ТРЕТІЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
П О С Т А Н О В А
і м е н е м У к р а ї н и
02 липня 2024 року м. Дніпросправа № 160/26050/23
Третій апеляційний адміністративний суд
у складі колегії суддів: головуючого - судді Кругового О.О. (доповідач),
суддів: Баранник Н.П., Шлай А.В.,
за участю секретаря судового засідання Темченко Є.П.
за участю представника позивача: Сімейка А.М.
розглянувши у відкритому судовому засіданні в режимі відеоконференції в місті Дніпрі апеляційну скаргу ОСОБА_1
на рішення Дніпропетровського окружного адміністративного суду від 15.02.2024, (суддя суду першої інстанції ОСОБА_2 ), прийняте у відкритому судовому засіданні в місті Дніпрі, в адміністративній справі №160/26050/23 за позовом ОСОБА_1 до Військової частини НОМЕР_1 , Головного управління Національної гвардії України про визнання протиправною бездіяльності ,
У С Т А Н О В И В :
10.10.2023 ОСОБА_1 звернулась до суду з адміністративним позовом, в якому просила:
- визнати протиправною бездіяльність військової частини НОМЕР_1 , яка полягає в порушенні процедури розгляду заяв ОСОБА_1 про виплату їй одноразової грошової допомоги, передбаченої п. 2 постанови КМУ №168 у зв`язку із загибеллю її чоловіка ОСОБА_3 ;
- зобов`язати Головне управління Національної гвардії України на підставі приписів, встановлених п.6 Порядку №484 прийняти рішення про призначення ОСОБА_1 одноразової грошової допомоги в розмірі 15000000 грн. та одразу після надходження коштів з державного бюджету для здійснення виплат одноразових грошових допомог здійснити переказ 15000000 грн. на реєстраційний рахунок військової частини НОМЕР_1 в установах Державної казначейської служби України для виплати ОГД ОСОБА_1 ;
- зобов`язати військову частину НОМЕР_1 на підставі приписів встановлених п.7 Порядку №484 видати наказ про виплату ОСОБА_1 , одноразових грошової допомоги та здійснити перерахування коштів одноразової грошової допомоги в розмірі 15000000 грн. на рахунок позивачки в установі банку державного сектору, зазначений у заяві про виплату одноразової грошової допомоги.
В обґрунтування адміністративного позову позивач зазначає, що у зв`язку із загибеллю ОСОБА_3 , вона 08.08.2022р. вперше звернулася до командира військової частини НОМЕР_1 Національної Гвардії України із заявою про виплату одноразової грошової допомоги, передбаченої п.2 постанови КМ України від 28.02.2022р. №168. 22.12.2022р., зважаючи на не отримання відповіді на заяву від 08.08.2022р., ОСОБА_1 повторно звернулася до командира військової частини НОМЕР_1 Національної Гвардії України із заявою про виплату одноразової грошової допомоги, передбаченої п.2 постанови КМУ від 28.02.2022р. №168. Протягом періоду часу з 22.12.2022 року по 04.07.2023 року заяви ОСОБА_1 про виплату одноразової грошової допомоги командуванням військової частини НОМЕР_1 Національної Гвардії України розглянуті не були, що свідчить про недбалість та недобросовісну поведінку державного органу в особі командування в/ч НОМЕР_1 НГ України.
Дніпропетровський окружний адміністративний суд рішенням від 15.02.2024 позовні вимоги задовольнив частково. Визнав протиправною безвільність Військової частини НОМЕР_1 (код ЄДРПОУ НОМЕР_2 , АДРЕСА_1 ) щодо розгляду заяв ОСОБА_1 (РНОКПП НОМЕР_3 , АДРЕСА_2 ) від 08.08.2022р. та від 22.12.2022р. Зобов`язав Військову частину НОМЕР_1 (код ЄДРПОУ НОМЕР_2 , АДРЕСА_1 ) розглянути заяви ОСОБА_1 (РНОКПП НОМЕР_3 , АДРЕСА_2 ) від 08.08.2022р. та від 22.12.2022р. В задоволенні інших вимог відмовив.
Не погодившись з рішенням суду першої інстанції позивач звернувся з апеляційною скаргою, в якій посилаючись на порушення судом вимог норм матеріального та процесуального права просить рішення суду скасувати та прийняти нову постанову про задоволення позовних вимог.
Апеляційна скарга обґрунтована тим, що суд першої інстанції допустив порушення вимог норм процесуального права задовольнивши позовні вимоги, які не заявлялися позивачем. Позивач зазначає, що оскільки державний орган військова частина № НОМЕР_1 в порушення приписів п. 5 Порядку №484 після отримання заяви позивача в 10-ти денний строк не подала головному органу військового управління національній гвардії України висновок щодо можливості виплати ОГД, не проінформувала позивача про надання не сіх документів, необхідних для виплати ОГД, то саме відповідачі повинні спільно нести тягар відповідальності за протиправну бездіяльність. Належним способом захисту порушених прав позивача є зобов`язання відповідачів прийняти наказ про виплату ОГД, зобов`язати здійснити переказ коштів на розрахунковий рахунок В/ч для виплати коштів позивачеві.
Від позивача надійшло клопотання про долучення до матеріалів справи копії листа від 14.03.2024 №40/17/13-2837. Також, позивачем зазначено, що вказаний лист підтверджує той факт, що позивачем надано до відповідача повний та належний пакет документів для призначення ОГД, відтак відповідачів необхідно зобов`язати призначити та перерахувати відповідні кошти.
Колегія суддів порадившись місці вирішила копію листа долучити до матеріалів справи, оцінку наданому документу та поясненням позивача надати під за наслідками розгляду справи.
Дослідивши матеріали справи та доводи апеляційної скарги, перевіривши правильність застосування судом першої інстанції при прийнятті оскаржуваного судового рішення норм матеріального та процесуального права, колегія суддів вважає, що апеляційна скарга не підлягає задоволенню з наступних підстав.
Судом встановлено та матеріалами справи підтверджено, що згідно зі Свідоцтвом про шлюб серії НОМЕР_4 від 05.07.2022р., 17.06.2022 року між ОСОБА_3 та ОСОБА_4 зареєстровано шлюб, про що 05.07.2022р. складено відповідний актовий запис №649. Прізвище після державної реєстрації шлюбу ОСОБА_5 .
Згідно зі Свідоцтвом про смерть серії НОМЕР_5 від 19.07.2022 року, ОСОБА_3 помер ІНФОРМАЦІЯ_1 , про що 19.07.2022 року складено відповідний актовий запис №1192. Місце смерті Україна, Харківська область, Дергачівський район, село Дементіївка.
08.08.2022 року ОСОБА_1 подана до командира В/Ч НОМЕР_1 заяву з проханням виплатити одноразової грошової допомоги відповідно до пункту 2 постанови КМ України від 28.02.2022 №168, у зв`язку із загибеллю її чоловіка, головного сержанта взводу, ОСОБА_3 під час дії воєнного стану.
До заяви додано:
копія паспорта та довідку про реєстрацію місця проживання;
копія ІПН;
копія свідоцтва про шлюб;
копія свідоцтва про смерть військовослужбовця;
акти Н1, Н5, що свідчить про причини та обставини загибелі військовослужбовця під час дії військового стану;
постанова військово-лікарської комісії щодо встановлення причинного зв`язку загибелі військовослужбовця під час воєнного стану.
Також в заяві вказано про обізнаність щодо інших членів сім`ї загиблого: мати та батько.
26.09.2022 року комісією, яка призначена наказом начальника ІНФОРМАЦІЯ_2 від 13.09.2022 року №306, складено Акт розслідування нещасного випадку (у тому числі поранення) що стався 28 червня 2022 року близько 19 год. 00 хв., згідно якого (п.7) зазначено, що старший сержант ОСОБА_3 , ІНФОРМАЦІЯ_3 . Призваний на військову службу 24.02.2022 за призовом під час мобілізації відповідно до Указу Президента України від 24.02.2022 №69/22 Про загальну мобілізацію та призначений на посаду розвідника снайпера (2-ої категорії) 3-го взводу розвідки спеціального призначення роти розвідки спеціального призначення військової частини НОМЕР_1 ІНФОРМАЦІЯ_4 . Стаж служби (станом на 28.06.2022) в підрозділах системи МВС: загальний 00 років 04 місяця 05 днів, в підрозділі за посадою 00 років 04 місяці 05 днів. Проходження медоглядів: попереднього не проходив, періодичного не проходив. Час проходження інструктажів: вступного 24.02.2022, первинного 24.02.2022.
Відомості щодо проведення інструктажів з охорони праці, навчання та перевірки знань на професію чи видом роботи, під час виконання якої стався нещасний випадок відсутні, у зв`язку із їх знищенням внаслідок ворожих артилерійських обстрілів військами російської федерації будівель та приміщень військової частини НОМЕР_1 .
Наслідки нещасного випадку: Смерть. Крововтрата. Осколкові поранення тулуба. Вибухова травма. (Лікарське свідоцтво про смерть від 30.06.2022 №12-17/297-окл/22 видано Комунальним закладом охорони здоров`я Харківське обласне бюро судово-медичної експертизи м.Харків.
Також, в акті зазначені відомості щодо батьків та дружини, а саме:
ОСОБА_6 батько, на території що окупована;
ОСОБА_7 мати, на території що окупована;
ОСОБА_1 , ІНФОРМАЦІЯ_5 дружина, не працює.
Згідно з висновком Акту №130/22 (155/22) про нещасний випадок (у тому числі поранення) старший сержант ОСОБА_3 , який затверджений начальником ІНФОРМАЦІЯ_2 26.09.2022, нещасний випадок (у тому числі поранення) зі старшим сержантом ОСОБА_3 стався в період проходження служби при виконанні службових обов`язків.
Згідно із Свідоцтвом про народження серії НОМЕР_6 від 18.10.2022р., ІНФОРМАЦІЯ_6 народилася ОСОБА_8 . Батько ОСОБА_3 , мати ОСОБА_1 .
Постановою №53 медичної (військово-лікарської) комісії ДУ Територіальне медичне об`єднання МВС України по Харківській області встановлено, що травма: Вибухова травма (28.06.2022): множинні осколкові поранення тулуба, голови та кінцівок з руйнуванням мозку; з розтрощенням кісток скелету та внутрішніх органів, що призвела до смерті (28.06.2022), ТАК, пов`язана із захистом Батьківщини. Підстава: протокол засідання М9ВЛ)К від 02.12.2022 №53.
22.12.2022 року ОСОБА_1 подана до командира В/Ч НОМЕР_1 заяву з проханням виплатити одноразову грошову допомогу відповідно до пункту 2 постанови КМ України від 28.02.2022 №168, у зв`язку із загибеллю її чоловіка, старшого сержанта взводу, ОСОБА_3 під час дії воєнного стану. До заяви додано:
копія паспорта та довідку про реєстрацію місця проживання;
копія ІПН;
копія Свідоцтва про народження дитини;
копія свідоцтва про шлюб;
копія свідоцтва про смерть військовослужбовця;
акти Н1, Н5, що свідчить про причини та обставини загибелі військовослужбовця під час дії військового стану;
постанова військово-лікарської комісії щодо встановлення причинного зв`язку загибелі військовослужбовця під час воєнного стану.
Також в заяві вказано про обізнаність щодо інших членів сім`ї загиблого: батько ОСОБА_6 ; мати ОСОБА_7 ; донька ОСОБА_8 .
Відповідей на заяви позивача матеріали справи не містять. Позивач зазначає, що відповідей на заяви вона не отримувала.
Вважаючи бездіяльність військової частини НОМЕР_1 Національної Гвардії України щодо поданих заяв протиправною, позивач звернулася до суду з даним позовом.
Вирішуючи спір між сторонами та задовольняючи позовні вимоги частково суд першої інстанції виходив з того, що Військовою частиною допущено протиправну бездіяльність, а саме: не розглянуто заяви позивача про призначення ОГД, відтак суд дійшов висновку, що належним способом захисту порушеного права позивача є зобов`язання розглянути заяви.
Колегія судів погоджується з такими висновками суду першої інстанції з огляду на наступне.
Положеннями Закону України Про військовий обов`язок та військову службу №2232-XII (далі - Закон №2232-XII) здійснюється правове регулювання відносин між державою і громадянами України у зв`язку з виконанням ними конституційного обов`язку щодо захисту Вітчизни, незалежності та територіальної цілісності України.
Згідно з ч.1, 2 ст.1 Закону №2232-ХІІ захист Вітчизни, незалежності та територіальної цілісності України є конституційним обов`язком громадян України.
Військовий обов`язок установлюється з метою підготовки громадян України до захисту Вітчизни, забезпечення особовим складом Збройних Сил України, інших утворених відповідно до законів України військових формувань, а також правоохоронних органів спеціального призначення (далі - Збройні Сили України та інші військові формування), посади в яких комплектуються військовослужбовцями.
Указом Президента України від 24.02.2022 №64/2022 Про введення воєнного стану в Україні (затвердженим Законом України від 24.02.2022 №2102-ІХ), введено в Україні воєнний стан із 05 год. 30 хв. 24.02.2022 строком на 30 діб.
На момент розгляду адміністративної справи строк дії воєнного стану в Україні продовжено.
Згідно з частиною 1 статті 16-1 Закону України Про соціальний і правовий захист військовослужбовців та членів їх сімей (далі Закон №2011-XII), у випадках, зазначених у підпунктах 1-3 пункту 2 статті 16 цього Закону, право на призначення та отримання одноразової грошової допомоги мають члени сім`ї, батьки та утриманці загиблого (померлого) військовослужбовця, військовозобов`язаного або резервіста.
Підпунктом 1 пункту 2 статті 16 Закону №2011-XII визначено, що одноразова грошова допомога призначається і виплачується у разі загибелі (смерті) військовослужбовця під час виконання ним обов`язків військової служби або внаслідок захворювання, пов`язаного з виконанням ним обов`язків військової служби, або смерті особи, звільненої з військової служби, протягом року після звільнення її з військової служби, якщо смерть настала внаслідок поранення, контузії, каліцтва, захворювання, пов`язаних з виконанням обов`язків військової служби.
Пунктом 2 постанови Кабінету Міністрів України від 28 лютого 2022 року №168 Питання деяких виплат військовослужбовцям, особам рядового і начальницького складу, поліцейським та їх сім`ям під час дії воєнного стану (далі - Постанова 168, в редакції на дату загибелі військовослужбовця ОСОБА_3 ) було установлено, що сім`ям загиблих осіб, зазначених у пункті 1 цієї постанови, виплачується одноразова грошова допомога в розмірі 15 000 000 гривень, яка розподіляється рівними частками на всіх отримувачів, передбачених у статті 16-1 Закону України Про соціальний і правовий захист військовослужбовців та членів їх сімей.
Особи, які мають право на отримання одноразової грошової допомоги, передбаченої цією постановою, можуть реалізувати це право з дня його виникнення. Днем виникнення такого права є дата загибелі особи, зазначеної у пункті 1 цієї постанови, в період дії воєнного стану, що зазначена у свідоцтві про смерть.
В подальшому, наказом Міністерства внутрішніх справ України від 09.08.2022р. №484 затверджено Порядок та умови виплати одноразової грошової допомоги, установленої пунктом 2 постанови Кабінету Міністрів України від 28 лютого 2022 року № 168 Питання деяких виплат військовослужбовцям, особам рядового і начальницького складу, поліцейським та їх сім`ям під час дії воєнного стану в Національній гвардії України (далі Порядок №484).
Пунктом 3 наказу Міністерства внутрішніх справ України від 09.08.2022р. №484 передбачено, що цей наказ набирає чинності з дня його офіційного опублікування та застосовується з 24 лютого 2022 року.
Відповідно до пунктів 2, 5, 6, та 7 Порядку №484 передбачено, що особи, які відповідно до статті 16-1 Закону України Про соціальний і правовий захист військовослужбовців та членів їх сімей мають право на отримання одноразової грошової допомоги, крім громадян Російської Федерації або Республіки Білорусь та осіб, які постійно проживають на територіях цих країн, осіб, які засуджені за державну зраду, колабораційну діяльність, пособництво державі-агресору (далі - отримувачі), звертаються до органу військового управління оперативно-територіального об`єднання Національної гвардії України, з`єднання, військової частини, вищого військового навчального закладу, навчальної військової частини (центру), бази, закладу охорони здоров`я, установи Національної гвардії України (далі - уповноважений орган) за останнім місцем проходження військової служби загиблого (померлого) військовослужбовця або іншого уповноваженого органу Національної гвардії України, визначеного командувачем Національної гвардії України, на який буде покладено функції щодо призначення та виплати ОГД, та подають такі документи:
заяву кожного повнолітнього члена сім`ї, батьків та утриманців загиблого військовослужбовця під час дії воєнного стану, які мають право на отримання допомоги, а в разі наявності малолітніх та/або неповнолітніх дітей - іншого з батьків або опікунів чи піклувальників дітей про виплату одноразової грошової допомоги;
витяг із наказу про виключення загиблого військовослужбовця під час дії воєнного стану зі списків особового складу уповноваженого органу;
витяг з особової справи про склад сім`ї військовослужбовця.
До заяви додаються завірені копії:
документів, що свідчать про причини та обставини загибелі (смерті) військовослужбовця, зокрема про те, що загибель (смерть) не пов`язана із вчиненням ним кримінального чи адміністративного правопорушення або не є наслідком вчинення ним дій у стані алкогольного, наркотичного, токсичного сп`яніння або навмисного спричинення собі тілесного ушкодження, іншої шкоди своєму здоров`ю, або самогубства (крім випадку доведення особи до самогубства, установленого судом);
свідоцтва про смерть військовослужбовця;
постанови військово-лікарської комісії про встановлення причинного зв`язку загибелі або отриманого поранення (контузії, травми, каліцтва), що спричинило смерть військовослужбовця;
свідоцтва про народження військовослужбовця - для виплати одноразової грошової допомоги батькам загиблого;
свідоцтва про шлюб - для виплати грошової допомоги дружині (чоловікові);
свідоцтва про народження дитини - для виплати одноразової грошової допомоги дитині;
документів (відповідних сторінок за наявності), що посвідчують особу членів сім`ї військовослужбовця (паспорт громадянина України, тимчасове посвідчення громадянина України, посвідка на постійне проживання, посвідка на тимчасове проживання, посвідчення біженця, посвідчення особи, яка потребує додаткового захисту), та довідки про реєстрацію місця проживання (перебування) (у разі коли відомості про реєстрацію місця проживання (перебування) до таких документів не внесені);
документа, що засвідчує реєстрацію фізичної особи в Державному реєстрі фізичних осіб - платників податків (крім фізичної особи, яка через свої релігійні переконання відмовляється від прийняття реєстраційного номера облікової картки платника податків відповідно до закону);
рішення місцевої державної адміністрації, виконавчого органу місцевої ради або суду про встановлення над дитиною-сиротою, дитиною, позбавленою батьківського піклування, опіки, піклування (у разі здійснення опіки або піклування над дітьми військовослужбовця);
рішення суду або нотаріально посвідченого правочину, що підтверджуватиме факт перебування заявника на утриманні загиблого (померлого) (надають особи, які не були членами сім`ї загиблого (померлого), але перебували на його утриманні).
У разі наявності рішення суду, яке набрало законної сили, з питань призначення та виплати ОГД отримувачі, яким призначається та виплачується допомога, подають уповноваженому органу документи, визначені цим пунктом, та копію відповідного рішення суду.
Керівник уповноваженого органу в 10-денний строк із дня реєстрації всіх документів подає головному органу військового управління Національної гвардії України (далі - Головне управління НГУ) висновок щодо можливості виплати ОГД членам сім`ї, батькам та утриманцям військовослужбовця, до якого обов`язково додаються документи, визначені пунктом 2 цих Порядку та умов.
Якщо отримувач не подав (не надіслав) документи, визначені пунктом 2 цих Порядку та умов, керівник уповноваженого органу інформує про це отримувача.
Головне управління НГУ після надходження документів, визначених пунктом 2 цих Порядку та умов, приймає рішення про призначення ОГД або про відмову в її призначенні, або про повернення документів на доопрацювання (у разі коли документи подано не в повному обсязі, потребують уточнення чи подано не за належністю) і надсилає таке рішення разом із документами уповноваженому органу для видання наказу про виплату ОГД особам, які звернулися по неї, а в разі відмови чи повернення документів на доопрацювання - для письмового повідомлення отримувача з обґрунтуванням мотивів відмови чи повернення документів на доопрацювання.
Після прийняття рішення про призначення ОГД Головне управління НГУ (за наявності відповідних коштів державного бюджету) здійснює переказ коштів на реєстраційні рахунки уповноважених органів в установах Державної казначейської служби України.
ОГД виплачується на підставі наказу уповноваженого органу шляхом перерахування коштів на рахунок в установі банку державного сектору, зазначений отримувачем у заяві.
Якщо після призначення ОГД за її одержанням звертаються інші особи (члени сім`ї, батьки та утриманці загиблого (померлого)), питання щодо розподілу суми такої допомоги вирішується за взаємною згодою осіб або в судовому порядку.
Як правильно зазначив суд першої інстанції, відповідно до Порядку №484, який підлягає застосуванню з 24 лютого 2022 року, законодавцем передбачена певна послідовність (етапність) дій в межах правовідносин спрямованих на виплату одноразової грошової допомоги установленої пунктом 2 постанови Кабінету Міністрів України від 28 лютого 2022 року № 168, а саме ініціювання питання виплати ОГД; підготовка висновку уповноваженим органом або інформування заявника про відсутність обов`язкових документів; прийняття Головним управлінням НГУ рішення про призначення або відмову в призначенні ОГД; виплата ОГД.
Встановлені обставини справи свідчать, що позивач неодноразово зверталась до військової частини із заявою про виплату ОГД.
В силу приписів положення Порядку №484, за зверненням особи, яка відповідно до статті 16-1 Закону України Про соціальний і правовий захист військовослужбовців та членів їх сімей має право на отримання одноразової грошової допомоги, уповноваженою особою мало бути складено і подано висновок щодо можливості виплати ОГД або повідомлення отримувача про надання неповного пакету документів.
Однак, на заяви позивача відповідчем не було надано ані висновку про можливість виплати ОГД, ані листа із викладенням інформації про надання неповного пакету документів.
Вказане на думку суду свідчить, що Військова частина НОМЕР_1 протиправно не здійснила розгляд заяв позивача, тобто допустила протиправну бездіяльність щодо їх розгляду.
З урахувнням викладеного, суд першої інстанції дійшов правильного висновку, що з метою ефективного захисту прав позивача, необхідним є визнання протиправною бездіяльності Військової частини НОМЕР_1 щодо розгляду заяв ОСОБА_1 від 08.08.2022р. та від 22.12.2022р. та зобов`язання Військову частину НОМЕР_1 розглянути заяви ОСОБА_1 від 08.08.2022р. та від 22.12.2022р.
Стосовно позовних вимог про зобов`язання Головне управління Національної гвардії України на підставі приписів, встановлених п.6 Порядку №484 прийняти рішення про призначення ОСОБА_1 одноразової грошової допомоги в розмірі 15000000 грн. та одразу після надходження коштів з державного бюджету для здійснення виплат одноразових грошових допомог здійснити переказ 15000000 грн. на реєстраційний рахунок військової частини НОМЕР_1 в установах Державної казначейської служби України для виплати ОГЛ ОСОБА_1 та про зобов`язання військову частину НОМЕР_1 на підставі приписів встановлених п.7 Порядку №484 видати наказ про виплату ОСОБА_1 , одноразових грошової допомоги та здійснити перерахування коштів одноразової грошової допомоги в розмірі 15000000 грн. на рахунок позивачки в установі банку державного сектору, зазначений у заяві про виплату одноразової грошової допомоги, колегія суддів звертає увагу на таке.
Право позивача в цій частині ще не порушене, оскільки прийняття Головним управлінням НГУ рішення про призначення ОГД здійснюється після надходження і розгляду документів визначених п.2 Порядку №484 та виплата ОГД є фінальним етапом реалізації прав осіб, які відповідно до статті 16-1 Закону України Про соціальний і правовий захист військовослужбовців та членів їх сімей мають право на отримання одноразової грошової допомоги, після позитивного вирішення попередніх етапів визначних Порядком №484. Проте, в даному випадку Головне управлінням НГ України не отримувало, і відповідно не розглядало, пакет документів ОСОБА_1 про виплату одноразової грошової допомоги.
Згідно з частиною 1 статті 2 КАС України завданням адміністративного судочинства є справедливе, неупереджене та своєчасне вирішення судом спорів у сфері публічно-правових відносин з метою ефективного захисту прав, свобод та інтересів фізичних осіб, прав та інтересів юридичних осіб від порушень з боку суб`єктів владних повноважень.
Статтею 5 КАС України встановлено право на судовий захист і передбачено, що кожна особа має право в порядку, встановленому цим Кодексом, звернутися до адміністративного суду, якщо вважає, що рішенням, дією чи бездіяльністю суб`єкта владних повноважень порушені її права, свободи або законні інтереси.
Таким чином, обов`язковою умовою надання правового захисту судом є наявність відповідного порушення суб`єктом владних повноважень прав, свобод або інтересів особи на момент її звернення до суду. Порушення має бути реальним, стосуватися (зачіпати) зазвичай індивідуально виражених прав чи інтересів особи, яка стверджує про їх порушення.
Гарантоване статтею 55 Конституції України й конкретизоване у звичайних законах України право на судовий захист передбачає можливість звернення до суду за захистом порушеного права, але вимагає, щоб стверджувальне порушення було обґрунтованим.
Порушення вимог закону рішенням, діями, чи бездіяльністю суб`єкта владних повноважень не є достатньою підставою для визнання їх протиправними, оскільки обов`язковою умовою визнання їх протиправними є доведеність позивачем порушення його прав та охоронюваних законом інтересів цими діями. Вирішуючи спір, суд має пересвідчитись у наявності у особи, яка звернулась за судовим захистом, відповідного права або охоронюваного законом інтересу (чи є така особа належним позивачем у справі - наявність права на позов у матеріальному розумінні), встановити, чи є відповідне право або інтерес порушеним (встановити факт порушення), а також визначити, чи відповідає обраний позивачем спосіб захисту порушеного права тим, що передбачені законодавством, та чи забезпечить такий спосіб захисту відновлення порушеного права позивача.
Звернення до суду є способом захисту порушених суб`єктивних прав, а не способом відновлення законності та правопорядку у публічних правовідносинах, а тому встановлена судом відсутність порушеного права та неправильний спосіб захисту є підставою для прийняття рішення про відмову у позові.
Така правова позиція висловлена у постановах Верховного Суду від 07.02.2019 року у справі №144/1883/15-а, від 01.07.2019 року у справі № 460/1019/16-а, від 08.11.2019 року у справі №157/1231/15-а, від 23.09.2020 року у справі №809/295/17, від 12.05.2021 року у справі №640/11938/20.
Отже, з урахуванням того, що позовні вимоги ОСОБА_1 у наведеній частині є передчасними, суд першої інстанції дійшов правильного висновку, що вони задоволенню не підлягають.
Стосовно посилань позивача на лист Військової частини НОМЕР_1 від 14.03.2024 №40/17/13-2837, колегія суддів зазначає, що означеним листом Військової частини НОМЕР_1 позивача повідомлено про те, що документи подані нею до виплати ОГД передані до Головного управління Національної гвардії України на розгляд та затвердження. Колегія суддів зазначає, що з вказаного листа не встановлено обставин, що стосується предмету розгляду справи або мають значення для правильного вирішення спору в цій справі, адже судом встановлено, що спір в цій справі виник фактично з підстав нерозгляду заяв позивача про виплату ОГД, той факт, що після прийняття рішення в цій справі документи щодо виплати ОГД були передані до Головного управління Національної гвардії України на розгляд та затвердження жодним чином не змінює суті спірних відносин, не зумовлює й підстав для зміни способу захисту порушених прав позивача обраного судом.
З урахуванням вищевикладеного, колегія суддів приходить до висновку, що рішення суду першої інстанції є законним та обґрунтованим, доводи апеляційної скарги не спростовують висновків суду, а тому підстави для зміни чи скасування рішення суду відсутні.
Керуючись ст. 243, 308, 311, 315, 316, 321, 325 КАС України, суд,
ПОСТАНОВИВ:
Апеляційну скаргу ОСОБА_1 залишити без задоволення.
Рішення Дніпропетровського окружного адміністративного суду від 15.02.2024 в адміністративній справі № 160/26050/23 залишити без змін.
Постанова набирає законної сили з моменту прийняття та може бути оскаржена в касаційному порядку до Верховного Суду протягом тридцяти днів.
Повне рішення суду складене 02.07.2024.
Головуючий - суддяО.О. Круговий
суддяН.П. Баранник
суддяА.В. Шлай
Суд | Третій апеляційний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 02.07.2024 |
Оприлюднено | 04.07.2024 |
Номер документу | 120129926 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи, що виникають з відносин публічної служби, зокрема справи щодо проходження служби, з них |
Адміністративне
Дніпропетровський окружний адміністративний суд
Сидоренко Дмитро Володимирович
Адміністративне
Третій апеляційний адміністративний суд
Круговий О.О.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні