Справа № 420/36138/23
РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
04 липня 2024 року м. Одеса
Одеський окружний адміністративний суд у складі головуючого судді Марина П.П., розглянувши за правилами спрощеного провадження справу без повідомлення (виклику) учасників справи справу за адміністративним позовом Житлово комунального господарства Чорноморської селищної ради до Головного управління ДПС в Одеській області про визнання протиправними та скасування податкового повідомлення рішення
В С Т А Н О В И В:
В провадженні Одеського окружного адміністративного суду перебуває справа за адміністративним позовом Житлово комунального господарства Чорноморської селищної ради до Головного управління ДПС в Одеській області, в якому позивач просить визнати протиправним та скасувати податкове повідомлення-рішення Головного управління ДПС в Одеській області №26933/15-32-09-05 від 20.10.2023 року, яким до позивача застосовано штрафні санкції в сумі 500000,00 грн за порушення статті 15 Закону України «Про державне регулювання виробництва і обігу спирту етилового, коньячного і плодового, алкогольних напоїв, тютюнових виробів та пального від 19 грудня 1995 року №481/95-ВР.
В обґрунтування позову представник позивача зазначає, що висновки контролюючого органу, викладені в акті перевірки, є необґрунтованими та такими, що суперечать фактичним обставинам, позивач не допускав зберігання пального за відсутності ліцензії.
Представник позивача зазначає, що відповідно до відомостей Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань єдиним засновником ЖКГ Чорноморської селищної ради є Чорноморська селищна рада Одеського району Одеської області, 100 % власності статутного капіталу комунальна форма власності. Також представник позивача вказує, що Підприємство визнано критично важливим для функціонування економіки та забезпечення життєдіяльності населення в особливий період (лист Одеської обласної військової адміністрації від 24.03.2023 № 291/7/01-45/2989/2-23 додається) та обслуговує 7 (сім) об`єктів критичної інфраструктури (котельня, ВНС,КНС), у тому числі котельня № 3. У Підприємства наявна ліцензія на виробництво теплової енергії, транспортування її магістральними і місцевими (розподільчими) тепловими мережами та постачання теплової енергії, видана Одеською обласною державною адміністрацією розпорядженням від 13.09.2013 № 955/А-2013 (безстрокова відповідно до частини 6 статті 21 Закону України «Про ліцензування видів господарської діяльності»). Крім цього, 27.12.2022 розроблено та погоджено ПП «ПромЕнергоВАТ» режимну карту роботи водогрійного котла КСВА-3,15 ст. №1 рег. 1474 завод. №110 (пічне паливо, копія додається). Ємності з дизельним паливом Підприємства у розумінні підпункту 14.1.6 пункту 14.1 статті 14 Податкового кодексу України не є акцизним складом, а отже у Підприємства відповідно до чинного законодавства відсутні обґрунтовані підстави для отримання ліцензії на зберігання пального.
Сам по собі факт наявності «на балансі» у суб`єкта господарювання невикористаного пального не є достатньою обставиною для його кваліфікації як зберігання пального без отримання відповідної ліцензії.
Щодо обсягів пального зазначено, що згідно даних Акту загальна місткість розташованих ємностей становить 48,325 тони дизельного палива, 2894 літри бензину та дизельного палива (44,325 тон дизельного палива в двох металевих ємностях, 4 тони у пластмасовій ємності, 1089 літрів у пластмасовій ємності, 220 літрів бензину А-92 металева ємність для зберігання пального, 1585 літрів бензину А-92 металева ємність для зберігання пального), що є менше, ніж 200 кубічних метрів (200 000 літрів), а обсяг споживання Підприємством палива не перевищує 1000 кубічних метрів (1 000 000 літрів).
Підсумовуючи вищевикладене наголошено, що всі ємності з паливом не підпадають під визначення акцизного складу в розумінні підпункту 14.1.6 пункту 14.1 статті 14 ПК України, місце та спосіб зберігання пального облаштовані з дотриманням вимог безпеки, обсяги палива відповідають гранично допустимим обсягам, без необхідності отримання ліцензії, обставини використання виключно для власних потреб з метою виробництва, транспортування та постачання теплової енергії, надання послуг з постачання теплової енергії для потреб населення, бюджетних установ та інших організацій на період опалювального періоду, а також для забезпечення функціонування 7 (семи) об`єктів критичної інфраструктури, 9 (дев`яти) споруд цивільного захисту, 17 (сімнадцяти) пунктів обігріву Чорноморської селищної громади Одеського району Одеської області в умовах воєнного стану, а отже факт наявності на балансі у Підприємства невикористаного пального не є достатньою обставиною для його кваліфікації як зберігання пального без отримання відповідної ліцензії та подальшої відповідальності згідно статті 17 Закону №481/95-ВР (відповідно до постанови Верховного Суду у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду від 31.05.2022, справа № 540/4291/20).
Відповідачем подано відзив на адміністративний позов, в якому зазначено, що Головне управління ДПС в Одеській області позов не визнає, не погоджується з доводами позивача, вважає що позов не підлягає задоволенню.
Представник відповідача вказує, що перевіркою встановлено, що станом на 13.09.2023 згідно наданої зворотно - сальдової відомості по 203 рахунку за вересень 2023 року, журналу реєстрації надходження та витрат ДП, бухгалтерської довідки, підприємством здійснювалось зберігання пального за адресою: Одеська область, Одеський район, смт. Чорноморське, вул. Курортна, буд 11 у кількості 48,325 тон палива дизельного та 1089 літрів палива дизельного без отримання ліцензії на право зберігання пального (виключно для потреб власного споживання чи потреб промислової переробки).
В порушення ст.15 Закону України від 19.12.1995 року № 481/95-ВР «Про державне регулювання виробництва і обігу спирту етилового, коньячного і плодового, алкогольних напоїв, тютюнових виробів та пального» (зі змінами та доповненнями) ЖКГ Чорноморської селищної ради здійснювало зберігання дизельного пального без ліцензії на право зберігання пального за адресою: Одеська область, Одеський район, смт. Чорноморське, вул. Курортна, буд 11.
Відповідно до ч. 8 ст. 15 Закону №481, суб`єкти господарювання (у тому числі іноземні суб`єкти господарювання, які діють через свої зареєстровані постійні представництва) отримують ліцензії на право оптової торгівлі пальним та зберігання пального на кожне місце оптової торгівлі пальним або кожне місце зберігання пального відповідно, а за відсутності місць оптової торгівлі пальним - одну ліцензію на право оптової торгівлі пальним за місцезнаходженням суб`єкта господарювання (у тому числі іноземного суб`єкта господарювання, який діє через своє зареєстроване постійне представництво) або місцезнаходженням постійного представництва.
Враховуючи визначені вимоги законодавства, прийняте Головним управлінням ДПС в Одеській області податкове повідомлення-рішення від 20.10.2023 року № 26933/15-32-09-05 на суму штрафних санкцій 500 000,00 грн. є повністю обґрунтованим та таким, що не підлягає скасуванню.
Представником позивача подано відповідь на відзив в якій зазначено, зокрема, що в поданому запереченні № 571 від 06.10.2023 (що є невід`ємною частиною матеріалів перевірки на підставі наказу Головного управління ДПС в Одеській області «Про проведення фактичної перевірки ЖКГ Чорноморської селищної ради» від 11.09.2023 №7177-п), наголошено, що металеві ємності з дизельним паливом (22,425 та 21,900 тон, загальна кількість 48,325 тон згідно наданого відповідачем додатку до акта перевірки від 13.09.2023) є невід`ємними частинами цілісного майнового комплексу блочно-модульної водогрійної котельної установки котельня № 3 Позивача, обладнані підземними комунікаціями, насосами для забезпечення постійного тиску та іншим обладнанням, яке забезпечує прямий постійний доступ дизельного палива до горілок з окремим режимом роботи та котлів стальних водогрійних автоматизованих, забезпечуючи єдиний виробничий цикл (копія технічного паспорту додається). Зазначені ємності з дизельним паливом не є окремими резервуарами для зберігання палива. Металеві ємності технічно з`єднані з іншим обладнанням котельні, для виконання загального виробничого циклу, пов`язаного з виробництвом теплової енергії, транспортування її магістральними і місцевими (розподільчими) тепловими мережами та постачання теплової енергії (це також має відображення в технічному паспорті на виробничий будинок котельня №3).
Представник позивача вказує, що відповідно до правової позиції, викладеної в постанові Верховного Суду у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду від 31.05.2022, справа № 540/4291/20, у випадку, якщо наявне у суб`єкта господарювання місце зберігання пального відповідає ознакам, які ПК України встановлює як виключення з визначення «акцизного складу» та/або «акцизного складу пересувного», такий суб`єкт не має обов`язку отримувати ліцензію на право зберігання пального у такому місці. Тобто металеві ємності з дизельним паливом (22,425 та 21,900 тон, загальна кількість 48,325 тон згідно наданого відповідачем додатку до акта перевірки від 13.09.2023) не є акцизним складом у розумінні підпункту 14.1.6 пункту 14.1 статті 14 ПК України, а отже відсутній обов`язок отримувати ліцензію на право зберігання пального у такому місці. Ємності з дизельним паливом є складовою частиною обладнання цілісного майнового комплексу котельні № 3 (працює на двох видах палива: газ та дизельне паливо), яка виробляє та доставляє теплову енергію мешканцям 26 (двадцяти шести) багатоквартирних житлових будинків, що було детально аргументовано в позовній заяві позивача.
Крім того, позивач включений в Зведений перелік природних монополій (доступ за посиланням: https://is.gd/vz4uGz, сторінка 89), відповідно до якого є монополістом у сфері транспортування теплової енергії магістральними та місцевими (розподільчими) тепловими мережами в межах Чорноморської селищної територіальної громади Одеського району Одеської області та зобов`язаний відповідно до Статуту надавати послуги з виробництва та постачання теплової енергії споживачам.
Щодо 4 тон та 1089 л дизельного палива представник позивача зазначив, що на балансі позивача перебувають наступні генераторні установки генератор дизельний Dalgakiran DJ72BD (3 шт., закупівля та договір за посиланням: https://prozorro.gov.ua/tender/UA-2023-01-31-014774-a) та дизель генератор Dalgakiran DJ 110 BD (1 шт., закупівля та договір за посиланням: https://prozorro.gov.ua/tender/UA-2023-01-31-015095-a). Зазначені ємності з дизельним паливом використовуються позивачем для заправлення електрогенераторних установок на 3 (трьох) об`єктах:
1. котельня № 3 (Одеська область, Одеський район, смт. Чорноморське, вул. Курортна, 15, технічний паспорт додається) DALGAKIRAN DJ110 BD, інвентарний номер 105513/1/2022;
2. тепловий пункт (Одеська область, Одеський район, смт. Чорноморське, вул. Курортна, 11, свідоцтво про право власності, витяг з державного реєстру речових прав на нерухоме майно про реєстрацію права власності та технічний паспорт додаються) - DALGAKIRAN DJ72 BD, інвентарний номер 153422023;
3. трансформаторна підстанція (Одеська область, Одеський район, смт. Чорноморське, вул. Курортна, 11, свідоцтво про право власності, витяг з державного реєстру речових прав на нерухоме майно про реєстрацію права власності та технічний паспорт додаються) DALGAKIRAN DJ72 BD, інвентарний номер 153422025.
Вказані ємності, за твердженням представника позивача, знаходяться рівновіддалено від цих 3 (трьох) об`єктів на відстані до 20 метрів, та забезпечують безперебійність електропостачання (фото додаються), а технічні характеристики електромереж зазначених об`єктів розділені з міркувань техніки безпеки об`єктів критичної інфраструктури та можливого негативного впливу у випадку виходу з ладу окремих складових відповідно до Закону України «Про критичну інфраструктуру» від 16.11.2021 № 1882-IX.
Представник позивача наголошує, що на котельні №3 електрогенераторна установка знаходиться на постійній основі у спеціально обладнаному місці, а в тепловому пункті та трансформаторній підстанції в період часткового/повного блекауту.
Також представник позивача покликається на приписи статті 18 Закону № 481/95-ВР та зазначає, що ємності для зберігання дизельного палива знаходяться на рівновіддаленій відстані від 3 (трьох) об`єктів позивача, які забезпечені 3 (трьома) електрогенератор ними установками, отже законодавчо встановлений граничний обсяг зберігання пального до 2000 літрів на кожному об`єкті без дозвільних документів дотримано позивачем у повному обсязі (по 1989,02 літрів на кожному об`єкті).
На підставі викладеного представник позивача зазначає, що у позивача за даних умов відсутній обов`язок отримання дозвільних документів та відсутнє порушення вимог статті 15 Закону України «Про державне регулювання виробництва і обігу спирту етилового, спиртових дистилятів, алкогольних напоїв, тютюнових виробів, рідин, що використовуються в електронних сигаретах, та пального» від 19.12.1995 №481/95-ВР (зі змінами).
На переконання представника позивача, викладені у відзиві доводи та міркування відповідача не відповідають обставинам справи № 420/36138/23 та чинному законодавству.
Ухвалою суду від 18.01.2024 року відкрито провадження у справі за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення (виклику) учасників справи.
Вивчивши матеріали справи, дослідивши обставини та факти, якими обґрунтовувалися вимоги, перевіривши їх доказами, суд встановив наступні факти та обставини.
Судом встановлено, що житлово-комунальне господарство Чорноморської селищної ради (код ЄДРПОУ 31790926) зареєстровано 20.12.2001, дата запису: 27.02.2006, номер запису: 15381200000000652. Основний вид діяльності КВЕД: 81.10 комплексне обслуговування об`єктів (основний).
Одеською обласною державною адміністрацією видано житлово-комунальному господарству Чорноморської селищної ради ліцензію серії АЕ №186526 на виробництво теплової енергії, транспортування її магістральними і місцевими (розподільчими) тепловими мережами та постачання теплової енергії.
Головним управлінням ДПС в Одеській області видано наказ від 11.09.2023 №7177-п «Про проведення фактичної перевірки ЖКГ Чорноморської селищної ради», яким на підставі п.п.19№.1.4 п. 19№.1 ст. 19№, п.п. 19№.1.14 п.19№.1 ст. 19№, ст.20, п.п.80.2.5 п.80.2 ст.80, підрозділу XX Податкового кодексу України від 02 грудня 2010 року №2755-УІ (зі змінами та доповненнями), а саме: здійснення функцій, визначених законодавством у сфері регулювання виробництва і обігу пального, з урахуванням попереднього проведення аналізу податкової інформації, яка свідчить про можливі порушення законодавства у сфері зберігання та обігу пального наказано провести фактичну перевірку ЖКГ ЧОРНОМОРСЬКОЇ СЕЛИЩНОЇ РАДИ код за ЄДРПОУ 31790926, за податковою адресою: 67570, Одеська область, Одеський район, смт. Чорноморське, вул. Курортна, буд. 11 з 13 вересня 2023 року тривалістю 10 діб. Перевірку провести за період діяльності з 01.04.2020 - по дату закінчення фактичної перевірки, з метою здійснення контролю дотримання вимог діючого законодавства у сфері обігу підакцизних товарів, ведення обліку товарних запасів на складах та/або за місцем їх реалізації, наявності ліцензій, свідоцтв.
За результатом здійснення фактичної перевірки складено акт №25840/15-32-09-05/31790926 від 25.09.2023, у висновках якого встановлено:
за порушення ст. 15 Закону України від 19.12.1995 №481/95-ВР «Про державне регулювання виробництва і обігу спирту етилового, коньячного і плодового, алкогольних напоїв, тютюнових виробів, рідин, що використовуються в електронних сигаретах, та пального» із змінами та доповненнями передбачена відповідальність згідно ст.17 Закону України від 19.12.1995 №481/95-ВР «Про державне регулювання виробництва і обігу спирту етилового, коньячного і плодового, алкогольних напоїв, тютюнових виробів, рідин, що використовуються в електронних сигаретах, та пального» (із змінами).
ЖКГ Чорноморської селищної ради подано заперечення на акт від 25.09.2023 №25233/15-32-09-02/05528823, за результатом розгляду яких Комісією з питань розгляду заперечень платників податків та пояснень до актів перевірок за результатом голосування прийнято одностайне рішення, викладене у висновку від 20.10.2023 року, про залишення висновків акту перевірки без змін, так як вони є обґрунтованими та відповідають вимогам чинного законодавства.
20.10.2023 року Головним управлінням ДПС в Одеській області прийнято податкове повідомлення рішення №26933/15-32-08-05, яким застосовано суму штрафних (фінансових) санкцій (штрафів) у розмірі 500000,00 грн., за порушення підпункту 54.3.3 пункту 54.3 статті 54, п.69.9 ст.69 підрозділу 10 Інших перехідних положень ПКУ та абз. 9 ч.2 ст.17 Закону України « Про державне регулювання виробництва та обігу спирту етилового, коньячного і плодового, алкогольними напоями, тютюновими виробами, рідин, що використовуються в електронних сигаретах та пального №481/95-ВР від 19.12.1995 (із змінами та доповненнями).
Не погоджуючись з податковим повідомленням - рішенням позивач звернувся до суду з даним адміністративним позовом.
Відповідно до вимог ч.2 ст.19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Відповідно до вимог ч.2 ст.19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Відносини, що виникають у сфері справляння податків і зборів регулює Податковий кодекс України, який, зокрема, визначає вичерпний перелік податків та зборів, що справляються в Україні, та порядок їх адміністрування, платників податків та зборів, їх права та обов`язки, компетенцію контролюючих органів, повноваження і обов`язки їх посадових осіб під час адміністрування податків, а також відповідальність за порушення податкового законодавства.
Відповідно до п.п.75.1.3. п.75.1 ст. 75 Податкового кодексу України, фактичною вважається перевірка, що здійснюється за місцем фактичного провадження платником податків діяльності, розташування господарських або інших об`єктів права власності такого платника. Така перевірка здійснюється контролюючим органом щодо дотримання норм законодавства з питань регулювання обігу готівки, порядку здійснення платниками податків розрахункових операцій, ведення касових операцій, наявності ліцензій, свідоцтв, у тому числі про виробництво та обіг підакцизних товарів, дотримання роботодавцем законодавства щодо укладення трудового договору, оформлення трудових відносин з працівниками (найманими особами).
Порядок та підстави проведення фактичної перевірки регулюється статтею 80 Податкового кодексу України.
Відповідно до п.п.80.9-8.10 статті 80 Податкового кодексу України, строки проведення фактичної перевірки встановлені статтею 82 цього Кодексу, а порядок оформлення результатів фактичної перевірки встановлено статтею 86 цього Кодексу.
При цьому, в силу приписів пп. 20.1.6 п. 20.1 ст. 20 ПК України, контролюючі органи, визначені підпунктом 41.1.1 пункту 41.1 статті 41 цього Кодексу, мають право запитувати та вивчати під час проведення перевірок первинні документи, що використовуються в бухгалтерському обліку, регістри, фінансову, статистичну та іншу звітність, пов`язану з обчисленням і сплатою податків, зборів, платежів, виконанням вимог законодавства, контроль за додержанням якого покладено на контролюючі органи.
Підстави для призначення будь-якої перевірки чітко закріплені у нормах ПК України, за наявності яких у контролюючих органів виникає безпосередньо право на проведення перевірки, тоді як відображення цих підстав у наказі про призначення перевірки фактично є формалізацією у письмовій формі права на проведення перевірки, яке вже виникло. Безумовно, формалізація підстави для проведення перевірки у наказі має відповідати вимогам абзацу третього пункту 81.1 статті 81 ПК України. Під час вирішення питання щодо правомірності призначення і проведення перевірки, зокрема фактичної, необхідно надавати оцінку достатності змісту наказу в контексті чіткого визначення у ньому правової (юридичної) підстави проведення такої перевірки та існування відповідної фактичної підстави, яка є передумовою для її проведення.
Якщо правовою підставою для проведення перевірки є відповідний підпункт пункту 80.2 статті 80 ПК України, якій містить лише одну фактичну підставу для цього, то зазначення у наказі лише цього підпункту без розкриття його змісту та деталізації обставин не є істотним недоліком наказу, який давав би підстави вважати його протиправним. Призначаючи фактичну перевірку, достатньо покликатися в наказі на відповідний підпункт пункту 80.2 статті 80 Податкового кодексу України без розкриття його змісту, яким охоплюється предмет перевірки, але за умови, що цей підпункт містить лише одну фактичну підставу. Об`єктивну наявність або відсутність у контрольного органу підстав (обставин), визначених в підпунктах пункту 80.2 статті 80 Податкового кодексу України, як умови призначення фактичної перевірки, перевіряє суд. У випадку наявності обґрунтованих підстав для призначення фактичної перевірки, не можна вважати протиправним наказ про її призначення, який містить покликання на порядковий номер підпункту пункту статті Податкового кодексу України, як підстави для проведення перевірки, але не відображає конкретні обставини, які в цих підпунктах розкриваються та мають об`єктивно існувати.
Зазначений правовий висновок викладений Верховним Судом у складі судової палати з розгляду справ щодо податків, зборів та інших обов`язкових платежів Касаційного адміністративного суду у постанові від 26.03.2024 по справі № 420/9909/23.
Основні засади державної політики щодо регулювання виробництва, експорту, імпорту, оптової і роздрібної торгівлі спиртом етиловим, коньячним і плодовим та зерновим дистилятом, спиртом етиловим ректифікованим виноградним, спиртом етиловим ректифікованим плодовим, дистилятом виноградним спиртовим, спиртом-сирцем плодовим, біоетанолом, алкогольними напоями, тютюновими виробами, рідинами, що використовуються в електронних сигаретах, та пальним, забезпечення їх високої якості та захисту здоров`я громадян, а також посилення боротьби з незаконним виробництвом та обігом алкогольних напоїв, тютюнових виробів, рідин, що використовуються в електронних сигаретах, та пального на території України визначені Законом України «Про державне регулювання виробництва і обігу спирту етилового, коньячного і плодового, алкогольних напоїв, тютюнових виробів, рідин, що використовуються в електронних сигаретах, та пального» від 19.12.1995 № 481/95-ВР.
Відповідно до статті 1 Закону України від 19.12.1995 № 481/95-ВР визначено, що місце зберігання - місце, яке використовується для зберігання спирту етилового, біоетанолу та спиртових дистилятів, або приміщення, яке використовується для зберігання алкогольних напоїв, тютюнових виробів, тютюнової сировини та рідин, що використовуються в електронних сигаретах, відомості про місцезнаходження якого внесені до Єдиного державного реєстру місць зберігання.
Згідно з абзацом статті 15 Закону України від 19.12.1995 № 481/95-ВР, суб`єкти господарювання (у тому числі іноземні суб`єкти господарювання, які діють через свої зареєстровані постійні представництва) отримують ліцензії на право оптової торгівлі пальним та зберігання пального на кожне місце оптової торгівлі пальним або кожне місце зберігання пального відповідно, а за відсутності місць оптової торгівлі пальним - одну ліцензію на право оптової торгівлі пальним за місцезнаходженням суб`єкта господарювання (у тому числі іноземного суб`єкта господарювання, який діє через своє зареєстроване постійне представництво) або місцезнаходженням постійного представництва.
Ліцензія на право зберігання пального не отримується на місця зберігання пального, що використовуються:
підприємствами, установами та організаціями, які повністю утримуються за рахунок коштів державного або місцевого бюджету;
підприємствами, установами та організаціями системи державного резерву;
суб`єктами господарювання (у тому числі іноземними суб`єктами господарювання, які діють через свої зареєстровані постійні представництва) для зберігання пального, яке споживається для власних виробничо-технологічних потреб виключно на нафто- та газовидобувних майданчиках, бурових платформах і яке не реалізується через місця роздрібної торгівлі.
Суб`єкти господарювання, які здійснюють роздрібну, оптову торгівлю пальним або зберігання пального виключно у споживчій тарі до 5 літрів, ліцензію на роздрібну або оптову торгівлю пальним або ліцензію на зберігання пального не отримують.
Згідно приписів ст. 17 Закону України від 19.12.1995 № 481/95-ВР до суб`єктів господарювання (у тому числі іноземних суб`єктів господарювання, які діють через свої зареєстровані постійні представництва) застосовуються фінансові санкції у вигляді штрафів у разі:
оптової торгівлі пальним або зберігання пального без наявності ліцензії - 500000 гривень.
Статтею 18 Закону №481/95 установлено, що на період дії воєнного стану на території України та протягом 30 днів з дня його припинення або скасування суб`єкт господарювання (у тому числі іноземний суб`єкт господарювання, який діє через своє зареєстроване постійне представництво) має право зберігати пальне, яке споживається для заправлення електрогенераторної установки в обсязі до 2000 літрів на кожному об`єкті, що забезпечений електрогенераторною установкою, без отримання дозвільних документів (документів дозвільного характеру, ліцензії на право зберігання пального, результатів надання інших адміністративних послуг).
Указом Президента України від 24.02.2022 №64/2022 у зв`язку з військовою агресією російської федерації проти України, на підставі пропозиції Ради національної безпеки і оборони України, відповідно до пункту 20 частини першої статті 106 Конституції України, Закону України «Про правовий режим воєнного стану» введено в Україні воєнний стан, який у подальшому був продовжений Указами Президента України з затвердженням відповідними Законами України.
Отже, в ході проведення фактичної перевірки ЖКГ ЧОРНОМОРСЬКОЇ СЕЛИЩНОЇ РАДИ здійснено обстеження місць господарської діяльності та встановлено наявність ємностей для зберігання пального за адресами: Одеська область, Одеський район, смт. Чорноморське, вул. Курортна, буд. 11 та Одеська область, Одеський район, смт. Чорноморське, вул. Гвардійська, 6Б. Станом на 13.09.2023 знято фактичні залишки пального за адресами:
- Одеська область, Одеський район, смт. Чорноморське, вул. Курортна, буд. 11, які склали - резервуар для палива (металева ємність) - 22,425 тон палива дизельного, резервуар для палива (металева ємність) 21,900 тон палива дизельного, ємність пластикова 5000 літрів (ін. номер 10620002) - 4 тони палива дизельного, ємність пластикова 5000 літрів (ін. номер 10620003) 1089 літрів палива дизельного (додаток №1);
- Одеський район, смт. Чорноморське, вул. Гвардійська, 6Б, які склали ємності металеві для зберігання пального - 220 літрів бензину А-92, 1585 літрів бензину А-95 (додаток №2).
Відповідно до ліцензійного реєстру діючих ліцензій на право зберігання пального підприємство за будь-якою адресою не отримувало ліцензію на право зберігання пального (виключно для потреб власного споживання чи промислової переробки).
В акті перевірки вказано, що на підставі наданих ЖКГ ЧОРНОМОРСЬКОЇ СЕЛИЩНОЇ РАДИ документів встановлено, що згідно свідоцтво про право власності на нерухоме майно, витягів з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно підприємство проваджує свою господарську діяльність за адресами: Одеська область, Одеський район, смт. Чорноморське, вул. Курортна, буд. 11 та Одеська область, Одеський район, смт. Чорноморське, вул. Гвардійська, 6Б.
Згідно інформації з інформаційних систем (баз даних) контролюючого органу ЄРПН (єдиного реєстру податкових накладних), ЄР АН (єдиного реєстру акцизних накладних), бухгалтерських відомостей ЖКГ ЧОРНОМОРСЬКОЇ СЕЛИЩНОЇ РАДИ, документів та їх копій за перевіряємий період здійснювало придбання пального, про що свідчать наступні документи:
- акцизна накладна від 03.12.2022 №7: особа, що реалізує пальне ТОВ «АЛМА ВІН» код за ЄДРПОУ 43488390, код операції - « 3», напрям використання - « 6» (реалізація пального з акцизного складу пересувного у паливний бак транспортного засобу або обладнання, пристрою), пересувний акцизний склад - « НОМЕР_1 », місткість ємності для акцизної накладної - 30,01 м3, обсяг реалізованого пального у літрах, приведених до температури 15° С - 30192,0 л, (видаткова накладна на паливо №762 від 03 грудня 2022 року, товарно-транспортна накладна на відпуск нафтопродуктів (нафти) від 03.12.2022 №117196, постачальник ТОВ «АЛМА ВІН»;
- акцизна накладна від 07.12.2022 №10: особа, що реалізує пальне ТОВ «АЛМА ВІН» код за ЄДРПОУ 43488390, код операції - « 3», напрям використання - «6» (реалізація пального з акцизного складу пересувного у паливний бак транспортного засобу або обладнання, пристрою), пересувний акцизний склад - «BH6136XF», місткість ємності для акцизної накладної - 29,31 м3, обсяг реалізованого пального у літрах, приведених до температури 15° С - 29469,63 л, (видаткова накладна на паливо №774 від 07 грудня 2022 року, товарно-транспортна накладна на відпуск нафтопродуктів (нафти) від 07.12.2022 №117186, постачальник ТОВ «АЛМА ВІН»;
- акцизна накладна від 22.12.2022 №2: особа, що реалізує пальне ТОВ «АЛМА ВІН» код за ЄДРПОУ 43488390, код операції - « 3», напрям використання - « 6» (реалізація пального з акцизного складу пересувного у паливний бак транспортного засобу або обладнання, пристрою), пересувний акцизний склад - «BH6136XF», місткість ємності для акцизної накладної - 2,49 м3, обсяг реалізованого пального у літрах, приведених до температури 15° С - 2500,00 л, (видаткова накладна на паливо №803 від 22 грудня 2022 року, №804 від 22 грудня 2022 року).
Також, зберігання пального за адресою: 67570, Одеська область, Одеський район, смт. Чорноморське, вул. Курортна, буд. 11, підтверджується зняттям фактичних залишків: резервуар для палива (металева ємність) - 22,425 тон палива дизельного, резервуар для палива (металева ємність) - 21,900 тон палива дизельного, ємність пластикова 5000 літрів (ін. номер 10620002) - 4 тони палива дизельного, ємність пластикова 5000 літрів (ін. номер 10620003) - 1089 літрів палива дизельного (згідно додатку до акту перевірки №1).
Крім цього, перевіркою встановлено, що станом на 13.09.2023 згідно наданої зворотно - сальдової відомості по 203 рахунку за вересень 2023 року, журналу реєстрації надходження та витрат ДП, бухгалтерської довідки, підприємством здійснювалось зберігання пального у кількості 48,325 тон палива дизельного та 1089 літрів палива дизельного без отримання ліцензії на право зберігання пального (виключно для потреб власного споживання чи промислової переробки).
Зазначені факти, на переконання податкового органу, свідчать про порушення вимог ст.15 Закону України від 19.12.1995 №481/95-ВР «Про державне регулювання виробництва і обігу спирту етилового, коньячного і плодового, алкогольних напоїв, тютюнових виробів, рідин, що використовуються в електронних сигаретах, та пального» (із змінами), а саме: зберігання пального без наявності відповідної ліцензії.
З матеріалів справи вбачається, що підприємством за рахунок коштів місцевого бюджету закуплено резервне паливо - дизельне паливо у кількості 50 тонн, відповідно договору про закупівлю від 02.12.2022 № 15 (зі змінами згідно додаткових угод від 05.12.2022 № 1 та від 06.12.2022 № 2), та 1950 л відповідно до договору про закупівлю від 21.12.2022 № 14. Відповідні кошти були виділені на підставі рішення виконавчого комітету Чорноморської селищної ради №104 від 01.08.2022 року «Про внесення змін до Програми розвитку житлового та комунального господарства Чорноморської селищної ради на 2022 рік». У пункті 4.8. Додатку № 2 до вище згадуваної Програми «Напрями діяльності та заходи місцевої цільової Програми розвитку житлового та комунального господарства Чорноморської селищної ради на 2022 рік» (додається) одним із заходів даної Програми є закупівля бензину та дизпалива для забезпечення безперебійної роботи генераторів, забезпечення роботи котельної та здійснення теплопостачання об`єктів соціального та житлового призначення в період опалювального сезону, та виконання завдань у сфері житлово-комунального господарства. Джерело фінансування місцевий бюджет.
Відповідно до витягу з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно про реєстрацію права власності (індексний номер витягу: 120723458) об`єкт нерухомого майна: тепловий пункт з трансформаторною підстанцією за адресою Одеська область, Лиманський район, смт Чорноморське, вул. Курортна, буд. 11 належить на праві комунальної власності територіальній громаді селища Чорноморського в особі Чорноморської селищної ради Комінтернівського району Одеської області, в господарському віданні житлово-комунального господарства Чорноморської селищної ради.
Згідно з технічним паспортом від 16.02.2007 р. тепловий пункт з трансформаторною підстанцією за адресою Одеська область, Лиманський район, смт Чорноморське, вул. Курортна, буд. 11 не містить резервуарів для палива, баків, цистерн, тощо.
Разом з тим, відповідно до технічного паспорту на виробничий будинок з господарськими (допоміжними) будівлями та спорудами «Котельна №3», що розташована за адресою: вул. Курортна, 15, селище Чорноморське, Лиманський район, Одеська область, котельна, поміж іншого оснащена металевими резервуарами для палива. Згідно зі схемою розташування будівель та споруд зазначені резервуари для паливом не є окремими резервуарами для зберігання палива. Металеві ємності (V, VI) технічно з`єднані з іншим обладнанням котельні, металевим трубопроводом (IV).
Як зазначає представник позивача зазначена конструкція необхідна для виконання загального виробничого циклу, пов`язаного з виробництвом теплової енергії, транспортування її магістральними і місцевими (розподільчими) тепловими мережами та постачання теплової енергії та не спростовано відповідачем.
Між тим, представником позивача зазначено в запереченнях на акт перевірки, що земельна ділянка, на якій знаходяться блочно-модульна водогрійна котельна установка з ємностями з дизельним паливом знаходиться за адресою: Одеська область, Одеський район, смт. Чорноморське, вул. Курортна, 11, перебуває в комунальній власності та віднесена до земель запасу комунальної власності, та не є сформованою в розумінні статті 79-1 Земельного кодексу України.
27.12.2022 розроблено та погоджено ПП «ПромЕнергоВАТ» режимну карту роботи водогрійного котла КСВА-3,15 ст. №1 рег. 1474 завод. №110 (пічне паливо).
Також судом встановлено, що відповідно до витягу з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно про реєстрацію права власності (індексний номер витягу: 126544001) об`єкт нерухомого майна: цех по переробці сільгосппродукції за адресою Одеська область, Лиманський район, смт Чорноморське, вул. Гвардійська, 6Б належить на праві приватної власності Чорноморській селищній раді Лиманського району Одеської області.
Між тим, рішенням Чорноморської селищної ради №485 від 11.11.2022 «Про визначення пунктів обігріву на території Чорноморської селищної територіальноїгромади та укомплектування їх необхідним інвентарем» вирішено, зокрема:
1. Затвердити розпорядження селищного голови № 133/2022-ОД від 02.11.2022р. «Про організацію робіт з реагування на надзвичайні ситуації, розгортання пунктів обігріву при зниженні температури повітря та тривалій відсутності електропостачання під час дії правового режиму воєнного стану на території населених пунктів Чорноморської селищної ради».
2. Визначити пунктами обігріву на території Чорноморської селищної ради об`єкти, згідно Додатку 1 до цього Рішення.
3. Виконавчому комітету Чорноморської селищної ради, Житлово- комунальному господарству Чорноморської селищної ради здійснити закупку та укомплектувати стаціонарні пункти обігріву, які знаходять в їх юрисдикції, необхідним інвентарем, а саме: генераторами, «буржуйками», запасами ПММ, твердим паливом, засобами для надання першої медичної допомоги, запасами води, їжі, засобами зв`язку, протипожежними засобами та інше.
Відповідно до додатку №1 до рішення, перелік пунктів обігріву налічує 17 об`єктів, а саме:
Гвардійська гімназія Чорноморської селищної ради Одеського району Одеської області (67554, Одеська область, Одеський район, село Гвардійське, вулиця Олімпійська, 2);
Чорноморський ліцей Чорноморської селищної ради Одеського району Одеської області (67570, Одеська область, Одеський район, смт. Чорноморське, вулиця Гвардійська, № 39-А);
Заклад дошкільної освіти «Сонечко» (67554, Одеська область, Одеський район, село Гвардійське, вулиця Миру,будинок, 11);
Приміщення підвалу найпростішого укриття Будинку культури (67570, Одеська область, Одеський район, смт. Чорноморське, вулиця Гвардійська, 90);
Кафе «ВЕРОНА» (67570, Одеська область, Одеський район, смт. Чорноморське, вулиця Гвардійська, 66);
Кафе «ПАРУС» (67570, Одеська область, Одеський район, смт. Чорноморське, вулиця Гвардійська, 30)
Кафе «Чорний ліс» (67570, Одеська область, Одеський район, смт. Чорноморське, вулиця Гвардійська);
Православна парафія свято-георгіївської церкви Одеської єпархії української православної церкви (67570, Одеська область, Одеський район, смт. Чорноморське, вулиця Гвардійська, 14);
Приміщення підвалу найпростішого укриття будинок №33 (67570, Одеська область, Одеський район, смт. Чорноморське, вулиця Гвардійська);
Приміщення підвалу найпростішого укриття будинок №37 (67570, Одеська область, Одеський район, смт. Чорноморське, вулиця Гвардійська);
Приміщення підвалу найпростішого укриття будинок №38 (67570, Одеська область, Одеський район, смт. Чорноморське, вулиця Г вардійська);
Приміщення підвалу найпростішого укриття будинок №43 (67570, Одеська область, Одеський район, смт. Чорноморське, вулиця Г вардійська);
Приміщення підвалу найпростішого укриття будинок №44 (67570, Одеська область, Одеський район, смт. Чорноморське, вулиця Гвардійська);
Приміщення підвалу найпростішого укриття будинок №45 (67570, Одеська область, Одеський район, смт. Чорноморське, вулиця Гвардійська);
Приміщення підвалу найпростішого укриття будинок №2 (67570, Одеська область, Одеський район, смт. Чорноморське, вулиця Сонячна);
Кафе «Ковчег» (67570, Одеська область, Одеськинрайон, смт. Чорноморське, вулиця Сонячна).
Як зазначає представник позивача в адміністративному позові, в запереченнях на акт перевірки, та не спростовано відповідачем, станом на 15.09.2023 на балансі підприємства в наявності 12 електрогенераторних установок (Arsa AAP3500 6 шт., Fogo F6001 6 шт.) для забезпечення функціонування пунктів обігріву. (бухгалтерська довідка).
Також, ємності з дизельним паливом (4 тон та 1089 л дизельного палива) використовуються позивачем за адресою: Одеська область, Одеський район, смт. Чорноморське, вул. Курортна, 11 для заправлення електрогенераторних установок на 3 (трьох) об`єктах:
1. котельня № 3 (Одеська область, Одеський район, смт. Чорноморське, вул. Курортна, 15, технічний паспорт додається) DALGAKIRAN DJ110 BD, інвентарний номер 105513/1/2022;
2. тепловий пункт (Одеська область, Одеський район, смт. Чорноморське, вул. Курортна, 11, свідоцтво про право власності, витяг з державного реєстру речових прав на нерухоме майно про реєстрацію права власності та технічний паспорт додаються) - DALGAKIRAN DJ72 BD, інвентарний номер 153422023;
3. трансформаторна підстанція (Одеська область, Одеський район, смт. Чорноморське, вул. Курортна, 11, свідоцтво про право власності, витяг з державного реєстру речових прав на нерухоме майно про реєстрацію права власності та технічний паспорт додаються) DALGAKIRAN DJ72 BD, інвентарний номер 153422025.
Наказом Житлово-комунального господарства Чорноморської селищної ради від 03.01.2023 року №28/2 «Про забезпечення безперебійності електропостачання на Котельні №3», відповідно до Указу Президента України «Про введення воєнного стану в Україні» від 24.02.2022 № 64/2022 (зі змінами), Закону України «Про затвердження Указу Президента України «Про введення воєнного стану в Україні»» від 24.02.2022 № 2102-ІХ, Закону України «Про внесення змін до Податкового кодексу України та інших законів України щодо сприяння відновленню енергетичної інфраструктури України» від 13.12.2022 № 2836-ХІ, наказу Житлово-комунального господарства Чорноморської селищної ради «Про введення в експлуатацію основних засобів» від 03.10.2022 №3 наказано:
1) На об`єкті - Котельня № 3 (БМВКУ - 12,6 Г) зберігати дизельне паливо, яке споживається для заправлення електрогенераторної установки (DALGAKIRAN DJ110 BD, інвентарний номер - 105513/1/2022) в обсязі до 2000 літрів.
2) Начальнику котельні ( ОСОБА_1 ) забезпечити зберігання обсягів дизельного палива на об`єкті в межах, визначених пунктом 1 цього наказу.
3) Начальнику відділу електрогосподарства Житлово-комунального господарства Чорноморської селищної ради (Бистрих О.П.) здійснювати контроль обліку робочого часу, списання та своєчасне обслуговування зазначеної електрогенераторної установки згідно технічного регламенту.
Наказом Житлово-комунального господарства Чорноморської селищної ради від 03.01.2023 року №28/1 «Про забезпечення безперебійності електропостачання теплового пункту та трансформаторної підстанції на період часткового/повного блекауту», відповідно до Указу Президента України «Про введення воєнного стану в Україні» від 24.02.2022 № 64/2022 (зі змінами), Закону України «Про затвердження Указу Президента України «Про введення воєнного стану в Україні»» від 24.02.2022 № 2102-ІХ, Закону України «Про внесення змін до Податкового кодексу України та інших законів України щодо сприяння відновленню енергетичної інфраструктури України» від 13.12.2022 № 2836-ХІ, листа Одеської районної державної (військової) адміністрації №4693/01-40/22/3 від 02.11.2022 року, Розпорядження начальника Одеської районної державної (військової) адміністрації №146/од-2022 від 31.10.2022 року, наказу Житлово- комунального господарства Чорноморської селищної ради «Про введення в експлуатацію основних засобів» від 03.10.2022 № 2 наказано, зокрема:
На об`єкті - тепловому пункті зберігати дизельне паливо, яке споживається для заправлення електрогенераторної установки (DALGAKIRAN DJ72 BD, інвентарний номер 153422023) в обсязі до 2000 літрів.
На об`єкті - трансформаторній підстанції зберігати дизельне паливо, яке споживається для заправлення електрогенераторної установки (DALGAKIRAN DJ72 BD, інвентарний номер 153422025) в обсязі до 2000 літрів.
Також, рішенням сесії Чорноморської селищної ради Одеського району Одеської області від 15.02.2023 № 600-VIII встановлено тарифи на теплову енергію, її виробництво, транспортування та постачання, послуги з постачання теплової енергії для потреб населення, бюджетних установ та інших організацій на період опалювального періоду 2022-2023р. з використанням дизельного палива.
В аспекті означено епізоду слід зазначити, що Верховний Суд у постанові від 31 травня 2022 року у справі 540/4291/20, здійснивши системний аналіз Закону №481/95-ВР (які ставляться позивачу в провину), резюмував, що зберігання пального нерозривно пов`язане із наявністю у суб`єкта господарювання споруд та/або обладнання, та/або ємностей, що використовуються для зберігання пального на праві власності або користування (місця зберігання пального). Наявність у суб`єкта господарювання обов`язку з отримання ліцензії на право здійснення діяльності зі зберігання пального, яка опосередковується придбанням та використанням суб`єктом господарювання пального для задоволення своїх власних виробничих потреб при провадженні його господарської діяльності (не пов`язаної з метою отримання доходу від зберігання пального як виду економічної діяльності) залежить саме від наявності у суб`єкта господарювання місця зберігання пального, яке за своїми ознаками (характеристиками) відповідає визначенню «акцизного складу» та/або «акцизного складу пересувного», незалежно від того чи зареєстрований такий суб`єкт платником акцизного податку, розпорядником акцизного складу та/або наявністю підстав для реєстрації такого місця як акцизного складу. Відповідно, у випадку, якщо наявне у суб`єкта господарювання місце зберігання пального відповідає ознакам, які законодавство встановлює як виключення з визначення «акцизного складу» та/або «акцизного складу пересувного», такий суб`єкт не має обов`язку отримувати ліцензію на право зберігання пального у такому місці. Таким чином, для оцінки наявності в діях суб`єкта господарювання складу правопорушення у вигляді здійснення діяльності зі зберігання пального без отримання відповідної ліцензії, з`ясуванню підлягають місце та спосіб його зберігання, мета придбання, технічні характеристики використаних для цього споруд (обладнання, ємностей), обсяги споживання, закупівлі та обставини використання пального.
Отже, згідно з абзацом статті 1 Закону України №481/95-ВР місце зберігання пального - місце (територія), на якому розташовані споруди та/або обладнання, та/або ємності, що використовуються для зберігання пального на праві власності або користування.
Відповідно до пп. 14.1.6 п. 14.1 ст. 14 ПК України акцизний склад - це:
а) спеціально обладнані приміщення на обмеженій території (далі - приміщення), розташовані на митній території України, де під контролем постійних представників контролюючого органу розпорядник акцизного складу провадить свою господарську діяльність шляхом вироблення, оброблення (перероблення), змішування, розливу, пакування, фасування, зберігання, одержання чи видачі, а також реалізації спирту етилового, горілки та лікеро-горілчаних виробів;
б) приміщення або територія на митній території України, де розпорядник акцизного складу провадить свою господарську діяльність шляхом вироблення, оброблення (перероблення), змішування, розливу, навантаження-розвантаження, зберігання, реалізації пального.
Не є акцизним складом:
а) приміщення відокремлених підрозділів розпорядника акцизного складу, які використовуються ним виключно для пакування, фасування, зберігання, одержання чи видачі маркованих марками акцизного податку горілки та лікеро-горілчаних виробів, відвантажених з акцизного складу, а також для здійснення оптової та/або роздрібної торгівлі відповідно до отриманої розпорядником акцизного складу ліцензії;
б) приміщення або територія, на кожній з яких загальна місткість розташованих ємностей для навантаження-розвантаження та зберігання пального не перевищує 200 кубічних метрів, а суб`єкт господарювання (крім платника єдиного податку четвертої групи) - власник або користувач такого приміщення або території отримує протягом календарного року пальне в обсягах, що не перевищують 1000 кубічних метрів (без урахування обсягу пального, отриманого через паливороздавальні колонки в місцях роздрібної торгівлі пальним, на які отримано відповідні ліцензії), та використовує пальне виключно для потреб власного споживання чи промислової переробки і не здійснює операцій з реалізації та зберігання пального іншим особам. Критерій, визначений цим підпунктом, щодо загальної місткості ємностей для навантаження-розвантаження та зберігання пального не застосовується до ємностей суб`єктів господарювання, які є розпорядниками хоча б одного акцизного складу;
в) приміщення або територія незалежно від загальної місткості розташованих ємностей для навантаження-розвантаження та зберігання пального, власником або користувачем яких є суб`єкт господарювання - платник єдиного податку четвертої групи, який отримує протягом календарного року пальне в обсягах, що не перевищують 10000 кубічних метрів (без урахування обсягу пального, отриманого через паливороздавальні колонки в місцях роздрібної торгівлі пальним, на які отримано відповідні ліцензії), та використовує пальне виключно для потреб власного споживання і не здійснює операцій з реалізації та зберігання пального іншим особам;
г) паливний бак як ємність для зберігання пального безпосередньо в транспортному засобі або обладнанні чи пристрої;
ґ) приміщення або територія, у тому числі платника податку, де зберігається або реалізується виключно пальне у споживчій тарі ємністю до 5 літрів включно, отримане від виробника або особи, яка здійснила його розлив у таку тару.
Отже, передбачений абз. 6 пп. 14.1.6 п. 14.1 ст. 14 ПК України виняток застосовується при сукупності умов, а саме: (1) загальна місткість розташованих на території (в приміщенні) ємностей не перевищує 200 кубічних метрів; (2) суб`єкт господарювання (власник або користувач такого приміщення або території) отримує протягом календарного року пальне в обсягах, що не перевищують 1000 кубічних метрів; (3) пальне використовується виключно для потреб власного споживання чи промислової переробки і суб`єкт господарювання не здійснює операцій з реалізації та зберігання пального іншим особам.
Відсутність однієї з наведених умов виключає можливість визнання відповідної території/приміщення не акцизним складом. Відповідно, у випадку, якщо протягом календарного року суб`єкт господарювання отримує пальне в обсягах, що перевищують 1000 кубічних метрів (без урахування обсягу пального, отриманого через паливороздавальні колонки в місцях роздрібної торгівлі пальним, на які отримано відповідні ліцензії), він зобов`язаний до часу, коли буде здійснена господарська операція, в результаті якої виникнуть обставини, які зумовлять обов`язок реєстрації акцизного складу, зареєструвати останній. Тобто, саме з моменту, коли платник податків вже достеменно знає, що відпадає хоча б одна з обов`язкових умов, передбачена абзацом шостим пп. 14.1.6 п. 14.1 ст. 14 ПК України, він зобов`язаний здійснити реєстрацію акцизного складу.
Відповідачем не доведено належними та допустимим доказами того, що позивачем загальна місткість розташованих на території (в приміщенні) ємностей перевищує 200 кубічних метрів та суб`єкт господарювання (власник або користувач такого приміщення або території) отримує протягом календарного року пальне в обсягах, що перевищують 1000 кубічних метрів.
Таким чином, слід дійти висновку, що металеві ємності з дизельним паливом (22,425 та 21,900 тон) не є акцизним складом у розумінні підпункту 14.1.6 пункту 14.1 статті 14 ПК України, а отже відсутній обов`язок отримувати ліцензію на право зберігання пального у такому місці.
Аналогічна правова позиція викладена в постанові Верховного Суду від 17.08.2023 р. по справі №160/15431/21.
Також обґрунтованими є доводи представника позивача стосовно того, що у позивача відсутній обов`язок отримати ліцензію на право зберігання пального за адресою: Одеська область, смт.Чорноморське, вул. Курортна, 11 (встановлено зберігання 4 т та 1089 л дизельного палива, оскільки за зазначено адресою забезпечується робота котельні № 3 (генераторна установка DALGAKIRAN DJ110 BD, інвентарний номер 105513/1/2022); теплового пункту (генераторна установка - DALGAKIRAN DJ72 BD, інвентарний номер 153422023; трансформаторна підстанція (генераторна установка - DALGAKIRAN DJ72 BD, інвентарний номер 153422025).
Враховуючи інформацію щодо технічних характеристик зазначених об`єктів та площі, яку вони займають, суд вважає обґрунтованими доводи представника позивача, що ємності для зберігання дизельного палива знаходяться на рівновіддаленій відстані від 3 (трьох) об`єктів позивача, які забезпечені 3 (трьома) електрогенераторними установками, отже законодавчо встановлений граничний обсяг зберігання пального до 2000 літрів на кожному об`єкті без дозвільних документів дотримано позивачем.
Крім того, слід зазначити, що за адресою Одеська область, смт.Чорноморське, вул. Гвардійська, 6Б, податковим органом зафіксовано збереження в ємності металевій для зберігання пального 220 літрів бензину А-92, 1585 літрів бензину, що не перевищує граничний обсяг зберігання пального до 2000 літрів на кожному об`єкті без дозвільних документів.
З огляду на викладене, суд дійшов висновку, що податковим органом прийнято рішення про зберігання пального за адресами Одеська область, Одеський район, смт Чорноморське, вул. Курортна, буд. 11 та Одеська область, Одеський район, смт Чорноморське, вул. Гвардійська, 6Б без наявності ліцензії необґрунтовано, без урахування доказів та обставин, що мають значення для вирішення спору.
За таких обставин, суд дійшов висновку, що податкове повідомлення рішення від 20.10.2023 року №26933/15-32-09-05 є протиправним та підлягає скасуванню.
Відповідно до ч.3 ст.2 КАС України у справах щодо оскарження рішень, дій чи бездіяльності суб`єктів владних повноважень адміністративні суди перевіряють, чи прийняті (вчинені) вони: 1) на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України; 2) з використанням повноваження з метою, з якою це повноваження надано; 3) обґрунтовано, тобто з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення (вчинення дії); 4) безсторонньо (неупереджено); 5) добросовісно; 6) розсудливо; 7) з дотриманням принципу рівності перед законом, запобігаючи несправедливій дискримінації; 8) пропорційно, зокрема з дотриманням необхідного балансу між будь-якими несприятливими наслідками для прав, свобод та інтересів особи і цілями, на досягнення яких спрямоване це рішення (дія); 9) з урахуванням права особи на участь у процесі прийняття рішення; 10) своєчасно, тобто протягом розумного строку. Матеріали справи свідчать, що відповідні положення податкового законодавства відповідачем при прийнятті оскаржуваних рішень дотримані не були, оскільки рішення відповідачем прийнято передчасно, що в свою чергу зумовило необхідність звернення позивача за захистом свого порушеного права до суду.
Згідно з ч.1 ст.77 КАС України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу.
В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.
Таким чином, особливістю адміністративного судочинства є те, що обов`язок доказування в спорі покладається на відповідача орган публічної влади, який повинен надати суду всі матеріали, які свідчать про його правомірні дії.
Відповідно до ст.90 КАС України, суд оцінює докази, які є у справі, за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на їх безпосередньому, всебічному, повному та об`єктивному дослідженні. Жодні докази не мають для суду наперед встановленої сили. Суд оцінює належність, допустимість, достовірність кожного доказу окремо, а також достатність і взаємний зв`язок доказів у їх сукупності.
Оцінивши кожен доказ, який є у справі щодо його належності, допустимості, достовірності та їх достатності і взаємного зв`язку у сукупності, за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на їх безпосередньому, всебічному, повному та об`єктивному дослідженні, та враховуючи всі наведені обставини, суд вважає позов таким, що підлягає задоволенню.
Решта доводів та заперечень учасників справи висновків суду по суті позовних вимог не спростовують. Слід зазначити, що згідно практики Європейського суду з прав людини та зокрема, рішення у справі Серявін та інші проти України від 10 лютого 2010 року, заява 4909/04, відповідно до п.58 якого суд повторює, що згідно з його усталеною практикою, яка відображає принцип, пов`язаний з належним здійсненням правосуддя, у рішеннях судів та інших органів з вирішення спорів мають бути належним чином зазначені підстави, на яких вони ґрунтуються. Хоча пункт 1 статті 6 Конвенції зобов`язує суди обґрунтовувати свої рішення, його не можна тлумачити як такий, що вимагає детальної відповіді на кожен аргумент. Міра, до якої суд має виконати обов`язок щодо обґрунтування рішення, може бути різною в залежності від характеру рішення (рішення у справі Руїс Торіха проти Іспанії від 9 грудня 1994 року, серія A, N 303-A, п.29).
Відповідно до ч. 1 ст. 143 Кодексу адміністративного судочинства України суд вирішує питання щодо судових витрат у рішенні, постанові або ухвалі.
Відповідно до частини першої статті 139 Кодексу адміністративного судочинства України при задоволенні позову сторони, яка не є суб`єктом владних повноважень, всі судові витрати, які підлягають відшкодуванню або оплаті відповідно до положень цього Кодексу, стягуються за рахунок бюджетних асигнувань суб`єкта владних повноважень, що виступав відповідачем у справі, або якщо відповідачем у справі виступала його посадова чи службова особа.
Згідно з ч.ч. 3, 4 ст. 139 КАС України при частковому задоволенні позову судові витрати покладаються на обидві сторони пропорційно до розміру задоволених позовних вимог. При цьому суд не включає до складу судових витрат, які підлягають розподілу між сторонами, витрати суб`єкта владних повноважень на правничу допомогу адвоката та сплату судового збору. При частковому задоволенні позову, у випадку покладення судових витрат на обидві сторони пропорційно до розміру задоволених позовних вимог, суд може зобов`язати сторону, на яку покладено більшу суму судових витрат, сплатити різницю іншій стороні. У такому випадку сторони звільняються від обов`язку сплачувати одна одній іншу частину судових витрат.
Позивачем за подання даного адміністративного позову сплачений судовий збір в розмірі 7500,00 грн.
Враховуючи, що адміністративний позов підлягає задоволенню, з Головного управління ДПС в Одеській області на користь житлово комунального господарства Чорноморської селищної ради слід стягнути 7500,00 грн.
Керуючись ст.ст. 2, 3, 5, 6, 8, 9, 14, 22, 139, 241, 242-246, 250, 255, 295, КАС України, суд
ВИРІШИВ:
Адміністративний позов Житлово комунального господарства Чорноморської селищної ради до Головного управління ДПС в Одеській області про визнання протиправними та скасування податкового повідомлення рішення задовольнити.
Визнати протиправним та скасувати податкове повідомлення-рішення Головного управління ДПС в Одеській області №26933/15-32-09-05 від 20.10.2023 року, яким до позивача застосовано штрафні санкції в сумі 500000,00 грн за порушення статті 15 Закону України «Про державне регулювання виробництва і обігу спирту етилового, коньячного і плодового, алкогольних напоїв, тютюнових виробів та пального від 19 грудня 1995 року №481/95-ВР.
Стягнути з Головного управління ДПС в Одеській області за рахунок його бюджетних асигнувань на користь Житлово комунального господарства Чорноморської селищної ради судові витрати зі сплати судового збору в розмірі 7500,00 грн (сім тисяч п`ятсот гривень 00 коп.).
Рішення суду набирає законної сили в порядку, визначеному ст.255 КАС України.
Відповідно до ст. 295 КАС України, апеляційна скарга на рішення суду подається протягом тридцяти днів з дня його проголошення. Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частину рішення суду, або розгляд справи проводився в порядку письмового провадження, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.
Позивач: Житлово комунальне господарство Чорноморської селищної ради (код ЄДРПОУ 31790926, адреса: вул. Курортна, 11, смт Чорноморське, Одеська область, 67570);
Відповідач: Головне управління ДПС в Одеській області (код ЄДРПОУ ВП 44069166, 65044, м. Одеса, вул. Семінарська, 5).
Суддя П.П.Марин
Суд | Одеський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 04.07.2024 |
Оприлюднено | 08.07.2024 |
Номер документу | 120183407 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи з приводу адміністрування податків, зборів, платежів, а також контролю за дотриманням вимог податкового законодавства, зокрема щодо адміністрування окремих податків, зборів, платежів, з них |
Адміністративне
Одеський окружний адміністративний суд
Марин П.П.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні