Рішення
від 28.06.2024 по справі 921/158/24
ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ТЕРНОПІЛЬСЬКОЇ ОБЛАСТІ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

РІШЕННЯ

28 червня 2024 року м. ТернопільСправа № 921/158/24

Господарський суд Тернопільської області у складі судді Сидорук А.М.

за участі секретаря судового засідання: Шмир А.І.

розглянув матеріали справи

за позовом: Керівника Теребовлянської окружної прокуратури, вул. 22 січня, 14. м. Теребовля, Тернопільський район, Тернопільська область в інтересах держави в особі Державної екологічної інспекції у Тернопільській області, вул. Шашкевича, 3, м. Тернопіль, 46008

до відповідача: Комунального підприємства Теребовлянської міської ради "Теребовля", вул. Шевченка, буд. 16, м. Теребовля, Тернопільська область, 48101

про стягнення шкоди в сумі 32 954,66 грн

За участі представників:

Прокурор: Куліковська Лілія Богданівна

Позивача: Слив"юк Дарія Вадимівна

Відповідача: не з`явився.

Суть справи: Керівник Теребовлянської окружної прокуратури в особі Державної екологічної інспекції у Тернопільській області звернувся до Господарського суду Тернопільської області з позовною заявою в інтересах держави в особі Державної екологічної інспекції у Тернопільській області до Комунального підприємства Теребовлянської міської ради "Теребовля" про стягнення шкоди в сумі 32 954,66 грн, завданої порушенням законодавства про охорону навколишнього природного середовища.

Ухвалою Господарського суду Тернопільської області від 21.03.2024 прийнято позовну заяву до розгляду та відкрито провадження у справі №921/158/24 за правилами загального позовного провадження; призначено у справі підготовче засідання на 25 квітня 2024 року.

Позовні вимоги мотивовані тим, що внаслідок неналежного дотримання умов дозволу на спеціальне водокористування, відповідачем завдано збитків водним об`єктам внаслідок перевищення граничного обсягу скиду забруднюючих речовин у р. Гнізна.

Ухвалою суду від 25.04.2024 було відкладено у справі №921/158/24 підготовче засідання на 14 травня 2024 року об 15 год. 20 хв.; повторно запропоновано учасникам справи подати/надіслати суду: позивачу: відповідь на відзив (у разі отримання відзиву), оформлену згідно вимог ст. 166 ГПК України, разом із доказами, які підтверджують обставини, на яких вона ґрунтується, якщо такі докази не надані відповідачем, а також документи, що підтверджують надіслання (надання) відповіді на відзив і доданих до неї доказів відповідачу; заяви з процесуальних питань (при наявності); Відповідачу: відзив на позов, оформлений згідно вимог ст. 165 ГПК України, разом із доказами, які підтверджують обставини, на яких він ґрунтуються, якщо такі докази не надані позивачем, а також документи, що підтверджують надіслання (надання) відзиву і доданих до нього доказів позивачу, протягом 15 днів з дня вручення ухвали про відкриття провадження у справі; заяви з процесуальних питань (при наявності).

14.05.2024 на "Електронний суд" від Комунального підприємства Теребовлянської міської ради "Теребовля" надійшла заява про розгляд справи без участі /вх.№3834 від 14.05.2024/ та при її вирішенні покладається на думку суду.

Ухвалою суду від 24.05.2024, у зв`язку з перебуванням судді Сидорук А.М. у відпустці було відкладено у справі №921/158/24 підготовче засідання на 10 червня 2024 року.

Ухвалою суду від 10.06.2024 закрито підготовче провадження та призначено справу №921/158/24 до судового розгляду по суті на 28 червня 2024 року.

В судове засідання 28 червня 2024 року прибули прокурор та представник Державної екологічної інспекції у Тернопільській області, підтримали заявлений позов в повному обсязі з підстав, зазначених у позовній заяві та посилаючись на долучені до матеріалів справи докази.

Представник відповідача в судове засідання не з`явився, про дату та час розгляду справи був повідомлений належним чином, що підтверджується довідкою господарського суду Тернопільської області про доставку ухвали про призначення справи до судового розгляду по суті до електронного кабінету відповідача.

Заслухавши думку прокурора, представника позивача та враховуючи заяву відповідача б/н від 14.05.2024 /вх. №3834 від 14.05.2024/, суд дійшов висновку, що в матеріалах справи достатньо доказів для вирішення цієї справи по суті.

Під час розгляду справи судом заслухано позиції прокурора, представника позивача та досліджено докази, що містяться в матеріалах справи.

28 червня 2024 року справу розглянуто по суті та у відповідності до вимог ч. 6 ст. 233 ГПК України оголошено вступну та резолютивну частини рішення.

Розглянувши наявні у справі матеріали, заслухавши прокурора та представника позивача, господарський суд встановив:

Комунальне підприємство Комунальне підприємство Теребовлянської міської ради "Теребовля" здійснює спеціальне водокористування на підставі виданого 03.07.2020 Державним агентством водних ресурсів України Дозволу на спеціальне водокористування №41/ТП/49д-20, строком дії з 03.07.2020 по 003.07.2023, яким встановлено підприємству ліміти скидання забруднюючих речовин (гранично допустимі скиди (ГДС) та фактичні скиди речовин із зворотними (стічними) водами у поверхневі водні об`єкти (окремо для кожного водовипуску).

Згідно з Дозволом на спеціальне водокористування №41/ТП/49д-20 відповідач здійснює водовідведення у поверхневий водний об`єкт (виробничих та господарсько-побутових) в межах м. Теребовля, вул. Паркова (район "Центр"), Теребовлянський район Тернопільської області, басейн р. Серет, район річкового басейну Дністра.

Допустимий обсяг скиду дозволено у кількості 11.56 м куб/год, 96.38 тис. м куб/рік та фактичний обсяг скидання зворотних (стічних) вод 8.23 м куб. /год (згідно з розробленими нормативами ГДС).

Згідно з дозволом на спеціальне водокористування № 568/ТП/49д-19 підлягають нормуванню наступні речовини: азот амонійний, БСК-5, ХСК, завислі речовини, нафтопродукти, нітрати, нітрити, сульфати, фосфати, хлориди, залізо (загальне), АПАР.

Державною екологічною інспекцією у Тернопільській області на підставі наказу №58 від 26.02.2021 та направлення №79 від 26.02.2021 у період з 03 по 10 березня 2021 року проведено планову перевірку Комунального підприємства Теребовлянської міської ради "Теребовля" та складено Акт №8/013 від 10.03.2021 за результатом проведення планового заходу державного нагляду (контролю) щодо дотримання суб`єктом господарювання вимог законодавства у сфері охорони навколишнього природного середовища, раціонального використання, відтворення і охорони природних ресурсів.

Відповідно до Акту №8/013 від 10.03.2021 складеного за результатами перевірки інспекцією виявлено порушення вимог природоохоронного законодавства, зокрема підприємство: нормативів гранично допустимого скидання забруднюючих речовин не дотримується (пункт 3 ч.1 ст.44 Водного кодексу України).

Акт №8/013 підписаний керівником підприємства без будь-яких пояснень, зауважень чи заперечень.

17.03.2021 керівнику КП Теребовлянської міської ради "Теребовля" винесено припис за №1/2-1-11-2079, яким п. 1 та 2 підприємство зобов`язано: забезпечити дотримання нормативів гранично допустимого скидання забруднюючих речовин у водний об`єкт, дотримуватись умов дозволу та правил спеціального водокористування в частині скидання стічних вод з дотриманням нормативів ГДС з терміном виконання до 01.07.2021.

Окрім того, при проведенні вказаного заходу державного нагляду (контролю) відділом інструментально-лабораторного контролю Державної екологічної інспекції у Тернопільській області 10.03.2021 відібрано проби вод №9, результати вимірювань яких відображено у протоколі №09-03-21 вимірювань показників складу та властивостей проб вод від 18.03.2021.

В подальшому, Державною екологічною інспекцією у Тернопільській області на підставі наказу №177 від 25.05.2021 та направлення №198 від 25.05.2021 у період з 26 по 27 травня 2021 року проведено позапланову перевірку Комунального підприємства Теребовлянської міської ради "Теребовля" та складено Акт №15/013 від 27.05.2021 за результатом проведення планового заходу державного нагляду (контролю) щодо дотримання суб`єктом господарювання вимог законодавства у сфері охорони навколишнього природного середовища, раціонального використання, відтворення і охорони природних ресурсів, відповідно до якого встановлено, що раніше виданий припис від 17.03.2021 за №1/2-1-11-1079 не виконано, що є порушенням пункту ї) ст. 68 Закону України "Про охорону навколишнього природного середовища", ч. 1 ст. 11 Закону України "Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності".

З врахуванням цього, 31.05.2021 керівнику КП Теребовлянської міської ради "Теребовля" винесено повторний припис за №1/2-4-11-2167, яким п. 1 та 2 підприємство зобов`язано: речовин у водний об`єкт, дотримуватись умов дозволу та правил спеціального водокористування в частині скидання стічних вод з дотриманням нормативів ГДС з терміном виконання до 01.07.2021.

Державною екологічною інспекцією у Тернопільській області на підставі наказу №297 від 13.09.2021 та направлення №338 від 13.09.2021 у період з 14 по 15 вересня 2021 року проведено позапланову перевірку Комунального підприємства Теребовлянської міської ради "Теребовля" та складено Акт №24/013 від 15.09.2021 за результатом проведення планового заходу державного нагляду (контролю) щодо дотримання суб`єктом господарювання вимог законодавства у сфері охорони навколишнього природного середовища, раціонального використання, відтворення і охорони природних ресурсів, відповідно до якого встановлено, що раніше виданий припис від 31.05.2021 за № 1/2-4-11-2167 не виконано, що є порушенням пункту ї) ст. 68 Закону України "Про охорону навколишнього природного середовища", ч. 1 ст. 11 Закону України "Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності".

Підставою проведення вказаного заходу стало доручення Прем`єр-міністра України від 07.09.2021 №39200/1/1-21, листа Міністерства захисту довкілля та природних ресурсів України від 17.08.2021 №25/1-21/17626-21, доручення Державної екологічної інспекції України від 14.09.2021 №159 стосовно здійснення позапланових заходів державного нагляду (контролю) щодо дотримання вимог природоохоронного законодавства підприємствами забруднювачами водних ресурсів.

24.09.2021 керівнику КП Теребовлянської міської ради "Теребовля" винесено повторний припис за №1/2-1-11-3742, пунктами 1 та 2 якого зобов`язано підприємство забезпечити дотримання нормативів гранично допустимого скидання забруднюючих речовин у водний об`єкт, дотримуватись умов дозволу та правил спеціального водокористування в частині скидання стічних вод з дотриманням нормативів ГДС з терміном виконання до 12.11.2021.

Разом з тим, при проведенні вказаного заходу державного нагляду (контролю) відділом інструментально-лабораторного контролю Державної екологічної інспекції у Тернопільській області 14.09.2021 відібрано проби вод №36, результати вимірювань яких відображено у протоколі вимірювань показників складу та властивостей проб вод від 27.09.2021.

В подальшому, Державною екологічною інспекцією у Тернопільській області на підставі наказу №386 від 23.11.2021 та направлення №457 від 23.11.2021 у період з 23 по 24 листопада 2021 року проведено позапланову перевірку Комунального підприємства Теребовлянської міської ради "Теребовля" та складено Акт №39/014 від 24.11.2021 за результатом проведення планового заходу державного нагляду (контролю) щодо дотримання суб`єктом господарювання вимог законодавства у сфері охорони навколишнього природного середовища, раціонального використання, відтворення і охорони природних ресурсів, відповідно до якого встановлено, що раніше виданий припис №1/2-1-11-3742 від 24.09.2021не виконано, що є порушенням пункту ї) ст. 68 Закону України "Про охорону навколишнього природного середовища", ч. 1 ст. 11 Закону України "Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності".

30.11.2020 державним інспектором з охорони навколишнього природного середовища Тернопільської області Галицким С.В. складено протокол про адміністративне правопорушення №006375 про вчинення заст. керівника КП Теребовлянської міської ради "Теребовля" Скальським І.М. адміністративного правопорушення, відповідальність за яке передбачена ч.1 ст.188-5 КУпАП, оскільки ним допущено невиконання законних розпоряджень чи приписів, інших законних вимог посадових осіб органів, які здійснюють контроль у галузі охорони навколишнього природного середовища, а саме невиконання пунктів припису № 1/2-1-11-3742 від 24.09.2021, що є порушенням п. ї) ст. 68 Закону України "Про охорону навколишнього природного середовища".

За результатами розгляду протоколу про адміністративне правопорушення №006375, посадовою особою Державної екологічної інспекції у Тернопільській області винесено постанову №39 від 30.11.2021 про накладення адміністративного стягнення на заст. керівника КП Теребовлянської міської ради "Теребовля" ОСОБА_1 у розмірі 510 грн, які останнім сплачено згідно квитанції №1-1-05-3250 від 22.12.2021.

При проведенні вказаного заходу державного нагляду (контролю) відділом інструментально-лабораторного контролю Державної екологічної інспекції у Тернопільській області 23.11.2021 відібрано проби вод №67, результати вимірювань яких відображено у протоколі вимірювань показників складу та властивостей проб вод від 24.11.2021 та 29.11.2021.

30.11.2021 керівнику КП Теребовлянської міської ради "Теребовля" внесено повторний припис за № 1/2-1-11-4669, пунктом 1 якого зобов`язано підприємство дотримуватись умов дозволу та правил на спеціальне водокористування в частині дотримання нормативів гранично допустимого скидання забруднюючих речовин у водний об`єкт з терміном виконання до 20.05.2022.

Отже, Комунальне підприємство Теребовлянської міської ради "Теребовля" у 2021 році здійснювало спеціальне водокористування, у тому числі і шляхом скиду забруднюючих речовин із зворотними водами на підставі отриманих у встановленому порядку дозвільних документів.

Водночас Державною екологічною інспекцією у Тернопільській області неодноразово зафіксовано, що підприємством не дотримуються вимоги п.1 ч.1 ст.98, ст.70, п.3,6 ч.1 ст.44 Водного кодексу України в частині додержання умов скидання стічних вод у водний об`єкт та не дотримано встановлені нормативи ГДС.

З врахуванням наведеного, Державною екологічною інспекцією у Тернопільській області проведено розрахунок розміру відшкодування збитків, заподіяних державі комунальним підприємством Теребовлянської міської ради «Теребовля», розмір яких становить 40 954,66 гривень, копія якого разом із претензією від 09.06.2023 за №1/2-1-11-63 направлено на адресу підприємства.

Як зазначає позивач, згідно інформації ДЕІ №1-1-05-3250 від 22.12.2023 КП Теребовлянської міської ради "Теребовля" частково відшкодовано 8 000 грн. Водночас, невідшкодованими залишаються збитки в розмірі 32 954,66 грн.

Відповідно до п.3 ч.1 ст.131-1 Конституції України прокуратура здійснює представництво інтересів держави в суді у виключних випадках і в порядку, що визначені законом.

Повноваження прокурора з виконання покладених на нього функцій щодо представництва інтересів громадянина або держави в суді регулюється ст. 23 Закону України "Про прокуратуру", частиною 3 якої передбачено, що прокурор здійснює представництво в суді законних інтересів держави у разі порушення або загрози порушення інтересів держави, якщо захист цих інтересів не здійснює або неналежним чином здійснює орган державної влади, орган місцевого самоврядування чи інший суб`єкт владних повноважень, до компетенції якого віднесені відповідні повноваження, а також у разі відсутності такого органу. Наявність таких обставин обґрунтовується прокурором у порядку, передбаченому ч.4 цієї статті.

Частиною 3 статті 53 Господарського процесуального кодексу України передбачено, що у визначених законом випадках прокурор звертається до суду з позовною заявою, бере участь у розгляді справ за його позовами, а також може вступити за своєю ініціативою у справу, провадження у якій відкрито за позовом іншої особи, до початку розгляду справи по суті, подає апеляційну, касаційну скаргу, заяву про перегляд судового рішення за нововиявленими або виключними обставинами. Наявність таких обставин обґрунтовується прокурором у порядку, передбаченому частиною четвертою цієї статті, крім випадку, визначеного абзацом четвертим цієї частини. Наявність таких обставин обґрунтовується прокурором у порядку, передбаченому частиною четвертою цієї статті, крім випадку, визначеного абзацом четвертим цієї частини.

Відповідно до ч.4 ст.53 ГПК України прокурор, який звертається до суду в інтересах держави, в позовній чи іншій заяві, скарзі обґрунтовує: 1) в чому полягає порушення інтересів держави, 2) необхідність їх захисту, 3) визначені законом підстави для звернення до суду прокурора, а також зазначає орган, уповноважений державою здійснювати відповідні функції у спірних правовідносинах.

Великою Палатою Верховного Суду у постанові від 26.05.2020 у справі №912/2385/18 зазначено, що невжиття компетентним органом жодних заходів протягом розумного строку після того, як цьому органу стало відомо або повинно було стати відомо про можливе порушення інтересів держави, має кваліфікуватися як бездіяльність відповідного органу. Розумність строку визначається судом з урахуванням того, чи потребували інтереси держави невідкладного захисту (зокрема, через закінчення перебігу позовної давності чи можливість подальшого відчуження майна, яке незаконно вибуло із власності держави), а також таких чинників, як: значимість порушення інтересів держави, можливість настання невідворотних негативних наслідків через бездіяльність компетентного органу, наявність об`єктивних причин, що перешкоджали такому зверненню тощо.

Таким чином, прокурору достатньо дотриматися порядку, передбаченого статтею 23 Закону України "Про прокуратуру", і якщо компетентний орган протягом розумного строку після отримання повідомлення самостійно не звернувся до суду з позовом в інтересах держави, то це є достатнім аргументом для підтвердження судом підстав для представництва. Якщо прокурору відомі причини такого не звернення, він обов`язково повинен зазначити їх в обґрунтуванні підстав для представництва, яке міститься в позові. Але якщо з відповіді зазначеного органу на звернення прокурора такі причини з`ясувати неможливо чи такої відповіді взагалі не отримано, то це не є підставою вважати звернення прокурора необґрунтованим.

Як вказує прокурор, у даному випадку Державна екологічна інспекція у Тернопільській області була обізнана про порушення інтересів держави у зв`язку із збитками, заподіяними державі КП Теребовлянської міської ради "Теребовля" внаслідок забруднення р. Гнізна недостатньо очищеними зворотними водами у 2021 році, та порушення у зв`язку з цим інтересів держави.

Разом з тим, всупереч покладених законодавством повноважень, Державна екологічна інспекція у Тернопільській області у передбаченому законом порядку належних, своєчасних та ефективних заходів на захист та відновлення порушених інтересів держави не вживала.

Дотримуючись встановленої статтею 23 Закону України "Про прокуратуру" процедури попереднього (до звернення до суду) повідомлення відповідного суб`єкта владних повноважень, Тернопільською обласною прокуратурою листами від 14.12.2023 №54-3486вих-23 та від 17.01.2024 №54-146вих-24 (з посиланням на фактичні обставини й положення законодавства) проінформовано Державну екологічну інспекцію у Тернопільській області про наявні порушення інтересів держави та запропоновано територіальному органу державного нагляду (контролю) вирішити питання щодо звернення до суду з позовною заявою про стягнення збитків з КП ТМР "Теребовля" в судовому порядку.

Отже, прокурором була надана можливість компетентному органу відреагувати на порушення інтересів держави щодо відшкодування збитків завданих державі, зокрема, шляхом самостійного вчинення дій для відновлення порушених прав та інтересів держави.

Однак, відповідний позов до господарського суду Інспекцією щодо стягнення збитків, заподіяних державі КП ТМР "Теребовля" внаслідок скидання зворотних вод у водні об`єкти з перевищенням нормативів ГДС, не було подано. Причиною невжиття таких заходів Державною екологічною інспекцією у Тернопільській області вказано обмежене фінансування на сплату судового збору (листи №1-1-05-3250 від 22.12.2023, №361-24 від 25.01.2024).

Відповідно до висновків Великої Палати Верховного Суду, викладених у постанові від 26.05.2020 у справі №912/2385/18, бездіяльність компетентного органу (нездійснення захисту інтересів держави) означає, що компетентний орган знав або повинен був знати про порушення інтересів держави, мав повноваження для захисту, але не звертався до суду з відповідним позовом у розумний строк.

Враховуючи вищевикладене, а також нездійснення відповідним органом повноважень щодо захисту інтересів держави, його бездіяльність, суд вважає достатньо обґрунтованою зі сторони прокурора наявність підстав для представництва в суді інтересів держави відповідно до ст.23 Закону України "Про прокуратуру" шляхом звернення до суду в інтересах держави в особі Державної екологічної інспекції у Тернопільській області з позовом до Комунального підприємства Теребовлянської міської ради "Теребовля" про стягнення шкоди, заподіяної внаслідок порушення вимог природоохоронного законодавства.

Оцінивши подані докази та з`ясувавши фактичні обставини справи, дослідивши норми чинного законодавства, суд дійшов висновку, що позов підлягає до задоволення, виходячи з наступних міркувань.

Статтею 13 Конституції України унормовано, що земля, її надра, атмосферне повітря, водні та інші природні ресурси, які знаходяться в межах території України, природні ресурси її континентального шельфу, виключної (морської) економічної зони є об`єктами права власності Українського народу.

Відносини в галузі охорони навколишнього природного середовища України регулюються Законом України "Про охорону навколишнього природного середовища", земельним, водним, лісовим законодавством, законодавством про надра, про охорону атмосферного повітря, про охорону і використання рослинного і тваринного світу та іншим спеціальним законодавством.

Згідно з ч. ч. 1, 3 ст. 38 Закону України "Про охорону навколишнього природного середовища" використання природних ресурсів в Україні здійснюється в порядку загального і спеціального використання природних ресурсів. В порядку спеціального використання природних ресурсів громадянам, підприємствам, установам і організаціям надаються у володіння, користування або оренду природні ресурси на підставі спеціальних дозволів, зареєстрованих у встановленому порядку, за плату для здійснення виробничої та іншої діяльності, а у випадках, передбачених законодавством України, - на пільгових умовах.

Водні відносини в Україні регулюються Водним кодексом України (далі - ВК України), Законом України "Про охорону навколишнього природного середовища" та іншими актами законодавства.

Завданням водного законодавства є регулювання правових відносин з метою забезпечення збереження, науково обґрунтованого, раціонального використання вод для потреб населення і галузей економіки, відтворення водних ресурсів, охорони вод від забруднення, засмічення та вичерпання, запобігання шкідливим діям вод та ліквідації їх наслідків, поліпшення стану водних об`єктів, а також охорони прав підприємств, установ, організацій і громадян на водокористування (ст. 2 ВК України).

Відповідно до ст. 1 ВК України водокористуванням є використання вод (водних об`єктів) для задоволення потреб населення, промисловості, сільського господарства, транспорту та інших галузей господарства, включаючи право на забір води, скидання стічних вод та інші види використання вод (водних об`єктів); використання води - процес вилучення води для використання у виробництві з метою отримання продукції та для господарсько-питних потреб населення, а також без її вилучення для потреб гідроенергетики, рибництва, водного, повітряного транспорту та інших потреб.

Нормами ч. ч. 1, 2 ст. 48 ВК України передбачено, що спеціальне водокористування - це забір води з водних об`єктів із застосуванням споруд або технічних пристроїв, використання води та скидання забруднюючих речовин у водні об`єкти, включаючи забір води та скидання забруднюючих речовин із зворотними водами із застосуванням каналів. Спеціальне водокористування здійснюється юридичними і фізичними особами насамперед для задоволення питних потреб населення, а також для господарсько-побутових, лікувальних, оздоровчих, сільськогосподарських, промислових, транспортних, енергетичних, рибогосподарських (у тому числі для цілей аквакультури) та інших державних і громадських потреб.

Відповідно до ст. 49 Водного кодексу України спеціальне водокористування здійснюється на підставі дозволу.

Відповідно до п.3 ч.1 ст.44 Водного кодексу України водокористувачі зобов`язані дотримуватись встановлених нормативів гранично допустимого скидання забруднюючих речовин та встановлених лімітів забору води, лімітів використання води та лімітів скидання забруднюючих речовин, а також санітарних та інших вимог щодо впорядкування своєї території.

Як вже зазначалось вище, КП ТМР "Теребовля" отримано дозвіл на спеціальне водокористування №41/ТП/49д-20 з терміном дії з 03.07.2021 до 03.07.2023.

Згідно з дозволом на спеціальне водокористування, КП ТМР "Теребовля" здійснює водовідведення у поверхневий водний об`єкт (виробничих та господарсько - побутових) в межах м. Теребовля, вул. Паркова (район "Центр"), Теребовлянський район Тернопільської області, басейн р. Серет, район річкового басейну Дністра.

Допустимий облсяг скиду дозволено у кількості 11.56 м куб/год, 96.38 тис. м куб/рік та фактичний обсяг скидання зворотних (стічних) вод 8.23 м куб. /год (згідно з розробленими нормативами ГДС).

Згідно з дозволом на спеціальне водокористування №568/ТП/49д-19 підлягають нормуванню наступні речовини: азот амонійний, БСК-5, ХСК, завислі речовини, нафтопродукти, нітрати, нітрити, сульфати, фосфати, хлориди, залізо (загальне), АПАР.

Наявними матеріалами підтверджено, що КП ТМР "Теребовля" у 2021 році здійснювало спеціальне водокористування, у тому числі і шляхом скиду забруднюючих речовин із зворотними водами на підставі отриманих у встановленому порядку дозвільних документів.

Водночас, посадовими особами Державної екологічної інспекції зафіксовано, що підприємством не дотримуються вимоги пункту 1 ч. 1 ст. 98, ст. 70, п. 3 ч. 1 ст. 44 Водного кодексу України в частині додержання умов скидання стічних вод у водні об`єкти та недотримано встановлені нормативи ГДС.

Наказом Міністерства охорони навколишнього середовища України від 20.07.2009 №389 (із змінами та доповненнями), зареєстрованим в Міністерстві юстиції України 14.08.2009 за №767/16783, затверджено Методику розрахунку розмірів відшкодування збитків, заподіяних державі внаслідок порушення законодавства про охорону та раціональне використання водних ресурсів (надалі Методика №389).

Відповідно до пункту 2.1. Методики №389 наднормативними скидами забруднюючих речовин у водний об`єкт вважаються: скиди зі зворотними водами забруднюючих речовин з перевищенням встановлених нормативів ГДС, що підлягають нормуванню згідно із законодавством, або таких, що не підлягають нормуванню згідно із законодавством; скиди забруднюючих речовин внаслідок порушення регламенту санкціонованого скиду зворотних вод з перевищенням за окремими показниками нормативів регламенту; скиди забруднюючих речовин внаслідок аварійного скиду зворотних вод; самовільний скид зворотних вод без дозволу на спеціальне водокористування.

Пунктом 2.2 Методики №389 встановлено, що факт наднормативного скиду забруднюючих речовин у водний об`єкт зі зворотними водами встановлюється державними інспекторами за результатами інструментально-лабораторних методів контролю, документальної перевірки фізичних осіб, фізичних осіб - підприємців та юридичних осіб та розрахунковим методом.

За результатами вимірювань відділом інструментально-лабораторного контролю Державної екологічної інспекції у Тернопільській області відібраних 10.03.2021, 14.09.2021 та 23.11.2021, проб води (акти відбору проб №9,36, 67) встановлено перевищення наступних речовин при скиді з очисних споруд у р. Гнізна: ХСК, БСК-5, азот амонійний, нітрити, нітрати, фосфати, завислі речовини.

Згідно з п. 1.8. наказу Міністерства екології та природних ресурсів України від 16.03.2015 №78 "Про затвердження Порядку ведення державного обліку водокористування", зареєстрованої в Міністерстві юстиції України від 03.04.2015 за №382/26827, інформація, що міститься у Звіті, є первинними даними про водокористувача та його водогосподарську діяльність.

Пунктом 5.13. Наказу передбачено, що віднесення зворотних (стічних) вод до категорій "забруднених", "нормативно-очищених" і "нормативно-чистих" здійснюється на основі порівняння фактичної концентрації скинутих забруднюючих речовин із встановленими у дозволі на спеціальне водокористування ГДК для кожного водовипуску.

Так, відповідачем за період з 01.07.2021 по 31.12.2021 всього скинуто 24 450 тис. м куб. недостатньо очищених зворотних вод, що вказує на те, що КП ТМР "Теребовля" перевищено граничний обсяг скиду забруднюючих речовин у річку Гнізна.

Фактичні обставини стосовно наднормативного скиду (скид зі зворотними водами забруднюючих речовин з перевищенням встановлених нормативів ГДС) КП ТМР "Теребовля" забруднюючих речовин, визначених в розрахунках розміру заподіяних збитків у водний об`єкт зі зворотними водами у річку Іква, зокрема, випливають з актів перевірки від, дозволу на спеціальне водокористування №41/ТП/49д-20 з терміном дії з 03.07.2020 до 03.07.2023.

Стаття 66 Конституції України встановлює, що кожен зобов`язаний не заподіювати шкоду природі, культурній спадщині, відшкодовувати завдані ними збитки.

За змістом статей 68, 69 Закону України "Про охорону навколишнього природного середовища" порушення законодавства України про охорону навколишнього природного середовища тягне за собою встановлену цим Законом та іншим законодавством України дисциплінарну, адміністративну, цивільну і кримінальну відповідальність.

Підприємства, установи, організації та громадяни зобов`язані відшкодовувати шкоду, заподіяну ними внаслідок порушення законодавства про охорону навколишнього природного середовища, в порядку та розмірах, встановлених законодавством України. Шкода, заподіяна внаслідок порушення законодавства про охорону навколишнього природного середовища, підлягає компенсації в повному обсязі.

Відповідно до ч. 1 ст. 110 Водного кодексу України, порушення водного законодавства тягне за собою дисциплінарну, адміністративну, цивільно-правову або кримінальну відповідальність згідно з законодавством України.

Відповідно до ч. 3 ст. 110 Водного кодексу України відповідальність за порушення водного законодавства несуть особи, винні у забрудненні та засміченні вод; введенні в експлуатацію підприємств, комунальних та інших об`єктів без очисних споруд чи пристроїв належної потужності; 6) недотриманні умов дозволу або порушенні правил спеціального водокористування.

Згідно з ст. 111 Водного кодексу України, підприємства, установи, організації і громадяни України, іноземці та особи без громадянства, іноземні юридичні особи зобов`язані відшкодовувати збитки, завдані ними внаслідок порушення вимог водного законодавства в розмірах і порядку встановлених законодавством України.

Отже, чинним законодавством встановлено самостійні підстави для відшкодування збитків, заподіяних державі внаслідок порушення законодавства про охорону та раціональне використання водних ресурсів.

Відшкодування шкоди, заподіяної порушенням природоохоронного законодавства, за своєю правовою природою є відшкодування позадоговірної шкоди, тобто деліктною відповідальністю.

Водночас, у постанові Вищого господарського суду України від 14.10.2014 у справі №906/249/14 зазначено, що враховуючи вимоги статей 1166, 1172 Цивільного кодексу України, у спорі про відшкодування шкоди, заподіяної навколишньому природному середовищу, слід виходити з презумпції вини правопорушника.

Загальне положення про цивільно-правову відповідальність за завдання позадоговірної шкоди передбачено у статті 1166 Цивільного кодексу України, відповідно до якої майнова шкода, завдана неправомірними рішеннями, діями чи бездіяльністю особистим немайновим правам фізичної або юридичної особи, а також шкода, завдана майну фізичної або юридичної особи, відшкодовується в повному обсязі особою, яка її завдала.

Підставою деліктної відповідальності є протиправне шкідливе винне діяння особи, яка завдала шкоду. Для відшкодування завданої шкоди необхідно довести такі факти як неправомірність поведінки особи; вина завдавача шкоди; наявність шкоди; причинний зв`язок між протиправною поведінкою та заподіяною шкодою.

Відсутність одного з елементів складу цивільного правопорушення, які утворюють склад цивільного правопорушення, звільняє боржника від відповідальності за заподіяну шкоду, оскільки його поведінка не може бути кваліфікована як правопорушення.

Зібрані у справі докази (акти перевірки, акти відбору проб, результати вимірювань, приписи, матеріали справ про адміністративне правопорушення, дозвіл на спеціальне водокористування) свідчать про порушення Комунальним підприємством Теребовлянської міської ради "Теребовля" природоохоронного законодавства, що зафіксовано в акті перевірки, що в свою чергу надає можливість притягнення відповідача до відповідальності у відповідності до ст. 1166 ЦК України.

Згідно з 1.2 Методики розрахунку розміру відшкодування збитків, заподіяних державі внаслідок порушення законодавства про охорону та раціональне використання водних ресурсів (далі - Методика), затверджено наказом Міністерства охорони навколишнього природного середовища України №389 від 20.07.2009 (з наступними змінами), зареєстровано в Міністерстві юстиції України 14.08.2009 за №767/16783, остання встановлює порядок визначення розмірів відшкодування збитків, заподіяних державі внаслідок порушення законодавства про охорону та раціональне використання водних ресурсів, у разі: забруднення водних об`єктів, у тому числі пов`язаного із наднормативними скидами у водний об`єкт забруднюючих речовин та фізико-хімічних показників (далі - забруднюючі речовини) із зворотними водами або забруднюючих речовин у чистому вигляді, у складі сировини, продукції чи відходів, крім випадків забруднення територіальних і внутрішніх морських вод та виключної морської економічної зони України із суден, кораблів та інших плавучих засобів; забору, використання води та скиду забруднюючих речовин із зворотними водами у разі перевищення лімітів забору води, лімітів використання води, лімітів скидання забруднюючих речовин та нормативів гранично допустимого скидання забруднюючих речовин, встановлених у дозволі на спеціальне водокористування.

Розрахунок розмірів відшкодування збитків, заподіяних водним об`єктам (крім морських вод) внаслідок скидів забруднюючих речовин зі зворотними водами з перевищенням встановленого нормативу ГДС здійснюється за формулою, зазначеною у п.7.1. Методики.

Згідно доданих до позовної заяви Розрахунків розміру відшкодування збитків, заподіяних державі КП ТМР "Теребовля" 9код ЄДРПОУ 36023766) внаслідок порушення законодавства про охорону та раціональне використання водних ресурсів: скидів зі зворотними водами, забруднюючих речовин з перевищенням встановлених нормативів ГДС, що підлягають нормуванню згідно із законодавством (випуск №1 по вул. Парковій), проведених Державною екологічною інспекцією у Тернопільській області згідно "Методики розрахунку розмірів відшкодування збитків, заподіяних державі внаслідок порушення законодавства про охорону та раціональне використання водних ресурсів", затвердженої Наказом Міністерства охорони навколишнього природного середовища України від 20.07.2009 №389, визначено розмір збитків в сумі 32 954,66 грн (з врахуванням часткової оплати).

Статтею 13 Господарського процесуального кодексу України передбачено, що судочинство у господарських судах здійснюється на засадах змагальності сторін. Кожна сторона повинна довести обставини, які мають значення для справи і на які вона посилається як на підставу своїх вимог або заперечень, крім випадків, встановлених законом. Кожна сторона несе ризик настання наслідків, пов`язаних з вчиненням чи невчиненням нею процесуальних дій.

За змістом ч.1 ст.14 ГПК України суд розглядає справу не інакше як, зокрема, на підставі доказів поданих учасниками справи або витребуваних судом у передбачених цим Кодексом випадках.

Відповідно до статті 73 ГПК України доказами є будь-які дані, на підставі яких суд встановлює наявність або відсутність обставин (фактів), що обґрунтовують вимоги і заперечення учасників справи, та інших обставин, які мають значення для вирішення справи. Ці дані встановлюються такими засобами: 1) письмовими, речовими і електронними доказами; 2) висновками експертів; 3) показаннями свідків.

Частинами 1-3 ст. 80 ГПК України передбачено, що учасники справи подають докази у справі безпосередньо до суду. Позивач, особи, яким законом надано право звертатися до суду в інтересах інших осіб, повинні подати докази разом з поданням позовної заяви. Відповідач, третя особа, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору, повинні подати суду докази разом з поданням відзиву або письмових пояснень третьої особи.

Статтею 86 ГПК України передбачено, що суд оцінює докази за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на всебічному, повному, об`єктивному та безпосередньому дослідженні наявних у справі доказів. Жодні докази не мають для суду заздалегідь встановленої сили. Суд оцінює належність, допустимість, достовірність кожного доказу окремо, а також вірогідність і взаємний зв`язок доказів у їх сукупності.

Дослідивши наявні в матеріалах справи докази, суд дійшов висновку, що факт перевищення Комунальним підприємством Теребовлянської міської ради "Теребовля" показників гранично допустимого скидання стічних вод у водний об`єкт - річку Гнізна неодноразово підтверджено. У діях Комунального підприємства Теребовлянської міської ради "Теребовля" наявні усі елементи складу цивільного правопорушення, а саме: протиправна поведінка підприємства, що виражається у недотриманні умов ГДС при скиданні стічних вод; безпосередній причинний зв`язок між шкодою і протиправною поведінкою підприємства, оскільки шкода виступає об`єктивним наслідком поведінки підприємства через недотримання природоохоронного законодавства; вина підприємства полягає у недотриманні умов ГДС при скиданні стічних вод у р. Гнізна.

Наведене підтверджується долученими до матеріалів справи доказами, зокрема: актами перевірок, актами відбору проб, результатами вимірювань, приписами, матеріалами справ про адміністративне правопорушення, що в свою чергу надає можливість притягнення підприємства до відповідальності у відповідності до ст.1166 Цивільного кодексу України.

Таким чином, суд дійшов висновку про задоволення позову та стягнення з Комунального підприємства Теребовлянської міської ради "Теребовля" в користь держави збитків, заподіяних внаслідок порушення вимог природоохоронного законодавства в сумі 32 954,66 грн.

Судовий збір покладається на відповідача відповідно до ст. 129 Господарського процесуального кодексу України.

Керуючись ст.ст. 13, 20, 73, 74, 79, 86, 129, 233, 236-238, 240, 241 Господарського процесуального кодексу України, господарський суд

ВИРІШИВ:

1. Позов задовольнити.

2. Стягнути з Комунального підприємства Теребовлянської міської ради "Теребовля" (вул. Шевченка, буд. 16, м. Теребовля, Тернопільська область, код ЄДРПОУ 36023766) в користь держави в особі Державної екологічної інспекції у Тернопільській області (вул. Шашкевича, 3, м. Тернопіль, код 37977693) - 32 954 (тридцять дві тисячі дев`ятсот п`ятдесят чотири) грн 66 коп. збитків, заподіяних внаслідок порушення вимог природоохоронного законодавства, які перерахувати на рахунок: ГУК у Тернопільській області/тг м. Теребовля/24062100, код отримувача: 37977599, банк отримувача: Казначейство України (ЕАП), номер рахунку (ІВАN): UA338999980333119331000019685, код класифікації і доходів бюджету: 24062100, найменування коду: грошові стягнення за шкоду, заподіяну порушенням законодавства про охорону навколишнього природного середовища.

3. Стягнути з Комунального підприємства Теребовлянської міської ради "Теребовля" (вул. Шевченка, буд. 16, м. Теребовля, Тернопільська область, код ЄДРПОУ 36023766) на користь одержувача Тернопільська обласна прокуратура (вул. Листопадова, 4, м. Тернопіль, код ЄДРПОУ 02910098) р/р UA498201720343190002000004091 в ДКСУ м. Київ, МФО 820172) - 3 028 (три тисячі двадцять) грн 00 коп. витрат, пов`язаних зі сплатою судового збору.

Відповідні накази видати після набрання судовим рішенням законної сили.

4. Рішення може бути оскаржене до Західного апеляційного господарського суду протягом двадцяти днів з дня складання повного тексту рішення відповідно до ст.ст. 256, 257 ГПК України.

Повний текст рішення складено 02.07.2024.

Суддя А.М. Сидорук

СудГосподарський суд Тернопільської області
Дата ухвалення рішення28.06.2024
Оприлюднено04.07.2024
Номер документу120119686
СудочинствоГосподарське
КатегоріяІнші справи

Судовий реєстр по справі —921/158/24

Судовий наказ від 08.08.2024

Господарське

Господарський суд Тернопільської області

Сидорук А.М.

Судовий наказ від 08.08.2024

Господарське

Господарський суд Тернопільської області

Сидорук А.М.

Рішення від 28.06.2024

Господарське

Господарський суд Тернопільської області

Сидорук А.М.

Рішення від 28.06.2024

Господарське

Господарський суд Тернопільської області

Сидорук А.М.

Ухвала від 10.06.2024

Господарське

Господарський суд Тернопільської області

Сидорук А.М.

Ухвала від 24.05.2024

Господарське

Господарський суд Тернопільської області

Сидорук А.М.

Ухвала від 25.04.2024

Господарське

Господарський суд Тернопільської області

Сидорук А.М.

Ухвала від 21.03.2024

Господарське

Господарський суд Тернопільської області

Сидорук А.М.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні