П`ЯТИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
П О С Т А Н О В А
І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И
02 липня 2024 р.м. ОдесаСправа № 400/13411/23
Головуючий в 1 інстанції: Мельник О.М. Дата і місце ухвалення: 29.04.2024р., м. Миколаїв Колегія суддів П`ятого апеляційного адміністративного суду
у складі:
головуючого Ступакової І.Г.
суддів Бітова А.І.
Лук`янчук О.В.
при секретарі Гудзікевич Я.А.
розглянувши у відкритому судовому засіданні в місті Одесі адміністративну справу за апеляційною скаргою Головного управління ДПС у Миколаївській області на рішення Миколаївського окружного адміністративного суду від 29 квітня 2024 року по справі за адміністративним позовом державного спеціалізованого господарського підприємства «Ліси України» в особі філії «Миколаївське лісомисливське господарство» державного спеціалізованого господарського підприємства «Ліси України» до Головного управління ДПС у Миколаївській області про визнання протиправним та скасування податкового повідомлення-рішення, -
В С Т А Н О В И Л А :
В жовтні 2023 року державне спеціалізоване господарське підприємство «Ліси України» в особі філії «Миколаївське лісомисливське господарство» звернулося до Миколаївського окружного адміністративного суду з адміністративним позовом до Головного управління ДПС у Миколаївській області про визнання протиправним та скасування податкового повідомлення-рішення від 03.08.2023р. №603214290706.
В обґрунтування позовних вимог позивач зазначав, що спірне податкове повідомлення-рішення прийнято Головним управлінням ДПС у Миколаївській області на підставі акту перевірки від 24.02.2022р. №6/14-29-07-06/00993567, який не може вважатися допустимим доказом допущення позивачем порушень, зафіксованих у ньому, оскільки контролюючим органом не дотримано встановлених статтями 75-81 ПК України приписів щодо порядку здійснення заходу контролю. Зокрема, копію наказу про проведення перевірки та направлення на її здійснення вручено Головним управлінням ДПС у Миколаївській області уповноваженій особі підприємства 04.02.2022р., тобто вже під час проведення перевірки, а не до початку її здійснення. Також, позивач зазначав, що застосовуючи штрафні санкції за порушення, які виникли за період з 27.03.2017р. по 01.01.2022р., контролюючий орган не врахував положень пункту 52-1 підрозділу 10 розділу ХХ Перехідні положення ПК України, яким встановлено заборону застосування штрафних санкцій за порушення, вчинені у період з 01.03.2020р. по останній календарний день місяця (включно), в якому завершується дія карантину. Посилався позивач і на те, що спірним податковим повідомленням-рішенням до нього застосовано штрафні санкції в розмірі, який не відповідає п.11 Прикінцевих положень Закону України «Про застосування реєстраторів розрахункових операцій у сфері торгівлі, громадського харчування та послуг».
Рішенням Миколаївського окружного адміністративного суду від 29 квітня 2024 року позов задоволено.
Визнано протиправним та скасовано податкове повідомлення-рішення Головного управління ДПС у Миколаївській області від 03.08.2023р. №603214290706.
Стягнуто за рахунок бюджетних асигнувань Головного управління ДПС у Миколаївській області на користь державного спеціалізованого господарського підприємства «Ліси України» в особі філії «Миколаївське лісомисливське господарство» судові витрати в розмірі 24814,91 грн.
Не погоджуючись з вказаним рішенням Головне управління ДПС у Миколаївській області подало апеляційну скаргу, в якій, посилаючись на неправильне застосування судом першої інстанції норм матеріального права та порушення норм процесуального права, просить скасувати рішення від 29.04.2024р. з ухваленням по справі нового судового рішення - про відмову в задоволенні позову державного спеціалізованого господарського підприємства «Ліси України» в особі філії «Миколаївське лісомисливське господарство».
В своїй скарзі апелянт зазначає, що при вирішенні спору судом першої інстанції не надано належної правової оцінки посиланням відповідача на те, що застосування штрафних санкцій згідно ст.17 Закону №265/95-ВР за порушення, встановлені в періоді з 01.03.2020р. є правомірним, оскільки пункт 52-1 підрозділу 10 розділу ХХ Перехідні положення ПК України забороняє застосування штрафних санкцій лише за порушення податкового законодавства. Порушення вимог Закону №265/95-ВР не відноситься до порушення податкового законодавства та є порушенням вимог іншого, крім податкового, законодавства, контроль за дотриманням якого покладено на контролюючі органи, що також зазначено в абз.3 п.102.1 ст.102 ПК України.
Також, апелянт посилається на те, що розмір штрафних санкцій Головним управлінням ДПС у Миколаївській області правомірно визначено на підставі ст.17 Закону №265/95-ВР в редакції, яка була чинною станом на дату прийняття спірного податкового повідомлення-рішення від 03.08.2023р. №603214290706.
Апелянт просить суд апеляційної інстанції врахувати, що державне спеціалізоване господарське підприємство «Ліси України» в особі філії «Миколаївське лісомисливське господарство» не заперечує факт допущення ДП «Очаківське лісомисливське господарство» порушень, зафіксованих актом перевірки від 24.02.2022р. №6/14-29-07-06/00993567.
Розглянувши матеріали справи, заслухавши суддю-доповідача та представників сторін, перевіривши законність і обґрунтованість судового рішення в межах позовних вимог і доводів апеляційної скарги, колегія суддів вважає, що апеляційна скарга не підлягає задоволенню з наступних підстав.
Як вбачається з матеріалів справи та правильно встановлено судом першої інстанції, наказом Державного агентства лісових ресурсів України від 21.10.2021р. №678 вирішено припинити ДП «Очаківське лісомисливське господарство» шляхом реорганізації приєднання до ДП «Миколаївське лісове господарство».
Відповідно до п.п.20.1.4 п.20.1 ст.20, п.п.75.1.2 п.75.1 ст.75, п.п.78.1.7 п.78.1 ст.78, п.82.2 ст.82 ПК України, в зв`язку з прийнятим рішенням про припинення юридичної особи, про що внесено запис до ЄДР, на підставі направлень від 01.02.2022р. №243/14-29-07-10, №244/14-29-07-10 та наказу Головного управління ДПС у Миколаївській області №129-п від 31.01.2022р., у період з 04.02.2022р. по 17.02.2022р. Головним управлінням ДПС у Миколаївській області проведено документальну позапланову виїзну перевірку ДП «Очаківське лісомисливське господарство» (код ЄДРПОУ 00993567) з питань дотримання вимог податкового, валютного та іншого законодавства, контроль за дотриманням якого покладено на контролюючі органи, за період з 01.01.2017р. по 03.02.2022р., правильності нарахування, обчислення та сплати єдиного внеску на загальнообов`язкове державне соціальне страхування за період з 01.01.2017р. по 03.02.2022р.
За результатами перевірки складено акт документальної позапланової виїзної перевірки від 24.02.2022р. №6/14-29-07-06/00993567, у висновках якого, серед іншого, зафіксовано порушення ДП «Очаківське лісомисливське господарство»:
п.п. 1, 2 ст.3 Закону України «Про застосування реєстраторів розрахункових операцій в сфері торгівлі, громадського харчування та послуг» в частині проведення розрахунків із споживачами з надання різних послуг в періоді з 18.03.2017р. по 31.12.2021р. на суму 5266,00 грн. без застосування реєстратора розрахункових операцій, без роздрукування та без видачі особам, які платили за споживчі послуги, розрахункових документів;
п.п. 1, 2, 5, 6 ст.3 Закону України «Про застосування реєстраторів розрахункових операцій в сфері торгівлі, громадського харчування та послуг», п. 25 Постанови КМУ від 23.08.2000р. №1366 «Про забезпечення реалізації статті 10 Закону України «Про застосування реєстраторів розрахункових операцій в сфері торгівлі, громадського харчування та послуг» в частині проведення у період з 18.03.2017р. по 03.02.2022р. розрахунків із споживачами з реалізації відстрільних карток на полювання різної дичини на суму 1 105 302,50 грн. застосування розрахункової книжки (КОРО) та без видачі особам, які платили за послуги, розрахункових документів.
03.08.2023р., на підставі акту перевірки від 24.02.2022р. №6/14-29-07-06/00993567, Головним управлінням ДПС у Миколаївській області винесено податкове повідомлення-рішення №603214290706, яким на підставі п.п.54.3.3 п.54.3 ст.54 ПК України, п.1 ст.17 Закону №265/95-ВР та з урахуванням вимог п.12 розділу ІІ «Прикінцеві положення» Закону №265/95-ВР, до ДП «Очаківське лісомисливське господарство», застосовано штрафні санкції на суму 1 654 327,75 грн.
Як вбачається з наявного в матеріалах справи розрахунку штрафних санкцій до ДП «Очаківське лісомисливське господарство» штрафні санкції застосовано контролюючим органом на підставі ст.17 Закону №265/95-ВР в редакції, чинній станом на 03.08.2023р., а саме:
1) порушення п.п. 1, 2 ст.3 Закону України «Про застосування реєстраторів розрахункових операцій в сфері торгівлі, громадського харчування та послуг» в частині проведення розрахунків із споживачами з надання різних послуг без застосування реєстратора розрахункових операцій, без роздрукування та без видачі особам, які платили за споживчі послуги, розрахункових документів:
- сума порушення 5266,00 грн.;
- дата порушення, вчинене вперше, 19.07.2017р., сума 1620,00 грн.;
- сума наступних вчинених порушень 3646,00 грн.;
- вчинені порушення з 01.01.2022р. по день закінчення перевірки 0;
- фінансова санкція 100% за порушення, вчинене вперше, - 1620,00 грн.;
- фінансова санкція 150% за кожне наступне вчинене порушення 5469,00 грн.;
- всього фінансова санкція 7089,00 грн.;
2) порушення п.п. 1, 2, 5, 6 ст.3 Закону України «Про застосування реєстраторів розрахункових операцій в сфері торгівлі, громадського харчування та послуг», п.25 постанови Кабінету Міністрів України від 23.08.2000р. №1336 «Про забезпечення реалізації статті 10 Закону України «Про застосування реєстраторів розрахункових операцій в сфері торгівлі, громадського харчування та послуг» в частині проведення розрахунків із споживачами з реалізації відстрільних карток та ліцензій на полювання різної дичини без застосування розрахункової книжки (КОРО) та без видачі особам, які платили за картки, розрахункових документів:
- сума порушення 1105302,50 грн.;
- дата порушення, вчинене вперше, 30.08.2017р., сума 3700,00 грн.;
- сума наступних вчинених порушень 1101602,50 грн.;
- вчинені порушення з 01.01.2022р. по день закінчення перевірки 5910,00 грн.;
- сума, на яку застосовується фінансова санкція, 1095692,50 грн.;
- фінансова санкція 100% за порушення, вчинене вперше, - 3700,00 грн.;
- фінансова санкція 150% за кожне наступне вчинене порушення 1643538,75 грн.;
- всього фінансова санкція 1647238,75 грн.
З матеріалів справи, також, вбачається, що наказом Державного агентства лісових ресурсів України від 04.11.2022р. №987 вирішено припинити ДП «Миколаївське лісове господарство» шляхом реорганізації приєднання до державного спеціалізованого господарського підприємства «Ліси України».
Відповідно до передавального акту від 04.08.2023р. все майно, всі права та обов`язки ДП «Миколаївське лісове господарство» перейшли до державного спеціалізованого господарського підприємства «Ліси України» в особі філії «Миколаївське лісове господарство».
Не погоджуючись з правомірністю податкового повідомлення-рішення від 03.08.2023р. №603214290706 державне спеціалізоване господарське підприємство «Ліси України» в особі філії «Миколаївське лісомисливське господарство» оскаржило його в судовому порядку.
При вирішенні спору судом першої інстанції досліджувалось питання щодо наявності з боку позивача порушень Закону України «Про застосування реєстраторів розрахункових операцій в сфері торгівлі, громадського харчування та послуг» та встановлено, що зафіксовані актом перевірки порушення ДП «Очаківське лісомисливське господарство» ст.3 вказаного Закону не заперечуються позивачем та знайшли своє підтвердження матеріалами справи.
При цьому, задовольняючи позов та скасовуючи спірне податкове повідомлення-рішення суд першої інстанції виходив з того, що розмір застосованих до позивача штрафних санкцій визначено відповідачем без урахування п.11 Прикінцевих положень Закону України «Про застосування реєстраторів розрахункових операцій у сфері торгівлі, громадського харчування та послуг», а також, що при застосуванні у 2023 році до ДП «Очаківське лісове господарство» штрафних санкцій відповідач мав врахувати встановлені законодавчі обмеження на застосування штрафних санкцій, які діяли, як в період карантину, так і під час воєнного стану. За висновками суду, за порушення Закону №265/95-ВР, вчинені позивачем за період з 01.03.2020р. по 30.12.2021р., у податкового органу відсутні підстави для застосування штрафних санкцій з огляду на встановлену пунктом 52-1 підрозділу 10 розділу XX ПК України заборону на застосування штрафних санкцій у період дії карантину. Також, при вирішенні спору судом першої інстанції враховано правову позицію Верховного Суду, викладену у постанові від 11 січня 2024 року у справі №420/12275/22, згідно якої в період дії на території України воєнного стану податковий орган до 17 березня 2022 року взагалі не міг застосовувати до суб`єктів господарювання санкції, передбачені Законом №265/95-ВР, а з 17 березня 2022 року набув повноважень на застосування таких санкцій лише у випадку порушення порядку здійснення розрахункових операцій, предметом яких була реалізація підакцизних товарів. А відтак, за висновками суду, станом на момент проведення спірної перевірки (з 04.02.2022р. по 17.02.2022р.), складання акту за її результатами (24.02.2022р.) та у період, протягом якого податковий орган мав повноваження на прийняття ППР за наслідками цієї перевірки, у відповідача взагалі були відсутні підстави для застосування санкцій за порушення Закону №265/95-ВР, незалежно від періоду їх вчинення, крім санкцій за порушення порядку здійснення розрахункових операцій при продажу підакцизних товарів.
Колегія суддів погоджується з такими висновками суду першої інстанції виходячи з наступного.
В спірному податковому повідомленні-рішенні від 03.08.2023р. №603214290706 зазначено, що штрафні санкції застосовуються за період здійснення фінансово-господарської діяльності ДП «Очаківське лісомисливське господарство» з 19.07.2017р. по 31.01.2022р.
Згідно п.1 ст.17 Закону №265/95-ВР (в редакції станом на 01.01.2017р. та по 31.07.2020р.) за порушення вимог цього Закону до суб`єктів господарювання, які здійснюють розрахункові операції за товари (послуги), за рішенням відповідних органів доходів і зборів застосовуються фінансові санкції у таких розмірах: у разі встановлення протягом календарного року в ході перевірки, серед іншого, факту непроведення розрахункових операцій через реєстратори розрахункових операцій з фіскальним режимом роботи, нероздрукування відповідного розрахункового документа, що підтверджує виконання розрахункової операції, або проведення її без використання розрахункової книжки на окремому господарському об`єкті такого суб`єкта господарювання:
- вчинене вперше - 1 гривня;
- за кожне наступне вчинене порушення - 100 відсотків вартості проданих з порушеннями, встановленими цим підпунктом, товарів (послуг).
Пункт 1 статті 17 Закону №265/95-ВР викладено у новій редакції згідно п.11 Закону №128-IX від 20.09.2019р. Зокрема, передбачено, що за порушення вимог цього Закону до суб`єктів господарювання, які здійснюють розрахункові операції за товари (послуги), за рішенням відповідних контролюючих органів застосовуються фінансові санкції у разі встановлення в ході перевірки, серед іншого, факту непроведення розрахункових операцій через реєстратори розрахункових операцій та/або програмні реєстратори розрахункових операцій з фіскальним режимом роботи, невидача (в паперовому вигляді та/або електронній формі) відповідного розрахункового документа, що підтверджує виконання розрахункової операції, або проведення її без використання розрахункової книжки на окремому господарському об`єкті такого суб`єкта господарювання:
- 100 відсотків вартості проданих з порушеннями, встановленими цим пунктом, товарів (робіт, послуг) - за порушення, вчинене вперше;
- 150 відсотків вартості проданих з порушеннями, встановленими цим пунктом, товарів (робіт, послуг) - за кожне наступне вчинене порушення.
Пунктом 16 цього ж Закону №128-IX від 20.09.2019р. Прикінцеві положення Закону №265/95-ВР доповнено п.11, згідно якого, тимчасово, до 1 жовтня 2020 року, санкції, визначені пунктом 1 статті 17 цього Закону, застосовуються в таких розмірах:
- 10 відсотків вартості проданих з порушеннями, встановленими цим пунктом, товарів (робіт, послуг) - за порушення, вчинене вперше;
- 50 відсотків вартості проданих з порушеннями, встановленими цим пунктом, товарів (робіт, послуг) - за кожне наступне вчинене порушення.
Пунктом 1 Прикінцевих та перехідних положень Закону № 128-IX від 20.09.2019 року було передбачено, що цей Закон набирає чинності через шість місяців з дня його опублікування, крім:
- підпунктів 6, 7 та абзацу двадцять другого підпункту 11 пункту 2, абзацу другого підпункту 5 пункту 3 (у частині зміни назв контролюючого органу та центральних органів виконавчої влади), абзаців тринадцятого - шістнадцятого пункту 5 (у частині зміни назви центрального органу виконавчої влади), пункту 7 (у частині зміни назви центрального органу виконавчої влади), пункту 9 (у частині зміни назв центральних органів виконавчої влади), пунктів 11-13 (у частині зміни назви контролюючого органу), абзаців одинадцятого та дванадцятого пункту 15 та пункту 16 (у частині зміни назв контролюючого органу та центрального органу виконавчої влади) підрозділу 1 розділу І цього Закону, які набирають чинності з дня, наступного за днем опублікування цього Закону;
- пункту 10 (щодо доповнення розділом IV-1) та абзаців другого - десятого пункту 15 (щодо викладення в новій редакції статті 25) підрозділу 1 розділу I цього Закону, які набирають чинності з 1 жовтня 2020 року.
Закон №128-IX від 20.09.2019р. опубліковано в офіційному виданні 19.10.2019р.
Водночас, Законом №533-IX від 17.03.2020р., який набрав чинності 18.03.2020р., до п.1 Прикінцевих та перехідних положень Закону №128-IX від 20.09.2019р. внесено зміни та визначено, що цей Закон набирає чинності з 1 серпня 2020 року, крім: підпунктів 6, 7 та абзацу двадцять другого підпункту 11 пункту 2, абзацу другого підпункту 5 пункту 3 (у частині зміни назв контролюючого органу та центральних органів виконавчої влади), абзаців тринадцятого - шістнадцятого пункту 5 (у частині зміни назви центрального органу виконавчої влади), пункту 7 (у частині зміни назви центрального органу виконавчої влади), пункту 9 (у частині зміни назв центральних органів виконавчої влади), пунктів 11-13 (у частині зміни назви контролюючого органу), абзаців одинадцятого та дванадцятого пункту 15 та пункту 16 (у частині зміни назв контролюючого органу та центрального органу виконавчої влади) підрозділу 1 розділу І цього Закону, які набирають чинності з дня, наступного за днем опублікування цього Закону; пункту 10 (щодо доповнення розділом IV-1) та абзаців другого - десятого пункту 15 (щодо викладення в новій редакції статті 25) підрозділу 1 розділу I цього Закону, які набирають чинності з 1 січня 2021 року.
Також, в абзаці п`ятому пункту 16 розділу I Закону №128-IX слова і цифри «до 1 жовтня 2020 року» замінено словами і цифрами «до 1 січня 2021 року».
Таким чином, як правильно зазначив суд першої інстанції, 01.08.2020р. набрав чинності п.1 ст.17 Закону № 265/95-ВР, згідно якого, за порушення вимог цього Закону до суб`єктів господарювання, які здійснюють розрахункові операції за товари (послуги), за рішенням відповідних контролюючих органів застосовуються фінансові санкції, серед іншого, у разі встановлення в ході перевірки факту непроведення розрахункових операцій через реєстратори розрахункових операцій та/або програмні реєстратори розрахункових операцій з фіскальним режимом роботи, або невидачі (в паперовому вигляді та/або електронній формі) відповідного розрахункового документа, що підтверджує виконання розрахункової операції, або проведення її без використання розрахункової книжки на окремому господарському об`єкті такого суб`єкта господарювання:
- 100 відсотків вартості проданих з порушеннями, встановленими цим пунктом, товарів (робіт, послуг) - за порушення, вчинене вперше;
- 150 відсотків вартості проданих з порушеннями, встановленими цим пунктом, товарів (робіт, послуг) - за кожне наступне вчинене порушення.
При цьому, 01.08.2020р. набрали чинності вимоги п.11 Прикінцевих положень Закону №265/95-ВР, згідно яких, тимчасово, до 1 січня 2021 року, санкції, визначені пунктом 1 статті 17 цього Закону, застосовуються в таких розмірах: 10 відсотків вартості проданих з порушеннями, встановленими цим пунктом, товарів (робіт, послуг) - за порушення, вчинене вперше; 50 відсотків вартості проданих з порушеннями, встановленими цим пунктом, товарів (робіт, послуг) - за кожне наступне вчинене порушення.
Законом №1017-IX від 01.12.2020р., який набрав чинності 10.12.2020р., в абзаці першому пункту 11 розділу II «Прикінцеві положення» Закону №265/95-ВР слова і цифри «до 1 січня 2021 року» замінено словами і цифрами «до 1 січня 2022 року».
Таким чином, в період фінансово-господарської діяльності ДП «Очаківське лісомисливське господарство», при здійсненні якої встановлені порушення, за які застосовані штрафні санкції:
- з 19.07.2017р. по 31.07.2020р. - розмір фінансової санкції згідно п.1 ст.17 Закону №265/95-ВР визначався (обчислювався) з кількості разів допущених порушень протягом певного періоду часу - протягом календарного року та складав 1 грн. за вчинене порушення вперше, 100 відсотків вартості проданих з порушеннями, встановленими цим підпунктом, товарів (послуг) - за кожне наступне вчинене порушення;
- з 01.08.2020р. по 30.12.2021р. розмір фінансової санкції згідно п.1 ст.17 Закону №265/95-ВР визначався (обчислювався) з кількості разів допущених порушень, встановлених в ході перевірки, а не протягом календарного року, а також частково змінено склад порушень, та становив 100 відсотків вартості проданих з порушеннями, встановленими цим пунктом, товарів (робіт, послуг) - за порушення, вчинене вперше, 150 відсотків вартості проданих з порушеннями, встановленими цим пунктом, товарів (робіт, послуг) - за кожне наступне вчинене порушення;
- з 01.08.2020р. по 30.12.2021р., санкції, визначені пунктом 1 статті 17 Закону №265/95-ВР, застосовуються в таких розмірах: 10 відсотків вартості проданих з порушеннями, встановленими цим пунктом, товарів (робіт, послуг) - за порушення, вчинене вперше; 50 відсотків вартості проданих з порушеннями, встановленими цим пунктом, товарів (робіт, послуг) - за кожне наступне вчинене порушення.
Однак, як вбачається з матеріалів справи, оскаржуваним податковим повідомленням-рішенням до позивача застосовані штрафні санкції за весь період фінансово-господарської діяльності ДП «Очаківське лісомисливське господарство», при здійсненні якої встановлені порушення Закону №265/95-ВР, виходячи зі складу порушень та розміру штрафних санкцій згідно п.1 ст.17 Закону №265/95-ВР, а саме: 100% за перше порушення, встановлене в ході перевірки, та 150% за наступні порушення, встановлені в ході цієї ж перевірки.
Апелянт посилається на пункт 11 підрозділу 10 розділу ХХ ПК України, згідно якого, штрафні (фінансові) санкції (штрафи) за наслідками перевірок, які здійснюються контролюючими органами, застосовуються у розмірах, передбачених законом, чинним на день прийняття рішень щодо застосування таких штрафних (фінансових) санкцій (з урахуванням норм пункту 7 цього підрозділу). При цьому, Головне управління ДПС у Миколаївській області не застосувало взагалі положення п.11 Прикінцевих положень Закону №265/95-ВР щодо зменшеного розміру штрафу, посилаючись на те, що ці положення Закону №265/95-ВР стосуються періоду саме застосування штрафних санкцій до 01.01.2022р., однак, у спірному випадку штрафні санкції застосовані 03.08.2023р.
В свою чергу, позивач посилається на необхідність застосування розміру штрафу згідно п.11 Прикінцевих положень Закону №265/95-ВР за весь період встановлених порушень.
Колегія суддів погоджується з висновком суду першої інстанції, що з врахуванням ст.58 Конституції України лише до порушень, вчинених ДП «Очаківське лісове господарство» з 01.08.2020р. по 30.12.2021р., підлягає застосуванню положення п.1 ст.17 Закону №265/95-ВР в редакції Закону №128-IX від 20.09.2019р. щодо порядку та умов настання відповідальності, однак, в частині розміру штрафу з урахуванням п.11 Прикінцевих положень Закону №265/95-ВР, який також набрав чинності 01.08.2020р. та який передбачав зменшений розмір штрафу.
Також, колегія суддів вважає правильним висновок суду першої інстанції про те, що при застосуванні до ДП «Очаківське лісове господарство» у 2023 році штрафних санкцій за порушення, вчинені ним протягом 2017-2022 років, відповідач мав врахувати встановлені законодавчі обмеження на застосування штрафних санкцій, які діяли в період карантину.
Постановою Кабінету Міністрів України від 11.03.2020р. №211 «Про запобігання поширенню на території України гострої респіраторної хвороби COVID-19, спричиненої коронавірусом SARS-CoV-2», з метою запобігання поширенню на території України гострої респіраторної хвороби COVID-19, спричиненої коронавірусом SARS-CoV-2, установлено з 12 березня 2020 року на всій території України карантин, дія якого неодноразово продовжувалася та який діяв протягом періоду застосування штрафних санкцій, тобто до 31.01.2022р.
18.03.2020р. набрав чинності Закон України «Про внесення змін до Податкового кодексу України та інших законів України щодо підтримки платників податків на період здійснення заходів, спрямованих на запобігання виникненню і поширенню коронавірусної хвороби (COVID-19)» №533-IX від 17.03.2020р., яким підрозділ 10 розділу XX ПК України доповнено пунктом 52-1, згідно якого, за порушення податкового законодавства, вчинені протягом періоду з 1 березня по 31 травня 2020 року, штрафні санкції не застосовуються, крім санкцій за: порушення вимог до договорів довгострокового страхування життя чи договорів страхування в межах недержавного пенсійного забезпечення, зокрема страхування додаткової пенсії; відчуження майна, що перебуває у податковій заставі, без згоди контролюючого органу; порушення правил обліку, виробництва та обігу пального або спирту етилового на акцизних складах, що застосовуються на загальних підставах; порушення нарахування, декларування та сплати податку на додану вартість, акцизного податку, рентної плати.
Законом №540-IX від 30.03.2020р., який набрав чинності 02.04.2020р., абзац четвертий пункту 52-1 підрозділу 10 розділу XX ПК України замінено шістьма новими абзацами такого змісту: «порушення вимог законодавства в частині: обліку, виробництва, зберігання та транспортування пального, спирту етилового, алкогольних напоїв та тютюнових виробів; цільового використання пального, спирту етилового платниками податків; обладнання акцизних складів витратомірами-лічильниками та/або рівномірами-лічильниками; здійснення функцій, визначених законодавством у сфері виробництва і обігу спирту, алкогольних напоїв та тютюнових виробів, пального; здійснення суб`єктами господарювання операцій з реалізації пального або спирту етилового без реєстрації таких суб`єктів платниками акцизного податку.».
Законом №591-IX від 13.05.2020р. до абзацу першого пункту 52-1 підрозділу 10 розділу XX ПК України внесено зміни та в абзацах першому і одинадцятому пункту 52-1 слова та цифри «по 31 травня 2020 року» замінено цифрами та словами « 2020 року по останній календарний день місяця (включно), в якому завершується дія карантину, встановленого Кабінетом Міністрів України на всій території України з метою запобігання поширенню на території України коронавірусної хвороби (COVID-19)».
Таким чином, за порушення Закону №265/95-ВР, вчинені позивачем у період з 01.03.2020р. по 31.01.2022р., у податкового органу відсутні підстави для застосування штрафних санкцій з огляду на встановлену пунктом 52-1 підрозділу 10 розділу XX ПК України заборону на застосування штрафних санкцій у цей період.
Апелянт посилається на те, що положення пункту 52-1 підрозділу 10 розділу XX ПК України встановлюють заборону застосування в період карантину штрафних санкцій за порушення виключно податкового законодавства, яким Закон №265/95-ВР не являється.
Колегія суддів не приймає до уваги такі посилання апелянта, оскільки пункт 52-1 підрозділу 10 розділу XX ПК України містить перелік порушень, за які контролюючим органом нараховуються штрафні санкції в період дії карантину, не лише на підставі ПК України, а і інших законів.
Порушення Закону №265/95-ВР не відноситься до переліку порушень вимог законодавства, за які контролюючим органом нараховуються штрафні санкції в період дії карантину.
Також, при вирішенні спору судом першої інстанції обґрунтовано враховано положення Закону №2118-IX від 03.03.2022р., який набрав чинності 07.03.2022р. та яким розділ II Прикінцеві положення Закону №265/95-ВР доповнено пунктом 12 (зі змінами, внесеними Законом №2120-IX від 15.03.2022р., який набрав чинності 17.03.2022р.) щодо неможливості застосування штрафних санкцій визначених Законом №265/95-ВР у період дії воєнного стану, окрім санкцій за порушення порядку здійснення розрахункових операцій при продажу підакцизних товарів.
Апеляційна скарга Головного управління ДПС у Миколаївській області не містить обґрунтування щодо неправильного застосування судом першої інстанції норм матеріального права у відповідній частині.
На підставі викладеного у сукупності колегія суддів погоджується з висновком суду першої інстанції про незаконність спірного податкового повідомлення-рішення відповідача та його скасування.
Колегія суддів не надає правову оцінку посиланням апелянта на дотримання ним порядку проведення позапланової перевірки, оскільки в оскаржуваному рішенні суд першої інстанції відхилив посилання позивача щодо протилежного з наданням їм належної правової оцінки.
Таким чином, доводи апеляційної скарги Головного управління ДПС у Миколаївській області правильність висновків суду першої інстанції не спростовують, а тому підстав для задоволення скарги відповідача та скасування рішення від 29.04.2024р. колегія суддів не вбачає.
Оскільки судом першої інстанції правильно встановлено обставини справи та постановлено судове рішення з додержанням норм матеріального і процесуального права, тому, відповідно до ст.316 КАС України, за наслідками розгляду апеляційної скарги на рішення суду першої інстанції суд апеляційної інстанції залишає апеляційну скаргу без задоволення, а рішення суду - без змін.
З огляду на залишення рішення суду першої інстанції без змін, відповідно до приписів статті 139 КАС України, підстави для розподілу судових витрат відсутні.
Керуючись ст.ст. 308, 310, п.1 ч.1 ст.315, ст.ст. 316, 321, 322, 325, 328, 329 КАС України, колегія суддів, -
П О С Т А Н О В И Л А :
Апеляційну скаргу Головного управління ДПС у Миколаївській області залишити без задоволення, рішення Миколаївського окружного адміністративного суду від 29 квітня 2024 року залишити без змін.
Постанова апеляційного суду набирає законної сили з дати її прийняття та може бути оскаржена в касаційному порядку до Верховного Суду протягом 30 днів з дня складання повного тексту судового рішення.
Повний текст судового рішення виготовлений 02 липня 2024 року.
Головуючий: І.Г. Ступакова
Судді: А.І. Бітов
О.В. Лук`янчук
Суд | П'ятий апеляційний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 02.07.2024 |
Оприлюднено | 04.07.2024 |
Номер документу | 120130351 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи з приводу адміністрування податків, зборів, платежів, а також контролю за дотриманням вимог податкового законодавства, зокрема щодо адміністрування окремих податків, зборів, платежів, з них |
Адміністративне
П'ятий апеляційний адміністративний суд
Ступакова І.Г.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні