СХІДНИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД
ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
05 вересня 2024 року м. Харків Справа № 922/256/24
Східний апеляційний господарський суд у складі колегії суддів:
головуючий суддя Лакіза В.В., суддя Мартюхіна Н.О. , суддя Слободін М.М.,
за участю секретаря судового засідання Фурсової А.М.,
за участю представників:
від позивача - Міліруд Є.О. - ордер на надання правничої (правової) допомоги серії АХ №1169538 від 22.01.2024,
від відповідача - Шаповалова В.М. - ордер на надання правничої (правової) допомоги серії АН № 1502905 від 05.09.2024,
розглянувши у відкритому судовому засіданні в приміщенні Східного апеляційного господарського суду апеляційну скаргу Управління житлово-комунального господарства, транспорту та благоустрою Балаклійської міської ради Харківської області (вх. №1775 Х/2 від 18.07.2024)
на рішення Господарського суду Харківської області від 18.06.2024 у справі №922/256/24 (повний текст рішення складено 28.06.2024, суддя Сальнікова Г.І.)
у справі №922/256/24
за позовом Релігійної організації "Релігійна громада Успіння Пресвятої Богородиці в м.Балаклія Ізюмської Єпархії Української Православної Церкви", м. Балаклія, Харківська обл.,
до Управління житлово-комунального господарства, транспорту та благоустрою Балаклійської міської ради Харківської області, м. Балаклія, Харківська обл.,
про визнання договору продовженим,
ВСТАНОВИВ:
У січні 2024 року Релігійна організація "Релігійна громада Успіння Пресвятої Богородиці в м. Балаклія Ізюмської Єпархії Української Православної Церкви" звернулась до Господарського суду Харківської області з позовною заявою, в якій просила суд визнати продовженим на період дії воєнного стану та протягом чотирьох місяців з дати припинення чи скасування воєнного стану договір тимчасового безоплатного користування майном комунальної власності Балаклійської територіальної громади укладений 01 січня 2022 року між Управління житлово-комунального господарства, транспорту та благоустрою Балаклійської міської ради Харківської області (код ЄДРПОУ 34329096) та релігійною організацією "Релігійна громада Успіння Пресвятої Богородиці в м. Балаклія Ізюмської Єпархії Української Православної Церкви".
В подальшому, позивачем подано заяву з уточненими позовними вимогами, в якій останній просив місцевий господарський суд визнати продовженим договір тимчасового безоплатного користування майном комунальної власності Балаклійської територіальної громади, укладений 01 січня 2022 року між Управління житлово-комунального господарства, транспорту та благоустрою Балаклійської міської ради Харківської області (код ЄДРПОУ 34329096) та релігійною організацією "Релігійна громада Успіння Пресвятої Богородиці в м.Балаклія Ізюмської Єпархії Української Православної Церкви" (код ЄДРПОУ 25863966), на той самий строк і на тих саме умовах, а саме до 31 грудня 2025 року. Судові витрати просив покласти на відповідача.
Одночасно, разом з позовною заявою позивач звернувся до господарського суду із заявою про забезпечення позову (вх. №256 від 29.01.2024), відповідно до вимог якої, враховуючи уточнення до даної заяви від 31.01.2024 вх.№2751, позивач просив суд першої інстанції забезпечити позов шляхом заборони Балаклійській міській військовій адміністрації або Управлінню житлово-комунального господарства, транспорту та благоустрою Балаклійської міської ради Харківської області вживати будь-які дії з передачі третім особам в оренду, користування нежитлових приміщень загальною площею 146,7 кв.м, що знаходяться за адресою: Харківська обл., місто Балаклія, вул.Соборна, 52, а також дій з примусового виселення чи вивезення майна релігійної організації "Релігійна громада Успіння Пресвятої Богородиці м. Балаклія Ізюмської єпархії Української Православної Церкви", до набрання законної сили рішення по даній справі.
Ухвалою Господарського суду Харківської області від 31.01.2024 заяву Релігійної організації "Релігійна громада Успіння Пресвятої Богородиці в м. Балаклія Ізюмської Єпархії Української Православної Церкви" про забезпечення позову задоволено. Заборонено Балаклійській міській військовій адміністрації та Управлінню житлово-комунального господарства, транспорту та благоустрою Балаклійської міської ради Харківської області вживати будь-які дії з передачі третім особам в оренду, користування нежитлових приміщень загальною площею 146,7 кв.м., що знаходяться за адресою: Харківська обл., м. Балаклія, вул. Соборна, 52, а також дій з примусового виселення чи вивезення майна релігійної організації "Релігійна громада Успіння Пресвятої Богородиці м. Балаклія Ізюмської єпархії Української Православної Церкви" до набрання законної сили рішення по справі.
Рішенням Господарського суду Харківської області від 18.06.2024 у справі №922/256/24 позов задоволено. Визнано продовженим договір тимчасового безоплатного користування майном комунальної власності Балаклійської територіальної громади, укладений 01 січня 2022 року між Управління житлово-комунального господарства, транспорту та благоустрою Балаклійської міської ради Харківської області (код ЄДРПОУ 34329096) та релігійною організацією "Релігійна громада Успіння Пресвятої Богородиці в м. Балаклія Ізюмської Єпархії Української Православної Церкви" (код ЄДРПОУ 25863966), на той самий строк і на тих саме умовах, а саме до 31 грудня 2025 року. Стягнуто з Управління житлово-комунального господарства, транспорту та благоустрою Балаклійської міської ради Харківської області (64200, Харківська обл., м. Балаклія, вул. Центральна, буд. 16, код ЄДРПОУ 34329096) на користь релігійної організації "Релігійна громада Успіння Пресвятої Богородиці в м. Балаклія Ізюмської Єпархії Української Православної Церкви" (64207, Харківська обл., м. Балаклія, вул. Соборна, буд. 52, код ЄДРПОУ 25863966) витрати зі сплати судового збору у розмірі 3028,00 грн.
Відповідач не погодився з рішенням суду першої інстанції та звернувся до Східного апеляційного господарського суду з апеляційною скаргою, в якій, посилаючись на порушення судом норм матеріального та процесуального права, просить скасувати рішення Господарського суду Харківської області від 18.06.2024 у справі №922/256/24 та постановити нове рішення, яким з задоволені позову Релігійної організації "Релігійна громада Успіння Пресвятої Богородиці в м. Балаклія Ізюмської Єпархії Української Православної Церкви" про подовження договору тимчасового безоплатного користування майном комунальної власності Балаклійської територіальної громади від 01 січня 2022 року на той самий строк і на тих саме умовах, а саме до 31 грудня 2025 року, відмовити.
В обґрунтування заявлених вимог зазначає наступне:
- умови п. 8.1 спірного договору, який є обов`язковим до виконання відповідно до умов 631 Цивільного кодексу України, визначає підстави для його пролонгації - виключно згода сторін;
- в порушення ч. 3 ст. 18 Закону України "Про оренду державного та комунального майна" позивач за три місяці до закінчення строку дії договору не звернувся до відповідача із заявою про продовження договору тимчасового безоплатного користування майном комунальної власності Балаклійської територіальної громади від 01.01.2022 на новий строк;
- постанова Кабінету Міністрів України від 27.05.2022 № 634 "Про особливості оренди державного та комунального майна у період воєнного стану" не визначає можливість проводження строку дії договору у разі, якщо балансоутримувач повідомить орендодавцю та орендарю про рішення щодо припинення дії договору оренди з підстав, визначених ст. 19 Закону України "Про оренду державного та комунального майна", менш, ніж за 30 календарних днів;
- судом не враховано, що Балаклійською міською військовою адміністрацією листом №04-08/5266 від 22.12.2023 запропоновано позивачу звільнити нежитлові приміщення в термін до 31.01.2024 включно, тобто протягом місяця після закінчення терміну дії договору тимчасового безоплатного користування майном комунальної власності Балаклійської територіальної громади від 01.01.2022;
- суд невірно визначив термін продовження договору тимчасового безоплатного користування майном комунальної власності Балаклійської територіальної громади від 01.01.2022 на той самий строк і на тах самих умовах, а саме до 31.12.2025, оскільки такий термін суперечить п. 5 постанови Кабінету Міністрів України від 27.05.2022 № 634 "Про особливості оренди державного та комунального майна у період воєнного стану", згідно з яким договори оренди державного та комунального майна, строк дії яких завершується у період дії воєнного стану, вважаються продовженими на період дії воєнного стану та протягом чотирьох місяців з дати припинення чи скасування воєнного стану.
Ухвалою Східного апеляційного господарського суду від 23.07.2024 відкрито апеляційне провадження за апеляційною скаргою Управління житлово-комунального господарства, транспорту та благоустрою Балаклійської міської ради Харківської області на рішення Господарського суду Харківської області від 18.06.2024 у справі №922/256/24; призначено справу до розгляду; витребувано у Господарського суду Харківської області матеріали справи №922/256/24.
26.07.2024 матеріали справи № 922/256/24 надійшли до Східного апеляційного господарського суду.
В судовому засіданні представник відповідача підтримав вимоги апеляційної скарги, просив суд задовольнити їх в повному обсязі. Представник позивача заперечував проти задоволення апеляційної скарги, просив суд рішення Господарського суду Харківської області від 18.06.2024 залишити без змін.
У ході апеляційного розгляду даної справи Східним апеляційним господарським судом, у відповідності до п.4 ч.5 ст.13 ГПК України було створено учасникам справи умови для реалізації ними прав, передбачених цим Кодексом у межах строку, встановленого ч. 1 ст. 273 Господарського процесуального кодексу України.
Відповідно до ч.1 ст.269 ГПК України суд апеляційної інстанції переглядає справу за наявними у ній і додатково поданими доказами та перевіряє законність і обґрунтованість рішення суду першої інстанції в межах доводів та вимог апеляційної скарги. За приписами ч.2 цієї норми, суд апеляційної інстанції досліджує докази, що стосуються фактів, на які учасники справи посилаються в апеляційній скарзі та (або) відзиві на неї.
В ході розгляду даної справи судом апеляційної інстанції було в повному обсязі досліджено письмові докази у справі, пояснення учасників справи, викладені в заявах по суті справи в суді першої інстанції - у відповідності до приписів ч.1 ст.210 ГПК України.
Заслухавши доповідь судді-доповідача, обговоривши доводи апеляційної скарги, перевіривши законність і обґрунтованість рішення суду першої інстанції в межах доводів та вимог апеляційної скарги, дослідивши правильність застосування господарським судом першої інстанції норм права при винесенні оскаржуваного рішення, а також проаналізувавши докази, котрі стосуються фактів, на які учасники справи посилаються в обґрунтування своїх вимог та заперечень, колегія суддів апеляційної інстанції встановила наступне.
Відповідно до рішення Балаклійської міської ради XX сесії VIII скликання від 16.12.2021 №995-VIII "Про надання згоди на передачу в тимчасове безоплатне користування нежитлові приміщення загальною площею 146,7 кв.м, що знаходяться за адресою: Харківська область, м. Балаклія, вул. Соборна, 52, балансоутримувачем яких є Управління житлово-комунального господарства, транспорту та благоустрою Балаклійської міської ради Харківської області" у зв`язку із зверненням на адресу міської ради настоятеля Релігійної організації "Релігійна громада Успіння Пресвятої Богородиці м. Балаклія Ізюмської Єпархії Української Православної Церкви" Олександра Матвєєнка з проханням надати в безоплатне користування нежитлові приміщення загальною площею 146,7 кв.м, що знаходяться за адресою: Харківська обл., м. Балаклія, вул. Соборна, 52, для розміщення даної Релігійної організації, враховуючи її статутну діяльність, беручи до уваги те, що Релігійна громада є неприбутковою організацією, відповідно до статтей 25, 60 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні", статтей 793, 827 Цивільного кодексу України, Закону України "Про свободу совісті та релігійної організації", Балаклійська міська рада вирішила надати відповідну згоду на передачу в тимчасове безоплатне користування нерухомого майна з 01 січня 2022 по 31 грудня 2023 року.
Разом з тим, у рішенні Балаклійської міської ради XX сесії VIII скликання від 16.12.2021 №995-VIII визначено Управлінню житлово-комунального господарства, транспорту та благоустрою Балаклійської міської ради, як балансоутримувачу майна, укласти з Релігійною організацією "Релігійна громада Успіння Пресвятої Богородиці м.Балаклія Ізюмської Єпархії Української Православної Церкви" договір тимчасового безоплатного користування майна комунальної власності Балаклійської територіальної громади Харківської області згідно з чинним законодавством. Здійснити приймання-передачу вищезазначених нежитлових приміщень відповідно до чинного законодавства та оформити актом приймання-передачі.
01.01.2022 між Релігійною організацією "Релігійна громада Успіння Пресвятої Богородиці в м. Балаклія Ізюмської Єпархії Української Православної Церкви" (надалі - позивач, користувач) та Управлінням житлово-комунального господарства, транспорту та благоустрою Балаклійської міської ради Харківської області (надалі - відповідач, балансоутримувач) було укладено договір тимчасового безоплатного користування майном комунальної власності Балаклійської територіальної громади (надалі - договір).
Пунктом 1.1 договору погоджено, що балансоутримувач передає, а користувач приймає в тимчасове безоплатне користування майно комунальної власності Балаклійської територіальної громади Харківської області: нежитлові приміщення загальною площею 146,7 кв.м, що знаходяться за адресою: Харківська обл., м. Балаклія, вул. Соборна, 52.
Відповідно до умов пункту 1.2 договору майно передається в користування, згідно з рішенням XX сесії Балаклійської міської ради VIII скликання від 16 грудня 2021 року №995-VIII "Про надання згоди на передачу в тимчасове безоплатне користування нежитлові приміщення загальною площею 146,7 кв.м, що знаходяться за адресою: Харківська область, м. Балаклія, вул. Соборна, 52, балансоутримувачем яких є Управління житлово-комунального господарства, транспорту та благоустрою Балаклійської міської ради Харківської області" для розміщення Релігійної організації "Релігійна громада Успіння Пресвятої Богородиці, м. Балаклія, Ізюмської Єпархії Української Православної Церкви" з метою здійснення статутної діяльності користувача.
Згідно умов пункту 2.1 договору користувач вступає у тимчасове безоплатне користування майном у термін, указаний у договорі, але не раніше дати підписання сторонами договору та акту приймання-передачі.
Пунктом 5.1 договору передбачено, що балансоутримувач зобов`язується передати користувачу в користування майно, згідно з договором, за актом приймання-передачі майна, який підписується одночасно з договором.
Умовами пункту 8.1 договору передбачено, що договір набуває чинності з моменту підписання акту приймання-передачі майна та діє з дати підписання до 31 грудня 2023 року. Після закінчення строку дії договору він може бути пролонгований за згодою сторін на новий термін шляхом укладення додаткової угоди.
Згідно акту приймання-передачі майна від 01.01.2022 до договору тимчасового безоплатного користування майном комунальної власності Балаклійської територіальної громади Харківської області від 01.01.2022 балансоутримувач передав, а користувач прийняв у тимчасове безоплатне користування нежитлові приміщення, загальною площею 146,7 кв.м, за адресою: Харківська обл., м. Балаклія, вул. Соборна, 52. Майно передане повністю, відповідно до умов договору, зауважень немає. Об`єкт передачі знаходиться у задовільному стані.
Відповідно до Закону України "Про правовий режим воєнного стану", Указу Президента України від 24.02.2022 №64/2022 "Про введення воєнного стану в Україні" (зі змінами), затвердженого Законом України "Про затвердження Указу Президента України "Про введення воєнного стану в Україні" (зі змінами), Указом Президента України від 01.10.2022 №680/2022 "Про утворення військових адміністрацій населених пунктів у Харківській області" утворена Балаклійська міська військова адміністрація Ізюмського району Харківської області.
Розпорядженням Президента України від 04.10.2022 №229/2022-рп призначено Карабанова Віталія Юрійовича начальником Балаклійської міської військової адміністрації Ізюмського району Харківської області.
Постановою Верховної Ради України від 16.11.2022 №2777-ІХ "Про здійснення начальниками військових адміністрацій населених пунктів у Харківській області повноважень, передбачених частиною 2 статті 10 Закону України "Про правовий режим воєнного стану", начальнику Балаклійської міської військової адміністрації Ізюмського району Харківської області надані повноваження Балаклійської міської ради Харківської області, її виконавчого комітету, міського голови.
Відповідно до пункту 2 частини 1 постанови Верховної Ради України від 16.11.2022 №2777-ІХ апарат Балаклійської міської ради та її виконавчого комітету, інші виконавчі органи, комунальні підприємства, установи та організації Балаклійської міської територіальної громади Харківської області підпорядковуються начальнику Балаклійської міської військової адміністрації Ізюмського району Харківської області.
Указом керуючого Ізюмської єпархії № 69 від 23.09.2023 настоятелем храму на честь Успіння Пресвятої Богородиці м. Балаклія призначено протоієрея Діонісія Мілова.
24.11.2023 настоятель храму Успіння Пресвятої Богородиці протоієрей Діонісій Мілов звернувся з листом до начальника Балаклійської міської військової адміністрації Карабанова В.Ю., в якому із посиланням на постанову Верховної ради України від 16.11.2022 "Про здійснення начальниками військових адміністрацій населених пунктів у Харківській області повноважень, передбачених частиною 2 статті 10 Закону України "Про правовий режим воєнного стану", просив надати дозвіл на продовження терміну дії договору тимчасового безоплатного користування майна комунальної власності Балаклійської територіальної громади від 01.01.2022, шляхом укладення додаткової угоди, який зареєстрований Балаклійською міською військовою адміністрацією за №4268 від 24.11.2023.
У відповідь на зазначений вище лист, Балаклійською міською військовою адміністрацією листом №04-08/5266 від 22.12.2023 повідомлено, що не вбачається за можливе продовжувати дію договору, у зв`язку з тим, що Управління житлово-комунального господарства, транспорту та благоустрою Балаклійської міської ради Харківської області має намір використовувати приміщення для власних потреб.
Також відповідачем до вказаного вище листа було додано копію повідомлення про припинення дії договору тимчасового безоплатного користування майном комунальної власності Балаклійської територіальної громади Харківської області від 10.01.2022 (вих.№1262 від 22.12.2023). Зі змісту наданого документу вбачається, що, враховуючи розпорядження начальника Балаклійської міської військової адміністрації Ізюмського району Харківської області Віталія Крабанова від 22.12.2023 №3895 "Про припинення договору тимчасового безплатного користування майном комунальної власності Балаклійської територіальної громади Харківської області від 01.01.2022 на нежитлові приміщення загальною площею 146,7 кв.м, що знаходяться за адресою: Харківська обл., м.Балаклія, вул. Соборна, 52", позивач в особі настоятеля Мілова Дениса Юрійовича (протоієрея Діонісія) повідомляється про припинення дії договору користування в зв`язку з закінчення строку, на який його було укладено, а також про необхідність звільнення нежитлових приміщень загальною площею 146,7 кв.м, що знаходяться за адресою: Харківська обл., м. Балаклія, вул. Соборна, 52 та підписання акту приймання-передачі (повернення з користування) зазначеного майна.
Повідомлено, що майно необхідне для власних потреб балансоутримувача з метою розміщення дільниці благоустрою та зберігання благодійної допомоги, отриманої від міжнародних та громадських благодійних організацій. Зобов`язання балансоутримувача за договором припиняються 31 грудня 2023 року. Запропоновано в термін до 31 січня 2024 року включно звільнити нежитлові приміщення загальною площею 146,7 кв.м, що знаходяться за адресою: Харківська обл., м. Балаклія, вул. Соборна, 52 та передати їх балансоутримувачу в стані, в якому вони були передані балансоутримувачем, за актом приймання-передачі з урахуванням нормального зносу. Якщо протягом строку користування користувачем або балансоутримувачем проводились поліпшення майна, то також і з їх урахуванням, а також вільним від майна користувача. Звернуто увагу, що якщо в день закінчення строку дії договору користувач не вивезе все своє майно з нежитлових приміщень загальною площею 146,7 кв.м, що знаходяться за адресою: Харківська обл., м. Балаклія, вул. Соборна, 52, балансоутримувач буде мати право на свій розсуд перемістити майно користувача або його частину з вказаних нежитлових приміщень, не несучи при цьому відповідальності перед користувачем за його втрату або пошкодження, а користувач приймає на себе всі витрати, понесені у зв`язку з таким переміщенням і зберіганням.
Із обставин справи також вбачається, що 26.12.2023 позивач в особі настоятеля протоієрея Діонісія (Мілова) звернувся з листом до начальника Балаклійської міської військової адміністрації Карабанова В.Ю., в якому звернув увагу на пункт 5 постанови Кабінету Міністрів України "Про особливості оренди державного та комунального майна у період воєнного стану" від 27.05.2022 №634 та зазначив, що відносини із надання комунального майна повністю задовольняють потреби місцевих мешканців з релігійних питань та відповідають потребам громади міста Балаклія.
Вказаний лист було отримано Балаклійською міською військовою адміністрацією, що підтверджується його реєстрацією третьою особою за вх. №4867 від 26.12.2023.
04.01.2024 відповідачем надано відповідь на зазначений лист за вих. №4 та повторно направлено повідомлення про припинення договору користування, що було направлене раніше листом Балаклійської міської військової адміністрації від 22.12.2023 за №04-08/5266.
Обставини справи також свідчать, що з метою врегулювання вказаних правовідносин вищестоящим та керуючим органом Релігійної організації, а саме Ізюмською єпархією Української Православної Церкви в особі єпископа Ізюмського і Куп`янського Іоанна (Терновецького) 25.12.2023 направлено лист відповідачу та третій особі з викладенням правових та фактичних підстав звернення з питань орендних відносин в умовах воєнного стану. Вказано на необхідність задоволення релігійних потреб городян міста та виключної важливості даних суспільних відносин для людей в умовах воєнних подій, акцентовано увагу на пункті 5 постанови Кабінету Міністрів України "Про особливості оренди державного та комунального майна у період воєнного стану" від 27.05.2022 № 634 про продовження вказаного договору користування.
Заступник начальника Балаклійської міської військової адміністрації у листі від 05.01.2024 за №04-08/62 надав відповідь, згідно якої третьою особою вже було надано відповідь щодо питання продовження дії договору тимчасового безоплатного користування майном комунальної власності Балаклійської територіальної громади Харківської області від 01.01.2022 листом Балаклійської міської військової адміністрації Ізюмського району Харківської області від 22.12.2023 № 04-08/5266, додатком якого є повідомлення Управління житлово-комунального господарства, транспорту та благоустрою Балаклійської міської ради Харківської області, балансоутримувача відповідного майна, від 22.12.2023 №1262.
Вказані обставини, на думку позивача, свідчать про порушення його прав та охоронюваних законом інтересів, вказують про існування між сторонами спору про право, що і стало підставою для звернення з даним позовом до суду.
В обґрунтування позову, позивач вказує, що строк спірного договору користування закінчується на час дії воєнного стану в Україні. Водночас, відповідач в порушення вимог постанов Кабінету Міністрів України №634 не направив позивачу повідомлення про припинення укладеного договору користування за 30 днів, а вказане повідомлення було надано лише після подачі офіційного звернення настоятеля храму про продовження укладеного договору 22.12.2023 за №04-08/5266, тобто за 8 днів до закінчення терміну дії договору.
Разом з тим, звернуто увагу, що в переданому в користування нежитловому приміщенні знаходиться церква Успіння Пресвятої Богородиці, наявність якої повністю відповідає меті укладеного договору користування. Жодних зауважень чи звернень щодо використання переданого майна не за цільовим призначенням за час дії договору користування до позивача не надходило.
18.06.2024 прийнято оскаржуване судове рішення у спаві.
Надаючи правову оцінку спірним правовідносинам між сторонами, суд апеляційної інстанції виходить з наступного.
Відповідно до статті 509 Цивільного кодексу України (далі - ЦК України) зобов`язанням є правовідношення, в якому одна сторона (боржник) зобов`язана вчинити на користь другої сторони (кредитора) певну дію (передати майно, виконати роботу, надати послугу, сплатити гроші тощо) або утриматися від певної дії, а кредитор має право вимагати від боржника виконання його обов`язку. Зобов`язання виникають з підстав, встановлених статтею 11 цього Кодексу.
В пункті 1 частини другої ст. 11 ЦК України встановлено, що підставами виникнення прав та обов`язків, є, зокрема, договори та інші правочини.
Відповідно до статті 626 ЦК України договором є домовленість двох або більше сторін, спрямована на встановлення, зміну або припинення цивільних прав та обов`язків. Договір є двостороннім, якщо правами та обов`язками наділені обидві сторони договору.
В частині 1 статті 638 ЦК України зазначено, що договір є укладеним, якщо сторони в належній формі досягли згоди з усіх істотних умов договору. Істотними умовами є умови про предмет договору, умови, що визначені законом як істотні або необхідними для договорів даного виду, а також усі ті умови, щодо яких за заявою хоча б однієї із сторін має бути досягнуто згоди.
Відповідно до статті 827 ЦК України за договором позички одна сторона (позичкодавець) безоплатно передає або зобов`язується передати другій стороні (користувачеві) річ для користування протягом встановленого строку. Користування річчю вважається безоплатним, якщо сторони прямо домовилися про це або якщо це випливає із суті відносин між ними. До договору позички застосовуються положення глави 58 ЦК України, якою регулюються відносини найму (оренди) майна.
Майнові відносини щодо господарського використання майна, яке перебуває в державній та комунальній власності, регулює Закон України "Про оренду державного та комунального майна".
Згідно з частинами 2, 4 та 5 статті 18 Закону України "Про оренду державного та комунального майна" без проведення аукціону можуть бути продовжені договори, які, зокрема, укладені без проведення аукціону з установами, організаціями, передбаченими частиною 1 статті 15 цього Закону. Згідно з вказаною нормою закону право на отримання в оренду державного та комунального майна без проведення аукціону мають, зокрема, релігійні організації для забезпечення проведення релігійних обрядів та церемоній рішення про продовження договору оренди комунального майна, передбаченого частиною другою цієї статті, та рішення про відмову у продовженні договору оренди комунального майна приймаються орендодавцем або представницьким органом місцевого самоврядування чи визначеними ним органами у випадках, встановлених рішенням представницького органу місцевого самоврядування.
У відповідності до п. 8.1 укладеного між сторонами договору після закінчення строку дії договору, він може бути пролонгований за згодою сторін на новий термін шляхом укладення додаткової угоди.
Згідно з ч. 1 ст. 19 Закону України "Про оренду державного та комунального майна" підставою для відмови у продовженні договору оренди є необхідність орендованого приміщення для власних потреб балансоутримувача, які обґрунтовані у письмовому зверненні балансоутримувача, поданому ним орендарю.
Разом з тим, слід враховувати, що спірні правовідносини виникли між сторонами в період дії воєнного стану, який у зв`язку з військовою агресією Російської Федерації проти України введено з 24.02.2022 Указом Президента України №64/2022 від 24.02.2022 "Про введення воєнного стану в Україні", затвердженого Законом України від 24.02.2022 № 2102-IX, та який триває на час розгляду справи.
Статтею 1 Закону України від 01.04.2022 "Про внесення змін до Закону України "Про оренду державного та комунального майна" доповнено розділ "Прикінцеві та перехідні положення" Закону України "Про оренду державного та комунального майна" пунктом 6-1 такого змісту: "Під час дії воєнного стану Кабінет Міністрів України може встановити інші правила передачі в оренду державного та комунального майна, ніж ті, що передбачені цим Законом, зокрема щодо продовження договору оренди, зокрема щодо запровадження можливості автоматичного продовження договорів оренди, строк дії яких закінчується під час дії воєнного стану, на строк до припинення чи скасування та на чотири місяці після припинення чи скасування воєнного стану".
Відповідно до п. 5 постанови Кабінету Міністрів України від 27.05.2022 р. № 634 "Про особливості оренди державного та комунального майна у період воєнного стану" договори оренди державного та комунального майна, строк дії яких завершується у період воєнного стану, вважаються продовженими на період дії воєнного стану та протягом чотирьох місяців з дати припинення чи скасування воєнного стану, крім випадку, коли балансоутримувач з урахуванням законодавства, статуту або положення балансоутримувача про погодження уповноваженим органом управління, до сфери управління якого належить балансоутримувач, за 30 календарних днів до дати закінчення договору оренди повідомив орендодавцю та орендарю про непродовження договору оренди з підстав, визначених статтею 19 Закону. Норма щодо продовження договору, встановлена цим пунктом, не застосовується до договорів, щодо яких рішення про їх продовження прийнято на аукціоні і аукціон оголошено до дати набрання чинності цією постановою. Для продовження договору оренди на строк, передбачений цим пунктом, заява орендаря та окреме рішення орендодавця не вимагаються.
У контексті наведених вище норм настання наслідків у виді припинення чи продовження договору є пов`язаним із дотриманням сторонами орендних правовідносин добросовісної та послідовної поведінки, обумовленої змістом укладеного договору, положеннями господарського законодавства, а також усталеними звичаями ділового обороту та документообігу.
Судова колегія зазначає, що загальний порядок укладання, зміни та розірвання господарських договорів, які вчиняються в письмовій формі, пов`язує момент реалізації учасником правовідносин власного волевиявлення на виникнення, зміну чи припинення правовідносин зі здійсненням ним такого волевиявлення в належний спосіб.
Як слушно зауважив суд першої інстанції, норми щодо продовження договору на період воєнного часу визначають інший порядок продовження договорів оренди порівняно із загальним порядком, встановленим Законом України "Про оренду державного та комунального майна", та мають на меті спрощення регулювання цих відносин, тому встановлюють, що заява орендаря та окреме рішення орендодавця для продовження договору оренди не вимагаються.
Так, постановою Кабінету Міністрів України №634 від 27.05.2022 встановлено автоматичний порядок продовження договорів оренди державного та комунального майна з початку введення в Україні воєнного стану (з 24.02.2022) за наступних умов:
- строк дії відповідних договорів завершується у період воєнного стану;
- відсутність повідомлення балансоутримувачем орендаря з урахуванням законодавства, статуту або положення балансоутримувача про погодження уповноваженим органом управління, до сфери управління якого належить балансоутримувач, за 30 календарних днів до дати закінчення договору оренди про непродовження договору оренди з підстав, визначених статтею 19 Закону №157-IX.
Аналогічна правова позиція викладена в постанові Верховного Суду від 12.04.2023 у справі № 917/565/22.
Таким чином, в даному випадку визначальним є факт повідомлення орендаря з боку балансоутримувача про припинення дії договору оренди, а тому дослідженню судом підлягають зміст повідомлення та обставини направлення позивачу відповідного листа.
Відповідно до ст. 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи, в тому числі і виборні - заступник сільського, селищного та міського голови - зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Відповідно до статті 8 Закону України "Про службу в органах місцевого самоврядування" основним обов`язком посадової особи є додержання Конституції і законів України, інших нормативно-правових актів, актів органів місцевого самоврядування; забезпечення відповідно до їх повноважень ефективної діяльності органів місцевого самоврядування.
Відповідач, який є балансоутримувачем спірного майна, стверджує, що своєчасно повідомив позивача листом від 22.12.2023 за вих. № 04-08/5266 (т.1, а.с. 24) про закінчення строку договору 31.12.2023.
Разом з тим, оскільки строк дії договору тимчасового безоплатного користування майном комунальної власності Балаклійської територіальної громади від 01.01.2022 сплив під час дії воєнного стану, а саме 31.12.2023, тому, враховуючи вищевказане правове регулювання спірних правовідносин, визначальним є з`ясування наявності виключного випадку згідно із п.5 постанови №634 від 27.05.2022, коли балансоутримувач з урахуванням законодавства, статуту або положення балансоутримувача про погодження уповноваженим органом управління, до сфери управління якого належить балансоутримувач, за 30 календарних днів до дати закінчення договору оренди повідомив орендарю про непродовження договору оренди з підстав, визначених ст.19 Закону № 157-IX.
Як вбачається з матеріалів справи, начальником Балаклійської міської військової адміністрації Ізюмського району Харківської області прийнято розпорядження від 22.12.2023 №3859 "Про припинення договору тимчасового безоплатного користування майном комунальної власності Балаклійської територіальної громади від 01.01.2022 на нежитлові приміщення загальною площею 146,7 кв.м, що знаходяться за адресою: Харківська обл., м. Балаклія, вул. Соборна, 52" (в матеріалах справи відсутнє).
Листомвід 22.12.2023 за вих. №04-08/5266 заступник начальника Балаклійської міської військової адміністрації повідомив Релігійну організацію "Релігійна громада Успіння Пресвятої Богородиці м.Балаклія Ізюмського Єпархії Української Православної Церкви" про рішення щодо припинення продовження дії договору у зв`язку з тим, що Управління житлово-комунального господарства, транспорту та благоустрою Балаклійської міської ради Харківської області має намір використовувати зазначені приміщення для власних потреб (т.1, а.с. 24).
Таким чином, повідомлення про припинення укладеного спірного договору було надіслано на адресу позивача з пропущенням тридцятиденного строку, визначеного пунктом 5 Постанови №634 від 27.05.2022.
В свою чергу, своєчасне повідомлення орендодавцем орендаря про припинення договору є юридично значимою дією, яка засвідчує наявність такого волевиявлення та забезпечує своєчасну обізнаність з ним іншої сторони, є передумовою для настання обумовлених таким одностороннім правочином наслідків також для іншої особи за правилами абз. 3 ч. 3 ст. 202 ЦК України.
З огляду на викладене, колегія суддів погоджується з судом першої інстанції, що вищевказаний лист не може вважатись належним та допустимим доказом обґрунтованого письмового звернення відповідача до позивача за 30 календарних днів до дати закінчення договорів оренди про відмову у його продовженні з передбачених ст.19 Закону №157-IX підстав, як обов`язкової передумови для його припинення.
Будь-яких інших доказів на підтвердження наявності підстав для припинення договору тимчасового безоплатного користування майном комунальної власності Балаклійської територіальної громади під час дії воєнного стану з підстав, визначених у п.5 постанови №634 від 27.05.2022, матеріали справи не містять.
Зважаючи на вищевикладені обставини, місцевий господарський суд дійшов правильного висновку, що договір тимчасового безоплатного користування майном комунальної власності Балаклійської територіальної громади від 01.01.2022 є таким, що продовжений на період дії воєнного стану в силу прямої норми закону.
Крім того, статтею 13 Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод "Право на ефективний засіб юридичного захисту" встановлено, що кожен, чиї права та свободи, визнані в цій Конвенції, було порушено, має право на ефективний засіб юридичного захисту в національному органі, навіть якщо таке порушення було вчинене особами, які здійснювали свої офіційні повноваження.
У рішенні Європейського суду з прав людини від 31.07.2003 у справі "Дорани проти Ірландії" було зазначено, що поняття "ефективний засіб" передбачає запобігання порушенню або припиненню порушення, а так само встановлення механізму відновлення, поновлення порушеного права.
Суд розглядає справи не інакше як за зверненням особи, поданим відповідно до цього Кодексу, в межах заявлених нею вимог і на підставі доказів, поданих учасниками справи або витребуваних судом у передбачених цим Кодексом випадках (частина перша статті 14 ГПК України).
Враховуючи те, що між сторонами існує спір щодо строку дії договору тимчасового безоплатного користування майном комунальної власності Балаклійської територіальної громади від 01.01.2022, тобто існує "спір про право", позивачем на власний розсуд обрано ефективний спосіб захисту порушеного права і задоволення такої вимоги, на думку судової колегії, призведе до дійсного захисту порушеного права та законного інтересу позивача та Балаклійської територіальної громади, що не спростовано відповідачем у справі.
Судом також враховано законодавчо визначений строк продовження дії договорів оренди (користування) комунального майна, який закінчується в період воєнного стану, разом з тим, спір у справі було вирішено з урахуванням меж заялених позовних вимог, які відповідають досягненню справедливого балансу між правом орендодавця, як власника майна, володіти, користуватися та розпоряджатися майном на власний розсуд і правом орендаря очікувати на стабільність та незмінність його майнового становища.
Суд також наголошує, що пунктом 6 статті 3 ЦК України закріплений принцип справедливості, добросовісності та розумності. Зазначений принцип включає, зокрема, обов`язок особи враховувати потреби інших осіб у цивільному обороті, проявляти розумну дбайливість та добросовісно вести переговори.
Коли мова йде про зміст права як визначального порядку в суспільстві мається на увазі чиї інтереси в суспільстві закріплюю цей порядок. Відповідно, зміст права визначається як служіння тим чи іншим суспільним інтересам.
В даному випадку слід враховувати Рішення Конституційного Суду України №6-рп/2005 від 5 жовтня 2005 року, в якому зроблено висновок про те, що положення Основного Закону України "носієм суверенітету... є народ" закріплює принцип народного суверенітету, згідно з яким влада Українського народу є первинною, єдиною і невідчужуваною, тобто органи державної влади та органи місцевого самоврядування здійснюють владу в Україні, що походить від народу.
В даному випадку, за умов війни, коли ворог спрямовує всі зусилля на руйнування української державності, життєво важливим є збереження основоположних засад, на яких вона ґрунтується, націленість на стійкість правової реальності, збереження власної культури, недопущення їх підміни небезпечним принципом "мета виправдовує засоби", який попри удавану простоту та ефективність завдає непоправної шкоди самій суті тих цінностей, які нині відстоює Україна.
З огляду на викладене, судова колегія зазначає, що доводи скаржника про порушення судом першої інстанції норм матеріального та процесуального права не знайшли свого підтвердження.
Таким чином, проаналізувавши доводи апеляційної скарги, колегія суддів апеляційної інстанції вважає їх безпідставними.
Статтею 13 ГПК України встановлено, що судочинство у господарських судах здійснюється на засадах змагальності сторін. Учасники справи мають рівні права щодо здійснення всіх процесуальних прав та обов`язків, передбачених цим кодексом.
За приписами статей 74, 76, 77 ГПК України кожна сторона повинна довести ті обставини, на які вона посилається як на підставу своїх вимог або заперечень. Докази подаються сторонами та іншими учасниками справи. Належними є докази, на підставі яких можна встановити обставини, які входять в предмет доказування. Суд не бере до розгляду докази, які не стосуються предмета доказування. Обставини, які відповідно до законодавства повинні бути підтверджені певними засобами доказування, не можуть підтверджуватися іншими засобами доказування.
З огляду на вказані обставини, ґрунтуючись на матеріалах справи, Східний апеляційний господарський суд вважає, що рішення Господарського суду Харківської області від 18.06.2024 у справі №922/256/254 прийнято з повним та усебічним дослідженням обставин, які мають значення для справи, а також з дотриманням норм матеріального і процесуального права, у зв`язку з чим апеляційна скарга Управління житлово-комунального господарства, транспорту та благоустрою Балаклійської міської ради Харківської області є необґрунтованою та такою, що не підлягає задоволенню.
У зв`язку з відмовою у задоволенні апеляційної скарги, судові витрати за розгляд справи в суді апеляційної інстанції покладаються на апелянта в порядку ст. 129 ГПК України.
Керуючись ст. ст. 267 - 285 Господарського процесуального кодексу України, Східний апеляційний господарський суд
ПОСТАНОВИВ:
Апеляційну скаргу Управління житлово-комунального господарства, транспорту та благоустрою Балаклійської міської ради Харківської області залишити без задоволення.
Рішення Господарського суду Харківської області від 18.06.2024 у справі №922/256/24 залишити без змін.
Постанова набирає законної сили з дня її прийняття. Порядок та строки оскарження постанови апеляційного господарського суду передбачені статтями 286-289 ГПК України.
Повний текст постанови складено 16.09.2024.
Головуючий суддя В.В. Лакіза
Суддя Н.О. Мартюхіна
Суддя М.М. Слободін
Суд | Східний апеляційний господарський суд |
Дата ухвалення рішення | 05.09.2024 |
Оприлюднено | 20.09.2024 |
Номер документу | 121686964 |
Судочинство | Господарське |
Категорія | Справи позовного провадження Справи у спорах щодо права власності чи іншого речового права на нерухоме майно (крім землі) про комунальну власність |
Господарське
Східний апеляційний господарський суд
Лакіза Валентина Володимирівна
Господарське
Східний апеляційний господарський суд
Лакіза Валентина Володимирівна
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні