ВОСЬМИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
21 червня 2024 рокуЛьвівСправа № 380/18904/22 пров. № А/857/6485/24Восьмий апеляційний адміністративний суд в складі колегії суддів:
головуючого судді:Запотічного І.І.,
суддів:Глушка І.В., Довгої О.І.,
при секретарі судового засідання:Пославському Д.Б.,
розглянувши у відкритому судовому засіданні в м. Львові апеляційну скаргу Автогаражного кооперативу "Винниківський" на рішення Львівського окружного адміністративного суду від 22 лютого 2024 року (суддя Сподарик Н.І., ухвалене в м. Львові о 14:29, повний текст складено 04.03.2024) у справі № 380/18904/22 за адміністративним позовом Автогаражного кооперативу "Винниківський" до Львівської міської ради, Виконавчого комітету Львівської міської ради, третя особа, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору: ОСОБА_1 про визнання протиправними та нечинними рішень, зобов`язання вчинити дії,-
ВСТАНОВИВ:
28.12.2022 р. Автогаражний кооператив Винниківський звернувся в суд з позовом до Львівської міської ради, третя особа, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору: ОСОБА_1 та з наведених в ньому підстав просив: визнати протиправним та нечинним рішення Винниківської міської ради від 02.07.2020 за №2608 про затвердження детального плану території по вул. Кільцева у м. Винники, правонаступником якої є Львівська міська рада; визнати протиправним та нечинним рішення Львівської міської ради від 25.11.2022 за №1153 про відмову автогаражному кооперативу Винниківський у наданні містобудівних умов та обмежень на нове будівництво зблокованих автомобільних гаражних боксів у гаражному кооперативі Винниківський на вул. Кільцевій у м. Винники; зобов`язати Львівську міську раду надати автогаражному кооперативу Винниківський містобудівні умови та обмеження на нове будівництво зблокованих автомобільних гаражних боксів у гаражному кооперативі Винниківський на вул. Кільцевій у м. Винники.
Рішенням Львівського окружного адміністративного суду від 22 лютого 2024 року в задоволенні адміністративного позову відмовлено повністю.
Рішення Львівського окружного адміністративного суду від 22 лютого 2024 року оскаржив позивач- Автогаражний кооператив "Винниківський", подавши апеляційну скаргу до Восьмого апеляційного адміністративного суду, та з наведених в ній підстав, покликаючись на неповне з`ясування обставин справи судом першої інстанції, порушення норм процесуального права та неправильне застосування норм матеріального права, просить оскаржуване судове рішення скасувати та прийняти нове, яким позов задовольнити: визнати протиправним та нечинним рішення від 02.07.2020р. за №2608 Винниківської міської ради (правонаступником якої є Львівська міська рада код ЄДРПОУ 04055896 ), про затвердження детального плану території по вул.Кільцевій у м.Винники; визнати протиправним та нечинним рішення від 25.11.2022р. за №1153 виконавчого комітету Львівської міської ради про відмову - автогаражному кооперативу Винниківський у наданні містобудівних умов та обмежень на нове будівництво зблокованих автомобільних гаражних боксів у гаражному кооперативі Винниківський на вул. Кільцевій у м. Винники; зобов`язати виконавчий комітет Львівської міської ради (ЄДРОПУ 26256622) та Управління архітектури та урбаністки департаменту містобудування Львівської міської ради (код ЄДРПОУ 26256694, надати автогаражному кооперативу «Винниківський» (ЄДРПУО: 20821012) містобудівні умови та обмеження на нове будівництво зблокованих автомобільних гаражних боксів у гаражному кооперативі Винниківський на вул. Кільцевій у м. Винники; стягнути за рахунок бюджетних асигнувань з відповідачів - Львівської міської ради, з виконавчого комітету Львівської міської ради, з Управління архітектури та урбаністики департаменту містобудування Львівської міської ради, судовий збір сплачений позивачем при поданні позову та апеляційної скарги.
В обґрунтування вимог апеляційної скарги, зокрема, посилається на наступне.
Апелянт зазначає, що 07.06.2018р. за автогаражним кооперативом Винниківський, на підставі Державного акту на право постійного користування земельною ділянкою, серія та номер Ш-ЛВ 001290, виданий 28.04.2001р., видавник Винниківська міська рада, про право постійного користування земельною ділянкою, зареєстровано правокористувачем - автограражний кооператив Винниківський. Цільове призначення вказаної земельної ділянки - для колективного гаражного будівництва.
Щодо отриманого позивачем дозволу на розроблення детального плану території по вул.Кільцева у м.Винники, зокрема, зазначає, що 03.09.2020р. рішенням №2776, Винниківська міська рада, розглянувши клопотання керівника Автогаражного кооперативу Винниківський2 п.Габи М.П., вирішила, надати дозвіл на розроблення детального плану території по вул.Кільцева у м.Винники (графічний додаток №1). Визначено замовником розроблення детального плану території по вул.Кільцева у м.Винники, виконавчий комітет Винниківської міської ради з залученням фінансових джерел організацій, зацікавлених у розробці містобудівної документації. Автогаражному кооперативу Винниківський укласти відповідний договір з сертифікованою проектною організацією на розроблення детального плану території відповідно до законодавста України. Вважає, що Винниківська міська рада, надаючи дозвіл Автогаражному кооперативу Винниківський на розроблення детального плану території по вул.Кільцева у м.Винники (графічний додаток №1), попередньо погодила таке будівництво гаражних боксів.
Щодо порушень та недотримання процедури прийнятого Винниківською міською радою рішення від 02.07.2020р. за №2608, про затвердження детального плану території по вул.Кільцева у м.Винники, вважає, що приймаючи своє Рішення від 02.07.2020р. за №2608, Винниківська міська рада проігнорувала свої попередні рішення, які ухвалювалися щодо автогаражного кооперативу Винниківський, зокрема: 03.09.2020р. Рішенням №2776, Винниківська міська рада, розглянувши клопотання керівника Автогаражного кооперативу Винниківський2 п.Габи М.П., вирішила, надати дозвіл на розроблення детального плану території по вул.Кільцева у м.Винники (графічний додаток №1). Визначено замовником розроблення детального плану території по вул.Кільцева у м.Винники, виконавчий комітет Винниківської міської ради з залученням фінансових джерел організацій, зацікавлених у розробці містобудівної документації. Автогаражному кооперативу Винниківський укласти відповідний договір з сертифікованою проектною організацією на розроблення детального плану території відповідно до законодавста України. 23.09.2020р. за №07-11, укладено угоду, на виготовлення містобудівної документації, де замовником є - Автогаражний кооператив Винниківський та Винниківська міська рада, а виконавцем є - ТОВ Архбудінвест-Львів, а також кошторис та протокол узгодження договірної ціни. 23.09.2020р. погоджено, підписано та затверджено Завдання на розроблення детального плану території земельної ділянки автогаражного кооперативу Винниківський по вул.Кільцева, в м.Винники. Зазначає, що приймаючи своє Рішення від 02.07.2020р. за №2608, Винниківська міська рада не вважала за потрібне викликати, запросити, повідомити автогаражний кооператив Винниківський, як суміжного землекористувача, про розгляд вказаного питання щодо затвердження детального плану території по вул.Кільцева у м.Винники, що призвело до прийняття Львівською міською радою від 25.11.2022р. №1153 Рішення про відмову автогаражному кооперативу Винниківський у наданні містобудівних умов та обмежень на нове будівництво зблокованих автомобільних гаражних боксів у гаражному кооперативі Винниківський на вул. Кільцевій у м. Винники. Тобто, вважає, що завдяки вказаному Рішенню від 02.07.2020р. за №2608, Винниківська міська рада позбавила автогаражний кооператив Винниківський права на своїй земельній ділянці будувати нові зблоковані автогаражні бокси, а також у наданні містобудівних умов та обмежень на нове будівництво зблокованих автомобільних гаражних боксів у гаражному кооперативі Винниківський на вул. Кільцевій у м. Винники, і це при тому, що цільове призначення земельної ділянки - для колективного гаражного будівництва.
Щодо порушень прийнятого відповідачем рішення виконавчого комітету Львівської міської ради від 25.11.2022р. №1153, відмовлено автогаражному кооперативу Винниківський у наданні містобудівних умов та обмежень на нове будівництво зблокованих автомобільних гаражних боксів зазначає, що в Рішенні відповідач зіслався на п.З ч.4 ст.29 Закону України Про регулювання містобудівної діяльності, а саме: - невідповідність намірів забудови вимогам містобудівної документації на місцевому рівні. Вважає, що вказане Рішення відповідача є протиправним, і таким, що порушує права та законні інтереси АГК Винниківський, оскільки підставою для відмови вказано - невідповідність намірів забудови вимогам містобудівної документації на місцевому рівні, і це при тому, що наміри позивача щодо забудови земельної ділянки відповідали і відповідають положенням містобудівної документації на місцевому рівні, зокрема детальному плану населеного пункту, згідно з яким територія в межах спірних вулиць вул.Кільцева, передбачає гаражі та їх будівництво, а цільове призначення земельної ділянки АГК Винниківський - для колективного гаражного будівництва.
Щодо порушення та недотримання відповідачем процедури громадських слухань та не оприлюднення прийнятих рішень, вважає, що не виконання або часткове виконання відповідачем, як замовником містобудівної документації, зобов`язань, визначених частиною третьою статті 21 Закону № 3038-УІ. щодо оприлюднення прийнятих рішень щодо розроблення містобудівної документації на місцевому рівні з прогнозованими правовими, економічними наслідками та наслідками для довкілля, у тому числі для здоров`янаселення, строків подання пропозицій громадськістю, є підставою для висновку суду про те, що громадськість була позбавлена можливості ознайомитися з такою документацією і висловити заздалегідь у письмовій формі свої зауваження/пропозиції.
Щодо висновку суду, що громадські слухання пройшли із дотриманням норм чинного законодавства та, що необізнаність позивача про проведення громадських слухань щодо проекту детального плану території по вул. Кільцева у м. Винники, не може свідчити про не проведення таких зазначає, що суд визнав, що у зв`язку з тим, що на даний час, офіційний веб-сайт Винниківської міської ради не обслуговується, будь-яких інших доказів повідомлення про проведення громадських слухань, а також про відкладення громадських слухань, які відбулись 20.12.2019 та 05.02.2020, судом в ході розгляду справи не здобуто. Також зазначає, що суд першої інстанції підмінив поняття вказавши, повідомлення про оприлюднення проекту Детального плану території (ДПТ) та звіту про стратегічну екологічну оцінку (СЕО) від 27.04.2020 №631/04-21/05в за підписом міського голови Винниківської міської ради, при тому, що такий проект стосується будівництва та обслуговування комплексної багатоквартирної житлової забудови, а не будівництва проектованої школи. Також зазначає, що суд першої інстанції визнав, що проект Детального плану території (ДПТ) та звіту про стратегічну екологічну оцінку (СЕО) від 27.04.2020р. №631/04-21/05в, а громадські слухання начебто відбулися згідно публікацій оголошень - 20.12.2019 та - 05.02.2020р. Відтак, вважає, що навівши свій висновок про те, що необізнаність позивача про проведення громадських слухань щодо проекту детального плану території по вул. Кільцева у м. Винники, не може свідчити про не проведення таких слухань взагалі, суд сам спростував такий висновок.
Також апелянт зазначає, що висновок суду про те, що на момент надання дозволу на розроблення детального плану території по вул. Кільцева у м. Винники (рішення №2776 від 03.09.2020) на підставі заяви керівника Автогаражного кооперативу «Винниківський» ОСОБА_2 , рішення №2608 від 02.07.2020 було прийнято, - не має жодного значення з приводу наданого дозволу рішенням №2776 від 03.09.2020р.
Щодо висновку суду, що доводи позивача не свідчать про те, що прийняття оскаржуваного рішення від 02.07.2020 за №2608 мало наслідком порушення прав та охоронюваних законом інтересів позивача й унеможливлювали прийняття відповідачем спірного рішення, вважає, що саме скасування оскаржуваних рішень призведе до відновлення прав та законних інтересів АГК Винниківське, іншого варіанту не має, тим більше, що інший варіант не запропоновано Управлінням архітектури та урбаністики.
З приводу надання 16.02.2024р. стороною відповідачів доказів Генерального плану з пропуском строку на їх подання, вважає, що Генеральний план м.Винник засвідчує невідповідність детального плану території, затвердженого рішенням Винниківської міської ради від 02.07.2020 №2608 Про затвердження детального плану території по вул. Кільцевій у м. Винники, відповідно до затвердженого Генерального плану м.Винник.
Також, вважає, що слід було залучити за третьою позовною вимогою позивача в якості другого відповідача (співвідповідача) - Управління архітектури та урбаністики департаменту містобудування Львівської міської ради.
Відповідачі- Львівська міська рада та Виконавчий комітет Львівської міської ради відзиву на апеляційну скаргу до суду не подали.
Третя особа- ОСОБА_1 , у відзиві на апеляційну скаргу не погоджується з доводами апелянта, рішення суду першої інстанції вважає законним та просить залишити його без змін.
Зокрема, зазначає, що ОСОБА_1 на праві приватної власності з 21.01.2021 року належить земельна ділянка площею 0,1 га, кадастровий номер 4610160300:06:002:0095, цільове призначення 02.03 для будівництва і обслуговування багатоквартирного житлового будинку, яка знаходиться у АДРЕСА_1 . Зазначає, що дана земельна ділянка охоплюється оспорюваним позивачем Детальним планом території для будівництва та обслуговування комплексної багатоквартирної житлової забудови по вул.. Кільцева у м. Винники Львівської області, який затверджений оспорюваним рішенням Винниківської міської ради № 2608 від 02.07.2020 року. Зазначає, що на даний час згідно досягнутих із заявником ( ОСОБА_1 ) домовленостей Товариством з обмеженою відповідальністю "БУДТРАНС" (код ЄДРПОУ 32602130) на вказаній земельній ділянці здійснюється будівництво багатоквартирного житлового будинку з вбудованими приміщеннями громадського призначення по АДРЕСА_2 . Будівництво здійснюється на підставі дозволу на виконання будівельних робіт № ІУ012210609330 від 16.06.2021, виданий ДАБІ України. Вважає за необхідне зазначити, що підставою для видачі ТОВ «БУДТРАНС» дозволу на будівництво багатоквартирного житлового будинку стала наявність у забудовника Містобудівних умов та обмежень, виданих згідно рішення Виконавчого комітету Винниківської міської ради від 30.08.2020 № 808. При цьому звертає увагу, що Містобудівні умови та обмеження видані згідно рішення Виконавчого комітету Винниківської міської ради від 30.08.2020 № 808, на підставі Детального плану територій для будівництва та обслуговування комплексної багатоквартирної житлової забудови по вул.. Кільцева у м. Винники Львівської області, який затверджений рішенням Винниківської міської ради № 2608 від 02.07.2020 року.
Зазначає, що як вбачається з матеріалів справи, згідно інформації департаменту міської агломерації від 19.04.2023 р., на сайті vynnyky-гаda.gov.ua було оголошено про те, що 20.12.2019 року о 11.00 год у приміщенні кабінету секретаря ради по вул. Галицька, 20 відбудуться громадські слухання проекту детального плану території для будівництва та обслуговування комплексної багатоквартирної житлової забудови по вул. Кільцева у м. Винники. При цьому громадські слухання відбулися із врахуванням зауважень головного спеціаліста-архітектора, що відповідно до таблиці № 10.6 ДБН Б.2.2-12:2019 «Планування та забудова територій» недотримано вимоги відстані від автогаражного кооперативу «Винниківський» до проектованих багатоквартирних житлових будинків, а тому даний детальний план не відповідав вимогам містобудівної документації та не міг бути затверджений у поданій на громадські слухання редакції. У зв`язку з цим, громадські слухання були перенесені. 05 лютого 2020 року о 10.00 год у приміщенні кабінету секретаря ради по вул. Галицька, 20 були проведені повторні громадські слухання проекту детального плану території для будівництва та обслуговування комплексної багатоквартирної житлової забудови по вул. Кільцева у м. Винники з поправками, які відбулися.
Вважає, що відповідачем було створено умови для проведення громадських обговорень, в тому числі для ознайомлення громадськості з детальним планом території та врахування інтересів громадськості м. Винники.
Зазначає, що необізнаність позивача про проведення громадських слухань щодо проекту детального плану території по АДРЕСА_1 , не може свідчити про не проведення таких слухань.
Зазначає, що приймаючи оскаржуване рішення «Про відмову у наданні містобудівних умов та обмежень на нове будівництво автогаражним кооперативом «Винниківський» зблокованих автомобільних гаражних боксів у гаражному кооперативі «Винниківський» на вул. Кільцевій у м. Винники», відповідачем чітко зазначено причину відмови у наданні містобудівних умов та обмежень, а саме: невідповідність намірів забудови вимогам містобудівної документації на місцевому рівні, що відповідає п.3 ч. 4 ст. 29 Закону України «Про регулювання містобудівної діяльності».
Зазначає, що позивач, з метою захисту власних інтересів користувача суміжної земельної ділянки, мав можливість скористатися наданим йому діючим законодавством України правом надати під час проведення громадських слухань свої зауваження щодо вказаного проекту детального плану території, проте не скористався таким правом.
В судовому засіданні представник апелянта зазначив, що повністю підтримує доводи наведені в апеляційній скарзі.
Представник відповідача в судовому засіданні вимоги апеляційної скарги заперечив, рішення суду першої інстанції просив залишити без змін.
Представник третьої особи в судовому засіданні надав пояснення аналогічні викладеним у відзиві на апеляційну скаргу, вимоги апеляційної скарги заперечив, рішення суду першої інстанції просив залишити без змін.
Заслухавши суддю-доповідача, представників сторін, обговоривши доводи апеляційної скарги, відзив, дослідивши матеріали справи, суд приходить до висновку, що апеляційну скаргу слід залишити без задоволення, виходячи з наступного.
Відповідно до частини 1 статті 308 КАС України суд апеляційної інстанції переглядає справу за наявними у ній і додатково поданими доказами та перевіряє законність і обґрунтованість рішення суду першої інстанції в межах доводів та вимог апеляційної скарги.
Частиною 5 статті 308 КАС України передбачено, що суд апеляційної інстанції не може розглядати позовні вимоги та підстави позову, що не були заявлені в суді першої інстанції.
Як вірно встановлено судом першої інстанції та вбачається з матеріалів справи, що Автогаражний кооператив Винниківський зареєстрований у Єдиному державному реєстрі юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань за кодом ЄДРПОУ 20821012, місце реєстрації: 79495, Львівська область, місто Львів, місто Винники, вулиця Кільцева, будинок 3, квартира 22. Відповідно до витягу з Державного реєстру речових пав на нерухоме майно про реєстрацію іншого речового права №127373484 від 13.06.2018 за позивачем зареєстровано право постійного користування земельною ділянкою. Кадастровий номер 4610160300:06:002:0082, площею 1,5738 га за адресою Львівська область, м. Львів, м. Винники, вул. Кільцева. Цільове призначення: для колективного гаражного будівництва. Підстава виникнення іншого речового права: Державний акт на право постійного користування землею, серія та номер: І-ЛВ 001290, виданий 28.04.2001, видавник: Винниківська міська Рада народних депутатів. Підстава внесення запису: рішення про державну реєстрацію прав та їх обтяжень (з відкриттям розділу), індексний номер: 41578027 від 23.06.2018.
Як вбачається з матеріалів справи, рішенням 14-ої сесії Винниківської міської ради №1752 від 28.02.2019 Про надання дозволу на розроблення детального плану території по вул. Кільцева у м. Винники, вирішено доручити Виконавчому комітету Винниківської міської ради розробити детальний план території по вул. Кільцева у м. Винники.
Рішенням 21-ої сесії Винниківської міської ради №2608 від 02.07.2020 Про затвердження Детального плану території по вул. Кільцева у м. Винники вирішено затвердити Детальний план території по вул. Кільцева у м. Винники. Контроль за виконанням даного рішення покладено на секретаря міської ради.
Рішенням 23-ої сесії Винниківської міської ради №2776 від 03.09.2020 Про надання дозволу на розроблення детального плану території по вул. Кільцева у м. Винники, розглянувши заяву (клопотання) керівника автогаражного кооперативу Винниківський п. Габи М.П. вирішено надати дозвіл на розроблення детального плану території по вул. Кільцева у м. Винники (графічний додаток №1). Визначено замовником розроблення плану території по вул. Кільцева у м. Винники виконавчий комітет Винниківської міської ради з залученням фінансових джерел організацій, зацікавлених у розробленні містобудівної документації. Автогаражному кооперативу Винниківський укласти відповідний договір з сертифікованою проектною організацією на розроблення детального плану території відповідно до законодавства України.
В подальшому, між ТзОВ Архбудінвест-Львів (виконавець), Виконавчим комітетом Винниківської міської ради (замовником), автогаражним кооперативом Винниківський (платник) 22.09.2020 укладено угоду №07-П на виготовлення містобудівної документації. Відповідно до п. 1.1 угоди, замовник доручає, а виконавець приймає на себе зобов`язання виконати проектну документацію: Детальний план території земельної ділянки автогаражного кооперативу Винниківський по вул. Кільцева в м. Винники.
Також, 23.09.2020 погоджено, підписано та затверджено Завдання на розроблення детального плану території земельної ділянки автогаражного кооперативу Винниківський по вул. Кільцева в м. Винники.
Відтак, на виконання вказаної угоди, ТзОВ Архбудінвест-Львів розроблено Детальний план території земельної ділянки автогаражного кооперативу Винниківський по вул. Кільцева в м. Винники.
Крім цього, ТзОВ Архбудінвест-Львів виготовлено Ескіз намірів Архітектурні рішення Нове будівництво зблокованих автомобільних гаражних боксів в гаражному кооперативі Винниківський на вул. Кільцева у м. Винники, м. Львів, Львівської області.
Також, як вірно зазначено судом першої інстанції, ТзОВ Укооппроект у 2020 році виготовлено Технічний звіт про інженерно-геологічні вишукування Будівництво автомобільних гаражів по вул. Кільцева у м. Винники, м. Львів, Львівської області.
29.12.2021 за №2-153911/АП-ЛВ-2401 зареєстроване звернення автогаражного кооперативу Винниківський щодо видачі будівельного паспорта забудови земельної ділянки кадастровий номер 4610160300:06:002:0082 на будівництво зблокованих гаражних боксів для членів кооперативу на вул. Кільцева у м. Винники.
Проте, листом від 04.02.2022, Управління архітектури та урбаністики Департаменту містобудування Львівської міської ради позивачу рекомендувало звернутись в Львівську міську раду з відповідними документами для отримання містобудівних умов та обмежень для проектування об`єктів будівництва.
В подальшому, 23.02.2022 представник позивача звернувся із заявою до начальника управління архітектури та урбаністики Львівської міської ради, в якій просив затвердити детальний план земельної ділянки автогаражного кооперативу Винниківський по вул. Кільцева в м. Винники, розроблений на підставі рішення №2776 Винниківської міської ради 23-ої сесії від 03.09.2020 та затвердженого завдання на розроблення детального плану території.
Також, 14.11.2022 позивач звернувся до Львівської міської ради із заявою про надання містобудівних умов та обмежень на нове будівництво зблокованих автомобільних гаражних боксів у гаражному кооперативі Винниківській на вул. Кільцевій у м. Винники.
Разом з тим, Львівською міською радою, розглянувши звернення автогаражного кооперативу Винниківський від 14.11.2022, зареєстроване в Єдиній державній електронній системі у сфері будівництва за номер АМ01:1305-8520-9228-6601, керуючись Законом України Про місцеве самоврядування в Україні, Законом України Про регулювання містобудівної діяльності беручи до уваги невідповідність намірів забудови вимогам містобудівної документації на місцевому рівні: будівництво гаражних боксів порушить санітарні розриви до проєктованої загальноосвітньої школи відповідно до детального плану території, затвердженого рішенням Винниківської міської ради від 02.07.2020 №2608 Про затвердження детального плану території по вул. Кільцевій у м. Винники, прийнято рішення №1153 від 25.11.2022 Про відмову у наданні містобудівних умов та обмежень на нове будівництво автогаражним кооперативом Винниківський зблокованих автомобільних гаражних боксів у гаражному кооперативі Винниківський на вул. Кільцевій у м. Винники, яким відмовлено позивачу у наданні містобудівних умов та обмежень на нове будівництво зблокованих автомобільних гаражних боксів у гаражному кооперативі Винниківський на вул. Кільцевій у м. Винники.
Автогаражний кооператив "Винниківський" вважаючи рішення Винниківської міської ради від 02.07.2020 за №2608 та рішення Львівської міської ради від 25.11.2022 за №1153 протиправними, звернувся в суд з даним позовом.
Приймаючи оскаржуване рішення суд першої інстанції зробив висновок, що оскаржувані рішення відповідають критеріям правомірності рішень суб`єктів владних повноважень, викладеним у частині другійстатті 2 КАС України, а тому є правомірними та не підлягають скасуванню.
Перевіряючи законність та обґрунтованість оскаржуваного рішення суду першої інстанції, суд апеляційної інстанції виходить з наступного.
Відповідно до частини другої статті 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Як вбачається з матеріалів справи, предметом спірних правовідносин є правомірність рішення про затвердження детального плану території, яким затверджено Детальний план території по вул.Кільцева у м.Винники.
Згідно з пунктом 3 Положення про державну реєстрацію нормативно-правових актів міністерств, інших органів виконавчої влади, затвердженого Постановою Кабінету Міністрів України від 28 грудня 1992 року № 731 (із змінами та доповненнями) на державну реєстрацію подаються нормативно-правові акти, прийняті уповноваженими на це суб`єктами нормотворення в електронній (через систему електронної взаємодії органів виконавчої влади) або паперовій формі в порядку, визначеному Мін`юстом, що містять норми права, мають неперсоніфікований характер і розраховані на неодноразове застосування, незалежно від строку їх дії (постійні чи обмежені певним часом) та характеру відомостей, що в них містяться, у тому числі з грифами Для службового користування, Особливої важливості, Цілком таємно, Таємно та іншими, а також прийняті в порядку експерименту.
У Порядку подання нормативно-правових актів на державну реєстрацію до Міністерства юстиції України та проведення їх державної реєстрації, затвердженому наказом Міністерства юстиції України від 12 квітня 2005 року № 34/5 (у редакції наказу Міністерства юстиції України від 15 травня 2013 року № 883/5) визначено, що нормативно-правовий акт -- офіційний документ, прийнятий уповноваженим на це суб`єктом нормотворення у визначеній законом формі та порядку, який встановлює норми права для неозначеного кола осіб і розрахований на неодноразове застосування.
Відтак суд першої інстанції вірно зазначив, що до нормативно-правових актів відносяться прийняті уповноваженими органами акти, які встановлюють, змінюють норми права, носять загальний чи локальний характер, розраховані на невизначене коло осіб та застосовуються неодноразово.
Слід зазначити, що в контексті норм КАС України стосовно підходів до розгляду справ щодо законності актів, які містять положення, що відповідають основним критеріям норми права варто розуміти: 1) суттєвий та 2) довготривалий вплив на суспільно-управлінські відносини.
Пунктами, 3, 7 частини 1 статті 1 Закону України Про регулювання містобудівної діяльності, зокрема, визначено: детальний план території - містобудівна документація, що визначає планувальну організацію та розвиток території. Містобудівна документація - затверджені текстові та графічні матеріали з питань регулювання планування, забудови та іншого використання територій.
Положеннями частин 1 та 3 статті 8 Закону України Про регулювання містобудівної діяльності передбачено, що планування територій здійснюється на державному, регіональному та місцевому рівнях відповідними органами виконавчої влади, Верховною Радою Автономної Республіки Крим, Радою міністрів Автономної Республіки Крим та органами місцевого самоврядування. Рішення з питань планування та забудови територій приймаються сільськими, селищними, міськими радами та їх виконавчими органами, районними, обласними радами, Київською та Севастопольською міськими державними адміністраціями в межах визначених законом повноважень з урахуванням вимог містобудівної документації.
Як передбачено частинами 1, 4 статті 19 Закону України Про регулювання містобудівної діяльності детальний план у межах населеного пункту уточнює положення генерального плану населеного пункту та визначає планувальну організацію і розвиток частини території. Детальний план розробляється з метою визначення планувальної організації і функціонального призначення, просторової композиції і параметрів забудови та ландшафтної організації кварталу, мікрорайону, іншої частини території населеного пункту, призначених для комплексної забудови чи реконструкції. Забудова земельної ділянки здійснюється в межах її цільового призначення, встановленого відповідно до законодавства.
Згідно частини 1 статті 25 цього ж Закону режим забудови територій, визначених для містобудівних потреб, встановлюється у генеральних планах населених пунктів, планах зонування та детальних планах територій.
Суд першої інстанції вірно зазначив, що аналіз вказаних положень Закону України Про регулювання містобудівної діяльності дозволяє стверджувати, що ДПТ містить правові приписи нормативного характеру, які розраховані на широке коло осіб та застосовуються неодноразово. Затверджуючи своїм рішенням містобудівну документацію щодо ДПТ місцева рада формує обґрунтування щодо деталізації положень генерального плану міста, тобто здійснює нормативне регулювання відповідних відносин.
Визначальною умовою, що може слугувати критерієм загальності чи персоніфікованості суб`єктів впливу - є їх коло. Адже кількість як величина має відносний характер, може змінюватись і не є сталим показником регулятивного впливу юридичних актів. Під час визначення кола суб`єктів, правовий статус яких регламентує правовий акт, необхідно зважати лише на ті із них (фізична чи юридична особа, орган, організація, спільність людей тощо), для яких правовим актом установляюются права та обов`язки безпосередньо, щодо яких праворегуляторний вплив є прямим (а не усіх суб`єктів, для яких він може мати якесь юридичне значення).
Також судом першої інстанції вірно враховано, що правові висновки щодо того, що рішення органу місцевого самоврядування, яким затверджено містобудівну документацію на місцевому рівні, має ознаки нормативно-правового акта міститься, зокрема у постановах Великої Палати Верховного Суду від 15 травня 2019 року у справі № 363/3786/17, Верховного Суду від 31 липня 2019 року у справі № 466/1264/18, від 11 грудня 2019 року у справі № 369/7296/16-а, від 20 грудня 2019 року у справі № 520/14995/16-а, від 26 лютого 2020 року у справі № 826/9175/18, від 4 березня 2020 року у справі №450/1236/17, від 9 квітня 2020 року у справі № 807/150/16, від 6 травня 2020 року у справі № 750/11932/16-а, від 14 липня 2021 року у справі № 260/20/19 та від 28 липня 2022 року у справі № 640/31850/20.
Вирішуючи питання про те, чи мав позивач право на звернення до суду з даним позовом, суд першої інстанції вірно звернув увагу на те, що адміністративні суди, у випадку необхідності перевірки дотримання суб`єктами владних повноважень гарантованих особі прав, зокрема, наданих статтями 13, 23, 50, 54 Конституції України у правовідносинах, пов`язаних із благоустроєм населених пунктів, плануванням та забудовою території, повинен застосовувати широке тлумачення поняття охоронюваний інтерес. За загальним правилом, такий інтерес включає у тому числі захист права на безпечне для життя і здоров`я довкілля, створення умов для комфортного та безпечного проживання на території відповідного населеного пункту.
З аналізу статей 264-265 КАС України вбачається, що особливістю провадження у справах щодо оскарження нормативно-правових актів є те, що для таких категорій спорів передбачено, фактично, необмежене коло осіб, які можуть ініціювати відкриття відповідного провадження в адміністративному суді; необмежене в часі право на доступ до суду для ініціювання такого спору; додаткові гарантії інформування всіх про початок розгляду судом такого спору; додаткові процесуальні гарантії для сторін, що надаються згідно з положеннями КАС України у справах, що розглядаються за правилами загального позовного провадження; спеціальні повноваження суду, спрямовані на гарантування ефективного захисту.
Окрім цього, суд першої інстанції вірно врахував Рекомендацію № R(87)16 Комітету міністрів Ради Європи (КМРЄ) щодо адміністративних процедур, які зачіпають велику кількість осіб, яка визначає, що адміністративний акт, який має вплив на велику кількість осіб, повинен обов`язково підлягати судовому контролю, що здійснюється з належним урахуванням прав та інтересів зацікавлених осіб, зокрема, шляхом забезпечення участі представників таких осіб у судовому розгляді справи, її апеляційному перегляді, та повідомленням про розгляд справи шляхом публічного оголошення (т.3 а.с.47).
Зважаючи на викладене апеляційний суд погоджується з висновком суду першої інстанції про те, що з позовом про оскарження рішення Винниківської міської ради від 02.07.2020 № 2608, яке має ознаки нормативно-правового акта, можуть звернутися як особи, щодо яких застосовано це рішення, так і особи, які є суб`єктом правовідносин, у яких воно буде або може бути застосовано.
Як вірно встановлено судом першої інстанції, позивач має у користуванні земельну ділянку на підставі Державного акту про право постійного користування земельною ділянкою серії Ш-ЛВ 001290, виданого 28.04.2001 Винниківською міською радою. Цільове призначення вказаної земельної ділянки для колективного гаражного будівництва.
В обґрунтування порушення свого права, прийняттям спірного рішення Винниківською міською радою, позивач зазначив про порушення при прийнятті такого, положень статей 19, 21 Закону України Про регулювання містобудівної діяльності та Порядку проведення громадських слухань щодо врахування громадських інтересів під час розроблення проектів містобудівної документації на місцевому рівні, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України №555 від 25.05.2011, в частині дотримання визначеного законом механізму проведення громадських слухань щодо врахування громадських інтересів під час розроблення проекту містобудівної документації.
Відтак, з огляду на встановлені судом обставини справи та зважаючи на характер спірних правовідносин, колегія суддів погоджується з судом прешої інстанції, що у позивача наявне право на звернення до суду з цим позовом, оскільки заявлені вимоги стосуються не тільки безпосередньо його інтересів, як суміжних землекористувачів, а й невизначеного кола осіб - жителів громади м. Винники Львівської області.
Статтею 8 Закону України Про регулювання містобудівної діяльності передбачено, що планування територій здійснюється на державному, регіональному та місцевому рівнях відповідними органами виконавчої влади, Верховною Радою Автономної Республіки Крим, Радою міністрів Автономної Республіки Крим та органами місцевого самоврядування. Планування та забудова земельних ділянок здійснюється їх власниками чи користувачами в установленому законодавством порядку. Рішення з питань планування та забудови територій приймаються сільськими, селищними, міськими радами та їх виконавчими органами, районними, обласними радами, Київською та Севастопольською міськими державними адміністраціями в межах визначених законом повноважень з урахуванням вимог містобудівної документації.
Частиною 1 статті 16 вище зазначеного Закону передбачено, що планування територій на місцевому рівні здійснюється шляхом розроблення та затвердження комплексних планів просторового розвитку територій територіальних громад, генеральних планів населених пунктів і детальних планів території, їх оновлення та внесення змін до них.
Положеннями статті 17 Закону України Про регулювання містобудівної діяльності передбачено, що генеральний план населеного пункту є основним видом містобудівної документації на місцевому рівні, призначеної для обґрунтування довгострокової стратегії планування та забудови території населеного пункту.
Як передбачено положеннями статті 19 Закону України Про регулювання містобудівної діяльності детальний план у межах населеного пункту уточнює положення генерального плану населеного пункту та визначає планувальну організацію і розвиток частини території. Детальний план розробляється з метою визначення планувальної організації і функціонального призначення, просторової композиції і параметрів забудови та ландшафтної організації кварталу, мікрорайону, іншої частини території населеного пункту, призначених для комплексної забудови чи реконструкції, та підлягає стратегічній екологічній оцінці. Детальний план території визначає: 1) принципи планувально-просторової організації забудови; 2) червоні лінії та лінії регулювання забудови; 3) функціональне призначення, режим та параметри забудови однієї чи декількох земельних ділянок, розподіл територій згідно з будівельними нормами і правилами; 4) містобудівні умови та обмеження (у разі відсутності плану зонування території) або уточнення містобудівних умов та обмежень згідно із планом зонування території; 5) потребу в підприємствах і закладах обслуговування населення, місце їх розташування; 6) доцільність, обсяги, послідовність реконструкції забудови; 7) черговість та обсяги інженерної підготовки території; 8) систему інженерних мереж; 9) порядок організації транспортного і пішохідного руху; 10) порядок комплексного благоустрою та озеленення, потребу у формуванні екомережі; 11) межі прибережних захисних смуг і пляжних зон водних об`єктів (у разі відсутності плану зонування території). Детальні плани територій одночасно з їх затвердженням стають невід`ємними складовими генерального плану населеного пункту та/або комплексного плану. Детальний план території складається із графічних і текстових матеріалів. Детальний план території у межах населеного пункту розглядається і затверджується виконавчим органом сільської, селищної, міської ради протягом 30 днів з дня його подання.
Згідно пункту 4.3 ДБН Б. 1.1-15:2012 Склад та зміст генерального плану населеного пункту генеральний план визначає основні принципи і напрямки планувальної організації та функціонального призначення території, формування системи громадського обслуговування населення, організації вулично-дорожньої та транспортної мережі, інженерного обладнання, інженерної підготовки і благоустрою, цивільного захисту території та населення від небезпечних природних і техногенних процесів, охорони навколишнього природного середовища, охорони та збереження культурної спадщини та традиційного характеру середовища історичних населених пунктів, а також послідовність реалізації рішень, у тому числі етапність освоєння території. Генеральні плани населених пунктів розроблюють на підставі завдання на розроблення генерального плану населеного пункту відповідно до додатка Б.
Пунктом 4.5 ДБН Б. 1.1-15:2012 передбачено, що відповідно до затвердженого генерального плану розробляють плани зонування території (зонінг), детальні плани територій, програми соціально-економічного розвитку, галузеві схеми розвитку інженерно-транспортної інфраструктури, документацію із землеустрою, проектну документацію на будівництво. План зонування території може розроблятися у складі генерального плану цього населеного пункту, що зазначають у завданні на розроблення генерального плану населеного пункту (додаток Б). План зонування території може розроблятися і як окрема містобудівна документація після затвердження генерального плану.
Здійснивши аналіз наведених правових норм суд першої інстанції вірно зробив висновок про те, що ДПТ є видом містобудівної документації, положення якого мають узгоджуватися з генеральним планом населеного пункту, деталізувати положення останнього та не суперечити йому.
Статтею 21 Закону України Про регулювання містобудівної діяльності, регламентовано процедуру громадських слухань щодо врахування громадських інтересів у розробленні, зокрема, детальних планів територій.
Частиною 2 статті 21 Закону України Про регулювання містобудівної діяльності передбачено, що затвердження на місцевому рівні містобудівної документації, зазначеної у частині першій цієї статті, без проведення громадських слухань щодо проектів такої документації забороняється.
Відповідно до статті 21 Закону України Про регулювання містобудівної діяльності, Кабінет Міністрів України постановою від 25.05.2011 № 555 Про затвердження Порядку проведення громадських слухань щодо врахування громадських інтересів під час розроблення проектів містобудівної документації на місцевому рівні затвердив Порядок № 555, який визначає механізм проведення громадських слухань щодо врахування громадських інтересів під час розроблення проектів містобудівної документації на місцевому рівні: генеральних планів населених пунктів, планів зонування та детальних планів територій.
Пунктом 4 Порядку № 555 передбачено, що виконавчі органи сільських, селищних, міських рад оприлюднюють у двотижневий строк прийняті органами місцевого самоврядування рішення щодо розроблення проектів містобудівної документації шляхом опублікування таких рішень у засобах масової інформації, що поширюються на відповідній території, а також розміщення на офіційному веб-сайті відповідного органу місцевого самоврядування. Оприлюднення розроблених в установленому законодавством порядку проектів містобудівної документації здійснюється не пізніш як у місячний строк з дня їх подання розробником до виконавчого органу сільської, селищної, міської ради шляхом розміщення матеріалів (планшетів, макетів) у визначеному органом місцевого самоврядування місці та інформування громадян через розповсюдження брошур і повідомлень, засоби масової інформації, що поширюються на відповідній території, а також розміщення інформації на офіційному веб-сайті відповідного органу місцевого самоврядування.
Також, як передбачено пунктами 9, 11 Порядку № 555, пропозиції подаються громадянами у письмовому вигляді із зазначенням прізвища, ім`я та по батькові, місця проживання, особистим підписом і повинні містити обґрунтування з урахуванням вимог законодавства, будівельних норм, державних стандартів та правил. Пропозиції громадськості підлягають реєстрації органом місцевого самоврядування та розглядаються розробником і замовником проектів містобудівної документації у місячний строк. За результатами розгляду пропозицій заявнику надається відповідь про їх врахування або обґрунтована відмова. У разі наявності пропозицій громадськості, рішення про врахування яких розробник і замовник не можуть прийняти самостійно або мають місце спірні питання, особи, які забезпечують роботу з розгляду пропозицій громадськості, повідомляють про це відповідному органу місцевого самоврядування для прийняття останнім рішення щодо утворення погоджувальної комісії.
Відтак, законодавець чітко та поетапно регламентував процедуру проведення громадських слухань щодо врахування громадських інтересів під час розроблення проектів містобудівної документації, якої органи місцевого самоврядування зобов`язанні дотримуватися.
Тому, виходячи з того, що одним із етапів проведення процедури затвердження детального плану території є проведення громадських обговорень, суд першої інстанції вірно зазначив, що врахування громадських інтересів під час розроблення проектів містобудівної документації є результатом двостороннього процесу.
З матеріалів справи вбачається, що рішенням Винниківської міської ради №1752 від 28.02.2019 Про надання дозволу на розроблення детального плану території на АДРЕСА_1 доручено виконавчому комітету Винниківської міської ради розробити детальний план території по вул. Кільцева у м. Винники.
Виконавчим комітетом Винниківської міської ради, на виконання вказаного рішення, замовлено у ФОП ОСОБА_3 Детальний план території для будівництва та обслуговування комплексної багатоквартирної житлової забудови по АДРЕСА_1 , та ФОП ОСОБА_3 розроблено Детальний план території для будівництва та обслуговування комплексної багатоквартирної житлової забудови по вул. Кільцева в м. Винники Львівської області.
Рішенням 21-ої сесії Винниківської міської ради №2608 від 02.07.2020 Про затвердження Детального плану території по вул. Кільцева у м. Винники вирішено затвердити Детальний план території по вул. Кільцева у м. Винники. Контроль за виконанням даного рішення покладено на секретаря міської ради.
Розпорядженням Кабінету Міністрів України від 12 червня 2020 року №718-р на виконання статті 7-1 Закону України Про місцеве самоврядування в Україні було визначено адміністративні центри та затверджено території територіальних громад Львівської області згідно з додатком. Додаток до вищезазначеної постанови передбачає утворення Львівської територіальної громади до складу якої увійшли території Львівської, Брюховицької, Винниківської, Грибовицької, Грядівської, Дублянської, Зашківської, Лисиничівської, Малехівської, Рудненської, Рясне-Руської територіальних громад. Адміністративним центром новоствореної територіальної громади визначено місто Львів.
Колегія суддів зазначає, що 6 грудня 2020 року набув чинності прийнятий 17.11.2020 року Верховною Радою України Закон Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо впорядкування окремих питань організації та діяльності органів місцевого самоврядування та районних державних адміністрацій №1009-IX.
Зазначеним Законом України внесені зміни до ряду законів України, в тому числі Закону Про місцеве самоврядування в Україні. Зокрема, вказаним Законом передбачено, у розділі Прикінцеві та перехідні положення Закону України Про місцеве самоврядування в Україні доповнити пунктом 6-1 такого змісту: до прийняття закону про адміністративно-територіальний устрій України закінчення повноважень сільських, селищних, міських рад, їхніх виконавчих органів, а також реорганізація сільських, селищних, міських рад, їхніх виконавчих органів як юридичних осіб у зв`язку із змінами в адміністративно-територіальному устрої України здійснюються з урахуванням таких положень:
-у день набуття повноважень сільською, селищною, міською радою, обраною територіальною громадою, територія якої затверджена Кабінетом Міністрів України (далі - сформована територіальна громада), припиняються повноваження сільських, селищних, міських рад, сільських, селищних, міських голів, обраних територіальними громадами, територія яких включена до території сформованої територіальної громади (далі -розформовані територіальні громади);
-сформована територіальна громада є правонаступником усього майна, прав та обов`язків розформованої територіальної громади з урахуванням особливостей, визначених підпунктами 5 і 6 цього пункту;
-не пізніше завершення другої сесії новообраної ради у порядку, визначеному цим пунктом, починається реорганізація відповідних юридичних осіб - сільських, селищних, міських рад, обраних розформованими територіальними громадами та розміщених поза адміністративним центром сформованої територіальної громади, шляхом їх приєднання до юридичної особи - сільської, селищної, міської ради, розміщеної в адміністративному центрі сформованої територіальної громади. Після завершення реорганізації відповідні сільські, селищні, міські ради припиняються як юридичні особи з урахуванням особливостей, визначених цим пунктом;
-юридична особа - сільська, селищна, міська рада, розміщена в адміністративному центрі сформованої територіальної громади, є правонаступником прав та обов?язків усіх юридичних осіб - сільських, селищних, міських рад, обраних розформованими територіальними громадами, з дня набуття повноважень новообраною радою.
Момент набуття повноважень місцевими радами унормовано Законом України Про місцева самоврядування.
Як передбачено частинами 1, 8 статті 45 Закону України Про місцеве самоврядування передбачає, що сільська, селищна, міська, районна в місті (у разі її створення), районна, обласна рада складається з депутатів, які обираються жителями відповідного села, селища, міста, району в місті, району, області на основі загального, рівного і прямого виборчого права шляхом таємного голосування. Повноваження місцевої ради, обраної на позачергових, повторних або перших виборах, закінчуються в день відкриття першої сесії відповідної ради, обраної на наступних (чергових або позачергових) виборах.
Відповідно до постанови Верховної Ради України від15 липня 2020 року №795-IX на 25 жовтня 2020 року було призначено чергові місцеві вибори депутатів місцевих рад та сільських, селищних, міських голів, які проводились, серед іншого, на території Львівської територіальної громади.
24 листопада 2020 року відбулась перша сесія депутатів Львівської міської ради.
Зважаючи на наведене, із цього моменту закінчились повноваження усіх місцевих рад, які були обрані на попередніх місцевих виборах, у тому числі Винниківська міська рада.
Виходячи із норм Закону України Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо впорядкування окремих питань організації та діяльності органів місцевого самоврядування та районних державних адміністрацій, правонаступником прав та обов`язків зазначеної ради стала Львівська міська рада.
Окрім цього слід зазначити, що Львівською міською радою була прийнята ухвала №6 від 29.12.2020 року Про функціонування Львівської міської територіальної громади, якою визначено Львівську міську територіальну громаду правонаступником всього майна та обов`язків територіальних громад, територія яких включена до території Львівської міської територіальної громади, у тому числі, Винниківська міська рада.
Відповідно до положень ухвали Львівської міської ради №7 від 29.12.2020 року Про припинення місцевих рад шляхом приєднання до приз Львівської міської ради, вирішено припинити шляхом приєднання до Львівської міської ради Винниківську міську раду.
Як вбачається з матеріалів справи, судом першої інстанції було неодноразово в ході розгляду справи зобов`язано представника відповідачів у справі надати суду докази проведення громадських обговорень щодо врахування громадських інтересів під час розроблення проектів містобудівної документації, в даному випадку, Детального плану території по вул. Кільцева у м. Винники, що затверджений рішенням Винниківської міської ради №2608 від 02.07.2020.
Відповідачами долучено до матеріалів лист Департаменту міської агломерації Львівської міської ради №4-3801-4443 від 03.04.2023, в якому повідомлено, що відповідно до додатку 1 рішення Винниківської міської ради №637 від 08.12.2016 Про затвердження Положення про тимчасовий порядок проведення громадських слухань у м. Винники проведено громадські слухання детального плану території по вул. Кільцева у м. Винники, матеріали ДПТ та повідомлення про початок процедури розгляду та врахування пропозицій громадськості у проекті містобудівної документації були розміщенні на офіційному веб-сайті Винниківської міської ради.
Також, повідомлено, що після прийняття ухвали Львівської міської ради №7 від 29.12.2020 Про припинення місцевих рад шляхом приєднання до Львівської міської ради, офіційний веб-сайт Винниківської міської ради не обслуговується.
Так, в листі Департаменту міської агломерації Львівської міської ради №4-3801-15989 від 19.04.2023, повідомлено, що на сайті vynnyky-rada.gov.ua було оголошено про те, що 20.12.2019 о 11:00 год у приміщенні кабінету секретаря ради по вул. Галицька, 20 відбудуться громадські слухання проекту детального плану території для будівництва та обслуговування комплексної багатоквартирної житлової забудови по вул. Кільцева у м. Винники. Слухання відбулися із зауваженням головного спеціаліста-архітектора, що відповідно до таблиці №10.6 ДБН Б.2.2-12:2019 Планування та забудова територій недотримано вимоги відстані від автогаражного кооперативу Винниківський до проектованих багатоквартирних житлових будинків, а тому даний детальний план не відповідав вимогам містобудівної документації та не міг бути затверджений у поданій на громадські слухання редакції. У зв`язку з чим, громадські слухання були перенесені.
Окрім цього, з наявного в матеріалах справи листа Департаменту міської агломерації Львівської міської ради №4-3801-1403 від 10.01.2024, повідомлено, що 05.02.2020 о 10:00 год у приміщенні кабінету секретаря ради по вул. Галицька, 20 були проведені повторні громадські слухання проекту детального плану території для будівництва та обслуговування комплексної багатоквартирної житлової забудови по вул. Кільцева у м. Винники з поправками, які відбулися. Інформація стосовно проведення громадських слухань була висвітлена на сайті vynnyky-rada.gov.ua згідно чинного законодавства.
У зв`язку з тим, що на даний час, офіційний веб-сайт Винниківської міської ради не обслуговується, будь-яких інших доказів повідомлення про проведення громадських слухань, а також про відкладення громадських слухань, які відбулись 20.12.2019 та 05.02.2020, судом не здобуто.
Окрім цього, в матеріалах справи наявне повідомлення про оприлюднення проекту Детального плану території (ДПТ) та звіту про стратегічну екологічну оцінку (СЕО) від 27.04.2020 №631/04-21/05в за підписом міського голови Винниківської міської ради. У зазначеному повідомленні зазначено про початок проведення громадського обговорення Детального плану території для будівництва та обслуговування комплексної багатоквартирної житлової забудови по вул. Кільцева в м. Винники Львівської області.
Колегія суддів погоджується з судом першої інстанції, що наведене свідчить про те, що відповідачем було створено умови для проведення громадських обговорень, в тому числі для ознайомлення громадськості з детальним планом території та врахування інтересів громадськості м. Винники, а відтак суд першої інстанції дійшов до вірного висновку, що громадські слухання пройшли із дотриманням норм чинного законодавства.
Відповідно до правового висновку, що викладений у постановах Верховного Суду від 10 липня 2019 року у справі № 804/639/18, від 13 жовтня 2021 року у справі № 640/21854/18та від 27 вересня 2022 року у справі №320/1510/20, ключовим питанням при наданні оцінки процедурним порушенням, допущеним під час прийняття суб`єктом владних повноважень рішення, є співвідношення двох базових принципів права: протиправні дії не тягнуть за собою правомірних наслідків і, на противагу йому, принцип формальне порушення процедури не може мати наслідком скасування правильного по суті рішення; одним з критеріїв, що розділяє істотне (фундаментальне) порушення від неістотного, є встановлення такої обставини: чи могло бути іншим рішення суб`єкта владних повноважень за умови дотримання ним передбаченої законом процедури його прийняття.
Зважаючи на наведене, апеляційний суд погоджується з висновком суду першої інстанції, що Винниківська міська рада належним чином виконала свої обов`язки, передбачені законодавством, зокрема, забезпечила проведення громадських слухань при прийнятті оскарженого позивачем рішення, а необізнаність позивача про проведення громадських слухань щодо проекту детального плану території по вул. Кільцева у м. Винники, не може свідчити про не проведення таких слухань взагалі.
Також слід зазначити, що на момент надання дозволу на розроблення детального плану території по вул. Кільцева у м. Винники (рішення №2776 від 03.09.2020) на підставі заяви керівника Автогаражного кооперативу Винниківський ОСОБА_2 , рішення №2608 від 02.07.2020 було прийнято.
Окрім цього, як вірно зазначив суд першої інстанції, відповідно до акту встановлення (узгодження) меж землекористування від 29.10.2020 власниками/користувачами суміжних земельних ділянок, зокрема головою АК Винниківський М.Габа, не заявлено претензій до існуючих меж земельної ділянки за кадастровим №4610160300:06:002, яка знаходиться у м.Винники на вул. Кільцевій площею 0,8485 га, наданої власнику (користувачу) земельної ділянки Винниківській міській раді в постійне користування/оренду для будівництва та обслуговування закладів освіти (код 03.02) (для будівництва і обслуговування загальноосвітньої школи). Тобто проектована школа, і відповідно детальний план, який затверджений рішенням № 2608 від 02.07.2020.
Стосовно доводів позивача, що при прийнятті оскаржуваного рішення №2608 від 02.07.2020 відповідача не було взято до уваги, те що рішенням Винниківської міської ради за №2776 від 03.09.2020 позивачу було надано дозвіл на розроблення детального плану території по вул. Кільцева, то суд першої інстанції вірно зазначив, що надання дозволу на розроблення детального плану жодним чином не гарантує подальше його затвердження, окрім того у хронології подій позивач мав би розробляти проект детального плану для забудови земельної ділянки автогаражного кооперативу з урахуванням уже існуючого детального плану .
Відтак доводи позивача не свідчать про те, що прийняття оскаржуваного рішення від 02.07.2020 за №2608 мало наслідком порушення прав та охоронюваних законом інтересів позивача й унеможливлювали прийняття відповідачем спірного рішення. А також погодження меж уповноваженою особою позивача свідчить про обізнаність такого про наявність детального плану території від 02.07.2020 року. Станом на 01.03.2021 року здійснена державна реєстрація земельної ділянки для будівництва та обслуговування будівель закладів освіти.
Зважаючи на викладене колегія суддів вважає, що судом першої інстанції вірно відмовлено в задоволенні позовних вимог про визнання протиправним та нечинним рішення Винниківської міської ради від 02.07.2020 за №2608 Про затвердження детального плану території по АДРЕСА_1 , правонаступником якої є Львівська міська рада.
Стосовно позовних вимог позивача про визнання протиправним та нечинним рішення Львівської міської ради від 25.11.2022 за №1153 Про відмову Автогаражному кооперативу Винниківський у наданні містобудівних умов та обмежень на нове будівництво зблокованих автомобільних гаражних боксів у гаражному кооперативі Винниківський на вул. Кільцевій у м. Винники та зобов`язання Львівської міської ради надати Автогаражному кооперативу Винниківський містобудівні умови та обмеження на нове будівництво зблокованих автомобільних гаражних боксів у гаражному кооперативі Винниківський на вул. Кільцевій у м. Винники, колегія суддів зазначає наступне.
Пунктом 8 частини 1 статті 1 Закону № 3038-VI передбачено, що містобудівні умови та обмеження забудови земельної ділянки - документ, що містить комплекс планувальних та архітектурних вимог до проектування і будівництва щодо поверховості та щільності забудови земельної ділянки, відступів будинків і споруд від червоних ліній, меж земельної ділянки, її благоустрою та озеленення, інші вимоги до об`єктів будівництва, встановлені законодавством та містобудівною документацією.
Статтею 26 Закону № 3038-VI, зокрема, передбачено, що забудова територій здійснюється шляхом розміщення об`єктів будівництва. Суб`єкти містобудування зобов`язані додержуватися містобудівних умов та обмежень під час проектування і будівництва об`єктів. Проектування та будівництво об`єктів здійснюється власниками або користувачами земельних ділянок у такому порядку: 1) отримання замовником або проектувальником вихідних даних; 2) розроблення проектної документації та проведення у випадках, передбачених статтею 31 цього Закону, її експертизи; 3) затвердження проектної документації; 4) виконання підготовчих та будівельних робіт; 4-1) проведення контрольного геодезичного знімання закінчених будівництвом об`єктів (крім об`єктів, що за класом наслідків (відповідальності) належать до об`єктів з незначними наслідками (СС1)) та здійснення їх технічної інвентаризації (крім об`єктів, перелік яких визначається центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну політику у сфері будівництва, архітектури, містобудування); 5) прийняття в експлуатацію закінчених будівництвом об`єктів; 6) реєстрація права власності на об`єкт містобудування.
Положеннями частин 1, 2, 4 статті 29 Закону № 3038-VI передбачено, що основними складовими вихідних даних є: 1) містобудівні умови та обмеження; 2) технічні умови; 3) завдання на проектування. Фізична або юридична особа, яка має намір щодо забудови земельної ділянки, що перебуває у власності або користуванні такої особи, повинна одержати містобудівні умови та обмеження для проектування об`єкта будівництва. Підставами для відмови у наданні містобудівних умов та обмежень є: 1) неподання визначених частиною третьою цієї статті документів, необхідних для прийняття рішення про надання містобудівних умов та обмежень; 2) виявлення недостовірних відомостей у документах, що посвідчують право власності чи користування земельною ділянкою, або у документах, що посвідчують право власності на об`єкт нерухомого майна, розташований на земельній ділянці; 3) невідповідність намірів забудови вимогам містобудівної документації на місцевому рівні.
Здійснивши аналіз наведеної норми суд першої інстанції вірно зазначив, що Законом № 3038-VI встановлений вичерпний перелік підстав, за наявності яких заявникові може бути відмовлено у наданні містобудівних умов та обмежень. У такому випадку, відмова може бути визнана обґрунтованою лише тоді, коли компетентним суб`єктом владних повноважень встановлюється наявність однієї або декількох підстав, визначених Законом для відмови, із розкриттям їх змісту (відповідає позиції Верховного Суду яка викладена у рішенні від 06.07.2023 у справі №160/3882/22).
Відмова у наданні містобудівних умов та обмежень з обґрунтуванням підстав такої відмови надається у строк, що не перевищує встановлений строк їх надання.
Надання містобудівних умов та обмежень або прийняття рішення про відмову в їх наданні здійснюється відповідним уповноваженим органом містобудування та архітектури протягом 10 робочих днів з дня реєстрації заяви, затверджується наказом такого органу (ч. 6 ст. 29 Закону № 3038-VI).
Проаналізувавши зміст наведених правових норм колегія суддів вважає вірним висновок суду першої інстанції, що містобудівні умови та обмеження видаються на підставі містобудівної документації при зверненні зацікавленої особи до уповноваженого органу з поданням визначеної документації. При цьому, однією із підстав для відмови в наданні містобудівних умов та обмежень є невідповідність намірів забудови земельної ділянки положенням відповідної містобудівної документації на місцевому рівні, тобто така невідповідність встановлюється на стадії надання містобудівних умов та обмежень або у подальшому під час здійснення державно-будівельного або судового контролю. Невідповідність намірів забудови означає, що запланований для будівництва об`єкт не відповідає вимогам містобудівної документації на місцевому рівні, тобто затвердженим текстовим та графічним матеріалам з питань регулювання планування, забудови та іншого використання територій конкретного населеного пункту.
Також слід зазначити, що здійснення забудови, наміри якої суперечать вимогам містобудівної документації (Генерального плану населеного пункту, ДПТ), нівелює мету планування та забезпечення сталого розвитку населеного пункту, а отже, порушує суспільні інтереси, які виражаються у забезпеченні дотримання правил благоустрою населеного пункту, спрямованих на створення умов, сприятливих для життєдіяльності людини; містобудівні умови та обмеження, які не відповідають Генеральному плану населеного пункту та іншій містобудівній документації на місцевому рівні не можуть вважатися такими, що враховують громадські (суспільні) та приватні інтереси при плануванні та забудові територій (відповідає правовій позиції Верховного Суду, сформульованій, зокрема, у постановах від 20 травня 2019 року у справі № 826/15338/18, від 4 вересня 2019 року у справі № 826/13852/17 та від 19 січня 2023 року у справі № 640/9995/20).
Згідно з частиною 1 статті 16 Закону №3038-VI планування територій на місцевому рівні здійснюється шляхом розроблення та затвердження генеральних планів населених пунктів, планів зонування територій і детальних планів території, їх оновлення та внесення змін до них. Містобудівна документація на місцевому рівні розробляється з урахуванням даних державного земельного кадастру на актуалізованій картографічній основі в цифровій формі як просторово орієнтована інформація в державній системі координат на паперових і електронних носіях.
Положеннями частини 1 статті 17 Закону №3038-VI визначено, що генеральний план населеного пункту є основним видом містобудівної документації на місцевому рівні, призначеної для обґрунтування довгострокової стратегії планування та забудови території населеного пункту.
Вимогами статті 5 Закону України від 16.11.1992 № 2780-XII Про основи містобудування при здійсненні містобудівної діяльності повинні бути забезпечені, зокрема: розміщення і будівництво об`єктів відповідно до затверджених у встановленому порядку містобудівної документації та проектів цих об`єктів.
Як вже було зазначено, рішенням Винниківської міської ради від 02.07.2020 №2608 Про затвердження детального плану території по вул. Кільцевій у м. Винники затверджено детальний план території по вул. Кільцевій у м. Винники.
Як вбачається з матеріалів справи, у рішенні відповідача від 25.11.2022 №1153 Про відмову у наданні містобудівних умов та обмежень на нове будівництво автогаражним кооперативом Винниківський зблокованих автомобільних гаражних боксів у гаражному кооперативі Винниківський на вул. Кільцевій у м. Винники, підставою для такої відмови зазначено: невідповідність намірів забудови вимогам містобудівної документації на місцевому рівні, а саме будівництво гаражних боксів порушить санітарні розриви до проєктованої загальноосвітньої школи відповідно до детального плану території, затвердженого рішенням Винниківської міської ради від 02.07.2020 №2608 Про затвердження детального плану території по вул. Кільцевій у м. Винники.
Слід зазначити, що генеральний план населеного пункту - одночасно містобудівна документація на місцевому рівні та землевпорядна документація, що визначає принципові вирішення розвитку, планування, забудови та іншого використання території населеного пункту. Генеральний план населеного пункту розробляється та затверджується в інтересах відповідної територіальної громади з урахуванням державних, громадських та приватних інтересів.
Відповідно до положень статті 17, 18, 19 Закону № 3038-VI регламентовано порядок забудови територій. Аналіз наведених норм права вказує на те, що режим забудови територій визначається в Генеральному плані населеного пункту, розроблених відповідного до нього плану зонування та детальному плану території, які є основними видами містобудівної документації на місцевому рівні.
Позивач зазначає, що наміри позивача щодо забудови земельної ділянки відповідали і відповідають положенням містобудівної документації на місцевому рівні, зокрема детальному плану населеного пункту.
Слід зазначити, що приймаючи оскаржуване рішення Про відмову у наданні містобудівних умов та обмежень на нове будівництво автогаражним кооперативом Винниківський зблокованих автомобільних гаражних боксів у гаражному кооперативі Винниківський на вул. Кільцевій у м. Винники, відповідачем чітко зазначено причину відмови у наданні містобудівних умов та обмежень, а саме: невідповідність намірів забудови вимогам містобудівної документації на місцевому рівні, що відповідає п.3 ч. 4 ст. 29 Закону України Про регулювання містобудівної діяльності.
Суд першої інстанції вірно зауважив, що така невідповідність підтверджується детальним планом території по вул. Кільцевій у м. Винники, затвердженим рішенням Винниківської міської ради від 02.07.2020 №2608, відповідно до якого будівництво гаражних боксів порушить санітарні розриви до проектованої загальноосвітньої школи.
Слід зазначити, що пункт 10.8.8 ДБН Б.2.2-12:2019 Планування і забудова територій Відстані від наземних і комбінованих (наземно-підземних) гаражів і відкритих авто -стоянок легкових автомобілів до житлових і громадських будинків слід приймати не менше тих, що встановлені у таблиці 10.6.
Відповідно до таблиці 10.6, відстані від гаражів і відкритих автостоянок, при кількості легкових автомобілів від 101 до 300 шт., до закладів загальної середньої освіти і заклади дошкільної освіти повинні становити 50 метрів.
Згідно з приміткою 1 до таблиці 10.6, відстані слід визначати від вікон житлових і громадських будинків і від меж земельних ділянок закладів загальної середньої освіти і закладів дошкільної освіти, лікувальних закладів із стаціонаром до стін гаража або меж відкритої стоянки.
Зважаючи на вищевикладене, колегія суддів погоджується з судом першої інстанції, що наміри забудови земельної ділянки, запропоновані позивачем у заяві не відповідають вимогам містобудівної документації на місцевому рівні, а відтак висновки відповідача про невідповідність намірів забудови спірної земельної ділянки містобудівній документації є обґрунтовані.
Разом з тим, суд першої інстанції вірно зазначив, що цільове призначення земельної ділянки позивача для колективного гаражного будівництва, однак при забудові такої ділянки гаражами позивачу слід розробляти дозвільні документи із урахуванням генерального плану м.Винник, Детального плану по вул.Кільцева, а також свій проект привести у відповідність до відстаней від суміжних користувачів з врахуванням будівельних норм. Такі ж зауваження і були висвітленні головним спеціалістом архітектором Є.В.Камм та начальником відділу містобудування Н.Р.Дмитрук зауваження до проекту (т.2 а.с.6).
Зважаючи на викладене колегія суддів погоджується з судом прешої інстанції, що оскаржуване рішення є таким, що відповідає вимогам ст. 29 Закону №3038-VІ.
Окрім наведеного слід зазначити, що відповідно до листа Управління освіти Департаменту розвитку Львівської міської ради від 28.03.2023 №4-2709-4153, у м. Винники всі заклади загальної середньої освіти перевантажені, є гостра потреба в будівництві нового закладу освіти, проте в умовах російської агресії такої можливості немає. Питання будівництва закладу загальноосвітньої середньої школи буде розглядатися після закінчення воєнного стану, що свідчить про намір будівництва школи. Майбутній проект будівництва школи не обмежує право позивача у користуванні визначеною земельною ділянкою, яка надана для гаражного кооперативу, однак забудову здійснювати із дотриманням ДБН.
Відтак, оскільки у задоволенні позовної вимоги про визнання протиправним та нечинним рішення Львівської міської ради від 25.11.2022 за №1153 про відмову Автогаражному кооперативу Винниківський у наданні містобудівних умов та обмежень на нове будівництво зблокованих автомобільних гаражних боксів у гаражному кооперативі Винниківський на вул. Кільцевій у м. Винники, судом першої інтсанції підставно відмовлено, а тому підстави для задоволення похідної вимоги про зобов`язання Львівської міської ради надати Автогаражному кооперативу Винниківський містобудівні умови та обмеження на нове будівництво зблокованих автомобільних гаражних боксів у гаражному кооперативі Винниківський на вул. Кільцевій у м. Винники відсутні.
Колегія суддів зазначає, що на момент отримання позивачем 03.09.2020 за Рішенням Винниківської міської ради дозволу на розроблення ДПТ по вул.Кільцева у м.Винники уже було Рішення №2608 від 02.07.2020 про затвердження детального плану території по вул.Кільцева у м.Винники. Тобто про існування такого позивачумало б бути відомо. Окрім того, при укладені договору 23.09.2020 на виготовлення містобудівної документації, архітектор теж відповідно до зауважень до проекту був обізнаний про наявність детального плану затвердженого. Як вбачається із Акта встановлення (узгодження) меж землекористування від 29.10.2020 голова кооперативу такі погоджував, де значиться, що саме буде на земельній ділянці площею 0,8484 гадля будівництва та обслуговування закладів освіти, а заклад освіти передбачений детальним планом затвердженим Рішенням №2608 від 02.07.2020. Окрім, звертаючись у листопаді 2022 року із заявою про отримання містобудівних умов і обмежень позивач ні не коригував свій проект, ні не вносив змін у розроблений проект, ні не приводив у відповідність до існуючого детального плану.
Згідно з частинами першою та другою статті 6 Кодексу адміністративного судочинства України (далі КАС України) суд при вирішенні справи керується принципом верховенства права, відповідно до якого, зокрема, людина, її права та свободи визнаються найвищими цінностями та визначають зміст і спрямованість діяльності держави. Суд застосовує принцип верховенства права з урахуванням судової практики Європейського суду з прав людини.
Відповідно до позиції ЄСПЛ, сформовану у справі Серявін та інші проти України (№ 4909/04): згідно з його усталеною практикою, яка відображає принцип, пов`язаний з належним здійсненням правосуддя, у рішеннях судів та інших органів з вирішення спорів мають бути належним чином зазначені підстави, на яких вони ґрунтуються; хоча пункт 1 статті 6 Конвенції зобов`язує суди обґрунтовувати свої рішення, його не можна тлумачити як такий, що вимагає детальної відповіді на кожен аргумент; міра, до якої суд має виконати обов`язок щодо обґрунтування рішення, може бути різною в залежності від характеру рішення (рішення у справі Руїс Торіха проти Іспанії (RuizTorijav. Spain) № 303-A, пункт 29).
Також згідно з пунктом 41 висновку № 11 (2008) Консультативної ради європейських суддів до уваги Комітету Міністрів Ради Європи щодо якості судових рішень, обов`язок суддів наводити підстави для своїх рішень не означає необхідності відповідати на кожен аргумент захисту на підтримку кожної підстави захисту. Обсяг цього обов`язку може змінюватися залежно від характеру рішення.
З урахуванням наведеного колегія суддів погоджується з висновком суду першої інстанції про відсутність підстав для задоволення позову.
Згідно ст.316 КАС України суд апеляційної інстанції залишає апеляційну скаргу без задоволення, а рішення або ухвалу суду - без змін, якщо визнає, що суд першої інстанції правильно встановив обставини справи та ухвалив судове рішення з додержанням норм матеріального і процесуального права.
Доводи апеляційної скарги не спростовують висновків суду з наведених вище мотивів, а тому колегія суддів не вбачає підстав для скасування рішення суду першої інстанції.
За правилами статті 139 КАС України, судом не вирішується питання про розподіл судових витрат.
Керуючись ст.ст. 308, 310, 315, 316, 321, 328 КАС України, суд,-
ПОСТАНОВИВ:
Апеляційну скаргу Автогаражного кооперативу "Винниківський" залишити без задоволення, а рішення Львівського окружного адміністративного суду від 22 лютого 2024 року у справі №380/18904/22 без змін.
Постанова набирає законної сили з дати її прийняття.
На постанову протягом тридцяти днів з моменту набрання нею законної сили може бути подана касаційна скарга безпосередньо до суду касаційної інстанції.
У разі якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини судового рішення або розгляду справи (вирішення питання) без повідомлення (виклику) учасників справи, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.
Головуючий суддя І. І. Запотічний судді І. В. Глушко О. І. Довга У зв`язку з перебуванням судді Довгої О.І. у відпустці в період з 25.06.2024 по 01.07.2024 повне судове рішення складено 02.07.2024
Суд | Восьмий апеляційний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 21.06.2024 |
Оприлюднено | 04.07.2024 |
Номер документу | 120133546 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи з приводу регулюванню містобудівної діяльності та землекористування, зокрема у сфері землеустрою; державної експертизи землевпорядної документації; регулювання земельних відносин, з них з питань здійснення публічно-владних управлінських функцій з розпорядження земельними ділянками |
Адміністративне
Восьмий апеляційний адміністративний суд
Запотічний Ігор Ігорович
Адміністративне
Восьмий апеляційний адміністративний суд
Запотічний Ігор Ігорович
Адміністративне
Восьмий апеляційний адміністративний суд
Запотічний Ігор Ігорович
Адміністративне
Восьмий апеляційний адміністративний суд
Запотічний Ігор Ігорович
Адміністративне
Восьмий апеляційний адміністративний суд
Запотічний Ігор Ігорович
Адміністративне
Восьмий апеляційний адміністративний суд
Запотічний Ігор Ігорович
Адміністративне
Львівський окружний адміністративний суд
Сподарик Наталія Іванівна
Адміністративне
Львівський окружний адміністративний суд
Сподарик Наталія Іванівна
Адміністративне
Львівський окружний адміністративний суд
Сподарик Наталія Іванівна
Адміністративне
Львівський окружний адміністративний суд
Сподарик Наталія Іванівна
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні