Постанова
від 27.06.2024 по справі 922/500/24
СХІДНИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД

СХІДНИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД

ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

27 червня 2024 року м. Харків Справа № 922/500/24

Східний апеляційний господарський суд у складі колегії суддів:

головуючий суддя Медуниця О.Є., суддя Істоміна О.А. , суддя Радіонова О.О.

за участю секретаря судового засідання Гаркуши О.Л.,

представників:

від позивача - Ткаченко В.В.;

від відповідача - Кравчук Л.Є.;

від відповідача - Стецюра А.С.;

розглянувши у відкритому судовому засіданні в приміщенні Східного апеляційного господарського суду апеляційну скаргу позивача (вх.1268Х/3) на рішення Господарського суду Харківської області від 16.04.2024 (суддя Погорелова О.В., повний текст складено 26.04.2024) у справі №922/500/24

за позовом Фермерського господарства "Клепки+", м.Куп`янськ,

до Курилівської сільської військової адміністрації Куп`янського району Харківської області, с.Новоосинове,

про визнання укладеною додаткової угоди до договору оренди земельної ділянки

ВСТАНОВИВ:

Позивач, Фермерське господарство "Клепки+" (далі - ФГ "Клепки+"), звернувся до Господарського суду Харківської області з позовом до відповідача, Курилівської сільської військової адміністрації Куп`янського району Харківської області (далі - Курилівська сільська військова адміністрація), в якому просив суд визнати укладеним додатковий договір (угоду) до договору оренди землі б/н від 29.12.2016, який зареєстрований 24.04.2017, індексний номер: 34902848, де предметом та об`єктом оренди є земельна ділянка сільськогосподарського призначення, яка знаходиться за межами населених пунктів Сеньківської сільської ради на території Куп`янського району Харківської області, з кадастровим номером 6323786500:01:000:0205, площею 12,6790 га, укладеного між Курилівською сільською військовою адміністрацією Куп`янського району Харківської області та ФГ "Клепки+", з 29.12.2023 у редакції, що наведена у прохальній частині позовної заяви.

В обґрунтування позовних вимог зазначено, що позивач, як належний користувач орендованої земельної ділянки, маючи намір скористатись переважним правом на укладення договору оренди на новий строк, звернувся до відповідача до спливу строку дії договору оренди землі у строк, встановлений договором, із заявою про поновлення (пролонгування) договору оренди землі, додавши до заяви проект додаткової угоди до договору оренди. Проте, відповідач означену заяву у місячний строк не розглянув та протягом одного місяця після закінчення строку договору не надав заперечення щодо поновлення (продовження) договору оренди землі. За твердженнями позивача, у силу положень ст.33 Закону України "Про оренду землі", такий договір вважається поновленим на той самий строк і на тих самих умовах, які були передбачені договором оренди землі від 29.12.2016, шляхом укладення додаткової угоди в редакції, що була направлена позивачем на адресу відповідача.

Рішенням Господарського суду Харківської області від 16.04.2024 у справі №922/500/24 у задоволенні позову відмовлено повністю. В основу рішення покладено висновки суду про те, що на час виникнення спірних правовідносин з укладення договору оренди землі на новий строк, звернення позивача з позовом до суду, діяла нова редакція Закону України «Про оренду землі». Набрання чинності відповідними законодавчими змінами означає, що вимога про укладення додаткового договору (угоди) в порядку поновлення договору не є належною. Місцевий господарський суд також дійшов висновку, що укладення додаткової угоди до договору оренди землі б/н від 29.12.2016 у редакції, що запропонована позивачем, суперечить нормам Закону України "Про правовий режим воєнного стану" та постанові Кабінету Міністрів України №563 від 10.05.2022 "Деякі питання регулювання земельних відносин".

Не погодившись із означеним рішенням, ФГ "Клепки+" звернулося до Східного апеляційного господарського суду з апеляційною скаргою, згідно з якою просить скасувати рішення Господарського суду Харківської області від 16.04.2024 у справі №922/500/24 у повному обсязі та прийняти нове рішення (постанову), яким позовні вимоги задовольнити у повному обсязі; стягнути з відповідача на користь позивача судовий збір у повному обсязі.

На переконання апелянта, оскаржуване рішення є незаконним, необґрунтованим, прийнятим з порушенням норм матеріального і процесуального права, з огляду на наступне:

- оскільки у розглядуваному випадку жодних змін до договору оренди земельної ділянки не вносилося, а сам договір оренди земельної ділянки укладався у 2016 році, місцевий господарський суд безпідставно застосував положення постанови Верховного Суду у справі №906/1314/21 та положення нової редакції Закону України «Про оренду землі» (після 16.01.2020). До спірних правовідносин застосовуються умови, визначені таким договором, за правилами, чинними на момент його укладення (абз.4 розділ IX "Перехідні положення" Закону України «Про оренду землі»);

- з огляду на те, що положення ст.126-1 Земельного кодексу України (далі - ЗК України) на правовідносини сторін не поширюються, автоматичне поновлення договору не здійснюється, то поновлення договору здійснюється за правилами ст.33 Закону України «Про оренду землі» (у редакції, чинній на момент укладання договору (2016 рік));

- посилаючись на постанову Кабінету Міністрів України №563 від 10.05.2022, місцевий господарський суд помилково ототожнив земельну ділянку для ведення товарного сільськогосподарського виробництва із земельною ділянкою для ведення фермерського господарства, яка орендується позивачем (на підтвердження цільового призначення земельної ділянки скаржником до апеляційної скарги долучено копію наказу Головного управління держгеокадастру у Харківській області №587-СГ від 01.02.2016 про надання в оренду земельної ділянки та Інформацію Державного земельного кадастру про право власності та речові права на земельну ділянку від 16.05.2024);

- безпідставними є посилання Господарського суду Харківської області на відсутність у відповідача повноважень на вирішення питання щодо відчуження з комунальної власності земельних ділянок та надання таких земельних ділянок в оренду на строк понад один рік. Положення Закону України «Про правовий режим воєнного стану» не містять прямої заборони на поновлення договорів оренди на строк більше одного року, повноваження військових адміністрацій обмежуються у питаннях відчуження та надання земельних ділянок в оренду на строк понад один рік. Крім того на підставі постанови Верховної Ради України №2897-ІХ від 06.02.2023 «Про здійснення начальниками військових адміністрацій населених пунктів в Ізюмському, Куп`янському та Чугуївському районах Харківської області повноважень, передбачених частиною другою статті 10 Закону України "Про правовий режим воєнного стану"» відповідач наділений повним спектром повноважень, що надаються йому нормами Закону України «Про місцеве самоврядування» як сільській раді, її виконавчому комітету та сільському голові;

- судом першої інстанції не надано належної оцінки поведінці відповідача та доказам, на які він посилався у своїх запереченнях. Поведінка відповідача беззаперечно свідчить про його мовчазну згоду на поновлення договору оренди землі на тих же умовах та на той же строк. Лист №21 від 04.01.2024, який надав відповідач в якості доказу звернення до позивача за наданням копії договору оренди, адресований ОСОБА_2, як голові ФГ «Клепки+», але головою цього є ОСОБА_1 . У вищезгаданому листі міститься посилання на адресу електронної пошти, до якої позивач господарства не має жодного відношення. Жодних доказів направлення належним чином позивачу цього листа відповідач не надав.

Відповідно до витягу з протоколу автоматизованого розподілу судової справи між суддями від 16.05.2024 для розгляду апеляційної скарги сформовано колегію суддів у складі: головуючий суддя Медуниця О.Є., суддя Істоміна О.А., суддя Радіонова О.О.

Ухвалою Східного апеляційного господарського суду від 21.05.2024 відкрито апеляційне провадження за апеляційною скаргою позивача на рішення Господарського суду Харківської області від 16.04.2024 у справі №922/500/24 та призначено розгляд означеної апеляційної скарги на 12.06.2024 о 14:30год.

Через підсистему «Електронний суд» 31.05.2024 від Курилівської сільської військової адміністрації отримано відзив на апеляційну скаргу (у межах визначеного судом строку), за змістом якого відповідач просить рішення Господарського суду Харківської області від 16.04.2024 у справі №922/500/24 залишити без змін; відмовити в задоволенні апеляційної скарги; стягнути з позивача судовий збір у повному обсязі.

Відповідач не визнає вимоги скаржника (позивача), викладені в апеляційній скарзі, з наступних підстав:

- власник земельної ділянки вправі користуватися та розпоряджатися земельною ділянкою після закінчення договору оренди за правилами ст.317 Цивільного кодексу України (далі - ЦК України), укладати договори оренди з іншими орендарями на власний розсуд. Діюче законодавство не встановлює для орендодавця обов`язку обґрунтувати причини відмови в наданні земельної ділянки на новий строк;

- земельна ділянка надавалася Головним управлінням Держгеокадастру у Харківській області із земель державної власності в оренду гр. ОСОБА_2 . ФГ «Клепки+» не було стороною в спірному договорі, як орендар. Курилівська сільська військова адміністрація тільки з матеріалів справи №922/500/24 дізналася, що 14.02.2022 протоколом зборів фермерського господарства були вчинені певні дії щодо спірної земельної ділянки з кадастровим номером 6323786500:01:000:0205, яка була включена до ФГ «Клепки+» гр. ОСОБА_2 . ФГ «Клепки +» в особі ОСОБА_1 не може бути стороною в договорі оренди землі б/н від 29.12.2016, оскільки жодних рішень стосовно земельної ділянки Курилівська сільська військова адміністрація не видавала;

- внаслідок повномасштабного вторгнення та збройної агресії з боку Російської Федерації приміщення, в якому знаходився договір та всі документи, які стосуються спірної земельної ділянки, було зруйноване. У зв`язку із наведеним Курилівська сільська військова адміністрація листом №21 від 04.01.2024 звертала увагу на необхідність надання копії спірного договору для його вивчення, опрацювання та прийняття рішення. Курилівська сільська військова адміністрація згоди на поновлення договору не надавала, свою позицію чітко висловлювала в судових засіданнях;

- поновлення договору неможливе згідно з чинним законодавством;

- спірний договір оренди не може бути продовжений на 7 років, оскільки це прямо суперечить положенням Закону України «Про правовий режим воєнного стану» та є перевищенням повноважень Курилівської сільської військової адміністрації.

У судовому засіданні 12.06.2024 за участі представників сторін, з метою повного та всебічного дослідження матеріалів справи в їх сукупності, судова колегія Східного апеляційного господарського суду оголосила перерву в судовому засіданні до 27.06.2024 о 10:00 год.

На поштову адресу суду 27.06.2024 від Курилівської сільської військової адміністрації надійшло клопотання про приєднання до матеріалів справи Витягу з Державного реєстру речових прав №383460799 від 19.06.2024.

У судовому засіданні 27.06.2024 представник позивача підтримав вимоги апеляційної скарги з мотивів, що були в ній викладені. Представники відповідача проти задоволення вимог апеляційної скарги заперечили, просили оскаржуване рішення залишити без змін.

Розглянувши клопотання відповідача про долучення до матеріалів справи додаткових доказів, судова колегія дійшла висновку про його задоволення, враховуючи те, що Витяг з Державного реєстру речових прав не є новим доказом, а є документом, який містить актуальну інформацію щодо власника спірної земельної ділянки станом на 19.06.2024.

Дослідивши матеріали справи, перевіривши правильність застосування господарським судом першої інстанції норм матеріального та процесуального права, колегія суддів Східного апеляційного господарського суду встановила наступне.

29.12.2016 між Головним управлінням Держгеокадастру у Харківській області (орендодавець) та громадянином ОСОБА_2 (орендар) укладено договір оренди землі б/н (далі - договір оренди), за умовами п.1 якого (предмет договору) орендодавець надає, а орендар приймає в строкове платне користування земельну ділянку державної власності сільськогосподарського призначення, яка знаходиться за межами населених пунктів Сеньківської сільської ради на території Куп`янського району Харківської області.

Відповідно до п.2 договору оренди в оренду передається земельна ділянка державної власності з кадастровим номером 6323786500:01:000:0205, площею 12,6790 га, землі сільськогосподарського призначення, сільськогосподарські угіддя (рілля).

Згідно з п.8 договору оренди останній укладено на 7 (сім) років. Після закінчення строку дії договору орендар має переважне право поновити його на новий строк. У цьому разі орендар повинен не пізніше ніж за 30 днів до закінчення строку дії договору повідомити письмово орендодавця про намір продовжити його дію.

Згідно з розпорядженням Кабінету Міністрів України №725-р від 12.06.2020 "Про визначення адміністративних центрів та затвердження територій територіальних громад Харківської області" визначено адміністративні центри та затверджено території територіальних громад Харківської області згідно з додатком. Відповідно до додатку до означеного розпорядження, до складу Курилівської територіальної громади входить територія Сеньківської територіальної громади з адміністративним центром у с.Курилівка Куп`янського району Харківської області.

Таким чином, з 01.07.2021 (дати набрання чинності абзаців 2-4 підпункту 58 пункту 4 Закону України "Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо вдосконалення системи управління та дерегуляції у сфері земельних відносин") земельна ділянка сільськогосподарського призначення з кадастровим номером 6323786500:01:000:0205, площею 12,6790 га, перейшла до комунальної власності Курилівської територіальної громади в особі Курилівської сільської ради Куп`янського району Харківської області.

Як зазначає позивач, громадянин ОСОБА_2 (орендар за договором), набувши право оренди земельної ділянки, керуючись нормами Закону України "Про фермерське господарство" створив і зареєстрував Фермерське господарство "Клепки+" (позивач) та передав останньому права і обов`язків орендаря спірної земельної ділянки.

На підтвердження цих обставин позивачем додано до матеріалів справи Протокол загальних зборів членів ФГ "Клепки+" №14/02/22 від 14.02.2022, нову редакцію Статуту ФГ "Клепки+", затвердженого Протоколом №14/02/22 від 14.02.2022, витяг з Державного реєстру речових прав №364841549 від 07.02.2024 щодо земельної ділянки з кадастровим номером 6323786500:01:000:0205.

Відтак, позивач зазначає, що Курилівська сільська рада Куп`янського району Харківської області стала власником спірної земельної ділянки та, відповідно, стала орендодавцем по набутій від держави земельній ділянці, а до ФГ "Клепки+" перейшли всі права та обов`язки орендаря спірної земельної ділянки за договором оренди, тобто, відбулась заміна сторін у договорі оренди землі від 26.12.2016.

У зв`язку з військовою агресією Російської Федерації проти України, на підставі пропозиції Ради національної безпеки і оборони України, відповідно до пункту 20 частини першої статті 106 Конституції України, Закону України "Про правовий режим воєнного стану", Указом Президента України №64/2022 "Про введення воєнного стану в Україні", в Україні введено воєнний стан із 05 години 30 хвилин 24 лютого 2022 року, який діє станом на сьогоднішній день.

Згідно з ч.ч.1, 2 ст.4 Закону України "Про правовий режим воєнного стану" на територіях, на яких введено воєнний стан, для забезпечення дії Конституції та законів України, забезпечення разом із військовим командуванням запровадження та здійснення заходів правового режиму воєнного стану, оборони, цивільного захисту, громадської безпеки і порядку, захисту критичної інфраструктури, охорони прав, свобод і законних інтересів громадян можуть утворюватися тимчасові державні органи - військові адміністрації. Рішення про утворення військових адміністрацій приймається Президентом України за поданням обласних державних адміністрацій або військового командування.

Указом Президента України №876/2022 від 23.12.2022 утворено Курилівську сільську військову адміністрацію Куп`янського району Харківської області.

Розпорядженням Президента України №205/2023-рп від 01.12.2023 начальником Курилівської сільської військової адміністрації Куп`янського району Харківської області призначено ОСОБА_4 .

Розпорядженням №257-к від 04.12.2023 ОСОБА_4 приступив до виконання повноважень начальника Курилівської сільської військової адміністрації Куп`янського району Харківської області .

Розпорядженням №258-к від 04.12.2023 ОСОБА_4 приступив до виконання повноважень Курилівського сільського голови Куп`янського району Харківської області.

ФГ «Клепки+» 27.11.2023 направило Курилівській сільські військовій адміністрації лист-повідомлення №27.11-8, за змістом якого просило поновити (пролонгувати) строк дії договору оренди землі б/н від 29.12.2016, з урахуванням замінити сторін, де об`єктом оренди є земельна ділянка з кадастровим номером 6323786500:01:000:0205, площею 12,6790 га, на той самий строк - 7 (сім) років і на тих же умовах, про що укласти відповідний додатковий договір (угоду). Про прийняте рішення просило повідомити у встановлений Законом строк поштою на адресу місцезнаходження ФГ «Клепки+». До листа-повідомлення було додано додатковий договір (угоду) про поновлення (пролонгацію) строку дії договору оренди та заміну сторін від 27.11.2023. До матеріалів справи додано докази направлення означеного листа-повідомлення позивачем та докази його отримання відповідачем, а саме опис вкладення до цінного листа, поштова накладна, рекомендоване повідомлення про вручення поштового відправлення (дата вручення - 30.11.2023).

За твердженнями позивача, станом на дату звернення з розглядуваним позовом до суду ФГ «Клепки+» не отримувало від відповідача листа-повідомлення про заперечення щодо поновлення договору оренди землі, як і не отримувало підписаного з його боку додаткового договору (угоди) про поновлення договору оренди та заміну сторони, який направлявся позивачем.

Позивач зазначає, що своєчасно звернувся до відповідача з пропозицією про поновлення договору оренди, а відповідач не відповів на звернення як до спливу строку договору, так і через місяць після його закінчення. Отже, відповідач своєю поведінкою підтверджує, що не заперечує проти поновлення договору оренди на тих же умовах та на той же строк - 7 (сім) років, що по суті є "мовчазною згодою". Але одночасно відповідач проявляє бездіяльність або ухиляється від підписання додаткового договору (угоди) про поновлення договору оренди на тих же умовах та на той же строк (7 (сім) років).

Означене стало підставою звернення ФГ «Клепки+» з розглядуваним позовом до суду.

Судова колегія враховує наступне.

Предметом позову в цій справі є вимоги ФГ «Клепки+» до Курилівської сільської військової адміністрації про визнання укладеним додаткового договору (угоди) до договору оренди землі б/н від 29.12.2016.

Позовні вимоги мотивовані тим, що відповідач не розглянув лист-повідомлення позивача про поновлення (пролонгування) строку договору оренди землі б/н від 29.12.2016; позивач після закінчення строку дії договору оренди землі продовжує користуватися орендованою земельною ділянкою за відсутності заперечень Курилівської сільської військової адміністрації, тому вважає, що наявні підстави для визнання укладеним додаткового договору (угоди) до договору оренди землі б/н від 29.12.2016.

Східний апеляційний господарський суд зазначає, що відповідно до приписів ст.792 ЦК України за договором найму (оренди) земельної ділянки наймодавець зобов`язується передати наймачеві земельну ділянку на встановлений договором строк у володіння та користування за плату. Земельна ділянка може передаватись у найм разом із насадженнями, будівлями, спорудами, водоймами, які знаходяться на ній, або без них. Відносини щодо найму (оренди) земельної ділянки регулюються законом.

Умови укладення, зміни, припинення і поновлення договору оренди землі визначаються Законом України "Про оренду землі".

Статтею 1 означеного Закону визначено, що оренда землі - це засноване на договорі строкове платне володіння і користування земельною ділянкою, необхідною орендареві для проведення підприємницької та інших видів діяльності.

Частиною 1 статті 2 Закону України "Про оренду землі" передбачено, що відносини, пов`язані з орендою землі, регулюються Земельним кодексом України, Цивільним кодексом України, цим Законом, законами України, іншими нормативно-правовими актами, прийнятими відповідно до них, а також договором оренди землі.

Колегія суддів враховує, що з 16.01.2020 набрав чинності Закон України "Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо протидії рейдерству" (а відповідні положення пункту 8 цього Закону з урахуванням Прикінцевих та перехідних положень - з 16.07.2020), яким стаття 33 Закону України "Про оренду землі", що регламентувала порядок поновлення договорів оренди, викладена у новій редакції.

Розділ IX "Перехідні положення" Закону України "Про оренду землі" доповнений абзацами 3 і 4 такого змісту:

"Договори оренди земельних ділянок приватної власності, а також земельних ділянок державної або комунальної власності, на яких розташовані будівлі, споруди, що перебувають у власності орендаря, укладені до набрання чинності Законом України "Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо протидії рейдерству", у разі їх продовження (укладення на новий строк) мають містити умови, передбачені статтею 33 цього Закону та статтею 126-1 Земельного кодексу України.

Правила, визначені статтею 126-1 Земельного кодексу України щодо поновлення договорів оренди землі, поширюються на договори оренди землі, укладені або змінені після набрання чинності Законом України "Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо протидії рейдерству", а поновлення договорів оренди землі, укладених до набрання чинності зазначеним Законом, здійснюється на умовах, визначених такими договорами, за правилами, чинними на момент їх укладення".

Отже, поновлення договорів оренди землі, укладених до набрання чинності Законом України "Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо протидії рейдерству" відповідно до розділу IX "Перехідні положення" Закону України "Про оренду землі" здійснюється на умовах, визначених такими договорами, за правилами, чинними на момент їх укладення.

Як убачається з матеріалів справи, договір оренди землі був укладений 29.12.2016.

При цьому відповідно до ст.33 Закону України "Про оренду землі" (у редакції, чинній на момент укладення договору оренди землі) по закінченню строку, на який було укладено договір оренди землі, орендар, який належно виконував обов`язки за умовами договору, має переважне право перед іншими особами на укладення договору оренди землі на новий строк (поновлення договору оренди землі).

Орендар, який має намір скористатися переважним правом на укладення договору оренди землі на новий строк, зобов`язаний повідомити про це орендодавця до спливу строку договору оренди землі у строк, встановлений цим договором, але не пізніше ніж за місяць до спливу строку договору оренди землі.

До листа-повідомлення про поновлення договору оренди землі орендар додає проект додаткової угоди.

При поновленні договору оренди землі його умови можуть бути змінені за згодою сторін. У разі недосягнення домовленості щодо орендної плати та інших істотних умов договору переважне право орендаря на укладення договору оренди землі припиняється.

Орендодавець у місячний термін розглядає надісланий орендарем лист-повідомлення з проектом додаткової угоди, перевіряє його на відповідність вимогам закону, узгоджує з орендарем (за необхідності) істотні умови договору і, за відсутності заперечень, приймає рішення про поновлення договору оренди землі (щодо земель державної та комунальної власності), укладає з орендарем додаткову угоду про поновлення договору оренди землі. За наявності заперечень орендодавця щодо поновлення договору оренди землі орендарю направляється лист-повідомлення про прийняте орендодавцем рішення.

У разі якщо орендар продовжує користуватися земельною ділянкою після закінчення строку договору оренди і за відсутності протягом одного місяця після закінчення строку договору листа-повідомлення орендодавця про заперечення у поновленні договору оренди землі такий договір вважається поновленим на той самий строк і на тих самих умовах, які були передбачені договором. У цьому випадку укладання додаткової угоди про поновлення договору оренди землі здійснюється із: власником земельної ділянки (щодо земель приватної власності); уповноваженим керівником органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування без прийняття рішення органом виконавчої влади або органом місцевого самоврядування про поновлення договору оренди землі (щодо земель державної або комунальної власності).

Керівник органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування, який уповноважений підписувати додаткову угоду до договору оренди землі щодо земельної ділянки державної або комунальної власності, визначається рішенням цього органу.

Додаткова угода до договору оренди землі про його поновлення має бути укладена сторонами у місячний строк в обов`язковому порядку.

Відмова, а також наявне зволікання в укладенні додаткової угоди до договору оренди землі може бути оскаржено в суді.

Позивач належним чином виконував умови договору оренди, доказів наявності зауважень чи претензій орендодавця до орендаря щодо порушень умов договору оренди до матеріалів справи не надано.

Як убачається з матеріалів справи, позивач як орендар звернувся до відповідача як орендодавця із заявою про намір поновити договір оренди землі (лист-повідомлення №27.11-8 від 27.11.2023) та подав проект відповідної додаткової угоди (додатковий договір (угода) до договору оренди землі б/н від 29.12.2016) у строк, установлений договором оренди землі від 29.12.2016 (згідно з п.8 договору оренди землі - не пізніше ніж за 30 днів до закінчення строку дії договору). Проте рішення відповідачем про поновлення або відмову у поновленні договору оренди не прийнято, відповідь передбачену законом позивачу не надав, додаткова угода уповноваженою особою не підписана, позивач продовжує користуватися орендованою земельною ділянкою; заперечень щодо користування земельною ділянкою після закінчення терміну дії договору оренди земельної ділянки від 29.12.2016 від орендодавця не надходило.

Відповідач наголошує на тому, що внаслідок руйнування приміщення, в якому знаходився договір та всі документи, які стосуються спірної земельної ділянки, Курилівська сільська військова адміністрація листом №21 від 04.01.2024 звертала увагу ФГ «Клепки+» на необхідність надання копії спірного договору для його вивчення, опрацювання та прийняття рішення. Курилівська сільська військова адміністрація відповіді на означений лист не отримала.

Судова колегія звертає увагу, що матеріали справи містять лист Курилівської сільської військової адміністрації №21 від 04.01.2024, за змістом якого остання просила надати копію договору оренди землі б/н від 29.12.2016. Водночас, до матеріалів справи не надано доказів направлення означеного листа на адресу позивача, у той час як позивач факт отримання названого листа заперечує. У судовому засіданні Східного апеляційного господарського суду 12.06.2024 представник відповідача зазначив, що лист було направлено електронною поштою, та підтвердив, що до матеріалів справи не надавалися докази направлення означеного листа на адресу ФГ «Клепки+».

Крім того представник відповідача в означеному судовому засіданні підтвердив, що відповіді по суті за результатами розгляду листа позивача про поновлення договору оренди земельної ділянки Курилівська сільська військова адміністрація не надавала.

Отже доводи апелянта про те, що заперечення орендодавця про поновлення строку дії договору, в порядку передбаченому законом, відсутні.

Враховуючи вищевикладене, Східний апеляційний господарський суд дійшов висновку, що наявні визначені ч.ч.1-5 ст. 33 Закону України "Про оренду землі" підстави для поновлення спірного договору оренди землі. Відповідач зволікає з укладенням додаткової угоди до договору оренди землі, яка відповідно до частини 8 статті 33 Закону України "Про оренду землі" мала бути укладена в обов`язковому порядку у місячний строк.

З урахуванням наведених обставин Східний апеляційний господарський суд зазначає, що ст.33 Закону України "Про оренду землі" встановлювала алгоритм дій орендаря та орендодавця за наявності наміру поновити договір оренди землі та передбачала певні правові запобіжники для захисту орендаря від умисного й безпідставного ухилення орендодавця від продовження орендних правовідносин за відсутності для цього підстав та за наявності добросовісної поведінки орендаря.

Верховний Суд неодноразово акцентував увагу на необхідності врахування під час розгляду спорів у подібних правовідносинах презумпції добросовісності та чесності учасників цивільних правовідносин (постанови Верховного Суду від 02.11.2022 у справі №912/1802/21, від 27.09.2022 у справі №912/1803/21; постанова Верховного Суду у складі судової палати для розгляду справ щодо земельних відносин та права власності Касаційного господарського суду від 18.05.2023 у справі №910/10380/20).

Відповідно до ст.3 ЦК України принципи справедливості, добросовісності та розумності є однією із фундаментальних засад цивільного права, спрямованою, у тому числі, на утвердження у правовій системі України принципу верховенства права. При цьому добросовісність означає прагнення особи сумлінно використовувати цивільні права та забезпечити виконання цивільних обов`язків, що, зокрема, підтверджується змістом ч.3 ст.509 цього Кодексу. Отже, законодавець, задекларувавши в нормах ЦК України зазначений принцип, установив у такий спосіб певну межу поведінки учасників цивільних правовідносин, тому кожен із них зобов`язаний сумлінно здійснювати свої цивільні права та виконувати цивільні обов`язки, у тому числі передбачати можливість завдання своїми діями (бездіяльністю) шкоди правам та інтересам інших осіб. Цей принцип не є суто формальним, оскільки його недотримання призводить до порушення прав та інтересів учасників цивільного обороту.

Орендар, який добросовісно виконував свої обов`язки за договором оренди землі, має законодавчо передбачене переважне право перед іншими особами на продовження цих орендних правовідносин, а також право укласти договір оренди на новий строк. Якщо орган державної влади чи місцевого самоврядування знехтував обов`язком добросовісно провести переговори (наприклад, явно безпідставно відмовив в укладенні договору), то слід виходити з того, що такий орган зловживає своїм правом, порушуючи цим законні права орендаря.

Судовий захист в таких випадках передбачено лише для особи, яка належним чином виконувала свої обов`язки за договором та добросовісно використовувала належні їй права, тому орендодавець не може посилатися у свій захист на обставини, які свідчать про ухилення ним від проведення переговорів, та на власну недобросовісну поведінку, протиставляючи її легітимним прагненням та належній поведінці орендаря. Водночас і орендар, що належно діяв, не може бути позбавлений можливості реалізації свого права на продовження орендних відносин, передбаченого законом, у тому числі через судовий захист. Інакше передбачене ч.9 ст.33 Закону України "Про оренду землі" право орендаря оскаржити відмову, а також наявне зволікання в укладенні нового договору оренди землі матиме лише декларативний характер та не призведе до відновлення порушеного права. Східний апеляційний господарський суд дійшов висновку про наявність правових підстав для визнання укладеною додаткової угоди про поновлення договору оренди земельної ділянки.

За змістом відзиву на апеляційну скаргу відповідач зазначає про те, що спірна земельна ділянка надавалася в оренду гр. ОСОБА_2 , ФГ «Клепки+» не було стороною в спірному договорі. ФГ «Клепки +» в особі ОСОБА_1 не може бути стороною в договорі оренди землі б/н від 29.12.2016, оскільки жодних рішень стосовно земельної ділянки Курилівська сільська військова адміністрація не видавала.

Така правова позиція відповідача є помилковою у зв`язку із наступним.

Статтею 7 Закону України «Про фермерське господарство» (у редакції станом на дату укладення договору оренди) передбачено, що надання земельних ділянок державної та комунальної власності у власність або користування для ведення фермерського господарства здійснюється в порядку, передбаченому Земельним кодексом України.

Статтею 8 означеного Закону унормовано, що фермерське господарство підлягає державній реєстрації у порядку, встановленому законом для державної реєстрації юридичних осіб та фізичних осіб - підприємців, за умови набуття громадянином України або кількома громадянами України, які виявили бажання створити фермерське господарство, права власності або користування земельною ділянкою.

Відповідно до ст.12 Закону України «Про фермерське господарство» землі фермерського господарства можуть складатися із: земельної ділянки, що належить на праві власності фермерському господарству як юридичній особі; земельних ділянок, що належать громадянам-членам фермерського господарства на праві приватної власності; земельної ділянки, що використовується фермерським господарством на умовах оренди (ч.1). Права володіння та користування земельними ділянками, які знаходяться у власності членів фермерського господарства, здійснює фермерське господарство (ч.2).

Отримання земельної ділянки виступає передумовою створення фермерського господарства, адже згідно зі ст. 8 Закону України «Про фермерське господарство», господарство підлягає державній реєстрації у порядку, встановленому законом для державної реєстрації юридичних осіб та фізичних осіб-підприємців, за умови набуття громадянином України або кількома громадянами України, які виявили бажання створити фермерське господарство, права власності або користування земельною ділянкою. Отже, після отримання земельної ділянки фермерське господарство має бути зареєстроване у встановленому законом порядку і з дати реєстрації набуває статусу юридичної особи.

Велика Палата Верховного Суду обстоює позицію, що з цього часу обов`язки землекористувача здійснює фермерське господарство, а не громадянин, якому надавалася відповідна земельна ділянка для ведення фермерського господарства

Так, у постанові від 30 червня 2020 р. у справі №927/79/19 (провадження №12-21гс20) ВП ВС зазначила, що фермерське господарство є формою підприємницької діяльності громадян, які виявили бажання виробляти товарну сільськогосподарську продукцію на земельних ділянках, наданих їм в оренду для ведення фермерського господарства. При цьому фермерське господарство створюється після набуття громадянином, який виявив бажання створити фермерське господарство, права користування земельною ділянкою. Землі фермерського господарства складаються у т.ч. з земельних ділянок, що використовуються ним на умовах оренди.

З огляду на викладене, можливість реалізації громадянином права на створення фермерського господарства безпосередньо пов`язана з наданням (передачею) йому земельних ділянок для ведення фермерського господарства, що є обов`язковою умовою для державної реєстрації фермерського господарства.

Як убачається з пунктів 14-15 договору оренди земельна ділянка передається в оренду для ведення фермерського господарства. Цільове призначення земельної ділянки - землі сільськогосподарського призначення (для ведення фермерського господарства).

За протоколом загальних зборів членів Фермерського господарства «Клепки+» №14/02/22 від 14.02.2022 вирішено зареєструвати право оренди спірної земельної ділянки з кадастровим номером 6323786500:01:000:0205 за ФГ «Клепки+».

Означене узгоджується з вищевикладеними приписами Закону України «Про фермерське господарство». Усупереч твердженням відповідача, отримання згоди від Курилівської сільської військової адміністрації і Курилівської сільської ради на передачу прав та обов`язків орендаря спірної земельної ділянки до ФГ "Клепки+" не вимагається.

Господарський суд Харківської області дійшов обґрунтованого висновку про те, що у цьому випадку не відбувається відчуження орендарем права на оренду земельної ділянки, що обмежено ч.1 ст.8-1 Закону України "Про оренду землі", а здійснюється встановлений нормами Закону України "Про фермерське господарство" перехід прав та обов`язків орендаря земельної ділянки від громадянина до створеного ним фермерського господарства. При цьому такий перехід відбувається в силу вищенаведених норм Закону України "Про фермерське господарство" та не потребує вчинення сторонами орендних правовідносин будь-яких додаткових дій, у тому числі укладення додаткових угод.

Як убачається з витягу з Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань, засновниками (учасниками) ФГ «Клепки+» є ОСОБА_2 та ОСОБА_1 ; керівником юридичної особи є ОСОБА_1 . Призначення, зміна голови фермерського господарства є внутрішнім питанням фермерського господарсьтва, яке також не впливає на правовідносини з оренди землі між фермерським господарством і орендодавцем.

Отже, обґрунтованим є зазначення в якості орендаря спірної земельної ділянки ФГ «Клепки +» в особі Голови ОСОБА_1.

За твердженнями відповідача, з якими погодився Господарський суд Харківської області, Курилівська сільська військова адміністрація Куп`янського району Харківської області не наділена повноваженнями на вирішення питання щодо відчуження з комунальної власності земельних ділянок та надання таких земельних ділянок в оренду на строк понад один рік.

Судова колегія не погоджується з означеними висновками суду першої інстанції з огляду на наступне.

Згідно з ч.ч.1, 2 ст.4 Закону України «Про правовий режим воєнного стану» на територіях, на яких введено воєнний стан, для забезпечення дії Конституції та законів України, забезпечення разом із військовим командуванням запровадження та здійснення заходів правового режиму воєнного стану, оборони, цивільного захисту, громадської безпеки і порядку, захисту критичної інфраструктури, охорони прав, свобод і законних інтересів громадян можуть утворюватися тимчасові державні органи - військові адміністрації. Рішення про утворення військових адміністрацій приймається Президентом України за поданням обласних державних адміністрацій або військового командування.

Указом Президента України №876/2022 від 23.12.2022 утворено Курилівську сільську військову адміністрацію Куп`янського району Харківської області.

У силу приписів ч.1 ст.15 Закону України "Про правовий режим воєнного стану" військові адміністрації у своїй діяльності керуються Конституцією України, законами України "Про оборону України", "Про мобілізаційну підготовку та мобілізацію", "Про критичну інфраструктуру", цим Законом та іншими нормативно-правовими актами. Повноваження військових адміністрацій здійснюються ними в порядку, визначеному законами України для здійснення повноважень відповідних місцевих державних адміністрацій та органів місцевого самоврядування, з урахуванням особливостей, встановлених цим Законом.

Пунктами 12 та 26 ч.2 ст.15 Закону України "Про правовий режим воєнного стану" визначено, що військові адміністрації населених пунктів на відповідній території здійснюють повноваження із:

- здійснення управління майном, яке перебуває у комунальній власності відповідної територіальної громади (крім вирішення питань відчуження, у тому числі і шляхом приватизації комунального майна та надання комунального майна в оренду на строк понад один рік);

- вирішення відповідно до закону питань регулювання земельних відносин (крім вирішення питань відчуження з комунальної власності земельних ділянок та надання таких земельних ділянок в оренду на строк понад один рік).

Як обґрунтовано зауважує апелянт, вищевказані положення Закону не містять прямої заборони на поновлення договорів оренди на строк більше одного року. У вищезазначених пунктах повноваження військових адміністрацій обмежуються у питаннях відчуження та надання земельних ділянок в оренду на строк понад один рік. Тобто, обмеження цих повноважень стосується саме надання в оренду земельних ділянок, а не поновлення чи продовження строку дії вже укладених догорів оренди.

Судова колегія зазначає, що поза увагою Господарського суду Харківської області залишилося те, що згідно з положеннями законодавства реалізація права на укладення договору оренди землі б/н від 29.12.2016 пов`язувалася з наявністю відповідного рішення Головного управління Держгеокадастру у Харківській області, повноважного на укладення такого договору станом на дату його укладення. У розглядуваному випадку мова йде виключно про поновлення договору оренди землі на новий строк.

Відповідно до положень ч.2 ст.10 Закону України «Про правовий режим воєнного стану» у разі утворення військової адміністрації населеного пункту (населених пунктів) Верховна Рада України за поданням Президента України може прийняти рішення про те, що у період дії воєнного стану та 30 днів після його припинення чи скасування:

1) начальник військової адміністрації, крім повноважень, віднесених до його компетенції цим Законом, здійснює повноваження сільської, селищної, міської ради, її виконавчого комітету, сільського, селищного, міського голови;

може затвердити тимчасову структуру виконавчих органів сільської, селищної, міської ради (для працівників, посади яких не включені до тимчасових штатних розписів, оголошується простій або здійснюється їх переведення на рівнозначну чи нижчу посаду);

2) апарат сільської, селищної, міської ради та її виконавчого комітету, інші виконавчі органи (з урахуванням абз.3 п.1 цієї частини), комунальні підприємства, установи та організації відповідної територіальної громади підпорядковуються начальнику відповідної військової адміністрації.

Згідно з постановою Верховної Ради України №2897-ІХ від 06.02.2023 "Про здійснення начальниками військових адміністрацій населених пунктів в Ізюмському, Куп`янському та Чугуївському районах Харківської області повноважень, передбачених частиною другою статті 10 Закону України "Про правовий режим воєнного стану" у період дії воєнного стану в Україні та 30 днів після його припинення чи скасування:

1) начальники Савинської селищної військової адміністрації Ізюмського району, Вільхуватської, Курилівської сільських та Шевченківської селищної військових адміністрацій Куп`янського району, Старосалтівської селищної військової адміністрації Чугуївського району Харківської області:

крім повноважень, віднесених до їх компетенції Законом України "Про правовий режим воєнного стану", здійснюють повноваження відповідних сільських, селищних рад, їх виконавчих комітетів, відповідних сільських, селищних голів;

можуть затвердити тимчасову структуру виконавчих органів відповідних сільських, селищних рад (для працівників, посади яких не включені до тимчасових штатних розписів, оголошується простій або здійснюється їх переведення на рівнозначну чи нижчу посаду);

2) апарати Вільхуватської, Курилівської сільських, Савинської, Старосалтівської, Шевченківської селищних рад та їх виконавчих комітетів, інші виконавчі органи (з урахуванням абзацу третього пункту 1 частини другої статті 10 Закону України "Про правовий режим воєнного стану"), комунальні підприємства, установи та організації відповідних територіальних громад підпорядковуються начальникам відповідних військових адміністрацій населених пунктів в Ізюмському, Куп`янському та Чугуївському районах Харківської області.

Отже, враховуючи положення постанови Верховної Ради України №2897-ІХ від 06.02.2023, начальник Курилівської сільської військової адміністрації крім повноважень, віднесених до його компетенції Законом України "Про правовий режим воєнного стану", здійснює повноваження відповідної сільської ради та сільського голови. Тобто, у силу делегованих Верховною Радою України повноважень начальник Курилівської сільської військової адміністрації наділений повним спектром повноважень, визначених Законом України «Про місцеве самоврядування для сільської ради, її виконавчого комітету та сільського голови.

Суд першої інстанції, у своєму рішенні, посилаючись на положення постанови Кабінету Міністрів України №563 від 10.05.2022 "Деякі питання регулювання земельних відносин" дійшов помилкового висновку про те, що земельна ділянка позивача була надана для ведення товарного сільськогосподарського виробництва і тому строк договору оренди не може бути більшим ніж один рік.

Вказаною постановою внесено зміни до Типового договору оренди землі, затвердженому постановою Кабінету Міністрів України від 3 березня 2004року № 220.

Згідно п.3 ч.1 Постанови Кабінету Міністрів України № 563 внесено зміни у п.8 Типового договору, де вказано, що : « для ведення товарного сільськогосподарського виробництва, фермерського господарства, особистого селянського господарства строк оренди не може бути меншим ніж сім років» доповнено словами і цифрами: « а у разі оренди земельної ділянки (земельних ділянок) сільськогосподарського призначення для ведення товарного сільськогосподарського виробництва під час дії воєнного стану строк оренди становить до одного року, для земельних ділянок сільськогосподарського призначення для закладення та/або вирощування багаторічних насаджень (плодових, ягідних, горіхоплідних, винограду) не може бути меншим як 25 років.

Отже зміни щодо строків оренди землі, внесені цією постановою, стосуються земель наданих для товарного сільськогосподарського виробництва і для земель сільськогосподарського призначення для вирощування багаторічних насаджень.

Строк договору оренди земельних ділянок фермерськими господарствами залишився незмінним - не менше 7 років.

Судова колегія також вважає помилковими посилання суду першої інстанції на те, що відповідачу надано в оренду земельна ділянка для товарного сільськогосподарського виробництва, а не для ведення фермерського господарства (як і зазначено у спірному договорі оренди).

Як убачається з Додатку 59 «Класифікатор видів цільового призначення земельних ділянок» до Порядку ведення Державного земельного кадастру, затвердженого Постановою Кабінету Міністрів України №1051 від 17.10.2012, земельні ділянки для ведення товарного сільськогосподарського виробництва та земельні ділянки для ведення фермерського господарства є різними видами цільового призначення.

Таким чином, усупереч твердженням відповідача та висновкам Господарського суду Харківської області, укладення додаткової угоди до договору оренди землі б/н від 29.12.2016 у редакції, що запропонована відповідачем, не суперечить нормам Закону України "Про правовий режим воєнного стану" та постанові Кабінету Міністрів України №563 від 10.05.2022 "Деякі питання регулювання земельних відносин".

Враховуючи вищевикладене, Східний апеляційний господарський суд дійшов висновку про наявність правових підстав для задоволення апеляційної скарги ФГ «Клепки+», скасування рішення суду першої інстанції (як такого, що ухвалене при неповному з`ясуванні обставин, що мають значення для справи, та з неправильним застосуванням норм матеріального права) та ухвалення нового рішення про задоволення позовних вимог про визнання укладеним «додаткового договору (угоди)» про поновлення договору оренди землі від 29.12.2016 у редакції, запропонованій позивачем.

З урахуванням положень ст.129 ГПК України такий результат апеляційного перегляду має наслідком віднесення на рахунок відповідача витрат позивача зі сплати судового збору за подання позовної заяви та за подання апеляційної скарги (з урахуванням визначених Законом України «Про судовий збір» ставок судового збору).

Керуючись ст.ст.129, 269, 270, 273, 275, 277, 281, 282, 284 Господарського процесуального кодексу України, Східний апеляційний господарський суд, -

ПОСТАНОВИВ:

Апеляційну скаргу Фермерського господарства "Клепки+" задовольнити.

Рішення Господарського суду Харківської області від 16.04.2024 у справі №922/500/24 скасувати.

Прийняти нове рішення, яким позовні вимоги задовольнити.

Визнати укладеним Додатковий договір (угоду) до Договору оренди землі б/н від 29.12.2016, який зареєстрований 24.04.2017, індексний номер: 34902848, де предметом та об`єктом оренди є земельна ділянка сільськогосподарського призначення, яка знаходиться за межами населених пунктів Сеньківської сільської ради на території Куп`янського району Харківської області, з кадастровим номером 6323786500:01:000:0205, площею 12,6790 га, укладений між Курилівською сільською військовою адміністрацією Куп`янського району Харківської області та Фермерським господарством "Клепки+", з 29 грудня 2023 року, у такій редакції:

«Додатковий договір (угода)

до Договору оренди землі б/н від 29 грудня 2016 року

с.Новоосинове, Харківська область « » 202_ р.

Орендодавець - КУРИЛІВСЬКА СІЛЬСЬКА ВІЙСЬКОВА АДМІНІСТРАЦІЯ КУП`ЯНСЬКОГО РАЙОНУ ХАРКІВСЬКОЇ ОБЛАСТІ, в особі Начальника ОСОБА_4, який діє на підставі Розпорядження Президента України від 01 грудня 2023 року №205/2023-рн та Постанови Верховної Ради України №2897-ІХ від 06.02.2023, з одного боку, та

Орендар - ФЕРМЕРСЬКЕ ГОСПОДАРСТВО «КЛЕІІКИ+», в особі Голови ОСОБА_1, яка діє па підставі Статуту, з іншого боку, уклали цю додаткову угоду до Договору оренди землі б/н від 29.12.2016 р., де об`єктом оренди є земельна ділянка з кадастровим номером 6323786500:01:000:0205, площею 12,6790 га, про таке:

1. У зв`язку з заміною сторін в Договорі оренди землі б/н від 29.12.2016 р. замінити сторону «Орендодавець» з Головне управління Держгеокадастру у Харківській області на КУРИЛІВСЬКА СІЛЬСЬКА ВІЙСЬКОВА АДМІНІСТРАЦІЯ КУП`ЯНСЬКОГО РАЙОНУ ХАРКІВСЬКОЇ ОБЛАСТІ, а «Орендар» з ОСОБА_2 на ФЕРМЕРСЬКЕ ГОСПОДАРСТВО «КЛЕПКИ+».

2. Орендодавець і Орендар дійшли згоди продовжити дію Договору оренди землі б/н від 29.12.2016р., де об`єктом оренди є земельна ділянка з кадастровим номером 6323786500:01:000:0205, площею 12,6790 га, на новий строк - на 7 (сім) років.

3. Інші умови вищевказаного Договору оренди землі залишаються незмінними і сторони підтверджують щодо них свої зобов`язання.

4. Ця додаткова угода підлягає державній реєстрації в установленому законодавством порядку. Після державної реєстрації Орендар зобов`язується в 5-ти денний термін надати копію цієї угоди до відповідної державної податкової служби.

5. Дану додаткову угоду укладено в двох примірниках, які мають однакову юридичну силу, один з яких знаходиться у Орендодавця, другий - у Орендаря.

6. Ця додаткова угода є невід`ємною частиною Договору оренди землі б/н від 29.12.2016р., де об`єктом оренди є земельна ділянка з кадастровим номером 6323786500:01:000:0205, площею 12,6790 га і набирає чинності після її підписання Сторонами та проведення державної реєстрації.

Реквізити сторін:?

Орендодавець: КУРИЛІВСЬКА СІЛЬСЬКА ВІЙСЬКОВА АДМІНІСТРАЦІЯ КУП`ЯНСЬКОГО РАЙОНУ ХАРКІВСЬКОЇ ОБЛАСТІ Код 45037533 Місцезнаходження: 63732, Харківська область, Куп`янський район, село Новоосинове, вулиця Шкільна, будинок 2 Начальник


ОСОБА_4Орендар: ФЕРМЕРСЬКЕ ГОСПОДАРСТВО «КЛЕПКИ+» Код 41436004 Місцезнаходження: 63702, Харківська область, місто Куп`янськ, вулиця Сватівська, 56 Голова
ОСОБА_2 ».

Стягнути з Курилівської сільської військової адміністрації Куп`янського району Харківської області (63732, Харківська обл., Куп`янський р-н, село Новоосинове, вул.Шкільна, буд.2; код ЄДРПОУ 45037533) на користь Фермерського господарства "Клепки+" (63702, Харківська обл., місто Куп`янськ, вул.Сватівська, буд.56; код ЄДРПОУ 41436004) судовий збір за подання позовної заяви в розмірі 3 028,00 грн. та судовий збір за подання апеляційної скарги в розмірі 3 633,60 грн.

Господарському суду Харківської області видати відповідний наказ.

Постанова набирає законної сили з дня її прийняття. Порядок і строки оскарження визначені ст.ст.287-289 Господарського процесуального кодексу України.

Повний текст постанови складено 05.07.2024.

Головуючий суддя О.Є. Медуниця

Суддя О.А. Істоміна

Суддя О.О. Радіонова

СудСхідний апеляційний господарський суд
Дата ухвалення рішення27.06.2024
Оприлюднено10.07.2024
Номер документу120228800
СудочинствоГосподарське
КатегоріяСправи позовного провадження Справи у спорах, що виникають із земельних відносин

Судовий реєстр по справі —922/500/24

Постанова від 20.11.2024

Господарське

Касаційний господарський суд Верховного Суду

Краснов Є.В.

Ухвала від 13.11.2024

Господарське

Касаційний господарський суд Верховного Суду

Краснов Є.В.

Ухвала від 07.11.2024

Господарське

Касаційний господарський суд Верховного Суду

Краснов Є.В.

Ухвала від 23.10.2024

Господарське

Касаційний господарський суд Верховного Суду

Краснов Є.В.

Ухвала від 22.10.2024

Господарське

Касаційний господарський суд Верховного Суду

Краснов Є.В.

Ухвала від 04.09.2024

Господарське

Касаційний господарський суд Верховного Суду

Краснов Є.В.

Ухвала від 09.08.2024

Господарське

Касаційний господарський суд Верховного Суду

Краснов Є.В.

Постанова від 27.06.2024

Господарське

Східний апеляційний господарський суд

Медуниця Ольга Євгеніївна

Ухвала від 12.06.2024

Господарське

Східний апеляційний господарський суд

Медуниця Ольга Євгеніївна

Ухвала від 21.05.2024

Господарське

Східний апеляційний господарський суд

Медуниця Ольга Євгеніївна

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні