Ухвала
від 01.07.2024 по справі 695/2475/24
ЗОЛОТОНІСЬКИЙ МІСЬКРАЙОННИЙ СУД ЧЕРКАСЬКОЇ ОБЛАСТІ

ЗОЛОТОНІСЬКИЙ МІСЬКРАЙОННИЙ СУД ЧЕРКАСЬКОЇ ОБЛАСТІ

Справа № 695/2475/24

номер провадження 2-о/695/97/24

УХВАЛА

01 липня 2024 рокум. Золотоноша

Суддя Золотоніського міськрайонного суду Черкаської області Ватажок-Сташинська А.В., розглянувши заяву керівника Золотоніської окружної прокуратури Черкаської області в інтересах держави в особі Гельмязівської сільської ради Золотоніського району Черкаської області, заінтересована особа СІЛЬСЬКОГОСПОДАРСЬКЕ ТОВАРИСТВО З ОБМЕЖЕНОЮ ВІДПОВІДАЛЬНІСТЮ «БОГДАНІВСЬКЕ» про визнання майна безхазяйним у порядку ст.137 ЦК Української РСР,

ВСТАНОВИВ:

До Золотоніського міськрайонного суду Черкаської області звернувся керівник Золотоніської окружної прокуратури Черкаської області в інтересах держави в особі Гельмязівської сільської ради Золотоніського району Черкаської області із заявою, в якій просить визнати приміщення по АДРЕСА_1 , загальною площею 237,8 кв.м безхазяйним майном та передати його у власність Гельмязівської територіальної громади Золотоніського району Черкаської області в особі Гельмязівської сільської ради Золотоніського району Черкаської області.

В обґрунтування заяви зазначено, що Золотоніською окружною прокуратурою Черкаської області встановлено, що побудований орієнтовно у 1965 році об`єкт соціальної сфери дитячий садок, розташований на території села Богдани Золотоніського району Черкаської області не був переданий і не перебуває на балансі Гельмязівської сільської ради Золотоніського району Черкаської області. Правоустановчі документи на вказане нерухоме майно відсутні. Відповідно до інформації КП «ЧООБТІ» згідно з наявною інвентаризаційною справою право власності станом на 01.01.2013 на даний об`єкт нерухомого майна не зареєстроване. Технічна інвентаризація проводилась на підставі листа для виготовлення технічної документації об`єктів соціально-культурного призначення СТОВ «БОГДАНІВСЬКЕ» від 23.07.2001. Згідно з архівною довідкою Державного архіву Черкаської області від 14.05.2024 № 167-р/05-08 у документах архівного фонду колгоспу «Радянська Україна» с. Богдани Золотоніського району текстах протоколів засідань правління колгоспу за1965-1967роки наявна інформація про укомплектування кадрами дитячих ясел та їх роботу. Відповідно до інформації архівного відділу Золотоніської районної державної адміністрації Черкаської області від 05.06.2024 №04-02/53 рішенням загальних зборів уповноважених членів колгоспу «Радянська Україна» с. Богдани (протокол № 1 від 04.02.1993) колективне господарство «Радянська Україна» перейменоване в колективне сільськогосподарське підприємство (КСП) «Богданівське» с. Богдани Золотоніського району Черкаської області. Рішенням загальних зборів членів КСП «Богданівське» (протокол № 4 від 25.09.1999) КСП «Богданівське» реорганізоване у сільськогосподарське товариство з обмеженою відповідальністю «Богданівське». Як зазначено у заяві за даними з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно від 21.06.2024 СТОВ «БОГДАНІВСЬКЕ» не має у власності дитячого садка (нежитлового приміщення) за адресою: вул. Закрайська б/н, с. Богдани Золотоніського району Черкаської області. У листі від 12.06.2024 № 77 СТОВ «БОГДАНІВСЬКЕ» вказано, що право власності на дитячий садок по АДРЕСА_1 за СТОВ «БОГДАНІВСЬКЕ» не зареєстровано, правовстановлюючі документи на садок відсутні. Посилаючись на те, що відповідно до положень ст.31 Закону України «Про колективне сільськогосподарське підприємство» дитячий садок, як об?єкт соціальної сфери підлягає безоплатній передачі до комунальної власності, та те, що СТОВ «Богданівське» не заперечує щодо безоплатної передачі даного об`єкта у власність Гельмязівської сільської ради, керівник Золотоніської окружної прокуратури Черкаської області звернувся з даною заявою до суду у порядку окремого провадження.

Відповідно до ч. 3 ст. 294 ЦПК України справи окремого провадження розглядаються судом з додержанням загальних правил, встановлених цим Кодексом, за винятком положень щодо змагальності та меж судового розгляду.

При прийнятті до свого провадження заяви, поданої в порядку окремого провадження, суддя вирішує питання відповідності її вимогам розділу IV «Окреме провадження» ЦПК України, а також загальним вимогам до заяви, передбаченим ст. 175,177 ЦПК України.

З поданої заяви та доданих до неї документів вбачається, що дана заява підлягає залишенню без руху, оскільки не відповідає вимогам ст. 175 ЦПК України та має недоліки, що перешкоджають вирішенню питання про відкриття провадження у справі.

Згідно з п.5 ч.3 ст.175 ЦПК України, позовна заява повинна містити виклад обставин, якими позивач обґрунтовує свої вимоги; зазначення доказів, що підтверджують вказані обставини.

Частиною першою статті 293 ЦПК України встановлено, що окреме провадження це вид непозовного цивільного судочинства, в порядку якого розглядаються цивільні справи про підтвердження наявності або відсутності юридичних фактів, що мають значення для охорони прав, свобод та інтересів особи або створення умов здійснення нею особистих немайнових чи майнових прав або підтвердження наявності чи відсутності неоспорюваних прав.

Відповідно доп.7ч.2ст.293ЦПК Українисуд розглядаєв порядкуокремого провадженнясправи про передачу безхазяйної нерухомої речі у комунальну власність.

Згідно з ч.1 ст.329 ЦПК України заява про передачу безхазяйної нерухомої речі у власність територіальної громади за умов, визначених Цивільним кодексом України, подається до суду за місцезнаходженням цієї речі органом, уповноваженим управляти майном відповідної територіальної громади.

Відповідно до ч.1 ст.330 ЦПК України у заяві про передачу безхазяйної нерухомої речі у власність відповідної територіальної громади повинно бути зазначено, яку нерухому річ заявник просить передати у власність територіальної громади, основні характеристики нерухомої речі, посилання на документи про взяття безхазяйної нерухомої речі на облік органом, що здійснює державну реєстрацію прав на нерухоме майно, друковані медіа, в яких було зроблено оголошення про взяття відповідної нерухомої речі на облік.

Частиною першою статті 331 ЦПК України встановлено, що суд відмовляє в прийнятті заяви про передачу безхазяйної нерухомої речі у власність територіальної громади, якщо вона не взята на облік органом, який здійснює державну реєстрацію права на нерухоме майно, або якщо заяву подано до закінчення одного року з дня взяття її на облік.

Згідно з ч.1 ст.335 ЦК України безхазяйною є річ, яка не має власника або власник якої невідомий.

Відповідно до ч.2 ст.335 ЦК України безхазяйні нерухомі речі беруться на облік органом, що здійснює державну реєстрацію прав на нерухоме майно, за заявою органу місцевого самоврядування, на території якого вони розміщені. Про взяття безхазяйної нерухомої речі на облік робиться оголошення у друкованих медіа.

Після спливу одного року з дня взяття на облік безхазяйної нерухомої речі вона за заявою органу, уповноваженого управляти майном відповідної територіальної громади, може бути передана за рішенням суду у комунальну власність.

При цьому, у частині першій статті 335 ЦК України визначається поняття безхазяйної речі з вказівкою на дві умови віднесення речей до безхазяйних: а) якщо річ не має власника; б) якщо власник речі невідомий.

Звертаючись з даною заявою до суду, керівник Золотоніської окружної прокуратури Черкаської області вказує, що згідно з архівною довідкою Державного архіву Черкаської області від 14.05.2024№ 167-р/05-08у документах архівного фонду колгоспу «Радянська Україна» с. Богдани Золотоніського району текстах протоколів засідань правління колгоспу за1965-1967роки наявна інформація про укомплектування кадрами дитячих ясел та їх роботу. Відповідно до інформації архівного відділу Золотоніської районної державної адміністрації Черкаської області від 05.06.2024 №04-02/53 рішенням загальних зборів уповноважених членів колгоспу «Радянська Україна» с. Богдани (протокол № 1 від 04.02.1993) колективне господарство «Радянська Україна» перейменоване в колективне сільськогосподарське підприємство (КСП) «Богданівське» с. Богдани Золотоніського району Черкаської області. Рішенням загальних зборів членів КСП «Богданівське» (протокол № 4 від 25.09.1999) КСП «Богданівське» реорганізоване у сільськогосподарське товариство з обмеженою відповідальністю «Богданівське». Як зазначено у заяві за даними з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно від 21.06.2024 СТОВ «БОГДАНІВСЬКЕ» не має у власності дитячого садка (нежитлового приміщення) за адресою: вул. Закрайська б/н, с. Богдани Золотоніського району Черкаської області. У листі від 12.06.2024 № 77 СТОВ «БОГДАНІВСЬКЕ» вказано, що право власності на дитячий садок по АДРЕСА_1 за СТОВ «БОГДАНІВСЬКЕ» не зареєстровано, правовстановлюючі документи на садок відсутні.

Водночас з метою впорядкування управління державним майном, яке не увійшло до статутних фондів акціонерних товариств, створених у процесі корпоратизації та приватизації Кабінетом Міністрів України прийнято Постанову № 757 від 15.07.1997 «Про проведення інвентаризації державного майна, яке не увійшло до статутних фондів акціонерних товариств, створених у процесі корпоратизації та приватизації», згідно з якою головними завданнями інвентаризації є складання переліку і встановлення фактичної наявності та стану державного майна, а інвентаризації підлягає все державне майно, яке не увійшло до статутних фондів акціонерних товариств, у тому числі об?єкти виробничого і невиробничого призначення (крім об`єктів житлового фонду та майна, щодо якого встановлено особливий порядок приватизації).

Також відповідно до постанови Кабінету Міністрів України від 14.04.2004№ 467 створено Єдиний реєстр об?єктів державної власності, які використовуються у сфері господарської діяльності автоматизовану систему збирання, обліку, накопичення, оброблення, захисту та надання інформації про нерухоме майно, в тому числі передане в оренду, лізинт, концесію або заставу державних підприемств, їх об?єднань, установ та організацій (далі підприємства), а також корпоративні права держави та державне майно, що не увійшло до статутних фондів господарських товариств, створених у процесі приватизації та корпоратизації (далі балансоутри-мувачі).

Згідно з положеннями Законів України «Про управління об`єктами державної власності», «Про Фонд державного майна України», постанов Кабінету Міністрів України №1121 від 30.11.2005 «Про затвердження Методики проведення інвентаризації об`єктів державної власності» та від 14.04.2004 №467 «Про затвердження Положення про Єдиний реєстр об`єктів державної власності» Фонд державного майна України формує та веде Єдиний реєстр об`єктів державної власності, згідно з наданою суб`єктами управління інформацією щодо об`єктів державної реєстрації, зокрема нерухомого майна державних підприємств, установ, організацій та державного майна, що не увійшло до статутних капіталів господарських товариств.

Однак доказів того, що Фондом державного майна України вчинялись дії щодо внесення відповідних відомостей на вказане нерухоме майно до Єдиного реєстру об`єктів державної власності суду не названо та не надано.

Не містить дана заява також відомостей про те, чи приймало участь Управління забезпечення реалізації повноважень у Черкаській області Регіонального відділення ФДМУ по Київській, Черкаській та Чернігівській областях у приватизації вищезазначеного майна та чи передавалось вказане майно в оренду.

Основні засади передачі об`єктів права державної власності у комунальну власність територіальних громад сіл, селищ, міст, районів у містах або у спільну власність територіальних громад сіл, селищ, міст, врегульовано Законом України «Про передачу об`єктів права державної та комунальної власності» від 03.03.1998 № 147/98-ВР (далі Закон № 147/98-ВР).

Закон № 147/98-ВР є спеціальним законом, який регулює відносини, пов`язані з передачею об`єктів права державної власності у комунальну власність територіальних громад сіл, селищ, міст, районів у містах або у спільну власність територіальних громад сіл, селищ, міст.

Відповідно до абзацу 6 частини першої статті 2 Закону № 147/98-ВР об`єктами передачі згідно з цим Законом є, зокрема, житловий фонд та інші об`єкти соціальної інфраструктури (далі об`єкти соціальної інфраструктури), які перебувають у повному господарському віданні чи оперативному управлінні державних підприємств, установ, організацій (далі підприємств) або не увійшли до статутних фондів господарських товариств, створених у процесі приватизації (корпоратизації), у тому числі не завершені будівництвом.

Згідно з частиною першою статті 4 Закону № 147/98-ВР передача об`єктів з державної у комунальну власність здійснюється за рішенням: органів, уповноважених управляти державним майном, самоврядних організацій щодо об`єктів, визначених у абзацах четвертому та шостому частини першої статті 2 цього Закону.

Положеннями статті 6 Закону № 147/98-ВР визначено, що передача об`єктів здійснюється комісією з питань передачі об`єктів, до складу якої входять представники виконавчих органів відповідних рад, місцевих органів виконавчої влади, органів, уповноважених управляти державним майном, самоврядних організацій, фінансових органів, підприємств, трудових колективів підприємств, майно яких підлягає передачі. Утворює комісію з питань передачі об`єктів та призначає її голову виконавчий орган відповідної сільської, селищної, міської, районної у місті ради, якщо інше не передбачено законом, - у разі передачі об`єктів у комунальну власність територіальних громад сіл, селищ, міст, районів у містах

Передача об?єктів оформляється актом приймання-передачі, який підписується головою і членами комісії. Форма акта приймання-передачі затверджується Кабінетом Міністрів України. Право власності на об`єкт передачі виникає з дати підписання акта приймання-передачі (частини п`ята та шоста статті 7 Закону № 147/98-ВР).

Як зазначив Верховний Суд у постанові від 22.06.2022 у справі №925/815/21 системний аналіз правових норм Закону № 147/98-ВР дає підстави для висновку, що приймання-передача відповідних об`єктів нерухомого майна здійснюється безоплатно та безумовно на підставі рішення органу, уповноваженого управляти державним майном та згоди відповідного органу місцевого самоврядування.

За змістом статті 326 ЦК України у державній власності є майно, у тому числі грошові кошти, яке належить державі Україна. Від імені та в інтересах держави Україна право власності здійснюють відповідно органи державної влади. Управління майном, що є у державній власності, здійснюється державними органами, а у випадках, передбачених законом, може здійснюватися іншими суб`єктами.

Відповідно до пункту 9) частини першої статті 5 Закону України «Про Фонд державного майна України» від 09.12.2011 № 4107-VI до повноважень Фонду державного майна України належить, зокрема, погодження (прийняття) відповідно до законодавства рішення про передачу об`єктів державної власності в комунальну власність, до сфери управління інших уповноважених органів управління або Національній академії наук України, галузевим академіям наук, а також погоджує рішення про передачу об`єктів комунальної власності в державну власність.

Згідно з підпунктом й) пункту 2 частини першої статті 7 Закону України «Про управління об`єктами державної власності» від 21.09.2006 № 185-V Фонд державного майна України відповідно до законодавства щодо нерухомого та іншого окремого індивідуально визначеного державного майна, зокрема, погоджує (приймає) рішення про передачу об`єктів державної власності в комунальну власність, до сфери управління інших уповноважених органів управління або Національній академії наук України, галузевим академіям наук, крім випадків, передбачених законом.

Відповідно до частини 2 статті 60 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні» підставою для набуття права комунальної власності є передача майна територіальним громадам безоплатно державою, іншими суб`єктами права власності, а також майнових прав, створення, придбання майна органами місцевого самоврядування в порядку, встановленому законом.

При цьому, матеріали заяви не містять жодних відомостей щодо включення або невключення спірного нерухомого майна об`єкта соціальної сфери до відповідного Плану приватизації, у разі його затвердження наказом Регіонального відділення Фонду державного майна України по Черкаській області.

Разом з тим, ч.2 ст.335 ЦК України визначено чіткий механізм набуття права власності на безхазяйну річ.

Так, спочатку орган місцевого самоврядування звертається із заявою до органу, що здійснює державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно, про взяття безхазяйного майна на облік (ч.4 ст. 18 Закону України «Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень»).

До заяви про взяття на облік безхазяйного нерухомого майна мають бути додані документи, які підтверджують, що це майно не має власника або його власник не відомий.

Потім орган, що здійснює державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно, бере безхазяйне майно на облік.

Облік безхазяйного нерухомого майна проводиться відповідно до Закону України «Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень».

Відповідно до абз.3 п.1 ч.1 ст.9 Закону України «Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень» до повноважень суб`єктів державної реєстрації прав належить також забезпечення взяття на облік безхазяйного нерухомого майна. Державний реєстр прав містить відомості про зареєстровані речові права на нерухоме майно, об`єкти незавершеного будівництва, майбутні об`єкти нерухомості та їх обтяження, а також про взяття на облік безхазяйного нерухомого майна і ціну (вартість) нерухомого майна, об`єкта незавершеного будівництва, майбутнього об`єкта нерухомості та речових прав на нього чи розмір плати за користування нерухомим майном за відповідними правочинами, відомості та електронні копії документів, подані у паперовій формі, або документи в електронній формі, на підставі яких проведено реєстраційні дії, а також документи, сформовані за допомогою програмних засобів ведення Державного реєстру прав під час проведення таких реєстраційних дій, та відомості реєстрів (кадастрів), автоматизованих інформаційних систем, отримані державним реєстратором шляхом безпосереднього доступу до них чи в порядку інформаційної взаємодії таких систем з Державним реєстром прав (ч.1 ст.12 Закону України «Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень»).

Умови, підстави тапроцедуру взяттяна облікбезхазяйного нерухомогомайна відповідно до Закону України «Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень» визначає Порядок державної реєстрації речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень, зареєстрований постановою Кабінету Міністрів України від 25.12.2015 №1127.

Взяття на облік безхазяйного нерухомого майна проводиться в строк, що не перевищує 12 годин, крім вихідних та святкових днів, з моменту прийняття відповідної заяви.

Однак доказів взяття на відповідний облік безхазяйного нерухомого майна об`єкта соціальної сфери приміщення дитячого садочка по АДРЕСА_1 , загальною площею 237,8 кв.м до заяви не додано.

У подальшому відповідно до визначеної ч.2 ст.335 ЦК України процедури провадиться публікація в друкованих ЗМІ про взяття на облік безхазяйного майна.

Проте до заяви також не додано доказів опублікування в друкованих ЗМІ відповідного оголошення про взяття на облік безхазяйного майна.

Також ч.2 ст.335 ЦК України встановлено, що лише після спливу річного строку орган місцевого самоврядування звертається до суду із заявою. Тобто сплив річного строку є тим юридичним фактом, який дає підстави для звернення до суду з відповідною заявою.

При цьому з системного аналізу положень ч.2 ст.335 ЦК України до суду має звертатися орган місцевого самоврядування, який у силу закону і є суб`єктом державної реєстрації прав.

При цьому набуття права власності на безхазяйну нерухомість територіальною громадою належить до первісних підстав набуття права власності, на відміну від набуття права власності на відумерлу спадщину (ст.1277 ЦК України).

За наявності зазначених недоліків відкрити провадження у справі неможливо, тому відповідно до ч.1 ст.185 ЦПК України заява підлягає залишенню без руху з наданням заявнику строку для усунення недоліків зазначених судом.

Відповідно до ч.1,3 ст. 185 ЦПК України, суддя, встановивши, що позовну заяву подано без додержання вимог, викладених у статтях 175 і 177 цього Кодексу, протягом п`яти днів з дня надходження до суду позовної заяви постановляє ухвалу про залишення позовної заяви без руху.

Якщо позивач відповідно до ухвали суду у встановлений строк виконає вимоги, визначені статтями 175 і 177 цього Кодексу, сплатить суму судового збору, позовна заява вважається поданою в день первісного її подання до суду. Якщо позивач не усунув недоліки позовної заяви у строк, встановлений судом, заява вважається неподаною і повертається позивачеві.

Керуючись ст. 175, 177, 185, 293, 294, 330, 331,353 ЦПК України, суддя

УХВАЛИВ:

Заяву керівника Золотоніської окружної прокуратури Черкаської області в інтересах держави в особі Гельмязівської сільської ради Золотоніського району Черкаської області, заінтересована особа СІЛЬСЬКОГОСПОДАРСЬКЕ ТОВАРИСТВО З ОБМЕЖЕНОЮ ВІДПОВІДАЛЬНІСТЮ «БОГДАНІВСЬКЕ» про визнання майна безхазяйним у порядку ст.137 ЦК Української РСР залишити без руху.

Надати заявнику десятиденний строк з дня отримання копії даної ухвали для усунення недоліків, зазначених в ухвалі суду.

У разі невиконання вимог, зазначених в ухвалі, заява буде повернута заявнику.

Копію ухвали надіслати заявнику.

Ухвала набирає законної сили з моменту її підписання суддею і оскарженню не підлягає.

Суддя А.В. Ватажок-Сташинська

СудЗолотоніський міськрайонний суд Черкаської області
Дата ухвалення рішення01.07.2024
Оприлюднено03.07.2024
Номер документу120107073
СудочинствоЦивільне
КатегоріяСправи окремого провадження Справи про передачу безхазяйної нерухомої речі у комунальну власність

Судовий реєстр по справі —695/2475/24

Рішення від 11.12.2024

Цивільне

Золотоніський міськрайонний суд Черкаської області

Середа Л. В.

Ухвала від 05.08.2024

Цивільне

Золотоніський міськрайонний суд Черкаської області

Середа Л. В.

Ухвала від 01.07.2024

Цивільне

Золотоніський міськрайонний суд Черкаської області

Ватажок-Сташинська А. В.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні