Україна
Донецький окружний адміністративний суд
Р І Ш Е Н Н Я
І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И
26 червня 2024 року Справа№200/1689/24
Донецький окружний адміністративний суд у складі головуючого судді Христофорова А.Б., розглянувши за правилами спрощеного позовного провадження у письмовому провадженні адміністративну справу за позовом ОСОБА_1 до Державної митної служби України в особі Донецької про визнання протиправним та скасування рішення, зобов`язання вчинити певні дії,
У С Т А Н О В И В:
22 березня 2024 року до Донецького окружного адміністративного суду надійшов адміністративний позов ОСОБА_1 до Державної митної служби України в особі Донецької митниці, в якому позивач просить суд:
- визнати протиправним та скасувати рішення Донецької митниці № 7.1-1/22/Б-8/8 від 05.03.2024 про відмову внесення в графу «Інші виплати (матеріальна допомога, премії нараховані за період, що перевищує календарний місяць) в частині, що відповідає календарному місяцю)», довідки про складові заробітної плати для призначення пенсії особі, яка має не менше як 20 років стажу роботи на посадах, віднесених до категорій посад державної служби, і яка на момент виходу на пенсію не займає посади державної служби, відповідно до форми затвердженої Постановою Пенсійного фонду України «Про форми довідок про заробітну плату для призначення пенсії державним службовцям» № 1-3 від 17.01.2017;
- зобов`язати Донецьку митницю внести в графи довідки № 15 від 31.01.2024 «Про складові заробітної плати для призначення пенсії особі, яка має не менше як 20 років стажу роботи на посадах, віднесених до категорій посад державної служби, і яка на момент виходу на пенсію не займає посади державної служби, відповідно до форми затвердженої Постановою Пенсійного фонду України «Про форми довідок про заробітну плату для призначення пенсії державним службовцям» № 1-3 від 17.01.2017 інформацію щодо: «Інші виплати (матеріальна допомога, премії нараховані за період, що перевищує календарний місяць) в частині, що відповідає календарному місяцю)»; «матеріальну допомогу для вирішення соціально-побутових питань»; «грошову допомогу при наданні щорічної основної оплачуваної відпустки», передбачені статтею 57 Закону України «Про державну службу», статті 585 Митного кодексу України, ПКМУ № 1103 від 20 жовтня 2021 «Деякі питання оплати праці посадових осіб та працівників митних органів», відповідно до ПКМУ № 100 від 08.02.1995 «Про затвердження порядку обчислення середньої заробітної плати».
На обґрунтування позову зазначено, що позивач звернувся до Донецької митниці Державної митної служби України з запитом щодо надання довідки про складові заробітної плати для призначення пенсії державного службовця. Донецька митниця за вихідним 7.1-1/7.1-22-01/10/266 від 21.12.2023р. надіслала Довідку про складові заробітної плати для призначення пенсії державного службовця (посадовий оклад, надбавка за ранг, надбавка за вислугу років) № 9 від 21.12.2023року, відповідно до форми, затвердженої постановою правління Пенсійного фонду України від 17.01.2017 № 1-3. У довідці зазначено: «На всі види оплати праці, включені в довідку, нараховано єдиний внесок на загальнообов`язкове державне соціальне страхування». Довідка видана на підставі особових рахунків, платіжних відомостей або інших документів про нараховану та сплачену заробітну плату за 11 місяць 2023 року. Довідка про розмір інших виплат, що подається для призначення пенсії особі, яка має не менш як 20 років стажу роботи на посадах, віднесених до категорій посад державної служби, і яка на момент виходу на пенсію не займає посади державної служби відповідно до Закону України «Про державну службу», додається.
В той же, вказує позивач, час Довідка про розмір інших виплат, що подається для призначення пенсії відповідно до Закону України «Про державну службу» була відсутня.
10.01.2024 року позивач звернувся до голови Державної митної служби України (вх. Держмитслужби №3/18 від 11.01.24р.) з запитом про надання йому довідки про складові заробітної плати для призначення пенсії особі, яка має не менш як 20 років стажу роботи на посадах, віднесених до категорій посад державної служби, відповідно до форми затвердженої Постановою Пенсійного фонду України «Про форми довідок про заробігі плату для призначення пенсії державним службовцям» №1-3 від 17.01.2017.
Донецька митниця, якій доручили виконати заяву позивача, її виконала, при цьому в усіх графах зазначила «0», тобто працівники митниці не отримали жодної грошової надбавки, виплати, премії та інших виплат передбачених законодавством України та віднесених до складових заробітної пліти відповідно до п.2, ст. 585 Митного кодексу України.
30.01.2024р. позивач був вимушений вдруге звернутися до голови Державної митної служби України з проханням про надання довідки щодо сум інших виплат відповідно до форми, затвердженої постановою правління Пенсійного фонду України від 17.01.2017 № 1-3.
15.02.2024р. за вихідним №5/22-04/10/58 знову відповідь позивачу надала Донецька митниця і знову у наданої довідці «Про складові заробітної плати...» №15 від 31.01.2024 не зазначені суми всіх складових відповідно до форми затвердженої Постановою Пенсійного фонду України «Про форми довідок про заробітну плату для призначення пенсії державі службовцям» №1-3 від 17.01.2017». А саме, вказує позивач, не заповнено графи - «Надбавки інтенсивність праці», «Премія місячна», «Інші виплати (матеріальна допомога, премії нараховані за період, що перевищує календарний місяць) в частині, що відповідає календарному місяцю).
23.02.2024р. позивач втретє звернувся до голови ДМСУ, в якому звернув увагу на підстави, передбачені законодавством України, про обов`язковість виплати та відповіді внесення цих сум у графу «Інші виплати (матеріальна допомога, премії нараховані період, що перевищує календарний місяць) в частині, що відповідає календарному місяцю)». На що Донецька митниця надала відповідь 05.03.2024 без зазначення нарахувань.
При цьому відповідач зазначає, що «враховуючи зміни в організаційній структурі Донецької митниці та відсутність аналогічної посади в штатному розписі митниці, йому було направлено довідку від 31.01.2024р. № 15 про складові заробітної плати призначення пенсії особі, яка має не менше як 20 років стажу роботи на посадах, віднесених до категорії посад державної служби, і яка на момент виходу на пенсію займає посади державної служби по прирівняній посаді, віднесеної до категорії посад державної служби за грудень 2023 року», т.ч. посилаються на довідку в якій графа «Інші виплати (матеріальна допомога,...) не заповнено, однак заповнено графу «Надбавка виконання особливо важливої роботи».
Позивач зазначив, що додатково Донецька митниця вказала, що в грудні 2023 року за прирівняній посадою така виплата не проводилась, тому її включення до довідки про складові заробітної плати для призначення пенсії державного службовця не вбачається можливим».
З таким рішенням відповідача позивач не погоджується, а тому звернувся до суду із даним позовом.
Відповідач, Державна митна служба України в особі Донецької митниці, надала відзив на адміністративний позов, в якому представник вказав, що протягом грудня 2023 лютого 2024 р.р. позивач декілька разів звертався на адресу Донецької митниці та Держмитслужби з метою отримання довідки відповідно до форм, передбачених Постановою Пенсійного фонду України «Про форми довідок про заробітну плату для призначення пенсії державним службовцям» № 1-3 від 17.01.2017 року.
Вказує, що у зв`язку з введенням воєнного стану по всій території України через військову агресію російської федерації проти України, з метою збереження життя та здоров`я співробітників митниці, наказом Держмитслужби від 24.02.2022 № 113 "Про встановлення простою в роботі територіальних органів Держмитслужби" в роботі Донецької митниці встановлено простій (копії наказу додається). Згідно наказу Держмитслужби від 24.06.2022 № 286 "Про визначення місцезнаходження територіальних органів Держмитслужби" визначено місцезнаходження Донецької митниці за адресою: 04119, м. Київ, вул. Дегтярівська, 11 Г. Відповідно до наказу Донецької митниці від 29.06.2022 № 56 "Про припинення простою окремим посадовим особам митниці" (копія наказу додаються) з 1 липня 2022 року припинено простій в роботі окремим посадовим особам. Крім того, відповідно до наказу Держмитслужби України від 20.02.2023 № 54 «Про делегування окремих повноважень керівникам митниць в умовах воєнного стану» (копія додається)
Тернопільську митницю уповноважено на виконання функцій Донецької митниці за напрямком організації митного контролю та оформлення. Таким чином, на теперішній час Донецька митниця не виконує одну з основних функцій покладених на територіальні органи Держмитслужби, а саме функцію митного контролю та митного оформлення. Протягом 2022-2023 р.р. в роботі митниці відбулись чисельні зміни, в т.ч. в штатному розписі, в організаційній структурі Донецької митниці. Так, частину працівників було звільнено, а ще з частиною працівників була призупинена дія трудового договору (контракту). В результаті вказаних змін, станом на грудень 2023 року, в Донецькій митниці фактично працювало 15 посадових осіб, відповідно цим посадовим особам нараховувалась і виплачувалась заробітна плата, що було враховано при формуванні довідки № 15 від 31.01.2024 про складові заробітної плати для призначення пенсії державного службовця.
Відповідач вказує, що ОСОБА_1 перебував у трудових відносинах з Донецькою митницею ДФС (правонаступником якої була Азовська митниця, а правонастпником останньої є відповідач у справі - Донецька митниця). Цей факт не оспорюється позивачем, тому в силу дії ч.1 ст. 78 КАС України, дана обставина не підлягає доказуванню. Згідно наказу Донецької митниці ДФС від 15.11.2018 № 665-к ОСОБА_1 було звільнено з посади заступника начальника відділу митного оформлення №2 митного поста «Слов`янськ» відповідно до п.1, ст. 40 КЗпП України у зв`язку зі змінами в організації виробництва і праці. 18.12.2023 ОСОБА_1 направив листа на адресу Донецької митниці (вхідний реєстраційний номер митниці З/18 від 18.12.2023 року, копію додано до позову). У вказаному листі позивач просив надати «довідку про проходження служби в митних органах України з 18.03.1996 року по 22.11.2018 рік.; для подання до Пенсійного фонду України, довідку про розмір заробітної плати , за відповідною (прирівняною) посадою за останнім місцем роботи в Донецькій митниці за місяць, що передує місяцю звернення, яка складається відповіднодо п.2, ст. 585 Митного кодексу України (посадовий оклад, надбавки за вислугу років, надбавки за спеціальне звання посадових осіб митних органів, виплати за додаткове навантаження у звязку з виконанням обовязків тимчасово відсутньої посадової особи або працівника у розмірі 50 відсотків посадового окладу тимчасово відсутньої посадової особи або працівника; надбавки за виконання особливо важливої роботи, надбавки за персональну кваліфікацію, надбавки за виконання особистих ключових показників ефективності, командної премії, премії за значні особисті досягнення).».
За результатами опрацювання листа ОСОБА_1 . Донецькою митницею листом від 21.12.2023 року № 7.1-1/7.1-22-01/10/266 було надано відповідь, якою направлені дві довідки Довідку про складові заробітної плати для призначення пенсії від 21.12.2023 № 9 на момент звернення по відповідній посаді (містила дані за листопад 2023 року, в якій враховано - посадовий оклад, надбавка за ранг, надбавка за вислугу років), та Довідку про проходження служби в митних органах України. В подальшому, 11.01.2024 року позивач звернувся на ім`я В.о. Голови Державної митної служби України листом, в якому просив «для звернення до Пенсійного фонду України, надати довідку про складові заробітної плати для призначення пенсії особі, яка має не менше як 20 років стажу роботи на посадах, віднесених до категорій посад державної служби, відповідно до форми затвердженої Постановою Пенсійного фонду України «Про форми довідок про заробітну плату для призначення пенсії державним службовцям» № 1-3 від 17.01.2017».
Відповідач вказав, що оскільки позивач перебував в трудових відносинах з територіальним органом (митницею), Державна митна служба України направила звернення ОСОБА_1 на адресу Донецької митниці, до компетенції якої належить видання відповідної довідки.
За результатом розгляду звернення позивача від 11.01.2024 року, Донецька митниця листом від 23.01.2024 року № 7.1-1/7.1-22/3/1 направила довідку про складові заробітної плати для призначення пенсії особі, яка має не менш 20 років стажу роботи на посадах, віднесених до категорій посад державної служби, і яка на момент виходу на пенсію не займає посади державної служби, складену відповідно до форми, затвердженої постановою правління Пенсійного фонду України від 17.01.2017 № 1-3 (довідка від 23.01.2024 № 12). При цьому, з огляду на зміни в організаційній структурі Донецької митниці та відсутність аналогічної посади в штатному розписі митниці (оскільки наразі відповідач не виконує свої функції в повному обсязі, про що вже було зазначено вище), вказана довідка у відповідних графах містила «0», оскільки з працівниками з відповідною посадою та званням було призупинено дію трудового договору (контракту) до відновлення можливості надати та виконувати роботу або до припинення чи скасування воєнного стану, тому заробітна плата таким працівникам не була нарахована та виплачена. 30.01.2024 року позивач знову звернувся до Держмитслужби з відповідним запитом про надання довідки про складові заробітної плати для призначення пенсії державного службовця за встановленою формою. При цьому, в своєму листі від 30.01.2024 року ОСОБА_1 вказує «…законодавством не зазначено, що це повинен бути орган в якому проходив службу службовець. Тим більше, що відповідно наказу Держмитслужби України від 11.03.2022 №132 «Про внесення змін до наказу Держмитслужби від 24.02.2022 №113», встановлено простій у роботі митниці» та просить Держмитслужбу надати довідку «працюючого митника відповідної посади та відповідного рангу працюючої митниці».
Відповідач вказує, що не може погодитись в викладеною позицією ОСОБА_1 , вважає що вона побудована на власному трактуванні норм законодавства, а отже є безсумнівно помилковою. В спростування вказаної думки Позивача зазначає, що нормами законодавства передбачено, що довідки відповідно до форм, затверджених постановою правління Пенсійного фонду України від 17.01.2017 № 1-3 видаються за останнім місцем роботи державного службовця. Так, як вже зазначалось, згідно абз. 1-2 п. 4 Порядку 622 -пенсія державним службовцям призначається з дати звернення, але не раніше дати виникнення права, в розмірі 60 відсотків суми їх заробітної плати, до якої включаються всі види оплати праці, з якої сплачено єдиний внесок на загальнообов`язкове державне соціальне страхування, а особам, які на час звернення за призначенням пенсії не є державними службовцями, - заробітної плати працюючого державного службовця відповідної посади та відповідного рангу за останнім місцем роботи на державній службі, до якої включаються всі види оплати праці, з якої було сплачено єдиний внесок на загальнообов`язкове державне соціальне страхування. Посадовий оклад, надбавки за ранг та вислугу років враховуються в розмірах, установлених на день звернення за призначенням пенсії за останньою займаною посадою державної служби (або прирівняною до неї у разі відсутності у державному органі відповідних посад державної служби). Так, останнім місцем роботи Позивача на державній службі є посада в Донецькій митниці ДФС (правонаступником якої є Донецька митнця), а саме заступник начальника відділу на митному пості (дана обставина може бути підтверджена записами трудової книжки). Тому саме Донецька митниця має видавати відповідні довідки, а не Держмитслужба за прирівняними посадами в інших митницях, як помилково вважає позивач.
Після повторного запиту ОСОБА_1 від 30.01.2024 року, з метою найсприятливішого вирішення даної ситуації, було прийнято рішення надати ОСОБА_1 довідку про складові заробітної плати для призначення пенсії особі, яка має не менш як 20 років стажу роботи на посадах, віднесених до категорій посад державної служби, і яка на момент виходу на пенсію не займає посади державної служби, по прирівняній посаді (а саме заступника начальника відділу оплати праці, штатного регулювання та бюджетування управління фінансового забезпечення та бухгалтерського обліку, віднесеної до категорії посад державної служби, але невідповідного звання працюючого працівника), за грудень 2023 року (про що повідомлено позивача листом Держмитслужби від 15.02.2024 року № 5/22-04/10/58 та направлено довідку від 31.01.2024 року № 15, складену Донецькою митницею). 23.02.2024 року позивач знову звернувся до Державної митної служби з листом, зміст якого є аналогічним попереднім зверненням Позивача. 05.03.2024 року за вих. № 7.1 1/22/3-9/9 митницею надано вмотивовану відповідь з аргументацією неможливості включення до довідки всіх складових заробітної плати та повторним направленням довідки встановленої форми від 31.01.2024 року №15.
В рамках реалізації положень чинного законодавства України, враховуючи зміни в організаційній структурі Донецької митниці та відсутність аналогічної посади в штатному розписі митниці (у зв`язку з призупиненням дії трудового договору (контракту) з працівниками за відповідною посадою, і як наслідок враховуючи відсутність нарахування і виплати заробітної плати таким працівникам), позивачу повторно було направлено довідку від 31.01.2024 року № 15 про складові заробітної плати для призначення пенсії особі, яка складена по прирівняній посаді працюючої посадової особи Донецької митниці.
Оскільки у грудні 2023 року працюючим посадовим особам Донецької митниці, окрім посадового окладу, надбавки за вислугу років та надбавки за спеціальне звання, було нараховано і виплачено надбавку за виконання особливо важливої роботи (в т.ч. за прирівняною посадою), суми вказаної складової заробітної плати були враховані при формуванні довідки від 31.01.2024 року № 15.
Відповідач звертає увагу суду, що надбавки за інтенсивність праці, за роботу з відомостями, що становлять державну таємницю, виплати за додаткове навантаження, премії та інше виплачуються в межах установленого фонду оплати праці. Однак, вказані складові заробітної плати не були нараховані та виплачені у зв`язку із недостатнім фінансуванням. Крім того, надбавка за роботу з відомостями, що становлять державну таємницю взагалі не передбачена для посади, прирівняній посаді позивача. Тому відомості (дані, сумма) по вказаним складовим заробітної плати у митниці відсутні та не можуть бути включені до відповідних граф довідки про складові заробітної плати.
Щодо виплат матеріальної допомоги відповідач вказав, що відповідно до статті 57 Закону України від 10.12.2015 року № 889-VIII «Про державну службу» державним службовцям надається щорічна основна оплачувана відпустка тривалістю 30 календарних днів, якщо законом не передбачено більш тривалої відпустки, з виплатою грошової допомоги у розмірі середньомісячної заробітної плати. В грудні 2023 року за прирівняною посадою «заступника начальника відділу у складі управління» така виплата не проводилась, тому її включення до довідки про складові заробітної плати для призначення пенсії державного службовця не вбачається можливим.
Крім того, вказує, що матеріальна допомога для вирішення соціально-побутових питань не є складовою заробітної плати, а є соціальною гарантією держави. Це необов`язкова виплата, яка надається окремому працівнику на підставі його заяви, але за власним рішенням керівника. Так, згідно пункту третього Постанови Кабінету Міністрів України від 08.08.2016 року № 500 «Про затвердження Порядку надання державним службовцям матеріальної допомоги для вирішення соціально-побутових питань» рішення про надання матеріальної допомоги державним службовцям приймається керівником державної служби у державному органі в межах затвердженого фонду оплати праці. Крім того, вказана матеріальна допомога не входить до заробітної плати відповідно до Інструкції зі статистики заробітної плати, затвердженої наказом Держкомстатистики від 13.01.2004 року № 5 (зі змінами), хоча й виплачується за рахунок фонду оплати праці установи. Тобто, матеріальна допомога для вирішення соціально - побутових питань не гарантується державному службовцю жодним нормативно - правовим актом, в тому числі
Конституцією, оскільки ч. 2 ст. 54 Закону України № 889 передбачає лише можливість її отримання. Крім цього, матеріальна допомога може бути виплачена державному службовцю лише за наявності коштів фонду оплати праці або не виплачуватись взагалі. З урахуванням викладеного, вважаємо, що підстави для включення виплати матеріальної допомоги для вирішення соціально-побутових питань до довідки про складові заробітної плати для призначення пенсії державного службовця відсутні.
З огляду на викладені обставини (в т.ч. враховуючи зміни в організаційній структурі Донецької митниці), відповідач вважає, що позовні вимоги ОСОБА_1 про включення у довідку інформації щодо: «Інші виплати (матеріальна допомога, премії нараховані за період, що перевищує календарний місяць) в частині, що відповідає календарному місяцю)»; «матеріальну допомогу для вирішення соціально-побутових питань»; «грошову допомогу при наданні щорічної основної оплачуваної відпустки» не можуть бути задоволені. Крім того, позивач не враховує приписів абзаців 1-2 пункту 4 Порядку 622, з аналізу яких висновується, що при формуванні довідки, до сум заробітної плати необхідно включати ті складові, з яких було сплачено єдиний внесок на загальнообов`язкове державне соціальне страхування. Тобто, ключовим моментом в спірній ситуації є те, що у митниці при формуванні оскаржуваної довідки, були відсутні дані по складовим заробітної плати, які позивач просить включити до довідки. Через цю обставину у митниці відсутня правова підстава для включення деяких складових заробітної плати за прирівняною посадою (грошова допомога на оздоровлення, надбавки за інтенсивність праці, за роботу з відомостями, що становлять державну таємницю, виплати за додаткове навантаження, премії), оскільки вказані складові взагалі не були виплачені за відповідний період і з них не було сплачено єдиний внесок на загальнообов`язкове державне соціальне страхування. Дана обставина підтверджується розрахунковим листом за грудень 2023 року посадової особи по прирівняній посаді, з якої вбачається відсутність нарахувань та виплат вищезазначених складових заробітної плати (копія додається).
Позивач надав суду відповідь на відзив відповідача де вказав, що відповідно до розрахункового листа, що долучений до відзиву відповідачем, заступник начальника відділу отримує матеріальну допомогу для вирішення соціально-побутових питан з якої сплачено єдиний внесок на загальнобов`язкове державне соціальне страхування, а тому така виплата повинна бути включена відповідачем до спірної довідки.
Ухвалою від 27 березня 2024 року суд прийняв до розгляду позовну заяву ОСОБА_1 до Державної митної служби України в особі Донецької митниці про визнання протиправним та скасування рішення, зобов`язання вчинити певні дії, відкрив провадження в адміністративній справі в порядку спрощеного позовного провадження без повідомлення учасників справи (у письмовому провадженні).
В період з 13 травня 2024 року по 07 червня 2024 року суддя Христофоров А.Б. перебував у відпустці.
Відповідно до статті 258 Кодексу адміністративного судочинства України (далі КАС України), суд розглядає справи за правилами спрощеного позовного провадження протягом розумного строку, але не більше шістдесяти днів із дня відкриття провадження у справі.
У зв`язку з військовою агресією Російської Федерації проти України, на підставі пропозиції Ради національної безпеки і оборони України Указом Президента України від 24.02.2022 № 64/2022 Про введення воєнного стану в Україні, затвердженого Законом України Про затвердження Указу Президента України Про введення воєнного стану в Україні від 24.02.2022 №2102-ІХ, введено в Україні воєнний стан із 05 години 30 хвилин 24.02.2022 строком на 30 діб, який неодноразово був продовжений та триває станом на дату розгляду цієї справи.
02 березня 2022 року опублікованими Радою суддів України 02.03.2022 Рекомендаціями щодо роботи судів в умовах воєнного стану року, судам України рекомендовано за можливості відкладати розгляд справ (за винятком невідкладних судових розглядів) та знімати їх з розгляду, зважати на те, що велика кількість учасників судових процесів не завжди мають змогу подати заяву про відкладення розгляду справи через залучення до функціонування критичної інфраструктури, вступ до лав Збройних сил України, територіальної оборони, добровольчих воєнних формувань та інших форм протидії збройної агресії проти України, або не можуть прибути в суд у зв`язку з небезпекою для життя.
Донецький окружний адміністративний суд продовжує свою роботу у дистанційному режимі.
За приписами частини 5 статті 262 Кодексу адміністративного судочинства України, суд розглядає справу в порядку спрощеного позовного провадження без повідомлення (виклику) сторін за наявними у справі матеріалами, за відсутності клопотання будь-якої зі сторін про інше. Відповідно достатті 258 КАС України, суд розглядає справи за правилами спрощеного позовного провадження протягом розумного строку, але не більше шістдесяти днів із дня відкриття провадження у справі.
За приписами частини 5 статті 262 КАС України, суд розглядає справу в порядку спрощеного позовного провадження без повідомлення (виклику) сторін за наявними у справі матеріалами, за відсутності клопотання будь-якої зі сторін про інше. За клопотанням однієї із сторін або з власної ініціативи суду розгляд справи проводиться в судовому засіданні з повідомленням (викликом) сторін.
Суд враховує, що відповідно до ст. 6 Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод від 04.11.1950 року, яка ратифікована Україною 17.07.1997 року, кожен має право на справедливий і публічний розгляд його справи у продовж розумного строку незалежним і безстороннім судом, встановленим законом, який вирішить спір щодо його прав та обов`язків цивільного характеру. Обов`язок швидкого здійснення правосуддя покладається, в першу чергу, на відповідні державні судові органи. Розумність тривалості судового провадження оцінюється в залежності від обставин справи та з огляду на складність справи, поведінки сторін, предмету спору (рішення Європейського суду з прав людини від 08.11.2005 у справі "Смірнова проти України").
Враховуючи вищезазначене, та зважаючи на те, що в матеріалах справи достатньо документів для розгляду справи по суті, заяв від учасників справи про поновлення/продовження процесуальних строків, для вчинення процесуальних дій, у відповідності до положень п. 3 розділу VI "Прикінцеві положення" КАС України, до суду не надходило, з метою недопущення невиправданого затягування судового процесу, суд проводить розгляд справи у письмовому провадженні за наявними у справі матеріалами.
З`ясовуючи те чи мали місце обставини, якими обґрунтовуються позовні вимоги, якими доказами вони підтверджуються, а також чи є інші фактичні дані, які мають значення для вирішення справи, та докази на їх підтвердження, судом встановленонаступне.
ОСОБА_1 , ІНФОРМАЦІЯ_1 , є громадянином України, що підтверджується копією паспорту громадянина України серії НОМЕР_1 .
Позивач є пенсіонером та отримує пенсію по інвалідності, що підтверджено пенсійним посвідченням № НОМЕР_2 .
Позивач звернувся до Донецької митниці Державної митної служби України з запитом, який був зареєстрований 18.12.2023 за вхю № 3/18 щодо надання довідки про складові заробітної плати для призначення пенсії державного службовця.
Наказом Держмитслужби від 24.02.2022 № 113 "Про встановлення простою в роботі територіальних органів Держмитслужби" в роботі Донецької митниці встановлено простій. Згідно наказу Держмитслужби від 24.06.2022 № 286 "Про визначення місцезнаходження територіальних органів Держмитслужби" визначено місцезнаходження Донецької митниці за адресою: 04119, м. Київ, вул. Дегтярівська, 11 Г.
Відповідно до наказу Донецької митниці від 29.06.2022 № 56 "Про припинення простою окремим посадовим особам митниці" (копія наказу додаються) з 1 липня 2022 року припинено простій в роботі окремим посадовим особам.
Відповідно до наказу Держмитслужби України від 20.02.2023 № 54 «Про делегування окремих повноважень керівникам митниць в умовах воєнного стану» Тернопільську митницю уповноважено на виконання функцій Донецької митниці за напрямком організації митного контролю та оформлення.
Як зазначив відповідач, протягом 2022-2023 р.р. в роботі митниці відбулись чисельні зміни, в т.ч. в штатному розписі, в організаційній структурі Донецької митниці. Так, частину працівників було звільнено, а ще з частиною працівників була призупинена дія трудового договору (контракту).
Станом на грудень 2023 року в Донецькій митниці фактично працювало 15 посадових осіб, яким нараховувалась і виплачувалась заробітна плата, що було враховано при формуванні довідки № 15 від 31.01.2024 про складові заробітної плати для призначення пенсії державного службовця.
Листом від 21.12.2023 Донецька митниця за вихідним 7.1-1/7.1-22-01/10/266 надіслала позивачу Довідку про складові заробітної плати для призначення пенсії державного службовця (посадовий оклад, надбавка за ранг, надбавка за вислугу років) № 9 від 21.12.2023 року, відповідно до форми, затвердженої постановою правління Пенсійного фонду України від 17.01.2017 № 1-3.
Так у вказаній довідці вказано, що: «На всі види оплати праці, включені в довідку, нараховано єдиний внесок на загальнообов`язкове державне соціальне страхування». Довідка видана на підставі особових рахунків, платіжних відомостей або інших документів про нараховану та сплачену заробітну плату за 11 місяць 2023 року. Довідка про розмір інших виплат, що подається для призначення пенсії особі, яка має не менш як 20 років стажу роботи на посадах, віднесених до категорій посад державної служби, і яка на момент виходу на пенсію не займає посади державної служби відповідно до Закону України «Про державну службу» додається.
10.01.2024 року позивач звернувся до голови Державної митної служби України (вх. Держмитслужби №3/18 від 11.01.24р.) з запитом про надання йому довідки про складові заробітної плати для призначення пенсії особі, яка має не менш як 20 років стажу роботи на посадах, віднесених до категорій посад державної служби, відповідно до форми затвердженої Постановою Пенсійного фонду України «Про форми довідок про заробігі плату для призначення пенсії державним службовцям» №1-3 від 17.01.2017.
Донецька митниця листом від 23.01.2024 за вих. № 7.1-1/7.1-22/3/1 повідомила позивача про направлення на його адресу довідки про складові заробітної плати для призначення пенсії особі, якак має не менш 20 років стажу роботи на посадах, віднесених до категорій посад державної служби, і яка на момент виходу на пенсію не займає посади державної служби, складену відповідно до форми, затвердженої постановою правління Пенсійного фонду Українеи від 17.01.2017 № 1-3.
Додатком до вказаного листа була довідка про складові заробітної плати для призначення пенсії від 23.01.2024 № 12 в якій вказано, що у грудні 2023 року надбавка за інтенсивність праці складає 0,00, надбавка за виконання особливо важливої праці 0,00, надбавка за роботу з відомостями , що становлять державну таємницю 0,00, виплати за додаткове навантаження 0,00, премія місячна 0,00, інші виплати (матеріальна допомога, премії, нараховані за період, що перевищує календарний місяць) в частині, що відповідає календарному місяцю 0,00. Разом 0,00.
30.01.2024 позивач вдруге звернувся до голови Державної митної служби України з проханням про надання довідки щодо сум інших виплат відповідно до форми, затвердженої постановою правління Пенсійного фонду України від 17.01.2017 № 1-3.
15.02.2024 за вихідним №5/22-04/10/58 Донецька митниця надала позивачу довідку «Про складові заробітної плати...» №15 від 31.01.2024 , в якій було зазначено, що у грудні 2023 року надбавка за інтенсивність праці складає 0,00, надбавка за виконання особливо важливої праці 6937,50, надбавка за роботу з відомостями , що становлять державну таємницю 0,00, виплати за додаткове навантаження 0,00, премія місячна 0,00, інші виплати (матеріальна допомога, премії, нараховані за період, що перевищує календарний місяць) в частині, що відповідає календарному місяцю 0,00. Разом 6937,50.
23.02.2024 позивач втретє звернувся до голови ДМСУ, в якому звернув увагу на підстави, передбачені законодавством України, про обов`язковість виплати та відповіді внесення цих сум у графу «Інші виплати (матеріальна допомога, премії нараховані період, що перевищує календарний місяць) в частині, що відповідає календарному місяцю)».
Донецька митниця 05.03.2024 надала позивачу відповідь де вказала, що «враховуючи зміни в організаційній структурі Донецької митниці та відсутність аналогічної посади в штатному розписі митниці, позивачу було направлено довідку від 31.01.2024р. № 15 про складові заробітної плати призначення пенсії особі, яка має не менше як 20 років стажу роботи на посадах, віднесених до категорії посад державної служби, і яка на момент виходу на пенсію займає посади державної служби по прирівняній посаді, віднесеної до категорії посад державної служби за грудень 2023 року». Також у листі вказано, що в грудні 2023 року за прирівняній посадою така виплата не проводилась, тому її включення до довідки про складові заробітної плати для призначення пенсії державного службовця не вбачається можливим». Додатком до листа була довідка «Про складові заробітної плати...» №15 від 31.01.2024 , в якій було зазначено, що у грудні 2023 року надбавка за інтенсивність праці складає 0,00, надбавка за виконання особливо важливої праці 6937,50, надбавка за роботу з відомостями , що становлять державну таємницю 0,00, виплати за додаткове навантаження 0,00, премія місячна 0,00, інші виплати (матеріальна допомога, премії, нараховані за період, що перевищує календарний місяць) в частині, що відповідає календарному місяцю 0,00. Разом 6937,50.
Не погоджуючись з рішення Донецької митниці № 7.1-1/22/Б-8/8 від 05.03.2024 про відмову внесення в графу «Інші виплати (матеріальна допомога, премії нараховані за період, що перевищує календарний місяць) в частині, що відповідає календарному місяцю)», довідки про складові заробітної плати для призначення пенсії особі, яка має не менше як 20 років стажу роботи на посадах, віднесених до категорій посад державної служби, і яка на момент виходу на пенсію не займає посади державної служби, відповідно до форми затвердженої Постановою Пенсійного фонду України «Про форми довідок про заробітну плату для призначення пенсії державним службовцям» № 1-3 від 17.01.2017 позивач звернувся до суду із цим позовом.
Надаючи правову оцінку встановленим обставинам справи, суд зазначає наступне.
Відповідно до ч. 2 ст. 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повн оважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
За змістом статті 46 Конституції України громадяни мають право на соціальний захист, що включає право на забезпечення їх у разі повної, часткової або тимчасової втрати працездатності, втрати годувальника, безробіття з незалежних від них обставин, а також у старості та в інших випадках, передбачених законом.
Статтею 90 Закон України "Про державну службу" № 889-VІІІ від 10.12.2015 р. (надалі - Закон № 889-VІІІ) передбачено, що пенсійне забезпечення державних службовців здійснюється відповідно до Закону України "Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування", а стаття 42 цього Закону визначає підстави перерахунку призначених пенсій.
Відповідно до п. п. 10 та 12 розділу XI «Прикінцеві та перехідні положення» Закону України «Про державну службу» № 889-VIII на призначення пенсії відповідно до ст. 37 Закону України «Про державну службу» № 3723-ХІІ (Закон втратив чинність на підставі Закону № 889-VIII (889-19) від 10.12.2015, крім статті 37, що застосовується до осіб, зазначених у пунктах 10 і 12 розділу XI Закону № 889-VIII) мають право особи, які на день набрання чинності Законом № 889-VIII мають не менш, як 20 років стажу на посадах, віднесених до відповідних категорій посад державної служби, визначених статтею 25 Закону № 3723-ХІІ та актами Кабінету Міністрів України.
Довідка про заробітну плату для призначення пенсії відповідно до Закону № 889- VIII видається особам, які мають право на призначення пенсії, згідно з пунктом 3 Порядку призначення пенсій деяким категоріям осіб, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 14.09.2016 №622 «Деякі питання пенсійного забезпечення окремих категорій осіб» (далі - Порядок №622). Довідки для призначення пенсії видаються за формами довідок про заробітну плату для призначення пенсії державним службовцям, затвердженими постановою правління Пенсійного фонду України від 17.01.2017 № 1-3, зареєстрованою в Міністерстві юстиції України 08.02.2017 за № 180/30048 (далі постанова ПФУ № 1-3).
Так, згідно з ст. 50 Закону України від 10.12.2015 року № 889-VIII «Про державну службу» та ст. 585 Митного кодексу України, заробітна плата посадової особи та працівника митних органів складається з посадового окладу; надбавки за вислугу років; надбавки за спеціальне звання посадових осіб митних органів; виплати за додаткове навантаження у зв`язку з виконанням обов`язків тимчасово відсутньої посадової особи або працівника у розмірі 50 відсотків посадового окладу тимчасово відсутньої посадової особи або працівника; надбавки за виконання особливо важливої роботи; надбавки за персональну кваліфікацію; надбавки за виконання особистих ключових показників ефективності; командної премії; премії за значні особисті досягнення (у разі встановлення).
Відповідно до приписів абзаців 1-2 пункту 4 Порядку призначення пенсій деяким категоріям осіб, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 14 вересня 2016 р. № 622 «Деякі питання пенсійного забезпечення окремих категорій осіб» (далі Порядок 622) пенсія державним службовцям призначається з дати звернення, але не раніше дати виникнення права, в розмірі 60 відсотків суми їх заробітної плати, до якої включаються всі види оплати праці, з якої сплаченєдиний внесок на загальнообов`язкове державне соціальне страхування, а особам, які на час звернення за призначенням пенсії не є державними службовцями, заробітної плати працюючого державного службовця відповідної посади та відповідного рангу за останнім місцем роботи на державній службі, до якої включаються всі види оплати праці, з якої було сплачено єдиний внесок на загальнообов`язкове державне соціальне страхування. При цьому: посадовий оклад, надбавки за ранг та вислугу років враховуються в розмірах, установлених на день звернення за призначенням пенсії за останньою займаною посадою державної служби (або прирівняною до неї у разі відсутності у державному органі відповідних посад державної служби).
Згідно з абзацом 6 пункту 4 вказаного вище Порядку 622, за бажанням осіб, які мають не менш як 20 років стажу роботи на посадах, віднесених до категорій посад державних службовців, і які на момент виходу на пенсію не перебувають на державній службі, розмір зазначених в абзацах третьому - п`ятому цього пункту виплат визначається в середніх розмірах відносно визначених законодавством таких виплат за місяць, що передує місяцю звернення за призначенням пенсії, але не раніше травня 2016 р., за відповідною (прирівняною) посадою (посадами) за останнім місцем роботи на державній службі.
Нормами законодавства передбачено, що довідки відповідно до форм, затверджених постановою правління Пенсійного фонду України від 17.01.2017 № 1-3 видаються за останнім місцем роботи державного службовця.
Згідно абз. 1-2 п. 4 Порядку 622 - пенсія державним службовцям призначається з дати звернення, але не раніше дати виникнення права, в розмірі 60 відсотків суми їх заробітної плати, до якої включаються всі види оплати праці, з якої сплачено єдиний внесок на загальнообов`язкове державне соціальне страхування, а особам, які на час звернення за призначенням пенсії не є державними службовцями, - заробітної плати працюючого державного службовця відповідної посади та відповідного рангу за останнім місцем роботи на державній службі, до якої включаються всі види оплати праці, з якої було сплачено єдиний внесок на загальнообов`язкове державне соціальне страхування. Посадовий оклад, надбавки за ранг та вислугу років враховуються в розмірах, установлених на день звернення за призначенням пенсії за останньою займаною посадою державної служби (або прирівняною до неї у разі відсутності у державному органі відповідних посад державної служби).
Так, судом встановлено, що останнім місцем роботи позивача на державній службі є посада в Донецькій митниці ДФС (правонаступником якої є Донецька митнця), а саме заступник начальника відділу на митному пості.
Як зазначає відповідач, оскільки у грудні 2023 року працюючим посадовим особам Донецької митниці, окрім посадового окладу, надбавки за вислугу років та надбавки за спеціальне звання, було нараховано і виплачено надбавку за виконання особливо важливої роботи (в т.ч. за прирівняною посадою), суми вказаної складової заробітної плати були враховані при формуванні довідки від 31.01.2024 року № 15.
Суд констатує, що надбавки за інтенсивність праці, за роботу з відомостями, що становлять державну таємницю, виплати за додаткове навантаження, премії та інше виплачуються в межах установленого фонду оплати праці. Однак, вказані складові заробітної плати не були нараховані та виплачені у зв`язку із недостатнім фінансуванням. Крім того, надбавка за роботу з відомостями, що становлять державну таємницю взагалі не передбачена для посади, прирівняній посаді позивача. Тому відомості (дані, сумма) по вказаним складовим заробітної плати у митниці відсутні та не можуть бути включені до відповідних граф довідки про складові заробітної плати.
Щодо виплат матеріальної допомоги необхідно зазначити, що відповідно до статті 57 Закону України від 10.12.2015 року № 889-VIII «Про державну службу» державним службовцям надається щорічна основна оплачувана відпустка тривалістю 30 календарних днів, якщо законом не передбачено більш тривалої відпустки, з виплатою грошової допомоги у розмірі середньомісячної заробітної плати.
Як встановлено судом на підставі наявних матеріалів справи та пояснень сторін, в грудні 2023 року за прирівняною посадою «заступника начальника відділу у складі управління» така виплата не проводилась, тому не включення відповідачем її до довідки про складові заробітної плати для призначення пенсії державного службовця є правомірним.
Крім того, суд зазначає, що матеріальна допомога для вирішення соціально-побутових питань не є складовою заробітної плати, а є соціальною гарантією держави. Це необов`язкова виплата, яка надається окремому працівнику на підставі його заяви, але за власним рішенням керівника.
Так, згідно пункту третього Постанови Кабінету Міністрів України від 08.08.2016 року № 500 «Про затвердження Порядку надання державним службовцям матеріальної допомоги для вирішення соціально-побутових питань» рішення про надання матеріальної допомоги державним службовцям приймається керівником державної служби у державному органі в межах затвердженого фонду оплати праці.
Крім того, вказана матеріальна допомога не входить до заробітної плати відповідно до Інструкції зі статистики заробітної плати, затвердженої наказом Держкомстатистики від 13.01.2004 року № 5 (зі змінами), хоча й виплачується за рахунок фонду оплати праці установи.
Тобто, матеріальна допомога для вирішення соціально - побутових питань не гарантується державному службовцю жодним нормативно - правовим актом, в тому числі
Конституцією, оскільки ч. 2 ст. 54 Закону України № 889 передбачає лише можливість її отримання.
Крім цього, матеріальна допомога може бути виплачена державному службовцю лише за наявності коштів фонду оплати праці або не виплачуватись взагалі.
З урахуванням викладеного, суд погоджується з твердженням відповідача щодо того, що підстави для включення виплати матеріальної допомоги для вирішення соціально-побутових питань до довідки про складові заробітної плати для призначення пенсії державного службовця відсутні.
Крім того, відповідно до приписів абзаців 1-2 пункту 4 Порядку 622, з аналізу яких висновується, що при формуванні довідки, до сум заробітної плати необхідно включати ті складові, з яких було сплачено єдиний внесок на загальнообов`язкове державне соціальне страхування.
Тобто, ключовим моментом в спірній ситуації є те, що у митниці при формуванні оскаржуваної довідки, були відсутні дані по складовим заробітної плати, які позивач просить включити до довідки. Через цю обставину у митниці відсутня правова підстава для включення деяких складових заробітної плати за прирівняною посадою (грошова допомога на оздоровлення, надбавки за інтенсивність праці, за роботу з відомостями, що становлять державну таємницю, виплати за додаткове навантаження, премії), оскільки вказані складові взагалі не були виплачені за відповідний період і з них не було сплачено єдиний внесок на загальнообов`язкове державне соціальне страхування.
Дана обставина підтверджується розрахунковим листом за грудень 2023 року посадової особи по прирівняній посаді, з якої вбачається відсутність нарахувань та виплат вищезазначених складових заробітної плати.
Враховуючи вищевикладене, суд робить висновок, що довідка про складові заробітної плати для призначення пенсії особі, яка має не менш як 20 років стажу роботи на посадах, віднесених до категорій посад державної служби, і яка на момент виходу на пенсію не займає державної служби № 15 від 31.01.2024 року, є такою, що видана з урахуванням норм чинного законодавства.
З огляду на викладене суд дійшов висновку про відсутність підстав для задоволення позовних вимог.
Керуючись ст.ст. 2-15, 19-21, 72-79, 90, 94, 122, 123, 132,159-161,164,192-194,224-228,241-247, 255,253-263,293-295 КАС України, суд,
В И Р І Ш И В:
Відмовити у задоволенні адміністративного позову ОСОБА_1 (місце реєстрації: АДРЕСА_1 ; РНОКПП: НОМЕР_3 ) до Державної митної служби України в особі Донецької митниці (юридична адреса: 04119, м. Київ, вул. Дегтярівська, 11 г; код ЄДРПОУ: 44029605) про визнання протиправним та скасувати рішення Донецької митниці № 7.1-1/22/Б-8/8 від 05.03.2024 про відмову внесення в графу «Інші виплати (матеріальна допомога, премії нараховані за період, що перевищує календарний місяць) в частині, що відповідає календарному місяцю)», довідки про складові заробітної плати для призначення пенсії особі, яка має не менше як 20 років стажу роботи на посадах, віднесених до категорій посад державної служби, і яка на момент виходу на пенсію не займає посади державної служби, відповідно до форми затвердженої Постановою Пенсійного фонду України «Про форми довідок про заробітну плату для призначення пенсії державним службовцям» № 1-3 від 17.01.2017 та зобов`язання Донецьку митницю внести в графи довідки № 15 від 31.01.2024 «Про складові заробітної плати для призначення пенсії особі, яка має не менше як 20 років стажу роботи на посадах, віднесених до категорій посад державної служби, і яка на момент виходу на пенсію не займає посади державної служби, відповідно до форми затвердженої Постановою Пенсійного фонду України «Про форми довідок про заробітну плату для призначення пенсії державним службовцям» № 1-3 від 17.01.2017 інформацію щодо: «Інші виплати (матеріальна допомога, премії нараховані за період, що перевищує календарний місяць) в частині, що відповідає календарному місяцю)»; «матеріальну допомогу для вирішення соціально-побутових питань»; «грошову допомогу при наданні щорічної основної оплачуваної відпустки», передбачені статтею 57 Закону України «Про державну службу», статті 585 Митного кодексу України, ПКМУ № 1103 від 20 жовтня 2021 «Деякі питання оплати праці посадових осіб та працівників митних органів», відповідно до ПКМУ № 100 від 08.02.1995 «Про затвердження порядку обчислення середньої заробітної плати».
Рішення складене у повному обсязі та підписане 26 червня 2024 року.
Рішення набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано.
У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Апеляційна скарга на рішення суду подається протягом тридцяти днів з дня його проголошення.
Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини рішення суду, або розгляду справи в порядку письмового провадження, або спрощеного позовного провадження, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.
Учасник справи, якому повне рішення суду не було вручене у день його проголошення або складення, має право на поновлення пропущеного строку на апеляційне оскарження, якщо апеляційна скарга подана протягом тридцяти днів з дня вручення йому повного рішення суду.
Апеляційна скарга може бути подана безпосередньо до Першого апеляційного адміністративного суду.
Текст рішення розміщений в Єдиному державному реєстрі судових рішень (веб-адреса сторінки: http://www.reyestr.court.gov.ua/)
Суддя А.Б. Христофоров
Суд | Донецький окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 26.06.2024 |
Оприлюднено | 05.07.2024 |
Номер документу | 120152296 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи, що виникають з відносин публічної служби, зокрема справи щодо |
Адміністративне
Перший апеляційний адміністративний суд
Геращенко Ігор Володимирович
Адміністративне
Перший апеляційний адміністративний суд
Геращенко Ігор Володимирович
Адміністративне
Донецький окружний адміністративний суд
Христофоров А.Б.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні