ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ХАРКІВСЬКОЇ ОБЛАСТІ
Держпром, 8-й під`їзд, майдан Свободи, 5, м. Харків, 61022,
тел. приймальня (057) 705-14-14, тел. канцелярія 705-14-41, факс 705-14-41
РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
18.06.2024м. ХарківСправа № 922/256/24
Господарський суд Харківської області у складі:
судді Сальнікової Г.І.
при секретарі судового засідання Гула Д.В.
розглянувши в порядку загального позовного провадження справу
за позовом Релігійної організації "Релігійна громада Успіння Пресвятої Богородиці в м. Балаклія Ізюмської Єпархії Української Православної Церкви" (64207, Харківська обл., м. Балаклія, вул. Соборна, буд. 52) до Управління житлово-комунального господарства, транспорту та благоустрою Балаклійської міської ради Харківської області (64200, Харківська обл., м. Балаклія, вул. Центральна, буд. 16) З-тя особа, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору на стороні відповідача - Балаклійська міська військова адміністрація Ізюмського району Харківської області (64207, Харківська обл., м. Балаклія, вул. Жовтнева, буд. 18) про визнання договору продовженим. за участю представників:
позивача - Міліруд Є.О.;
відповідача - Шаповалова В.М.
ВСТАНОВИВ:
На розгляд Господарського суду Харківської області подано позовну заяву Релігійної організації "Релігійна громада Успіння Пресвятої Богородиці в м. Балаклія Ізюмської Єпархії Української Православної Церкви" до відповідача - Управління житлово-комунального господарства, транспорту та благоустрою Балаклійської міської ради Харківської області, в якій позивач просить суд визнати продовженим на період дії воєнного стану та протягом чотирьох місяців з дати припинення чи скасування воєнного стану договір тимчасового безоплатного користування майном комунальної власності Балаклійської територіальної громади укладений 01 січня 2022 року між Управління житлово-комунального господарства, транспорту та благоустрою Балаклійської міської ради Харківської області (код ЄДРПОУ 34329096) та релігійною організацією "Релігійна громада Успіння Пресвятої Богородиці в м. Балаклія Ізюмської Єпархії Української Православної Церкви".
Крім того, просить суд судові витрати покласти на відповідача.
Разом з позовною заявою позивачем було подано заяву про забезпечення позову (вх. №256 від 29.01.2024), відповідно до вимог якої, позивач просить суд забезпечити позов шляхом заборони Балаклійській міській військовій адміністрації або Управлінню житлово-комунального господарства, транспорту та благоустрою Балаклійської міської ради Харківської області вживати будь-які дії з примусового виселення чи вивезення майна релігійної організації "Релігійна громада Успіння Пресвятої Богородиці в м. Балаклія Ізюмської Єпархії Української Православної Церкви" з нежитлових приміщень загальною площею 146,7 кв.м., що знаходиться за адресою: Харківська обл., м. Балаклія, вул. Соборна, 52, де фактично знаходиться православна церква Успіння Пресвятої Богородиці, до набрання законної сили рішення по даній справі. Також, у вказаній заяві, позивач просить розглянути заяву про забезпечення позову без участі сторін у справі до 31.01.2024 включно.
Разом з тим, 31.01.2024 в системі діловодства Господарського суду Харківської області зареєстровано уточнену заяву про забезпечення позову (вх. №2751), в якій позивачем уточнено подану раніше заяву про забезпечення позову, в якій позивач просить суд забезпечити позов шляхом заборони Балаклійській міській військовій адміністрації або Управлінню житлово-комунального господарства, транспорту та благоустрою Балаклійської міської ради Харківської області вживати будь-які дії з передачі третім особам в оренду, користування нежитлових приміщень загальною площею 146,7 кв.м., що знаходяться за адресою: Харківська обл., міста Балаклія, вул. Соборна, 52, а також дій з примусового виселення чи вивезення майна релігійної організації "Релігійна громада Успіння Пресвятої Богородиці м. Балаклія Ізюмської єпархії Української Православної Церкви", до набрання законної сили рішення по даній справі.
Ухвалою Господарського суду Харківської області від 31.01.2024 позовну заяву залишено без руху та встановлено позивачу строк у п`ять днів з дня отримання копії ухвали про залишення позовної заяви без руху для усунення недоліків позовної заяви.
Ухвалою Господарського суду Харківської області від 31.01.2024 заяву Релігійної організації "Релігійна громада Успіння Пресвятої Богородиці в м. Балаклія Ізюмської Єпархії Української Православної Церкви" про забезпечення позову задоволено. Заборонено Балаклійській міській військовій адміністрації та Управлінню житлово-комунального господарства, транспорту та благоустрою Балаклійської міської ради Харківської області вживати будь-які дії з передачі третім особам в оренду, користування нежитлових приміщень загальною площею 146,7 кв.м., що знаходяться за адресою: Харківська обл., м. Балаклія, вул. Соборна, 52, а також дій з примусового виселення чи вивезення майна релігійної організації "Релігійна громада Успіння Пресвятої Богородиці м. Балаклія Ізюмської єпархії Української Православної Церкви" до набрання законної сили рішення по справі.
05.02.2024 в системі діловодства Господарського суду Харківської області зареєстровано заяву про усунення недоліків (вх. №3244), яку досліджено та долучено судом до матеріалів справи.
Ухвалою Господарського суду Харківської області від 12.02.2024 прийнято позовну заяву до розгляду та відкрито провадження у справі, призначено справу до розгляду у порядку загального позовного провадження та підготовче засідання призначено на 05.03.2024 об 11:15. Разом з тим, залучено до участі у справі в якості третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору на стороні відповідача - Балаклійську міську військову адміністрацію Ізюмського району Харківської області (64207, Харківська обл., м. Балаклія, вул. Жовтнева, буд. 18, код ЄДРПОУ 44663704).
29.02.2024, 01.03.2024 в системі діловодства Господарського суду Харківської області від третьої особи зареєстровано відзиви на позовну заяву (вх. №5575, 5699), які досліджено та долучено судом до матеріалів справи та розцінено як письмові пояснення, що подані в порядку статті 168 ГПК України.
29.02.2024 в системі діловодства Господарського суду Харківської області зареєстровано відзив на позовну заяву (вх. №5536), який досліджено та долучено судом до матеріалів справи.
Протокольною ухвалою Господарського суду Харківської області від 05.03.2024 усні клопотання представників сторін про відкладення судового засідання задоволено та підготовче засідання відкладено на 19.03.2024 об 11:30 на підставі статті 183, 232, 233 ГПК України.
05.03.2024 в системі діловодства Господарського суду Харківської області зареєстровано уточнену позовну заяву (вх. №6039), в якій позивач керуючись пунктом 3 частини 2 статті 182 ГПК України уточнює позовну вимогу та просить суд визнати продовженим договір тимчасового безоплатного користування майном комунальної власності Балаклійської територіальної громади укладений 01 січня 2022 року між Управління житлово-комунального господарства, транспорту та благоустрою Балаклійської міської ради Харківської області (код ЄДРПОУ 34329096) та релігійною організацією "Релігійна громада Успіння Пресвятої Богородиці в м. Балаклія Ізюмської Єпархії Української Православної Церкви" (код ЄДРПОУ 25863966) на той самий строк і на тих саме умовах, а саме до 31 грудня 2025 року. Судові витрати покласти на відповідача.
15.03.2024 в системі діловодства Господарського суду Харківської області від третьої особи зареєстровано письмові пояснення на уточнену позовну заяву (вх. №7192), які досліджено та долучено судом до матеріалів справи.
18.03.2024 в системі діловодства Господарського суду Харківської області від відповідача зареєстровано відзив на уточнену позовну заяву (вх. №7335), який досліджено та долучено судом до матеріалів справи.
Протокольною ухвалою Господарського суду Харківської області від 19.03.2024 дослідивши матеріали справи, заслухавши представників сторін, уточнену позовну заяву (вх. №6039 від 05.03.2024) прийнято до розгляду на підставі статті 183, 232, 233 ГПК України. Разом з тим, відкладено підготовче засідання на 02.04.2024 о 12:15 на підставі статті 183, 232, 233 ГПК України.
19.03.2024 в системі діловодства Господарського суду Харківської області зареєстровано відповідь на відзив (вх. №7486), яку досліджено та долучено судом до матеріалів справи.
02.04.2024 в системі діловодства Господарського суду Харківської області від позивача зареєстровано клопотання про відкладення розгляду справи (вх. №8712).
Протокольною ухвалою Господарського суду Харківської області від 02.04.2024 з метою належної підготовки справи до розгляду по суті, а також надання можливості учасникам справи скористатися своїми процесуальними правами та обов`язками, продовжено строк підготовчого провадження на тридцять днів. Відкладено підготовче засідання на 23.04.2024 о 12:15 на підставі статті 177, 183, 232, 233 ГПК України.
Протокольною ухвалою Господарського суду Харківської області від 23.04.2024 відкладено підготовче засідання на 14.05.2024 о 12:00 на підставі статті 183, 232, 233 ГПК України.
Протокольною ухвалою Господарського суду Харківської області від 14.05.2024 закрито підготовче провадження та призначено справу до судового розгляду по суті на 21.05.2024 о 12:00 на підставі статті 177, 185 ГПК України.
21.05.2024 в системі діловодства Господарського суду Харківської області від позивача зареєстровано клопотання про відкладення (перенесення) розгляду справи (вх. №13145).
Протокольною ухвалою Господарського суду Харківської області від 21.05.2024 враховуючи клопотання позивача та усне клопотання відповідача про відкладення судового засідання, судове засідання відкладено на 18.06.2024 об 11:00 на підставі статті 201, 232, 233 ГПК України.
Представник позивача у призначене судове засідання з`явився, позовну заяву в уточненій редакції підтримав та просив суд задовольнити.
Представник відповідача у призначене судове засідання з`явився, проти позовної заяви заперечив та просив суд відмовити у позові.
Третя особа у призначене судове засідання не з`явилася. Втім, про дату, час місце судового засідання повідомлена судом належним чином.
Отже, матеріали справи свідчать про те, що учасники справи повідомлені судом належним чином про розгляд даної справи. Матеріали справи також свідчать, що судом було створено всім учасникам справи належні умови для доведення своїх правових позицій, надання доказів, які, на їх думку, є достатніми для обґрунтування своєї правової позиції по справі.
Враховуючи наведене, суд дійшов висновку про вчинення усіх необхідних дій для розгляду справи та про достатність у матеріалах справи доказів для повного та всебічного з`ясування усіх обставин справи та вирішення господарського спору по суті.
Дослідивши матеріали справи, повно з`ясувавши фактичні обставини, на яких ґрунтуються позовні вимоги, а також заперечення проти них, об`єктивно оцінивши надані суду докази, які мають значення для вирішення спору по суті, заслухавши вступне та заключне слово присутніх у судовому засіданні представників сторін, суд встановив наступне.
Відповідно до рішення Балаклійської міської ради XX сесії VIII скликання від 16.12.2021 №995-VIII "Про надання згоди на передачу в тимчасове безоплатне користування нежитлові приміщення загальною площею 146,7 кв.м., що знаходяться за адресою: Харківська область, м. Балаклія, вул. Соборна, 52, балансоутримувачем яких є управління житлово-комунального господарства, транспорту та благоустрою Балаклійської міської ради Харківської області" у зв`язку із зверненням на адресу міської ради настоятеля Релігійної організації "Релігійна громада Успіння Пресвятої Богородиці м. Балаклія Ізюмської Єпархії Української Православної Церкви" Олександра Матвєєнка з проханням надати в безоплатне користування нежитлові приміщення загальною площею 146,7 кв.м., що знаходяться за адресою: Харківська обл., м. Балаклія, вул. Соборна, 52 для розміщення даної Релігійної організації, враховуючи її статутну діяльність, беручи до уваги те, що Релігійна громада є неприбутковою організацією, відповідно до статтей 25, 60 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні", статтей 793, 827 Цивільного кодексу України, Закону України "Про свободу совісті та релігійної організації", Балаклійська міська рада вирішила надати відповідну згоду на передачу в тимчасове безоплатне користування нерухомого майна з 01 січня 2022 по 31 грудня 2023 року.
Разом з тим, у рішенні Балаклійської міської ради XX сесії VIII скликання від 16.12.2021 №995-VIII зазначено, що управлінню житлово-комунального господарства, транспорту та благоустрою Балаклійської міської ради, як балансоутримувачу майна укласти з Релігійною організацією "Релігійна громада Успіння Пресвятої Богородиці м. Балаклія Ізюмської Єпархії Української Православної Церкви" договір тимчасового безоплатного користування майна комунальної власності Балаклійської територіальної громади Харківської області згідно з чинним законодавством. Здійснити приймання-передачу вищезазначених нежитлових приміщень відповідно до чинного законодавства та оформити актом приймання-передачі.
01.01.2022 між Релігійною організацією "Релігійна громада Успіння Пресвятої Богородиці в м. Балаклія Ізюмської Єпархії Української Православної Церкви" (надалі - позивач, користувач) та Управлінням житлово-комунального господарства, транспорту та благоустрою Балаклійської міської ради Харківської області (надалі - відповідач, балансоутримувач) було укладено договір тимчасового безоплатного користування майном комунальної власності Балаклійської територіальної громади (надалі - договір).
Пунктом 1.1. договору погоджено, що балансоутримувач передає, а користувач приймає в тимчасове безоплатне користування майно комунальної власності Балаклійської територіальної громади Харківської області: нежитлові приміщення загальною площею 146,7 кв.м., що знаходяться за адресою: Харківська обл., м. Балаклія, вул. Соборна, 52.
Відповідно до умов пункту 1.2. договору майно передається в користування, згідно з рішенням XX сесії Балаклійської міської ради VIII скликання від 16 грудня 2021 року №995-VIII "Про надання згоди на передачу в тимчасове безоплатне користування нежитлові приміщення загальною площею 146,7 кв.м., що знаходяться за адресою: Харківська область, м. Балаклія, вул. Соборна, 52, балансоутримувачем яких є управління житлово-комунального господарства, транспорту та благоустрою Балаклійської міської ради Харківської області" для розміщення Релігійної організації "Релігійна громада Успіння Пресвятої Богородиці м. Балаклія Ізюмської Єпархії Української Православної Церкви" з метою здійснення статутної діяльності користувача.
Згідно умов пункту 2.1. договору користувач вступає у тимчасове безоплатне користування майном у термін, указаний у договорі, але не раніше дати підписання сторонами договору та акту приймання-передачі.
Пунктом 5.1. договору передбачено, що балансоутримувач зобов`язується передати користувачу в користування майно, згідно з договором, за актом приймання-передачі майна, який підписується одночасно з договором.
Умовами пункту 8.1. договору передбачено, що договір набуває чинності з моменту підписання акту приймання-передачі майна та діє з дати підписання до 31 грудня 2023 року. Після закінчення строку дії договору він може бути пролонгований за згодою сторін на новий термін шляхом укладення додаткової угоди.
Згідно Акту приймання-передачі майна від 01.01.2022 до договору тимчасового безоплатного користування майном комунальної власності Балаклійської територіальної громади Харківської області від 01.01.2022 балансоутримувач передав, а користувач прийняв у тимчасове безоплатне користування нежитлові приміщення загальною площею 146,7 кв.м., за адресою: Харківська обл., м. Балаклія, вул. Соборна, 52. Майно передане повністю, відповідно до умов договору, зауважень немає. Об`єкт передачі знаходиться у задовільному стані.
Указом керуючого Ізюмської єпархії № 69 від 23.09.2023 р. настоятелем храму на честь Успіння Пресвятої Богородиці м. Балаклія призначено протоієрея Діонісія Мілова.
24.11.2023 настоятель храму Успіння Пресвятої Богородиці протоієрей Діонісій Мілов звернувся з листом до начальника Балаклійської міської військової адміністрації Карабанова В.Ю., в якому із посиланням на постанову Верховної ради України від 16.11.2022 р. "Про здійснення начальниками військових адміністрацій населених пунктів у Харківській області повноважень, передбачених частиною 2 статті 10 Закону України "Про правовий режим воєнного стану", просив надати дозвіл на продовження терміну дії договору тимчасового безоплатного користування майна комунальної власності Балаклійської територіальної громади від 01.01.2022 шляхом укладення додаткової угоди, який зареєстрований Балаклійською міською військовою адміністрацією за №4268 від 24.11.2023 р.
У відповідь на зазначений вище лист, Балаклійською міською військовою адміністрацією листом №04-08/5266 від 22.12.2023 р. повідомлено, що на сьогодні продовжувати дію договору не вбачається можливим, у зв`язку з тим, що управління житлово-комунального господарства, транспорту та благоустрою Балаклійської міської ради Харківської області має намір використовувати приміщення для власних потреб. Також надано копію повідомлення про припинення дії договору тимчасового безоплатного користування майном комунальної власності Балаклійської територіальної громади Харківської області від 01.01.2022" з доданим повідомлення про припинення дії договору від 25.12.2023 р. №1262.
Згідно повідомлення відповідач з посиланням на п. 8.6. договору користування, враховуючи розпорядження начальника Балаклійської міської військової адміністрації Ізюмського району Харківської області Віталія Крабанова від 22.12.2023 №3895 "Про припинення договору тимчасового безплатного користування майном комунальної власності Балаклійської територіальної громади Харківської області від 01.01.2022 на нежитлові приміщення загальною площею 146,7 кв.м., що знаходяться за адресою: Харківська обл., м. Балаклія, вул. Соборна, 52" повідомлено позивача в особі настоятеля Мілова Дениса Юрійовича (протоієрея Діонісія) про припинення дії договору користування в зв`язку з закінчення строку, на який його було укладено, а також про необхідність звільнення нежитлових приміщень загальною площею 146,7 кв.м., що знаходяться за адресою: Харківська обл., м. Балаклія, вул. Соборна, 52 та підписання акту приймання-передачі (повернення з користування) зазначеного майна. Повідомлено, що майно необхідне для власних потреб балансоутримувача з метою розміщення дільниці благоустрою та зберігання благодійної допомоги, отриманої від міжнародних та громадських благодійних організацій. Зобов`язання балансоутримувача за договором припиняються 31 грудня 2023 року. Запропоновано в термін до 31 січня 2024 року включно звільнити нежитлові приміщення загальною площею 146,7 кв.м., що знаходяться за адресою: Харківська обл., м. Балаклія, вул. Соборна, 52 та передати їх балансоутримувачу в стані, в якому вони були передані балансоутримувачем, за актом приймання-передачі з урахуванням нормального зносу. Якщо протягом строку користування користувачем або балансоутримувачем проводились поліпшення майна, то також і з їх урахуванням, а також вільним від майна користувача. Звернуто увагу, що якщо в день закінчення строку дії договору користувач не вивезе все своє майно з нежитлових приміщень загальною площею 146,7 кв.м., що знаходяться за адресою: Харківська обл., м. Балаклія, вул. Соборна, 52 балансоутримувач буде мати право на свій розсуд перемістити майно користувача або його частину з вказаних нежитлових приміщень, не несучи при цьому відповідальності перед користувачем за його втрату або пошкодження, а користувач приймає на себе всі витрати, понесені у зв`язку з таким переміщенням і зберіганням.
Із обставин справи убачається, що 26.12.2023 позивач в особі настоятеля протоієрея Діонісія (Мілова) звернувся з листом до начальника Балаклійської міської військової адміністрації Карабанова В.Ю., в якому звернув увагу на пункт 5 постанови Кабінету Міністрів України "Про особливості оренди державного та комунального майна у період воєнного стану" від 27.05.2022 р. №634 та зазначив, що позичкові відносини комунального майна повністю задовольняють потреби місцевих мешканців з релігійних питань та відповідають потребам громади міста Балаклія, який зареєстровано третьою особою за вх. №4867 від 26.12.2023.
04.01.2024 відповідачем надано відповідь на зазначений лист за вихідним №4 та повторно скеровано повідомлення про припинення договору користування, що направлене раніше листом Балаклійської міської військової адміністрації від 22.12.2023 за №04-08/5266 з додатком повідомлення управління від 22.12.2023 №1262.
Окрім того, обставини справи свідчать, що з метою врегулювання вказаних правовідносин вищестоящим та керуючим органом Релігійної організації, а саме Ізюмською єпархією Української Православної Церкви в особі єпископа Ізюмського і Куп`янського Іоанна (Терновецького) 25.12.2023 направлено лист відповідачу та третій особі з викладенням правових та фактичних підстав звернення з питань орендних відносин в умовах воєнного стану. Нагадано на необхідності задоволення релігійних потреб городян міста та виключної важливості даних суспільних відносин для людей в умовах воєнних подій, акцентовано увагу на пункті 5 Постанови Кабінету Міністрів України "Про особливості оренди державного та комунального майна у період воєнного стану" від 27.05.2022 р. № 634 про продовження вказаного договору користування.
Заступник начальника Балаклійської міської військової адміністрації у листі від 05.01.2024 за №04-08/62 надав відповідь, згідно якої з посиланням на розпорядження Президента України від 04.10.2022 №229/2022-рп про призначення ОСОБА_1 начальником Балаклійської міської військової адміністрації Ізюмського району Харківської області, на постанову Верховної Ради України від 16.11.22 №2777 "Про здійснення начальниками військових адміністрацій населених пунктів у Харківській області повноважень, передбачених частиною 2 статті 10 Закону України "Про правовий режим воєнного стану" начальнику Балаклійської міської військової адміністрації надані повноваження Балаклійської міської ради Харківської області, її виконавчого комітету, Балаклійського міського голови. Відповідно до пункту 2 частини 1 постанови Верховної ради України №2777 апарат Балаклійської міської ради та її виконавчого комітету, інші виконавчі органи, комунальні підприємства, установи та організації Балаклійської міської територіальної громади Харківської області підпорядковуються начальнику Балаклійської міської військової адміністрації Ізюмського району Харківської області.
Представником позивача у заявах по суті справи та у судових засіданнях зазначено, що договір укладався згідно з рішенням ХХ сесії Балаклійської міської ради VІІІ скликання від 16.12.2021 №995-УІІІ. Тобто, рішення приймалось представницьким органом територіальної громади міста у вигляді депутатів міської ради шляхом прямого голосування, якому передувало обговорення та узгодження даного питання виконавчим комітетом міської ради. Зазначає, що відповідач як представник власника майна не мав права діяти всупереч нормам діючого законодавства та використовувати передбачене право власності на шкоду правам, релігійним свободам та інтересам суспільства в особі парафіян даного храму. Вказано, що жодної норми Закону "Про оренду державного та комунального майна" позивачем не порушено, а тому підстав для відмови від продовження господарських відносин не має.
Крім того, звернуто увагу, що закінчення строку спірного договору користування припало на час дії воєнного стану в Україні. Водночас, у зв`язку із запровадженням воєнного стану в Україні, Верховною Радою Законом від 01.04.2022 №2181-IX внесено зміни до Розділу "Прикінцеві та перехідні положення" Закону України "Про оренду державного та комунального майна" та доповнено пунктом 6-1. На виконання вказаних законодавчих приписів Кабінетом Міністрів України прийнято постанову від 27.05.2022 №634 "Про особливості оренди державного та комунального майна у період воєнного стану", яка набрала законної сили 01.06.2022.
Зауважено, що відповідач не направив позивачу повідомлення про припинення укладеного договору користування за 30 днів, а вказане повідомлення було надано лише після подачі офіційного звернення настоятеля храму про продовження укладеного договору 22.12.2023 за №04-08/5266, тобто за 8 днів до закінчення терміну дії договору, а не за 30 як зазначено в Постанові №634.
Разом з тим, акцентовано увагу, що в переданому в користування нежитловому приміщенні знаходиться церква Успіння Пресвятої Богородиці, наявність якої повністю відповідає меті укладеного договору користування. Жодних зауважень чи звернень щодо використання переданого майна не за цільовим призначенням за час дії договору користування до позивача не надходило.
Вказані обставини, на думку позивача, свідчать про порушення його прав та охоронюваних законом інтересів і є підставою для їх захисту у судовому порядку.
Відповідач та третя особа у заявах по суті справи, зокрема, зазначають, що розпорядження начальника Балаклійської міської військової адміністрації Ізюмського району Харківської області від 22.12.2023 №3859 "Про припинення договору тимчасового безоплатного користування майном комунальної власності Балаклійської територіальної громади від 01.01.2022 на нежитлові приміщення загальною площею 146,7 кв.м, що знаходяться за адресою: Харківська обл., міста Балаклія, вул. Соборна, 52" прийнято відповідно до наданих повноважень та в межах граничного строку, встановленого частиною 5 статті 18 Закону України "Про оренду державного та комунального майна". В межах даного строку Балаклійською міською військовою адміністрацією Ізюмського району Харківської області направлено лист позивачу від 22.12.2023 №04-08/5266 про прийняте рішення, а також повідомлення Управління, яке є балансоутримувачем даного майна, від 22.12.2023 №1262 про припинення дії договору від 01.01.2022 та необхідність звільнення нежитлових приміщень за адресою: Харківська обл., м. Балаклія, вулиця Соборна, 52.
Крім того, зазначено, що право орендаря на продовження договорів оренди не є безумовним, оскільки безпосередньо пов`язано з діями балансоутримувача щодо продовження чи непродовження дії договору з урахуванням приписів статті 19 Закону України "Про оренду державного та комунального майна".
Надаючи правову кваліфікацію викладеним вище обставинам, суд керується наступним.
Стаття 11 ЦК України вказує, що цивільні права та обов`язки виникають із дій осіб, що передбачені актами цивільного законодавства, а також із дій осіб, що не передбачені цими актами, але за аналогією породжують цивільні права та обов`язки, й серед підстав виникнення цивільних прав та обов`язків, зокрема, передбачає договори та інші правочини.
Відповідно до статті 509 ЦК України зобов`язанням є правовідношення, в якому одна сторона (боржник) зобов`язана вчинити на користь другої сторони (кредитора) певну дію (передати майно, виконати роботу, надати послугу, сплатити гроші тощо) або утриматися від певної дії, а кредитор має право вимагати від боржника виконання його обов`язку. Зобов`язання виникають з підстав, встановлених статтею 11 цього Кодексу.
Як зазначено в статті 174 ГК України господарські зобов`язання можуть виникати, зокрема, із господарського договору та інших угод, передбачених законом, а також з угод, не передбачених законом, але таких, які йому не суперечать.
Відповідно до статті 626 ЦК України договором є домовленість двох або більше сторін, спрямована на встановлення, зміну або припинення цивільних прав та обов`язків. Договір є двостороннім, якщо правами та обов`язками наділені обидві сторони договору.
В частині 1 статті 638 ЦК України зазначено, що договір є укладеним, якщо сторони в належній формі досягли згоди з усіх істотних умов договору. Істотними умовами є умови про предмет договору, умови, що визначені законом як істотні або необхідними для договорів даного виду, а також усі ті умови, щодо яких за заявою хоча б однієї із сторін має бути досягнуто згоди.
Відповідно до статті 827 ЦК України за договором позички одна сторона (позичкодавець) безоплатно передає або зобов`язується передати другій стороні (користувачеві) річ для користування протягом встановленого строку. Користування річчю вважається безоплатним, якщо сторони прямо домовилися про це або якщо це випливає із суті відносин між ними. До договору позички застосовуються положення глави 58 ЦК України, якою регулюються відносини найму (оренди) майна.
Згідно статті 777 ЦК України наймач, який належно виконує свої обов`язки за договором найму, після спливу строку договору має переважне право перед іншими особами на укладення договору найму на новий строк. Наймач, який має намір скористатися переважним правом на укладення договору найму на новий строк, зобов`язаний повідомити про це наймодавця до спливу строку договору найму у строк, встановлений договором, а якщо він не встановлений договором, - в розумний строк.
У зв`язку з військовою агресією Російської Федерації проти України, Указом Президента України "Про введення воєнного стану в Україні" №64/2022 від 24.02.2022, затвердженим Законом України від 24.02.2022 №2102-IX, на підставі пропозиції Ради національної безпеки і оборони України, відповідно до пункту 20 частини 1статті 106 Конституції України, Закону України "Про правовий режим воєнного стану" в Україні введено воєнний стан із 05 години 30 хвилин 24.02.2022 строком на 30 діб (із змінами), який триває до цього часу.
Згідно з статтею 1 Закону України "Про правовий режим воєнного стану" воєнний стан - це особливий правовий режим, що вводиться в Україні або в окремих її місцевостях у разі збройної агресії чи загрози нападу, небезпеки державній незалежності України, її територіальній цілісності та передбачає надання відповідним органам державної влади, військовому командуванню, військовим адміністраціям та органам місцевого самоврядування повноважень, необхідних для відвернення загрози, відсічі збройної агресії та забезпечення національної безпеки, усунення загрози небезпеки державній незалежності України, її територіальній цілісності, а також тимчасове, зумовлене загрозою, обмеження конституційних прав і свобод людини і громадянина та прав і законних інтересів юридичних осіб із зазначенням строку дії цих обмежень.
Відповідно до Закону України "Про правовий режим воєнного стану", Указу Президента України від 24.02.2022 №64/2022 "Про введення воєнного стану в Україні" (зі змінами), затвердженого Законом України "Про затвердження Указу Президента України "Про введення воєнного стану в Україні" (зі змінами), Указом Президента України від 01.10.2022 №680/2022 "Про утворення військових адміністрацій населених пунктів у Харківській області" утворена Балаклійська міська військова адміністрація Ізюмського району Харківської області. Розпорядженням Президента України від 04.10.2022 №229/2022-рп призначено ОСОБА_1 начальником Балаклійської міської військової адміністрації Ізюмського району Харківської області.
Постановою Верховної Ради України від 16.11.2022 №2777-ІХ "Про здійснення начальниками військових адміністрацій населених пунктів у Харківській області повноважень, передбачених частиною 2 статті 10 Закону України "Про правовий режим воєнного стану" начальнику Балаклійської міської військової адміністрації Ізюмського району Харківської області надані повноваження Балаклійської міської ради Харківської області, її виконавчого комітету, міського голови.
Відповідно до пункту 2 частини 1 постанови Верховної Ради України від 16.11.2022 №2777-ІХ апарат Балаклійської міської ради та її виконавчого комітету, інші виконавчі органи, комунальні підприємства, установи та організації Балаклійської міської територіальної громади Харківської області підпорядковуються начальнику Балаклійської міської військової адміністрації Ізюмського району Харківської області.
Статтею 19 Конституції України передбачено, що органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Відповідно до частини 3 статті 24 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" органи місцевого самоврядування та їх посадові особи діють лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, передбачені Конституцією і законами України, та керуються у своїй діяльності Конституцією і законами України, актами Президента України, Кабінету Міністрів України, прийнятими у межах їхньої компетенції.
Відповідно до статті 10 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" сільські, селищні, міські ради є органами місцевого самоврядування, що представляють відповідні територіальні громади та здійснюють від їх імені та в їх інтересах функції і повноваження місцевого самоврядування, визначені Конституцією України, цим та іншими законами, тобто є представницькими органами місцевого самоврядування.
Постановою Верховної Ради України від 16.11.2022 № 2777-ІХ "Про здійснення начальниками військових адміністрацій населених пунктів у Харківській області повноважень, передбачених частиною 2 статті 10 Закону України "Про правовий режим воєнного стану" начальнику Балаклійської міської військової адміністрації Ізюмського району Харківської області надані повноваження Балаклійської міської ради Харківської області.
Відповідно до статті 11 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" виконавчими органами сільських, селищних, міських, районних у містах (у разі їх створення) рад є їх виконавчі комітети, відділи, управління та інші створювані радами виконавчі органи; виконавчі органи сільських, селищних, міських, районних у містах рад є підконтрольними і підзвітними відповідним радам, а з питань здійснення делегованих їм повноважень органів виконавчої влади - також підконтрольними відповідним органам виконавчої влади.
Згідно пунктів 1.2, 1.4 Положення про Управлінням житлово-комунального господарства, транспорту та благоустрою Балаклійської міської ради Харківської області (нова редакція), затвердженого рішенням ІІ сесії Балаклійської міської ради Харківської області VІІІ скликання від 17.12.2020 № 32 VІІІ, Управління є самостійним виконавчим органом Балаклійської міської ради Харківської області; має на своєму балансі об`єкти комунальної власності Балаклійської територіальної громади і забезпечує їх утримання, експлуатацію.
Згідно статті 2, 16 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" місцеве самоврядування здійснюється територіальними громадами сіл, селищ, міст як безпосередньо, так і через сільські, селищні, міські ради та їх виконавчі органи; матеріальною і фінансовою основою місцевого самоврядування є рухоме і нерухоме майно, доходи місцевих бюджетів, інші кошти, земля, природні ресурси, що є у комунальній власності територіальних громад сіл, селищ, міст, районів у містах.
Відповідно до частини 5 статті 60 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" органи місцевого самоврядування від імені та в інтересах територіальних громад відповідно до закону здійснюють правомочності щодо володіння, користування та розпорядження об`єктами права комунальної власності, в тому числі виконують усі майнові операції, можуть передавати об`єкти права комунальної власності у постійне або тимчасове користування юридичним та фізичним особам, укладати договори в рамках державно-приватного партнерства, у тому числі концесійні договори, здавати їх в оренду, продавати і купувати, використовувати як заставу, вирішувати питання їхнього відчуження, визначати в угодах та договорах умови використання та фінансування об`єктів, що приватизуються та передаються у користування і оренду.
Згідно статті 327 ЦК України у комунальній власності є майно, у тому числі грошові кошти, яке належить територіальній громаді; управління майном, що є у комунальній власності, здійснюють безпосередньо територіальна громада та утворені нею органи місцевого самоврядування.
За нормами статті 317, 319 ЦК України власникові належать права володіння, користування та розпоряджання своїм майном; власник володіє, користується, розпоряджається своїм майном на власний розсуд; має право вчиняти щодо свого майна будь-які дії, які не суперечать закону; діяльність власника може бути обмежена чи припинена або власника може бути зобов`язано допустити до користування його майном інших осіб лише у випадках і в порядку, встановлених законом.
Відповідно до статті 2 Закону України "Про оренду державного та комунального майна" законодавство України про оренду державного та комунального майна, майна, що належить Автономній Республіці Крим, складається з цього Закону, інших законодавчих актів; передача в оренду майна, що перебуває у комунальній власності, здійснюється органами місцевого самоврядування відповідно до вимог цього Закону.
Згідно з частинами 2, 4 та 5 статті 18 Закону України "Про оренду державного та комунального майна" без проведення аукціону можуть бути продовжені договори, які, зокрема, укладені без проведення аукціону з установами, організаціями, передбаченими частиною 1 статті 15 цього Закону. Згідно з вказаною нормою закону право на отримання в оренду державного та комунального майна без проведення аукціону мають, зокрема, релігійні організації для забезпечення проведення релігійних обрядів та церемоній рішення про продовження договору оренди комунального майна, передбаченого частиною другою цієї статті, та рішення про відмову у продовженні договору оренди комунального майна приймаються орендодавцем або представницьким органом місцевого самоврядування чи визначеними ним органами у випадках, встановлених рішенням представницького органу місцевого самоврядування.
Матеріали справи містять доповідну записку №1260 від 21.12.2023 відповідача, що адресована третій особі, згідно якої відповідачем повідомлено, що на сьогодні продовжувати дію спірного договору від 01.01.2022 не вбачається можливим, у зв`язку з тим, що управління має намір використовувати вищезазначене приміщення для власних потреб, а саме для розміщення дільниці благоустрою та зберігання благодійної допомоги, отриманої від міжнародних та громадських благодійних організацій.
Начальником Балаклійської міської військової адміністрації Ізюмського району Харківської області прийнято розпорядження від 22.12.2023 №3859 "Про припинення договору тимчасового безоплатного користування майном комунальної власності Балаклійської територіальної громади від 01.01.2022 на нежитлові приміщення загальною площею 146,7 кв.м, що знаходяться за адресою: Харківська обл., м. Балаклія, вул. Соборна, 52". Разом з тим, Балаклійською міською військовою адміністрацією Ізюмського району Харківської області оформлено лист позивачу від 22.12.2023 №04-08/5266 про прийняте рішення, а також повідомлення відповідача, яке є балансоутримувачем даного майна, від 22.12.2023 №1262 про припинення дії договору від 01.01.2022 та необхідність звільнення нежитлових приміщень за адресою: Харківська обл., м. Балаклія, вул. Соборна, 52.
Водночас у зв`язку із запровадженням воєнного стану в Україні, Верховною Радою Законом від 01.04.2022 №2181-IX внесено зміни до Розділу "Прикінцеві та перехідні положення" Закону України "Про оренду державного та комунального майна" та доповнено пунктом 6-1, яким унормовано, що під час дії воєнного стану Кабінет Міністрів України може встановити інші правила передачі в оренду державного та комунального майна, ніж ті, що передбачені цим Законом, зокрема щодо: продовження договору оренди, шляхом запровадження можливості автоматичного продовження договорів оренди, строк дії яких закінчується під час дії воєнного стану, на строк до припинення чи скасування та на чотири місяці після припинення чи скасування воєнного стану.
На виконання вказаних законодавчих приписів Кабінетом Міністрів України прийнято постанову від 27.05.2022 №634 "Про особливості оренди державного та комунального майна у період воєнного стану", яка набрала законної сили 01.06.2022.
У пункті 5 постанови №634 від 27.05.2022 визначено, що договори оренди державного та комунального майна, строк дії яких завершується у період воєнного стану, вважаються продовженими на період дії воєнного стану та протягом чотирьох місяців з дати припинення чи скасування воєнного стану, крім випадку, коли балансоутримувач з урахуванням законодавства, статуту або положення балансоутримувача про погодження уповноваженим органом управління, до сфери управління якого належить балансоутримувач, за 30 календарних днів до дати закінчення договору оренди повідомив орендодавцю та орендарю про непродовження договору оренди з підстав, визначених статтею 19 Закону. Для продовження договору оренди на строк, передбачений цим пунктом, заява орендаря та окреме рішення орендодавця не вимагаються.
Правовий аналіз наведених нормативних приписів Постанови №634 від 27.05.2022 дає підстави для висновку, що продовження договорів оренди державного та комунального майна, строк дії яких закінчується під час дії воєнного стану, починається з 24.02.2022, за таких умов: 1) строк дії відповідних договорів завершується у період воєнного стану; 2) відсутнє повідомлення балансоутримувача, з урахуванням законодавства, статуту або положення балансоутримувача про погодження уповноваженим органом управління, направленого за 30 календарних днів до дати закінчення договору оренди, орендодавцю та орендарю про не продовження договору оренди з підстав, визначених статтею 19 Закону №157-ІХ.
Враховуючи положення Постанови №634 від 27.05.2022 на орендодавця державного та комунального майна покладено обов`язок забезпечити продовження та припинення договорів оренди відповідно до пункту 5 цієї Постанови, починаючи з 24.02.2022.
Як зазначено судом вище, умовами пункту 8.1. договору передбачено, що договір набуває чинності з моменту підписання акту приймання-передачі майна та діє з дати підписання до 31 грудня 2023 року. Тобто, судом встановлено, що погоджений між сторонами строк дії договору закінчується в період дії воєнного стану в Україні.
Відповідно до приписів статті 19 Закону №157-IX рішення про відмову у продовженні договору оренди може бути прийнято, зокрема якщо орендоване приміщення необхідне для власних потреб балансоутримувача, які обґрунтовані у письмовому зверненні балансоутримувача, поданому ним орендарю.
Натомість матеріалами справи підтверджено, що начальником Балаклійської міської військової адміністрації Ізюмського району Харківської області прийнято розпорядження від 22.12.2023 №3859 "Про припинення договору тимчасового безоплатного користування майном комунальної власності Балаклійської територіальної громади від 01.01.2022 на нежитлові приміщення загальною площею 146,7 кв.м, що знаходяться за адресою: Харківська обл., м. Балаклія, вул. Соборна, 52". При цьому Балаклійською міською військовою адміністрацією Ізюмського району Харківської області оформлено лист позивачу від 22.12.2023 №04-08/5266 про прийняте рішення, а також повідомлення відповідача, який є балансоутримувачем даного майна, від 22.12.2023 №1262 про припинення дії договору від 01.01.2022 та необхідність звільнення нежитлових приміщень за адресою: Харківська обл., місто Балаклія, вул. Соборна, 52.
Таким чином, повідомлення про припинення укладеного спірного договору було скеровано на адресу позивача з порушенням визначених пунктом 5 Постанови №634 від 27.05.2022 строків, а саме не за 30 календарних днів до дати закінчення спірного договору, що у даному випадку спростовує заперечення відповідача в частині своєчасного повідомлення позивача про не продовження спірного договору та про наявність правових підстав для припинення спірного договору у зв`язку із закінченням строку, на який його було укладено.
Враховуючи фактичні обставини справи, характер спірних правовідносин, що склався між сторонами у даному конкретному випадку, зважаючи на наявність нормативних вказівок Постанови №634, за відсутності передумови для припинення спірного договору під час дії воєнного стану в Україні з підстав, визначених у пункті 5 Постанови №634, суд дійшов обґрунтованого висновку про наявність правових підстав для продовження договору тимчасового безоплатного користування майном комунальної власності Балаклійської територіальної громади від 01.01.2022.
Відповідно до статті 73 ГПК України доказами є будь-які дані, на підставі яких суд встановлює наявність або відсутність обставин (фактів), що обґрунтовують вимоги і заперечення учасників справи, та інших обставин, які мають значення для вирішення справи. Ці дані встановлюються такими засобами: 1) письмовими, речовими і електронними доказами; 2) висновками експертів; 3) показаннями свідків.
Згідно із статтею 77 ГПК України допустимість доказів полягає у тому, що обставини, які відповідно до законодавства повинні бути підтверджені певними засобами доказування, не можуть підтверджуватися іншими засобами доказування. Докази, одержані з порушенням закону, судом не приймаються.
Відповідно до статті 79 ГПК України наявність обставини, на яку сторона посилається як на підставу своїх вимог або заперечень, вважається доведеною, якщо докази, надані на підтвердження такої обставини, є більш вірогідними, ніж докази, надані на її спростування. Питання про вірогідність доказів для встановлення обставин, що мають значення для справи, суд вирішує відповідно до свого внутрішнього переконання.
Вказані вище норми процесуального закону спрямовані на реалізацію статті 13 ГПК України. Згідно з положеннями цієї статті судочинство у господарських судах здійснюється на засадах змагальності сторін. Кожна сторона повинна довести обставини, які мають значення для справи і на які вона посилається як на підставу своїх вимог або заперечень, крім випадків, встановлених законом.
Таким чином, принцип змагальності забезпечує повноту дослідження обставин справи та покладає тягар доказування на сторони. Водночас цей принцип не створює для суду обов`язок вважати доведеною та встановленою обставину, про яку стверджує сторона (правова позиція Верховного Суду у постановах від 02.10.2018 у справі №910/18036/17, від 23.10.2019 у справі №917/1307/18).
З урахуванням наведеного, оцінивши подані докази за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на повному, всебічному і об`єктивному розгляді усіх обставин справи в їх сукупності, та враховуючи, що кожна сторона повинна довести ті обставини, на які вона посилається, як на підставу своїх вимог і заперечень, суд дійшов висновку, що позов підлягає задоволенню.
З приводу інших аргументів, доводів та міркувань сторін, суд зазначає, що вони були досліджені судом у судових засіданнях та не наводяться в рішенні суду, позаяк не покладаються судом в основу судового рішення, тоді як Європейський суд з прав людини вказав, що згідно з його усталеною практикою, яка відображає принцип, пов`язаний з належним здійсненням правосуддя, у рішеннях судів та інших органів з вирішення спорів мають бути належним чином зазначені підстави, на яких вони ґрунтуються. Хоча пункту 1 статті 6 Конвенції зобов`язує суди обґрунтовувати свої рішення, його не можна тлумачити як такий, що вимагає детальної відповіді на кожний аргумент. Міра, до якої суд має виконати обов`язок щодо обґрунтування рішення, може бути різною в залежності від характеру рішення (справа Серявін проти України, рішення від 10.02.2010).
Таким чином, з огляду на встановлені фактичні обставини справи, суд дав вичерпну відповідь на істотні та вагомі питання, що входять до предмету доказування у даній справі та виникають при кваліфікації спірних відносин як у матеріально-правовому, так і у процесуальному сенсах. При цьому, судом надано оцінку щодо належності, допустимості, достовірності кожного доказу окремо, а також вірогідність і взаємний зв`язок зазначених вище судом доказів у їх сукупності.
Здійснюючи розподіл судових витрат, суд керується положеннями статті 129 ГПК України, та враховуючи висновки суду про задоволення позову, покладає витрати зі сплати судового збору на відповідача.
На підставі викладеного, керуючись статтями 124, 129-1 Конституції України, статтями 4, 12, 20, 73, 74, 76-79, 86, 129, 231, 236-238 Господарського процесуального кодексу України, суд, -
ВИРІШИВ:
Позов задовольнити.
1. Визнати продовженим договір тимчасового безоплатного користування майном комунальної власності Балаклійської територіальної громади укладений 01 січня 2022 року між Управління житлово-комунального господарства, транспорту та благоустрою Балаклійської міської ради Харківської області (код ЄДРПОУ 34329096) та релігійною організацією "Релігійна громада Успіння Пресвятої Богородиці в м. Балаклія Ізюмської Єпархії Української Православної Церкви" (код ЄДРПОУ 25863966) на той самий строк і на тих саме умовах, а саме до 31 грудня 2025 року.
2. Стягнути з Управління житлово-комунального господарства, транспорту та благоустрою Балаклійської міської ради Харківської області (64200, Харківська обл., м. Балаклія, вул. Центральна, буд. 16, код ЄДРПОУ 34329096) на користь релігійної організації "Релігійна громада Успіння Пресвятої Богородиці в м. Балаклія Ізюмської Єпархії Української Православної Церкви" (64207, Харківська обл., м. Балаклія, вул. Соборна, буд. 52, код ЄДРПОУ 25863966) витрати зі сплати судового збору у розмірі 3028,00 грн.
Видати наказ після набрання рішенням законної сили.
Рішення господарського суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови суду апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Рішення Господарського суду Харківської області може бути оскаржене шляхом подання апеляційної скарги в порядку, встановленому ст. 254, 256-259 ГПК України.
Повне рішення складено "28" червня 2024 р.
СуддяГ.І. Сальнікова
Суд | Господарський суд Харківської області |
Дата ухвалення рішення | 18.06.2024 |
Оприлюднено | 01.07.2024 |
Номер документу | 120067560 |
Судочинство | Господарське |
Категорія | Справи позовного провадження Справи у спорах щодо права власності чи іншого речового права на нерухоме майно (крім землі) про комунальну власність щодо оренди |
Господарське
Східний апеляційний господарський суд
Лакіза Валентина Володимирівна
Господарське
Східний апеляційний господарський суд
Лакіза Валентина Володимирівна
Господарське
Господарський суд Харківської області
Сальнікова Г.І.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні