ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ЧЕРКАСЬКОЇ ОБЛАСТІ
18005, м. Черкаси, бульвар Шевченка, 307, тел. канцелярії (0472) 31-21-49, inbox@ck.arbitr.gov.ua
РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
28 червня 2024 року Черкаси справа №925/466/24
Господарський суд Черкаської області у складі судді Кучеренко О.І., без виклику учасників справи, розглянув справу
до Приватного акціонерного товариства «Спортек-Черкаси» (вул.Академіка Корольова, 7, м.Черкаси, 18000, ідентифікаційний код 01555316)
про стягнення 158 670,33 грн,
10.04.2024 Комунальне підприємство теплових мереж «Черкаситеплокомуненерго» Черкаської міської ради звернулося у Господарський суд Черкаської області із позовом до Приватного акціонерного товариства «Спортек-Черкаси», у якому просить суд стягнути з відповідача на свою користь заборгованість за договором про постачання теплової енергії №313 від 24.09.2007 у розмірі 158 670,33 грн, з яких: 66579,23 грн основний борг, 66579,23 пеня, 21258,19 інфляційні збитки, 4253,68 грн 3% річних. У позовній заяві позивач також просить суд стягнути з відповідача на свою користь судові витрати зі сплати судового збору у розмірі 3028,00 грн. Позовні вимоги обґрунтовані неналежним виконанням відповідачем умов договору про постачання теплової енергії №313 від 24.09.2007 та норм законодавства України в частині здійснення повної та своєчасної оплати за поставлену теплову енергію за період з жовтня 2021 року до квітня 2022 року за двоставковим тарифом. Заборгованість відповідача станом на 01.04.2024 за послуги з постачання теплової енергії становить 66579,23 грн, яка відповідачем у добровільному порядку не сплачена, що і стало підставою для звернення позивача з цим позовом до суду для примусового її стягнення разом із нарахованими на неї пенею, інфляційними витратами та 3% річними.
У своїй відповіді на відзив, позивач вказав, що відключення споживачів від систем централізованого опалення відбувається на підставі рішення органу місцевого самоврядування. 01.02.2022 виконавчим комітетом Черкаської міської ради було прийнято рішення №115, у якому вирішено відключити від мереж централізованого опалення комплекс нежитлових приміщень відповідача за адресою вул. Корольова, 7, місто Черкаси після закінчення опалювального періоду 2021/2022. Отже, 25.04.2022, після закінчення опалювального періоду 2021/2022 відповідача було від`єднано від теплових мереж шляхом видимого розриву в ТК-2-31. Тобто, договір №313 від 24.09.2007 був розірваний між сторонами після підписання акту про відключення від ЦО та ГВП, а саме 25.04.2022. Акт від 24.11.2021, на який посилається відповідач, не може засвідчувати факт саме від`єднання від мереж системи опалення, оскільки цей акт лише підтверджує зняття показників та встановлення пломб на приладах комерційного обліку і жодної інформації про від`єднання з переліком нежитлових приміщень цей акт не містить. Опломбування ввідної запірної арматури в положенні «закрито» не є фактом відключення (відокремлення) від мереж централізованого опалення, а тільки засвідчує факт припинення отримання споживачем теплоносія.
14.05.2024 від відповідача до суду надійшов відзив на позовну заяву, у якому відповідач заперечує проти задоволення позову. Відзив мотивований тим, що відповідач не зобов`язаний сплачувати умовно-постійну частину двоставкового тарифу, оскільки з 24.11.2021 відсутнє фактичне приєднання до мережі теплопостачання, а відповідно будівлі не несли фактичного теплового навантаження. Наведене підтверджується актом від 24.11.2021, у якому зазначено, що опломбовано під`єднану запірну арматуру в положення закрито, опалення відключене. За доводами відповідача, саме з 24.11.2021 договір на поставку теплової енергії є розірваним, а відповідач не є індивідуальним споживачем та не споживало цієї комунальної послуги. Незважаючи на відключення опалення та відсутності приєднаного теплового навантаження об`єктів теплоспоживання, позивач продовжував безпідставно нараховувати умовно-постійну частину двоставкового тарифу, а відповідач постійно повідомляв позивача про безпідставність таких нарахувань. Отже, з 24.11.2021 відповідач не являється ні індивідуальним, ні колективним споживачем основної послуги постачання теплової енергії та гарячого водопостачання, не потребує підтримання теплової мережі в комплексі будівель в працездатному стані, а тому не зобов`язаний сплачувати будь-яких платежів.
У запереченнях на відповідь на відзив, відповідач зазначив, що без фактичного використання теплової енергії, відсутнє навантаження на систему опалення, у зв`язку із фактичним від`єднанням, тому стягнення з відповідача є безпідставним. Водночас, відповідач зазначив, що якщо суд дійде висновку про обґрунтованість вимог позивача у частині стягнення з відповідача 66579,23 грн основного боргу, то відповідач просить суд врахувати безпідставність нарахування пені, оскільки згідно з законодавством України до 30.06.2023 забороняється нарахування та стягнення неустойки (штрафів, пені) за несвоєчасне здійснення платежів за житлово-комунальні послуги, у зв`язку з чим просить суд відмовити у стягнення пені, що нарахована до 25.04.2022 у період дії карантину.
Ухвалою Господарського суду Черкаської області від 12.04.2024 позовну заяву залишено без руху та надано позивачу строк для усунення недоліків протягом десяти днів з дня вручення ухвали про залишення позовної заяви без руху надати суду документ який підтверджує сплату судового збору у розмірі 3028,00 грн на рахунок Господарського суду Черкаської області або документи, які підтверджують підстави звільнення від сплати судового збору відповідно до закону, докази надіслання відповідачу копії позовної заяви та копії доданих до неї документів з поіменним переліком документів на адресу Приватного акціонерного товариства «Спортек-Черкаси» та зазначити у позові попередній (орієнтовний) розрахунок суми судових витрат понесених позивачем, місце знаходження оригіналів письмових або електронних доказів, копії яких додано до заяви та підтвердження про те, що позивачем не подано іншого позову до цього самого відповідача з тим самим предметом та з тих самих підстав.
16.04.2024 позивач направив до суду заяву про усунення недоліків, до якого долучив докази, які зазначені в ухвалі від 12.04.2024.
Ухвалою Господарського суду Черкаської області від 19.04.2024 відкрито провадження у справі, справу ухвалено розглядати за правилами спрощеного позовного провадження без виклику сторін. Встановлено відповідачу строк для подачі відзиву на позовну заяву і всіх письмових та електронних доказів, що підтверджують заперечення проти позову у строк 15 днів з дня вручення цієї ухвали та заперечень на відповідь на відзив (у разі їх наявності) не пізніше 10 днів з дня отримання відповіді на відзив, а позивачу строк для подання відповіді на відзив відповідача на позов не пізніше 10 днів з дня отримання відзиву.
Розглянувши матеріали справи, з`ясувавши всі фактичні обставини, об`єктивно оцінивши докази, які мають значення для розгляду справи, суд встановив наступне.
24.09.2007 між Комунальним підприємством теплових мереж «Черкаситеплокомуненерго» (постачальник) та закритим акціонерним товариством «СПОРТЕК» (споживач) було укладено договір про постачання теплової енергії №313 (далі договір), За умовами цього договору постачальник відпускає теплову енергію на потреби опалення, пар, гарячу воду (далі теплову енергію) споживачеві, який зобов`язаний оплатити прийняти теплову енергію та дотримуватися передбаченого договором режиму її використання, а також забезпечити безпечну експлуатацію енергетичного обладнання, що ним використовується (пункт 1.1 договору).
Постачальник зобов`язується відпустити споживачу теплову енергію для (опалення, підігріву води, вентиляції, пару) на потреби приміщень за адресою вул.Корольова, 7, яке належить закритому акціонерному товариству «СПОРТЕК» (пункт 1.2 договору).
Теплова енергія постачається споживачу в обсягах згідно з додатком №1 до цього договору на такі потреби: опалення та вентиляцію в період опалювального сезону; гаряче водопостачання протягом року; технологічні потреби; кондиціювання повітря (пункт 2.1 договору).
Відпуск теплової енергії для потреб опалення та вентиляції проводиться на протязі опалювального сезону, встановленого відповідним рішенням міськвиконкому. За кожен день продовження опалювального сезону споживач сплачує вартість опалення у розмірі повного тарифу (крім споживачів, які здійснюють розрахунки за приладами обліку). Подача гарячої води забезпечується відповідно до щодобового графіка, затвердженого виконавчим комітетом Черкаської міської ради на протязі року при наявності лімітів на газ (пункт 2.3 договору).
Споживач зобов`язаний серед іншого виконувати умови та порядок оплати спожитої теплової енергії в обсягах і в терміни, які передбачені цим договором (пункт 3.2.2 договору).
Постачальник зобов`язаний серед іншого повідомляти споживача письмово або в засобах масової інформації про зміну тарифів (пункт 4.2.3 договору).
Розрахунки за теплову енергію, що споживається, проводяться виключно в грошовій формі відповідно до встановлених тарифів, затверджених відповідним рішенням органів виконавчої влади. Ціни, що вказані в договорі, можуть змінюватись відповідно до рішення органів виконавчої влади або місцевого самоврядування. В разі зміни тарифів, нові тарифи є обов`язковими для сторін з моменту введення їх в дію (пункт 6.1 договору).
Розрахунок за спожиту теплову енергію здійснюється у відповідності з вимогами пункту 7 статті 276 Господарського кодексу України, а саме у формі попередньої оплати шляхом перерахування коштів на розрахунковий рахунок постачальника. В разі встановлення засобів обліку теплової енергії, оплата за перший місяць проводиться із розрахунку діючого тарифу за 1 м2 приведеної опалювальної площі приміщення. Споживач зобов`язаний самостійно провести до 10 числа місяця наступного за розрахунковим перерахунок за фактично спожиті послуги і повідомити про це постачальника (пункт 6.2 договору).
Розрахунковим періодом є календарний місяць (пункт 6.3 договору).
За відпущену теплову енергію споживач сплачує постачальнику щомісячно з ПДВ: 0,67 грн за 1 м2 приведеної площі на протязі опалювального сезону; 11,99 грн за підігрів 1 м3 води на протязі року; 272,64 грн за 1 Гкал теплової енергії (тарифи надано згідно з рішенням виконавчого комітету Черкаської міської ради «Про затвердження та погодження тарифів на послуги теплопостачання за №30 від 15.01.2007) (пункт 6.4 договору).
За невиконання або неналежне виконання сторонами зобов`язань за договором винна сторона відшкодовує іншій завдані збитки, що не звільняє від виконання зобов`язань (розділ 7 договору).
За порушення строків виконання грошового зобов`язання, передбаченого пунктом 6.2 договору, споживач сплачує пеню в розмірі одного відсотка від суми простроченого платежу за кожний день прострочення, але не більше 100 відсотків загальної суми боргу (пункт 7.2.3 договору).
Цей договір набуває чинності з 24 вересня 2007 року та діє до 24 вересня 2008 року. Договір вважається продовженим на кожний наступний рік, якщо за місяць до закінчення строку дії договору про його припинення не буде письмово заявлено однієї із сторін (пункти 10.1 та 10.2 договору).
Договір підписаний уповноваженими представниками постачальника та споживача та скріплений їх печатками.
Строк дії договору між сторонами неодноразово продовжувався на підставі пункту 10.2 договору, що не заперечено сторонами у своїх заявах по суті.
Листами №06/08 від 03.02.2020 та №06/12 від 27.03.2020 позивач повідомив відповідача про те, що постановою Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг від 14.01.2020 №94 та рішенням виконавчого комітету Черкаської міської ради №1117 від 07.10.2019 установлено новий двоставковий тариф на теплову енергію для потреб інших споживачів (крім населення).
21.02.2021 відповідач звернувся до позивача із листом №49 від 21.02.2021, у якому просив позивача від`єднати від теплових мереж і розірвати договір на теплопостачання після закінчення опалювального періоду на базі Приватного акціонерного товариства «Спортек-Черкаси» за адресою м.Черкаси, вул.Ак.Корольова, 7.
Відповідно до акту від 24.11.2021, який укладений між представником Комунального підприємства теплових мереж «Черкаситеплокомуненерго» та відповідальним Приватного акціонерного товариства «Спортек-Черкаси» за експлуатацію системи теплоспоживання, було здійснено зняття та встановлення пломб на приладах комерційного обліку споживача. Опломбовано ввідну запірну арматуру в положенні закрито.
01.02.2022 виконавчим комітетом Черкаської міської ради було прийнято рішення «Про відключення від мереж централізованого опалення комплексу нежитлових приміщень за адресою м. Черкаси, вул. Корольова, 7» №115, згідно з яким вирішено відключити від мереж централізованого опалення комплекс нежитлових приміщень Приватного акціонерного товариства «Спортек-Черкаси» за адресою м.Черкаси, вул.Корольова, 7, після закінчення опалювального сезону 2021/2022.
25.04.2022 між представником Комунального підприємства теплових мереж «Черкаситеплокомуненерго» та відповідальним працівником Приватного акціонерного товариства «Спортек-Черкаси» підписано акт до договору №313, відповідно до якого від`єднано від теплових мереж систему опалення бази Приватного акціонерного товариства «Спортек-Черкаси» шляхом видимого розриву в ТК-2-31 (а.с.24).
За період з жовтня 2021 року до квітня 2022 року позивач виставляв відповідачу рахунки на оплату вартості поставленої теплової енергії за двоставковим тарифом, відповідно до яких вартість послуг позивача за період з жовтня 2021 року до квітня 2022 року становить 66579,23 грн (а.с.26-32).
Листами №154 від 17.07.2023 та №204 від 18.09.2023 відповідач повідомив позивача про безпідставність розрахунків позивача, оскільки такі нарахування здійсненні не відповідно до показників засобу обліку, а нарахування умовно-постійної частини двоставкового тарифу є безпідставними, оскільки відсутня потреба у транспортуванні теплової енергії до споживача, то що він не був фактичним споживачем теплової енергії.
Відповідач вказані рахунки у добровільному порядку не оплатив, що і стало підставою для звернення позивача з цим позовом до суду.
Звертаючись з цим позовом до суду, позивач зазначає, що у відповідача перед позивачем за період з жовтня 2021 року до квітня 2022 року виникла заборгованість у сумі 66579,23 грн за спожиту теплову енергію за двоставковим тарифом, встановленим постановою НКРЕКП від 14 січня 2020 року №94 «Про встановлення тарифів на теплову енергію, її виробництво, транспортування, постачання, послугу з постачання теплової енергії Комунальному підприємству теплових мереж «Черкаситеплокомуненерго» Черкаської міської ради», на яку позивачем нараховані 66579,23 грн пені, 21258,19 грн інфляційних витрат та 4253,68 грн 3% річних.
Мотиви та джерела права, з яких виходить суд при прийнятті рішення та оцінка аргументів учасників справи.
Предметом спору у цій справі є вимога позивача про стягнення з відповідача заборгованості за спожиту теплову енергію за двоставковим тарифом разом із нарахованими на неї пенею, річними та інфляційними витратами.
Відносини, що виникають у процесі надання та споживання житлово-комунальних послуг врегульовані Законом України «Про житлово-комунальні послуги» від 09.11.2017 №2189-VІІІ, який введено в дію 01.05.2019.
Відповідно до частин 1 та 2 статті 12 Закону України «Про житлово-комунальні послуги» надання житлово-комунальних послуг здійснюється виключно на договірних засадах. Договори про надання житлово-комунальних послуг укладаються відповідно до типових або примірних договорів, затверджених Кабінетом Міністрів України або іншими уповноваженими законом державними органами відповідно до закону.
Відповідно до пункту 3 Розділу VI «Прикінцеві та перехідні положення» Закону України «Про житлово-комунальні послуги» договори про надання комунальних послуг, укладені до введення в дію цього Закону, зберігають чинність на умовах, визначених такими договорами, до дати набрання чинності договорами про надання відповідних комунальних послуг, укладеними за правилами, визначеними цим Законом.
У разі якщо договорами про надання комунальних послуг, укладеними до введення в дію цього Закону, передбачено більш ранній строк їх припинення, такі договори вважаються продовженими на той самий строк і на тих самих умовах.
Порядок укладання, зміни і припинення договорів про надання комунальних послуг визначено статтею 13 Закону України «Про житлово-комунальні послуги».
Судом встановлено, що нового договору з урахуванням положень статті 13 Закону України «Про житлово-комунальні послуги» між сторонами у справі укладено не було.
Договори про надання комунальних послуг, що були укладені раніше, враховують положення Правил надання послуг з централізованого опалення, постачання холодної та гарячої води і водовідведення та типового договору про надання послуг з централізованого опалення, постачання холодної та гарячої води і водовідведення, затверджених постановою Кабінету Міністрів України від 21.07.2005 №630.
Постанова втратила чинність з 01.05.2022 згідно з пунктами 2, 3 постанови Кабінету Міністрів України від 02.02.2022 №85.
Отже, протягом періоду: жовтень 2021 року - квітень 2022 року ці Правила діяли.
Після набрання чинності Законом України «Про житлово-комунальні послуги» від 09.11.2017 №2189-VIII постановою Кабінету Міністрів України №830 від 21.08.2019 було затверджено Правила надання послуги з постачання теплової енергії та типових договорів про надання послуги з постачання теплової енергії.
Відповідно до пункту 1 вищевказаних Правил вони регулюють відносини між суб`єктом господарювання, що провадить господарську діяльність з постачання теплової енергії (далі - виконавець), та індивідуальним і колективним споживачем (далі - споживач), який отримує або має намір отримати послугу з постачання теплової енергії (далі - послуга), та визначають вимоги до якості послуги, одиниці вимірювання обсягу спожитої споживачем теплової енергії, порядок оплати.
Відповідно до статей 1, 24 Закону України «Про житлово-комунальні послуги» від 24.06.2004 №1875-IV, що діяв до 01.05.2019, комунальні послуги - результат господарської діяльності, спрямованої на задоволення потреби фізичної чи юридичної особи у забезпеченні холодною та гарячою водою, водовідведенням, газопостачанням, опаленням, а також вивезення побутових відходів у порядку, встановленому законодавством.
Споживач - фізична чи юридична особа, яка отримує або має намір отримати житлово-комунальну послугу. Балансоутримувач має право звертатися до суду про звернення стягнення на майно осіб, які відмовляються оплачувати рахунки за споживання житлово-комунальних послуг або відшкодувати завдані збитки майну, що перебуває у нього на балансі.
Отже, споживачі зобов`язані оплатити житлово-комунальні послуги, якщо вони фактично користувалися ними. Відсутність договору сама по собі не може бути підставою для звільнення споживача від оплати наданих йому послуг.
Порядком відключення споживачів від систем централізованого опалення та постачання гарячої води, який затверджено наказом Міністерства регіонального розвитку, будівництва та житлово-комунального господарства України №169 від 26.07.2019, встановлено, що таке відключення відбувається на підставі рішення органу місцевого самоврядування з урахуванням рішення Комісії для розгляду питань щодо відключення споживачів від систем (мереж) централізованого опалення (теплопостачання) та постачання гарячої води (пункт 1 розділу ІІ).
Відповідно до пункту 13 Розділу III названого Порядку після завершення робіт із відокремлення (відключення) квартири чи нежитлового приміщення від ЦО та ГВП складається акт про відокремлення (відключення) квартири/нежитлового приміщення від мереж централізованого опалення та постачання гарячої води - по одному примірнику для власника, представника виконавця комунальної послуги з постачання теплової енергії, представника виконавця комунальної послуги з постачання гарячої води, виконавця робіт з обслуговування внутрішньобудинкових систем теплопостачання, виконавця робіт з обслуговування внутрішньобудинкових систем постачання гарячої води, а також для іншого суб`єкта господарювання у разі залучення його власником для виконання робіт з відокремлення/відключення) відповідно до пункту 9 цього розділу.
Такий акт підписується присутніми під час відокремлення (відключення) власником квартири чи нежитлового приміщення і представником виконавця комунальної послуги з постачанню теплової енергії, представником виконавця комунальної послуги з постачання гарячої води, представником виконавця робіт з обслуговування внутрішньобудинкових систем теплопостачання, представником виконавця робіт з обслуговування внутрішньобудинкових систем постачання гарячої води, а також іншим суб`єктом господарювання у разі залучення його власником для виконання робіт з відокремлення (відключення) відповідно до пункту 9 цього розділу.
Після підписання акта виконавець відповідної комунальної послуги повідомляє власника про перегляд умов або розірвання договору про надання послуги.
Як слідує із матеріалів справи, 01.05.2022 виконавчим комітетом Черкаської міської ради було прийнято рішення №115 «Про відключення від мереж централізованого опалення комплексу нежитлових приміщень за адресою м. Черкаси, вул. Корольова» (а.с.137). Цим рішенням було вирішено відключити від мереж централізованого опалення комплекс нежитлових приміщень Приватного акціонерного товариства «Спортек-Черкаси» за адресою м.Черкаси, вул.Корольова, 7, після закінчення опалювального періоду 2021/2022.
25.04.2022 між представниками позивача та відповідача підписано акт до договору №313, відповідно до якого систему опалення бази Приватного акціонерного товариства «Спортек-Черкаси» від`єднано від теплових мереж шляхом видимого розриву в ТК-2-31.
Отже, договір про постачання теплової енергії №313 від 25.09.2007 був розірваний між сторонами після підписання акту про від`єднання Приватного акціонерного товариства «Спортек-Черкаси» від теплових мереж.
Враховуючи предмет та підстави заявленого позову, до предмету доказування в цій справі входить питання правомірності застосування при розрахунку вартості поставленої теплової енергії одноставкового чи двоставкового тарифу.
Відповідно до статті 189 Господарського кодексу України ціна в цьому Кодексі є вираженим у грошовій формі еквівалентом одиниці товару (продукції, робіт, послуг, матеріально-технічних ресурсів, майнових та немайнових прав), що підлягає продажу (реалізації), який повинен застосовуватися як тариф, розмір плати, ставки або збору, крім ставок і зборів, що використовуються в системі оподаткування.
Ціна є істотною умовою господарського договору. Ціна зазначається в договорі у гривнях. Ціни у зовнішньоекономічних договорах (контрактах) можуть визначатися в іноземній валюті за згодою сторін.
Суб`єкти господарювання використовують у своїй діяльності вільні та державні регульовані ціни.
Згідно статті 190 Господарського кодексу України вільні ціни визначаються на всі види продукції (робіт, послуг), за винятком тих, на які встановлено державні регульовані ціни. Вільні ціни визначаються суб`єктами господарювання самостійно за згодою сторін, а у внутрішньогосподарських відносинах - також за рішенням суб`єкта господарювання.
Відповідно до статті 191 Господарського кодексу України державні регульовані ціни запроваджуються Кабінетом Міністрів України, органами виконавчої влади, державними колегіальними органами та органами місцевого самоврядування відповідно до їх повноважень у встановленому законодавством порядку.
Відповідно до статті 192 Господарського кодексу України політика ціноутворення, порядок встановлення та застосування цін, повноваження органів державної влади та органів місцевого самоврядування щодо встановлення та регулювання цін, а також контролю за цінами і ціноутворенням визначаються законом про ціни і ціноутворення, іншими законодавчими актами.
Тариф на постачання теплової енергії є регульованою ціною.
Згідно з пунктом 6.1 договору розрахунки за теплову енергію, що споживається, проводяться виключно в грошовій формі відповідно до встановлених тарифів, затверджених відповідним рішенням органів виконавчої влади. Ціни, що вказані в договорі, можуть змінюватись відповідно до рішення органів виконавчої влади або місцевого самоврядування. В разі зміни тарифів, нові тарифи є обов`язковими для сторін з моменту введення їх в дію.
Постановою Кабінету Міністрів України від 01.06.2011 №869 було затверджено Порядок формування тарифів на теплову енергію її виробництво, транспортування та постачання, послуги з постачання теплової енергії і постачання гарячої води.
Відповідно до пунктів. 1-3 вказаного Порядку цей Порядок визначає механізм формування тарифів на теплову енергію, її виробництво, транспортування та постачання, послуги з постачання теплової енергії і постачання гарячої води для суб`єктів природних монополій та суб`єктів господарювання на суміжних ринках, які провадять або мають намір провадити господарську діяльність з виробництва теплової енергії, її транспортування магістральними і місцевими (розподільними) тепловими мережами (далі - транспортування) та постачання, надання послуг з постачання теплової енергії і постачання гарячої води.
Цей Порядок застосовується під час установлення органами місцевого самоврядування (далі - уповноважені органи) тарифів на теплову енергію, її виробництво, транспортування та постачання, послуги з постачання теплової енергії і постачання гарячої води для суб`єктів природних монополій, а також для суб`єктів господарювання на суміжних ринках, зазначених у пункті 1 цього Порядку, та поширюється на таких суб`єктів під час розрахунку зазначених тарифів.
Відповідно до пункту 11 Порядку з метою забезпечення відшкодування всіх економічно обґрунтованих витрат, пов`язаних з виробництвом, транспортуванням та постачанням теплової енергії, та відповідно наданням послуг з постачання теплової енергії та постачання гарячої води, перегляд тарифів на теплову енергію, її виробництво, транспортування та постачання, послуги з постачання теплової енергії і постачання гарячої води та їх структури здійснюється уповноваженим органом кожного року (до початку опалювального періоду) за заявою ліцензіата (суб`єкта господарювання).
Відповідно до пунктів 59-62 Порядку вартістю послуги з постачання теплової енергії є тариф на теплову енергію для споживача, який визначається як сума тарифів на виробництво, транспортування та постачання теплової енергії.
У вартість послуг з постачання теплової енергії не включаються витрати, пов`язані з абонентським обслуговуванням, обслуговуванням внутрішньобудинкових систем багатоквартирного будинку, встановленням, обслуговуванням та заміною вузлів комерційного обліку теплової енергії.
Такі витрати відшкодовуються споживачами комунальних послуг відповідно до вимог законів України «Про житлово-комунальні послуги», «Про комерційний облік теплової енергії та водопостачання».
Одиниця виміру обсягу спожитої споживачем послуги з постачання теплової енергії визначається правилами надання відповідної комунальної послуги, що затверджуються уповноваженим законом органом.
У разі відсутності вузлів обліку вартість послуги з постачання теплової енергії визначається шляхом проведення розрахунків згідно із встановленими органами місцевого самоврядування нормами.
Суб`єкти господарювання можуть застосовувати двоставкові тарифи на послуги з постачання теплової енергії, затверджені в установленому порядку.
Встановлення двоставкових тарифів на послуги з постачання теплової енергії здійснюється за умови встановлення двоставкових тарифів на теплову енергію.
Зміна тарифів на послуги з постачання теплової енергії та їх встановлення уповноваженим органом здійснюється одночасно із зміною та встановленням тарифів на теплову енергію.
Також постановою Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг від 25.06.2019 №1174 відповідно до статті 17 Закону України «Про Національну комісію, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг», статті 6 Закону України «Про державне регулювання у сфері комунальних послуг», статті 16 Закону України «Про теплопостачання» було затверджено Порядок формування тарифів на теплову енергію, її виробництво, транспортування та постачання (далі - Порядок).
Згідно пункту 1.1 Порядку цей Порядок визначає механізм формування тарифів на теплову енергію, її виробництво, транспортування та постачання для суб`єктів природних монополій і суб`єктів господарювання на суміжних ринках, які провадять або мають намір провадити господарську діяльність з виробництва теплової енергії, її транспортування магістральними і місцевими (розподільчими) тепловими мережами (далі - транспортування) та постачання, які є ліцензіатами НКРЕКП (далі - ліцензіати).
Цей Порядок застосовується під час встановлення НКРЕКП тарифів на теплову енергію, її виробництво, транспортування та постачання для суб`єктів природних монополій, а також для суб`єктів господарювання на суміжних ринках, зазначених у пункті 1.1 цієї глави, та поширюється на таких суб`єктів під час розрахунку зазначених тарифів (пункт 1.2. Порядку).
Відповідно до пункту 1.3 Порядку цей Порядок не застосовується під час формування тарифів на виробництво теплової енергії теплоелектроцентралями, теплоелектростанціями, атомними електростанціями, когенераційними установками, системами автономного опалення та установками з використанням альтернативних джерел енергії.
Відповідно до пункту 1.4 Порядку у цьому Порядку терміни вживаються в таких значеннях:
двоставковий тариф - грошовий вираз двох окремих частин тарифу (умовно-змінної та умовно-постійної);
одноставковий тариф на теплову енергію - вартість одиниці (1 Гкал) теплової енергії відповідної якості, що реалізується споживачам (з урахуванням обсягів теплової енергії, що споживається ліцензіатом для потреб інших видів діяльності), визначена як грошовий вираз планованих економічно обґрунтованих витрат на її виробництво, транспортування, постачання, витрат на покриття втрат ліцензіата, планованого прибутку, коригування витрат і не розподілена на умовно-змінну та умовно-постійну частини тарифу;
структура тарифів - складові економічно обґрунтованих витрат, пов`язаних із провадженням у планованому періоді ліцензованого виду діяльності у сфері теплопостачання, які групуються за статтями відповідно до положень (стандартів) бухгалтерського обліку, що затверджені Міністерством фінансів України (далі - Мінфін), витрати на покриття втрат та коригування витрат;
тарифи на теплову енергію, її виробництво, транспортування та постачання - вартість вироблення, транспортування та постачання одиниці (1 Гкал) теплової енергії відповідної якості як грошовий вираз планованих економічно обґрунтованих витрат з урахуванням витрат на покриття втрат ліцензіата, планованого прибутку, коригування витрат, які встановлюються НКРЕКП без урахування податку на додану вартість;
умовно-змінна частина двоставкового тарифу на теплову енергію - вартість одиниці (1 Гкал) теплової енергії відповідної якості, що відпускається з колекторів та/або надходить у теплову мережу, як грошовий вираз сумарної величини: планованих економічно обґрунтованих витрат на її виробництво власними котельнями, витрат на виробництво теплової енергії власними теплоелектроцентралями, теплоелектростанціями, атомними електростанціями, когенераційними установками та установками з використанням альтернативних джерел енергії, не враховуючи витрати на виробництво теплової енергії в системах автономного опалення (у тарифах, встановлених органом, уповноваженим встановлювати відповідні тарифи), планованих витрат на покупну теплову енергію, що змінюється прямо пропорційно зміні обсягу постачання теплової енергії, яка встановлюється НКРЕКП без урахування податку на додану вартість;
умовно-постійна частина двоставкового тарифу на теплову енергію - абонентська плата за одиницю (1 Гкал/год) теплового навантаження об`єктів теплоспоживання як грошовий вираз планованих економічно обґрунтованих витрат на транспортування та постачання теплової енергії, які є постійними і не змінюються прямо пропорційно зміні обсягу постачання теплової енергії, яка встановлюється НКРЕКП без урахування податку на додану вартість;
Тарифи формуються для таких категорій споживачів: населення; бюджетні установи; релігійні організації (крім обсягів, що використовуються для провадження виробничо-комерційної діяльності); інші споживачі.
Ліцензіатам, які одержали ліцензію на провадження господарської діяльності з виробництва, транспортування та постачання теплової енергії, у разі згоди органу місцевого самоврядування, на території якого провадиться зазначена ліцензована діяльність, можуть в установленому порядку встановлюватися двоставкові тарифи на теплову енергію для всіх категорій споживачів. При цьому окремо визначаються умовно-постійна та умовно-змінна частини такого тарифу (пункт 9.1 Порядку).
Формування двоставкового тарифу на теплову енергію здійснюється шляхом визначення грошового виразу умовно-змінної (вартість 1 Гкал спожитої теплової енергії) та умовно-постійної (абонентська плата за 1 Гкал/год теплового навантаження) частин тарифу, застосування яких забезпечує планований річний дохід, що дорівнює сумі планованої річної повної собівартості, витрат на покриття втрат підприємств, відповідного планованого річного прибутку (за наявності), коригування витрат, які отримуються за умови застосування одноставкового тарифу, розрахованого відповідно до вимог цього Порядку (пункт 9.2 Порядку).
Теплове навантаження об`єктів теплоспоживання в розрізі категорій споживачів (із зазначенням величини теплового навантаження на опалення споживачів, які отримують теплову енергію централізовано, теплового навантаження споживачів, від`єднаних від опалення, теплового навантаження на опалення місць загального користування та теплового навантаження на постачання гарячої води) підтверджується і визначається виходячи з показників енергетичного сертифіката будівлі. У випадку відсутності енергетичного сертифіката будівлі теплове навантаження підтверджується і визначається за показниками типових та/або індивідуальних проєктів, за якими збудовані ці об`єкти (при зміні вихідних даних проєктів, зокрема при переході частини споживачів на автономне опалення, зміні призначення приміщень, навантаження мають бути підтверджені уповноваженою установою) (пункт 9.3 Порядку).
У разі неможливості визначення теплового навантаження об`єктів теплоспоживання згідно з вимогами пункту 9.3 цієї глави теплове навантаження (із зазначенням величини теплового навантаження на опалення споживачів, які отримують теплову енергію централізовано, теплового навантаження споживачів, від`єднаних від централізованого опалення, теплового навантаження на опалення місць загального користування та теплового навантаження на постачання гарячої води) підтверджується результатами незалежного енергетичного аудиту або органом місцевого самоврядування за умови надання інформації щодо достовірності вихідних даних для встановлення двоставкових тарифів та пооб`єктного переліку теплового навантаження в розрізі категорій споживачів.
Відповідно до пункту 9.5 Порядку умовно-змінна частина двоставкового тарифу визначається як плата за 1 Гкал спожитої теплової енергії, що була відпущена з колекторів та/або надходить у теплову мережу ліцензіата, та грошовий вираз планованих витрат на виробництво теплової енергії і витрат на придбання теплової енергії, що змінюються прямо пропорційно зміні обсягу виробництва теплової енергії, розрахованих згідно з вимогами цього Порядку.
Відповідно до пункту 9.6 Порядку умовно-постійна частина двоставкового тарифу визначається як абонентська плата за 1 Гкал/год теплового навантаження об`єктів теплоспоживання та грошовий вираз планованих витрат на транспортування і постачання теплової енергії, що є постійними і не змінюються прямо пропорційно зміні обсягу виробництва теплової енергії.
Під час формування двоставкових тарифів визначаються планована повна собівартість, витрати на покриття втрат підприємств, планований прибуток від ліцензованої діяльності з виробництва, транспортування та постачання теплової енергії (за наявності) та коригування витрат відповідно до вимог цього Порядку та здійснюється їх розподіл на умовно-змінну та умовно-постійну частини (пункт 9.7 Порядку).
До умовно-змінної частини тарифу включаються витрати на виробництво теплової енергії на котельнях, які перебувають на балансі або у власності, або в користуванні ліцензіата (без урахування витрат на виробництво теплової енергії в системах автономного опалення), витрати на виробництво теплової енергії власними теплоелектроцентралями, теплоелектростанціями, атомними електростанціями, когенераційними установками та установками з використанням альтернативних джерел енергії в тарифах, встановлених органом, уповноваженим встановлювати такі тарифи, витрати на придбання теплової енергії (пункт 9.8 Порядку).
Відповідно до пункту 9.9 Порядку до умовно-постійної частини тарифу належать витрати на транспортування та постачання теплової енергії.
Розрахунок умовно-змінної частини двоставкових тарифів на теплову енергію відбувається з урахуванням вимог пунктів 8.5-8.8 глави 8 цього Порядку (пункт 9.10 Порядку).
Розрахунок умовно-постійної частини двоставкових тарифів на теплову енергію проводиться шляхом ділення суми витрат, визначених згідно з вимогами пунктів 8.10-8.13 глави 8 цього Порядку, на сумарне теплове навантаження об`єктів теплопостачання споживачів згідно з річними планами виробництва, транспортування та постачання теплової енергії (пункт 9.11 Порядку).
Для встановлення тарифів на теплову енергію, її виробництво, транспортування, постачання ліцензіат з дотриманням вимог чинного законодавства та з урахуванням положень цього Порядку подає до НКРЕКП у друкованому та електронному вигляді заяву про встановлення тарифів, розрахунки тарифів за встановленими формами з підтвердними, обґрунтовуючими, розрахунковими матеріалами і документами, що використовувалися для розрахунків тарифів, протокол проведення відкритого обговорення (відкритого слухання) на місцях, схвалену інвестиційну програму (пункт 11.1 Порядку).
Відповідно до статті 16 Закону України «Про теплопостачання», законів України «Про житлово-комунальні послуги», «Про державне регулювання у сфері комунальних послуг», підпункту 5 пункту 4 Положення про Національну комісію, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг, яке затверджено Указом Президента України від 10.09.2014 №715, Національна комісія, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг постановою від 31.03.2016 №528 затвердила Процедуру встановлення тарифів на теплову енергію, її виробництво, транспортування, постачання (далі Процедура). Відповідно до пункту 1.1 якої, ця Процедура визначає порядок встановлення тарифів на теплову енергію, її виробництво, транспортування, постачання.
Ця Процедура застосовується Національною комісією, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг (далі - НКРЕКП), під час установлення тарифів на теплову енергію, її виробництво, транспортування та постачання для суб`єктів природних монополій, а також для суб`єктів господарювання на суміжних ринках, які провадять або мають намір провадити господарську діяльність з виробництва теплової енергії, її транспортування магістральними і місцевими (розподільчими) тепловими мережами (далі - транспортування) та постачання і в установленому законодавством порядку отримали відповідні ліцензії НКРЕКП (далі - суб`єкти господарювання або ліцензіати), та поширюється на таких суб`єктів під час встановлення зазначених тарифів (пункту 1.2. Процедури).
Рішення щодо встановлення тарифів оформлюються постановами НКРЕКП з відповідними додатками, у яких визначаються структури тарифів на теплову енергію, її виробництво, транспортування та постачання, а у разі встановлення двоставкових тарифів - структури двоставкових тарифів на теплову енергію.
Рішення НКРЕКП про встановлення тарифів на виконання вимог законів України «Про особливості доступу до інформації у сферах постачання електричної енергії, природного газу, теплопостачання, централізованого постачання гарячої води, централізованого питного водопостачання та водовідведення», «Про Національну комісію, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг» оприлюднюються на офіційному вебсайті НКРЕКП (пункт 1.7 Процедури).
Рішення НКРЕКП з питань встановлення тарифів набирають чинності з дня, наступного за днем їх оприлюднення на офіційному вебсайті НКРЕКП, якщо більш пізній строк набрання чинності не встановлено самим рішенням, але не раніше дня оприлюднення рішення. НКРЕКП оприлюднює свої рішення не пізніше п`яти робочих днів з дня їх прийняття (пункт 1.8. Процедури).
Постановою НКРЕКП від 14.01.2020 №94 «Про встановлення тарифів на теплову енергію, її виробництво, транспортування, постачання, послугу з постачання теплової енергії Комунальному підприємству теплових мереж «Черкаситеплокомуненерго» Черкаської міської ради» було установлено позивачу двоставковий тариф на теплову енергію.
Зазначена постанова набрала чинності з дня, наступного за днем її оприлюднення на офіційному веб-сайті Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг.
День оприлюднення на офіційному веб-сайті Регулятора: 16.01.2020.
Пунктом 4.2.3 договору визначено, що постачальник зобов`язаний повідомляти споживача письмово або в засобах масової інформації про зміну тарифів.
Наказом Міністерства регіонального розвитку, будівництва та житлово-комунального господарства України від 05.06.2018 №130 затверджено Порядок інформування споживачів про намір зміни цін/тарифів на комунальні послуги з обґрунтуванням такої необхідності.
Відповідно до пунктів 5, 6 вказаного Порядку інформація, зазначена у пунктах 3, 4 цього розділу, доводиться до відома споживачів шляхом розміщення на офіційному веб-сайті органу місцевого самоврядування в мережі Інтернет (за наявності), у друкованому засобі масової інформації місцевої сфери розповсюдження (перевага надається друкованим засобам масової інформації органу місцевого самоврядування), веб-сайті виконавця комунальних послуг (за наявності), на інформаційних стендах в абонентських відділах виконавців комунальних послуг та на інформаційних стендах біля адміністративних будинків органів місцевого самоврядування в населених пунктах, де споживачі отримують відповідні послуги.
Судом з`ясовано, що інформація про встановлення двоставкового тарифу на теплову енергію була розміщена на сайті позивача.
Позивачем до матеріалів справи долучені листи №06/08 від 03.02.2020, яким позивач повідомляв відповідача про встановлення двоставкового тарифу та №06/12 від 27.03.2020 про введення в дію тарифів на послугу з постачання теплової енергії.
Оскільки тариф на постачання теплової енергії є регульованою ціною, постановою НКРЕКП №94 від 14.01.2020 «Про встановлення тарифів на теплову енергію, її виробництво, транспортування, постачання, послугу з постачання теплової енергії Комунальному підприємству теплових мереж «Черкаситеплокомуненерго» Черкаської міської ради» встановлено двоставковий тариф на відпуск теплової енергії. За умовами пункту 6.1 договору розрахунки за теплову енергію, що споживається, проводяться виключно у грошовій формі згідно з діючими тарифами, затвердженими та оприлюдненими в установленому порядку, тому позивач правомірно нараховував та виставляв відповідачу для оплати рахунки за двоставковим тарифом.
Суд також вважає за необхідне вказати, що плата за абонентське обслуговування по своїй суті не є новою для споживача, оскільки до переходу на двоставковий тариф зазначений платіж враховувався в тарифах на послугу з централізованого опалення та послугу з централізованого постачання гарячої води, а також здійснювалася оплата внесків за встановлення, обслуговування та заміну вузлів комерційного обліку.
До введення двоставкового тарифу, як умовно-постійні, так і умовно-змінні витрати в тарифі враховувались разом, і споживач, сплачуючи за теплову енергію, компенсував підприємству одночасно дві частини витрат у складі однієї сплати.
Умовно-змінна частина тарифу відшкодовує витрати на придбання природного газу та електроенергії для виробництва та транспортування тепла, а умовно-постійна частина передбачає відшкодування витрат підприємства на водопостачання та водовідведення, оплату праці, сплату податків, придбання матеріалів та інше.
В опалювальний період нарахування плати (умовно-змінна частина) проводиться за фактично спожиту теплову енергію (Гкал). Місячна абонентська плата (умовно-постійна частина) розраховується з урахуванням теплового навантаження об`єкта теплоспоживання, нараховується з розрахунку на 1 м площі будівлі (за 1 Гкал/годину) та сплачується незалежно від показників лічильників теплової енергії.
Позивачем здійснено розрахунок заборгованості відповідача за період з жовтня 2021 року до квітня 2022 року, відповідно до якого:
Початок опалювального періоду 2021-2022 років розпочатий 15.10.2021 (рішення виконавчого комітету Черкаської міської ради від 13.10.2021 №1122).
Жовтень 2021 року:
Рішенням виконавчого комітету Черкаської міської ради від 24.09.2021 №1016 з 01.10.2021 затверджене приєднане теплове навантаження для приміщень, що належать споживачу Приватному акціонерному товариству Спортек-Черкаси»:
адміністративне приміщення №2 Г-1 - 0,0077 Гкал/год;
адміністративне приміщення №21 Б-2 - 0,0414Гкал/год;
контора складу Л1 - 0,0006 Гкал/год;
склад 61- 0,1053 Гкал/год;
склад 62 - 0,053 Гкал/год;
склад Л - 0,0432 Гкал/год.
Разом - 0,2512 Гкал/год.
Рішенням виконавчого комітету Черкаської міської ради від 16.02.2022 №138 з початку опалювального періоду скореговане приєднане теплове навантаження для приміщень, що належать споживачу Приватному акціонерному товариству «Спортек-Черкаси».
адміністративне приміщення №2 Г-1 - 0,0008 Гкал/год;
адміністративне приміщення №21 Б-2 - 0,0042Гкал/год;
склад 61 - 0,0108 Гкал/год;
склад 62 - 0,0054 Гкал/год;
склад Л - 0,0044 Гкал/год.
Разом - 0,0256 Гкал/год.
За період з 01.10.2021 до 03.10.2021 встановлені тарифи на теплову енергії для категорії споживачів «інші споживачі» відповідно до постанови НКРЕКП №628 від 17.03.2020:
умовно-змінна частина двоставкового тарифу - 1074,37грн/Гкал (з ПДВ), умовно-постійна частина двоставкового тарифу -54476,59 грн/Гкал\год (з ПДВ).
За період з 04.10.2021 до 12.10.2021 рішенням виконавчого комітету Черкаської міської ради від 04.10.2021 №1073 встановлені тарифи на теплову енергію для категорії споживачів «інші споживачі»:
умовно-змінна частина двоставкового тарифу - 3311,76 грн/Гкал (з ПДВ), умовно-постійна частина двоставкового тарифу - 229 551,61грн/Гкал\год (з ПДВ).
За період з 13.10.2021 до 30.10.2021 рішенням виконавчого комітету Черкаської міської ради від 28.10.2021 №1199 встановлені тарифи на теплову енергію для категорії споживачів «інші споживачі»:
умовно-змінна частина двоставкового тарифу - 3342,16 грн/Гкал (з ПДВ), умовно-постійна частина двоставкового тарифу - 230 229,68 грн/Гкал/год (з ПДВ). Розрахунок плати за умовно-постійну частину двоставкового тарифу;
За період з 01.10.2021 до 14.10.2021:
(54476,59 грн/Гкал/год (з ПДВ) * ((0,2512 Гкал/год : 31 день ) * 3 дні) = 1323,78 грн (з ПДВ);
(229 551,61грн/Гкал/год (з ПДВ) * ((0,2512 Гкач/год : 31 день ) * 9 днів) = 16734,31 грн (з ПДВ);
(230 229,68 грн/Гкал/год (з ПДВ) * ((0,2512 Гкал/год : 31 день) * 2 дня) = 3729,72 грн (з ПДВ); Разом 21787,81 грн (з ПДВ).
У період з 15.10.2021 до 30.10.2021:
(230 229,68 грн/Гкал/год (з ПДВ) * ((0,0256 Гкал/год : 31 день ) * 17 днів )= 3223,22 грн (з ПДВ)
Загальна заборгованість за жовтень 2021 року: 21787,81 грн + 3223,22 грн = 25011,03 грн (з ПДВ).
Листопад 2021 року:
Рішенням виконавчого комітету Черкаської міської ради від 28.10.2021 №1206 встановлені тарифи на теплову енергію для категорії споживачів «інші споживачі»:
умовно-змінна частина двоставкового тарифу - 4833,62 грн/Гкал (з ПДВ), умовно-постійна частина двоставкового тарифу - 276 900,72 грн/Гкал/год (з ПДВ).
Розрахунок плати за умовно-постійну частину двоставкового тарифу:
адміністративне приміщення №2 Г-1 - 0,0008 Гкал/год * 276 900,72 грн/Гкал/год (з ПДВ)= 221,52 грн (з ПДВ);
адміністративне приміщення №1 Б-2 - 0,0042 Гкал/год * 276 900,72 грн/Гкал/год (з ПДВ)= 1162,98 грн (з ПДВ);
склад б1 - 0,0108 Гкал/год * 276 900,72 грн/Гкал/год (з ПДВ)= 2990,53 грн (з ПДВ);
склад б2 - 0,0054 Гкал/год * 276 900,72 грн/Гкал/год (з ПДВ)= 1495,27 грн (з ПДВ);
склад Л - 0,0044 Гкал/год * 276 900,72 грн/Гкал/год (з ПДВ)= 1218,36 грн (з ПДВ).
Загальна заборгованість за листопад 2021 року: 221,52 грн + 1162,98 грн + 2990,53 грн + 1495,27 грн + 1218,36 грн = 7088,66 грн.
Грудень 2021 року:
Рішенням виконавчого комітету Черкаської міської ради від 30.11.2021 №1410 встановлені тарифи на теплову енергію для категорії споживачів «інші споживачі»:
умовно-змінна частина двоставкового тарифу - 3883,68 грн/Гкал (з ПДВ), умовно-постійна частина двоставкового тарифу 247 175,11 грн/Гкал/год (з ПДВ).
Розрахунок плати за умовно-постійну частину двоставкового тарифу:
адміністративне приміщення №2 Г-1 - 0,0008 Гкал/год * 247 175,11 грн/Гкал/год (з ПДВ) = 197,74 грн (з ПДВ);
адміністративне приміщення №1 Б-2 - 0,0042Гкал/год * 247 175,11 грн/Гкал/год (з ПДВ) = 1038,14 грн (з ПДВ);
склад б1 - 0,0108 Гкал/год * 247 175,11 грн/Гкал/год (з ПДВ)= 2669,48 грн (з ПДВ);
склад б2 -0,0054 Гкал/год * 247 175,11 грн/Гкал/год (з ПДВ)= 1334,75 грн (з ПДВ).
склад Л - 0,0044 Гкал/год * 247 175,11 грн/Гкал/год (з ПДВ)= 1087,57 грн (з ПДВ).
Загальна заборгованість за грудень 2021 року: 197,74 грн +1038,14 грн + 2669,48 грн + 1334,75 грн +1087,57 грн = 6327,68 грн (з ПДВ).
Січень 2022 року:
Рішенням виконавчого комітету Черкаської міської ради від 28.12.2021 №1571 встановлені тарифи на теплову енергію для категорії споживачів «інші споживачі»:
умовно-змінна частина двоставкового тарифу - 5071,04 грн/Гкал (з ПДВ), умовно-постійна частина двоставкового тарифу - 288 945,06 грн/Гкал/год (з ПДВ).
Розрахунок плати за умовно-постійну частину двоставкового тарифу:
адміністративне приміщення №2 Г-1 - 0,0008 Гкал/год * 288 945,06 грн/Гкал/год (з ПДВ) = 231,16 грн (з ПДВ);
адміністративне приміщення №1 Б-2 - 0,0042 Гкал/год * 288 945,06 грн/Гкал/год (з ПДВ) = 1213,57грн (з ПДВ);
склад б1 - 0,0108 Гкал/год * 288 945,06 грн/Гкал/год (з ПДВ) = 3120,61 грн (з ПДВ);
склад б2 - 0,0054 Гкал/год * 288 945,06 грн/Гкал/год (з ПДВ)= 1560,30 грн (з ПДВ);
склад Л - 0,0044 Гкал/год * 288945,06 грн/Гкал/год (з ПДВ)- 1271,36 грн (з ПДВ).
Загальна заборгованість за січень 2022 року: 231,16 грн +1213,57грн + 3120,61грн + 1560,3 грн +1271,36 грн = 7397,00 грн (з ПДВ).
Лютий 2022 року:
Рішенням виконавчого комітету Черкаської міської ради від 28.12.2021 №1571 встановлені тарифи на теплову енергію для категорії споживачів «інші споживачі»:
умовно-змінна частина двоставкового тарифу - 5071,04 грн/Гкал (з ПДВ), умовно-постійна частина двоставкового тарифу - 288 945,06 грн/Гкал/год (з ПДВ).
Розрахунок плати за умовно-постійну частину двоставкового тарифу:
адміністративне приміщення №2 Г-1 - 0,0008 Гкал/год * 288 945,06 грн/Гкал/год (з ПДВ)= 231,16 грн (з ПДВ);
адміністративне приміщення №1 Б-2 - 0,0042Гкал/год х 288 945,06 грн/Гкал/год (з ПДВ)= 1213,57 грн (з ПДВ);
склад б1 - 0,0108 Гкал/год * 288 945,06 грн/Гкал/год (з ПДВ) = 3120,61 грн (з ПДВ);
склад б2 - 0,0054 Гкал/год * 288 945,06 грн/Гкал/год (з ПДВ)= 1560,30 грн (з ПДВ);
склад Л - 0,0044 Гкал/год * 288 945,06 грн/Гкал/год (з ПДВ) - 1271,36 грн (з ПДВ).
Загальна заборгованість за лютий 2022 року: 231,16 грн + 1213,57грн + 3120,61грн + 1560,3 грн +1271,36 грн = 7397,00 грн (з ПДВ).
Березень 2022 року:
Рішенням виконавчого комітету Черкаської міської ради від 28.12.2021 №1571 встановлені тарифи на теплову енергію для категорії споживачів «інші споживачі»:
умовно-змінна частина двоставкового тарифу - 5071,04 грн/Гкал (з ПДВ), умовно-постійна частина двоставкового тарифу - 288 945,06 грн/Гкал/год (з ПДВ).
Розрахунок плати за умовно-постійну частину двоставкового тарифу:
адміністративне приміщення №2 Г-1 - 0,0008 Гкал/год * 288 945,06 грн/Гкал/год (з ПДВ)= 231,16 грн (з ПДВ);
адміністративне приміщення №1 Б-2 0,0042Гкал/год х 288 945,06 грн/Гкал/год (з ПДВ)= 1213,57 грн (з ПДВ);
склад б1 - 0,0108 Гкал/год * 288 945,06 грн/Гкал/год (з ПДВ) = 3120,61 грн (з ПДВ);
склад б2 - 0,0054 Гкал/год * 288 945,06 грн/Гкал/год (з ПДВ)= 1560,30 грн (з ПДВ);
склад Л - 0,0044 Гкал/год * 288 945,06 грн/Гкал/год (з ПДВ)- 1271,36 грн (з ПДВ).
Загальна заборгованість за березень 2022 року: 231,16 грн +1213,57грн + 3120,61грн + 1560,3 грн +1271,36 грн = 7397,00 грн (з ПДВ).
Квітень 2022 року:
За період з 01.04.2022 до 13.04.2022 рішенням виконавчого комітету Черкаської міської ради від 28.12.2021 №1571 встановлені тарифи на теплову енергію для категорії споживачів «інші споживачі»:
умовно-змінна частина двоставкового тарифу - 5071,04 грн/Гкал (з ПДВ), умовно-постійна частина двоставкового тарифу 288 945,06 грн/Гкал/год (з ПДВ).
За період з 14.04.2022 до 30.04.2022 рішенням виконавчого комітету Черкаської міської ради від 12.04.2021 №290 встановлені тарифи на теплову енергію для категорії споживачів «інші споживачі»:
умовно-змінна частина двоставкового тарифу - 4521,05 грн/Гкал (з ПДВ), умовно-постійна частина двоставкового тарифу 272 908,07 грн/Гкал/год (з ПДВ).
Розрахунок плати за умовно-постійну частину двоставкового тарифу:
Відповідно до акту від 25.04.2022 відповідач від`єднаний від теплових мереж шляхом видимого розриву.
288 945,06 грн/Гкал/год : 30 днів * 13 днів = 125 209,53 грн/Гкал/год (з ПДВ).
272 908,07 грн Гкал/год : 30 днів * 17 днів 154 647,91 грн/Гкал/год (з ПДВ).
125 209,53 грн/Гкал/год + 154 647,91 грн/Гкал/год 279 857,44 грн/Гкал/год (з ПДВ).
адміністративне приміщення №2 Г-1 - 0,0008 Гкал/год : 30 днів * 25днів) * 279 857,44 грн/Гкал/год (з ПДВ) = 167,91 грн (з ПДВ);
адміністративне приміщення №1 Б-2 - 0,0042Гкал/год : 30 днів * 25днів) * 279 857,44 грн/Гкал/год (з ПДВ) = 979,50 грн (з ПДВ);
склад б1 - 0,0108 Гкал/год : 30 днів * 25днів) * 279 857,44 грн/Гкал/год (з ПДВ) = 2518,72 грн
склад б2 - 0,0054 Гкал/год : 30 днів * 25 днів) * 279 857,44 грн/Гкал/год (з ПДВ) = 1259,36 грн (з ПДВ);
склад Л - 0,0044 Гкал/год : 30 днів * 25днів) * 279 857,44 грн/Гкал/год (з ПДВ) = 1035,47 грн (з ПДВ).
До сплати за квітень 2022 року: 167,91грн + 979,5грн + 2518,72 грн + 1259,36 грн + 1035,37гри = 5960,86 гри (з ПДВ).
Загальний розмір заборгованості за поставлену теплову енергію за період з жовтня 2021 року до квітня 2024 року становить 66579,23 грн.
З наданого суду розрахунку слідує, що позивач здійснював нарахування плати за спожиту теплову енергію виходячи з умовно-постійної частини двоставкового тарифу.
Судом перевірений розрахунок позивача та встановлено, що він зроблений арифметично вірно з врахуванням тарифів, які встановлювалися рішеннями виконавчого комітету Черкаської міської ради у певний період часу.
Наведений обсяг спожитої теплової енергії відповідачем не спростований, будь-яких контррозрахунків суду не надано.
Отже, суд вважає, що наявність та розмір заборгованості відповідача у сумі 66579,23 грн доведені позивачем належними та допустимими доказами, їх розмір не заперечений відповідачем, а тому вимога позивача про її стягнення є обґрунтованою та такою, що підлягає до задоволення.
Відповідно до статті 193 Господарського Кодексу України, суб`єкти господарювання та інші учасники господарських відносин повинні виконувати господарські зобов`язання належним чином відповідно до закону, інших правових актів, договору, а за відсутності конкретних вимог щодо виконання зобов`язання відповідно до вимог, що у певних умовах звичайно ставляться.
Згідно з частиною 2 статті 625 Цивільного кодексу України боржник, який прострочив виконання грошового зобов`язання, на вимогу кредитора зобов`язаний сплатити суму боргу з урахуванням встановленого індексу інфляції за весь час прострочення, а також три проценти річних від простроченої суми, якщо інше не встановлено договором.
На підставі наведених положень статті 625 Кодексу позивач нарахував відповідачу 4253,68 грн 3% річних та 21258,19 грн інфляційних витрат за період прострочення з 10.11.2021 до 01.03.2024.
Пунктом 6.2 договору визначено, що споживач зобов`язаний самостійно провести до 10 числа місяця наступного за розрахунковим перерахунок за фактично спожиті послуги і повідомити про це постачальника. Тобто право на нарахування інфляційних та річних у позивача виникло на наступний день після дня, коли відповідач зобов`язаний був розрахуватися за теплову енергію, тобто з 11 числа відповідного місяця.
Проте, відповідач здійснив розрахунок інфляційних та річних без врахування строку з якого у позивача виникає право на нарахування інфляційних та річних.
Отже, за розрахунком суду розмір 3% річних за період прострочення з 11.11.2021 до 01.03.2024 становить 4249,23 грн, а розмір інфляційних за цей період 21257,93 грн, тому суд дійшов висновку про задоволення позовних вимог у цій частині саме у такому розмірі.
Посилаючись на пункт 7.2.3 договору, також нарахував відповідачу 66579,23 грн пені за період прострочення з 10.11.2021 до 10.11.2022.
Відповідно до вимог статті 549 Цивільного кодексу України неустойкою (штрафом, пенею) є грошова сума або інше майно, які боржник повинен передати кредиторові у разі порушення боржником зобов`язання.
З 12.03.2020 на всій території України встановлено карантин відповідно до постанови Кабінету Міністрів України від 11.03.2020 року №211 «Про запобігання поширенню на території України гострої респіраторної хвороби COVID-19, спричиненої коронавірусом SARS-CoV-2».
Відповідно до пункту 4 частини 3 Закону України «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України, спрямованих на запобігання виникненню і поширенню коронавірусної хвороби (СОVID-19)», на період дії карантину або обмежувальних заходів, пов`язаних із поширенням коронавірусної хвороби (COVID-19), та протягом 30 днів з дня його відміни забороняється нарахування та стягнення неустойки (штрафів, пені) за несвоєчасне здійснення платежів за житлово-комунальні послуги.
Постановою Кабінету Міністрів України від 27.06.2023 №651 «Про відміну на всій території України карантину, встановленого з метою запобігання поширенню на території України гострої респіраторної хвороби COVID-19, спричиненої коронавірусом SARS-CoV-2» відмінено з 24 години 00 хвилин 30.06.2023 на всій території України карантин, встановлений з метою запобігання поширенню на території України гострої респіраторної хвороби COVID-19, спричиненої коронавірусом SARS-CoV-2.
Отже, під час карантину такі санкції не нараховуються у силу імперативної вказівки Закону України «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України, спрямованих на запобігання виникненню і поширенню коронавірусної хвороби (СОVID-19)», тому суд дійшов висновку, що пеня в сумі 66579,23 грн за несвоєчасне здійснення платежів у період дії карантину не підлягає стягненню, тому у цій частині в позові слід відмовити.
Враховуючи викладене, суд вважає, що позовні вимоги Комунального підприємства теплових мереж «Черкаситеплокомуненерго» Черкаської міської ради до Приватного акціонерного товариства «Спортек-Черкаси» про стягнення 158 670,33 грн підлягають до часткового задоволення у частині стягнення з відповідача 66579,23 грн основної заборгованості, 4249,23 грн річних та 21257,93 грн інфляційних витрат.
Відповідно до статті 129 Господарського процесуального кодексу України, судовий збір покладається, зокрема, у спорах, що виникають при виконанні договорів та з інших підстав, - на сторони пропорційно розміру задоволених позовних вимог. Оскільки позовні вимоги позивача задоволені частково, сплачена ним сума судового збору підлягає відшкодуванню позивачу за рахунок відповідача у сумі 1757,34 грн.
Керуючись статтями 129, 236-241 Господарського процесуального кодексу України, суд
ВИРІШИВ:
1.Позов задовольнити частково.
2.Стягнути з Приватного акціонерного товариства «Спортек-Черкаси» (вул.Академіка Корольова, 7, м.Черкаси, 18000, ідентифікаційний код 01555316) на користь Комунального підприємства теплових мереж «Черкаситеплокомуненерго» Черкаської міської ради (вул. О.Дашкевича, 62, м.Черкаси, 18000, ідентифікаційний код 02082522) 66579,23 грн основної заборгованості, 4249,23 грн річних та 21257,93 грн інфляційних витрат та 1757,34 грн судового збору.
3.В іншій частині позову відмовити.
Рішення набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги на рішення, рішення набирає законної сили після прийняття судом апеляційної інстанції судового рішення. Рішення може бути оскаржене протягом двадцяти днів з дня складення повного судового рішення до Північного апеляційного господарського суду.
Суддя О.І.Кучеренко
Суд | Господарський суд Черкаської області |
Дата ухвалення рішення | 28.06.2024 |
Оприлюднено | 01.07.2024 |
Номер документу | 120065279 |
Судочинство | Господарське |
Категорія | Справи позовного провадження Справи у спорах, що виникають із правочинів, зокрема, договорів Невиконання або неналежне виконання зобов’язань купівлі-продажу поставки товарів, робіт, послуг енергоносіїв |
Господарське
Господарський суд Черкаської області
Кучеренко О.І.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні