Справа № 560/2955/24
РІШЕННЯ
іменем України
08 липня 2024 рокум. Хмельницький
Хмельницький окружний адміністративний суд в особі головуючої-судді Ковальчук О.К. розглянувши адміністративну справу за позовом товариства з обмеженою відповідальністю "АЙ ТІ СОФТ ПРОДАКШН" до Головного управління ДПС у Хмельницькій області , Державної податкової служби України про визнання протиправним та скасувати рішення ГУ ДПС у Хмельницькій області від 27.11.2023 № 10022700/43496133 та зобов`язання Державну податкову службу України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних податкову накладну від 04.10.2023 № 645,
ВСТАНОВИВ:
Товариство з обмеженою відповідальністю "Кармалюк ЮА" звернулося в суд з позовом до Головного управління ДПС у Хмельницькій області та Державної податкової служби України, в якому просить визнати протиправними та скасувати рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних Комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної Головного управління ДПС у Хмельницькій області від 27.11.2023 № 10022700/43496133, від 19.01.2024 № 10408099/43496133, від 19.01.2024 № 10408027/43496133, від 23.01.2024 № 10420325/43496133, від 11.01.2024 № 10352000/43496133 та зобов`язати Державну податкову службу України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних податкові накладні датою їх подання на реєстрацію від 04.10.2023 № 645, від 04.12.2023 № 856, від 07.12.2023 № 857, від 24.11.2023 № 816, від 27.11.2023 № 782.
В обґрунтування позову зазначає, що 07.09.2023 з товариством з обмеженою відповідальністю "ЕКОПАК СТАНДАРТ" (покупець) укладений договір купівлі-продажу №07092023, відповідно до пункту 1.1 якого позивач зобов`язується передати у власність покупцю товар, а покупець зобов`язується прийняти і оплатити товар. За фактом оплати товару позивач сформував податкові накладні. Контролюючий орган зупинив реєстрацію податкових накладних, у зв`язку з чим позивач надав пояснення до комісії регіонального рівня разом із первинними документами, але в реєстрації було відмовлено. Позивач вважає, що надав контролюючому органу всі необхідні документи, яких достатньо для підтвердження реальності господарської операції, по результату якої сформовані податкові накладні, тому рішення про відмову в реєстрації податкових накладних є протиправними.
Хмельницький окружний адміністративний суд відкрив провадження в адміністративній справі за правилами спрощеного позовного провадження.
Ухвалою від 04.03.2024 Хмельницький окружний адміністративний суд роз`єднав у окремі провадження позовні вимоги товариства з обмеженою відповідальністю "Кармалюк ЮА" у справі №560/2955/24, а саме: позовні вимоги до Головного управління ДПС у Хмельницькій області та Державної податкової служби України про визнання протиправним та скасувати рішення Головного управління ДПС у Хмельницькій області від 27.11.2023 № 10022700/43496133 та зобов`язання Державну податкову службу України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних податкову накладну від 04.10.2023 № 645 датою його первинного подання платником податків на реєстрацію продовжив розгляд в адміністративній справі №560/2955/24.
В надісланому до суду відзиві відповідачі проти задоволення позовних вимог заперечили. Зазначили, що під час проведення моніторингу встановлена невідповідність між інформацією, зазначеної в документах, доданих до пояснень. Зокрема, протоколи випробувань № 7176-7179 на продукцію, в яких замовником позивач, а виробник - ФОП ОСОБА_1 , датовані 07.08.2023, тобто за два місяці до дати поставки цієї продукції 03.10.2023 за договором поставки від 04.09.2023 № 04/09/2023. На укладеному між ТОВ "ЕКОПАК СТАНДАРТ" та позивачем договорі видно, що підпис директора ТОВ "ЕКОПАК СТАНДАРТ" не схожий з його підписом на видатковій накладній від 04.10.2023 № 645. Вказують, що позивач як до пояснення так і до доданих до матеріалів справи копій документів додав копію платіжної інструкції по сплаті за договором оренди, але не долучив платіжної інструкції, яка б підтверджувала господарську операцію з придбання продукції, визначену в договорі № 04/09/2023.
Позивач подав відповідь на відзив на позовну заяву у якій стверджує, що окрім причин відмови в реєстрації ПН, що зазначені в спірному рішенні відповідачі зазначають невідомі досі нові підстави, які не були покладені в основу рішення щодо відмови в реєстрації ПН. Тому, такі підстави не можуть братися до уваги та розглядатися у рамках даної справи. Вказує, що придбав продукцію у ФОП ОСОБА_2 згідно із договором поставки №04092023р. Відповідно до умов пункту 2.1 договору оплата товару здійснювалася на умовах післяплати. На даний час розрахунки з ФОП Паєнко по договору поставки №04/09/2023 проведені в повному обсязі. ФОП ОСОБА_2 в свою чергу придбав зазначену продукцію у ФОП ОСОБА_3 . Тому, документи які зазначає відповідач в позивача відсутні та не повинні бути, оскільки позивач не мав жодних правовідносин із вказаним ФОП. Просить задовольнити позовні вимоги.
Ухвалою від 01.05.2024 Хмельницький окружний адміністративний суд заяву ОСОБА_4 про ознайомлення із матеріалами справи в електронному вигляді повернув без розгляду.
Ухвалою від 13.05.2024 Хмельницький окружний адміністративний суд заяву змінив назву позивача з товариства з обмеженою відповідальністю "Кармалюк ЮА" на товариства з обмеженою відповідальністю "АЙ ТІ СОФТ ПРОДАКШН" та надав ОСОБА_4 доступ до справи №560/2955/24 через підсистему "Електронний суд".
Ухвалами від 08.07.2024 Хмельницький окружний адміністративний суд відмовив у задоволенні клопотань Головного управління ДПС у Хмельницькій області про розгляд справи в судовому засіданні з повідомленням сторін та про залишення позову без розгляду.
Дослідивши матеріали справи, оцінивши докази у їхній сукупності, суд встановив таке.
Позивач - товариство з обмеженою відповідальністю "Кармалюк ЮА" (наразі товариство з обмеженою відповідальністю "АЙ ТІ СОФТ ПРОДАКШН") зареєстроване в Єдиному державному реєстрі юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань 07.02.2020, здійснювало діяльність посередників у торгівлі сільськогосподарською сировиною, живими тваринами, текстильною сировиною та напівфабрикатами.
07.09.2023 позивач з товариством з обмеженою відповідальністю "ЕКОПАК СТАНДАРТ" (покупець) уклав договір купівлі-продажу №07092023.
Відповідно до пункту 1.1 позивач зобов`язується передати у власність покупцю товар (суп гречаний з м`ясом свинини 500 г в кількості 9264 шт, каша рисова з свининою та овочами 350 г в кількості 10830 шт, каша ячна з куркою та овочами 350 г в кількості 8676 шт, квасоля з яловичиною та овочами 350 г в кількості 7708 шт (в реторт пакетах)), а покупець зобов`язується прийняти і оплатити товар.
Позивач придбав товар відповідно до договору №07092023 у ФОП ОСОБА_2 відповідно до договору поставки від 04.09.2023 №04/09/2023, що підтверджується видатковою накладною від 03.10.2023 №4.
04.10.2023 позивач на виконання умов договору №07092023 поставив ТОВ "ЕКОПАК СТАНДАРТ" товар, що підтверджується видатковою накладною від 04.10.2023 № 645, товарно-транспортною накладною від 04.10.2023 № Р645.
По факту оплати позивач склав податкову накладну від 04.10.2023 №645 на суму 875472,00 грн, в тому числі ПДВ 145912,00 грн та надіслав її для реєстрації в Єдиний реєстр податкових накладних.
30.10.2023 позивач отримав квитанцію та повідомлення про зупинення реєстрації податкової накладної від 04.10.2023 №645, у якій зазначено, що обсяг постачання товару/послуги 2004, 2104 перевищує величину залишку, визначеного як різниця обсягу придбання такого товару/послуги та обсягу його постачання, що відповідає п.1 Критеріїв ризиковості здійснення операцій. Запропоновано надати пояснення та/або копії документів щодо підтвердження інформації, зазначеної в ПН/РК для розгляду питання прийняття рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних.
22.11.2023 позивач подав повідомлення про подання пояснень та копій документів щодо податкової накладної реєстрація якої зупинена. Долучив
акти звірки з ТОВ ЕКОПАК, ФОП ОСОБА_2 , по суборенді з ФОП ОСОБА_2 №б н(9317160635), акт оренди №2243, видаткову накладну №4, видаткову накладну №645, договір №07092023, договір оренди приміщення №8-2023Коп, договір суборенди та акт прийому-передачі з ФОП ОСОБА_2 , договір ФОП ОСОБА_2 №04092023, квитанцію №9288030108, опис підприємства №1, платіжні інструкцію №2327, податкову накладну №645, протоколи випробувань каші рисової з свининою та овочами, каші ячної з куркою та овочами, квасолі з яловичиною та овочами, супу гречаного з м 'ясом свинини, свідоцтві про реєстрацію ТЗ напівпричіп № НОМЕР_1 та про реєстрацію ТЗ тягач №СТТ365535(9317160803), ТТН №Р645.
Рішенням від 27.11.2023 №10022700/43496133 комісія з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних відмовила в реєстрації податкової накладної від 04.10.2023 №645. Підстава відмови - надання платником податку копій документів, складених/оформлених із порушенням законодавства.
У додатковій інформації зазначено, що платник надав протоколи випробування продукції, що реалізована ТОВ "Екопак Стандарт" від 07.08.2023 №7176, 7177, 7178, 7179 згідно з якими виробником є ОСОБА_1 . При цьому ФОП ОСОБА_1 не декларує працю найманих працівників (податкові розрахунки сум доходу, нарахованого (сплаченого на користь платників податків фізосіб за 1-3 квартали 2023 року та повідомлення про прийняття працівників на роботу не подавались) та відсутня інформація про об`єкти оподаткування для здійснення ним виробництва - переробки та консервування фруктів і овочів (звіт 20-ОПП не подавався).
Позивач 05.12.2023 подав скаргу на рішення про відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних від 27.11.2023 №10022700/43496133 до комісії центрального рівня з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних ДПС.
12.12.2023 за результатами розгляду скарги Державна податкова служба України прийняла рішення № 85254/43496133/2 яким залишила скаргу без задоволення та рішення комісії регіонального рівня про відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних від 27.11.2023 №10022700/43496133 - без змін.
Вважаючи протиправним рішення від 27.11.2023 №10022700/43496133 відповідача-1, позивач звернувся до суду з цим позовом.
Досліджуючи правомірність оскаржуваного рішення, суд враховує таке.
Відповідно до пункту 201.1 статті 201 Податкового кодексу України, на дату виникнення податкових зобов`язань платник податку зобов`язаний скласти податкову накладну в електронній формі з дотриманням умови щодо реєстрації у порядку, визначеному законодавством, електронного підпису уповноваженої платником особи та зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних у встановлений цим Кодексом термін.
Пунктом 201.10 статті 201 ПR України передбачено, що при здійсненні операцій з постачання товарів / послуг платник податку продавець товарів / послуг зобов`язаний в установлені терміни скласти податкову накладну, зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних та надати покупцю за його вимогою. Податкова накладна, складена та зареєстрована в Єдиному реєстрі податкових накладних платником податку, який здійснює операції з постачання товарів / послуг, є для покупця таких товарів / послуг підставою для нарахування сум податку, що відносяться до податкового кредиту.
Механізм внесення відомостей, що містяться у податковій накладній та/або розрахунку коригування кількісних і вартісних показників до неї, до Єдиного реєстру податкових накладних визначає Порядок ведення Єдиного реєстру податкових накладних, затверджений Постановою Кабінету Міністрів України від 29.12.2010 №1246.
Згідно з пунктами 12, 13 та 14 Порядку №1246, після надходження податкової накладної та / або розрахунку коригування до ДПС в автоматизованому режимі здійснюється їх розшифрування та проводяться перевірки:
відповідності податкової накладної та / або розрахунку коригування затвердженому формату (стандарту);
чинності електронного цифрового підпису, порядку його накладення та наявності права підписання посадовою особою платника податку таких податкової накладної та / або розрахунку коригування;
реєстрації особи, що надіслала на реєстрацію податкову накладну та / або розрахунок коригування, платником податку на момент складення та реєстрації таких податкової накладної та / або розрахунку коригування;
дотримання вимог, установлених пунктом 192.1 статті 192 та пунктом 201.10 статті 201 Кодексу;
наявності помилок під час заповнення обов`язкових реквізитів відповідно до пункту 201.1 статті 201 Кодексу;
наявності суми податку на додану вартість відповідно до пунктів 200-1.3 і 200-1.9 статті 200-1 Кодексу (для податкових накладних та/або розрахунків коригування, що реєструються після 01.07.2015);
наявності в Реєстрі відомостей, що містяться у податковій накладній, яка коригується;
факту реєстрації / зупинення реєстрації / відмови в реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування з такими ж реквізитами;
наявності підстав для зупинення реєстрації податкових накладних та/або розрахунків коригування;
дотримання вимог Законів України "Про електронний цифровий підпис", "Про електронні документи та електронний документообіг" та Порядку обміну електронними документами з контролюючими органами, затвердженого в установленому порядку.
За результатами перевірок, визначених пунктом 12 цього Порядку, формується квитанція про прийняття або неприйняття, або зупинення реєстрації податкової накладної та / або розрахунку коригування (далі по тексту квитанція). Квитанція в електронній формі надсилається платнику податку протягом операційного дня та є підтвердженням прийняття або неприйняття, або зупинення реєстрації податкової накладної та / або розрахунку коригування. Примірник квитанції в електронній формі зберігається в ДПС.
Механізм зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, організаційні та процедурні засади діяльності комісій з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі, права та обов`язки їх членів визначає Порядок зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних затверджений Постановою Кабінету Міністрів України від 11.12.2019 №1165.
Відповідно до пунктів 4, 5 Порядку №1165 (в редакції, чинній на момент виникнення спірних правовідносин), у разі коли за результатами перевірки податкової накладної / розрахунку коригування визначено, що податкова накладна / розрахунок коригування відповідають одній з ознак безумовної реєстрації, визначених у пункті 3 цього Порядку, реєстрація таких податкової накладної / розрахунку коригування не зупиняється в Реєстрі.
Платник податку, яким складено та/або подано для реєстрації в Реєстрі податкову накладну / розрахунок коригування, що не відповідають жодній з ознак безумовної реєстрації, перевіряється щодо відповідності критеріям ризиковості платника податку, показникам, за якими визначається позитивна податкова історія платника податку.
Податкова накладна / розрахунок коригування, що не відповідають жодній з ознак безумовної реєстрації, перевіряються щодо відповідності відображених у них операцій критеріям ризиковості здійснення операцій (додаток 3).
За правилами пункту 7 Порядку №1165 у разі, коли за результатами автоматизованого моніторингу податкової накладної/розрахунку коригування встановлено, що відображена в них операція відповідає хоча б одному критерію ризиковості здійснення операції, крім податкової накладної/розрахунку коригування, складених платником податку, який відповідає хоча б одному показнику, за яким визначається позитивна податкова історія, реєстрація таких податкової накладної/розрахунку коригування зупиняється.
Відповідно до пункту 10 Порядку №1165 у разі зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі контролюючий орган протягом операційного дня надсилає (в електронній формі у текстовому форматі) в автоматичному режимі платнику податку квитанцію про зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування, яка є підтвердженням зупинення такої реєстрації.
Згідно з пунктом 11 Порядку №1165 у квитанції про зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування зазначаються:
1) номер та дата складення податкової накладної/розрахунку коригування;
2) критерій (критерії) ризиковості платника податку та/або ризиковості здійснення операцій, на підставі якого (яких) зупинено реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі, з розрахованим показником за кожним критерієм, якому відповідає платник податку;
3) пропозиція щодо надання платником податку пояснень та копій документів, необхідних для розгляду питання прийняття контролюючим органом рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі або відмову в такій реєстрації.
На виконання вимог контролюючого органу, позивач надіслав пояснення та копії документів щодо підтвердження реальності господарських операцій по зупинених податкових накладних.
Механізм прийняття рішень про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, реєстрацію яких відповідно до пункту 201.16 статті 201 Податкового кодексу України зупинено в порядку та на підставах, визначених Кабінетом Міністрів України, визначає Порядок прийняття рішень про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, затверджений наказом Міністерства фінансів України 12.12.2019 №520 (далі Порядок №520).
Відповідно до пунктів 2, 3, 4, 5, 7, 9, 11 Порядку №520 рішення про реєстрацію / відмову в реєстрації податкових накладних / розрахунків коригування в Реєстрі, реєстрацію яких зупинено, приймають комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі територіальних органів ДПС (далі - комісія регіонального рівня).
Комісія регіонального рівня приймає рішення про реєстрацію або відмову в реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі у терміни, визначені пунктом 9 цього Порядку, та надсилає його платнику податку на додану вартість (далі - платник податку) засобами електронного зв`язку в електронній формі з дотриманням вимог Кодексу та Законів України "Про електронні документи та електронний документообіг» " і "Про електронні довірчі послуги".
У разі зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі платник податку має право подати копії документів та письмові пояснення стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній / розрахунку коригування, для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію / відмову в реєстрації податкової накладної/ розрахунку коригування в Реєстрі.
Перелік документів, необхідних для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі, реєстрацію яких зупинено в Реєстрі, може включати: договори, зокрема зовнішньоекономічні контракти, з додатками до них; договори, довіреності, акти керівного органу платника податку, якими оформлено повноваження осіб, які одержують продукцію в інтересах платника податку для здійснення операції; первинні документи щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складські документи (інвентаризаційні описи), у тому числі рахунки-фактури/інвойси, акти приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм і галузевої специфіки, накладні; розрахункові документи та/або банківські виписки з особових рахунків; документи щодо підтвердження відповідності продукції (декларації про відповідність, паспорти якості, сертифікати відповідності), наявність яких передбачено договором та/або законодавством.
Письмові пояснення та копії документів платник податку подає до ДПС засобами електронного зв`язку в електронній формі з дотриманням вимог Кодексу та Законів України "Про електронні документи та електронний документообіг" та "Про електронні довірчі послуги".
Письмові пояснення та копії документів, подані платником податку до контролюючого органу відповідно до пункту 4 цього Порядку, розглядає комісія регіонального рівня.
За результатами розгляду поданих письмових пояснень та копій документів комісія регіонального рівня протягом 5 робочих днів, що настають за днем отримання пояснень та копій документів, поданих відповідно до пункту 4 цього Порядку:
або приймає рішення про реєстрацію податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі та надсилає його платнику податку засобами електронного зв`язку в електронній формі з дотриманням вимог Кодексу та Законів України "Про електронні документи та електронний документообіг" та "Про електронні довірчі послуги" за формою згідно з додатком 1 до цього Порядку;
або надсилає повідомлення про необхідність надання додаткових пояснень та/або документів, необхідних для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі (далі - Повідомлення), засобами електронного зв`язку в електронній формі з дотриманням вимог Кодексу та Законів України "Про електронні документи та електронний документообіг" та "Про електронні довірчі послуги" за формою згідно з додатком 2 до цього Порядку з пропозицією щодо надання платником податку додаткових пояснень та копій документів на підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній / розрахунку коригування;
або приймає рішення про відмову в реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі у разі надання платником податку копій документів, складених/оформлених із порушенням законодавства, та надсилає його платнику податку засобами електронного зв`язку в електронній формі з дотриманням вимог Кодексу та Законів України "Про електронні документи та електронний документообіг" та "Про електронні довірчі послуги" за формою згідно з додатком 1 до цього Порядку.
Суд встановив, що контролюючий орган зупинив реєстрацію податкової накладної від 04.10.2023 №645 на підставі пункту 1 Критеріїв ризиковості платника податків.
Процедура зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування впроваджена з метою виконання функції податкового контролю, який здійснюється за діяльністю платників податку в цілому, та з метою перевірки додержання податкового законодавства при реєстрації в ЄРПН певно визначеної податкової накладної/розрахунку коригування.
Відповідач, на виконання контрольних функцій, за наявності рішення про відповідність платника податків критеріям ризиковості, зупинивши реєстрацію податкової накладної, запропонував платнику податків надати документи, необхідні для прийняття рішення про реєстрацію податкової накладної у Реєстрі, без визначення переліку документів. При цьому, обсяг документів, які надаються платником податку на додану вартість з метою усунення сумнівів у контролюючого органу щодо легальності відповідної операції за наслідками якої складена податкова накладна, яка подана для реєстрації в ЄРПН, хоч і є визначеним у Порядку № 520, проте завжди є унікальним та залежить від організації господарських взаємовідносин між суб`єктами господарювання, змісту договірних відносин між такими, а також особливостями законодавчого врегулювання діяльності тієї чи іншої сфери бізнесу.
Саме за результатами детального дослідження змісту документів (в тому числі договору), наданих на підтвердження інформації, зазначеної в податковій накладній, імовірним є формування висновків щодо можливості чи неможливості реєстрації є ЄРПН податкової накладної, реєстрація якої була зупинена згідно із відповідною квитанцією. (Аналогічний висновок викладений у постанові Верховного Суду від 01.02.2023 у справі № 140/506/22).
У постанові від 03.11.2021 у справі № 360/2460/20 Верховний Суд за наслідками аналізу положень Порядку № 520 зазначив, що можливість надання платником податків вичерпного переліку документів на підтвердження правомірності формування та подання податкової накладної до реєстрації в ЄРПН прямо залежить від чіткого визначення податковим органом конкретного виду критерію оцінки ступеня ризиків із зазначенням необхідності надання документів за вичерпним переліком, відповідно до критерію зупинення реєстрації податкової накладної, а не довільно, на власний розсуд.
Таким чином, у надісланих позивачу квитанціях про зупинення реєстрації податкових накладних не зазначений вичерпний перелік документів, необхідних для прийняття рішення про реєстрацію податкової накладної в ЄРПН, що не надало позивачу можливості надати достатній обсяг підтверджуючих документів.
Отже, вживання податковим органом загального посилання на пункт 1 Критеріїв оцінки є неконкретизованим та призводить до необґрунтованого обмеження права платника податків щодо повідомлення про необхідність надання документів за вичерпним переліком, відповідно до критерію зупинення реєстрації податкової накладної, а не будь-яких на власний розсуд.
Верховний Суд у справі №640/11321/20 зазначив, що незважаючи на те, що затверджена Порядком №1165 форма рішення, яка не передбачає конкретизації підстав у разі відповідності пунктам 1-8 Критеріїв ризиковості платника податку, не скасовує обов`язок податкового органу необхідності доказування, передбаченого частиною другою статті 77 КАС України.
Підставою для відмови у реєстрації податкової накладної слугувало надання платником податку копій документів, складених/оформлених із порушенням законодавства, а саме платник надав протоколи випробування продукції, що реалізована ТОВ "Екопак Стандарт" від 07.08.2023 №7176, 7177, 7178, 7179 згідно з якими виробником є ОСОБА_1 . При цьому ФОП ОСОБА_1 не декларує працю найманих працівників (податкові розрахунки сум доходу, нарахованого (сплаченого на користь платників податків фізосіб за 1-3 квартали 2023 року та повідомлення про прийняття працівників на роботу не подавались) та відсутня інформація про об`єкти оподаткування для здійснення ним виробництва - переробки та консервування фруктів і овочів (звіт 20-ОПП не подавався).
При реєстрації податкової накладної фактично проводиться моніторинг операції чи платника податків лише за зовнішніми (формальними) критеріями. Тому під час розгляду справи суд не робить висновків щодо реальності операцій за участю позивача, а лише оцінює наявність чи відсутність підстав для реєстрації податкової накладної.
Водночас, приймаючи рішення про реєстрацію податкової накладної, контролюючий орган не повинен здійснювати аналіз господарських операцій позивача на предмет їх реальності. Змістовна оцінка господарських операцій може бути проведена лише за результатом здійснення податкової перевірки платника податків, підстави та порядок проведення якої визначено нормами ПК України.
Предметом розгляду в цій справі є виключно стадія правильності та правомірності зупинення та відмови в реєстрації податкових накладних, а не реальність та товарність здійснення господарських операцій між позивачем та його контрагентом (постанова Верховного Суду від 07.12.2022 у справі № 500/2237/20).
Дослідивши подані позивачем документи, суд вважає їх достатніми для прийняття рішення про реєстрацію податкової накладної від 04.10.2023 №645, оскільки позивач надав контролюючому органу первинну документацію, яка підтверджувала взаємовідносини з контрагентом, на підставі якої виписані податкові накладні.
Відповідно до частини другої статті 77 КАС України в адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.
Отже, за загальними вимогами, які висуваються до акта індивідуальної дії, як акта правозастосування, є його обґрунтованість та вмотивованість, тобто наведення податковим органом конкретних підстав його прийняття (фактичних і юридичних), а також переконливих і зрозумілих мотивів його прийняття. Обов`язок суб`єкта владних повноважень виносити лише належним чином вмотивовані рішення випливає із змісту статті 2 КАС України, яка є за своєю юридичною суттю нормою матеріального права і встановлює універсальні вимоги до змісту будь-якого управлінського акту, які має перевіряти адміністративний суд під час оцінки правомірності такого акту.
Невиконання податковим органом законодавчо встановлених вимог щодо змісту, форми, обґрунтованості та вмотивованості акта індивідуальної дії призводить до його протиправності.
Разом з тим, суд враховує, що податковий орган у відповідності до пункту 9 Порядку №520 може надіслати платнику повідомлення про необхідність надання додаткових пояснень або документів, необхідних для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію податкової накладної в Реєстрі у разі виявлення недостатності поданого пакету документів.
Відповідачі жодним чином не спростували достовірність інформації, зазначеної в наданих позивачем первинних документах, а лише посилалися на відсутність певних документів, не обґрунтувавши їх необхідність для вирішення питання щодо реєстрації податкової накладної. Відтак, спірне рішення прийняте відповідачем-1 з порушенням принципу "належного урядування", без дотримання процедур, визначених законодавством. Надані позивачем документи є достатньою підставою для реєстрації податкової накладної, а реальність господарської операції може бути перевірена контролюючим органом під час проведення перевірки платника податків.
Враховуючи наведене, суд вважає, що рішення від 27.11.2023 №10022700/43496133 відповідач-1 прийняв з порушенням вимог Податкового кодексу України, а тому воно підлягає скасуванню.
Відповідно до частини 3 статті 245 Кодексу адміністративного судочинства України, у разі скасування нормативно-правового або індивідуального акта суд може зобов`язати суб`єкта владних повноважень вчинити необхідні дії з метою відновлення прав, свобод чи інтересів позивача, за захистом яких він звернувся до суду.
Згідно з пунктами 19, 20 Порядку №1246 податкова накладна та/або розрахунок коригування, реєстрацію яких зупинено, реєструється у день настання однієї з таких подій: прийняття в установленому порядку та набрання чинності рішенням про реєстрацію податкової накладної та/або розрахунку коригування; набрання рішенням суду законної сили про реєстрацію податкової накладної та/або розрахунку коригування (у разі надходження до ДПС відповідного рішення); неприйняття та/або відсутність реєстрації в установленому порядку рішення про реєстрацію або відмову в реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування.
Внесення відомостей до Реєстру на підставі рішення суду, яке набрало законної сили, здійснюється з дотриманням вимог цього Порядку. При цьому вимоги абзацу десятого пункту 12 цього Порядку не застосовуються до податкової накладної та/або розрахунку коригування, реєстрацію яких зупинено в установленому порядку. При цьому датою внесення відомостей до Реєстру вважається день, зазначений в рішенні суду, або день набрання законної сили таким рішенням.
Отже, реєстрація в ЄРПН ПН / розрахунку коригування, реєстрацію яких попередньо було зупинено, є повноваженням ДПС України.
Відповідно до наказу Держаної податкової служби України від 28.08.2019 №36 повноваження щодо реалізації податкової політики, державної політики з адміністрування єдиного внеску на загальнообов`язкове державне соціальне страхування, державної політики у сфері боротьби з правопорушенням під час застосування податкового законодавства з питань сплати єдиного внеску та законодавства з інших питань покладені на Держану податкову службу України.
Таким чином, з метою відновлення прав та інтересів позивача, за захистом яких він звернувся до суду, необхідно зобов`язати Державну податкову службу України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних податкову накладну від 04.10.2023 №645.
Посилання відповідача-1 на передчасність позовних вимог про зобов`язання відповідача-2 зареєструвати спірні податкові накладні є безпідставними з огляду на те, що така вимога є належним способом відновлення порушеного права платника податків у відповідній категорії спорів, що випливає із змісту пункту 19 Порядку №1246. Це також підтверджено обов`язковими для врахування всіма судами висновками Верховного Суду за результатами касаційного перегляду справ із подібними обставинами, викладеними, зокрема, у постановах від 18.09.2019 у справі №826/6528/18 і від 28.11.2019 у справі №1640/2650/18.
Вирішуючи позовну вимогу про встановлення судового контролю за виконанням рішення, суд враховує таке.
Відповідно до частини 1 статті 382 КАС України, суд, який ухвалив судове рішення в адміністративній справі, може зобов`язати суб`єкта владних повноважень, не на користь якого ухвалене судове рішення, подати у встановлений судом строк звіт про виконання судового рішення.
Отже, зобов`язання суб`єкта владних повноважень, не на користь якого ухвалене судове рішення, подати у встановлений судом строк звіт про виконання судового рішення є правом а не обов`язком суду. Суд враховує, що позивач не надав жодних доказів того, що відповідач буде намагатись ухилитись від виконання цього судового рішення.
Враховуючи викладене, позов необхідно задовольнити частково.
У зв`язку із задоволенням позовних вимог, відповідно до статті 139 Кодексу адміністративного судочинства України судовий збір в розмірі 3028,00 грн необхідно стягнути на користь позивача за рахунок бюджетних асигнувань відповідача-1.
Керуючись статтями 6, 72-77, 139, 244, 246, 250, 255, 295 Кодексу адміністративного судочинства України, суд
ВИРІШИВ:
позов задовольнити частково.
Визнати протиправними та скасувати рішення Головного управління ДПС у Хмельницькій області від 27.11.2023 №10022700/43496133 про відмову у реєстрації податкової накладної від 04.10.2023 №645, складену товариством з обмеженою відповідальністю "Кармалюк ЮА" (наразі товариство з обмеженою відповідальністю "АЙ ТІ СОФТ ПРОДАКШН").
Зобов`язати Державну податкову службу України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних податкову накладну від 04.10.2023 №645, складену товариством з обмеженою відповідальністю "Кармалюк ЮА" (наразі товариство з обмеженою відповідальністю "АЙ ТІ СОФТ ПРОДАКШН").
Стягнути на користь товариства з обмеженою відповідальністю "АЙ ТІ СОФТ ПРОДАКШН" 3028,00 грн судового збору за рахунок бюджетних асигнувань Головного управління ДПС у Хмельницькій області.
Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Рішення може бути оскаржене в апеляційному порядку до Сьомого апеляційного адміністративного суду протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення.
Позивач:Товариство з обмеженою відповідальністю "АЙ ТІ СОФТ ПРОДАКШН" (вул. Івана Франка, 16,Копистин,Хмельницький район, Хмельницька область,31345 , код ЄДРПОУ - 43496133) Відповідач:Головне управління ДПС у Хмельницькій області (вул. Пилипчука, 17,м. Хмельницький,Хмельницька обл., Хмельницький р-н,29001 , код ЄДРПОУ - 44070171) Державна податкова служба України (пл. Львівська, 8,м. Київ,04053 , код ЄДРПОУ - 43005393)
Головуючий суддя О.К. Ковальчук
Суд | Хмельницький окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 08.07.2024 |
Оприлюднено | 10.07.2024 |
Номер документу | 120237006 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи з приводу адміністрування податків, зборів, платежів, а також контролю за дотриманням вимог податкового законодавства, зокрема щодо адміністрування окремих податків, зборів, платежів, з них зупинення реєстрації податкових накладних |
Адміністративне
Хмельницький окружний адміністративний суд
Ковальчук О.К.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні