Справа № 560/6512/24
РІШЕННЯ
іменем України
04 липня 2024 рокум. Хмельницький
Хмельницький окружний адміністративний суд в особі головуючого-судді Блонського В.К. розглянувши адміністративну справу за позовом ОСОБА_1 до Головного управління Пенсійного фонду України в Хмельницькій області , Головного управління Пенсійного фонду України в Сумській області ,третя особа, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору, на стороні відповідача Державне підприємство "Укроборонсервіс" про визнання протиправним, скасування рішення та зобов`язання вчинити дії,
ВСТАНОВИВ:
Позивач звернувся в суд з позовом до відповідачів, в якому із врахуванням уточнення позовних вимог просить:
-визнати протиправним та скасувати рішення Головного управління Пенсійного фонду України в Хмельницькій області від 05.04.2024 року № 2200-0304-8/33519 та Головного управління Пенсійного фонду України в Сумській області від 08.03.2024 року № 222030022010, якими ОСОБА_1 відмовлено у призначенні пенсії за віком на пільгових умовах відповідно до пункту 1 частини 2 статті 114 Закону України "Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування";
-зобов`язати Головне управління Пенсійного фонду України в Хмельницькій області зарахувати ОСОБА_1 до пільгового стажу, що дає право для призначення пенсії за віком на пільгових умовах періоди роботи: з 29.11.2010 року по 27.06.2013 року, з 20.05.2014 року по 01.03.2017 року, з 18.10.2017 року по 02.05.2018 року на посадах апаратника плавлення дільниці розпатрування пострілів, апаратника плавлення дільниці утилізації спеціальних боєприпасів та призначити пенсію за віком на пільгових умовах відповідно до пункту 1 частини 2 статті 114 Закону України "Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування" з 15.02.2024 року.
В підтвердження позовних вимог позивач зазначив, що 01.03.2024 року звернувся із заявою до Головного управління Пенсійного фонду України в Хмельницькій області про призначення пенсії за віком на пільгових умовах.
Рішенням Головного управління Пенсійного фонду України в Сумській області від 08.03.2024 року № 222030022010 позивачу відмовлено в призначенні пенсії за віком на пільгових умовах в зв`язку із відсутністю пільгового стажу, оскільки до пільгового стажу не враховано періоди роботи згідно довідки ДП "Укроборонсервіс" від 03.04.2023 року № 29/9-1756 яка не відповідає додатку № 5 Порядку підтвердження наявного стажу роботи для призначення пенсії за відсутності трудової книжки, або відповідних записів у ній.
Рішенням Головного управління Пенсійного фонду України в Хмельницькій області від 05.04.2024 року № 2200-0304-8/33519 також відмовлено у призначенні пенсії за віком на пільгових умовах за відсутності пільгового стажу роботи за списком № 1.
Позивач вважає такі рішення відповідачів протиправними, оскільки у нього достатньо страхового стажу на роботах та посадах, які передбачені списком № 1, тому звернувся в суд з даним позовом за захистом своїх прав та інтересів.
Ухвалою Хмельницького окружного адміністративного суду від 01 травня 2024 року відкрито провадження у даній адміністративній справі про розгляд справи за правилами спрощеного позовного провадження без повідомленням сторін.
Представник відповідача-Головного управління Пенсійного фонду України в Хмельницькій області подала в суд відзив на позовну заяву в якому позовні вимоги не визнала, у задоволенні позову просить відмовити.
Обгрунтовуючи заперечення позову, представник відповідача пояснила, що 01.03.2024 року позивач звернувся до Головного управління Пенсійного фонду України в Хмельницькій області із заявою про призначення пенсії за віком на пільгових умовах за списком № 1.
Рішенням Головного управління Пенсійного фонду України в Сумській області від 08.03.2024 року № 222030022010 позивачу відмовлено у призначенні пенсії за віком на пільгових умовах за списком № 1 в зв`язку із відсутністю необхідного пільгового стажу роботи, передбаченого статтею 114 Закону України "Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування".
Згідно із наданими позивачем документами та індивідуальними відомостями про застраховану особу, що містяться в системі персоніфікованого обліку, його страховий стаж становить 28 років 07 місяців 27 днів, пільговий стаж відсутній.
За результатами розгляду документів, до пільгового стажу не зараховано періоди роботи з 29.11.2010 року по 27.06.2013 року, з 20.05.2014 року по 01.03.2017 року, з 18.10.2017 року по 02.05.2018 року згідно довідки ДП "Украоборонсервіс" від 03.04.2017 року № 29/9-1456, оскільки надана довідка не відповідає додатку № 5 Порядку підтвердження наявного стажу роботи для призначення пенсії за відсутності трудової книжки або відповідних записів у ній, а саме: не містить посилання на списки, відсутній третій підпис відповідальної особи, не зазначено загальний період пільгового стажу.
В трудовій книжці відсутні відомості які б уточнювали пільговий характер роботи, тому пільговий стаж роботи не може бути встановлений лише на підставі проведених в ній записів.
Лист Головного управління Пенсійного фонду України в Хмельницькій області від 05.04.2024 року № 2200-0304-8/33519 не є розпорядчим документом, а носить інформаційний характер.
Враховуючи наведене, представник відповідача вважає, що у задоволенні позову необхідно відмовити.
Представник відповідача-Головного управління Пенсійного фонду України в Хмельницькій області у відзиві на позов заявила клопотання про проведення розгляду справи в судовому засіданні з викликом (повідомленням) сторін.
Вирішуючи зазначене клопотання суд враховує, що частиною 6 статті 262 КАС України передбачено право суду відмовити в задоволенні клопотання сторони про розгляд справи в судовому засіданні з повідомленням сторін, а саме: 1) у випадках, визначених статтею 263 цього Кодексу; 2) якщо характер спірних правовідносин та предмет доказування у справі незначної складності не вимагають проведення судового засідання з повідомленням сторін для повного та всебічного встановлення обставин справи.
Так як дана справа є незначної складності, характер спірних правовідносин та предмет доказування не вимагають проведення судового засідання, тому суд вважає, що у задоволенні клопотання необхідно відмовити.
Представник позивача подав в суд відповідь на відзив Головного управління Пенсійного фонду України в Хмельницькій області, в якому не погодився із змістом відзиву на позов, позовні вимоги просить задовольнити.
За клопотанням представника відповідача-Головного управління Пенсійного фонду України в Хмельницькій області, ухвалою Хмельницького окружного адміністративного суду від 26.06.2024 року ДП "Укроборонсервіс" залучено в якості третьої особи яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору на стороні відповідача.
Представник відповідача-Головного управління Пенсійного фонду України в Сумській області відзив на позовну заяву не подав, хоча відповідач був своєчасно повідомлений про відкриття провадження у справі.
Представник третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору, на стороні відповідача-Державного підприємства "Укроборонсервіс" не подав в суд заяву по суті справи, тобто пояснення третьої особи щодо позову або відзиву у строк встановлений судом в ухвалі суду від 26 червня 2024 року, хоча третя особа була своєчасно повідомлена про розгляд адміністративної справи.
Суд, дослідивши матеріали справи, враховує наступне.
Судом встановлено, що 12.05.2023 року позивач звернувся до Головного управління Пенсійного фонду України в Хмельницькій області із заявою про призначення йому пенсії за віком на пільгових умовах за списком № 1 виробництв, робіт, професій, посад і показників на підземних роботах, на роботах з особливо шкідливими і особливо важкими умовами праці, зайнятість в яких повний робочий день дає право на пенсію за віком на пільгових умовах відповідно до пункту 1 частини 2 статті 114 Закону України "Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування" від 09.07.2003 року № 1058-IV.
Заява та документи, які позивач додав до заяви про призначення пенсії за віком, прийняті пенсійним органом 12.05.2023 року і зареєстровані за № 7194, що підтверджується копією розписки-повідомлення.
Рішенням Головного управління Пенсійного фонду України в Одеській області від 19.05.2023 року № 222030022010 ОСОБА_1 ІНФОРМАЦІЯ_1 відмовлено в призначенні пенсії за віком на пільгових умовах відповідно до пункту 1 частини 2 статті 114 Закону України "Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування" від 09.07.2003 року № 1058-IV в зв`язку із відсутністю пільгового стажу.
Згідно із наданими документами та індивідуальними відомостями про застраховану особу, що містяться в системі персоніфікованого обліку, страховий стаж позивача становить 27 років 10 місяців 27 днів, пільговий стаж відсутній.
За доданими документами до страхового стажу не зараховано період роботи з 01.04.1994 року по 01.11.1994 року, оскільки запис про звільнення завірено нечитабельною печаткою.
У додатковому коментарі до рішення Головного управління Пенсійного фонду України в Одеській області від 19.05.2023 року № 222030022010 зазначено, що до пільгового стажу не зараховано період роботи згідно довідки ДП "Укроборонсервіс" від 03.04.2023 року № 29/9-1756, оскільки надана довідка не відповідає додатку № 5 Порядку підтвердження наявного стажу роботи для призначення пенсії за відсутності трудової книжки, або відповідних записів у ній, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 12.08.1993 року № 637, а саме: не містить посилання на списки, та відсутній третій підпис відповідальної особи.
01.03.2024 року позивач повторно звернувся до Головного управління Пенсійного фонду України в Хмельницькій області із заявою про призначення йому пенсії за віком на пільгових умовах за списком № 1 виробництв, робіт, професій, посад і показників на підземних роботах, на роботах з особливо шкідливими і особливо важкими умовами праці, зайнятість в яких повний робочий день дає право на пенсію за віком на пільгових умовах відповідно до пункту 1 частини 2 статті 114 Закону України "Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування" від 09.07.2003 року № 1058-IV.
Заява та документи, які позивач додав до заяви про призначення пенсії за віком, прийняті пенсійним органом 01.03.2024 року і зареєстровані за № 3811, що підтверджується копією розписки-повідомлення.
Разом із заявою про призначення пенсії за віком на пільгових умовах позивач крім інших подав такі документи:
-копію трудової книжки НОМЕР_1 від 18 січня 1990 року, заповненої на ім`я ОСОБА_1 ;
-копію наказу ДП "Укроборонсервіс" від 30 листопада 2010 року № 228-к про переведення з 29 листопада 2010 року вантажника дільниці розпатрування пострілів центру "УОС-ДМ" ОСОБА_1 на посаду апаратника плавлення дільниці розпатрування пострілів центру "УОС-ДМ";
-копію наказу ДП "Укроборонсервіс" від 27 червня 2013 року № 103-к/к про звільнення 27 червня 2013 року апаратника плавлення дільниці розпатрування пострілів центру "УОС-ДМ" ОСОБА_1 за угодою сторін (п.1 ст. 36 КЗпП України);
-копію наказу ДП "Укроборонсервіс" від 20 травня 2014 року № 121-к/к про прийняття з 20 травня 2014 року ОСОБА_1 на посаду апаратника плавлення дільниці утилізації спеціальних боєприпасів центру "УОС-ДМ";
-копію наказу ДП "Укроборонсервіс" від 01 березня 2017 року № 56-к/к про звільнення 01 березня 2017 року апаратника плавлення дільниці утилізації спеціальних боєприпасів центру "УОС-ДМ" ОСОБА_1 за угодою сторін (п.1 ст. 36 КЗпП України);
-копію наказу ДП "Укроборонсервіс" від 18 жовтня 2017 року № 256-к/к про прийняття з 18 жовтня 2017 року ОСОБА_1 на посаду апаратника плавлення дільниці утилізації спеціальних боєприпасів центру "УОС-ДМ";
-копію наказу ДП "Укроборонсервіс" від 2 травня 2018 року № 107-к/к про звільнення 2 травня 2018 року апаратника плавлення дільниці утилізації спеціальних боєприпасів центру "УОС-ДМ" ОСОБА_1 за угодою сторін (п.1 ст. 36 КЗпП України);
-копію довідки ДП "Укроборонсервіс" від 03.04.2023 року № 29/9-1756 виданої ОСОБА_1 про те, що він дійсно працював в Державному підприємстві "Укроборонсервіс" Центр "УОС-ДМ" на посаді апаратника плавлення дільниці розпатрування пострілів з 29.11.2010 року по 27.06.2013 року (наказ № 228-к від 30.10.2010 року, наказ № 103-к/к від 27.06.2013 року); посаді апаратника плавлення дільниці утилізації спеціальних боєприпасів з 20.05.2014 року по 01.03.2017 року (наказ № 121-к/к від 20.05.2014 року, наказ № 56-к/к від 01.03.2017 року), та з 18.10.2017 року по 02.05.2018 року (наказ № 256-к/к від 18.10.2017 року, наказ № 107-к/к від 02.05.2018 року); атестацію робочого місця апаратника плавлення дільниці розпатрування пострілів та робочого місця апаратника плавлення дільниці утилізації спеціальних боєприпасів вперше проведено у 2010 оці (наказ № 31 від 02.03.2010 року), повторно проведено у 2015 році (наказ № 31 від 02.03.2015 року); умови праці протягом періодів роботи на посаді апаратника плавлення дільниці розпатрування пострілів, посаді апаратника плавлення дільниці утилізації спеціальних боєприпасів докорінно не змінювалися.
Копії заяви, доданих до неї документів та розписки-повідомлення знаходяться в електронній версії пенсійної справи комп`ютерної програми ДСС.
Рішенням Головного управління Пенсійного фонду України в Сумській області від 08.03.2024 року № 222030022010 ОСОБА_1 ІНФОРМАЦІЯ_1 відмовлено в призначенні пенсії за віком на пільгових умовах відповідно до пункту 1 частини 2 статті 114 Закону України "Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування" від 09.07.2003 року № 1058-IV в зв`язку із відсутністю пільгового стажу.
Згідно із наданими документами та індивідуальними відомостями про застраховану особу, що містяться в системі персоніфікованого обліку, страховий стаж позивача становить 28 років 7 місяців 27 днів, пільговий стаж відсутній.
Відповідно до наданих документів до страхового стажу не зараховані періоди роботи з 01.04.1994 року по 01.11.1994 року згідно трудової книжки НОМЕР_1 , оскільки запис про звільнення завірено печаткою яка не читається.
До пільгового стажу не враховано період роботи згідно довідки ДП "Укроборонсервіс" від 03.04.2023 року № 29/9-1756, оскільки надана довідка не відповідає додатку № 5 Порядку підтвердження наявного стажу роботи для призначення пенсії за відсутності трудової книжки, або відповідних записів у ній, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 12.08.1993 року № 637, а саме: не містить посилання на списки, відсутній третій підпис відповідальної особи, не зазначений загальний період пільгового стажу.
У додатковому коментарі до рішення Головного управління Пенсійного фонду України в Сумській області від 08.03.2024 року № 222030022010 вказано, що за умови надання додаткових документів право на пенсію буде переглянуто.
Про рішення Головного управління Пенсійного фонду України в Сумській області від 08.03.2024 року № 222030022010 позивач повідомлений листом Головного управління Пенсійного фонду України в Хмельницькій області № 2200-0304-8/33519 від 05.04.2024 року.
Із змісту записів у трудовій книжці НОМЕР_1 від 18.01.1990 року про трудову діяльність позивача судом встановлено:
1) щодо періоду роботи на державному підприємстві "Укроборонсервіс" з 29.11.2010 року по 27.06.2013 року:
-запис № 20 від 27.06.2013 року-записи за № 14, 15, 16, 17, 18, 19 вважати недійсними;
-запис № 22 від 13.10.2010 року-запис № 21 недійсний;
-запис № 23 від 13.10.2010 року-прийнятий на посаду вантажника дільниці розпатрування пострілів центру "УОС-ДМ", наказ № 194-к від 13.10.2010 року;
-запис № 24 від 29.11.2010 року-переведений на посаду апаратника плавлення дільниці розпатрування пострілів центру "УОС-ДМ", наказ № 228-к від 30.11.2010 року;
-запис № 25 від 29.11.2010 року-згідно з результатами атестації робочих місць підтверджено право на пенсію за віком на пільгових умовах за списком № 1 (розділ IX позиція 9.7-3б), затвердженим постановою Кабінету Міністрів України від 16.01.2003 року № 36 наказ № 31 від 02.03.2010 року;
-запис № 26 від 27.06.2013 року-звільнений за угодою сторін (пункт 1 статті 36 КЗпП України), наказ № 103-к/к від 27.06.2013 року;
2) щодо періоду роботи на державному підприємстві "Укроборонсервіс" з 20.05.2014 року по 01.03.2017 року:
-запис № 29 від 20.05.2014 року-прийнятий на посаду апаратника плавлення дільниці утилізації спеціальних боєприпасів центру "УОС-ДМ", наказ № 121-к/к від 20.05.2014 року;
-запис № 30 від 20.05.2014 року-згідно з результатами атестації робочих місць підтверджено право на пенсію за віком на пільгових умовах за списком № 1 (розділ IX позиція 9.7-3б), затвердженим постановою Кабінету Міністрів України від 16.01.2003 року № 36, наказ № 31 від 02.03.2010 року;
-запис № 31 від 02.03.2015 року-згідно з результатами атестації робочих місць підтверджено право на пенсію за віком на пільгових умовах за списком № 1 (розділ IX позиція 9.7-3б), затвердженим постановою Кабінету Міністрів України від 16.01.2003 року № 36 (повторно), наказ № 31-к від 02.03.2015 року;
-запис № 32 від 01.03.2017 року-звільнений за угодою сторін (пункт 1 статті 36 КЗпП України), наказ № 56-к/к від 01.03.2017 року;
3) щодо періоду роботи на державному підприємстві "Укроборонсервіс" з 18.10.2017 року по 02.05.2018 року:
-запис № 35 від 18.10.2017 року-прийнятий на посаду апаратника плавлення дільниці утилізації спеціальних боєприпасів центру "УОС-ДМ", наказ № 256-к/к від 18.10.2017 року;
-запис № 36 від 18.10.2017 року-згідно з результатами атестації робочих місць підтверджено право на пенсію за віком на пільгових умовах за списком № 1 (розділ IX позиція 9.7-3б), затвердженим постановою Кабінету Міністрів України від 16.01.2003 року № 36, наказ № 31-к від 02.03.2015 року;
-запис № 37 від 02.05.2018 року-звільнений за угодою сторін (пункт 1 статті 36 КЗпП України), наказ № 107-к/к від 02.05.2018 року.
Надаючи правову оцінку спірним правовідносинам, суд бере до уваги таке.
Принципи, засади і механізми функціонування системи загальнообов`язкового державного пенсійного страхування, призначення, перерахунку і виплати пенсій з коштів Пенсійного фонду, передбачено Законом України "Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування" від 09.07.2003 року №1058-IV, який набрав чинності з 1 січня 2004 року, (далі-Закон № 1058-IV).
Відповідно до частини 1 статті 8 Закону № 1058-IV, право на отримання пенсій та соціальних послуг із солідарної системи мають громадяни України, які застраховані згідно із цим Законом та досягли встановленого цим Законом пенсійного віку і мають необхідний для призначення відповідного виду пенсії страховий стаж.
Частиною 1 статті 9 Закону №1058-IV встановлено, що відповідно до цього Закону в солідарній системі призначаються така пенсійна виплата як пенсія за віком.
Згідно із частиною 1 статті 21 Закону № 1058-IV, персоніфікований облік у системі загальнообов`язкового державного пенсійного страхування здійснюється з метою обліку застрахованих осіб, та їх ідентифікації, а також накопичення, зберігання та автоматизованої обробки інформації про облік застрахованих осіб і реалізацію ними права на страхові виплати у солідарній системі загальнообов`язкового державного пенсійного страхування.
Персоніфікований облік у системі загальнообов`язкового державного пенсійного страхування є складовою частиною Державного реєстру загальнообов`язкового державного соціального страхування, порядок ведення якого встановлюється Законом України "Про збір та облік єдиного внеску на загальнообов`язкове державне соціальне страхування".
Згідно із частиною 2 статті 22 Закону № 1058-IV, відомості, що містяться в системі персоніфікованого обліку, використовуються виконавчими органами Пенсійного фонду для визначення права застрахованої особи або членів її сім`ї на отримання пенсійних виплат згідно з цим Законом.
На виконання Указу Президента України від 4 травня 1998 року № 401 "Про заходи щодо впровадження персоніфікованого обліку відомостей у системі обов`язкового державного пенсійного страхування" Кабінет Міністрів України постановою від 4 червня 1998 року № 794 затвердив Положення про організацію персоніфікованого обліку відомостей у системі загальнообов`язкового державного пенсійного страхування.
Відповідно до частини 3 цієї постанови Кабінету Міністрів України установлено, що починаючи з 1 липня 2002 року обчислення пенсій відповідно до Закону України "Про пенсійне забезпечення" здійснюється із заробітку особи за період роботи після 1 липня 2000 року за даними системи персоніфікованого обліку.
Відповідно до частин 1, 2, 4 статті 24 Закону № 1058-IV, страховий стаж-період (строк), протягом якого особа підлягає загальнообов`язковому державному пенсійному страхуванню та за який щомісяця сплачені страхові внески в сумі не меншій, ніж мінімальний страховий внесок.
Страховий стаж обчислюється територіальними органами Пенсійного фонду відповідно до вимог цього Закону за даними, що містяться в системі персоніфікованого обліку, а за періоди до впровадження системи персоніфікованого обліку-на підставі документів та в порядку, визначеному законодавством, що діяло до набрання чинності цим Законом, а також даних, включених на підставі цих документів до реєстру застрахованих осіб Державного реєстру загальнообов`язкового державного соціального страхування.
Періоди трудової діяльності та інші періоди, що враховувалися до стажу роботи для призначення пенсії до набрання чинності цим Законом, зараховуються до страхового стажу в порядку і на умовах, передбачених законодавством, що діяло раніше, крім випадків, передбачених цим Законом.
Пільговий порядок обчислення стажу роботи, передбачений законодавством, що діяло раніше, за період з 1 січня 2004 року застосовується виключно в частині визначення права на пенсію за віком на пільгових умовах та за вислугу років.
Згідно із частинами 1, 3 статті 44 Закону № 1058-IV, призначення (перерахунок) пенсії здійснюється за зверненням особи або автоматично (без звернення особи) у випадках, передбачених цим Законом.
Звернення за призначенням (перерахунком) пенсії здійснюється шляхом подання заяви та інших документів, необхідних для призначення (перерахунку) пенсії, до територіального органу Пенсійного фонду або до уповноваженого ним органу чи уповноваженої особи застрахованою особою особисто або через законного представника недієздатної особи, особи, дієздатність якої обмежена, малолітньої або неповнолітньої особи.
Порядок подання та оформлення документів для призначення (перерахунку) пенсії визначається правлінням Пенсійного фонду за погодженням з центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування державної політики у сфері соціального захисту населення.
Органи Пенсійного фонду мають право вимагати відповідні документи від підприємств, організацій і окремих осіб, видані ними для оформлення пенсії, а також в необхідних випадках перевіряти обґрунтованість їх видачі та достовірність поданих відомостей про осіб, які підлягають загальнообов`язковому державному пенсійному страхуванню, умови їх праці та інших відомостей, передбачених законодавством для визначення права на пенсію.
Відповідно до пункту 1 частини 1, та частини 5 статті 45 Закону № 1058-IV, пенсія призначається з дня звернення за пенсією, крім таких випадків: пенсія за віком призначається з дня, що настає за днем досягнення пенсійного віку, якщо звернення за пенсією відбулося не пізніше трьох місяців з дня досягнення особою пенсійного віку.
У разі якщо документи про страховий стаж не подані протягом трьох місяців з дня досягнення застрахованою особою пенсійного віку, передбаченого частиною першою статті 26 цього Закону, вважається, що застрахована особа виявила бажання одержувати пенсію з більш пізнього віку.
Документи про призначення (перерахунок) пенсії розглядає територіальний орган Пенсійного фонду та не пізніше 10 днів з дня їх надходження приймає рішення про призначення (перерахунок) або про відмову в призначенні (перерахунку) пенсії.
Цей строк може бути продовжено за рішенням керівника територіального органу Пенсійного фонду України на строк проведення додаткової перевірки достовірності відомостей про осіб, які підлягають загальнообов`язковому державному пенсійному страхуванню, умов їх праці та інших відомостей, передбачених законодавством, для визначення права на пенсію, але не більше ніж на 15 днів.
Згідно із частиною 1 пунктом 1 частини 2 статті 114 Закону № 1058-IV, право на пенсію за віком на пільгових умовах незалежно від місця останньої роботи мають особи, які працювали на роботах з особливо шкідливими і особливо важкими умовами праці за списком № 1, затвердженому Кабінетом Міністрів України, та за результатами атестації робочих місць, на роботах, що дають право на призначення пенсії за віком на пільгових умовах, зазначених у частинах другій і третій цієї статті.
Згідно із пунктом 1 частини 2 статті 114 Закону № 1058-IV, на пільгових умовах пенсія за віком призначається працівникам, зайнятим повний робочий день на підземних роботах, на роботах з особливо шкідливими і особливо важкими умовами праці за списком № 1 виробництв, робіт, професій, посад і показників, затвердженим Кабінетом Міністрів України, та за результатами атестації робочих місць,-після досягнення 50 років і за наявності страхового стажу не менше 25 років у чоловіків, з них не менше 10 років на зазначених роботах.
За відсутності стажу роботи, встановленого абзацом першим цього пункту, у період до 1 квітня 2024 року пенсія за віком на пільгових умовах призначається за наявності на дату досягнення віку, встановленого абзацами першим і третім-тринадцятим цього пункту, страхового стажу: з 1 квітня 2018 року по 31 березня 2019 року-не менше 22 років у чоловіків.
Працівникам, які не мають стажу роботи з особливо шкідливими і особливо важкими умовами праці, передбаченого абзацом першим цього пункту, але мають не менше половини стажу на зазначених роботах, за наявності передбаченого абзацами першим і п`ятнадцятим-двадцять третім цього пункту відповідного страхового стажу пенсії на пільгових умовах призначаються із зменшенням пенсійного віку, встановленого абзацом першим частини першої статті 26 цього Закону: чоловікам - на 1 рік за кожний повний рік такої роботи.
Згідно із частиною 7 статті 114 Закону № 1058-IV, контроль за правильністю застосування списків на пільгове пенсійне забезпечення і якістю проведення атестації робочих місць на підприємствах та в організаціях, підготовка пропозицій щодо вдосконалення таких списків покладаються на центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері нагляду та контролю за додержанням законодавства про працю.
Відповідно до пункту 12 Положення про Пенсійний фонд України, затвердженого Указом Президента України від 01.03.2001 № 121, Закону України "Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування", правління Пенсійного фонду України постановою від 25.11.2005 № 22-1, Зареєстрованою в Міністерстві юстиції України 27 грудня 2005 року за № 1566/11846, затверджено Порядок подання та оформлення документів для призначення (перерахунку) пенсій відповідно до Закону України "Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування" (далі-Порядок № 22-1).
Згідно із пунктом 1.1 Порядку № 22-1, заява про призначення пенсії подається заявником до територіального органу Пенсійного фонду України через структурний підрозділ, який здійснює прийом та обслуговування осіб.
Пунктами 1.7, 1.8 Порядку № 22-1 передбачено, що звернення за призначенням пенсії може здійснюватися в будь-який час після виникнення права на пенсію або не раніше ніж за місяць до досягнення пенсійного віку.
Днем звернення за призначенням пенсії вважається день прийняття органом, що призначає пенсію, відповідної заяви.
Перелік документів які можуть бути додані до заяви, встановлений пунктом 2.1 Порядку № 22-1, зокрема відповідно до підпункту 2 цього пункту до заяви про призначення пенсії за віком додаються документи про стаж, що визначені Порядком підтвердження наявного трудового стажу для призначення пенсій за відсутності трудової книжки або відповідних записів у ній, затвердженим постановою Кабінету Міністрів України від 12 серпня 1993 року № 637.
Пунктом 4.2 Порядку № 22-1 регламентуються дії працівника структурного підрозділу пенсійного органу, який здійснює прийом та обслуговування осіб при прийманні документів.
Після реєстрації заяви та сканування копій документів засобами програмного забезпечення за принципом екстериторіальності визначається структурний підрозділ органу, що призначає пенсію, який формує атрибути сканованих документів (із зазначенням часу їх створення), електронну пенсійну справу.
Згідно із пунктом 4.3 Порядку № 22-1, рішення за результатами розгляду заяви підписується керівником органу, що призначає пенсію (іншою посадовою особою, визначеною відповідно до наказу керівника органу, що призначає пенсію, щодо розподілу обов`язків), та зберігається в електронній пенсійній справі особи.
Рішення за результатами розгляду заяви та поданих документів органом, що призначає пенсію, приймається не пізніше 10 днів після надходження заяви.
Згідно із пунктом 4.7 Порядку № 22-1, право особи на одержання пенсії установлюється на підставі всебічного, повного і об`єктивного розгляду всіх поданих документів органом, що призначає пенсію.
Орган, що призначає пенсію, не пізніше 10 днів після винесення рішення видає або направляє особі повідомлення про призначення, відмову в призначенні пенсії із зазначенням причин відмови та порядку його оскарження.
Постановою Кабінету Міністрів України від 12 серпня 1993 року № 637 затверджено "Порядок підтвердження наявного стажу роботи для призначення пенсій за відсутності трудової книжки або відповідних записів у ній", (далі Порядок № 637).
Відповідно до пункту 1 Порядку № 637, основним документом, що підтверджує стаж роботи за період до впровадження персоніфікованого обліку у системі загальнообов`язкового державного соціального страхування, є трудова книжка.
За відсутності трудової книжки або відповідних записів у ній стаж роботи встановлюється на підставі інших документів, виданих за місцем роботи, служби, навчання, а також архівними установами.
Документи, визначені цим Порядком, є підставою для внесення відомостей до частини персональної електронної облікової картки в реєстрі застрахованих осіб Державного реєстру загальнообов`язкового державного соціального страхування, що відображає трудову діяльність застрахованої особи, в тому числі за період до 1 січня 2004 року.
Згідно із пунктом 20 Порядку № 637, у тих випадках, коли в трудовій книжці відсутні відомості, що визначають право на пенсії на пільгових умовах або за вислугу років, установлені для окремих категорій працівників, для підтвердження спеціального стажу роботи приймаються уточнюючі довідки підприємств, установ, організацій або їх правонаступників (додаток № 5).
У довідці повинно бути вказано періоди роботи, що зараховуються до спеціального стажу; професія або посада; характер виконуваної роботи; розділ, підрозділ, пункт, найменування списків або їх номери, до яких включається цей період роботи; первинні документи за час виконання роботи, на підставі яких видана зазначена довідка, в тому числі виписки або довідки, складені на основі даних, наявних в інформаційних (автоматизованих) та/або інформаційно-комунікаційних системах підприємств, установ, організацій.
Відповідно до пункту 23 Порядку № 637, документи, що подаються для підтвердження трудової діяльності, повинні бути підписані посадовими особами і засвідчені печаткою (у разі наявності).
Додатком № 5 до Порядку № 637 встановлено форму довідки про підтвердження наявного стажу роботи для призначення пенсії за відсутності трудової книжки або відповідних записів у ній.
Вказаною формою передбачено, що довідку підписують керівник, начальник відділу кадрів та головний бухгалтер підприємства, установи, організації яка видає таку довідку, із зазначенням ініціалів та прізвищ таких посадових осіб.
Наказом Міністерства праці та соціальної політики України від 18.11.2005 року № 383, зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 1 грудня 2005 року за № 1451/11731 затверджено "Порядок застосування Списків № 1 і № 2 виробництв, робіт, професій, посад і показників при обчисленні стажу роботи, що дає право на пенсію за віком на пільгових умовах", (далі Порядок № 383).
Відповідно до пункту 3 Порядку № 383, при визначенні права на пенсію за віком на пільгових умовах застосовуються Списки, що чинні на період роботи особи. До пільгового стажу зараховується весь період роботи на відповідних посадах або за професіями незалежно від дати їх внесення до Списків за умови підтвердження документами відповідних умов праці за час виконання роботи до 21.08.92 та за результатами проведення атестації робочих місць за умовами праці після 21.08.92.
Підпунктами 4.1, 4.2 пункту 4 Порядку № 383 встановлено, що згідно з пунктом 4 Порядку проведення атестації робочих місць за умовами праці, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 01.08.92 № 442, атестація робочих місць за умовами праці проводиться в строки, передбачені колективним договором, але не рідше одного разу на 5 років.
Зазначена постанова набула чинності з 21.08.92. Це означає, що при призначенні пенсії за віком на пільгових умовах для зарахування до стажу, який дає право на пенсію за віком на пільгових умовах, певного 5-річного періоду роботи зі шкідливими і важкими умовами праці після 21.08.92, відповідне право впродовж цього періоду повинне бути підтверджене за результатами атестації.
Результати атестації (як вперше проведеної, так і чергової) застосовуються при обчисленні стажу, який дає право на пенсію за віком на пільгових умовах, впродовж 5 років після затвердження її результатів, за умови, якщо впродовж цього часу на даному підприємстві не змінювались докорінно умов і характер праці (виробництво, робота, робоче місце), що дають право на призначення пенсії за віком на пільгових умовах. У разі докорінної зміни умови і характеру праці для підтвердження права на пенсію за віком на пільгових умовах має бути проведена позачергова атестація.
Згідно із підпунктом 4.3 пункту 4 Порядку № 383 у разіпідтвердження цього права за результатами атестації, вперше проведеної до 21.08.97 (впродовж 5 років після введення в дію Порядку проведення атестації робочих місць, до стажу, який дає право на пенсію за віком на пільгових умовах, зараховується весь період роботи на даному підприємстві у виробництвах, передбачених Списками.
Відповідно до пункту 10 Порядку № 383, для підтвердження стажу роботи зі шкідливими і важкими умовами праці необхідно подати трудову книжку із оформленими належним чином записами про займану посаду і період виконуваної роботи, виписку із наказу по підприємству про проведення атестації на відповідному робочому місці та, у разі відсутності в трудовій книжці відомостей, що визначають право на пенсію на пільгових умовах, уточнюючу довідку, передбачену пунктом 20 Порядку підтвердження наявного трудового стажу для призначення пенсій за відсутності трудової книжки або відповідних записів у ній, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 12.08.93 № 637.
Із змісту наведених правових норм вбачається, що кожна застрахована особа у випадку наявності страхового стажу на роботах з особливо шкідливими і особливо важкими умовами праці за списком № 1 в розмірі визначеному законом, наявності достатнього загального страхового стажу, настання встановленого пенсійного віку, має право на призначення пенсії за віком на пільгових умовах, за умови звернення такої особи із відповідною заявою до пенсійного органу за місцем свого проживання та надання разом із заявою всіх необхідних документів.
Право на пенсію за віком на пільгових умовах незалежно від місця останньої роботи виникає у працівників які зайняті повний робочий день на роботах з особливо шкідливими і особливо важкими умовами праці за списком № 1 виробництв, робіт, професій, посад і показників, затвердженим Кабінетом Міністрів України, та за результатами атестації робочих місць,-після досягнення 50 років і за наявності страхового стажу не менше 25 років у чоловіків.
До пільгового стажу, що надає особі право на пенсію за віком на пільгових умовах, зараховується весь період роботи на відповідних посадах або за професіями незалежно від дати їх внесення до списку № 1 за умови підтвердження пільгового характеру роботи відповідними записами у трудовій книжці, а за відсутності таких записів, за умови подання особою до пенсійного органу довідок про підтвердження наявного стажу роботи для призначення пенсії за відсутності трудової книжки або відповідних записів у ній за час виконання роботи за відповідною професією за період до 21.08.92 року, та за умови підтвердження пільгового характеру роботи за результатами проведення атестації робочих місць за умовами праці після 21.08.92 року.
Подання особою довідки для підтвердження наявного пільгового стажу роботи для призначення пенсії за віком на пільгових умовах за списком № 1, що передбачена додатком № 5 до Порядку № 637 яким встановлено форму такої довідки, обов`язкове за відсутності трудової книжки або відповідних записів у ній, а також за час виконання роботи за відповідною професією за період до 21.08.92 року, після цієї дати пільговий стаж роботи підтверджується за результатами проведення атестації робочих місць за умовами праці.
14 лютого 2019 року позивачу виповнилося 50 років, отже після досягнення 50 років право на пенсію на пільгових умовах виникає за наявності у нього страхового стажу не менше 25 років, з них не менше 10 років на роботах з особливо шкідливими і особливо важкими умовами праці за списком № 1 виробництв, робіт, професій, посад і показників, затвердженим Кабінетом Міністрів України, та за результатами атестації робочих місць.
На дату звернення із повторною заявою від 01.03.2024 року про призначення пенсії за віком на пільгових умовах, позивачу виповнилося 55 років, тому при прийняті рішення за результатами такої заяви позивач має право на призначення пенсії за відсутності страхового стажу встановленого абзацом 1 пункту 1 частини 2 статті 114 Закону № 1058-IV у період до 1 квітня 2024 року в розмірі не менше 25 років на дату досягнення віку 50 років, а саме: на дату досягнення віку 50 років за період з 1 квітня 2018 року по 31 березня 2019 року-не менше 22 років у чоловіків.
Також за відсутності у позивача стажу роботи з особливо шкідливими і особливо важкими умовами праці (не менше 10 років), передбаченого абзацом 1 пункту 1 частини 2 статті 114 Закону № 1058-IV, але за умови, що він має не менше половини стажу на зазначених роботах, також за наявності передбаченого відповідного страхового стажу, пенсія за віком на пільгових умовах призначається із зменшенням пенсійного віку, встановленого абзацом 1 частини першої статті 26 цього Закону (60 років) на 1 рік за кожний повний рік такої роботи, тобто позивачу для призначення пенсії достатньо не менше 5 років страхового стажу на пільгових умовах.
Загальний страховий стаж позивача згідно із рішенням відповідача-Головного управління Пенсійного фонду України в Сумській області від 08.03.2024 року № 222030022010 про відмову у призначенні пенсії становить 28 років 7 місяців 27 днів.
За періоди роботи позивача у ДП "Укроборонсервіс" з 29 листопада 2010 року по 27 червня 2013 року на посаді апаратника плавлення дільниці розпатрування пострілів центру "УОС-ДМ"; з 20 травня 2014 року по 01 березня 2017 року на посаді апаратника плавлення дільниці утилізації спеціальних боєприпасів центру "УОС-ДМ"; з 18 жовтня 2017 року по 02 травня 2018 року на посаді апаратника плавлення дільниці утилізації спеціальних боєприпасів центру "УОС-ДМ", такі посади передбачені списком № 1, а саме:
-Списком № 1 виробництв, робіт, професій, посад і показників на підземних роботах, на роботах з особливо шкідливими і особливо важкими умовами праці, зайнятість в яких повний робочий день дає право на пенсію за віком на пільгових умовах, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 16 січня 2003 року № 36, зокрема пунктом 9.7-3б частини 7 розділу IX цього Списку № 1 встановлено, що право на пенсію на пільгових умовах мають право працівники, зайняті утилізацією і знищенням ракет, боєприпасів та елементів, споряджених різними видами твердого палива, пороху, вибухових речовин і піротехнічних сумішей;
-Списком № 1 виробництв, робіт, професій, посад і показників на підземних роботах, на роботах з особливо шкідливими і особливо важкими умовами праці, зайнятість в яких повний робочий день дає право на пенсію за віком на пільгових умовах, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 24 червня 2016 року № 461, зокрема пунктом 7 розділу IX цього Списку № 1 встановлено, що право на пенсію на пільгових умовах мають право працівники зайняті утилізацією і знищенням ракет, боєприпасів та елементів, споряджених різними видами твердого палива, пороху, вибухових речовин і піротехнічних сумішей.
До 21.08.1992 року призначення пенсій за віком на пільгових умовах не залежало від того чи була проведена атестація робочого місця за списком № 1.
Результатами атестації робочих місць, здійснених підприємством на якому працював позивач після 22.08.1992 року за періоди трудової діяльності з 29 листопада 2010 року по 27 червня 2013 року на посаді апаратника плавлення дільниці розпатрування пострілів центру "УОС-ДМ"; з 20 травня 2014 року по 01 березня 2017 року на посаді апаратника плавлення дільниці утилізації спеціальних боєприпасів центру "УОС-ДМ"; з 18 жовтня 2017 року по 02 травня 2018 року на посаді апаратника плавлення дільниці утилізації спеціальних боєприпасів центру "УОС-ДМ", підтверджено право позивача на пенсію за віком на пільгових умовах.
Безпосередньо проведення атестації робочих місць підтверджується копіями наказів про результати атестації робочих місць за умовами праці, копії яких додані до матеріалів справи, а саме: № 31 від 02.03.2010 року, та № 31 від 02.03.2015 року.
На підставі встановлених обставин та їх правової оцінки суд робить висновок про те, що періоди роботи позивача на державному підприємстві "Укроборонсервіс" з 29 листопада 2010 року по 27 червня 2013 року на посаді апаратника плавлення дільниці розпатрування пострілів центру "УОС-ДМ"; з 20 травня 2014 року по 01 березня 2017 року на посаді апаратника плавлення дільниці утилізації спеціальних боєприпасів центру "УОС-ДМ"; з 18 жовтня 2017 року по 02 травня 2018 року на посаді апаратника плавлення дільниці утилізації спеціальних боєприпасів центру "УОС-ДМ" необхідно зарахувати позивачу до пільгового стажу роботи, який дає право на отримання пенсії за віком на пільгових умовах, оскільки такі посади передбачені списками № 1, а матеріалами атестації зазначених робочих місць підтверджено пільговий характер роботи на таких посадах за вказані періоди трудової діяльності позивача.
Беручи до уваги зарахування судом до пільгового стажу який дає право позивачу на отримання пенсії за віком на пільгових умовах періодів його роботи на Державному підприємстві "Укроборонсервіс", суд за своїм підрахунком вважає, що розмір такого стажу становить більше 5 років.
В зв`язку з тим, що позивачу на дату звернення до пенсійного органу із заявою про призначення пенсії за віком на пільгових умовах виповнилося 55 років, страховий стаж становить 28 років 7 місяців 27 днів, пільговий стаж на роботах з особливо шкідливими і особливо важкими умовами праці за списком № 1 становить більше 5 років, суд вважає, що за таких підстав позивач має право на призначення пенсії за віком на пільгових умовах відповідно до пункту 1 частини 2 статті 114 Закону № 1058-IV.
Оскільки рішенням Головного управління Пенсійного фонду України в Сумській області від 08.03.2024 року № 222030022010 ОСОБА_1 ІНФОРМАЦІЯ_1 відмовлено в призначенні пенсії за віком на пільгових умовах відповідно до пункту 1 частини 2 статті 114 Закону України "Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування" від 09.07.2003 року № 1058-IV в зв`язку із відсутністю пільгового стажу, таке рішення необхідно визнати протиправним та скасувати, так як воно не відповідає вимогам чинного законодавства яким визначаються принципи, засади і механізми функціонування системи загальнообов`язкового державного пенсійного страхування, призначення, перерахунку і виплати пенсій.
Суд при вирішенні спору не бере до уваги пояснення представника відповідача-Головного управління Пенсійного фонду України в Хмельницькій області викладені у відзиві на позов, так як вони заперечуються встановленими у справі обставинами та дослідженими доказами, зокрема довідка про підтвердження наявного трудового стажу для призначення пенсій за відсутності трудової книжки або відповідних записів у ній за формою наведеною у додатку № 5 до Порядку № 637, яким встановлено форму довідки про підтвердження наявного стажу роботи для призначення пенсії за відсутності трудової книжки або відповідних записів у ній, подається тільки для підтвердження пільгового стажу за період трудової діяльності особи до 21.08.92 року, після вказаної дати пільговий характер роботи підтверджується за результатами атестації робочих місць.
Що стосується вирішення позовних вимог в частині в якій позивач просить визнати протиправним та скасувати рішення Головного управління Пенсійного фонду України в Хмельницькій області від 05.04.2024 року № 2200-0304-8/33519, суд бере до уваги таке.
Рішення пенсійного органу є єдиним документом який приймається внаслідок звернення особи за призначенням пенсії, що передбачено Законом № 1058-IV, лист Головного управління Пенсійного фонду України в Хмельницькій області № 2200-0304-8/33519 від 05.04.2024 року не є рішенням по суті за результатами розгляду заяви позивача про призначення пенсії та носить інформативний характер із відповідними роз`ясненнями про рішення пенсійного органу на якого покладено обов`язок розглянути заяву та прийняти відповідне рішення, тому у цій частині позовних вимог необхідно відмовити.
Так як позивач досяг необхідного пенсійного віку, має достатньо загального страхового стажу та пільгового стажу на роботах з особливо шкідливими і особливо важкими умовами праці за списком № 1, суд вважає за необхідне зобов`язати Головне управління Пенсійного фонду України в Хмельницькій області призначити ОСОБА_1 пенсію за віком на пільгових умовах відповідно до пункту 1 частини 2 статті 114 Закону України "Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування" № 1058-IV від 09.07.2003 року за списком № 1.
Оскільки позивач звернувся до відповідача із заявою про призначення пенсії 01.03.2024 року, тоді як пенсійного віку 55 років достатнього для призначення йому пенсії за віком на пільгових умовах він досяг 14 лютого 2024 року, тобто звернення відбулося не пізніше трьох місяців з дня досягнення особою необхідного пенсійного віку для призначення пенсії за віком, суд вважає, що необхідно зобов`язати Головне управління Пенсійного фонду України в Хмельницькій області призначити позивачу пенсію за віком на пільгових умовах за списком № 1, починаючи саме із дня, що настає за днем досягнення пенсійного віку, тобто з 15 лютого 2024 року.
Покладаючи обов`язок із призначення пенсії при вирішенні спору саме на Головне управління Пенсійного фонду України в Хмельницькій області суд враховує, що відповідно до пункту 4.10 Порядку № 22-1, після призначення пенсії, поновлення виплати раніше призначеної пенсії, переведення з одного виду пенсії на інший електронна пенсійна справа засобами програмного забезпечення передається до органу, що призначає пенсію, за місцем проживання (реєстрації)/фактичного місця проживання особи для здійснення виплати пенсії.
Аналізуючи все в сукупності суд вважає, що позов обгрунтований частково, доведений належними доказами частково, тому підлягає частковому задоволенню.
Відповідно до частини 1 статті 139 КАС України, при задоволенні позову сторони, яка не є суб`єктом владних повноважень, всі судові витрати, які підлягають відшкодуванню або оплаті відповідно до положень цього Кодексу, стягуються за рахунок бюджетних асигнувань суб`єкта владних повноважень, що виступав відповідачем у справі, або якщо відповідачем у справі виступала його посадова чи службова особа.
Позивач сплатив судовий збір у розмірі 1211,20 грн, тому ці витрати слід стягнути на його користь за рахунок бюджетних асигнувань відповідача.
Вирішуючи питання щодо стягнення на користь позивача витрат на правничу допомогу в розмірі 3000 грн за рахунок бюджетних асигнувань відповідача, суд враховує наступне.
Відповідно до частини 3 статті 139 КАС України при частковому задоволенні позову судові витрати покладаються на обидві сторони пропорційно до розміру задоволених позовних вимог. При цьому суд не включає до складу судових витрат, які підлягають розподілу між сторонами, витрати суб`єкта владних повноважень на правничу допомогу адвоката та сплату судового збору.
Згідно з частиною 7 статті 139 КАС України розмір витрат, які сторона сплатила або має сплатити у зв`язку з розглядом справи, встановлюється судом на підставі поданих сторонами доказів (договорів, рахунків тощо).
Відповідно до частини 1 статті 134 КАС України витрати, пов`язані з правничою допомогою адвоката, несуть сторони, крім випадків надання правничої допомоги за рахунок держави.
Згідно з пунктом 1 частини 3 зазначеної статті КАС України для цілей розподілу судових витрат: 1) розмір витрат на правничу допомогу адвоката, в тому числі гонорару адвоката за представництво в суді та іншу правничу допомогу, пов`язану зі справою, включаючи підготовку до її розгляду, збір доказів тощо, а також вартість послуг помічника адвоката визначаються згідно з умовами договору про надання правничої допомоги та на підставі доказів щодо обсягу наданих послуг і виконаних робіт та їх вартості, що сплачена або підлягає сплаті відповідною стороною або третьою особою; 2) розмір суми, що підлягає сплаті в порядку компенсації витрат адвоката, необхідних для надання правничої допомоги, встановлюється згідно з умовами договору про надання правничої допомоги на підставі доказів, які підтверджують здійснення відповідних витрат.
Частиною 4 статті 134 КАС України встановлено, що для визначення розміру витрат на правничу допомогу та з метою розподілу судових витрат учасник справи подає детальний опис робіт (наданих послуг), виконаних адвокатом, та здійснених ним витрат, необхідних для надання правничої допомоги.
Розмір витрат на оплату послуг адвоката має бути співмірним із: 1) складністю справи та виконаних адвокатом робіт (наданих послуг); 2) часом, витраченим адвокатом на виконання відповідних робіт (надання послуг); 3) обсягом наданих адвокатом послуг та виконаних робіт; 4) ціною позову та (або) значенням справи для сторони, в тому числі впливом вирішення справи на репутацію сторони або публічним інтересом до справи (частина 5 статті 134 Кодексу).
Відповідно до практики Європейського суду з прав людини, про що, зокрема, зазначено у рішеннях від 26.02.2015 у справі Баришевський проти України, від 10.12.2009 у справі Гімайдуліна і інших проти України, від 12.10.2006 у справі Двойних проти України, від 30.03.2004 у справі Меріт проти України, від 28.11.2002 у справі Лавентс проти Латвії заявник має право на відшкодування судових та інших витрат лише у разі, якщо доведено, що такі витрати були фактичними і неминучими, їх розмір є розумним та обґрунтованим.
При вирішенні питання про наявність підстав для стягнення з відповідача витрат на професійну правничу допомогу, суд зазначає, що склад та розмір витрат, пов`язаних з оплатою правової допомоги, входить до предмета доказування у справі. На підтвердження цих обставин суду повинні бути надані договір про надання правової допомоги (договір доручення, договір про надання юридичних послуг та ін.), документи, що свідчать про оплату гонорару та інших витрат, пов`язаних із наданням правової допомоги, оформлені у встановленому законом порядку (квитанція до прибуткового касового ордера, платіжне доручення з відміткою банку або інший банківський документ, касові чеки, посвідчення про відрядження). Зазначені витрати мають бути документально підтверджені та доведені. Відсутність документального підтвердження витрат на правову допомогу, а також розрахунку таких витрат є підставою для відмови у задоволенні вимог про відшкодування таких витрат.
Аналогічна позиція викладена в постанові Верховного Суду від 04.02.2020 у справі №280/1765/19 та відповідно до частини 5 статті 242 КАС України, підлягає врахуванню судом при розгляді цієї справи.
Суд зазначає, що в матеріалах справи містяться лише копії свідоцтва про право на зайняття адвокатською діяльністю, посвідчення адвоката та ордера. Представник позивача не надав документальне підтвердження витрат на правничу допомогу, а також розрахунок таких витрат.
З урахуванням наведеного, у задоволенні вимоги про стягнення на користь позивача витрат на правничу допомогу в розмірі 3000 грн за рахунок бюджетних асигнувань відповідача слід відмовити.
Керуючись статтями 6, 72-77, 139, 244, 246, 250, 255, 295 Кодексу адміністративного судочинства України, суд
ВИРІШИВ:
Позов ОСОБА_1 до Головного управління Пенсійного фонду України в Хмельницькій області, Головного управління Пенсійного фонду України в Сумській області про визнання протиправним та скасування рішення, зобов`язання вчинити дії, задовольнити частково.
Визнати протиправним та скасувати рішення Головного управління Пенсійного фонду України в Сумській області від 08.03.2024 року № 222030022010 яким ОСОБА_1 ІНФОРМАЦІЯ_1 відмовлено в призначенні пенсії за віком на пільгових умовах за списком № 1 відповідно до пункту 1 частини 2 статті 114 Закону України "Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування" від 09.07.2003 року № 1058-IV в зв`язку із відсутністю пільгового стажу, що надає право на призначення пенсії за віком на пільгових умовах.
Зобов`язати Головне управління Пенсійного фонду України в Хмельницькій області зарахувати до страхового стажу ОСОБА_1 , що надає право на призначення пенсії за віком на пільгових умовах за списком № 1 відповідно до пункту 1 частини 2 статті 114 Закону України "Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування" № 1058-IV від 09.07.2003 року періоди роботи ОСОБА_1 на Державному підприємстві "Укроборонсервіс" з 29 листопада 2010 року по 27 червня 2013 року, на посаді апаратника плавлення дільниці розпатрування пострілів центру "УОС-ДМ"; з 20 травня 2014 року по 01 березня 2017 року на посаді апаратника плавлення дільниці утилізації спеціальних боєприпасів центру "УОС-ДМ"; з 18 жовтня 2017 року по 02 травня 2018 року на посаді апаратника плавлення дільниці утилізації спеціальних боєприпасів центру "УОС-ДМ".
Зобов`язати Головне управління Пенсійного фонду України в Хмельницькій області призначити ОСОБА_1 пенсію за віком на пільгових умовах за списком № 1 відповідно до пункту 1 частини 2 статті 114 Закону України "Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування" № 1058-IV від 09.07.2003 року, починаючи із 15.02.2024 року.
В решті позовних вимог відмовити.
Стягнути на користь ОСОБА_1 судовий збір в сумі 1211,20 грн, за рахунок бюджетних асигнувань Головного управління Пенсійного фонду України в Хмельницькій області.
Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Рішення може бути оскаржене в апеляційному порядку до Сьомого апеляційного адміністративного суду протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення.
Позивач:ОСОБА_1 ( АДРЕСА_1 , ідентифікаційний номер - НОМЕР_2 ) Відповідач:Головне управління Пенсійного фонду України в Хмельницькій області (вул. Гната Чекірди, 10,м. Хмельницький,Хмельницька обл., Хмельницький р-н,29013 , код ЄДРПОУ - 21318350) Головне управління Пенсійного фонду України в Сумській області (вул. Степана Бандери, 43,м. Суми,Сумська обл., Сумський р-н,40009 , код ЄДРПОУ - 21108013) Третя особа:Державне підприємство «Укроборонсервіс» (вул. Отамана Зеленого, 3А, м. Київ, 02093 , код ЄДРПОУ - 21552117)
Головуючий суддя В.К. Блонський
Суд | Хмельницький окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 04.07.2024 |
Оприлюднено | 08.07.2024 |
Номер документу | 120183961 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи зі спорів з приводу реалізації публічної політики у сферах праці, зайнятості населення та соціального захисту громадян та публічної житлової політики, зокрема зі спорів щодо управління, нагляду, контролю та інших владних управлінських функцій (призначення, перерахунку та здійснення страхових виплат) у сфері відповідних видів загальнообов’язкового державного соціального страхування, з них загальнообов’язкового державного пенсійного страхування, з них |
Адміністративне
Хмельницький окружний адміністративний суд
Блонський В.К.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні