинської обласної організації політичної партії «СЛУГА НАРОДУ» про зміну порядку виконання судового рішення в адміністративній справі за позовом Волинської обласної організації політичної партії «СЛУГА НАРОДУ» до Дубечненської сільської ради, Дубечненської сільської територіальної виборчої комісії Ковельського району Волинської області про визнання дій протиправними та стягнення грошової застави,

ВСТАНОВИВ:

Рішенням Волинського окружного адміністративного суду від 14.04.2021 адміністративний позов у даній справі задоволено, визнано протиправною бездіяльність Дубечненської сільської територіальної виборчої комісії Ковельського району Волинської області щодо неповернення Волинській обласній організації політичної партії «СЛУГА НАРОДУ» грошової застави в розмірі 2000,00 грн, яка сплачена 22.09.2020 за реєстрацію кандидатів у депутати Дубечненської сільської ради Волинської області; стягнуто з бюджету Дубечненської сільської ради на користь Волинської обласної організації політичної партії «СЛУГА НАРОДУ» грошову заставу в розмірі 2000 (дві тисячі) гривень; стягнуто на користь Волинської обласної організації політичної партії «СЛУГА НАРОДУ» за рахунок бюджетних асигнувань Дубечненської сільської територіальної виборчої комісії Ковельського району Волинської області судовий збір в розмірі 4204 (чотири тисячі двісті чотири) гривні.

06.06.2024 Волинська обласна організація політичної партії «СЛУГА НАРОДУ» звернулася до суду із заявою про зміну порядку виконання судового рішення. Заява обґрунтована тим, що заявник двічі подавав до Головного управління Державної казначейської служби України у Волинській області виконавчий лист №9282/2021, виданий 08.06.2021 у даній справі щодо стягнення судового збору, але він був повернутий без виконання 19.11.2021 листом №04-12-06/6515 та 28.02.2024 листом №04-17-10/2343 у зв`язку з відсутністю відкритих рахунків боржника. Зважаючи на те, що виборча комісія функціонує лише у період виборів, проведення яких не передбачається у ближчий час, а строк пред`явлення виконавчого листа до виконання добігає закінчення, то існують обставини, які роблять неможливим виконання судового рішення, що є підставою для зміни порядку його виконання у цій частині.

Заявник посилається на пункт 17 Порядку виконання рішень про стягнення коштів державного та місцевих бюджетів або боржників, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 03.08.2011 №845, яким передбачено, що стягувачі, на користь яких прийняті судові рішення про стягнення надходжень бюджету, подають документи до органу Казначейства, на рахунки, в якому зараховані надходження бюджету. На його думку, оскільки судовий збір за подання позовів у Волинський окружний адміністративний суд сплачується на рахунок Головного управління Державної казначейської служби України у Волинській області, то саме з цього рахунку і потрібно його стягнути.

Дубечненська сільська рада та Дубечненська сільська територіальна виборча комісія Ковельського району Волинської області не скористалися правом на подачу пояснень щодо заяви про зміну порядку виконання рішення суду.

У судове засідання, яке призначене на 11 год. 30 хв. 27.06.2024, представники сторін не з`явились, хоча були повідомлені про дату, час і місце розгляду заяви. При цьому Дубечненська сільська територіальна виборча комісія Ковельського району Волинської області у поданій заяві просила розгляд справи провести без присутності її представника.

Частиною другою статті 378 КАС України встановлено, що неприбуття у судове засідання осіб, які були належним чином повідомлені про дату, час і місце розгляду справи, не перешкоджає судовому розгляду.

Враховуючи вищевикладене, судовий розгляд заяви про зміну порядку виконання рішення суду здійснювався у відсутності осіб, які були належним чином повідомлені, без фіксування судового засідання звукозаписувальним технічним засобом, в письмовому провадженні, на підставі наявних у суду матеріалів справи.

Дослідивши матеріали справи, суд приходить до таких висновків.

Згідно із частиною другою статті 14 КАС України судові рішення, що набрали законної сили, є обов`язковими до виконання всіма органами державної влади, органами місцевого самоврядування, їх посадовими та службовими особами, фізичними і юридичними особами та їх об`єднаннями на всій території України.

З матеріалів справи вбачається, 08.06.2021 Волинський окружний адміністративний суд видав позивачу, зокрема, виконавчий лист №9282/2021, про стягнення на користь Волинської обласної організації політичної партії «СЛУГА НАРОДУ» за рахунок бюджетних асигнувань Дубечненської сільської територіальної виборчої комісії Ковельського району Волинської області судового збору в розмірі 4204 грн (а.с.75, 78).

Ухвалою Волинського окружного адміністративного суду від 15.07.2021 у справі №140/17621/20 про виправлення помилки у виконавчому листі внесено виправлення у виконавчий лист №9282/2021 від 08.06.2021, виданий Волинським окружним адміністративним судом на виконання рішення Волинського окружного адміністративного суду від 14 квітня 2021 року в адміністративній справі №140/17621/20 за позовом Волинської обласної організації політичної партії «СЛУГА НАРОДУ» до Дубечненської сільської ради, Дубечненської сільської територіальної виборчої комісії Ковельського району Волинської області про визнання дій протиправними та стягнення грошової застави, зазначивши у ньому боржником Дубечненську сільську територіальну виборчу комісію Ковельського району Волинської області, ідентифікаційний код юридичної особи 43788149 (а.с.86-87).

У листі від 19.11.2021 №04-12/06/6515 про надання інформації Головне управління Державної казначейської служби України у Волинській області повідомило Волинську обласну організацію політичну партію «СЛУГА НАРОДУ», що станом на 19.11.2021 у боржника - Дубечненської сільської територіальної виборчої комісії Ковельського району Волинської області відсутні відкриті рахунки в органах Казаначейства Волинської області (а.с.124).

На заяву Волинської обласної організації політичної партії «СЛУГА НАРОДУ» від 05.02.2024 №05-2 про виконання судового рішення у справі №140/17621/20 Головне управління Державної казначейської служби України у Волинській області листом від 28.02.2024 №04-17-10/2343 про надання інформації повернуло виконавчий лист та ухвалу суду без виконання (а.с.125-126).

Згодом виконавчий лист №9282/2021 був пред`явлений до виконання до Ковельського відділу державної виконавчої служби у Ковельському районі Волинської області Західного міжрегіонального управління Міністерства юстиції.

Головним державним виконавцем Ковельського відділу державної виконавчої служби у Ковельському районі Волинської області Західного міжрегіонального управління Міністерства юстиції надіслано Волинській обласній організації політичної партії «СЛУГА НАРОДУ» повідомлення від 14.03.2024 про повернення виконавчого документу стягувачу без прийняття до виконання, посилаючись на частини другу, четверту статті 6 Закону України «Про виконавче провадження» (а.с.122).

Державна казначейська служба України за результатами розгляду заяви Волинської обласної організації політичної партії «СЛУГА НАРОДУ» від 24.04.2024 №05-12 та №05-13 щодо виконання судового рішення, зокрема, по справі №140/17621/20 листом від 01.05.2024 №5-06-06/9564 про повернення документа повідомила заявника про повернення виконавчого листа №9282/2021 у зв`язку із тим, що боржник не має відкритих рахунків в органах Казначейства (а.с.123).

Отже, з матеріалів справи вбачається, що рішення Волинського окружного адміністративного суду від 14.04.2021 у справі №140/17621/20 не виконано в частині стягнення на користь Волинської обласної організації політичної партії «СЛУГА НАРОДУ» за рахунок бюджетних асигнувань Дубечненської сільської територіальної виборчої комісії Ковельського району Волинської області судового збору в розмірі 4204 грн.

Згідно із частиною першою статті 378 КАС України за заявою сторони суд, який розглядав справу як суд першої інстанції, може відстрочити або розстрочити виконання рішення, а за заявою стягувача чи виконавця (у випадках, встановлених законом), - встановити чи змінити спосіб або порядок його виконання. Питання про відстрочення або розстрочення виконання, зміну чи встановлення способу і порядку виконання судового рішення може бути розглянуто також за ініціативою суду.

Відповідно до частини третьої статті 378 КАС України підставою для встановлення або зміни способу або порядку виконання, відстрочення чи розстрочення виконання судового рішення є обставини, що істотно ускладнюють виконання рішення або роблять його неможливим.

Таким чином, підставою для застосування правил цієї норми є обставини, що перешкоджають належному виконанню судового рішення в адміністративній справі: ускладнюють його виконання або роблять неможливим. Для відстрочення чи розстрочення виконання судового рішення такою обставиною може бути недостатність коштів на рахунку, стихійне лихо, а для зміни способу чи порядку виконання судового рішення - неможливість виконання судового рішення внаслідок відсутності, пошкодження або знищення об`єкта стягнення або з інших причин.

Тобто зміна способу і порядку виконання рішення суду - це прийняття судом нових заходів для реалізації рішення в разі неможливості його виконання у порядку і способом, раніше встановленими. Отже, суд за наявності обґрунтованих підстав та належних доказів може змінити спосіб та порядок виконання рішення суду, не змінюючи при цьому його змісту, або ж відмовити в задоволенні такої заяви (вказані висновки щодо застосування норм права викладені у постанові Великої Палати Верховного Суду від 12.06.2019 у справі №800/203/17).

При вирішенні поданої заяви суд враховує, що способом відновлення порушеного права позивача у цій справі заявником обрано стягнення з рахунку Державної казначейської служби України у Волинській області судового збору в розмірі 4204 грн.

Відповідно до частини першої статті 5 Закону України «Про виконавче провадження» від 02.06.2016 №1404-VIII (далі Закон №1404-VIII) примусове виконання рішень покладається на органи державної виконавчої служби (державних виконавців) та у передбачених цим Законом випадках на приватних виконавців, правовий статус та організація діяльності яких встановлюються Законом України «Про органи та осіб, які здійснюють примусове виконання судових рішень і рішень інших органів».

За приписами частини другої статті 6 Закону №1404-VIII рішення про стягнення коштів з державних органів, державного та місцевих бюджетів або бюджетних установ, рішення про стягнення коштів за час роботи стягувача на посаді помічника-консультанта народного депутата України, у тому числі при звільненні з такої посади, виконуються органами, що здійснюють казначейське обслуговування бюджетних коштів.

Пунктом 1 Порядку виконання рішень про стягнення коштів державного та місцевих бюджетів або боржників, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 03.08.2011 №845 (далі Порядок №845), визначено, що цей Порядок визначає механізм виконання рішень про стягнення коштів державного та місцевих бюджетів або боржників (далі - рішення про стягнення коштів), прийнятих судами, а також іншими органами (посадовими особами), які відповідно до закону мають право приймати такі рішення.

Згідно із пунктом 2 Порядку №845 у цьому Порядку терміни вживаються в такому значенні:

боржники - визначені в рішенні про стягнення коштів державні органи, розпорядники бюджетних коштів (бюджетні установи), а також одержувачі бюджетних коштів в частині здійснення передбачених бюджетною програмою заходів, на які їх уповноважено, які мають відкриті рахунки в органах Казначейства, крім рахунків із спеціальним режимом використання;

виконавчі документи - оформлені в установленому порядку виконавчі листи судів та накази господарських судів, видані на виконання рішень про стягнення коштів, а також інші документи, визначені Законом України «Про виконавче провадження»;

стягувачі - фізичні та юридичні особи, на користь яких прийняті рішення про стягнення коштів, державні органи (посадові особи) за рішеннями про стягнення коштів в дохід держави.

Підпунктом 3 пункту 9 Порядку орган Казначейства повертає виконавчий документ стягувачеві у разі, коли боржник не має відкритих рахунків в органі Казначейства або в органі Казначейства відкрито боржнику лише рахунок із спеціальним режимом використання, крім випадків виконання рішень суду про стягнення коштів, боржником за яким є державний орган згідно із Законом України «Про гарантії держави щодо виконання судових рішень».

За приписами частини першої статті 2 Закону України «Про гарантії держави щодо виконання судових рішень» від 05.06.2012 №4901-VI (далі Закон №4901-VI) держава гарантує виконання рішення суду про стягнення коштів та зобов`язання вчинити певні дії щодо майна, боржником за яким є:

державний орган;

державні підприємство, установа, організація (далі - державне підприємство);

юридична особа, примусова реалізація майна якої забороняється відповідно до законодавства (далі - юридична особа).

Стаття 3 Закону №4901-VI визначає особливості виконання рішень суду про стягнення коштів з державного органу, тоді як стаття 4 цього Закону особливості виконання рішень суду про стягнення коштів з державного підприємства або юридичної особи.

Зокрема, відповідно до частини першої статті 3 Закону №4901-VI виконання рішень суду про стягнення коштів, боржником за якими є державний орган, здійснюється центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері казначейського обслуговування бюджетних коштів, в межах відповідних бюджетних призначень шляхом списання коштів з рахунків такого державного органу, а в разі відсутності у зазначеного державного органу відповідних призначень - за рахунок коштів, передбачених за бюджетною програмою для забезпечення виконання рішень суду.

За правилами частини першої статті 4 Закону №4901-VI виконання рішень суду про стягнення коштів з державного підприємства або юридичної особи здійснюється в порядку, визначеному Законом України «Про виконавче провадження», з урахуванням особливостей, встановлених цим Законом.

Отже, у разі, коли боржником є державний орган, то рішення про стягнення коштів з такого органу виконується центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері казначейського обслуговування бюджетних коштів. Натомість, коли боржником є державне підприємство, то рішення про стягнення коштів виконується в порядку, визначеному Законом №1404-VIII.

З відповіді від 27.06.2024 №664574 з Єдиного державного реєстру підприємств та організацій України слідує, що Дубеченська сільська територіальна виборча комісія Ковельського району Волинської області (код ЄДРПОУ 43788149) за організаційно-правовою формою є державною організацією (установою, закладом) (а.с.134-136), тобто державним підприємством в розумінні частини першої статті 2 Закону №4901-VI.

З огляду на викладене, суд зазначає, що виконання судового рішення в даному випадку повинно здійснюватись за правилами, визначеними у статті 4 Закону №4901-VI.

З матеріалів справи вбачається, що 08.06.2021 Волинський окружний адміністративний суд видав стягувачу, зокрема, виконавчий лист №9282/2021 (а.с.75), у якому допустив помилку в зазначенні найменування боржника та його ідентифікаційного коду, а саме: замість Дубечненської сільської територіальної виборчої комісії Ковельського району Волинської області, ідентифікаційний код юридичної особи 43788149 зазначив Дубечненську сільську раду, ідентифікаційний код юридичної особи 04332940.

Ухвалою Волинського окружного адміністративного суду від 15.07.2021 у справі №140/17621/20 про виправлення помилки у виконавчому листі внесено виправлення у виконавчий лист №9282/2021 від 08.06.2021 та боржником визначено Дубечненську сільську територіальну виборчу комісію Ковельського району Волинської області.

Як слідує з повідомлення Ковельського відділу державної виконавчої служби у Ковельському районі Волинської області Західного міжрегіонального управління Міністерства юстиції від 14.03.2024 про повернення виконавчого документу стягувачу без прийняття до виконання, боржником зазначено Дубечненську сільську раду, тобто орган місцевого самоврядування, фінансовою основою якого є місцевий бюджет.

Тобто, приймаючи до виконання виконавчий лист, виконавець визначив невірного боржника, що зумовило повернення виконавчого документа. При цьому матеріали заяви не містять доказів того, чи подавав стягувач разом із виконавчим листом копію ухвали про виправлення описки у ньому, а також доказів оскарження дій виконавця щодо повернення виконавчого документа.

Таким чином, з наведеного слідує, що Волинська обласна організація політичної партії «СЛУГА НАРОДУ» не надала доказів належного звернення у відповідному порядку до органу виконавчої служби щодо примусового виконання виконавчого листа.

Отже, звернення до суду із заявою про зміну порядку виконання судового рішення необхідно визнати передчасним.

Оскільки заявник не навів обставин, що істотно ускладнюють виконання рішення або роблять його неможливим, тому у задоволенні заяви про зміну порядку виконання судового рішення у цій справі з наведених вище мотивів слід відмовити.

Керуючись ст.ст.243, 248, 256, 382 Кодексу адміністративного судочинства України, суд

УХВАЛИВ:

В задоволенні заяви Волинської обласної організації політичної партії «СЛУГА НАРОДУ» про зміну порядку виконання судового рішення відмовити.

Копію даної ухвали направити учасникам справи.

Ухвала набирає законної сили в порядку та строки, визначені статтею 256 КАС України, та може бути оскаржена в апеляційному порядку шляхом подання апеляційної скарги до Восьмого апеляційного адміністративного суду протягом п`ятнадцяти днів з моменту її підписання.

Головуючий-суддя Н.Б.Плахтій

СудВолинський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення27.06.2024
Оприлюднено01.07.2024
Номер документу120060202
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяІнші скарги та заяви в процесі виконання судових рішень та рішень інших органів (посадових осіб)

Судовий реєстр по справі —140/17621/20

Ухвала від 27.06.2024

Адміністративне

Волинський окружний адміністративний суд

Плахтій Наталія Борисівна

Ухвала від 30.05.2024

Адміністративне

Волинський окружний адміністративний суд

Плахтій Наталія Борисівна

Ухвала від 28.03.2022

Адміністративне

Волинський окружний адміністративний суд

Плахтій Наталія Борисівна

Ухвала від 15.07.2021

Адміністративне

Волинський окружний адміністративний суд

Плахтій Наталія Борисівна

Рішення від 14.04.2021

Адміністративне

Волинський окружний адміністративний суд

Плахтій Наталія Борисівна

Ухвала від 26.01.2021

Адміністративне

Волинський окружний адміністративний суд

Плахтій Наталія Борисівна

Ухвала від 31.12.2020

Адміністративне

Волинський окружний адміністративний суд

Плахтій Наталія Борисівна

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні