П`ЯТИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
П О С Т А Н О В А
І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И
04 липня 2024 р.м. ОдесаСправа № 400/3489/23
Головуючий в І інстанції: Біоносенко В.В.
Дата та місце ухвалення рішення: 16.02.2024 р. м. Миколаїв
П`ятий апеляційний адміністративний суд в складі колегії суддів:
судді доповідача Шеметенко Л.П.
судді Градовського Ю.М.
судді Турецької І.О.
розглянувши в порядку письмового провадження в м. Одесі апеляційну скаргу Головного управління ДПС у Волинській області на рішення Миколаївського окружного адміністративного суду від 16 лютого 2024 року по справі за адміністративним позовом Сільськогосподарського приватного підприємства «Техмет-Юг» до Головного управління ДПС у Миколаївській області, Державної податкової служби України, Головного управління ДПС у Волинській області, Комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних Головного управління ДПС у Волинській області про визнання протиправним та скасування рішення, зобов`язання вчинити певні дії, -
В С Т А Н О В И В:
У квітні 2023 року Сільськогосподарське приватне підприємство «Техмет-Юг» звернулось з адміністративним позовом до Головного управління ДПС у Миколаївській області, Державної податкової служби України, в якому просить:
- визнати протиправними та скасувати рішення Кoмісії з питань зупинення реєстрацiї податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному peєстрі податкових накладних №7002416/32720193 вiд 05.07.2022 року про вiдмову у pеєстрації податкової накладної №9 від 31.01.2022 року;
- зобов`язати Державну податкову службу України зареєструвати в Єдиному peєстрі податкову накладну №9 від 31.01.2022 року за датою її подання.
Ухвалою Миколаївського окружного адміністративного суду від 11.07.2023 року залучено до участі у справі в якості відповідачів Головне управління ДПС у Волинській області, Комісію з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних Головного управління ДПС у Волинській області.
Рішенням Миколаївського окружного адміністративного суду від 16 лютого 2024 року позов задоволено.
Визнано протиправним та скасовано рішення Комісії з питань зупинення реєстрацiї податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному peєстрі податкових накладних Головного управління ДПС у Волинській області №7002415/32720193 від 05.07.2022року про відмову у реєстрації податкової накладної №9 від 31.01.2022 року.
Зобов`язано Державну податкову службу України зареєструвати в Єдиному peєстрі податкових накладних складену Сільськогосподарським приватним підприємством «Техмет-Юг» податкову накладну №9 вiд 31.01.2022 року за датою її подання.
Стягнуто за рахунок бюджетних асигнувань Державної податкової служби України судовий збір у сумі 2684 грн. на користь Сільськогосподарського приватного підприємства «Техмет-Юг».
Стягнуто за рахунок бюджетних асигнувань Головного управління ДПС у Волинській області судовий збір у сумі 2684 грн. на користь Сільськогосподарського приватного підприємства «Техмет-Юг».
Не погоджуючись із зазначеним рішенням суду першої інстанції, Головне управління ДПС у Волинській області подало апеляційну скаргу, в якій просить скасувати рішення суду першої інстанції та ухвалити нове рішення про відмову у задоволенні заявленого позову, наголошуючи на неповному з`ясуванні судом першої інстанції всіх обставин, що мають значення для вирішення справи, неправильному застосуванні норм матеріального та процесуального права.
В обґрунтування апеляційної скарги апелянт зазначає, що рішення про відмову в реєстрації податкової накладної є правомірними, оскільки позивач, на момент винесення оскаржуваного рішення про відмову у реєстрації податкової накладної в ЄРПН, не виконав вимоги ПК України та Порядку №520 щодо підтвердження правомірності формування та подання податкової накладної.
Апелянт зазначає, що разом з повідомленням про подання пояснень та копій документів щодо податкової накладної на розгляд Комісії регіонального рівня позивачем надано товаро-транспортні накладні по операціях з придбання та продажу товару. Апелянт зазначає, що надані ТТН не відповідають вимогам, викладеним у Правилах перевезень вантажів автомобільним транспортом в Україні, затверджених Наказом Міністерства транспорту України від 14 жовтня 1997 року № 363, оскільки в них відсутні необхідні підписи.
Разом з тим, апелянт вважає, що позовні вимоги в частині зобов`язання ДПС України зареєструвати в ЄРПН податкову накладну є передчасними, в той час, як належним способом захисту порушеного права є зобов`язання контролюючого органу повторно розглянути питання щодо реєстрації податкової накладної.
Позивач своїм процесуальним правом на подання відзиву на апеляційну скаргу не скористався.
Апеляційний розгляд справи здійснюється в порядку письмового провадження відповідно до п. 3 ч. 1 ст. 311 КАС України, якою передбачено, що суд апеляційної інстанції може розглянути справу без повідомлення учасників справи (в порядку письмового провадження) за наявними у справі матеріалами, якщо справу може бути вирішено на підставі наявних у ній доказів, у разі подання апеляційної скарги на рішення суду першої інстанції, які ухвалені в порядку спрощеного позовного провадження без повідомлення сторін (у порядку письмового провадження).
Вислухавши суддю-доповідача, переглянувши справу за наявними в ній доказами, перевіривши законність і обґрунтованість рішення суду першої інстанції в межах доводів та вимог апеляційної скарги, колегія суддів приходить до наступних висновків.
Як встановлено судом першої інстанції та вбачається з матеріалів справи, Сільськогосподарське приватне підприємство «Техмет-Юг» 10.11.2023 року зареєстровано в Єдиному державному реєстрі юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань як юридична особа, основними видами діяльності підприємства є розведення свиней (КВЕД 01.46). Також, підприємство займається вирощування зернових культур (окрім рису, бобових культур і насіння олійних культур (КВЕД 01.11).
01.10.2020 року між Сільськогосподарським приватним підприємством «Техмет-Юг» та Товариством з обмеженою відповідальністю «Свантовіт» укладено договір поставки, за умовами якого постачальник зобов`язується в порядку і на умовах договору передати у власність покупця товар, визначений у п. 1.2. цього договору, а покупець зобов`язується в порядку та на умовах, визначених у цьому договорі, прийняти та сплатити грошовою сумою вартість даного товару у термінах визначених договором.
Відповідно до п.1.2 Договору від 01.10.2020 року повне найменування продукції, його опис i характеристика, кількiсть продукції, цiна одиниці, вартість продукції міститься в накладних. Продукцiя за цим договором поставляється товарними партіями, розмiр яких визначається у кожному конкретному випадку вiдповідно до заявки.
Згідно п.3.1 Договору покупець завчасно погоджує з постачальником обсяги постачання та дати відправки конкретної партії продукції, а також можливі дати відправки конкретної партії продукції.
При поставці продукції постачальник зобов`язується надавати наступні документи: видаткову накладну; реєстр документів, які посвідчують якість продукції; зареєструвати податкову накладну в Єдиному реєстрі податкових накладних (п.3.2 Договору).
Пунктом 2.2 Договору визначено, що покупець повинен сплатити грошові кошти за поставлений товар - готiвкою або шляхом безготiвкового переказу коштiв на поточний рахунок постачальника.
На виконання умов вказаного договору, позивачем протягом січня 2022 року поставлено на адресу ТОВ « Свантовіт» продукцію (биток свинячий, биток свинячий на кістці, вирізка свиняча, грудинка свиняча, гуляш, окіст, вирізка, тощо) на загальну суму 738 114,76 грн, в тому числі ПДВ 123 019,13 грн.
31.01.2022 року СГПП «Техмет-Юг» складено податкову накладну №9 з номенклатурою товару «биток свинячий, биток свинячий на кістці, вирізка свиняча, грудинка свиняча» від на загальну суму 738 114,76 грн., у тому числі ПДВ 123 019,13 грн. та направлено її для реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних.
11.02.2022 року позивачем через автоматизовану систему «Єдине вікно подання електронних документів» отримано в електронному вигляді квитанцію, відповідно до якої - документ збережено, реєстрація зупинена.
Підставою зупинення зазначено: коди УКТЗЕД/ДКПП товару/послуг 0203, 0206 відсутні в таблиці даних платника податку на додану вартість, як товари/послуги, що на постійній основі постачаються (виготовляються), та їх обсяг постачання дорівнює або перевищує величину залишку обсягу придбання такого товару/послуги та обсягу його постачання, що відповідає п. 1 Критеріїв ризиковості здійснення операції. Запропоновано надати пояснення та копії документів щодо підтвердження інформації, зазначеної в податковій накладній.
Позивач скористався своїм правом та на адресу контролюючого органу 30.06.2022 року направив повідомлення про надання пояснень та копії документів у кількості 18 додатків.
Однак, за результатами розгляду пояснень та доданих до нього документів, комісією з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних регіонального рівня 05.07.2022 року прийнято рішення №7002416/32720193 про відмову в реєстрації податкової накладної № 9 від 31.01.2022 року.
Підставою для відмови у реєстрації податкової накладної вказано: не надання платником податку копій первинних документів щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складських документів, у тому числі рахунки-фактури, акти приймання-передачі, з урахуванням наявності певних типових форм та галузевої специфікації, накладних. Додаткова інформація: відсутні товаро-транспортні накладні на реалізацію.
15.07.2022 року позивач подав скаргу на рішення комісії регіонального рівня, яка рішенням від 21.07.2022 року №25773/32720193/2 залишена без задоволення з підстав ненадання платником податку копій первинних документів щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складських документів (інвентаризаційні описи), у тому числі рахунків-фактури/інвойсів, актів приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм та галузевої специфіки, накладних.
Не погоджуючись із рішенням про відмову у реєстрації податкової накладної, позивач звернувся до суду з позовною заявою.
Суд першої інстанції, вирішуючи справу та задовольняючи позов вказав, що при зупиненні реєстрації податкової накладної контролюючий орган повинен не лише запропонувати надати документи, а навести їх конкретний перелік, оскільки в п.5 Порядку №520 наведений приблизний та не вичерпний перелік документів, необхідних для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації ПН/РК в Реєстрі, реєстрацію яких зупинено в Реєстрі. Так, суд першої інстанції дійшов висновку, що його позовні вимоги є обґрунтованими, оскільки позивачем були надані всі документи, які підтверджують факт здійснення господарської операції.
Також, стосовно зазначення у додатковій інформації про відсутність товаро-транспортних накладних, суд першої інстанції вказав, що вказані документи були надані до скарги. Поряд з цим, суд звернув увагу, що в даному випадку, через недотримання відповідачем принципу правової визначеності під час зупинення реєстрації податкової накладної, позивач не був обізнаний в необхідності надання саме цих документів.
Також, суд першої інстанції дійшов висновку про задоволення вимоги позивача щодо зобов`язання Державної податкової служби України зареєструвати податкову накладну в ЄРПН.
Колегія суддів погоджується з висновком суду першої інстанції про наявність підстав для задоволення позову, з огляду на викладене.
Відповідно до норм п. п. «а», «б» пункту 185.1 статті 185 Податкового кодексу України, об`єктом оподаткування податком на додану вартість, є операції платників податку з постачання товарів, місце постачання яких розташоване на митній території України та постачання послуг, місце постачання яких розташоване на митній території України.
При цьому, датою виникнення податкових зобов`язань з постачання товарів/послуг згідно приписів норми пункту 187.1. статті 187 Податкового кодексу України, вважається дата, яка припадає на податковий період, протягом якого відбувається будь-яка з подій, що сталася раніше: а) дата зарахування коштів від покупця/замовника на банківський рахунок платника податку як оплата товарів/послуг, що підлягають постачанню, а в разі постачання товарів/послуг за готівку - дата оприбуткування коштів у касі платника податку, а в разі відсутності такої - дата інкасації готівки у банківській установі, що обслуговує платника податку; б) дата відвантаження товарів, а в разі експорту товарів - дата оформлення митної декларації, що засвідчує факт перетинання митного кордону України, оформлена відповідно до вимог митного законодавства, а для послуг - дата оформлення документа, що засвідчує факт постачання послуг платником податку.
За змістом пункту 188.1. статті 188 Податкового кодексу України, база оподаткування операцій з постачання товарів/послуг визначається виходячи з їх договірної вартості з урахуванням загальнодержавних податків та зборів.
Відповідно до пункту 201.1 статті 201 Податкового кодексу України на дату виникнення податкових зобов`язань платник податку зобов`язаний скласти податкову накладну в електронній формі з дотриманням умови щодо реєстрації у порядку, визначеному законодавством, кваліфікованого електронного підпису уповноваженої платником особи та зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних у встановлений цим Кодексом термін.
Пунктом 201.16 статті 201 ПК України визначено, що реєстрація податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних може бути зупинена в порядку та на підставах, визначених Кабінетом Міністрів України.
Механізм зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, організаційні та процедурні засади діяльності комісій з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі, права та обов`язки їх членів визначається Порядком зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, який затверджений постановою Кабінету Міністрів України від 11 грудня 2019 року № 1165.
Згідно пп. 5, 7 Порядку № 1165 платник податку, яким складено та/або подано для реєстрації в Реєстрі податкову накладну/розрахунок коригування, що не відповідають жодній з ознак безумовної реєстрації, перевіряється щодо відповідності критеріям ризиковості платника податку (додаток 1), показникам, за якими визначається позитивна податкова історія платника податку (додаток 2).
Податкова накладна/розрахунок коригування, що не відповідають жодній з ознак безумовної реєстрації, перевіряються щодо відповідності відображених у них операцій критеріям ризиковості здійснення операцій (додаток 3).
У разі коли за результатами автоматизованого моніторингу податкової накладної/розрахунку коригування встановлено, що відображена в них операція відповідає хоча б одному критерію ризиковості здійснення операції, крім податкової накладної/розрахунку коригування, складених платником податку, який відповідає хоча б одному показнику, за яким визначається позитивна податкова історія, реєстрація таких податкової накладної/розрахунку коригування зупиняється.
Відповідно до вимог пп. 10, 11 Порядку № 1165 у разі зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі контролюючий орган протягом операційного дня надсилає (в електронній формі у текстовому форматі) в автоматичному режимі платнику податку квитанцію про зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування, яка є підтвердженням зупинення такої реєстрації.
У квитанції про зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування зазначаються: 1) номер та дата складення податкової накладної/розрахунку коригування; 2) критерій (критерії) ризиковості платника податку та/або ризиковості здійснення операцій, на підставі якого (яких) зупинено реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі, з розрахованим показником за кожним критерієм, якому відповідає платник податку; 3) пропозиція щодо надання платником податку пояснень та копій документів, необхідних для розгляду питання прийняття контролюючим органом рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі або відмову в такій реєстрації.
В свою чергу, додатком 3 до Порядку № 1165 установлено наступні Критерії ризиковості здійснення операцій, зокрема, п.1: відсутність товару/послуги, зазначеного/зазначеної в податковій накладній, поданій для реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі - Реєстр), у таблиці даних платника податку на додану вартість (далі - платник податку) як товару/послуги, що на постійній основі постачається, та обсяг постачання товару/послуги, зазначений у податковій накладній/розрахунку коригування до податкової накладної на збільшення суми податкових зобов`язань, яку/який подано для реєстрації в Реєстрі, дорівнює або перевищує величину залишку, що визначається як різниця між обсягом придбання на митній території України такого/такої товару/послуги (крім обсягу придбання товарів/послуг за операціями, які звільнені від оподаткування та підлягають оподаткуванню за нульовою ставкою) та/або ввезення на митну територію України такого товару, зазначеного з 1 січня 2017 р. в отриманих податкових накладних/розрахунках коригування, зареєстрованих у Реєстрі, і митних деклараціях, збільшеного у 1,5 раза, та обсягом постачання відповідного товару/послуги, зазначеного/зазначеної в податкових накладних/розрахунках коригування, зареєстрованих з 1 січня 2017 р. у Реєстрі, і переважання в такому залишку (більше 50 відсотків) груп товарів (продукції), визначених ДПС та затверджених відповідним наказом, оприлюдненим на офіційному веб-сайті ДПС.
При цьому, колегія суддів зазначає, що порядок подання до ДПС таблиці даних платника податку визначений п.п. 12-24 Порядку № 1165, згідно яких платник податку має право подати до ДПС таблицю даних платника податку за встановленою формою (додаток 5).
У таблиці даних платника податку зазначаються: види економічної діяльності відповідно до КВЕД; коди товарів згідно з УКТЗЕД, що постачаються та/або придбаваються (отримуються) платником податку, ввозяться на митну територію України; коди послуг згідно з Державним класифікатором продукції та послуг, що постачаються та/або придбаваються (отримуються) платником податку, ввозяться на митну територію України.
Таблиця даних платника податку подається з поясненням, в якому зазначається вид діяльності, з посиланням на податкову та іншу звітність платника податку.
Таблиця даних платника податку з поясненнями розглядається комісією регіонального рівня протягом п`яти робочих днів після її отримання.
Комісія регіонального рівня приймає рішення про врахування або неврахування таблиці даних платника податку, яке надсилається платнику податку в порядку, встановленому статтею 42 Кодексу (додаток 6).
У рішенні про неврахування таблиці даних платника податку в обов`язковому порядку зазначається причина такого неврахування.
Таблиця даних платника податку враховується ДПС в автоматичному режимі у разі, коли: така таблиця подається платниками податку - сільськогосподарськими товаровиробниками, включеними до Реєстру отримувачів бюджетної дотації відповідно до Закону України «Про державну підтримку сільського господарства України», та/або сільськогосподарськими товаровиробниками, які на 31 грудня 2016 р. застосовували спеціальний режим оподаткування відповідно до статті 209 Кодексу (у редакції, що діяла на 31 грудня 2016 р.) та мають у власності (право власності/користування) та/або на умовах оренди земельні ділянки, загальна площа яких становить не менш як 200 гектарів включно станом на 1 січня та які відображені в податковій звітності до 20 лютого поточного року (до 20 лютого поточного року враховується наявність таких ділянок за звітний період попереднього року), та у поданій таблиці даних платника податку зазначаються відомості про постачання (виготовлення) таких груп товарів за кодами згідно з УКТЗЕД, як живі тварини (код згідно з УКТЗЕД 01); риба і ракоподібні, молюски та інші водяні безхребетні (код згідно з УКТЗЕД 03); молоко та молочні продукти; яйця птиці; натуральний мед; їстівні продукти тваринного походження, в іншому місці не зазначені (код згідно з УКТЗЕД 04); овочі та деякі їстівні коренеплоди і бульби (код згідно з УКТЗЕД 07); їстівні плоди та горіхи; шкірки цитрусових або динь (код згідно з УКТЗЕД 08); зернові культури (код згідно з УКТЗЕД 10); насіння і плоди олійних рослин; інше насіння, плоди та зерна; технічні або лікарські рослини; солома і фураж (код згідно з УКТЗЕД 12); зазначена таблиця подається платниками податку, в яких значення показників D та P, розрахованих у порядку, встановленому пунктом 3 цього Порядку, мають такі розміри: D >0,02, P
У разі коли до контролюючого органу надійшла податкова інформація, що свідчить про надання платником податку недостовірної інформації, в таблиці даних платника податку, яка врахована, зокрема в автоматичному режимі, комісії контролюючих органів мають право прийняти рішення про неврахування таблиці даних платника податку, яке надсилається платнику податку в порядку, визначеному статтею 42 Кодексу (додаток 7).
Якщо таблиця даних платника податку врахована відповідно до пункту 18 цього Порядку, після прийняття комісією контролюючого органу рішення про неврахування таблиці даних платника податку така таблиця підлягає розгляду відповідно до пункту 15 цього Порядку.
Якщо рішення про врахування таблиці даних платника податку прийнято до дати набрання чинності цим Порядком, таке рішення залишається чинним до прийняття контролюючим органом рішення про неврахування таблиці даних платника податку.
Таблиця даних платника податку враховується у разі надходження до контролюючого органу рішення суду про скасування рішення про неврахування таблиці даних платника податку, яке набрало законної сили.
Таблиця даних платника податку подається платником податку в електронній формі засобами електронного зв`язку з урахуванням вимог Законів України «Про електронні довірчі послуги», «Про електронні документи та електронний документообіг» та Порядку обміну електронними документами з контролюючими органами, затвердженого Мінфіном.
ДПС постійно розміщує на своєму офіційному веб-сайті відомості щодо засобів електронного зв`язку, якими може подаватися таблиця даних платника податку.
У направленій позивачу квитанції підставою зупинення реєстрації податкової накладної вказано, що коди УКТЗЕД/ДКПП товару/послуг 0203, 0206 відсутні в таблиці даних платника податку на додану вартість, як товари/послуги, що на постійній основі постачаються (виготовляються), та їх обсяг постачання дорівнює або перевищує величину залишку обсягу придбання такого товару/послуги та обсягу його постачання, що відповідає п. 1 Критеріїв ризиковості здійснення операції.
Колегія суддів зазначає, що у загальнодоступному інформаційно-довідковому ресурсі Державної податкової служби (категорія 101.18) роз`яснено, що таблиця даних платника податку це інформація про специфіку діяльності платника податку, подання якої є правом платника, тому платник податку має право подати таблицю без факту зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі ЄРПН). Подавати Таблицю з кожною квитанцією про зупинення реєстрації в ЄРПН податкової накладної/розрахунку коригування до податкової накладної, платнику податків не потрібно.
Крім того, у наведеній квитанції не визначено, коли позивачем була подана відповідна таблиця даних платника податку на додану вартість, коли вона була врахована податковим органом та взагалі не вказано щодо якої таблиці даних податковим органом здійснювалось співставлення даних з даними поданої на реєстрацію податкових накладних.
Колегія суддів також зазначає, що за правилами пп. 4-5 Порядку прийняття рішень про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, затвердженого наказом Міністерства фінансів України від 12 грудня 2019 року № 520 (зареєстровано в Міністерстві юстиції України від 13 грудня 2019 року за № 1245/34216, далі - Порядок № 520), у разі зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі платник податку має право подати копії документів та письмові пояснення стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній/розрахунку коригування, для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації податкової накладної/ розрахунку коригування в Реєстрі.
Перелік документів, необхідних для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі, реєстрацію яких зупинено в Реєстрі, може включати: договори, зокрема зовнішньоекономічні контракти, з додатками до них; договори, довіреності, акти керівного органу платника податку, якими оформлено повноваження осіб, які одержують продукцію в інтересах платника податку для здійснення операції; первинні документи щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складські документи (інвентаризаційні описи), у тому числі рахунки-фактури/інвойси, акти приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм і галузевої специфіки, накладні; розрахункові документи та/або банківські виписки з особових рахунків; документи щодо підтвердження відповідності продукції (декларації про відповідність, паспорти якості, сертифікати відповідності), наявність яких передбачено договором та/або законодавством.
Згідно пп. 3, 11 Порядку № 520 комісія регіонального рівня протягом п`яти робочих днів, що настають за днем отримання пояснень та копій документів, поданих відповідно до пункту 4 цього Порядку, приймає рішення про реєстрацію або відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі та надсилає його платнику податку в порядку, встановленому статтею 42 Кодексу.
Комісія регіонального рівня приймає рішення про відмову в реєстрації податкової накладної/ розрахунку коригування в Реєстрі в разі: ненадання платником податку письмових пояснень стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній/розрахунку коригування, реєстрацію яких зупинено в Реєстрі; та/або ненадання платником податку копій документів відповідно до пункту 5 цього Порядку; та/або надання платником податку копій документів, складених/оформлених із порушенням законодавства.
Як вбачається з матеріалів справи, підставою для відмови у реєстрації спірної податкової накладної визначено: не надання платником податку копій первинних документів щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складських документів, у тому числі рахунки-фактури, акти приймання-передачі, з урахуванням наявності певних типових форм та галузевої специфікації, накладних. В графі додаткова інформація зазначено: відсутні товаро-транспортні накладні на реалізацію.
Так, колегія суддів наголошує, що у даній справі контролюючим органом не було жодним чином обґрунтовано та підтверджено належними доказами наявність підстав для зупинення реєстрації спірної податкової накладної, та направляючи позивачу квитанції із зазначенням про зупинення реєстрації поданої податкової накладної відповідачем не було визначено, які документи платник податків має надати для здійснення її реєстрації.
Колегія суддів зазначає, що позивач скористався своїм правом та після зупинення реєстрації спірної податкової накладної на адресу контролюючого органу направив пояснення та копії документів щодо податкової накладної, реєстрацію якої зупинено.
Так, позивачем у поясненнях зазначено, що СГПП «Техмет-Юг» є сільськогосподарським товаровиробником, основним видом діяльності є розведення свиней на власному тваринницькому комплексі, який розташований в смт.Воскресенське, Миолаївська обл. Позивач вказує, що кількість вирощеної продукції підтверджено в статистичній звітності 24-сг Звіт про виробництво продукції тваринництва та кількість сільськогосподарських тварин і забезпеченість їх кормами за 2021 рік.
Для виконання виробничого процесу підприємство забезпечено персоналом.
Частину кормової бази для вирощування поголів`я свиней підприємство вирощує самостійно на орендованих ділянках; кількість зібраного урожаю відображено в статзвіті 29-сг Звіт про площі та валові збори сільськогосподарських культур, плодів, ягід і винограду за 2021 рік. Крім того, підприємство здійснює закупівлю кормів, ветеринарних препаратів, ветеринарних послуг та інших необхідних матеріалів для забезпечення виробничого процесу. Разом з тим, підприємство має експлуатаційний дозвіл на забій свиней, який проводить в спеціально обладнаному приміщенні, яке винаймає в суборенду.
Позивач вказує, що після забою туші передає на розруб підприємству ТОВ «КВ-ТРЕЙД».
Щодо зупинення спірної податкової накладної, підприємство пояснило, що реалізовує свою продукцію ТОВ «Свантовіт», на підставі чого була складена податкова накладна №9 від 31.01.2022 року та відправлена на реєстрацію.
До вказаних пояснень позивачем було додано копії документів на підтвердження здійснення операції, а саме:
договір купівлі-продажу нерухомості від 15.11.2004 року; витяг про реєстрацію права власності на нерухоме майно від 03.12.2004 року; витяг з державного реєстру правочинів від 15.11.2004 року;
звіт про виробництво продукції тваринництва та кількість сільськогосподарських тварин і забезпечення їх кормами станом на 01.01.2021 рік;
штатний розклад підприємства; податковий розрахунок сум доходу, нарахованого (сплаченого) на користь платників податків-фізичних осіб, і сум утриманого з них податку, а також сум нарахованого єдиного внеску за 2022 рік; відомості про нарахування заробітної плати за 2022 рік; відомості про суми нарахованого доходу, утриманого та сплаченого податку на доходи фізичних осіб та військового збору за 2022 рік;
інформаційна довідка щодо площі земельних ділянок, наявних в користуванні підприємства від 11.03.2021 року; звіт про посівні площі та валові збори сільськогосподарських культур, плодів, ягід і винограду у 2021 році;
договір купівлі-продажу від 22.06.2021рокк на закупівлю с/г продукції з ТОВ СК «Мрія»; платіжне доручення №3555 від 22.06.2021 року; видаткові накладні та товаро-транспортні накладні на отримання с/г продукції від 02.12.2021 року, від 04.12.2021 року, від 06.12.2021 року, від 08.12.2021 року, від 10.12.2021 року, від 14.12.2021 року;
договір поставки від 01.10.2018 року на закупівлю кормових добавок з ТОВ «Агровет Продакшн»; видаткові накладні та товаро-транспортні накладні від 15.12.2021 року, від 16.12.2021 року, від 10.01.2022 року, від 01.12.2021 року, платіжні доручення від 13.01.2022 року, 10.02.2022 року;
договір про надання послуг з питань ветеринарної медицини на забійних пунктах (бойнях) від 01.06.2020 року; акт приймання-здачі робіт №58 від 01.02.2022 року, платіжне доручення №4252 від 19.04.2022 року;
договір поставки №ТД-878 від 08.11.2019 року з ТОВ «Торговий дім «Світ-Агро» на постачання кормових добавок, ветеринарних препаратів; видаткова накладна від 19.01.2022 року, платіжне доручення від 28.01.2022 року;
експлуатаційний дозвіл від 22.06.2020 року на функціонування бійні; договір суборенди нежитлового приміщення (бійні) від 01.01.2021 року; акт приймання-передачі від 01.01.2021 року;
договір на послуги з переробки №8 від 01.10.2020 року з ТОВ «КД-Трейд»; видаткові накладні від 06.01.2022 року, від 12.01.2022 року, від 21.01.2022 року, від 24.01.2022 року, від 26.01.2022 року, від 31.01.2022 року; акти надання послуг з переробки від 12.01.2022 року, від 19.01.2022 року, 26.01.2022 року; передача готової продукції №4 від 10.01.2022 року, від 11.01.2022 року, від 12.01.2022 року, від 13.01.2022 року, від 14.01.2022 року, від 18.01.2022 року, від 19.01.2022 року, від 21.01.2022 року, від 24.01.2022 року, від 25.01.2022 року, від 26.01.2022 року, від 27.01.2022 року, від 28.01.2022 року, від 31.01.2022 року; платіжне доручення від 28.01.2022 року;
договір поставки від 01.10.2020 року з ТОВ «Свантовіт», видаткові накладні №3 від 04.01.2022 року, №4 від 05.01.2022 року, №5 від 06.01.2022 року, №6 від 10.01.2022 року, №9 від 11.01.2022 року, №10 від 12.01.2022 року, №11 від 13.01.2022 року, №14 від 14.01.2022 року, №12 від 18.01.2022 року, №16 від 19.01.2022 року, №17 від 21.01.2022 року, №22 від 24.01.2022 року, №23 від 25.01.2022 року, №25 від 26.01.2022 року, №29 від 27.01.2022 року, №32 від 28.01.2022 року, №33 від 31.01.2022 року; платіжне доручення №70225 від 03.02.2022 року.
Дослідивши матеріали справи, колегія суддів приходить до висновку, що СГПП «Техмет-Юг» має матеріальну базу та трудові ресурси для здійснення своєї господарської діяльності, а додані до пояснень позивача копії документів щодо податкової накладної підтверджують факт здійснення реальності господарської операції щодо якої складено спірну податкову накладну.
Крім того, колегія суддів звертає увагу, що відмовляючи позивачу у реєстрації податкової накладної, відповідач не визначив підстав для неприйняття до уваги наведених пояснень позивача та доданих до них документів щодо господарської операції згідно податкової накладної.
Разом з тим, відповідач, після отримання від позивача письмових пояснень з доданими документами, в рамках їх розгляду, на адресу позивача жодних запитів щодо недостатності документів або їх невідповідності чинному законодавству України для прийняття рішення не надав.
Також, колегія суддів зазначає, що, приймаючи рішення про реєстрацію податкової накладної, контролюючий орган не повинен здійснювати повний аналіз господарських операцій позивача на предмет їх реальності. Змістовна оцінка господарських операцій може бути проведена лише за результатом здійснення податкової перевірки платника податків, підстави та порядок проведення якої визначено нормами Податкового кодексу України. Предметом розгляду в цій справі є виключно стадія правильності та правомірності зупинення та відмови в реєстрації податкової накладної, а не реальність та товарність здійснення господарських операцій між позивачем та його контрагентом.
Колегія суддів не приймає до уваги доводи апелянта, що товаро-транспортні накладні по операціях з придбання та продажу товару не відповідають вимогам, викладеним у Правилах перевезень вантажів автомобільним транспортом в Україні, затверджених Наказом Міністерства транспорту України від 14 жовтня 1997 року № 363, оскільки в них відсутні необхідні підписи, з огляду на те, що деякі недоліки товарно-транспортних накладних, виписаних вантажовідправниками або перевізниками, а саме відсутність підписів водіїв, не можуть свідчить про нереальність господарської операції.
Крім того, колегія суддів зазначає, що відповідач не обґрунтував належним чином з яких підстав наявність таких недоліків у ТТН заважає реєстрації податкової накладної, враховуючи, що позивачем надані всі необхідні первинні документи, що підтверджують господарську операцію.
На підставі наведеного, враховуючи, що відповідачем не доведено підстав для зупинення реєстрації податкової накладної, не витребувано конкретного переліку документів для реєстрації податкової накладної, відхилено без будь-яких обґрунтувань первинно-бухгалтерську документацію щодо господарської операції згідно податкової накладної, колегія суддів приходить до висновку, що доводи апеляційної скарги не підтверджують правомірності прийнятного рішення та є безпідставними.
Інші доводи апеляційної скарги не спростовують висновків суду першої інстанції.
Згідно ч. 2 ст. 2 КАС України у справах щодо оскарження рішень, дій чи бездіяльності суб`єктів владних повноважень адміністративні суди перевіряють, чи прийняті (вчинені) вони: на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що визначені Конституцією та законами України; з використанням повноваження з метою, з якою це повноваження надано; обґрунтовано, тобто з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення (вчинення дії); безсторонньо (неупереджено); добросовісно; розсудливо; з дотриманням принципу рівності перед законом, запобігаючи всім формам дискримінації; пропорційно, зокрема з дотриманням необхідного балансу між будь-якими несприятливими наслідками для прав, свобод та інтересів особи і цілями, на досягнення яких спрямоване це рішення (дія); з урахуванням права особи на участь у процесі прийняття рішення; своєчасно, тобто протягом розумного строку.
Відповідно до ч. 2 ст. 77 КАС України в адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.
В свою чергу, не виконання відповідачем-1 обов`язку доказування, встановленого частиною другою статті 77 КАС України, а саме недоведеність суду правомірності прийняття рішення (що воно прийнято обґрунтовано, добросовісно, розсудливо, за наявності вимог, визначених Порядками №№ 1165, 520), є підставою для визнання протиправним та скасування оскаржуваного рішення.
На підставі наведеного у сукупності, колегія суддів приходить до висновку про безпідставність зупинення реєстрації податкової накладної та протиправності рішення податкового органу про відмову в реєстрації податкової накладної в Єдиному реєстрі податкових накладних.
Що стосується доводів апеляційної скарги відповідача-1 щодо відсутності підстав для задоволення позову в частині зобов`язання ДПС зареєструвати податкову накладну датою її подання, колегія суддів зазначає наступне.
Так, згідно п.п. 19, 20 вказаного Порядку № 1246 податкова накладна та/або розрахунок коригування, реєстрацію яких зупинено, реєструється у день настання однієї з таких подій: прийняття в установленому порядку та набрання чинності рішенням про реєстрацію податкової накладної та/або розрахунку коригування; набрання рішенням суду законної сили про реєстрацію податкової накладної та/або розрахунку коригування (у разі надходження до ДПС відповідного рішення); неприйняття та/або відсутність реєстрації в установленому порядку рішення про реєстрацію або відмову в реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування. Внесення відомостей до Реєстру на підставі рішення суду, яке набрало законної сили, здійснюється з дотриманням вимог цього Порядку. При цьому вимоги абзацу десятого пункту 12 цього Порядку не застосовуються до податкової накладної та/або розрахунку коригування, реєстрацію яких зупинено в установленому порядку. Датою внесення відомостей до Реєстру вважається день, зазначений в рішенні суду, або день набрання законної сили таким рішенням.
Таким чином, п. 20 Порядку № 1246 прямо передбачено, що реєстрація податкової накладної на підставі рішення суду здійснюється за датою зазначеною у цьому рішенні суду, а тому, за встановлених у справі обставин щодо протиправності рішення про відмову у реєстрації податкової накладної, вимоги позивача щодо зобов`язання зареєструвати спірну податкову накладну датою її подання на реєстрацію відповідають наведеним вимогам Порядку № 1246, що повністю спростовує доводи апеляційної скарги відповідача-1.
Таким чином, доводи апеляційної скарги відповідача-1 спростовуються наведеними висновками суду апеляційної інстанції та не дають підстав для висновку про неправильне застосування судом першої інстанції норм матеріального права, порушення норм процесуального права, яке призвело або могло призвести до неправильного вирішення справи.
Враховуючи викладені обставини та з огляду на наведені положення законодавства, колегія суддів дійшла висновку, що апеляційна скарга підлягає залишенню без задоволення, а судове рішення без змін.
Керуючись ст.ст. 241, 243, 250, 308, 311, 315, 316, 321, 322, 325, 328 КАС України, суд,
П О С Т А Н О В И В:
Апеляційну скаргу Головного управління ДПС у Волинській області залишити без задоволення.
Рішення Миколаївського окружного адміністративного суду від 16 лютого 2024 року залишити без змін.
Постанова суду апеляційної інстанції набирає законної сили з дати її прийняття та може бути оскаржена в касаційному порядку у випадках, визначених ст. 328 КАС України, протягом тридцяти днів з дня складення постанови в повному обсязі безпосередньо до Верховного Суду.
Судове рішення складено у повному обсязі 04.07.2024 р.
Суддя доповідач: Л.П. Шеметенко
Суддя: Ю.М. Градовський
Суддя: І.О. Турецька
Суд | П'ятий апеляційний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 04.07.2024 |
Оприлюднено | 08.07.2024 |
Номер документу | 120185300 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи з приводу адміністрування податків, зборів, платежів, а також контролю за дотриманням вимог податкового законодавства, зокрема щодо адміністрування окремих податків, зборів, платежів, з них зупинення реєстрації податкових накладних |
Адміністративне
П'ятий апеляційний адміністративний суд
Шеметенко Л.П.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні