Золотоніський міськрайонний суд Черкаської області
РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
Справа № 695/2475/24
номер провадження 2-о/695/97/24
11 грудня 2024 року м. Золотоноша
Золотоніський міськрайонний суд Черкаської області в складі:
головуючого судді Середи Л.В.
за участю:
секретаря Оніщенко Н.В.
розглянувши у відкритому судовому засіданні в приміщенні суду в м. Золотоноша цивільну справу за заявою керівника Золотоніської окружної прокуратури поданої в інтересах Гельмязівської сільської ради Золотоніського району Черкаської області, заінтересована особа: Сільськогосподарське товариство з обмеженою відповідальністю «Богданівське» про визнання майна безхазяйним (в порядку ст. 137 ЦК Української РСР) ,
ВСТАНОВИВ:
Керівник Золотоніської окружної прокуратури звернувся до Золотоніського міськрайонного суду із заявою, поданою в інтересах Гельмязівської сільської ради про визнання майна безхазяйним в порядку ст. 137 ЦК Української РСР.
Свої вимоги заявник мотивує тим, що під час опрацювання інформації щодо використання об`єктів нерухомого майна Золотоніською окружною прокуратурою було встановлено факт бездіяльності Гельмязівської сільської ради Золотоніського Черкаської області, який полягає у не зверненні до суду із заявою про передачу в комунальну власність безхазяйного нерухомого майна, що знаходиться в адміністративних межах Гельмязівської сільської територіальної громади, а саме: одноповерхової будівлі колишнього дитячого садка площею 237,8 кв.м, розташованого за адресою: АДРЕСА_1 , що призводить до порушення інтересів держави у сфері охорони дитинства.
Золотоніською окружною прокуратурою встановлено, що згідно інформації Гельмязівської сільської ради від 29.03.2024 № 632/02-31 об`єкт соціальної сфери-дитячий садок, що розташований на території села Богдани Золотоніського району Черкаської області не був переданий і не перебуває на балансі Гельмязівської сільської ради. Рік побудови будівлі приблизно 1965 рік, орієнтовна площа 237,8 кв. м, будівля побудована колективним господарством, правовстановлюючі документи на садок відсутні.
За данимиКП «ЧООБТІ»від 25.04.2024№ 14у відділкунаявна інвентарнасправа №7на дитячийсадок по АДРЕСА_1 . Відповідно до інформації КП «ЧООБТІ» від 10.06.2024 № 17 згідно інвентаризаційної справи № 7 на дитячий садок, розташований за адресою: АДРЕСА_1 станом на 01.01.2013 право власності на нерухоме майно не зареєстровано. Технічна інвентаризація проводилась на підставі листа для виготовлення технічної документації об`єктів соціально-культурного призначення СТОВ «Богданівське» від 23.07.2001 року.
Відповідно до архівної довідки Державного архіву Черкаської області від 14.05.2024 № 167-р/05-08 у документах архівного фонду колгоспу «Радянська Україна» с. Богдани Золотоніського району - текстах протоколів засідань правління колгоспу за 1965-1967 роки наявна інформація про укомплектування кадрами дитячих ясел та їх роботу.
Згідно інформації архівного відділу Золотоніської районної державної адміністрації Черкаської області від 05.06.2024 № 04-02/53 рішенням загальних зборів уповноважених членів колгоспу «Радянська Україна» с. Богдани (протокол № 1 від 04 лютого 1993 року) колективне господарство «Радянська Україна» перейменоване в колективне сільськогосподарське підприємство (КСП) «Богданівське» с. Богдани Золотоніського району Черкаської області.
Рішенням загальних зборів членів КСП «Богданівське» (протокол № 4 від 25 вересня 1999 року) КСП «Богданівське» реорганізоване у сільськогосподарське товариство з обмеженою відповідальністю «Богданівське».
За даними з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно від 21.06.2024 СТОВ «Богданівське» не має у власності дитячого садка (нежитлового приміщення) за адресою: вул. Закрайська б/н, с. Богдани Золотоніського району Черкаської області.
СТОВ «Богданівське» в листі від 12.06.2024 № 77 вказано, що право власності на дитячий садок по вул. Закрайській б/н, у с. Богдани Золотоніського району Черкаської області за СТОВ «Богданівське» не зареєстровано, гіравовстановлюючі документ на садок відсутні. Відповідно до ст. 31 Закону України «Про колективне сільськогосподарське підприємство» дитячий садок, як об`єкт соціальної сфери підлягає безоплатній передачі до комунальної власності. СТОВ «Богданівське» не заперечує щодо безоплатної передачі даного об`єкту у власність Гельмязівської сільської ради.
Статтею 31Закону України«Про колективнесільськогосподарське підприємство»визначено,що ліквідаціята реорганізація(злиття,приєднання,поділ,виділення,перетворення)підприємства провадятьсяза рішеннямзагальних зборів(зборівуповноважених)його членівабо зарішенням суду. У разі реорганізації підприємства паї його членам або їх спадкоємцям видаються правонаступниками цього підприємства за рахунок майна, яке було віднесене до складу пайового фонду підприємства на дату його реорганізації і передане на баланс правонаступникам.
При цьому об`єкти соціальної сфери, житлового фонду, у тому числі незавершеного будівництва, а також внутрішньогосподарські меліоративні системи підприємств, що не підлягали паюванню в процесі реорганізації цих підприємств та передані на баланс підприємств-правонаступників, підлягають безоплатній передачі до комунальної власності в порядку, встановленому Кабінетом Міністрів України.
Постановою Кабінету Міністрів України від 05 вересня 1996 року, № 1060 «Про поетапну передачу у комунальну власність об`єктів соціальної сфери, житлового фонду, сільськогосподарських, переробних та обслуговуючих підприємств, установ і організацій агропромислового комплексу, заснованих на колективній та інших формах недержавної власності», визначено умови такої передачі, згідно з якими починаючи з 1997 і до 2001 року проводиться безоплатне та поетапне передання у комунальну власність об`єктів соціальної сфери, житлового фонду разом з об`єктами інженерного забезпечення сільськогосподарських, переробних і обслуговуючих підприємств, установ і організацій агропромислового комплексу (за їх згодою), заснованих на колективній та інших формах недержавної власності, що знаходяться на їх балансі.
Відповідно до змісту абз. 2 п. 2 Постанови Кабінету Міністрів України від 05.09.1996 № 1060 передачі у комунальну власність підлягають дитячі дошкільні заклади, школи та інші заклади освіти, табори для відпочинку і оздоровлення дітей, об`єкти культури та аматорського спорту, приміщення будинків-інтернатів для престарілих та інвалідів, об`єкти охорони здоров`я і побуту.
Пунктом 3 Постанови Кабінету Міністрів України від 05.09.1996 № 1060 встановлено, що об`єкти соціальної сфери та житлового фонду разом з об`єктами інженерної інфраструктури підприємств, установ і організацій агропромислового комплексу, заснованих на колективній та інших формах недержавної власності, за рішенням загальних зборів членів підприємства чи зборів уповноважених колективних сільськогосподарських підприємств або за рішенням органів, уповноважених розпоряджатися майном підприємств інших форм недержавної власності, передаються безоплатно у комунальну власність відповідних адміністративно-територіальних одиниць (за згодою органів місцевого самоврядування).
За інформацієюГельмязівської сільськоїради від17.06.2024 № 1053/02-31 сільською радою прийняти у власність майно дитячого садка неможливо у зв`язку з відсутністю правовстановлюючих документів, враховуючи наведене, у виниклих правовідносинах, спір про право відсутній.
На даний час Богданівська сільська рада, на території якої знаходиться дитячий садочок (код ЄДРПОУ 34117527), перебуває на стадії припинення у зв`язку з децентралізацією та її приєднанням до Гельмязівської сільської ради.
Згідно зрішенням Гельмязівськоїсільської радиЗолотоніського районуЧеркаської областівід 11.12.2020№ 2-5/УШ«Про початокреорганізації ГІлешканівськоїсільської ради,Калениківської сільськоїради,Броварківської сільськоїради,Богданівської сільськоїради,Коврайської Другоїсільської радишляхом приєднаннядо Гельмязівськоїсільської радита правопершого ідругого підпису»Гельмязівська сільськарада єправонаступником всьогомайна,прав таобов`язків Богданівськоїсільської ради.Відповідно доп.,п.6,7ст.8Закону України«Про добровільнеоб`єднання територіальнихгромад» реорганізаціяюридичних осіб-сільських,селищних,міських радта їхніхвиконавчих комітетіву випадках,передбачених цимЗаконом,здійснюється безповідомлення пронеї органу,що здійснюєдержавну реєстрацію,а такожбез збираннявимог кредиторів,отримання їхньоїзгоди.Під часпроведення реорганізаціїюридичних осіб-сільських,селищних,міських радта їхніхвиконавчих комітетівповноваження зуправління справамитаких юридичнихосіб здійснюєсільський,селищний,міський голова,обраний об`єднаноютериторіальною громадою.
Таким чином Гельмязівська сільська рада (код ЄДРПОУ 26358880) є правонаступником прав та обов`язків Богданівської сільської ради.
Водночас будь-які правовстановлюючі документи на дитячий садочок в с. Богдани в Золотоніському відділку КП «ЧООБТІ» відсутні.
При цьому вказаний дитячий садочок при наявності правовстановлюючих документів повинен був бути переданий територіальній громаді с. Богдани за ст. 31 Закону України «Про колективне сільськогосподарське підприємство», однак дану норму виконати не можливо у зв`язку з тим, що дитячий садочок побудований в 1965 році колгоспом «Радянська Україна» (було перейменовано 04.02.1993 в КСП «Богданівське») без будь якої реєстрації документів. 25.09.1999 року у СТОВ «Богданівське» майно виведено поза баланс підприємства, бо не є його власністю.
Згідно з ч. 3 ст. 5 ЦК України (2003) якщо цивільні відносини виникли раніше і регулювалися актом цивільного законодавства, який втратив чинність, новий акт цивільного законодавства застосовується до прав та обов`язків, що виникли з моменту набрання ним чинності.
Відповідно до Прикінцевих та перехідних положень Цивільного Кодексу України від 16.01.2003 діючий Цивільний кодекс застосовується до цивільних відносин, що виникли після набрання ним чинності. Таким чином суд виходить з того, що до вказаних правовідносин повинно бути застосовано положення Цивільного Кодексу Української PCP.
Відповідно до ч. 1 ст. 137 ЦК УРСР майно, яке не має власника або власник якого невідомий (безхазяйне майно), надходить у власність держави за рішенням виконавчого комітету районної, міської Ради народних депутатів, винесеним за заявою фінансового органу.
Відповідно до ст. 60 Закону України «Про місцеве самоврядування» (в редакції станом на 21.05.1997) територіальним громадам сіл, селищ, міст, районів у містах належить право комунальної власності на рухоме і нерухоме майно, доходи місцевих бюджетів, інші кошти, землю, природні ресурси, підприємства, установи та організації, в тому числі банки, страхові товариства, а також пенсійні фонди, частку в майні підприємств, житловий фонд, нежитлові приміщення, заклади культури, освіти, спорту, охорони здоров`я, науки, соціального обслуговування та інше майно і майнові права, рухомі та нерухомі об`єкти, визначені відповідно до закону як об`єкти права комунальної власності, а також кошти, отримані від їх відчуження.
Отже, Богданівська сільська рада була державним органом, який уповноважений був взяти приміщення дитячого садочку на баланс, але вона не вчинила жодних дій для переходу його у власність держави, таким чином, майно не має власника.
Відповідно до ч. 3 та ч. 4 ст. 137 ЦК УРСР заява про визнання майна безхазяйним може бути подана не раніше як через один рік після прийняття майна на облік відповідним фінансовим органом або виконавчим комітетом селищної, сільської Ради народних депутатів. Порядок виявлення та обліку безхазяйного майна визначається Міністерством фінансів Української PCP.
На сьогодні Інструкція про порядок виявлення та обліку безхазяйного майна Мінфіну України від 17.12.1987 № 112, яка діяла на момент виникнення правовідносин у 1999 році, й момент коли майно садочку стало безхазяйним, втратила чинність 22.06.2004. За вказаною Інструкцією (п.1 та п. 2) 1. обов`язки по виявленню та обліку безхазяйного майна, а також вжиття заходів до його охорони покладались на фінансові органи, таке майно надходило у власність держави за рішенням виконавчого комітету районної (міської) Ради народних депутатів, винесеним за заявою фінансового органу.
Наказом Мінфіну України від 22.06.2004 № 417 „Про визнання такою, що втратила чинність, Інструкції Міністерства фінансів Української PCP від 17 грудня 1987 р. № 112 „Про порядок виявлення та обліку безхазяйного майна визначено, що Інструкція втратила чинність у зв`язку із прийняттям Цивільного кодексу України (435-15).
Оскільки законодавство, повноваження органів і процедура визнання майна безхазяйним змінились, з метою захисту економічних інтересів Держави вбачається за необхідне визнати майно дитячого садочку безхазяйним майном і передати його суб`єкту права комунальної власності на об`єкти соціально сфери Гельмязівській сільській раді у судовому порядку.
Відповідно до статті 131-1 Конституції України однією із функцій органів прокуратури України є представництво інтересів держави в суді у виключних випадках і в порядку, що визначені законом.
Відповідно до ч. 2 ст. 4 ЦПК України у випадках, встановлених законом, до суду можуть звертатися органи та особи, яким законом надано право звертатися до суду в інтересах інших осіб або державних чи суспільних інтересах.
Зі змісту ч. 4 ст. 56 ЦПК України випливає, що прокурор, який звертається до суду в інтересах держави, в позовній чи іншій заяві, скарзі обґрунтовує, в чому полягає порушення інтересів держави, необхідність їх захисту, визначені законом підстави для звернення до суду прокурора, а також зазначає орган, уповноважений державою здійснювати відповідні функції у спірних правовідносинах.
Згідно зі ст. 17 Закону України «Про виконання рішень та застосування практики Європейського суду з прав людини» суди застосовують при розгляді справ практику Європейського суду з прав людини як джерело права.
Вирішуючи питання про справедливу рівновагу між інтересами суспільства і конкретної фізичної чи юридичної особи, Європейський суд з прав людини у своєму рішенні у справі «Трегубенко проти України» від 02.11.2004 категорично ствердив, що «правильне застосування законодавства незаперечно становить «суспільний інтерес».
У виниклих правовідносинах зачіпаються інтереси значної кількості жителів Гельмязівської сільської ради у т.ч. дітей дошкільного віку на своєчасне та повне забезпечення належними умовами для проведення дозвілля.
У зв`язку з цим, звертаючись до суду із заявою про визнання приміщення дитячого садочку с. Богдани Золотоніського району безхазяйним майном прокурор, шляхом подачі даної позовної заяви, реалізує свої представницькі повноваження у сфері охорони майна власності територіальної громади та захисту конституційних прав територіальної громади визначених у розрізі змісту ст. 41 Конституції України, за якою кожен має право володіти, користуватися і розпоряджатися своєю власністю, громадяни для задоволення своїх потреб можуть користуватися об`єктами права комунальної власності відповідно до закону.
Відповідно до п. 5.6 постанови Верховного Суду у складі Касаційного господарського суду від 16.04.2019 у справі № 910/3486/18 зазначено, що представництво прокурором у суді законних інтересів держави здійснюється у разі, якщо захист цих інтересів не здійснює, або неналежним чином здійснює відповідний орган. При цьому, прокурор не зобов`язаний встановлювати причини, за яких позивач не здійснює захист своїх інтересів.
Водночас, протягом тривалого часу ні Богданівською, ні на даний час її правонаступником Гельмязівською сільською радою жодні заходи не вживаються, через обмежені фінансові можливості для сплати судового збору, що унеможливлює її звернення до суду з вказаним позовом.
Також слід зазначити, що звертаючись до суду з вказаним позовом, прокурор прагне не лише забезпечити правильне застосування законодавства України: Конституції України, як основного закону держави, Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні», але й ст.,ст. 18, 29, 33, 63 Закону України «Про освіту», ч.ч. 4, 5 ст. 16 Закону України «Про дошкільну освіту» - захистити інтереси дітей територіальної громади с. Новодмитрівка.
За таких обставин керівник Золотоніської окружної прокуратури звернувся до суду в інтересах держави в особі Гельмязівської сільської ради із заявою про визнання майна безхазяйним.
У судове засідання прокурор не прибув, проте скерував до суду заяву за вих. № 51-3300 вих-21 від 14.11.2024 року про розгляд справи за його відсутності, так як інші учасники справи направили до суду заяви про розгляд справи без їх участі, вимоги вказаної заяви про визнання майна безхазяйним підтримав повністю та просив їх задовольнити.
Представник Гельмязівської сільської ради в судове засідання не з`явився, однак скерував на адресу суду заяву за вих. № 1579/02031 від 27.09.2024 року, згідно з якою представник сільської ради заявлені прокурором вимоги підтримав та просив розгляд справи здійснювати за відсутності представника сільради.
Представник заінтересованої особи СТОВ «Богданівське» до суду не прибув, надав суду заяву від 30.09.2024 року за вих. № 107 про розгляд справи без його участі, не заперечує щодо задоволення вимог прокурора та передачі даного об`єкту у власність Гельмязівської сільської ради.
Враховуючи, що у справі достатньо матеріалів про права та інтереси сторін, суд розглядає дану цивільну справу за відсутності учасників справи.
Суд, вивчивши матеріали справи та дослідивши докази, вважає, що заява підлягає задоволенню з наступних підстав.
Відповідно до ст. 23 ЗУ «Про прокуратуру» представництво прокурором інтересів громадянина або держави в суді полягає у здійсненні процесуальних та інших дій, спрямованих на захист інтересів громадянина або держави, у випадках та порядку, встановлених законом. Прокурор здійснює представництво в суді законних інтересів держави у разі порушення або загрози порушення інтересів держави, якщо захист цих інтересів не здійснює або неналежним чином здійснює орган державної влади, орган місцевого самоврядування чи інший суб`єкт владних повноважень, до компетенції якого віднесені відповідні повноваження, а також у разі відсутності такого органу.
Згідно з ч. 3 ст. 5 ЦК України (2003) якщо цивільні відносини виникли раніше і регулювалися актом цивільного законодавства, який втратив чинність, новий акт цивільного законодавства застосовується до прав та обов`язків, що виникли з моменту набрання ним чинності.
Відповідно до Прикінцевих та перехідних положень Цивільного Кодексу України від 16.01.2003 діючий Цивільний кодекс застосовується до цивільних відносин, що виникли після набрання ним чинності. Таким чином суд виходить з того, що до вказаних правовідносин повинно бути застосовано положення Цивільного Кодексу Української PCP.
Відповідно до ч. 1 ст. 137 ЦК УРСР майно, яке не має власника або власник якого невідомий (безхазяйне майно), надходить у власність держави за рішенням виконавчого комітету районної, міської Ради народних депутатів, винесеним за заявою фінансового органу.
Відповідно до ст. 60 Закону України «Про місцеве самоврядування» (в редакції станом на 21.05.1997) територіальним громадам сіл, селищ, міст, районів у містах належить право комунальної власності на рухоме і нерухоме майно, доходи місцевих бюджетів, інші кошти, землю, природні ресурси, підприємства, установи та організації, в тому числі банки, страхові товариства, а також пенсійні фонди, частку в майні підприємств, житловий фонд, нежитлові приміщення, заклади культури, освіти, спорту, охорони здоров`я, науки, соціального обслуговування та інше майно і майнові права, рухомі та нерухомі об`єкти, визначені відповідно до закону як об`єкти права комунальної власності, а також кошти, отримані від їх відчуження.
Отже, Богданівська сільська рада була державним органом, який уповноважений був взяти приміщення дитячого садочку на баланс, але вона не вчинила жодних дій для переходу його у власність держави, таким чином, майно не має власника.
Враховуючи, що вказана сільська рада, яка на час виникнення зазначених правовідносин, була державним органом, який уповноважений взяти нерухоме майно на баланс, не вчинила жодних дій для переходу зазначеного майна у власність держави, а законодавство, повноваження органів та процедура визнання майна безхазяйним змінились, вбачається неможливість захисту інтересів держави іншим чином, а тому прокурор правомірно та у відповідності до ст. 23 ЗУ «Про прокуратуру» звернувся до суду із вказаною вище заявою.
Відповідно до повідомлення виконкому Гельмязівської сільської ради Золотоніського району Черкаської області від 29.03.2024 року за вих. № 632/02-31 об`єкт соціальної сфери - дитячий садочок, що розташований на території с. Богдани Золотоніського району Черкаської області не був переданий і не перебуває на балансі сільської ради. Рік побудови 1965, будівля побудована колективним господарством, орієнтовна площа 188.0 кв. м, правовстановлюючі документи відсутні.
За інформацією директора Комунального підприємства «Черкаське обласне об`єднане бюро технічної інвентаризації» від 25.04.2024 року за вих. № 14 на дитячий садочок за адресою: АДРЕСА_1 у відділку наявна інвентаризаційна справа.
Відповідно до інформації КП «ЧООБТІ» від 10.06.2024 № 17 згідно інвентаризаційної справи № 7 на дитячий садок, розташований за адресою: АДРЕСА_1 станом на 01.01.2013 право власності на нерухоме майно не зареєстровано. Технічна інвентаризація проводилась на підставі листа для виготовлення технічної документації об`єктів соціально-культурного призначення СТОВ «Богданівське» від 23.07.2001 року.
Відповідно до архівної довідки Державного архіву Черкаської області від 14.05.2024 № 167-р/05-08 у документах архівного фонду колгоспу «Радянська Україна» с. Богдани Золотоніського району - текстах протоколів засідань правління колгоспу за 1965-1967 роки наявна інформація про укомплектування кадрами дитячих ясел та їх роботу.
Згідно з інформацією архівного відділу Золотоніської районної державної адміністрації Черкаської області від 05.06.2024 № 04-02/53 рішенням загальних зборів уповноважених членів колгоспу «Радянська Україна» с. Богдани (протокол № 1 від 04 лютого 1993 року) колективне господарство «Радянська Україна» перейменоване в колективне сільськогосподарське підприємство (КСП) «Богданівське» с. Богдани Золотоніського району Черкаської області.
Рішенням загальних зборів членів КСП «Богданівське» (протокол № 4 від 25 вересня 1999 року) КСП «Богданівське» реорганізоване у сільськогосподарське товариство з обмеженою відповідальністю «Богданівське».
За даними з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно від 21.06.2024 СТОВ «Богданівське» не має у власності дитячого садка (нежитлового приміщення) за адресою: АДРЕСА_1 .
СТОВ «Богданівське» в листі від 12.06.2024 № 77 вказано, що право власності на дитячий садок по вул. Закрайській б/н, у с. Богдани Золотоніського району Черкаської області за СТОВ «Богданівське» не зареєстровано, правовстановлюючі документ на садок відсутні. Відповідно до ст. 31 Закону України «Про колективне сільськогосподарське підприємство» дитячий садок, як об`єкт соціальної сфери підлягає безоплатній передачі до комунальної власності. СТОВ «Богданівське» не заперечує щодо безоплатної передачі даного об`єкту у власність Гельмязівської сільської ради.
Відповідно до п.,п. 6, 7 ст. 8 Закону України «Про добровільне об`єднання територіальних громад» реорганізація юридичних осіб - сільських, селищних, міських рад та їхніх виконавчих комітетів у випадках, передбачених цим Законом, здійснюється без повідомлення про неї органу, що здійснює державну реєстрацію, а також без збирання вимог кредиторів, отримання їхньої згоди. Під час проведення реорганізації юридичних осіб - сільських, селищних, міських рад та їхніх виконавчих комітетів повноваження з управління справами таких юридичних осіб здійснює сільський, селищний, міський голова, обраний об`єднаною територіальною громадою.
Отже, Гельмязівська сільська рада є правонаступником прав та обов`язків Богданівської сільської ради.
Відповідно до Акту обстеження безхазяйного майна від 05.07.2022 року постійно діючою комісією Гельмязівської сільської ради було проведено обстеження приміщення безхазяйного нерухомого майна, яке знаходиться за адресою: АДРЕСА_1 , та встановлено, що даний об`єкт має загальну площу приміщень 193 кв. м, будівля цегляна, в аварійному стані, без вікон і без дверей, територія поросла кущами та бур`яном, замельна ділянка площею 0.50 га.
Згідно з оголошенням у газеті «Здлатокрай» № 29 від 21.07.2022 року виконком Гельмязівської сільської ради повідомляє, що розпочата процедура безхазяйним наступного майна: нежитлова будівля (колишній дитячий садочок) за адресою: АДРЕСА_1 . За наявності інформації щодо можливого власника вказаного майна або наявності у власника правовстановлюючих документів на майно сільрада просить звернутись до неї з метою зняття з обліку протягом року з дня опублікування цього оголошення
Відповідно до ст. 58 Конституції України - закони та інші нормативно-правові акти не мають зворотної дії в часі.
Відповідно до Прикінцевих та перехідних положень ЦК України, Цивільний кодекс України (2003) застосовується до цивільних відносин, що виникли після набрання ним чинності.
Отже, суд виходить з того, що до вказаних правовідносин слід застосувати положення Цивільного кодексу УРСР.
Відповідно до ч.,ч. 1,3 ст. 137 ЦК УРСР майно, яке не має власника або власник якого невідомий (безхазяйне майно), надходить у власність держави за рішенням виконавчого комітету районного, міської Ради народних депутатів, винесеним за заявою фінансового органу. Заява про визнання майна безхазяйним може бути подана не раніше як через один рік після прийняття майна на облік відповідним фінансовим органом або виконавчим комітетом селищної, сільської Ради народних депутатів.
Відповідно до ст. 3 ЦПК України у випадках, встановлених законом, до суду можуть звертатись органи та особи, яким надано право захищати права, свободи та інтереси інших осіб, або державні та суспільні інтереси.
Згідно із ст. 10 Закону України «Про місцеве самоврядування» сільські, селищні, міські ради є органами місцевого самоврядування, що представляють відповідні територіальні громади та здійснюють від їх імені та в їх інтересах функції і повноваження місцевого самоврядування, визначені Конституцією України, цим та іншими законами.
Отже, органом уповноваженим захищати інтереси держави у спірних правовідносинах є Гельмязівська сільська рада Золотоніського району з огляду на норми ст. 31 Закону України «Про колективне сільськогосподарське підприємство», ст. 60 Закону України «Про місцеве самоврядування» та ч.,ч. 1, 3 ст. 137 ЦК УРСР .
Водночас внаслідок бездіяльності Гельмязівської сільської ради майно, яке має використовуватися в освітніх цілях, руйнується, що відповідно до ст. 131-1 Конституції України покладає на органи прокуратури обов`язок здійснювати представництво інтересів держави в суді шляхом пред`явлення та підтримання даного позову.
Таким чином, у зазначеному випадку наявний як державний, так і суспільний інтерес.
Аналіз ч. 3 ст. 23 Закону України «Про прокуратуру» дає підстави стверджувати, що прокурор набуває право на представництво, якщо відповідний суб`єкт владних повноважень не здійснює захисту інтересів держави або здійснює його неналежно.
«Здійснення захисту неналежним чином» виявляється в активній поведінці (сукупності дій та рішень), спрямованій на захист інтересів держави, але яка є неналежною.
«Неналежність» захисту може бути оцінена з огляду на встановлений порядок захисту інтересів держави, який, серед іншого, включає досудове з`ясування обставин порушення інтересів держави, обрання способу їх захисту та ефективне здійснення процесуальних прав позивача.
Аналогічна позиція викладена в ухвалі Верховного Суду у справі №822/1169/17 від 19.07.2018.
Невизначеність правового статусу вказаного нерухомого майна, неврегульованість законодавства, відсутність повноважень органів, які мали б здійснювати облік безхазяйного майна та процедура визнання такого майна безхазяйним, не дає змоги використовувати його за призначенням чи органу місцевого самоврядування передати в користування чи самому користуватися з метою наповнення місцевого бюджету для забезпечення виконання власних та делегованих функцій.
Враховуючи, що на час розгляду справи в суді, як вже зазначалося вище не передбачений порядок передачі безхазяйного майна у власність держави, суд вважає, що є всі підстави визнати його безхазяйним та передати у власність територіальної громади в особі Гельмязівської сільської ради, яка відповідно до ст.,ст. 2, 10 Закону України «Про місцеве самоврядування» представляє територіальну громаду.
Керуючись ст. 14 Конституції України, ст. 5 ЦПК України, ст.ст. 137, 549, 555 ЦК Української РСР, ст.,ст. 212-215, 270, 272, 273 ЦПК України, -
ВИРІШИВ:
Заяву керівника Золотоніської окружної прокуратури, подану в інтересах Гельмязівської сільської ради Золотоніського району Черкаської області, заінтересована особа: Сільськогосподарське товариство з обмеженою відповідальністю «Богданівське» про визнання майна безхазяйним (в порядку ст. 137 ЦК Української РСР) задовольнити.
Визнати приміщення по АДРЕСА_1 , загальною площею 193.0 кв. м, безхазяйним майном та передати його у власність Гельмязівської територіальної громади Золотоніського району Черкаської області в особі Гельмязівської сільської ради Золотоніського району Черкаської області.
Рішення може бути оскаржене до Черкаського апеляційного суду протягом тридцяти днів з дня його проголошення.
Суддя: Середа Л.В.
Суд | Золотоніський міськрайонний суд Черкаської області |
Дата ухвалення рішення | 11.12.2024 |
Оприлюднено | 13.12.2024 |
Номер документу | 123682802 |
Судочинство | Цивільне |
Категорія | Справи окремого провадження Справи про передачу безхазяйної нерухомої речі у комунальну власність |
Цивільне
Золотоніський міськрайонний суд Черкаської області
Середа Л. В.
Цивільне
Золотоніський міськрайонний суд Черкаської області
Ватажок-Сташинська А. В.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні