П О С Т А Н О В А
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
Справа № 560/15572/23
Головуючий у 1-й інстанції: Михайлов О.О.
Суддя-доповідач: Сушко О.О.
05 липня 2024 року
м. Вінниця
Сьомий апеляційний адміністративний суд у складі колегії:
головуючого судді: Сушка О.О.
суддів: Залімського І. Г. Мацького Є.М.
розглянувши в порядку письмового провадження апеляційну скаргу Головного управління ДПС у Хмельницькій області на рішення Хмельницького окружного адміністративного суду від 28 грудня 2023 року у справі за адміністративним позовом товариства з обмеженою відповідальністю "Торг мікс" до Головного управління ДПС у Хмельницькій області про визнання протиправним та скасування податкового повідомлення-рішення,
В С Т А Н О В И В :
позивач звернувся до суду з адміністративним позовом, в якому просив визнати протиправним та скасувати податкове повідомлення - рішення Головного управління ДПС у Хмельницькій області від 09.05.2023 №0051990407.
Відповідно до рішення Хмельницького окружного адміністративного суду від 28 грудня 2023 року позов задоволено повністю.
Не погоджуючись з вказаним рішенням відповідач подав апеляційну скаргу, в якій просить скасувати вказане рішення та прийняти рішення, яким відмовити в задоволенні позову.
Розглянувши матеріали справи, заслухавши суддю-доповідача, представників сторін, перевіривши правильність застосування судом першої інстанції норм чинного законодавства, колегія суддів апеляційної інстанції, переглядаючи судове рішення у даній справі в межах доводів та вимог апеляційної скарги у відповідності до ч. 1 ст. 308 КАС України, дійшла висновку, що апеляційну скаргу необхідно задовольнити, виходячи з наступного.
Судом першої інстанції та під час апеляційного провадження встановлено, що Шепетівським відділом податків і зборів з юридичних осіб управління оподаткування юридичних осіб ГУ ДПС у Хмельницькій області на підставі п. 200.10 ст. 200 розділу V Податкового кодексу України (далі - ПК України) у порядку пп. 75.1.1 п. 75.1 ст. 75 та ст. 76 розділу ІІ ПК України, проведено камеральну перевірку з питання своєчасності реєстрації податкових накладних та/або розрахунків коригувань до податкових накладних у Єдиному реєстрі податкових накладних за період серпень, вересень, жовтень 2022 року, ТОВ "Торг мікс" (код ЄДРПОУ 41235940).
За результатами проведеної перевірки складено акт про результати камеральної перевірки своєчасності реєстрації податкових накладних з податку на додану вартість за серпень, вересень, жовтень 2022 р. ТОВ "Торг мікс", код ЄДРПОУ 41235940 №3941/10/22-01-04-07-11/41235940 від 12.04.2023, яким встановлено порушення п. 201.10 ст. 201 ПК України, а саме реєстрація податкових накладних за серпень, вересень, жовтень 2022 в Єдиному реєстрі податкових накладних з порушенням граничних строків.
Відповідно до розрахунку штрафу за порушення термінів реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування по податкових накладних в Єдиному реєстрі податкових накладних Головного управління ДПС у Хмельницькій області, зареєстровано із порушенням строків реєстрації, зокрема: податкова накладна від 14.08.2022 №14, зареєстрована в ЄРПН 05.09.2022 року; податкова накладна від 09.08.2022 №9, зареєстрована в ЄРПН 05.09.2022 року; податкова накладна від 08.08.2022 №8, зареєстрована в ЄРПН 05.09.2022 року; податкова накладна від 10.08.2022 №10, зареєстрована в ЄРПН 05.09.2022 року; податкова накладна від 13.08.2022 №13, зареєстрована в ЄРПН 05.09.2022; податкова накладна від 11.08.2022 №11, зареєстрована в ЄРПН 05.09.2022; податкова накладна від 07.08.2022 №7, зареєстрована в ЄРПН 05.09.2022; податкова накладна від 15.08.2022 №15, зареєстрована в ЄРПН 05.09.2022; податкова накладна від 12.08.2022 №12, зареєстрована в ЄРПН 05.09.2022; податкова накладна від 10.10.2022 №164, зареєстрована в ЄРПН 02.11.2022; податкова накладна від 13.10.2022 №166, зареєстрована в ЄРПН 03.11.2022; податкова накладна від 26.09.2022 №154, зареєстрована в ЄРПН 20.02.2022.
Отже, камеральною перевіркою ТОВ "Торг Мікс", проведеною посадовими особами відповідача, встановлено порушення граничних строків реєстрації в ЄРПН податкових накладних, а відтак, податковим повідомленням - рішенням Головного управління ДПС у Хмельницькій області від 09.05.2023 №0051990407 до позивача застосовано штраф у розмірі 43 146,74 грн.
Суд першої інстанції при ухваленні оскарженого рішення виходив з обґрунтованості та доведеності позовних вимог, а відтак наявності підстав для задоволення адміністративного позову.
Колегія суддів не погоджується з висновками суду першої інстанції з огляду на наступне.
Так, пунктом 201.4 ст. 201 ПК України визначено, що на дату виникнення податкових зобов`язань платник податку зобов`язаний скласти податкову накладну в електронній формі з дотриманням умови щодо реєстрації у порядку, визначеному законодавством, електронного підпису уповноваженої платником особи, та зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі ЄРПН).
Відповідно до п. 201.10 ст. 201 ПК України при здійсненні операцій з постачання товарів/послуг платник податку - продавець товарів/послуг зобов`язаний в установлені терміни скласти податкову накладну, зареєструвати її в ЄРПН та надати покупцю за його вимогою.
У відповідності до п. 187.1. ст. 187 ПК України датою виникнення податкових зобов`язань з постачання товарів/послуг вважається дата, яка припадає на податковий період, протягом якого відбувається будь-яка з подій, що сталася раніше:
а) дата зарахування коштів від покупця/замовника на банківський рахунок платника податку як оплата товарів/послуг, що підлягають постачанню, а в разі постачання товарів/послуг за готівку - дата оприбуткування коштів у касі платника податку, а в разі відсутності такої - дата інкасації готівки у банківській установі, що обслуговує платника податку;
б) дата відвантаження товарів, а в разі експорту товарів - дата оформлення митної декларації, що засвідчує факт перетинання митного кордону України, оформлена відповідно до вимог митного законодавства, а для послуг - дата оформлення документа, що засвідчує факт постачання послуг платником податку.
Згідно з абз. 14 п. 201.10 ст. 201 ПК України реєстрація податкових накладних та/або розрахунків коригування до податкових накладних у ЄРПН повинна здійснюватися з урахуванням граничних строків, зокрема, для податкових накладних / розрахунків коригування до податкових накладних, складених з 1 по 15 календарний день (включно) календарного місяця, - до останнього дня (включно) календарного місяця, в якому вони складені; для податкових накладних / розрахунків коригування до податкових накладних, складених з 16 по останній календарний день (включно) календарного місяця, - до 15 календарного дня (включно) календарного місяця, наступного за місяцем, в якому вони складені.
Тобто, приписами зазначеної норми права встановлено обов`язок платника податків скласти в установлені терміни податкову накладну та зареєструвати її в ЄРПН у строки, що визначені п. 201.10 ст. 201 ПК України.
Разом з тим, камеральною перевіркою встановлено, що ТОВ «Торг мікс» зареєстровано податкові накладні, складені у серпні, вересні, жовтні 2022 р., із порушенням граничних термінів реєстрації податкових накладних, що підтверджується квитанціями про реєстрацію податкової накладної / розрахунку коригування кількісних і вартісних показників до податкової накладної в Єдиному реєстрі податкових накладних:
- Квитанція від 05.09.2022 про реєстрацію податкової накладної №14 від 14.08.2022;
- Квитанція від 05.09.2022 про реєстрацію податкової накладної №9 від 09.08.2022;
- Квитанція від 05.09.2022 про реєстрацію податкової накладної №8 від 08.08.2022;
- Квитанція від 05.09.2022 про реєстрацію податкової накладної №10 від 10.08.2022;
- Квитанція від 05.09.2022 про реєстрацію податкової накладної №13 від 13.08.2022;
- Квитанція від 05.09.2022 про реєстрацію податкової накладної №11 від 11.08.2022;
- Квитанція від 05.09.2022 про реєстрацію податкової накладної №7 від 07.08.2022;
- Квитанція від 05.09.2022 про реєстрацію податкової накладної №15 від 15.08.2022;
- Квитанція від 05.09.2022 про реєстрацію податкової накладної №12 від 12.08.2022;
- Квитанція від 02.11.2022 про реєстрацію податкової накладної №164 від 10.10.2022;
- Квитанція від 03.11.2022 про реєстрацію податкової накладної №166 від 13.10.2022;
- Квитанція від 20.02.2023 про реєстрацію податкової накладної №154 від 26.09.2022.
У відповідності до п. п. 5, 6 розділу ІІ Порядку обміну електронними документами з контролюючими органами, затвердженого наказом Міністерства фінансів України від 06.06.2017 №557 (далі Порядок №557), у разі якщо адресатом є контролюючий орган, після надходження електронного документа здійснюється його автоматизована перевірка. Автоматизована перевірка здійснюється у день надходження або не пізніше наступного робочого дня, якщо електронний документ надійшов після закінчення операційного дня.
В силу п. 8 розділу ІІ Порядку №557 перша квитанція надсилається автору електронного документа протягом двох годин з часу його отримання контролюючим органом, в іншому разі протягом перших двох годин наступного операційного дня.
При цьому, слід наголосити, що відповідно до положень п. 201.10 ст. 201 ПК України датою та часом надання податкової накладної та/або розрахунку коригування в електронному вигляді до центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну податкову політику, є дата та час, зафіксовані у квитанції.
Слід, зауважити, що за порушення платниками податку на додану вартість граничних термінів реєстрації податкових накладних, розрахунків коригування до них в ЄРПН, встановлених ст. 201 ПК України, передбачена відповідальність відповідно до п. 120-1.1 ст. 120-1 ПК України.
За змістом п. 120-1.1 ст. 120-1 ПК України порушення платниками податку на додану вартість граничного строку, передбаченого статтею 201 цього Кодексу, для реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування до такої податкової накладної в Єдиному реєстрі податкових накладних (крім податкової накладної/розрахунку коригування, складеної на операції з постачання товарів/послуг, що звільняються від оподаткування податком на додану вартість; податкової накладної/розрахунку коригування, складеної на операції, що оподатковуються за нульовою ставкою; податкової накладної, складеної відповідно до пункту 198.5 статті 198 цього Кодексу у разі здійснення операцій, визначених підпунктами «а» - «г» цього пункту, та розрахунку коригування, складеного до такої податкової накладної; податкової накладної, складеної відповідно до статті 199 цього Кодексу, та розрахунку коригування, складеного до такої податкової накладної; податкової накладної, складеної відповідно до абзацу одинадцятого пункту 201.4 статті 201 цього Кодексу, та розрахунку коригування, складеного до такої податкової накладної) тягне за собою накладення на платника податку на додану вартість, на якого відповідно до вимог статей 192 і 201 цього Кодексу покладено обов`язок щодо такої реєстрації, штрафу в розмірі, зокрема: 10 відсотків суми податку на додану вартість, зазначеної в таких податкових накладних/розрахунках коригування, - у разі порушення строку реєстрації до 15 календарних днів; 40 відсотків суми податку на додану вартість, зазначеної в таких податкових накладних/розрахунках коригування, - у разі порушення строку реєстрації від 61 до 365 календарних днів.
Відтак, наявне порушення ТОВ «Торг мікс» термінів реєстрації податкових накладних в ЄРПН, а отже податкове повідомлення-рішення, яким нараховані штрафні санкції в сумі 43 146,74 грн, є правомірним та не може бути скасованим.
З 08 лютого 2023 року набрав чинності Закон України від 12 січня 2023 року №2876-IX «Про внесення змін до розділу ХХ «Перехідні положення» Податкового кодексу України щодо відновлення обмежень перебування грального бізнесу на спрощеній системі оподаткування» (далі Закон №2876-IX), який опубліковано в газеті «Голос України» від 07.02.2023 №26.
Так, Законом №2876-IX підрозділ 2 розділу XX ПК України доповнено пунктами 89 та 90, якими на період дії воєнного стану та протягом шести місяців після місяця, в якому воєнний стан буде припинено або скасовано, збільшено граничні строки реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування у ЄРПН, встановлені п. 201.10 ст. 201 ПК України, та зменшено розміри штрафів за їх порушення, які встановлено п. 120-1.1 ст. 120-1 ПК України.
Водночас, слід звернути увагу на те, що визначені п. 89 підрозділу 2 розділу XX ПК України строки реєстрації в ЄРПН застосовуються до податкових накладних/розрахунків коригування, граничний термін реєстрації в ЄРПН яких припадає на період з дати набрання чинності Законом №2876-IX, та діють тимчасово протягом дії воєнного стану в Україні та шести місяців після місяця, в якому воєнний стан буде припинено або скасовано, та становлять:
- для податкових накладних/розрахунків коригування, складених з 01 по 15 календарний день (включно) календарного місяця, - до 05 календарного дня (включно) календарного місяця, наступного за місяцем, в якому вони складені;
- для податкових накладних/розрахунків коригування, складених з 16 по останній календарний день (включно) календарного місяця, - до 18 календарного дня (включно) календарного місяця, наступного за місяцем, в якому вони складені;
- для розрахунків коригування, складених постачальником товарів/послуг до податкової накладної, що складена на отримувача - платника податку, в яких передбачається зменшення суми компенсації вартості товарів/послуг їх постачальнику, - протягом 18 календарних днів з дня отримання такого розрахунку коригування до податкової накладної отримувачем (покупцем).
Також, необхідно звернути увагу, що перший раз ця норма стала відкритою для застосування під час реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування за другу половину січня, оскільки граничний термін їх реєстрації припадає вже на період дії Закону №2876-ІХ.
Тобто фактично, Закон №2876-ІХ застосовується до податкових накладних/розрахунків коригування з датою складання, починаючи з 16 січня 2023 року. Це підтверджується роз`ясненням Державної податкової служби України від 09.02.2023, що розміщене на офіційному веб-сайті https://tax.gov.ua/ .
Відповідно до п. 90 підрозділу 2 розділу XX ПК України штраф за порушення платником податку граничних строків реєстрації ПН/РК у ЄРПН, передбачених п. 89 підрозділу 2 розділу XX Кодексу, встановлюється у таких розмірах:
до 15 календарних днів - 2 % суми ПДВ, зазначеної в таких ПН/РК;
від 16 до 30 календарних днів - 5 % такої суми ПДВ;
від 31 до 60 календарних днів - 10 % такої суми ПДВ;
від 61 до 365 календарних днів - 15 % такої суми ПДВ;
на 366 і більше календарних днів - 25 % такої суми ПДВ.
Згідно з п. 11 підрозділу 10 розділу XX «Перехідні положення» ПК України штрафні (фінансові) санкції (штрафи) за наслідками перевірок, які здійснюються контролюючими органами, застосовуються у розмірах, передбачених законом, чинним на день прийняття рішень щодо застосування таких штрафних (фінансових) санкцій (з урахуванням норм пункту 7 цього підрозділу).
В свою чергу, положення п. 120-1.1 ст. 120-1 та абз. 14 п.201.10 ст. 201 ПК України не скасовані та не зупинені Законом №2876-ІХ, та продовжують діяти в своєму періоді застосування.
Крім того законодавцем не указано окремо конкретної календарної дати, з якої п. п. 89, 90 підрозділу 2 Розділу ХХ ПК України у редакції Закону №2876-ІХ підлягають застосуванню та вказаний Закон не містить прямої вказівки про надання зворотної дії в часі.
Відтак, за загальним правилом положення п. п. 89, 90 підрозділу 2 Розділу ХХ ПК України у редакції Закону №2876-ІХ підлягають застосуванню до тих правовідносин, котрі виникнуть у часі після набрання законної сили нормами Закону №2876-ІХ, тобто після 08.02.2023.
Таким чином, штрафи у розмірах, встановлених п. 90 підрозділу 2 розділу ХХ ПК України, застосовуються за порушення строків, передбачених саме п. 89 цього підрозділу, тобто строків, встановлених для податкових накладних з датою складання, починаючи з 16.01.2023.
Отже, починаючи з 08.02.2023 контролюючим органом застосовуються:
- зменшені штрафи, передбачені п. 90 підрозділом 2 розділом ХХ ПК України, за несвоєчасну реєстрацію податкових накладних/розрахунків коригування, складених починаючи з 16.01.2023 (адже саме для таких податкових накладних/розрахунків коригування п. 89 підрозділу 2 розділу ХХ ПК України визначає строки реєстрації);
- звичайні штрафи, передбачені п. 120-1.1 ст. 120-1 ПК України, за порушення строків реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування, складених до 16.01.2023.
При цьому, п. 109.1 ст. 109 ПК України визначено, що податковим правопорушенням є протиправне, винне (у випадках, прямо передбачених Кодексом) діяння (дія чи бездіяльність) платника податку (у т.ч. осіб, прирівняних до нього), контролюючих органів та/або їх посадових (службових) осіб, інших суб`єктів у випадках, прямо передбачених Кодексом.
ПК України не містить визначення поняття «вина», однак умови за яких особа вважається винною наведені у ст. 112 ПК України та полягають у тому, що особа вважається винною у вчиненні правопорушення, якщо буде встановлено, що вона мала можливість для дотримання правил та норм, за порушення яких цим Кодексом передбачена відповідальність, проте не вжила достатніх заходів щодо їх дотримання.
Слід, звернути увагу на те, що на момент реєстрації податкових накладних позивач не міг знати про те, що з 08.02.2023 будуть внесені доповнення до податкового законодавства і якими ці доповнення будуть. Натомість, позивач не дотримався правил чинного законодавства, що свідчить про наявність вини в його діях. Зазначене свідчить про те, що позивач на момент вчинення правопорушення діяв нерозумно, недобросовісно та без належної обачності.
Також, суд першої інстанції не взяв до уваги, що податкова накладна №154 від 26.09.2022 зареєстрована з пропущенням граничного терміну реєстрації аж на 128 днів, що свідчить про зловживання своїми правами та обов`язками зі сторони позивача.
Відтак, в даній справі йдеться про порушення платником податку граничних строків реєстрації податкових накладних у ЄРПН, дата складання яких припадає на 2022 рік, тому при винесенні ППР не можуть застосовуватися положення п. 89, п. 90 підрозділу 2 розділу ХХ ПК України, що відповідно тягне за собою накладення на платника податку штрафу у розмірах, встановлених п. 120-1.1 ст. 120-1 ПК України.
Враховуючи викладені обставини справи, суд апеляційної інстанції дійшов висновку про те, що судом першої інстанції ухвалено рішення з порушенням норм матеріального права, що призвело до неправильного вирішення справи і є підставою для скасування рішення суду першої інстанції з ухваленням нового рішення про відмову у задоволенні позову.
Керуючись ст.ст. 243, 250, 308, 310, 315, 317, 321, 322, 325, 329 КАС України, суд
П О С Т А Н О В И В:
апеляційну скаргу Головного управління ДПС у Хмельницькій області задовольнити повністю.
Рішення Хмельницького окружного адміністративного суду від 28 грудня 2023 року скасувати.
Прийняти нове рішення, яким в задоволенні адміністративного позову відмовити.
Постанова суду набирає законної сили з дати її прийняття та оскарженню не підлягає.
Головуючий Сушко О.О. Судді Залімський І. Г. Мацький Є.М.
Суд | Сьомий апеляційний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 05.07.2024 |
Оприлюднено | 10.07.2024 |
Номер документу | 120238672 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи з приводу адміністрування податків, зборів, платежів, а також контролю за дотриманням вимог податкового законодавства, зокрема щодо адміністрування окремих податків, зборів, платежів, з них |
Адміністративне
Сьомий апеляційний адміністративний суд
Сушко О.О.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні